Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethalseni
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:39
Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad, misschien omdat dit mijn eerste automaat is. Ik rijd sowieso veel op de ACC, dus ik hoef bij het stoplicht alleen maar op de aan-/uit-schakelaar aan het uiteinde te drukken omdat er al een snelheid is ingesteld.
Dat terzijde: Het was wel fijn geweest dat dit iets gebruiksvriendelijker was ingericht, zoals bij andere merken, dat ben ik met je eens.

Edit: Hill hold staat wel standaard aan, zodat de hellingproef in ieder geval makkelijk is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door lethalseni op 05-05-2025 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat rollen van een E-model is inderdaad kunstmatig om het gevoel van een automaat na te spelen. Ik had liever gehad dat de auto was blijven staan als je de rem loslaat. Het voegt ook in z'n geheel niks toe bij een elektrische auto. Een elektromotor is namelijk echt uit.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 12:43
Hier is de hele situatie 180 graden gedraaid...

Rij privé al 4 jaar mijn 2016 208 GTI by Peugeot Sport. Zakelijk een 2022 Toyota Yaris.

De Yaris zou er vervroegd uit gaan en eigenlijk vervangen worden door een Mazda 6e.

Geheel onverwacht startte er een heel proces voor een nieuwe baan die ik uiteindelijk ook gekregen heb. Hier zit alleen geen lease bij :+

De Mazda gaat het dus niet worden. De Toyota gaat er dus ook uit.
Heb dan alleen zelf de 208 nog.

Momenteel aan het oriënteren voor een 308 GTI BPS (de grote broer) of wellicht toch een Hyundai i30n Fastback...
Ben er nog niet uit.. in m'n hoofd is het echt 50/50.

Het plan is om Q1 26 de 208 in de opslag te zetten en dan dus 308 GTI of i30n te gaan rijden.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
ik heb een 308 van 2022.
er zouden animaties zijn voor de verlichting.
ik krijg deze echter niet werkend.
waar stel je dit in:? ik heb het schuifje hiervoor aan staan, maar welke andere instellingen hebben hier nog invloed op?
moet je verlichting op automatisch staan?
welcome aan of uit? keyless?

als ik nu naar de auto loop gaat het licht wel aan, als ik op de knopjes op de keyfob druk gaat ze ook aan /. knipperen, maar dat is niet de animatie, de animatie is dat de lampjes zeg maar een beetje als looplicht fungeren..
iemand suggesties hoe dit aan te zetten is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jigalvh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 21:03
Sinds vandaag rijd ik weer in een Peugeot. Onze witte Citroën C1 had er 334.000 km op zitten en ondanks dat hij onlangs zonder problemen door de APK was geraakt leek het wel eens tijd voor een kleine upgrade.
Na wat zoeken kwamen we een 108 uit 2018 tegen in de kleur "Fizz Green" (in het echt een fractie groener dan de foto's).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0biru5tEoJp7J7Dp9z4T_tDif0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEDRNUO0AL4Ltog9x5GDEuZx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzeC7oryCIjalyWGWZ311NZ2jJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSlgXgzZqQ7bTywQTaNZvtJt.jpg?f=fotoalbum_tile

Hopelijk houdt deze het net zolang uit als de rode Peugeot 107 en de witte Citroën C1 die we hiervoor hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Aankomend weekend Franse Autodag in Buren.
https://visscherclassique...-op-25-mei-2025-in-buren/

Nog Peugeot rijders van hier daar aanwezig?

[ Voor 30% gewijzigd door PdeBie op 22-05-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Na een kleine 3 jaar/50K kilometers in een 206+ uit 2010 rond te hebben gereden is het tijd voor wat anders, met twee weekjes ben ik eigenaar van een 208 uit 2014 met ergens rond de 120K op de teller. (en een riem welke in de afgelopen 30K nog vervangen is)

Exact welke uitvoering weet ik zo niet, maar ik ga er iig qua comfort op alle vlakken flink op vooruit en het beestje is door de vorige eigenaar netjes onderhouden. :)

Wat vooruit kijkende; weet iemand toevallig of de 208jes uit 2014 al ondersteuning hadden voor Android Auto en/of Apple Carplay? Ik heb er tijdens de proefrit helaas totaal niet aan gedacht om m'n telefoon eens in de USB poort te drukken. :')

Zo niet ga ik vast rondkijken voor een aftermarket oplossing, de ingebouwde navigatie was euh.. ouderwets. Maar om de telefoon nu in een houder te drukken terwijl er een mooi geïntegreerd mediasysteem is vind ik ook weer zo iets.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 02-06-2025 14:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
D4NG3R schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:52:
Na een kleine 3 jaar/50K kilometers in een 206+ uit 2010 rond te hebben gereden is het tijd voor wat anders, met twee weekjes ben ik eigenaar van een 208 uit 2014 met ergens rond de 120K op de teller. (en een riem welke in de afgelopen 30K nog vervangen is)

Exact welke uitvoering weet ik zo niet, maar ik ga er iig qua comfort op alle vlakken flink op vooruit en het beestje is door de vorige eigenaar netjes onderhouden. :)

Wat vooruit kijkende; weet iemand toevallig of de 208jes uit 2014 al ondersteuning hadden voor Android Auto en/of Apple Carplay? Ik heb er tijdens de proefrit helaas totaal niet aan gedacht om m'n telefoon eens in de USB poort te drukken. :')

Zo niet ga ik vast rondkijken voor een aftermarket oplossing, de ingebouwde navigatie was euh.. ouderwets. Maar om de telefoon nu in een houder te drukken terwijl er een mooi geïntegreerd mediasysteem is vind ik ook weer zo iets.
Android Auto en Apple CarPlay zijn pas vanaf eind 2015 / begin 2016 in bepaalde Peugeot-modellen geïntroduceerd.

De 208 kreeg pas bij de facelift in 2015 (modeljaar 2016) de mogelijkheid tot ondersteuning en dan ook alleen als het specifieke infotainmentsysteem (SMEG+) aanwezig was.

Ik schat de kans dus op vrijwel 0 dat het erin zit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DutchKel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:59:
Ik schat de kans dus op vrijwel 0 dat het erin zit.
Die kans acht ik ook zeer klein, tenzij de vorige eigenaar al iets aftermarkets ingebouwd heeft.

Ach ja, genoeg meuk te vinden wat tussen de SMEG unit en het scherm geplaatst kan worden. Een eventuele stap verder zie ik in dit topic ook langs komen, de hele unit vervangen door een NAC unit. Al is dat een wat duurder grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:12
Wij zijn rond aan het kijken voor een andere auto en 1 van de opties is om toch weer Frans te gaan rijden, we hebben nu een Opel Karl en zoeken net een tikje groter. Oog is dan ook gevallen op de 208 vanaf ongeveer bouwjaar 2020.

Nu heb ik wel wat 208's gezien, GT-Line. Maar volgens mij zit daar een PureTech blok in. En die blokken ken ik enkel van de horrorverhalen van distributieriemen die door de olie lopen en bovenmatig snel slijten met alle gevolgen van dien.

Dus Drardollan vraagt zich af... Is dat nog iets om rekening mee te houden? Of is na een bepaald modeljaar dit probleem niet meer bestaand omdat de motoren aangepast zijn? Ik kan er online niet heel veel van vinden, alles komt uit op de horrorverhalen. Dus wie weet zijn er hier mensen met een wat bredere kennis of ervaring?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:19
Drardollan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:57:
Wij zijn rond aan het kijken voor een andere auto en 1 van de opties is om toch weer Frans te gaan rijden, we hebben nu een Opel Karl en zoeken net een tikje groter. Oog is dan ook gevallen op de 208 vanaf ongeveer bouwjaar 2020.

Nu heb ik wel wat 208's gezien, GT-Line. Maar volgens mij zit daar een PureTech blok in. En die blokken ken ik enkel van de horrorverhalen van distributieriemen die door de olie lopen en bovenmatig snel slijten met alle gevolgen van dien.

Dus Drardollan vraagt zich af... Is dat nog iets om rekening mee te houden? Of is na een bepaald modeljaar dit probleem niet meer bestaand omdat de motoren aangepast zijn? Ik kan er online niet heel veel van vinden, alles komt uit op de horrorverhalen. Dus wie weet zijn er hier mensen met een wat bredere kennis of ervaring?
Je zou naar een 308 kunnen kijken met de 1.6 liter motor. De nieuwe generatie kent eigenlijk geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Naafkap schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Je zou naar een 308 kunnen kijken met de 1.6 liter motor. De nieuwe generatie kent eigenlijk geen problemen.
Die is te groot voor erbij en bij de betaalbare modellen zie ik ook enkel 1.2 PureTech staan. Die lijken mij ook problematisch dan. En de 1.6 zijn THP motoren, die staan nou ook weer niet heel lekker bekend (wellicht wel van latere jaren). Heb een Citroën met THP en VTi gehad en beiden vol met problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 10-06-2025 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
De 1.2 was alleen met natte riem te verkrijgen bij de pre-facelift 208. Pas bij de mild hybride die de facelift heeft, is de riem vervangen voor een ketting en horen de problemen weg te zijn.

1.6 THP is wat anders dan 1.6 PureTech. PureTech is een doorontwikkeling van de THP en kent, zoals eerder gezegd, eigenlijk geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-06 18:40
Afgelopen week mijn nieuwe 308 SW Hybrid opgehaald. Ik loop hier tegen het feit aan dat elke ochtend de accu vrijwel volledig of een heel deel leeg is gelopen gedurende de nacht. Ik kan me niet voorstellen dat ik bewust of onbewust zaken aan laat staan welke de accu leegtrekken.

Afgelopen nacht stond er nog 12 KM op de teller en deze ochtend was deze compleet leeg naar 0 KM. Is daar een verklaring voor?

Volgende: Ik kan nergens vinden hoe ik de voice assistant tijdens navigeren kan uitschakelen. Het is mega irritant dat (flitsmeister via carplay) bij elke melding het geluid van de radio/muziek dempt. Hoe schakel je dat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17

RvL

Van 12km naar 0km is wel erg veel, zeker met de huidige temperaturen. Er wil wel eens 2km verschil tussen tussen, als het echt koud is misschien wat meer. Maar 12km is echt teveel.

Je hebt niet toevallig de verwarming/airco ingepland staan ergens gedurende de nacht? Dat is mijn inziens het enige wat het zou kunnen verklaren. Anders zou ik toch echt terug gaan naar de dealer

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
ovd1995 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:56:
De 1.2 was alleen met natte riem te verkrijgen bij de pre-facelift 208. Pas bij de mild hybride die de facelift heeft, is de riem vervangen voor een ketting en horen de problemen weg te zijn.

1.6 THP is wat anders dan 1.6 PureTech. PureTech is een doorontwikkeling van de THP en kent, zoals eerder gezegd, eigenlijk geen problemen.
Voor wat betreft de problemen met de distributie ketting en of riemen :
DIt gaat over de 1.2 liter motoren, ik probeer alleen aan te geven welk probleem welke motor had, en wat er door peugeot aan is gedaan.

De THP heeft een rekkende ketting.
de PureTech (1.2) een natte riem die slijt.

De rekkende ketting wordt opgevangen door een soort spanner, die zorgt ervoor dat de ketting niet te slap wordt. maar elke keer dat de ketting weer iets opgespannen wordt, kan deze niet weer terug. uiteindelijk valt de rek van de ketting buiten het bereik van de spanner. dan kunnen er dus problemen ontstaan. dit moet je dus in de gaten houden en op tijd laten fixen.

De natte riem verliest zijn "integriteit" en slijt sneller, met name bij onvoldoende onderhoud en verkeerde olie, etc. de afgesleten delen kunnen filters verstoppen. Er is een tooltje waarmee de breedte van de riem kan worden gecontroleerd. dit is dan een indicatie van de staat en slijtage van de riem.
bij onderhoud moe je dus extra aandacht besteden aan de riem, en deze op tijd vervangen, en hetzelfde geldt voor de filters e.d.

Voor beide problemen geldt dat er wel iets aan verbeterd is, en er ook veel meer bewustwording is bij garages voor de problemen, maar ook dat garantie alleen geld bij correct (dealer) onderhoud. toon dat maar eens aan als er zich wel een probleem voordoet.

Alsnog lijkt het me dat deze motoren heel veel worden gebruikt en wat dat betreft niet per definitie slecht zijn, maar wanneer deze problemen zich wel openbaren, kan het behoorlijk in de papieren lopen, terwijl de oorzaak nooit is wegenomen door Peugeot.

Dit werd mij wel voorgehouden door een verkoper. dat nieuwe puretech 1.2 motoren deze problemen niet meer hadden, omdat Peugeot dit opgelost zou hebben. maar dat is dus niet het geval. het wordt alleen actiever bestreden, en volgens mij is er garantie verlengd, maar daarvoor is weer aantoonbaar dealeronderhoud nodig, wat voor een occasion heel lastig kan zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 13-06-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@engelbertus Weet jij (of een andere gebruiker) wellicht ook een goede olie voor zo'n natte riem op te noemen?

Beetje een bomen-bos verhaal, veel aangeraden olie ziet er nogal generiek (en duur) uit. Wellicht klopt dat ook, maar ik heb er geen pap van gegeten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
D4NG3R schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:22:
@engelbertus Weet jij (of een andere gebruiker) wellicht ook een goede olie voor zo'n natte riem op te noemen?

Beetje een bomen-bos verhaal, veel aangeraden olie ziet er nogal generiek (en duur) uit. Wellicht klopt dat ook, maar ik heb er geen pap van gegeten. :)
Je dient olie te gebruiken die PSA gecertificeerd heeft: B71 2312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:03
engelbertus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:16:
[...]

de PureTech een natte riem die slijt.
De rekkende ketting wordt opgevangen door een soort spanner, die zorgt ervoor dat de ketting niet te slap wordt. maar elke keer dat de ketting weer iets opgespannen wordt, kan deze niet weer terug. uiteiendelijk valt de rek van de ketting buiten het bereik van de spanner. dan kunnen er dus problemen ontstaan. dit moet je dus in de gaten houden en op tijd laten fixen.

De natte riem verliest zijn "iïntegriteit" en slijt sneller, met name bij onvoldoende onderhoud en verkeerde olie, etc. de afgesleten delen kunnen filters verstoppen. Er is een tooltje waarmee de breedte van de riem kan worden gecontroleerd. dit is dan een indicatie van de staat en slijtage van de riem.
bij onderhoud moe je dus extra aandacht besteden aan de riem, en deze op tijd vervangen, en hetzelfde geldt voor de filters e.d.

Voor beide problemen geldt dat er wel iets aan verbeterd is, en er ook veel meer bewustwording is bij garages voor de problemen, maar ook dat garantie alleen geld bij correct (dealer) onderhoud. toon dat maar eens aan als er zich wel een proebleem voordoet.
Hm, ja ik haal komende week de Ds7 crossback 1.6 225PK Puretech op, maar hoe ik het begrijp ligt hier wel een ketting op, de riem is aanwezig op de 1.2 maar niet de 1.6?

Althans, ik heb alvorens akkoord op deze occasion behoorlijk veel gelezen, en nergens iets tegengekomen over de issues wat de 1.2 wel kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
LopendeVogel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Hm, ja ik haal komende week de Ds7 crossback 1.6 225PK Puretech op, maar hoe ik het begrijp ligt hier wel een ketting op, de riem is aanwezig op de 1.2 maar niet de 1.6?

Althans, ik heb alvorens akkoord op deze occasion behoorlijk veel gelezen, en nergens iets tegengekomen over de issues wat de 1.2 wel kent?
Zit inderdaad een ketting op. Aandrijflijn is al een tijd op de markt en is behoorlijk betrouwbaar gebleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Naafkap schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Zit inderdaad een ketting op. Aandrijflijn is al een tijd op de markt en is behoorlijk betrouwbaar gebleken
Pfoe, thanks! Ik kreeg ineens zweethandjes toen ik dit topic opende :D

Jij kent de ''Ds7 Crossback'' met mijn type motor dus ook als een betrouwbare wagen? _/-\o_

Ps. nog een paar vraagjes daar waar volgens mij Ds tegenwoordig (althans, qua uitstraling) meer op een Peugeot lijkt dan een Citroën maar allemaal binnen PSA/ Stellantis toch het 1 en ander met elkaar delen.

Ik heb bijv de DS Night vision optie. kan deze daadwerkelijk alleen geactiveerd worden als het duister/ donker is? Tijdens de proefrit stond het wel aan in het multimedia systeem, maar in de cockpit kon ik de modus niet kiezen (stond er niet bij). De proefrit was natuurlijk midden op een zonnige dag.

Dan DAB, ik had enkel de keuze uit FM/AM, uiteraard dit de verkoper doorgegeven dat ze het allemaal even goed nalopen alvorens ik de auto kan ophalen. Maar hier kon ik niks over vinden op internet (DAB zou wel aanwezig moeten zijn aldus de opties/ vin). Klinkt dit iemand bekend?

@ovd1995 jij wellicht een idee over bovenstaande 2 punten?

[ Voor 52% gewijzigd door LopendeVogel op 13-06-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ovd1995
  • Niet online
engelbertus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:16:
[...]
de PureTech een natte riem die slijt.
[...]
Belangrijk om te vermelden in je verhaal dat je refereert naar de 1.2 wanneer jij het hebt over PureTech. Die hadden vroeger een riem. De 1.6 PureTech/THP heeft altijd al een ketting gehad.

@D4NG3R Alle natte riem motoren zijn inmiddels 5W30, ongeacht configuratie. Stellantis raadt daarnaast Total RCP olie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Wat betreft de olie:
https://frenchcarforum.co...opic.php?p=768074#p768074

Wordt helaas niet meer bijgewerkt, maar staat veel bruikbare info in die tabellen.

Overigens hebben zowel de PureTech als de THP, zowel nieuwe als oude versie 1 nadeel: directe injectie. Voor de performance en het benzineverbruik heel mooi, maar je motor vervuilt enorm omdat de kleppen niet meer gesproeid worden met benzine. Inlaat en kleppen krijgen koolaanslag, wat resulteert in slechte performance en uiteindelijk ook oliezuipen.
Ga zo'n ding dus niet als een trut rijden, want hoe meer je dat doet, hoe eerder je tegen problemen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
_JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:38:
Wat betreft de olie:

Wordt helaas niet meer bijgewerkt, maar staat veel bruikbare info in die tabellen.

Overigens hebben zowel de PureTech als de THP, zowel nieuwe als oude versie 1 nadeel: directe injectie. Voor de performance en het benzineverbruik heel mooi, maar je motor vervuilt enorm omdat de kleppen niet meer gesproeid worden met benzine. Inlaat en kleppen krijgen koolaanslag, wat resulteert in slechte performance en uiteindelijk ook oliezuipen.
Ga zo'n ding dus niet als een trut rijden, want hoe meer je dat doet, hoe eerder je tegen problemen aanloopt.
Hm maar die directe injectie is dat niet redelijk de standaard sinds jaren? Volgens mij had mijn Astra K en mijn (nog wel) huidige Mercedes dit ook, zelf nooit motorische issues gehad (ondanks dat ik woon-werk als een trut rij).
Wel doe ik ongeveer elk half jaar een benzine/motor cleaner bij de brandstof van Lindemann en heb ik het geluk 10-15minuten van BE te wonen dus ik tank (vergeleken NL) goedkoop E5/98. Nu weet ik niet of dit invloed hierop heeft, maar gevoelsmatig voel ik mij er wel goed bij (en afkloppen, nooit motorische issues meegemaakt).

[ Voor 9% gewijzigd door LopendeVogel op 13-06-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Moet gelijk aan Flodder denken. Injectie?!? :+ O+

Maar afijn. Hoewel niet voor jou van toepassing, omdat je een ketting hebt.... mocht je het interessant vinden. Radar heeft meerdere afleveringen gewijdt aan de 1.2 puretech motoren met de bekende "natte riem".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
LopendeVogel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Hm maar die directe injectie is dat niet redelijk de standaard sinds jaren? Volgens mij had mijn Astra K en mijn (nog wel) huidige Mercedes dit ook, zelf nooit motorische issues gehad (ondanks dat ik woon-werk als een trut rij).
Wel doe ik ongeveer elk half jaar een benzine/motor cleaner bij de brandstof van Lindemann en heb ik het geluk 10-15minuten van BE te wonen dus ik tank (vergeleken NL) goedkoop E5/98. Nu weet ik niet of dit invloed hierop heeft, maar gevoelsmatig voel ik mij er wel goed bij (en afkloppen, nooit motorische issues meegemaakt).
Goede brandstof en op tijd olie verversen doen een heleboel. E10 ontbrandt nou eenmaal anders dan E5 en Euro98 is bij directe injectie beter te managen dan Euro95.
Verder is het niet alleen truttig rijden, maar vooral korte stukjes wat funest is: vocht in de olie wat je er dan niet uit stookt.

Maargoed, de ene motor heeft er meer last van dan de ander. Bij VAG heb je de 1.0 TSI die relatief betrouwbaar is, pak je de 1.4TSI sta je vaker olie bij te vullen dan bij een eerste generatie 1.6THP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ovd1995
  • Niet online
Wat betreft de olie:

En biedt dus foute informatie. Advies voor alle 1.2 riem is dus hoe dan ook 5W30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17

RvL

Wat betreft de olie:

Een paar keer per jaar 1450kg caravan voortsleuren is dus helemaal zo slecht nog niet ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
RvL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Een paar keer per jaar 1450kg caravan voortsleuren is dus helemaal zo slecht nog niet ;)
Als je maar een beetje toeren maakt is dat helemaal niet verkeerd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ovd1995 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:33:
[...]

En biedt dus foute informatie. Advies voor alle 1.2 riem is dus hoe dan ook 5W30.
Heb je de tabel met EB motoren bekeken?

Die Total RCP olie voldoet naast de nieuwe FPW9.55535/03 spec ook aan B71 2290. Dat maakt hem universeel inzetbaar voor alle PSA motoren waar 5W30 in mag.

Een puretech 1.2 met riem heeft niks aan 0W30. De reden waarom er 0W30 in die motoren ging was omdat het een vrij schone olie is die de riem niet aantast.

B71 2312 is destijds ontwikkeld voor de BlueHDI motor vanwege milieueisen. Die is nu opgevolgd door FPW9.55535/03. Voor een aantal Puretechs is FPW9.55535/03 de enige standaard die ze toestaan, staat ook in de tabel.

De meeste Puretechs mochten al B71 2290, die mogen sowieso Total RCP, dus krijg jij dat erin bij de dealer. Ik verwacht dat ze de oude 5W30 spec nergens meer ingooien in de werkplaats en gewoon Total RCP gebruiken. Mijn 307 van 20 jaar oud zou die olie ook gewoon voorgeschreven krijgen.

De motoren met kettingen leven langer als je ze B7 2312 geeft. Die willen met koude motor zo snel mogelijk de olie op kunnen pompen zodat de ketting strak komt te staan. Dan wil je een olie die koud goed smeert, en dat is 0W30.

Verder zie je nog een paar 1.2 Puretechs die 0W20 krijgen, die blijven dat houden vanwege milieu eisen. Gooi je daar dikkere olie in, neemt het brandstofverbruik toe en voldoe je niet meer aan de uitstootnormen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Heb mij, mede door de reacties hier, toch laten overtuigen en heb zojuist een rode 208 GT-Line uit 2020 met 40k op de teller gekocht *O*

Iets andere luxe dan de Opel Karl die ik nu heb (geen stoel en stuurverwarming, wel achteruitrijcamera), maar rijdt een stuk fijner door de echte automaat en sportstoelen.

Nu nog 1,5 week door zien te komen, duurt altijd lang dat wachten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
Drardollan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:09:
Heb mij, mede door de reacties hier, toch laten overtuigen en heb zojuist een rode 208 GT-Line uit 2020 met 40k op de teller gekocht *O*

Iets andere luxe dan de Opel Karl die ik nu heb (geen stoel en stuurverwarming, wel achteruitrijcamera), maar rijdt een stuk fijner door de echte automaat en sportstoelen.

Nu nog 1,5 week door zien te komen, duurt altijd lang dat wachten :+
Leuk! Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0eyv
RvL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:15:
Van 12km naar 0km is wel erg veel, zeker met de huidige temperaturen. Er wil wel eens 2km verschil tussen tussen, als het echt koud is misschien wat meer. Maar 12km is echt teveel.

Je hebt niet toevallig de verwarming/airco ingepland staan ergens gedurende de nacht? Dat is mijn inziens het enige wat het zou kunnen verklaren. Anders zou ik toch echt terug gaan naar de dealer
Het is gekgenoeg niet meer gebeurt.. ik laat het erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0eyv
Weet iemand of in een Peugeot 308 SW Allure uit 2025 speakerkabels in de deurspeakers zijn voorbereid? Ik vind het geluid belabberd slecht dus ik ben aan het denken om daar speakers in te zetten. Dit alleen als er al kabels liggen.

//edit
Er zitten blijkbaar wel speakers in maar die zijn zo slecht dat je ze niet eens hoort. Het standaars geluid van deze auto irriteert me wel echt mateloos. Is daar iets aan te doen en heeft iemand al eens een aftermarket sound upgrade gedaan in een recent model?

[ Voor 37% gewijzigd door j0eyv op 21-06-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Die kans acht ik ook zeer klein, tenzij de vorige eigenaar al iets aftermarkets ingebouwd heeft.

Ach ja, genoeg meuk te vinden wat tussen de SMEG unit en het scherm geplaatst kan worden. Een eventuele stap verder zie ik in dit topic ook langs komen, de hele unit vervangen door een NAC unit. Al is dat een wat duurder grapje.
Inmiddels een AutoABC module tussen de SMEG unit en het scherm zitten, toch een stuk prettiger dan het ingebouwde navigatiesysteem uit het jaar kruik. :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW6Z0NE1YH1sxNY1WsfDebMM_RQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tqr0gXbIlwZfLvG9aJ4si2tR.avif?f=user_large

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste