Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Recentelijk heb een nieuw setje hardware aangeschaft. Ik blijk echter met geen mogelijkheid mijn geheugen stabiel op 1333MHz te krijgen. Wellicht heeft een van jullie nog een of meer ideeen?
  • [b]Relevante Specificaties[/b]
  • AMD Phenom II 955 @ stock @BIOS F4G
  • Gigabyte MA790XT-UD4P
  • OCZ3P13334GK
  • OCZ ModXstream Pro 600
  • Western Digital Black 640GB
  • Windows Vista x64 SP1
  • [b]Diagnose[/b]
  • Op 1066MHz loopt het systeem out-of-the-box stabiel op voorwaarde dat ik het geheugen op 1,8 volt zet en ik de timings volgens de SPD waarden zet.
  • Op 1333MHz boot het systeem netjes en is bruikbaar voor lichtere belasting. Ook Prime95@Small FFT en Memtest86+ geven geen enkel probleem. Gebruik ik echter Prime95@Blend of OCCT dan loopt de boel binnen minuten vast.
  • Temperaturen en voltages blijven allemaal binnen de norm, dus CPU wordt niet warmer dan een graad of 56 op full load en is ongeveer 32 @idle. Dit bij een omgevingstemperatuur van 25-26 graden en een kast temperatuur van 28-30 graden.
  • [b]Geprobeerd[/b]
  • Geheugen in verschillende slots geprobeerd. Ik heb alle combinaties van de twee DIMMs geprobeerd die nog steeds in dual-channel resulteren. Ook heb ik beide DIMM's los in alle sloten geprobeerd.
  • Verschillende timings @1066 en @1333MHz. Alles van 7-7-7-21 @1333 tot 9-9-9-30 @ 1066. Ook alles er tussen in.
  • Voltage van geheugen verder omhoog tot 1,9 volt.
  • NB VID en NB Core voltages verhoogd in verschillende stapjes tot +0,2 volt.
  • Processor/NB/HT terug geklokt van 3200/2000/2000 naar 2000/1000/1000.
  • ACC en CNQ combinaties aan/uit.
  • Verschillende andere geheugen-timings geprobeerd. Onder andere met de Trfc gespeeld.
  • Nieuw Windows install (was al nieuw, maar gewoon nog een keer probeerd.
Resultaat
Voor al het bovenstaande geldt dat ik slechts een stabiele combinatie van timings gevonden heb en dat alle andere precies hetzelfde gedrag vertonen. Namelijk 0,0 fouten in Memtest86+ en Prime95@Small FFT, maar wel binnen een paar minuten een Freeze met Prime95@Blend en OCCT. Die 0,0 fouten met Memtest86+ zijn altijd hele runs en sommige hebben tot wel 12 uur gedraaid. Ook de Prime95@Small FFT is helemaal afgelopen, dus ook die heeft zeker 5 tot 6 uur gedraaid.
  • [b]Vragen[/b]
  • Heeft iemand enig idee welke timings die probleem aan kan liggen?
  • Heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze of soortgelijke combinaties van processor, moederbord en geheugen?
  • Heeft iemand een oplossing of een idee voor een route naar een oplossing?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Laatst online: 19-08 18:03

ride277

Cooled by Noctua

Dit is een bekend probleem. Ik heb al aangegeven dat de BBG'ers dit even bij de BBG moeten zetten, maar dit is niet gebeurd ;( Er zijn namelijk ladingen problemen met deze combi. Check ook even het OCZ forum, daar staan heel veel suggesties. Ook zijn er in dit forum al meerdere topics over gemaakt.

Het enige verschil is trouwens met de meeste topics en jouw probleem, de bios versie. Ik had bijvoorbeeld ook gemekker met timings van het OCZ en de Gigabyte plaat, maar ik draai nog steeds F4a.

[ Voor 24% gewijzigd door ride277 op 15-06-2009 00:56 ]

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staat het geheugen wel op de QVL? je leest overal over problemen met OCZ en Gigabyte, is het geen optie om het geheugen te ruilen voor een setje dat wel op de QVL staat

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
ride277 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 00:54:
Dit is een bekend probleem. Ik heb al aangegeven dat de BBG'ers dit even bij de BBG moeten zetten, maar dit is niet gebeurd ;( Er zijn namelijk ladingen problemen met deze combi. Check ook even het OCZ forum, daar staan heel veel suggesties. Ook zijn er in dit forum al meerdere topics over gemaakt.
Wellicht zal ik je dan maar moeten helpen met de BBG'ers hieraan herinneren. Het forum van OCZ heb ik sinds vrijdagavond een topic lopen, maar gezien het weekend heb ik aldaar nog geen reacties gekregen. Wat de topics hier betreft heb ik inmiddels wel een 'beter' idee wat er mis gaat, maar exact zeker weet ik het nog niet.
Het enige verschil is trouwens met de meeste topics en jouw probleem, de bios versie. Ik had bijvoorbeeld ook gemekker met timings van het OCZ en de Gigabyte plaat, maar ik draai nog steeds F4a.
Wel 'vreemd' dat F4A niet op de website van Gigabyte staat. Alleen F4 en F4G staan daar. Zie ik wellicht iets over het hoofd of worden de meeste oude BIOSsen gewoon verwijderd?
nedernakker schreef op maandag 15 juni 2009 @ 06:53:
staat het geheugen wel op de QVL? je leest overal over problemen met OCZ en Gigabyte, is het geen optie om het geheugen te ruilen voor een setje dat wel op de QVL staat
Nee, het geheugen staat niet op de QVL, maar de QVL voor dit bord is dan ook belachelijk klein. Zeker als je zoekt naar 1333MHz CAS 7 geheugen. Ook komt daar nog bij dat het geheugen wat er wel op staat vaak de prijsdalingen niet heeft gevolgt of uberhaubt slecht leverbaar is.

Ook probeer ik slechts tot de 1333MHz te komen. Een snelheid die zowel voor de Phenom als het moederbord haalbaar hoort te zijn (het is geen OC, wat het plaatsen van PC3-14400 op een moederbord wel altijd is). Daar komt ook nog bij dat sinds de opkomst van de geïntegreerde geheugencontroller het eigenlijk alleen het BIOS is dat roet in het eten kan gooien. En ik ben/was toch redelijk overtuigd van mijn vaardigheid om ook zonder 'auto' settings de boel stabiel te kunnen krijgen. Dit heb ik tenslotte bij mijn vorige moederbord, een Asus A8N-SLI, ook moeten doen omdat verscheidene instellingen in het BIOS kant nog wal raakten.

Maar Indien ik de komende twee dagen geen zinnige oplossing van OCZ of derden verneem zal ik inderdaad mijn aankoop setje voor dit setje moeten ontbinden en kijken of ik een ander setje kan vinden. (Valt dan nog binnen de 7 dagen termijn).

Toch bedankt voor de reacties.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 08:51

@r!k

It is I, Leclerq

Ik heb kingston valueram ervoor besteld juist omdat die expliciet wel op de lijst staat. misschien een idee?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 21:30
Ik heb ook dit bord en die processor en omdat ik ergens had gelezen dat AM3 borden niet zo van hogere voltages houden heb ik Corsair XMS3 geheugen genomen, dat op 1.5 Volt draait (2 x 2 Gb, op 9-9-9-24 geloof ik).

Op de website van Gigabyte staat trouwens ook
Memory 1. 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Al gedacht aan de low-voltage serie van OCZ? Had hier ddr2 platinum versie van OCZ maar pc deed niets. Dit geruild voor de Blade low-voltversie en loopt als een tierelier.
Pagina: 1