Misschien handig om erbij te vermelden dat die AMD Windows overclock tools enzo alleen op AMD moederborden werken. Ik heb een Nvidia moederbord en daar werkt het niet op.
Anyway, hier mijn resultaten:
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Stepping: Stepping 2, Revision RB-C2
CPU Cooler: Standaard boxed cooler
Moederbord + Bios: ASUS M3N78-AM (Nforce 720a) + BIOS 1204 (laatste)
Geheugen: KVR800D2N5K2/4G
Voeding: Cooler Master Silent Pro M 700W
[OC Settings]:
CPU V-Core: Standaard + 50mV dus 1,4 ofzo? (1,35 + 0,05)
CPU NB Voltage: Auto
HTT Voltage: Auto
SB Voltage: Auto
Memory Voltage: Auto
CPU Multiplier: 16x
NB Multiplier: Auto
HTT Speed: 214Mhz (1712Mhz)
HTT Multiplier: Auto
Memory Divider: Auto
Advanced Clock Calibration Setting: Auto
[OC Results]:
CPU Speed: 3424Mhz
NB Speed: Auto
HTT Speed: 1712Mhz
Memory Speed + Timings: DRAM:FSB is 12:6, 214Mhz (428Mhz) + 5-5-5-18-24-2T
Max Load Temp: Niet gemeten, tussen de 55 en 60 ofzo
Idle Temps: Niet gemeten, rond de 45 ofzo
Stability Tests: Everest Ultimate benchmarks allemaal gedraaid en stabiel, 3DMark Vantage 3x achter elkaar gedraaid en stabiel, Counter-Strike:Source Video Stress Test 3x achter elkaar en stabiel, GTA IV 40 minuten achter elkaar op hoogste settings en stabiel.
Het is simpel, ik heb in de BIOS de optie "Overclokc profile" en die kan op 3, 5, 7% en Test. Hij staat nu op 7% en de multiplier op 16x, dat is alles. De rest heb ik allemaal op Auto.
Ik wil het eigenlijk zo simpel mogelijk houden. Dus geheugen wil ik op Auto laten staan, ik ga niet al die timings handmatig aanpassen want dan heb je wel ff te gaan. Ook PCI-e bus enzo heb ik allemaal standaard.
Wat ik wil is eigenlijk alleen de FSB + multiplier dus. Voltage kan ik dus alleen kiezen tussen +50mV, +100mV en Auto. Dus max voor CPU voltage is 1,35 + 0,1 = 1,45? Wat raden jullie aan voor NB voltage? Ik zag iemand met 223 x 17,5 en dat wil ik ook

maar ik vraag me af of KVR geheugen dat aankan aangezien het standaard voltage 1,8 is. Ik zag 1066Mhz geheugens met 2,1V bijv. Heeft dit nut?
Wie heeft ook KVR geheugen en hoe hoog ben jij gekomen?`
EDIT: Nou, ben vanaf deze post (3 uurlang dus) bezig geweest met oc'en. Telkens was het net niet. Voltages veranderen, FSB veranderen, geheugen veranderen. Paar keer op 3,7GHz en 3,75Hz geboot maar BSOD in 3DMark.
Draait nu stabiel op:
212 x 17 = 3604MHz
CPU 1,45v
NB voltage +150mV (dat is dus 1,4v ofzo?)
RAM voltage1,95 (is KVR he, dus ik durf niet hoger)
HTT op auto maar ook op 1600Mhz vast mocht niet baten, zelfde BSOD's
Everest benchmarks gedraaid, CS:S video stress test gedraaid, 3DMark Vantage gedraaid, GTA IV benchmark gedraaid en het lijkt stabiel te werken.
Dus ja, ik weet niet waar het aan ligt, je kan tot in de eeuwigheid doorgaan met instellingen en proberen maar ik zit toch sterk te overwegen om 1066MHz 2,1v geheugen te halen, Kingston HyperX of OCZ ofzo. Is het het waard? Je weet niet of het daaraan ligt, dat is de ellende met oc'en.
Ik heb nou wel een lagere FSB, 212 x 17 t.o.v. 214 x 16, dus HTT is ook wat lager en geheugen ook maar in Everest bijv. scheelde het heel weinig. Alleen bij een hogere FSB en geheugen zag je echt hoge scores, stond overal in de top 5.

Maar die i7 965 Extreme man.. wat een beest! Met vlag en wimpel overal bovenaan, vooraal bij FPU benchmarks was ie soms 2x zo snel als m'n 940'je
[
Voor 22% gewijzigd door
chim0 op 11-07-2009 16:10
]