Het grote Peugeot topic - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-04 17:21
Ja, en dat doe ik dus, maar hij blijft zeggen dat ik, zodra ik dan Set - óf Set + druk, de snelheid eerst in moet stellen. Maar volgens mij dóe ik dat dan toch? En ik rij 100+ dus boven het minimum voor de CC…

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Je CC knopje heeft 3 standen: limiter - UIT - snelheid

Grote kans dat je de CC uit hebt gezet, dan kan je idd niks instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:49
DigitalExorcist schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:08:
Ja, en dat doe ik dus, maar hij blijft zeggen dat ik, zodra ik dan Set - óf Set + druk, de snelheid eerst in moet stellen. Maar volgens mij dóe ik dat dan toch? En ik rij 100+ dus boven het minimum voor de CC…
En je drukt wel die knop op het uiteinde in om de CC aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Twardt schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:21:
[...]

Ja ik denk het wel, maar wellicht niet in de juiste volgorde.

En voor de anderen: ja ik weet 200% zeker dat ie écht op CC ingesteld staat ipv UIT of LIMIT.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Twardt schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:21:
[...]

Zojuist geprobeerd.

Druk op die zijknop, melding “Cruise Control niet beschikbaar: stel snelheid in”.

Bij Set + of Set -: knipperende streepjes waar de snelheid zou moeten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00
Als je de versie met dat losse eiland achter het stuur hebt: aan de achterkant zitten ook nog 2 knoppen deze gebruik je om de snelheid te verhogen of te verlagen. Als je deze tijdens het rijden voor het eerst indrukt wordt de huidige snelheid ingesteld. Bovenop en onderop zijn de “set” toetsen voor vooraf ingestelde snelheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalExorcist
hellboy123 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:28:
Als je de versie met dat losse eiland achter het stuur hebt: aan de achterkant zitten ook nog 2 knoppen deze gebruik je om de snelheid te verhogen of te verlagen. Als je deze tijdens het rijden voor het eerst indrukt wordt de huidige snelheid ingesteld. Bovenop en onderop zijn de “set” toetsen voor vooraf ingestelde snelheden
Ja toevallig kwam ik daar dus gistermiddag tijdens een lange rit ook ineens achter 🫣 ik had dus helemaal niet door dat dat óók knoppen waren…..

Zo zie je maar: écht blond zit van binnen.

Bedankt voor het meedenken en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Ik ben blij dat de CC het dus wel gewoon doet.. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 00:37
Waarom onthoudt mijn Peugeot ev 2008 niet dat hij altijd moet afremmen op de electromotor en standje Eco staan?

Evenzo met die alarmbellen als ik over de snelheid ga, zeer irritant!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:43
C00P schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:38:
Dat heeft elke nieuwe auto helaas. Bedank de EU hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waarom onthoudt mijn Peugeot ev 2008 niet dat hij altijd moet afremmen op de electromotor en standje Eco staan?

Die stand ECO & B herken ik, maar ik krijg nooit een alarm als ik te hard rij. 🤔
(Rij een twee jaar oude E208)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lethalseni
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:10
...maar ik krijg nooit een alarm als ik te hard rij. 🤔
Klopt, is nieuwe wetgeving sinds juli vorig jaar.

Protip voor mensen die dit wel hebben: je kan een snelkoppeling maken om het uit te zetten en deze koppelen aan een long press van de hulpsystemenknop op je dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:14
hoe werkt zon snelkoppeli ng? ik wil de LKA uit hebben, want ik vindt het niet lekker rijden op de snalweg, maar als ik die uit zet bij het ADAS menu, staat ie na een start weer aan.
ik heb wel allerlei knoppen in mijn mediascherm gezet om te kijken wat ze deden, maar heb hier geen snelkoppeling voor het uitschakelen van hukpsystemen gevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethalseni
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:10
Ik heb even de handleiding erbij gepakt. Als je de volgende stappen volgt, dan hoef je alleen je vinger op de snelkoppelingenknop te houden en dan zet hij de systemen uit. Moet nog wel elke keer bij het starten, maar het is weer een handeling minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1yqyONrx10WkIDm9r7q1TWiXDo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WQCxTfhHXT52d2NKX5xypYlL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFKmksyGnjl2o8G_Jm-FsAuqqsA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VKhEE5iGPO8lABMoMQ54iNi2.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik begrijp dat je de sysmstemen die je dan tegelijk wilt uitschakelen moet selecteren door het vlaggete achter de functie een kleur te selecteren? dat heeft iig te maken met een snelkoppeling.

ik vindt de omschrijving van het gebruikt of instellen van een snelkoppeling maar vaag overigens.

Ik heb ook spraak bediening in de auto, kun je ADAS functies iermee ook uitschakelen? dat is dan bijna nog makkelijker, als het er maar 1 is. h9e kun je het actve lane departure warning system dan noemen? die hele combinatie van woorden uitspreken duurt bijna net zolang als de hele rit ... >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 14:32
Het heeft even geduurd maar de video op YouTube en het artikel op de website van Autoweek.nl staan online!

Best leuk geworden vind ik zelf :)

Link naar artikel op de website: https://www.autoweek.nl/a...rt-2016-op-de-rollenbank/

[ Voor 12% gewijzigd door Csotranme op 08-01-2025 23:14 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Standje Eco en de B-stand heb ik nagevraagd bij de dealer. Die mogen ze niet veranderen. Heeft iets te met hoe de auto door de RDW getypeerd is en op de markt is gekomen. Als dat standaard wordt aangepast, voldoet die niet meer aan de typering. Best bizar, maar helaas zo.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33
Wat Peugeot je vertelt moet je altijd met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-04 07:35

Dreanor

Joene

(jarig!)
Nou, de 6 "gratis" maanden van de app zijn ook voorbij. Nu werkt echt helemaal NIKS meer op die app. Kilometerstand wordt niet meer bijgehouden, ritten registratie ook niet en uiteraard de "premium" functies werken niet meer.

Maargoed, geen van al die functies heeft ooit goed gewerkt maar wat een drama app is dat zeg! Alleen door deze ramp app zou ik nooit meer een Peugeot willen als ik ooit weer een lease auto kan kiezen!

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
De app werkt nu bij mij helemaal ff niet (technische storing)

Ik kreeg wel 1x dit te zien in de app.
Zullen deze functies misschien helemaal gratis worden?
e-Remote Control staat ook niet meer bij de services.
Maar goed, het kan ook de storing zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOeEPTNriXOT70UbzwWTLStmzeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GHnBh5xLbYkVE5Jc4KjLWoxa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Madman_K op 12-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik moest recent bij de dealer zijn voor banden en heb de persoon eens gevraagd welke mij al bijna 18 jaar helpt bij deze dealer. Heelveel zaken die jullie benoemen oa kilometerregistratie zou gewoon gartis moeten zijn (is ook mijn eigen ervaring). De zaken hier boven genoemd in de screenshot van @Madman_K zouden ook vrij beschikbaar moeten zijn. Zaken als verkeers en navigatie informatie zit voornamelijk achter een abonnement.

Side note: Ook mijn contact persoon bij de dealer moet diep zuchten als je over de ap begint. :) Daarnaast schaamt (zijn woorden) hij zich er ook enigszins voor dat je tegenwoordig nog een half jaar krijgt, waar dit voorheen 3 jaar was.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 12-01-2025 14:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

RvL

Ik moet zeggen dat ik de app juist wat beter vind werken. Mijn trial van 6 maanden eindigde in september, toen heb ik hem niet direct verlengd. Half december weer voor een maandje genomen. Wel de app helemaal verwijderd van mn telefoon en opnieuw er op gezet maar sindsdien lijkt het allemaal redelijk te werken.

Soms wat langzaam, soms moet je de app even helemaal sluiten en opnieuw openen maar het werkt toch redelijk. Althans de door ons veel gebruikte optie om de airco op afstand te laten starten

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Vraagje, m'n 208 Active (2022) gaf van de week aan dat de bandenspanning niet goed was. Als ik Diagnose klik in het menuutje zie ik wel een ronddraaiend 'wieltje' bij alle 4 de banden, maar geen waardes.

Omdat het op alle 4 tegelijk is, is dat een storing of niet? Ik kan me indenken dat vanwege de kou er iets aan lucht bij moet maar ik zie de huidige waardes niet. Enige dat ik kan doen is de calibratie ('reset') ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 23:58
DigitalExorcist schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:13:
Vraagje, m'n 208 Active (2022) gaf van de week aan dat de bandenspanning niet goed was. Als ik Diagnose klik in het menuutje zie ik wel een ronddraaiend 'wieltje' bij alle 4 de banden, maar geen waardes.

Omdat het op alle 4 tegelijk is, is dat een storing of niet? Ik kan me indenken dat vanwege de kou er iets aan lucht bij moet maar ik zie de huidige waardes niet. Enige dat ik kan doen is de calibratie ('reset') ...
Dit is geen storing. Het systeem geeft alleen maar aan dat er één of meerdere banden zijn met een lage spanning. De daadwerkelijke bandenspanning kan je er niet mee uitlezen.

Als je de melding krijgt moet je dus zelf controleren of de banden op spanning zijn en daarna de melding resetten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jaapio_B schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Dit is geen storing. Het systeem geeft alleen maar aan dat er één of meerdere banden zijn met een lage spanning. De daadwerkelijke bandenspanning kan je er niet mee uitlezen.

Als je de melding krijgt moet je dus zelf controleren of de banden op spanning zijn en daarna de melding resetten.
Ah bedankt. Ik ging er vanuit dat ie ook daadwerkelijk de druk zou laten zien.. :') van de week maar eens even langs de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
DigitalExorcist schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:13:

Toevallig kreeg ik het van de week bij de Kia e-niro ook. Door de koude temperatuur is de 2,4 bar van 2 maanden geleden gezakt naar 2,1 bar. Wat dus voor de sensoren te laag is (hij moet minimaal 2,3 bar hebben). Dit is dus geen fout in de sensor maar alle 4 je banden kunnen dus prima alle 4 te weinig lucht hebben.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jaapio_B schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Update: gisteravond auto gestart en kreeg een storingsmelding in het bandendruk-controlesysteem …… misschien toch iets meer aan de hand 🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05 20:03
DigitalExorcist schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Update: gisteravond auto gestart en kreeg een storingsmelding in het bandendruk-controlesysteem …… misschien toch iets meer aan de hand 🥺
Maar heb je hiervoor bij de pomp je banden op de druk gezet zoals in het voorschrift van de auto, staat meestal in de deur geloof ik, en daarna de melding gereset vanuit de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jeffoz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Maar heb je hiervoor bij de pomp je banden op de druk gezet zoals in het voorschrift van de auto, staat meestal in de deur geloof ik, en daarna de melding gereset vanuit de auto?
Onlangs al gedaan ja, druk was al goed, hoefde geen lucht bij. Maar nu geeft ie dus een storing dat 'ie uberhaupt niet meer kan meten...

In het menuutje staat ook "Bandendruk niet gecontroleerd" met een kruis erdoorheen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05 20:03
DigitalExorcist schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Onlangs al gedaan ja, druk was al goed, hoefde geen lucht bij. Maar nu geeft ie dus een storing dat 'ie uberhaupt niet meer kan meten...

In het menuutje staat ook "Bandendruk niet gecontroleerd" met een kruis erdoorheen :(
Ok, die ken ik niet. Dan zou ik toch even langs de garage rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jeffoz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Ok, die ken ik niet. Dan zou ik toch even langs de garage rijden.
Ja het wordt nog mooier: ik ben langs een Bosch Car Service garage gegaan van da week (m'n dealer zit op 2 uur rijden en daar had ik even geen tijd voor... in overleg met hun kon ik een andere garage kiezen voor in elk geval een diagnose),.

Auto aan de laptop gehangen, aantal systemen waren netjes uit te lezen behálve - je raadt het al! - de bandendruk en wat motormanagement. "Hm, dat werkt altijd prima bij deze auto's... alleen bij die van jou niet...". Dus daar schoot ik ook niks mee op.

Wel de accu er even kort vanaf gehaald en weer een reset van het bandenspanningscontrole ding gedaan. Error is sindsdien nog niet teruggekomen maar ik heb er ook pas 2x kort mee gereden sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:41

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb hetzelfde gehad met onze e208. Volgende dag weer hetzelfde gezeur en als ik in de boordcomputer naar de bandendruk ga zie ik 4 wieltjes met streepjes als waarde. Heb hem de dag er na op 2,6 bar gezet en gereset en daarna niks meer gehoord. Ik denk dat de bandenpomp slecht gecalibreerd was en ipv 2,4 een (veel) lagere spanning gaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Bob Popcorn op 29-01-2025 09:33 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
FNale schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:23:
[...]

OBC wordt op VIN uitgegeven anders wordt die softwarematig niet geaccepteerd door de auto.
Het duurt inderdaad lang toen ik nog een E-208 had duurde het maanden. Afijn ik weet niet hoe het nu is.

Ja de verlengde fabrieksgarantie wordt sinds stellantis niet meer door hun zelf geregeld maar door een externe partij. ik wilde ook mijn garantie maandje of 3 geleden verlengen (kan tot de laatste dag van je fabrieksgarantie) bij aanschaf van mijn 308 Hybrid was 2 jaar extra 400/500 euro nu was het 1200.
Het heeft uiteindelijk een goede maand geduurd voordat de nieuwe OBC erin zat. (OBC was in 3 weken binnen) Viel dan nog relatief mee.
Ook wordt er aangegeven dat de nieuwe OBC van betere kwaliteit zouden zijn. In tegenstelling tot de eerst paar jaar als de OBC die kapot gingen, die vervangen werden door precies dezelfde bagger.

Ander puntje
Wel geeft mn auto nu bij een 100% lading nog maar iets rond de 300km aan. (e208, 2 jaar oud / 30.000km)
Nu zegt die waarde toch niet veel, maar wat is de ervaringen bij anderen, over de afname van het aangegeven bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Toevallig waren ze een 4 jaar oude 208 aan het testen toen ik voor een proefrit ging en die had nog een batterij capaciteit van 97% zo (exact weet ik niet meer maar hoog in de 90)
Iig viel het niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Madman_K schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Het heeft uiteindelijk een goede maand geduurd voordat de nieuwe OBC erin zat. (OBC was in 3 weken binnen) Viel dan nog relatief mee.
Ook wordt er aangegeven dat de nieuwe OBC van betere kwaliteit zouden zijn. In tegenstelling tot de eerst paar jaar als de OBC die kapot gingen, die vervangen werden door precies dezelfde bagger.

Ander puntje
Wel geeft mn auto nu bij een 100% lading nog maar iets rond de 300km aan. (e208, 2 jaar oud / 30.000km)
Nu zegt die waarde toch niet veel, maar wat is de ervaringen bij anderen, over de afname van het aangegeven bereik?
Weet je zeker dat het door de OBC komt en niet van de koudere temperatuur buiten? We hebben weer nachtvorst dus de accu's kunnen helaas niet hun volledige capaciteit gebruiken, ook wordt de verwarming dan meer gebruikt.

Bij mijn vrouw haar e208 staat die nu ook op 300km en daar is de OBC niet van vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
Nee, dat komt niet door de OBC. Is even los punt.
Had misschien ff apparte post moeten doen.

Verbruik is natuurlijk wel hoger bij kou.
Maar is de km stand die die aangeeft dus ook afhankelijk van de temperatuur?
Ik kan me dit van vorig jaar niet herinneren.

@Togi die 97%. Waar is was op gebaseerd.
Op een testrapport van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:22
[...]

Ik heb een e208 uit dec 2021 met 56.000 kilometer en krijg met een volle lading tussen de 292 en 296 in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-05 12:00
Madman_K schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:20:

Vorig jaar was dan ook een uitzonderlijk zachte winter, met maar een handvol vorstdagen, en een flink aantal dagen dat de temperatuur boven de 10 graden uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Madman_K schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:20:
Nee, dat komt niet door de OBC. Is even los punt.
Had misschien ff apparte post moeten doen.

@Togi die 97%. Waar is was op gebaseerd.
Op een testrapport van de accu?
Ja
Monteurs waren nog al verbaast dat ie nog zo hoog was.
Je merkte gewoon dat nu de eerste echte batch uit de lease terugkomt dealers aan het kijken zijn hoe ze er mee om moeten gaan.
Zit de markt te wachten op een 2de hands EV.
Was wel een leuke discussie die daar uit volgde met punten als of er verschillende (merken) batterijen gebruikt worden tijdens de productie van een model tot dat mensen accu degradatie niet accepteren maar het nooit hebben dat er paarden weglopen bij hun benzine auto 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Togi Ik heb bij mijn 19 jaar oude 307 nog wat paarden terug kunnen vinden na het vervangen van luchtfilter, bougies, thermostaat en uiteindelijk de katalysator die volledig dicht zat.

Iedereen heeft het bij elektrische auto's altijd maar over die accu's, maar uitgezonderd de eerste serie Nissan Leaf is dat bij elektrische auto's geen probleem.
Waar ik meer over in zit is die OBC modules die bij bosjes doodgaan. Dat ik 20-50km minder op een accu kan rijden of wat paardjes mis is overkomelijk, dat je niet meer kunt "tanken" is onacceptabel, al helemaal als je maanden op een vervangende OBC moet wachten en dat ding buiten de garantie net zoveel kost als een motorrevisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerdeman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 10:00

meneerdeman

Mister The Man

Iemand toevallig het probleem gehad dat een sleutel stopte met werken? Nieuwe batterij werkt niet.
De andere sleutel werkt prima, maar de "reserve" sleutel niet. Als ik 'm tegen de linkerkant van het stuurkolom hou, dan kan ik de auto wel gewoon starten? (e-2008 uit 2024)

Mijn vrouw gebruikt die sleutel en is nu gewoon vervelend dat ze dan mijn sleutels mee moet nemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
meneerdeman schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
Iemand toevallig het probleem gehad dat een sleutel stopte met werken? Nieuwe batterij werkt niet.
De andere sleutel werkt prima, maar de "reserve" sleutel niet. Als ik 'm tegen de linkerkant van het stuurkolom hou, dan kan ik de auto wel gewoon starten? (e-2008 uit 2024)

Mijn vrouw gebruikt die sleutel en is nu gewoon vervelend dat ze dan mijn sleutels mee moet nemen :-)
Ik zou de batterij even doormeten. Mogelijk is de nieuwe batterij ook leeg, dat heb ik ook eens gehad namelijk. Niet bij een auto sleutel maar bij een deur sensor. Soms liggen die batterijen jaren op de plank in de winkel omdat ze weinig verkocht worden, uiteindelijk is dan ook de capaciteit eruit.

Overigens kan het ook iets anders zijn, slecht contact ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
Of-Aaargh schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Vorig jaar was dan ook een uitzonderlijk zachte winter, met maar een handvol vorstdagen, en een flink aantal dagen dat de temperatuur boven de 10 graden uitkwam.
ik heb nog even mn eigen data gecheckt die ik bij had gehouden van mn auto.
Vorig jaar januari hebben we ook 3 weken gehad met temperaturen tussen -5 en 5 graden
Toen gaf mn auto bij 100% nog 350km aan

ook als ik kijk hoe veel ik laad toen en nu is dat behoorlijk verschil. b.v.
van 35% > 100%: toen 35kw nu 30kw
van 44% > 100%: toen 29kw nu 24,5kw

Dus range en wat ik laad is nog maar 85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Zijn die percentages niet dynamisch? Bijv. afhankelijk van (recent) verbruik en/of temperatuur?

[ Voor 46% gewijzigd door rgras op 09-02-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 02-05 15:24
rgras schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:46:
Zijn die percentages niet dynamisch? Bijv. afhankelijk van (recent) verbruik en/of temperatuur?
Niet bij volle accu, dan toont hij marketinggelul. Hoe dichter je bij de 50% komt, hoe meer er rekening wordt gehouden met reëel verbruik. Pas onder de 50% heb je echt iets aan die aangegeven waarde.

Ik heb ooit een plaatje gevonden van Stellantis met de uitleg over die percentages. Moet hem weer eens opzoeken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Ik ben érg benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
Ik moest even goed zoeken...
Onderstaande screenshot heb ik ooit eens gevonden in een presentatie van Stellantis over battery range indication:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9yIDDhOekbp2uwneQ4Wq4p-jHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzoLiQ6TYkq5QKMmyWviVS5f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

dreamscape schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Onderstaande screenshot heb ik ooit eens gevonden in een presentatie van Stellantis over battery range indication:
[Afbeelding]
Nuttig plaatje!
Alleen heel jammer dat ik in mijn e-Corsa uit 2020 het accupercentage niet kan zien...Denk dat de e-208's uit 2020 dat ook niet hebben. De engineer die dat ooit heeft geaccordeerd heeft hopelijk nu een baan met minder verantwoordelijkheden... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Paling1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Nuttig plaatje!
Alleen heel jammer dat ik in mijn e-Corsa uit 2020 het accupercentage niet kan zien...Denk dat de e-208's uit 2020 dat ook niet hebben. De engineer die dat ooit heeft geaccordeerd heeft hopelijk nu een baan met minder verantwoordelijkheden... :o
BIj mijn E208 kan ik met het knopje op de ruitenwisserhendel de drie schermen van een soort boordcomputer zien. Gemiddelde info voor Traject 1 en Traject 2, maar ook een schermpje met huidig verbruik en percentage. Maar ik weet niet hoe dat werkt bij de versie met analoog display, en al helemaal niet hoe dat zit bij de Corsa...

Ik neem aan dat je wel een soort wijzertje hebt dat aangeeft hoe vol de accu nog is? Dan weet je de aangegeven actieradius pas serieus kunt nemen zodra dat wijzertje ongeveer halverwege staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman95
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 03-05 13:56
[...]

Ander puntje
Ik denk dat het wel redelijk reel is. Ik heb zelf een e2008 die 1,5 jaar oud / 70.000km is. En daar was die in het begin rond de 340 op 100% en blijft nu hangen rond de 280/298km bij 100%. De dip van 340 naar 300 kwam na ongeveer 1 jaar en 45.000km en zodra de accu rond de 70% is merk ik dat de range een stuk accurater is dan haal ik de 200KM nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madman_K
dreamscape schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:27:
[...]

BIj mijn E208 kan ik met het knopje op de ruitenwisserhendel de drie schermen van een soort boordcomputer zien. Gemiddelde info voor Traject 1 en Traject 2, maar ook een schermpje met huidig verbruik en percentage.
Deze dus, e208 i-cockpit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCrQNCTzH-g4_fAUT6s4Gx7ZnNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxavNZE77p07pMCXdrbd1FqH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat inderdaad. En dit is dan de stand dat je die boordcomputer hebt geselecteerd in één van de persoonlijke settings. In andere standen (Navigatie, Meters, whatever) werkt het als het goed is ook gewoon met die knop op de ruitenwisserhendel. Dan ziet het er iets anders uit, maar het idee is hetzelfde.

Hoe dat in de 'analoge' variant eruitziet, dat weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als die range net zo idioot wordt berekend als het benzineverbruik en resterende kilometers van mijn 307 snap ik wel dat het nooit klopt :P

Maargoed, nu is het bij mijn 307 ook niet eerlijk, want ik rijd gewoon door op een "lege" tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@dreamscape
Die menu's heb ik ook in mijn 2020 e-Corsa. Helaas heeft de mijne daar geen percentage staan. Latere modellen hebben dat dan weer wel.
In het normale dashboardscherm achter het stuur is wel een balk met de status van de accu te zien. Die balk is verdeeld in 8 stukken(12,5% per blokje dus). Maar dat werkt natuurlijk niet echt nauwkeurig. Het werkelijke percentage is alleen in de (kansloze) app te zien.
Nieuwere modellen hebben een balkje dat in 10 delen is verdeeld en dan dus wel een accupercentage in de andere menu's.
Geen idee waarom het niet op mijn auto kan, maar na een paar jaar ervaring met software van Stellantis zijn mijn verwachtingen qua updates sowieso erg laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:11:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt, zeer interessant! Zo op het oog lijkt in ieder geval het verschil tussen 80%-50% en daaronder redelijk aan te sluiten bij mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Sinds een paar dagen hebben we een probleem met onze Peugeot e208 tijdens het thuisladen. Telkens wanneer ik de laadkabel aansluit, klapt de alamat (Hager ADM425G) om. Zodra de kabel is aangesloten, kan ik hem weer terugzetten, maar tijdens het laden gebeurt het opnieuw.

De laadpaal is een NewMotion Home Advanced 2.0.

Zou dit te maken kunnen hebben met een defecte BCD, of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vermoed dat het mogelijk door een aardlek wordt veroorzaakt, aangezien het om een 25A B-alamat gaat. Deze is beveiligd met een 0,03A aardlek, terwijl volgens de handleiding van de laadpaal eigenlijk 0,3A wordt aanbevolen. Ik weet echter niet zeker of dit de oorzaak kan zijn.

Opvallend is dat we dit probleem pas sinds 3 à 4 dagen hebben, terwijl het laden daarvoor altijd probleemloos verliep.

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
DutchKel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:40:
...

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom!
Ik zou t ff in het thuislaadtopic vragen, daar kunnen ze je waarschijnlijk beter helpen.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-05 23:36
Sinds kort krijgen we onderstaande melding bij onze Peugeot e208 uit 2020: Storing in Elektrisch aandrijfsysteem. Laat de auto repareren.
Hiermee naar de Peugeot dealer geweest en ze zien een fout op de Airco compressor / pomp. De foutcodes die worden uitgelezen vallen natuurlijk niet binnen garantie / coulance. Kosten: € 2100,-. We hebben de auto niet bij de dealer gekocht en ook de Bovag garantie bij de garage waar we de auto gekocht hebben is verlopen.
Echter de verwarming en ook Airco werken (nog) gewoon en laten dus niet repareren. Nadeel is wel iedere keer die foutmelding, oranje "baco" symbool rechts op de cockpit en de navigatie navigeert iedere keer naar de Peugeot dealer om de auto te laten repareren.

Heeft iemand een advies wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen, natuurlijk zonder die € 2100,- te betalen? Bedankt alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgpFSYEC5Ju8gEEjypByVM1hnFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7FFbyVMBqqPxza9GLd81ekY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
MajaMestreech schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:35:
Sinds kort krijgen we onderstaande melding bij onze Peugeot e208 uit 2020: Storing in Elektrisch aandrijfsysteem. Laat de auto repareren.
Hiermee naar de Peugeot dealer geweest en ze zien een fout op de Airco compressor / pomp. De foutcodes die worden uitgelezen vallen natuurlijk niet binnen garantie / coulance. Kosten: € 2100,-. We hebben de auto niet bij de dealer gekocht en ook de Bovag garantie bij de garage waar we de auto gekocht hebben is verlopen.
Echter de verwarming en ook Airco werken (nog) gewoon en laten dus niet repareren. Nadeel is wel iedere keer die foutmelding, oranje "baco" symbool rechts op de cockpit en de navigatie navigeert iedere keer naar de Peugeot dealer om de auto te laten repareren.

Heeft iemand een advies wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen, natuurlijk zonder die € 2100,- te betalen? Bedankt alvast.

[Afbeelding]
Je zou kunnen overwegen om een second opinion te vragen bij een andere garage. Soms kunnen onafhankelijke specialisten de reparatie voor een lagere prijs uitvoeren of een alternatieve oplossing bieden.

Toevallig zag ik gisteren een aflevering van Mr. Frank Visser waarin een vergelijkbare situatie aan bod kwam. Daaruit bleek dat defecten die al bij de aankoop aanwezig waren, vaak onder garantie of wettelijke bescherming vallen. Maar als een probleem pas later ontstaat, zijn de kosten meestal voor de koper. Dat is helaas het risico van een tweedehands auto.

In die aflevering was de verkoper alleen verplicht om een al defecte airco te repareren. Andere mankementen, zoals trillingen in het stuur en een versleten versnellingsbak, die zich pas na de aankoop openbaarden, waren voor rekening van de koper.

Misschien interessant om terug te kijken: https://youtu.be/O8Drrcg4Joo. Wellicht helpt het bij het inschatten van je opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:27
Silvin schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:16:
Hoewel ik de e208 een erg prettige auto vind mis ik wel een dubbele laadvloer. Er zijn altijd behoorlijk wat zaken die ik standaard in de auto heb en daar is gewoon geen vaste ruimte voor. De laadkabel, veiligheidsspullen, ehbo-set, een dekentje, een paraplu, een fles water en op vakantie ook een schuko laadkabel + verlengsnoer.

Nu las ik dat er ergens wel een dubbele laadvloer te koop is maar die €400,- zag ik niet zo zitten. Over een week gaan we op vakantie dus ik ben vandaag naar de bouwmarkt gereden en met €27,- aan hout, wat hergebruik van oude spullen en een uurtje of 3 klussen hebben we nu wel de gewenste dubbelen laadvloer :) Ik ben geen groot klusser maar dit was prima te doen. Let niet op de wat viezige auto, er moet weer even flink de stofzuiger doorheen. Er zit veel hergebruik in van materialen dus het kan allemaal wat netter en wellicht dat ik daar na de vakantie naar kijk.

[Afbeelding]
Om te beginnen heb ik de vloer + de lay-in voor de bandenreparatie verwijderd. Die reparatiekit komt straks zonder al het piepschuim onder de dubbele laadvloer. De ruimte die hiermee vrij komt is in combinatie met de verhoogde vloer ruim voldoende voor de laadkabel(s).

[Afbeelding]
Van een oude deurmat heb ik een zachte ondervloer gemaakt. Kan mooier maar ik had 'm nog liggen dus snel gefixt. Dit later altijd nog vervangen worden door een nieuwe mat.

[Afbeelding]
Van wat balken heb ik eerst een vierkant frame gemaakt. De hoogte van het frame is 89mm wat voor ons precies de extra ruimte onder de vloer geeft zonder te veel in te boeten op de kofferbakruimte. Aan de 'bankzijde' van het frame zit een extra latje om het geheel goed vast te klemmen tegen de schuine rugleuning.

[Afbeelding]
Aan de 'bumperzijde' heb ik een strook vilt gespijkerd. Ook dit had ik nog liggen van een oude boxtas en zorgt dat het kunststof van de auto niet beschadigt bij het inzetten van het frame.

[Afbeelding]
Het frame zit licht geklemd in de bak. De breedte van het frame heb ik net binnen de bekleding gehouden (86cm) zodat het moeiteloos in en uit de kofferbak te halen is. Aan de zijkanten blijven dan mooie compartimenten over voor spullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omdat ik de originele bodem gebruik die niet bijzonder stevig is heb ik een extra dwarsbalk gemaakt die precies onder het scharnier valt. Dit zorgt voor stevigheid van de bodem en verdeelt het midden deel in een diep compartiment voor de laadkabels e.d. en een compartiment daarachter voor andere spullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bodem kan nu terug (bank even een stukje naar voren om de flap achter het frame te klemmen) en het werkt perfect :)

En nog een filmpje om een goede indruk te krijgen:
[YouTube: Dubbele laadvloer e208]
Geinspireerd hierdoor ben ik aan het nadenken hoe ik ook zoiets kan bouwen. Ik vind het een prima oplossing, maar eigenlijk zonde om dat van zwaar hout te maken.
Ik zit eerder aan piepschuim te denken oid.

Dit is de originele van Peugeot van €400 (bizar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJIgiLa3tmwdek_P-2yYGc3JHwk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3bmfwypQxfVTdtVsmmr5pshk.png?f=user_large
https://eshop-peugeot.cz/...crossback-opel-corsa.html

Is het niet mogelijk om handmatig een paar maten van de bak op te meten en dan mbv slimme software de maten en verhoudingen van deze bak te laten berekenen zodat je zoiets kunt namaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Laatst online: 20:59
Het is zeker zonde dat het van zwaar hout is maar het was dan ook done quick and dirty 😅 En aangezien de e208 niet meer onze primaire auto is hebben we het maar zo gelaten voorlopig.

Jouw idee is wel echt tof naar ik ben bang dat er zoveel haken en ogen aan zitten dat als je het eenmaal voor elkaar hebt je dan aan materiaal, apparatuur en uren zoveel kwijt bent dat je die bak net zo goed had kunnen kopen.

Het grootste probleem naar mijn idee is dat de meegeleverde laadbodem eigenlijk niet stevig genoeg is waardoor je veel ondersteuning moet hebben. Als de auto in je bezit is zou je ook de laadbodem kunnen verstevigen zodat een (dunnere) rand langs de zijkanten afdoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MajaMestreech schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:35:

[Afbeelding]
Ik zou zeggen dat je je niet moet laten afschepen met smoesjes van de dealer. Dat airco probleem is zeker voor de 2020 modellen (ook e-Corsa) niet nieuw. Er is zelfs een terugroepactie geweest voor een softwareupdate met betrekking tot hoe de software omgaat met fouten in het airco systeem. Kapotte compressors is bepaald geen zeldzaam probleem met de 2020 modellen van Stellantis.

Als je met de dealer niet verder komt, dan contact opnemen met Peugeot NL en inzetten op (een heleboel) coulance. Het aantal structurele problemen met de 2020 modellen is echt veel te groot om ze daarmee weg te laten komen.

Wat leesvoer in het Duits:
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=323&t=88191

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 28-02-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pusherman_
Silvin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:58:
Het is zeker zonde dat het van zwaar hout is maar het was dan ook done quick and dirty 😅 En aangezien de e208 niet meer onze primaire auto is hebben we het maar zo gelaten voorlopig.

Jouw idee is wel echt tof naar ik ben bang dat er zoveel haken en ogen aan zitten dat als je het eenmaal voor elkaar hebt je dan aan materiaal, apparatuur en uren zoveel kwijt bent dat je die bak net zo goed had kunnen kopen.

Het grootste probleem naar mijn idee is dat de meegeleverde laadbodem eigenlijk niet stevig genoeg is waardoor je veel ondersteuning moet hebben. Als de auto in je bezit is zou je ook de laadbodem kunnen verstevigen zodat een (dunnere) rand langs de zijkanten afdoende is.
Je hoeft in principe maar 1x het 3d model te maken en kan het dan bv 3d laten printen van Eps.

Als er meer animo is hier van mede (e)-208 bezitters dan kunnen we een 3d print bedrijf wellicht overhalen dit voor een mooie prijs te doen.

Stel dat je er meteen 50 of 100 afneemt?
Dan moet dat op niet meer dan een paar tientjes pp uitkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

(jarig!)
Silvin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:58:

En hoe merkbaar zwaar is dat beetje hout eigenlijk echt?

Ow en ik zie dat je bodemplaat in het midden scharniert. Dat heeft mijn Peugeot niet, dat is gewoon 1 plank zeg maar. Is dat een aangepaste bodemplaat of hebben de nieuwe e-208 dat niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Laatst online: 20:59
Dreanor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:55:
[...]

En hoe merkbaar zwaar is dat beetje hout eigenlijk echt?

Ow en ik zie dat je bodemplaat in het midden scharniert. Dat heeft mijn Peugeot niet, dat is gewoon 1 plank zeg maar. Is dat een aangepaste bodemplaat of hebben de nieuwe e-208 dat niet meer?
Het gewicht is het probleem niet maar het neemt wel behoorlijk wat ruimte in omdat ik gewoon overal dezelfde brede balk heb gebruikt. Dat is echter met de originele bak niet anders denk ik. Als ik het opnieuw zou maken zou ik er iets meer aandacht aan besteden. Toch voor nu past de laadkabel er netjes voor het scharnier in. Daarachter ligt de reparatiekit, hesjes, flesje water, dekentje, paraplu's enzo.

De bodemplaat is niet aangepast en heeft idd een scharnierpunt. Daaronder zit normaal de bandenreparatiekit in een piepschuimen lay in. Onze auto is van 2022 dus zou goed kunnen dat dit veranderd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-05 23:36
Paling1 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Ik zou zeggen dat je je niet moet laten afschepen met smoesjes van de dealer. Dat airco probleem is zeker voor de 2020 modellen (ook e-Corsa) niet nieuw. Er is zelfs een terugroepactie geweest voor een softwareupdate met betrekking tot hoe de software omgaat met fouten in het airco systeem. Kapotte compressors is bepaald geen zeldzaam probleem met de 2020 modellen van Stellantis.

Als je met de dealer niet verder komt, dan contact opnemen met Peugeot NL en inzetten op (een heleboel) coulance. Het aantal structurele problemen met de 2020 modellen is echt veel te groot om ze daarmee weg te laten komen.

Wat leesvoer in het Duits:
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=323&t=88191
De storing is opgelost en niet door de airco compressor te vervangen. Vorige week gaf de buitentemperatuur ineens 85 °C aan. Hierdoor werd het erg koud in de auto, immers je kunt de gewenste temperatuur maximaal op 28 °C zetten :) . Naar de garage gegaan waar ik de auto gekocht heb, dus niet naar de Peogeot dealer die die storing aan de Airco compressor aangaf, de temperatuursensor vervangen en zie daar, de storing aan het elektrische systeem melding is verdwenen. Ik moet de rekening nog ontvangen echter het zal vast minder zijn dan € 2100,- welke de dealer wilde rekenen.

Enige puntje is nu dat de sensor zo'n 4 °C teveel aangeeft, maar daar valt mee te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreanor

Dreanor

Joene

(jarig!)
Silvin schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Het gewicht is het probleem niet maar het neemt wel behoorlijk wat ruimte in omdat ik gewoon overal dezelfde brede balk heb gebruikt. Dat is echter met de originele bak niet anders denk ik. Als ik het opnieuw zou maken zou ik er iets meer aandacht aan besteden. Toch voor nu past de laadkabel er netjes voor het scharnier in. Daarachter ligt de reparatiekit, hesjes, flesje water, dekentje, paraplu's enzo.

De bodemplaat is niet aangepast en heeft idd een scharnierpunt. Daaronder zit normaal de bandenreparatiekit in een piepschuimen lay in. Onze auto is van 2022 dus zou goed kunnen dat dit veranderd is?
Dank je voor je reactie. Zwaar werd in dit geval niet gebruikt voor het gewicht maar de grootte. Zit er zelf aan te denken om iets vergelijkbaars in elkaar te schroeven, vandaar mijn interesse.

Helaas is dat dus verandert met het nieuwe 2024 model. Bij mij is het 1 "solide" plank zonder scharnier wat het helaas iets minder praktisch zal gaan maken en een "oude" kopen is nogal duur zie ik online!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
MajaMestreech schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:33:
[...]

De storing is opgelost en niet door de airco compressor te vervangen. Vorige week gaf de buitentemperatuur ineens 85 °C aan. Hierdoor werd het erg koud in de auto, immers je kunt de gewenste temperatuur maximaal op 28 °C zetten :) . Naar de garage gegaan waar ik de auto gekocht heb, dus niet naar de Peogeot dealer die die storing aan de Airco compressor aangaf, de temperatuursensor vervangen en zie daar, de storing aan het elektrische systeem melding is verdwenen. Ik moet de rekening nog ontvangen echter het zal vast minder zijn dan € 2100,- welke de dealer wilde rekenen.

Enige puntje is nu dat de sensor zo'n 4 °C teveel aangeeft, maar daar valt mee te leven.
Soms kan het zo simpel zijn... men gaat volledig af op de computer en stelt geen diagnose.

Zo bracht ik mijn auto omdat de ventilator niet meer draaide en de motor oververhit raakte. Computer zei dat thermostaat een storing had, dus die hebben ze vervangen. Vervolgens keken ze ook naar de airco die niet meer werkte en kwamen ze tot de conclusie dat de gemeten druk veel te hoog werd, dus ik moest terugkomen voor het vervangen van de druksensor van de airco.
Ik haal de auto op om 17:15, rijd naar huis, sta stil voor het stoplicht en temperatuur in het rood. Fan draaide nog steeds niet. Ik googlen naar de oorzaak van hoge aircodruk: "controleer of de ventilator draait" |:(

Ventilator voor 3 tientjes online besteld, zaterdagje sleutelen, opgelost. Dealerwerkplaats kom ik niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 11:27
Momenteel ben ik de keuze aan het maken voor een nieuwe leaseauto. Na een proefrit ben ik hard aan het twijfelen tussen de e-308 Berlin en SW GT Avantage (Berlin vind ik een tikkeltje stoerder, maar de SW heeft een bak meer ruimte in de kofferbak).
Ik neig momenteel meer naar de SW, maar één ding blijft mij nog een beetje onduidelijk en hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Volgens de website van Peugeot heeft de e-308 SW een head-up display die op de voorruit projecteert. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het hier om marketing gaan en ze het display bedoelen, maar ik kan nergens uitsluitsel vinden.

Exacte text Peugeot:
Dankzij het 10-inch digitale head-up display wordt nuttige rij-informatie op de voorruit geprojecteerd, in het gezichtsveld van de bestuurder. Het digitale 3D-display* projecteert de belangrijkste informatie in hologramweergave, wat zorgt voor een nog betere leesbaarheid.
De verkoper is op dit moment niet bereikbaar, en misschien levert dit ook opheldering op voor mensen die hier in de toekomst naar zoeken :).

Dus mocht er iemand een antwoord hebben, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:49
Daar wordt inderdaad de display boven het stuur mee bedoeld. Het is geen head-up display die op de voorruit geprojecteerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 11:27
Twardt schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:30:
Daar wordt inderdaad de display boven het stuur mee bedoeld. Het is geen head-up display die op de voorruit geprojecteerd word.
Thanks, dat bevestigt dan m'n vermoeden dat het om verkapte marketing gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 02-05 12:00
Twardt schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:30:
Ik denk dat het de letterlijke vertaling van de oorspronkelijke Franse tekst is. Lost in translation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die vertaling van frans naar nederlands is idd een goed excuus om het maar zp te laten.

Peugeot NL hoeft natuurlijk niet te weten wat ze verkopen, of wat het betekent. of frans te kunnen spreken.
en al die dealers, die schuiven toch ook alleen maar dozen?

dit soort "fouten"vindt ik van het kaliber, "voor een appel en een ei" en dan, wanneer mensen daadwerkelijk met een appel en een ei bij de dealer staan om een auto te kopen te zeggen dat dat niet zal gaan. meteen afstraffen, en een echte head up display eisen die op de voorruit projecteert! of gewoon, heel veel geld terug vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

engelbertus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:55:
die vertaling van frans naar nederlands is idd een goed excuus om het maar zp te laten.

Peugeot NL hoeft natuurlijk niet te weten wat ze verkopen, of wat het betekent. of frans te kunnen spreken.
en al die dealers, die schuiven toch ook alleen maar dozen?

dit soort "fouten"vindt ik van het kaliber, "voor een appel en een ei" en dan, wanneer mensen daadwerkelijk met een appel en een ei bij de dealer staan om een auto te kopen te zeggen dat dat niet zal gaan. meteen afstraffen, en een echte head up display eisen die op de voorruit projecteert! of gewoon, heel veel geld terug vragen...
Dat knullige vertalen doen ze waarschijnlijk expres om de folder te laten matchen met de 'fantastische' app...

In de app zitten/zaten ook de meest treurige en domme vertalingen in die je maar kan verzinnen. Zeker in het begin kreeg je ook nog wel eens Franse foutmeldingen. Nu zijn ze met een zwaar verouderde translate tool op het internet vertaald...
Super triest dat daar door Stellantis op bespaard wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
Voor de mensen met een kapotte boordlader: https://www.bd.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa9ecd92/
En vanavond is er een item bij Radar op NPO2

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:58:
Voor de mensen met een kapotte boordlader: https://www.bd.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa9ecd92/
Beetje wazig artikel... Hoog clickbait gehalte...

'de auto komt geen meter meer vooruit.'
Onzin, want of een auto wel of niet rijdt heeft niets met de boordlader te maken. Dat je niet AC kan laden is natuurlijk wel vervelend, maar zolang je wel DC kan laden kan je dus ook rijden.

'Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten'
Dat is al ruim meer dan een jaar aan de gang...

Dat je pas over een maand bij een garage terecht kan is wel sneu, maar ligt denk ik ook aan de klant zelf. Beide keren dat ik dit probleem had ben ik gewoon naar de dealer gereden en heb daar gelijk de diagnose laten stellen. Beide keren heeft het in totaal minder dan 3 weken geduurd voordat ik de auto gerepareerd weer terug had. Blijkbaar heb ik dan een goede dealer, want die heeft gewoon elke keer tijd om een diagnose te stellen en de onderdelen te bestellen.

'Maar opvallend is wel: er komen beduidend minder klachten binnen van Toyota-rijders'
Niet zo gek, want er rijden significant minder Toyota's met deze Stellantis techniek rond dan Opels en Citroens....

'Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen'
Bij welk merk gebeurt dat wel?

'Er bestaat inmiddels ook jurisprudentie'
Dat gaat over een heel ander probleem en is dus weinig relevant voor het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 13:22
Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:58:
Hier ook een E-208 bouwjaar 2022.
De lader was ook erg "instabiel", soms deed die het wel, soms deed die het niet. Wij laden openbaar aan veelal DUO laders waar ook eigenlijk altijd wel 2 auto's staan te laden.
Fastchargen werkt altijd
Veel testen / zoeken / proberen, maar uiteindelijk toch de auto naar de garage, mede omdat er ook nog andere updates klaar zouden staan.

De software zou aangepast zijn... inmiddels gaat het laden goed. Derhalve zou er dus wel degelijk iets veranderd zijn, al ben ik er wel huiverig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 21:53

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik rij een E-208 sinds sept 2020 (bedrijfswagen). Sindsdien al enkele keren naar de dealer gemoeten voor dringende software updates (terugroep acties).

Er zijn 2 zaken die me opvallen : De laadsnelheid bij snelladen is bij elke software update teruggeschroeft. Ik haal al lang de laadsnelheden niet meer die ik in het begin had (snelladen). En het ligt niet aan de laadpaal, ik kom bij verschillende laadpalen, en bij allen gaat het een stuk langzamer dan vroeger. Vaak nog iets van een 36-40kW bij 50% charge. Dat was vroeger een stuk hoger (+-65kW).

Ook is het acceleratie vermogen al een eind teruggeschroefd. En dat is niet alleen gevoelsmatig of gewenning, je ziet het ook op de powermeter. Die gaat enkel nog naar "100%" als je aan 120km/h het gaspedaal helemaal indrukt. Het verminderde acceleratie vermogen stoort me niet echt, maar de verminderde laadsnelheid wel.
Verder ook een defecte OBC gehad vorig jaar, auto 3 weken kwijtgeweest, is wel onder uitzonderlijke garantie gratis vervangen.
Ook al enkele keren de 12V batterij moeten loskoppelen (storing elektronica, wilde niet rijden). Meestal lost dat de foutmelding wel op.
Verder enkele keren een uit zichzelf onderbroken snellaadsessie, maar dat komt maar zelden voor.

Nu is er een storing op de parkeer sensoren.

Al bij al, van alle auto's die ik al gereden heb, is deze al het vaakst terug naar de dealer geweest.
Onze volgende elektrische bedrijfswagen zullen geen Stellantis modellen meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Paling1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:37:
[...]
Dat je pas over een maand bij een garage terecht kan is wel sneu, maar ligt denk ik ook aan de klant zelf. Beide keren dat ik dit probleem had ben ik gewoon naar de dealer gereden en heb daar gelijk de diagnose laten stellen. Beide keren heeft het in totaal minder dan 3 weken geduurd voordat ik de auto gerepareerd weer terug had. Blijkbaar heb ik dan een goede dealer, want die heeft gewoon elke keer tijd om een diagnose te stellen en de onderdelen te bestellen.
Dan heb jij een betere dealer dan dat ik heb.

Op 10 december kwam ik er achter dat mijn e208 niet meer kon laden en op 11 december ben ik er mee naar de dealer gegaan waar ik te horen kreeg dat de OBC defect was en er een nieuwe moest worden besteld.

Ruim een maand later, 14 januari, heb ik zelf contact opgenomen met de dealer om te vragen of ze al wisten hoe lang het ging duren.
Ik kreeg toen aan de telefoon te horen dat er nog niks was besteld want de garantieaanvraag liep nog.
Een paar dagen later kreeg ik het verzoek van de dealer of ik met de auto langs kon komen want ze moesten extra informatie uitlezen uit de auto voor de garantieaanvraag. Dat is op 22 januari gebeurt.

Sinds dien heb ik niks meer van de dealer gehoord.

Ik heb er zelf ook niet meer achter aan gezeten want sinds 17 februari staat mijn auto bij het schadebedrijf waar ie staat te wachten op een nieuw stuurhuis die Peugeot blijkbaar niet kan leveren.

Het lijkt er op dat Stellantis/Peugeot sowieso grote problemen heeft met het leveren van onderdelen.
Afgelopen zomer was de airco kapot, diagnose op 17 juli, aircopomp vervangen op 9 september.
De OBC van 11 december tot heden
En het stuurhuis van 17 februari tot heden.

En als ik bij de dealer die de auto geleverd heeft een afspraak wil maken voor een beurt of het wisselen naar zomerbanden is de eerst volgende mogelijkheid pas 3 maanden verder.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Jaapio_B schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Dan heb jij een betere dealer dan dat ik heb.
Gelukkig wel! Is trouwens van Mossel Opel in Oosterhout.
Wordt daar altijd netjes en snel geholpen. Onderdelen zijn redelijk snel beschikbaar en dan er wordt gelijk tijd ingepland om de reparatie uit te voeren.
Ik sta er helaas wel te vaak met ellende, maar ze lossen het elke keer zo snel mogelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Enige gerustellende is is dat alle merken problemen hebben met onderdelen leveren volgens mij
Collega heeft 3 maanden moeten wachten op een bumper van zijn Hyundai en en andere 4 maanden op een navigatiescherm van zijn Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
Paling1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:37:
[...]

'Stellantis heeft om die reden besloten geen boordladers van Mahle meer in de betreffende auto’s te zetten'
Dat is al ruim meer dan een jaar aan de gang...
Bron?
Of kan je misschien aan de productie sticker van Stelantis zien waar die vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Madman_K schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Bron?
Of kan je misschien aan de productie sticker van Stelantis zien waar die vandaan komt?
Op het Duitse forum van Going electric zijn topics te vinden met foto's van de verschillende types OBC's die gebruikt worden.
Die van mij is inmiddels 2x vervangen. Heb niet bijgehouden welke types. Laatste keer was vorig jaar en toen werd er op het Duitse forum al over verschillende types gesproken. Van Mahle en ik dacht een Italiaans merk (Magneti Marelli?).
Zal ongetwijfeld ook afhangen van het bouwjaar van de auto. Die dingen zullen vast niet zomaar compatibel zijn met alle andere installaties in de auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madman_K
Ik lees daar dat de vervanger is;
Produkt von Shenzhen VMAX New Energy.

Deze zit er ook nu bij mij in. (Naam staat op sticker bovenop de module)
Deze is in december vervangen, maar productie datum op OBC is van Augustus. Dus deze modules lopen al een tijdje.

Maar ik lees ook op Going electric dat de verschillende types OBC door elkaar heen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04 18:52
DatraxZ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:51:
Ik rij een E-208 sinds sept 2020 (bedrijfswagen). Sindsdien al enkele keren naar de dealer gemoeten voor dringende software updates (terugroep acties).

Er zijn 2 zaken die me opvallen : De laadsnelheid bij snelladen is bij elke software update teruggeschroeft. Ik haal al lang de laadsnelheden niet meer die ik in het begin had (snelladen). En het ligt niet aan de laadpaal, ik kom bij verschillende laadpalen, en bij allen gaat het een stuk langzamer dan vroeger. Vaak nog iets van een 36-40kW bij 50% charge. Dat was vroeger een stuk hoger (+-65kW).

Ook is het acceleratie vermogen al een eind teruggeschroefd. En dat is niet alleen gevoelsmatig of gewenning, je ziet het ook op de powermeter. Die gaat enkel nog naar "100%" als je aan 120km/h het gaspedaal helemaal indrukt. Het verminderde acceleratie vermogen stoort me niet echt, maar de verminderde laadsnelheid wel.
Verder ook een defecte OBC gehad vorig jaar, auto 3 weken kwijtgeweest, is wel onder uitzonderlijke garantie gratis vervangen.
Ook al enkele keren de 12V batterij moeten loskoppelen (storing elektronica, wilde niet rijden). Meestal lost dat de foutmelding wel op.
Verder enkele keren een uit zichzelf onderbroken snellaadsessie, maar dat komt maar zelden voor.

Nu is er een storing op de parkeer sensoren.

Al bij al, van alle auto's die ik al gereden heb, is deze al het vaakst terug naar de dealer geweest.
Onze volgende elektrische bedrijfswagen zullen geen Stellantis modellen meer zijn.
Punt voor punt precies de issue's die ik ook heb gehad met m'n inmiddels ingeleverde e208. 2x OBC onder garantie vervangen, aircocompressor vervangen (nadat deze er een maand na een specifieke terugroepactie voor de airco) mee ophield, BSOD's, lege 12V accu, en als klap op de vuurpijl de storing in de parkeersensoren. Bleek een vochtprobleem, uiteindelijk is de hele kabelboom vervangen, en later ook nog eens de parkeercomputer die het ook niet droog wist te houden. Die laatste zat een half jaar levertijd op.

Mooie wagen om te zien, als het reed was het prima, maar ruim €10k aan reparatie- en garantiekosten voor een nieuwwagen vind ik iets teveel van het goede, ook al werd ik er niet direct door getroffen omdat het een bedrijfslease was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-05 16:45

Halfkakkende

Vandring

Na een hoop gedoe met de leaseafdeling (bestelling in mei vorig jaar gedaan) staat hier sinds enkele weken de e308 van de vrouw voor de deur.

Mooie wagen om te zien en rijdt eigenlijk wel prima voor een relatief zware wagen, maar....

...wat issie krap :X . Ondanks dat de kofferruimte ruimer zou moeten zijn, kregen we in de Ibiza hiervoor meer gepropt dan in deze wagen; voornamelijk door de vrij schuin staande achterbank. Een kinderstoel achter de passagier betekent de stoel van de passagier naar voren schuiven en dan succes met het openen van het handschoenenkastje en ik kan er dan bijvoorbeeld al amper comfortabel zitten.

Verder valt de range ons erg tegen. Bij 100% laden geeft ie aan 422 KM te kunnen rijden. In de praktijk is dit krap aan 300 KM (snelweg/bebouwde kom gecombineerd). Omdat de levering van een laadpaal nog even op zich laat wachten (mind you, mei de wagen besteld...), zijn we nu aangewezen op de openbare palen in de buurt en dat toch wel meerdere keren per week. Erg irritant om weer 's ochtends naar de auto te moeten lopen (jaja, luxeprobleem) en hopen dat er nog een paal beschikbaar is.

Overigens missen een aantal opties die mee waren besteld zoals navigatie (toch wel handig als je op de route rekening kan houden met laadmomenten, moeten we nu dus oplossen met een half werkende én bovendien betaalde oplossing middels ABRP), 3d cockpit, verwarmde stoelen, verwarmd stuurwiel. Daar kan de wagen natuurlijk niks aan doen en loopt ook een dispuut voor bij de Lease Maatschappij, maar maakt de ervaring toch wel, hoe zeg je dat, mehhhhh....

Ohja, en die app...... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Al met al zijn we redelijk teleurgesteld tot nu toe in de wagen. We hadden gehoopt op iets meer ruimte en wat meer luxe tov de vorige wagen, maar dat is het niet echt geworden.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Halfkakkende schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:18:
Mooie wagen om te zien en rijdt eigenlijk wel prima voor een relatief zware wagen, maar....

...wat issie krap :X . Ondanks dat de kofferruimte ruimer zou moeten zijn, kregen we in de Ibiza hiervoor meer gepropt dan in deze wagen; voornamelijk door de vrij schuin staande achterbank. Een kinderstoel achter de passagier betekent de stoel van de passagier naar voren schuiven en dan succes met het openen van het handschoenenkastje en ik kan er dan bijvoorbeeld al amper comfortabel zitten.
Daar kijk je over het algemeen toch naar voordat je een keuze maakt voor een auto.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGhost
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:42
Halfkakkende schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:18:
Na een hoop gedoe met de leaseafdeling (bestelling in mei vorig jaar gedaan) staat hier sinds enkele weken de e308 van de vrouw voor de deur.

Verder valt de range ons erg tegen. Bij 100% laden geeft ie aan 422 KM te kunnen rijden. In de praktijk is dit krap aan 300 KM (snelweg/bebouwde kom gecombineerd). Omdat de levering van een laadpaal nog even op zich laat wachten (mind you, mei de wagen besteld...), zijn we nu aangewezen op de openbare palen in de buurt en dat toch wel meerdere keren per week. Erg irritant om weer 's ochtends naar de auto te moeten lopen (jaja, luxeprobleem) en hopen dat er nog een paal beschikbaar is.

Overigens missen een aantal opties die mee waren besteld zoals navigatie (toch wel handig als je op de route rekening kan houden met laadmomenten, moeten we nu dus oplossen met een half werkende én bovendien betaalde oplossing middels ABRP), 3d cockpit, verwarmde stoelen, verwarmd stuurwiel. Daar kan de wagen natuurlijk niks aan doen en loopt ook een dispuut voor bij de Lease Maatschappij, maar maakt de ervaring toch wel, hoe zeg je dat, mehhhhh....

Ohja, en die app...... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Al met al zijn we redelijk teleurgesteld tot nu toe in de wagen. We hadden gehoopt op iets meer ruimte en wat meer luxe tov de vorige wagen, maar dat is het niet echt geworden.
Sinds ik de app ingesteld heb op Engels werkt ‘ie vele malen beter. Familielid van een collega had hetzelfde.

N=2, maar wellicht een poging waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-05 16:45

Halfkakkende

Vandring

Jaapio_B schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Daar kijk je over het algemeen toch naar voordat je een keuze maakt voor een auto.
De keuze was niet reuze ;-) Bovendien hadden de dealers waar we zijn geweest geen e308 staan, enkel de SW of de reguliere variant.
NLGhost schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Sinds ik de app ingesteld heb op Engels werkt ‘ie vele malen beter. Familielid van een collega had hetzelfde.

N=2, maar wellicht een poging waard :)
Ga ik eens kijken! Thanks voor de tip!

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 17:40
Sinds april 2023 bezit ik een e208. Ik heb een afspraak gemaakt bij de garage vanwege de actieradius. De actieradius is nu 320km, dat was 360km!

De garage gaf aan een update te hebben uitgevoerd. Alleen de actieradius is nog steeds 320km max. Is dit normaal? Ik heb 67,000 km gereden.

Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stolpert
Ik zou niet te veel naar het geschatte aantal kilometers kijken, die zijn sowieso onrealistisch. Ik heb toevallig ook nu 67.000 km gereden en mijn actieradius zit bij vol op 302km (e208 uit dec 2021). Toen ik 'm ophaalde met 17K km was dat ongeveer 330km.

Hoewel er wat kilometers zijn afgegaan heb ik niet het idee dat het ook daadwerkelijk scheelt. Ik rij per rit naar werk (86km) er altijd hetzelfde percentage af. Hoeveel dat precies is, is natuurlijk afhankelijk van het weer, zomer, winter ed. Laatst van 7 naar 100 procent geladen en dat was bijna 43 kWh. Van 0 naar 100 procent zal dus iets van 45 kWh zijn, wat ook de netto capaciteit is.

Lang verhaal kort (in mijn geval): het aantal verloren kilometers op de meter is bij lange na niet wat je echt verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Wat het ding op het display aangeeft bij volle accu moet je nooit geloven. Boven de 50% acculading is dat een combi van inschatting en de onrealistische WLTP waarde. Pas bij 50% lading of minder geeft hij daadwerkelijk een bruikbare actieradius aan. En daaruit kun je afleiden wat de actieradius bij volle accu zou moeten zijn.

Dat gezegd hebbende: gisteren op kantoor geladen tot 96%. Naar huis en vandaag weer naar kantoor. Dat was een trip van 170 km met 15,6 kWh/100km gemiddeld verbruik. En toen gaf hij een actieradius van 75km aan. Dat zou een totaal van 245 betekenen, bij een e208 uit begin 2023 met nu 60k km op de teller. Dat deed hij een jaar geleden toch beter. Ik ga het de komende tijd eens in de gaten houden. Het nadeel van steeds gratis laden op mijn werk is dat ik hem bijna nooit meer goed leeg rijd om een echt goede inschatting te kunnen maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 17:40
Stolpert schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:39:
Ik zou niet te veel naar het geschatte aantal kilometers kijken, die zijn sowieso onrealistisch. Ik heb toevallig ook nu 67.000 km gereden en mijn actieradius zit bij vol op 302km (e208 uit dec 2021). Toen ik 'm ophaalde met 17K km was dat ongeveer 330km.

Hoewel er wat kilometers zijn afgegaan heb ik niet het idee dat het ook daadwerkelijk scheelt. Ik rij per rit naar werk (86km) er altijd hetzelfde percentage af. Hoeveel dat precies is, is natuurlijk afhankelijk van het weer, zomer, winter ed. Laatst van 7 naar 100 procent geladen en dat was bijna 43 kWh. Van 0 naar 100 procent zal dus iets van 45 kWh zijn, wat ook de netto capaciteit is.

Lang verhaal kort (in mijn geval): het aantal verloren kilometers op de meter is bij lange na niet wat je echt verliest.
Helder. Ik kom wel tot het besef dat het allemaal rooskleuriger werd voorgeschoteld. Ik kijk na 3 jaar wel wat ik ga doen.
dreamscape schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:10:
Wat het ding op het display aangeeft bij volle accu moet je nooit geloven. Boven de 50% acculading is dat een combi van inschatting en de onrealistische WLTP waarde. Pas bij 50% lading of minder geeft hij daadwerkelijk een bruikbare actieradius aan. En daaruit kun je afleiden wat de actieradius bij volle accu zou moeten zijn.
Ik ga ook in de gaten houden hoeveel actieradius ik bij 50% heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
Mijn vrouw heeft een Peugeot 308 sw Allure Business Pack met automaat uit 2023 als voorloopauto maar i.t.t. haar vorige Skoda Karoq lijkt er geen functie op te zitten dat de auto bij het stoplicht stil blijft staan i.p.v. gaat kruipen.
Je moet je voet dus echt op de rem houden. Bij VAG is het wel fijn dat dit dus niet hoeft, handrem enz. hoef je dus ook niet te doen maar stilstaan is dan gewoon echt stilstaan (automatische rem).

Heb in de instellingen en via Google gezocht maar kan er niks over vinden. Peugeot heeft deze functie dus helaas niet op zijn automaat of wellicht een betaalde optie? Iemand een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

remzor schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:42:
Mijn vrouw heeft een Peugeot 308 sw Allure Business Pack met automaat uit 2023 als voorloopauto maar i.t.t. haar vorige Skoda Karoq lijkt er geen functie op te zitten dat de auto bij het stoplicht stil blijft staan i.p.v. gaat kruipen.
Je moet je voet dus echt op de rem houden. Bij VAG is het wel fijn dat dit dus niet hoeft, handrem enz. hoef je dus ook niet te doen maar stilstaan is dan gewoon echt stilstaan (automatische rem).

Heb in de instellingen en via Google gezocht maar kan er niks over vinden. Peugeot heeft deze functie dus helaas niet op zijn automaat of wellicht een betaalde optie? Iemand een idee? :)
Ikzelf heb geen Peugeot met automaat, mijn collega wel en zover ik mij kan herinneren hoeft hij de rem niet vast te houden op het moment dat hij stil staat voor bijvoorbeeld een stop-licht. Ik zal hem voor de zekerheid eens vragen, kom er op terug.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:16
_Dune_ schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:03:
[...]

Ikzelf heb geen Peugeot met automaat, mijn collega wel en zover ik mij kan herinneren hoeft hij de rem niet vast te houden op het moment dat hij stil staat voor bijvoorbeeld een stop-licht. Ik zal hem voor de zekerheid eens vragen, kom er op terug.
Mijn E5008 blijft volgens mij ook gewoon staan. Maar remt niet af tot 0, dus: remmen, stilstaan, rem los en dan gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
B-Force schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Mijn E5008 blijft volgens mij ook gewoon staan. Maar remt niet af tot 0, dus: remmen, stilstaan, rem los en dan gas geven.
Zou het wellicht te maken kunnen hebben met elektrisch vs benzine? Mijn vrouw heeft de 130pk benzine EAT8 motor.

@Dune Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovd1995
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:05
Bij onze e-2008 moet je ook op de rem blijven, anders begint hij vrolijk te rollen. Bij de Volvo (benzine) van een familielid is dit hetzelfde.

Wellicht gevalletje 'gewone' automaat (EAT) vs automaat met dubbele koppeling (DSG)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:45
Toen ik afgelopen maand in de e-5008 had proefgereden zei de verkoper dat dit een stukje programmering is, maar of dat klopt weet ik niet.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste