Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 19:30

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Deagle schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:10:
Met de Phenom 1 op deze plank kon ik tot 3ghz clocken (verder wou de cpu niet) en toen kon ik CnQ nog gewoon gebruiken.
Om eerlijk te zijn ben ik specifiek geïnteresseerd in de C&Q van de Ph2 X4 920 bij een overclock. Als je die laat draaien aan 3,6GHz, kan die in idle stand nog steeds terugvallen naar ~1GHz en lager voltage? Of blijft die net zoals vroegere Athlon64 cpu's op zijn maximale clock en voltage verder draaien ongeacht de belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:35
Ik probeer het nu even.

EDIT:

Hmm ik moet dan eerst weer een andere bios erin flashen omdat hierin alleen support zit voor de x2 serie. Dus dat doe ik vanavond wel.

[ Voor 76% gewijzigd door Deagle op 15-01-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

DevilsProphet schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:14:
[...]

Om eerlijk te zijn ben ik specifiek geïnteresseerd in de C&Q van de Ph2 X4 920 bij een overclock. Als je die laat draaien aan 3,6GHz, kan die in idle stand nog steeds terugvallen naar ~1GHz en lager voltage? Of blijft die net zoals vroegere Athlon64 cpu's op zijn maximale clock en voltage verder draaien ongeacht de belasting?
Als je de multie vast zet ben je de c&q kwijt bij het overklokken van de bus werkt het nog gewoon.
Ik gebruik c&q gewoon en merk trouwens geen slechtere prestaties iig niet merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Oh? Als je de Ph2 940 overclockt met de multi, dan gaat die bij idle nog steeds dalen tot 4x (800MHz bij normale bussnelheid) volgens alle bronnen die ik gezien heb, dus C&Q werkt nog wel, ondanks de overclock.

Wat is het nu eigenlijk? Zoveel conflicterende informatie... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
de multiplier blijf gewoon terug schakelen ongeacht welke htt speed je heb ingesteld
het gevaar alleen van HTT overclock en C&Q is dat het voltage ook terugvalt naar 1volt bij een MP van 4
en als je dan 4X je overklokte HTT heb BV 260X4 is dan 1040mhz en dat kan dan te hoog zijn voor 1volt en word het zaakje onstabiel (ik vermoed dat dat nog wel lukt trouwens 1volt op 1000mhz)

met een 940 heb je hier geen last van de MP blijft terug vallen naar 4 en als je de HTT gewoon op 200 laat staan blijft dit 800MHZ met 1volt ook al heb je overklokt naar 4.0GHZ met 1.55 volt
black edition rulezz

[ Voor 3% gewijzigd door wippo76 op 15-01-2009 17:36 ]

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:38
wippo76 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:33:
de multiplier blijf gewoon terug schakelen ongeacht welke htt speed je heb ingesteld
het gevaar alleen van HTT overclock en C&Q is dat het voltage ook terugvalt naar 1volt bij een MP van 4
en als je dan 4X je overklokte HTT heb BV 260X4 is dan 1040mhz en dat kan dan te hoog zijn voor 1volt en word het zaakje onstabiel (ik vermoed dat dat nog wel lukt trouwens 1volt op 1000mhz)

met een 940 heb je hier geen last van de MP blijft terug vallen naar 4 en als je de HTT gewoon op 200 laat staan blijft dit 800MHZ met 1volt ook al heb je overklokt naar 4.0GHZ met 1.55 volt
black edition rulezz
Bij mijn oude K9A2 platinum incombinatie van een 5000+ black edition was dit niet mogelijk. Het moederbord deed hem stevig vast zetten op de MP zodat hij niet terug kon klokken. C&Q stond 100% zeker aan omdat het bij HTT overclocking wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

assumtion is the mother of all fuckups ,wat stom ik ging iid uit van mijn BE 5000+. }:O
Zou mooi zijn om overklok en power saving samen te kunnen gebruiken.
Het beste van twee werelden.

black edition rulezz wat een cpu ja,wordt iedere keer weer verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaszOne
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-05 08:26
[System Specs]:
CPU: Phenom II 940
Stepping: 2 (volgens cpu-z, vergeten te noteren wat er op staat voor die erin ging!)
CPU Cooler: Zalman CNPS 8700 NT
Moederbord + Bios: MSI DKA 790 GX platinum, Bios 1.4
Geheugen: 2x2 GB OCZ platinum DDR2 1066
Voeding: Seasonic 500W

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.475
CPU NB Voltage: 1.3
HTT Voltage: 1.25
SB Voltage: auto
Memory Voltage: 2.1
CPU Multiplier: 18
NB Multiplier: 10
HTT Speed: 200
HTT Multiplier: 10
Memory Divider: ? (draait op 1066 DDR)
Advanced Clock Calibration Setting: Disabled

[OC Results]:
CPU Speed: 3600 Mhz
NB Speed: 2000
HTT Speed: 2000
Memory Speed + Timings: 533 Mhz 5-5-5-15-26-2T (Dual Channel Unganged)
Max Load Temp: 60 C
Idle Temps: 28 C
Stability Tests: 3d mark '06, Sandra CPU arithmetic test, Boinc, (ik wil Orthos nog eens een nachtje draaien)

Dit beestje heb ik nu een paar dagen in huis, vanmiddag eens echt een poging gedaan met bovenstaand resultaat. Verder kom ik helaas (voorlopig) niet, met redelijke temps en voltage. Even op 3700 / MP 18.5 gedraaid, maar dat ging alleen met 1.5 V (niet stabiel). Dat vond ik toch een beetje teveel, zeker als ik hoor dat hier 1.4 v met 3600 wordt gedaan......

Ben ook geen diehard overclocker maar nu ik die BE heb wil ik er toch wat verder mee komen, die 4 Ghz op lucht is beloofd, maar of dat met m'n Zalman lukt??

Overigens werkt die CnQ wel super nu, met mijn X2 5000+ BE werd dat uitgeschakeld zodra de MP omhoog ging, maar die Phenom gaat lekker terug naar 800 Mhz @ 1.0 V :) Daarom ook dat grote verschil tussen de idle en load temps....

Hij knalt er ook sneller uit als Boinc (Seti) een tijdje draait, zou ik nog een verse install van Vista X64 moeten doen? Na inbouwen werd de Phenom wel direct herkend en Windows melde nog iets over nieuwe hardware...op stock speeds lijkt alles ok...

I'm sorry, did i just break your concentration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
ChaszOne schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:48:
Hij knalt er ook sneller uit als Boinc (Seti) een tijdje draait, zou ik nog een verse install van Vista X64 moeten doen? Na inbouwen werd de Phenom wel direct herkend en Windows melde nog iets over nieuwe hardware...op stock speeds lijkt alles ok...
Heb je de dual-core optimizer ook geinstalleerd? Lijkt me sterk dat deze driver problemen kan veroorzaken, maar je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaszOne
Die dual core optimizer is toch alleen voor de X2's, omdat die een timing probleem hadden....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
ChaszOne schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:48:
Die dual core optimizer is toch alleen voor de X2's, omdat die een timing probleem hadden....?
Ik dacht te begrijpen dat je van een 5000+ naar een phenom bent gegaan. Vandaar dat ik me af vroeg of je de cpu drivers en de dual-core optimizer ook geinstalleerd had (voor de vorige processor). Dit als mogelijke reden voor wat problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaszOne
dahakon schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:58:
[...]

Ik dacht te begrijpen dat je van een 5000+ naar een phenom bent gegaan. Vandaar dat ik me af vroeg of je de cpu drivers en de dual-core optimizer ook geinstalleerd had (voor de vorige processor). Dit als mogelijke reden voor wat problemen.
Ja dat klopt, maar die dual core optimizer had ik niet geinstalleerd. Maar bedankt voor het meedenken!

Net weer een zware crash gehad @ 3600 Mhz, nu maar ff een stapje terug naar 3500, wel gek dat alleen Boinc niet stabiel is, daarvoor nog een uur Fallout 3 zitten spelen zonder enig probleem. Ik heb wel gezien dat Boinc alle vier cores voor 100% gebruikt, dus is het een aardige stress test....straks maar eens Orthos aanzetten.

I'll be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Ik krijg CnQ niet eens werkende. Dan maar niet. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
als je XP gebruikt moet je wel je energiezetting op minimaal zetten
bij vista moet je de processor minimale stand op 5% zetten dit alles in energie beheer

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ja inderdaad, je moet bij de power profiles in het configuratie scherm je profiel op "laptop/energiebesparend" ofzoiets zetten, anders zal hij nooit terugclocken, ook al werkt C&Q eigenlijk deftig. Dit heb ik al doende ontdekt toen mijn broer maar bleef vloeken op de schijnbaar niet werkende C&Q. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankknopers schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:25:
Ik zag op tomshardware wel een interessante overklok test tussen de Phenom II 940 en de Core i7 920. Aan het eind doen ze een power consumption test en daar kwam toch wel een schrikbarend verschil uit.

http://www.tomshardware.c...ock-phenom-ii,2119-9.html

Dus ondanks het feit dat AMD 125W TDP opgeeft voor deze quadcore blijft het stroomverbruik in idle laag. Dit komt omdat de processor in idle kan terugklokken naar 800 MHz en daarbij ook het core voltage verlaagt naar 1,00 V. Ten opzichte van een overgeklokte Core i7 920 in idle stand is het verschil gewoon 80 watt. Full load is het voordeel weg en verbruikt de Phenom II ietsje meer dan de Core i7.
Wel een grappige review. Maar wel vaag dat ze maar 3.6 GHz halen op 1.6v. 1.6v is erg veel in mijn ogen. Ik ben benieuwd wat die van mij gaat doen. Daar naast worden er totaal andere coolers gebruikt. AMD systeem heeft een of ander vaag merk cooler. En het Intel systeem een Thermalright. Dus het was wel iets eerlijker geweest als ze dat gelijk getrokken hadden.

Maar door die giga hoge v-core is het verbruik ook zo idioot hoog. Als je met een i7 qua v-core verder omhoog was gegaan had je ook een veel hoger verbruik gezien. Ik kan 3.6 GHz draaien met 1.4v. Dat is nogal een verschil in verbruik. En ik heb een honcky tonky Artic Freezer 64 Pro cooler. Prima ding maar zeker geen Thermalright qua performance.

En ze vermelden ook niet welke v-core ze voor de i7 gebruikte. En het lijkt me niet dat die stock is gebleven als ze 3.8 GHz halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 16-01-2009 08:02 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Astennu schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 07:59:
[...]

Wel een grappige review. Maar wel vaag dat ze maar 3.6 GHz halen op 1.6v. 1.6v is erg veel in mijn ogen. Ik ben benieuwd wat die van mij gaat doen. Daar naast worden er totaal andere coolers gebruikt. AMD systeem heeft een of ander vaag merk cooler. En het Intel systeem een Thermalright. Dus het was wel iets eerlijker geweest als ze dat gelijk getrokken hadden.
Dat is wel apart inderdaad. Als je gaat zoeken op de naam Ajigo MF091 dan vind je namelijk gewoon de standaard meegeleverde AMD cooler :/. Geen slechte stock cooler, maar niet meer dan dat. Het lijkt me niet fair om die tegenover de Ultra 120 Extreme te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan vind ik het niet raar dat ze er maar 3.64 GHz uit krijgen. Totaal oneerlijke test als je dat zo gaat testen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
iemand al de 4GHz stabiel op lucht gekregen?
ik kom vooralsnog niet verder dan 3800MHz; multi 19, fsb 200 met 1.45V.
lijkt me leuk om dat te draaien voor ie weer weg is ;)

PC gameplay geen multiplatform!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 20-04 12:10
Heb hem eindelijk binnen! Gelijk erin gesnokt en begonnen met de pret :)
Verhogen van de Multi naar 17.5x op 1.35V (standaard setting) gaat zonder moeite.

Just the beginning _/-\o_ But sure impressed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hier de xtremesystems topic met de resultaten van alle overclocks van de Ph2 (een .doc bijlage van de startpost), waarin te zien is dat 1,6V voor 3,64GHz inderdaad zeer veel is. Men haalt op die clock met luchtkoeling gemiddeld 0.2V minder, daar bij xtremesystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524

Kans fest hier ook bij het ter handen nemen van deze cpu. Het eerste wat me na installatie opviel was het enorme temperatuursverschil in vergelijking met m'n vorige 9850BE.

Heb ik nu met alles op stock qua voltages en een clocksnelheid van 3500Mhz is die verdulleme maar 41 stressed en 29 idle.

Ik heb volgens wat calculaties een hoop gekregen op een 3900Mhz of misschien zelfs wel een 4000Mhz. Maar voordat ik daar ben moet ik eerst maar eens de ht-wall van m'n bord opzoeken of in een ander geval maar met de mp gaan bezigen..

edit:ik zit iig op het eerder genoemde 3600Mhz @1.4Vcore, plus dat m'n stepping een evenredige waarde heeft met wat lieden elders.

M'n systemspecs post ik wel als ik wat klaar ben met uitzoeken op gronden van verdere voltages etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 19:38
Ik heb hem binnen. Voor de SB600 gebruikers heb ik slecht nieuws. Hij klokt toch iets minder.

Op de MSI K9A2 Platinum kon ik de 940BE tot 3.4GHZ stabiel op stock volts krijgen. Dit was volgens de bios 1.35v). Zodra ik naar de 3.45GHz of 3.5GHz ging resulteerde dit vrijwel menteen in crash
Nu met de DFI 790FXB M2RSH draait hij al op 3,5GHZ met stock volts. Dit was volgens de bios 1.325v. Ik probeer nu Windows er even weer opnieuw erop te krijgen op deze snelheid @ stock volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 23:12:
Ik heb hem binnen. Voor de SB600 gebruikers heb ik slecht nieuws. Hij klokt toch iets minder.
Je zou ook kunnen zeggen, "Goed nieuws voor bezitters van een DFI 790FXB M2RSH", want het is wat kort door de bocht om meteen alle chips over een kam te scheren. Wellicht is het voedingsgedeelte van de DFI stukken beter, of is de BIOS volwassener (voor P2's).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 19:27
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:24:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen, "Goed nieuws voor bezitters van een DFI 790FXB M2RSH", want het is wat kort door de bocht om meteen alle chips over een kam te scheren. Wellicht is het voedingsgedeelte van de DFI stukken beter, of is de BIOS volwassener (voor P2's).
Dat bord van DFI heeft een SB750 dus dat is wel degelijk een verschil... SB600 klokt gewoon minder goed, dat is wel over 1 kam te scheren volgens mij.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de MSI K9A2 Platinum kon ik de 940BE tot 3.4GHZ stabiel op stock volts krijgen. Dit was volgens de bios 1.35v). Zodra ik naar de 3.45GHz of 3.5GHz ging resulteerde dit vrijwel menteen in crash
Nu met de DFI 790FXB M2RSH draait hij al op 3,5GHZ met stock volts. Dit was volgens de bios 1.325v. Ik probeer nu Windows er even weer opnieuw erop te krijgen op deze snelheid @ stock volt.
Cool :D Ik kon op een SB600 iets van 3.6 Halen met 1.4v. Mijn DFi ligt hier naast me een JT 790GX M2RS. Maar die gaat er pas in als me Core i7 systeem helemaal up is. Want de backups staan nu op de AMD back dus even voorzichtig zijn. Maar volgende week krijg ik ook een Zcythe Zipang voor me PHII. Echter ben ik bang dat me 2x2 GB OCZ Reaper dan niet meer past maar dan pak ik tijdelijk wel 2x1 GB Team Xtreem met D9 chippies. Die doen 1200 MHz CL5 op 2.05v (was wel een intel X38 waar ze dat op deden maar dat belooft wel wat.)
StefanvanGelder schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 01:22:
[...]

Dat bord van DFI heeft een SB750 dus dat is wel degelijk een verschil... SB600 klokt gewoon minder goed, dat is wel over 1 kam te scheren volgens mij.
Nou er ging een gerucht dat de PHII al intern ACC zou hebben en dan zou het niets meer uitmaken. Dan kan alleen het moederbord zelf en de bios nog een verschil maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 17-01-2009 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 19:27
Astennu schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 02:53:
[...]

[...]

Nou er ging een gerucht dat de PHII al intern ACC zou hebben en dan zou het niets meer uitmaken. Dan kan alleen het moederbord zelf en de bios nog een verschil maken.
Ik lees het nu terug ja... Dit is dus toch niet waar, anders zouden ze wel hoger moeten overclocken op een SB600?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
[...]

Cool :D Maar volgende week krijg ik ook een Zcythe Zipang voor me PHII. Echter ben ik bang dat me 2x2 GB OCZ Reaper dan niet meer past
[...]
ha daar heb je gelijk in!!
ik heb ook die combinatie en inderdaad het past niet
ik heb gewoon de Zipang (wat een erg mooie koeler is) een beetje gemod en met een scherpe ijzerzaag er een hoekje uitgezaagt zodat het wel past tis ff knoeien maar dan heb je ook wat (pas op het spul woord wat scherp)
het mooie van deze koeler is dat de fan nu ook over je geheugen en zelfs chipset blaast en dat is top

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De SB600 is natuurlijk wel een generatie ouder dan de SB700, waarvan de SB750 'slechts' een kleine upgrade is. Er is gerede kans dat de SB600 gewoonweg iets minder aan kan dan de SB700/750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Anoniem: 103524 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:19:
Kans fest hier ook bij het ter handen nemen van deze cpu. Het eerste wat me na installatie opviel was het enorme temperatuursverschil in vergelijking met m'n vorige 9850BE.

Heb ik nu met alles op stock qua voltages en een clocksnelheid van 3500Mhz is die verdulleme maar 41 stressed en 29 idle.
Dat viel me ook meteen op. Met mijn Z600 en Scythe Kaze Ultra op allerlaagste rpm, dan wordt ie niet warmer dan 50C bij 3600MHz op 1.425V. Ik zie wel in OCCT dat ie dan met ACC de voltage opschroeft naar 1.46V, de ingebouwde ACC in de preocessor dan, heb namelijk ACC uit staan.
4000MHz heb ik geprobeerd met 1.5V, maar wil niet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wippo76 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 10:21:
[...]

ha daar heb je gelijk in!!
ik heb ook die combinatie en inderdaad het past niet
ik heb gewoon de Zipang (wat een erg mooie koeler is) een beetje gemod en met een scherpe ijzerzaag er een hoekje uitgezaagt zodat het wel past tis ff knoeien maar dan heb je ook wat (pas op het spul woord wat scherp)
het mooie van deze koeler is dat de fan nu ook over je geheugen en zelfs chipset blaast en dat is top
Ik was al aan het kijken of ik die heatpipes er niet gewoon uit kan schuiven want die lijken geklemt. Maar anders koop ik wel gewoon andere modules of ruil ik wel. Ik wil die cooler het liefst orgineel laten.
XenoMorpH schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:25:
[...]

Dat viel me ook meteen op. Met mijn Z600 en Scythe Kaze Ultra op allerlaagste rpm, dan wordt ie niet warmer dan 50C bij 3600MHz op 1.425V. Ik zie wel in OCCT dat ie dan met ACC de voltage opschroeft naar 1.46V, de ingebouwde ACC in de preocessor dan, heb namelijk ACC uit staan.
Misschien een iets te grote stap ? Tot waar kun je komen met kleine stapjes ? en is 3.6 op 1.425 de max die je op 1.42 kan halen ? of zit er nog meer in ?

[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 17-01-2009 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Dit is het hoogste wat ik gehaald heb, totaal niet stable en crashed ook naar 5 minuten ofzo.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=486491 en ja, nieuw ram komt volgende week ik had een DOA. :s

Heb een htt wall op 265mhz :S

[ Voor 13% gewijzigd door Deagle op 17-01-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XenoMorpH schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:25:
[...]

Ahum, m'n highend wcsetup mag de situatie prijzen ;) Momenteel een wat lichtelijke frustratie. Het geval nu, kon ik echt met recht zeggen dat @3600Mhz met een vcore van 1.40v een knal harde stabiliteit van 9 uren prime stond, moet ik nu de vcore opschroeven naar 1.45v om 3650Mhz stabiel te hebben. Dit lijkt me voor geen meter en is jammerlijk :| Situatie nu is dat ik iig niet ga denken dat ik in de eindzone van de cpu ben beland. Er rest me nu naar de verdere settings te gaan kijken dan alleen de ref.clock en de vcore. Wellicht staat daar iets niet goed (hoop ik)

temps zijn nogal in orde dus daar hoef ik niet naar te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:19:
[...]

Ahum, m'n highend wcsetup mag de situatie prijzen ;) Momenteel een wat lichtelijke frustratie. Het geval nu, kon ik echt met recht zeggen dat @3600Mhz met een vcore van 1.40v een knal harde stabiliteit van 9 uren prime stond, moet ik nu de vcore opschroeven naar 1.45v om 3650Mhz stabiel te hebben. Dit lijkt me voor geen meter en is jammerlijk :| Situatie nu is dat ik iig niet ga denken dat ik in de eindzone van de cpu ben beland. Er rest me nu naar de verdere settings te gaan kijken dan alleen de ref.clock en de vcore. Wellicht staat daar iets niet goed...

temps zijn nogal in orde dus daar hoef ik niet naar te kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wat is je temp met je waterkoeling ?
Dat van mij zit veel te hoog met een dangerden waterblokje en black ice xtreme II radiator.
load zit ik al aan ruim 68 graden met de cpu op 3600Mhz (14x257Mhz) en 1.42Vcore

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Speedy-J schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:49:
Wat is je temp met je waterkoeling ?
Dat van mij zit veel te hoog met een dangerden waterblokje en black ice xtreme II radiator.
load zit ik al aan ruim 68 graden met de cpu op 3600Mhz (14x257Mhz) en 1.42Vcore
:X Das wel erg hoog met WC dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

XenoMorpH schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:55:
[...]

:X Das wel erg hoog met WC dunkt me.
Ja daar was ik ook al achter gekomen,het setje heeft altijd perfect gewerkt.
Me oude Phenom 9500@2500Mhz deed nog geen 38 stressed met de vcore op 1.35v

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ben je zeker dat je setje nog 100% intact is? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een Ph2 zoveel warmer wordt dan een Ph1, gezien de inverse resultaten bij menig andere overclocker aangaande het verschil tussen de Ph1 en de Ph2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou best een bios probleem kunnen zijn. Want met H2O zulke temps waar het eerst gewoon goed werkte ...... Gaat er bij mij niet helemaal in.

CPu's kunnen trouwens ook nog inbranden. Ik heb ooit eens een Athlon 64 gehad die eerst maar 2750 wou. Na 1-2 maanden kon ik er zo 2850 van maken en het was helemaal prime stabiel. Maar tot nu toe vind ik de resultaten nog wat tegen vallen. Had meer cpu's met 3800+ MHz verwacht. Maar de mensen die daar niet boven komen zitten wel met temps van 60+c dus dat is ook niet echt lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
3900 heb ook gedraaid, alleen nog geen echte Stress test gedaan, Idle temps waren maar 35C. Load nog niet kunnen testen, maar ik denk dat die rond de 53-55C zal zitten (wat mij nog wel mee valt).
4GHz op 1.5V kom ik wel op, maar voor een korte periode. Ik wil er geen 1.55V op gaan zetten, moet er dan ook wat beter voor gaan zitten en met de HTT-Bus gaan spelen, want ik denk dat daar ook wel meer uit te halen valt dan enkel de MP en VCore verhogen.
Maar zoals ik dit nu zie, is dit een vele betere OCer dan de 9850 of de 9950. Valt me niet tegen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb mijn 940BE ook eindelijk binnen, de eerste test resultaten zijn best goed.

