Een paar weken geleden werd de cabine van mijn E-208 (2020) ineens niet meer warm. Wat bleek: de PTC-heater was defect. De garage vroeg hiervoor €1.100 om het te repareren: €750 voor de heater zelf en de rest aan arbeidskosten.(airco werkte nog wel, alles werd lauw)
Ik heb daarom besloten het zelf te doen, omdat de heater eigenlijk vrij goed bereikbaar zit — hoog in het motorcompartiment. Het werk zelf viel ook mee. Ondanks een paar lastige clipjes en connectoren lukte alles prima. De heater heb ik tweedehands kunnen vinden; kwam uit een sloopauto, slechts 3.500 km oud en uit bouwjaar 2023. Zag er als nieuw uit. Alles volgens het boekje gedaan: 12V los, HV-connector los, spanning gemeten (geen HV aanwezig).
Na het opnieuw monteren heb ik de auto gestart om te ontluchten: alles draaide. Auto uitgezet, van de bokken gehaald… en toen ontstond het volgende probleem: ‘Storing elektrisch aandrijfsysteem’. De auto wil sindsdien niet meer in D, R of N.
Daarom heb ik een bevriende automonteur de auto laten uitlezen.
❗ P2C85 – HV-isolatie – Permanent
❗ U1208, U1108, U0167, U12A0, P0A08, P1A71
❗ P14BC + P1094
❗ P0AA6 / P106A / P2C85
Helaas komt de auto zelfs na het wissen van de foutcodes nog steeds niet in de ready-modus. Je hoort de vacuümpomp één seconde lopen zodra je op de rem trapt en probeert te starten, en daarna gebeurt er niets meer.
Ik heb inmiddels een nieuwe 12V-accu besteld, aangezien de huidige nog origineel is en maar 11,5V aangaf.
Heeft iemand hier ervaring mee? Met name hoe je de auto écht kunt resetten zodat het systeem zijn hele opstart-/diagnoseronde opnieuw doorloopt?
[
Voor 23% gewijzigd door
Ruubaan op 17-11-2025 09:14
]