Update op de By Peugeot Sport GTIs hier.
208:
Sinds ik de 308 heb staat hij vrijwel stil nu voor al ruim een half jaar.
Hij staat bij de ouwe lui die gelijktijdig hun 2010 DS3 150THP Sport Chic weg gedaan hebben.
Op die manier kunnen hun de 208 soms pakken als er een 2de auto nodig is en wordt hij nog enigszins gereden.
Maar dan.... sinds hij daar staat is hij ineens extreem vochtig vanbinnen. Ik heb dat probleem nooit gehad toen het nog mijn daily was.
Het vocht zit voornamelijk rechts achter de bijrijder in de vloer/mat. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is.
Misschien eens een smoke test laten doen.
308:
Tja... in oktober gekocht met 79k km.
Inmiddels 10k km verder en ook een hoop aan onderhoud. Die vorige Belgische eigenaar heeft hem wel dealer onderhouden maar wel zo minimaal mogelijk
Remmen aan de voorkant vervangen en gereviseerd maar blijf een trilling houden.
Zitten nu 380mm 2-piece Godspeed schijven op (like for like met OEM maar goedkoper en beter).
De Alcon klauwen zijn ook gereviseerd met nieuwe Godspeed RVS remzuigers en seals en remvloeistof vervangen voor verse DOT5.1.
Hele kit was al dik 2000eur.
Ondertussen is de bakolie en koelvloeistof ook vervangen.
Kwam er alleen recent achter dat het bekende euvel van de waterpomp poulie liner die uit elkaar valt ook weer op de 308 een probleem is.
Woensdag staat hij dus ingeboekt voor een nieuwe multiriem, waterpomp, poulies, spanners etc en een motorsteun die op zn eind is.
Maar dan....
Breekt verdomme mn linker voorveer af van de week
Je zou denken ff 2 nieuwe veertjes a 50eur ps en wat klein spul maar nee! Die krengen kosten gewoon 350eur. Per kant. Verder niks. Alleen de veer

Als je dacht dat de Duitsers van prijzen weten, Fransosen kunnen er ook wat van. De GTI opslag.
Waarschijnlijk gooi ik er nu ff H&R verlagingsveren onder want die set kost 350eur voor alle 4 de hoeken.
Was toch al van plan deze zomer BC Racing BR te gaan.
Verder gaat er een Milltek non-res catback onder deze zomer en een Airtec FMIC.
Als de bankrekening het goedkeurd ook een sportcat en dan volwaardige stage 2 tune.
Sinds vandaag rij ik dan dus ook weer eens met de 208 als daily na een wissel truc (ouwe lui wonen niet in de buurt waar hij stond dus).
Blijft echt een leuk karretje maar echt totaal anders dan de 308.
Leuker smijten met de 208. Wat meer spoor aan het zoeken door de camber.
De 308 met 110-120pk meer en 100nm is wel echt een wereld van verschil. De 208 voelt nu gewoon een beetje traag aan met 208pk en 320nm

De 308 is ook gewoon lekkerder rijden op langere afstanden.
Beide ander doel, beide leuk en uniek. Daarom ook nog steeds blij dat ik de middelen heb om ze beide te behouden.
offtopic:
Ik had bijna een RCZ R erbij gekocht maar nu met de hoge onderhouds kosten van de 308 en een ziek huisdier gaat dat helaas voorlopig nog even niet door

[
Voor 13% gewijzigd door
Csotranme op 29-03-2026 05:11
]
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie