Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236479

Topicstarter
AMD Phenom: Quad- en Tricore OC/ info Topic
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/theplague/Topicstart/phenom_forumsized.jpg
Inhoud

Inleiding
Tricore specificaties
Quadcore specificaties
Overclocking Basics
Overclocking Programs
Moederborden
Koelers
Thanks to...

Inleiding

Hoi ik ben Michael en dit is mijn eerste topic start, ik zag dat hier al een draadje over was geweest maar daar stond alleen de vraag in of een draadje als dit nodig was, naar mijn verzoek aan de topicstarter het topic te starten heb ik niks erover gehoord dus vandaar dat ik het draadje gefixed heb.

Het is m'n eerste keer dus mocht er wat missen/niet volgens de regels zijn: DM me

Dit draadje zal gevuld worden met OC resultaten van de Quadcores van AMD en binnenkort ook resultaten van de nieuwe Triplecores.
Ik weet dat niet veel mensen deze cpu's hebben, maar ik hoop dat dat snel zal veranderen aangezien bij sommige webshops de prijs van de Quad core al zo laag is dat het goedkoper is als menige Dualcore.
Natuurlijk is het geen excuus om dan voor een Quad te gaan want clocken ze wel goed? Dat gaan we hier hopelijk te zien krijgen.

Tricore 7xxx Toliman specificaties

Hoewel officieel de Triplecore's er nog niet zijn heb ik toch maar besloten deze erbij te plaatsen, aangezien het topic er wat completer van wordt.

Een enkele maand geleden is bekend gemaakt dat AMD met een zogenaamde 'Toliman'-Tricore gaat komen. Dit is inmiddels al bevestigd waardoor er heel wat discussies op gang zijn gekomen.
Volgens de geruchten is de Phenom Tricore eigenlijk gewoon een Phenom Quadcore met één kapotte core zijn. Dit is echter nog niet bevestigd.

De kloksnelheid van de Phenom 7-serie zou tussen de 2,3GHz en 2,5GHz liggen, met een tdp van 89 watt. Frontpage: Gerucht: AMD-tricore verschijnt in maart op 2,5GHz

PhenomL2/L3 cacheMultiTDPSteppingStock speedBugPricewatch
76001.5MB/2MB89W2.3Ghz
77001.5MB/2MB89W2.5Ghz

Quadcore 9xxx Barcelona specificaties

Juist, het woordje Quad zegt al genoeg. De AMD Phenom 'Barcelona'-Quadcore beschikt over 4 verwerkingseenheden en over een nogal kleine hoeveelheid cache: de L2 cache bestaat net als het L3 cache uit 2MB, wat volgens AMD meer dan voldoende is.

De Quad serie bestaat nu nog uit de:

PhenomL2/L3 cacheMultiTDPSteppingStock speedBugPricewatch
95002MB/2MB11x95WB22.2GhzJaLink
96002MB/2MB11.5x95WB22.3GhzJaLink
97002MB/2MB12x95WB22.4GhzJaLink
98002MB/2MB12.5x95WB22.5GhzJa
99002MB/2MB13x95WB22.6GhzJa

In Nederland zien we de 9500 en de 9600 veel voorbij komen. De andere drie heb ik zelf nog niet gezien maar die zullen ongetwijfeld nog langs komen.

Overclocking Basics

Hier is een FAQ te vinden waarin de basics van het overklokken worden uitgelegd:

Frequently Asked Questions T&C

Enkele artikelen m.b.t. het geheugen:

Artikel van X-bit Labs.

Artikel van Anandtech.

Ook hier op GoT is een heel goed topic over DDR/DDR2/DDR3 geheugen, en waar je op moet letten bij de aanschaf:

Het DDR/DDR2/DDR3 Informatie- en Overklokresultaten-topic

-Uitleg van Rol-Co over hoe je BIOS te flashen op een ASUS mobo:

Rol-Co in "[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 2]"

Dit kan je echter ook vanuit windows doen met de ASUS update utility tool.

Enkele overclocking starter guides:

Phenom 9600 op XbitLabs

Phenom 9600 Black Edition review op PC Perspective

The Inquirer kijkt naar AMD Overdrive

Overclocking Programs

Stabiliteit:

PRIME95

SP2004 Orthos Edition (Dual Core PRIME95)

Memtest86

Memtest Windows

SuperPi Mod

SuperPi

AMD's eigen monitor tools

Monitoring:

Thermal Analysis Tool (TAT)

CoreTemp

Speedfan

CPU-Z

AMD Overdrive

Moederborden

Tekst moet nog komen.

Vergelijking tussen de 770, 780 en 790 chipsets van AMD

AMD's 7x0 Chipset op Digit-Life

Koelers

Gelinkt met Pricewatch:

ThermalTake Big Typhoon

Arctic Freezer 7 Pro

Tuniq Tower 120

Zalman CNPS9500

Zalman CNPS9700

Thermaltake Sonic Tower

Scythe Ninja

Coolermaster Gemini II

Tip :) : Core 2 CPU Cooling Roundup @ Firingsquad.

Overclocking Results

Ben je lekker wezen clocken of misschien maar een klein beetje? Het maakt niet uit! Post je resultaten dik gedrukt en dan zal de top 15 in de TS blijven updaten. Om alles lekker overzichtelijk te houden zou ik de resultaten graag zo willen hebben:

Phenom xxxx | batch | stepping | vcore | resultaat | temps@load | koeling | naam.

Mocht je wat toe te voegen hebben aan de TS please DM het me, ik leer ervan en je doet mij en de rest van alle AMD Phenom fans een plezier!
Greetz, cc_tuner

Top 15 resultaten
-
-
-

Thanks to...

• Thnx to Mr Alfabet voor een spel/taalfout vrije tekst en nieuwe opmaak :)

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 236479 op 21-02-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15
Ten eerste, elk regeltje tekst in een aparte cel is niet handig. Maar gewoon cellen voor elk onderwerp en maak daar een lap tekst.

Ten tweede, informatie? Pics? Maak een lijst met goed overclockende moederborden die Phenom processors ondersteunen, zet er een foto bij en de specificaties, en misschien wat meer info over wat voor overclockopties de borden bieden.

Ten derde, een klein lijstje met wat clockfrequenties van een aantal modellen is niet handig. Maak een mooi tabelletje waarin je de typenummers zet met clockfrequentie, TDP, cache, multiplier, stepping, aantal cores, etc. Eventueel linken naar een externe pagina voor deze info.

Ten vierde, een stuk over de werking van de Phenom zou leuk zijn, met een stuk over wat de tri-core nou precies is. Wat technische details enzo. Een kleine uitleg over steppings zoals de B3, de C0 etc. zou ook wel erg handig zijn, alsmede een stukje over de TLB errata. Aan dit laatste kun je misschien linken naar de fix voor dit probleem, en er een tabelletje bij zetten van de performance zónder fix en performance mét fix. Wat algemene benchmarks zouden overigens ook leuk zijn

Ten vijfde, heatsinks. Een stukje over welke heatsinks goed presteren, met foto erbij en dergelijken.

Ten zesde, een lijst met overclock resultaten in de TS zetten (zoals je nu van plan bent) is NIET handig. Mensen draaien namelijk continu op andere snelheden, en het wordt zo wel een erg lange lijst. Gewoon een top 10 maken voor de hoogst gehaalde frequenties, hoogste aantal punten in bepaalde benchmarks, etc.

Misschien ook wel leuk om wat te schrijven over AMD Overdrive, de individuele overclockbaarheid van elke core en de 780/790FX chipsets.

Tot slot zou ik je graag willen wijzen naar [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 35 om een indicatie te krijgen van wat er in een goede TS thuishoort.

Dat was het, hoop dat je er wat aan hebt en er wat mee doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tnx :)
Hier ga ik zeker wat mee doen... alleen zal dat pas morgen worden want ik moet zo weg :(
Vanaf morgen dus updates in de ts :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 10:15
Als je wilt wil ik je best helpen met stukjes schrijven hoor :)

Er staat trouwens een typo in de header bovenin :+

[ Voor 30% gewijzigd door Avalaxy op 17-02-2008 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hulp is altijd handig :)
Dm me maar dat is wat handiger ;)
Ik hoef niet meer weg dus ik probeer vanaaf al zoveel mogelijk te fixen,
Moederborden etc zoeken die goed oc'en met de phenoms is wat moeilijk omdat er maar weinig resultaten te vinden zijn :( maar ik ga m'n best doen.!

ps: typo is verholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hoi ik ben ook in het bezit van een Phenom 9500 ,en die zit op een Gigabyte DS4 mobo geprikt.
Overclocken is op dit moment een ramp omdat de hele zaak zwaar onstabiel is...
Zodra het een beetje wil lopen post ik mijn OC hier,ik heb wel een zeer onstabiele 2600mhz eruit weten te halen op stock vcore.
meer volgt later !

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Speedy-J schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:27:
Hoi ik ben ook in het bezit van een Phenom 9500 ,en die zit op een Gigabyte DS4 mobo geprikt.
Zodra het een beetje wil lopen post ik mijn OC hier,ik heb wel een zeer onstabiele 2600mhz eruit weten te halen op stock vcore.
meer volgt later !
Waarom clock je dan ook niet wat langzamer? Het is niet een kwestie van zo hoog mogelijk komen met alleen als must dat de pc zijn POST vlekkeloos doorloopt..

Beter overclock je steeds een paar mhz en bij de eerste error / bsod ga je kijken wat er veranderd moet worden.. Testjes als memtest86+ en prime95 en 3dmark willen dan wel eens helpen..

niet racen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Waarom zou ik trager overclocken als het systeem niet eens stabiel is bij stock settings.
Ik overclock al ruim 15 jaar dus ik weet wel waar ik mee bezig ben ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-J schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:40:
Waarom zou ik trager overclocken als het systeem niet eens stabiel is bij stock settings.
Ik overclock al ruim 15 jaar dus ik weet wel waar ik mee bezig ben ;)
Als je systeem met stock settings niet stabiel is zou ik ook helemaal nog niet denken aan overclocken...

Ik zou eerst eens er achter komen waarom je systeem instabiel is..

- Brak geheugen?
- Gare windows setup?
- Andere defecte hardware?
- Overheat?
- etc, etc, etc....

Afijn dat wist je zelf denk ik wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ja dat wist ik wel ,heb van alles geprobeerd hem stabiel te krijgen ,verse windows erop gezet en nieuw (ander merk) geheugen gekocht ,andere videokaart niks mag helpen.
Ik ben ook aan mijn 2e DS4 bezig ,de eerste gaf de geest nadat eerst de lan was kapot gegaan en later is hij overleden aan een te hoge HTT ,lachwekkende 218MHz FSB.
Nu is mijn vertrouwen in de Gigbyte helemaal weg zoals je wel begrijpt meschien.Het 2e mobo is geen haar beter ,alleen maar ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-J schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:51:
Nu is mijn vertrouwen in de Gigbyte helemaal weg zoals je wel begrijpt meschien.Het 2e mobo is geen haar beter ,alleen maar ellende.
Ik zweer bij Abit, Speed - Stability - Atitude

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Hey cc_tuner!

Ik heb net even n paar uurtjes je nieuwe TS opnieuw opgezet, ik hoop dat je de layout wat vind! Ook heb ik er meteen wat links naar reviews etc bijgeplakt.

Hier nog wat andere links voor bij de oc progs (druk ff op view rechtsboven voor de sourcecode urls):

AMD's Monitoring- en adjustment tools en drivers

AMD Overdrive

oh en in het overclocking basics stukje ben ik een [/b] tag vergeten, zet die er nog even tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Alfabet op 21-02-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ziet er prima uit. ;)

Mijn spider platform staat ook klaar voor een Phenom, nog even wachten op wat de B3 gaat brengen. Maar het begint toch wel te kribbelen, en kan snelheid goed gebruiken voor vidoebewerking.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255613

Gigabyte GA-MA790FX-DS5
AMD® Phenom X4 9500 Sockel AM22200MHz
4GB DDR2-RAM G.E.I.L Ultra, DDR2-800
2x 512MB ATI Radeon HD 3870 PCIe 2.0 im CrossFire

dat is mijn nieuw systeem maar het valt me eigenlijk wel tegen van prestaties , op de 3dmark06
scoor ik onder niveau en volgens mij heeft dat allemaal met de processor te maken die alles tegen houd. Dus stabiel draait hij niet echt :( spijtig voor die grafische kaartjes wel want die presteren goed genoeg :)

Als er iemand iets weet om die cpu wat stabieler te laten draaien , let me know hehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Anoniem: 255613 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:01:
Gigabyte GA-MA790FX-DS5
AMD® Phenom X4 9500 Sockel AM22200MHz
4GB DDR2-RAM G.E.I.L Ultra, DDR2-800
2x 512MB ATI Radeon HD 3870 PCIe 2.0 im CrossFire

dat is mijn nieuw systeem maar het valt me eigenlijk wel tegen van prestaties , op de 3dmark06
scoor ik onder niveau en volgens mij heeft dat allemaal met de processor te maken die alles tegen houd. Dus stabiel draait hij niet echt :( spijtig voor die grafische kaartjes wel want die presteren goed genoeg :)

Als er iemand iets weet om die cpu wat stabieler te laten draaien , let me know hehe :)
Wat is jouw score? Ik heb zelf sinds kort een compleet AMD systeem met de volgende specs:

Asus M3A32-MVP Deluxe
AMD X2 6400+ (stock)
4 GB Kingston HyperX 1066mhz mem.
Crossfire: 2x Asus EAH3870 HD3870 512MB (stock)

Ik haal net over de 12.000 punten wat ik vrij weinig vind.. tenminste ik had er meer van verwacht. De reden dat ik deze reply post in dit topic ondanks het feit dat ik een dual core heb, is dat ik mezelf afvroeg of ik erop vooruit zou gaan om over te schakelen op een Phenom. (afgezien van het feit dat mijn geheugen dan op 1066 draaid ipv de door de X2 bepaalde 800) Daarbij wel even duidelijk te stellen dat ik mijn X2 als tijdelijk heb aangeschaft, omdat ik de Phenom heb uitgesteld totdat de B3 stepping zonder de TLB bug uit is. :z

[ Voor 6% gewijzigd door richeh op 15-03-2008 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Laatst online: 08-02 00:26

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

richeh schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:19:
[...]

Wat is jouw score? Ik heb zelf sinds kort een compleet AMD systeem met de volgende specs:

Asus M3A32-MVP Deluxe
AMD X2 6400+ (stock)
4 GB Kingston HyperX 1066mhz mem.
Crossfire: 2x Asus EAH3870 HD3870 512MB (stock)

Ik haal net over de 12.000 punten wat ik vrij weinig vind.. tenminste ik had er meer van verwacht. De reden dat ik deze reply post in dit topic ondanks het feit dat ik een dual core heb, is dat ik mezelf afvroeg of ik erop vooruit zou gaan om over te schakelen op een Phenom. (afgezien van het feit dat mijn geheugen dan op 1066 draaid ipv de door de X2 bepaalde 800) Daarbij wel even duidelijk te stellen dat ik mijn X2 als tijdelijk heb aangeschaft, omdat ik de Phenom heb uitgesteld totdat de B3 stepping zonder de TLB bug uit is. :z
Dat is inderdaad erg weinig, met een kaart haal ik net geen 11000 en met 2 kaarten zit ik bijna op de 18000. Dat is wel met een Core 2 quad op 3800MHz, dat zou best het verschil in 3Dmark kunnen verklaren. Alleen zolang je er geen last van hebt in games zou ik me niet druk maken. Dan draai je ook een veel hogere resolutie waarbij de CPU net even wat minder belangrijk is :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Anoniem: 255613 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:01:

Speedy-J schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:27:
meer volgt later!
Wat doen jullie met die TLB bug? Hebben jullie wel of niet de BIOS fix ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Even om de rest voor te zijn, cc_tuner laat de boel niet stikken, maar z'n pc is dood :)

Verder zie ik hem ook weinig online, eigenlijk niet gewoon. Just FYI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb de TLB bug zo gelaten zoals het was want dan moet ik teveel inleveren in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:53
Ik ben even aan het spelen geweest met m'n pc,

Ik heb de volgende specs:

AMD Phenom 9600 Black Edition
Scythe KamaCross koeler.
Asus M3a32 MVP Deluxe Wifi/AP
2x Geil Black Dragon 2GB 5-5-5-15 1066MHz
2x HIS HD3870 IceQ3 Turbo
2X Western Digital SE16 500 GB (WD5000AAKS)
Creative X-FI Extreme Gamer
Windows Vista Ultimate x64

De processor loopt standaard op 2300 MHz maar ik wil hem eigenlijk op 2600 MHz hebben :)

Ben met kleine stapjes begonnen, de multipliër van 11,5 naar 12 gezet en dat liep zonder problemen.
Heb het voltage van auto af gehaald en perongeluk op 1.125V gezet ipv 1.25 maar zelfs toen was hij stabiel (naja, een stress test van 3 uur gaf geen problemen).

Multiplier naar 12,5 en op 1.25V loopt ook erg goed, Processor was na een stress test van 2 uur maar 33 graden.

Dus op 2500Mhz geen problemen.

Toen dacht ik dan zal 2600MHz ook geen probleem moeten zijn.
Multiplier op 13 met een voltage van 1.25V,
systeem loopt wel door de post heen, maar loopt vast in windows.
Windows start wel helemaal door, maar loopt vast na een paar keer klikken.

Voltage op 1.3 Windows loopt vast in het laad scherm (groene balkje),
op 1.35V hetzelfde probleem.

Echt ervaren met overclocken ben ik niet, zijn er nog andere truuken om tot de 2600MHz te komen?
of ben ik gedoemd om op 2500MHz te blijven steken?

Als ik probeer de HT ref clock van 200 naar 208 te zetten, dan ben ik er ook toch?
Als dat niet stabiel loopt, zijn er dan nog andere voltages die ik iets zou kunnen verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 15:43
Is het mischien niet je geheugen wat niet verder wil?
En andes moet je gewoon het voltage omhoog gooien zit niet veel anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:53
Ik heb de uitleg op "Phenom 9600 op XbitLabs" gevolgt,

Alles staat daar mooi duidelijk aangegeven,

Maar ik kom met geen mogelijkheid op de 2600MHz,
Niet met de 'makkelijke' en ook niet op de 'moeilijke' manier.

2500MHz gaat echter in beide gevallen erg goed,
ik denk dat ik me hier maar bij neer moet leggen, voordat ik iets weer iets stuk maak ofzo.

Heb gister na m'n laatste poging m'n bios moeten resetten, omdat het hele zaakje niet meer wou opstarten.

Vcore op 1.4 Multiplier op 10x, NB Core op 1.3 Multiplier op 7x, en dan de bus snelheid vanaf 200 omhoog gaan schroeven, dit vond het systeem op een gegeven moment niet leuk meer :)

Nu op Vcore 1.25 multiplier 12,5 NB core en multiplier op auto en FSB op 200.

Denk dat ik het hier maar bij laat.
Het zou idd iets met het geheugen kunnen zijn,
Daar had ik al problemen mee om het op de standaard waardes goed werkend te krijgen.

Eigenlijk wist ik van te voren al dat GEIL geheugen mogelijk problemen zou kunnen geven op een ASUS mobo, maar het ziet er wel erg mooi uit met die draken erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Core : Agena (65 nm) / Stepping : DR-B2
Freq : 2513.05 MHz (228.46 * 11) [Stock dus 2.2ghz]
RAM : 4096 MB DDR2 Dual Channel
RAM Speed : 380.8 MHz (3:5) @ 5-5-5-15

Jammer genoeg op een Asus M2N-VM HDMI, waarop ik geen voltages kan instellen. Asus heeft wel een nieuw beta bios dat het instellen van voltages bij het geheugen toelaat, maar zodra ik daarmee maar een hertz overclock krijg ik artifacts/messed up beeld.

Ik vermoed dat mn bottleneck de Northbridge is, deze draait stock op 1800 ofzo, en na de overclock op
2055mhz, ik heb 'm tot 2066 gekregen maar daarboven crashed alles, als ik pech heb tijdens het booten en met wat meer mazzel als alles in windows crashed :P

image is clickable:
Afbeeldingslocatie: http://valid.x86-secret.com/ccpuz.php?id=337822

[ Voor 3% gewijzigd door Vyo op 30-03-2008 23:25 . Reden: typooo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Levo schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:24:
Jammer genoeg op een Asus M2N-VM HDMI, waarop ik geen voltages kan instellen. Asus heeft wel een nieuw beta bios dat het instellen van voltages bij het geheugen toelaat, maar zodra ik daarmee maar een hertz overclock krijg ik artifacts/messed up beeld.
Verwacht maar niet teveel van Asus. Bij de A8R-MVP (die ik heb) hebben ze qua overclocken bijzonder weinig waargemaakt (terwijl wel in eerste instantie beloofd).

Verder is er na meer dan een jaar nog een BIOS uitgekomen, maar deze staat nog steeds op Beta (en dit zal ook niet meer veranderen omdat dit al 1,5 jaar zo is).

Ik heb het gevoel dat ze alleen de duurste borden goed bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Is dat nog een former AM2 moederbord ipv AM2+?

Zowiezo is 230MHz +/- HTT enorm laag. Met een Nforce 550 haal ik hier 340Mhz. Deze zat eerst 'vast' op ongeveer 290Mhz, alles daarboven was niet startend systeem meer. Probleem lag 'm bij het gebruikte corsair geheugen, is vervangen en nu doe ik vrolijk 340MHz HTT. Wellicht kan je je Oc proberen op een andere plank, zet de MP eerst eens omlaag en zoek je maximale HTT Wall. Vanaf daar ga je de CPU stapsgewijs Oc'en.

Vergeet ook je dividers niet te veranderen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bij 230MHz lopen de meeste tegen het probleem aan van de NB die niet mee wilt werken, is alleen te omzeilen met een Black edition waarvan je de multipleir kan veranderen. Ik vrees dat je niet hoger gaat komen al verhoog je de Vcore.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Ik ga denk ik voor me broer een Phenom 9850 systeem samen stellen.

En dan een leuk clocken. Doel is 2800 MHz met een hogere NB speed als in 2100-2200 mhz mits dat mogelijk is. Performance zou dan beter moeten zijn dan een Q6700 cpu.

Eerst maar eens een winkel zoeken die ze heeft :D

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 31-03-2008 16:39 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

@grizzlybeer
Het valt me inderdaad zwaar tegen qua features en overclockability.

@lism
Dat is idd nog een former AM2 moederbord, ik ben van plan dit later te vervangen door een full-size atx moederbord plus een losse videokaart. Het probleem bij dit moederbord is dat for now, je geen dividers etc kunt instellen noch voltages. Een Black Edition is wel een heel goed idee, dat 9500 heeft een multiplier van 11x :(

@max_max234
idd, het probleem lijkt grotendeels te liggen bij de 230 mhz grens, en dan met name de north-bridge, ik krijg dikke artifacts/corruption zodra die rond de 2066 mhz komt. xD zeer vervelend en blijkbaar dus niet te omzeilen zonder een BE >_<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Levo schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:41:
@grizzlybeer
Het valt me inderdaad zwaar tegen qua features en overclockability.

@lism
Dat is idd nog een former AM2 moederbord, ik ben van plan dit later te vervangen door een full-size atx moederbord plus een losse videokaart. Het probleem bij dit moederbord is dat for now, je geen dividers etc kunt instellen noch voltages. Een Black Edition is wel een heel goed idee, dat 9500 heeft een multiplier van 11x :(

@max_max234
idd, het probleem lijkt grotendeels te liggen bij de 230 mhz grens, en dan met name de north-bridge, ik krijg dikke artifacts/corruption zodra die rond de 2066 mhz komt. xD zeer vervelend en blijkbaar dus niet te omzeilen zonder een BE >_<
Uhmm interessant. Overclockbaarheid is niet echt een sterke kant van de 65nm Phenom's die nieuwe B3 komt tot 2.9-3.0. Dat is geen slechte prestatie. Maar vergeleken met de 3.6 van de Intel Quad cores. Echter verbruiken die 3.6 GHz intel 65nm quads ook veel meer. Maar die 9850 BE lijkt me een leuke cpu voor die 190 euro.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Levo schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:41:

@lism
Je hebt dus een budgetbord met totaal geen enkele garantie tot hoever je bord komt. Volgens mij kan je beter wat geld in een 2dehands Nforce 550 steken, en daarmee iets doen. Wellicht dan maar meteen een AM2+ omdat je daar iets meer bandbreedte ook krijgt voor de CPU.

Oc'en met MP is nietzo zinvol aangezien je er alleen je Clock-snelheid mee verhoogt. Je snapt toch wel dat verhogen van de HTT veel meer met zich meebrengt ook?

Desnoods kom je maar een keer langs om te kijken wat die CPU nu in z'n mars heeft icm een Nforce 550 met een 340MHz HTT + 580MHz memory :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 58485 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 16:55:
[...]

Je hebt dus een budgetbord met totaal geen enkele garantie tot hoever je bord komt. Volgens mij kan je beter wat geld in een 2dehands Nforce 550 steken, en daarmee iets doen. Wellicht dan maar meteen een AM2+ omdat je daar iets meer bandbreedte ook krijgt voor de CPU.

Oc'en met MP is nietzo zinvol aangezien je er alleen je Clock-snelheid mee verhoogt. Je snapt toch wel dat verhogen van de HTT veel meer met zich meebrengt ook?

Desnoods kom je maar een keer langs om te kijken wat die CPU nu in z'n mars heeft icm een Nforce 550 met een 340MHz HTT + 580MHz memory :+
Je leest sowieso dat Phenom niet van hoge HTT speeds houd. 240 schijnt een beetje de max van B2's te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

I know, I know... Het probleem is absoluut het moederbord, het zou me niets verbazen als de cpu nog redelijk wat rek heeft. Ik heb me hiervoor een beetje onduidelijk uitgedrukt volgens mij, ik zei 'atx-bord' maar ik bedoelde een (full-size) AM2+ bord :p

M'n geheugen kan prima op 1066 draaien, zou eigenlijk eens moeten kijken hoe ver ik vanaf daar kan overclocken, de limit is puur het moederbord op 230 Mhz HTT. Volgens de specificaties kan het bord tussen de 1600 en 2000 MT/s aan, met 2055 als stabiel maximum is het duidelijk tijd voor een nieuw moederbord. de northbridge draait maximaal op 2055, maar m'n HT-Link volgens CPU-Z op 1142 mhz? dat moet keer twee gedaan worden neem ik aan?

* Vyo gaat de faq etc nog een keer doornemen ;(

Ik heb het trouwens gekocht met het oog op later upgraden, maar dat het zo erg m'n performance zou beperken had ik niet gedacht :P

[ Voor 13% gewijzigd door Vyo op 31-03-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb ik het nou scheef of kan je ook spelen met de Proc's MP & HTT MP ? Zo kan je toch binnen een beperkte waarde blijven? Overigens is het 1000MT voor een AM2 en het wordt vaak opgeteld (2x1000=2000) wat dus niet zo is. Zorg dat je je HTT MP op minder dan 1000MHz houdt, bijv 4x230=920MHz zodat je altijd wat speling hebt.

Zet anders eerst die MP op een lagere waarde, bijv 7x zodat je ver onder de normale clockspeed zit, en ga daarna eerst je hoogste stabiele HTT opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Ik heb tot nu toe nergens in het BIOS een optie kunnen vinden om een multiplier of wat dan ook aan te passen, alleen de divider tussen de 'fsb' en het ram, tussen de 200 tot 533 mhz.

Ik kan alleen de PCI-Express snelheid ergens tussen de 100 en 150 instellen, en de 'fsb' tussen de 200 en 300 mhz, en zodra je boven de 228 komt begint de Northbridge dus overlijdingsverschijnselen te vertonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eventueel voor een bios update, maar pas op met beta'biossen. Ik heb m'n bord ook verknalt door er een nieuw beta bios in te zetten, en was bijna onmogelijk om terug te komen naar het origineel totdat de plank niet meer wou starten. RMA gestuurd en geld retour gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

hmm, afwachten dus, ze hebben van het weekend een beta-bios erop gegooid, de enige toevoeging was een voltage-instelling voor je geheugen, en daarmee viel helemaal niet over te clocken: snel teruggeclocked en teruggeflashed naar het oude bios!

De normale AM2+ moederborden moeten dus een divider hebben voor de HT-Link, en sowieso de hogere frequenties ondersteunen, ik ben aan het rondkijken voor een 770 bord, maar die krengen zijn ook nog best duur, en vooral de goedkopere zoals de Asus M3A bordjes schijnen niet helemaal lekker te werken met Phenoms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
asus heeft nooit echt een goede naam gehad met overclocken in combinatie met amd vraag me niet waarom maar dat is nou eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazekerrrrr schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:26:
asus heeft nooit echt een goede naam gehad met overclocken in combinatie met amd vraag me niet waarom maar dat is nou eenmaal zo.
Roep dat maar niet te hard :) Het is niet het merk dat slecht oc'ed, het ligt aan het type componenten en de usability daarvan (mods, voltages, clocks etc). Hoe meer hoe beter je ermee kan spelen. :)

Gigabyte is anders ook zo'n merk waarvan ik 'dacht' dat dat slecht zou zijn. Nou dit bord werkt prima en hun support al helemaal :o Heb een custom bios van ze gehad, ivm corsair geheugenmodules & timingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Jazekerrrrr schreef op maandag 31 maart 2008 @ 19:26:
M'n Athlon XP met asus-flagship (nForce2 etc) clockte toen nog best goed voor zover ik het me herinner.

CPU@ 2.52 ghz en geheugen @ 456 mhz, dit was het beste wat ik er tot nog toe van kon maken, kan straks nog kijken of ik mn geheugen ook 590 mhz aan gaat kunnen (zelfde overclock vanaf de enige mogelijke hogere geheugensetting) maar iets zegt me dat ik daar niet teveel hoop op moet hebben :+ blijkbaar heb ik wel goed geheugen, de Micron D9GMH :D nu nog een functie om meer dan 2.1 volt op het geheugen te zetten en kijken hoe snel het wil vliegen _/-\o_ :X

[ Voor 15% gewijzigd door Vyo op 01-04-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Wikipedia: List of AMD Phenom microprocessors
lijst voor de ts
verder zit ik te wachten op de
Phenom 9100e of de Phenom 8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik loop met de DS4 ook tegen een wall aan van 230htt .Ook al zet ik de NB mp op 8 of 7 het maakt allemaal niets uit.
Ik heb eerder het vermoeden dat de Phenom zelf niet tegen hoge htt ken...
Volgens mij wil mijn cpu wel, maar alleen met unlocked multipliers.
Hij haalt 11x230 met maar 1.2vcore dus hij zou toch nog iets sneller kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Speedy-J schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:57:
Ik loop met de DS4 ook tegen een wall aan van 230htt .Ook al zet ik de NB mp op 8 of 7 het maakt allemaal niets uit.
Ik heb eerder het vermoeden dat de Phenom zelf niet tegen hoge htt ken...
Volgens mij wil mijn cpu wel, maar alleen met unlocked multipliers.
Hij haalt 11x230 met maar 1.2vcore dus hij zou toch nog iets sneller kunnen lijkt mij.
Dat zij ik een paar posts hierboven ook al. 230-240 en dan houd het op. Daarom is een blackedition op dit moment een must om het maximale er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wederom wat voor een plank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Gigabyte MA790X DS4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuragon
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-04 11:35
Hallo,

Specs

Mobo: Asus M2n-x plus
Proc: Phenom 9500 @ 2,2Ghz + zalman CNPS9500 koeler
RAM: 2x 1Gb Kingston 667mhz
PSU: Recom 450 watt

Ik weet nog niet heel veel van oc'en af maar ik zal graag mijn systeem willen oc'en graag hoor ik tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie OC pogingen gaande op relatief budgetbordjes. Snappen jullie dat de memory-divider + HTT MP op zulke waardes wel omlaag gezet moeten worden? 230 is niet veel, maar als je geheugen hebt dat al niet meer aankan op die snelheid hoe kan je die Proc zo snel uitmaken als Slechte oc'er? Ligt het niet aan je plank of je geheugen?

Behoorlijk interesant om nu een Quad in huis te halen en op z'n staart te trappen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb prima geheugen hoor ,dat gaat met gemak naar 1100mhz.
Me mobo lijkt me ook dik in orde,het verschil tussen de DS4 en DS5 is de 2 extra sata poorten.
Voor de rest is het gelijk aan de DS5 zowel de BIOS als de layout van het bord zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

230MHz klinkt echt alsof je niet binnen de perken van de CPU zit maar eerder van je moederbord, of 'insert' MP / voltage.

Ik haal zelf 340MHz htt en sta daarom te popelen om te kijken wat een quad wil doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ben idd benieuwd wat hij bij jou gaat doen,zelf zou ik het moeten testen met een am2 cpu hoe hoog de htt wil gaan.
Deze phenom wil gewoon niet want zelfs op 11x218 is de cpu niet geheel stabiel.
Oh ja ik vergeet te vertellen dat dit mijn 2e DS4 mobo is ,beide mobo's gingen niet harder dan 230htt met de phenom.

[ Voor 22% gewijzigd door Speedy-J op 02-04-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar heb je alle opties die je verwachten kan als je begint met overclocken? HTTmp? Htt-voltage? Divider voor je geheugen? (ook al haal je 1100mhz , 1 verkeerde timing en het zaakje boot niet :+ ) Beetje krom ook.

En volgens mij zou je een CPU met de MP ook kunnen onderklokken om vervolgens een hogere HTT eruit te halen, dat is sneller dan een MP'oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Alle opties zijn aanwezig en al ruim gebruikt in de 4 maanden dat ik de phenom heb.
Met de CPU mp naar 4x haal ik er net zoveel uit als op 11x :) 230htt dus...
Vaag hoor ik weet bijna zeker dat het met een normale am2 cpu wel goed gaat.
Aan ervaring met oc'en zal het ook niet echt liggen,vanaf het 486 DX2 tijdperk draai ik al mee in dit wereldje van oc'en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ok ik denk dat ik eruit ben ,op het moment draait de phenom 9x267Mhz en ram op 1066Mhz.
Ik heb de PCi-e snelheid van 102 naar 108 gezet Ht link speed 1869Mhz en NB speed 1869 sync met elkaar dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie je nou wel....

230 lijkt me immers meer een verkeerde setting op je plank waardoor het niet verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Ik mis de HTT-mp en alle voltages :+ maar dan nog, aan het geheugen ligt het niet de cpu komt op 2.52 en mn geheugen op 1172 mhz :+ het is de NB die een wall heeft, maar het is me door een gebrek aan instelmogelijkheden nog niet echt duidelijk of dat nou op m'n cpu zit of op mn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is de NB die een wall
Wat is het nou? Wel bij stilgestaan dat je HTT MP standaard op 5x staat, en dus 5x200MHz 1000MHz is? En bij 230MHz, 1150MHz ?

Niet elke plank draait stabiel op die waarde. Zeker niet dat bord wat jij hebt.. Mijn bord doet net 1190MHz stabiel, en alles daarboven loopt brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
Vyo schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:25:
[...]

M'n Athlon XP met asus-flagship (nForce2 etc) clockte toen nog best goed voor zover ik het me herinner.

CPU@ 2.52 ghz en geheugen @ 456 mhz, dit was het beste wat ik er tot nog toe van kon maken, kan straks nog kijken of ik mn geheugen ook 590 mhz aan gaat kunnen (zelfde overclock vanaf de enige mogelijke hogere geheugensetting) maar iets zegt me dat ik daar niet teveel hoop op moet hebben :+ blijkbaar heb ik wel goed geheugen, de Micron D9GMH :D nu nog een functie om meer dan 2.1 volt op het geheugen te zetten en kijken hoe snel het wil vliegen _/-\o_ :X
Ik bedoelde eigenlijk ook de amd athlon 64 en hoger klokken niet zo goed op een asus bord tenminste dat is mijn ervaring en ik lees het ook veel bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Draai hier sinds eergister een Phenom 9850 X4 BE op een Asus M2N-E AM2 board.
Het draait, maar daar is ook het meeste mee gezegd.

Over het M2N-E moederboard:
Ten eerste is er met de laatste beta bios update 1304 wel ondersteuning voor de MP instelling (wat bij de 1202 niet het geval was), alleen werkt het niet. Wil geen enkele setting van de MP overnemen. Draait dan op 1250MHz met een MP van 6,3 volgens CPU-Z. ( juist, ik heb het ook niet bedacht). De enige manier om de std MP van 12,5 te kunnen gebruiken is om C&Q aan te zetten. En dan ook throttled hij niet terug.

Ten tweede, ik draai nu 12,5×224 voor 2800MHz, NB freq 2240MHz. Alleen is de 3-fase? voeding van het board niet berekend op deze quadcore icm overclocken. Vcore zakt in werkelijkheid 0,065V terug met alle 4 cores onder full load. De cores een voor een belasten en je ziet de Vcore steeds verder inzakken. Dus 1.4V prik op de CPU ingesteld, is in werkelijkheid 1.335V. Eens kijken hoe lang dit het volhoud, want je hoort de regeling op het board lichtjes geluid maken onder belasting.

Verder mooie CPU op zich. En met 2 treads draaiende toch al sneller op stock speed dan de X2 6400+ die ik vervangen heb. Alleen zodra alle vier cores bezig zijn zie je de performance inzakken door de 'geringe' 2MB L3-cache. Zou wel een volgende stap kunnen zijn voor AMD, om deze cache groter te maken.

Maar best tevreden dus, op het moederboard na dan. Maar dat had ik aan de andere kant misschien kunnen verwachten. Phenom en AM2 ondersteuning is beperkt.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M-spec schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:52:
Ten tweede, ik draai nu 12,5×224 voor 2800MHz, NB freq 2240MHz. Alleen is de 3-fase? voeding van het board niet berekend op deze quadcore icm overclocken. Vcore zakt in werkelijkheid 0,065V terug met alle 4 cores onder full load. De cores een voor een belasten en je ziet de Vcore steeds verder inzakken. Dus 1.4V prik op de CPU ingesteld, is in werkelijkheid 1.335V. Eens kijken hoe lang dit het volhoud, want je hoort de regeling op het board lichtjes geluid maken onder belasting.
Zie het topic van gisteren bij AnandTech:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=2

Hij heeft de eerste 4 bordjes (van de 7) waarop hij de 9850BE geprobeerd had, gesloopt.

In geval van jouw bord worden maximaal de 95W Phenoms ondersteund. Als ik jouw verhaal zo lees ("Eens kijken hoe lang dit het volhoud, ...") maakt het je niet veel uit als je bord gesloopt wordt? Want er zit garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ik heb het even gelezen, thx. En ja, dan doet dit board het nog best goed wat dat aangaat. X2 6400 had ik ook nooit problemen mee. Is 125W TDP(max) design. De 9850BE verbruikt op stock speed 15W meer als de X2 6400 onder full load. En zit nu met de huidige overclock op zo'n 160W geschat.

Of het mij wat uit maakt of ie gesloopt wordt? Is nu bijna 1,5 jaar oud, dus garantie zal er wel niet meer op zitten. Ik mag dus al blij zijn dat hij nog werkt. Inmiddels 2 dagen zonder problemen. Maargoed, misschien wordt het dan zoiezo tijd om een ander board aan te schaffen.
Kan ik ook een keer de MP instellen, want een HTT hoger als 224 is gelijk exit.
Anoniem: 9449 schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:55:
[...]

Zie het topic van gisteren bij AnandTech:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=2

Hij heeft de eerste 4 bordjes (van de 7) waarop hij de 9850BE geprobeerd had, gesloopt.

In geval van jouw bord worden maximaal de 95W Phenoms ondersteund. Als ik jouw verhaal zo lees ("Eens kijken hoe lang dit het volhoud, ...") maakt het je niet veel uit als je bord gesloopt wordt? Want er zit garantie op?

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
M-spec schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:45:
Ik heb het even gelezen, thx. En ja, dan doet dit board het nog best goed wat dat aangaat. X2 6400 had ik ook nooit problemen mee. Is 125W TDP(max) design. De 9850BE verbruikt op stock speed 15W meer als de X2 6400 onder full load. En zit nu met de huidige overclock op zo'n 160W geschat.

Of het mij wat uit maakt of ie gesloopt wordt? Is nu bijna 1,5 jaar oud, dus garantie zal er wel niet meer op zitten. Ik mag dus al blij zijn dat hij nog werkt. Inmiddels 2 dagen zonder problemen. Maargoed, misschien wordt het dan zoiezo tijd om een ander board aan te schaffen.
Kan ik ook een keer de MP instellen, want een HTT hoger als 224 is gelijk exit.

[...]
Anders koop je toch wat heatsinkjes en plak je die er op ? of richt er een fan op. Dat scheelt al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:28:
[...]

Anders koop je toch wat heatsinkjes en plak je die er op ? of richt er een fan op. Dat scheelt al heel wat.
Op een M2N-E zit standaard een heatsink op de voeding met een heatpipe tussen de NB. Dat scheelt inderdaad. Heel heet wordt het niet, mede omdat er op de NB een waterkoelblok zit. Een fan in de zijkant van de kast koelt deze heatsink en het moederboard (ook ivm cpu waterkoelblok). De voeding op het bord wordt alleen duidelijk hoorbaar met een Vcore hoger als de standaard 1.3V (1,35+ V in de bios).

Ik heb de cpu nu zoiezo terug geclockt. Na 3 dagen schijnlijk stabiel te draaien kreeg ik toch een bluescreen. NB speed waarschijnlijk toch te hoog. Dus nu op safe, 2600MHz (208x12,5) met een 1,28 Vcore onder full load (1,3125 V in de bios).

Maar het bord gaat nog vervangen worden door 790FX AM2+ chipset. Dan kan ik eens bekijken wat de B3 stepping aan overclock ruimte heeft. 3GHz zou mooi wezen maar is misschien te
optimistisch.

Edit: om de een of andere vage reden werkt de MP instelling nu ineens wél. :S.
Alleen maar beter, toch is de Vcore-drop te groot om goed te kunnen testen. (1.40V zakt richting 1.34V en 1.325V naar 1.29V.
CPU temperatuur volgens CoreTemp was max. 45°C full load.

Phenom 9850BE:

200×15= 3.0GHz » boot, komt niet in windows. @ 1.34V

200×14,5= 2.9GHz » boot, Prime95 fout op core '4' na zo'n 3 min. ( core '3' als in 0,1,2,3) @1.34V

200×14=2.8GHz » boot, Prime95 fout op core '4' na zo'n 3 min. @1.29V tot 1.34V

200×13,5=2.7GHz » boot, Prime95 geeft na 1 uur geen fouten. @1.29V

Core '4' lijkt de minst overclockbare core te zijn. Steeds de enige met een foutmelding richting 2.8GHz.

Meer zit er in dit geval niet in.

[ Voor 26% gewijzigd door M-spec op 16-04-2008 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Laatst online: 04-11-2023
Sinds kort heb ik de 9850. Deze draaid nog gewoon op stock maar vertoond temperaturen rond de 40/45 graden.(idle) Dit is met een Zalman CNPS9700 cpu cooler. Ik moet nog gaan beginnen met overclocken, maar ergens heb ik het idee dat deze stock temperaturen al iets aan de hoge kant zijn? Alles draaid in een Lian-Li PC-A71 behuizing met 6, 120mm fans dus dat moet geen probleem zijn. Mijn eigen theorie is:

De zalman cpu cooler moet naar de achterkant van de kast gericht staan anders kan het lian li paneel voor de graphic cards niet geplaatst worden. Als het goed is zuigt de zalman cooler lucht aan, en blaast deze niet uit? Dit zou betekenen dat de zalman cooler zuigt richting een 120mm outtake fan aan de achterkant van de kast waardoor deze zijn stroom koele lucht mist? zie ik het goed of is de Phenom gewoon vanwege een andere oorzaak wat aan de warme kant?

(De koelpasta is al een aantal keer vervangen en weet bijna zeker dat deze zowiezo goed zit. Het is de standaard met de zalman cooler meegeleverde dunne koelpasta met strijkkwastje er bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Temperatuur kan aan de hoge kant zijn inderdaad. Maar wat is jou cputemp met alle 4 cores onder load? Met Prime95 (v25.6) bijvoorbeeld. Dat zou een beter gegeven/indicatie zijn.

De Zalman fan blaast lucht door de cooler, zuigt dus lucht aan. Kun je ook aan (de bladen van) de fan zelf zien als hij stil staat. Dus in jou situatie als ik het goed begrijp:

«««achterkant kast ||120mm casefan||««« (?) »»»fan||cpucooler||»»»

Op de plek van het vraagteken moet dan redelijk wat afstand zitten willen de fans elkaar niet tegen werken. Het zou zoiezo beter zijn om de cpucooler andersom te plaatsen zodat de 120mm casefan de warme lucht van de cpucooler gelijk naar buiten zuigt. Alleen gaat dat in jou geval niet werken lees ik. Wat je kunt proberen is die 120mm casefan even uit te schakelen, of dat verschil uit maakt voor de cputemp.

[ Voor 40% gewijzigd door M-spec op 17-04-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:56
Ik lees een hoop problemen met de 780G + Phenoms met een TDP van 125Watt,
Vervelende is dat ik dat wel wil gaan combineren :p
Ik wil namelijk een systeempje dat lekker stil is als ik film kijk maar de nodige power kan leveren als dat nodig is. mijn idee was dan ook het met behulp van dit tooltje helemaal terug te clocken en op zo laag mogelijk voltage te laten lopen, en als het ware versnellingen in stellen tot de maximaal haalbare overclock met bijbehorend voltage. Dus uiteindelijk hopelijk een processor die uit zichzelf schakelt tussen 1GHz (45Watt) en 3GHz (150Watt?) (leek mij best bruut).

Ik wil dat doen met een 9850BE maar die is 125Watt TDP en anders een 9600BE een black edition iig vanwege de unlockte mp, in combinatie met een Gigabyte GA-MA78GM-S2H die een 4-fase voeding heeft, is dit afdoende? Of een wilde gok? Hier wordt ook nog iets gezegd ivm Gigabyte en het 125Watt probleem:
Gigabyte has not yet bothered testing the new Phenoms with their MA78GM-S2H while they state the FX-62 with 125W TDP is supported, we are not sure if it will work in a closed mini-tower environment

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 20-04-2008 14:47 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
bokkow schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:44:
Ik lees een hoop problemen met de 780G + Phenoms met een TDP van 125Watt,
Vervelende is dat ik dat wel wil gaan combineren :p
Ik wil namelijk een systeempje dat lekker stil is als ik film kijk maar de nodige power kan leveren als dat nodig is. mijn idee was dan ook het met behulp van dit tooltje helemaal terug te clocken en op zo laag mogelijk voltage te laten lopen, en als het ware versnellingen in stellen tot de maximaal haalbare overclock met bijbehorend voltage. Dus uiteindelijk hopelijk een processor die uit zichzelf schakelt tussen 1GHz (45Watt) en 3GHz (150Watt?) (leek mij best bruut).

Ik wil dat doen met een 9850BE maar die is 125Watt TDP en anders een 9600BE een black edition iig vanwege de unlockte mp, in combinatie met een Gigabyte GA-MA78GM-S2H die een 4-fase voeding heeft, is dit afdoende? Of een wilde gok? Hier wordt ook nog iets gezegd ivm Gigabyte en het 125Watt probleem:
Gigabyte has not yet bothered testing the new Phenoms with their MA78GM-S2H while they state the FX-62 with 125W TDP is supported, we are not sure if it will work in a closed mini-tower environment
Het bordje dat je op het oog hebt, ondersteunt officieus officieel de Phenom 9850 BE. Dat wil zeggen dat volgens Gigabyte het bord de processor normaalgesproken wel aan moet kunnen, maar dat ze het niet helemaal ondersteunen (waarschijnlijk geen garantie bij extreme overclocks etc).

Anandtech heeft ondertussen ook kunnen ondervinden dat het nieuwe exemplaar van hun gigabyte bordje het overleeft. Belangrijk punt dat wordt aangevoerd is dat je wel een goede airflow in je kast moet hebben om de mosfet 'koel' te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ah bedankt voor die bevestiging, heb je miss ook een linkje? Mja hij gaat hier dus niet 24/7 op 3GHz lopen airflow wordt goed dus ik denk dat ik dan niks te vrezen heb..

Edit:
Wat blijkt: die gigabyte houdt het het langst uit maar begeeft het ook bij lichte overclock dus dat is een no-go..

[ Voor 26% gewijzigd door bokkow op 20-04-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en heeft iemand als de tri van amd al gebruik?
Zit zelf te kijken naar deze cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524

richeh schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:26:
Sinds kort heb ik de 9850. Deze draaid nog gewoon op stock maar vertoond temperaturen rond de 40/45 graden.(idle) Dit is met een Zalman CNPS9700 cpu cooler. Ik moet nog gaan beginnen met overclocken, maar ergens heb ik het idee dat deze stock temperaturen al iets aan de hoge kant zijn? Alles draaid in een Lian-Li PC-A71 behuizing met 6, 120mm fans dus dat moet geen probleem zijn. Mijn eigen theorie is:

De zalman cpu cooler moet naar de achterkant van de kast gericht staan anders kan het lian li paneel voor de graphic cards niet geplaatst worden. Als het goed is zuigt de zalman cooler lucht aan, en blaast deze niet uit? Dit zou betekenen dat de zalman cooler zuigt richting een 120mm outtake fan aan de achterkant van de kast waardoor deze zijn stroom koele lucht mist? zie ik het goed of is de Phenom gewoon vanwege een andere oorzaak wat aan de warme kant?

(De koelpasta is al een aantal keer vervangen en weet bijna zeker dat deze zowiezo goed zit. Het is de standaard met de zalman cooler meegeleverde dunne koelpasta met strijkkwastje er bij)
Ik kan het helemaal beamen dat wanneer men spreekt over een Phenom 9850BE het een heethoofd betreft.
Ik heb nu een dfi lp ut 790fx icm een 9850BE operationeel . Na eerst met prime95 (versie 25.6) alles op stock te hebben gestressed en daar geen fouten uit voort kwamen ben ik lichtelijkjes wat aan het spelen gegaan met de htt en nb mp.

Op het moment ben ik aan het stressen met de waarden zoals in onderstaand screentje vermeld staan.

Als koeling zit ik op water.

Mocht ik het uiterste hebben bereikt laat ik hetverder weten..

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2v3ihaa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Uiteindelijk ben ik met mijn 9850 icm het M2N-E bord uitgekomen op een snelheid van 2,73GHz (210×13) @ 1,29V. De Vcore moet bij mij gelijk aanzienlijk hoger om ook maar iets verder te kunnen clocken. Dus het meest efficiënt zo. Met het geheugen op 420MHz, 4-4-4-12-18.

Voeding van het bord kan het op deze manier ook prima doen, laat zich niet horen en leeft nog steeds na 2 week. Dus deze blijft, vind het wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik neem aan dat bij elke Phenom de mp naar beneden te veranderen is? Zoals normaal ook altijd het geval is kan iemand mij zeggen tot hoever? Is het trouwens zo dat de 9850BE een ander stock voltage heeft als phenoms met een 95Watt TDP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Ik ben wel erg benieuwd naar een gevulde top 15 in de startpost, dit omdat dat vaak wel een aardige indicatie geeft van wat de gemiddelde overklokker met de besproken CPU kan bereiken.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net een amd phenom bestelt
Model 9500 serie (jip met de bug)
De kosten waren 109euro (tweakers price lijst kan je hem vinden)
Deze cpu heeft een tdp van 95watt dus pas perfect op de gigabyte 780g bordje.
Uiteraad zal ik deze even overklokken op die bord met extra koeling op mosfet .
Mog het door fikken is het gigabyte zijn probleem moeten ze me maar een bord leveren die inderdaad zonder extra koeling de 125watt cpu ondersteunen.

Me vermoeden is dat ik van 2,2g naar wel dik de 2,4g zal halen :) zonder dat de bug optreed en zonder dat het bordje door fikt .
Zal gelijk de 3damrk 2006 er op zetten voor de crossfire-x (780g igp met hd 3470gdr3)
Verwachting is dat volgende week de cpu wel binnen zal komen zodat ik die wekend lekker kan gaan hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Stel je eigen niet teveel voor van de Phenom 9500 ,je ken hooguit 200Mhz stabiel oc'en (met geluk).
Ik heb er ook eentje die doet 2500Mhz met waterkoeling,niet echt een dikke oc dus.
Daarom gaat hij er ook uit en koop de 9850 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Speedy-J schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:02:
Stel je eigen niet teveel voor van de Phenom 9500 ,je ken hooguit 200Mhz stabiel oc'en (met geluk).
Ik heb er ook eentje die doet 2500Mhz met waterkoeling,niet echt een dikke oc dus.
Ik heb er nog 1 voor als je interesse hebt.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-J schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:02:
klopt dat is bekent
Maar aangezien op de gigabyte bord maar cpu er op kunnen tot 125watt maximaal (4 face voeding voor cpu)
Kan ik net zo goed de 9500 bestellen of de 9600.
Dan een 9550 die 60euro duurder is en net zo snel is als de 9500 met bug
OP dit moment is de ouwe amd 9500 goed van prijs en als ik die kan overklokken naar een 9600 speed is dat alleen mooi mee genomen.

Je hoef bij de amd 9500 en 9600 geen path voor de bug te gebruiken omdat de cpu er geen last van heeft. (wel als je dik gaat overklokken en dan moet je zo veel extra overklokken om de 10@20% verlies goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De zwaarste Phenom draaien op jou moederbord is geen probleem,het enige waar je op moet letten en dat telt ook voor de zwaardere moederborden dat je de mosfeds naast de cpu moet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

oei oei oei, dus nu zou het kunnen dat die phenom 9750 niet stabiel zal werken op m'n neef zen Gigabyte MA 790FX DS4 ?
want als het zo zit, regel ik snel een K9A2 Platinum (staat nog in bestelling :)) (mobo dan toch, cpu ligt hier al een week)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De DS4 heeft geen enkel probleem met de zwaarste Phenom.
Mijn DS4 en Phenom 9500 overclocked naar 2.5Ghz ,met best veel vcore doet het best goed zonder enige extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke hier een kleine voorproefje van het systeem waar dadelijk wanneer mijn phenom 9500 binnen komt.
Waarom zet ik deze 3dmark link neer?
Zodat dadelijk vergeleken kan worden wanneer de anderen cpu binnen is gekomen .
Aan gezien 3dmark ook een deel heeft zitten voor cpu test is het leuke vergelijking.
Verder kan je ook zien hoe de amd 780g igp met crossfire-x ati hd 3470 draait.
Aangezien dat geen moer uitmaakt met crossfire-x omdat de langzaamste kaart altijd de igp is.,
Deze loopt op 600mhz (standaart 500 maar omdat de core klok niet het zelfde is als losse kaart kan je deze beter verhogen)
Ook een opmerking zet catellyst software de A.I uit deze zorgt voor ellende .
Mog je willen weten hoe de igp in elkaar zit?
De igp is 40uni shader directx 10.1 32bit geheugen bus

Hier de link
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6602441

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 07-05-2008 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

Speedy-J schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:52:
De DS4 heeft geen enkel probleem met de zwaarste Phenom.
Mijn DS4 en Phenom 9500 overclocked naar 2.5Ghz ,met best veel vcore doet het best goed zonder enige extra koeling.
bedankt voor je info, maar heb het odnertussen toch al gewijzigd naar een K9A2 Platinum ...

ochja, goed dan dat ik dat weet :)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn 2e DS4 is vanmiddag overleden en ik vrees dat hij de cpu heeft meegenomen :(
Hij liep vast in windows en deed hem dus resetten ,de pc stopte onmiddelijk met werken,hij reageerd niet op de aan/uit knop van de case.
De voeding blijft uit en doet het ook echt niet meer tenzij ik de 8 pinns cpu stekker uit het moederbord haal.
Lekker weer uit de race :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Lol mijn moederbord blijkt uiteindelijk ook voor geen meter te overclocken, was een m2n-vm hdmi die eerst stabiel van 2.2ghz @ 2.4-5 wilde draaien (de bekende 230 htt wall), maar met het warmere weer veel meer issues gekregen en toch weer terug naar stock speed. Ik gebruikte dan ook stock cooling, maar dit valt me wel erg tegen :p 690G chipset en max 95w support had ik eigenlijk ook niet veel van mogen verwachten, maar eens een echt AM2+ bord halen :+

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:42
Beste mensen, die topic is al iets verouderd, geen idee waarom want het is een erg hippe cpu volgens mij :p

Ik ga morgen onderstaand systeempje ophalen.

ati 4850
phenom x4 9850 black edition
msi K9A2 CF-F (790X chipset)

het enige wat ik nog niet zeker weet is wat voor geheugen ik erbij moet kopen. DDR800 of DDR1066.
DDR 1066 wordt iig ondersteund, maar lees de laatste tijd ook dingen over deviders enzo. Ik kan voor mijn cpu alleen niet zo goed uitrekenen wat de FSB is omdat AMD hypertransport hanteerd, maar volgens mij is de FSB 200. Het beste is dus om DDR800 geheugen te kopen? Ook als ik hem wil overklokken?

Natuurlijk verschijnen morgenavond mijn OC resultaten en eerste benchmarks

Met de nieuwe 45 nm procs zal dit topic wel weer gaan lopen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als het goed is kan ik ook mijn systeem morgen ophalen. Ik heb alleen niet gedacht aan de koeling. Ik mag aannemen dat de standaard heat sink niet echt bepaald prettig is om mee te gaan overclocken. Nou valt mij op dat bijna geen heat sinks die in de TS genoemd worden compatible zijn met de AM2(+)-socket.

Volgens de pricewatch is pricewatch: Cooler Master Hyper Z600 een van de populairdere heat sinks. Dit lijkt mij met fan op zich wel een redelijk goede heat sink, maar hij is nogal zwaar en ik weet uberhaupt nog niet of die gaat passen.

Welke heat sink kunnen jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

elke koeler die op een socket 939 past die via klip aansluiting gebruikt kan je ook op een amd2+ bord monteren.

Ik zelf gebruik een amd box koeler met heatpipes van een socket 939 optron.
Alleen ik heb een apparte kast die de cpu in een behuizing plaats (fanduck systeem) met elke kant een 12cm fan.
Veel groter koeler kan ik hier door niet monteren wat ook niet nodig is .

Anoniem: 263719

Iemand al ervaring met Phenom + SB750 + overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De SB750 is toch eigenlijk helemaal niet relevant voor overklokken? De CPU zit alleen rechtstreeks aangesloten op bijvoorbeeld de 790FX. Communicatie met de SB750 (of in mijn geval de SB600) loopt via de 790FX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 12:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

De CPU kan rechtstreeks communiceren met de SB, ik kan geen gedetailleerde technische uitleg geven hoe het juist werkt, ik weet alleen dat de Phenoms nu een stuk beter overclocken...

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2008/08/amd-790gx-igp-and-sb750/oc-8.png

Blijkbaar nog niet veel mensen hier met een SB750 moederbord, wat ik wel verwacht had aangezien de 790GX chipset voorlopig de enigste is die uitgerust is met SB750, sommige mensen wachten misschien nog op de 790FX + SB750 die gepland staat voor eind deze maand (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Als het goed is zijn er al borden. I.i.g. 1 van asus: http://www.overclock.net/...-m3a79-t-790fx-sb750.html
Volgens mij zijn er ook al borden van Foxcon en DFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Anoniem: 263719 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:08:
Iemand al ervaring met Phenom + SB750 + overclock?
Sinds kort heb ik mijn 9850BE op een Gigabyte MA790GP-DS4H bord draaien. Waar ik voorheen met een (inmiddels overleden) Asus M2N-E bord 2.73GHz bereikte, draait deze cpu nu 3.0GHz @ 1.3125V met ACC enabled (+ waterkoeling). Verder overclocken is wel mogelijk als je de Vcore maar ver genoeg omhoog knalt. Alleen niet rendabel meer als je gaat kijken naar performance per watt. 3.0GHz vind ik een prima overclock.

Anoniem: 168795

Zijn er mensen die de Phenom 9550 overclockt hebben?
Ben er vandaag al wel een tijdje mee bezig geweest, maar mijn Max. FSB is 211. Als ik hem hoger zet krijg ik Blue screens of de computer start helemaal niet op.. :/

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Probeer de pci-e eens op 110mhz te zetten en dan nog eens proberen de ht omhoog te doen.
Ik kan zonder moeite 267Mhz ht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Probeer al een tijdje mijn 9850 goed over te clocken, maar krijg hem helaas niet stabiel na 2808MHz
13.5 x 208MHz
Draai dit op een Asus M3A32-MVP Deluxe. Met 2GB Kingston HyperX PC8500.
Mijn OC:
Afbeeldingslocatie: http://www.tdi-hq.com/users/XenoMorpH/OCb.jpg
temps Idle: 37C-40C en onder load: 56C-58C.
Ben niet zo'n overclock wonder, heb verscheidene OC-tuts gevolgd maar wil nog niet erg lukken.
Het verder verhogen van de CPU-Core blijkt niet erg te helpen. Geheugen loopt op 2.26V (default voor 1066MHz is 2.2 voor deze modules) en is dus al wat verhoogd omdat het nu al effectief op 1100MHz loopt.
De max OC voor deze cpu schijnt rond de 2900-3000 te zitten...misschien zit ik al aan de top, maar ik heb hem ook al een tijdje op 2900MHz gehad, maar kreeg hem niet stabiel.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Welke SB?

Meestal is 2.8Ghz wel beetje de max wat je zo kan halen op lucht, sommige zullen iets hoger gaan maar veel zal het niet zijn.

Met de SB750 zul je wel iets hoger moeten komen, 3Ghz of hoger moet wel mogelijk zijn met een 9850.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
SB600,...ik koel btw op water...
SB750 vind ik niet echt nuttig op dit moment, heb dit bordje nu net 3-4 maandjes, geen zin om weer over te stappen. Dan kan ik net zo goed wachten tot de AM3 borden er zijn en dan een Deneb erin...

Maar goed, 300MHz OC vind ik opzich ook wel acceptabel en dat is idd wat ik her en der lees als max haalbaar. En toch wil ik eigenlijk die magische grens van 3GHz proberen lol...maar goed, denk niet dat dit erin zit.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Welk OS heb je op je pc?
Als het vista x64 of xp x64 is dan gaat het oc'en niet zo best ,ik adviseer dan ook om een 32b OS te draaien als je overclocked.

• XenoMorpH
Draai Vista 32...dat van een 64Bits OS wist ik al..(http://www.xtremesystems.org en http://www.overclock.net , kom ik ook regelmatig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn amd 9500 draait op 2540mhz
Hoger gaat gewoon niet .
Ben wel tevreden voor een cpu van 100euro ,
Pagina: 1 2 Laatste