En door de acc heb je ook 6mb cache!
Nou dat unlocken werkt alleen met gehackte biossen volgens mij. AMD heeft de fabrikanten verplicht het in de nieuwste biossen onmogelijk te maken. Bij mij wordt er dus ook niets unlocked. Ik dacht dat de ACC functie wel iets meer zou inhouden dan dat...
Zoals ik al zei: ACC is voor de phenom I bedoeld. niet voor de Phenom II.KarlMarX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:11:
Nou dat unlocken werkt alleen met gehackte biossen volgens mij. AMD heeft de fabrikanten verplicht het in de nieuwste biossen onmogelijk te maken. Bij mij wordt er dus ook niets unlocked. Ik dacht dat de ACC functie wel iets meer zou inhouden dan dat...
Oude bios is nog gewoon altijd te verkrijgen bij de fabrikant. Je zou voor jou MB eens verschillende biosen kunnen proberen, wie weet krijg je dan toch nog een core extra.
Dat van die 6mb L3 cache geld voor de x4 810 geloof ik, de x3 720 heeft al 6MB L3 cache
[ Voor 6% gewijzigd door renbull op 20-05-2009 08:45 ]
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Weuw, kom er net achter dat mn idle temps rond de 23 graden liggen op m'n 720BE.
binnenkort toch maar eens voor het eerst overklokken gaan proberen ^^
Maar dit hebben we in de tijd van de Phenom 1's niet gezien dat ACC de cores unlockte. Ik vraag me ook af ok dit nog bij de nieuwe 720 BE's kan. Me pa heeft een 710 die uit 0409 komt die zou het ook moeten kunnen. Draait echter op een 780g plank dus gaat niet werkenKarlMarX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:11:
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
23 graden? zit jij met airco in huis ofzo ?Tomino schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:18:
Weuw, kom er net achter dat mn idle temps rond de 23 graden liggen op m'n 720BE.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
's ochtends bij mij ook 23° na de hele nacht te hebben aangestaan met µtorent ...... zelfs even 21° geweest.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Als dus de core temp bedoeld wordt, dan is 23 graden wel normaal. Maar dat is dus een andere temp dan die meestal wordt uitgelezen en in de bios staat. Die is meestal ruim 10 graden hoger.
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II X4 955 BE
Stepping:
CPU Cooler: Scythe Mugen 2
Moederbord + Bios: GA-MA790XT-UD4P + F4a
Geheugen: OCZ Reaper HPC 1600 2x2 GB
Voeding: Coolermaster M620
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,4v
CPU NB Voltage: 1,2v
HTT Voltage: stock
SB Voltage: stock
Memory Voltage: 1,8v
CPU Multiplier: 18x
NB Multiplier: 12x
HTT Speed: 2000Mhz
HTT Multiplier: 10x
Memory Divider: 6.66x (1333)
Advanced Clock Calibration Setting: nvt
[OC Results]:
CPU Speed: 3600
NB Speed: 2400
HTT Speed: 2000
Memory Speed + Timings: 1333 7-7-7-24-1t
Max Load Temp: 50
Idle Temps: 36
Stability Tests: OCCT CPU test 1h + 12u Memtest86+
Over de HTT speed & memory speed/timings
Strax probeer ik de NB en de CPU nog sneller te clocken..
CPU: AMD Phenom II X4 955 BE
Stepping:
CPU Cooler: Scythe Mugen 2
Moederbord + Bios: GA-MA790XT-UD4P + F4a
Geheugen: OCZ Reaper HPC 1600 2x2 GB
Voeding: Coolermaster M620
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,4v
CPU NB Voltage: 1,2v
Memory Voltage: 1,8v
CPU Multiplier: 18x
NB Multiplier: 12x
HTT Speed: 2000Mhz
HTT Multiplier: 10x
Memory Divider: 6.66x (1333)
Advanced Clock Calibration Setting: nvt
[OC Results]:
CPU Speed: 3600
NB Speed: 2400
HTT Speed: 2000
Memory Speed + Timings: 1333 7-7-7-24-1t
Max Load Temp: 50
Idle Temps: 36
Stability Tests: OCCT CPU test 1h + 12u Memtest86+
Over de HTT speed & memory speed/timings
Strax probeer ik de NB en de CPU nog sneller te clocken..
| system specs |
Is je NB speeds van 2400 Mhz ook stabiel in 3Dmark Vantage? Bij mij leek 2400 stabiel tot ik Vantage op startte.
Heb je NB voltage wel verhoogd? Bij mij draai ik de CPU op 3600MHz @ 1.43v en de NB op 2600MHz @ 1.3375v. Stressed temps zijn rond de 49~52 graden.KarlMarX schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:12:
Is je NB speeds van 2400 Mhz ook stabiel in 3Dmark Vantage? Bij mij leek 2400 stabiel tot ik Vantage op startte.
EDIT:
De HT Link is overigens ook 2600MHz.
[ Voor 6% gewijzigd door THE_FIREFOX op 24-05-2009 08:53 ]
Welk nb voltage? Degene die normaal 1,1v is? Dan is 1,3375 wel erg hoog, of de CPU-NB voltage die standaard 1,375 is? Dan is jouw voltage zelfs lager?
Normaal is de cpu-nb 1.175v. Als je toch met de cpu richting de 3,6~3,8ghz wilt moet die voltage toch iets omhoog voor extra stabiliteit. Zo erg hoog vind ik het niet, het is maar een verhoging van maar 14%. Ik denk dat ik hem idle modus wel wat lager kan zetten maar uit stabiliteit afwegingen nog niet gedaan.KarlMarX schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:20:
Welk nb voltage? Degene die normaal 1,1v is? Dan is 1,3375 wel erg hoog, of de CPU-NB voltage die standaard 1,375 is? Dan is jouw voltage zelfs lager?
Ik vraag me toch af over welk voltage we het nu precies hebben. Ik heb een Asus bord, en volgens mij zijn de termen/afkortingen dan toch weer net iets anders dan andere merken.
Ik heb deze voltages die ik in de bios kan instellen:
CPU
CPU/NB
CPU VDDA
DRAM
HT
NB
NB 1.8V
SB
Helaas staat er bij geen van deze wat de defaults zijn (want dan wordt er alleen auto weergegeven).
Ik heb deze voltages die ik in de bios kan instellen:
CPU
CPU/NB
CPU VDDA
DRAM
HT
NB
NB 1.8V
SB
Helaas staat er bij geen van deze wat de defaults zijn (want dan wordt er alleen auto weergegeven).
De auto voltage is vaak de default voltage. De volgende stap doe je hem al iets verhogen. Als je het verschil tussen die stappen weet, dan weet je ook de default voltage.
Ik heb de hele tijd over de CPU en CPU-NB voltage. Overigens zijn die termen tussen je Asus en m'n DFI mobo bijna gelijk (CPU/NB = CPU-NB, HT = HT Link). Enigste wat ik niet weet zijn NB 1.8V en CPU VDDA
De default voor CPU is 1.325v en CPU-NB is 1.175v wanneer je een phenom II processor heb.
Ik heb de hele tijd over de CPU en CPU-NB voltage. Overigens zijn die termen tussen je Asus en m'n DFI mobo bijna gelijk (CPU/NB = CPU-NB, HT = HT Link). Enigste wat ik niet weet zijn NB 1.8V en CPU VDDA
De default voor CPU is 1.325v en CPU-NB is 1.175v wanneer je een phenom II processor heb.
Volgens mij gaat het voltage met AUTO mee omhoog als je de CPU overklokt.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Heb het tot heden alleen mee gemaakt met een gigabyte moederbord voor socket 939. M'n vorige msi en de huidige DFI moederbord voor AM2+ doen dat niet terwijl ze op auto staan.-The_Mask- schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:50:
Volgens mij gaat het voltage met AUTO mee omhoog als je de CPU overklokt.
De mijne doet dat inderdaad wel. Toen alles op auto stond en mn CPU op 3600Mhz, toen deed het CPU voltage automagisch 1,66 volt geven...
Dat is erg hoog. De meeste halen de 3.6GHz met 1.4~1.45 volt. Hoe had je hem toen overgeklokt? Door de HT te verhogen ?KarlMarX schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:31:
De mijne doet dat inderdaad wel. Toen alles op auto stond en mn CPU op 3600Mhz, toen deed het CPU voltage automagisch 1,66 volt geven...
Nee, alleen de multiplier.
Ik denk dat ik het wel stabiel krijg met iets minder, maar dan nog minimaal 1,55v
Dat vind ik teveel voor 24/7. Dus heb ik het nu op 3,5Ghz met 1,45v
Misschien dat als ik de CPU-NB verhoog ik ook met hetzelfde CPU voltage het op 3,6Ghz stabiel krijg?
Ik denk dat ik het wel stabiel krijg met iets minder, maar dan nog minimaal 1,55v
Dat vind ik teveel voor 24/7. Dus heb ik het nu op 3,5Ghz met 1,45v
Misschien dat als ik de CPU-NB verhoog ik ook met hetzelfde CPU voltage het op 3,6Ghz stabiel krijg?
Het overclocken doe ik zelf met een ander programma (PhenomMsrTweaker) omdat AMD Overdrive mij niet bevalt (vind het te onstabiel). Klok je soms ook over in de bios ?
Ik doe het in de bios ja, AOD is niet stabiel als ik iets aanpas.
Maar ik zou wel willen weten wat nou het officiële default voltage is voor de CPU/NB... Beetje tegenstrijdige dingen lees en hoor ik.
Maar ik zou wel willen weten wat nou het officiële default voltage is voor de CPU/NB... Beetje tegenstrijdige dingen lees en hoor ik.
De standaard waarde van CPU-NB is de hex waarde 1E (1.1750v) (http://www.csd.dficlub.or...t.php?p=67991&postcount=7)KarlMarX schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:36:
Ik doe het in de bios ja, AOD is niet stabiel als ik iets aanpas.
Krijg deze week mijn nieuw systeempje binnen en heb deze ook echt speciaal bij elkaar gesprokkeld om vet mee te kunnen overklokken. Goed reviews gelezen over al deze hardware en kwam er goed uit allemaal. Ben benieuwd wat ik eruit kan persen. Maar zover als ik hier en verder op internet kan lezen kan ik een aaridge overklok verwachten. Geen 1 systeem is hetzelfde, dus ik zou ook zomaar pech kunnen hebben, maar ik ga het in ieder geval proberen. Deze topic komt in mijn favorieten i.i.g.
. En ik zal zeker hier mijn resultaten posten.
Dit is mijn " aanstaande " ...lol ... :
GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P
AMD PHENOM II X3 720 BLACK EDITION AM3
CORSAIR 3X 2GB DDR3 1600 DOMINATOR
ASUS ENGTX285 1GB 2x DVI
Asus Silent Square EVO
Corsair CMPSU-850TX
Ik zal een dualboot gaan maken, met 1x XP Pro 32bit en 1x getweakte Vista 64bit versie. (die laatste zal ik gaan gebruiken om in te gamen. De andere windows om muziek te maken, 3d modeling etc.)
Ben echt benieuwd in ieder geval !
Dit is mijn " aanstaande " ...lol ... :
GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P
CORSAIR 3X 2GB DDR3 1600 DOMINATOR
ASUS ENGTX285 1GB 2x DVI
Asus Silent Square EVO
Corsair CMPSU-850TX
Ik zal een dualboot gaan maken, met 1x XP Pro 32bit en 1x getweakte Vista 64bit versie. (die laatste zal ik gaan gebruiken om in te gamen. De andere windows om muziek te maken, 3d modeling etc.)
Ben echt benieuwd in ieder geval !
Waarom in hemelsnaam 3 geheugenreepjes hoe wil je nu dual-channel draaien?
AMD Nieuwsdiscussie
3 reepjes omdat je toch ook goed triple channel kan draaien ? Of neemt dan inderdaad al overklokbaarheid af ?
En ik heb bewust voor Nvidia gekozen omdat dat toch mijn voorkeur geniet. Crossfire hoeft van mij niet echt. 1 stevige kaart vind ik prima.
En ik heb bewust voor Nvidia gekozen omdat dat toch mijn voorkeur geniet. Crossfire hoeft van mij niet echt. 1 stevige kaart vind ik prima.
AMD ondersteunt geen triple channel, dat is alleen bij de i7.JediUberknaft schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:32:
3 reepjes omdat je toch ook goed triple channel kan draaien ? Of neemt dan inderdaad al overklokbaarheid af ?
Nou dan vraag ik me af hoe je die tripple channel geheugencontroller is de CPU krijgt.JediUberknaft schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:32:
3 reepjes omdat je toch ook goed triple channel kan draaien ?
De prijs is alleen wel veel te hoog.....En ik heb bewust voor Nvidia gekozen omdat dat toch mijn voorkeur geniet. Crossfire hoeft van mij niet echt. 1 stevige kaart vind ik prima.
AMD Nieuwsdiscussie
[System Specs]:
CPU: amd phenom 2 955
Stepping: zit onder mn cooler.. dus weet ik zo niet.... (oops)
CPU Cooler: CM hyper Z600 + 2X 12cm fans
Moederbord + Bios: msi790FX GD70
Geheugen: 12gb ddr3 2133mhz reaper ocz
Voeding: 1500watt ocz ultra power SE
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,40 volt
CPU NB Voltage: 1,75 volt
Memory Voltage: 2,7
CPU Multiplier: 17X
NB Multiplier: stock
HTT Speed: stock << bij 20 mhz overklok knalde hij telkens eruit
HTT Multiplier: stock
Advanced Clock Calibration Setting: disabled
[OC Results]:
CPU Speed: 5220 mhz X4 (304mhz FSB)
NB Speed: stock << bij 20mhz (of meer) knalde hij er telkens uit...
HTT Speed: stock 1,8ghz
Memory Speed + Timings: stock
Max Load Temp: 55~60 C
Idle Temps: 30 ~ 35
Stability Tests: na 2 uur bereikte hij zn max temp. maar verder geen problemen gehad met OC
mn gedachte is om nog over de 6ghz te gaan...
MAAR
de south/noth bridge hapert als met een overklok... vandaar kon ik die heel erg moeilijk overklokken
CPU: amd phenom 2 955
Stepping: zit onder mn cooler.. dus weet ik zo niet.... (oops)
CPU Cooler: CM hyper Z600 + 2X 12cm fans
Moederbord + Bios: msi790FX GD70
Geheugen: 12gb ddr3 2133mhz reaper ocz
Voeding: 1500watt ocz ultra power SE
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,40 volt
CPU NB Voltage: 1,75 volt
Memory Voltage: 2,7
CPU Multiplier: 17X
NB Multiplier: stock
HTT Speed: stock << bij 20 mhz overklok knalde hij telkens eruit
HTT Multiplier: stock
Advanced Clock Calibration Setting: disabled
[OC Results]:
CPU Speed: 5220 mhz X4 (304mhz FSB)
NB Speed: stock << bij 20mhz (of meer) knalde hij er telkens uit...
HTT Speed: stock 1,8ghz
Memory Speed + Timings: stock
Max Load Temp: 55~60 C
Idle Temps: 30 ~ 35
Stability Tests: na 2 uur bereikte hij zn max temp. maar verder geen problemen gehad met OC
mn gedachte is om nog over de 6ghz te gaan...
MAAR
de south/noth bridge hapert als met een overklok... vandaar kon ik die heel erg moeilijk overklokken
DPC Chef-kok :)
Over de 6Ghz? succes!
Laat eens wat SuperPi / Benchmarks zien, ben wel benieuwd naar 5220Mhz
Laat eens wat SuperPi / Benchmarks zien, ben wel benieuwd naar 5220Mhz
Ik geloof je niet helemaalwoozyzpk schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:36:
verhaaltje
5,2GHz met een load temp van max 60 graden op een voltage van 1,4 volt lijkt me ook heel raar.
En wat moet je in hemelsnaam met een voeding van 1,5kW?
[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 26-05-2009 10:56 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Laat inderdaad even een CPU-Z screenshotje zien want volgens mij klopt hier geen moer vanwoozyzpk schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:36:
\lange quote
HTT multiplier stock = x10, dus 10 keer 304 mhz zou hij op 3040MHz moeten werken terwijl je zegt dat hij op 1,8GHz zit, en naar mijn inzien is dat nogal onmogelijk

verbluf me!
[ Voor 56% gewijzigd door Eguna op 26-05-2009 10:59 ]
My life for hire!
Dat vandie triple channel heb ik dan helaas verkeerd gelezen. hmzz.. Dan maar kijken wat ik met die andere 2gb doe.-The_Mask- schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:52:
[...]
Nou dan vraag ik me af hoe je die tripple channel geheugencontroller is de CPU krijgt.
[...]
De prijs is alleen wel veel te hoog.....
En ach ik heb het geld wel over voor deze videokaart. Te duur is in principe ook maar relatief. Ja het is veel gedl, dan is het zeker, maar voor mijn gevoel wel een goede koop.
Tja je moet het zelf weten maar een HD4890 1gb @ 1 GHz is 100 euro goedkoper en even snel. + DX10.1 waar je bij nVidia DX10 hebt.JediUberknaft schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:59:
[...]
Dat vandie triple channel heb ik dan helaas verkeerd gelezen. hmzz.. Dan maar kijken wat ik met die andere 2gb doe.
En ach ik heb het geld wel over voor deze videokaart. Te duur is in principe ook maar relatief. Ja het is veel gedl, dan is het zeker, maar voor mijn gevoel wel een goede koop.
Zelf zou ik nog 3 maanden wachten op de eerste DX11 kaarten. HD5870 zal rond September uit moeten komen. En ik verwacht de GT300 pas December/Jan.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Mijn gevoel zegt dan het een hele slechte koop is.JediUberknaft schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:59:
Heb je namelijk al eens een CrossFire review gelezen van twee HD 4770's die kunnen de GTX285 gewoon bijhouden. Of de good-old HD4850X2 die is ook erg goed tegen de GTX 285, vooral in prijs zijn ze erg goed.
En anders heb je nog voor de zelfde prijs als een GTX 285, 2 HD 4870's met 512MB geheugen deze racen de GTX 285 gewoon voorbij en vergeet de HD 4870 X2 2GB niet kost iets meer dan een GTX 285, maar de performance is ongekent. Aangezien een enkele HD 4870 1GB in een enkele game al sneller kan zijn als een GTX285, laat staan wat 2 kaarten dan wel niet doen.
Maar als je beslist nVidia wil zou ik eerder voor de GTX275 gaan, met een kleine overklok kan die al sneller zijn dan de GTX285. Natuurlijk kun je die ook overklokken, maar dat maakt de prijs nog niet gerechtvaardig imo.
Dat wou ik even kwijt.
AMD Nieuwsdiscussie
Ja, dat is altijd met hardware zo, je kan telkens weer nog eventjes wachten op snellere / betere nieuwe hardware. Ik had nu het geld, heb me er redelijk in verdiept en denk met dit systeem mijn wensen absoluut meer dan te kunnen vervullen. Zit (grotendeels gevoelmatig en uit ervaring) nu bij Nvidia.Astennu schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:07:
[...]
Tja je moet het zelf weten maar een HD4890 1gb @ 1 GHz is 100 euro goedkoper en even snel. + DX10.1 waar je bij nVidia DX10 hebt.
Zelf zou ik nog 3 maanden wachten op de eerste DX11 kaarten. HD5870 zal rond September uit moeten komen. En ik verwacht de GT300 pas December/Jan.
Anyway, denk dat er toch best mee valt te occen met mijn aanstaande rig. Extreem hoeft van mij ook weer niet, maar over de 3.0 gaan wil ik zeker wel.
edit:
ik heb misschien inderdaad wel beetje te makkelijk deze videokaart aangeschaft, en zit er nu aan te denken om de HD 4870 X2 2GB aan te schaffen. kost maar 40 euro meer. Ik ben altijd ATI iemand geweest, maar ben op een gegeven moment overgestapt op Nvidia. Maar deze kaart ziet er inderdaad wel erg geil uit.
ik heb misschien inderdaad wel beetje te makkelijk deze videokaart aangeschaft, en zit er nu aan te denken om de HD 4870 X2 2GB aan te schaffen. kost maar 40 euro meer. Ik ben altijd ATI iemand geweest, maar ben op een gegeven moment overgestapt op Nvidia. Maar deze kaart ziet er inderdaad wel erg geil uit.
[ Voor 13% gewijzigd door JediUberknaft op 26-05-2009 12:37 ]
Ik juist anderom eerst nVidia daar na ATi. Tussen door nVidia geprobeerd maar ATi vind ik prettiger en meer future proof. Gezien DX10.1 ook in DX11 zit kun je bij die games straks ook betere performance verwachten.
En je kunt inderdaad altijd blijven wachten maar die GTX285 en de HD4870 X2 zijn al een hele tijd op de markt. We zijn nu wel relatief dicht bij de nieuwe kaarten. Maar goed de HD4870 X2 zal ongeveer de performance hebben van een HD5870. Dus daar kun je zeker een tijd meer vooruit.
En je kunt inderdaad altijd blijven wachten maar die GTX285 en de HD4870 X2 zijn al een hele tijd op de markt. We zijn nu wel relatief dicht bij de nieuwe kaarten. Maar goed de HD4870 X2 zal ongeveer de performance hebben van een HD5870. Dus daar kun je zeker een tijd meer vooruit.
offtopic:
ik heb mijn kaart (Nvidia) gewisseld .. het is nu dus de HD 4870 X2 2GB geworden.
ik heb mijn kaart (Nvidia) gewisseld .. het is nu dus de HD 4870 X2 2GB geworden.
Nu weer ontopic verder gaan lijkt me. .. Ik ben heel erg benieuwd wat mijn phenom gaat presteren met de overklok. Krijg as donderdag alles binnen. Dus ga die avond beginnen met bouwen, windows installeren en dan vrijdag eerst stock laten draaien. En dat dit weekend beginnen met occen. Volgende week of dit weekend misschien al zal ik zeker wat resultaten laten zien. En misschien dat mensen me dan soms nog beetje tips / handigheidjes kunnen geven.
Heb ook een X4 955 aangeschaft, getwijfeld over de X3 720 maar aangezien het een compleet nieuw systeem is en ik er wel een jaar of 3 mee wil doen toch maar voor de quad core gegaan. Ik denk dat software ontwikkelaars eerder voor 4 cores zullen ontwerpen dan voor een triple core, dat is toch een beetje een vreemde eend in de bijt.
Via BIOS en AOD kom ik tot 3.5 Ghz (17.5 x 200) op stock voltage, 3.6 Ghz start wel maar loopt vast na enige tijd. Een hogere multiplier geeft meteen een BSOD. Heb geen hogere voltages geprobeerd. Dit alles met een fatsoenlijke koeler (Noctua NH-U12P). Aangezien ik 'm dus nog wel een tijdje wil gebruiken heb ik 'm lekker weer op stock 3.2 Ghz gezet.
Al met al denk ik geen topscore. Misschien dat AMD nog wel een modelletje op 3.4 Ghz gaat uitbrengen (niet BE) maar rond de 3.5 Ghz is de koek wel een beetje op (tenminste voor CPU's die ze echt op de markt kunnen zetten zonder veel problemen).
Ik kom van een hele oude bak (Pentium 3) en bij multitasken merk je het verschil wel. Downloaden op max. snelheid, en 1080p mkv kijken met alles gewoon draaiend (virusscanner e.d.) is echt een fluitje van een cent. De CPU is dan ook 10-15x sneller dan een Pentium 3. De bottleneck qua geluid en snelheid in de praktijk is nu zeker de harde schijf, als SSD zich een beetje leuk ontwikkelt schaf ik dat zeker wel aan, dan heb ik echt een bijna stille PC (CoolerMaster Sileo 500 kast). Er komt trouwens een slechts 65 watt verstokende Phenom X4 905 uit op 2.5 Ghz als ik zie hoeveel ik nu over hou qua CPU verbruik dan had ik waarschijnlijk voor die processor gekozen.
Ik dwaal af, dit was meer een review, gaat U voort, dames...heren ook
Via BIOS en AOD kom ik tot 3.5 Ghz (17.5 x 200) op stock voltage, 3.6 Ghz start wel maar loopt vast na enige tijd. Een hogere multiplier geeft meteen een BSOD. Heb geen hogere voltages geprobeerd. Dit alles met een fatsoenlijke koeler (Noctua NH-U12P). Aangezien ik 'm dus nog wel een tijdje wil gebruiken heb ik 'm lekker weer op stock 3.2 Ghz gezet.
Al met al denk ik geen topscore. Misschien dat AMD nog wel een modelletje op 3.4 Ghz gaat uitbrengen (niet BE) maar rond de 3.5 Ghz is de koek wel een beetje op (tenminste voor CPU's die ze echt op de markt kunnen zetten zonder veel problemen).
Ik kom van een hele oude bak (Pentium 3) en bij multitasken merk je het verschil wel. Downloaden op max. snelheid, en 1080p mkv kijken met alles gewoon draaiend (virusscanner e.d.) is echt een fluitje van een cent. De CPU is dan ook 10-15x sneller dan een Pentium 3. De bottleneck qua geluid en snelheid in de praktijk is nu zeker de harde schijf, als SSD zich een beetje leuk ontwikkelt schaf ik dat zeker wel aan, dan heb ik echt een bijna stille PC (CoolerMaster Sileo 500 kast). Er komt trouwens een slechts 65 watt verstokende Phenom X4 905 uit op 2.5 Ghz als ik zie hoeveel ik nu over hou qua CPU verbruik dan had ik waarschijnlijk voor die processor gekozen.
Ik dwaal af, dit was meer een review, gaat U voort, dames...heren ook
de noth en south brigde heb is stock gelaten... de oorspronkelijke FSb is 200mhz die ik naar de 305 laat gaan... maar zal wel een CPU-z printsrcreen maken... vanavond Post ik hemEguna schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:58:
[...]
Laat inderdaad even een CPU-Z screenshotje zien want volgens mij klopt hier geen moer van![]()
HTT multiplier stock = x10, dus 10 keer 304 mhz zou hij op 3040MHz moeten werken terwijl je zegt dat hij op 1,8GHz zit, en naar mijn inzien is dat nogal onmogelijk![]()
verbluf me!
1,5KW is om de video kaarten e.d. aan te sturen;)-The_Mask- schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:52:
[...]
Ik geloof je niet helemaal, dat komt omdat je het nog hebt over een FSB die al jaren geleden is afgeschaft bij AMD. Waarom overklok je trouwens niet met alleen de multiplier, als je al zegt problemen te hebben met de NB en SB.
5,2GHz met een load temp van max 60 graden op een voltage van 1,4 volt lijkt me ook heel raar.
En wat moet je in hemelsnaam met een voeding van 1,5kW?
Volgens mij klopt er echt geen bal van, je zegt dat je je Busspeed op 305 heb staan? 
en Eguna, 955 = toch altijd de BE versie, dus de unlocked MP versie?

heel goedthijszor schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:38:
Volgens mij klopt er echt geen bal van, je zegt dat je je Busspeed op 305 heb staan?
een black edition met unlocked MP
ik kan max 19,500mhz halen (niet dat het mogelijk is)
Oke dan ,we willen wel graag een cpu-z screen validatie screen zien van die 5.2Ghz.woozyzpk schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:52:
[...]
heel goed
een black edition met unlocked MP
ik kan max 19,500mhz halen (niet dat het mogelijk is)
Volgens mij maak je een reken foutje of je programma's laten je geloven dat je op 5.2Ghz zit wat me onwaarscheinlijk lijkt
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Validatie lijkt me beter.Speedy-J schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:21:
[...]
Oke dan ,we willen wel graag een cpu-z screen zien van die 5.2Ghz.
Mijn gevoel zegt dat je nog genoeg hebt aan een 600 Watt voeding.woozyzpk schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:35:
[...]
1,5KW is om de video kaarten e.d. aan te sturen;)
[ Voor 36% gewijzigd door -The_Mask- op 27-05-2009 15:32 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Aangezien ik over het hoofd had gezien dat ik geen triple channel kan draaien met AMD, zit ik te denken wat ik beter kan doen. Ik krijg nu 3x 2 Gb binnen. Kan ik dan beter 1 reep erbij bestellen en alsnog in dual channel draaien, of 1 niet gebruiken en 2x2GB draaien. Want ik kan wel 4x 2GB draaien in dual channel maar dan moeten mijn modules op lagere instellingen draaien, wat ook weer lagere overklok betekent. Ik heb paar threads gevonden hierover, maar niet echt eigelijk 100% duidelijkheid. Wat raden jullie mij aan om de beste overklok te krijgen ? Ik denk 2x2Gb, maar dan houdt ik dus wel 1x 2GB over en dat vind ik eigenlijk zonde. Ik praat dus over het moederbord GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P en geheugen CORSAIR 3X 2GB DDR3 1600 DOMINATOR (en dat dus in combo met AMD PHENOM II X3 720 BE).
4x2GB als je het nodig hebt anders 2x2GB.
Normaal gesproken hoeft de snelheid ook niet terug.
Normaal gesproken hoeft de snelheid ook niet terug.
AMD Nieuwsdiscussie
ok, thanks. Dan schaf ik nog een reepje aan.
Vol verwachting klopt ons hart, in afwachting van de screenshot van heer woozy :}
My life for hire!
offtopic:
Idd en omdat ik denk dat die helemaal niet meer komt maar wat echte OC resultaten.
Idd en omdat ik denk dat die helemaal niet meer komt maar wat echte OC resultaten.
AMD Phenom II Hardcore Overclocking Event

Bron: HotHardware.com
AMD Nieuwsdiscussie
fake resultaten opgeven is toch belachelijk, het komt toch uit, zeker als je zo hoge resultaten haalt.
Damn, dat is een mooie OC-The_Mask- schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:59:
offtopic:
Idd en omdat ik denk dat die helemaal niet meer komt maar wat echte OC resultaten.AMD Phenom II Hardcore Overclocking Event
[afbeelding]
[afbeelding]
Bron: HotHardware.com
Eigenlijk zonde van je dure Dominator geheugen want AM3 vind ddr3 1333 MHz het fijnst, en volgens mij geven hogere geheugensnelheden soms problemen.JediUberknaft schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 18:11:
Aangezien ik over het hoofd had gezien dat ik geen triple channel kan draaien met AMD, zit ik te denken wat ik beter kan doen. Ik krijg nu 3x 2 Gb binnen. Kan ik dan beter 1 reep erbij bestellen en alsnog in dual channel draaien, of 1 niet gebruiken en 2x2GB draaien. Want ik kan wel 4x 2GB draaien in dual channel maar dan moeten mijn modules op lagere instellingen draaien, wat ook weer lagere overklok betekent. Ik heb paar threads gevonden hierover, maar niet echt eigelijk 100% duidelijkheid. Wat raden jullie mij aan om de beste overklok te krijgen ? Ik denk 2x2Gb, maar dan houdt ik dus wel 1x 2GB over en dat vind ik eigenlijk zonde. Ik praat dus over het moederbord GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P en geheugen CORSAIR 3X 2GB DDR3 1600 DOMINATOR (en dat dus in combo met AMD PHENOM II X3 720 BE).
Doel je nu op de bijna 7ghz van kingpin? das echt wel 100% waarheid hoorblockkiller schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 16:04:
fake resultaten opgeven is toch belachelijk, het komt toch uit, zeker als je zo hoge resultaten haalt.
Denk die persoon met de 5GHz op lucht met erg lage temps en erg laag voltage.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik hoop dat het allemaal meevalt. Ik heb morgen alle spullen (ga het zelf halen) en dan eerst maar eens alles lekker stock draaien en op zun flikker geven. We zullen zien en ik zal zeker hier mijn resultaten / problemen posten.Defeater schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:36:
[...]
Eigenlijk zonde van je dure Dominator geheugen want AM3 vind ddr3 1333 MHz het fijnst, en volgens mij geven hogere geheugensnelheden soms problemen.
nee op die kerel hier op het forum die meer dan 5Ghz haalde op lucht met slechts 1.4Vthijszor schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:47:
[...]
Doel je nu op de bijna 7ghz van kingpin? das echt wel 100% waarheid hoor![]()
Hoger kan voor instabiliteit zorgen.
AMD Nieuwsdiscussie
Je kan best 1600Mhz geheugen kopen en deze dan op 1333Mhz met extra strakke timings laten draaien. Mijn OCZ 1600 is sneller (hogere 3dmark vantage en pcmark scores) op 1333Mhz met 6-6-6 dan op 1600Mhz met 7-7-7 (http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55369)JediUberknaft schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 10:25:
[...]
Ik hoop dat het allemaal meevalt. Ik heb morgen alle spullen (ga het zelf halen) en dan eerst maar eens alles lekker stock draaien en op zun flikker geven. We zullen zien en ik zal zeker hier mijn resultaten / problemen posten.
Met 4 dimms kan je inderdaad maar maximaal 1333Mhz draaien, maar dat is dus geen nadeel.
Ik zou zeker niet met drie dimms gaan werken, want dan werkt die ene dimm maar in single channel mode en dat is niet grappig.

Iets anders, ik heb mijn koeler (Mugen 2) losgehaald en het overtollige AS5 weggeveegd (van de koelerbase en alleen het op de cpu laten zitten) en het opnieuw vastgeschroefd en nu nog iets strakker dan eerst en mijn temps zijn echt ongelooflijk gedaald.
Core temp idle is nu 17c en stressed (3 uur prime95) is 29c (ipv 29 idle en 39 stressed).
Verwijderd
[System Specs]:
CPU: Phenom 955
Stepping: Weggelapt
CPU Cooler: Aquacomputer cuplex XT di
Moederbord + Bios: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Geheugen: OCZ ReaperX HPC OCZ3RPX1333EB1G x2
Voeding:Zalman Hp600
[OC Settings]:
CPU V-Core:1.47
CPU NB Voltage:1.3V
HTT Voltage:standaard
SB Voltage:standaard
Memory Voltage:1.950v
CPU Multiplier: 17.5
NB Multiplier: 12
HTT Speed: 220
HTT Multiplier:
Memory Divider: 3:10
Advanced Clock Calibration Setting:Uit
[OC Results]:
CPU Speed: 3850Mhz
NB Speed: 2640Mhz
HTT Speed: 1980Mhz
Memory Speed + Timings:1466Mhz 6-5-5-18
Max Load Temp: 48
Idle Temps:33
Stability Tests: Prime95 13 uur stabiel
Dit zijn de 24/7 settings.
[OC Settings]:
HTT Multiplier:
[OC Results]:
Snelheid verschil ga je sowieso niet merken, is wel te meten maar dan nog is het verwaarloosbaar.KarlMarX schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:19:
[...]
Je kan best 1600Mhz geheugen kopen en deze dan op 1333Mhz met extra strakke timings laten draaien. Mijn OCZ 1600 is sneller (hogere 3dmark vantage en pcmark scores) op 1333Mhz met 6-6-6 dan op 1600Mhz met 7-7-7 (http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=55369)
Met 4 dimms kan je inderdaad maar maximaal 1333Mhz draaien, maar dat is dus geen nadeel.
Niet die ene DIMM alles werkt dan in single channel.Ik zou zeker niet met drie dimms gaan werken, want dan werkt die ene dimm maar in single channel mode en dat is niet grappig.
De geheugencontroller ondersteund geen dual en single channel tegelijk.
Ik had ook al het gevoel dat de sensors van een AMD Phenom II niet klopten of veerkeerd worden uitgelezen.Iets anders, ik heb mijn koeler (Mugen 2) losgehaald en het overtollige AS5 weggeveegd (van de koelerbase en alleen het op de cpu laten zitten) en het opnieuw vastgeschroefd en nu nog iets strakker dan eerst en mijn temps zijn echt ongelooflijk gedaald.
Core temp idle is nu 17c en stressed (3 uur prime95) is 29c (ipv 29 idle en 39 stressed).
17 graden celcius idle is nogal moeilijk met dit weer met luchtkoeling.
AMD Nieuwsdiscussie
Je bent een Tweaker of je bent het niet.
Voor normale gebruikers is het goedkoopste value Kingston sowieso goed genoeg.
Volgens mijn Asus moederbord handleiding klopt toch wat ik schreef, of mijn Engels is te slecht (had een 5 op de havo):
Voor normale gebruikers is het goedkoopste value Kingston sowieso goed genoeg.
Volgens mijn Asus moederbord handleiding klopt toch wat ik schreef, of mijn Engels is te slecht (had een 5 op de havo):
Die temps zeggen me op zich sowieso niks, maar het gaat mij om het verschil voor en na mijn herinstallatie van mijn koeler. De temp sensor zelf zal niet opeens veranderd zijn, maar nog even off scale als ervoor lijkt mij.You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation.
Mijn Engels is toch slechter.
Minder dan een 5 en dat op VMBO Theoretisch. 
Maar volgens mij was de laatste chipset die een combi van dual en single channel accepteerde ergens in de Socket A tijd.

Maar volgens mij was de laatste chipset die een combi van dual en single channel accepteerde ergens in de Socket A tijd.
AMD Nieuwsdiscussie
nForce 2 chipset kon met zijn 3 dimms in totaal 2 dimms in 1 channel steken en het overige dimm in het andere, mits dat er over beide channels evenveel geheugen verdeeld is (ja toch?). Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, en het lijkt mij zot om nog geld uit te geven aan 1GB DDR1 geheugen als ik er 2GB of zelfs 4GB DDR2 in de plaats voor kan kopen.
Ik zou mijn NB niet 24/7 op 2640 MHz laten draaien... Maar je cache is dan wel snellerVerwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 19:21:
[System Specs]:
[OC Settings]:
HTT Multiplier:
[OC Results]:
Verwijderd
De koeling van het huidig bord is prima in orde, die bak wier op die snelheid i/o bewerkingen vervullen doet lijkt me niet zorgwekkend eerlijk gezegd..
als je een Black edition hebt hoe kun je dan het meeste prestatie uit je cpu halen? eerst de FSB zo hoog mogelijk en dan de MP zo hoog mogelijk of hoe doe je dat? en hoe zit dat dan nog met CPU NB overclocken en HTT overclocken, hebben die nog invloed op de stabiliteit? bij een gewone cpu is het makkelijk.. gwn je fsb zo hoog mogelijk krijgen, maar hier kun je 2 dingen omhoog gooien, 4 als CPU NB en HTT overclocken ook meetelt
CPU heeft geen FSB. 
En snelheidswinst met het overklokken van de HTT is zo goed als nul. Bij Intel CPU's met een FSB werden ze soms wel beperkt met de FSB, daarom (en meerdere redenen) gaat de FSB ook nu eindelijk bij Intel weg.
Dus gewoon multiplier overklokken is het simpels en voor de laatste hertzjes kun je nog met de HTT bezig, want met de multiplier doe je het in stappen van 100MHz.
En snelheidswinst met het overklokken van de HTT is zo goed als nul. Bij Intel CPU's met een FSB werden ze soms wel beperkt met de FSB, daarom (en meerdere redenen) gaat de FSB ook nu eindelijk bij Intel weg.
Dus gewoon multiplier overklokken is het simpels en voor de laatste hertzjes kun je nog met de HTT bezig, want met de multiplier doe je het in stappen van 100MHz.
AMD Nieuwsdiscussie
Daar ben ik niet helemaal mee eens want als je de HTT overclockt, dan verhoog je ook de HT link en de CPU-NB. Vooral de CPU-NB is interesant omdat o.a. de L3 cache eraan hangt en dus sneller word.-The_Mask- schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:41:
CPU heeft geen FSB.
Gelukkig hoef je dat niet perse met een HTT overclock te doen, je kan ook de multipliers aan passen van de HT link en de CPU-NB. Echter moet je hierbij Cool and Quiet uitzetten. Met een programma zoals PhenomMsrTweaker kan je een eigen versie van CnQ draaien waardoor het alsnog zuinig is in idle.
Maar heb je het verschil wel eens gemeten?THE_FIREFOX schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:58:
[...]
Daar ben ik niet helemaal mee eens want als je de HTT overclockt, dan verhoog je ook de HT link en de CPU-NB. Vooral de CPU-NB is interesant omdat o.a. de L3 cache eraan hangt en dus sneller word.
Dat is zo goed als nul en merkbaar is het sowieso niet.
AMD Nieuwsdiscussie
Het verschil tussen een NB speed van 2000Mhz of 2600Mhz maakt best wel veel uit in benchmarks. In real-life wellicht niet, maar dan merk je ook het verschil tussen een X3 720 en een X4 955 niet.
Sommige borden hebben niet de mogelijkheid om de NB multiplier omhoog te zetten.
Zoals bij mij msi mobo,htt océn heeft dan wel degelijk zin
Zoals bij mij msi mobo,htt océn heeft dan wel degelijk zin
Verwijderd
Een vraagje m.b.t. de temperatuur:
Is het de bedoeling dat ik naar de temperatuur van de CPU (zoals bijv. Everest dat aangeeft) kijk of naar de temperatuur van de cores? Dit scheelt namelijk ~8 graden. Als de max. temps dus voor de cores gelden dan kan er nog een schepje bovenop
Is het de bedoeling dat ik naar de temperatuur van de CPU (zoals bijv. Everest dat aangeeft) kijk of naar de temperatuur van de cores? Dit scheelt namelijk ~8 graden. Als de max. temps dus voor de cores gelden dan kan er nog een schepje bovenop
Je moet uitgaan van de core temp,dat is wat nauwkeurigerVerwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:10:
Een vraagje m.b.t. de temperatuur:
Verwijderd
GelukkigSpeedy-J schreef op zondag 31 mei 2009 @ 20:43:
[...]
Je moet uitgaan van de core temp,dat is wat nauwkeuriger
Daar moet dus nog wel wat bij kunnen
Als ik de uiteindelijke settings heb gevonden zal ik hier wel een lijstje met de resultaten posten.
Im back .. Was afgelopen week druk met bouwen van mijn pc's. Nu staat mijn nieuwe rig hier, alleen ben ik nog niet tevreden. Het loopt nog niet helemaal lekker. Wel stabiel, maar lijkt alsof geheugen hangt af en toe. Soms bij bijvoorbeeld puur update installeren bij n game, doet ie een minuut niks, en plots gaat hij installeren. Games lopen in principe goed, maar ik heb het gevoel dat daar nog veel meer uit te halen is. Zeker bij bijv Crysis en ook STALKER...Anyway, ik heb nu nog niet het geheugen dat ik in eerste instantie wilde (DDR 3 dominator 1600MHZ), maar tijdelijk ander 1333MHZ corsair. Dit in verband mijn processor koeler die groot is waardoor die hoge dominators niet meer pastten helaas. Nu krijg ik deze week ander geheugen. 4x 2GB.
Ik weet alleen niet zo goed welk ander geheugen ik zou moeten nemen in combinatie met wat ik nu heb.
Mijn rig nu
GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P met laatse bios
Sapphire HD 4870 X2 2GB met 9.5 Catalyst
SCYTHE MUGEN 2-SCMG-2000
Corsair CMPSU-850TX
Ik heb uiteraard alles nu nog stock draaien, totdat ik tevreden ben met hoe soepel het loopt en voor mijn gevoel "goed". Nu heb ik nog niet helemaal het gevoel of het zo loopt als het moet. Misschien zijn dat ook bios instellingen, maar daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Maar mochten er mensen zijn met sooortgelijk systeem, dan hoor ik graag wat dingen van hun die goed zouden kunnen helpen.
Ik weet alleen niet zo goed welk ander geheugen ik zou moeten nemen in combinatie met wat ik nu heb.
Mijn rig nu
GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P met laatse bios
Sapphire HD 4870 X2 2GB met 9.5 Catalyst
SCYTHE MUGEN 2-SCMG-2000
Corsair CMPSU-850TX
Ik heb uiteraard alles nu nog stock draaien, totdat ik tevreden ben met hoe soepel het loopt en voor mijn gevoel "goed". Nu heb ik nog niet helemaal het gevoel of het zo loopt als het moet. Misschien zijn dat ook bios instellingen, maar daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Maar mochten er mensen zijn met sooortgelijk systeem, dan hoor ik graag wat dingen van hun die goed zouden kunnen helpen.
waarom wil mijn 955 niet hoger dan 3,4 stabiel 
heb een zalman 9700led op volle (lawaai!!!) toeren draaien.

Omdat je iets verkeerd doet of omdat die te warm wordt.mdj84nl schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:36:
AMD Nieuwsdiscussie
Hoe klokt je hem over? via Multiplier of HT ? Wat is er nog meer geklokt? Wat zijn de temps ?mdj84nl schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:36:
Verwijderd
[System Specs]:
CPU: AMD Phenom II X4 940 BE
Stepping: 2
CPU Cooler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Moederbord + Bios: Asus M3A78 Pro [Bioversie: 0902]
Geheugen: 2x 2GB Kingston ValueRam DDR2 800
Voeding: Sumvision Power X 450 W
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,25v
CPU NB Voltage: Default
HTT Voltage: Default
SB Voltage: Deafault
Memory Voltage: Default
CPU Multiplier: 15,5x
NB Multiplier: Default
HTT Speed: 207 Mhz
HTT Multiplier: 9x
Memory Divider: Default
Advanced Clock Calibration Setting: Default
[OC Results]:
CPU Speed:
NB Speed:
HTT Speed:
Memory Speed + Timings:
Max Load Temp:
Idle Temps:
Stability Tests:
is mijn systeem, ik zou graag mijn CPU ook wat gaan overclocken maar heb geen idee hoe ik dat precies aanpak. kan iemand mij helpen?
CPU: AMD Phenom II X4 940 BE
Stepping: 2
CPU Cooler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Moederbord + Bios: Asus M3A78 Pro [Bioversie: 0902]
Geheugen: 2x 2GB Kingston ValueRam DDR2 800
Voeding: Sumvision Power X 450 W
[OC Settings]:
CPU V-Core: 1,25v
CPU NB Voltage: Default
HTT Voltage: Default
SB Voltage: Deafault
Memory Voltage: Default
CPU Multiplier: 15,5x
NB Multiplier: Default
HTT Speed: 207 Mhz
HTT Multiplier: 9x
Memory Divider: Default
Advanced Clock Calibration Setting: Default
[OC Results]:
CPU Speed:
NB Speed:
HTT Speed:
Memory Speed + Timings:
Max Load Temp:
Idle Temps:
Stability Tests:
is mijn systeem, ik zou graag mijn CPU ook wat gaan overclocken maar heb geen idee hoe ik dat precies aanpak. kan iemand mij helpen?
Alles op default, dan CPU voltage op bijvoorbeeld 1,4 Volt en kijken hoe ver je komt met het verhogen van de multiplier. 
Is het simpelst.
Is het simpelst.
AMD Nieuwsdiscussie
Niks, of niet teveel op auto. mobo's willen dan nog wel eens vreemde voltages geven, wat niet ten goede komt aan je computer en processor
Maar hij heeft alles op default staan en niet op AUTO.
AMD Nieuwsdiscussie
op het moment stabiel
asrock M3A790GXH
phenom II 955 3.6Ghz (stock 3.2)
patriot viper 1600mhz (ingesteld op 1333Mhz 7-7-7-20)
bus 230mhz
multiplier 16x
voltage 1.41
= 3680 Mhz
onder lucht word hij nu 50 graden full load (noctua nh-u12p)
ga hem nog wel verder proberen te duwen.
mijn eerste keer overklokken trouwens
asrock M3A790GXH
phenom II 955 3.6Ghz (stock 3.2)
patriot viper 1600mhz (ingesteld op 1333Mhz 7-7-7-20)
bus 230mhz
multiplier 16x
voltage 1.41
= 3680 Mhz
onder lucht word hij nu 50 graden full load (noctua nh-u12p)
ga hem nog wel verder proberen te duwen.
mijn eerste keer overklokken trouwens
[ Voor 34% gewijzigd door Wannial op 08-06-2009 11:49 ]
Verwijderd
Maar waar moet ik op letten dan als ik die Multiplier ga verhogen? of het niet te ver gaat? temperatuur ofzo?
Dat je het voltage van de CPU niet boven de 1,55 Volt zet en de temp max zo rond de 60 graden blijft.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:13:
Maar waar moet ik op letten dan als ik die Multiplier ga verhogen? of het niet te ver gaat? temperatuur ofzo?
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb mijn processor (940) enkele seconden op 1.55 volt gehad, maar is echt aan het afbrokkelen, nu heb ik 1.45 volt nodig voor 3500 MHz en dan nog crashed hij heel sporadisch, zonder OC niet. Dus ik kan je persoonlijk 1.55 volt afraden. Ga binnenkort een 955 halen en zet mijn 940 in de computer van een vriend die toch niet gaat overclocken.
Ik zou niet gaan overclocken als je je afvraagt of je de temperatuur in de gaten moet houden. Houd maximaal 20 graden aan dan komt alles goed.
Je brakke voeding vriend!Maar waar moet ik op letten dan als ik die Multiplier ga verhogen? of het niet te ver gaat? temperatuur ofzo?
Ik zou niet gaan overclocken als je je afvraagt of je de temperatuur in de gaten moet houden. Houd maximaal 20 graden aan dan komt alles goed.
[ Voor 31% gewijzigd door Red-Front op 03-06-2009 17:51 ]
Kan me niet voorstellen dat jij de CPU aan het slopen bent met 1,55 Volt er zijn hier veel mensen (waaronder ik) die wel met 1,55 Volt en meer hebben gedraaid.Red-Front schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:49:
Ik heb mijn processor (940) enkele seconden op 1.55 volt gehad, maar is echt aan het afbrokkelen, nu heb ik 1.45 volt nodig voor 3500 MHz en dan nog crashed hij heel sporadisch, zonder OC niet. Dus ik kan je persoonlijk 1.55 volt afraden. Ga binnenkort een 955 halen en zet mijn 940 in de computer van een vriend die toch niet gaat overclocken.
Ik gebruik 1,55 volt ook voor 24/7 en heb nergens last van.
AMD Nieuwsdiscussie
Enig ander idee dan? Hij wilt serieus niet meer vooruit.. zit in een goed gekoelde kast en is altijd <45 graden stressed (Scythe Mugen 2 + 3 x Ultra Kaze 3000 + AS5).
Voorin 2 ventilatoren, onderin 1 ventilator, zijkant 1 ventilator en boven aan 2 ventilatoren. Dus het moederbord is het ook niet..
Voorin 2 ventilatoren, onderin 1 ventilator, zijkant 1 ventilator en boven aan 2 ventilatoren. Dus het moederbord is het ook niet..
[ Voor 81% gewijzigd door Red-Front op 03-06-2009 18:07 ]
Een vcore van 1,25v ??? Dat is nogal vreemd. Dat is lager dan default.
@ Red front
Ik heb 1,475 nodig om mijn 720 stabiel op 3,5Ghz te krijgen. en zelfs 1,55v voor 3,6Ghz. Dus zo vreemd is het niet.
Ik vind 45 graden nogal veel. Ik zit op 3.4 Ghz met 1,45 vcore op max 40 graden. En dat is met mijn Mugen 2 fan op het moerderbord, dus rond de 1200 rpm en twee antec casefans op low (1200 rpm), dus een stuk lager dan bij jou.
[ Voor 45% gewijzigd door KarlMarX op 03-06-2009 18:07 ]
Met die voltage haal ik juist de 3.6GHz. De temperatuur die ik stressed dan heb is 48~52 graden. Dat met de Mugen 1 met 2 fans erop. Heb de processor meerdere keren goed schoongemaakt met Arctic cpu cleaner en andere pasta maar dat scheelde hoogstens 4~5 graden.KarlMarX schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:03:
[...]
Ik vind 45 graden nogal veel. Ik zit op 3.4 Ghz met 1,45 vcore op max 40 graden. En dat is met mijn Mugen 2 fan op het moerderbord, dus rond de 1200 rpm en twee antec casefans op low (1200 rpm), dus een stuk lager dan bij jou.
Als ik op stock voltage 3.4GHz draai, dan zit ik ook zonder problemen op max 40 graden.
Ik draai hier met mijn X4 940 3.5Ghz op 1.41V met een max temp van 50 graden bij een warme zomerdag zoals afgelopen maandag etc. Met stock cooling..
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Doet mijn 710 ook. Maar denk er toch over om een andere koeler erop te zetten, het is op zo'n zomerdag al zo heet
Klopt ik zit er zelf ook over te denken om er een andere cooler op te zetten. Ik heb alleen geen zin om heel mijn moederbord er weer uit te moeten halen. Welke cooler is dan gewoon goed voor de PH2, zonder dat ik mijn mobo eruit moet halen?
@ THE_FIREFOX en KarlMarx
Ik heb hem nu op 3500 MHz met 1.4 volt (max 43 graden) - crashes kwamen dus niet door de (te lage) voltage. Ga meteen even de BIOS aanpassen zodat ik altijd met 1.4 boot.
Weer +1 voor AMD. Toch ga ik een 955 kopen
Ik heb hem nu op 3500 MHz met 1.4 volt (max 43 graden) - crashes kwamen dus niet door de (te lage) voltage. Ga meteen even de BIOS aanpassen zodat ik altijd met 1.4 boot.
Weer +1 voor AMD. Toch ga ik een 955 kopen
Denk dat bij bijna elke koeler je mobo dr wel uit 'moet' gezien je een betere backplate moet monterenKuhr89 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 21:58:
Klopt ik zit er zelf ook over te denken om er een andere cooler op te zetten. Ik heb alleen geen zin om heel mijn moederbord er weer uit te moeten halen. Welke cooler is dan gewoon goed voor de PH2, zonder dat ik mijn mobo eruit moet halen?
Ja dat is inderdaad wel waar. Dan toch maar doen heTinussje schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 14:44:
[...]
Denk dat bij bijna elke koeler je mobo dr wel uit 'moet' gezien je een betere backplate moet monteren