Omdat er best wel wat vraag voor was open ik bij deze het Phenom II OC topic:

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2009/2778/Main.jpg

Het lijkt me handig als mensen de volgende template invullen zodat andere meteen een volledig beeld hebben van de door jou gemaakte instellingen. Probeer zo veel mogelijk in te vullen. Neem wel de hele template over weet je iets niet of gebruik je het niet vul dan geen waarde in:

[System Specs]:
CPU:
Stepping:
CPU Cooler:
Moederbord + Bios:
Geheugen:
Voeding:

[OC Settings]:
CPU V-Core:
CPU NB Voltage:
HTT Voltage:
SB Voltage:
Memory Voltage:
CPU Multiplier:
NB Multiplier:
HTT Speed:
HTT Multiplier:
Memory Divider:
Advanced Clock Calibration Setting:

[OC Results]:
CPU Speed:
NB Speed:
HTT Speed:
Memory Speed + Timings:
Max Load Temp:
Idle Temps:
Stability Tests:

Tips en Trucs:

CPU NB Overclocking:

NB Clock wordt bepaalt door HTT Bus Speed X NB Multiplier. (Default 200x9). Stel je verhoogt je HTT speed naar 250 MHz dan kom je op 250x9 is 2250 MHz uit.
Dit kan erg handig zijn voor wat extra performance. Aangezien de Memory Controller en de L3 cache in de NB zitten. Als je deze overclockt zul je merkbare winst zien in benchmark applicaties. Ik real live moet ik het nog gaat testen.
Let wel op dat het ook deels aan je moederbord kan liggen dat je geen hoge HTT en NB speeds haalt. Zo kon een Gigabyte GA-790FX-DS5 de 2000 MHz HTT en NB speeds al niet halen. Op een DS4 kam ik zelf al verder (2250 MHz) Maar de 2400 was niet mogelijk. Er zijn mensen die al 2700+ MHz op een Phenom II gehaald hebben.

HTT Overclocking:

De HTT clocks worden bepaalt door de HTT Clock x HTT Multiplier (Default 18x200 = 3600 MHz). Stel je verhoogt de HTT Clock naar 250 MHz krijg je het volgende 250x18 = 4500 MHz.
Dit is nog wel eens een discussie punt. Sommige zeggen dat je met een goede HTT overclock 5% performance winst hebt in 3D applicaties die veel bandbreedte nodig hebben voor de video kaart. Ik heb zelf tests gedaan op 1000 MHz maar ik merkte gaan verschil. Ik heb wel gemerkt dat het verlagen van je HTT speed de stabiliteit ten goede komt. Ook daar is niet iedereen het over eens.
Maar waar ze het wel over eens zijn is dat hij omlaag moet om een coldbug tegen te gaan bij het gebruik van LN2. Ik zou zeggen probeer het zelf eens. En draai je benshmarks en zie wat voor een impact het heeft. Ik probeer em nu in ieder geval rond de 1800 te houden.

Handige Tools:
CPU-Z:
Dit proje leest alle veel belangrijke waardes uit die ingesteld hebt. Voorbeelden zijn:
-CPU Speed
-CPU Mulipier
-HTT Speed
-Cache grotes
-NB Clocks
-Hoeveelheid geheugen
-Wat voor een geheugen er in zit en welke timings het draait
-Singel/Dual/Tripple channel memory
-Bios versie

Je kunt de tool hier downloaden: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Hardware Monitor:
Een Handige monitoring tool die je de volgende dingen laat zien:
-Voltages van je voeding of die niet te hoog of te laag zijn
-Temperatuur van CPU, Moederbord en video kaart.
-Fanspeed en Stroom verbruik

Je kunt de tool hier downloaden: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

AMD Overdrive (AOD):
Deze tool is door AMD zelf gemaakt. Met deze tool kun je je systeem in Windows overclocken. Je kunt bijvoorbeeld de HTT clocks en de CPU Multiplier veranderen. Je kunt ook net als bij CPU-Z veel informatie over je systeem terug vinden. Er zitten ook een benshmark en stability test in.

Je kunt AOD hier downloaden: http://www.techpowerup.co.../AMD_Overdrive_2.1.5.html

Prime95:
Dit is een tool waar je de stabiliteit van je cpu + geheugen kunt controleren. Dit progje is vergelijkbaar met OCCT.

Je kunt deze tool hier downloaden: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Ik ben benieuwd naar jullie resultaten :)

[Voor 110% gewijzigd door Astennu op 18-01-2009 19:43]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Gereserveerd
http://ces.cnet.com/i/bto/20090107/Dragon_270x359.jpg

[Voor 74% gewijzigd door Astennu op 10-01-2009 00:10]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Ik zal even aftrappen met mijn Phenom II test setup:

[System Specs]:
CPU: Phenom II 940 Black Edition
Stepping: CACVC AC 0850DPMW
CPU Cooler: Artic Freezer 64 Pro
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-790X-DS4 Bios: F6
Geheugen: 4x1GB Kingston HyperX PC6400
Voeding: 550 Watt Coolermaster Realpower

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,425v
CPU NB Voltage: Default 1,25v
HTT Voltage: Default
SB Voltage: Default
Memory Voltage: 2.05v
CPU Multiplier: 14x
NB Multiplier: 10x
HTT Speed: 250 MHz
HTT Multiplier: 7x
Memory Divider: 800 MHz
Advanced Clock Calibration Setting: SB600 dus geen

[OC Results]:
CPU Speed: 3500 MHz
NB Speed: 2250 MHz
HTT Speed: 1750 MHz
Memory Speed + Timings: 1000 MHz CL 5-5-5-12-T2
Max Load Temp: 65c
Stability Tests: 1 Hour AMD Overdrive Stability Test + Game stable

Dit is het systeem van mijn broer. Zelf heb ik een NZXT Rogue kast. Daar zit een Abit 780G plankje in maar die heeft problemen met de PHII bios (ander moederbord is moeilijk past alleen maar mATX in). Stock is alles stabiel maar overclocken wil helemaal niet. Die gaat ook vervangen worden door een DFi JR Lanparty 790GX-SB750. Dus ik hoop dan nog iets verder te kunnen komen.

[Voor 22% gewijzigd door Astennu op 10-01-2009 01:17]

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-03 23:59
[System Specs]:
CPU: Phenom 940BE
Stepping: CACVC AC 0851 APMW
CPU Cooler: CoolerMaster Z600 + AS5 en Scythe Kaze Ultra 3000rpm max
Moederbord + Bios: ASUS M3A79-T Deluxe Bios: 0602
Geheugen: 2 x 1GB Kingston HyperX 8500 1066MHz
Voeding: CoolerMaster 850W ESBA

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.47V
CPU NB Voltage: 1.3V
HTT Voltage: auto
SB Voltage: auto
Memory Voltage: 2.26V
CPU Multiplier: x15.5
NB Multiplier:
HTT Speed: 240 MHz
HTT Multiplier: 9
Memory Divider: 1:2
Advanced Clock Calibration Setting: Off

[OC Results]:
CPU Speed: 3720 MHz
NB Speed: 2000
HTT Speed: 2160
Memory Speed + Timings: 960MHz
Max Load Temp: 56 C
Idle Temps: 33-36C
Stability Tests: OCCT 1h Stable

Uit ervaring tot mijn 9850 weet ik dat wanneer je C&Q en CPU tweak uitzet, je veel verder kunt klokken en de boel veel stabieler is.
Ben benieuwd hoe ver ik hem kan krijgen met goede temps.

[Voor 22% gewijzigd door XenoMorpH op 21-01-2009 17:38]

Anoniem: 126513

Ben wel benieuwd en alvast veel plezier en succes.

Ik denk niet dat jullie op hoge DDR2 snelheden of strakke timings kunnen draaien. Tenminste als je ver wil komen.
Hoewel zo'n Deluxe bordje wel aardig mee zal helpen.
Je NB een tikkie terugzetten zou ook best wel eens kunnen helpen, tegen de max aan zitten werkt meestal niet in het voordeel van de cpu OC. Scheelt ook geen reet in performance.

Ik verwacht iig wel wat meer dan 3.5GHz maar dan moet je ook een lekkere bios hebben op een aardig bord. Abit staat niet zo bekend om hun hoge OC's.
De nieuwe borden zullen vast wel beter meewerken, aangezien die van Asus volgens mij ook DDR2 1333MHz namen of ik heb dat verkeerd gelezen.

Het verschil tussen een uurtje OCCT en vier uur is bij wel aanzienenlijk kwa temps. Zeg maar zeker 20*C.

Vraagje: Is die AOD stability test wat? Nooit geprobeerd, heb het gisteren eraf gegooit, had wat probs ermee en kan toch niks instellen op mijn mobo.

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:17
[System Specs]:
CPU: 940 BE
Stepping:
CPU Cooler: Water koeling
Moederbord + Bios: Asus M3A32-MVP
Geheugen: 8GB OCZ 1066
Voeding: Zalman 600W

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.55v
CPU NB Voltage: auto
Memory Voltage:2.1
CPU Multiplier:18.5
NB Multiplier:10
HTT Speed:200
HTT Multiplier:10
Memory Divider:
Advanced Clock Calibration Setting: geen

[OC Results]:
CPU Speed: 3.7GHz
NB Speed: 2GHz
HTT Speed: 2GHz
Memory Speed + Timings: 800MHz 4-4-4-10
Max Load Temp: 47C
Stability Tests: Prime95

Ben nog bezig met dingen veranderen en tweaken. Maar 3.7GHz lijkt wel mooi stabiel. 3.8GHz gaat niet lukken denk ik. Ik ga er geen 1.6~1.65v doorheen jassen. Het blijft een 45nm ding >:)
Tips zijn altijd welkom! ;)

https://www.etsy.com/shop/cusel

• XenoMorpH
Anoniem: 126513 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:24:

Ik denk niet dat jullie op hoge DDR2 snelheden of strakke timings kunnen draaien. Tenminste als je ver wil komen.
Je NB een tikkie terugzetten zou ook best wel eens kunnen helpen, tegen de max aan zitten werkt meestal niet in het voordeel van de cpu OC. Scheelt ook geen reet in performance.

Ik verwacht iig wel wat meer dan 3.5GHz maar dan moet je ook een lekkere bios hebben op een aardig bord. Abit staat niet zo bekend om hun hoge OC's.
De nieuwe borden zullen vast wel beter meewerken, aangezien die van Asus volgens mij ook DDR2 1333MHz namen of ik heb dat verkeerd gelezen.

Het verschil tussen een uurtje OCCT en vier uur is bij wel aanzienenlijk kwa temps. Zeg maar zeker 20*C.

Vraagje: Is die AOD stability test wat? Nooit geprobeerd, heb het gisteren eraf gegooit, had wat probs ermee en kan toch niks instellen op mijn mobo.
Naar mijn ervaring met de 9850 werkt het best goed, maar gebruik toch om direct te zien of hij stabiel is Prime95, daar kan je namelijk meteen zien welke core ermee stopt.

Voor AOD moet je eens verschilende versies proberen. Ik kan bvb niet de 2.15 (laatste geloof ik) niet draaien omdat daar mijn cores bij 2900MHz wordt aangegeven als 3500MHz..... draai dus 2.14, maar daar werkt de GPU tab niet....
Anoniem: 126513 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:24:

Abit was vroeger wel het OC merk. Nu niet echt meer na 3 doorstarts. Dat is wel jammer. Maar we hebben tegenwoordig DFi. Asus vind ik ook geen OC merk. MSI ook niet echt. Foxconn al weer aanzienlijk meer. Ik heb een aantal Asus AMD borden gehad en die waren allemaal zo brak als wat. Toen ik me DFi kocht werkte alles wat ik op die Asus niet kon meteen. En toen waren dat de duurste Asus borden van 180 euro.

Over AOD. Je moederbord moet wel support hebben. Anders werkt het niet goed. Bij die Gigabyte van mijn broer kan ik bijna alles instellen. En de Stability test heb ik nog niet veel gebruikt. Dat zal ik wel eens wat meer gaan doen om het te vergelijken met bv Prime en OCCT.

@ Joost.

Je kunt nog wel proberen een wat hogere NB speed te draaien. Dan wordt de Memory Controller en de L3 cache sneller. Daar kun je ook een leuke performance boost uit halen. Echter kreeg op op mijn Gigabyte de 2400 niet voor elkaar. Maar ik weet dat die DS4 geen super OC plank is. De DS5 kon niet eens 2000 HTT en NB halen door een bug.

[Voor 93% gewijzigd door Astennu op 10-01-2009 10:28]

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11-2022
ben ook even aan het stoeien met deze zeer fijne beestjes
die van mij lijkt op elke snelheid op te starten kan de Mp (20) rustig op 4GHZ zetten en hij boot,
om hem dan ook nog stabiel te krijgen moet er 1,45 volt op

mijn 24 uurs opstelling word (snel zat dat kan ik je verzekeren)

System Specs]:
CPU Cooler: swyte zipang
Moederbord + Bios: Asus M3A78-T bios 0701
Geheugen: 4GB OCZ 1066 2X2GB
Voeding: coolermaster 620W

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.375v
CPU NB Voltage: auto
Memory Voltage:2.1
CPU Multiplier:18
NB Multiplier:10X
HTT Speed:200
HTT Multiplier:auto
Memory Divider:

[OC Results]:
CPU Speed: 3.6GHz
NB Speed: 2.0GHz
HTT Speed: 1.8GHz
Memory Speed + Timings: 1066MHz 5-5-5-15
Max Load Temp: 55C
Stability Tests: OCCT

misschien volgende week eens rustig zijn max opzoeken misshien nog wat stoeien met de htbus ipv alleen simpel die MP maar op te krikken (echt easy overklokking dit)
mijn vraagje nog, heeft het echt veel zin om die HTT speed naar bv 2.0 te zetten bij bv fotobewerking

EDIT:: beetje aangepast de 3,6 op stock Voltage bleek na lang stressen niet helemaal feiloos nu is hij wel oke en de NB speed even op 2ghz gezet

[Voor 6% gewijzigd door wippo76 op 10-01-2009 16:30]

Ja zou ik ook zeggen

Mooie OC hierboven. Erg lekker op stock volts. HTT speed heeft niet echt veel zin. Athans met de tests die ik gedaan heb was het niet merkbaar. NB speeds. Wel. Zie ook de first post ik heb daar een klein stukje over NB en HTT OC in gezet.

Hoeveel uur heb je OCCT gedraait ?

Ik ben zelf nog wat aan het klooien. Ik blijf reboots met OCCT en Prime houden op eigenlijk alle snelheden behalve stock. Maar 3.5 GHz loopt gewoon prima als ik games en folding tegelijk draai. Misschien is het een temp probleem. Temps gaan namelijk over de 60c. Of het is het moederbord dat zit te klooien.

[Voor 43% gewijzigd door Astennu op 10-01-2009 14:19]

• wippo76
dat van die ht speeds dacht ik al wel het is al snel genoeg en de bus loopt gewoon niet zo maar dicht

als OCCT na een uur nog draait vind ik het stabiel genoeg hoor heb net met studio 12 een filmpje van een uur gerenderd en dan is hij gewoon stabiel en je kan van alles en nogwat tussen door doen en dan vind ik het snel goed
lekker hoor zon quad
dat overdreven ugghh uur aan het stressen vind ik niet nodig, als hij in realworld dingen maar stabiel is dan vind ik het prachtig

temperatuur gaat bij mij als hij op 3800 draait ook rond de 58 graden en dan gaat mijn fan wat harder draaien
ik ben dus niet echt serieus aan het overklokken (fan draait maar 600tpm) maar omdat het zo ongelooflijk simpel is met deze processor ontkom je er gewoon niet aan
de processor heeft bij mij nog niet een keer problemen gegeven de reboots die ik gehad heb agen aan het geheugen (moet echt op 2T bij 1066) en 1 keer de GPU van de 790GX vind mijn overclock enthousiastme niet echt top
waarschijnlijk gaat deze processor met deftige koeling en juist ingestelde geheugen timings over de 4GHZ

[Voor 56% gewijzigd door wippo76 op 10-01-2009 16:05]

Ja zou ik ook zeggen

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Ik mis nog het OS in het template. Hieronder staat mijn huidige lijstje:

[System Specs]:
CPU: Phenom II X4 940BE
Stepping: CACVC AC 0850CPAW
CPU Cooler: Water.
Moederbord + Bios: MSI DKA790GX Platinum Bios 1.5 Beta 1
Geheugen: 2x2GB Geil PC-8500
Voeding: Coolermaster 650Watt.

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,56
CPU NB Voltage: 1,4
HTT Voltage: 1,35
SB Voltage: -
Memory Voltage: 1,9
CPU Multiplier: 19
NB Multiplier: 13
HTT Speed: auto
HTT Multiplier: auto
Memory Divider: 1066MHz
Advanced Clock Calibration Setting: auto(maar merk geen verschil met uit)

[OC Results]:
CPU Speed: 3800
NB Speed: 2600
HTT Speed: 1800
Memory Speed + Timings: 1066MHz 5-5-5-15
Max Load Temp: 52
Idle Temps: 30
Stability Tests: Prime95 2,5 uur, OCCT CPU High 1 uur, Intelburntest-x64, beetje gamen.

http://www.everybodylovesden.net/images/3800-nb2600.gif

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 17:00
Het zou me niet verbazen als over een maandje of wat uit de resultaten hier precies te zien valt dat koeling erg belangrijk gaat zijn bij het overclocken van de P2. (Meer dan bij bijvoorbeeld een C2D). De CPU heeft een TDP van 125 watt en zonder zware koeling kun je je Vcore niet zo ver omhoog doen zonder meteen temperatuursproblemen te krijgen. Als ik bijvoorbeeld naar Astennu's OC kijk dan schat ik dat die CPU nu al een piek van 150 watt opgenomen vermogen kan bereiken. Bij Joost zelfs iets van 180+ watt.

Wellicht beschikt een van jullie over een stroommeter en zou het verschil in stroomgebruik tussen @OC en @stock eens kunnen meten. Je kunt dan namelijk met de specs van de koeling in je hand (warmteweerstand) en de omgevingtemperatuur uitrekenen op wat voor temperatuur je komt bij welke OC en dus ook beter inschatten wat voor koeling je nodig hebt om een bepaalde OC mogelijk te maken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• wippo76
hebben meer mensen hier een asus m3a78-T ?
als ik ACC aanzet, zelfs op auto, start hij niet meer op terwijl dit juist er voor moet zorgen dat ik verder zou moeten kunnen klokken

Ja zou ik ook zeggen

• MacroTough
  • Laatst online: 04-10-2021
wippo76 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:31:
hebben meer mensen hier een asus m3a78-T ?
als ik ACC aanzet, zelfs op auto, start hij niet meer op terwijl dit juist er voor moet zorgen dat ik verder zou moeten kunnen klokken
Ik heb niet hetzelfde bord, maar ik ken het probleem wel. Mijn moederbord(MSI DKA790GX Plat) wilde ook niet opstarten met acc enabled als er een Phenom II inzat. Dit lukte pas nadat ik een beta bios(1.5b1) geflashed had. Maar maak je geen illusies hoor, bij m'n Phenom I scheelde het zo 300MHz, maar met m'n Phenom II merk ik geen verschil met aan of uit.

• kalizec
Wellicht is de P2 zo nieuw dat de meeste mobo-fabrikanten hun BIOS nog niet up-to-date genoeg hebben voor ACC...

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
MacroTough schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:40:
[...]

Ik heb niet hetzelfde bord, maar ik ken het probleem wel. Mijn moederbord(MSI DKA790GX Plat) wilde ook niet opstarten met acc enabled als er een Phenom II inzat. Dit lukte pas nadat ik een beta bios(1.5b1) geflashed had. Maar maak je geen illusies hoor, bij m'n Phenom I scheelde het zo 300MHz, maar met m'n Phenom II merk ik geen verschil met aan of uit.
als het goed is hangt dat er erg vanaf hoe ver je al komt zonder ACC. Ik las op anandtech dat de winst die ermee haalt enorm afhankelijk is van de prestaties van je CPU. Als deze bijvoorbeeld al goed clockte zal de winst miniem zijn, heb je een slechtere CPU zal deze door de ACC optie veel beter oc'en in verhouding.

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:56:
Wellicht is de P2 zo nieuw dat de meeste mobo-fabrikanten hun BIOS nog niet up-to-date genoeg hebben voor ACC...
Dat zou best kunnen. Anders even op Xtreemsystems kijken wat mensen daar voor een ACC settings gebruiken. Ik heb me DFi plankje besteld. Maar die komt eind volgende week pas binnen. En tot nu toe heb ik nog nooit met ACC kunnen werken. Ben wel benieuwd.

@ Marco: Erg mooie OC vooral de combinatie met die hoge NB speeds. Zal wel een erg leuke performance geven.
kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:17:
Het zou me niet verbazen als over een maandje of wat uit de resultaten hier precies te zien valt dat koeling erg belangrijk gaat zijn bij het overclocken van de P2. (Meer dan bij bijvoorbeeld een C2D). De CPU heeft een TDP van 125 watt en zonder zware koeling kun je je Vcore niet zo ver omhoog doen zonder meteen temperatuursproblemen te krijgen. Als ik bijvoorbeeld naar Astennu's OC kijk dan schat ik dat die CPU nu al een piek van 150 watt opgenomen vermogen kan bereiken. Bij Joost zelfs iets van 180+ watt.

Wellicht beschikt een van jullie over een stroommeter en zou het verschil in stroomgebruik tussen @OC en @stock eens kunnen meten. Je kunt dan namelijk met de specs van de koeling in je hand (warmteweerstand) en de omgevingtemperatuur uitrekenen op wat voor temperatuur je komt bij welke OC en dus ook beter inschatten wat voor koeling je nodig hebt om een bepaalde OC mogelijk te maken.
Op XS zijn mensen bezig om het echte verbruik te achterhalen. Maar dat is stock geen 125 watt.Met OC zal hij wel hoger zitten ja. Ik zal wel eens kijken of ik wat kan meten hoeveel het verbruik stijgt als ik de v-core verhoog. Maar een C2DQ stijgt ook heel erg. Alleen die dual cores verbruiken niet super veel maar dan zijn dan ook dual cores dit zijn quads.

[Voor 63% gewijzigd door Astennu op 10-01-2009 17:47]

Astennu schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:01:
Abit was vroeger wel het OC merk. Nu niet echt meer na 3 doorstarts. Dat is wel jammer. Maar we hebben tegenwoordig DFi. Asus vind ik ook geen OC merk. MSI ook niet echt. Foxconn al weer aanzienlijk meer. Ik heb een aantal Asus AMD borden gehad en die waren allemaal zo brak als wat. Toen ik me DFi kocht werkte alles wat ik op die Asus niet kon meteen. En toen waren dat de duurste Asus borden van 180 euro.

Over AOD. Je moederbord moet wel support hebben. Anders werkt het niet goed. Bij die Gigabyte van mijn broer kan ik bijna alles instellen. En de Stability test heb ik nog niet veel gebruikt. Dat zal ik wel eens wat meer gaan doen om het te vergelijken met bv Prime en OCCT.
Klopt dit moederbord heeft geen support voor AOD tot nu toe.
Geloof dat ik 2.15 als laatste heb gebruikt.
Tegenwoordig heb ik het idee dat er te veel chipsets en mobos uitkomen ipv meer echte goede borden. meestal maar één of 2 per fabrikant die echt top zijn voor AMD cpu's. Gigabyte lijkt zich meer te concentreren op Intel. Heb zelf nooit één gehad. Ik wist niet dat Abit vroeger degelijker was. DFi lijkt h3et voor AMD wel goed te doen en ook meerdere borden, dat is netjes.
De nieuwe asus borden hebben dalijk wel 8+2 phase power. Hoop dat andere snel zullen volgen.

Je moet trouwens toch eens proberen wat timings te veranderen. Ik heb dan wel een P1 hier met HTT overklok maar timings vragen bij mijn moederbord + geheugen combinatie wel specieke instellingen wat best veel tijd kost om uit te zoeken. Ik heb daar iig ook reboots mee.
XenoMorpH schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:53:
Voor AOD moet je eens verschilende versies proberen. Ik kan bvb niet de 2.15 (laatste geloof ik) niet draaien omdat daar mijn cores bij 2900MHz wordt aangegeven als 3500MHz..... draai dus 2.14, maar daar werkt de GPU tab niet....
Bijde versies werken bij mij dus niet, op enkele basis dingen na die ik alleen terug kan zetten xenomorph.
kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:56:
Het zou idd heel goed kunnen dat ACC nog niet "goed" werkt bij de meeste borden voor AMD P2.
300MHz voor een Agena vind ik best wel mooi trouwens.

En leuke OC's nog trouwens. :)

• XenoMorpH
A-Bit was vroeger zeker een degelijk merk. En zo waren er nog meer welke de handoeken in de ring hebben gegooid. Zo blijven er maar enkele merken over die echte highend OC boards maken.

@MacroTough: Zeer nette overclock!! En zo te zien wordt 4GHz toch best een zware taak gezien het feit dat je er al 1.56V op hebt staan en dan ook nog eens op water...

Ik baal er nu echt van, had gehoopt dat ik hem vandaag zou krijgen. Snap het niet, de shop had hem op voorraad, donderdagochtend besteld, dan verwacht je hem toch vrijdag lijkt me? :(

• wippo76
ga van de week wel eens op wat andere fora strunen over dat ACC probleempje
best vaag
asus doet wel zijn best voor dit bordje want het is al het 6de bios met diverse verbeter puntjes en de phenom II word al ondersteund vanaf 0501 ik heb nu 0701.

voor mensen die stroomverbruik belangrijk vinden
hij trek onder vol load ongeveer 200 watt mijn complete PC (3 schijven, onboard videokaart hd3300)dat is MAAR 35 watt meer dan mijn 5400+ op 3,2 GHZ op 1,4 volt
en hij is dan overklokt naar 3400MHZ op 1,35 volt
op 1volt met 800 MHZ zakt het naar 100 watt dus het verbruik zakt flink dus dat CenQ werkt uitstekend _/-\o_

Ja zou ik ook zeggen

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:24
wippo76 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 10:10:
ga van de week wel eens op wat andere fora strunen over dat ACC probleempje
best vaag
asus doet wel zijn best voor dit bordje want het is al het 6de bios met diverse verbeter puntjes en de phenom II word al ondersteund vanaf 0501 ik heb nu 0701.

voor mensen die stroomverbruik belangrijk vinden
hij trek onder vol load ongeveer 200 watt mijn complete PC (3 schijven, onboard videokaart hd3300)dat is MAAR 35 watt meer dan mijn 5400+ op 3,2 GHZ op 1,4 volt
en hij is dan overklokt naar 3400MHZ op 1,35 volt
op 1volt met 800 MHZ zakt het naar 100 watt dus het verbruik zakt flink dus dat CenQ werkt uitstekend _/-\o_
Daar ligt het voordeel bij de Phenom II he: je mag OC'en hoeveel je wil, hij zal het grotendeels goedmaken door de idle stand... Gemiddeld gezien blijft het dus echt zuinige chip...

Met wat stress je hem verder? En is heel je systeem dan stressed?
Kan je hem ook is stressen @ stock en/of met verlaagde vCore? :-)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wil iemand voor mij de Fritz 9 Benchmark draaien en het resultaat posten? Bedankt!

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• dikki dik
Qua overclocken doen ze het aardig, maar wat ik zo zie niet veel beter dan de eerste phenom. De winst marge is ongeveer hetzelfde. De hoeveelheid MHz ligt natuurlijk wel een stuk hoger.

• XenoMorpH
dikki dik schreef op zondag 11 januari 2009 @ 14:24:
Qua overclocken doen ze het aardig, maar wat ik zo zie niet veel beter dan de eerste phenom. De winst marge is ongeveer hetzelfde. De hoeveelheid MHz ligt natuurlijk wel een stuk hoger.
Ik heb de mijne nog niet binnen, maar wat ik wel zoal heb gezien is dat ie toch echt op gelijke klok sneller is. Aangezien je deze chip dus vrij gemakkelijk vrij hoog kunt klokken en daardoor dus veel meer prestatie uit je 940 kunt halen

Anoniem: 246336

@pafdaddy

Frits Benchmark 7365 op stock 1.2v Cpu!
Relative speed 15.35

Ik wil hier graag nog een OC template wegzetten,maar heb reboots op 3600cpu/2000nb met OCCT.
De temperatuur is dan > 65graden.
Als ik 3400/2000nb draai lukt het wel maar wil een iets respectabeler OC template neer kunnen zetten. :)

Ga dan ook een betere cooler dan stock aanschaffen en geheugen.
Ga wellicht dan voor WC en dat Geil met 1.90v op hoge snelheid lijkt me ook goed spul :9 .
Kan in de bios bepaalde memtimings niet meer aanpassen, na een aantal problemen.Ook bij verlagen aantal mhz kan ik de SPD waarden niet meer selecteren.
Misschien dat in verloop van tijd ook een nieuw bios soelaas brengt.

Gezien mijn eigen leerproces in OCen, en HW dat niet mee wil, ben ik wat gaan ondervolten.
De pc draait al paar dagen prima met 1.2 volt op de Cpu stock speed.
Gaming,OCCT geen probleem,zowel onder Vista64 als XP sp3.
De hoogste temperatuur is nu 52 graden OCCT,wat in mijn geval ff mooi meegenomen is.
Ik wil later gaan kijken hoeveel mhz er met dit voltage er nog bovenop kunnen.

Het Load verbruik met 3000mhz 1.2v is ongeveer 40W minder vergeleken met OC van 3400mhz 1.34 V.
Dit is gemeten met OCCT en Voltcraft energiemeter resp. 251/289W
Dit is incluis monitor compleet systeem dus.
Games zitten tussen de 250 a 330W het gekke is dat ik met X2 ook daar in de buurt zat.
Idle zit rond de 166w met met ATT getemde HD4870 kom ik niet lager helaas.

• joost.van.donge
Nog een update! Mijn systeem zit wel op het randje denk ik. Meer kan ik er niet uit halen, maar k vind hem al flink snel zo!

[System Specs]:
Stepping:
CPU Cooler: Water koeling
Moederbord + Bios: Asus M3A32-MVP
Geheugen: 8GB OCZ 1066
Voeding: Zalman 600W

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.59v
CPU NB Voltage: 1.45
HTT Voltage: 1.3
SB Voltage: 1.2
Memory Voltage:2.2
CPU Multiplier: 15
NB Multiplier: 11
HTT Speed: 250
HTT Multiplier: 10
Memory Divider: 1:2

[OC Results]:
CPU Speed: 3.750GHz
NB Speed: 2.750GHz
HTT Speed: 2.500GHz
Memory Speed + Timings: 1000MHz 5-5-5-10
Max Load Temp: 53C
Stability Tests: Prime95

Vooral de 2.75GHz op de Northbridge ben ik wel blij mee. Systeem lijkt stabiel te zijn. Het enige wat nu dus nog gedaan moet worden is voltage omlaag brengen totdat hij precies stabiel is!

Ik heb het systeem ook nog wat verder getweaked. Zit nu op 3630 MHz @ 1.4v met 2270 MHz NB. Tot nu toe nog een een probleem gehad tijden het spelen van games.

• dikki dik
Astennu schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:27:
Ik heb het systeem ook nog wat verder getweaked. Zit nu op 3630 MHz @ 1.4v met 2270 MHz NB. Tot nu toe nog een een probleem gehad tijden het spelen van games.
je moet wel prime95 of iets dergelijks gebruiken, want mijn phenom draait ook stabiel op 2.85 ghz in games, maar zodra ik prime gebruik krijg ik zowat direct een reboot of vastloper

• XenoMorpH
idd, Primr95 belast de cpu 100% In games misschien maar voor de helft of 2/3. In Farcry2 zit mijn 9850 maar op 50% ofzo.

• joost.van.donge
Nou, ik kom er net achter dat een GPU in een waterloop ook wat warmte verstookt en toevoegt aan de temp van de CPU. Was ik even vergeten, dus nu wordt mijn CPU tijdens stress 55-56C en dan elke keer weer gaat de snelheid van de CPU terug naar 4xHTT, in mijn geval 1GHz.
Is dit een throttle en is dit te voorkomen, want zo warm is dat toch ook weer niet? :O

dikki dik schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:55:
[...]

je moet wel prime95 of iets dergelijks gebruiken, want mijn phenom draait ook stabiel op 2.85 ghz in games, maar zodra ik prime gebruik krijg ik zowat direct een reboot of vastloper
Dat snap ik echter reboot hij daar altijd ookal ga ik 100 MHz boven stock speeds. Dus ik ben nog aan het uizoeken waar dat aan ligt. Enige manier om prime stabiel te krijgen is stock draaien dus er gaat ergens iets anders fout.
joost.van.donge schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:21:
Nou, ik kom er net achter dat een GPU in een waterloop ook wat warmte verstookt en toevoegt aan de temp van de CPU. Was ik even vergeten, dus nu wordt mijn CPU tijdens stress 55-56C en dan elke keer weer gaat de snelheid van de CPU terug naar 4xHTT, in mijn geval 1GHz.
Is dit een throttle en is dit te voorkomen, want zo warm is dat toch ook weer niet? :O
Extra radiator tussen de GPU en de CPU zetten of de CPU direct na de rad maar dan wordt je GPU weer warmer.

Het is een throttle zo ver ik weet misschien een bios probleem ? Als C&Q inschakelt gaat alleen de cpu speed + de v-core omlaag. (even uit het hooft want ik draait altijd 100% load door }:O )

[Voor 43% gewijzigd door Astennu op 11-01-2009 19:35]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Extra radiator tussen de GPU en de CPU zetten of de CPU direct na de rad maar dan wordt je GPU weer warmer.
Dit is niet echt zo.

Bij waterkoeling stroom het water zo snel door de setup heen, dat het bijna geen tijd heeft om op te warmen. Als het water uit een blok komt is het misschien 0,3 graden warmer dan voor het er in ging. De plaatsing van de rad maakt daarom niets uit.

Een extra rad toevoegen helpt natuurlijk wel, maar het heeft geen zin om die tussen de CPU en GPU te zetten. Het is alleen onhandig en heeft totaal geen nut.

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 19-03 10:55

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ik ben over wat informatie aangaande ACC + PhenomII gestruikeld op techreport:
Overclocking
[...]
Since Phenom II processors have Advanced Clock Calibration (ACC) goodness built-in, there's no need to enable the feature in the Platinum's BIOS. You'll want to turn it on if you're using an older 65nm Phenom, though.
bron: http://www.techreport.com/articles.x/16159/6

Is deze bewering ergens anders bevestigd of ontkracht? Dit zou ook wel kunnen verklaren waarom PhenomII cpu's geen merkbare baat hebben bij het inschakelen van ACC.

• kalizec
Het zou zelfs verklaren waarom sommige P2 niet goed werken als je ACC toch ingeschakeld.

Anoniem: 228332

wellicht een aardig bericht van xs voor een leuk 1M score , en dan verder op in het topic een NB op bijna 4GHz 8)7 ook erg interessant welke batch waarschijnlijk beter clocken, las ik ook op XS:

So the bottom line last 5 digits are what we are looking at here.......Looks like particles came from batch 80000 and is 74 in that batch of 80000, that batch will go up to 81000. The higher the # the further you get away from the center of the wafer of silicon.........The center of the wafer houses most of the "Cherry" chips in a batch as the silicon at the center of the wafer is of the purest quality.

Now getting a chip in the first 80001 to 80100 increases your chances of getting a good chip but there is a catch. Batch 80000 could have been a poor batch to start with and batch 81000 might be better.........getting a low batch # just increases your chances of getting a higher yield chip in a batch even if the batch is poor at clocking to begin with.

I personally don't buy chips unless they are 01 - 50 and where i get my chips from they have plenty of chips to pick through ( distributors warehouse ), I've rarely gotten duds this way.

In 939 x2 I ended up with one that was under #50 from a poor batch and still did 3.0 under a mach 1 24/7 stable, The other chip I got was # 47 in a decent batch and did 3.0 under water and I later went on to take the x2 3800 WR at 3.5g under DI for a short period of time.......( I still have it and plan to take the current 3.7 WR down with LN2 )

Batch is not god and does not mean you will get the best chip in the world but it will ensure you getting a better piece of silicon out of the whole batch, try to think of it as playing blackjack against the casino versus any other game, You odds are higher with blackjack than any other card game at the casino

Last but not least particle nice chip being in under 100, have fun with it.

link naar forum

[Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 228332 op 11-01-2009 20:58]

De optie ACC kom in mijn gigabyte bios niet eens voor,of ik heb het nog niet gevonden natuurlijk. :P
Wordt zeker uitgeschakeld als er een PhII wordt geinstalleerd.

Ik moet er duidelijk meer volt door heen jassen zoals jullie doen.
Op techreport kun je ook zien dat ze niet allemaal op stock volt 3.4/3.6ghz halen.

Ik met mijn onderklok,zie dat gigabyte bord stroom vreten tov de msi:+
DevilsProphet schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:13:
Ik ben over wat informatie aangaande ACC + PhenomII gestruikeld op techreport:

[...]

bron: http://www.techreport.com/articles.x/16159/6

Is deze bewering ergens anders bevestigd of ontkracht? Dit zou ook wel kunnen verklaren waarom PhenomII cpu's geen merkbare baat hebben bij het inschakelen van ACC.
Uhmm vaag waarom zou je dan nog een SB750 plank kopen ? Nja we zullen het zien. Als ik straks op mijn SB750 plank hoger dan 3.6 kan komen heeft het toch wel iets geholpen.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Astennu schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:31:
[...]

Uhmm vaag waarom zou je dan nog een SB750 plank kopen ? Nja we zullen het zien. Als ik straks op mijn SB750 plank hoger dan 3.6 kan komen heeft het toch wel iets geholpen.
Had die geen betere peripherals? Beter als in performanter en minder cpu-belasting en dergelijke meer? Ik meen toch herinneren dat bv de sata beter was bij de nieuwe SB7x0 southbridges, evenals usb2.0 prestaties, en wat nog allemaal meer.

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:12
Astennu schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:31:
[...]

Als dat niet uitmaakt voor overklokken bij de phenom II lijkt dit bord ook wel weer interessant:
http://www.dollarshops.eu/product_info.php/products_id/3279

790FX voor 89 euro, lijkt wel topkoop of is er toch een addertje onder het gras?
Ben beetje geneigd om weer es voor AMD te gaan, hoewel ik eigenlijk ook bang ben dat ik de performance van mijn huidige Q6600@3.3 ghz niet eens kan verbeteren met een overgeklokte phenom II...
Maar wel goedkoop 2 X PCI-e X16 crossfire bordje aan de andere kant.

anathema

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06-2022
anathema schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:33:
[...]
790FX voor 89 euro, lijkt wel topkoop of is er toch een addertje onder het gras?
[...]
Een SB600 south bridge zou je een addertje kunnen noemen :*)

Asus en dfi hebben 790FX + SB750 mobos, verder heb ik alleen nog maar 790GX + SB750 mobos gezien
[...]

Als dat niet uitmaakt voor overklokken bij de phenom II lijkt dit bord ook wel weer interessant:

Ben beetje geneigd om weer es voor AMD te gaan, hoewel ik eigenlijk ook bang ben dat ik de performance van mijn huidige Q6600@3.3 ghz niet eens kan verbeteren met een overgeklokte phenom II...
Als een SB600 niets uitmaakt is dat een leuke optie. Echter ga ik toch voor de zekerheid voor een SB750. Er is wel verschil qua sata en usb aansluitingen maar die heeft een SB700 ook. SB750 heeft ACC en Raid 5 als ik me niet vergis. Voor de rest is hij gelijk aan de SB700.

Vergeet trouwens niet dat een 45nm Intel een 10-15% sneller is als een 65nm Intel cpu. Die Q9300 en Q9400 zijn 45nm dus hebben ook die verbeteringen. Als je dat mee neemt is een Phenom II @ 3.5 GHz zeker wel sneller. Echter kan die Phenom II met een redelijke cooler wel wat verder komen. En ik weet niet of review sites ook de NB OC mee nemen. Dit schijnt in games toch aardig wat te schelen.

Ik heb eigenlijk ook nog geen review gezien waar ze ook een oude 65nm Intel Quad mee nemen. Ik zal er vanavond voor de grap eens naar zoeken.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

In de review van techreport wordt de Q6600 toch opgenomen in de vergelijkingen? Samen met de nieuwe X2 7750 van AMD en de oude E8600 van Intel en X2 6400+ van AMD trouwens ook, waardoor dat vrij breed materiaal biedt aan velen om te vergelijken. Een PhenomII benchmark waarin die enkel vergeleken wordt met Yorkfields en de Core i7 zeggen voor mij amper tot niets, want ik heb zo geen cpu's. Velen anderen die van plan zijn om een Deneb te kopen trouwens ook niet, want waarom zouden die nog naar de Deneb kijken als ze al een intel quad hebben staan? Behalve als je Astennu heet natuurlijk. :p
[...]

Even een willekeurige test:

http://images.anandtech.com/graphs/amdphenomii_010709132536/17982.png

Hier zie je bv dat de Phenom II 920 op 2.8 stukken sneller is als een Q6600. De Q9300 is maar 100 MHz sneller dan de Q6600 maar die is veel sneller dan de oudere Q6600.

In sommige gevallen is het verschil veel kleiner:

http://images.anandtech.com/graphs/amdphenomii_010709132536/17983.png

Maar dan zou een Phenom II 2.6 GHz nog net winnen. Dus als je in ieder geval 200 MHz hoger kan clocken zit je altijd goed.

[Voor 12% gewijzigd door Astennu op 12-01-2009 10:40]

• kalizec
http://www.tomshardware.c...clock-phenom-ii,2119.html

Daar wordt bevestigd dat ACC in een P2 ingebakken zit. Maw je hebt geen SB750 meer nodig voor de ACC. Enige voordeel SB750 is dan ook de RAID5 ondersteuning (tis en blijft firmware-raid) tov SB700 en de extra SATA-aansluitingen en USB-poorten vs SB600.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 10:05

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op zich geen slecht nieuws voor de 790FX/SB600 gebruikers.
Ik zat zelf nammelijk al aan een upgrade te denken en me ouwe K9A2 Platinum aan de kant schuiven..
FF niet doen dus.. ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• wippo76
voor een ieder die het nog gemist heeft
bij mj start de hele PC (asus m3a78-T)niet eens meer op als ik ACC aanzet dus dat ingebakken verhaal lijkt wel te kloppen
kan iemand mij even snel uitleggen waarom die norhtbridge overklock zo prestatie verhogend is
en waarom geld dit niet zo sterk voor een HTT overklok

ik heb ervaring met zowel de sb600 en de sb750 maar daar zit toch wel een stukje verschil in hoor zeker kwa Sata speed en USB speed dat is sterk merkbaar verbeterd
als ACC geen nut meer heeft valt dat wel af ja

ga morgen mijn PII stabiel proberen te krijgen op 1,3 volt met 3400mhz
zit nu helaas op mijn werk

Ja zou ik ook zeggen

• kalizec
De NB-clock is bepalend voor de snelheid van de L3 cache op de CPU. Als je de NB-clock verhoogd neemt de bandbreedte naar L3 toe en de latency neemt af (basically 2x win).

Om je een idee te geven hoeveel het scheelt.

http://www.madshrimps.be/...scaling-massman-24937.png

De reden dat HT-clock zo weinig uit maakt is omdat dat de bandbreedte van de CPU naar de rest van het systeem is. HT heeft al meer dan zat bandbreedte (AM2+ === ±20GB/s). En ook de latency richting de apparaten aan de andere kant van HT is niet zo belangrijk.

[Voor 28% gewijzigd door kalizec op 12-01-2009 19:12]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Woop, en joost.van.donge heeft een NB van 2750MHz! Dat is vet.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 21:44
Speedy-J schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:09:
Op zich geen slecht nieuws voor de 790FX/SB600 gebruikers.
Ik zat zelf nammelijk al aan een upgrade te denken en me ouwe K9A2 Platinum aan de kant schuiven..
FF niet doen dus.. ;)
Voor mij wel :/ het moederbord is bijna verkocht. Reden voor het verkoop komt door een preview dat de cpu niet sneller als 3,6ghz op dat moederbord wilt en mijn minder goede ervaring met msi support(bios issues....). Op een 790FX+SB750 wist de previewer met de zelfde cpu toch 400 mhz meer eruit te halen. Als de processor en het nieuwe mobo binnen is wil ik wel even voor je kijken hoe snel hij gaat op de K9A2 Platinum en op de DFI 790FXB-M2RSH (SB750).

• dikki dik
THE_FIREFOX schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:26:
[...]

Voor mij wel :/ het moederbord is bijna verkocht. Reden voor het verkoop komt door een preview dat de cpu niet sneller als 3,6ghz op dat moederbord wilt en mijn minder goede ervaring met msi support(bios issues....). Op een 790FX+SB750 wist de previewer met de zelfde cpu toch 400 mhz meer eruit te halen. Als de processor en het nieuwe mobo binnen is wil ik wel even voor je kijken hoe snel hij gaat op de K9A2 Platinum en op de DFI 790FXB-M2RSH (SB750).
nu neem je 1 exemplaar/review, maar dat betekend natuurlijk niet direct dat jouw moederbord daar ook last van heeft. Verschillen tussen CPU's is ook enorm. Bovendien staat MSI er juist om bekend goed te kunnen overclocken. Maar ik neem aan dat dat voor jouw ook wel bekend is

Iig als je niet meer van je verkoop kan afzien, dan wordt het natuurlijk lastig.

[Voor 14% gewijzigd door dikki dik op 12-01-2009 20:11]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hier een resem verbruik- en prestatiebenchmarks tussen de PI en de PII, zowel op default clock als underclocked.

• dikki dik
XenoMorpH schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:18:
[...]

Ik heb de mijne nog niet binnen, maar wat ik wel zoal heb gezien is dat ie toch echt op gelijke klok sneller is. Aangezien je deze chip dus vrij gemakkelijk vrij hoog kunt klokken en daardoor dus veel meer prestatie uit je 940 kunt halen
Daar heb je idd gelijk in, ze presteren beter dan een core2duo en net onder de core i7. Maar ik plaatste mijn opmerking vooral vanwege het feit door amd groots werd aangekondigd dat de phenom 2 extreem zou zijn over te clocken. Maar dat valt toch enigzins mee ivm de eerste phenom.

• THE_FIREFOX
dikki dik schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:06:
[...]

nu neem je 1 exemplaar/review, maar dat betekend natuurlijk niet direct dat jouw moederbord daar ook last van heeft. Verschillen tussen CPU's is ook enorm. Bovendien staat MSI er juist om bekend goed te kunnen overclocken. Maar ik neem aan dat dat voor jouw ook wel bekend is

Iig als je niet meer van je verkoop kan afzien, dan wordt het natuurlijk lastig.
Het bord is nog niet weg er is nog niks overgemaakt. Het probleem is dat je bij de SB600 meestal rond de 300 a 400 mhz inleverd voor een overclock omdat er geen ACC is. Voor een dual core is dit verschil kleiner. Ook heeft die gast een overclock van 6GHz (LN2) met een Asus m3a79-Top op z'n naam staan en een overclock van 4GHz op lucht.

Ik heb bij MSI support al regelmatig geklaagt over de K9A2 met het volgende:
- De grove voltage bereik voor cpu en geheugen.
- Foutieve cas instellingen.....(bug is meerdere keren terug gekomen met een nieuwe bios.).
- Overclock failed met usb support zat er eerst niet in. Pas na een melding van mij.
- Instabiele wireless (pci) en spontane reboots zelfs op stock speed met alles op default (bios versie 1.2)

Ik vind msi tegenvallen voor mijn hobby omdat ik van fijn tunen houd. Voor normaal gebruik is het leuk en aardig.

EDIT: Voor de laatste bios en overclock resultaten voor K9A2 check http://www.msi-forum.de/thread.php?postid=376730#post376730. http://oktabit.foracamp.g...40-english-version?page=6

[Voor 6% gewijzigd door THE_FIREFOX op 12-01-2009 21:29]

• kalizec
Gezien ze een Phenom II op 6GHz hebben gekregen denk ik dat je mag stellen dat ze erg goed kunnen klokken, maar dat er enige variatie is in de kwaliteit van de verschillende chips en dat de beperking hem waarschijnlijk ligt in Vcore, koeling en stroomtoevoer.

• dikki dik
THE_FIREFOX schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:24:
[...]

Het bord is nog niet weg er is nog niks overgemaakt. Het probleem is dat je bij de SB600 meestal rond de 300 a 400 mhz inleverd voor een overclock omdat er geen ACC is. Voor een dual core is dit verschil kleiner. Ook heeft die gast een overclock van 6GHz (LN2) met een Asus m3a79-Top op z'n naam staan en een overclock van 4GHz op lucht.

- Foutieve cas instellingen.....(bug is meerdere keren terug gekomen met een nieuwe bios.).
- Overclock failed met usb support zat er eerst niet in. Pas na een melding van mij.
- Instabiele wireless (pci) en spontane reboots zelfs op stock speed met alles op default (bios versie 1.2)

Ik vind msi tegenvallen voor mijn hobby omdat ik van fijn tunen houd. Voor normaal gebruik is het leuk en aardig.

EDIT: Voor de laatste bios en overclock resultaten voor K9A2 check http://www.msi-forum.de/thread.php?postid=376730#post376730. http://oktabit.foracamp.g...40-english-version?page=6
dan kan ik inderdaad begrijpen dat je hem wegdoet.

Wat betreft de ACC die zou ingebouwd zitten bij de phenom 2.

Overigens kan iemand mij vertellen wat de temp1 temperatuur betekend in Speedfan? Is dat de CPU heatspreader? Deze schaalt namelijk wel mee met de cores, maar in mindere mate. Stressed met de koeler aan ligt de waarden zon 15 graden hoger dan de cores. Zodra de koeler uitgaat wordt het verschil al snel kleiner tot rond de 5 graden. Cores 60 en Temp1 dan 65 graden. Toen toch maar weer de koeler aangezet :)

Ik zelf denk dus dat het de heatspreader is. Metaal schaalt immers niet zo snel wat betreft temperatuur. Ook ligt de sensor waarschijnlijk aan de buitenkant onder die dikke laag metaal van de heatspreader.

THE_FIREFOX schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:24:
[...]

Tja als je zo pressies wil instellen heb je het zelfde probleem als wat ik heb :)

En dan moet je Bij MSI en Asus weg blijven. Gigabyte gaat nog wel. Maar eigenlijk is de enige optie een DFi. Die heb ik nu ook besteld. Ik zit ook rond de 3650 vast op een SB600 plank. Ik ben benieuwd of ik echt niet hoger ga komen op mijn nieuwe moederbord. Ik reken eigenlijk toch wel op 3.8 GHz.

Op de DFi heb ik in ieder geval wel meer opties om te finetunnen.

• krakbracket
  • Laatst online: 11-07-2022
misschien grappig voor de vergelijking:
een Phenom 9850 BE en een 940, allebei precies dezelfde settings, dus de 9850 ook naar 3GHz (wel zo'n beetje de max. werd bij elke megahertz meer onstabiel)

asus M3A79T- deluxe (79FX + 750SB)
4x 1GB Crucial Ballistix pc8500
Sapphire HD4870 X2
en dan 3d06 en vantage draaien:

de 9850:

de 940:

de 9850 in 3d06:

de 940 in 3d06:

bijna 1000 punten meer met precies dezelfde settings,

de 9850 in vantage:

de 940 in vantage:

minder spectaculair maar toch meer dan 500 punten plus.
nu nog eens zien hoe dat hij overclockt.

[Voor 4% gewijzigd door krakbracket op 13-01-2009 11:09]

PC gameplay geen multiplatform!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Zo hij is eindelijk binnen !
Alvast wat specs ,OC volgt :)

[System Specs]:
CPU: AMD 940
Stepping:CACVC AC 0850 CPAW
CPU Cooler:Dangerden waterkoeling
Moederbord + Bios: MSI K9A2 Platinum Bios A7376AMS.173
Geheugen:4x2Gb Corsair XMS2
Voeding:Chieftec 850W Turbo series modular PSU

[OC Settings]:
CPU V-Core:1.416v
CPU NB Voltage: 1.300v
HTT Voltage: 1.300v
SB Voltage:stock
Memory Voltage: stock 2.1v
CPU Multiplier: 14,5
NB Multiplier:9
HTT Speed:257Mhz
HTT Multiplier: 9
Memory Divider:1:2
Advanced Clock Calibration Setting:geen SB600

[OC Results]:
CPU Speed:3600
NB Speed:2300
HTT Speed:2300
Memory Speed + Timings:1024Mhz 5-5-5-18
Max Load Temp:60
Idle Temps:41
Stability Tests:stabiel prime 95

Fijn tunen komt nog,3800Mhz al gehaalt op mijn K9A2 Platinum SB600

[Voor 18% gewijzigd door Speedy-J op 14-01-2009 18:55]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-03 22:01
Ik zie hier trouwens veel info die eigenlijk in het discussie topic hoort ;)

• XenoMorpH
Goh...iedereen heeft hem al binnen en ik wacht al sinds donderdag..... :'( Zeker weer es bij de verkeerde shop besteld terwijl ze die toch echt ruim op voorraad hadden, staat in Back-Order :(

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-03 22:01
Astennu, zou je misschien eens kunnen kijken wat een RC5-72 of OGR-NG client doet op je phenom (jij hebt iig ervaring met koe'tjes)? Ben zeer benieuwd namelijk. :)

Persoonlijk gok ik op 150gnodes/sec (ogr) gezien deze E6850 75gnodes/sec doet. :)

- 1.175V good up to 2.35GHz
- 1.225V good up to 2.5GHz
- 1.25V good up to 2.65GHz
- 1.275V good up to 2.7GHz
- 1.335V good up to 2.8GHz
- 1.4V good up to 2.94GHz for now ....

@Speedy

je moet nog finetunen maar dit heb ik ff van XS gejat cpu/nb voltage/speed.

Ik zit nog met frustrerende temps maar heb nu zonder extra voltage de NB op 2.3 draaien.

• wippo76
he speedy waarom doe jij overklokken via je htt bus
je kan toch ook nog je MP wat omhoog knallen? gaat veel sneller en eerder stabiel je max op te zoeken

Ja zou ik ook zeggen

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

wippo76 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:23:
he speedy waarom doe jij overklokken via je htt bus
je kan toch ook nog je MP wat omhoog knallen? gaat veel sneller en eerder stabiel je max op te zoeken
Heb hem al omhoog gegooit met de MP daar kwam ik niet verder dan 3800Mhz.
Ik wil me geheugen en nb snelheden ook omhoog hebben.dat geeft toch die paar extra % performance boost

• dikki dik
Astennu schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 07:58:
[...]

Tja als je zo pressies wil instellen heb je het zelfde probleem als wat ik heb :)

En dan moet je Bij MSI en Asus weg blijven. Gigabyte gaat nog wel. Maar eigenlijk is de enige optie een DFi. Die heb ik nu ook besteld. Ik zit ook rond de 3650 vast op een SB600 plank. Ik ben benieuwd of ik echt niet hoger ga komen op mijn nieuwe moederbord. Ik reken eigenlijk toch wel op 3.8 GHz.

Op de DFi heb ik in ieder geval wel meer opties om te finetunnen.
Mijn ervaring met MSI is dat deze vaak last heeft van instabiele firmwares, die ook echt hinderlijk zijn. Asus is wat dat betreft gewoon stabiel te noemen. Overclocken kunnen ze beide, maar voor het echte finetunen moet je idd bij DFI zijn.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hoe staat Gigabyte als overclockmerk tegenover Asus, MSI en DFI? Het probleem hier is dat DFI niet te vinden is in dit Belgenland, dus het zal één van de drie eerstgenoemde merken worden.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08-2022
DevilsProphet schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:25:
Hoe staat Gigabyte als overclockmerk tegenover Asus, MSI en DFI? Het probleem hier is dat DFI niet te vinden is in dit Belgenland, dus het zal één van de drie eerstgenoemde merken worden.
Voor de 6.0GHz pogingen met liquid nitrogen hebben ze meermalen het 790GX/SB750 bordje van Gigabyte gebruikt. Dat lijkt me een redelijke referentie voor de overclockbaarheid van de bordjes. Misschien niet het beste wat er te verkrijgen is, maar zeker wel degelijk.

• THE_FIREFOX
DevilsProphet schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:25:
Ik weet niet of dit bericht gewenst is maar ik ken wel een winkel die dfi verkoopt en ook naar België verstuurd. Kijk eens op www.pchut.nl
spNk schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 16:58:
Astennu, zou je misschien eens kunnen kijken wat een RC5-72 of OGR-NG client doet op je phenom (jij hebt iig ervaring met koe'tjes)? Ben zeer benieuwd namelijk. :)

Persoonlijk gok ik op 150gnodes/sec (ogr) gezien deze E6850 75gnodes/sec doet. :)
Phenom II draait nu in de PC van me broer omdat mijn Abit plank niet wil. Moederbord komt deze / volgende week.

• krakbracket
  • Laatst online: 11-07-2022
toch maar eens gaan proberen vanavond;

940 op een Asus m3A79T-deluxe met bios 602.
enige wat ik tot nog toe gedaan heb is kijken tot hoever de multi wil met schappelijke voltages.
doel is natuurlijk de 4GHz onder mijn ouwe trouwe Tuniq Tower.

t' is in ieder geval een hele verbetering met de vorige phenom!
http://i198.photobucket.com/albums/aa141/krakbracket/phenomII3800MHz.jpg

temps zijn na twee uurtjes stressen max 47 graden geweest, onder een voltage van 1.45V. nu maar eens gaan uitzoeken hoe (en of) ik hem naar de 4 GHz getweaked krijg.

PC gameplay geen multiplatform!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-03 17:29
Nice Jip, deze gaat koud :)
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:44:
[...]

Ik weet niet of dit bericht gewenst is maar ik ken wel een winkel die dfi verkoopt en ook naar België verstuurd. Kijk eens op www.pchut.nl
GA is niet slecht beter dan Asus imo. Maar DFi blijft de beste optie.

• mie9iel
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:44:Ik weet niet of dit bericht gewenst is maar ik ken wel een winkel die dfi verkoopt en ook naar België verstuurd. Kijk eens op www.pchut.nl
Ik zie dat ze hun algemen voorwaarden hebben aangepast, maar volgens mij (IANAL) toch nog niet helemaal in overeenstemming met 't consumenten recht.

zie bv "11) Niet-goed-geld-terug" http://www.gsmhut.net/support/algv.php

NB ik raad deze winkel noch aan noch af 8)
En wanneer mogen we het eerste WR uit NL verwachten met een AMD Phenom II? :D

[Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 14-01-2009 00:13]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-02 11:35

SECURITEH

Man of legend.

XenoMorpH schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 16:47:
Goh...iedereen heeft hem al binnen en ik wacht al sinds donderdag..... :'( Zeker weer es bij de verkeerde shop besteld terwijl ze die toch echt ruim op voorraad hadden, staat in Back-Order :(
Ik had vorige week zondag al besteld maar hem nog steeds niet binnen, dus het kan erger. :(

• XenoMorpH
Ik kan daar niet tegen he, shops die voorraad aangeven, en het dan toch niet hebben...
Volgens de shop komen ze de 14e binnen en kan ik hem donderdag verwachten.
-The_Mask- schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 00:12:
[...]

4GHz...dat is mijn streven :) met mijn Z600. Maar of dat gaat lukken weet ik niet. Heb wel mijn 9850 tot 3.3 kunnen krijgen met redelijke temps, dus wie weet. Ik zal het wel zien wanneer ik hem binnen heb (ben eerst weer een uur bezig om hem te installeren omdat het hele bord eruit moet vanwege de backplate.)

• Viss
-The_Mask- schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 00:12:
[...]

WR zal het niet direct gaan worden maar alles staat klaar.... Helaas is mn bordje DOA en duurt de RMA procedure nog even :(

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 16:13
Viss schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:40:
[...]

WR zal het niet direct gaan worden maar alles staat klaar.... Helaas is mn bordje DOA en duurt de RMA procedure nog even :(
Jij hebt het later dan ik besteld en hebt het wel al :).

Wel jammer van je doa bordje :(

Ik hoop toch dat mijn cpu deze week komt.

Phenom II 940, die op mijn M3A79-T Deluxe komt.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:14
Ben al effe bezig geweest met de 920.

http://www.techzine.nl/f/g/106476phpnewfvn.jpg

Vcore kan nog wel iets lager denk ik door wat tweaks ed.

• Viss
CPU 1 januari besteld, vorige week donderdag in huis.
Sneezydevil schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:14:
[...]

Jij hebt het later dan ik besteld en hebt het wel al :).

Wel jammer van je doa bordje :(

Ik hoop toch dat mijn cpu deze week komt.

Phenom II 940, die op mijn M3A79-T Deluxe komt.
Deagle schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:42:
Ben al effe bezig geweest met de 920.

[afbeelding]

Vcore kan nog wel iets lager denk ik door wat tweaks ed.
Netjes. Voor lucht lijkt een 920 dus voldoende. Als je gewoon met de multipliers speelt kun je die 3.8 ook nog wel halen mits de cores het toe laten. Misschien een tipv voor mijn broer. Die 920's zijn toch een stukje goedkoper. Al scheelt het niet super veel zoals bij intel. Dan moet je voor een hoger model vors bij betalen.

• Deagle
Astennu schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:50:
[...]

Netjes. Voor lucht lijkt een 920 dus voldoende. Als je gewoon met de multipliers speelt kun je die 3.8 ook nog wel halen mits de cores het toe laten. Misschien een tipv voor mijn broer. Die 920's zijn toch een stukje goedkoper. Al scheelt het niet super veel zoals bij intel. Dan moet je voor een hoger model vors bij betalen.
Er is nog meer ;) :

http://www.techzine.nl/f/g/106476phpMaj8iI.jpg
Ja maar dat is een 940 :). Ik denk dat een 920 na genoeg net zo hoog kunnen komen met air. Daar na zal het lastiger worden.

Astennu schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:08:
Ja maar dat is een 940 :). Ik denk dat een 920 na genoeg net zo hoog kunnen komen met air. Daar na zal het lastiger worden.
Volgens mij zijn alle twee een 940. ;)
En is bij alle twee overgeklokt zonder de multiplier te veranderen. ;)

@Deagle waarom zeg je 920 als het een 940 is? Typo?

[Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 14-01-2009 19:19]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dat is toch wel een 920 hoor. Je moet kijken in het veld "Specification". De "Package" toont enkel de socket, namelijk Socket AM2+ (940 pinnen).

Als je hebt opgelet weet je al langer dat een Phenom2 model in CPU-Z enkel geïdentificeerd kan worden in het Specification veld, terwijl bij de Ph1 het model ook in het Name veld werd vermeld

Denken jullie trouwens ook dat hij zijn multiplier op 14x laat staan voor de lol? :p

[Voor 11% gewijzigd door RuddyMysterious op 14-01-2009 19:31]

Het is al weer te laat. Ik zie dat jij ook al zag waarom ik het verkeerd zag :P Ik zag het net voordat jij jou antwoord gepost had. Maar wat ik al verwachte. Wat is je load temp ? want ik kan hier 3.6 op 1.4v draaien. Dus ik gok dat je core voltage toch wel omlaag moet kunnen.

[Voor 36% gewijzigd door Astennu op 14-01-2009 19:33]

• Deagle
Haha als ik een black had zat de MP allang richting de 20x. :p Het is idd een 920.

Stressed temp lag rond de 55 geloof ik. Word gekoeld met een scythe ninja met 2 fans erop.

[Voor 36% gewijzigd door Deagle op 14-01-2009 20:55]

Deagle schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:50:
Haha als ik een black had zat de MP allang richting de 20x. :p Het is idd een 920.

Stressed temp lag rond de 55 geloof ik. Word gekoeld met een scythe ninja met 2 fans erop.
Ah ja best netjes. En 20 mult gaat tot nu toe niet zo makkelijk. Maar ik denk dat jij makkelijk omlaag moet kunnen met je v-core.

Woohoe, looks nice. 3.6GHz voor een 920 is erg relaxed.
Kan zijn dat hij een hogere vcore modig heeft voor een stabiele HTT.
Het is me trouwens ontgaan op welk moederbord je deze HTT draait, maar volgens mij kan ie nog wel stiekem hoger. :P

3.6GHz op 1.4V is ook netjes. Deze CPU's van AMD klokken eindelijk weer eens, en dat is toch weer een goed teken. Ook al doen de latere Ph1's het wel beter dan de eerste, nu klokken de Ph2's al vanaf de release netjes.

Die 4GHz komt nog wel.

edit:
Ah specs --> GigaByte GA-MA790GP-DS4H ok.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 15-01-2009 08:48]

Anders even kijken of een met de HTT mult een stapje omlaag kan. Anders zou ik toch eens 5x proberen. Volgens mij maakt dat echt geen ruk uit qua performance. Ik zal dat komende week als ik dat DFi bord heb nog maals gaan testen.

• Deagle
Maakt niet veel uit als ik die HTT multi lager zet. Ik had gister nog wel gelezen dat wanneer je prime eruit klapt zodra je hem laat stressen dat een hogere NB speed kan helpen.

Klinkt een beetje raar, ik probeer het vanmiddag. Dan ga ik richting de 3.8ghz met lagere vcore.

Alleen er is 1 probleem. Ganged/Unganged mode is verdwenen in de bios?! :p

Op stock voltage haalt hij de 3250mhz ongeveer, dat is ook netjes te noemen.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-03 18:41

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zag op tomshardware wel een interessante overklok test tussen de Phenom II 940 en de Core i7 920. Aan het eind doen ze een power consumption test en daar kwam toch wel een schrikbarend verschil uit.

http://www.tomshardware.c...ock-phenom-ii,2119-9.html

Dus ondanks het feit dat AMD 125W TDP opgeeft voor deze quadcore blijft het stroomverbruik in idle laag. Dit komt omdat de processor in idle kan terugklokken naar 800 MHz en daarbij ook het core voltage verlaagt naar 1,00 V. Ten opzichte van een overgeklokte Core i7 920 in idle stand is het verschil gewoon 80 watt. Full load is het voordeel weg en verbruikt de Phenom II ietsje meer dan de Core i7.

[Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 15-01-2009 11:25]

Goud is geen geld

In vergelijking met de bit-tech powerconsumtion test:
http://www.bit-tech.net/hardware/2009/01/08/amd-phenom-ii-x4-940-and-920-review/13

Het lijkt erop dat ze hier puur de CPU energy consumptie meten. Wat problemen nog met CnQ op MSI 790GX.

Moet ik hieruit dan concluderen dat het core i7 systeem dus 80 watt meer vraagt bij overclocking in idle mode? Want dat is nogal veel.
Meestal idlen we meer dan we gamen of iets anders. Load zijn ze ook nog ietsjes zuiniger dan Core i7 maar een tikkie meer vragend dan een Q9550.

HT link mp naar 5x verlagen kna mss ietsjes helpen. Bij maakt het niet veel uit lijkt het. Wel de Northbridge verhogen geeft idd meer performance.

• Noel
  • Laatst online: 01:57
Bij thg overclocking test moet je wel in acht nemen dat:
- phenomII overklok met V-core 1,6 is gedaan,
- i7 overklok met standaard V-core is gedaan.

Wat meteen het hogere load verbruik verklaart. Als je een 940 op standaard Vcore overklokt ga je toch echt een lager load verbruik krijgen dan de i7. Dan haalt hij vast de 3,6GHz niet, maar heb je wel een eerlijkere test imho. EDIT: er staat wel iets bij onderaan van elevated v-core, maar geen harde cijfers. Dat mocht Tom wel duidelijker maken, want mensen kijken toch alleen plaatjes.

Dus scheve test als je de load grafiek op zich bekijkt, zonder daarbij de V-core er bij te nemen. As correctly shown in de bit-tech tests.

[Voor 17% gewijzigd door Noel op 15-01-2009 11:50]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Idd alleen plaatjes, heb ff niet meer tijd om verder te kijken. Met CnQ enabled zakt de Vcore dus ook dusdanig zodat het idle verbruik aardig zakt.
Aan de andere kant vind ik het load verbruik op stock Vcore van 1,35V in vergelijking met met penryn en nehalem die beide op lagere Vcore draaien aardig netjes.

Het argument dat je op jaarbasis de centen kunt terug verdienen door een processor/platvorm te nemen die gemiddeld minder stroom vebruikt gaat nu dus weer op voor AMD.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 15-01-2009 12:02]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Weet iemand die kennis of ervaring heeft met het overclocken van een Ph2 920 of dat Cool & Quiet blijft werken bij een overclock? Aangezien de 940 in idle zo zuinig is, zélfs bij een overclock, zou het jammer zijn als dit voordeel er niet zou zijn bij een 920 oc'd.

• mie9iel
DevilsProphet schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:21:
Weet iemand die kennis of ervaring heeft met het overclocken van een Ph2 920 of dat Cool & Quiet blijft werken bij een overclock? Aangezien de 940 in idle zo zuinig is, zélfs bij een overclock, zou het jammer zijn als dit voordeel er niet zou zijn bij een 920 oc'd.
Ik heb een athlon X2 black edition en geen phII920, maar als ik in mijn bios de klock/multi handmatig instel verdwijnt de CnQ optie (780G-SB700 asrock bordje). Het lijkt er dus op dat CnQ uit staat als je gaat overklokken.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mie9iel schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:52:
[...]

Ik heb een athlon X2 black edition en geen phII920, maar als ik in mijn bios de klock/multi handmatig instel verdwijnt de CnQ optie (780G-SB700 asrock bordje). Het lijkt er dus op dat CnQ uit staat als je gaat overklokken.
Gezien het waanzinnig lage idle verbruik bij de Ph2, zélfs met overclocking, lijkt het mij dat de C&Q optie wel blijft werken bij de Ph2. Althans toch bij de Black Edition Ph2's. Maar of dit ook zo is bij non-BE's? Dat is namelijk mijn vraag. :p Toch bedankt om me te willen helpen. ;)

[Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 15-01-2009 15:01]

• Deagle
Met de Phenom 1 op deze plank kon ik tot 3ghz clocken (verder wou de cpu niet) en toen kon ik CnQ nog gewoon gebruiken.
Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee