Oh sorry, ik was vergeten de systeem specs.
Ik heb een AMD Phenom II X3 720. Ik ben eigenlijk altijd een AMD gebruiker geweest, sinds het moment dat me vader mijn eerst Athlon XP 1600+ kocht. Daarvoor had ik wel een Pentium I en Pentium II, maar toen kende ik AMD nog niet.
Oke, nu over deze processor. Ik kocht hem afgelopen vrijdag. Me broertje wist dat ik naar hem toe ging, maar ik wilde nog de processor ophalen. Wat deed ik dus? Ik zei dat ik 2 uur later weg was gegaan, maar ondertussen moest ik omweg maken naar Raalte voor de cpu. Weet je, Salland Automatisering is vet niet chill bereikbaar voor OV. Dus ik moest ook lopen. Toen kwam ik daar en ik moest wachten.
Ik kom thuis ik toon de CPU aan mijn broertje en hij zag dat het goed was. Toen deed ik hem er dus in, en meteen 5 minuten later sloot hij af. Ik dacht hoe kan dit. Pieter geroept, hij boos want hij was bezig. Dus ik vraag zo hoe kan dit. We drukken computer aan binnen 10 seconden weer afgesloten. Nu hij zegt, heb je wel koelpasta erop gedaan. Oh nee! Ja het was ook al weer zo lang geleden sinds de laatste processor. Dat was een Athlon 6000+. We besloten ook meteen om niet de stokkoeler te gebruiken.
En betere koelpasta. Toen was hij wel weer opstarten. Oke toen downloadde ik AOD. Ik deed extra volts erop en begon te overklokken. Maar toen stond er dus 1,6 volt op, zoals ik beschreef. Daarmee zijn we zo'n beetje bij het huidige situatie aangekomen.
Ik deed dus 1,45 volt op de core. Multiplier op 17x voor alle cores. Bussnelheid op 200 megahertz. Ik heb niets veranderd aan northbridge volts, want ik weet niet echt hoeveel hier op mag en bovendien is dit heel erg raar. Je hebt namelijk 2 volts: CPU-NB volt en NB volt. Ik weet niet welke ik moet hebben. Dit is blijkbaar nodig om je bussnelheid te verhogen. Dit kan ik niet. Als ik deze op 215 instel (en de multiplier naar beneden bijstel) dan doet de pc het niet meer. Dus ik doe alleen overklokking met de multiplier. 17x deed ik dus. Hij deed het een uur lang in het spel maar daarna crash. Dat is niet stabiel.
Moet ik nu nog extra volts erop zetten? Mijn moederbord heeft een SB750 en een 790FX chip. Hij is van Asus met AM2+ socket.
Edit: ik wil even duidelijk maken, op verzoek van Pieter, dat de temperatuur niet het probleem is. Ik heb nu een Zalman koeler dus oververhitten kan niet. Daartegen zijn Zalman koelers beveiligd. Met een taak voor alle cores wordt de cpu ten hoogste 39 graden celsius. We hebben ook goede pasta dus daarom blijft hij lekker koel.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 08-06-2009 16:42
]