Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phenom II OC topic Deel 2:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/amd_phenom_ii_logo_die.jpg

Het lijkt me handig als mensen de volgende template invullen zodat andere meteen een volledig beeld hebben van de door jou gemaakte instellingen. Probeer zo veel mogelijk in te vullen. Neem wel de hele template over weet je iets niet of gebruik je het niet vul dan geen waarde in:

[System Specs]:
CPU:
Stepping:
CPU Cooler:
Moederbord + Bios:
Geheugen:
Voeding:

[OC Settings]:
CPU V-Core:
CPU NB Voltage:
HTT Voltage:
SB Voltage:
Memory Voltage:
CPU Multiplier:
NB Multiplier:
HTT Speed:
HTT Multiplier:
Memory Divider:
Advanced Clock Calibration Setting:

[OC Results]:
CPU Speed:
NB Speed:
HTT Speed:
Memory Speed + Timings:
Max Load Temp:
Idle Temps:
Stability Tests:

Tips en Trucs:

CPU NB Overclocking:

NB Clock wordt bepaalt door HTT Bus Speed X NB Multiplier. (Default 200x9). Stel je verhoogt je HTT speed naar 250 MHz dan kom je op 250x9 is 2250 MHz uit.
Dit kan erg handig zijn voor wat extra performance. Aangezien de Memory Controller en de L3 cache in de NB zitten. Als je deze overclockt zul je merkbare winst zien in benchmark applicaties. Ik real live moet ik het nog gaat testen.
Let wel op dat het ook deels aan je moederbord kan liggen dat je geen hoge HTT en NB speeds haalt. Zo kon een Gigabyte GA-790FX-DS5 de 2000 MHz HTT en NB speeds al niet halen. Op een DS4 kam ik zelf al verder (2250 MHz) Maar de 2400 was niet mogelijk. Er zijn mensen die al 2700+ MHz op een Phenom II gehaald hebben.

HTT Overclocking:

De HTT clocks worden bepaalt door de HTT Clock x HTT Multiplier (Default 18x200 = 3600 MHz). Stel je verhoogt de HTT Clock naar 250 MHz krijg je het volgende 250x18 = 4500 MHz.
Dit is nog wel eens een discussie punt. Sommige zeggen dat je met een goede HTT overclock 5% performance winst hebt in 3D applicaties die veel bandbreedte nodig hebben voor de video kaart. Ik heb zelf tests gedaan op 1000 MHz maar ik merkte gaan verschil. Ik heb wel gemerkt dat het verlagen van je HTT speed de stabiliteit ten goede komt. Ook daar is niet iedereen het over eens.
Maar waar ze het wel over eens zijn is dat hij omlaag moet om een coldbug tegen te gaan bij het gebruik van LN2. Ik zou zeggen probeer het zelf eens. En draai je benshmarks en zie wat voor een impact het heeft. Ik probeer em nu in ieder geval rond de 1800 te houden.

Cores Unlocken:
De Phenom II X2 en Phenom II X3 cpu's gebruiken dezelfde Deneb Quad core als de Phenom II X4 CPU's. Dit betekend dus dat er vier cores aanwezig zijn maar die gewoon uitstaan. Nu hebben mensen een manier gevonden om die cores weer in te schakelen. Nu denk je hoe doe ik dit en wat heb je hier voor nodig ?
Om te beginnen heb je nodig:
-Een moederbord met een Southbridge die ACC (Advanced Clock Calibration) ondersteunt. Dit zijn tot nu toe de SB710 en de SB750.
-Een bios die ACC mogelijk maakt voor Phenom II Cpu's. (orgineel is ACC alleen bedoelt om Phenom 1 cpu's 100-300 MHz hoger te laten clocken. Bij de Phenom II zit dit er eigenlijk al in gebouwd en kreeg je met ACC geen winst te zien of zelfs een lagere OC)

Als je aan de bovenstaande dingen voldoet is het daar na vrij simpel. Je gaat de BIOS in en zoekt de ACC settings op. Vervolgens zet je ACC aan voor alle 4 de cores op +2 of -2. Daar na reboot je je PC en ga je naar windows. Vervolgens open je CPU-Z en met een beetje geluk zie je dan rechts onderin dat alle 4 de cores werken. Je moet nu nog wel een stability test doen want die cores worden niet altijd voor de lol uit gezet.

LET OP !!! het is niet zo dat het unlocken altijd goed gaat. AMD ondersteunt dit ook niet. Dus ga niet zeuren als je een cpu krijgt waar je overige cores niet geunlockt kunnen worden. Normaal gesproken worden die dingen met een rede gelockt maar op dit moment zijn de yields van de wavers zo goed dat er ook cpu's tussen zitten waar alles cores wel werken.

Mocht je PC niet meer opstarten als je de ACC op +2 of -2 gezet hebt reset de bios dan. Dit kan vaak door middel van een jumpertje (wordt in de handleiding van je moederbord aangegeven) Of als je die niet hebt door de batterij van het moederbord er even uit te halen. Let op vaak moet de spanning helemaal van het moederbord af zijn. Anders kan het zijn dat bepaalde settings toch bewaard blijven.

Handige Tools:
CPU-Z:
Dit proje leest alle veel belangrijke waardes uit die ingesteld hebt. Voorbeelden zijn:
-CPU Speed
-CPU Mulipier
-HTT Speed
-Cache grotes
-NB Clocks
-Hoeveelheid geheugen
-Wat voor een geheugen er in zit en welke timings het draait
-Singel/Dual/Tripple channel memory
-Bios versie

Je kunt de tool hier downloaden: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Hardware Monitor:
Een Handige monitoring tool die je de volgende dingen laat zien:
-Voltages van je voeding of die niet te hoog of te laag zijn
-Temperatuur van CPU, Moederbord en video kaart.
-Fanspeed en Stroom verbruik

Je kunt de tool hier downloaden: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

AMD Overdrive (AOD):
Deze tool is door AMD zelf gemaakt. Met deze tool kun je je systeem in Windows overclocken. Je kunt bijvoorbeeld de HTT clocks en de CPU Multiplier veranderen. Je kunt ook net als bij CPU-Z veel informatie over je systeem terug vinden. Er zitten ook een benshmark en stability test in.

Je kunt AOD hier downloaden: http://www.techpowerup.co...earch.php?q=amd+overdrive

Prime95:
Dit is een tool waar je de stabiliteit van je cpu + geheugen kunt controleren. Dit progje is vergelijkbaar met OCCT.
Je kunt deze tool hier downloaden: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

OCCT:
Deze Tool is vergelijkbaar met Prime95. Echter kan deze nog wat meer. Hij kent twee soorten tests namelijk:
-OCCT (Prime achtige engine)
-Linpack

Die laatste is net even wat zwaarder dan de prime methode. Is ontwikkelt door Intel om de stabiliteit van hun cpu's te testen. Echter werkt dit ook prima voor AMD CPU's. Daar naast kun je ook je video kaart stability testen. De tool geeft ook meteen wat informatie over de snelheid van je CPU en hoe warm deze tijdens de tests wordt. Net als Prime95 geeft deze tool aan wanneer een berekening niet correct uitgevoerd wordt en zal hij ook meteen wat image files met log informatie weg schrijven. Hier heb je bv informatie over de temperatuur tijdens de run zodat je kunt zien of het daar aan gelegen zou kunnen hebben.

Je kunt OCCT Hier downloaden: http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Ik ben benieuwd naar jullie resultaten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 05-08-2009 18:05 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*Gereserveerd*

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/processor/AMD_Phenom-II/AMD_Phenom-II_Dragon.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ibmm.com.br/microcomputer/wp-content/uploads/2008/10/amd_45nm_1.jpg

[ Voor 115% gewijzigd door Astennu op 05-08-2009 17:58 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:19
Kan je K10Stat en PhenomMsrTweaker aan de start post toevoegen. Het zijn ideale overclock tools voor de black editions waarbij cool and quiet of een alternative versie daarvan blijft werken. Natuurlijk kan je ook met dezelfde tools de cpu mooi mee undervolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THE_FIREFOX schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:35:
Kan je K10Stat en PhenomMsrTweaker aan de start post toevoegen. Het zijn ideale overclock tools voor de black editions waarbij cool and quiet of een alternative versie daarvan blijft werken. Natuurlijk kan je ook met dezelfde tools de cpu mooi mee undervolten.
Ik zal er inderdaad even naar gaan kijken. Thanks for the tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat is een beetje de max van deze cpu's 1m luchtgekoeld? heeft iemand dit al eens getest?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Rol-Co schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:59:
Wat is een beetje de max van deze cpu's 1m luchtgekoeld? heeft iemand dit al eens getest?
Max 4GHz. De meeste stranden ergens rond de 3.7~3.8GHz op lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

1m bedoel ik he, dus 4ghz met een true120 een 3d mark 2006 draaien is boven gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:13:
1m bedoel ik he, dus 4ghz met een true120 een 3d mark 2006 draaien is boven gemiddeld?
Is netjes maar is het wel rockstable :) Ik kan ook zo naar de 3.9 GHz gaan zodra ik met OCCT stressed dan crasht het binnen een paar tellen. Ik zou als ik jouw was een uurtje OCCT laten draaien, dat is een stuk beter om te zien of het rockstable is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THE_FIREFOX schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:19:
[...]

Is netjes maar is het wel rockstable :) Ik kan ook zo naar de 3.9 GHz gaan zodra ik met OCCT stressed dan crasht het binnen een paar tellen. Ik zou als ik jouw was een uurtje OCCT laten draaien, dat is een stuk beter om te zien of het rockstable is.
Denk niet dat hij hem rock stable wil hebben, maar eerder benchable. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad, rockstable is niet nodig, het testen van zo'n programma is ook nietszeggend, teveel dingen die daar afhankelijk van zijn.
benchbaar moet ie zijn en dat is ook beter te bepalen wat je ophoud, 32m die in 1 sec stopt is nooit cpu, kan niet zo snel warm zijn of je moet de koeler vergeten zijn. ;)

maar weinig results hier dus vandaar dat ik kijk wat een beetje gemiddeld is voor een Phenom II en of die Be van me een beetje ok is.

4ghz 1.47v kan ik zo'n beetje alles wel draaien, 1m kan naar 4192mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op lucht blijf je ook op zo'n 4GHz steken is vrij normaal, hij smeekt gewoon om vloeibaar helium. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

eerst maar stikstof doen?.....als de rd890 het weer doet ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed begin is het halve werk toch? En een Phenom II heeft geen coldbug dus hoe kouder hoe beter. ;)
.....als de rd890 het weer doet ja ;)
RD890, in de zin van ik heb een moederbord met een RD890 chipset (die al kapot is :p )

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar LH is niet te krijgen hier en stervens duur per minuut. en ja de rd890 chipset maar is tijdelijk out of order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 02:00:
Ja maar LH is niet te krijgen hier en stervens duur per minuut. en ja de rd890 chipset maar is tijdelijk out of order.
Die RD890 is toch nog helemaal niet uit ? We hebben op dit moment de 790X, 790GX en de 790FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:41:
Ja inderdaad, rockstable is niet nodig, het testen van zo'n programma is ook nietszeggend, teveel dingen die daar afhankelijk van zijn.
Ben ik niet mee eens. Met het programma ben ik 2 keer achter gekomen dat m'n systeem binnen een minuut op stock speeds onstabiel was terwijl bij office gebruik niks te merken was. Het probleem was dat een geheugen module stuk was. Bij een beetje stressen werd de module warmer en begonnen de fouten. (Hoe sneller ik de stress test deed starten achter elkaar hoe sneller er een fout werd gevonden). Na het ontvangen van de nieuwe set had ik na 4 dagen weer een bad module. Ben gelijk naar een andere merk geheugen overgestapt wat tot heden rockstable draait. De programma's waar jij hem mee strest, stressen de cpu nooit lang genoeg. Als je 7 uur OCCT kan draaien, ga dan vanuit dat je systeem rockstable is.
benchbaar moet ie zijn en dat is ook beter te bepalen wat je ophoud, 32m die in 1 sec stopt is nooit cpu, kan niet zo snel warm zijn of je moet de koeler vergeten zijn. ;)
Kan als nog prima door cpu. Als cool and quiet nog werkt en je past de P0 state aan. Zodra hij dan naar de P0 state spring kan het programma al crashen doordat de state te hoog is. Programma stopt en de cpu knalt weer vrolijk naar de laagste P state waardoor het weer stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

THE_FIREFOX schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:30:
[...]

Ben ik niet mee eens. Met het programma ben ik 2 keer achter gekomen dat m'n systeem binnen een minuut op stock speeds onstabiel was terwijl bij office gebruik niks te merken was. Het probleem was dat een geheugen module stuk was. Bij een beetje stressen werd de module warmer en begonnen de fouten. (Hoe sneller ik de stress test deed starten achter elkaar hoe sneller er een fout werd gevonden). Na het ontvangen van de nieuwe set had ik na 4 dagen weer een bad module. Ben gelijk naar een andere merk geheugen overgestapt wat tot heden rockstable draait. De programma's waar jij hem mee strest, stressen de cpu nooit lang genoeg. Als je 7 uur OCCT kan draaien, ga dan vanuit dat je systeem rockstable is.

[...]

Kan als nog prima door cpu. Als cool and quiet nog werkt en je past de P0 state aan. Zodra hij dan naar de P0 state spring kan het programma al crashen doordat de state te hoog is. Programma stopt en de cpu knalt weer vrolijk naar de laagste P state waardoor het weer stabiel is.
Lees nu eens terug wat je zelf zegt :? , en wat betreft Q&Q en P state's , dat gaat als eerste uit hier.
mijn pc's zijn voor 99,5% niet voor normaal gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:05:
[...]

Lees nu eens terug wat je zelf zegt :? , en wat betreft Q&Q en P state's , dat gaat als eerste uit hier.
mijn pc's zijn voor 99,5% niet voor normaal gebruik. :)
Misschien toch overwegen om het weer in te schakkelen of een alternatief te gebruiken. Zonder C&Q is je cpu al lekker warm voor dat je hem al stressed/benchmarked.

Met PhenomMsrTweaker (beste alternatief voor C&Q) kan je een service draaien wat veel beter snelheiden schakkeld dan de oorspronkelijke C&Q. Gebruik je de Multipliers in PhenomMsrTweaker voor het grove werk en de HT in de bios voor het fijn tunen. Wie weet kom je zo al 100 mhz verder met benchmarkstable overclock omdat de cpu koeler kan worden wanneer hij aan het niksen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-08-2022
Beste lezer,
Ik ben begonnen met het overclocken van mijn X3 720BE
Ik wil alleen weten of ik alles goed doe.
Idle zijn de tems van m'n cpu 20-22 graden
Stressed(1uur OCCT) zijn ze ongeveer 28-30 graden
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/804/2009080612h20cpu1u.png
(na ongeveer 40 minuten begon m'n virusscanner :+
Afbeeldingslocatie: http://img34.imageshack.us/img34/6424/95816249.png

Ik heb gehoord dat je voor een zo goed mogelijke overclock ook iets met je geheugen moest doen maar weet niet meer prcies wat 8)7
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/3531/73877438.png

Iemand opmerkingen of tips?

Alvast bedankt,

Wayland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
30c load kan niet kloppen dit is veel te laag. Zou eerder richting de 50 moeten zijn. Probeer eens de nieuwste hardware monitor te downloaden. Of coretemp. want 30c klopt zeker niet met 100% load. Dat zijn eerder je idle temps. 21 idle kan ook niet echt dat is de lucht temperatuur met dit weer (als niet nog iets hoger)

Over je geheugen. Zo'n laag mogelijke cas timings met een max clockspeed van 1333 Mhz. Misschien kun je nog proberen CL6 te halen. Verder kun je je NB clocks nog wat hoger maken (2200 of 2400 ipv 2000.) Dit kun je doen door de NB multiplier naar 11 of 12 te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 06-08-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idle 20/22 graden lijkt alleen niet echt te kloppen met dit weer. :p
Maar ja dat ligt aan de sensors of het programma.
Astennu schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:03:
30c load kan niet kloppen dit is veel te laag. Zou eerder richting de 50 moeten zijn. Probeer eens de nieuwste hardware monitor te downloaden. Of coretemp. want 30c klopt zeker niet met 100% load. Dat zijn eerder je idle temps. 21 idle kan ook niet echt dat is de lucht temperatuur met dit weer (als niet nog iets hoger)
Volgens mij ligt dat gewoon aan de sensors want ik heb het ook met veel alle programma's die de core temps uitlezen. ;)

[ Voor 70% gewijzigd door -The_Mask- op 06-08-2009 15:05 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
-The_Mask- schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:04:
Idle 20/22 graden lijkt alleen niet echt te kloppen met dit weer. :p
Maar ja dat ligt aan de sensors of het programma.

[...]

Volgens mij ligt dat gewoon aan de sensors want ik heb het ook met veel alle programma's die de core temps uitlezen. ;)
Misschien heeft hij wel een airco op de kamer staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Core 2 duo scores :+ en dat op een htpc bordje ;)

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/1m-eff.jpg

moest ff hoor ....vind hem wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THE_FIREFOX schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:07:
[...]

Misschien heeft hij wel een airco op de kamer staan :+
Dan zou ik dat ook hebben en ik heb het zeer zeker aan de temp te voelen niet. :P
Hoort gewoon bij de CPU onrealistische temps weergeven. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Ik moet wel zeggen dat ik een goede airflow heb(1 20cm fan voorin+1 20cm fan bovenop+1 12CM fan aan de achterkant *CM HAF 922*) en dan ik de kast een mugen 2.

*voobeeldje, maak je vinger nat en blaas er tegen... de lucht die je uitblaast is ongeveer 36 graden... toch voelt de lucht koel aan. Je kan dus wel met luchtkoeling de temperatuur lager houden als de omgevingstemperatuur.
(of zit er een fout in mijn beredenering O-) )

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/9528/73635930.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wayland schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:50:
Je kan dus wel met luchtkoeling de temperatuur lager houden als de omgevingstemperatuur.
Als je dat lukt zou ik er maar snel patent op aanvragen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Wayland schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:50:
Ik moet wel zeggen dat ik een goede airflow heb(1 20cm fan voorin+1 20cm fan bovenop+1 12CM fan aan de achterkant *CM HAF 922*) en dan ik de kast een mugen 2.

*voobeeldje, maak je vinger nat en blaas er tegen... de lucht die je uitblaast is ongeveer 36 graden... toch voelt de lucht koel aan. Je kan dus wel met luchtkoeling de temperatuur lager houden als de omgevingstemperatuur.

[afbeelding]
:) ik zie er 32, 35 en 39 graden tussen staan. één van die sensoren is case temperatuur. Daaronder kan je nooit met lucht komen tenzij je lucht van buiten aanzuigt met een flexibele afvoerslang terwijl het buiten bijna vriest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayland
Wat voor een temperatuur zou mijn processor dan zijn? Ik kan nu dus niet weten wanneer ik moet stoppen met oc'en..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:40:

[afbeelding]

Sorry helemaal overheen gekeken met het posten. Wat voor voltage heb je op de CPU-NB staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

cpu in de bios op +.150 en met amd tool naar 1.50v cpu-z
nb in de bios op +.50

Bordje heeft niet zo veel opties wat overklokken aangaat , amd tool wrkt wel gewoon goed ermee, boot 4ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:18
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:40:

[afbeelding]

8500HZ-Rol-Co Ed. Wat? :7

Weet er iemand btw of de 780G/785G IGP stopt met het innemen van HT-bandbreedte zodra je er een videokaart inzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Hij heeft de SPD aangepast :) -> http://www.techpowerup.com/spdtool/
Rol-Co schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:47:
cpu in de bios op +.150 en met amd tool naar 1.50v cpu-z
nb in de bios op +.50

Bordje heeft niet zo veel opties wat overklokken aangaat , amd tool wrkt wel gewoon goed ermee, boot 4ghz
is +.50 niet een beetje te hoog ? je gaat dan van stock 1.175v naar 1.675v. Ik vond 1.3375v al redelijk hoog voor de CPU-NB (2600MHz). Zeer mooi resultaat voor een HTPC bordtje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

THE_FIREFOX schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:24:
[...]

Hij heeft de SPD aangepast :) -> http://www.techpowerup.com/spdtool/

[...]

is +.50 niet een beetje te hoog ? je gaat dan van stock 1.175v naar 1.675v. Ik vond 1.3375v al redelijk hoog voor de CPU-NB (2600MHz). Zeer mooi resultaat voor een HTPC bordtje :+
Ja moet zijn +150mv cpu en + 50mv nb ....dus 1.225v

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat deed de cpu op stock volts ? iets van 3.6 ?

Wel grappig dat je die SPD aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 09:50
Hallo!

ik zal maar eerst beginnen met het formulier in te vullen :

[System Specs]:
CPU: Phenom II X4 940
Stepping: F2
CPU Cooler: Arctic Freezer 64 Pro [MOD] - dual fan (push-pull) mod
Moederbord + Bios: ASUS M3N72-D, laatste nieuwe bios + 1002
Geheugen: DDR2 Patriot PC6400 CL5 4G
Voeding: Antec earthwatts 2.0 500W

[OC Settings]:
CPU V-Core: auto
CPU NB Voltage: auto
HTT Voltage: auto
SB Voltage: auto
Memory Voltage: auto (1.9)
CPU Multiplier: 17.5
NB Multiplier: auto
HTT Speed: auto
HTT Multiplier: auto
Memory Divider:auto
Advanced Clock Calibration Setting: auto

[OC Results]:
CPU Speed: 3500Mhz
NB Speed: auto
HTT Speed: auto
Memory Speed + Timings: auto
Max Load Temp: 65 (celcius :) )
Idle Temps: 42
Stability Tests: p95 + orthos met affinity trick

nu ik kom van een ahtlon x2 5400+ die ik met een handomdraai op 3.5 kon boosten, en dan valt deze cpu behoorlijk tegen. als ik ook maar iets of wat verander aan het voltage krijg ik meteen bluescreen, daarom datik hem gwn op 3.5 heb draaien, omdat ik het voltage dan op auto kan laten.
ook krijg ik rare readings van cpu-z over mn voltage, hij geeft 1.408 aan, terwijl het stock vcore normaal 1.350.

ik krijg morgen of maandag normaal een schythe ninja 2 binnen, dan hoop ik wat van de temps af te kunne schaven, maar toch denk ik dat er meer mis is. mss eens een andere bios proberen.? er is een 1102 uit, mss die isntalleren?

hulp gevroagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qurius schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:29:
ook krijg ik rare readings van cpu-z over mn voltage, hij geeft 1.408 aan, terwijl het stock vcore normaal 1.350.
Je hebt het voltage toch op auto staan en niet op 1,35V dus vrij logisch dat het omhoog gaat...

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Astennu schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:50:
Iedereen kan dat -> http://www.techpowerup.com/spdtool/. Ik heb deze tool gebruikt om PC2700 modules in mijn laptop op PC3200 te laten lopen door alleen de spd aan te passen

@Qurius
Gebruik je soms AMD Overdrive voor het overclocken? Soms helpt het verhogen van de CPU-NB wel een beetje om hoger te komen.

Wat voor voltage geeft CPU-Z aan als je alles op stock hebt draaien? Misschien gaan de voltages op AUTO wel automatisch omhoog bij het overclocken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
ik ben nu juist begonnen met AOD te gebruiken, en het voltage loopt bij stock (3Ghz) ook rond de 1.408 ookal geeft coretemp 1.350 (dus stock vcore aan). echt wazig

EDIT: sinds wanneer is een amd 7xx serie chipset nodig om overdrive te gebruiken? zit ik weer met een nvidia chipset.. =(

[ Voor 27% gewijzigd door Qurius op 07-08-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qurius schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:27:
EDIT: sinds wanneer is een amd 7xx serie chipset nodig om overdrive te gebruiken? zit ik weer met een nvidia chipset.. =(
Vrij logisch dat AMD niet een programma maakt voor nVidia hardware toch? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Astennu schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:50:
Wat deed de cpu op stock volts ? iets van 3.6 ?

Geen idee eigenlijk, ik was al op 1.39v begonnen

die spd aanpassen is vrij simpel , ik kan het je zo uitleggen op msn als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
-The_Mask- schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:40:
[...]

Vrij logisch dat AMD niet een programma maakt voor nVidia hardware toch? ;)
ik kon het eerst wel nmlk, met n vorige versie

edit: 1 cmos reset later : voltage is nu 1.424 , nogsteeds op auto ... vage shit

[ Voor 52% gewijzigd door Qurius op 07-08-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Qurius schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:14:
[...]

ik kon het eerst wel nmlk, met n vorige versie

edit: 1 cmos reset later : voltage is nu 1.424 , nogsteeds op auto ... vage shit
Zet dan handmatig 1.325 of 1.35 volt neer :) dan is het niet meer automatisch en zit je op de standaard voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:12:
Iedereen kan dat -> http://www.techpowerup.com/spdtool/. Ik heb deze tool gebruikt om PC2700 modules in mijn laptop op PC3200 te laten lopen door alleen de spd aan te passen
Teh lolz, werkt die SPD-tool makkelijker dan het Bios met het overklokken van geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Joep Stoffels schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 17:12:
[...]

Teh lolz, werkt die SPD-tool makkelijker dan het Bios met het overklokken van geheugen?
Je kan er heel makkelijk je geheugen modules mee mollen als je niet weet waar je mee bezig bent ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Speedy-J schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 19:22:
[...]

Je kan er heel makkelijk je geheugen modules mee mollen als je niet weet waar je mee bezig bent ;)
Correct omdat de bios de instellingen van de SPD inlaad. Als daar opeens 3 volt in de EPP gedeeldte staat kan je wel dag zwaaien :w. Mijn advies is gebruik het alleen als je weet wat je doet.

Mocht de SPD te hoog staan ingesteld moet je ervoor zorgen dat je een tragere module bij de hand heb waardoor de bios de SPD inlaad van de traagste module.

@Joep Stoffels
Ik gebruikte het om een probleem/bottlenek weg te halen. Officeel ondersteunde die laptop geen PC3200 (2.6 volt), waardoor ik voor de zekerheid PC2700 nam omdat die op een iets lagere voltage werken (2.5 volt). Na een tijdje was ik toch benieuwd of het toch mogelijk was om op die snelheid te draaien omdat de AMD64 geheugen controller het wel aan kon.

[ Voor 24% gewijzigd door THE_FIREFOX op 07-08-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ook , deze bankjes booten niet op asus p5b/commando met de stock spd & ook 5-5-5 timings was niet mogelijk , dus heb hem veranderd naar de spd van crucial ballistix 8000 en nu lopen ze super overal op, ze kunnen 630 4-4-4-5 en eventueel tegen de 700 cl5 2,3v . De toevoeging van mijn nick is een leuke gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Speedy-J schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 19:22:
Ja, dat snap ik :P Ik begrijp nu iig dat je de SPD-gegevens niet meer kunt aanpassen zodra het geheugen niet meer wil booten. Eens zien of ik er binnenkort iets aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/642526.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Joep Stoffels schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 20:30:
[...]

Ja, dat snap ik :P Ik begrijp nu iig dat je de SPD-gegevens niet meer kunt aanpassen zodra het geheugen niet meer wil booten. Eens zien of ik er binnenkort iets aan heb.
Meest waarschijnlijk wel als je een trage module erbij in drukt. Dan boot de module die niet wilt booten op een lagere snelheid.

@Rol-Co
Wat voor koeling heb je gebruikt? LN2 ?

[ Voor 5% gewijzigd door THE_FIREFOX op 08-08-2009 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

THE_FIREFOX

Ja ln2 met de pot vol. ...ergens rond de -190 :P

Het wachten is nu op een beter bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

niet op dit bord nee.. ook de 4phase power op het bord helpt niet echt mee. Maar komt goed C H 3 is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 22:22
In het vorige deel van dit topic heb ik mijn overclock resultaten laten zien en ook nog verteld dat ik dus waterkoeling in me pc ging zetten. Die waterkoeling zit er ondertussen in en de temps zijn naar mijn mening redelijk laag. Oftewel, verder overclockken!
Ik heb de proccesor (Phenom II X3 720BE) op dit moment draaien op 3760MHz (1.52v - x16.0 - 235.0Mhz). Mijn doel is om op z'n minst de 3.8Ghz te halen, wat dus inhoud dat ik nog 40Mhz omhoog moet. Nu zou je denken, easy; maar ik krijg dit dus op geen enkele manier voor elkaar. Heb nu al 2 nachten van alles geprobeerd, hogere multiplier, lagere multiplier met hogere FSB en ga zo maar door. Op de een of andere manier blijft die maar errors geven als ik bij de 3.8ghz kom. Nu vroeg ik me dus af of er nog een andere manier is om deze snelheid misschien te halen?
In de bios zie ik dingen staan als HT link en Northbridge frequency. welke ik op dit moment allemaal op automatisch staan. Ik las in het vorige topic en op internet ook dingen over de HT Link, dat deze niet hoger moet zijn dan 2000mhz voor een goede OC enzovoort. Klopt dit en moet ik dit inderdaad aanhouden?
Want die 40Mhz erbij en de 3.8 halen is toch best leuk :)

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Probeer eerst eens met je ht link rond 1200 , mem divider lager zodat je zeker weet dat die het niet is, en nb speed ook naar beneden rond 2200 , dan kijken of je cpu het wel kan en kan je de rest weer proberen te verhogen tot het mis gaat.

welk bord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
Ik ga het maar even proberen om het zo te doen ;) Bedankt.

Mijn Mobo is een GA-MA790XT-UD4P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Heeft iemand hier al ervaring met het crosshair bordje van asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkjo
Dankzij de tip van Rol-Co is het me gelukt om de CPU op 3.8 Ghz te krijgen. Binnenkort maar even kijken of ik misschien nog iets omhoog kan komen :)

[System Specs]:
CPU: Phenom II X3 720BE
Stepping:
CPU Cooler: Waterkoeling -- EK Supreme CPU Block - Acetal Universal Inc i7
Moederbord + Bios: GA-MA790XT-UD4P - F4G
Geheugen: Kingston ValueRam 4GB DDR3-1333 CL9
Voeding: Cooler master M520

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.5V
CPU NB Voltage: Default
HTT Voltage: Default
SB Voltage: Default
Memory Voltage: 1.5V
CPU Multiplier: x17.0
NB Multiplier: x10
HTT Speed: 224
HTT Multiplier: x5
Memory Divider: 1:2

[OC Results]:
CPU Speed: 3808 MHz
NB Speed: 2240
HTT Speed: 1120
Memory Speed + Timings: 448 - 9-6-6-15
Max Load Temp: 39C
Idle Temps: 26/27C
Stability Tests: OCCT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Wat voor koeling? Ik ben ook van plan zoiets te kopen met een Mugen 2 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PRaGA88 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:11:
Heeft iemand hier al ervaring met het crosshair bordje van asus?
Ja draai er nu mee CH3 .....appart bordje wat je voor overklokken even moet leren kennen.

@ dj-visto
Koeling was een Kingpin F1 tube vol met liquit nitrogen -194C , leuk bordje, zeer stabiel en je kan best nog stukje overklokken zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd wat je er nu uit gaat halen :) die 6 GHz was leuk maar dat moet hoger kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hallo,

Ik ben nieuw hier op tweakers en helemaal niet bekend met overklokken,
maar omadt ik een pc heb samengesteld met een amd Phenom X4 940 heb ik me
er tog maar aan gewaagd dus bij deze mijn huidige klok. Heb inmiddels 3,9 gehaald maar is dan niet egt stabiel meer:P

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II x4 940
Stepping: 2
Revision: RB-C2
CPU Cooler: Arctic-Cooling Freezer 64 Pro PWM
Moederbord: Foxconn A7DA-S
Geheugen: 4 x1GB OCZ Platinum
Voeding: Cooler Master Real Power M620

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,440 V
Memory Voltage: 2,1 V
CPU Multiplier: 18x
NB Multiplier: Default
HTT Speed: 190MHz
HTT Multiplier: 9x
Memory Divider: 16:6

[OC Results]:
CPU Speed: 3.6Ghz
NB Speed: 1800MHz
HTT Speed: 1800MHz
Memory Speed: 1066 Mhz
Max Load Temp:
Idle Temps:45°
Stability Tests: COD4 draait stabiel, OCCT geeft op stock speed al core errors:/

Wat kan ik doen om er meer uit te halen, en hen OCCT stabiel te krijgen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:46:
Hallo,

Ik ben nieuw hier op tweakers en helemaal niet bekend met overklokken,
maar omadt ik een pc heb samengesteld met een amd Phenom X4 940 heb ik me
er tog maar aan gewaagd dus bij deze mijn huidige klok. Heb inmiddels 3,9 gehaald maar is dan niet egt stabiel meer:P

[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II x4 940
Revision: RB-C2
CPU Cooler: Arctic-Cooling Freezer 64 Pro PWM
Moederbord: Foxconn A7DA-S
Geheugen: 4 x1GB OCZ Platinum
Voeding: Cooler Master Real Power M620

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,440 V
Memory Voltage: 2,1 V
CPU Multiplier: 18x
NB Multiplier: Default
HTT Speed: 190MHz
HTT Multiplier: 9x
Memory Divider: 16:6

[OC Results]:
CPU Speed: 3.6Ghz
NB Speed: 1800MHz
HTT Speed: 1800MHz
Memory Speed: 1066 Mhz
Max Load Temp:
Idle Temps:45°
Stability Tests: COD4 draait stabiel, OCCT geeft op stock speed al core errors:/

Wat kan ik doen om er meer uit te halen, en hen OCCT stabiel te krijgen?
Ik zie 1 groot verschil tussen die van jouw en mij. De CPU-NB voltage is nog op stock. Verhoog die eens naar 1.2250v dan zal je iets meer stabiliteit hebben. Hoe snel krijg je die OCCT errors ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 19:40

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Zou het eigenlijk mogelijk zijn om een lijstje in de startpost te plaatsen met daarin alle overclocks van iedereen, met een summiere toevoeging van informatie, zoals bv

X4 940BE:
Astennu: 3,6Ghz, MP: ..., NB: ..., VC: ..., koeler: ..., mobo, ...
Iemand anders: 3,55GHz, MP: ... , ....

Misschien in een tabelletje ipv gewoon in plain CSV, maar het lijkt mij leuk om even snel na te kunnen gaan wat zoal de gemiddelde trend is bij het oc'n van een bepaalde cpu.

Of is deze suggestie niet nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
@THE_FIREFOX

Klopt het dat ik dat voltage alleen in AOD en niet in de Bios in kan stellen?
Heb het voltage nu verhoogd naar 1,2250v hij lijkt nu wel OCCT stable want op stock voltage kapte hij er na een seconde of 10 al mee (al dan niet met een BSOD) terwijl hij nu al 5 min. bezig is. Dit lijkt dus wel te werken tnx!

ow, hij stop er nu mee na 6,5 min. :(
hij geeft een error op core #3 maar dat is niet altijd dezelfde core
is dus nog wat anders niet goed of ik zit gwoon aan z`n max

[ Voor 22% gewijzigd door warhamstr op 12-08-2009 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 11:19
Vandaag voor de zoveelste keer even aan de slag gegaan met overclocken, en het is voor mij zeker dat ik geheugenproblemen heb...

Mijn geheugen (een Corsair TW3X4G1600C9DHX set) wilt niet echt mee als ik de HTT/Bus/FSB speed wil verhogen. Eerlijk gezegd denk ik dat het te maken heeft met de timings die niet/fout worden uitgelezen uit de SPD door het moederbord (MSI 790FX-GD70). Als ik de memory divider instel op 1:4 (aka 800/1600mhz) dan zijn de timings helemaal niet zoals op het label (9-9-9-24) en zelfs als ik ze zelf instel loopt het helemaal niet stabiel bij het overclocken.

Ook als ik het geheugen instel om te lopen op 533Mhz en dan een OC toepas gaat het niet soepel. Mede omdat ik niet weet welke timings ik hier best kan instellen, en die staan denk ik gewoon weer verkeerd.

Mijn setje staat niet op de QVL, maar de variant uit een 3x2gb setje en andere reeks (afaik gewoon dezelfde stick, maar dan zonder heatsink en in pakjes van 3) wél. Hetgeen me wel opviel was dat bij veel OCs hierboven het geheugen op 1.5v loopt, en het mijne moet 1.8v hebben.

Is het mogelijk om dat probleem te verhelpen ? Of is het een geheugen issue dat ik alleen kan oplossen door ander geheugen te kopen ?

"Gewoon" op stock werkt het wel, aan zowel 533 (1066) ,667 (1333) en 800 (1600) mhz.

Ohja, ik kan natuurlijk wél gewoon overclocken dmv de multiplier om mijn X3 720 !

Dit zijn mijn resultaten :
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II X3 720
CPU Cooler: Asus Arctic Square
Moederbord + Bios: MSI 790FX-GD70 BIOS v1.3
Geheugen: Corsair TW3X4G1600C9DHX
Voeding: Cooler Master Real Power M1000

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.4000v
Memory Voltage: 1.80v
CPU Multiplier: 17x
NB Multiplier: 10x
HTT Speed: 200(.99)Mhz
HTT Multiplier: 10x
Memory Divider: 1:3.333
Advanced Clock Calibration Setting: Uit

[OC Results]:
CPU Speed: 3415 Mhz
NB Speed: 2009.9Mhz
HTT Speed: 2009.9Mhz
Memory Speed + Timings: 1333Mhz (9-9-9-24)
Max Load Temp: 45°c
Idle Temps: 35°C
Stability Tests: COD4 2uur spelen, OCCT, HyperPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:12:
@THE_FIREFOX

Klopt het dat ik dat voltage alleen in AOD en niet in de Bios in kan stellen?
Heb het voltage nu verhoogd naar 1,2250v hij lijkt nu wel OCCT stable want op stock voltage kapte hij er na een seconde of 10 al mee (al dan niet met een BSOD) terwijl hij nu al 5 min. bezig is. Dit lijkt dus wel te werken tnx!

ow, hij stop er nu mee na 6,5 min. :(
hij geeft een error op core #3 maar dat is niet altijd dezelfde core
is dus nog wat anders niet goed of ik zit gwoon aan z`n max
No problem :) Help graag een andere 940BE gebruiker. De CPU NB hoor je ook in de bios te kunnen afstellen maar kan zijn dat er bijna geen overclock opties zijn vrijgegeven. Je kan nog proberen de CPU voltage naar 1.45v en de CPU-NB naar 1.275v te verhogen. Ik draai namelijk die voltages op de CPU-NB na. Die staat namelijk op 1.3375v maar dat komt door de hoge CPU-NB snelheid van 2600MHz ipv 1800MHz stock.

Opmerking over AOD, gebruik het niet. Ik vind het grote rommel omdat het met simpele dingen zoals fan speed veranderen al vastloopt op stock speeds. Gebruik K10stat of PhenomMsrTweaker voor het overclocken als je toch puur met multipliers gaat overclocken.

@DevilsProphet
Je hebt namelijk het probleem dat mensen hun pc niet goed op stabiliteit testen. Ik kan zonder problemen naar 3.9GHz clocken alleen is dat niet occt stabiel. Er zouden minimale eisen aan die top moeten zijn zoals een screenshot van OCCT die aan toont dat de cpu minimaal 1 uur stabiel is geweest op overgeklokte snelheid met CPU-Z erbij. Het mooiste zou zijn dat de overclock dan ook nog ook door CPU-Z gevalideerd is. Daarbij zou het mooi zijn als er verschillende categorieën zijn voor koeling zoals lucht, water, extreme(Droogijs t/m LN2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
dit zijn de opties qua voltages die ingesteld kunnen worden welke zou ik aan moeten passen?

[ Voor 3% gewijzigd door warhamstr op 12-08-2009 17:47 . Reden: link werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:46:
dit zijn de opties qua voltages die ingesteld kunnen worden welke zou ik aan moeten passen?
Eentje staat er niet tussen of je CPU-NB moet NB heten maar dat lijkt mij sterk. Ik zou alles op stock zetten in de bios en onder Windows met K10Stat of PhenomMsrTweaker overclocken. Dan kan je met die tools ook de CPU-NB verhogen. Je kan beide als een service op de achtergrond laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
sorry hoor maar ik zal wel een lastige klant zijn mare in PhenomMsrTweaker kan ik ook alleen NB-VID aanpassen is dat de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kosty schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 17:31:
heel verhaal..............

Dit zijn mijn resultaten :
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II X3 720
CPU Cooler: Asus Arctic Square
Moederbord + Bios: MSI 790FX-GD70 BIOS v1.3
Geheugen: Corsair TW3X4G1600C9DHX
Voeding: Cooler Master Real Power M1000

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.4000v
Memory Voltage: 1.80v
CPU Multiplier: 17x
NB Multiplier: 10x
HTT Speed: 200(.99)Mhz
HTT Multiplier: 10x
Memory Divider: 1:3.333
Advanced Clock Calibration Setting: Uit

[OC Results]:
CPU Speed: 3415 Mhz
NB Speed: 2009.9Mhz
HTT Speed: 2009.9Mhz
Memory Speed + Timings: 1333Mhz (9-9-9-24)
Max Load Temp: 45°c
Idle Temps: 35°C
Stability Tests: COD4 2uur spelen, OCCT, HyperPI
Heb je het zelfde ook al eens geprobeerd met een lagere htt speed? rond 1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:13:
sorry hoor maar ik zal wel een lastige klant zijn mare in PhenomMsrTweaker kan ik ook alleen NB-VID aanpassen is dat de bedoeling?
Nope daar kan je de CPU en de CPU-NB voltage aanpassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:33:
[...]

Heb je het zelfde ook al eens geprobeerd met een lagere htt speed? rond 1200
Heb even de HTT multiplier aangepast van het default 10x naar 6x en bij wijze van test de HTT/Bus/FSB speed van 200mhz verhoogt naar 210mhz. Geeft hetzelfde resultaat : 15seconden OCCT en crash.
Hetzelfde als ik de CPU-NB ratio naar beneden haal trouwens...

Heeft iemand nog andere dingen om te proberen ? Ik sta open voor suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
aargh, ik kan echt nergens een optie vinden om de CPU-NB aan te passen hoor sorry, niet in de Bios en in geen van de genoemde proggies. Of zit ik verkeerd te denken. Help pls.

• rcheung
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03-2024
@Kosty: probeer je NB speed te verhogen, doe het in kleine stapjes. Om hogere NB clocks te krijgen verhoog je de CPU-NB VDD voltage op je bord (wanneer nodig is..).
De CPU-VID voltage is standaard hoger dan de CPU-NB VDD, dus als je de laatste verhoogt dan wordt de cpu ook warmer.
Probeer 2400-2600 mhz te bereiken, dan merk je ook de performance boost en soms kan je nog hogere cpu clocks bereiken. En hopelijk ook beter memclocks + timings

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:05:
aargh, ik kan echt nergens een optie vinden om de CPU-NB aan te passen hoor sorry, niet in de Bios en in geen van de genoemde proggies. Of zit ik verkeerd te denken. Help pls.
In de bios heet het CPU-NB. In de programma's zal het NB VID heten wat eigenlijk de CPU-NB is.

Bij mij in de bios word er onderscheid gemaakt tussen de NB (Bijv 790FX/GX/X chipset = North Bridge op moederbord) en de CPU-NB (North Bridge op CPU).

• warhamstr
Sorry hoor maar wat ik gelezen heb over VID-...`s is dat dat de start voltages zijn, dus de voltages die de cpu/northbridge krijgt bij het opstarten.

• warhamstr
naja, ik zal het dan wel niet begrijpen, feit is dat ik dat voltage nergens in kan stellen niet inde BIOS en niet in wat voor programma dan ook :P

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:13:
naja, ik zal het dan wel niet begrijpen, feit is dat ik dat voltage nergens in kan stellen niet inde BIOS en niet in wat voor programma dan ook :P
........Ik zie het anders zeer duidelijk in PhenomMsrTweaker staan. Check de rode cirkels.

Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/7097/27059997.jpg

Anoniem: 257048

Hallo medetweakers,

Er zit bij de bios van een Asus M3A78-T een optie welke voor mij niet helemaal duidelijk is.
Het gaat om: "ACPI SRAT Table" welke zit bij de "CPU configuration''

Hebben jullie enig idee waarvoor dit is?

Edit: Net bios geupdate naar biosnr: 0715
Nu staat er nog een nieuwe optie! Genaamd: "Probe Filter" ook bij "CPU configuration"
Waar dient dit voor?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 257048 op 13-08-2009 21:38 . Reden: Update ]

• warhamstr
Ok, heb de NB-VID nu met PhenomMsrTweaker verhoogd naar 1,3v (is dat nog safe?) allen istie nog niet stabiel; na 5min. OCCT @3.7Ghz (v-Core = 1.44v) crasht hij met een BSOD maar met gamen heb ik nergens last van .

PS: Is die NB-VID normaal wel in te stellen in de BIOS of is m`n mobo gewoon niet geweldig qua opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
warhamstr schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:47:
Ok, heb de NB-VID nu met PhenomMsrTweaker verhoogd naar 1,3v (is dat nog safe?) allen istie nog niet stabiel; na 5min. OCCT @3.7Ghz (v-Core = 1.44v) crasht hij met een BSOD maar met gamen heb ik nergens last van .

PS: Is die NB-VID normaal wel in te stellen in de BIOS of is m`n mobo gewoon niet geweldig qua opties?
Hier is een foto van de opties op mijn moederbord :
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1004/msi_790fx_gd70_cell.jpg
Dat ongeveer 2x

Jij hebt dus zéér weinig opties. En ik denk zels dat 1.3v erg weinig is.

In PhenomMsrTweaker kies je het bovenste profiel (kies : Eerst "Refresh" daarna "Activate") het voltage dat daar als default opgegeven staat krik je een beetje (dus 1 stap) op en dan klik je apply. Test nu nog eens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Kosty schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:09:
[...]

Hier is een foto van de opties op mijn moederbord :
[afbeelding]
Dat ongeveer 2x

Jij hebt dus zéér weinig opties. En ik denk zels dat 1.3v erg weinig is.

In PhenomMsrTweaker kies je het bovenste profiel (kies : Eerst "Refresh" daarna "Activate") het voltage dat daar als default opgegeven staat krik je een beetje (dus 1 stap) op en dan klik je apply. Test nu nog eens ?
Hij heeft over de CPU-NB. Dat is al reddelijk hoog. Warhamstr je moet je CPU-VID verhogen. 1.44v is te laag. Ga naar 3.6ghz met die voltage of verhoog de voltage voor 3.7ghz tot CPU VID 1.475~1.500v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Heeft er iemand een 940BE icm. een Asus M3N bordje? M'n HTT staat op 1600MHz, moet dit niet 1800MHz zijn?
Dit is 1800 DDR neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
chimo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:12:
Heeft er iemand een 940BE icm. een Asus M3N bordje? M'n HTT staat op 1600MHz, moet dit niet 1800MHz zijn?

[...]

Dit is 1800 DDR neem ik aan?
Nee dat is je CPU North Bridge. Die loopt normaal op 1800MHz. Ik heb hem met een 940BE op 2600MHz lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
@THE_FIRFOX

er is tog maar een North Bridge?
wat bedoel je met CPU-NB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:55:
[...]

Nee dat is je CPU North Bridge. Die loopt normaal op 1800MHz. Ik heb hem met een 940BE op 2600MHz lopen.
Zowel NB als HTT lopen op 1600 nu. Dus het ligt aan m'n moederbord? Ik heb de laatste BIOS en op de website van Asus kan ik hier niks over vinden, behalve:
System Bus Up to 5200 MT/s ;HyperTransport™ 3.0 interface for AM2+ CPU
2000 / 1600 MT/s for AM2 CPU
In de BIOS kan ik ook tot max. 1600 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 14-08-2009 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
warhamstr schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:07:
@THE_FIRFOX

er is tog maar een North Bridge?
wat bedoel je met CPU-NB?
Met de phenom heb je er 2 :) 1 op moederbord, 1 op cpu. Met CPU-NB -> North bridge op cpu.
chimo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:11:
[...]

Zowel NB als HTT lopen op 1600 nu. Dus het ligt aan m'n moederbord? Ik heb de laatste BIOS en op de website van Asus kan ik hier niks over vinden, behalve:

[...]

In de BIOS kan ik ook tot max. 1600 gaan.
Zal een issue zijn met je bios. Want bij de AM2+ specificaties staat er dat je tot 2600MHz kan gaan. Dus minimaal 1800 moet je dan al in kunnen stellen voor een AM2+ processor. Heb je al een oudere bios geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:04:

Zal een issue zijn met je bios. Want bij de AM2+ specificaties staat er dat je tot 2600MHz kan gaan. Dus minimaal 1800 moet je dan al in kunnen stellen voor een AM2+ processor. Heb je al een oudere bios geprobeerd?
Mja, dat kan toch niet? Er is zojuist een nieuwe BIOS uitgekomen eind juli met ondersteuning voor de nieuwste processoren.

Hij draait nu met BIOS defaults HTT en NB 1600, FSB 200 en mplier 15x wat 3000MHz geeft, dus dat klopt. Geheugen is gewoon DDR2 800 (ValueRAM).

Ik ga geen oudere BIOS proberen, vind het best zo maar wel raar dat het 1600 ipv 1800 is. Ik zoek wel ff anders op internet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
chimo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:17:
[...]

Mja, dat kan toch niet? Er is zojuist een nieuwe BIOS uitgekomen eind juli met ondersteuning voor de nieuwste processoren.
Alles wat laatste uit is hoeft niet goed te zijn. Heb vaak genoeg geklaagd bij MSI over geheugen timings die weer stuk waren naar een cpu module update. Ik zou de eerste versie zoeken die je processor ondersteund en kijken of het probleem dan er nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:34:

Ik zou de eerste versie zoeken die je processor ondersteund en kijken of het probleem dan er nog is.
Mja, het is volgens mij altijd 1600 geweest sinds ik dit bord een maand of 4 a 5 geleden heb gekocht, ik heb tot nu toe een paar BIOS updates gedaan maar altijd 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:09
Ik heb gegoogled maar kon het niet vinden, wat is nou het stock voltage van de Phenom II x3 710.
Ik heb hem nu in de bios op 1.3v gezet ipv auto en hem oc'ed naar 3ghz, het enige is dat programma's als:
Cpu-z, Hardware monitor en everest zeggen dat hij 1,4 volt krijgt, wat moet ik nou geloven?
Koeler is mugen2 en stressed met prime komt de temperatuur niet boven de 44graden per core en voor de cpu in totaal is het iets van 54gradenm waar moet ik hierbij op letten? welke temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
EdwardvGelder schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:08:
Ik heb gegoogled maar kon het niet vinden, wat is nou het stock voltage van de Phenom II x3 710.
Ik heb hem nu in de bios op 1.3v gezet ipv auto en hem oc'ed naar 3ghz, het enige is dat programma's als:
Cpu-z, Hardware monitor en everest zeggen dat hij 1,4 volt krijgt, wat moet ik nou geloven?
Koeler is mugen2 en stressed met prime komt de temperatuur niet boven de 44graden per core en voor de cpu in totaal is het iets van 54gradenm waar moet ik hierbij op letten? welke temperatuur?
http://products.amd.com/e...8=&f9=4000&f10=False&f11=

Volgens mij is die 0.875V als ie op z'n laagst op C&Q draait, standaard 1.35V en max dus 1.425V

Temperatuur is prima volgens mij, zoiets heb ik ook met m'n 940BE (met boxed koeler overigens).

[ Voor 5% gewijzigd door chim0 op 14-08-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
chimo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:22:
[...]

http://products.amd.com/e...8=&f9=4000&f10=False&f11=

Volgens mij is die 0.875V als ie op z'n laagst op C&Q draait, standaard 1.35V en max dus 1.425V
Dat zijn de voltages dat de processor normaal hoort te functioneren. Echter je kan het hoger en lager instellen.Deze voltages worden niet door cool and quiet gebruikt. De 940BE gaat volgens die specificaties tot 1.5 volt maar ik kan met m'n moederbord een stuk hoger gaan. Het probleem is dan de koeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Ok, hij was prime stable op 3ghz met 1,3v maar toen ik een spel op startte direct bsod en toen ik de computer weer opnieuw wilde opstarten weer een bsod, toen teruggezet naar normale instellingen en nu doet hij het weer.
Wat is een goed programma om echt te kijken of een processor stabiel is? Aangezien Prime dus niet heel erg goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ligt eraan hoe jij prime draait. small fft's isenkel je cpu stressen, blend is je hele systeem. en dit minimaal 8 uur. al mijn overklokte pc's die 8 uur hebben geblend hebben nooit een bsod gegeven

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij was een CPU ooit ook 8 uur prime stabiel. Echter bij elk spel wat ik opstartte reboote de pc :P (ahtlon 1800+)

Ik bedoel, kan dat niet gewoon aan je voeding liggen Edward? Bij een primetest wordt alleen de cpu en het ram geheugen vol getest. Bij een spel wordt echter ook nog de videokaart zwaarder gebruikt.

Of lul ik nu klinkklare onzin? :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
StefanvanGelder schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 07:50:
Bij mij was een CPU ooit ook 8 uur prime stabiel. Echter bij elk spel wat ik opstartte reboote de pc :P (ahtlon 1800+)

Ik bedoel, kan dat niet gewoon aan je voeding liggen Edward? Bij een primetest wordt alleen de cpu en het ram geheugen vol getest. Bij een spel wordt echter ook nog de videokaart zwaarder gebruikt.

Of lul ik nu klinkklare onzin? :P
Kan de voeding zijn maar ook de videokaart drivers. ATI videokaart drivers houden namelijk niet van een onstabiel systeem(defect geheugen etc) waardoor de drivers of de pc kan crashen.

Ik gebruik voor het stress testen OCCT :) OCCT Stessed beter de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Voeding kan het niet zijn, ik heb een zalman zm750hp (oid :-))
ik ben nu niet thuis maar ga het morgen/van de week weer proberen.

Edit: 3ghz op 1,34v 1,33vcore prime95 (dik uur) en desktop/gaming (4 uur) stabiel, Bij occt krijg ik na 2minuten al een error, hoe is dat mogelijk?

Waar moet ik bij de temperaturen op letten trouwens? Bij CPU id geeft hij bij de cpu 41graden aan alleen bij de cores allemaal 29.
Hoe zit dit?

[ Voor 58% gewijzigd door EdwardvGelder op 17-08-2009 17:20 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.