Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste
Acties:

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 22:37
Een update n.a.v de onderstaande post:
https://gathering.tweaker...message/59558380#59558380

De volgende onderdelen zijn vervangen voor nieuwe originele exemplaren:
- Thermostaathuis
- Radiator koelvloeistof
- Temperatuur sensor koelvloeistof
- Condensor airconditioning (lek)
- Wiellager rechtsachter
- Leidingen
- Een plug

Het volgende is gerepareerd:
- Modderkuip linksachter weer vastgezet aan de achterbumper, zat mogelijk al sinds aankoop los. (70.000KM)

Wiellager is overigens direct na de eerste keer ophalen weer defect bevonden, is dus voor een tweede keer (3e keer in 1 jaar tijd) onder garantie gerepareerd.

De uitvalproblemen van de airconditioning zijn niet opgelost na de reparatie van de condensor en leidingen, het systeem is volledig lekdicht en afgevuld nu maar toch blijft deze op willekeurige momenten wegvallen.
De garage kon het probleem niet gereproduceerd krijgen, maar hij valt dus vaak uit als je blower stand van 3 naar 4 schakelt en de aircopomp dus nog harder moet werken.

Ze vermoeden dus dat de aircopomp is versleten en dat de speling (luchtspleet) op de magneetkoppeling te groot is geworden waardoor deze onder zwaardere belasting meer problemen heeft om bekrachtigd te worden.
Het enige vreemde is dan dat het ook kan gebeuren als je de ventilator blaasrichting of recirculatie aanpast.

De aircopomp laat ik voor nu even zitten gezien de zomer toch bijna voorbij is, mogelijk dus op de nominatie voor preventieve vervanging in Januari bij de grote beurt / APK.

In ieder geval lijkt de koelvloeistof temperatuur nu wel een stuk koeler te blijven, de 90°C wordt ook een stuk minder snel aangetikt, hoewel het nu ook niet meer zo warm is als eerst. Dus dat lijkt in ieder geval opgelost.

Totale kosten: €1390,15

Leuke feiten van de afgelopen 3,5 jaar en 70.000KM:
- Kosten reparaties/onderhoud/banden: €6.924,26
- Kosten brandstof E95: €6.296,40
- Kosten per kilometer: €0,20
- Kosten totaal: €13.220,66

Dat is nog zonder ANWB/Allrisk meegerekend, en afschrijving boeit me niet. :9

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 13-08-2019 17:21 (6%)

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-02 12:09
Beste Peugeot eigenaren :)

Even een vraagje, ik heb een 206 SW uit 2005 in XS uitvoering met mistlichten voor.
Nu was ik gisteren even een lampje (dimlicht) aan het vervangen en wou meteen even alle verlichting controleren.

Nu kan ik mijn achterste mist-licht aanzetten (met het draaiknopje aan de linker stengel) maar hoe gaan in hemelsnaam de voorste mistlampen aan?

Ik heb ze nog nooit hoeven te gebruiken, maar wat zie ik over het hoofd?

Life is too short to remove USB safely

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:21

Wok

Dakloos...

Topicstarter
@Kars Eerst zorgen dat je dimlicht aan staat, dan het draaiknopje aan de stengel gebruiken :)

YouTube: TUTORIAL How to turn on fog lights Peugeot

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Kars
Wok schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:32:
@Kars Eerst zorgen dat je dimlicht aan staat, dan het draaiknopje aan de stengel gebruiken :)

YouTube: TUTORIAL How to turn on fog lights Peugeot
Thanks! Ik had inderdaad al gemerkt dat dimlicht aan moet staan om het mistlicht te kunnen schakelen.

Maar ik zie nu wel iets bijzonders; in het filmpje staan er 2 tekentjes op de schakelaar, namelijk voor mistlicht vóór en achter. Bij mij maar één tekentje; alleen achter. Dus ik denk dat er ooit een keer een andere Com2000 unit in is gekomen (wat op zich niet vreemd is)

• CriticalHit_NL
Kars schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Thanks! Ik had inderdaad al gemerkt dat dimlicht aan moet staan om het mistlicht te kunnen schakelen.

Maar ik zie nu wel iets bijzonders; in het filmpje staan er 2 tekentjes op de schakelaar, namelijk voor mistlicht vóór en achter. Bij mij maar één tekentje; alleen achter. Dus ik denk dat er ooit een keer een andere Com2000 unit in is gekomen (wat op zich niet vreemd is)
Bij mij zitten er wel alle twee de icoontjes op (originele unit) voor de mistlichten voor en achter.
De eerste keer draaien is om de mistlampen voor aan te zetten en de 2e keer gaat het mistachterlicht ook aan.
Je moet dus ook twee keer terug draaien voor ze bij beiden kanten weer uit zijn.

Overigens zou het mistlicht voor en achter ook met enkel stadslicht moeten werken, bij stadslicht branden de achterlampen ook gewoon maar bij zware mist wordt je dan niet verblind door je eigen dimlichten terwijl achterop komend verkeer wel gewoon je achterlampen blijven zien. Zo zou het mijn inziens bij alle auto's moeten werken.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 21-08-2019 18:09 (10%)

• Kars
Even een hele andere vraag:
Mij viel al een tijdje op dat bij een warme motor er altijd warme koelvloeistof door de kachelpomp heen gaat (rechts naast de pedalen, onder middenconsole).
Dus als ik de airco aan heb en deze alleen op de voorruit zet, dan voel ik de warmte langs m'n voeten stralen.

Is dit normaal?
Het lijkt me dat dit alleen hoort als er verwarmd moet worden, niet als de airco aan staat / verwarming uit.

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Zijn hier meer mensen met een 3008, die tegen het probleem aan lopen dat de USB poort zo weinig spanning levert dat je er nog geen kookwekker mee kunt laden. Laat staan een smartphone? Ik durf mijn tel niet te laden met een qi lader en tegelijk via USB verbinden. Ik heb geen ingebouwde QI lader genomen, omdat ik mijn tel toch verbind via USB.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Seth_Chaos schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:20:
Zijn hier meer mensen met een 3008, die tegen het probleem aan lopen dat de USB poort zo weinig spanning levert dat je er nog geen kookwekker mee kunt laden. Laat staan een smartphone? Ik durf mijn tel niet te laden met een qi lader en tegelijk via USB verbinden. Ik heb geen ingebouwde QI lader genomen, omdat ik mijn tel toch verbind via USB.
Stroom bedoel je denk ik. In het instructieboekje is te lezen dat die niet meer dan 500mA levert. Dat is inderdaad erg weinig.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• CriticalHit_NL
De Peugeot 306 1.4 Break uit 1999 is weer gekeurd en mag zijn 21ste jaar gaan volmaken.
Blijkbaar geen gebreken gevonden en voor een kleine 90,- weer gekeurd. Wel weer een nieuw ruitenwisserblad en waarschijnlijk de stadslichten die wat moeilijker zijn te bereiken.
Maar ja, dat wilt nog niet zeggen dat er sommige dingen inmiddels niet versleten zijn, je weet hoe het gaat bij de APK, maar qua betrouwbaarheid niets op te merken.

Wel laatst toevallig dat hij stationair 3000rpm ging draaien, op de oprit is het een hellend vlak en loopt af en hij heeft wel vaker gehad dat als de achterkant lager staat hij wat moeilijker start. Maar dat is iets wat echt bijna nooit is voorgekomen.
Qua betrouwbaarheid verder dus niks op te merken want het loopt en start altijd wel.
Ook de extra deuk van afgelopen januari door een uit parkerende auto in het achterportier heeft geen gevolgen gehad, het raam kan nog gewoon prima naar beneden.

En tja... als je bij zo'n garage van die goedkope ruitenwissers erop laat zetten kan je ze daar ieder jaar laten vervangen omdat het rubber is gescheurd van het frame, laat staan de belabberde veegkwaliteit.
Maar goed de persoon die hem rijdt is een beetje te koppig geweest niet gewoon van te voren kwalitatieve bosch aerotwin flatblades te monteren, die doen op m'n 206 nu al 3+ jaar feilloos hun werk.

Wel grappig blijft het het volgende aandachtspunt bij de APK:
"Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect"

Dat is deze keer NIET bij de keuring aangemerkt maar daarvoor wel bij dezelfde garage en de andere garage.
Die stekker zit volgens mij onder de bestuurdersstoel en zit al meer dan 9 jaar niet meer vast, gewoon de moeite niet genomen dat vast te solderen omdat de schoenen die eronder komen steeds weer die stekker los beuken.
Dit gaat dan ook om de passagiers airbag, dat lampje knippert dat hij een ons weegt. :+

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:52
Vandaag zag ik de e208 in Nederland. Weer eigenlijk niet of het heel bijzonder is, maar wel een leuk karretje.

PV Output

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:00
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:59:
De Peugeot 306 1.4 Break uit 1999 is weer gekeurd en mag zijn 21ste jaar gaan volmaken.
Blijkbaar geen gebreken gevonden en voor een kleine 90,- weer gekeurd. Wel weer een nieuw ruitenwisserblad en waarschijnlijk de stadslichten die wat moeilijker zijn te bereiken.
Maar ja, dat wilt nog niet zeggen dat er sommige dingen inmiddels niet versleten zijn, je weet hoe het gaat bij de APK, maar qua betrouwbaarheid niets op te merken.

Wel laatst toevallig dat hij stationair 3000rpm ging draaien, op de oprit is het een hellend vlak en loopt af en hij heeft wel vaker gehad dat als de achterkant lager staat hij wat moeilijker start. Maar dat is iets wat echt bijna nooit is voorgekomen.
Qua betrouwbaarheid verder dus niks op te merken want het loopt en start altijd wel.
Ook de extra deuk van afgelopen januari door een uit parkerende auto in het achterportier heeft geen gevolgen gehad, het raam kan nog gewoon prima naar beneden.

En tja... als je bij zo'n garage van die goedkope ruitenwissers erop laat zetten kan je ze daar ieder jaar laten vervangen omdat het rubber is gescheurd van het frame, laat staan de belabberde veegkwaliteit.
Maar goed de persoon die hem rijdt is een beetje te koppig geweest niet gewoon van te voren kwalitatieve bosch aerotwin flatblades te monteren, die doen op m'n 206 nu al 3+ jaar feilloos hun werk.

Wel grappig blijft het het volgende aandachtspunt bij de APK:
"Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect"

Dat is deze keer NIET bij de keuring aangemerkt maar daarvoor wel bij dezelfde garage en de andere garage.
Die stekker zit volgens mij onder de bestuurdersstoel en zit al meer dan 9 jaar niet meer vast, gewoon de moeite niet genomen dat vast te solderen omdat de schoenen die eronder komen steeds weer die stekker los beuken.
Dit gaat dan ook om de passagiers airbag, dat lampje knippert dat hij een ons weegt. :+
Zo herkenbaar :+ ik had een 306 1.8 16v xs en precies het zelfde. Ik heb die stekkers en kabels pas gefixt toen ik het mottige interieur verving voor een kek lederen interieur.

Maarja een 306 is wat dat betreft een beetje een Maandag ochtend ontwerp. Ook die kabels en stekker tussen de deur en de sponning die braken en allerlei rare fouten van slecht werkende CV tot een raam wat alleen maar open wilde :+ komt ook vaak voor.

De meest bijzondere vond ik toen wel dat de retourtuit van de benzine pomp een smel/productiefoutje had (gaatje was niet netjes gecentreerd waardoor de tuit brak, benzine overal..)

1nsane wijzigde deze reactie 02-11-2019 23:39 (3%)

Adjust non olet

• CriticalHit_NL
Mooie verrassing trouwens toen ik vanmorgen de auto startte, dat was wel héél toevallig.

Op naar de volgende 25.000KM met de TU3JP 1.4 (type KFW, Euro 4). :Y)

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:00
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:37:
Mooie verrassing trouwens toen ik vanmorgen de auto startte, dat was wel héél toevallig.

[Afbeelding]

Op naar de volgende 25.000KM met de TU3JP 1.4 (type KFW, Euro 4). :Y)
Dat blok is onverwoestbaar en heeft een heerlijke koppelcurve. Enige nadeel is dat hij gevoelig is voor een lekkende koppakking. Verder volledig probleemloos, gebruikt geen druppel olie en loopt altijd.

Ik heb dit blok ook in de 206+ en na dik 120.000 km geen centje pijn.

• CriticalHit_NL
Steven.w schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:58:
[...]

Dat blok is onverwoestbaar en heeft een heerlijke koppelcurve. Enige nadeel is dat hij gevoelig is voor een lekkende koppakking. Verder volledig probleemloos, gebruikt geen druppel olie en loopt altijd.

Ik heb dit blok ook in de 206+ en na dik 120.000 km geen centje pijn.
Zelfde ervaring hier eigenlijk, wel een keer wat aan de pakking moeten doen maar dat is nou eenmaal een dingetje na ruim 2 ton.

Daarna gaat hij ook weer makkelijk een hele tijd mee na zo'n reparatie en uiteraard zonder hem met een koud blok flink de toeren in te jagen, dat helpt enorm.
Qua olieverbruik hier vooralsnog niet meetbaar, maar dat mag je ook wel verwachten met veelal langere ritten en dat heeft dit blok vooral voor de kiezen gehad.

Zo robuust lijken ze de motoren helaas hedendaags niet meer te maken.

• MikelenniuM
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Kees_B schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:24:
Vandaag zag ik de e208 in Nederland. Weer eigenlijk niet of het heel bijzonder is, maar wel een leuk karretje.

[Afbeelding]
Ik zag had 'm begin deze week al een nachtje bij mij voor de deur staan :D
Erg leuk om er in te rijden en veel positieve reacties ontvangen!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:19

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

Is de 1.6 VTi en de 1.4 VTi zonder turbos beide in bijvoorbeeld een 207. Zijn dat wat redelijke motorblokken? Of net zoals de THP motoren veel issues met kettingen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• pgs010
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-02 21:16
Sinds deze week ben ik een trotse eigenaar van een mooie 208 uit 2015. Ik ben heel blij met de auto en heb al flink de tijd genomen om het boekje en fora's door te pluizen. Heel veel is mij duidelijk geworden, maar ik kon niet uit met de synchronisatie van de contactenlijst van mijn telefoon. Het gaat eigenlijk om twee problemen. Het eerste is dat alle contacten van de vorige eigenaar er nog in staan en ik die niet gewist krijg en het tweede is dat mijn eigen contactenlijst weigert te synchroniseren. Bij het verbinden van mijn telefoon krijg ik de melding dat het intern adresgeheugen vol is en dat ik die leeg moet maken.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
- het multimedia systeem terugzetten naar de fabrieksinstellingen
- het wissen van alle bluetooth telefoons die eerder geregistreerd zijn
- in het multimedia systeem naar telefooninstellingen en op contacten bijwerken drukken (zonder resultaat)
- naar systeeminstellingen -> gegevens wissen -> alle gegevens in de lijst selecteren en op wissen drukken

Zijn er tweakers die iets soortgelijks ervaren hebben of mij verder kunnen helpen?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:00
Touchdomex schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:06:
Is de 1.6 VTi en de 1.4 VTi zonder turbos beide in bijvoorbeeld een 207. Zijn dat wat redelijke motorblokken? Of net zoals de THP motoren veel issues met kettingen?
Ze staan bekend om oliezuipen, verder vallen ze qua problemen nog mee. Rijdt prima en onderin best veel koppel voor een benzinemotor.

• Touchdomex

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

_JGC_ schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:20:
[...]

Ze staan bekend om oliezuipen, verder vallen ze qua problemen nog mee. Rijdt prima en onderin best veel koppel voor een benzinemotor.
Is dat naast regelmatig controleren ook nog te verhelpen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• _JGC_
Touchdomex schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:18:
[...]

Is dat naast regelmatig controleren ook nog te verhelpen?
Motorrevisie...

Probleem met die dingen is dat ze vanaf begin het juiste onderhoud moeten krijgen: juiste olie en op tijd vervangen. Veel mensen vullen bij met de verkeerde olie en universele garages vaak niet anders (sommigen laten daarbij het filter soms ook nog zitten). Verder is de 30.000/2jr interval veel te lang.

Ik merk bij de mijne dat ik richting de 20K elke 1000km mag bijvullen. Dan doe ik een flush en ververs ik de olie en kan ik 8000km tot de volgende liter erbij mag.

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:00
_JGC_ schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:33:
[...]

Motorrevisie...

Probleem met die dingen is dat ze vanaf begin het juiste onderhoud moeten krijgen: juiste olie en op tijd vervangen. Veel mensen vullen bij met de verkeerde olie en universele garages vaak niet anders (sommigen laten daarbij het filter soms ook nog zitten). Verder is de 30.000/2jr interval veel te lang.

Ik merk bij de mijne dat ik richting de 20K elke 1000km mag bijvullen. Dan doe ik een flush en ververs ik de olie en kan ik 8000km tot de volgende liter erbij mag.
Best bijzonder eigenlijk, moderne motoren zijn een stuk vatbaarder voor olieverbruik lijkt het wel (uitzonderingen daargelaten, ooit een Polo uit 2004 te leen gehad met 1.4 16v, die had na een ton al kantelende zuigers en 1 liter per 800km olie ofzo).

Ik had met mn 1.8 16v 306xs nooit een druppel verbruik en m’n huidige 206gti verbruikt ook nauwelijks olie.

Adjust non olet

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat komt omdat overal op bespaard wordt en alles nog lichter en kleiner gemaakt wordt. De duurzaamheid leidt daar zeker onder.
Wat betreft kantelende zuigers: de zuiger van een moderne auto is een stuk lager, waardoor die veel makkelijker om de zuigerpen roteerd dan oude, hogere zuigers.
Maar die lagere zuiger is lichter, en dat is dus weer gewicht wat je niet steeds moet versnellen en weer afremmen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Man man man, wat is die 208 uit 2013 van ons toch een rampenbak....

• Touchscreen ging eigen leve leiden (was best grappig om te zien). Na veel gezeur vervangen onder coulance.
• Radio kapt er elke zoveel dagen mee. Enige mogelijkheid is om de zekering eruit te trekken. Coulance wil Peugeot niets van weten.
• Uitlaatbeugels vervangen vanwege weggeroest...
• En nu horen we dat na 65k km beide schokdempers voor vervangen moeten worden...

Lekkere kwaliteit jongens...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Naafkap
Weet iemand welke telefoonprovider de Peugeot Connect services en TomTom Live Services gebruikt? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Kan er niets over vinden online verder. En is dat via 2G, 3G of 4G? Dit i.v.m. het afschakelen van 3G van Vodafone en 2G van T-Mobile.

• Pos2007
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
[...]

Motorrevisie...

Hoe doe je dat,een flush? En met welk product. Moet dat bij het verversen van de olie?

• _JGC_
Pos2007 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:06:
[...]

Hoe doe je dat,een flush? En met welk product. Moet dat bij het verversen van de olie?
Motor warmrijden, flesje spul door je olie, kwartier tot halfuur laten draaien, aftappen, filter vervangen en nieuwe olie erin.
Voor het beste resultaat vul je tussen flush en nieuwe olie nogmaals met goedkope 5W30 om de laatste rotzooi eruit te krijgen, maar die moeite neem ik zelf niet.
Wat flush producten betreft, keuze is reuze. Ik gebruik zelf eurol engine flush, maar er zijn ook (duurdere) producten waarmee je (rustig) kunt rijden. Die hebben eigenlijk de voorkeur omdat je dan ook je nokkenasverstelling reinigt.

Als je zelf de beurt doet: opvangbak, groot stuk karton voor de spetters, 8mm inbus voor carter, 27mm dop voor filter. Kijk vooraf of je overal bij kunt, beetje lullig als je toch naar de garage moet terwijl je flush in je motor gegooid hebt.

Overigens nog iets: Flush NOOIT een moderne 1.2 puretech motor, die dingen hebben distributie door de olie lopen, kans op aantasting is groot.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik mag mij ook melden in het clubje, met een nieuwe 508 SW :) Wat een slee, ik ben er heel tevreden mee!

Het enige wat mij een beetje verwart is de werking van de parkeersensoren. Ik heb de Active-uitvoering met parkeersensoren voor- en achteraan, en de 180 graden achteruitrijcamera. Is er een manier om de camera's / sensoren aan te zetten zonder de wagen in achteruit te zetten?

In mijn vorige wagen was er gewoon een knopje om de sensoren aan te zetten en een overzicht te krijgen. Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid dat scherm naar voren, tenzij ik hem in achteruit zet. Maar wanneer ik vooruit begin te rijden, verdwijnt dat ding weer! Enkel als ik heel dicht bij een wagen voor mij kom, komt er terug een schermpje in beeld, maar imo is dat veel te laat (je staat dan echt bijna volledig tegen die wagen met je neus dan).

De handleiding zegt mij ook niks :/

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
Ik heb geen idee, maar vraag me af waarom je dat zou willen?

Gave bak trouwens, zie ze graag rijden :)

Hmmbob wijzigde deze reactie 23-11-2019 16:23 (27%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hmmbob schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:23:
Ik heb geen idee, maar vraag me af waarom je dat zou willen?

Gave bak trouwens, zie ze graag rijden :)
Dank je :)

Bij het parkeren vind ik het wel handig om te zien of ik in 1 beweging met mijn neus eruit kan. Bij mijn vorige auto (Audi A3) drukte ik dan op de knop en traden de sensoren meteen in werking. Nu moet ik gewoon uit het vak proberen rijden en piept hij wanneer het mij niet gaat lukken, dat vind ik een stuk gevaarlijker.

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:53

Cheezus

Luiaard

Sinds een maandje rij ik een een 308 hatchback (1.2 benzine, 110pk). Volgens het boekje zou deze een tankinhoud van 53 liter moeten hebben maar als ik doorrij tot m'n range bijna 0 is (en het laag brandstof niveau piepje al 10x af is gegaan..) kan ik net 40l kwijt. Ik heb ook in de eerste 308 gereden, die had een 58 liter tank maar daar kon ik ruim 60 liter in kwijt als het lampje ging branden, ik had dus gehoopt om wat minder bij de pomp te hoeven staan dan nu het geval is.
Hoeveel kunnen jullie kwijt in de tank?

edit:

Net even een ingeving gehad om op spiritmonitor te kijken en daar staan toch wel tankbeurten rond de 50l tussen. Ik ga het dan toch maar even bij de garage navragen.

Cheezus wijzigde deze reactie 27-11-2019 20:37 (15%)

• Naafkap
Cheezus schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:31:
Sinds een maandje rij ik een een 308 hatchback (1.2 benzine, 110pk). Volgens het boekje zou deze een tankinhoud van 53 liter moeten hebben maar als ik doorrij tot m'n range bijna 0 is (en het laag brandstof niveau piepje al 10x af is gegaan..) kan ik net 40l kwijt. Ik heb ook in de eerste 308 gereden, die had een 58 liter tank maar daar kon ik ruim 60 liter in kwijt als het lampje ging branden, ik had dus gehoopt om wat minder bij de pomp te hoeven staan dan nu het geval is.
Hoeveel kunnen jullie kwijt in de tank?

edit:

Net even een ingeving gehad om op spiritmonitor te kijken en daar staan toch wel tankbeurten rond de 50l tussen. Ik ga het dan toch maar even bij de garage navragen.
Ik rijd dezelfde auto maar dan de 130 pk versie en daar krijg ik altijd wel dik 45 liter in als het lampje nog geeneens brandt.

• Touchdomex

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

[...]

Motorrevisie...

Ik zit er nog steeds naar te kijken maar ik blijf dit een hele vervelende eigenschap vinden want het is gewoon een gok. Je kan niet meter bij een proefrit wat je olieverbruik gaat zijn. zeker niet dus als het eenmaal daar is je het niet kan stoppen met opnieuw goed onderhoud en alles.

• Gmount
  • Laatst online: 23-02 22:14

Gmount

Ecorunner lid

MikelenniuM schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:56:
[...]

Ik zag had 'm begin deze week al een nachtje bij mij voor de deur staan :D
Erg leuk om er in te rijden en veel positieve reacties ontvangen!

[Afbeelding: Peugeot 208 GT]
Gave kleur! Ik vind het model zelf ook erg goed uitzien.

Mag me hier zelf ook melden, rijd nu een paar maandjes in een 207 1.4 uit 2007 en slechts 92K op de teller
[...]

Motorrevisie...

Wat is de juiste olie? De auto moest met spoed een APK krijgen en dat kon eigenlijk alleen nog bij de universele garage. Olie was ook al oud dus die hebben ze vervangen met standaard 5w30.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• _JGC_
Touchdomex schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:41:
[...]

Ik zit er nog steeds naar te kijken maar ik blijf dit een hele vervelende eigenschap vinden want het is gewoon een gok. Je kan niet meter bij een proefrit wat je olieverbruik gaat zijn. zeker niet dus als het eenmaal daar is je het niet kan stoppen met opnieuw goed onderhoud en alles.
Als de einddemper helemaal zwart in het pijpje is weet je al ongeveer hoe laat het is. Ik kocht de mijne met een glimmende uitlaat met roetzwart pijpje. Daar is met 5W30 en 0W30 heel veel olie doorgegaan.
"oplossing" is simpel: negeren van specs, 5W40 C3/BMW-LL04 erin en bij 20.000km verversen.

@Gmount 0W30 C2 met PSA B71 2312 specs is wat Peugeot tegenwoordig voorschrijft ivm betere smering van de distributieketting. 5W30 C2 met PSA B71 2312 is waarmee die dingen af fabriek geleverd werden.

Kan je achterhalen wat er precies ingegaan is? 5W30 komt nml in vele soorten en maten.

• Touchdomex

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

_JGC_ schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:02:
[...]

Als de einddemper helemaal zwart in het pijpje is weet je al ongeveer hoe laat het is. Ik kocht de mijne met een glimmende uitlaat met roetzwart pijpje. Daar is met 5W30 en 0W30 heel veel olie doorgegaan.
"oplossing" is simpel: negeren van specs, 5W40 C3/BMW-LL04 erin en bij 20.000km verversen.

@Gmount 0W30 C2 met PSA B71 2312 specs is wat Peugeot tegenwoordig voorschrijft ivm betere smering van de distributieketting. 5W30 C2 met PSA B71 2312 is waarmee die dingen af fabriek geleverd werden.

Kan je achterhalen wat er precies ingegaan is? 5W30 komt nml in vele soorten en maten.
Dat is een goede die je zelf kan controleren inderdaad.

Verder rij ik zoveel kilometers dat ik maybe sowieso wel dikkere olie wil maar ik ga er nog even ooverna denken. Ze kunnen er dus prima oud mee worden en dat is vooral belangrijk.

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 16:56
Atlas schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:44:
Man man man, wat is die 208 uit 2013 van ons toch een rampenbak....

• Touchscreen ging eigen leve leiden (was best grappig om te zien). Na veel gezeur vervangen onder coulance.
• Radio kapt er elke zoveel dagen mee. Enige mogelijkheid is om de zekering eruit te trekken. Coulance wil Peugeot niets van weten.
• Uitlaatbeugels vervangen vanwege weggeroest...
• En nu horen we dat na 65k km beide schokdempers voor vervangen moeten worden...

Lekkere kwaliteit jongens...
Bijzonder, zit er zoveel kwaliteitsverschil tussen de pre-facelift en de facelift?
Ik lees vaker problemen over de 208 maar dat gaat (vrijwel) altijd over de pre-facelift.

Zelf heb ik de facelift (2016) met nu inmiddels 116k op de teller. Werkelijk nog niks aan gehad.
1x dat de navigatie zijn eigen leven ging leiden. Maar dat is inmiddels al bijna een jaar geleden en is sindsdien niet meer voor gekomen.
Verder enkel regulier onderhoud uitgevoerd. Staat zelfs pas op zijn 2e set banden en die hebben nog ruim 5mm. Heb nog nooit zo'n betrouwbare wagen gehad (en dat zegt wat want mijn 2e wagen is een Lexus).

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorige maand een 5008 besteld. Vandaag is deze binnen gekomen bij de dealer, aflevering staat gepland voor 9 januari 2020. Nog eventjes geduld dus.
Kwam dit topic tegen, dus leek me leuk om hier ook een beetje in te lezen.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:35
MikeyMan schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:44:
Vorige maand een 5008 besteld. Vandaag is deze binnen gekomen bij de dealer, aflevering staat gepland voor 9 januari 2020.
Dat is snel.

De mijne staat gepland voor eind januari. Maar heb wel later besteld. Maar dan nog is snel.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Highfive95 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:11:
[...]

Dat is snel.

De mijne staat gepland voor eind januari. Maar heb wel later besteld. Maar dan nog is snel.
Nou moet ik niet liegen. Bestelling is op 21-10 gedaan :)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Naafkap
De Peugeot 206 bij klokje rond komt er goed uit. Dit laat toch zien dat alles valt of staat bij goed onderhoud en dat met name de TU-motoren fenomenaal degelijk zijn.

Naafkap wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:15 (39%)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Steven.w schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:15:
[YouTube: Peugeot 206 1.6-16V – 2006 – 465.296 km - Klokje Rond]De Peugeot 206 bij klokje rond komt er goed uit. Dit laat toch zien dat alles valt of staat bij goed onderhoud en dat met name de TU-motoren fenomenaal degelijk zijn.
Tsjah, worden er de laatste jaren nog slechte auto’s gemaakt?
Misschien de eerste jaargangen van wat auto’s die wat kinderziektes hebben, maar over het algemeen is het kwaliteitsverschil de afgelopen decennia fors minder geworden.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:27
MikeyMan schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:29:
[...]

Tsjah, worden er de laatste jaren nog slechte auto’s gemaakt?
Zeker wel. Sinds 2008 is de kwaliteit eigenlijk weer onderuit gegaan. Denk aan al het gedoe met de THP's TSI's, gedoe met EGR kleppen en zelfs moderne auto's die na een aantal jaar al beginnen te roesten :X

• devil-strike
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 10:37
[YouTube: Peugeot 206 1.6-16V – 2006 – 465.296 km - Klokje Rond]De Peugeot 206 bij klokje rond komt er goed uit. Dit laat toch zien dat alles valt of staat bij goed onderhoud en dat met name de TU-motoren fenomenaal degelijk zijn.
die tu motor zijn idd niet kapot tekrijgen, zelfs met lekke koppaking blijft dat ding gewoon zonder problemen rijden, hier een 206 rg 1.6 uit 1999 en ook al iets van 4ton op de teller.

• _JGC_
Batsgeit schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:50:
[...]

Zeker wel. Sinds 2008 is de kwaliteit eigenlijk weer onderuit gegaan. Denk aan al het gedoe met de THP's TSI's, gedoe met EGR kleppen en zelfs moderne auto's die na een aantal jaar al beginnen te roesten :X
Het moet allemaal goedkoper en lichter. Turbo's zijn sinds jaar en dag de zwakke plek bij diesels en worden nu ook stelselmatig bij benzinemotoren toegepast, diesels hebben inmiddels zo'n mooi roetfilter gekregen... helpt allemaal niet mee voor de betrouwbaarheid.

Ik rijd nu een 207SW 1.6VTI op LPG, maar volgende auto gaat eerder een 307SW op LPG worden dan een nieuwere auto.

• CriticalHit_NL
Kijk, dat is nu een puik resultaat! (y)

• Mad-Matt
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-02 08:59

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Sinds gisteren ben ik eigenaar van een schitterende 308 SW Allure uit 2014, wat een heerlijke wagen zeg.

Voordat ik voor paal sta bij de garage als ik terug ga wil ik het eerst hier even vragen.
Aan de voorkant heb ik sensoren en aan de achterkant een camera.
Nu heb ik het idee dat de sensoren aan de voorkant niet werken. Als ik naar het menu ga (zie hieronder een voorbeeld) staat er een oranjebalkje boven.

Alleen boven de dodehoeksensor staat een groen balkje. (En deze werkt gewoon naar behoren).

Wie kan mij op weg helpen om ze werkend te krijgen of is er inderdaad iets mis en moet ik even langs de garage?

D3 Profile D3 XP Ladder

• Chefferson
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-02 10:45
Problemen met aanjager 307 SW

Hi tweakers,

Hopelijk bevinden zich hier ook mensen met technische kennis (geen zin om aan te melden bij andere fora).
Ik heb een 307 SW uit 2005. Hiermee ervaar ik een technisch probleem met de aanjager.

Deze werkt op dit moment enkel in de eerste stand. Echter, zo af en toe springt deze wel weer naar een hogere stand voor een aantal seconden/minuten om er vervolgens weer op te houden (lees; terug naar stand 1 te gaan).

Nu heb ik op verschillende fora gelezen dat dit een kwestie is van de kachelweerstand vervangen. Ook de locatie zou duidelijk moeten zijn (onder het dashboardkastje). Echter vind ik deze hier niet terug! Nu lees ik op andere fora weer dat deze in de kachelunit zit en dit in zijn geheel vervangen moet worden.

Kijk ik verkeerd? Is het echt in de kachelunit, en zo ja, kan ik dit zelf doen?

Alvast bedankt!

• Rev!
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Mad-Matt schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:51:
Sinds gisteren ben ik eigenaar van een schitterende 308 SW Allure uit 2014, wat een heerlijke wagen zeg.

Voordat ik voor paal sta bij de garage als ik terug ga wil ik het eerst hier even vragen.
Aan de voorkant heb ik sensoren en aan de achterkant een camera.
Nu heb ik het idee dat de sensoren aan de voorkant niet werken. Als ik naar het menu ga (zie hieronder een voorbeeld) staat er een oranjebalkje boven.

Alleen boven de dodehoeksensor staat een groen balkje. (En deze werkt gewoon naar behoren).

[Afbeelding]

Wie kan mij op weg helpen om ze werkend te krijgen of is er inderdaad iets mis en moet ik even langs de garage?
Staat hij dan niet gewoon uit? Kwestie van even aanklikken om hem weer aan te zetten.

• CriticalHit_NL
En wederom een goede prestatie van PSA/Toyota:

Hoewel er ongetwijfeld probleembakken tussen zitten wordt hier wederom aangetoond dat deze uiterst goedkope city-bugs best een hoop kilometers aankunnen, en tevens met een benzine motor.
En laten we wel even realiseren dat dit soort auto's worden geproduceerd met enorm lage kosten en met alle belastingen erbij nog onder de 10.000,- nieuw te koop waren, hierom vind ik de prestatie nog extra netjes en goedkoop hoeft dus niet slecht te zijn.

Dat er lacherig wordt gedaan over deze auto's is mijn inziens niet terecht en zijn doorgaans prima maatjes voor de mensen met een kleiner budget, de bestuurders lachen driedubbel zo hard terug als het gaat om benzine verbruik, belasting en onderhoudskosten laat staan parkeergemakken.

Heb er respect voor dat mensen zulke afstanden afleggen in dit soort auto's en afstand nemen van veel luxe als ze zich wel meer kunnen veroorloven, hoewel ze blijkbaar toch nog redelijk rijden.

Het lijkt me dan ook niet vreemd dat Toyota zoveel vertrouwen heeft gekregen in de kwaliteit van PSA dat de nieuwe bestelbussen als de Toyota Pro-Ace enkel nog bestaat uit een andere badge op de neus.

Hoe dan ook, hulde voor de vorige eigenaar!

• Joopieboy
  • Laatst online: 22:32
Belangrijkste daarin is dat je ook gewoon het onderhoud blijft doen wat ze nodig hebben en niet zoals de meesten alles te duur vinden. :)

Mijn broer heeft ook een Aygo en voor de grootte zijn het hele fijne auto's, rijden goed, doen alles wat je wilt en verwacht en zijn best volwassen. Hij rijdt niet zoveel kilometers als mijn moeder met haar Alto (20+ dkm pj) maar dan nog, kan makkelijk!

I7 9700K 5,1Ghz

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000

blitzkrieg

appetjo he!!

Mijn vrouw heeft vorige week een nieuwe 208 gekregen van de baas met 3D connected navigatie. (fijne auto trouwens)
Nu probeer ik daar Android auto op aan de gang te krijgen, maar krijg dit niet voor elkaar. In het scherm met Apple carplay, Peugeot connect app, mirrorlink en Android Auto is alleen Peugeot connect apps aan te klikken, ook als de telefoon verbonden is met Android Auto opgestart.

Iemand hier tips?

• wouter.N
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-02 07:56
De multiriem van mijn Peugeot 208 1.4eHDI is opeens tijdens het rijden gebroken, de riem ziet er nog prima uit dus erg vreemd. Dynamo, (span)rollen en airco compressor draaien nog soepel rond.

Nu wil ik graag zelf een nieuwe multiriem monteren zodat ik de auto a.s. maandag weer kan gebruiken. Normaal niet zo spannend alleen zit hier een hele kap voor de krukaspoelie. Weet iemand of die kap er af moet?

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 23:07

steveman

"Be curious"

Nice, 2012 208, bijna 93k op de teller, distributieriem begint droogtescheurtjes te vertonen... 't ding zou 180k mee moeten gaan :')

Het onding draait in olie, dus da's ook gelijk een fijne zooi-generator :F

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Hmmbob
blitzkrieg schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:11:
Mijn vrouw heeft vorige week een nieuwe 208 gekregen van de baas met 3D connected navigatie. (fijne auto trouwens)
Nu probeer ik daar Android auto op aan de gang te krijgen, maar krijg dit niet voor elkaar. In het scherm met Apple carplay, Peugeot connect app, mirrorlink en Android Auto is alleen Peugeot connect apps aan te klikken, ook als de telefoon verbonden is met Android Auto opgestart.

Iemand hier tips?
Toch wel verbonden met een (goede) USB kabel he, en niet enkel Bluetooth? Heb je meerdere USB poorten in haar auto? Ik ken dit specifieke systeem niet, maar heb eerder gelezen dat bij sommige fabrikanten maar 1 USB poort AA/Carplay enabled is.

Je kan ook hier even kijken of er al een antwoord is: [Android Auto in Nederland] Ervaringen & Discussie

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• blitzkrieg

blitzkrieg

appetjo he!!

Hmmbob schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:45:
[...]

Toch wel verbonden met een (goede) USB kabel he, en niet enkel Bluetooth? Heb je meerdere USB poorten in haar auto? Ik ken dit specifieke systeem niet, maar heb eerder gelezen dat bij sommige fabrikanten maar 1 USB poort AA/Carplay enabled is.

Je kan ook hier even kijken of er al een antwoord is: [Android Auto in Nederland] Ervaringen & Discussie
Ja, verbonden met een goede USB kabel. Andere USB poort proberen is nog wel een goede tip. Ik heb nu de USB-A poort geprobeerd, er is ook nog een USB-C poort. Moet ik alleen een USB-C naar micro-USB hebben.

Ik zal eens in het andriod auto topic neuzen!

• Erasmus MDCC
  • Laatst online: 23-02 17:53
blitzkrieg schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:39:
[...]

Ja, verbonden met een goede USB kabel. Andere USB poort proberen is nog wel een goede tip. Ik heb nu de USB-A poort geprobeerd, er is ook nog een USB-C poort. Moet ik alleen een USB-C naar micro-USB hebben.

Even voor de zekerheid: android car op je mobiel geinstalleerd? Kijk hier voor instructies: https://www.androidplanet.nl/tips/android-auto-downloaden/

• blitzkrieg

blitzkrieg

appetjo he!!

Erasmus MDCC schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:42:
[...]

Even voor de zekerheid: android car op je mobiel geinstalleerd? Kijk hier voor instructies: https://www.androidplanet.nl/tips/android-auto-downloaden/
Ja, die heb ik geïnstalleerd. :P

• Hmmbob
blitzkrieg schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:39:
[...]

ok, flauw misschien, maar "did you try to RTFM" :+? Misschien staat daarin wat de truc is.

• blitzkrieg

blitzkrieg

appetjo he!!

Hmmbob schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:09:
[...]
ok, flauw misschien, maar "did you try to RTFM" :+? Misschien staat daarin wat de truc is.
Zelfs die heb ik gelezen, kan je nagaan hoe wanhopig ik ben. ;)
Maar die is nogal beknopt en staat eigenlijk niks in.

• CriticalHit_NL
Onze 306 break 1.4 (TU3JP) is ook weer terug van de garage.

Had de laatste tijd wat problemen met het aansturen van de motor wat nu eigenlijk voor het eerst in de bijna 21 jaar is.

Starten ging al wel vaker moeilijk als deze achterover stond geparkeerd met de kont naar beneden maar nu kwam er nog bij dat hij dat ook vaker begon te doen bij vlak parkeren en dat hierbij de motor meermaals af gaat slaan kort na het starten omdat hij stationair zichzelf niet goed regelde.
Dit was vooral een issue tijdens dat de motor koud is, warm leek er weinig aan de hand te zijn en ging het zo weer een tijdje goed, maar soms tijdens het rijden begon bij plots willekeurig te bokken ook als je het gas minderde en dan kon hij ook weer uitvallen bij stationair.

Kan natuurlijk van alles zijn, ook gezien de onderdelen grotendeels nog origineel zijn en verder weinig tot geen aandacht qua onderhoud krijgen.
Grote beurt is denk ik ook al meer dan 6 jaar geleden dus veel van die onderhoudsonderdelen worden dan niet aangepakt/vernieuwd.

Enkele zaken waar ik dacht waar het aan kon liggen wat ik hier en daar op internet tegen kwam:
- Bougies
- Bougiekabels
- Injectie
- Bobine(blok)
- Brandstofpomp
- Gasklephuis
- Stappenmotor
- Krukassensor
- Nokkenassensor
- Gaskleppositiesensor

Gelukkig blijkt het achteraf iets relatief simpels te zijn, het gasklephuis was vervuild/vettig waardoor de gasklep bleef hangen, dus de motor kreeg soms te weinig of teveel lucht waardoor deze ging bokken/uitvallen of hoog stationair de toeren in vloog.

Dus nu is dat schoongemaakt en zover het lijkt weer gerepareerd.

Gelukkig lijkt het erop dat bij deze wagens de duurdere onderdelen rondom het motorisch vlak niet zomaar kapotgaan ook al onderhoud je het erg matig, helpt natuurlijk ook wel dat deze geen E10 krijgt te verwerken maar enkel E95 E5 in Duitsland of E98 VPower bij de Shell.
Alles uit het bovenstaande lijstje behalve de bougies en nu dus het gasklephuis zijn nog steeds origineel of niks aan gedaan.

Recent nog naar de garage geweest voor het vervangen van een slang bij de benzinetank, de auto begon naar benzine te ruiken. Volgens de garage konden ze die slang nog amper aankomen maar gezien de hoeveelheid nog oudere rijdende auto's van deze merken lijkt me dat vreemd.

Mogelijk enkel binnenkort een keer wegdoen voor een grote beurt, mag wel weer eens een keer.

Heb overigens gelezen dat de TU motoren eens in de zoveel tijd de kleppen moeten laten stellen?
Geen idee of het waar is, maar dat is bij deze wagen de afgelopen 13 jaar niet gedaan.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 08-01-2020 18:27 (3%)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren 'mijn' 5008 opgehaald, dus bij deze ook present :)
Het is een 1.2 BlueLease Premium AUT8 in Gris Platinium, met de safetypacks en een trekhaak.

Dit weekend aan de slag met:
- Updaten tomtom kaarten
- Updaten firmware
Leek mij iets voor bij de aflevering, maar dat valt een beetje tegen.

Vraag me nog wel af wat de toegevoegde waarde is van die connect apps. Krijg (als ie het doet) alleen maar een logootje met 'instellingen'.

Heb de korte eerste bevindingen gepost in het lease keuze topic, maar durf die hier bijna niet meer neer te zetten na de reacties daar :)

In het klein maar dan:
De minnen:
- Stuurtje is ff wennen. Wel fijn met mijn lengte van bijna 2 meter; ik zie de meters eens een keer in zijn geheel!
- Veel ruimte, maar weinig handige opbergplekken voor alle spullen die je toch meeneemt of er zelfs bij krijgt. Kon in m'n Octavia vrijwel alles kwijt bij het reservewiel, maar daar zitten hier een paar stoelen natuurlijk. Denk dat ik er eentje uit haal zodat niet alles los door de kofferbak slingert.
- multimedia niet helemaal anno 2020. Zit wel carplay en Android auto op, maar verwacht gewoon dergelijke functies van het apparaat zelf. Connect apps werkt in zijn geheel niet meer
- afwerking van de tweede en derde rij had strakker gekund, maar waarschijnlijk resultaat van de uitneembaarheid
- lane keeping ronduit irritant. Op de snelweg gaat het wel, maar op bochtige b-wegen is dat ding constant aan het corrigeren.
- waarom blijft de automatische ruitenwisser niet aan staan bij starten. Tevens; gevoeligheid niet aan te passen. Gecombineerd zorgt dit er in de basis voor dat het gewoon een handbediende ruitenwisser is.
- Elektrische kofferklep had van mij niet gehoeven, evenals keyless entry&go, maarja, zat bij de premium uitvoering.

De plussen:
- auto voelt vlot genoeg, ondanks 130pk. Fijne automaat lost een hoop op denk ik.
- stoelen zitten tot nu toe prima
- interieur is mooi en zit goed in elkaar.
- comfortabel onderstel, maar niet week. Kan tenminste normaal over een drempel heen
- adaptieve cruise control is heel erg fijn!
- erg ruime auto. Zit prima met mijn twee meter, en kan nog mensen meenemen ook.

Boven alles; het is gewoon een hele vette bak!

Al wat accessoires besteld en even kijken of ik hem nog laat chippen en stoelverwarming laat inbouwen

MikeyMan wijzigde deze reactie 10-01-2020 14:16 (73%)

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

5220wp

Chefferson schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:30:
Problemen met aanjager 307 SW

Hi tweakers,

Hopelijk bevinden zich hier ook mensen met technische kennis (geen zin om aan te melden bij andere fora).
Ik heb een 307 SW uit 2005. Hiermee ervaar ik een technisch probleem met de aanjager.

Deze werkt op dit moment enkel in de eerste stand. Echter, zo af en toe springt deze wel weer naar een hogere stand voor een aantal seconden/minuten om er vervolgens weer op te houden (lees; terug naar stand 1 te gaan).

Nu heb ik op verschillende fora gelezen dat dit een kwestie is van de kachelweerstand vervangen. Ook de locatie zou duidelijk moeten zijn (onder het dashboardkastje). Echter vind ik deze hier niet terug! Nu lees ik op andere fora weer dat deze in de kachelunit zit en dit in zijn geheel vervangen moet worden.

Kijk ik verkeerd? Is het echt in de kachelunit, en zo ja, kan ik dit zelf doen?

Alvast bedankt!
Dit probleem heb ik gezien, maar dan met een Ford Focus uit 2003. Die heeft stand 0 t/m 3. Op stand 3 blaast hij op volle toeren, maar daaronder doet hij niets meer.

Oorzaak was doordat de ventilator niet helemaal goed meer liep en dus op lage toeren niet in beweging kwam. Hierdoor werd de weerstand niet actief gekoeld. Hier zit een thermische zekering en in die knapt.

Dit heb ik opgelost door een nieuwe thermische zekering te kopen en deze er op te solderen. Wel met een tang met flinke massa vastpakken want de thermische zekering kan ook knappen van het solderen zelf :+

Overbruggen met een stukje draad als test is mogelijk, maar doe dit niet permanent! Dit is ongeveer vergelijkbaar met het overbruggen van de zekering in je meterkast....!

Bij de Focus zit hij overigens achter het handschoenenvakje en daar steekt het onderdeel door een opening waarachter de ventilatie zijn luchtstroom laat lopen.

Fairy wijzigde deze reactie 10-01-2020 14:27 (4%)

• Highfive95
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:08:
Al wat accessoires besteld en even kijken of ik hem nog laat chippen en stoelverwarming laat inbouwen[/sub]
Welke accessoires heb je al besteld? Ik wil via Ali ook wat gaan bestellen. Vooral zo'n inzet bakje voor armsteun lijkt mij wel praktisch.

Stoelverwarming krijg ik al want heb de comfortstoelen besteld. :9

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Highfive95 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Welke accessoires heb je al besteld? Ik wil via Ali ook wat gaan bestellen. Vooral zo'n inzet bakje voor armsteun lijkt mij wel praktisch.

Stoelverwarming krijg ik al want heb de comfortstoelen besteld. :9
Ali express doe ik uit principe niet, maar zag dat bakje inderdaad langs komen.
Kost je wel ongeveer 2/3 van je opbergvak daarzo :)

Heb spatlappen en een kofferbakmat besteld bij eshop-peugeot.cz
De nederlandse importeur rekent echt bizarre prijzen. Een setje voor-spatlappen kost daar 140 euro, achter hetzelfde. Heb nu voor 130 vier spatlappen en de kofferbakmat.

Zit nog te twijfelen aan de uitlaatsierstukken. Kosten best een bak knaken.

En nog even op zoek naar instaplijsten tegen het beschadigen.

Comfortstoelen had ik graag gehad, maar ik heb al moeten lullen als brugman om Premium en de packs erop te krijgen :)

MikeyMan wijzigde deze reactie 10-01-2020 14:38 (6%)

• Hmmbob
Wisten jullie trouwens al dat je je ingebouwde nav zelf kan updaten via Peugeot UK?

Ga naar https://www.peugeot.co.uk/servicing/map-system-updates/, vul je VIN (chassisnummer) in en aanschouw je kaartupdates en eventuele software updates.

Downloaden naar een usb-stick (FAT32!), in de USB poort van je auto stoppen en de navigatie modus kiezen terwijl de motor loopt. Super simpel, duurt wel lang dankzij de langzame USB poort. Mijn mapupdate heeft vandaag de hele route van werk naar huis gelopen (+-45min). Morgen even de software updaten en we zijn weer bij!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmmbob schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:40:
Wisten jullie trouwens al dat je je ingebouwde nav zelf kan updaten via Peugeot UK?

Ga naar https://www.peugeot.co.uk/servicing/map-system-updates/, vul je VIN (chassisnummer) in en aanschouw je kaartupdates en eventuele software updates.

Downloaden naar een usb-stick (FAT32!), in de USB poort van je auto stoppen en de navigatie modus kiezen terwijl de motor loopt. Super simpel, duurt wel lang dankzij de langzame USB poort. Mijn mapupdate heeft vandaag de hele route van werk naar huis gelopen (+-45min). Morgen even de software updaten en we zijn weer bij!
Yup... En de firmware ook...

Kwam er per ongeluk tegen omdat mijn werk verbinding via Frankrijk loopt. Kreeg netjes een update gepresenteerd.

BTW als je de mypeugeot app op België zet krijg je ook netjes een melding als er een update beschikbaar is.

• Hmmbob
Oh, ik gebruik die hele mypeugeot app niet. Die heb ik even gehad, maar dat was een niet-functioneel gedrocht.

• Highfive95
Zojuist telefoontje van de dealer dat mijn nieuwe Peugeot 5008 is binnen gekomen en waarschijnlijk morgen al opgehaald kan worden. *O* Is een weekje eerder dan verwacht. Mag mij dan ook officieel Peugeot rijder noemen.

Toch gek dat je net een kind in een snoepwinkel wordt als je een nieuwe auto mag ophalen. :+ _O-

• snars
  • Niet online
Ha, ik zit hier met een 308 SW uit 2014 waarvan de infotainment steeds op radio springt als de auto start. Superirritant. Weet iemand of dat te fixen is?

Wat er gebeurt is dit: Ik luister muziek van mijn telefoon via bluetooth. Ik zet de auto af en als ik weer weer opstart springt ie naar radio, niet gemute. Ook als ik een telefoongesprek beëindigt begint de radio weer.

I reject your reality, and substitute my own.

• CriticalHit_NL
De Peugeot 206 met 1.4 motorblok is inmiddels na 2 dagen bij de garage (onder dealer-vlag) gebivakkeerd te hebben ook weer terug.
Er moest binnenkort weer een nieuwe APK opzitten en groot onderhoud was ook al eerder ingepland.

Laat ik er maar vast bij zeggen dat je jezelf niet zoveel moet aantrekken van de kosten, ben zelf nogal gedreven tot perfectionisme (en mogelijk zo gek als een deur) en de kleinste dingetjes worden gewoon aangepakt waar veel mensen geen aandacht meer aan schenken. Het is dan ook niet echt representatief qua kosten.

De afgelopen 4~ jaar al ruwweg 8K+ (dit is inclusief deze beurt) ertegenaan gesmeten qua (preventief) onderhoud en reparaties, maar goed daar zitten ook dealer-tarieven aan verbonden met enkel A-merk of originele nieuwe onderdelen.
Maar de auto kostte zelf nog niet eens de helft van de huidige onderhoudskosten dus er is sowieso budget voor verbeteringen, van slecht onderhoud kan ik niet beticht worden.

Bij een universele garage had hij vast de afgelopen 4 jaar makkelijk met €1500-3000,- door kunnen gaan zonder er echt hinder van te hebben qua onderhoud, hij was al in vrij goede staat bij de 2 ton en is nog steeds in goede staat na 278.000KM, gezien de vernieuwde onderdelen eigenlijk alleen maar beter.

Je zou kunnen zeggen, ja maar de dagwaarde, tja het is maar net wat je de auto zelf waard vindt om hem nog in het gareel te houden. Iemand die wat anders wilt hebben zal enkel het hoognodige doen, en anders is het een budgetkwestie. Ik geniet van z'n comfort en rijeigenschappen dus ik houd hem liever aan.

Een nieuwe auto is ook stervensduur en niet perse zonder issues, al heb je wel garantie, al zegt dat ook niet alles en je moet dan vaak ten alle tijden bij de dealer het onderhoud volgens het boekje doen tijdens die periode, en dan kunnen ze het alsnog op een menselijke fout of iets dergelijks gooien.
Echter de levensduur wordt bij de nieuwere auto's steeds meer de vraag bij de niet-elektrische auto's, laat ik het nog maar niet over diesel hebben, voor dat afschrijven kan ik ook meer dan zat een wat oudere auto onderhouden.

En een andere occasion? Grote kans dat je net zo hard blijft dokken wil je het perfect houden of je verlies nemen met een niet-werkende airco, versleten onderstel, olie zuipen, versleten uitlaat, kapotte elektronica, lekkende pakkingen en weet ik het allemaal. Nu weet ik tenminste wat er wel en niet goed is en kom dus niet zomaar voor een verrassing te staan, tevens is de MRB door het gewicht bij deze ook niet schokkend.

Ik weet inmiddels wel dat ze motorisch vrij taaie krengen zijn en zelfs met slecht onderhoud het niet snel opgeven, zelfs na 20 jaar. Het zal wel de charme zijn van de tijd dat deze motoren ontworpen zijn, tevens geen invloeden van BMW. Hierom durf ik er ook wel wat meer in te investeren.

Bij de APK (€16,49) zijn er geen gebreken of rare dingen gevonden.
  • Kleinmateriaal €15,-
  • Milieuheffing €3,50
Bij de grote onderhoudsbeurt is het volgende vervangen:
  • Oliefilter €16,55
  • Bougies €33,76
  • Pollenfilter €17,68
  • Een filterelement €29,98
  • Ruitenwisservloeistof (zelf al aangevuld, maar goed) €6,24
  • Motorolie 5W40 Total Quartz 9000 (op verzoek, dit was eerder Total 5W30 Ineo ECS) €40,20
  • Pakking (een of andere plug of ring voor het oliecarter) €2,-
Werkzaamheden: €128,-
Kosten totaal: €274,41

Dan is er nog wat extra (preventief) onderhoud gepleegd.
Dat is gebeurt aan de hand van de volgende punten:

Punt 1:
De multi-riem had de afgelopen 40.000KM na vernieuwing nog altijd met enige regelmaat gepiep van zich laten horen, dit kon soms wel gedurende de hele 50KM rit zich voordoen met een redelijk constant interval dat beïnvloed werd door het toerental.
Dit gebeurt wel vaker met vochtig weer maar dat het hoorbaar blijft tijdens de rit is meestal geen goed teken, ook met de airco aan met 40°C buiten temperatuur kon je het ding horen in de file.
Een keer begon hij kort na het wegrijden na een bocht te nemen ineens constant te slippen zonder dat de airco ingeschakeld was, na een keer goed accelereren kapte hij er weer mee.

Ook gezien dat het onderdeel van punt 2 altijd meedraait en dat lagers van de rollen kunnen slijten heb ik het maar preventief laten vervangen, de garage vertrouwde het zelf ook niet helemaal en er is dus ook een nieuwe multi-riem gemonteerd, je kan nooit goed zien of deze intern al verder is gesleten dan wenselijk.

Als zo'n aircopomp vast slaat door ouderdom of een van de spanner-rollen het begeven ben je natuurlijk verder van huis.

Punt 2:
De airco heeft nog altijd het puntje gehouden de afgelopen paar jaar dat deze sporadisch, eigenlijk enkel als deze moet koelen, zichzelf uitschakelt (handmatige airco) en dus de magneetkoppeling ontkoppelt terwijl de airco nog 'aan' staat.
Inmiddels is het ding meerdere keren afgevuld en is er een gloednieuwe condensor geplaatst maar dat heeft nog niet geholpen gehad, de drukken werden wel altijd goed bevonden, het expansieventiel en de verdamper zullen het probleem niet zijn zeggen ze, en dat lijkt me ook.
Was ook vooral een issue wat zich de kop op kon steken bij het aanpassen van de ventilatorstand, de recirculatie, het sterk afremmen/ontkoppelen en file rijden, maar het gebeurde enkel sporadisch.

Tevens las ik later pas dat het airco filter-droger eigenlijk bij elke opening of elke 2 jaar vervangen dient te worden om deze in goede staat te houden (dit schrijft Peugeot ook voor), laat de auto nu dus al meerdere keren onderhoud aan de airco hebben gehad en ook dat er lekkages zijn verholpen (lekke leidingen, condensor e.d) terwijl dat ding er nog origineel inzat van ruim 11 jaar terug.
Ik had tevens ook al het idee dat de koelcapaciteit ondanks het bijvullen iets minder was geworden en dat het vochtiger leek dan dat ik gewend was tijdens het koelen. Zal het pas deze zomer echt gaan merken, in de winter wordt de lucht wel kurkdroog met de verwarming aan.

Nu is het nog niet geheel zeker of het probleem is opgelost gezien een lampje van het display onlangs zomaar uit ging tijdens het rijden weer sindsdien bleef branden, ook de verwarmingsunit had ineens wisseling van werkende verlichting dus de lampjes lijken niet stuk.
Het vermoeden bestaat dan toch dat de aansturing via dat display niet helemaal goed gaat zoals voor de airco, maar het nieuw vervangen kost al snel €350-400,-.
Heb het voor nu wel laten zitten gezien de airco het enkel sporadisch wegviel en eerst maar eens afwachten of de nieuwe onderdelen het gedrag veranderen.

De volgende zaken zijn tijdens het (preventieve) onderhoud vervangen/ververst:
  • Airco filter-droger €61,77
  • Aircopomp €801,98
  • Trillingsdemper €32,13
  • Riemspanner DYN (Dynamo?) €93,85
  • Riem (multi-riem) €41,07
  • Geleiderol €38,67
  • Airco koudemiddel R134a 700gr. €52,50 (€75,- per 1KG)
  • Bevestigingsklem €8,73
  • Moer spanner €4,45
  • Remvloeistof €18,88
Werkzaamheden: €384,-
Kosten totaal: €1538,03

Grote beurt + onderhoud: €1847,43
BTW: €387,96
Le grand total: €2235,39

Hij is er in ieder geval weer klaar voor het komende jaar en waarschijnlijk jaren.
De koppeling en drukgroep zijn nog wel origineel maar merk ik niks van dus dat zal wel loslopen.
Banden hoeft voorlopig de komende jaren ook nog niet en verder kan ik niet zo snel wat bedenken.

Er zijn inmiddels al zoveel zaken gedaan de afgelopen 4 jaar, zoals:
  • Remblokken (schijven zijn nog prima)
  • Banden (Michelin CrossClimate 175/65/R14)
  • Waterpomp (lek)
  • Distributie
  • Kachelradiateur (lek)
  • Koelvloeistof radiateur (lek)
  • Condensor (lek)
  • Temperatuursensor koelvloeistof (afwijkend gedrag)
  • Thermostaat (achteraf onnodig)
  • Thermostaathuis (gescheurd)
  • Meerdere keren wiellagers (enkel achter, dat wel)
  • Dynamo (preventief)
  • Ruitenwissers (incl. kapotte bevestiging achter)
  • Achterlichtunit (bevestigingspunt afgebroken door vorige eigenaar, was niet noodzakelijk)
  • Accu (was na 7,5 jaar leeg)
  • Kleppen gesteld
  • Motorsoftware (niet perse nodig achteraf)
  • Een pakking van de koppakking
  • Oliepakking
  • Reparatie versnellingsbak (lekkage)
  • Dak antenne opnieuw gekit (lekkage)
  • Leidingen/verbindingsstukken airco (lek)
  • Versnellingsbak nylon bussen (was niet perse nodig)
  • Schakelstangen (was niet perse nodig)
  • Een spoorstang
  • De linkerschokbreker (veer)
  • Uitlijning (uiteraard)
  • Alle motor-rubbers (was niet perse nodig)
Er waren twee dagen nodig (ondanks dat de auto er al om 8 uur 's ochtends was) omdat de leverancier een verkeerd type aircopomp had geleverd. |:(
Maar goed, heb van de dealer een goedmakertje, een officiële Peugeot rugtas van een recente winteractie, er was er nog een over. :9

• Highfive95
Vanochtend was het zover. Mocht mijn tweede Peugeot op gaan halen. In verleden nog wen 306 gehad, maar daarna eigenlijk alleen maar Renault gereden.

Bij de dealer aangekomen zag ik mijn 5008 al staan. Netjes onder een blauwe Peugeot deken. Na wat formaliteiten mocht het doek er eindelijk af. Blijft toch leuk als volwassen kerel en doek van de auto afhalen. 8)

Na wat korte uitleg en nog wat formaliteiten mochten we eindelijk de weg op. Blijft toch wennen in een nieuwe auto. Alles zit ergens anders en nu een benzine in plaats van diesel. Maar alles went vrij snel.

Nog niet veel kilometers kunnen maken maar ben toch weer positief verrast door de 1.2 puretech. Schakelen gaat lekker vlok en voldoende trekkracht om de toch grote auto van zijn plaats te krijgen.

Onderweg nog even met wat instellingen zitten spelen, maar dat komt later wel.

Was wel een minpuntje. Heb Blue Lease premium besteld met comfortstoelen met massage functie. Nu zitten de comfortstoelen er wel in, maar massage functie ontbreekt. Hier is dus iets misgegaan met bestellen vanuit de dealer. Dit gaat opgelost worden. Kan blijkbaar gewoon ingebouwd worden achteraf. We zullen zien.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Highfive95 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:36:
Vanochtend was het zover. Mocht mijn tweede Peugeot op gaan halen. In verleden nog wen 306 gehad, maar daarna eigenlijk alleen maar Renault gereden.

Bij de dealer aangekomen zag ik mijn 5008 al staan. Netjes onder een blauwe Peugeot deken. Na wat formaliteiten mocht het doek er eindelijk af. Blijft toch leuk als volwassen kerel en doek van de auto afhalen. 8)

Na wat korte uitleg en nog wat formaliteiten mochten we eindelijk de weg op. Blijft toch wennen in een nieuwe auto. Alles zit ergens anders en nu een benzine in plaats van diesel. Maar alles went vrij snel.

Nog niet veel kilometers kunnen maken maar ben toch weer positief verrast door de 1.2 puretech. Schakelen gaat lekker vlok en voldoende trekkracht om de toch grote auto van zijn plaats te krijgen.

Onderweg nog even met wat instellingen zitten spelen, maar dat komt later wel.

Was wel een minpuntje. Heb Blue Lease premium besteld met comfortstoelen met massage functie. Nu zitten de comfortstoelen er wel in, maar massage functie ontbreekt. Hier is dus iets misgegaan met bestellen vanuit de dealer. Dit gaat opgelost worden. Kan blijkbaar gewoon ingebouwd worden achteraf. We zullen zien.
Doe mij die oude stoelen als ze ze gaan wisselen ;)

• Highfive95
@MikeyMan
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

Heb nog wel een puntje met de elektrische achterklep. Voetbeweging openen werkt niet of niet goed. Als hij open is sluit hij wel. Maar gesloten dan kun je blijven schoppen. Ga ik met mijn hand voor ij de sensor gaat de klep wel open.

Nu kan dit door de trekhaak komen had ik gelezen. Heb jij dit ook? In menu staat handsfree bediening gewoon aan.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Highfive95 volgens mij werkt dat wel aardig, maar ie moet ff 1x je voet erlangs halen en dan wegwezen. Zit een vertraging in. Als je het nog een keer doet, raakt ie in de war.

Gebruik overigens vaker de knop op de AB. Enige waar je wel op moet letten dan is dat ie de hele auto van het slot haalt bij openen, maar niet op slot doet bij sluiten.

Dat gezegd hebbende, van mij hadden ze er gewoon een handmatige klep op mogen zetten. Echt vlot gaat het niet, en volgens mij gaat ie minder ver omhoog.

Hadden ze netjes de laatste versies van de software erop gezet...

• Aomi
snars schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:58:
Ha, ik zit hier met een 308 SW uit 2014 waarvan de infotainment steeds op radio springt als de auto start. Superirritant. Weet iemand of dat te fixen is?

Wat er gebeurt is dit: Ik luister muziek van mijn telefoon via bluetooth. Ik zet de auto af en als ik weer weer opstart springt ie naar radio, niet gemute. Ook als ik een telefoongesprek beëindigt begint de radio weer.
Dit doet mijn 208 ook. Best irritant inderdaad, moet aan het begin van iedere rit handmatig Bluetooth weer selecteren.

Lijkt dus een bewussie te zijn van Peugeot vrees ik.

• Naafkap
Aomi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:53:
[...]

Dit doet mijn 208 ook. Best irritant inderdaad, moet aan het begin van iedere rit handmatig Bluetooth weer selecteren.

Lijkt dus een bewussie te zijn van Peugeot vrees ik.
Mijn 308 doet dat inderdaad ook...

• engelbertus
  • Laatst online: 17:51
Ik heb een 308 T9 hatchback.
Er zit een achteruitrijcamera op.
Op een gegeven moment zat deze los, en dus steeds scheef. Deze is door de garage vastgezet, maar is nog steeds niet recht naar achter. De garage gaf aan dat deze gewoon is vastgezet zoals het hoort en dat ze er verder niet iets aan kunnen afstellen.

Nu is het toch zeer iritant parkeren met een schuin plaatje in beeld. maw je hebt er geen ruk aan, behalve om te zien of je niet ergens overheen rijdt.

dat is dan meteen het tweede punt: in de scheming is het beeld al zo slecht dat je bijna niets meer kunt onderscheiden op het beeld.

2 vragen: zijn er betere camera's en hoe kun je ze recht installeren of bijstellen?
Ik hoop dat er toch wat verbetering mogelijk mbt die camera...

• SlqmLqck
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-02 15:10
Afgelopen week mijn tweede auto gekocht Peugeot 208 uit 2012 met 116k op de teller. Hiervoor een Aygo gereden, maar wilde toch iets meer conform en snelheid hebben. Gaat gebruikt worden voor woon-werk (35km enkele reis). Flinke vooruit gang van zo'n Aygo naar een 208 :p

• Aomi
Hmmbob schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:40:
Morgen even de software updaten en we zijn weer bij!
Is die software ook ergens te krijgen?

• Hmmbob
Aomi schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:38:
[...]

Is die software ook ergens te krijgen?
Ja, de link staat in het gedeelte van het bericht wat je weggeknipt hebt in de quote.

• Aomi
Hmmbob schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Ja, de link staat in het gedeelte van het bericht wat je weggeknipt hebt in de quote.
Kijk ik nou zo scheel?
Ik zie daar alleen een map update staan nl.

• Hmmbob
Aomi schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:52:
[...]

Kijk ik nou zo scheel?
Ik zie daar alleen een map update staan nl.
Heb je je VIN al ingevoerd? Als er een systeemupdate is dan wordt die ook aangegeven, net als kaart updates. De link is misschien missleidend "map updates" genoemd, maar bevat beiden.

• Aomi
Hmmbob schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:54:
[...]

Heb je je VIN al ingevoerd? Als er een systeemupdate is dan wordt die ook aangegeven, net als kaart updates. De link is misschien missleidend "map updates" genoemd, maar bevat beiden.
Ik kreeg na het invullen van het VIN nummer maar 1 download aangeboden, genaamd Map Update.
Dit is een bestand van 5,1GB.

Ik ga aankomende week eens proberen deze te installeren (aangezien jij aangeeft dat het goed 45 minuten kan duren ga ik dat dit weekend niet doen maar gewoon tijdens mijn woon-werk rit).

:)

• G.Scholtens
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:48
toevallig al mensen die hier in de nieuwe 2008 rijden, hoor graag wat jullie bevindingen zijn

• meridin
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-02 20:56
Heeft er iemand ervaring met het zelf updaten van de firmware van SMEG unit in de Peugeot 308SW? Ik wat horror verhalen dat het updaten verkeerd zou gaan.. Maar misschien heeft iemand wel goede ervaringen hier?

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:09

mvds

Totally awesome!

Is die heel anders dan de (nav+media) unit in een 208? Die heb ik al wel eens zelf geupdate en ik heb de update wel meerdere keren opnieuw moeten starten omdat ie steeds maar een klein deel deed maar het ging verder wel gewoon goed. Ik denk dat ik de volledige update in iets van 4 of 5 keer heb gedaan.

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

5220wp

mvds schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:45:
Is die heel anders dan de (nav+media) unit in een 208? Die heb ik al wel eens zelf geupdate en ik heb de update wel meerdere keren opnieuw moeten starten omdat ie steeds maar een klein deel deed maar het ging verder wel gewoon goed. Ik denk dat ik de volledige update in iets van 4 of 5 keer heb gedaan.
Update kan wel lang duren, net als kaarten. De laatste update die ik deed heb ik dat gedaan in een ritje van Wezep naar Arnhem en terug, was net genoeg om het spul erop te krijgen. Auto stationair laten lopen voor updaten kan ik afraden, gewoon de auto gebruiken waar ie voor bedoeld is, zonde van de benzine.

• -bolio-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-02 09:56

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:36:
[...]

Ali express doe ik uit principe niet, maar zag dat bakje inderdaad langs komen.
Kost je wel ongeveer 2/3 van je opbergvak daarzo :)

Heb spatlappen en een kofferbakmat besteld bij eshop-peugeot.cz
De nederlandse importeur rekent echt bizarre prijzen. Een setje voor-spatlappen kost daar 140 euro, achter hetzelfde. Heb nu voor 130 vier spatlappen en de kofferbakmat.

Zit nog te twijfelen aan de uitlaatsierstukken. Kosten best een bak knaken.

En nog even op zoek naar instaplijsten tegen het beschadigen.

Comfortstoelen had ik graag gehad, maar ik heb al moeten lullen als brugman om Premium en de packs erop te krijgen :)
Ik heb in december een zwarte 5008 GT-Line voorraad auto gekocht, en ben ook opzoek naar een kofferbakmat. Heb je inmiddels de kofferbakmat binnen? Welke heb je gekocht en wat zijn je bevindingen? Ik overweeg de omkeerbare van 53 euro (1616436780).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-bolio- schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb in december een zwarte 5008 GT-Line voorraad auto gekocht, en ben ook opzoek naar een kofferbakmat. Heb je inmiddels de kofferbakmat binnen? Welke heb je gekocht en wat zijn je bevindingen? Ik overweeg de omkeerbare van 53 euro (1616436780).
Heb ook de omkeerbare. Besteld bij
https://eshop-peugeot.cz/...peugeot-new-5008-p87.html

Als je hem voor dat geld kunt krijgen, zeker doen. Bij de dealer is ie volgens mij twee keer zo duur.

• Hmmbob
Hmm, wil je zo graag de omkeerbare dan? In parktijk heb ik altijd de rubber matten erin liggen.... Zoals deze bijvoorbeeld: https://eshop-peugeot.cz/...008-p87-polyethylene.html

• -bolio-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-02 09:56

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:35:
[...]

Heb ook de omkeerbare. Besteld bij
https://eshop-peugeot.cz/...peugeot-new-5008-p87.html

Als je hem voor dat geld kunt krijgen, zeker doen. Bij de dealer is ie volgens mij twee keer zo duur.
Thanks, heb hem net bij de dealer besteld. In de PDF prijslijst staat de mat 53 euro, bij de dealer staat de mat voor 41,90 (incl BTW) in de computer, nog goedkoper dus 8)7
Hmmbob schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:49:
Hmm, wil je zo graag de omkeerbare dan? In parktijk heb ik altijd de rubber matten erin liggen.... Zoals deze bijvoorbeeld: https://eshop-peugeot.cz/...008-p87-polyethylene.html
Omkeerbaar maakt me niet uit, maar deze mat is flexibel en kan ook blijven liggen met gebruik van 3e rij. Zo een PE thermisch gevormde bak is niet flexibel en dat is niet zo handig als ik de 3e rij wil gebruiken.

-bolio- wijzigde deze reactie 13-02-2020 12:54 (33%)

• Highfive95
@-bolio-
Bedankt voor de tip! Ik ga ook de dealer maar een bellen voor een mat voor mijn 5008!

Maar eerst mijn 5008 maar eens terug krijgen na inbouw van de stoelmassage.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-bolio- schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Thanks, heb hem net bij de dealer besteld. In de PDF prijslijst staat de mat 53 euro, bij de dealer staat de mat voor 41,90 (incl BTW) in de computer, nog goedkoper dus 8)7
Had de mat mee besteld met een set spatlappen. Dat scheelde bijna de helft.
Hoewel dat wellicht ook niet klopt qua prijs dan...

• Mr.Jingles
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18-02 15:28
Hier een 5008 rijder.. Ik heb een Blue Lease Executive, ik geniet volop van de auto. Enige kleinigheidje wat ik mis zijn de LED koplampen.

In combinatie met de LED dag-rij-verlichting vind ik de gele halogeen verlichting een tikkeltje jammer. Zijn er mensen hier die de standaard halogeen verlichting vervangen hebben met een 3rd party LED's?

Volgens mij is dit ook wel een grijs gebied.. O-)

• hotymoty
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een vraagje. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Binnenkort ga ik beginnen met een nieuwe baan en ik krijg daarbij een leaseauto, namelijk een Peugeot 208.
Ik heb geen flauw idee uit welk bouwjaar de auto is, want dat is afhankelijk van de auto's die zij in voorraad hebben in het wagenpark. Ik gok dat de auto niet ouder is dan uit 2018? Wat is normaal bij het verkrijgen van een leaseauto?

Ik heb over de auto zelf wel een vraag, puur uit interesse:
- Hoe is de koppeling van deze auto? Bij de Opel Corsa vond ik hem eerlijk gezegd heel gevoelig.
- Ben stiekem toch wel benieuwd naar de geluidskwaliteit van de speakers. Zit hier een beetje bas in?

Ik kon antwoorden op beide vragen niet vinden op het internet, vandaar dat ik de vragen hier post.

Alvast bedankt!

• Louise525
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-02 11:35
Ik rijd al ruim 9 jaar in een 207SW 1.6 VTI, tot voor kort probleemloos. Sinds een paar weken doet het tellerblok vreemd. Het begon ermee dat de km-teller een kleine uitslag bleef maken nadat ik de auto had uitgeschakeld (dan hoorde ik een tikkend geluid), daarna begon de km-teller tijdens het rijden uit te vallen (maar niet continu). Gisteren tijdens het rijden viel het tellerblok grotendeels uit tijdens het rijden. Een google-search naar "uitvallend dashboard" wijst uit dat het hier om een (bijna) kapotte BSI zou kunnen gaan. :-(

Nu heb ik hier een paar vragen over:
1. Is het al dan niet verantwoord om met dit probleem op de korte termijn in deze auto te blijven rijden?
2. Zijn er andere oorzaken denkbaar voor dit probleem?
3. Heeft iemand een idee wat de vervangingskosten zouden kunnen zijn als het inderdaad om de BSI gaat?

Ik vind het nog steeds een enorm fijne auto om in te rijden en heb nooit eerder een tussentijds probleem gehad. :*) Auto is dealer-onderhouden en heb er tot nu toe weinig kosten aan gehad.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

• CriticalHit_NL
Zo weer even langs geweest bij de Brezan, de Peugeot 306 1.4 break uit 1999 had vandaag een keer even starthulp nodig omdat de accu het aan het begeven was, de tellers begonnen ook met heen en weer te slaan.
Uiteindelijk nog twee keer daarna op eigen kracht gestart om de nieuwe accu op te halen en thuis te vervangen.

Zat een Varta Blue Dynamic B18 met een capaciteit van 12V/44Ah en 440A in, er stond op een pool '08' zo leek het maar er was "11/13" opgeschreven. Mogelijk gemaakt in 2008 en ingebouwd in 2013. Toch niet slecht gedaan met die enorme hoeveelheid korte ritjes.

Grappig detail dat de accu was vastgezet door de beun met onderop een oude landkaart van Nederland en bovenop geklemd met een houtje. We hebben er nu een huismerk van Brezan ingezet met iets meer capaciteit (voor meer overhead in de winter), namelijk een Coldax 12V/62Ah en 520A? accu, paste netjes in de bak.

Coldax is overigens het nieuwe merk bij Brezan sinds een paar jaar, het oude Brega die nog in m'n 206 is gezet is niet meer, deze waren inderdaad in de fabrieken van Varta gemaakt wat bij navraag dus mijn vermoede bevestigde.

Enig detail is dat recentelijk de achterverlichting i.c.m achterruitverwarming wat vreemds aan de hand is, derde remlicht heeft jaren niet gewerkt en werkte plotseling kort weer. Nu is het ding weer permanent uit maar wilt het soms voorkomen dat het linker-kentekenlampje het niet meer doet.
Verder als je op de rem trapt heeft de achterruitverwarming de gewoonte regelmatig op te lichten, ik vermoed dat er wat mis is met de bedrading. Hopelijk zorgt het niet voor lek-stroom.

Na kort weer eens onder de motorkap te hebben gekeken viel wel op dat de dynamo nog origineel uit 1999 is, maar deze laad nog altijd netjes bij zo blijkt. Verder valt op dat de distributieriem bij 115.000KM was vervangen rond 2008 en dat de multi-riem wat uitstekende rafeltjes heeft aan de zijkant. De wagen zit nu volgens mij ruimschoots voorbij de 250.000KM dus het was sowieso allang tijd het te vervangen.

Voor mij weer een bevestiging dat de gemiddelde dorps-beun niet te vertrouwen is als APK meester, hebben ze soms stront in de ogen? |:( Maar goed dat zal dus pas aan bod komen met de zomer of mogelijk de volgende APK...

Voor nu rijden we weer heerlijk voort met deze oude heer. 8)

Edit:
Nog even terugkomend op deze post:
donderdag 23 januari 2020 23:52

Het werkt weer allemaal perfect, al kan ik de airco capaciteit nog niet echt testen. Er is geen gepiep meer ook niet tijdens een koude vochtige start, de airco compressor lijkt nu ook wat minder hard in te slaan en bij stilstand lijkt de auto bij ingeschakelde airco ook iets rustiger te blijven kijkend naar de versnellingspook. (y)

Recentelijk kwam ik na een kort stukje snelweg in de file terecht en bij stilstand was de motor zo enorm rustig dat het leek alsof deze was uitgevallen terwijl deze met 800rpm stationair draaide, normaal hoor je hem wel een beetje vooral gezien dat er relatief weinig geluidsisolatie is. Het weer zal ook wel deels van invloed zijn op het geluidsniveau, bij nat weer vaker rustiger dan droog weer. :+

Heb overigens ook wat foto's gemaakt gehad van te voren en nadat de reparatie plus grote beurt was uitgevoerd, deze zijn hier te vinden:
https://imgur.com/a/oRdWYx5

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 19-02-2020 18:21 (21%)

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:21

Wok

Dakloos...

Topicstarter
CriticalHit_NL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:29:
[..]

Voor mij weer een bevestiging dat de gemiddelde dorps-beun niet te vertrouwen is als APK meester, hebben ze soms stront in de ogen? |:( Maar goed dat zal dus pas aan bod komen met de zomer of mogelijk de volgende APK...
:?

Een APK-keuring is géén onderhoudsbeurt! Een rafelige multiriem zal de APK-keurmeester worst wezen, evenals een distributieriem die voorbij zijn 'houdbaarheidsdatum' is. Als de auto aan de minimale technische eisen voldoet voor deelname aan het verkeer, krijgt-ie gewoon een nieuwe APK, ongeacht de verdere staat van onderhoud.

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• CriticalHit_NL
Wok schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:59:
[...]

:?

Een APK-keuring is géén onderhoudsbeurt! Een rafelige multiriem zal de APK-keurmeester worst wezen, evenals een distributieriem die voorbij zijn 'houdbaarheidsdatum' is. Als de auto aan de minimale technische eisen voldoet voor deelname aan het verkeer, krijgt-ie gewoon een nieuwe APK, ongeacht de verdere staat van onderhoud.
Ja dat is op zich begrijpelijk en ik snap dat het niet onder een onderhoudsbeurt valt, gezien enkel het hoognodige wat benodigd is voor de APK gerepareerd dient te worden, echter, misschien zie ik het dan verkeerd, maar ik verwacht dan toch wel minstens een aanbeveling voor een toekomstige reparatie of onderhoudsbeurt als advies. Zo heel veel moeite is dat niet lijkt me omdat het duidelijk zichtbaar is en er een duidelijke sticker aanwezig is die het aangeeft.

Zo zag ik bij aankoop van m'n eigen wagen dat er een APK reparatieadviespunt was voor de slijtage van de stuurkogel, dat is schijnbaar dus nog voor de aankoop gerepareerd.
Hetzelfde bij elke beurt die wordt uitgevoerd bij de wagen wordt dit afgestempeld en wordt het advies gegeven bij een volgende beurt bepaalde zaken uit te voeren, of dat nu mondeling is of geschreven in het boekje.

Maar goed dat is een garage onder een dealer-vlag.

Vooral bij zaken die echt voor acute problemen kunnen zorgen verwacht ik toch wel dat ze enig sinds bekommeren om de toekomstige bedrijfszekerheid en veiligheid van de wagen. Uitval op de (snel)weg zorgt immers ook voor gevaar.
Remschijven of blokken die nog net binnen de norm vallen kunnen binnen dat jaar voor een groot gevaar zorgen, was de APK er dan niet voor onnodig gevaar te voorkomen? In veel gevallen wordt hier niets over verteld en de eigenaar weet van niks, totdat het stopt met goed te functioneren met dodelijke afloop.

Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk, ondanks dat APK binair betekent dat hij aan bepaalde eisen moet voldoen en niet meer.

• _JGC_
@CriticalHit_NL APK is ten eerste een momentopname en ten tweede een controle op een beperkt aantal punten. Officieel moeten aandachtspunten zoals remblokken van 3mm of geventileerde schijven met amper nog dikte vermeld worden, maar afkeuren mag niet. Een multiriem of distributie is geen onderdeel van de APK.

Denk maar zo: jij brengt je auto voor alleen een APK, dat moet gezien de prijs in een halfuur klaar zijn. Een kleine onderhoudsbeurt is nog geen 75 euro aan onderdelen, de rest van het bedrag geeft de monteur uitgebreid de tijd om je auto goed door te lichten. Meeste garages doen APK gratis of met korting bij een beurt, jij komt alleen voor APK. Conclusie garage: die wil geen knaak teveel betalen, niet teveel moeite in steken.
Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True