[OC] AMD Phenom: Quad en Tri

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuragon
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-04 11:35
Hallo,

Specs

Mobo: Asus M2n-x plus
Proc: Phenom 9500 @ 2,2Ghz + zalman CNPS9500 koeler
RAM: 2x 1Gb Kingston 667mhz
PSU: Recom 450 watt

Ik weet nog niet heel veel van oc'en af maar ik zal graag mijn systeem willen oc'en graag hoor ik tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik zie OC pogingen gaande op relatief budgetbordjes. Snappen jullie dat de memory-divider + HTT MP op zulke waardes wel omlaag gezet moeten worden? 230 is niet veel, maar als je geheugen hebt dat al niet meer aankan op die snelheid hoe kan je die Proc zo snel uitmaken als Slechte oc'er? Ligt het niet aan je plank of je geheugen?

Behoorlijk interesant om nu een Quad in huis te halen en op z'n staart te trappen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb prima geheugen hoor ,dat gaat met gemak naar 1100mhz.
Me mobo lijkt me ook dik in orde,het verschil tussen de DS4 en DS5 is de 2 extra sata poorten.
Voor de rest is het gelijk aan de DS5 zowel de BIOS als de layout van het bord zelf.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

230MHz klinkt echt alsof je niet binnen de perken van de CPU zit maar eerder van je moederbord, of 'insert' MP / voltage.

Ik haal zelf 340MHz htt en sta daarom te popelen om te kijken wat een quad wil doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ben idd benieuwd wat hij bij jou gaat doen,zelf zou ik het moeten testen met een am2 cpu hoe hoog de htt wil gaan.
Deze phenom wil gewoon niet want zelfs op 11x218 is de cpu niet geheel stabiel.
Oh ja ik vergeet te vertellen dat dit mijn 2e DS4 mobo is ,beide mobo's gingen niet harder dan 230htt met de phenom.

[ Voor 22% gewijzigd door Speedy-J op 02-04-2008 15:40 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar heb je alle opties die je verwachten kan als je begint met overclocken? HTTmp? Htt-voltage? Divider voor je geheugen? (ook al haal je 1100mhz , 1 verkeerde timing en het zaakje boot niet :+ ) Beetje krom ook.

En volgens mij zou je een CPU met de MP ook kunnen onderklokken om vervolgens een hogere HTT eruit te halen, dat is sneller dan een MP'oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Alle opties zijn aanwezig en al ruim gebruikt in de 4 maanden dat ik de phenom heb.
Met de CPU mp naar 4x haal ik er net zoveel uit als op 11x :) 230htt dus...
Vaag hoor ik weet bijna zeker dat het met een normale am2 cpu wel goed gaat.
Aan ervaring met oc'en zal het ook niet echt liggen,vanaf het 486 DX2 tijdperk draai ik al mee in dit wereldje van oc'en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ok ik denk dat ik eruit ben ,op het moment draait de phenom 9x267Mhz en ram op 1066Mhz.
Ik heb de PCi-e snelheid van 102 naar 108 gezet Ht link speed 1869Mhz en NB speed 1869 sync met elkaar dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie je nou wel....

230 lijkt me immers meer een verkeerde setting op je plank waardoor het niet verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ik mis de HTT-mp en alle voltages :+ maar dan nog, aan het geheugen ligt het niet de cpu komt op 2.52 en mn geheugen op 1172 mhz :+ het is de NB die een wall heeft, maar het is me door een gebrek aan instelmogelijkheden nog niet echt duidelijk of dat nou op m'n cpu zit of op mn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is de NB die een wall
Wat is het nou? Wel bij stilgestaan dat je HTT MP standaard op 5x staat, en dus 5x200MHz 1000MHz is? En bij 230MHz, 1150MHz ?

Niet elke plank draait stabiel op die waarde. Zeker niet dat bord wat jij hebt.. Mijn bord doet net 1190MHz stabiel, en alles daarboven loopt brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 15:43
Vyo schreef op maandag 31 maart 2008 @ 23:25:
[...]

M'n Athlon XP met asus-flagship (nForce2 etc) clockte toen nog best goed voor zover ik het me herinner.

CPU@ 2.52 ghz en geheugen @ 456 mhz, dit was het beste wat ik er tot nog toe van kon maken, kan straks nog kijken of ik mn geheugen ook 590 mhz aan gaat kunnen (zelfde overclock vanaf de enige mogelijke hogere geheugensetting) maar iets zegt me dat ik daar niet teveel hoop op moet hebben :+ blijkbaar heb ik wel goed geheugen, de Micron D9GMH :D nu nog een functie om meer dan 2.1 volt op het geheugen te zetten en kijken hoe snel het wil vliegen _/-\o_ :X
Ik bedoelde eigenlijk ook de amd athlon 64 en hoger klokken niet zo goed op een asus bord tenminste dat is mijn ervaring en ik lees het ook veel bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Draai hier sinds eergister een Phenom 9850 X4 BE op een Asus M2N-E AM2 board.
Het draait, maar daar is ook het meeste mee gezegd.

Over het M2N-E moederboard:
Ten eerste is er met de laatste beta bios update 1304 wel ondersteuning voor de MP instelling (wat bij de 1202 niet het geval was), alleen werkt het niet. Wil geen enkele setting van de MP overnemen. Draait dan op 1250MHz met een MP van 6,3 volgens CPU-Z. ( juist, ik heb het ook niet bedacht). De enige manier om de std MP van 12,5 te kunnen gebruiken is om C&Q aan te zetten. En dan ook throttled hij niet terug.

Ten tweede, ik draai nu 12,5×224 voor 2800MHz, NB freq 2240MHz. Alleen is de 3-fase? voeding van het board niet berekend op deze quadcore icm overclocken. Vcore zakt in werkelijkheid 0,065V terug met alle 4 cores onder full load. De cores een voor een belasten en je ziet de Vcore steeds verder inzakken. Dus 1.4V prik op de CPU ingesteld, is in werkelijkheid 1.335V. Eens kijken hoe lang dit het volhoud, want je hoort de regeling op het board lichtjes geluid maken onder belasting.

Verder mooie CPU op zich. En met 2 treads draaiende toch al sneller op stock speed dan de X2 6400+ die ik vervangen heb. Alleen zodra alle vier cores bezig zijn zie je de performance inzakken door de 'geringe' 2MB L3-cache. Zou wel een volgende stap kunnen zijn voor AMD, om deze cache groter te maken.

Maar best tevreden dus, op het moederboard na dan. Maar dat had ik aan de andere kant misschien kunnen verwachten. Phenom en AM2 ondersteuning is beperkt.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

M-spec schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:52:
Ten tweede, ik draai nu 12,5×224 voor 2800MHz, NB freq 2240MHz. Alleen is de 3-fase? voeding van het board niet berekend op deze quadcore icm overclocken. Vcore zakt in werkelijkheid 0,065V terug met alle 4 cores onder full load. De cores een voor een belasten en je ziet de Vcore steeds verder inzakken. Dus 1.4V prik op de CPU ingesteld, is in werkelijkheid 1.335V. Eens kijken hoe lang dit het volhoud, want je hoort de regeling op het board lichtjes geluid maken onder belasting.
Zie het topic van gisteren bij AnandTech:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=2

Hij heeft de eerste 4 bordjes (van de 7) waarop hij de 9850BE geprobeerd had, gesloopt.

In geval van jouw bord worden maximaal de 95W Phenoms ondersteund. Als ik jouw verhaal zo lees ("Eens kijken hoe lang dit het volhoud, ...") maakt het je niet veel uit als je bord gesloopt wordt? Want er zit garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ik heb het even gelezen, thx. En ja, dan doet dit board het nog best goed wat dat aangaat. X2 6400 had ik ook nooit problemen mee. Is 125W TDP(max) design. De 9850BE verbruikt op stock speed 15W meer als de X2 6400 onder full load. En zit nu met de huidige overclock op zo'n 160W geschat.

Of het mij wat uit maakt of ie gesloopt wordt? Is nu bijna 1,5 jaar oud, dus garantie zal er wel niet meer op zitten. Ik mag dus al blij zijn dat hij nog werkt. Inmiddels 2 dagen zonder problemen. Maargoed, misschien wordt het dan zoiezo tijd om een ander board aan te schaffen.
Kan ik ook een keer de MP instellen, want een HTT hoger als 224 is gelijk exit.
Anoniem: 9449 schreef op zondag 06 april 2008 @ 23:55:
[...]

Zie het topic van gisteren bij AnandTech:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=2

Hij heeft de eerste 4 bordjes (van de 7) waarop hij de 9850BE geprobeerd had, gesloopt.

In geval van jouw bord worden maximaal de 95W Phenoms ondersteund. Als ik jouw verhaal zo lees ("Eens kijken hoe lang dit het volhoud, ...") maakt het je niet veel uit als je bord gesloopt wordt? Want er zit garantie op?

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
M-spec schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:45:
Ik heb het even gelezen, thx. En ja, dan doet dit board het nog best goed wat dat aangaat. X2 6400 had ik ook nooit problemen mee. Is 125W TDP(max) design. De 9850BE verbruikt op stock speed 15W meer als de X2 6400 onder full load. En zit nu met de huidige overclock op zo'n 160W geschat.

Of het mij wat uit maakt of ie gesloopt wordt? Is nu bijna 1,5 jaar oud, dus garantie zal er wel niet meer op zitten. Ik mag dus al blij zijn dat hij nog werkt. Inmiddels 2 dagen zonder problemen. Maargoed, misschien wordt het dan zoiezo tijd om een ander board aan te schaffen.
Kan ik ook een keer de MP instellen, want een HTT hoger als 224 is gelijk exit.

[...]
Anders koop je toch wat heatsinkjes en plak je die er op ? of richt er een fan op. Dat scheelt al heel wat.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:28:
[...]

Anders koop je toch wat heatsinkjes en plak je die er op ? of richt er een fan op. Dat scheelt al heel wat.
Op een M2N-E zit standaard een heatsink op de voeding met een heatpipe tussen de NB. Dat scheelt inderdaad. Heel heet wordt het niet, mede omdat er op de NB een waterkoelblok zit. Een fan in de zijkant van de kast koelt deze heatsink en het moederboard (ook ivm cpu waterkoelblok). De voeding op het bord wordt alleen duidelijk hoorbaar met een Vcore hoger als de standaard 1.3V (1,35+ V in de bios).

Ik heb de cpu nu zoiezo terug geclockt. Na 3 dagen schijnlijk stabiel te draaien kreeg ik toch een bluescreen. NB speed waarschijnlijk toch te hoog. Dus nu op safe, 2600MHz (208x12,5) met een 1,28 Vcore onder full load (1,3125 V in de bios).

Maar het bord gaat nog vervangen worden door 790FX AM2+ chipset. Dan kan ik eens bekijken wat de B3 stepping aan overclock ruimte heeft. 3GHz zou mooi wezen maar is misschien te
optimistisch.

Edit: om de een of andere vage reden werkt de MP instelling nu ineens wél. :S.
Alleen maar beter, toch is de Vcore-drop te groot om goed te kunnen testen. (1.40V zakt richting 1.34V en 1.325V naar 1.29V.
CPU temperatuur volgens CoreTemp was max. 45°C full load.

Phenom 9850BE:

200×15= 3.0GHz » boot, komt niet in windows. @ 1.34V

200×14,5= 2.9GHz » boot, Prime95 fout op core '4' na zo'n 3 min. ( core '3' als in 0,1,2,3) @1.34V

200×14=2.8GHz » boot, Prime95 fout op core '4' na zo'n 3 min. @1.29V tot 1.34V

200×13,5=2.7GHz » boot, Prime95 geeft na 1 uur geen fouten. @1.29V

Core '4' lijkt de minst overclockbare core te zijn. Steeds de enige met een foutmelding richting 2.8GHz.

Meer zit er in dit geval niet in.

[ Voor 26% gewijzigd door M-spec op 16-04-2008 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Sinds kort heb ik de 9850. Deze draaid nog gewoon op stock maar vertoond temperaturen rond de 40/45 graden.(idle) Dit is met een Zalman CNPS9700 cpu cooler. Ik moet nog gaan beginnen met overclocken, maar ergens heb ik het idee dat deze stock temperaturen al iets aan de hoge kant zijn? Alles draaid in een Lian-Li PC-A71 behuizing met 6, 120mm fans dus dat moet geen probleem zijn. Mijn eigen theorie is:

De zalman cpu cooler moet naar de achterkant van de kast gericht staan anders kan het lian li paneel voor de graphic cards niet geplaatst worden. Als het goed is zuigt de zalman cooler lucht aan, en blaast deze niet uit? Dit zou betekenen dat de zalman cooler zuigt richting een 120mm outtake fan aan de achterkant van de kast waardoor deze zijn stroom koele lucht mist? zie ik het goed of is de Phenom gewoon vanwege een andere oorzaak wat aan de warme kant?

(De koelpasta is al een aantal keer vervangen en weet bijna zeker dat deze zowiezo goed zit. Het is de standaard met de zalman cooler meegeleverde dunne koelpasta met strijkkwastje er bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Temperatuur kan aan de hoge kant zijn inderdaad. Maar wat is jou cputemp met alle 4 cores onder load? Met Prime95 (v25.6) bijvoorbeeld. Dat zou een beter gegeven/indicatie zijn.

De Zalman fan blaast lucht door de cooler, zuigt dus lucht aan. Kun je ook aan (de bladen van) de fan zelf zien als hij stil staat. Dus in jou situatie als ik het goed begrijp:

«««achterkant kast ||120mm casefan||««« (?) »»»fan||cpucooler||»»»

Op de plek van het vraagteken moet dan redelijk wat afstand zitten willen de fans elkaar niet tegen werken. Het zou zoiezo beter zijn om de cpucooler andersom te plaatsen zodat de 120mm casefan de warme lucht van de cpucooler gelijk naar buiten zuigt. Alleen gaat dat in jou geval niet werken lees ik. Wat je kunt proberen is die 120mm casefan even uit te schakelen, of dat verschil uit maakt voor de cputemp.

[ Voor 40% gewijzigd door M-spec op 17-04-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:09
Ik lees een hoop problemen met de 780G + Phenoms met een TDP van 125Watt,
Vervelende is dat ik dat wel wil gaan combineren :p
Ik wil namelijk een systeempje dat lekker stil is als ik film kijk maar de nodige power kan leveren als dat nodig is. mijn idee was dan ook het met behulp van dit tooltje helemaal terug te clocken en op zo laag mogelijk voltage te laten lopen, en als het ware versnellingen in stellen tot de maximaal haalbare overclock met bijbehorend voltage. Dus uiteindelijk hopelijk een processor die uit zichzelf schakelt tussen 1GHz (45Watt) en 3GHz (150Watt?) (leek mij best bruut).

Ik wil dat doen met een 9850BE maar die is 125Watt TDP en anders een 9600BE een black edition iig vanwege de unlockte mp, in combinatie met een Gigabyte GA-MA78GM-S2H die een 4-fase voeding heeft, is dit afdoende? Of een wilde gok? Hier wordt ook nog iets gezegd ivm Gigabyte en het 125Watt probleem:
Gigabyte has not yet bothered testing the new Phenoms with their MA78GM-S2H while they state the FX-62 with 125W TDP is supported, we are not sure if it will work in a closed mini-tower environment

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 20-04-2008 14:47 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
bokkow schreef op zondag 20 april 2008 @ 14:44:
Ik lees een hoop problemen met de 780G + Phenoms met een TDP van 125Watt,
Vervelende is dat ik dat wel wil gaan combineren :p
Ik wil namelijk een systeempje dat lekker stil is als ik film kijk maar de nodige power kan leveren als dat nodig is. mijn idee was dan ook het met behulp van dit tooltje helemaal terug te clocken en op zo laag mogelijk voltage te laten lopen, en als het ware versnellingen in stellen tot de maximaal haalbare overclock met bijbehorend voltage. Dus uiteindelijk hopelijk een processor die uit zichzelf schakelt tussen 1GHz (45Watt) en 3GHz (150Watt?) (leek mij best bruut).

Ik wil dat doen met een 9850BE maar die is 125Watt TDP en anders een 9600BE een black edition iig vanwege de unlockte mp, in combinatie met een Gigabyte GA-MA78GM-S2H die een 4-fase voeding heeft, is dit afdoende? Of een wilde gok? Hier wordt ook nog iets gezegd ivm Gigabyte en het 125Watt probleem:
Gigabyte has not yet bothered testing the new Phenoms with their MA78GM-S2H while they state the FX-62 with 125W TDP is supported, we are not sure if it will work in a closed mini-tower environment
Het bordje dat je op het oog hebt, ondersteunt officieus officieel de Phenom 9850 BE. Dat wil zeggen dat volgens Gigabyte het bord de processor normaalgesproken wel aan moet kunnen, maar dat ze het niet helemaal ondersteunen (waarschijnlijk geen garantie bij extreme overclocks etc).

Anandtech heeft ondertussen ook kunnen ondervinden dat het nieuwe exemplaar van hun gigabyte bordje het overleeft. Belangrijk punt dat wordt aangevoerd is dat je wel een goede airflow in je kast moet hebben om de mosfet 'koel' te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ah bedankt voor die bevestiging, heb je miss ook een linkje? Mja hij gaat hier dus niet 24/7 op 3GHz lopen airflow wordt goed dus ik denk dat ik dan niks te vrezen heb..

Edit:
Wat blijkt: die gigabyte houdt het het langst uit maar begeeft het ook bij lichte overclock dus dat is een no-go..

[ Voor 26% gewijzigd door bokkow op 20-04-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

en heeft iemand als de tri van amd al gebruik?
Zit zelf te kijken naar deze cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524

richeh schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:26:
Sinds kort heb ik de 9850. Deze draaid nog gewoon op stock maar vertoond temperaturen rond de 40/45 graden.(idle) Dit is met een Zalman CNPS9700 cpu cooler. Ik moet nog gaan beginnen met overclocken, maar ergens heb ik het idee dat deze stock temperaturen al iets aan de hoge kant zijn? Alles draaid in een Lian-Li PC-A71 behuizing met 6, 120mm fans dus dat moet geen probleem zijn. Mijn eigen theorie is:

De zalman cpu cooler moet naar de achterkant van de kast gericht staan anders kan het lian li paneel voor de graphic cards niet geplaatst worden. Als het goed is zuigt de zalman cooler lucht aan, en blaast deze niet uit? Dit zou betekenen dat de zalman cooler zuigt richting een 120mm outtake fan aan de achterkant van de kast waardoor deze zijn stroom koele lucht mist? zie ik het goed of is de Phenom gewoon vanwege een andere oorzaak wat aan de warme kant?

(De koelpasta is al een aantal keer vervangen en weet bijna zeker dat deze zowiezo goed zit. Het is de standaard met de zalman cooler meegeleverde dunne koelpasta met strijkkwastje er bij)
Ik kan het helemaal beamen dat wanneer men spreekt over een Phenom 9850BE het een heethoofd betreft.
Ik heb nu een dfi lp ut 790fx icm een 9850BE operationeel . Na eerst met prime95 (versie 25.6) alles op stock te hebben gestressed en daar geen fouten uit voort kwamen ben ik lichtelijkjes wat aan het spelen gegaan met de htt en nb mp.

Op het moment ben ik aan het stressen met de waarden zoals in onderstaand screentje vermeld staan.

Als koeling zit ik op water.

Mocht ik het uiterste hebben bereikt laat ik hetverder weten..

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2v3ihaa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Uiteindelijk ben ik met mijn 9850 icm het M2N-E bord uitgekomen op een snelheid van 2,73GHz (210×13) @ 1,29V. De Vcore moet bij mij gelijk aanzienlijk hoger om ook maar iets verder te kunnen clocken. Dus het meest efficiënt zo. Met het geheugen op 420MHz, 4-4-4-12-18.

Voeding van het bord kan het op deze manier ook prima doen, laat zich niet horen en leeft nog steeds na 2 week. Dus deze blijft, vind het wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik neem aan dat bij elke Phenom de mp naar beneden te veranderen is? Zoals normaal ook altijd het geval is kan iemand mij zeggen tot hoever? Is het trouwens zo dat de 9850BE een ander stock voltage heeft als phenoms met een 95Watt TDP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Ik ben wel erg benieuwd naar een gevulde top 15 in de startpost, dit omdat dat vaak wel een aardige indicatie geeft van wat de gemiddelde overklokker met de besproken CPU kan bereiken.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net een amd phenom bestelt
Model 9500 serie (jip met de bug)
De kosten waren 109euro (tweakers price lijst kan je hem vinden)
Deze cpu heeft een tdp van 95watt dus pas perfect op de gigabyte 780g bordje.
Uiteraad zal ik deze even overklokken op die bord met extra koeling op mosfet .
Mog het door fikken is het gigabyte zijn probleem moeten ze me maar een bord leveren die inderdaad zonder extra koeling de 125watt cpu ondersteunen.

Me vermoeden is dat ik van 2,2g naar wel dik de 2,4g zal halen :) zonder dat de bug optreed en zonder dat het bordje door fikt .
Zal gelijk de 3damrk 2006 er op zetten voor de crossfire-x (780g igp met hd 3470gdr3)
Verwachting is dat volgende week de cpu wel binnen zal komen zodat ik die wekend lekker kan gaan hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Stel je eigen niet teveel voor van de Phenom 9500 ,je ken hooguit 200Mhz stabiel oc'en (met geluk).
Ik heb er ook eentje die doet 2500Mhz met waterkoeling,niet echt een dikke oc dus.
Daarom gaat hij er ook uit en koop de 9850 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Speedy-J schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:02:
Stel je eigen niet teveel voor van de Phenom 9500 ,je ken hooguit 200Mhz stabiel oc'en (met geluk).
Ik heb er ook eentje die doet 2500Mhz met waterkoeling,niet echt een dikke oc dus.
Ik heb er nog 1 voor als je interesse hebt.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-J schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:02:
klopt dat is bekent
Maar aangezien op de gigabyte bord maar cpu er op kunnen tot 125watt maximaal (4 face voeding voor cpu)
Kan ik net zo goed de 9500 bestellen of de 9600.
Dan een 9550 die 60euro duurder is en net zo snel is als de 9500 met bug
OP dit moment is de ouwe amd 9500 goed van prijs en als ik die kan overklokken naar een 9600 speed is dat alleen mooi mee genomen.

Je hoef bij de amd 9500 en 9600 geen path voor de bug te gebruiken omdat de cpu er geen last van heeft. (wel als je dik gaat overklokken en dan moet je zo veel extra overklokken om de 10@20% verlies goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De zwaarste Phenom draaien op jou moederbord is geen probleem,het enige waar je op moet letten en dat telt ook voor de zwaardere moederborden dat je de mosfeds naast de cpu moet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

oei oei oei, dus nu zou het kunnen dat die phenom 9750 niet stabiel zal werken op m'n neef zen Gigabyte MA 790FX DS4 ?
want als het zo zit, regel ik snel een K9A2 Platinum (staat nog in bestelling :)) (mobo dan toch, cpu ligt hier al een week)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

De DS4 heeft geen enkel probleem met de zwaarste Phenom.
Mijn DS4 en Phenom 9500 overclocked naar 2.5Ghz ,met best veel vcore doet het best goed zonder enige extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke hier een kleine voorproefje van het systeem waar dadelijk wanneer mijn phenom 9500 binnen komt.
Waarom zet ik deze 3dmark link neer?
Zodat dadelijk vergeleken kan worden wanneer de anderen cpu binnen is gekomen .
Aan gezien 3dmark ook een deel heeft zitten voor cpu test is het leuke vergelijking.
Verder kan je ook zien hoe de amd 780g igp met crossfire-x ati hd 3470 draait.
Aangezien dat geen moer uitmaakt met crossfire-x omdat de langzaamste kaart altijd de igp is.,
Deze loopt op 600mhz (standaart 500 maar omdat de core klok niet het zelfde is als losse kaart kan je deze beter verhogen)
Ook een opmerking zet catellyst software de A.I uit deze zorgt voor ellende .
Mog je willen weten hoe de igp in elkaar zit?
De igp is 40uni shader directx 10.1 32bit geheugen bus

Hier de link
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=6602441

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 8819 op 07-05-2008 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

Speedy-J schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:52:
De DS4 heeft geen enkel probleem met de zwaarste Phenom.
Mijn DS4 en Phenom 9500 overclocked naar 2.5Ghz ,met best veel vcore doet het best goed zonder enige extra koeling.
bedankt voor je info, maar heb het odnertussen toch al gewijzigd naar een K9A2 Platinum ...

ochja, goed dan dat ik dat weet :)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn 2e DS4 is vanmiddag overleden en ik vrees dat hij de cpu heeft meegenomen :(
Hij liep vast in windows en deed hem dus resetten ,de pc stopte onmiddelijk met werken,hij reageerd niet op de aan/uit knop van de case.
De voeding blijft uit en doet het ook echt niet meer tenzij ik de 8 pinns cpu stekker uit het moederbord haal.
Lekker weer uit de race :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Lol mijn moederbord blijkt uiteindelijk ook voor geen meter te overclocken, was een m2n-vm hdmi die eerst stabiel van 2.2ghz @ 2.4-5 wilde draaien (de bekende 230 htt wall), maar met het warmere weer veel meer issues gekregen en toch weer terug naar stock speed. Ik gebruikte dan ook stock cooling, maar dit valt me wel erg tegen :p 690G chipset en max 95w support had ik eigenlijk ook niet veel van mogen verwachten, maar eens een echt AM2+ bord halen :+

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:21
Beste mensen, die topic is al iets verouderd, geen idee waarom want het is een erg hippe cpu volgens mij :p

Ik ga morgen onderstaand systeempje ophalen.

ati 4850
phenom x4 9850 black edition
msi K9A2 CF-F (790X chipset)

het enige wat ik nog niet zeker weet is wat voor geheugen ik erbij moet kopen. DDR800 of DDR1066.
DDR 1066 wordt iig ondersteund, maar lees de laatste tijd ook dingen over deviders enzo. Ik kan voor mijn cpu alleen niet zo goed uitrekenen wat de FSB is omdat AMD hypertransport hanteerd, maar volgens mij is de FSB 200. Het beste is dus om DDR800 geheugen te kopen? Ook als ik hem wil overklokken?

Natuurlijk verschijnen morgenavond mijn OC resultaten en eerste benchmarks

Anoniem: 9449

Met de nieuwe 45 nm procs zal dit topic wel weer gaan lopen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als het goed is kan ik ook mijn systeem morgen ophalen. Ik heb alleen niet gedacht aan de koeling. Ik mag aannemen dat de standaard heat sink niet echt bepaald prettig is om mee te gaan overclocken. Nou valt mij op dat bijna geen heat sinks die in de TS genoemd worden compatible zijn met de AM2(+)-socket.

Volgens de pricewatch is pricewatch: Cooler Master Hyper Z600 een van de populairdere heat sinks. Dit lijkt mij met fan op zich wel een redelijk goede heat sink, maar hij is nogal zwaar en ik weet uberhaupt nog niet of die gaat passen.

Welke heat sink kunnen jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

elke koeler die op een socket 939 past die via klip aansluiting gebruikt kan je ook op een amd2+ bord monteren.

Ik zelf gebruik een amd box koeler met heatpipes van een socket 939 optron.
Alleen ik heb een apparte kast die de cpu in een behuizing plaats (fanduck systeem) met elke kant een 12cm fan.
Veel groter koeler kan ik hier door niet monteren wat ook niet nodig is .

Anoniem: 263719

Iemand al ervaring met Phenom + SB750 + overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De SB750 is toch eigenlijk helemaal niet relevant voor overklokken? De CPU zit alleen rechtstreeks aangesloten op bijvoorbeeld de 790FX. Communicatie met de SB750 (of in mijn geval de SB600) loopt via de 790FX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 12:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

De CPU kan rechtstreeks communiceren met de SB, ik kan geen gedetailleerde technische uitleg geven hoe het juist werkt, ik weet alleen dat de Phenoms nu een stuk beter overclocken...

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2008/08/amd-790gx-igp-and-sb750/oc-8.png

Blijkbaar nog niet veel mensen hier met een SB750 moederbord, wat ik wel verwacht had aangezien de 790GX chipset voorlopig de enigste is die uitgerust is met SB750, sommige mensen wachten misschien nog op de 790FX + SB750 die gepland staat voor eind deze maand (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Als het goed is zijn er al borden. I.i.g. 1 van asus: http://www.overclock.net/...-m3a79-t-790fx-sb750.html
Volgens mij zijn er ook al borden van Foxcon en DFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Anoniem: 263719 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:08:
Iemand al ervaring met Phenom + SB750 + overclock?
Sinds kort heb ik mijn 9850BE op een Gigabyte MA790GP-DS4H bord draaien. Waar ik voorheen met een (inmiddels overleden) Asus M2N-E bord 2.73GHz bereikte, draait deze cpu nu 3.0GHz @ 1.3125V met ACC enabled (+ waterkoeling). Verder overclocken is wel mogelijk als je de Vcore maar ver genoeg omhoog knalt. Alleen niet rendabel meer als je gaat kijken naar performance per watt. 3.0GHz vind ik een prima overclock.

Anoniem: 168795

Zijn er mensen die de Phenom 9550 overclockt hebben?
Ben er vandaag al wel een tijdje mee bezig geweest, maar mijn Max. FSB is 211. Als ik hem hoger zet krijg ik Blue screens of de computer start helemaal niet op.. :/

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Probeer de pci-e eens op 110mhz te zetten en dan nog eens proberen de ht omhoog te doen.
Ik kan zonder moeite 267Mhz ht draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Probeer al een tijdje mijn 9850 goed over te clocken, maar krijg hem helaas niet stabiel na 2808MHz
13.5 x 208MHz
Draai dit op een Asus M3A32-MVP Deluxe. Met 2GB Kingston HyperX PC8500.
Mijn OC:
Afbeeldingslocatie: http://www.tdi-hq.com/users/XenoMorpH/OCb.jpg
temps Idle: 37C-40C en onder load: 56C-58C.
Ben niet zo'n overclock wonder, heb verscheidene OC-tuts gevolgd maar wil nog niet erg lukken.
Het verder verhogen van de CPU-Core blijkt niet erg te helpen. Geheugen loopt op 2.26V (default voor 1066MHz is 2.2 voor deze modules) en is dus al wat verhoogd omdat het nu al effectief op 1100MHz loopt.
De max OC voor deze cpu schijnt rond de 2900-3000 te zitten...misschien zit ik al aan de top, maar ik heb hem ook al een tijdje op 2900MHz gehad, maar kreeg hem niet stabiel.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Welke SB?

Meestal is 2.8Ghz wel beetje de max wat je zo kan halen op lucht, sommige zullen iets hoger gaan maar veel zal het niet zijn.

Met de SB750 zul je wel iets hoger moeten komen, 3Ghz of hoger moet wel mogelijk zijn met een 9850.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
SB600,...ik koel btw op water...
SB750 vind ik niet echt nuttig op dit moment, heb dit bordje nu net 3-4 maandjes, geen zin om weer over te stappen. Dan kan ik net zo goed wachten tot de AM3 borden er zijn en dan een Deneb erin...

Maar goed, 300MHz OC vind ik opzich ook wel acceptabel en dat is idd wat ik her en der lees als max haalbaar. En toch wil ik eigenlijk die magische grens van 3GHz proberen lol...maar goed, denk niet dat dit erin zit.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Welk OS heb je op je pc?
Als het vista x64 of xp x64 is dan gaat het oc'en niet zo best ,ik adviseer dan ook om een 32b OS te draaien als je overclocked.

• XenoMorpH
Draai Vista 32...dat van een 64Bits OS wist ik al..(http://www.xtremesystems.org en http://www.overclock.net , kom ik ook regelmatig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn amd 9500 draait op 2540mhz
Hoger gaat gewoon niet .
Ben wel tevreden voor een cpu van 100euro ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ben vanmiddag aan het twijfelen geweest of ik nou een:
-5400+ BE
-6500+ BE
-Phenom 8450

Zou gaan halen. Ik heb besloten voor de Phenom te gaan. Die dingen schijnen nog vrij aardig te clocken. En het is een Tripplecore voor een Dualcore Prijs dus met een leuke OC heb je toch een snelle CPU.

Ik verwacht toch wel 2,5-2,6 te halen misschien wel meer. Er zijn mensen die de cpu met lucht over de 3.0 hebben gekregen. Daar ga ik dan wel niet voor maar iets van 2.8 of zo is misschien nog wel te doen. En dan ben je sneller dan een K8 core op 3.4 GHz.

en @ hierboven. Probleem van Phenom is hoge NB clocks zodra die hoog worden gaat de cpu plat. Dat is het voordeel van de BE's die die mult unlcocked hebben. Maar inderdaad voor een cpu van 100 euro heb je leuke prestaties.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 30-09-2008 20:07 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb de Phenom 8450 nu draaien. Op dit moment op 2380 MHz. CPU Kan tot 2700 perfect draaien echter krijg ik met de HTT en de NB problemen. HTT kan ik wel naar beneden zetten maar de NB speeds niet. En in de kast die ik nu heb pas max een mATX mobo dus niet het beste voor OC. Maar de cpu's zijn dus erg leuk maar het is even prutsen. Ik zat eerst aan een BE te denken maar ik wacht liever even tot de 45nm AMD's uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.gankema/various/Temp/phenom_3.1ghz_oc.jpg

Dit is op dit moment het maximale wat ik uit mijn 9850 kan halen, 3.1GHz , 24/7 stabiel.
Moederbord is een Gigabyte MA790GP-DS4H (790GX chipset).

Boven de 3.1GHz krijg is het systeem moeilijk stabiel te krijgen, bij 3.2GHz moet de Vcore al richting 1.45V. Dat betekend een 50+W voor de cpu. Niet echt rendabel. ACC staat op 4%, verder omhoog naar 6 of 8% heeft ook geen effect. Bij 3.2GHz is het systeem wel Prime95 stabiel met 4 threads maar zodra ik pifast open en er 1 thread over 4 cores wordt verdeeld gaat het mis, gelijk een freeze. Voltages ophogen, ht-link omlaag etc.. geen resultaat. Blijft instabiel.

Cputemp (Coretemp) blijft hangen op 48°C load met waterkoeling. Alleen is deze temperatuur niet de werkelijke cputemp. Zodra ik het water 4°C extra koel daalt de cputemp met 7-8 graden. Maar dat staat ook aangegeven op de site van CoreTemp. Wel jammer dat AMD een referentie gebruikt van een bepaalde waarde. Wat is dan de werkelijke temperatuur vraag je je af.

Maar al met al, best tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Dat is een beste overclock...
Ik krijg de mijne maar niet stabiel op 3GHz.
CPU-MP = 15x
VCore op 1.35V
NB: 11x

Heb dezelfde settings van jou ook geprobeerd een aantal weken geleden, maar daar krijg ik hem ook niet stabiel op. Zelfs 12.5 x 240 met 1.36V niet.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

XenoMorpH schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 20:11:
Dat is een beste overclock...
Ik krijg de mijne maar niet stabiel op 3GHz.
CPU-MP = 15x
VCore op 1.35V
NB: 11x

Heb dezelfde settings van jou ook geprobeerd een aantal weken geleden, maar daar krijg ik hem ook niet stabiel op. Zelfs 12.5 x 240 met 1.36V niet.

Tips?
Zit je met luchtkoeling en hoe warm is hij bij 1.36V?
Met waterkoeling kan je makkelijk tot 1.4V gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Zit op waterkoeling (geen Highend, maar houd het redelijk koel. 33-34C bij mijn huidige 2800MHz overclock).
Heb hem al op 1.4V gehad bij 3GHz en daar was de temp rond de 38Idle en load rond de 58. Dus zo enorm warm is het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door XenoMorpH op 13-10-2008 22:59 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
M-spec schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:41:
[afbeelding]

Dit is op dit moment het maximale wat ik uit mijn 9850 kan halen, 3.1GHz , 24/7 stabiel.
Moederbord is een Gigabyte MA790GP-DS4H (790GX chipset).

Maar al met al, best tevreden.
Heb je er ook last van met dat bord wanneer je een aardig hoge oc hebt dat het geluid kan gaan haperen tijdens het typen? Zwaar irritant.

Ik heb dit met mijn Phenom x4 9750 @ 2.9ghz. Dit is dus ook met de 790GP DS4H.

Misschien maar ff een nieuwe Windows install doen, misschien dat het soms daaraan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Mijn eigen 790GX blijft niet lang stabiel op 240MHz FSB (jah, HTT, whatever..). Tegen de 235MHz max. Mgoed, maakt ook weinig verschil.
Je kunt proberen de HT-link omlaag te zetten naar 1800MHz, en vanaf daar verder te clocken met de cpu. Om dat uit te sluiten. Kun je later altijd weer omhoog zetten. Net als het geheugen.

En ja de temperatuur.. Ik kon mijn 9850 op 3.2 GHz 1.45V clocken maar zodra ik de waterkoeling geruisloos liet draaien en de cputemp boven de 54°C (load) uit kwam kreeg ik gelijk een blue screen. Daaronder ging het (langer) goed. Wel duidelijk dat de cpu op z'n limiet zat. Ik ben voor 24/7 maar weer terug gegaan naar 231×13 = 3.0GHz 1.3125V.

Settings zijn nu :
ACC +2% ('AUTO' werkt overigens ook heel goed)
CPU VID +0,025V (kleinere stap niet mogelijk in de bios, dus met Overdrive weer 0.0125V terug)
NB VID +0.025V.

Ik kan nog wel een keer 1.50V+ op de cpu zetten voor de fun maar net als die resultaten die eerder gepost werden, van 3.4GHz en hoger met 1.6V e.d., leuk als resultaat maar verder..

@ Deagle: ja klopt, had ik ook. Dat was echt irritant...
Dan gebruik je zeker nog de PS/2 aansluiting. Want nadat ik een usb toetsenbord heb aangesloten kan ik wel fatsoenlijk muziek luisteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Laatst online: 22:53
@hierboven:

Thx, weet ik meteen waar dat geruis vandaan komt, ik heb dus nog een ps/2 toetsenbord.

Meer mensen die de bluescreen 0x000000101 krijgen wanneer niet stable?

[ Voor 26% gewijzigd door Deagle op 14-10-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Dat geluid dat je hoort als je met je muis beweegt. Had ik bij mijn vorige mobo, als volume hard stond, kon je alles horen rekenen en bewegen..lol :+

Nouja Phenom 9550 hier op stock volts, 24 uur prime95 stabiel op:

CPU 242 x 11 = 2,66Ghz
NB 9 x242 = 2178Mhz

Ik moet nog max HTT testen, max NB en max geheugen.
Wordt rond de 56 graden.
Heb het idee als je temp onder 50-55 graden kan houden er meer potentie in zit.
Boot trouwens gewoon in windows op 2.8Ghz, gamable en prime95 2 uurtjes op 2750Mhz.
Heb wel het idee dat ze hoog kan komen, nu nog stock koeling.
Idle soms 1-2 graden boven case temp, dus dat zal het niet zijn, alleen als eenmaal de stock AMD heatsink warm is blijft de temp toch geleidelijk steigen. Mugen derop... :D

Edit:
Damn zie nou dat ze de prijs van de DKA790GX weer hebben verhoogt bij alternate, was eerst maar 99 euro!!
En de prijs van de gewone MSI KA790GX is ook al omhoog gegaan. Erm bijna alle nieuwe borden. :(
DKA leek mij wel een mooi SB750 bordje voor Phenom
BTW op KA790GX is tot nog geen SB750 voor mensen die dit bord willen aanschaffen voor een Phenom + ACC
Mss in de toekomst met bios update maar ik vrees van niet.

Van Gigabyte site:
EC AOD-ACC Support
EC AOD-ACC is described as Embedded Controller for AMD OverDrive- Advanced Clock Calibration, which is the newest feature comes from AMD SB750 southbridge chip
Ik haat softwarematig OC anyway maar toch leuk altijd meer eruit kunnen halen. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 31-10-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jahaa omdat jullie zo ontzettend enthusiast zijn. P1 klinkt toch beter man. :)

280HTT x 11 = 3080 @1.43V 24/7

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/1976/oc247cpuac6.png

Dit moet zo'n beetje het dak zijn, aangezien ik dan pas vreemde kleuren begin te zien zonder drugs in te nemen en ongeacht Vcore verhoging. Over de 3100Mhz moet nog wel stabiel zijn te krijgen maar met een kut rendement waarschijnlijk.

291HTT x 11 = 3201 @1.55V >:)

Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/1183/ocmaxcpuyg1.png

Naar mijn idee niet boven 55*C, maar er zit een bugje, want soms stijgt me temp oneindig door, lijkt uitlezeingsfout met te hoge OC, schat NB related.

Corsair Dominator geheugen doet hier ontzettend moeilijk in samenwerking met deze MSI KA790GX. Terzijnertijd de Corsairs eens gaan vervangen. Moederbord bios v1.3 laat nog settings onbediend. Kan geen Vdimm instellen, geen NB en HT-link voltages verhogen.
Maar tot nu toe niet slecht. Schat de max van HTT op 280-290MHz atm of het dak van de CPU op 11x283, moet ik nog dividen, etc om uit te zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/180/occpupt1.png

V-core kan nog wel gunstiger denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2w4wwmw.jpg
M'n nieuwe x3 8750 aan de tand gevoeld.
Maar hij komt niet boven de 250htt uit.
NB link staat op auto nog.
HTT wel goed :)
En allebei ook +0.5v

Ik heb wel wc, maar mijn 8800gt wordt daar ook mee gekoeld en ik heb een 240mm rad dus opzich denk ik dat de temps redelijk zijn.

Maar ik heb wel het gevoel dat er veel meer uit te halen is nog.
Tips/ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
Ik ben tot nu toe erg tevreden met de resultaten die ik heb behaald. Geen voltage verhoging toegepast.

Let overigens niet op de lage resolutie :+ Nieuw scherm is onderweg

kleine edit: dit vond prime95 wel een erg onstabiele overclock :+ Draait nu stabiel op 2750. Kan misschien nog tot de 2780 maar veel meer op stock voltage zit er niet in. En laat dat nou net de grote beperking van dit moederbord zijn. Wil maar tot 1.3 volt (staat gelijk aan het stock voltage), terwijl in de handleiding 1.7volt staat aangegeven.

Het vreemde is op 2.85 Ghz kan ik alles perfect doen zelfs gamen, maar bij prime begint de processor te flippen. Iig 2750 vond de processor ook nog niet helemaal leuk bij prime. Probeer nu 2730 houdt hij nu al 40 minuten vol met de Blend optie.

Nog een edit: Ligt ws aan mijn geheugen niet mijn processor.... Wil toch niet stabiel op 1066 draaien. Misschien met een kleine voltage verhoging dat het werkend is te krijgen maar nog niet kunnen testen

Asus M3A78 Pro
AMD Phenom x4 9550
Team Xtreem Dark 2x1Gb 1066 DDR 2 geheugen

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/egs38y.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door dikki dik op 06-01-2009 20:33 ]

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 14:28

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Anoniem: 126513 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:15:
Dat geluid dat je hoort als je met je muis beweegt. Had ik bij mijn vorige mobo, als volume hard stond, kon je alles horen rekenen en bewegen..lol :+

Nouja Phenom 9550 hier op stock volts, 24 uur prime95 stabiel op:

CPU 242 x 11 = 2,66Ghz
NB 9 x242 = 2178Mhz

Ik moet nog max HTT testen, max NB en max geheugen.
Wordt rond de 56 graden.
Heb het idee als je temp onder 50-55 graden kan houden er meer potentie in zit.
Boot trouwens gewoon in windows op 2.8Ghz, gamable en prime95 2 uurtjes op 2750Mhz.
Heb wel het idee dat ze hoog kan komen, nu nog stock koeling.
Idle soms 1-2 graden boven case temp, dus dat zal het niet zijn, alleen als eenmaal de stock AMD heatsink warm is blijft de temp toch geleidelijk steigen. Mugen derop... :D

Edit:
Damn zie nou dat ze de prijs van de DKA790GX weer hebben verhoogt bij alternate, was eerst maar 99 euro!!
En de prijs van de gewone MSI KA790GX is ook al omhoog gegaan. Erm bijna alle nieuwe borden. :(
DKA leek mij wel een mooi SB750 bordje voor Phenom
BTW op KA790GX is tot nog geen SB750 voor mensen die dit bord willen aanschaffen voor een Phenom + ACC
Mss in de toekomst met bios update maar ik vrees van niet.

Van Gigabyte site:

[...]

Ik haat softwarematig OC anyway maar toch leuk altijd meer eruit kunnen halen. :+
Ik had godverdomme een DKA790GX bij Alternate besteld maar kreeg een fucking KA790GX, waarschijnlijk omdat die prijs toen net de volgende dag was veranderd. (DKA790GX was toen 109 euro ofzo maar ging toen naar 159 euro en de KA790GX was nieuw op 99 euro).
Alternate zijn best een stelletje naaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Offtopic:

Als jij op je bon hebt staan dat ze een DKA790GX zouden moeten uitleveren (of email-correspondentie) en je ontvangt uiteindelijk een ander bord, dan zullen ze je gewoon tegemoet moeten komen met het omruilen van het bord (ervanuitgaande dat je hem natuurlijk niet eerst uitgebreid gaat zitten testen, maar ze gewoon gelijk een mailtje stuurt of een telefoontje pleegt en de situatie uitlegt.
Als ze niet voortijds een opmerking gestuurd hebben dat ze het door jou bestelde bord niet voor die prijs kunnen leveren, dan moeten ze zelf voor de verliezen opdraaien. Pas als ze niet in alle redelijkheid willen handelen na dit alles, dan pas zijn het mogelijk naaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 01:26

SECURITEH

Man of legend.

Dijkertje schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:49:
[...]

Ik had godverdomme een DKA790GX bij Alternate besteld maar kreeg een fucking KA790GX, waarschijnlijk omdat die prijs toen net de volgende dag was veranderd. (DKA790GX was toen 109 euro ofzo maar ging toen naar 159 euro en de KA790GX was nieuw op 99 euro).
Alternate zijn best een stelletje naaiers.
Als je het een hebt besteld en het ander krijgt moet je gewoon terug gaan... ze moeten gewoon leveren wat je besteld hebt voor de afgesproken prijs (109 euro in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Laatst online: 01-06 14:28

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

dahakon schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:50:
Offtopic:

Als jij op je bon hebt staan dat ze een DKA790GX zouden moeten uitleveren (of email-correspondentie) en je ontvangt uiteindelijk een ander bord, dan zullen ze je gewoon tegemoet moeten komen met het omruilen van het bord (ervanuitgaande dat je hem natuurlijk niet eerst uitgebreid gaat zitten testen, maar ze gewoon gelijk een mailtje stuurt of een telefoontje pleegt en de situatie uitlegt.
Als ze niet voortijds een opmerking gestuurd hebben dat ze het door jou bestelde bord niet voor die prijs kunnen leveren, dan moeten ze zelf voor de verliezen opdraaien. Pas als ze niet in alle redelijkheid willen handelen na dit alles, dan pas zijn het mogelijk naaiers.
Ik opende hem, en toen douwde ik hem in me kast, en toch zag ik ineens, kut,,, geen twee PCIe sloten, dus geen dka790gx, dus sinds die dag draai ik nog steeds op een ka790gx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Je had waarschijnlijk zelfs nog die dag, ondanks dat het bord al uit de doos was, nog steeds contact op kunnen nemen met Alternate. Maar ja, als je hem al gelijk in de kast propt en dan ook maar gewoon gebruik gaat maken van het bord, dan houdt het snel op natuurlijk. Het mag misschien hard klinken, maar in dit geval ben je gewoon simpelweg 'self-owned'. Als consument is het ook je taak te controleren of je krijgt wat je hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
offtopic:
'self-owned' WHAHAHAHAH!!! Leuk verzonnen! Die vlieger gaat niet op bij post-order. Alles zit in een dichte doos verpakt. Specificaties zijn beperkt en dat moet je zeker ruiken dat de levering onjuist is.

Mijn tip, een stappenplan:
- Bel Alternate op en zeg dat ze het onjuiste artikel gelevert hebben en vertel dat je daarom niet gaat betalen.
- Schrijf eventueel een brief waarin je de onjuiste levering bevestigd. (stel ze formeel in gebreke zoals dat heet)
- Neem contact op met je bank en blokkeer de betaling, leg eventueel uit waarom.

Gevolg:
Alternate heeft een probleem nu, en niet jij. Dit betekend dat Alternate nu de moeite moet gaan doen zoals bellen en dergelijke om de zaken op orde te krijgen. Als je het anders aanpakt dan heb jij het probleem en dat loopt Alternate gewoon over je heen. Neem maar van mij aan dat ze dit doen, ik heb er persoonlijk ook al uren op zitten bij de technische dienst. Dat zal me geen tweede keer gebeuren.

Wees niet bang voor de deurwaarder of iets dergelijks want die kan je niets maken zolang er geen rechtelijk bevel is.

Stink er ook niet in dat je dingen moet gaan opsturen, nogmaals het is hun probleem dus hun kunnen voor deze kosten opdraaien. Wees hard hierin.

Je hebt een product besteld en dat product voldoet niet aan de verwachtigen cq specificaties. Directe constateering is asboluut niet noodzakelijk. De Wet Kopen op Afstand is hierbij van toepassing, hetgeen wat een periode van 6 dagen voorschrijft alszijnde "afkoelperiode". Binnen deze periode mag je kenbara maken dat het product onjuist is of niet voldoet.

Suc6 (je hebt het nodig bij Alternate)

[ Voor 37% gewijzigd door Stephan224 op 06-01-2009 16:31 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
offtopic:

Als je discussie had gelezen, dan had je gezien dat Sokkiejjj er achter kwam en dus helemaal niets heeft gedaan om alsnog het juiste bord te krijgen. Dat is zijn keuze geweest, maar dan moet je de andere partij niet als een stelletje naaiers gaan benoemen, omdat ze duidelijk niet eens de kans hebben gehad om te tonen of ze het probleem willen oplossen.

Uiteindelijk heeft hij nu dus een bord waarmee hij mogelijk 100-150MHz lagere clocks haalt dan mogelijk zou kunnen zijn en geen mogelijkheid van crossfire met 2 aparte kaarten.

[ Voor 18% gewijzigd door dahakon op 06-01-2009 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ja okee..maar iemand dus een idee of en hoe ik hoger kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
dahakon schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:53:
offtopic:

Als je discussie had gelezen, dan had je gezien dat Sokkiejjj er achter kwam en dus helemaal niets heeft gedaan om alsnog het juiste bord te krijgen. Dat is zijn keuze geweest, maar dan moet je de andere partij niet als een stelletje naaiers gaan benoemen, omdat ze duidelijk niet eens de kans hebben gehad om te tonen of ze het probleem willen oplossen.

Uiteindelijk heeft hij nu dus een bord waarmee hij mogelijk 100-150MHz lagere clocks haalt dan mogelijk zou kunnen zijn en geen mogelijkheid van crossfire met 2 aparte kaarten.
en het is nog maar de vraag hoe effectie die 100-150mhz zijn. Aangezien het bord de timings van je CPU omlaag gooit, zodra je gebruik maakt van de AMD ACC functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
Heb mijn Phenom x4 9550 nu stabiel draaiende op:

CPU 2700 Mhz, CPU-Z geeft een voltage van 1.26 volt (standaard voltage)
FSB 270
Geheugen op 1080. Geheugen op 2.2 volt, zoals voorgeschreven door de fabrikant.
HT op 1890.

Verder geen rare dingen gedaan met het voltage. Best aardig. Zit nog niet aan het einde. Geheugen kan bijvoorbeeld nog omhoog. HT ook nog, kan iig zeker de 2000 halen. CPU max zit echt wel rond de 2725, maar ook nog niet helemaal duidelijk. En ook het FSB kan nog enkele MHz omhoog, max waarschijnlijk 275

[ Voor 40% gewijzigd door dikki dik op 08-01-2009 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb een topic gemaakt speciaal voor Phenom II overclocking:

[OC]Phenom II Overclock Topic

Volgens mij is daar genoeg vraag naar. Mocht dit tegenvallen kunnen we de beide topics altijd weer samenvoegen.

[ Voor 202% gewijzigd door Astennu op 10-01-2009 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt er toch op dat HT-link verlagen naar 4x of 5x helpt.
En het geheugen heb ik nu ook op 3:4 of 1:1.33 staan.

Bios is eindelijk wat volwassener dus ben weer wat aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
ik denk laat ik eens een oud topic omhoog trappen.

Ik ben sinds kort weer eens verder gegaan met het overclocken van mijn pc. En was daarbij een heel handig programmaatje tegengekomen genaamd K10Stat. Hiermee kan je los je cores verschillende dividers meegeven. Niet zo buggy als AMD Overdrive. Ik ben hiermee @ Stock voltages op de volgende waarden gekomen. Het geheugen heb ik nog niet echt getest, maar de maximale snelheid daarvan ligt ongeveer rond de 1080 Mhz. Nu ik het geheugen van bankjes heb gewisseld ligt die boven de 1100 MHz

Waardes Stabiel @ Prime95. Getest voor 2 uurtjes

Specificaties:

AMD Phenom X4 9550 (Stock: 2200 MHz)
Asus M3A78 PRO
Team Xtreem 2 gb 1066 MHz

OC resultaten:

CPU core #0: 271x11 = 2981 Mhz
CPU core #1: 271x11 = 2981 Mhz
CPU core #2: 271x10 = 2710 MHz
CPU core #3: 271x10.5 = 2845.5 MHz

North Bridge: 271x8 = 2168 MHz
HT bridge: 271x8 = 2168 MHz

Geheugen: 271x4=1084 @ 2.2 volt

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.fotobewaren.nl/output/1235044634.jpg

[ Voor 102% gewijzigd door dikki dik op 19-02-2009 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blijft toch leuk.
je plaatje doet het trouwens niet.

Mijn conclusie is dat de cpu's wel hooog komen maar dat HTT, ht-links en NB speeds niet altjd meewerken.
Zoals bijv mensen waaronder ik zelf ook probs krijgen met lage load, één core load of idle toestand terwijl het zaakje wel onrealistische full load prime95 of OCCT stabiel is.

Gedeeltelijk zal dit ook wel aan boardjes kunnen liggen betreft Vcore veranderingen.

edit:
Wat helpt bij mij, zijn lagere NB speeds en HT-link voornamelijk, hogere V-core helpt ook. Uiteraard ook NB en HT link voltages verhogen maar dat kan dit bord nog niet. :|

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 16-02-2009 18:38 ]

• dikki dik
Anoniem: 126513 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:35:
Blijft toch leuk.
je plaatje doet het trouwens niet.

Mijn conclusie is dat de cpu's wel hooog komen maar dat HTT, ht-links en NB speeds niet altjd meewerken.
Zoals bijv mensen waaronder ik zelf ook probs krijgen met lage load, één core load of idle toestand terwijl het zaakje wel onrealistische full load prime95 of OCCT stabiel is.

Gedeeltelijk zal dit ook wel aan boardjes kunnen liggen betreft Vcore veranderingen.

edit:
Wat helpt bij mij, zijn lagere NB speeds en HT-link voornamelijk, hogere V-core helpt ook. Uiteraard ook NB en HT link voltages verhogen maar dat kan dit bord nog niet. :|
NB en FSB snelheden kunnen in sommige gevallen idd erg tegenvallen. En met een gelockte phenom kom je dan niet zover. Er zijn geloof ik zelfs mensen die met hun FSB niet veel verder komen dan 225.

Gelukkig is bij mij de 'limiterende' factor de CPU

Wat je overigens ook zou kunnen proberen om die idle crashes te voorkomen is het programmaatje k10stat te gebruiken als vervanger voor CNQ. Het is een soort van CNQ behalve dat de waardes van de verschillende multipliers en voltages naar wens kunnen worden ingesteld. Ik draai nu bijvoorbeeld idle op 0.9 volt (CPU-z) met een CPU snelheid van ongeveer 1600 MHz.

K10Stat kan bij het booten direct worden gestart en met de juiste commands zal je hier niks van merken

Screenshot

Afbeeldingslocatie: http://www.fotobewaren.nl/output/1235044834.jpg

Op de foto valt te zien welke voltages en welke snelheden bij oplopende belasting worden gebruikt.

Op het bureaublad heb ik daarnaast nog enkele snelkoppelingen staan. Mocht ik mijn cpu zwaarder gaan belasten hoef ik simpelweg op het icoontje te klikken. Er verschijnt geen window, maar de snelheden worden wel aangepast. Ik heb daar de volgende codes voor gebruikt

Afbeeldingslocatie: http://www.fotobewaren.nl/output/1235045108.jpg

-lp:1-5 = Laad je gewenste profiel

-mp:4 = De hoeveelheid CNQ stappen. Normaal gesproken heb je alleen de P0 en P1 state. Nu loopt deze tot en met P4

-nw = no window

-ClkCtrl:1-4 = Automatische clock control van K10stat (CNQ), 1 tot en met 4 staat voor de verschillende control functions. Terug te vinden onder het control function tabje, wanneer je met je rechter muisknop op het icoontje in de taakbalk klikt (rechtsonder).

-Stayontray = Handig voor bij het opstarten. K10stat zal in de taakbalk worden geplaatst en eventueel wanneer ingesteld CNQ functionaliteiten uitvoeren. (Voor het opstarten in windows wel even de snelkoppeling onder geplande taken zetten)

-Pctrl:0,0,2,1 = Handig wanneer je de processor op een bepaalde snelheid wilt forceren. In dit geval wordt core #0 en core #1 op de P0 state geforceerd. Terwijl core #2 op de ingestelde P2 state gaat draaien en Core #3 op de P1 state.

Wel een handige how to dacht ik zo. Vooral omdat het echt een ideaal programma is. Ook te gebruiken voor Phenom 2's

[ Voor 38% gewijzigd door dikki dik op 19-02-2009 12:32 ]

Mmm, interessant progje, zeker om te finetunen. CnC werkt bijna nooit icm OC'en, nooit goed gewerkt en wrs zal het ook nooit echt goed werken.
Dus dat is een hele vooruitgang.
Ook als je een slechte core er tussen hebt, ook erg handig, alleen is dat bij mij niet het geval. Mijn core errors in OCCT zijn iig random, wel de indruk dat core 4 het hoogste komt, maar kan ook zijn dat die het mist belast word vol gestrest.

Ik ga het eens proberen denk ik. Kun je dan ook met OC settings in je bios ingesteld dit prog gebruiken of moet alles dan weer default staan?
Vooral voor het CNC gebeuren lijkt het me handig en ik ka me nog iets herinneren dat dit prog toen ook als alternatief werd toegepast.

Nog een vraag, kun je ook instellen dat K10stat automatisch profiles laad bij verschillende cpu belasting? Bijvoorbeeld wanneer een game gestart word, ook al gebruikt die game maar 75% cpu power? Zoals voor ATT geldt icm met OC profiles, dat werkt verrekte handig.

Meeste mensen inclusief mij willen gewoon een bios OC, want dat blijkt uiteindelijk vaak het meest stabiel en compatible te zijn, rocksolid en strak...
Maar OC'en en DC'en met een druk op de knop is zeker een mooi alternatief.

Zit nu op een idle Vcore van 1.48V en een load Vcore 1.53V. Aardig hoog dus. Voor CPU idle stabiel op 3GHZ+ behoeft deze cpu een idle Vcore van 1.5V! Dat maakt het al steeds interessanter om eens te checken. Bedankt voor de informatie, is er ook een officiele site, handleiding oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
Ik heb eigenlijk nergens last van bij het OC'en kan gewoon CNQ gebruiken. De enige reden dat ik dit programma gebruik is vanwege de losse multipliers en het lage voltage in de idle stand.

Bios instellingen kunnen gewoon hetzelfde blijven. Enige wat je kan aanpassen is de multiplier en het voltage over de CPU en NB

Voor zover ik weet kan K10stat niet automatisch een ander profiel laden, dus dat zal niet gaan werken. Misschien is het wel te koppelen aan een programma. Die een ander programma activeert bij het spelen van spellen of dergelijke. Geen idee of het bestaat, maar zal me niks verbazen.

[ Voor 57% gewijzigd door dikki dik op 22-02-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb eens gekeken, likt erop dat ik niks kon instellen of ik doe {nog) iets niet goed bij K10stat. Ik moet er nog eens even goed naar kijken.
Ik kan wel via AOD 2.15 uiteraard de MP, CPU vid en NB vid voltage lager instellen, omlaag alleen.

CnQ heb ik ook weer geprobeert en werkt met de laatste bios, bij bios 1.3 deed het nog niks bij mij.
Deze zet nu de Vcore van 1,48V terug naar 1,28V en MP naar 5,5x.
Lijkt er ook op dat ik met CnQ enabled ook meteen 5% performance drop krijg (3DM06, Wprime), ook niet alle bench progs (SuperPi) zorgen er voor dat CnQ naar prestatie snelheid schakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
Anoniem: 126513 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 12:29:
Heb eens gekeken, likt erop dat ik niks kon instellen of ik doe {nog) iets niet goed bij K10stat. Ik moet er nog eens even goed naar kijken.
Ik kan wel via AOD 2.15 uiteraard de MP, CPU vid en NB vid voltage lager instellen, omlaag alleen.

CnQ heb ik ook weer geprobeert en werkt met de laatste bios, bij bios 1.3 deed het nog niks bij mij.
Deze zet nu de Vcore van 1,48V terug naar 1,28V en MP naar 5,5x.
Lijkt er ook op dat ik met CnQ enabled ook meteen 5% performance drop krijg (3DM06, Wprime), ook niet alle bench progs (SuperPi) zorgen er voor dat CnQ naar prestatie snelheid schakeld.
ik zal het ook eens testen.

K10stat is overigens echt geen moeilijk programma en zou gewoon moeten werken. Helaas is er geen fatsoenlijk handleiding voor te krijgen. Tenzij japans 1 van je moedertalen is, dan is het bijgevoegde tekst documentje ws erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dikki dik schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:49:
K10stat is overigens echt geen moeilijk programma en zou gewoon moeten werken. Helaas is er geen fatsoenlijk handleiding voor te krijgen. Tenzij japans 1 van je moedertalen is, dan is het bijgevoegde tekst documentje ws erg handig.
Of duits, weet niet wat erger is. :P
http://www.pctreiber.net/..._96_Tutorial-K10Stat.html

ed:
Heb het net werkende gekregen, alleen me voltage had ik nog niet geod ingesteld bij het terugklokken naar 3GHz. Je kunt er volgens mij ook redelijk OC's mee testen. Eénmaal met snelkoppelingen erbij zal het wel lekker makkelijk werken zonder performance verlies door CnQ.

ed2:
Ik heb sterk de indruk dat na een lange stesstest de V-core, mss ook andere voltages iets inzakken of instabieler worden, aangzien hij gewoon een 4-6 uur HIGH priorty small data test in OCCT afmaakt en daarna in www.gamershell.com blijft hangen... 8)7 Feit is wel dat deze PSU niet helemaal betrouwbaar is om de uitersten te testen, dus het zou ook stiekem een PSU boosdoenertje kunnen zijn. Deze word toch terzijner tijd eens vervangen. Een 550W PSU'tje van 40euro.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 25-02-2009 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk dat het wel even genoeg is voor mij. We zien wel weer als er een komplete bios aan komt zeilen.

Alles boven de 2.9GHz vraagt om een hoge Vcore , niet persee voor load maar dus eerder voor idle.
Beter is dat deze 9550 lekker op 2.9GHz loopt zonder teveel extra sap.

Uiteindelijke resultaat:

-HTT(FSB) = 263MHz
-CPU = 263 x 11 = 2893MHz @ 1.36V load, 1.31V idle ( in bios 0.05 op Vcore, lager = reboot in OCCT large )
-NB = 263 x 8 = 2104MHz @ stock volatge
-HT = 263 x 6 = 1578MHz (hoger is crasher de crash als ie uit zijn neus vreet) @ ookski stock voltage
-MEM = 350Mhz CL5-4-4-14-15 @ 2.10V ( magt niet omlaagt helaasd, kan ik niet instellen )

Ik kan nog wel timings testen, hopelijk met betere bios support ook hogere RAM snelheden, in mijn ervaring maakt het weinig uit, timings moeten dan toch omhoog.
Kan ook nog hogere HTT testen 290 x11 bijv. HTT van 300MHz is het dak van het bordje, dwz geen succes om in WinXP te komen. Ik vind het wel even goed zo.

Plaatje achja ziet er toch altijd het zelfde uit, ben ik nu ff te lui voor. Neem ze voor me zelf om wat referentie te hebben om op terug te vallen.
Nou moet ie toch iig niet boven de 140W uitkomen load, hoop ik toch ... :)

En nu weet ik welk geluid men bedoelde, beetje irritant, signaal naar de onboard geluidskaart toe verlagen helpt iig redelijk. Merk het tot nu toe alleen in game en filmpjes, wanneer een USB apparaat wordt aangesproken zoals de muis of het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Zijn er hier nog mensen die Phenom's overclocken? Ik ben nu bezig mijn 9950BE 145watt te OC'en met de multiplier. Dit leek mij het makkelijkst. Mijn moederbord is niet zo'n exoot ;) Hij loopt nu op 3GHz en wordt 63 graden onder een Zalman 9500. Dit alles met stock voltage. Hoe ver zou ik nog kunnen gaan, denken jullie?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:27
TKing schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:18:
Zijn er hier nog mensen die Phenom's overclocken?
Edit: 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door UTwizard op 23-11-2009 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
UTwizard schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:32:
[...]

Ben er al een tijdje niet meer bezig geweest maar de mijne draait nu al enkele maanden als volgt:
Dat is een Phenom II geen Phenom, dus weg hier. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Hij was niet Prime-stabiel, dus ik heb de V-core opgeschroefd naar 1.3250 volt. Hij wordt nu alleen wel een stuk warmer. Tussen de 68 en 70 graden. De koeler voelt alleen niet warm aan. Morgen maar eens opnieuw koelpasta doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:27
-The_Mask- schreef op maandag 23 november 2009 @ 20:37:
[...]

Dat is een Phenom II geen Phenom, dus weg hier. :p
Whoops, excuses, beter opletten de volgende keer |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Intussen heb ik nieuwe koelpasta ertussen gedaan (was veel te veel) en nu wordt hij minder heet. Alleen er zit nog wel 7 graden verschil tussen mijn cores en de CPU zelf :X Soms zelfs 10 :o Wat kan ik hiertegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Harry
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 16:47
Hej,
ik heb laatste een nieuwe pc samengesteld maar ja ik wil hem graag overclocken,
allen ik zouw bijgod niet weten hoe dat moet |:( en ik ben bang dat ik hem naar de eeuwige jacht velden stuur.
graag zou ik hier help bij willen hebben.
Mijn systeem
moederboard: Gigbyte MA790FXT-UD5P
procesor: AMD phenom 965 quadcore
Videokaart: Nvidia GTX 260
Voeding: OCZ 7series 550 Watt 80 puls silver

bijvoorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Laatst online: 23:11
DBASE45 lees je gewoon in op wat fora.
Google bijvoorbeeld naar Gigabyte 790FXT-UD5P Overclocking ofzo. ook wil ik je aanraden te overclocken vanuit de bios dit werkt nogsteeds het beste. alhoewel tegenwoordig Amd's overclock utility t ook goed doet.
Veel sucess ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Daarbij heb je het verkeerde topic, jij hebt namelijk een Phenom II, die heeft een eigen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:01
Voordat ik overga naar een betere en snellere processor, ben ik maar eens aan de slag gegaan met mijn Phenom X4 9850 BE.

Ik wist er eigenlijk niet veel van, maar na veelvuldig leeswerk op GoT, en diverse andere sites, ben ik toch maar aan de slag gegaan met mijn al, iets oudere opstelling ;)

De "stress" test had van te voren een uur of zo gelopen, maar was vergeten om er een screenshot van te
maken 8)7 . Vandaar dat op de screenshot maar 27 minuten staat.Ik zie er totaal geen nut in, om een stress test meer dan een uur te laten lopen. Want, eerlijk gezegd, wanneer komt dat dan voor, dat een pc langer dan een uur op maximaal moet werken? :?

Ik heb, achteraf gezien, eigenlijk niet veel gedaan. Alleen eerst van te voren mijn Pc aan binnen schoongemaakt, de CPU koeler, en de fan's. Tevens de koelpasta van de CPU verwijderd, en nieuwe aangebracht. Toen de multiplier opgeschroeft. Toen de CPU onstabiel werd bij hoger dan 14.5 x, de corevoltage iets omhoog gezet. (van 1.300 naar 1.3500 V).

Het resultaat is dat de CPU maximaal 58 gr C word., tijdens 100% load van de stabiliteitstest van PC wizard.

Nu eens kijken, wat er nog meer mogelijk is. Misschien mijn CPU enóf CPU koeler lappen om iets van de temperatuur af te krijgen. Of een andere koeler (lucht of water?). Ideeën zijn altijd welkom _/-\o_

Mijn systeem:

Antec 300:Voor 2 x 120 mm, achter 1 x 120 mm; boven 1 x 140 mm
Asus M2N32 SLI DELUXE
Phenom X4 9850 BE 3013.69 Mhz (15 x 200)
CPU cooler Zalman CNPS9700 NT
4 X Gb Kingston KVR800D2N6/1G
MSI GTX 275 896 MB Twin Frozr OC: core 726 /Shaders 1608/ Memory 1300 Mhz
Benq 2420HD 24" 1920 x 1080 Full HD
Maxtor 6V200E0 (200 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Optiarc DVD RW AD-7170S
Microsoft SideWinder X5 Mouse
Logitech G11 keyboard
Zalman 750 Watt Powersupply

Windows 7 professional

Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/Naamloos.png
Pagina: 1 2 Laatste