Volgens mij kijken ze wel bij alle chips even of het werkt of niet, anders weet je toch ook met geen mogelijkheid wat je yields zijn of wat?Rol-Co schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:26:
Volgensmij is dat niet zo'n groot risico hoor, ik geloof er nog weinig van dat amd elke chip gaat kijken of alle cores werken en zo niet word het een zosma. Het zijn gewoon productie lijnen, de ene doet 4 core de ander 6 core en er word hooguit alleen gekeken of ze 1 in de 100 misschien een defect vertonen.
Tja, dat is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je gebruiksdoeleinden
Ik ben eindelijk mijn 945 aan het finetunen. Draait op +0.125v een uur OCCT stabiel op 3,6GHz, meer vcore heb ik geen trek in om eerlijk te zijn. Nu nog de HTT Link, NB en mijn geheugen terug omhoog krikken. Resultaten zal ik weleens posten.
offtopic:
Toch jammer dat mijn HD4890 bijna nergens heen wil zonder gezeik. Het zijn zulke minimale overclocks en zo'n groot grijs gebied dat ik hem maar lekker stock laat draaien.
Toch jammer dat mijn HD4890 bijna nergens heen wil zonder gezeik. Het zijn zulke minimale overclocks en zo'n groot grijs gebied dat ik hem maar lekker stock laat draaien.
Goed, ik heb 'm wat stabieler op waar hij eigenlijk altijd al draaide: 3600 MHz. Geheugen draait nu ook leuk mee.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1163372
http://www.wprime.net/Scores/6933/View
Gewoon op een in gebruik Windows 7 trouwens, geen echte benchmark
[ Voor 28% gewijzigd door TheZeroorez op 02-05-2010 19:29 ]
Goeie middag ik heb de volgende spulletjes in huis liggen.
Asus M4A79XTD EVO
GEIL Black Dragin 1600MHz 8-8-8-24
Phenom X6 1090T < komt morgen aan
Ik verwacht niet dat het direct goed gaat overclocken omdat het bios nog niet optimaal is voor de CPU.
Resultaten komen morgen !
Asus M4A79XTD EVO
GEIL Black Dragin 1600MHz 8-8-8-24
Phenom X6 1090T < komt morgen aan
Ik verwacht niet dat het direct goed gaat overclocken omdat het bios nog niet optimaal is voor de CPU.
Resultaten komen morgen !
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Heb ik eindelijk wat aan mjn dominators op de amd

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zijn die thubans trouwens nog backwards compatible met AM2+ ?
Kijk op een willekeurige mobo fabrikant site zou ik zeggen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Beste Tweakers,
ook ik ben beetje begonnen met Overklokken alleen ik heb wel beetje hulp nodig wat ik kan verbeteren:
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II x4 955
Stepping: 3
CPU Cooler: Scythe Mugen 2 rev B
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-790FXTA-UD5
Geheugen: Kingston ValueRam Dual Channel 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
Voeding: Antec TP-650 650 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,408 volt
CPU NB Voltage: (stock)
HTT Voltage: 1,38 volt
SB Voltage: (stock)
Memory Voltage: (stock)
CPU Multiplier: 19,0
NB Multiplier: 10
HTT Speed: 2000
HTT Multiplier: 10
Memory Divider: stock
Advanced Clock Calibration Setting: -
[OC Results]:
CPU Speed: 3816.9 MHz
NB Speed: 2008.9 MHz
HTT Speed: 2000MHz
Memory Speed + Timings: 1333
Max Load Temp: 49 graden ongeveer
Idle Temps: 37 graden ongeveer.
Stability Tests: OCCT medium + large 1 uur stabiel. heb ook wat andere benchmarks zoals CINEBENCH en 3DMark gedraaid zo te zien draait het allemaal stabiel (met CPU-NB op stock). heb even ook Crysis Warhead gedaan dat ging allemaal vrij goed na een paar uur gamen.
1) Nu zag ik dat mensen hun CPU-NB geupped hadden...is dat echt nodig? want opzicht heb ik geen stabiliteits problemen?als ik hem bijv op 2600Mhz zou zetten dan moet ik ook mijn Volt omhoog gooien?
2) Toen ik 3800MHz zette op stock voltage crashde mijn pc toen heb ik die wat geupped is dat een normale increase het staat nu op 1.408?
het bleef altijd onder de 50 graden dus temperatuur zit het wel snor...ik zou nog wel wat verder kunnen denk ik?
dit is ook pas voor het eerste keer dat ik overklok als ik iets verkeerd doe moet je het maar zeggen
ook ik ben beetje begonnen met Overklokken alleen ik heb wel beetje hulp nodig wat ik kan verbeteren:
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II x4 955
Stepping: 3
CPU Cooler: Scythe Mugen 2 rev B
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-790FXTA-UD5
Geheugen: Kingston ValueRam Dual Channel 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
Voeding: Antec TP-650 650 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,408 volt
CPU NB Voltage: (stock)
HTT Voltage: 1,38 volt
SB Voltage: (stock)
Memory Voltage: (stock)
CPU Multiplier: 19,0
NB Multiplier: 10
HTT Speed: 2000
HTT Multiplier: 10
Memory Divider: stock
Advanced Clock Calibration Setting: -
[OC Results]:
CPU Speed: 3816.9 MHz
NB Speed: 2008.9 MHz
HTT Speed: 2000MHz
Memory Speed + Timings: 1333
Max Load Temp: 49 graden ongeveer
Idle Temps: 37 graden ongeveer.
Stability Tests: OCCT medium + large 1 uur stabiel. heb ook wat andere benchmarks zoals CINEBENCH en 3DMark gedraaid zo te zien draait het allemaal stabiel (met CPU-NB op stock). heb even ook Crysis Warhead gedaan dat ging allemaal vrij goed na een paar uur gamen.
1) Nu zag ik dat mensen hun CPU-NB geupped hadden...is dat echt nodig? want opzicht heb ik geen stabiliteits problemen?als ik hem bijv op 2600Mhz zou zetten dan moet ik ook mijn Volt omhoog gooien?
2) Toen ik 3800MHz zette op stock voltage crashde mijn pc toen heb ik die wat geupped is dat een normale increase het staat nu op 1.408?
het bleef altijd onder de 50 graden dus temperatuur zit het wel snor...ik zou nog wel wat verder kunnen denk ik?
dit is ook pas voor het eerste keer dat ik overklok als ik iets verkeerd doe moet je het maar zeggen
170074
Is MemTest86+ nog steeds het beste geschikt om geheugen mee te stresstesten? En OCCT (linpack) is het beste voor cpu tests? Ik gebruikte voorheen prime95 maar het is inderdaad wel handig dat meteen de temperatuur vermeld wordt.
Om de chipset en grafische kaart testen vind ik FurMark wel goed.
Klopt het overigens dat de stock voltage van de X4 955 Black Edition 1.4 volt is? Dat is het voltage waarop mijn mobo (Gigabyte 770-TA-UD3) standaard op instelt.
Klopt het overigens dat de stock voltage van de X4 955 Black Edition 1.4 volt is? Dat is het voltage waarop mijn mobo (Gigabyte 770-TA-UD3) standaard op instelt.
volgens mij draait het standaard op 1.3750 (althans mijn 955 BE) als je op 1.4 hebt dan heb je hem een klein beetje verhoogt170074 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 06:04:
Is MemTest86+ nog steeds het beste geschikt om geheugen mee te stresstesten? En OCCT (linpack) is het beste voor cpu tests? Ik gebruikte voorheen prime95 maar het is inderdaad wel handig dat meteen de temperatuur vermeld wordt.
170074
Dan is dan wel frappant aangezien het ook 1.4V is na 'load optimized defaults' . De clock staat wel goed (3.2Ghz). Hoe dan ook, ik had het voltage anders zelf wel verhoogd
Kun jij maybe ook je specs posten
? ben benieuwd hoe ver jij bent gegaan?
ik heb hem nu op 3.80GHz maar ik heb het gevoel dat ik nog verder kan gaan
ik heb hem nu op 3.80GHz maar ik heb het gevoel dat ik nog verder kan gaan
170074
Ik zit zo'n beetje op dezelfde waarden als jij. 955BE 3,2 @ 3,8Ghz. Wel op 1,5 volt, maar heb er dan ook een mugen 2 scythe rev b cpu-koeler opgezet. Zit nu ook wat te spelen met de FSB en de NB speed. FSB is standaard 200Mhz en NB is 2Ghz. Het schijnt dat de NB uppen redelijk loont. Zou dat ook gelden voor de FSB? Aangezien deze de snelheid bepaald voor zowel de CPU, RAM als NB. (Weliswaar na multiplying).
http://www.overclockers.c...cking-with-the-phenom-ii/
Overigens schijnt geheugen een zeer kleine rol te spelen in performance, op de phenom II X4. Zie:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-ddr3,2319.html
Als je dus je RAM niet te veel laat afwijken van standaard 1333Mhz met gemiddelde timings, zit je wel goed.
http://www.overclockers.c...cking-with-the-phenom-ii/
Overigens schijnt geheugen een zeer kleine rol te spelen in performance, op de phenom II X4. Zie:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-ddr3,2319.html
Als je dus je RAM niet te veel laat afwijken van standaard 1333Mhz met gemiddelde timings, zit je wel goed.
Hmmm interessant artikeltje ik ga het eens proberen.
als ik het goed begrijp moeten wij onze CPU-NB op 2412.689 zetten...wat op neer komt 2400 MHz in je BIOS. in ieder geval bij Speeds als 3.80GHz. er staat ook dat je je voltage alleen hoger moet schroeven wanneer dat nodig is. The default voltage is roughly 1.175v.--> denk dat als we 400MHz omhoog gaan we het paar tandjes omhoog moeten zetten?
The max that you should ever go to is 1.3v, and in only high overclocks do you ever need to go to 1.35v (try not to go this high unless you really think it will help). Northbridge voltage is not of concern in most cases – it should only be touched if you really need it. --> Hmmm denk dat je je voltage dan tussen de 1.175 en 1.3v moet veranderen.
maar hoezo heb je je CPU voltage op 1.5 gezet? is dat dan beter?hij draait bij mij op 1.41 stabiel met overklok naar 3.80GHz
Ik heb eigenlijk niks met de FSB gedaan en Memory. maar jaa je zou het best eens uit kunnen zoeken of je daar winst uit kunt halen (maar zoals je zelf al zegt speelt zeer kleine rol in...dus kzou daar niet teveel tijd aan besteden), maar 3.8GHz is al heel netjes denk ik voor free performance ;-)
als ik het goed begrijp moeten wij onze CPU-NB op 2412.689 zetten...wat op neer komt 2400 MHz in je BIOS. in ieder geval bij Speeds als 3.80GHz. er staat ook dat je je voltage alleen hoger moet schroeven wanneer dat nodig is. The default voltage is roughly 1.175v.--> denk dat als we 400MHz omhoog gaan we het paar tandjes omhoog moeten zetten?
The max that you should ever go to is 1.3v, and in only high overclocks do you ever need to go to 1.35v (try not to go this high unless you really think it will help). Northbridge voltage is not of concern in most cases – it should only be touched if you really need it. --> Hmmm denk dat je je voltage dan tussen de 1.175 en 1.3v moet veranderen.
maar hoezo heb je je CPU voltage op 1.5 gezet? is dat dan beter?hij draait bij mij op 1.41 stabiel met overklok naar 3.80GHz
Ik heb eigenlijk niks met de FSB gedaan en Memory. maar jaa je zou het best eens uit kunnen zoeken of je daar winst uit kunt halen (maar zoals je zelf al zegt speelt zeer kleine rol in...dus kzou daar niet teveel tijd aan besteden), maar 3.8GHz is al heel netjes denk ik voor free performance ;-)
Ik had mijn Phenom II x4 955 C2 ooit stabiel op 3,8 ghz maar ik heb alles weer op stock gezet in mijn mobo want ik had de overclock niet zelf gedaan.
Ik probeer hem weer zo snel te krijgen met deze instellingen:
Nortbridge: 2400mhz
Northbridge @ 1,25 volt
CPU multiplier: 19
CPU @ 1,41 volt
De rest is untouched.
Helaas instabiel, wat denken jullie dat er mis is?
Ik probeer hem weer zo snel te krijgen met deze instellingen:
Nortbridge: 2400mhz
Northbridge @ 1,25 volt
CPU multiplier: 19
CPU @ 1,41 volt
De rest is untouched.
Helaas instabiel, wat denken jullie dat er mis is?
Je vCore van je CPU is echt te laag. Op 1.4V haalt denk ik haast geen 1 C2 de 3.8GHz. Je hebt denk ik iets nodig tussen de 1.45V en 1.5V
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Mijn X4 955BE draait stabiel op 3,7GHz @ 1,408V en 2400MHz NB Frequency, via K10STAT multiplier-aanpassing.
Als ik nu via een hogere HTT en een kleinere CPU multiplier m'n CPU wil overklokken naar ongeveer dezelfde snelheid, en m'n RAM gewoon stock wil draaien (1600MHz, 2T, 8-8-8-28), wat is dan de makkelijkste weg? Ik snap de link met RAM niet en ben bang dat ik die reepjes smelt als ik wat verander
Als ik nu via een hogere HTT en een kleinere CPU multiplier m'n CPU wil overklokken naar ongeveer dezelfde snelheid, en m'n RAM gewoon stock wil draaien (1600MHz, 2T, 8-8-8-28), wat is dan de makkelijkste weg? Ik snap de link met RAM niet en ben bang dat ik die reepjes smelt als ik wat verander
[ Voor 5% gewijzigd door jelbo op 06-05-2010 19:14 ]
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Hey Ferdius ik heb nu met mijn setup Phenom II X4 955 @ 3.80GHz op 1,408 volt en mijn CPU-NB Frequency op 2400MHz. Ik heb mijn volt van mijn CPU-NB wel op 1.25V gezet aangezien ik ergens had gelezen dat de stock volt niet voldoende was.
ff stom vraag: wat is eigenlijk C2? (sorry voor noob questions....) zijn er verschillende versies van 955?
ff stom vraag: wat is eigenlijk C2? (sorry voor noob questions....) zijn er verschillende versies van 955?
170074
C2 is een 'stepping', een soort van versie / revisie nummer. Soms kan een bepaalde stepping beter overgeklokt worden dan een andere stepping.Lostson schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:55:
Hey Ferdius ik heb nu met mijn setup Phenom II X4 955 @ 3.80GHz op 1,408 volt en mijn CPU-NB Frequency op 2400MHz. Ik heb mijn volt van mijn CPU-NB wel op 1.25V gezet aangezien ik ergens had gelezen dat de stock volt niet voldoende was.
De reden dat ik mijn vcore iets verhoogd heb is vanwege het feit dat hij dan stabieler loopt. Ik heb deze vrijwel meteen verhoogd naar 1.5V (maximaal aan te raden voltage geloof ik, althans op luchtkoeling) en de processor blijft hiermee redelijk koel op max belasting. Onder 50 graden. Wellicht kan de vcore ook iets lager, maar dan moet ik weer 2 a 3 uur stresstesten (nog geen zin in
[ Voor 3% gewijzigd door 170074 op 06-05-2010 23:54 . Reden: typos ]
Ahh op die manier
dat wist ik nog niet
Ja mijn Vcore staat nu op 1.41 magically werkt alles stabiel o_O kweet ook niet waarom, maar dat zal wel aan de combi van mijn hardware zijn.
Ik zal vanavond eens wat Stress tests draaien met OCCT en Cinebench/3Dmark en kijken wat voor scores daar uit komen...hopelijk is er een performance increase incl. de verhoogde CPU-Northbridge.
wel het vage is dat ik via mijn BIOS de CPU-NB VID verhoogd heb naar 1.25V, maar AMD OVerdrive geeft nog steeds 1.10 aan... heb jij dat ook Ferdius?
Ja mijn Vcore staat nu op 1.41 magically werkt alles stabiel o_O kweet ook niet waarom, maar dat zal wel aan de combi van mijn hardware zijn.
Ik zal vanavond eens wat Stress tests draaien met OCCT en Cinebench/3Dmark en kijken wat voor scores daar uit komen...hopelijk is er een performance increase incl. de verhoogde CPU-Northbridge.
wel het vage is dat ik via mijn BIOS de CPU-NB VID verhoogd heb naar 1.25V, maar AMD OVerdrive geeft nog steeds 1.10 aan... heb jij dat ook Ferdius?
Mijn vraag was misschien wel erg open, dus ik ben toch maar begonnen met een tutorial (http://www.sevenforums.co...i-overclocking-guide.html)
In 2005 heb ik ook ge-oc'd; een AMD Athlon 64 3000+ van 1,8GHz naar 2,6GHz via HTT
Dus ik weet nog wel wat. Ik begin dus met een Load Optimized Defaults en zet zaken op z'n laagst om te beginnen met het vinden van m'n maximum HTT.
CPU multi: x5
CPU NB Freq: x5
HTT: 200
HT Freq: 200
RAM divider: x5,33
DRAM settings op SPD.
Het lukt niet om de HTT hoger dan 220 te krijgen. Het hoogste is dus 220, met de iets aangepaste settings:
CPU NB Freq: Auto
HTT: 220
HT Freq: 400
DRAM settings op SPD.
DRAM V: 1,6V
NB V: 1,120V
CPU NB V: 1,175
CPU V: Auto
Met HTT op 230 heb ik geen POST. Wat doe ik verkeerd? Iets moet te laag staan denk ik...
In 2005 heb ik ook ge-oc'd; een AMD Athlon 64 3000+ van 1,8GHz naar 2,6GHz via HTT
CPU NB Freq: x5
HTT: 200
HT Freq: 200
DRAM settings op SPD.
Het lukt niet om de HTT hoger dan 220 te krijgen. Het hoogste is dus 220, met de iets aangepaste settings:
CPU NB Freq: Auto
HTT: 220
HT Freq: 400
DRAM settings op SPD.
DRAM V: 1,6V
NB V: 1,120V
CPU NB V: 1,175
CPU V: Auto
Met HTT op 230 heb ik geen POST. Wat doe ik verkeerd? Iets moet te laag staan denk ik...
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Ik heb me 1090T ook werkend gekregen op mijn mobo (Asus m4a79xtd)
Overclocken is een ramp ,ik kan geen vcore veranderen in de bios en ook geen cpu multiplier.
Dus ik ben met AOD gaan overclocken waar ik de multiplier wel kan aanpassen ,maar ook weer geen vcore.
Ik ben blijven steken op 3.8GHz met 1.275Vcore ,op zich niet slecht maar had dit toch wel graag via de bios willen doen dus ik wacht af tot de volgende bios update.
Ram overclocken is geen probleem het werkt nu op 900MHz met maar 1.7V
Overclocken is een ramp ,ik kan geen vcore veranderen in de bios en ook geen cpu multiplier.
Dus ik ben met AOD gaan overclocken waar ik de multiplier wel kan aanpassen ,maar ook weer geen vcore.
Ik ben blijven steken op 3.8GHz met 1.275Vcore ,op zich niet slecht maar had dit toch wel graag via de bios willen doen dus ik wacht af tot de volgende bios update.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Anoniem: 172410
Dat is wel tergend, een 1090T kopen en dan geen multiplier of vCore kunnen gebruiken
Dan had je bijna net zo goed voor de 1050T kunnen gaan en van het verschil een leuk moederbord kunnen kopen.
Hij wordt wel ondersteunt na bios 3107Speedy-J schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:01:
Ik heb me 1090T ook werkend gekregen op mijn mobo (Asus m4a79xtd)
http://support.asus.com.t...spx?model=M4A79T%20Deluxe
Wel vreemd dat je de vcore niet kunt aanpassen.Welke versie heb je nu?
Gebruik je wel de laatste versie van AOD?
|2600k|Asus 290|
Je wijst me de weg naar de de luxe versie ,ik heb de m4a79xtd-evo waar nu bios 2001 op staat.Bullus schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 23:46:
[...]
Hij wordt wel ondersteunt na bios 3107
http://support.asus.com.t...spx?model=M4A79T%20Deluxe
Wel vreemd dat je de vcore niet kunt aanpassen.Welke versie heb je nu?
Gebruik je wel de laatste versie van AOD?
Een nieuwere is er helaas nog niet..
Anoniem: 271848
Onlangs een X2 555 gekocht en deze draait nu stabiel mee als een X4 B55 (prime95 uur of 3)

LLC naar 19 % > Vdroop max een half % van de bios setting
NB voltage (VDDNB) op 1,25 volt
Verdere specs
Asus M4A785TD-V EVO
Corsair XMS3 1333 4 Gig
Arctic Cooling 64 Freezer Pro
Enermax Modu82 425 watt
Antec 300 2x intake 2x outtake
Temps idle 34 graden, stressed 46 (via cpu sensor, cores geven niets meer weer na unlock)
Zit nu alleen een beetje te rommelen, zien jullie nog ruimte om verder te komen? En hoe blijf je binnen veilige marges, wat gebeurt er bv als je je VDDNB te hoog zet; geen bios post of is het pats boem over

LLC naar 19 % > Vdroop max een half % van de bios setting
NB voltage (VDDNB) op 1,25 volt
Verdere specs
Asus M4A785TD-V EVO
Corsair XMS3 1333 4 Gig
Arctic Cooling 64 Freezer Pro
Enermax Modu82 425 watt
Antec 300 2x intake 2x outtake
Temps idle 34 graden, stressed 46 (via cpu sensor, cores geven niets meer weer na unlock)
Zit nu alleen een beetje te rommelen, zien jullie nog ruimte om verder te komen? En hoe blijf je binnen veilige marges, wat gebeurt er bv als je je VDDNB te hoog zet; geen bios post of is het pats boem over

Ht link 1 multi lager , nb multi 1 omhoog .....iets meer voltage en je kan een halve multi meer op de cpu
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
170074
Waarschijnlijk haal je 2 voltages door de war. Je hebt het NB voltage en je hebt het NB Vid voltage. Zelf heb ik nog niet echt geklooid met deze voltages, en ik weet ook niet zo welke waarde interessant is om te veranderen. Er zijn nogal verdeelde meningen over op andere forums.Lostson schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:16:
Ahh op die manierdat wist ik nog niet
Per ongeluk een nieuw topic over deze processor geopend, dus bij deze een copy/paste van mn post in het juiste thread:
Hey Tweakers,
ik heb de FAQ gelezen en via google verschillende topics opgezocht over het overklokken van deze processor, maar ik ben een n00b in het hele gebeuren en graag zou ik wat specifieker tips horen voor mijn systeem. Op het moment ziet het er in BIOS bijna exact hetzelfde uit als de screenshot in dit engelse topic: http://www.tomshardware.c...henom-pentium,2366-8.html , 3,8Ghz met een 19x multiplier en 200Mhz FSB, een CPU voltage van 1,45V en DRAM voltage van 1,65V. FSB/DRAM op 1:4 en CPU/NB en HT beide op 2000Mhz. Verdere hardware:
CPU koeler: Coolermaster n620
MoBo: MSI 790FX GD70
Voeding: OCZ StealthXstream 600W
RAM: 4GB OCZ Reaper 1333 4gk
GPU: MSI Geforce n280GTX super OC
Het systeem draait op winXP media center edition.
Wat ik heb begrepen uit de topics die ik tot dusver heb gelezen zijn de kloksnelheden en voltages niet gevaarlijk of extreem hoog. Bij normaal gebruik draait het systeem als een zonnetje, een uurtje of wat MW2 spelen was geen probleem. Bij de stability test van AMD Overclockingcenter gaat mn bakkie echter binnen een paar minuten nat. Waar kan mijn probleem liggen? de N620 houdt de core temperature netjes tussen 40 graden idle en een graad of 50 onder full load, in theorie moeten de voltages die ik gebruik de kloksnelheden ondersteunen dus ik weet t eigenlijk niet meer nu. Alvast bedankt voor de hulp dus!
edit: interessant detail is dat de boel hiervoor op stock voltage stabiel draaide op 3,7Ghz, dus je zou zeggen, beetje meer voltage (dit is zelfs behoorlijk meer voltage) en dan pers je er nog wel 3,8 uit, maar nee dus...
Hey Tweakers,
ik heb de FAQ gelezen en via google verschillende topics opgezocht over het overklokken van deze processor, maar ik ben een n00b in het hele gebeuren en graag zou ik wat specifieker tips horen voor mijn systeem. Op het moment ziet het er in BIOS bijna exact hetzelfde uit als de screenshot in dit engelse topic: http://www.tomshardware.c...henom-pentium,2366-8.html , 3,8Ghz met een 19x multiplier en 200Mhz FSB, een CPU voltage van 1,45V en DRAM voltage van 1,65V. FSB/DRAM op 1:4 en CPU/NB en HT beide op 2000Mhz. Verdere hardware:
CPU koeler: Coolermaster n620
MoBo: MSI 790FX GD70
Voeding: OCZ StealthXstream 600W
RAM: 4GB OCZ Reaper 1333 4gk
GPU: MSI Geforce n280GTX super OC
Het systeem draait op winXP media center edition.
Wat ik heb begrepen uit de topics die ik tot dusver heb gelezen zijn de kloksnelheden en voltages niet gevaarlijk of extreem hoog. Bij normaal gebruik draait het systeem als een zonnetje, een uurtje of wat MW2 spelen was geen probleem. Bij de stability test van AMD Overclockingcenter gaat mn bakkie echter binnen een paar minuten nat. Waar kan mijn probleem liggen? de N620 houdt de core temperature netjes tussen 40 graden idle en een graad of 50 onder full load, in theorie moeten de voltages die ik gebruik de kloksnelheden ondersteunen dus ik weet t eigenlijk niet meer nu. Alvast bedankt voor de hulp dus!
edit: interessant detail is dat de boel hiervoor op stock voltage stabiel draaide op 3,7Ghz, dus je zou zeggen, beetje meer voltage (dit is zelfs behoorlijk meer voltage) en dan pers je er nog wel 3,8 uit, maar nee dus...
[ Voor 7% gewijzigd door Singular1ty op 11-05-2010 07:39 ]
zie edit, lijkt me niet meest waarschijnlijke oplossing maar ik kan het even proberen. Lijkt erop dat ie toch meer dan voldoende power krijgt. CPU-Z vind zelfs dat met dit voltage de bussnelheid 1Hz hoger ligt dan wat ik in BIOS heb ingesteld. Ook het CPU voltage valt met 1,472 in CPU-Z hoger uit, dus daar draait ie in feite al op.
[ Voor 62% gewijzigd door Singular1ty op 11-05-2010 08:01 ]
Een vraag aan de personen die al een x6 Thuban binnen hebben, zodra je gaat overclocken op deze CPU, blijft de TurboCore feature dan actief of 'overrule' je die door handmatig de snelheden in te stellen? Ik zit er namelijk over te denken om een 1055 te kopen als upgrade van mijn 720BE. Die 720BE loopt op het moment op 3,4 Ghz met 3 cores, kan ik de 1055 daar ook op zetten met daarbovenop nog TurboCore? Anders is er afgezien van de coolness-factor weinig reden om te upgraden
Anoniem: 126513
Goeie vraag.
Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe phenom 2 six core overklok resultaten.
De resultaten hier zien er voor de X4's aardig goed uit.
Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe phenom 2 six core overklok resultaten.
De resultaten hier zien er voor de X4's aardig goed uit.
Anoniem: 290112
Ik heb sinds gisteravond een X6 1055T. Ik ga vanavond een beetje spelen.UTwizard schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:04:
Een vraag aan de personen die al een x6 Thuban binnen hebben, zodra je gaat overclocken op deze CPU, blijft de TurboCore feature dan actief of 'overrule' je die door handmatig de snelheden in te stellen?
De turbo blijft aanstaan na overklokken, maar je kan hem handmatig uitzetten in je BIOS. Dat had ik gisteravond al gezien
Ik vermoed dat als jij je 1055T al bijv. op 3,5Ghz hebt draaien, dat hij dan niet nóg 500Mhz erbij doet tot 4Ghz. Dat zou waarschijnlijk het overklokken gelijk onmogelijk maken omdat hij dan crashed.UTwizard schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:04:
Die 720BE loopt op het moment op 3,4 Ghz met 3 cores, kan ik de 1055 daar ook op zetten met daarbovenop nog TurboCore?
True, had hiervoor een Q6600 op 3,6Ghz. Maar heb toch een hexacore gekocht, tis vooral vet speelgoedUTwizard schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:04:
Anders is er afgezien van de coolness-factor weinig reden om te upgraden
[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 290112 op 11-05-2010 14:20 ]
Maargoed, 3,5 GHz over 6 cores is uiteraard veel meer rekenkracht dan 3,6 over drie cores, dus afhankelijk van je redentaken heb je daar wel degelijk wat aan.Anoniem: 290112 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:53:
Ik vermoed dat als jij je 1055T al bijv. op 3,5Ghz hebt draaien, dat hij dan niet nóg 500Mhz erbij doet tot 4Ghz. Dat zou waarschijnlijk het overklokken gelijk onmogelijk maken omdat hij dan crashed.
Ik zeg ook niet dat het kut is, zeg alleen dat de turbo waarschijnlijk niet alsnog 500Mhz op de overgeklokte snelheid gooit. Misschien dat hij gewoon naar 3,3Ghz gaat op 3 cores.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:24:
[...]
Maargoed, 3,5 GHz over 6 cores is uiteraard veel meer rekenkracht dan 3,6 over drie cores, dus afhankelijk van je redentaken heb je daar wel degelijk wat aan.
Dan heb je een "turbo" die je underklokt
Ik heb het over BIOS-instellingen. Mijn 955 heeft in de BIOS van mijn MSI 785GT-E63 1.472V nodig op 3.8GHzSingular1ty schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 07:40:
zie edit, lijkt me niet meest waarschijnlijke oplossing maar ik kan het even proberen. Lijkt erop dat ie toch meer dan voldoende power krijgt. CPU-Z vind zelfs dat met dit voltage de bussnelheid 1Hz hoger ligt dan wat ik in BIOS heb ingesteld. Ook het CPU voltage valt met 1,472 in CPU-Z hoger uit, dus daar draait ie in feite al op.
Waarom niet dan? Als je dat vraagt dan doet hij dat natuurlijk. Of het verstandig is is een tweede, alhoewel het misschien niet eens onmogelijk is met fatsoenlijke koeling.Anoniem: 290112 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:56:
Ik zeg ook niet dat het kut is, zeg alleen dat de turbo waarschijnlijk niet alsnog 500Mhz op de overgeklokte snelheid gooit. Misschien dat hij gewoon naar 3,3Ghz gaat op 3 cores.
Dan heb je een "turbo" die je underklokt
Ligt er maar net aan hoe die turbo staat "ingesteld". Als hij standaard naar 3,3Ghz toe gaat heb je natuurlijk niks aan overklokken. Gooit hij standaard 500Mhz erbovenop dan zou het in theorie kunnen werken.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:34:
[...]
Waarom niet dan? Als je dat vraagt dan doet hij dat natuurlijk. Of het verstandig is is een tweede, alhoewel het misschien niet eens onmogelijk is met fatsoenlijke koeling.
Nu ik er iets meer over nadenk zou het goed kunnen.. De 1090T is namelijk een 1055T op hogere kloksnelheden, en heeft dezelfde core. Daar gaat hij wel een stuk hoger als 3,3Ghz ja.
Ik zal het vanavond eens testen
EDIT:

So far so good
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 290112 op 11-05-2010 19:41 ]
Updeet, met wat aanpassingen ligt mijn bakkie nu vrij veelbelovend op de pijnbank, draait vooralsnog stabiel op 3,8Ghz nu ik het CPU voltage naar 1,472V heb gegooid, de NB/FSB op 2,4Ghz heb gezet en het NB voltage naar 1,25V heb geschopt. Hij begint wel een beetje te zweten, idlet op 40 graden maar Overdrive meld bij full load ruim 55 en Speedfan zelfs 58. Dat vind ik eigenlijk best hoog, zeker met een aftermarket cooler, ik ga dadelijk kijken of het niet met een beetje minder prik kan. Mn DRAM draait nu ook op 669Mhz op 1,7V terwijl die reapers 1333 moeten trekken, dat moet ik ook recht zetten. BIOS gaf aan dat mn DRAM met de multiplier die ik had aangegeven op 1333 moest zitten, dus wat doe ik verkeerd?
edit: geinige achtergrond plankton
edit: Gezien het allemaal nu prima lijkt te werken kan ik de tijd niet vrijmaken om nog uitgebreid met de voltages te rommelen, maar wat me wel stoort is dat ik, zelfs nu ik handmatig de timing van mn RAM naar 9-9-9-20 heb gezet en de FSB/DRAM multiplier 1333 aangeeft in bios, in CPU-Z te lezen krijg dat mn ram op maar 669Mhz draait. Hoort dat?
edit: geinige achtergrond plankton
edit: Gezien het allemaal nu prima lijkt te werken kan ik de tijd niet vrijmaken om nog uitgebreid met de voltages te rommelen, maar wat me wel stoort is dat ik, zelfs nu ik handmatig de timing van mn RAM naar 9-9-9-20 heb gezet en de FSB/DRAM multiplier 1333 aangeeft in bios, in CPU-Z te lezen krijg dat mn ram op maar 669Mhz draait. Hoort dat?
[ Voor 21% gewijzigd door Singular1ty op 11-05-2010 22:56 ]
58°C valt wel mee voor luchtkoeling op dat voltage en die snelheid. Mijn CPU wordt hier met OCCT al 58°C op 3.7GHz en 1.432V met een Ninja (wel met de fan op 800rpm - ik hou van stilteSingular1ty schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:59:
Hij begint wel een beetje te zweten, idlet op 40 graden maar Overdrive meld bij full load ruim 55 en Speedfan zelfs 58. Dat vind ik eigenlijk best hoog, zeker met een aftermarket cooler, ik ga dadelijk kijken of het niet met een beetje minder prik kan.
Als ik de fan gewoon op 1000rpm laat draaien wordt de CPU zo'n 60°C op 3.8GHz en 1.472V.
Eensch, linkje/wie is het?edit: geinige achtergrond plankton
Wat is 669*2?edit: Gezien het allemaal nu prima lijkt te werken kan ik de tijd niet vrijmaken om nog uitgebreid met de voltages te rommelen, maar wat me wel stoort is dat ik, zelfs nu ik handmatig de timing van mn RAM naar 9-9-9-20 heb gezet en de FSB/DRAM multiplier 1333 aangeeft in bios, in CPU-Z te lezen krijg dat mn ram op maar 669Mhz draait. Hoort dat?
DDR: Double Data Rate.
Vergeef mijn n00bheid, het kwam inderdaad in me op dat 2x 669 ongeveer 1333 was maar ik kon het niet nalaten dat te vragen.
Ik zal niet langer bitchen over hitte verder, bakkie knort tevreden op 3,8Ghz, praktijktest (een paar sessies MW2) en de stability test van Overdrive hebben nog geen instabiliteits issues aan het licht gebracht.
Ik ga m lekker zo laten, hopelijk kan ik dezelfde snelheden halen als ik overstap op Windhoos 7.
*googlet Veronice Gomez* brb ^^

*googlet Veronice Gomez* brb ^^
Het is me gelukt om een beetje Vcore bij te geven,na wat geklooi in de bios icm aod.
Nog niet helemaal perfect maar we komen in de buurt

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
[ Voor 43% gewijzigd door Speedy-J op 12-05-2010 18:27 ]

Ik heb nog nooit een stabiele 3,8 gehaald, hoe kan ik nog verder gaan?
[ Voor 8% gewijzigd door qwertyuio op 12-05-2010 11:20 ]
De afbeeldingslink werkt niet.Speedy-J schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:26:
Het is me gelukt om een beetje Vcore bij te geven,na wat geklooi in de bios icm aod.
[afbeelding]Image Hosting
Lol, ik moest even twee keer lezen toen ik zag dat je Vcore 1.152V is bij 3.7GHz, maar dat zal wel precies op het moment zijn geschoten dat je CPU naar 800MHz springt ofzo.qwertyuio schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:18:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb nog nooit een stabiele 3,8 gehaald, hoe kan ik nog verder gaan?

Zoals hierboven ook te lezen heeft je CPU bij 3.8GHz gewoon meer spanning nodig. In mijn geval was dat 1.472V met een C2. Je kan ook proberen je NB wat meer juice te geven, dat wil ook nog wel eens helpen, maar eerst zou ik alleen de CPU proberen.
Hij werkt nu wel
Eigenlijk staat hij op 1,425 volt maar CPU-Z leest dat verkeerd af ofzo...Ghost Dog schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:35:
[...]
De afbeeldingslink werkt niet.![]()
[...]
Lol, ik moest even twee keer lezen toen ik zag dat je Vcore 1.152V is bij 3.7GHz, maar dat zal wel precies op het moment zijn geschoten dat je CPU naar 800MHz springt ofzo.
Zoals hierboven ook te lezen heeft je CPU bij 3.8GHz gewoon meer spanning nodig. In mijn geval was dat 1.472V met een C2. Je kan ook proberen je NB wat meer juice te geven, dat wil ook nog wel eens helpen, maar eerst zou ik alleen de CPU proberen.
Nee, Vcore schommelt altijd een beetje rond de in de BIOS opgegeven waarde, daarom refereer ik ook aan de BIOS-instelling, in plaats van wat CPU-Z zegt.qwertyuio schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:12:
[...]
Eigenlijk staat hij op 1,425 volt maar CPU-Z leest dat verkeerd af ofzo...
Ik maakte eigenlijk precies het omgekeerd uit je reactie, sorry daarvoor.Ghost Dog schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:21:
[...]
Nee, Vcore schommelt altijd een beetje rond de in de BIOS opgegeven waarde, daarom refereer ik ook aan de BIOS-instelling, in plaats van wat CPU-Z zegt.
De verhouding tussen mijn frontsidebus en geheugen is 3:10, ik heb nog nooit mijn frontsidebus verhoogd ofzo bij een overklok maar is het slim om dat te doen, en mijn geheugen wat langzamer laten lopen zodat ze 1:1 lopen?
Ik heb trouwens een Asus M4a78T-E moederbord met Kingston KVR1333D3N9K3/6G geheugen en een Phenom II x4 955 CPU.
Het plaatje bij het geheugen in de pricewatch is trouwens verkeerd want ze worden nooit standaard met die koeling geleverd.
Ik heb trouwens een Asus M4a78T-E moederbord met Kingston KVR1333D3N9K3/6G geheugen en een Phenom II x4 955 CPU.
Het plaatje bij het geheugen in de pricewatch is trouwens verkeerd want ze worden nooit standaard met die koeling geleverd.
[ Voor 43% gewijzigd door qwertyuio op 13-05-2010 20:27 ]
Ik ben alleen bang om aan mijn geheugen te zitten omdat die nog wel eens kapot gaan.
Of valt dat ook onder de levenslange garantie van Kingston?
Of valt dat ook onder de levenslange garantie van Kingston?
Nee.
Overklokken verbreekt altijd de garantie, tenzij anders aangegeven.
Geheugen overklokken kan helemaal geen kwaad, zolang je er maar niet té veel spanning op zet (voor DDR2 maximaal zo'n 2.3V en voor DDR3 maximaal zo'n 1.7V).
Geheugen overklokken kan helemaal geen kwaad, zolang je er maar niet té veel spanning op zet (voor DDR2 maximaal zo'n 2.3V en voor DDR3 maximaal zo'n 1.7V).
[ Voor 16% gewijzigd door Ghost Dog op 13-05-2010 22:08 ]
Dan begin ik er ook niet aan, zoveel lekkerder zal hij toch niet lopen als de FSB en het geheugen gelijk gaan.
Niet altijd. Zo kwam ik in de garantievoorwaarden van m'n 4770 tegen dat overclocken binnen Ati CCC binnen de garantie valt. Niet briljant, omdat daar grenzen aan zitten die iedere 4770 haalt, maar toch leuk meegenomen.Ghost Dog schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 22:07:
Nee.
Dat is dat 'tenzij anders aangegeven' inderdaad.Anoniem: 172410 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 22:30:
[...]
Niet altijd. Zo kwam ik in de garantievoorwaarden van m'n 4770 tegen dat overclocken binnen Ati CCC binnen de garantie valt. Niet briljant, omdat daar grenzen aan zitten die iedere 4770 haalt, maar toch leuk meegenomen.
Dat 'anders aangegeven' moest ik wel even opzoeken in de kleine lettertjes. Maargoed, inderdaad wel leukGhost Dog schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:09:
Dat is dat 'tenzij anders aangegeven' inderdaad.Wel leuk.
Hoe zit het tegenwoordig met Bus Speed/Frequency vs. Memory?
In het ouwe A64 tijdperk was het zo dat DDR geheugen dat, laten we zeggen, op 250MHz liep (eigenlijk 500MHz door DDR, maar goed) 50MHz had dat niet benut werd omdat de frequency van de processor 200MHz was.
Hoe zit dat nu?
Die 200 is er nog steeds, maar DDR3 is 'nieuw.'
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1187808
"RAM Speed : 669.6 MHz (3:10) @ 9-9-9-24"
Dit is stock. Worden hier ook MHz'tjes onbenut en kan ik dus beter de timings strakker gaan zetten of zijn de tijden verandert?
In het ouwe A64 tijdperk was het zo dat DDR geheugen dat, laten we zeggen, op 250MHz liep (eigenlijk 500MHz door DDR, maar goed) 50MHz had dat niet benut werd omdat de frequency van de processor 200MHz was.
Hoe zit dat nu?
Dit is stock. Worden hier ook MHz'tjes onbenut en kan ik dus beter de timings strakker gaan zetten of zijn de tijden verandert?
Je kan het op de volgende manier berekenen:Saturnus schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 13:51:
Hoe zit het tegenwoordig met Bus Speed/Frequency vs. Memory?
Hoe zit dat nu?
RAM=HTT*RAM/HTT*2
Uitgaande van deze tabel:
snelheid HTT:RAM
400 MHz 1:1
667 MHz 5:3
800 MHz 1:2
1066 MHz 3:8
Als voorbeeld neem ik 800 MHz, omdat ik dat zelf heb.
200*2=400
400/1=400
400*2=800.
oftewel:
RAM=2*200/1*2=800
Stel ik verhoog mijn HTT naar 250, dan krijg je deze berekening:
250*2=500
500/1=500
500*2=1000.
oftewel:
RAM=2*250/1*2=1000.
edit: en het lijkt me onwaarschijnlijk dat je je timings kan verlagen, maar het is het proberen waard. (aangezien je vrij hoge timings hebt.)
[ Voor 5% gewijzigd door epic_gram op 16-05-2010 16:19 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Precies ja. 
Alleen...zoals ik zei, had het voor zover ik weet, geen zin om in het oude A64 tijdperk je geheugen snelheid hoger dan 2x (2x vanwege de DDR) je HTT te hebben. Dus ging je CPU toen stock 200MHz*10, dan had het geen zin om je zware overklok geheugen op 500MHz te hebben ofzo. Dus gooide je die op een divider (als dat standaard al niet zo was) zodat het op 400MHz draaide en trok je de timings strak omdat dat nog wel hielp voor prestatie verhoging. Hoe is dat nu?
In de Phenom II's zit een memory controller die tot 1333MHz gaat. Hier draait dus 2000MHz geheugen. 667MHz onbenut?
Alleen...zoals ik zei, had het voor zover ik weet, geen zin om in het oude A64 tijdperk je geheugen snelheid hoger dan 2x (2x vanwege de DDR) je HTT te hebben. Dus ging je CPU toen stock 200MHz*10, dan had het geen zin om je zware overklok geheugen op 500MHz te hebben ofzo. Dus gooide je die op een divider (als dat standaard al niet zo was) zodat het op 400MHz draaide en trok je de timings strak omdat dat nog wel hielp voor prestatie verhoging. Hoe is dat nu?
In de Phenom II's zit een memory controller die tot 1333MHz gaat. Hier draait dus 2000MHz geheugen. 667MHz onbenut?
Dit topic leek mij het meest gerelateerd met mijn vraag en het leek mij dan ook onnodig een geheel nieuw topic te openen in dit subforum of het processor subforum.
Ik twijfel heel erg tussen 2 processors die ongeveer even duur zijn, de Phenom II X2 550BE en de Athlon II X4 630.
Ik zie het wel zitten als de laatste unlocked kan worden naar een X3 of X4, maar hoe groot is die kans ongeveer (1/2, 1/4, 1/8, etc.?). Ik kom op heel veel fora geslaagde pogingen tegen, maar lees zelden over mislukkingen (tevens hier). Wel lees je overal in de beschrijven hoe je unlocked dat het niet altijd lukt, maar over slagingskans wordt niet gerept of geroerd.
1) Wat zijn de ervaringen hiermee?
Verder lijken de Athlon II X4 en de Phenom II X2 elkaar in de (realworld) benchmarks nauwelijks te ontlopen (de X2 is hoger geclocked vandaar). Oftewel keuzes, keuzes, keuzes.
2) Waar zouden jullie voor gaan?
Ik twijfel heel erg tussen 2 processors die ongeveer even duur zijn, de Phenom II X2 550BE en de Athlon II X4 630.
Ik zie het wel zitten als de laatste unlocked kan worden naar een X3 of X4, maar hoe groot is die kans ongeveer (1/2, 1/4, 1/8, etc.?). Ik kom op heel veel fora geslaagde pogingen tegen, maar lees zelden over mislukkingen (tevens hier). Wel lees je overal in de beschrijven hoe je unlocked dat het niet altijd lukt, maar over slagingskans wordt niet gerept of geroerd.
1) Wat zijn de ervaringen hiermee?
Verder lijken de Athlon II X4 en de Phenom II X2 elkaar in de (realworld) benchmarks nauwelijks te ontlopen (de X2 is hoger geclocked vandaar). Oftewel keuzes, keuzes, keuzes.
2) Waar zouden jullie voor gaan?
Ik denk dat je meer hebt aan een snelle dualcore dan een wat langzamere quadcore.
Vergeet het cacheverhaal ook niet.qwertyuio schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:40:
Ik denk dat je meer hebt aan een snelle dualcore dan een wat langzamere quadcore.
Ligt er grotendeels aan wat je ermee gaat doen. Als je wilt gamen zou ik de 555 BE pakken, anders de 630
Kon je dat L3 geheugen van de athlon niet ook unlocken?
verder zou ik voor de athlon gaan, als ze elkaar weinig ontlopen in zowel prijs als prestatie zou ik voor de quadcore gaan. Bovendien is het totaal niet zeker of je de 550 kan unlocken, ik hoor vaak dat de kans dat je het lukt 50/50 is.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
De kans op unlocken is ongeveer 70%.
De cache kan inderdaad ook unlocked worden, maar naar mijn idee is die kans wel kleiner.
De cache kan inderdaad ook unlocked worden, maar naar mijn idee is die kans wel kleiner.
Mijn overklok op de X6 1090T, voorlopig

[System Specs]:
CPU: X6 1090T
Stepping:
CPU Cooler: WC HeatKiller rev2.5
Moederbord + Bios: Asus Crosshair 4 + 0801
Geheugen: OCZ gold 1600ddr3 (2x2gb)
Voeding: CM M1000
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.4875
CPU NB Voltage:1.25
HTT Voltage:1.2
SB Voltage:1.13
Memory Voltage:1.65
CPU Multiplier:14
NB Multiplier:8
HTT Speed:2400
HTT Multiplier:8
Memory Divider:3:8
Advanced Clock Calibration Setting:auto
[OC Results]:
CPU Speed:4200
NB Speed:2400
Memory Speed + Timings:1600 9-9-9-24-1t
Max Load Temp:40
Idle Temps:30
Stability Tests:

[System Specs]:
CPU: X6 1090T
Stepping:
CPU Cooler: WC HeatKiller rev2.5
Moederbord + Bios: Asus Crosshair 4 + 0801
Geheugen: OCZ gold 1600ddr3 (2x2gb)
Voeding: CM M1000
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.4875
CPU NB Voltage:1.25
HTT Voltage:1.2
SB Voltage:1.13
Memory Voltage:1.65
CPU Multiplier:14
NB Multiplier:8
HTT Multiplier:8
Memory Divider:3:8
Advanced Clock Calibration Setting:auto
[OC Results]:
CPU Speed:4200
NB Speed:2400
Memory Speed + Timings:1600 9-9-9-24-1t
Max Load Temp:40
Idle Temps:30
Stability Tests:

[ Voor 70% gewijzigd door Bullus op 17-05-2010 22:14 ]
|2600k|Asus 290|
dat is een mooie overclock welke is nu sneller in games je i7920 of je Thuban
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
i7 op gelijke clocks blijft sneller...MrDucky schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:34:
dat is een mooie overclock welke is nu sneller in games je i7920 of je Thuban
ben wel benieuwd of je hem nog harder kan laten lopen 24/7, wat houdt je tegen, cpu, vcore, temp?
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Deze clocks waren om de vergelijking tussen mijn i7 en X6 op 4.2Ghz te doen.
zie X6 vs i7 Performance
Qua gaming zitten ze ong. op hetzelfde niveau, ligt aan de game,soms is de AMD sneller ,dan weer Intel.
Check de link. Met HT,Nb=2400 gaat ie wat sneller ipv HT,Nb op 2000MHz.
zie X6 vs i7 Performance
Qua gaming zitten ze ong. op hetzelfde niveau, ligt aan de game,soms is de AMD sneller ,dan weer Intel.
Check de link. Met HT,Nb=2400 gaat ie wat sneller ipv HT,Nb op 2000MHz.
[ Voor 10% gewijzigd door Bullus op 18-05-2010 07:14 ]
|2600k|Asus 290|
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=784302
Mooie overklok Bullus, maar volgens mij kan die NB speed makkelijk naar 2600MHz, misschien wel 2800MHz. Misschien levert dat nog extra prestaties op in games etc?Total of 93 Successful Unlocks
Total of 29 Failed Unlocks
[ Voor 24% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-05-2010 09:34 ]
Verschilt heel erg per CPU de kans dat het met een C3 lukt is veel groter dan met een C2.
Met een Phenom II X2 555 is de kans dat het lukt erg groot terwijl het bij een X2 550 steeds groter wordt naar mate de CPU nieuwer is.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Nb=3000StefanvanGelder schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 09:34:
[...]
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=784302
[...]
Mooie overklok Bullus, maar volgens mij kan die NB speed makkelijk naar 2600MHz, misschien wel 2800MHz. Misschien levert dat nog extra prestaties op in games etc?
HT=2400

|2600k|Asus 290|
Goeie overclock ik ben blijven steken op 4Ghz met 1.476 Vcore prime stabiel met een gaar BIOS,turbocore wil nml niet uit..
Ik zal eens proberen met de software die jij op de screenshots laat zien,ik heb een asus m4a79xtd.
Ik zal eens proberen met de software die jij op de screenshots laat zien,ik heb een asus m4a79xtd.
Ik heb ook problemen als ik in de bios de turbo uitschakel.Speedy-J schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:35:
Goeie overclock ik ben blijven steken op 4Ghz met 1.476 Vcore prime stabiel met een gaar BIOS,turbocore wil nml niet uit..
Heb hem nu op auto staan in de bios en via amd overdrive de turbo uitgezet (Asus ch4).
Cinebench schaalt wel mee met ht/nb overklocking.
4.2GHz
ht,nb=2000 7.24punten
ht,nb=2400 7.40punten
nb=3000 7.48punten
[ Voor 12% gewijzigd door Bullus op 18-05-2010 17:45 ]
|2600k|Asus 290|
Ik heb niet eens de keuze in het bios om hem uit te zetten en daarom werkt het in aod ook waarscheinlijk niet.
Als ik instel dat aod met het booten turbocore uitschakkeld doet hij dit niet.Heel vervelend allemaal dus het is wachten op een nieuw bios wat ook wel uitkomt volgens een asus medewerker.
Als ik instel dat aod met het booten turbocore uitschakkeld doet hij dit niet.Heel vervelend allemaal dus het is wachten op een nieuw bios wat ook wel uitkomt volgens een asus medewerker.
Ik in eerste instantie ook niet met de bios wat erin zat. Nadat ik 0801 had geflashed ,kreeg ik de optie.(oude bios was 0201)
|2600k|Asus 290|
Anoniem: 342353
heb net ook me x6 binnen
http://img101.imageshack.us/img101/5388/x61090.jpg (popups!)
4.1ghz op 1.472 volt max temps 5 uur prime tot nu toe 43 graden(wtf?)
leuke cpu's
leuke cpu's
Netjes, ik ben vooral benieuwd of die snelheden ook te halen is met een 1055T. Wat voor koeling gebruik je?Anoniem: 342353 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:54:
heb net ook me x6 binnen
leuke cpu's
Ben ook erg benieuwd hoe goed mensen hem kunnen overclocken op een AM2 moederbord.
offtopic:
Je kan beter ventinizor gebruiken inplaats van ventrilomix. Zit bijv ook ts bij http://www.idcation.com
Je kan beter ventinizor gebruiken inplaats van ventrilomix. Zit bijv ook ts bij http://www.idcation.com
[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 20-05-2010 16:22 ]
@loliepop, ik word nu wel héél nieuwsgierig naar de koeling!
Ik zie vooral veel mensen met een 1090T, maar zijn er al wat mensen die de 1055T flink aan de tand gevoeld hebben? Ik heb 'm op meer dan 4,3 GHz gezien op 1,44 volt en lucht, maar ik ben benieuwd of dat uitzondering of regel is.
Ik denk dat dat toevallig een goede clocker was, maar hoeveel mensen zonder extreme voltages rond de 4 GHz uitkomen vind ik zeker interessant.
Ik denk dat dat toevallig een goede clocker was, maar hoeveel mensen zonder extreme voltages rond de 4 GHz uitkomen vind ik zeker interessant.
Wat voor koelers gebruiken jullie en met welk mobo?
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Ik heb hier een Scythe NINJA 2 Rev.B op mijn MSI 785GT-E63, en mijn Phenom II X4 955 BE op 3.7GHz en 1.432V (hoger wilde ook wel, maar dat werd me te heet met de fan op 750rpm (ik wil stil
), en hij wilde te veel spanning boven de 3.8GHz - op 3.8 wil hij 1.472V).
[ Voor 23% gewijzigd door Ghost Dog op 20-05-2010 21:23 ]
sorry hoor.. maar WAAROM????.....
ja, daag.
vindt het nog langer niet vol hoor.. maar ok...als jij het zegt
[ Voor 14% gewijzigd door [Remmes] op 20-05-2010 21:40 ]
ja, daag.
ik begreep dat we tot de 1000 gingen?
edit @ hieronder, het ligt idd aan jou, bij 20 of 40 pagina's word doorgaans al een nieuw deel geopend.
edit @ hieronder, het ligt idd aan jou, bij 20 of 40 pagina's word doorgaans al een nieuw deel geopend.
[ Voor 60% gewijzigd door epic_gram op 23-05-2010 13:03 ]
zal wel aan mij liggen , ben gewend dat topics door gaan tot aan +-100 o.i.d kweet niet hoe het met dit topic hier zit
ja, daag.
hey hoe heb je dat voor elkaar gekregen dat je bij AOD alle temps en dergelijke ziet?
want bij mij blijft alles op 0 staan
setup is
asus crosshair 4
4 gb ddr 3 1600 mhz cl7 corsair dominator gt + airflow
1 x wd caviar green 1tb 64mb cache + 1 x 750 gb samsung spinpoint F1
2 x neon buisjes van 10 cm
700 watt ocz stealthXstream
corsair H50
aerocool V12XT fancontroller met touchscreen
case is een antec nine hundred
hier kan je mijn volledige pc zien + overclock
als er iemand is voor een punt van verbetering dan hoor ik het graag
MAINRIG: i7 3960X |MSI X79A GD65 (8D) | 4 x 2 GB patriot viper DDR3 1866 mhz | 1 x 240GB Crucial MX 100sata 3-600 raid 0 | 2 x Asus EAH Direct CU 5850 | Silverstone Strider 1200W | Corsair 650D |
Anoniem: 342353
net een bios update gehad van gigabyte ud5 kwam nooit boven de 3.9ghz stabiel en dat koste me 1.5volt.
nu loopt het 4ghz op 1.45 volt http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1311315
nu loopt het 4ghz op 1.45 volt http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1311315
Ik heb mij deze opstelling besteld en zou deze eind volgende week ongeveer moeten binnen krijgen :
Nu ben ik mij al een beetje aan het voorbereiden over hoe ik tewerk zal gaan.
Zal ik eerst trachten de 3de en 4de core te unlocken, of zou ik eerst beginnen met overklokken ?
Ik weet dat het moeilijk te voorspellen is en dat het van veel factoren afhangt, maar welke overklok ligt in de verwachtingen ?
Kan ik de overklok beter overlaten aan Turbo 50 optie van het moederbord, of kan ik beter zelf met instellingen werken ?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 55,50 | € 55,50 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,04 | € 18,04 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 32,49 | € 32,49 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 85,23 | € 85,23 |
1 | AMD Phenom II X2 550 | € 83,41 | € 83,41 |
1 | Asrock 880GMH-USB3 | € 72,65 | € 72,65 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 347,32 |
Nu ben ik mij al een beetje aan het voorbereiden over hoe ik tewerk zal gaan.
Zal ik eerst trachten de 3de en 4de core te unlocken, of zou ik eerst beginnen met overklokken ?
Ik weet dat het moeilijk te voorspellen is en dat het van veel factoren afhangt, maar welke overklok ligt in de verwachtingen ?
Kan ik de overklok beter overlaten aan Turbo 50 optie van het moederbord, of kan ik beter zelf met instellingen werken ?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
je kan beter eerst in deel 3 van dit topic posten, want hier reageert niemand meer
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Heb een report gemaakt om dit deel op slot te zetten
|2600k|Asus 290|
Hier is inderdaad [oc] Phenom II Overclock Topic Deel 3 voor
Dit topic is gesloten.