Mijn E5008 blijft volgens mij ook gewoon staan. Maar remt niet af tot 0, dus: remmen, stilstaan, rem los en dan gas geven._Dune_ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Ikzelf heb geen Peugeot met automaat, mijn collega wel en zover ik mij kan herinneren hoeft hij de rem niet vast te houden op het moment dat hij stil staat voor bijvoorbeeld een stop-licht. Ik zal hem voor de zekerheid eens vragen, kom er op terug.
Zou het wellicht te maken kunnen hebben met elektrisch vs benzine? Mijn vrouw heeft de 130pk benzine EAT8 motor.B-Force schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:38:
[...]
Mijn E5008 blijft volgens mij ook gewoon staan. Maar remt niet af tot 0, dus: remmen, stilstaan, rem los en dan gas geven.
@Dune Thx!
Bij onze e-2008 moet je ook op de rem blijven, anders begint hij vrolijk te rollen. Bij de Volvo (benzine) van een familielid is dit hetzelfde.
Wellicht gevalletje 'gewone' automaat (EAT) vs automaat met dubbele koppeling (DSG)?
Wellicht gevalletje 'gewone' automaat (EAT) vs automaat met dubbele koppeling (DSG)?
Toen ik afgelopen maand in de e-5008 had proefgereden zei de verkoper dat dit een stukje programmering is, maar of dat klopt weet ik niet.
Bij de E-208 kan je de rem loslaten zodra je de cruise control aan hebt gezet tijdens het remmen.
Hier kwam ik dus gisteren achter. Als ik stilsta voor een stoplicht en dan de adaptive cc aanzet op bijvoorbeeld 30km dan komt er zo'n (A) symbool te in beeld en houdt ie de rem wél vast. Het kan dus wel blijkbaar. Maar om dat op zo'n gekunstelde manier te doen telkens is ook niks natuurlijk.lethalseni schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:36:
Bij de E-208 kan je de rem loslaten zodra je de cruise control aan hebt gezet tijdens het remmen.
In de software/instellingen krijg ik het verder niet gevonden.. vreemd.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad, misschien omdat dit mijn eerste automaat is. Ik rijd sowieso veel op de ACC, dus ik hoef bij het stoplicht alleen maar op de aan-/uit-schakelaar aan het uiteinde te drukken omdat er al een snelheid is ingesteld.
Dat terzijde: Het was wel fijn geweest dat dit iets gebruiksvriendelijker was ingericht, zoals bij andere merken, dat ben ik met je eens.
Edit: Hill hold staat wel standaard aan, zodat de hellingproef in ieder geval makkelijk is
Dat terzijde: Het was wel fijn geweest dat dit iets gebruiksvriendelijker was ingericht, zoals bij andere merken, dat ben ik met je eens.
Edit: Hill hold staat wel standaard aan, zodat de hellingproef in ieder geval makkelijk is
[ Voor 10% gewijzigd door lethalseni op 05-05-2025 16:11 ]
Dat rollen van een E-model is inderdaad kunstmatig om het gevoel van een automaat na te spelen. Ik had liever gehad dat de auto was blijven staan als je de rem loslaat. Het voegt ook in z'n geheel niks toe bij een elektrische auto. Een elektromotor is namelijk echt uit.
Signature van nature
Hier is de hele situatie 180 graden gedraaid...
Rij privé al 4 jaar mijn 2016 208 GTI by Peugeot Sport. Zakelijk een 2022 Toyota Yaris.
De Yaris zou er vervroegd uit gaan en eigenlijk vervangen worden door een Mazda 6e.
Geheel onverwacht startte er een heel proces voor een nieuwe baan die ik uiteindelijk ook gekregen heb. Hier zit alleen geen lease bij
De Mazda gaat het dus niet worden. De Toyota gaat er dus ook uit.
Heb dan alleen zelf de 208 nog.
Momenteel aan het oriënteren voor een 308 GTI BPS (de grote broer) of wellicht toch een Hyundai i30n Fastback...
Ben er nog niet uit.. in m'n hoofd is het echt 50/50.
Het plan is om Q1 26 de 208 in de opslag te zetten en dan dus 308 GTI of i30n te gaan rijden.
Rij privé al 4 jaar mijn 2016 208 GTI by Peugeot Sport. Zakelijk een 2022 Toyota Yaris.
De Yaris zou er vervroegd uit gaan en eigenlijk vervangen worden door een Mazda 6e.
Geheel onverwacht startte er een heel proces voor een nieuwe baan die ik uiteindelijk ook gekregen heb. Hier zit alleen geen lease bij
De Mazda gaat het dus niet worden. De Toyota gaat er dus ook uit.
Heb dan alleen zelf de 208 nog.
Momenteel aan het oriënteren voor een 308 GTI BPS (de grote broer) of wellicht toch een Hyundai i30n Fastback...
Ben er nog niet uit.. in m'n hoofd is het echt 50/50.
Het plan is om Q1 26 de 208 in de opslag te zetten en dan dus 308 GTI of i30n te gaan rijden.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
ik heb een 308 van 2022.
er zouden animaties zijn voor de verlichting.
ik krijg deze echter niet werkend.
waar stel je dit in:? ik heb het schuifje hiervoor aan staan, maar welke andere instellingen hebben hier nog invloed op?
moet je verlichting op automatisch staan?
welcome aan of uit? keyless?
als ik nu naar de auto loop gaat het licht wel aan, als ik op de knopjes op de keyfob druk gaat ze ook aan /. knipperen, maar dat is niet de animatie, de animatie is dat de lampjes zeg maar een beetje als looplicht fungeren..
iemand suggesties hoe dit aan te zetten is?
er zouden animaties zijn voor de verlichting.
ik krijg deze echter niet werkend.
waar stel je dit in:? ik heb het schuifje hiervoor aan staan, maar welke andere instellingen hebben hier nog invloed op?
moet je verlichting op automatisch staan?
welcome aan of uit? keyless?
als ik nu naar de auto loop gaat het licht wel aan, als ik op de knopjes op de keyfob druk gaat ze ook aan /. knipperen, maar dat is niet de animatie, de animatie is dat de lampjes zeg maar een beetje als looplicht fungeren..
iemand suggesties hoe dit aan te zetten is?
Sinds vandaag rijd ik weer in een Peugeot. Onze witte Citroën C1 had er 334.000 km op zitten en ondanks dat hij onlangs zonder problemen door de APK was geraakt leek het wel eens tijd voor een kleine upgrade.
Na wat zoeken kwamen we een 108 uit 2018 tegen in de kleur "Fizz Green" (in het echt een fractie groener dan de foto's).
Hopelijk houdt deze het net zolang uit als de rode Peugeot 107 en de witte Citroën C1 die we hiervoor hebben gehad.
Na wat zoeken kwamen we een 108 uit 2018 tegen in de kleur "Fizz Green" (in het echt een fractie groener dan de foto's).
![]() | ![]() |
Hopelijk houdt deze het net zolang uit als de rode Peugeot 107 en de witte Citroën C1 die we hiervoor hebben gehad.
Aankomend weekend Franse Autodag in Buren.
https://visscherclassique...-op-25-mei-2025-in-buren/
Nog Peugeot rijders van hier daar aanwezig?
https://visscherclassique...-op-25-mei-2025-in-buren/
Nog Peugeot rijders van hier daar aanwezig?
[ Voor 30% gewijzigd door PdeBie op 22-05-2025 22:57 ]
Na een kleine 3 jaar/50K kilometers in een 206+ uit 2010 rond te hebben gereden is het tijd voor wat anders, met twee weekjes ben ik eigenaar van een 208 uit 2014 met ergens rond de 120K op de teller. (en een riem welke in de afgelopen 30K nog vervangen is)
Exact welke uitvoering weet ik zo niet, maar ik ga er iig qua comfort op alle vlakken flink op vooruit en het beestje is door de vorige eigenaar netjes onderhouden.
Wat vooruit kijkende; weet iemand toevallig of de 208jes uit 2014 al ondersteuning hadden voor Android Auto en/of Apple Carplay? Ik heb er tijdens de proefrit helaas totaal niet aan gedacht om m'n telefoon eens in de USB poort te drukken.
Zo niet ga ik vast rondkijken voor een aftermarket oplossing, de ingebouwde navigatie was euh.. ouderwets. Maar om de telefoon nu in een houder te drukken terwijl er een mooi geïntegreerd mediasysteem is vind ik ook weer zo iets.
Exact welke uitvoering weet ik zo niet, maar ik ga er iig qua comfort op alle vlakken flink op vooruit en het beestje is door de vorige eigenaar netjes onderhouden.
Wat vooruit kijkende; weet iemand toevallig of de 208jes uit 2014 al ondersteuning hadden voor Android Auto en/of Apple Carplay? Ik heb er tijdens de proefrit helaas totaal niet aan gedacht om m'n telefoon eens in de USB poort te drukken.
Zo niet ga ik vast rondkijken voor een aftermarket oplossing, de ingebouwde navigatie was euh.. ouderwets. Maar om de telefoon nu in een houder te drukken terwijl er een mooi geïntegreerd mediasysteem is vind ik ook weer zo iets.
[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 02-06-2025 14:10 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Android Auto en Apple CarPlay zijn pas vanaf eind 2015 / begin 2016 in bepaalde Peugeot-modellen geïntroduceerd.D4NG3R schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:52:
Na een kleine 3 jaar/50K kilometers in een 206+ uit 2010 rond te hebben gereden is het tijd voor wat anders, met twee weekjes ben ik eigenaar van een 208 uit 2014 met ergens rond de 120K op de teller. (en een riem welke in de afgelopen 30K nog vervangen is)
De 208 kreeg pas bij de facelift in 2015 (modeljaar 2016) de mogelijkheid tot ondersteuning en dan ook alleen als het specifieke infotainmentsysteem (SMEG+) aanwezig was.
Ik schat de kans dus op vrijwel 0 dat het erin zit.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Die kans acht ik ook zeer klein, tenzij de vorige eigenaar al iets aftermarkets ingebouwd heeft.DutchKel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:59:
Ik schat de kans dus op vrijwel 0 dat het erin zit.
Ach ja, genoeg meuk te vinden wat tussen de SMEG unit en het scherm geplaatst kan worden. Een eventuele stap verder zie ik in dit topic ook langs komen, de hele unit vervangen door een NAC unit. Al is dat een wat duurder grapje.
Wij zijn rond aan het kijken voor een andere auto en 1 van de opties is om toch weer Frans te gaan rijden, we hebben nu een Opel Karl en zoeken net een tikje groter. Oog is dan ook gevallen op de 208 vanaf ongeveer bouwjaar 2020.
Nu heb ik wel wat 208's gezien, GT-Line. Maar volgens mij zit daar een PureTech blok in. En die blokken ken ik enkel van de horrorverhalen van distributieriemen die door de olie lopen en bovenmatig snel slijten met alle gevolgen van dien.
Dus Drardollan vraagt zich af... Is dat nog iets om rekening mee te houden? Of is na een bepaald modeljaar dit probleem niet meer bestaand omdat de motoren aangepast zijn? Ik kan er online niet heel veel van vinden, alles komt uit op de horrorverhalen. Dus wie weet zijn er hier mensen met een wat bredere kennis of ervaring?
Nu heb ik wel wat 208's gezien, GT-Line. Maar volgens mij zit daar een PureTech blok in. En die blokken ken ik enkel van de horrorverhalen van distributieriemen die door de olie lopen en bovenmatig snel slijten met alle gevolgen van dien.
Dus Drardollan vraagt zich af... Is dat nog iets om rekening mee te houden? Of is na een bepaald modeljaar dit probleem niet meer bestaand omdat de motoren aangepast zijn? Ik kan er online niet heel veel van vinden, alles komt uit op de horrorverhalen. Dus wie weet zijn er hier mensen met een wat bredere kennis of ervaring?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Je zou naar een 308 kunnen kijken met de 1.6 liter motor. De nieuwe generatie kent eigenlijk geen problemen.Drardollan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:57:
Wij zijn rond aan het kijken voor een andere auto en 1 van de opties is om toch weer Frans te gaan rijden, we hebben nu een Opel Karl en zoeken net een tikje groter. Oog is dan ook gevallen op de 208 vanaf ongeveer bouwjaar 2020.
Die is te groot voor erbij en bij de betaalbare modellen zie ik ook enkel 1.2 PureTech staan. Die lijken mij ook problematisch dan. En de 1.6 zijn THP motoren, die staan nou ook weer niet heel lekker bekend (wellicht wel van latere jaren). Heb een Citroën met THP en VTi gehad en beiden vol met problemen.Naafkap schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:18:
[...]
Je zou naar een 308 kunnen kijken met de 1.6 liter motor. De nieuwe generatie kent eigenlijk geen problemen.
[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 10-06-2025 20:35 ]
De 1.2 was alleen met natte riem te verkrijgen bij de pre-facelift 208. Pas bij de mild hybride die de facelift heeft, is de riem vervangen voor een ketting en horen de problemen weg te zijn.
1.6 THP is wat anders dan 1.6 PureTech. PureTech is een doorontwikkeling van de THP en kent, zoals eerder gezegd, eigenlijk geen problemen.
1.6 THP is wat anders dan 1.6 PureTech. PureTech is een doorontwikkeling van de THP en kent, zoals eerder gezegd, eigenlijk geen problemen.
Afgelopen week mijn nieuwe 308 SW Hybrid opgehaald. Ik loop hier tegen het feit aan dat elke ochtend de accu vrijwel volledig of een heel deel leeg is gelopen gedurende de nacht. Ik kan me niet voorstellen dat ik bewust of onbewust zaken aan laat staan welke de accu leegtrekken.
Afgelopen nacht stond er nog 12 KM op de teller en deze ochtend was deze compleet leeg naar 0 KM. Is daar een verklaring voor?
Volgende: Ik kan nergens vinden hoe ik de voice assistant tijdens navigeren kan uitschakelen. Het is mega irritant dat (flitsmeister via carplay) bij elke melding het geluid van de radio/muziek dempt. Hoe schakel je dat uit?
Afgelopen nacht stond er nog 12 KM op de teller en deze ochtend was deze compleet leeg naar 0 KM. Is daar een verklaring voor?
Volgende: Ik kan nergens vinden hoe ik de voice assistant tijdens navigeren kan uitschakelen. Het is mega irritant dat (flitsmeister via carplay) bij elke melding het geluid van de radio/muziek dempt. Hoe schakel je dat uit?
Van 12km naar 0km is wel erg veel, zeker met de huidige temperaturen. Er wil wel eens 2km verschil tussen tussen, als het echt koud is misschien wat meer. Maar 12km is echt teveel.
Je hebt niet toevallig de verwarming/airco ingepland staan ergens gedurende de nacht? Dat is mijn inziens het enige wat het zou kunnen verklaren. Anders zou ik toch echt terug gaan naar de dealer
Je hebt niet toevallig de verwarming/airco ingepland staan ergens gedurende de nacht? Dat is mijn inziens het enige wat het zou kunnen verklaren. Anders zou ik toch echt terug gaan naar de dealer
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Voor wat betreft de problemen met de distributie ketting en of riemen :ovd1995 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:56:
De 1.2 was alleen met natte riem te verkrijgen bij de pre-facelift 208. Pas bij de mild hybride die de facelift heeft, is de riem vervangen voor een ketting en horen de problemen weg te zijn.
DIt gaat over de 1.2 liter motoren, ik probeer alleen aan te geven welk probleem welke motor had, en wat er door peugeot aan is gedaan.
De THP heeft een rekkende ketting.
de PureTech (1.2) een natte riem die slijt.
De rekkende ketting wordt opgevangen door een soort spanner, die zorgt ervoor dat de ketting niet te slap wordt. maar elke keer dat de ketting weer iets opgespannen wordt, kan deze niet weer terug. uiteindelijk valt de rek van de ketting buiten het bereik van de spanner. dan kunnen er dus problemen ontstaan. dit moet je dus in de gaten houden en op tijd laten fixen.
De natte riem verliest zijn "integriteit" en slijt sneller, met name bij onvoldoende onderhoud en verkeerde olie, etc. de afgesleten delen kunnen filters verstoppen. Er is een tooltje waarmee de breedte van de riem kan worden gecontroleerd. dit is dan een indicatie van de staat en slijtage van de riem.
bij onderhoud moe je dus extra aandacht besteden aan de riem, en deze op tijd vervangen, en hetzelfde geldt voor de filters e.d.
Voor beide problemen geldt dat er wel iets aan verbeterd is, en er ook veel meer bewustwording is bij garages voor de problemen, maar ook dat garantie alleen geld bij correct (dealer) onderhoud. toon dat maar eens aan als er zich wel een probleem voordoet.
Alsnog lijkt het me dat deze motoren heel veel worden gebruikt en wat dat betreft niet per definitie slecht zijn, maar wanneer deze problemen zich wel openbaren, kan het behoorlijk in de papieren lopen, terwijl de oorzaak nooit is wegenomen door Peugeot.
Dit werd mij wel voorgehouden door een verkoper. dat nieuwe puretech 1.2 motoren deze problemen niet meer hadden, omdat Peugeot dit opgelost zou hebben. maar dat is dus niet het geval. het wordt alleen actiever bestreden, en volgens mij is er garantie verlengd, maar daarvoor is weer aantoonbaar dealeronderhoud nodig, wat voor een occasion heel lastig kan zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 13-06-2025 17:47 ]
@engelbertus Weet jij (of een andere gebruiker) wellicht ook een goede olie voor zo'n natte riem op te noemen?
Beetje een bomen-bos verhaal, veel aangeraden olie ziet er nogal generiek (en duur) uit. Wellicht klopt dat ook, maar ik heb er geen pap van gegeten.
Beetje een bomen-bos verhaal, veel aangeraden olie ziet er nogal generiek (en duur) uit. Wellicht klopt dat ook, maar ik heb er geen pap van gegeten.
Je dient olie te gebruiken die PSA gecertificeerd heeft: B71 2312D4NG3R schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:22:
@engelbertus Weet jij (of een andere gebruiker) wellicht ook een goede olie voor zo'n natte riem op te noemen?
Hm, ja ik haal komende week de Ds7 crossback 1.6 225PK Puretech op, maar hoe ik het begrijp ligt hier wel een ketting op, de riem is aanwezig op de 1.2 maar niet de 1.6?engelbertus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:16:
[...]
de PureTech een natte riem die slijt.
De rekkende ketting wordt opgevangen door een soort spanner, die zorgt ervoor dat de ketting niet te slap wordt. maar elke keer dat de ketting weer iets opgespannen wordt, kan deze niet weer terug. uiteiendelijk valt de rek van de ketting buiten het bereik van de spanner. dan kunnen er dus problemen ontstaan. dit moet je dus in de gaten houden en op tijd laten fixen.
De natte riem verliest zijn "iïntegriteit" en slijt sneller, met name bij onvoldoende onderhoud en verkeerde olie, etc. de afgesleten delen kunnen filters verstoppen. Er is een tooltje waarmee de breedte van de riem kan worden gecontroleerd. dit is dan een indicatie van de staat en slijtage van de riem.
bij onderhoud moe je dus extra aandacht besteden aan de riem, en deze op tijd vervangen, en hetzelfde geldt voor de filters e.d.
Voor beide problemen geldt dat er wel iets aan verbeterd is, en er ook veel meer bewustwording is bij garages voor de problemen, maar ook dat garantie alleen geld bij correct (dealer) onderhoud. toon dat maar eens aan als er zich wel een proebleem voordoet.
Althans, ik heb alvorens akkoord op deze occasion behoorlijk veel gelezen, en nergens iets tegengekomen over de issues wat de 1.2 wel kent?
Zit inderdaad een ketting op. Aandrijflijn is al een tijd op de markt en is behoorlijk betrouwbaar geblekenLopendeVogel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:59:
[...]
Hm, ja ik haal komende week de Ds7 crossback 1.6 225PK Puretech op, maar hoe ik het begrijp ligt hier wel een ketting op, de riem is aanwezig op de 1.2 maar niet de 1.6?
Althans, ik heb alvorens akkoord op deze occasion behoorlijk veel gelezen, en nergens iets tegengekomen over de issues wat de 1.2 wel kent?
Pfoe, thanks! Ik kreeg ineens zweethandjes toen ik dit topic opendeNaafkap schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:05:
[...]
Zit inderdaad een ketting op. Aandrijflijn is al een tijd op de markt en is behoorlijk betrouwbaar gebleken
Jij kent de ''Ds7 Crossback'' met mijn type motor dus ook als een betrouwbare wagen?
Ps. nog een paar vraagjes daar waar volgens mij Ds tegenwoordig (althans, qua uitstraling) meer op een Peugeot lijkt dan een Citroën maar allemaal binnen PSA/ Stellantis toch het 1 en ander met elkaar delen.
Ik heb bijv de DS Night vision optie. kan deze daadwerkelijk alleen geactiveerd worden als het duister/ donker is? Tijdens de proefrit stond het wel aan in het multimedia systeem, maar in de cockpit kon ik de modus niet kiezen (stond er niet bij). De proefrit was natuurlijk midden op een zonnige dag.
Dan DAB, ik had enkel de keuze uit FM/AM, uiteraard dit de verkoper doorgegeven dat ze het allemaal even goed nalopen alvorens ik de auto kan ophalen. Maar hier kon ik niks over vinden op internet (DAB zou wel aanwezig moeten zijn aldus de opties/ vin). Klinkt dit iemand bekend?
@ovd1995 jij wellicht een idee over bovenstaande 2 punten?
[ Voor 52% gewijzigd door LopendeVogel op 13-06-2025 13:32 ]
Belangrijk om te vermelden in je verhaal dat je refereert naar de 1.2 wanneer jij het hebt over PureTech. Die hadden vroeger een riem. De 1.6 PureTech/THP heeft altijd al een ketting gehad.engelbertus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:16:
[...]
de PureTech een natte riem die slijt.
[...]
@D4NG3R Alle natte riem motoren zijn inmiddels 5W30, ongeacht configuratie. Stellantis raadt daarnaast Total RCP olie aan.
Wat betreft de olie:
https://frenchcarforum.co...opic.php?p=768074#p768074
Wordt helaas niet meer bijgewerkt, maar staat veel bruikbare info in die tabellen.
Overigens hebben zowel de PureTech als de THP, zowel nieuwe als oude versie 1 nadeel: directe injectie. Voor de performance en het benzineverbruik heel mooi, maar je motor vervuilt enorm omdat de kleppen niet meer gesproeid worden met benzine. Inlaat en kleppen krijgen koolaanslag, wat resulteert in slechte performance en uiteindelijk ook oliezuipen.
Ga zo'n ding dus niet als een trut rijden, want hoe meer je dat doet, hoe eerder je tegen problemen aanloopt.
Wordt helaas niet meer bijgewerkt, maar staat veel bruikbare info in die tabellen.
Overigens hebben zowel de PureTech als de THP, zowel nieuwe als oude versie 1 nadeel: directe injectie. Voor de performance en het benzineverbruik heel mooi, maar je motor vervuilt enorm omdat de kleppen niet meer gesproeid worden met benzine. Inlaat en kleppen krijgen koolaanslag, wat resulteert in slechte performance en uiteindelijk ook oliezuipen.
Ga zo'n ding dus niet als een trut rijden, want hoe meer je dat doet, hoe eerder je tegen problemen aanloopt.
Hm maar die directe injectie is dat niet redelijk de standaard sinds jaren? Volgens mij had mijn Astra K en mijn (nog wel) huidige Mercedes dit ook, zelf nooit motorische issues gehad (ondanks dat ik woon-werk als een trut rij)._JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:38:
Wat betreft de olie:
Wel doe ik ongeveer elk half jaar een benzine/motor cleaner bij de brandstof van Lindemann en heb ik het geluk 10-15minuten van BE te wonen dus ik tank (vergeleken NL) goedkoop E5/98. Nu weet ik niet of dit invloed hierop heeft, maar gevoelsmatig voel ik mij er wel goed bij (en afkloppen, nooit motorische issues meegemaakt).
[ Voor 9% gewijzigd door LopendeVogel op 13-06-2025 15:25 ]
Moet gelijk aan Flodder denken. Injectie?!?
Maar afijn. Hoewel niet voor jou van toepassing, omdat je een ketting hebt.... mocht je het interessant vinden. Radar heeft meerdere afleveringen gewijdt aan de 1.2 puretech motoren met de bekende "natte riem".
Maar afijn. Hoewel niet voor jou van toepassing, omdat je een ketting hebt.... mocht je het interessant vinden. Radar heeft meerdere afleveringen gewijdt aan de 1.2 puretech motoren met de bekende "natte riem".
Goede brandstof en op tijd olie verversen doen een heleboel. E10 ontbrandt nou eenmaal anders dan E5 en Euro98 is bij directe injectie beter te managen dan Euro95.LopendeVogel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:22:
[...]
Hm maar die directe injectie is dat niet redelijk de standaard sinds jaren? Volgens mij had mijn Astra K en mijn (nog wel) huidige Mercedes dit ook, zelf nooit motorische issues gehad (ondanks dat ik woon-werk als een trut rij).
Wel doe ik ongeveer elk half jaar een benzine/motor cleaner bij de brandstof van Lindemann en heb ik het geluk 10-15minuten van BE te wonen dus ik tank (vergeleken NL) goedkoop E5/98. Nu weet ik niet of dit invloed hierop heeft, maar gevoelsmatig voel ik mij er wel goed bij (en afkloppen, nooit motorische issues meegemaakt).
Verder is het niet alleen truttig rijden, maar vooral korte stukjes wat funest is: vocht in de olie wat je er dan niet uit stookt.
Maargoed, de ene motor heeft er meer last van dan de ander. Bij VAG heb je de 1.0 TSI die relatief betrouwbaar is, pak je de 1.4TSI sta je vaker olie bij te vullen dan bij een eerste generatie 1.6THP.
En biedt dus foute informatie. Advies voor alle 1.2 riem is dus hoe dan ook 5W30._JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:38:
Wat betreft de olie:
Een paar keer per jaar 1450kg caravan voortsleuren is dus helemaal zo slecht nog niet_JGC_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:38:
Wat betreft de olie:
Nu de dekens nog...
Als je maar een beetje toeren maakt is dat helemaal niet verkeerd inderdaad.RvL schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:34:
[...]
Een paar keer per jaar 1450kg caravan voortsleuren is dus helemaal zo slecht nog niet
Heb je de tabel met EB motoren bekeken?ovd1995 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:33:
[...]
En biedt dus foute informatie. Advies voor alle 1.2 riem is dus hoe dan ook 5W30.
Die Total RCP olie voldoet naast de nieuwe FPW9.55535/03 spec ook aan B71 2290. Dat maakt hem universeel inzetbaar voor alle PSA motoren waar 5W30 in mag.
Een puretech 1.2 met riem heeft niks aan 0W30. De reden waarom er 0W30 in die motoren ging was omdat het een vrij schone olie is die de riem niet aantast.
B71 2312 is destijds ontwikkeld voor de BlueHDI motor vanwege milieueisen. Die is nu opgevolgd door FPW9.55535/03. Voor een aantal Puretechs is FPW9.55535/03 de enige standaard die ze toestaan, staat ook in de tabel.
De meeste Puretechs mochten al B71 2290, die mogen sowieso Total RCP, dus krijg jij dat erin bij de dealer. Ik verwacht dat ze de oude 5W30 spec nergens meer ingooien in de werkplaats en gewoon Total RCP gebruiken. Mijn 307 van 20 jaar oud zou die olie ook gewoon voorgeschreven krijgen.
De motoren met kettingen leven langer als je ze B7 2312 geeft. Die willen met koude motor zo snel mogelijk de olie op kunnen pompen zodat de ketting strak komt te staan. Dan wil je een olie die koud goed smeert, en dat is 0W30.
Verder zie je nog een paar 1.2 Puretechs die 0W20 krijgen, die blijven dat houden vanwege milieu eisen. Gooi je daar dikkere olie in, neemt het brandstofverbruik toe en voldoe je niet meer aan de uitstootnormen.
Heb mij, mede door de reacties hier, toch laten overtuigen en heb zojuist een rode 208 GT-Line uit 2020 met 40k op de teller gekocht
Iets andere luxe dan de Opel Karl die ik nu heb (geen stoel en stuurverwarming, wel achteruitrijcamera), maar rijdt een stuk fijner door de echte automaat en sportstoelen.
Nu nog 1,5 week door zien te komen, duurt altijd lang dat wachten

Iets andere luxe dan de Opel Karl die ik nu heb (geen stoel en stuurverwarming, wel achteruitrijcamera), maar rijdt een stuk fijner door de echte automaat en sportstoelen.
Leuk! Gefeliciteerd.Drardollan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:09:
Heb mij, mede door de reacties hier, toch laten overtuigen en heb zojuist een rode 208 GT-Line uit 2020 met 40k op de teller gekocht![]()
Het is gekgenoeg niet meer gebeurt.. ik laat het erbij.RvL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:15:
Van 12km naar 0km is wel erg veel, zeker met de huidige temperaturen. Er wil wel eens 2km verschil tussen tussen, als het echt koud is misschien wat meer. Maar 12km is echt teveel.
Weet iemand of in een Peugeot 308 SW Allure uit 2025 speakerkabels in de deurspeakers zijn voorbereid? Ik vind het geluid belabberd slecht dus ik ben aan het denken om daar speakers in te zetten. Dit alleen als er al kabels liggen.
//edit
Er zitten blijkbaar wel speakers in maar die zijn zo slecht dat je ze niet eens hoort. Het standaars geluid van deze auto irriteert me wel echt mateloos. Is daar iets aan te doen en heeft iemand al eens een aftermarket sound upgrade gedaan in een recent model?
//edit
Er zitten blijkbaar wel speakers in maar die zijn zo slecht dat je ze niet eens hoort. Het standaars geluid van deze auto irriteert me wel echt mateloos. Is daar iets aan te doen en heeft iemand al eens een aftermarket sound upgrade gedaan in een recent model?
[ Voor 37% gewijzigd door j0eyv op 21-06-2025 18:40 ]
Inmiddels een AutoABC module tussen de SMEG unit en het scherm zitten, toch een stuk prettiger dan het ingebouwde navigatiesysteem uit het jaar kruik.D4NG3R schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:11:
[...]
Die kans acht ik ook zeer klein, tenzij de vorige eigenaar al iets aftermarkets ingebouwd heeft.
Ach ja, genoeg meuk te vinden wat tussen de SMEG unit en het scherm geplaatst kan worden. Een eventuele stap verder zie ik in dit topic ook langs komen, de hele unit vervangen door een NAC unit. Al is dat een wat duurder grapje.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/tqr0gXbIlwZfLvG9aJ4si2tR.avif?f=user_large)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Weet iemand hier hoe je de Peugeot app (en voor de e-versies ook de e-routes app) aan meerdere bestuurders kan vinden? Lijkt me dat dat een basis optie is. Maar als ik mijn vrouw de App installeer, logt hij mij uit?
Nog niemand hier die de nieuwe e-208 gti gedeeld heeft?
https://www.peugeot.nl/sh...we-peugeot-e-208-gti.html
Ik heb alleen Home Assistant nog extra kunnen toevoegen naast de App.B-Force schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:36:
Weet iemand hier hoe je de Peugeot app (en voor de e-versies ook de e-routes app) aan meerdere bestuurders kan vinden? Lijkt me dat dat een basis optie is. Maar als ik mijn vrouw de App installeer, logt hij mij uit?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat heb ik idd ook gedaan, alleen daarmee kan je weinig aansturen (start laden etc werkt allemaal niet via HA integratie die ik gebruik: Stellantis Vehicle). Maar mijn vrouw mist nu dus wel het dynamisch reizen en laden van e-routes die ik eigenlijk best prettig vindt werken..DutchKel schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:40:
[...]
Ik heb alleen Home Assistant nog extra kunnen toevoegen naast de App.
Tip, kijk ook naar PSA-CC. Die gebruik ik al een tijdje en die biedt aardig wat functionaliteit. Erg handig ook icm dynamische tarieven etc.B-Force schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:52:
[...]
Dat heb ik idd ook gedaan, alleen daarmee kan je weinig aansturen (start laden etc werkt allemaal niet via HA integratie die ik gebruik: Stellantis Vehicle). ...
Die had ik idd erst, maar die wordt niet meer geupdate volgens mij. De Stellantis Vehicle add-on is gebaseerd op PSA-CC, maar wordt nog wel aan gewerkt. Of klopt het niet dat PSA-CC geen updates meer ontvangt? In de GitHub is de laatste release al 4 jaar geleden ?lethalseni schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:08:
[...]
Tip, kijk ook naar PSA-CC. Die gebruik ik al een tijdje en die biedt aardig wat functionaliteit. Erg handig ook icm dynamische tarieven etc.
De laatste release (https://github.com/flobz/...oller/releases/tag/v3.5.6) is op 9 april zie ik. Welke GitHub repo doel jij op?
Edit: Link gewijzigd naar de laatste release
Edit: Link gewijzigd naar de laatste release
[ Voor 23% gewijzigd door lethalseni op 10-07-2025 10:43 ]
Dus, even een updateje.Halfkakkende schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:18:
Na een hoop gedoe met de leaseafdeling (bestelling in mei vorig jaar gedaan) staat hier sinds enkele weken de e308 van de vrouw voor de deur.
Mooie wagen om te zien en rijdt eigenlijk wel prima voor een relatief zware wagen, maar....
...wat issie krap. Ondanks dat de kofferruimte ruimer zou moeten zijn, kregen we in de Ibiza hiervoor meer gepropt dan in deze wagen; voornamelijk door de vrij schuin staande achterbank. Een kinderstoel achter de passagier betekent de stoel van de passagier naar voren schuiven en dan succes met het openen van het handschoenenkastje en ik kan er dan bijvoorbeeld al amper comfortabel zitten.
Verder valt de range ons erg tegen. Bij 100% laden geeft ie aan 422 KM te kunnen rijden. In de praktijk is dit krap aan 300 KM (snelweg/bebouwde kom gecombineerd). Omdat de levering van een laadpaal nog even op zich laat wachten (mind you, mei de wagen besteld...), zijn we nu aangewezen op de openbare palen in de buurt en dat toch wel meerdere keren per week. Erg irritant om weer 's ochtends naar de auto te moeten lopen (jaja, luxeprobleem) en hopen dat er nog een paal beschikbaar is.
Overigens missen een aantal opties die mee waren besteld zoals navigatie (toch wel handig als je op de route rekening kan houden met laadmomenten, moeten we nu dus oplossen met een half werkende én bovendien betaalde oplossing middels ABRP), 3d cockpit, verwarmde stoelen, verwarmd stuurwiel. Daar kan de wagen natuurlijk niks aan doen en loopt ook een dispuut voor bij de Lease Maatschappij, maar maakt de ervaring toch wel, hoe zeg je dat, mehhhhh....
Ohja, en die app......![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Al met al zijn we redelijk teleurgesteld tot nu toe in de wagen. We hadden gehoopt op iets meer ruimte en wat meer luxe tov de vorige wagen, maar dat is het niet echt geworden.
Inmiddels is 20 juni de juiste versie van de e-308 geleverd. Mooi, zo vlak voor de vakantie.
Maar helaas, na 1339 KM is op vakantie in Zwitserland de stuurbekrachtigingspomp gesneuveld. Geen idee hoe dat dan zo snel gebeurt, maar inmiddels zijn we een paar weken verder en is de auto eindelijk in Amsterdam. Daar moet ie dan nog gerepareerd worden. De LM is ook niet erg behulpzaam gebleken.
We vonden de rit naar onze bestemming wel prima. Sure met de range is het een beetje uitkienen, maar de navigatie doet het prima, ook bij het uitzoeken van een alternatief laadstation. We kwam eigenlijk (door 3 keer te stoppen) prima uitgerust in Frankrijk aan. Bovendien waren de stops met de kleine man geen overbodige luxe.
Pfoah, als dat rood inderdaad zo knap is als in de foto's...PdeBie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:40:
Nog niemand hier die de nieuwe e-208 gti gedeeld heeft?
Was onlangs nog aan het denken, hoe gaan sportversie het doen met het elektrisch rijden. Hyundai heeft de N series, maar verder was het in elektrisch-rijden-land nog beetje stil, ook omdat de meeste elektrabakken al rap zat zijn vanwege het lineare koppel.
Helaas wel gelimiteerd op 180km/u. Maar ook een aantal leuke referenties naar de originele GTI met het rode tapijt.omgwtfbbq schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:10:
[...]
Pfoah, als dat rood inderdaad zo knap is als in de foto's...Hoewel ik de koplampen van mijn 2020 e-208 GT wel iets gaver vind lijkt me 285pk wel erg lekker. Bijna het dubbele!
Alleen ze hadden hem gte moeten noemen. De i in gti staat namelijk voor injection en dat is onzin bij een elektrische auto.
In theorie heb je gelijk, maar de tijd dat een GTI zich onderscheidde van een iets minder snelle GT vanwege injectie, die ligt al een halve eeuw achter ons.PdeBie schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:25:
Alleen ze hadden hem gte moeten noemen. De i in gti staat namelijk voor injection en dat is onzin bij een elektrische auto.
En in de natuurkunde is I het symbool voor stroomsterkte.
Punctuality is the politeness of kings
Ja die weet ik nog wel van de formule P = U * I. Maar er staat al E voor de 208, dus dan is het dubbelop.dreamscape schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:15:
[...]
En in de natuurkunde is I het symbool voor stroomsterkte.
Het is puur de afdeling marketing die hier met de term GTI aan de haal gaat vanwege de historie van de 205 GTI, en dat vind ik persoonlijk jammer.
Ze hadden hem ook PSE (Peugeot Sport Engineered) kunnen noemen, als GTE geen optie was (wellicht dat VW hier roet in het eten heeft gegooid met de VW Golf GTE etc.).
PSE is toch het nieuwe sportmodel van Peugeot (net als de 508 PSE). Die zal denk ik helaas te weinig herkenning dragen nog dat ze die niet gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 21-07-2025 08:55 ]
![]() | ![]() | ![]() |
Als ik op vakantie ben, bezoek ik graag de lokale garages. Althans, dat lijken mijn auto's altijd te denken.
:strip_exif()/f/image/XQhG57VXfJtVmEHmAfCsm9wQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is er wel echt een uit de categorie dorpsgarages overigens. Vriendelijk en meteen geholpen, maar ik had andere plannen voor vandaag...
Nu de dekens nog...
Eens even hier vragen of dit een bekend probleem is.
Wij hebben een Citroën ë-C4 en ja dat is geen Peug, maar onderhuids natuurlijk wel.
En wat is die app toch een draak van een ding. Of nou ja, het hele infotainmentsysteem eigenlijk.
Ons 'standaard' inbegrepen abonnement voor TomTom Live Services liep af eind juni. Helemaal best, niet echtnodig.
Wel handig toch... Dus nu voor de zomervakantie met de zomeractie voor één euro een maand 'Connected Navigation Pack' afgesloten. Maar die wil met geen mogelijkheid naar de auto laden? Sterker nog, de auto zegt nu dat ie geen 4G services meer heeft. Iemand die dit eerder is tegengekomen, en zo ja hoe dit op te lossen?
Wij hebben een Citroën ë-C4 en ja dat is geen Peug, maar onderhuids natuurlijk wel.
En wat is die app toch een draak van een ding. Of nou ja, het hele infotainmentsysteem eigenlijk.
Ons 'standaard' inbegrepen abonnement voor TomTom Live Services liep af eind juni. Helemaal best, niet echtnodig.
Wel handig toch... Dus nu voor de zomervakantie met de zomeractie voor één euro een maand 'Connected Navigation Pack' afgesloten. Maar die wil met geen mogelijkheid naar de auto laden? Sterker nog, de auto zegt nu dat ie geen 4G services meer heeft. Iemand die dit eerder is tegengekomen, en zo ja hoe dit op te lossen?
Balen zeg!RvL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:51:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als ik op vakantie ben, bezoek ik graag de lokale garages. Althans, dat lijken mijn auto's altijd te denken.
[Afbeelding]
Dit is er wel echt een uit de categorie dorpsgarages overigens. Vriendelijk en meteen geholpen, maar ik had andere plannen voor vandaag...
Dat zijn aardig wat foutcodes
Wat is eruit gekomen? de tweede 12v batterij?
@FNale
Niets bijzonders eigenlijk. Of ik moet de monteur verkeerd begrepen hebben. Ik spreek een aardig woordje Duits naar het Beierse accent is soms toch uitdagend
Van wat ik begrepen heb is het met de eerste storing begonnen en die heeft alle andere storingen veroorzaakt. Hij heeft het niet direct over de accu gehad, maar het zou me niets verbazen als de oorzaak daar ligt aangezien de kofferbak wel een tijdje open had gestaan. Zou niet mogen natuurlijk, maar toch. Misschien in Nederland een keer laten meten.
Daarna niets meer aan de hand geweest.
Niets bijzonders eigenlijk. Of ik moet de monteur verkeerd begrepen hebben. Ik spreek een aardig woordje Duits naar het Beierse accent is soms toch uitdagend
Van wat ik begrepen heb is het met de eerste storing begonnen en die heeft alle andere storingen veroorzaakt. Hij heeft het niet direct over de accu gehad, maar het zou me niets verbazen als de oorzaak daar ligt aangezien de kofferbak wel een tijdje open had gestaan. Zou niet mogen natuurlijk, maar toch. Misschien in Nederland een keer laten meten.
Daarna niets meer aan de hand geweest.
Nu de dekens nog...
Ja als er in één keer meerdere storingen zijn bij een Hybrid is het vaak de secundaire 12v batterij.
tegenwoordig wordt die bij regulier onderhoud vervangen bij 4 jaar.
Ach je bent op vakantie dus laad hem weer flink bij als je weer naar huis gaat.
tegenwoordig wordt die bij regulier onderhoud vervangen bij 4 jaar.
Ach je bent op vakantie dus laad hem weer flink bij als je weer naar huis gaat.
Wij zijn voornemens bij een 208 met 1.2 puretech te gaan kijken (tweedehands). Nu lees ik allemaal horror verhalen over dat blok.
Is het echt zo beroerd gesteld met dat blok? Of praat iedereen elkaar gewoon na?
Is het echt zo beroerd gesteld met dat blok? Of praat iedereen elkaar gewoon na?
Daarover is inderdaad terecht al veel geschreven:PdeBie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:00:
Tweakers: De 1.2 PureTech motoren met riem
ANWB: https://www.anwb.nl/jurid...roblemen-puretech-motoren
Persoonlijk zou ik denk ik liever een andere motor nemen.
Helaas is hier de wagen na ruim 5 weken nog niet terug en staat deze nog steeds bij de dealer in Amsterdam. Wel zitten we inmiddels al op de 3e leenauto, because reasons van de leasemaatschappij, ofzo...Halfkakkende schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:42:
[...]
Dus, even een updateje.
Inmiddels is 20 juni de juiste versie van de e-308 geleverd. Mooi, zo vlak voor de vakantie.
Maar helaas, na 1339 KM is op vakantie in Zwitserland de stuurbekrachtigingspomp gesneuveld. Geen idee hoe dat dan zo snel gebeurt, maar inmiddels zijn we een paar weken verder en is de auto eindelijk in Amsterdam. Daar moet ie dan nog gerepareerd worden. De LM is ook niet erg behulpzaam gebleken.
De dealer heeft inmiddels al geruime tijd met Frankrijk contact. Zij vermoeden dat het een softwareprobleem in de wagen cq. stuurbekrachtingspomp is en willen dus middels updates en whatnot de boel proberen te repareren, ipv het pompje vervangen. Helaas zullen de Fransen de Fransen niet zijn als ze gerust 3 dagen doen op een reactie richting de dealer (ook tot hun frustratie). Overigens vind ik het wel een raar verhaal, dit is immers onze 2e e-308, waarbij de eerste 10k km prima heeft gefunctioneerd en ergens bekruipt mij ook het gevoel dat áls het in de software zit, dat dan meer wagens daar last van moeten hebben...
Nouja, we kunnen ons iig vervoeren, maar balen is het wel.
Ik heb (zakelijke lease) een e-5008 long range in bestelling staan. Ik had al gerekend op levering in 2026, vanwege het bestelmoment in april van dit jaar. Vorige week een update van de leasemaatschappij gehad, deze staat nu op medio oktober.
Bijna te mooi om waar te zijn, maar dat geeft weer moed (en waarschijnlijk vele met mij). Anderen met vergelijkbare geluiden?
Bijna te mooi om waar te zijn, maar dat geeft weer moed (en waarschijnlijk vele met mij). Anderen met vergelijkbare geluiden?
Ik hoop voor jou dat ze het met een softwareupdate kunnen fixen. Mijn e-208 staat al meer dan 5 maanden bij een schadehersteller met een kapotte stuurbekrachtiging/stuurhuis nadat er een auto tegen mijn uitgedraaide voorwiel was aangereden.Halfkakkende schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Helaas is hier de wagen na ruim 5 weken nog niet terug en staat deze nog steeds bij de dealer in Amsterdam. Wel zitten we inmiddels al op de 3e leenauto, because reasons van de leasemaatschappij, ofzo...
De dealer heeft inmiddels al geruime tijd met Frankrijk contact. Zij vermoeden dat het een softwareprobleem in de wagen cq. stuurbekrachtingspomp is en willen dus middels updates en whatnot de boel proberen te repareren, ipv het pompje vervangen. Helaas zullen de Fransen de Fransen niet zijn als ze gerust 3 dagen doen op een reactie richting de dealer (ook tot hun frustratie). Overigens vind ik het wel een raar verhaal, dit is immers onze 2e e-308, waarbij de eerste 10k km prima heeft gefunctioneerd en ergens bekruipt mij ook het gevoel dat áls het in de software zit, dat dan meer wagens daar last van moeten hebben...
Blijkbaar kunnen de fransen die dingen niet leveren.
Aan alles komt een eind.
Wij zijn bang dat het inderdaad die kant ook uit gaat. De dealer lijkt geen idee te hebben hoe en wat...Geeft vertrouwen
Ik heb de niet-LR gekozen vanwege de levertijd, die zou eind september komen maar ik kreeg gisteren een belletje dat ze aanstaande maandag voor de deur staan, met de auto. Had ik het toch bij de LR kunnen houdenSimonBR39 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:04:
Beide.PdeBie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:00:
Wij zijn voornemens bij een 208 met 1.2 puretech te gaan kijken (tweedehands). Nu lees ik allemaal horror verhalen over dat blok.
Is het echt zo beroerd gesteld met dat blok? Of praat iedereen elkaar
gewoon na?
Dat gezeik met de riem kan je zien, de riem is nml zichtbaar via de olievuldop en als er scheurtjes in zitten kan je dat zien. Het is bij deze blokken vooral belangrijk dat het onderhoud op tijd wordt uitgevoerd en met de juiste olie wordt gedaan. En dan liever "verzwaard onderhoud" elke 20.000km dan regulier elke 30.000km.
Verder volgt dat ding gewoon de ellende van de 1.6THP minus de ketting, je hebt nog steeds inwendige vervuiling en kans op hoog olieverbruik.
Collega heeft net zijn 3008 1.6VTI met 1 liter 10W60 op 1000km ingeruild tegen een 3008 1.2 puretech, die heeft ie binnen een week teruggebracht want nog voor de 500km bereikt was stond de straat blauw en moest er een liter olie in. Heeft ie direct een andere voor uit mogen zoeken en deze is wel goed.
In hoeverre werken al die problemen ook door in de huidige generatie 1.6 turbo's van bijvoorbeeld de 308 PHEV? Of de 1.2 Puretech die in de huidige generatie is te vinden? Ik weet dat de 1.2 Puretech in de loop der jaren op meerdere vlakken is aangepast.
De huidige 1.6 is voor zover ik weet de EP6FDT en dus een directe afstammeling van de 1.6THP. Als ik daar op zoek krijg ik voornamelijk berichten over de oudere 1.6THP's
Niet dat ik er nu nog iets aan kan doen, ik rijd immers alweer 70k km in 'mijn' 308SW HYbrid 180. Maar toch
De huidige 1.6 is voor zover ik weet de EP6FDT en dus een directe afstammeling van de 1.6THP. Als ik daar op zoek krijg ik voornamelijk berichten over de oudere 1.6THP's
Niet dat ik er nu nog iets aan kan doen, ik rijd immers alweer 70k km in 'mijn' 308SW HYbrid 180. Maar toch
Nu de dekens nog...
De 1.6THP is door de jaren heen ook fors aangepast:RvL schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:16:
In hoeverre werken al die problemen ook door in de huidige generatie 1.6 turbo's van bijvoorbeeld de 308 PHEV? Of de 1.2 Puretech die in de huidige generatie is te vinden? Ik weet dat de 1.2 Puretech in de loop der jaren op meerdere vlakken is aangepast.
- andere kettingspanner, daardoor minder problemen met distributieketting
- carterventilatie aangepast, daardoor minder inwendige vervuiling
Verder kan ik me niet voorstellen dat ze nog steeds dezelfde slappe olieschraapveren gebruiken als in de begintijd van de 1.6VTI en THP.
De e-THP is gewoon de laatste versie van dat blok en daarbij hebben ze de meeste problemen wel opgelost. Vervolgens hebben ze het blok verkleind en zijn ze hem PureTech gaan noemen om van de slechte verhalen rond THP af te komen, we weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt
Oud collega heeft een 1.6THP in een BMW 1-serie, die heeft nog altijd 0 problemen met dat ding.
Ik ben bezig geweest te kijken wat ik met de stembedieing van de peugeot 308 allemaal kan doen, waar ik anders veel voor zou moeten klikken.
Ik zoe bijvoorbeeld van proefiel willen wisselen, of bijvorbeed naar het navigatiescherm, het radioscherm of het telefoonscherm willen schakelen met stembedieing. maar dat kan blijkbaar niet?
ook al ik "bel xxxxx yyyyy" zeg, dan zegt peugeot meestal dat ie het niet begrijpt.
als ik dan langer druk dan schakelt die naar siri, en dan wwordt er wel gebeld.
kan iemand me tips geven? is er een overzicht van wat wel en wat niet (kan) werken?
de 1.6 is ook zowiez0 anders. em had die problemen niet.
de puretech heeft een natte riem ipv een ketting. dat is dan ook meteen afgelopen met de problemen met de ketting.
maar "Hallo, problemen met de afbrokkelende riem"..
Ik zoe bijvoorbeeld van proefiel willen wisselen, of bijvorbeed naar het navigatiescherm, het radioscherm of het telefoonscherm willen schakelen met stembedieing. maar dat kan blijkbaar niet?
ook al ik "bel xxxxx yyyyy" zeg, dan zegt peugeot meestal dat ie het niet begrijpt.
als ik dan langer druk dan schakelt die naar siri, en dan wwordt er wel gebeld.
kan iemand me tips geven? is er een overzicht van wat wel en wat niet (kan) werken?
de 1.6 is ook zowiez0 anders. em had die problemen niet.
de puretech heeft een natte riem ipv een ketting. dat is dan ook meteen afgelopen met de problemen met de ketting.
maar "Hallo, problemen met de afbrokkelende riem"..
[ Voor 56% gewijzigd door engelbertus op 08-08-2025 18:49 ]
Gisteren ook weer iets raars met de 308 PHEV.
Hybride accu was leeg volgens de meter, ik had net een rit van 250+km achter op Hybride achter de rug. Ok rijd op een rotonde af en rem af op de B stand. Ga gewoon rustig over de rotonde en trek daarna ook rustig op.
Het eerste deel trekt hij elektrisch op maar niet veel later schakelt hij de verbrandingmotor bij. Althans, dat was de bedoeling. Er volgt een luide BONK, alsof de motor simpelweg afslaat. Vergelijkbaar met de koppeling plotseling op laat komen bij een handgeschakelde auto, zo'n bonk.
Nu heb ik in m'n autorijdend leven al veel voor elkaar gekregen, maar een automaat af laten slaan is zelfs mij nog niet gelukt.
Geen storingsmeldingen op het dashboard, behalve het Check Engine lampje. In de seconden na, het voorval, ik was al aan het kijken om hem aan de kant te zetten, slaat ineens de verbrandingsmotor aan alsof er niets aan de hand is. Ook de 250+km terug dezelfde dag (don't ask...) geen centje pijn.
Maar dit vooral gecombineerd met wat er in Duitsland is gebeurd zo'n twee weken terug vind ik toch wel een vreemde en ik zit er dan ook aan te denken om toch mijn eigen dealer maar eens te bellen.... Maar ja, nu rijd hij weer prima....
Hybride accu was leeg volgens de meter, ik had net een rit van 250+km achter op Hybride achter de rug. Ok rijd op een rotonde af en rem af op de B stand. Ga gewoon rustig over de rotonde en trek daarna ook rustig op.
Het eerste deel trekt hij elektrisch op maar niet veel later schakelt hij de verbrandingmotor bij. Althans, dat was de bedoeling. Er volgt een luide BONK, alsof de motor simpelweg afslaat. Vergelijkbaar met de koppeling plotseling op laat komen bij een handgeschakelde auto, zo'n bonk.
Nu heb ik in m'n autorijdend leven al veel voor elkaar gekregen, maar een automaat af laten slaan is zelfs mij nog niet gelukt.
Geen storingsmeldingen op het dashboard, behalve het Check Engine lampje. In de seconden na, het voorval, ik was al aan het kijken om hem aan de kant te zetten, slaat ineens de verbrandingsmotor aan alsof er niets aan de hand is. Ook de 250+km terug dezelfde dag (don't ask...) geen centje pijn.
Maar dit vooral gecombineerd met wat er in Duitsland is gebeurd zo'n twee weken terug vind ik toch wel een vreemde en ik zit er dan ook aan te denken om toch mijn eigen dealer maar eens te bellen.... Maar ja, nu rijd hij weer prima....
Nu de dekens nog...
Technisch gezien is het een gerobotiseerde handbak. Dus je ervaring/gevoel kan in die zin wel kloppen
Ik weet niet precies hoe de koppeling zit in het hybride stuk,Toyota gebruikt hiervoor een planetair tandwielstelsel.
Deze heb ik ook gehad (auto cruise control en pre-crash). Ironisch genoeg tijdens een rit naar Schiphol. Een herstart van de auto verhielp het probleem

Weer een tijdje verder.Halfkakkende schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Helaas is hier de wagen na ruim 5 weken nog niet terug en staat deze nog steeds bij de dealer in Amsterdam. Wel zitten we inmiddels al op de 3e leenauto, because reasons van de leasemaatschappij, ofzo...
Inmiddels is na een belletje bij de dealer duidelijk geworden dat Peugeot de ticket heeft gewijgerd (wat dat ook mag inhouden, dat kon de mevrouw aan de lijn ook niet vertellen). Ivm vakantie van de uitvoerenden in de garage verder geen duiding mogelijk. Volgende week volgt weer contact, maar ik moet zeggen dat ik het wel enigszins een zooitje vindt op deze manier: Eerst de verkeerde auto afleveren, nu een auto die na 3 weken langs de kant van de weg staat en vervolgens dat het al bijna 2 maanden duurt om íets voor elkaar te krijgen (alright, het duurde ook een tijdje vooraleer de wagen na het pechgeval weer in NL was...).
De leasemaatschappij vindt het voornamelijk vervelend dat we na 2 maanden maar eens informeren naar de status, ondanks de bijtelling én eigen bijdrage die gewoon wordt betaald voor de wagen.
De e-EAT8 in de 308 PHEV is een echte 8-traps automaat gebaseerd op de Aisin AWF8F45, met koppelomvormer. Met als grote verschil dat er een elektromotor aan gekoppeld zit.Vokx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]
Technisch gezien is het een gerobotiseerde handbak. Dus je ervaring/gevoel kan in die zin wel kloppen.
Ik weet niet precies hoe de koppeling zit in het hybride stuk,Toyota gebruikt hiervoor een planetair tandwielstelsel.
[...]
En de situatie die beschrijf was wel wat meer dan wat lomp overschakelen. Het was echt een flinke BONK, misschien zelfs wel een misfire. Motor sloeg ook niet aan, dat deed hij meters verder pas.
De AWF8F45 wordt door heel veel merken gebruikt overigens, waaronder dus Peugeot, Volvo, Opel, Volkswagen en BMW.
Waarschijnlijk heb jij het over de HEV 1.2 Hybrid met 136PK. Deze heeft inderdaad een 6 traps DCT.
Ja, dat mailtje kreeg ik ook inderdaad. Een paar dagen nadat ik de lokale Duitse dealer had bezocht. Goed nieuws! Het systeem heeft geen problemen geconstateerd....Vokx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]
Deze heb ik ook gehad (auto cruise control en pre-crash). Ironisch genoeg tijdens een rit naar Schiphol. Een herstart van de auto verhielp het probleem. Daarna nooit weer gezien of iets van meegemaakt, ook heb ik die maand (tot mijn grote verbazing) een status mail van de auto gehad waarin stond dat er geen problemen zijn met mijn Peugeot
.

Leasemaatschappijen zijn daar af en toe inderdaad erg makkelijk in. Gewoon blijven zeuren, net zolang totdat ze het zat worden.Halfkakkende schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]
Weer een tijdje verder.
Inmiddels is na een belletje bij de dealer duidelijk geworden dat Peugeot de ticket heeft gewijgerd (wat dat ook mag inhouden, dat kon de mevrouw aan de lijn ook niet vertellen). Ivm vakantie van de uitvoerenden in de garage verder geen duiding mogelijk. Volgende week volgt weer contact, maar ik moet zeggen dat ik het wel enigszins een zooitje vindt op deze manier: Eerst de verkeerde auto afleveren, nu een auto die na 3 weken langs de kant van de weg staat en vervolgens dat het al bijna 2 maanden duurt om íets voor elkaar te krijgen (alright, het duurde ook een tijdje vooraleer de wagen na het pechgeval weer in NL was...).
De leasemaatschappij vindt het voornamelijk vervelend dat we na 2 maanden maar eens informeren naar de status, ondanks de bijtelling én eigen bijdrage die gewoon wordt betaald voor de wagen.
Gelukkig hebben wij een heuse tijgerin als wagenparkbeheerder. Als zij zich ergens in vast bijt dan laat ze niet zomaar los. Dat kan ook wel eens helpen.
[ Voor 28% gewijzigd door RvL op 13-08-2025 14:42 ]
Nu de dekens nog...
De achterkant van je GT zag er ook netjes uit op het Peugeot-forumJM83 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:22:
Ik zal dit topic eens gaan volgen. Ben sinds afgelopen week de trotse bezitter van een Peugeot E408 GT.
De eerste KM's zitten erop en hij rijdt heerlijk.

Bij mij is de drie jaar gratis connect plus verlopen voor mijn peugeot 308 van 2022.
Ik vond het iet de moeite waard om te verlengen voor de navigatie.
Maar nu diet ook de stembediening het iet meer.
, die gebruikte ik juist wel af en toe voor radio of verwarming en instellen van de navigatie. Niks online nodig. Maar toch doet dat het dan dus niet meer.
Nu zag ik dat connect plus 120 euro kost, dat vindt ik dan wel veel geld ieder jaar.
Oom zag ik dat er optie was voor chatgpt inegratie voor 15 euro oer jaar. Dat zou wel te doen zijn. Maar ik kan niet inden of je dat zonder connect plus kunt nemen, en of de stembediening met alleen die optie voor chatgpt ook weer werkt. Kan iemand mij dit vertellen?
, die gebruikte ik juist wel af en toe voor radio of verwarming en instellen van de navigatie. Niks online nodig. Maar toch doet dat het dan dus niet meer.
Nu zag ik dat connect plus 120 euro kost, dat vindt ik dan wel veel geld ieder jaar.
Oom zag ik dat er optie was voor chatgpt inegratie voor 15 euro oer jaar. Dat zou wel te doen zijn. Maar ik kan niet inden of je dat zonder connect plus kunt nemen, en of de stembediening met alleen die optie voor chatgpt ook weer werkt. Kan iemand mij dit vertellen?
Is het de bedoeling dat het onderhoudsschema in de app automatisch na een beurt bijgewerkt wordt?
Bij mij e208 in ieder geval niet. (3 dealers en beurten verder)
Op de bon staat dan een basisbeurt genoemd.
Maar bepaalde werkzaamheden is niet duidelijk of die gedaan zijn, die wel in de app genoemd worden. (koplampen afstellen, remvloeistof)
Bij mij e208 in ieder geval niet. (3 dealers en beurten verder)
Op de bon staat dan een basisbeurt genoemd.
Maar bepaalde werkzaamheden is niet duidelijk of die gedaan zijn, die wel in de app genoemd worden. (koplampen afstellen, remvloeistof)
Dit wordt niet door dealers ingevuld in de app is mijn ervaring.
Bij mij werd het altijd door de merkdealer gedaan, totdat de leasemaatschappij besloot dat ik geen onderhoud meer mocht laten doen door de merkdealer en afparaken moest maken met Profile. Overigens wat ee nachteruitgang is dat geweest. Inmiddels is de auto van mijzelf en ga ik weer naar de merkdealer en dat merk ik aan de auto.engelbertus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:19:
Dit wordt niet door dealers ingevuld in de app is mijn ervaring.
Poos geleden hier een discussie over gehad, ik (308SW, 2018) mijn collega (308SW, 2019) zonder aob. functioneert alles behalve dat stukje extra op de navigatie. Dit laatst bij de dealer ook besproken, zij weten ook niet beter dan dat voice en dergelijke opties gewoon moeten blijven werken. Weet je zeker, dat er niet iets anders fout ging?engelbertus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:50:
Bij mij is de drie jaar gratis connect plus verlopen voor mijn peugeot 308 van 2022.
[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 21-08-2025 20:05 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Welk verschil merkte je? Ik vraag mij dat altijd af._Dune_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:02:
[...]
Bij mij werd het altijd door de merkdealer gedaan, totdat de leasemaatschappij besloot dat ik geen onderhoud meer mocht laten doen door de merkdealer en afparaken moest maken met Profile. Overigens wat ee nachteruitgang is dat geweest. Inmiddels is de auto van mijzelf en ga ik weer naar de merkdealer en dat merk ik aan de auto.
My 2 cents op onderhoud bij Profile. Jarenlang gedaan met onze prive auto destijds, een Peugeot 206.
Na een verhuizing naar een andere stad ook verhuisd naar een andere garage, die lokaal goed bekend staat. Als je dan opmerkingen krijgt als 'is daar de laatste jaren wel onderhoud aan uitgevoerd?' krab je toch wel even achter je oren. Zo maar wat dingen die ze gevonden (en aan mij getoond) hebben:
Uiteraard kan het, net als bij andere garages, wel enorm verschillen per vestiging. Met mijn vorige lease auto moest ik voor banden ook naar Profile. Andere vestiging van een andere ondernemer in een andere stad: compleet andere (betere) ervaring
Na een verhuizing naar een andere stad ook verhuisd naar een andere garage, die lokaal goed bekend staat. Als je dan opmerkingen krijgt als 'is daar de laatste jaren wel onderhoud aan uitgevoerd?' krab je toch wel even achter je oren. Zo maar wat dingen die ze gevonden (en aan mij getoond) hebben:
- oliefilter was al zeker 1 beurt maar waarschijnlijk vaker niet vervangen. Waarschijnlijk kregen ze het filterhuis niet los, die was namelijk helemaal kapot gedraaid
- luchtfilter idem. Van het filterhuis waren kennelijk wat schroeven dol, waarna men het filter gewoon maar tussen de opening die ze wel hadden hebben gepropt. Gevolg is dat het filter er gevouwen in zat waardoor de meeste lucht langs het filter ging
- Remvloeistof bevatte dusdanig veel vocht dat dit ook niet recent vervangen was
Uiteraard kan het, net als bij andere garages, wel enorm verschillen per vestiging. Met mijn vorige lease auto moest ik voor banden ook naar Profile. Andere vestiging van een andere ondernemer in een andere stad: compleet andere (betere) ervaring
[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 22-08-2025 10:21 ]
Nu de dekens nog...
De motor lijkt minder soepel te lopen, ik ben er van overtuigd dat er minder kwalitatieve olie wordt/werd gebruikt. Als de auto een beurt heeft gehad bij de dealer dan merk je dat gewoon aan het rijden en schakelen. Daarnaast, de periode dat de auto in onderhoud was bij Profile deed het start-stop systeem het practisch niet, éénmaal weer een beurt gehad bij de merkdealer, bij het eerste de beste stoplicht werkte deze weer. Ik heb toen de dealer gelijk gebeld om na te vragen of zij specifiek iest aan het start-stop systeem hadden gedaan, dit was niet het geval, terwijl ik bij Profile hele discussie gehad heb en zij het afdeden met de planeten moeten op één lijn staan met de juiste zonnewind... etc.Stolpert schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Welk verschil merkte je? Ik vraag mij dat altijd af.
Bij Profile werden de bekende vloeistoffen ook nooit bijgevuld, volgens mij werd er niet eens naar gekeken...
Nee, voor onderhoud moet je niet bij Profile zijn. Overigens bij de vestiging hier in de buurt sowieso niet, want ze doen hun core business niet eens goed. Ooit een set winterbanden van een ander onder de auto gekregen, terwijl mijn set door hun bij de ander er onder gelegd waren. Mijn set was één seizoen op gereden, terwijl de set die ze er onder gelegd was misschien nog net één seizoen mee zou kunnen.
De persoon met mijn set zat inmiddels in het buitenland, dus even de banden weer omwisselen was er niet bij. Daarbij kwam ook nog dat de banden vreemd waren afgesleten waardoor er een soort wobbel in het rijden ontstond. Men wilde het er bij laten zitten. Ik heb mij even heel kwaad moeten maken en uiteindelijk heeft men een nieuwe set op kosten van Profile onder de auto gezet. Nup voor mij geen Profile.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Als ik op het knopje voor de spraakbediening druk zegt ie dat het abonnement verlopen is. het verbaast mij ook heel erg, want de bediening van autofuncties zoals verwarming en in principe ook het instellen van de navigatie hoort gewoon bij een offline navigatiesysteem in mijn ogen. het heeft niks met connect+ of internet of live informatie of updates te maken. Het is een manier van bedienen van normale functies in de auto die ook niets met multimedia of verbinding met een telefoon of carplay te maken hebben._Dune_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:02:
[...]
Bij mij werd het altijd door de merkdealer gedaan, totdat de leasemaatschappij besloot dat ik geen onderhoud meer mocht laten doen door de merkdealer en afparaken moest maken met Profile. Overigens wat ee nachteruitgang is dat geweest. Inmiddels is de auto van mijzelf en ga ik weer naar de merkdealer en dat merk ik aan de auto.
[...]
Poos geleden hier een discussie over gehad, ik (308SW, 2018) mijn collega (308SW, 2019) zonder aob. functioneert alles behalve dat stukje extra op de navigatie. Dit laatst bij de dealer ook besproken, zij weten ook niet beter dan dat voice en dergelijke opties gewoon moeten blijven werken. Weet je zeker, dat er niet iets anders fout ging?
mijn auto is wel van 2022? misschien dat er een verschil is tussen nieuwere en oudere auto, maar mijn auto is in ieder geval niet zo nieuw dat er standaard chatgpt op zat.
Dat van die oliefilters is me bekend, doen meer garages. Breng je de auto om de 20K voor een beurt, laten ze het oliefilter zitten. Dan kan je 'm ook wel om de 30K doen...
Iemand advies?
Ik kreeg gister de melding dat mijn remlicht links achter het niet meer deed in mijn E208 model 2021.
Klepje open in kofferbak, schroef losgedraaid, stekker los, lampunit naar achter en het bovenste lampje vervangen. Nu doet de remlicht het wel maar de normale verlichting het niet meer links. (achteruit en knipperlicht nog gewoon wel)
Dat is toch dezelfde lamp? De lamp is dus niet stuk, waar moet ik het nu zoeken dan?
Ik kreeg gister de melding dat mijn remlicht links achter het niet meer deed in mijn E208 model 2021.
Klepje open in kofferbak, schroef losgedraaid, stekker los, lampunit naar achter en het bovenste lampje vervangen. Nu doet de remlicht het wel maar de normale verlichting het niet meer links. (achteruit en knipperlicht nog gewoon wel)
Dat is toch dezelfde lamp? De lamp is dus niet stuk, waar moet ik het nu zoeken dan?
Volgens het instructieboekje is dat inderdaad één lamp (P21/5W LL).hjs schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:25:
Tsja, dan blijven er enorm veel dingen over:
- Vervangend lampje is ook defect
- Stekker maakt niet goed contact bij een van de contacten
- Draad zit niet goed aan contact in stekker vast
- Kabelbreuk
- Ergens waar de beide kabels samenkomen is er geen goed contact
De verwachte levering van mijn zakelijke lease e-5008 long range (BE) staat nog steeds op medio december (en besteld afgelopen februari). Ik moet ook maar eens contact opnemen met de leasemaatschappijSimonBR39 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:04:
Ik heb (zakelijke lease) een e-5008 long range in bestelling staan. Ik had al gerekend op levering in 2026, vanwege het bestelmoment in april van dit jaar. Vorige week een update van de leasemaatschappij gehad, deze staat nu op medio oktober.
Ik heb ook geen idee waar ik op kan rekenen. Op het Peugeot-forum wordt gezegd dat de levertijd voor beide LR modellen niet betrouwbaar is in (ik meen?) Corus, het systeem waar dat in staat. Ik heb de LM daar nog over gebeld, maar daar werd ik geen steek wijzer van...tammzak schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:30:
[...]
De verwachte levering van mijn zakelijke lease e-5008 long range (BE) staat nog steeds op medio december (en besteld afgelopen februari). Ik moet ook maar eens contact opnemen met de leasemaatschappij
Twee weken geleden weer een mail gehad, met exact dezelfde datum. Eerst zien en dan geloven...
Blijft toch iets bijzonder die levertijden, dankzij alle automatisering zouden ze dat toch prima tot op de minuut moeten kunnen voorspellen. Ze weten precies wanneer er wat in de productielijn gaat.
Aan de andere kant de hele planning is gebaseerd op levering just in time
Er moeten net maar onvoldoende vegetarische koeien gestorven zijn voor de levering van de vegan leder en de stoelen zijn niet op tijd binnen.
Al heb ik wel het gevoel dat het vroeger beter was mbt de planning en communicatie en dat ze sinds de problemen met levering van de processoren etc er wat voorzichtiger mee zijn (is zover ik overal hoor niet een Stellantis probleem maar geldt voor meer merken
Er moeten net maar onvoldoende vegetarische koeien gestorven zijn voor de levering van de vegan leder en de stoelen zijn niet op tijd binnen.
Al heb ik wel het gevoel dat het vroeger beter was mbt de planning en communicatie en dat ze sinds de problemen met levering van de processoren etc er wat voorzichtiger mee zijn (is zover ik overal hoor niet een Stellantis probleem maar geldt voor meer merken
Ze hanteren nu gewoon het systeem van geef een datum in de toekomst met bergen marge en als het eerder komt heb je geluk.Togi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:55:
Aan de andere kant de hele planning is gebaseerd op levering just in time
Dat JiT is een mooi principe, gebeurd niet vaak dat een levering niet goed gaat. Een leverancier wordt er zonder problemen uitgekieperd als dat zo is.
Klein maandje verder. Uiteraard nog geen vooruitgang. Sterker nog, we werden verzocht de leenauto weer in te leveren voor een andere

Kennelijk is het na een softwarefout, een kapotte stuurbekrachtigingspomp of een fout in de sensoren ineens een onderdeel van de stuurbekrachtigingspomp dat stuk ik. Om het serienummer te achterhalen moest er een foto gemaakt worden en naar de vrienden van Stellantis gestuurd worden. Nu staat dit onderdeel op de backorder.
Ik vind het bijzonder dat Stellantis/Peugeot niet weet welk nummer het onderdeel heeft. Hoe is dat ding dan in elkaar gezet, vraag ik mij dan af.
Anyway, twee maanden wachten op de productie van de wagen, 3 weekjes rijden en inmiddels al 3 maanden wachten op de reparatie....Het zal pech zijn, maar wij zijn goed afgeknapt op dit merk. We houden ons hart vast voor eventuele andere problemen die zich voor gaan doen...
[ Voor 3% gewijzigd door Halfkakkende op 10-09-2025 09:10 ]
Omdat het om een onderdeel van een onderdeel gaat willen ze waarschijnlijk zeker zijn dat het juist sub-onderdeel gestuurd wordt. Het kan zijn dat er in de loop van de productie van een model een nieuwere versie van de stuurbekrachtigingspomp is gebruikt.Halfkakkende schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:09:
Ik vind het bijzonder dat Stellantis/Peugeot niet weet welk nummer het onderdeel heeft. Hoe is dat ding dan in elkaar gezet, vraag ik mij dan af.
Dat soort horrorverhalen over "maandagmorgenexemplaren" hoor je bij elk merk. Ook het voortvarend oplossen ontbreekt bij veel merken. Er zijn allerlei procedures voor het leveren en transporteren van dingen en daar wordt zeker niet vanaf geweken. Als dat subonderdeel niet snel leverbaar is zou ik als Stellantis een complete pomp sturen. Zo snel mogelijk die klant tevreden houden/maken lijkt mij vrij belangrijk.Anyway, twee maanden wachten op de productie van de wagen, 3 weekjes rijden en inmiddels al 3 maanden wachten op de reparatie....Het zal pech zijn, maar wij zijn goed afgeknapt op dit merk. We houden ons hart vast voor eventuele andere problemen die zich voor gaan doen...
Helaas zie je dit bij heel veel merken en soorten producten dat after sales steeds minder belangrijk schijnt te zijn.
Ja dat zal ongetwijfeld hoor, maar zijn nu gezamenlijk zo'n 15 nieuwe auto's verder en nog nooit zo'n slechte service meegemaakt. Inderdaad, een nieuwe pomp lijkt mij een simpelere oplossing (maar daar is de dealer dan weer niet blij mee, want kennelijk moet zo'n beetje de hele voorkant eraf).
Ach ja, we beoefenen nog maar even geduld, I guess.
Ach ja, we beoefenen nog maar even geduld, I guess.
Het lijkt mij dat dit gewoon een k*tsmoesje van Peugeot is om tijd te rekken.jigalvh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:45:
[...]
Omdat het om een onderdeel van een onderdeel gaat willen ze waarschijnlijk zeker zijn dat het juist sub-onderdeel gestuurd wordt. Het kan zijn dat er in de loop van de productie van een model een nieuwere versie van de stuurbekrachtigingspomp is gebruikt.
[...]
Ik weet vrij zeker dat ze ivm met mogelijke terugroepacties heel nauwkeurig bijhouden welk onderdeel in welke auto gemonteerd is.
Het is helaas al jaren zo dat ze bij Stellantis denken dat elk probleem met een software-update opgelost kan worden en dat onderdelen die regelmatig kapot gaan 'speciaal' op maat gemaakt moeten worden en daarom levertijden van vele weken hebben.
Mijn Opel heeft in de bijna 5 jaar dat ik hem heb al meerdere keren wekenlang bij de garage gestaan wachtend op onderdelen.
En elke keer smoesjes over corona, chiptekort of 'speciaal' op VIN nummer afgestemde onderdelen etc....
Verder een fijne auto, maar door dit soort ellende denk ik nog wel even na of ik hierna weer een auto van Stellantis aanschaf.
Bij lease maatschappijen zullen ze onderhand ook niet echt blij zijn met dit soort praktijken want dit heeft allemaal invloed op de afschrijving.
Nog een leuk linkje:
https://www.autoblog.nl/n...o-bij-deze-merken-7140880
Het is vrij duidelijk dat ze het bij Stellantis aardig aan het verklooien zijn....
[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 11-09-2025 09:38 ]
Een halfjaar auto's uitlenen zou ik niet blij mee zijn als dealer. Die had je ook kunnen verkopen nml...
Nieuwe pomp is overigens niet een simpele oplossing, want het is een elektronisch gestuurde pomp. Kans bestaat dat je die pomp vervangt en dan blijkt het ineens in de bedrading of de BSI te liggen.
Met de Peugeot 206 was het gewoon simpel: riem eraf, 3 schroefjes, leidingen los, reservoir leegkiepen en met de oude pomp naar de sloop, voor 2 tientjes heb je een andere. Tegenwoordig is het allemaal elektronisch met de nodige storingen.
Nieuwe pomp is overigens niet een simpele oplossing, want het is een elektronisch gestuurde pomp. Kans bestaat dat je die pomp vervangt en dan blijkt het ineens in de bedrading of de BSI te liggen.
Met de Peugeot 206 was het gewoon simpel: riem eraf, 3 schroefjes, leidingen los, reservoir leegkiepen en met de oude pomp naar de sloop, voor 2 tientjes heb je een andere. Tegenwoordig is het allemaal elektronisch met de nodige storingen.
Als je de auto leaset en je krijgt al lange tijd (langer dan aanvaardbaar is voor een reparatie) niet de auto waar je voor betaalt dan kun je daar wellicht ook eens druk zetten. De leasemaatschappij levert in dat geval niet waarvoor betaald wordt.
Zolang ze bij Stellantis hopen dat een software-update een probleem gaat oplossen zijn ze in ieder geval niet bezig met constructief naar een oplossing zoeken._JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:19:
[,,,]
[...]
Die nieuwe stuurbekrachtigingspomp had er al lang in kunnen zitten om vervolgens verder te kunnen trouble-shooten. Gokken of speculeren dat een probleem mogelijkerwijs wel of toch niet in een bepaald onderdeel zit is tijdverspilling en brengt je niet dichter bij een oplossing.
Ik vind het ook prutswerk, maar dat is hoe die auto's tegenwoordig gebouwd worden. Het is niet meer een pomp die met een riem aangedreven moet worden, maar een pomp die aangemeld moet worden in de BSI en gecodeerd wordt op de auto. Wat daarvan het nut is mag Joost weten, ik ga uit van vendor lock-in, want wie steelt nou een stuurbekrachtigingspomp?Paling1 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:29:
[...]
Zolang ze bij Stellantis hopen dat een software-update een probleem gaat oplossen zijn ze in ieder geval niet bezig met constructief naar een oplossing zoeken.
Die nieuwe stuurbekrachtigingspomp had er al lang in kunnen zitten om vervolgens verder te kunnen trouble-shooten. Gokken of speculeren dat een probleem mogelijkerwijs wel of toch niet in een bepaald onderdeel zit is tijdverspilling en brengt je niet dichter bij een oplossing.
Grote kans dat bij een software update de module in die pomp corrupt is geraakt en niet meer opnieuw te programmeren valt. Dat proberen ze dan tig keer, maar uiteindelijk moet er een nieuwe module in.
Dat backorder verhaal is echt een Stellantis dingetje, dealers in Nederland hebben tegenwoordig nagenoeg niks meer op voorraad, alles moet besteld worden.