CPU: 940BE
Moederbord: M3A79-T Deluxe
Koeler: Stock

Snelheid: 3700Mhz
Voltage: 1.325 op de multimeter, 1.35 volgens het bios.

Binnenkort maar eens wat verder testen, met andere koeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/i59csl.jpg

Ik ga hier dus mee stoppen..ik bedoel dat ik de vcore te hoog vind en dat er op een lagere waarde meer uit is te halen..

Ik pak gaarne de draad op van een lagere mp en een hogere htt. Dit is me wat te hoog..Ik blijf proberen..

@Speedy-j m'n koeling is water en met een dagerden tdx, tube 1/2, d5 als pomp en een tc pa 120.3 valt het me niets tegen..

Iik hik alleen tegen die hoge vcore op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Op HWI is iemand die hem ook op 3,5ghz heeft draaien met 1,4v, en dat op het MSI bordje (K9A2 Platinium v1 SB600).

Hij heeft met een enkele core geactiveerd ook de 4ghz weten te bereiken op 1,58v.

Hier een stukje tekst van hem:

Tevens heb ik Super Pi 1M kunnen draaien op 4.0 GHz, dit was echter wel met één core. Met vier cores op 4.0 GHz wil hij simpelweg niet, zal aan de stroomvoorziening van mijn moederbord liggen denk ik...

Dit is toch een bewijs dat het vrij weinig uitmaakt of uit mag maken, evenals dit bericht:

Quote:
Originally Posted by Oese
it is integrated into the cpu???? since pII or what?

ya looks like it.

excerpt
In the words of AMD: “you can just as well leave ACC off for Phenom II OC testing. Since, the "go-fast" things we learned from ACC (and those CPU parameter adjustments) were factored into 45nm, the benefit unlocked previously by ACC in 65nm silicon is already being realized without having to use the ACC feature separately.”

source: http://www.firingsquad.com/hardware/...ance/page2.asp

Gezien we nog wel dezelfde nb's hebben, maakt het dus als het goed is niets uit. Tevens hebben alle amd nb's genoeg potentie om alles uit de Pll te halen, gezien de meeste bordjes met een K8 wel dik over de 300mhz ht kunnen, maar met de Phenom iedereen toch zeker rond de 250-260 strand met de (fsb) reference clock te verhogen.

Maargoed zal vanzelf blijken, heb hier een DFI Lanparty UT 790FX-M2R (790FX + SB600 en 6 + 1 fase Digital PWM voor cpu en chipset). Zeer vergelijkbare PWM zit ook op de huidige higend Intel borden. Hopelijk mogen de mensen die dit bord ook bezitten, toch een beetje meerwaarde hebben van deze bordjes, gezien ze ook een fors bedrag duurder waren dan andere 790FX borden. (heb hiervoor 220 euro betaalt destijds bij alternate).

Wacht zelf nog even tot de AM3 varianten waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
Astennu schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:43:
[...]

Ik was al aan het kijken of ik die heatpipes er niet gewoon uit kan schuiven want die lijken geklemt. Maar anders koop ik wel gewoon andere modules of ruil ik wel. Ik wil die cooler het liefst orgineel laten.

[...]
mischien kun je er 1tje wat ombuigen het gaat om een MM of 5 wat hij te hoog is (je module)

volgens mij heeft AMD gezegd dat tot 1,55 volt op lucht te doen moet zijn en nog veilig is
mijn persoon doet het niet omdat hij zelf de energie nota krijgt maar anders had ik het wel geweten
toch ga ik het nog wel een keer proberen ik denk dat ik 4GHZ wel stabiel krijg
op stockvoltage is de echte stabiliteit bij mij op 3400mhz, geheugen op 1066 555 en NB op 2000
heb wel op 3600 gehad maar niet 100% goed vond ik dan moet het gehuegen en NB weer naar beneden
en dat wil ik niet

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat ook prime stable ? 3.7 op 1.35 is nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Dat is een uur prime stable, langer wou ik niet wachten, omdat ik verder wou testen, maar 3800Mhz klapt er binnen enkele seconden uit met prime ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jut schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:06:
[...]

heb hier een DFI Lanparty UT 790FX-M2R (790FX + SB600 en 6 + 1 fase Digital PWM voor cpu en chipset). Zeer vergelijkbare PWM zit ook op de huidige higend Intel borden. Hopelijk mogen de mensen die dit bord ook bezitten, toch een beetje meerwaarde hebben van deze bordjes, gezien ze ook een fors bedrag duurder waren dan andere 790FX borden. (heb hiervoor 220 euro betaalt destijds bij alternate).

Wacht zelf nog even tot de AM3 varianten waarschijnlijk...
Same hier, ik heb waarschijnlijk de hoge vcore te danken aan de sb600 wier wat minder presteert icm de 940..AM3 zal wel met een maandje of twee de intrede doen en ben dan de belanghebbende..ja, ook ik heb toen een fors bedrag betaalt om dat degelijke dfi te blijven gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
M3A78-T BIOS 0802
01. Support ACC for AM2+ 45nm CPU
02. Fix the problem that the system may show boot fail message if ACC enabled.
03. Fix the problem that AM2 CPU Vcore voltage may be incorrect if change CPU voltage in AI Suite.
04. Improve the system performance when use certain CPU.
05. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
(ACC is a overclock technique which can adjust the voltage and frequency for AMD CPU directly under OS)

kijk nu kan mijn ACC weer aan straks even flashen

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sneezydevil schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:36:
Dat is een uur prime stable, langer wou ik niet wachten, omdat ik verder wou testen, maar 3800Mhz klapt er binnen enkele seconden uit met prime ^^
Dat is erg nice :) gewoon iets omhoog en je zit op de 3.8-3.9.
wippo76 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:52:
M3A78-T BIOS 0802
03. Fix the problem that AM2 CPU Vcore voltage may be incorrect if change CPU voltage in AI Suite.
05. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
(ACC is a overclock technique which can adjust the voltage and frequency for AMD CPU directly under OS)

kijk nu kan mijn ACC weer aan straks even flashen
Aha dat verklaart het moet gewoon anders aangestuurd worden bios update en het werkt weer :D cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Astennu schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:54:
Aha dat verklaart het moet gewoon anders aangestuurd worden bios update en het werkt weer :D cool.
Lijkt me ideaal om aan de TS toe te voegen...

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
er is een nieuw bios voor de asu m3a78-t

M3A78-T BIOS 0802

even kort mee aan het stoeien geweest en inderdaad kan ik weer opstarten met ACC enabled
maar dat bracht voorals nog alleen maar blauwe schermen en veel frustatie dus moet me daar nog even inlezen

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kalizec schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:59:
[...]

Lijkt me ideaal om aan de TS toe te voegen...
Als het bevestigt is zal ik dat zeker doen. (als ook de max oc hoger is geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Hoe langer ik met de CPU bezig ben, lijkt het net alsof hij steeds meer Voltage vraagt. Waar ik vanmiddag nog met1.425V op 3700 kon draaien, wil hij nu al 1.5V hebben. En 4GHz is dan al helemaal uit den boze.
Heb net een uur lang Prime95 gedraaid op 3700 met 1.5V, kwam niet boven de 55C uit. Dat nog steeds met low fan speed van mijn Kaze Ultra.

Wie heeft CPU Tweak btw aan staan? Bij de Agena kon je beter klokken wanneer deze uit stond, heb hem nu aan staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[system Specs]:
CPU: Phenom II 940 Black Edition
Stepping: CACVC AC 0850CPAW (80178)
CPU Cooler: artic freezer pro
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-MA790GP-DS4H F3
Geheugen:4x1GB Kingston HyperX PC8500
Voeding: FSP Epsilon 80PLUS 700

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.46
CPU NB Voltage: auto
HTT Voltage: auto
Memory Voltage: 2.1
CPU Multiplier: 18
NB Multiplier: 10
HTT Speed: auto
HTT Multiplier:auto
Memory Divider:
Advanced Clock Calibration Setting: nope

[OC Results]:
CPU Speed: 3607
NB Speed: 2032
HTT Speed: 1803
Memory Speed + Timings: 1066 5-5-5-18
Max Load Temp:65.5
Stability Tests: occt , games en rond rotzooien in windows

Had liever 1.4v gezien voor deze 3.6 maar helaas.
Cooler ff van andere pc gehaald die moet nog vervangen worden.

F3= final bios voor MA-790GP-DS4 alhoewel nog niet officieel.
Is op deze pagina te vinden:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=214396

De boot tijd is stuk sneller en na Ctrl + F1 zijn tal van extra opties te zien in het bios.(als deze er al niet eerder waren :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UHmm weet je echt zeker dat je niet met minder volts 3.6 Kan halen. Anders zou je eens moeten kijken wat hij op stock kan. en in Kleine stapjes omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112015

Och na al jullie geOC kon ik het ook niet laten, en ben ook een beetje gaan overclocken.
Het idee was om het systeem goed merkbaar sneller te laten draaien, zonder de temps en stabiliteit er onder te laten lijden. Dus zeker geen "grens" opzoeken...
Om een beetje te helpen heb ik een Scythe Mugen aangeschaft, (ipv freezer 64 pro, die gaat naar een nieuw servertje)
Ik heb de vcore omhoog naar 1,4 volt gezet, en ben de fsb gaan verhogen naar uiteindelijk 250mhz. Daarna ben ik de kloksnelheid van de processor tot 3500 opgehoogd, en dit bleef goed gaan. Daarna stabiliteitstesten, en ook dit werkte goed.
Dit was goed merkbaar aan het systeem, ook met standaard werk zoals internetten en office, alles werkt merkbaar "snappier". Onder games natuurlijk ook, de 4870 komt gewoon beter uit de verf.
Gevoelsmatig heb ik nog nooit zo'n "lekker" werkende pc gehad. Zelfs (onverwacht) toen ik met prime95 alle 4 de cores tot 100 % belastte, startten andere programma's nog vlot op, alsof de pc niets aan het doen was.
Heb daarna ook nog een WD Black edition 640GB ingebouwd, en die heeft het nog wat smeuiger gemaakt.
(120 MB/s sustained transfer, 12 ms gemeten met HDtach, ipv 80MB/s en 14,xx ms)

Needless to say, ik ben er blij mee :) :P :9

hieronder nog eens de opsomming. Ik wil als laatste nog eens met de NB spelen, kijken of daar nog wat te halen valt...

[system Specs]:
CPU: Phenom II 940 Black Edition
Stepping:
CPU Cooler: Scythe Mugen
Moederbord + Bios: Asus m3a 32 MVP deluxe
Geheugen:2x1GB Kingston HyperX PC8500
Voeding: Corsair hx 520

[OC Settings]:
CPU V-Core: 1.4
CPU NB Voltage: auto
HTT Voltage: auto
Memory Voltage:auto
CPU Multiplier: 14
NB Multiplier: 7
HTT Speed: auto
HTT Multiplier:auto
Memory Divider:
Advanced Clock Calibration Setting: nope

[OC Results]:
CPU Speed: 3500
NB Speed: auto; geen idee...
HTT Speed: 1750
Memory Speed + Timings: 1000 5-5-5-18 cr2
Max Load Temp:55
Stability Tests: prime95 quad, games en vanalles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm wat ik aan bovenstaande nog kan toevoegen... ik heb eens naar de NB instellingen gekeken...

Het lijkt wel of ik in de bios geen aparte instellingen kan vinden voor HTT en NB; ik kan alleen de NB snelheid VERLAGEN.
In de m3a32mvp bios (de laatste, enige met phenom2 support) kan ik de NB multiplier instellen, en de optie daaronder in MHz de snelheid van de NB verlagen. Maar helaas blijkt de NB multiplier ook de HTT multiplier. (controle via CPU-Z)
Eindresultaat: mijn NB speed is ALTIJD lager (of gelijk aan) mijn HTT speed.
Kan iemand bevestigen of ik dit goed interpreteer?

Hoger dan multiplier 10 (2500 mhz htt én NB) boot mijn pc niet eens meer.
Ik heb hem nu op 9 staan, (HTT en NB 2250MHz) en ik haal significant hoger waarden in everest. Eerst had ik hem op 7x staan (HTT en NB op 1750 MHz), en ik ben van ong. 8 naar 10 GB/s in kopieersnelheid in het geheugen gegaan, en ook de andere waarden schelen zo'n 1 GB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Dit is raar. Je zou de volgende opties moeten hebben.
  • HT-clock
  • HT-multiplier
  • NB-multiplier
  • CPU-multiplier
Kennelijk is dit BIOS gewoon niet 'volwassen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Begrijp ik, maar ik heb dus:
- FSB
- NB multiplier
- NB clock
- CPU Multiplier

en een hele hoop voltage en geheugen zut...
Misschien dat iemand die ook een m3a32 dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XenoMorpH schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 23:39:
Wie heeft CPU Tweak btw aan staan? Bij de Agena kon je beter klokken wanneer deze uit stond, heb hem nu aan staan...
Wat zou het moeten doen? ik heb het ook aan staan, maar alleen omdat dit default aan staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Anoniem: 246336 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:09:
[system Specs]:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=214396

De boot tijd is stuk sneller en na Ctrl + F1 zijn tal van extra opties te zien in het bios.(als deze er al niet eerder waren :+ )
Ik heb die bios ook al een paar dagen geleden geflashed en hij boot inderdaad lekker snel nu, en helemaal met ACC. En die extra opties met Ctrl + F1 zaten er al in vanaf F1. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 112015 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 02:14:
Begrijp ik, maar ik heb dus:
- FSB
- NB multiplier
- NB clock
- CPU Multiplier

en een hele hoop voltage en geheugen zut...
Misschien dat iemand die ook een m3a32 dit kan bevestigen?
NB Mult is stock 10x. Als jij je HTT bus dus naar 250 gezet hebt draait je NB 2500 MHz. CPU-Z kan je dit laten zien bij de geheugen tab.

Ik zou na de 250 MHz HTT eens gaan kijken of de 3750 MHz niet werkt door de CPU mult gewoon 1x omhoog te doen. Want had je die 1.4v echt nodig ? of heb je dat uit voorzorg gedaan ? Ik had het namelijk met mijn PHII niet nodig om die v-core te verhogen voor 3.5 GHz. Dat kwam pas boven de 3.55.

De HTT Clock heb je dus al want die had je naar 250 gezet. CPU Multipleer zal er ook wel in zitten. Anders kun je die via AMD Overdrive Veranderen. NB Multipler is handig maar je zit al op 2.5 GHz dus dat is al behoorlijk netjes :P Die zou op 11x 2750 worden. Dat is misschien wat veell. NB Clock is er niet.

NB Clock wordt bepaalt door HTT Bus Speed X NB Multiplier.
HTT Multiplier zou nog wel handig zijn als je verder omhoog wil met de HTT clock maar niet de htt bus nog hoger clocken. Je zit nu namelijk op 18x250 MHz = 4500 MHz Van stock 3600 MHz.

De HTT bus is stock al meer dan snel genoeg. Als dit stabiel is gewoon zo laten maar je zou die nog iets lager kunnen maken. Ook dit kan CPU Z je laten zien.

Misschien helpt deze info je weer een stapje verder :)

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 18-01-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op zondag 18 januari 2009 @ 10:39:
[...]

NB Mult is stock 10x. Als jij je HTT bus dus naar 250 gezet hebt draait je NB 2500 MHz. CPU-Z kan je dit laten zien bij de geheugen tab.

Ik zou na de 250 MHz HTT eens gaan kijken of de 3750 MHz niet werkt door de CPU mult gewoon 1x omhoog te doen. Want had je die 1.4v echt nodig ? of heb je dat uit voorzorg gedaan ? Ik had het namelijk met mijn PHII niet nodig om die v-core te verhogen voor 3.5 GHz. Dat kwam pas boven de 3.55.

De HTT Clock heb je dus al want die had je naar 250 gezet. CPU Multipleer zal er ook wel in zitten. Anders kun je die via AMD Overdrive Veranderen. NB Multipler is handig maar je zit al op 2.5 GHz dus dat is al behoorlijk netjes :P Die zou op 11x 2750 worden. Dat is misschien wat veell. NB Clock is er niet.

NB Clock wordt bepaalt door HTT Bus Speed X NB Multiplier.
HTT Multiplier zou nog wel handig zijn als je verder omhoog wil met de HTT clock maar niet de htt bus nog hoger clocken. Je zit nu namelijk op 18x250 MHz = 4500 MHz Van stock 3600 MHz.

De HTT bus is stock al meer dan snel genoeg. Als dit stabiel is gewoon zo laten maar je zou die nog iets lager kunnen maken. Ook dit kan CPU Z je laten zien.

Misschien helpt deze info je weer een stapje verder :)
CPU-z zegt dus bij geheugen "NB frequency: 2250MHz"; steeds gelijk aan ht link bij het "eerste" scherm...
Als ik NB multiplier in de bios verander, veranderd niet alleen de NB, maar ook de HT Link speed.

1.4 was trouwens idd uit voorzorg, kwa stabiliteit wil ik niet op het randje zitten.

Ik OC al best lang, en heb gemerkt dat het randje opzoeken toch vaak niet zo lekker werkt op lange termijn. Omgevingstemp omhoog...bam af en toe vastlopers.... Luchtvochtigheid veranderd......af en toe vastlopers.

Sindsdien heb ik eens goed nagedacht, en besloten dat die laatste 5 procent in real life niet merkbaar is, maar wel de pc instabiel maakt. Daar blijf ik dus weg.

Ik wou de phenom 2 eigenlijk helemaal niet overclocken, omdat van p1 2,3 Ghz naar 3 Ghz al zo'n grote stap is.
>:) maar hij overclocked zo makkelijk, en blijft daarbij zo stabiel.....ik kon het niet laten, zeker niet na al jullie getweak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
They made me do it. They made me do it. I swear I didn't want to, but they made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Wat zouden jullie vertrouwen cpu-z of overdrive?

In cpu-z staat mijn cpu snelheid nu op 3640 en in overdrive op 2999, tijdens het stressen.

Edit:
hmm aan de 1m tijd te zien zal het wel 3640Mhz zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Sneezydevil op 18-01-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
AOD is niet altijd correct.
cpu-z is het meest betrouwbare zou ik zo zeggen.
Heb een aanal stress tests uitgevoerd met Prime95 en OCCT, met AOD open om de temps en systeem voltages te bekijken. Ik zag dus dat in AOD mijn VCore netjes op de ingestelde waarde bleef staan, terwijl deze in cpu-z en OCCT (welke netjes een grafiek toont wanneer voltooid) op was gekrikt met 0.02-0.04V (ACC).
Zo kan je bvb ook zien dat je VCore wat meer Voltage nodig heeft om stabiel te draaien zonder dat de ACC zijn werk moet doen.

Met AOD v2.15 krijg ik ook rare waardes te zien en daarom gebruik ik nog steeds v2.14.

Mijn huidige OC:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=487277
Ben echter alleen niet tevreden over de temps....Idle 39C en Load 58C en dat met Standaard rpm met de Kaze Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Hoeveel voltage heb je erop staan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

XenoMorpH schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 23:39:
Hoe langer ik met de CPU bezig ben, lijkt het net alsof hij steeds meer Voltage vraagt. Waar ik vanmiddag nog met1.425V op 3700 kon draaien, wil hij nu al 1.5V hebben. En 4GHz is dan al helemaal uit den boze.
Heb net een uur lang Prime95 gedraaid op 3700 met 1.5V, kwam niet boven de 55C uit. Dat nog steeds met low fan speed van mijn Kaze Ultra.

Vreemd genoeg heb ik dit ook ,ik kon eerst nog op 1.480vcore nog op 3855mhz draaien.
Nu heb ik daar ruim 1.55vcore voor nodig.
Lijkt wel of er iets hard aan het slijten is,of me mobo de k9a2 platinum of de cpu is niet helemaal fris meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Idle is erg hoog. Tussen load en idle zit maar 20*C verschil. Dus koeling lijkt over het algemeen prima, mss zijn die temps niet helemaal correct. Wat is bijvoorbeeld temp in bios. Deze temp is standaard altijd hoger.
3.9 is toch aardig netjes dacht ik toch zo. >:)

Volgens mij verhoogt ACC geen voltages (ACC balanceert wat meer), dat doet de proc zelf. Er is altijd een verschil in idle en load Vcore. Soms kan dat wel eens tot idle lock ups leiden wanneer te lage idle Vcore wordt tegepast.

Trouwens je HT-link mp kan nooit hoger zijn dan die van de NB. Dan boot ie niet. Andersom wel. Noormal zou jij Pauldune je NB en HT-link apart moeten kunnen instellen dmv van die NB clock, die wrs als een soort divider werkt, als je bios dit al kan anders mogelijk in de toekomst. Normaal moeten NB en HT-link mp's los van elkaar zijn in te stellen bij Phenom.
Beide kun je valideren met cpu-z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Deagle schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:59:
Hoeveel voltage heb je erop staan dan?
Daar had ik 1.52V op staan. Heb hem weer op 3600 gezet, 1.425V omdat ie erg warm werd in idle: 39C.

@Pauldune: Als het goed is kan je in jouw Asus m3a 32 MVP deluxe bios je NB MP instellen waarbij je je HT-Link Speed kunt selecteren. Dus wanneer je HT-Bus op 200 staat en je bvb 9x selecteerd, dan kan je niet hoger kiezen dan 1800MHz..

@dreee: Kan zo niet vinden wat volgens AMD nou ACC werkelijk doet, en volgens mij zijn ze er nog steeds erg onduidelijk over.

Het lijkt btw nu ook dat de idle temps nu gemiddeld ook omhoog zijn gegaan, dar waar ik gisteren op 3600MHz nog 33C had, schommeltie nu tussen 34-36C. Maar Idle temps zijn relatief denk ik zo, wat wel degelijk telt is de Load temp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 112015 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:26:
[...]

CPU-z zegt dus bij geheugen "NB frequency: 2250MHz"; steeds gelijk aan ht link bij het "eerste" scherm...
Als ik NB multiplier in de bios verander, veranderd niet alleen de NB, maar ook de HT Link speed.

1.4 was trouwens idd uit voorzorg, kwa stabiliteit wil ik niet op het randje zitten.

Ik OC al best lang, en heb gemerkt dat het randje opzoeken toch vaak niet zo lekker werkt op lange termijn. Omgevingstemp omhoog...bam af en toe vastlopers.... Luchtvochtigheid veranderd......af en toe vastlopers.

Sindsdien heb ik eens goed nagedacht, en besloten dat die laatste 5 procent in real life niet merkbaar is, maar wel de pc instabiel maakt. Daar blijf ik dus weg.

Ik wou de phenom 2 eigenlijk helemaal niet overclocken, omdat van p1 2,3 Ghz naar 3 Ghz al zo'n grote stap is.
>:) maar hij overclocked zo makkelijk, en blijft daarbij zo stabiel.....ik kon het niet laten, zeker niet na al jullie getweak >:)
Nee klopt je hebt gelijk. Die van de Oude BE was 10x bij de nieuwe is dat 9x.

Je kunt het beste eerst het randje zoeken wat prime stable is en dan het voltage een tandje opschoeven. Of het systeem prime stable testen met 10c hogere cpu temps dan normaal werkt ook erg goed. Fans speed geforceerd lager zetten.
Speedy-J schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:52:
[...]

Vreemd genoeg heb ik dit ook ,ik kon eerst nog op 1.480vcore nog op 3855mhz draaien.
Nu heb ik daar ruim 1.55vcore voor nodig.
Lijkt wel of er iets hard aan het slijten is,of me mobo de k9a2 platinum of de cpu is niet helemaal fris meer.
Is je v-core onder load nog wel even hoog ? Ik zou die ook maar eens in de gaten houden. Misschien is er iets met de stroomtoevoer. Vergeet niet dat er veel borden waren die de 140 watt niet lekker vonden. En als je je PHII zo ver gaat overclocken ga je over die 140 watt heen. Dus ik zou voor de zekerheid even een fan richten op het PWM gedeelte voor extra cooling. En eventueel wat heatsinks aanbrengen.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 18-01-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De vcore gaat naar beneden onder load ,dit deed hij al vanaf het begin.
Het moederbord de msi k9a2 platinum heeft van zichzelf al een flike heatsink op het PWM gedeelte.
Ik heb vanaf dag 1 dat ik het mobo heb een fan gericht op het PWM gedeelte dat blijft goed koel.
Het mobo zou 140w cpu's goed kunnen trekken,maar goed ik kom daar boven met zo'n overclock.
De cpu staat nu ook op 3500Mhz 1.378vcore om verder schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
na een beetje pielen op een druilerige zondagmiddag vind ik deze wel leuk voor 24/7 de komende tijd:
Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa141/krakbracket/phenomII3700MHz.jpg

stabiel na 3 uurtjes stressen en met behoorlijke temps (max 42), scheelt bij mij blijkbaar veel net boven of juist net onder de 1.4V. toch wel een graad of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 12-05 22:03

Iska

In case of fire, use stairs!

Volgens mijn kan je veel beter je geheugen gewoon 1:1 op zetten met FSB en dan de Timings flink naar beneden schroeven.. Blijft het geheugen even snel en heb je een wat minder gestressde NB

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Jasper91 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:56:
Volgens mijn kan je veel beter je geheugen gewoon 1:1 op zetten met FSB en dan de Timings flink naar beneden schroeven.. Blijft het geheugen even snel en heb je een wat minder gestressde NB
Hier was een hogere geheugen snelheid beter dan lage timmings.

Zelf heb ik ook overal een beetje de max van lopen opzoeken, ik moet het geheugen nog :)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=487257

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasper91 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:56:
Dit is zo erg achterhaald. Dit stamt uit de tijd van de Athlon XP. Vanaf de K8 geld dit niet meer. K8 heeft een HTT van al minimaal 800 MHz geen geheugen wat toen die speeds kon draaien. De PHII heeft een HTT speed van 3600 MHz standaard dus ook hier geen geheugen wat die snelheden kan draaien.

FSB bestaat alleen nog bij C2D CPU's I7's gebruiken ook al iets anders. NB zitten bij de PHII en de i7 in de CPU zelf. En die van de PHII kan prima omgaan met die hoge snelheden.
Speedy-J schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:49:
De vcore gaat naar beneden onder load ,dit deed hij al vanaf het begin.
Het moederbord de msi k9a2 platinum heeft van zichzelf al een flike heatsink op het PWM gedeelte.
Ik heb vanaf dag 1 dat ik het mobo heb een fan gericht op het PWM gedeelte dat blijft goed koel.
Het mobo zou 140w cpu's goed kunnen trekken,maar goed ik kom daar boven met zo'n overclock.
De cpu staat nu ook op 3500Mhz 1.378vcore om verder schade te voorkomen.
Die zou dat inderdaad moeten kunnen. Apart. Ik zou even op stock volts de max zoeken en dan even kijken of je dat twee weken zonder probs kan draaien en dat het stabiel blijft. Daar na weer iets hoger proberen. Had je al een oorzaak gevonden voor die hoge CPU temps ? Of was dat iemand anders die daar last van had ?

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 19-01-2009 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakbracket
Sneezydevil schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:18:
[...]

Hier was een hogere geheugen snelheid beter dan lage timmings.

Zelf heb ik ook overal een beetje de max van lopen opzoeken, ik moet het geheugen nog :)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=487257
hoeveel Vcore heb je daar voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
krakbracket schreef op maandag 19 januari 2009 @ 09:14:
[...]

hoeveel Vcore heb je daar voor nodig?
CPU: 1.38V
NB CPU: 1.15V
HTT: 1.20V
NB: 1.20V
SB: Auto, ik dacht ook 1.2

Of ik die vcore echt nodig heb weet ik niet, ik was met een lagere multi de max htt, max nb enzo aan het opzoeken en toen de multi verhoogd tot hij niet meer prime stable was. Ik denk echter wel dat dat vrij dicht bij het voltage is wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Das niet veel als je dat zo bekijkt. Ik krijg de mijne echt niet goed op 3700 met vcore lager dan 1.425V

Maar zou het echt schelen mbt de hoogte van de vcore wanneer je dmv een hogere ht-bus de OC doet? Heb hem nu op 233*15.5 lopen @ 1.425V 24/7.

Ik merk echt dat wanneer je echt goed bent bezig geweest met OCen dat de temps op een gegeven moment hoger beinnen te liggen.
Daar waar hij eerst 32C deed op 3600, hij later van 3900 terug naar3600 36C was (ook vcore naar beneden gedaan natuurlijk).
natuurlijk speelt de warmte in je kast mee, maar zelfs wanneer ik de cooler voluit zet om hem verder af te koelen blijft hij vrij warm. Dit was gisteren avond...
Vanochtend pc weer opgestart, en nu was ie weer 33C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De hoge cpu temps vallen nu wel mee met een wat koudere omgevings temperatuur.
Ik kom nu niet boven de 53 uit,ik merk wel idd dat met wat stevig océn de case temp erg hoog wordt en dan ook de cpu temp omhoog schiet.
Meschien met een ander waterblokje dat het wat beter gaat ,ik zt nu met een dangerden maze 4 voor socket a 462 :+

edit 48 stressed nu ,ik heb de radiator met de stofzuiger schoon gemaakt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-J op 20-01-2009 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy-J schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:59:
De hoge cpu temps vallen nu wel mee met een wat koudere omgevings temperatuur.
Ik kom nu niet boven de 53 uit,ik merk wel idd dat met wat stevig océn de case temp erg hoog wordt en dan ook de cpu temp omhoog schiet.
Meschien met een ander waterblokje dat het wat beter gaat ,ik zt nu met een dangerden maze 4 voor socket a 462 :+

edit 48 stressed nu ,ik heb de radiator met de stofzuiger schoon gemaakt. :)
Aha dat is het betere werk :) Probeer het nu nog eens op stock volts misschien dat je nu gewoon 3.6+ op stock haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13
[...]

Cool :D Ik kon op een SB600 iets van 3.6 Halen met 1.4v. Mijn DFi ligt hier naast me een JT 790GX M2RS. Maar die gaat er pas in als me Core i7 systeem helemaal up is. Want de backups staan nu op de AMD back dus even voorzichtig zijn. Maar volgende week krijg ik ook een Zcythe Zipang voor me PHII. Echter ben ik bang dat me 2x2 GB OCZ Reaper dan niet meer past maar dan pak ik tijdelijk wel 2x1 GB Team Xtreem met D9 chippies. Die doen 1200 MHz CL5 op 2.05v (was wel een intel X38 waar ze dat op deden maar dat belooft wel wat.)

[...]
Heb jij die DFI al geprobeerd? Neem aan dat het de JR 790GX M2RS is. ;)

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de JR en de DK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_AcS_ schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:33:
[...]

Heb jij die DFI al geprobeerd? Neem aan dat het de JR 790GX M2RS is. ;)

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de JR en de DK.
Waarom de JR nemen als je een ATX kast hebt ? ik kan simpelweg niet anders in die lanbox :) anders had ik zeker de DK genomen. Gewoon wat meer ruimte voor cooling en over het algemeen clocken die grotere borden ook wat beter.

Ik heb em geprobeerd maar ik heb nog een oude bios er is gister een nieuwe bios uitgekomen maar de site is de hele avond al down :(. En met deze bios heb ik stability issues met de Phenom II. Mja de nieuwe bios had er ook iets over aangepaste Phenom II 940 support in staan dus ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
  • Laatst online: 13-05 08:44
Astennu schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:10:
[...]

Waarom de JR nemen als je een ATX kast hebt ? ik kan simpelweg niet anders in die lanbox :) anders had ik zeker de DK genomen. Gewoon wat meer ruimte voor cooling en over het algemeen clocken die grotere borden ook wat beter.

Ik heb em geprobeerd maar ik heb nog een oude bios er is gister een nieuwe bios uitgekomen maar de site is de hele avond al down :(. En met deze bios heb ik stability issues met de Phenom II. Mja de nieuwe bios had er ook iets over aangepaste Phenom II 940 support in staan dus ben benieuwd....
Hij doet het!: http://www.dfi.com.tw/portal/CM/cmdownload

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja klopt heb em gister nog snel gedownload. Hij is nu aan het flashen dus ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik ga ook weer terug overstappen naar AMD :)
Maar welk moederbord moet ik nemen?
Ik heb zelf voorkeur voor een Gigabyte, maar wil wel een 790FX met SB750 als ik het zo lees?

Geef me advies aub, ik kom weer terug 'thuis' bij AMD :)

edit:
Of een DFI bordje?
Welke moet ik dan hebben en is die redelijk in NL verkrijgbaar?

[ Voor 16% gewijzigd door El Snorro op 21-01-2009 11:07 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn 2 borden bij DFi met 790FX en SB750.

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=428265

Er is ook een M2RSH versie. Die heeft 1 16x PCI-E slot extra voor Tripple CF. Volgens mij is dat het enige verschil. Prijs verschil is 10 euro.

Maar misschien kun je beter even wachten tot de AM3 borden en cpu's ? of je moet gebruik willen maken van goedkoop DDR2 want het kost echt geen drol meer om goed DDR2 geheugen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Astennu schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:37:

Er is ook een M2RSH versie. Die heeft 1 16x PCI-E slot extra voor Tripple CF. Volgens mij is dat het enige verschil. Prijs verschil is 10 euro.

Maar misschien kun je beter even wachten tot de AM3 borden en cpu's ? of je moet gebruik willen maken van goedkoop DDR2 want het kost echt geen drol meer om goed DDR2 geheugen te hebben.
Ik heb 6GB pc8500 DDR2..
Kan ik op AM3 ook DDR2 gebruiken?
Waarom zou ik anders nog wachten? (geef me tips aub, ik ben er een tijd 'uit' geweest)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

El Snorro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:47:
[...]

Ik heb 6GB pc8500 DDR2..
Kan ik op AM3 ook DDR2 gebruiken?
Waarom zou ik anders nog wachten? (geef me tips aub, ik ben er een tijd 'uit' geweest)
Het enige verschil tussen AM2+ en AM3 is het geheugen, dus het lijkt mij onnodig om daarop te wachten. Dat er bij de DDR3 bordjes nieuwere chipsets gaan komen kan inderdaad ook wel een rol spelen, maar iemand zei mij dat het gekoppelde geheugen niks te maken heeft met welke chipset er gebruikt wordt op een moederbord, dus een AM3 mobo met SB7x0 southbridge of een AM2+ mobo met een SB8x0 southbridge lijken mij beide mogelijk, àls het waar is wat die persoon beweerde tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
DFI LanParty DK 790FXB-M2RS & Phenom II 940 black edition besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Heb hier toch echt problemen om 3.8GHz stabiel te krijgen.
Ik krijg 3.7GHz alleen stabiel op 1.47V. Strart wel op met lagere voltage, maar wil niet stabiel worden met OCCT of Prime95.
Zelfde geldt voor 3800 of 3900MHz. PC en windows start gewoon op met 1.47V, maar crashen na een aantal seconden nadat ik Prime of OCCT heb gestart. Heb zelfs tot 1.53V vergoogd zonder, maar wil niet stabiel worden.

Heb 3720 draaien op: 15.5 * 240, op 1.47V stabiel.
15.5 * 246 wil wel opstarten op 1.47V, maar dus niet stabiel zelfs niet op 1.52V.
Zelfs niet wanneer ik alleen overclock met de mp.

Temps zijn niet uitzonderlijk hoog, dus dat is het probleem niet. Heb ook de HT Link naar beneden gebracht naar 1000MHz en geheugen onder geklokt.

Iemand nog ideen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87158

El Snorro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:41:
DFI LanParty DK 790FXB-M2RS & Phenom II 940 black edition besteld :)
nice, ik denk dat ik dat bordje ook ga bestellen :) alleen dan met een 920 BE

hebben jullie nog tips voor een goede maar stille cpu cooler?
ik zit te denken aan een OCZ Vendetta 2, Scythe Mugen kan ook is alleen nogal groot
ik zie in dit topic ook veel WC, is mij alleen te duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 87158 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:06:
[...]

nice, ik denk dat ik dat bordje ook ga bestellen :) alleen dan met een 920 BE
Waarom een Phenom II 920 BE als deze al duurder is dan de 940 BE? Lijkt me weinig zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87158

dahakon schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:16:
[...]

Waarom een Phenom II 920 BE als deze al duurder is dan de 940 BE? Lijkt me weinig zinnig.
ik kijk even in de pricewatch, maar volgens mij zijn het niet allemaal BE's of niet?
dan is het niet nuttig inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
ik had mijn phenom II 940BE voor 181e :P
Wat fijn is het om bij een groothandel te kunnen bestellen :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Astennu schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:37:

Het verschil is de koeling, de sloten zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Norbert schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:59:
[...]

Het verschil is de koeling, de sloten zijn hetzelfde.
Nope kijk maar op de DFi website. Die plaatjes van winkels moet je niet altijd vertrouwen. In dit geval kloppen ze niet. cooling is hetzelfde. Ik zie wel verschil in de PCI-E sloten. Een heeft er twee de H versie heeft er drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbert
Astennu schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:20:
[...]

Nope kijk maar op de DFi website. Die plaatjes van winkels moet je niet altijd vertrouwen. In dit geval kloppen ze niet. cooling is hetzelfde. Ik zie wel verschil in de PCI-E sloten. Een heeft er twee de H versie heeft er drie.
Ik keek juist op de website van dfi kijk:
http://www.dfi.com.tw/por...loadFlag=false&itemId=547

http://www.dfi.com.tw/por...loadFlag=false&itemId=539

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt je hebt gelijk. Ze hebben denk ik ook een foutje in hun menu zitten. In dat geval zou ik voor de M2RSH gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
El Snorro schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:37:
ik had mijn phenom II 940BE voor 181e :P
Wat fijn is het om bij een groothandel te kunnen bestellen :D :P
Prijzen zijn al bijna 40,- gezakt in 1 week tijd 8)7 ...kost nu al 208,-...had ik nu maar gewacht, lol (altijd achteraf he...dat krijg je met jeukende vingers)
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste