Recentelijk heb een nieuw setje hardware aangeschaft. Ik blijk echter met geen mogelijkheid mijn geheugen stabiel op 1333MHz te krijgen. Wellicht heeft een van jullie nog een of meer ideeen?
Voor al het bovenstaande geldt dat ik slechts een stabiele combinatie van timings gevonden heb en dat alle andere precies hetzelfde gedrag vertonen. Namelijk 0,0 fouten in Memtest86+ en Prime95@Small FFT, maar wel binnen een paar minuten een Freeze met Prime95@Blend en OCCT. Die 0,0 fouten met Memtest86+ zijn altijd hele runs en sommige hebben tot wel 12 uur gedraaid. Ook de Prime95@Small FFT is helemaal afgelopen, dus ook die heeft zeker 5 tot 6 uur gedraaid.
- [b]Relevante Specificaties[/b]
- AMD Phenom II 955 @ stock @BIOS F4G
- Gigabyte MA790XT-UD4P
- OCZ3P13334GK
- OCZ ModXstream Pro 600
- Western Digital Black 640GB
- Windows Vista x64 SP1
- [b]Diagnose[/b]
- Op 1066MHz loopt het systeem out-of-the-box stabiel op voorwaarde dat ik het geheugen op 1,8 volt zet en ik de timings volgens de SPD waarden zet.
- Op 1333MHz boot het systeem netjes en is bruikbaar voor lichtere belasting. Ook Prime95@Small FFT en Memtest86+ geven geen enkel probleem. Gebruik ik echter Prime95@Blend of OCCT dan loopt de boel binnen minuten vast.
- Temperaturen en voltages blijven allemaal binnen de norm, dus CPU wordt niet warmer dan een graad of 56 op full load en is ongeveer 32 @idle. Dit bij een omgevingstemperatuur van 25-26 graden en een kast temperatuur van 28-30 graden.
- [b]Geprobeerd[/b]
- Geheugen in verschillende slots geprobeerd. Ik heb alle combinaties van de twee DIMMs geprobeerd die nog steeds in dual-channel resulteren. Ook heb ik beide DIMM's los in alle sloten geprobeerd.
- Verschillende timings @1066 en @1333MHz. Alles van 7-7-7-21 @1333 tot 9-9-9-30 @ 1066. Ook alles er tussen in.
- Voltage van geheugen verder omhoog tot 1,9 volt.
- NB VID en NB Core voltages verhoogd in verschillende stapjes tot +0,2 volt.
- Processor/NB/HT terug geklokt van 3200/2000/2000 naar 2000/1000/1000.
- ACC en CNQ combinaties aan/uit.
- Verschillende andere geheugen-timings geprobeerd. Onder andere met de Trfc gespeeld.
- Nieuw Windows install (was al nieuw, maar gewoon nog een keer probeerd.
Voor al het bovenstaande geldt dat ik slechts een stabiele combinatie van timings gevonden heb en dat alle andere precies hetzelfde gedrag vertonen. Namelijk 0,0 fouten in Memtest86+ en Prime95@Small FFT, maar wel binnen een paar minuten een Freeze met Prime95@Blend en OCCT. Die 0,0 fouten met Memtest86+ zijn altijd hele runs en sommige hebben tot wel 12 uur gedraaid. Ook de Prime95@Small FFT is helemaal afgelopen, dus ook die heeft zeker 5 tot 6 uur gedraaid.
- [b]Vragen[/b]
- Heeft iemand enig idee welke timings die probleem aan kan liggen?
- Heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze of soortgelijke combinaties van processor, moederbord en geheugen?
- Heeft iemand een oplossing of een idee voor een route naar een oplossing?
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S