Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-04 14:21
_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:42:
Als je auto knudde uitgelijnd is haal je nog geen 20.000km met een set voorbanden, dus hoeft niet per se rijstijl te zijn.
Dat is ook zo, al verwacht je dat een garage dat dan wel aanstipt. Die zien namelijk ook dat de banden ongelijk slijten.

Nu we er toch zijn. Ik heb een probleem met mijn e208 (2021) die mijn garage ook niet lekker krijgt opgelost. Ik heb lane keeping assist icm assisted cruise control. De cruise control houdt netjes afstand tot z'n voorganger, maar mijn lane keeping assist is een beetje de weg kwijt. Tenminste, rechtdoor doet-ie het redelijk, maar regelmatig stuurt-ie de auto uit de rijbaan bij een bocht. Had ik eerder niet en nu wel. Volgens de garage is dit normaal, hoewel ik toch zeker 70K kilometer zonder dit probleem heb gereden. Volgens mij is het zeker niet normaal dat mijn auto probeert zichzelf de vangrail in te rijden.

Herkennen anderen dit probleem? En is dat dan opgelost? Auto is al gekalibreerd, nieuwe banden en uitgelijnd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
dreamscape schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:04:
Ik deed vroeger ook wel wat langer met een setje banden dan nu met die e208. Dat is op zich dezelfde als die Corsa van @Paling1. Behalve dan dat de mijne los van een beurtje nog maar 1x in de werkplaats is geweest.
Als je de fijne acceleratie van die EV gebruikt, dan slijten banden wellicht iets sneller. De 17" varianten van mijn 208 zijn na 55.000 km alle vier vervangen. Tussendoor vrij kort op winterbanden gereden en bij terug wisselen heb ik de zomerbanden gewisseld tussen voor en achter, vandaar dat ze ongeveer even sterk versleten waren.

Maar 3x 4 banden in 100.000 km, dat lijkt me toch wat gortig... ;)
Ik zit hier op 25.000km achter en 25.000km voor en dan vervangen omdat ik ze een tijdje te hard opgepompt had waardoor de midden onder de 2mm zat bij de APK. Gok dat de vorige eigenaar er ook nog iets van 25K mee heeft gereden op de achteras.
Voorbanden heb ik 25.000km mee gereden op de vooras en 25.000km op de achteras, die liggen nu weer voor. Zit aan de binnenkant iets minder profiel op vanwege speling op het stuurhuis of de binnenste stuurkogels. Vorige eigenaar heeft daar hooguit 10K op gereden, zaten er nog maar een jaar op.
En dan zijn dit zachte Vredestein Quatrac allseason banden onder een lompe hoge 307 die wordt gereden alsof het een 206 is :X.
Bij de 206 leefden de bandjes korter overigens, maar die hadden ook fors kleinere rolomtrek dan de 307.

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 10:09
Update op de By Peugeot Sport GTIs hier.

208:
Sinds ik de 308 heb staat hij vrijwel stil nu voor al ruim een half jaar.
Hij staat bij de ouwe lui die gelijktijdig hun 2010 DS3 150THP Sport Chic weg gedaan hebben.
Op die manier kunnen hun de 208 soms pakken als er een 2de auto nodig is en wordt hij nog enigszins gereden.
Maar dan.... sinds hij daar staat is hij ineens extreem vochtig vanbinnen. Ik heb dat probleem nooit gehad toen het nog mijn daily was.
Het vocht zit voornamelijk rechts achter de bijrijder in de vloer/mat. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is.
Misschien eens een smoke test laten doen.

308:
Tja... in oktober gekocht met 79k km.
Inmiddels 10k km verder en ook een hoop aan onderhoud. Die vorige Belgische eigenaar heeft hem wel dealer onderhouden maar wel zo minimaal mogelijk :/
Remmen aan de voorkant vervangen en gereviseerd maar blijf een trilling houden.
Zitten nu 380mm 2-piece Godspeed schijven op (like for like met OEM maar goedkoper en beter).
De Alcon klauwen zijn ook gereviseerd met nieuwe Godspeed RVS remzuigers en seals en remvloeistof vervangen voor verse DOT5.1.
Hele kit was al dik 2000eur.
Ondertussen is de bakolie en koelvloeistof ook vervangen.
Kwam er alleen recent achter dat het bekende euvel van de waterpomp poulie liner die uit elkaar valt ook weer op de 308 een probleem is.
Woensdag staat hij dus ingeboekt voor een nieuwe multiriem, waterpomp, poulies, spanners etc en een motorsteun die op zn eind is.

Maar dan....
Breekt verdomme mn linker voorveer af van de week :X :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kjgy8esBsJ3rbWJGfCEFx91ugY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHrscEM2JlHue5OqlV77H1CT.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou denken ff 2 nieuwe veertjes a 50eur ps en wat klein spul maar nee! Die krengen kosten gewoon 350eur. Per kant. Verder niks. Alleen de veer :(
Als je dacht dat de Duitsers van prijzen weten, Fransosen kunnen er ook wat van. De GTI opslag.

Waarschijnlijk gooi ik er nu ff H&R verlagingsveren onder want die set kost 350eur voor alle 4 de hoeken.
Was toch al van plan deze zomer BC Racing BR te gaan.

Verder gaat er een Milltek non-res catback onder deze zomer en een Airtec FMIC.
Als de bankrekening het goedkeurd ook een sportcat en dan volwaardige stage 2 tune.

Sinds vandaag rij ik dan dus ook weer eens met de 208 als daily na een wissel truc (ouwe lui wonen niet in de buurt waar hij stond dus).
Blijft echt een leuk karretje maar echt totaal anders dan de 308.
Leuker smijten met de 208. Wat meer spoor aan het zoeken door de camber.

De 308 met 110-120pk meer en 100nm is wel echt een wereld van verschil. De 208 voelt nu gewoon een beetje traag aan met 208pk en 320nm :+
De 308 is ook gewoon lekkerder rijden op langere afstanden.

Beide ander doel, beide leuk en uniek. Daarom ook nog steeds blij dat ik de middelen heb om ze beide te behouden.
offtopic:
Ik had bijna een RCZ R erbij gekocht maar nu met de hoge onderhouds kosten van de 308 en een ziek huisdier gaat dat helaas voorlopig nog even niet door :-(

[ Voor 13% gewijzigd door Csotranme op 29-03-2026 05:11 ]

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Csotranme
_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Ik zit hier op 25.000km achter en 25.000km voor en dan vervangen omdat ik ze een tijdje te hard opgepompt had waardoor de midden onder de 2mm zat bij de APK. Gok dat de vorige eigenaar er ook nog iets van 25K mee heeft gereden op de achteras.
Voorbanden heb ik 25.000km mee gereden op de vooras en 25.000km op de achteras, die liggen nu weer voor. Zit aan de binnenkant iets minder profiel op vanwege speling op het stuurhuis of de binnenste stuurkogels. Vorige eigenaar heeft daar hooguit 10K op gereden, zaten er nog maar een jaar op.
En dan zijn dit zachte Vredestein Quatrac allseason banden onder een lompe hoge 307 die wordt gereden alsof het een 206 is :X.
Bij de 206 leefden de bandjes korter overigens, maar die hadden ook fors kleinere rolomtrek dan de 307.
25k km vind ik zeer respectabel :+
Totale levensduur haha.

Op de 308 vreet ik ze op per 10k km dus moet eigenlijk ook nog 2 nieuwe banden hebben.
Heeft ook wel met mijn rijstijl te maken hoor.
Volgas met de 308 is op nat wegdek tot in de 3de versnelling wielspin dus echt doseren om het vermogen op de weg te krijgen.
En die camber op de By Peugeot Sport versies vreten sowieso de binnenkant van je voorbanden al op.

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Meer mensen problemen met de app of API van stellansis? In evcc had ik een token-error en in de app kan ik ook niet meer inloggen. De pagina`s laden niet, blijven zwart of krijg een network error.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:43
Guillome schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:52:
Meer mensen problemen met de app of API van stellansis? In evcc had ik een token-error en in de app kan ik ook niet meer inloggen. De pagina`s laden niet, blijven zwart of krijg een network error.
Ja 😥. Hier ook uitgelogd uit de app en kan ook niet opnieuw inloggen.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:37
https://peugeot-community.nl/forum/viewtopic.php?t=10982

Wen er maar aan. Soms werkt het na een uur weer, soms pas na een dag of drie, of anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Frappuccino op 31-03-2026 19:12 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Buh :(

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:21
Komt omdat ze per vandaag een nieuwe app uitbrengen zonder bugs

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-04 09:03

Halfkakkende

Vandring

Yep, al een paar dagen ABRP/Enode die niet meer update. App is altijd shit geweest sinds we de wagen terug hebben.
Togi schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:44:
Komt omdat ze per vandaag een nieuwe app uitbrengen zonder bugs
:o :o :o :+

Afbeeldingslocatie: https://mijnbuurtje.imgix.net/2503/3c0ce260-0e28-11f0-b7dd-63460720d24e.jpg?h=400&w=400&s=e63957d8b1dc6a404a6da12d0cbcdc40

[ Voor 28% gewijzigd door Halfkakkende op 01-04-2026 09:24 ]

MUZIEK!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

De app is het probleem niet, behalve dat hij lelijker is dan een web 1.0 website.

[ Voor 50% gewijzigd door Guillome op 01-04-2026 10:03 ]

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-04 14:21
Guillome schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
De app is het probleem niet,...
Is dit ook een 1 aprilgrap? Ik heb eindeloos veel problemen met die kutapp... Vormgeving van de app boeit me dan weer niet zo veel, als het maar werkt.

• _JGC_
Toch frappant, want het zou aan een leiding liggen die te dicht langs het benzinefilter loopt... Peugeot monteert in west-europa al een jaar of 20 geen benzinefilters meer omdat de kwaliteit van benzine hier verder prima is. Weet niet hoe dat bij de andere merken zit?

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Stolpert schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:51:
[...]

Is dit ook een 1 aprilgrap? Ik heb eindeloos veel problemen met die kutapp... Vormgeving van de app boeit me dan weer niet zo veel, als het maar werkt.
Nee is geen grap. De API is het probleem. Hun servers. Want evcc kapt er ook mee als ze problemen hebben. Alle problemen in de app komt door de api.

• Csotranme
Ik kan mijzelf echt gruwelijk storen aan de onwetendheid van auto 'journalisten' tegenwoordig.
Ze doen amper research, roepen naar wat en kraken vaak Frans al af omdat het Frans is. 0 objectiviteit.

Ook hier weer. Doe je onderzoek zoals je hoort te doen als journalist.

Overigens 'testen' ze hier met 2 hokken van auto's. Beide zijn mee geknoeid. De 308 is van youtuber Sven (Sven & Koen) geweest. Ding is compleet verziekt. Kikker groen gewrapt destijds, 0 onderhoud en nu de goedkoopste 308 GTI270 te koop met een duidelijke reden.

Als je dan de i30N en de 308 GTI270 BPS naast elkaar zet, lees jezelf fatsoenlijk in en gebruik exemplaren die standaard zijn.
De 308 in de video heeft bijvoorbeeld een stage 1 tune dus alleen daarom al niet meer te vergelijken |:(

• Halfkakkende

Halfkakkende

Vandring

Guillome schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
De app is het probleem niet, behalve dat hij lelijker is dan een web 1.0 website.
+ je continue uitlogt, volgens de dealer kun je niet op 2 telefoons gebruik maken van 1 account....Maar je kunt ook geen 1 auto aan 2 accounts koppelen
+ je dan ineens niet kunt inloggen
+ Als je kunt inloggen je wéér naar het "wil je inloggen"-scherm gestuurd wordt

wb de API, wij hebben de connected services net verlengd (ook een avontuur; credit card werd niet geaccepteerd, site liep vast, etc. etc.) en 0,0 van de functies werkt. Blij dat het door een ander betaald wordt, maar 99 euro weer down the drain...

Het is gewoon een zooitje en als je belt krijg je een Vlaming aan de telefoon die zegt dat ie dagelijks meerdere van dezelfde meldingen krijgt maar ook niet weet wat te doen.

Verder moet ik zeggen dat de wagen zich nu aardig gedraagt. Wel twee keer een storingsmelding in de koplamp gehad terwijl die gewoon werkte, maar na een herstart was dat ook weer weg.
We zijn ook heel blij met de features op de auto: stoelmassage, stoelverwarming, stuurverwarming en best een degelijke profiel vs telefoon cq. carplay integratie. En dat 3d i-Cockpit ding is wel best sexy.

MUZIEK!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:21
Blijft gewoon slecht.
Ik kreeg nu weer het mailtje binnen met het maandelijkse Vehicle Health Report

"Goed nieuws! Het systeem heeft geen problemen geconstateerd......"

Auto staat sinds 14 februari stil met een storing bij de dealer wachten op een nieuwe OBC

• Halfkakkende

Halfkakkende

Vandring

Hah, herkenbaar! Geen storing, terwijl de wagen er wel degelijk eentje geeft. Ik hoop dat het bij jou sneller gerepareerd wordt dan bij ons.

MUZIEK!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Togi schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:55:
Blijft gewoon slecht.
Ik kreeg nu weer het mailtje binnen met het maandelijkse Vehicle Health Report

"Goed nieuws! Het systeem heeft geen problemen geconstateerd......"

Auto staat sinds 14 februari stil met een storing bij de dealer wachten op een nieuwe OBC
Ja, fraai is dat.

Kwam van het weekend ook toevallig een oud mailtje tegen dat er wel een storing was in gordelspanner oid
(had waarschijnlijk mijn raamwisser tegen de gordelspanner gezet aan de zijkant)
We hebben een storing geconstateerd, u wordt gebeld door een van onze medewerkers.

Wacht nog op het telefoontje, storing daarna overigens nooit meer gezien.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Het is eeuwig jammer dat die technische storingen er zijn. Het is verder echt een prachtige auto (vind ik), mijn e-208. De kleur, de grill, inderdaad het 3d virtual cockpit, interieur, de motor en automaat zijn gruwelijk fijn (eerste electrische auto).

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:48
Guillome schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:14:
Het is eeuwig jammer dat die technische storingen er zijn. Het is verder echt een prachtige auto (vind ik), mijn e-208. De kleur, de grill, inderdaad het 3d virtual cockpit, interieur, de motor en automaat zijn gruwelijk fijn (eerste electrische auto).
Ik denk altijd maar een beetje: wie mooi wil zijn moet een beetje pijn lijden :+

Jammer van de problemen maar in mijn ogen zijn Peugeots stuk voor stuk schitterende wagens.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

😅🥰

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 14:32
Guillome schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:14:
Grotendeels mee eens.
Behalve dat de remmen aanvoelen als een vaatdoek. En ook niet altijd hetzelfde.

De dealer had dat nog nooit gehoord, of zelf gemerkt.
Toen een testrit in een andere e208 gemaakt, en die heeft dus hetzelfde.
Volgens de dealer komt dat omdat je electrisch remt.
Maar ook dit is in mijn ogen een kwestie van een slecht stukje software.

Laatst een testrit in een nieuwe Suzuki E-Vitara
En daar voelde de remmen wel aan, met wat je mag verwachten.
Dus het kan wel.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Geen idee wat je bedoelt. Ik heb geen ervaring in andere electrische auto`s maar ik vind m heerlijk remmen eigenlijk. Zeker als ie dan in charge gaat :9

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik ben het wel met @Madman_K eens. Het 'gevoel' in de remmen van mijn 2020 e-Corsa was maar matig vond ik. En inderdaad ook niet altijd hetzelfde afhankelijk van de temperatuur en acculading.
Het leek voor mij altijd alsof de remmen ontworpen waren om met maximale elektrische regeneratie voldoende te werken. Als dan de regeneratie niet helemaal optimaal was door temperatuur of acculading, dan werkten de remmen maar matig.
Zeker ook het laatste stukje remmen was altijd maar een beetje vaag omdat de regeneratie dan vrijwel helemaal is afgebouwd. Dat komt dan weer omdat de auto zonder 'gas' te geven nog blijft rollen. Dat rollen vond ik altijd wel fijn overigens.
Mijn nieuwe auto (Tesla M3H) remt af naar stilstand als je geen gas geeft. Dat werkt eigenlijk gewoon fijner. Maar ook bij die auto is het remgevoel niet consistent afhankelijk van de temperatuur. Qua acculading lijkt er minder invloed op de regeneratie te zijn dan bij de Stellantis auto's waar ik in gereden heb.
Mijn Corsa heeft overigens toen ik hem een paar maanden had nog een software-update gehad die het regenereren en remmen behoorlijk veranderde. Het regenereren was na de update een stuk minder abrupt en veel gelijkmatiger.

@Guillome
Het is eigenlijk zonde van alle problemen die er met de elektrische auto's van Stellantis zijn. In de basis zijn het echt wel goede auto's. Qua interieur echt geen klachten, dat is echt prima in orde. Exterieur is ook gewoon netjes.
Software is echt helemaal k*t, bereik met lage temperaturen is treurig en mijn Corsa stond zowat elk half jaar bij de garage voor weer iets elektronisch dat kapot was.
Het meest treurige is eigenlijk dat het Stellantis na 6 jaar nog steeds niet gelukt is om de problemen structureel op te lossen. En dat de dealers vrijwel alles proberen op te lossen met een software update is ook wel een beetje triest.

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 09-04-2026 10:25 ]

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 15:30
Ai... en nog zo'n mooi behouden model ook nog van de Peugeot 205...
https://www.gelrenieuws.nl/2026/04/08/video/cabrio-botst-tegen-boom-bestuurster-gewond.html

Hopelijk brengt de bestuurster het er uiteindelijk er goed vanaf...
==========================================================================

Trouwens @_JGC_ de Osram Ultra Life H7 55W lampen doen het nog altijd goed op de 206, had deze eind 2023 bij 340K erin gezet en inmiddels staat de teller op 387K en ze branden allebei nog alsof ze nieuw zijn... En dat voor een zeer lage prijs ook nog t.a.v. de Philips die het bij de dure variant amper 3-4 maanden uithield en bij de reguliere hoogstens een jaar.

Alleen ga nu preventief de deurvangers laten vervangen, de bestuurderskant begint lichtelijk te piepen/kraken, die zijn nog origineel leverbaar. Recent nog even de achterbank laten nakijken want de rechterkant schoot telkens los uit zijn bevestigingsbeugel dus daar is een kleine aanpassing op gemaakt zodat dit niet meer gebeurt. Wel vreemd dat het überhaupt mogelijk is.

Eind dit jaar zal hij rond de 4 ton staan en mag hij weer op voor de distributie en alles, laatst bij 314K gedaan al heb ik wel recent nog eens de multi-riem moeten vervangen met een spanrol/riemspanner omdat bij koude motor bij het starten dan wel het opkomen van de koppeling een ratel te horen was rechtsvoor en blijkbaar zat er ergens teveel speling op waardoor het ergens tegenaan klapperde. Wellicht in de nabije toekomst eens nadenken m.b.t. het wegwerken van roest door een schadeherstelbedrijf i.v.m. de vele steenslag in de motorkap inmiddels en het schutbord bij de bestuurderskant dan wel de achterkant bij de kofferbak.

Tsja, de achteras is nog origineel, laatst nog laten controleren op speling, kon er amper beweging in krijgen, maar het x-been effect hebben de achterwielen altijd wel een klein beetje gehad, waar je aan de rechterzijde er met een hand tussen kan bij het achterwiel en de wand van de kofferbak is de andere kant net ietsje meer ruimte. Zitten lichtelijk droogtescheurtjes in de rubbers van de dempers aldaar maar wellicht wordt het wel eens tijd daar ook een goed reviseerde 'nieuwe' achteras onder te gooien een keer.

Al met al rijdt het ding nog altijd lekker en vlot, wel altijd E98, geen olieverbruik met 5W40 MPM C3

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• _JGC_
@CriticalHit_NL Altijd al fan geweest van Osram longlife, de ultra life doet dat nog fijn een stuk beter. Heb de H1 versie nu bijna 2 jaar in de 307.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 15:30
_JGC_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:55:
@CriticalHit_NL Altijd al fan geweest van Osram longlife, de ultra life doet dat nog fijn een stuk beter. Heb de H1 versie nu bijna 2 jaar in de 307.
Dan doen ze het inderdaad goed, ik blijf dit merk lampen wel gebruiken, heb nog reserves liggen.

Overigens toevallig vandaag:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/noe-22-kocht-als-eerste-auto-meteen-een-hot-hatch-deze-peugeot-206-gti-mooie-score/
Blijven toch knappe wagens, na al die jaren, en dat ze motorisch gewoon zo goed blijven. Soms denk ik dat men deze 06 serie een beetje onderschat gezien de waarde die deze auto's nog opbrengen maar aan de andere kant repareer je ze ook weer makkelijk en relatief goedkoop als het moet, qua betrouwbaarheid doorgaans starten en lopen. Helaas met de VTI is de teloorgang hiervan een beetje ingezet i.v.m. de olieverbruik perikelen op leeftijd.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/7ex679 & https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Csotranme
CriticalHit_NL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:04:
[...]

Dan doen ze het inderdaad goed, ik blijf dit merk lampen wel gebruiken, heb nog reserves liggen.

Overigens toevallig vandaag:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/noe-22-kocht-als-eerste-auto-meteen-een-hot-hatch-deze-peugeot-206-gti-mooie-score/

[YouTube: Noé (22) kocht als eerste auto meteen een hot hatch, deze Peugeot 206 GTI. Mooie score!]

Blijven toch knappe wagens, na al die jaren, en dat ze motorisch gewoon zo goed blijven. Soms denk ik dat men deze 06 serie een beetje onderschat gezien de waarde die deze auto's nog opbrengen maar aan de andere kant repareer je ze ook weer makkelijk en relatief goedkoop als het moet, qua betrouwbaarheid doorgaans starten en lopen. Helaas met de VTI is de teloorgang hiervan een beetje ingezet i.v.m. de olieverbruik perikelen op leeftijd.
Zag hem van de week ook voorbij komen ja.
Blijft echt een prachtig tijdloos design die 206.
Kijk naar de corsa en fiesta van die tijd. Die zien er echt zwaar verouderd uit dan... en de 206 is geleverd vanaf 1998 he dus 28 jaar!!!! Oud.

Hier nog altijd een zwak voor 206 omdat dit mijn eerste auto was (2002 1.4 16v XR) veel lol aan gehad destijds ookal was het maar 75pk.

Heb nog steeds wel de alerts aan staan online voor een 206 RC maar die zijn echt niet te betalen voor een goeie helaas.

Wat Ghisbert ook wel aangeeft is een dingetje. Ja ze zijn simpel. Dat blok is onverwoestbaar maar alles eromheen begint een dingetje te worden na 20-25 jaar...
Waarschijnlijk is inmiddels ook niet alles meer te krijgen.

Ik heb 2 auto's op mijn radar voor de collectie en dat is een 206 RC (bleu recife) en een RCZ R. Die laatste had ik bijna gekocht laatst maar 30k is mij nu even te gek met de kosten die ik heb aan de 208 en 308 en andere prive zaken.

• _JGC_
@Csotranme De 206 is gewoon tijdloos. Ik heb er 3 gehad, een 1.4hdi airline van 2004, een 1.4 SW xline van 2003 en een 1.4hdi SW airline van 2006.
Ik vind het nog steeds leuke speelse autootjes, ook mooi om te zien nog altijd. Heb nu een 307 facelift model, dat is net zo fijn sleutelen als de 206, rijdt verder ook prima en weinig problemen.

Enige kwaal waren die achterassen, die waren nieuw af fabriek al krom. Ik heb mijn laatste SW toen bij Verweij in Harkema laten doen, 350 euro incl montage, in anderhalf uur een gereviseerde as eronder. Weet nog toen ik later bij Lammert vd Meulen kwam om uit te lijnen... wat ik met de achteras gedaan had want hij had nog nooit een 206 met een rechte as op de uitlijnbrug gehad.

Voordeel van die SWs en ook de RC volgens mij was dat de achterassen stabilisatoren hadden. Dat was een dingetje wat ik bij mijn eerste 206 niet had, die vond ik heel wispelturig met de achterkant. Zak zand in de kofferbak deed wonderen overigens :X.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 11-04-2026 00:33 ]

• Csotranme
_JGC_ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:32:
@Csotranme De 206 is gewoon tijdloos. Ik heb er 3 gehad, een 1.4hdi airline van 2004, een 1.4 SW xline van 2003 en een 1.4hdi SW airline van 2006.
Ik vind het nog steeds leuke speelse autootjes, ook mooi om te zien nog altijd. Heb nu een 307 facelift model, dat is net zo fijn sleutelen als de 206, rijdt verder ook prima en weinig problemen.

Enige kwaal waren die achterassen, die waren nieuw af fabriek al krom. Ik heb mijn laatste SW toen bij Verweij in Harkema laten doen, 350 euro incl montage, in anderhalf uur een gereviseerde as eronder. Weet nog toen ik later bij Lammert vd Meulen kwam om uit te lijnen... wat ik met de achteras gedaan had want hij had nog nooit een 206 met een rechte as op de uitlijnbrug gehad.

Voordeel van die SWs en ook de RC volgens mij was dat de achterassen stabilisatoren hadden. Dat was een dingetje wat ik bij mijn eerste 206 niet had, die vond ik heel wispelturig met de achterkant. Zak zand in de kofferbak deed wonderen overigens :X.
Die achterassen van de 206 waren altijd een ding ja maar ik heb nieuws: zelfs de 208 en 308 hebben het probleem.
Die dingen hangen er gewoon niet recht onder... krijg elke keer weer het commentaar bij de 208 dat de achteras er niet recht onder zit.

Verweij.. ja die kent iedere Peugeot fan haha net als Lammert.
Ik heb nog BC Racing DS op de planning staan deze zomer voor de 308. Ben dan ook van plan om de afstelling door Lammert te laten doen.

Nog even voor de record:
2002 206 1.4 XR 75pk
2012 208 e-HDI Active 68pk
2016 208 GTI By Peugeot Sport 208pk
2016 308 GTI270 By Peugeot Sport 272pk

[ Voor 4% gewijzigd door Csotranme op 11-04-2026 01:16 ]

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste