Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Een paar weken later kreeg ik een mailtje vanuit Peugeot dat 'de problemen die u ondervond zijn opgelost'.
Gaat het nu inderdaad beter met de app of is het nog steeds ruk?
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Maar ik denk dat je auto van 2018 is en niet van 2008.
Edit: na 2 weken is toch ineens de app geactiveerd. Ik vind het toch wel raar dat het zo lang duurt, ik ben gewend dat het normaal in 1 uur geregeld is.
Een groot gemis in de app is waar de auto staat. Je moet de auto handmatig op een lokatie zetten. Als je dat op een groot parkeerterrein vergeet heb je pech en kun je gaan zoeken.
[ Voor 48% gewijzigd door DutchKel op 23-11-2024 08:28 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Welke wagen heb je? Als je ‘my trip report’ activeert, wordt wel de locatie van de wagen doorgegeven aan de appDutchKel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:26:
Sinds wanneer wordt er een ijskrabber meegeleverd bij een auto? Dat heb ik ooit alleen gehad van de garage als reclame.
Maar ik denk dat je auto van 2018 is en niet van 2008.
Edit: na 2 weken is toch ineens de app geactiveerd. Ik vind het toch wel raar dat het zo lang duurt, ik ben gewend dat het normaal in 1 uur geregeld is.
Een groot gemis in de app is waar de auto staat. Je moet de auto handmatig op een lokatie zetten. Als je dat op een groot parkeerterrein vergeet heb je pech en kun je gaan zoeken.
De e208 (uit 2023), ik zal eens kijken of ik die functie geactiveerd krijg.Naafkap schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:15:
[...]
Welke wagen heb je? Als je ‘my trip report’ activeert, wordt wel de locatie van de wagen doorgegeven aan de app
Edit: ik heb bij my trip report nu 1 rit in staan, maar dat is niet de laatste rit. De rit van gisteravond staat er nog niet in.
[ Voor 28% gewijzigd door DutchKel op 23-11-2024 09:52 ]
Dan had je een Skoda moeten kopen, daar krijg je wel een ijskrabber meegeleverd.C00P schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:07:
Mij kapot liggen zoeken, is er geen ijskrabber aanwezig bij mijn 2008 electrisch?
In mijn ervaring moet je even een minuutje wachten met de app open; dan worden de meest recente ritten ingeladen en wordt de laatste locatie van de auto weergegeven in de app.DutchKel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:42:
[...]
De e208 (uit 2023), ik zal eens kijken of ik die functie geactiveerd krijg.
Edit: ik heb bij my trip report nu 1 rit in staan, maar dat is niet de laatste rit. De rit van gisteravond staat er nog niet in.
Misschien wordt het met de volgende rit geactiveerd. Ik heb inmiddels al meer dan een halve dag gewacht. De app is ook pas sinds gisteravond geactiveerd dus ik kan me voorstellen dat dan nog niet alles direct goed is doorgegeven.Naafkap schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:56:
[...]
In mijn ervaring moet je even een minuutje wachten met de app open; dan worden de meest recente ritten ingeladen en wordt de laatste locatie van de auto weergegeven in de app.
Ga er maar niet op vertrouwen dat je met de app je auto kan terug vinden.DutchKel schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:56:
[...]
Misschien wordt het met de volgende rit geactiveerd. Ik heb inmiddels al meer dan een halve dag gewacht. De app is ook pas sinds gisteravond geactiveerd dus ik kan me voorstellen dat dan nog niet alles direct goed is doorgegeven.
Mijn auto staat zo te zien nog op mijn werk
(en mijn app is al twee jaar geactiveerd
[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 23-11-2024 11:15 ]
Zoals gezegd, als je de cloud dienst ‘my trip report’ actief hebt, en je opent de app en wacht maximaal een minuut, dan zie je weldegelijk de juiste positie van de auto.hjs schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:14:
[...]
Ga er maar niet op vertrouwen dat je met de app je auto kan terug vinden.
Mijn auto staat zo te zien nog op mijn werk
(en mijn app is al twee jaar geactiveerd)
Awel, een Octavia was mijn vorige wagen, daar zat een krabber in de benzine klep verwerkt,super handig!Of-Aaargh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:46:
[...]
Dan had je een Skoda moeten kopen, daar krijg je wel een ijskrabber meegeleverd.
Ik heb een 2008 electric van 2024, volgens de garage moet ik betalen als ik de app wil gebruiken, klopt dit?
Startmotor? Massakabel? Waar zit de massakabel?
Hoe heb je getest dat het geen accu probleem is?Lalola schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:57:
Peugeot 206 sw start ineens niet meer. Horen wat geratel en dat was het. Het is geen accu probleem, hebben we al getest maar wat kan het dan zijn?
Startmotor? Massakabel? Waar zit de massakabel?
Volvo V70 2.4, 2004, 368.000km. Peugeot e208 GT 51kWh, 2024 5.500km
Skoda stopt ruitenkrabbers in de tankklep, maar dat is wel een uitzondering. Aannemen dat je bij een andere auto een ruitenkrabber krijgt, is wat voorbarig.C00P schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:37:
[...]
Awel, een Octavia was mijn vorige wagen, daar zat een krabber in de benzine klep verwerkt,super handig!
Ik heb een 2008 electric van 2024, volgens de garage moet ik betalen als ik de app wil gebruiken, klopt dit?
Maar, met een elektrische 2008 heb je toch geen ruitenkrabber nodig? Zelfs zonder de app te gebruiken kun je instellen dat hij op tijd gaat voorverwarmen.
* dreamscape heeft geen ruitenkrabber meer sinds hij een E208 rijdt...
Punctuality is the politeness of kings
[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 25-11-2024 08:49 ]
Signatures zijn voor boomers.
Die heb ik inderdaad wel eens schoon moeten maken. Nadeel van led koplampen: het wordt niet warm genoeg om ijs te laten smelten. Maar dat is nooit zo stevig aangevroren geweest dat ik een krabber nodig had.Maasluip schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:48:
En de koplampen dan? En sneeuw?
En als dat toch nodig is... ik bedenk me net dat mijn parkeerschijf ook dienst kan doen als ijskrabber. By design. Dus ik neem mijn woorden terug: ik heb er blijkbaar wel een in de auto. Alleen nog niet gebruikt.
Overigens heb ik de preconditioning ook niet echt meer nodig. Bij mijn nieuwe huis hoort een fijne ruime garagebox, dus voorverwarmen én koplampen schoonmaken is allebei niet meer nodig...
Vraagje. Ik heb voor het eerst een Peugeot gekocht (een 208 1.2 Active uit 2022). De afgelopen 8 jaar heb ik private lease auto's gehad (Renault) maar door wat persoonlijke omstandigheden moet ik nu zelf een auto bekostigen.
Mijn vriendin gaf aan dat het verstandig is om 100 euro per máánd apart te zetten voor onderhoud en reparaties. Nu krijg ik m'n auto eind december dit jaar en kan ik die 100 euro wel apart zetten, dat is niet zo'n punt, maar ik vraag me af of het echt nódig is.
100 apart zetten per maand is €1200 per jaar, maar het éérste jaar heb ik nog garantie dus is de kans dat ik die €1200 aan moet spreken niet zo bar groot. Is het dan wel nuttig om dat geld apart te houden en wat is de kans dat ik dat het 2e jaar nodig heb? APK gaat pas vanaf 2026 beginnen maar wat is gebruikelijk bij die 208'jes uit 2022? Zijn er zaken die als eerste de brui aan gaan geven en wat zijn daar zoal de kosten van?
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Lastig te zeggen. Hoeveel kilometers heeft hij nu gelopen? De distributie riem is een zwak punt bij deze auto's. De criterium om te vervangen is uit mijn hoofd 6 jaar en 120.000km, al zal ik die zeker eerder laten controleren! Verder is het belangrijk dat je elk jaar de olie wisselt. Ik heb recent nog een gas pedaal moeten laten vervangen (zwakpunt). Heb de factuur niet bij de hand, maar zo'n onderdeel gaat al snel richting de 300 euro.DigitalExorcist schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:19:
Hoi,
Vraagje. Ik heb voor het eerst een Peugeot gekocht (een 208 1.2 Active uit 2022). De afgelopen 8 jaar heb ik private lease auto's gehad (Renault) maar door wat persoonlijke omstandigheden moet ik nu zelf een auto bekostigen.
Mijn vriendin gaf aan dat het verstandig is om 100 euro per máánd apart te zetten voor onderhoud en reparaties. Nu krijg ik m'n auto eind december dit jaar en kan ik die 100 euro wel apart zetten, dat is niet zo'n punt, maar ik vraag me af of het echt nódig is.
100 apart zetten per maand is €1200 per jaar, maar het éérste jaar heb ik nog garantie dus is de kans dat ik die €1200 aan moet spreken niet zo bar groot. Is het dan wel nuttig om dat geld apart te houden en wat is de kans dat ik dat het 2e jaar nodig heb? APK gaat pas vanaf 2026 beginnen maar wat is gebruikelijk bij die 208'jes uit 2022? Zijn er zaken die als eerste de brui aan gaan geven en wat zijn daar zoal de kosten van?
€100 per maand wegzetten is zeker geen overbodige luxe.
Ongeveer 24.000 gelopen nu. Dus dat valt nog te overzien lijkt me.. maar dan hou ik inderdaad die €100 aan!
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
wilde ik nog de verlengde garantie afsluiten 5jr/150.000km. (Peugeot Zekerheidsgarantie)
dit had geen haast, want dit kon binnen de garantieperiode.
Koste €509
Kunnen ze deze niet meer afsluiten.
Maar wel hun nieuwe variant voor €1205 (5jr/120.000km)
ff leuk €700 meer.
wat een k* organisatie dat Stellantis
Heb je een papertrail van die "dit had geen haast, want dit kon binnen de garantieperiode"? (Wie heeft dit gezegd, op welk moment, etc)?Madman_K schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:29:
Lekker dan.
wilde ik nog de verlengde garantie afsluiten 5jr/150.000km. (Peugeot Zekerheidsgarantie)
dit had geen haast, want dit kon binnen de garantieperiode.
Koste €509
Kunnen ze deze niet meer afsluiten.
Maar wel hun nieuwe variant voor €1205 (5jr/120.000km)
ff leuk €700 meer.
wat een k* organisatie dat Stellantis
Dan kan je ze 'gewoon' hieraan houden als het zwart op wit stond.
Volgens mij is het €10 euro per maand maar dat is het ook niet waard.Of-Aaargh schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:17:
Ja die betaalde abonnementen al na een half jaar waren een onaangename verrassing voor mij, vooral wat je niet meer kunt zonder abonnement. Bijvoorbeeld de prominente knop op je stuur voor stemcommando's werkt niet meer tenzij je 12 euro per maand betaalt. Die knop gebruik ik vaak om bijvoorbeeld de temperatuur van de airco aan te passen. Ik had gedacht dat alleen BWM je liet betalen voor functionaliteiten die al standaard in de auto zijn ingebouwd (het veel bekritiseerde betalen voor het actief houden van de stoelverwarming bijvoorbeeld).
Bij mij heeft het meeste van de betaalde opties nooit of bijna nooit gewerkt. Stemcommando's doen het nooit bij mij bijvoorbeeld. Of de functies op afstand zoals airco heeft het pas 1x van de 100den pogingen gedaan bij mij.
Mijn gratis 6 maanden verloopt ook bijna en denk maar niet dat ik voor deze onkunde extra ga betalen!
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Viel me wel op dat het niet werkte toen ik de oude installatie van de app op m'n telefoon gebruikte. De app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt het beter te gaan, maar nog steeds niet geweldig. Op dit moment geeft hij de status van vandaag 15:15 aan, terwijl ik alweer 30km gereden heb en opnieuw aan het laden ben.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
"De vergrendelingsstatus van de auto controleren en de deuren vergrendelen of ontgrendelen. De externe verlichting aanzetten en/of de claxon gebruiken om hem te lokaliseren".
Zie https://services-store.peugeot.nl/ voor het overzicht van alle connected services.
Bij mijn nieuwe e2008 2024 facelift werkten in elk geval de remote services niet meer toen na een half jaar het gratis abonnement verliep. En ook de voicecommand-knop op het stuur en real time traffic deden het niet meer. Het kan zijn dat dit alleen voor de nieuwste generaties Peugeot vanaf 2024 geldt en dat oudere modellen wel blijven functioneren zonder bijbetalen. Ik kreeg ook een e-mail van Peugeot:
"Abonneer om verbonden te blijven.
Je hebt de vrijheid van Peugeot Connected Services ervaren.
Dit is het juiste moment om 'JA' te zeggen tegen het behoud van die vrijheid door het volledige potentieel van jouw Peugeot te benutten.
Van verbonden navigatie tot toegang op afstand, spraakherkenning en meer, blijf genieten van het volledige scala aan technologische hulpmiddelen van Peugeot voor jouw ritten".
Toen toch maar een abonnement genomen van 120 euro om de functies weer voor een jaar aan te zetten, met het voornemen na dat jaar over te stappen naar een ander merk. Inmiddels heb ik een nieuwe Mini Aceman besteld, waar gewoon alle connected diensten zijn inbegrepen voor drie jaar, met een app die gewoon werkt (vóór de Peugeot had ik tot 2023 ook een Mini).
(icm met een apple 13 mini, en een peugeot 308 van 2022)Wat is er cloud aan deze service? ik had dit volgens mij ook al op mijn 308 van 2013, en toen heette dit niet zo. he tstaat in de app gewoon onder het kopje rijgedrag, en de gegevens worden alleen op de telefoon opgeslagen. ( je moet ze bij aanschaf van een andere telefoon oid. de gegevens eerst exporteren en vervolgens op je nieuwe device weer importeren) ook is het volgens mij onmogelijk deze service op 2 telefoons tegelijk te gebruiken, omdat de gegevens alleen eenmalig met de telefoon worden gesynchroniseerd vanuit de auto. en dan niet via de normale bluetooth verbinding zoals je jelefoon koppeling voor handsfree bellen, of via apple carplay/wifi verbinding.
ook is de koppeling voor deze dienst erg omslachtig en onduidelijk beschreven. ik kreeg voordat het uiteindelijk toch werkte, heeeel vaak de melding dat ik stappen moest doen om de koppeling actvering van de service te voltooien , maar eenmaal op de link geklikt kreeg ik dan in de app de melding dat er een technische fout was opgetreden.. probeer dan maar uit te zoeken wat je echt moet doen, welke stappen er bedoeld worden,, hoe ze werken of waar ze voor zijn.
de service schijnt geactiveerd te zijn, de telefoon is gekoppeld, maar nieuwe ritinformaie binnekrijgen lijkt niet te gebeuren.
het enige dat ik kan bedenken dat er cloud aan dee service is, is dat er aan de opgesagen loacties, via een website een adres wordt gekoppeld....
[ Voor 7% gewijzigd door engelbertus op 26-11-2024 19:40 ]
Het is weldegelijk cloud-gerelateerd. Je hoeft nu niet meer te verbinden via Bluetooth. Zelfs als je je telefoon niet zou meenemen, zie je wel de rijstatistieken en laatste locatie van de auto in de app.engelbertus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:38:
Ik heb ook de cloud service my trip report geactiveerd.
(icm met een apple 13 mini, en een peugeot 308 van 2022)Wat is er cloud aan deze service? ik had dit volgens mij ook al op mijn 308 van 2013, en toen heette dit niet zo. he tstaat in de app gewoon onder het kopje rijgedrag, en de gegevens worden alleen op de telefoon opgeslagen. ( je moet ze bij aanschaf van een andere telefoon oid. de gegevens eerst exporteren en vervolgens op je nieuwe device weer importeren) ook is het volgens mij onmogelijk deze service op 2 telefoons tegelijk te gebruiken, omdat de gegevens alleen eenmalig met de telefoon worden gesynchroniseerd vanuit de auto. en dan niet via de normale bluetooth verbinding zoals je jelefoon koppeling voor handsfree bellen, of via apple carplay/wifi verbinding.
ook is de koppeling voor deze dienst erg omslachtig en onduidelijk beschreven. ik kreeg voordat het uiteindelijk toch werkte, heeeel vaak de melding dat ik stappen moest doen om de koppeling actvering van de service te voltooien , maar eenmaal op de link geklikt kreeg ik dan in de app de melding dat er een technische fout was opgetreden.. probeer dan maar uit te zoeken wat je echt moet doen, welke stappen er bedoeld worden,, hoe ze werken of waar ze voor zijn.
de service schijnt geactiveerd te zijn, de telefoon is gekoppeld, maar nieuwe ritinformaie binnekrijgen lijkt niet te gebeuren.
het enige dat ik kan bedenken dat er cloud aan dee service is, is dat er aan de opgesagen loacties, via een website een adres wordt gekoppeld....
Hier een 308 SW Allure '23. Ik zie de ritten van mijn vriendin, terwijl ik thuis met mijn telefoon op de bank zit

Ik heb een 2008 van 2013 gehad en een 2008 van 2018 gehad, en nu een E 208 van 2021 ze hebben allemaal hetzelfde probleem.
Ik heb zelfs een andere merk telefoon geprobeerd van Samsung naar iPhone, maar dat helpt ook niet.
Halverwege een reis stopt gewoon de verbinding van de app met de auto, en dan zie ik dat ik 60 km gereden heb en ik nog steeds op mijn huis adres sta met mijn auto.
Het voor verwarmen van de auto werkt dan ook niet om dat je geen verbinden met de auto krijg.
Ik hoop dat ik jullie hiermee wat help, want het is een eindeloos gevecht.
Ik ben er mee gestopt, want ik werd er gek van .
Nu kan ik niet eens meer inloggen op de App.
Ik snap het eigenlijk ook niet dat mensen betalen voor de app, nadat je tijdens de proefperiode al hebt gemerkt hoe ruk hij is.
Ik kon de laatste 3 dagen ook niet meer inloggen, tot ik de taal veranderde. Heb de app nu op Engelse taal gezet, dat lijkt wel te werken.Snoowy schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:53:
Beste mensen, wat de Peugeot app betreft, kan ik jullie vertellen dat ik er al 3 jaar mee bezig ben om het goed werkend ter krijgen. Gesproken en geschreven met de Peugeot-helpdesk ze hebben me persoonlijk begeleid met de instellingen in de auto, maar niets helpt.
Ik heb een 2008 van 2013 gehad en een 2008 van 2018 gehad, en nu een E 208 van 2021 ze hebben allemaal hetzelfde probleem.
Ik heb zelfs een andere merk telefoon geprobeerd van Samsung naar iPhone, maar dat helpt ook niet.
Halverwege een reis stopt gewoon de verbinding van de app met de auto, en dan zie ik dat ik 60 km gereden heb en ik nog steeds op mijn huis adres sta met mijn auto.
Het voor verwarmen van de auto werkt dan ook niet om dat je geen verbinden met de auto krijg.
Ik hoop dat ik jullie hiermee wat help, want het is een eindeloos gevecht.![]()
Ik ben er mee gestopt, want ik werd er gek van .
Nu kan ik niet eens meer inloggen op de App.![]()
:strip_exif()/f/image/aFWXnbgTu8bEWTrsBq3QUcyU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is toch wel bijzonder, bij mij (ook e-2008 private lease) zijn 'connected navigation pack' en 'e-remote control' na een half jaar vervallen, en moest ik een betaald abonnement nemen (120 euro voor een jaar). De vervaldatum is nu bij mij 7-3-2025 (een jaar nadat ik het abonnement nam).AtlAntA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:18:
Toch nog gevonden hoe dat zit bij ons met die connected services. Wellicht omdat het een private lease auto is dat het er bij in is begrepen?
[Afbeelding]
Ik vermoed dat ook deze pakketten horen bij de functionaliteiten die door Peugeot met de 2024-facelift van de 2008 zijn wegbezuinigd om de marges te vergroten (o.a. minder knoppen, minder functies).
Nog iemand die er last van heeft?
Had ik ook regelmatig, tot ik op mijn telefoon instelde dat Android Auto automatisch moet openen als hij verbonden is met de auto.C00P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:24:
Soms krijg ik enkel de optie mirror screen , android auto is dan niet mogelijk om te selecteren, ik word er gek van!
Nog iemand die er last van heeft?
Dit betreft (volgens de app bij mijn services):
- e-Routes (elektrische copiloot, geschatte lading bij aankomst, aanbevelingen oplaadpunten, realtime updates batterijniveau)
- Connected Navigation Pack Plus (tomtom verkeersinformatie, weersomstandigheden e.d.)
- Remote Control (vergrendelen, externe verlichting, geluidalarm)
- e-Remote Control (Oplaad controle, temperatuurregeling)
- My Trip Report
Al deze opties verlopen over 23 dagen voor mij en gezien het overgrote deel nooit of bijna nooit gewerkt heeft is het een schande dat ze dit achter een abonnement durven te plaatsen!
[ Voor 12% gewijzigd door Dreanor op 02-12-2024 10:13 ]
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Het lijkt toch per persoon een beetje anders te zijn. Hier is alles nog behoorlijk lang geldig. Sommige onderdelen zelfs 10 jaar?!Dreanor schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:12:
Wat betreft de connected services, voor zover ik weet (van horen zeggen bij de dealer) is met de facelift modellen alle connected services betaald en niet meer gratis zoals voorheen.
Dit betreft (volgens de app bij mijn services):Van een aantal dingen kan ik mij voorstellen dat je deze niet gratis aanbied (zoals tomtom live informatie) maar dingen als batterij status, oplaad controle en op afstand inzage en controle over de auto zou standaard en zonder meerprijs bij de auto moeten zitten!
- e-Routes (elektrische copiloot, geschatte lading bij aankomst, aanbevelingen oplaadpunten, realtime updates batterijniveau)
- Connected Navigation Pack Plus (tomtom verkeersinformatie, weersomstandigheden e.d.)
- Remote Control (vergrendelen, externe verlichting, geluidalarm)
- e-Remote Control (Oplaad controle, temperatuurregeling)
- My Trip Report
Al deze opties verlopen over 23 dagen voor mij en gezien het overgrote deel nooit of bijna nooit gewerkt heeft is het een schande dat ze dit achter een abonnement durven te plaatsen!
Edit: verkeerde plaatje erin geplakt
/f/image/OEBVTZOOuEq8Tbi3Sz6EGdek.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 02-12-2024 10:19 ]
Signature van nature
Ook het snelladen was een domper: kwam niet boven de 40 kw uit.
Mensen met vergelijkbare (of juist andere) ervaringen?
Vraag me af of dit specifiek een probleem van mijn auto is..
Met de kou van de afgelopen weken is het niet heel gek dat de auto meer verbruikt. Ligt er ook aan of je veel korte ritjes doet of langere ritten op hogere snelheid.
Met mijn e-Corsa rijd ik in de zomer met een gemiddelde van ruim onder de 15kWh/100km. Met het weer van de afgelopen weken zit ik op 18,5kWh/100km. Best een groot verschil dus.
Bij temperaturen onder de 10°C zal de auto bij het wegrijden eerst de accu gaan opwarmen. Dat kost veel energie en zie je zeker in het verbruik terug als je meerdere korte ritjes maakt. 130km/h rijden trekt je accu ook heel snel leeg.
Qua snelladen hetzelfde. Koude accu is langzaam laden. En als je dan bij de snellader aankomt met 30 á 40% lading in je accu dan zal het allemaal niet al te snel gaan.
Beste is om na een wat langere rit met een acculading van ruim onder de 20% aan te komen bij een snellader. Dan is de accu warm en gaat het laden met ±max vermogen.
Mijn e-Corsa kan met 100kW laden, maar ik heb nog nooit meer dan 70kW gezien volgens mij. Snelladen doe ik overigens maar heel zelden. Ik kan mijn auto gelukkig voor de deur opladen. Denk dat ik hooguit 15x bij een snellader gestaan heb in de laatste 4 jaar.
Cijfers van fabrikanten over snelladen zijn eigenlijk alleen maar haalbaar in optimale omstandigheden en de kans daarop is in de winter gewoon klein.
Wat betreft het voorverwarmen van de accu: dit doet de Peugeot dus NIET, ook niet voor snelladen.
Ik denk zelf dat hier een oorzaak van het probleem ligt.
Voor het beeld: een rit van 113 kilometer snelweg (cruise op 100 km/uur) op een zondag (weinig overig verkeer en dus weinig remmen/optrekken) resulteerde in een accu afname van 51%. Dit zou een range van 221 kilometer betekenen (fabrikant geeft 500 km op). Een gemiddeld verbruik van 28 Kwh/100 kilometer.
Dit zijn cijfers die ik van de Tesla bij lange na niet gewend ben (tenzij ik 170 km/uur zou rijden
[ Voor 11% gewijzigd door EricHens op 03-12-2024 13:39 ]
Voor zover ik weet warmt de accu op als de buitentemperatuur onder de ±10°C is. Dit gaat automatisch en begint zodra je de auto start.
Opwarmen voor snelladen doet ie inderdaad niet. Maar veel vermogen vragen of terugleveren aan een accu zorgt er ook voor dat de temperatuur stijgt.
28kWh/100km lijkt me inderdaad wel veel. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben.
Bandenspanning OK?
Heb je misschien hele grote wielen? Groter is onzuiniger. Kan meerdere procenten schelen tussen bijvoorbeeld 17' en 20" wielen.
Rijstijl anders vanwege uitproberen mogelijkheden nieuwe auto? Ik heb zelf wekenlang veel te hard opgetrokken bij elk stoplicht...
Winterbanden zullen waarschijnlijk ook wel wat meer verbruiken.
Mijn woon-werk is ±50km enkele reis. Als ik 's avonds thuis kom dan heb ik in de zomer tussen de 120 en 150 km range verbruikt. In de winter is het zo'n beetje tussen de 150 en 180km. Qua laden is dat tussen de 20 en 30 kWh volgens mijn laadpaal.
Begin november was het nog warm: toen zat ik op 18 kWh/100km gemiddeld. Beetje standaard traject in NL, dus veel 100 op cruisecontrol, wat file etc.
toen het rond de 2 zat, toen viel me ook op dat het verbruik fors hoger werd, vooral merkbaar bij korte ritjes. Maar ook toen zat ik bij lange ritten rond de 21kWh/100km. ik had overigens na 200km rijden (geladen tot 100%) toen nog 50% over... klopt bijna
Snelladen: Ik heb met deze auto al 3x snel geladen
ik heb de auto niet gekocht als snellaadmonster, want dat doe ik enkel richting wintersport en is me geen 20k extra (voor de kia ev9) waard. Het verbruik valt me echt enorm mee eigenlijk. De tesla hiervoor was natuurlijk zuiniger en laadde sneller. Maar was lelijker en kleiner
Op basis van jouw ervaringen heb ik nog enigszins hoop
Zijn deze cijfers (van afgelopen zondag) voor jou herkenbaar:
Verbruikscijfers boordcomputer
- Bij een snelheid van 50 km/uur: 21 Kwh per 100 kilometer
- Bij een snelheid van 100 km/uur: 27,5 Kwh per 100 kilometer
- Bij een snelheid van 130 km/uur: 38 Kwh per 100 kilometer
nee. zoals gezegd. ik zat 25-november op ~22 (ook een koude, regenachtige dag). Kun je als een 100km/u traject zien (rotterdam-utrecht-amsterdam)EricHens schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:17:
@prein2
Op basis van jouw ervaringen heb ik nog enigszins hoopDe vergelijk met mijn oude model 3 is natuurlijk niet helemaal fair, dat weet ik, maar een praktijkrange van 200 kilometer had ik dan ook weer niet verwacht.
Zijn deze cijfers (van afgelopen zondag) voor jou herkenbaar:
Verbruikscijfers boordcomputer
- Bij een snelheid van 50 km/uur: 21 Kwh per 100 kilometer
- Bij een snelheid van 100 km/uur: 27,5 Kwh per 100 kilometer
- Bij een snelheid van 130 km/uur: 38 Kwh per 100 kilometer
ik heb nog geen langere tijd 130 gereden. Misschien volgende week..
Voor nu eerst even de auto helemaal naar wens afstellen qua instellingen en de MyPeugeot app aan de gang krijgen, al lees ik nu dat dit nog wel eens een uitdaging kan gaan zijn.
Even gekeken: gemiddeld zit ik op 19,95kWh/100km na 1.622km.
Edit: zijn er hier eigenaren van een E-5008 die in de MyPeugeot app bij de individuele ritten het verbruik in kWh/100km zien? Deze blijft bij mij helaas op '-' staan en de helpdesk van Peugeot geeft aan dat dit de bedoeling is.
[ Voor 37% gewijzigd door rgras op 03-12-2024 19:20 ]
Zonder gekheid: bij mij in de app ook leeg inderdaad
Dit klopt niet en is tevens ook niet mogelijk met hoe het koelsysteem is ontworpen op de vorige generatie e-modellen van PSA.Paling1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:17:
Voor zover ik weet warmt de accu op als de buitentemperatuur onder de ±10°C is. Dit gaat automatisch en begint zodra je de auto start.
Wat jij ervaart is dat de 5 kW elektrische kachel de cabine snel probeert op te warmen voordat de warmtepomp de verwarming overneemt.
Als je direct na het starten de auto in de eco modus zet, wordt de elektrische kachel uitgeschakeld en is de verwarming volledig afhankelijk van de warmtepomp.
Prima auto, ook echt niet ontevreden over elektrisch rijden maar de volgende zaken zijn toch zeer irritant:
- Verbruik/range, de auto is gewoon niet efficiënt. Op de snelweg praktisch onbruikbaar voor lange afstanden.
- App, Stellantis is een gigantisch bedrijf maar de app integratie is bedroevend. Het duurt minimaal 1 minuut om de auto te laten voorverwarmen/koelen.
- Afschrijving, niet mijn probleem gelukkig maar vergelijkbare auto’s hebben in die 2,5 jaar €14000-16000 afgeschreven.
Blijf het bizar vinden dat de Model Y RWD van mijn ouders een lager verbruik heeft ondanks het grote verschil in afmetingen en gewicht. Daarnaast stijgt het verbruik niet met 30% in de winter en lijkt snelheid minder invloed te hebben.
Thanks! Vandaag heb ik een showroom model van de dealer meegekregen om te vergelijken. Deze is beduidend zuiniger dan mijn eigen auto (vergelijkbare cijfers, rond de 19,5 na 400 km). Op basis hiervan heeft de dealer een ticket aangemaakt bij Peugeot. Ben benieuwd..prein2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:06:
@EricHens even voor je gekeken vandaag. Rit van 100km, kwam volgens boordcomputer op 19,6 kwh per 100km.
Grotendeels met je eens, als is het punt over verbruik en range wel heel subjectief. Wij hebben met de e208 duizenden kilometers door West-Europa afgelegd met het gezin. Ja het kan sneller met betere EV's maar het is prima te doen.n0pe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:18:
Na 2,5 jaar e208 rijden ben ik blij dat het een private lease is en ik de auto weer mag inleveren over anderhalf jaar…
Prima auto, ook echt niet ontevreden over elektrisch rijden maar de volgende zaken zijn toch zeer irritant:
- Verbruik/range, de auto is gewoon niet efficiënt. Op de snelweg praktisch onbruikbaar voor lange afstanden.
- App, Stellantis is een gigantisch bedrijf maar de app integratie is bedroevend. Het duurt minimaal 1 minuut om de auto te laten voorverwarmen/koelen.
- Afschrijving, niet mijn probleem gelukkig maar vergelijkbare auto’s hebben in die 2,5 jaar €14000-16000 afgeschreven.
Blijf het bizar vinden dat de Model Y RWD van mijn ouders een lager verbruik heeft ondanks het grote verschil in afmetingen en gewicht. Daarnaast stijgt het verbruik niet met 30% in de winter en lijkt snelheid minder invloed te hebben.
Het is wel zonde dat de auto zo onzuinig is voor een relatief compacte auto met beperkt vermogen. Dat is iets wat Tesla zeker beter doet. Althans, Tesla's met warmtepomp. Die warmtepomploze Model 3 van m'n schoonouders is in de winter ook erg beperkt.
Het kan zeker maar voor mij persoonlijk moet je er te veel rekening mee houden bij de e208. Het verschil in verbruik bij 100 en 120/130 is heel groot. In de winter soms 25kwh/100 km, dan moet je toch wel heel vaak laden onderweg.Silvin schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:26:
[...]
Grotendeels met je eens, als is het punt over verbruik en range wel heel subjectief. Wij hebben met de e208 duizenden kilometers door West-Europa afgelegd met het gezin. Ja het kan sneller met betere EV's maar het is prima te doen.
Het is wel zonde dat de auto zo onzuinig is voor een relatief compacte auto met beperkt vermogen. Dat is iets wat Tesla zeker beter doet. Althans, Tesla's met warmtepomp. Die warmtepomploze Model 3 van m'n schoonouders is in de winter ook erg beperkt.
Als de e208 het verbruik en de laadsnelheid had van de model 3 dan had ik er meer plezier van gehad. Blijf het een fijne auto vinden om mee te rijden en zeker in de GT pack uitvoering is er weinig te klagen over gebruiksgemak en comfort.
Toen ik om 17.00 bij mijn klant de auto loskoppelde gaf de paal een storing aan en was er minder geladen dan normaal in dezelfde tijd.
Toen ik zojuist thuis de auto aan de paal hing hoorde ik het relais van de paal iedere keer aan en even later weer uit gaan.
Heb nog een andere paal geprobeerd met het zelfde resultaat.
Na 15 minuten wachten was er ook nog steeds 0kwh geladen.
Nu maar hopen dat de garage tijd heeft en snel aan een nieuwe lader kan komen maar daar zullen wel weer enkele maanden overheen gaan ben ik bang.
Aan alles komt een eind.
Je kan hoogstwaarschijnlijk nog wel snel (DC) laden en is alleen de omvormer kapot. Gaat nog steeds wel lang duren maar als vervangend vervoer moeilijk is dan kan dit je nog even helpen.Jaapio_B schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:56:
Volgens mij is bij mijn e208 vandaag de onboard lader er mee gestopt.
Toen ik om 17.00 bij mijn klant de auto loskoppelde gaf de paal een storing aan en was er minder geladen dan normaal in dezelfde tijd.
Toen ik zojuist thuis de auto aan de paal hing hoorde ik het relais van de paal iedere keer aan en even later weer uit gaan.
Heb nog een andere paal geprobeerd met het zelfde resultaat.
Na 15 minuten wachten was er ook nog steeds 0kwh geladen.
Nu maar hopen dat de garage tijd heeft en snel aan een nieuwe lader kan komen maar daar zullen wel weer enkele maanden overheen gaan ben ik bang.
Wanneer ik de laadkabel in mijn e-208 steek, gaat dit behoorlijk stroef. Ik moet echt wrikken en hard duwen voordat de laadkabel goed in de auto zit. Is dit normaal? Zo niet, weet iemand de oplossing hiervoor?
Hier hetzelfde.Jaapio_B schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:56:
Volgens mij is bij mijn e208 vandaag de onboard lader er mee gestopt.
2 dagen voor het einde van de fabrieksgarantie.
Dit is ook de reden dat ik een verlengde garantie heb genomen.
Ook al is die belachelijk duur geworden. Want blijkbaar heeft Peugeot zelf ook 0 vertrouwen in hun eigen product.
Nu na 2 weken weten ze nog geen levertijd van de OBC.
Die levertijd ben ik wel bang voor.Madman_K schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:09:
[...]
Hier hetzelfde.
Ook al is die belachelijk duur geworden. Want blijkbaar heeft Peugeot zelf ook 0 vertrouwen in hun eigen product.
Afgelopen zomer was de airco pomp van de mijne kapot. Dat duurde ook zo'n 2 maanden voordat ie binnen was.
Eigenlijk slecht dat die onderdelen zo slecht leverbaar zijn. Zeker die lader kan je eigenlijk niet missen.
Als snelladen wel werkt betekent dat in mijn geval nog steed 3 a 4 keer per week minimaal 30 minuten aan de snellader
Aan alles komt een eind.
Voor zover ik heb begrepen geeft Peugeot 4 jaar of 100K kilometer garantie op de obc. Die van mij is ook buiten fabrieksgarantie gratis vervangen incl vervangend vervoer. Vond ik dan weer geen slechte service.Madman_K schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:09:
[...]
Hier hetzelfde.
Als je dat doortrekt naar een elektrische auto die niet meer kan opladen na 110.000km of 5 jaar...
OBC wordt op VIN uitgegeven anders wordt die softwarematig niet geaccepteerd door de auto.Madman_K schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:09:
[...]
Hier hetzelfde.
Het duurt inderdaad lang toen ik nog een E-208 had duurde het maanden. Afijn ik weet niet hoe het nu is.
Ja de verlengde fabrieksgarantie wordt sinds stellantis niet meer door hun zelf geregeld maar door een externe partij. ik wilde ook mijn garantie maandje of 3 geleden verlengen (kan tot de laatste dag van je fabrieksgarantie) bij aanschaf van mijn 308 Hybrid was 2 jaar extra 400/500 euro nu was het 1200.
Dat is echt de omgekeerde wereld.
De definitie van garantie is toch dat je als fabrikant/verkoper de zekerheid geeft dat iets een succes wordt? Dat je zoveel vertrouwen in je product hebt dat je zegt: het gaat gedurende de komende X jaar zo goed werken, dat durf ik aan! En werkt het niet? Dan neem ik het voor mijn rekening, maar ik vertrouw erop dat het goed komt en dat het gewoon blijft werken!
Nu draaien ze het om. Wij weten zeker dat het een succes wordt, maar dat kost je wel 1200 euro.
Gebeurt er iets in die periode? Dan hebben wij 1200 euro van jou (en vele anderen die de extra garantie ook gekocht hebben) in onze zak zitten waarmee we dat probleem gaan verhelpen. Gebeurt er niets? Dan hebben wij mooi 1200 euro verdiend.
En ja... gebeurt er iets wat meer dan 1200 euro kost, dan is dat ondernemersrisico. Had je er maar van tevoren voor moeten zorgen dat je zeker wist dat je die garantie kon geven. Dat je dus zo trots op je product kon zijn.
Je zou ook eens een OBC uit een in de prak gereden auto kunnen monteren...FNale schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:23:
[...]
OBC wordt op VIN uitgegeven anders wordt die softwarematig niet geaccepteerd door de auto.
Het duurt inderdaad lang toen ik nog een E-208 had duurde het maanden. Afijn ik weet niet hoe het nu is.
Ja de verlengde fabrieksgarantie wordt sinds stellantis niet meer door hun zelf geregeld maar door een externe partij. ik wilde ook mijn garantie maandje of 3 geleden verlengen (kan tot de laatste dag van je fabrieksgarantie) bij aanschaf van mijn 308 Hybrid was 2 jaar extra 400/500 euro nu was het 1200.
Maargoed, ergens snap ik het wel. Als die dingen niet op VIN gelockt zijn wordt er aan de lopende band ingebroken bij deze auto's om de OBC te jatten, die dingen sterven met enige regelmaat en vervanging duurt maanden, dus er is wel een markt voor.
Betreft Peugeot heb ik het er helaas vaak uitgekregen vooral toen ik een 308 GTI 270 By Peugeot Sport had toen was het 369 was voor extra 2 jaar.PdeBie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:42:
Betalen voor extra garantie? Nooit van mijn leven.
Dat is echt de omgekeerde wereld.
De definitie van garantie is toch dat je als fabrikant/verkoper de zekerheid geeft dat iets een succes wordt? Dat je zoveel vertrouwen in je product hebt dat je zegt: het gaat gedurende de komende X jaar zo goed werken, dat durf ik aan! En werkt het niet? Dan neem ik het voor mijn rekening, maar ik vertrouw erop dat het goed komt en dat het gewoon blijft werken!
Nu draaien ze het om. Wij weten zeker dat het een succes wordt, maar dat kost je wel 1200 euro.
Gebeurt er iets in die periode? Dan hebben wij 1200 euro van jou (en vele anderen die de extra garantie ook gekocht hebben) in onze zak zitten waarmee we dat probleem gaan verhelpen. Gebeurt er niets? Dan hebben wij mooi 1200 euro verdiend.
En ja... gebeurt er iets wat meer dan 1200 euro kost, dan is dat ondernemersrisico. Had je er maar van tevoren voor moeten zorgen dat je zeker wist dat je die garantie kon geven. Dat je dus zo trots op je product kon zijn.
Ik had een reparatie van 6300 euro (bak, koppeling, torsen mechanische diff en as kapot) na 3,5 jaar Peugeot Nederland wilde een coulance doen van 50% maar toen melde ik dat ik extra garantie had gekocht en scheelde toch aardig. Dan vindt ik 369 op zo'n grote aankoop wel meevallen maar ik begrijp je punt.
Klopt helemaal, volgens de wettelijke garantie moet een product voldoen aan de redelijke verwachtingen, en onderdelen zoals een versnellingsbak en koppeling horen veel langer mee te gaan dan 3,5 jaar. Zelfs zonder fabrieksgarantie had @FNale op basis van de verwachte levensduur waarschijnlijk recht gehad op volledige vergoeding van de reparatiekosten.PdeBie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:55:
@FNale als jij na 3,5 jaar dat allemaal stuk hebt, dan is dat gewoon garantie want de verwachte levensduur van die onderdelen ligt zeker hoger dan 3,5 jaar.
Gemiddelde Peugeot dealer is tegenwoordig niet meer zo meedenkend en daar zit je dan een lange tijd zonder auto. Vaak genoeg mensen op het peugeot forum gezien die gewoon geen antwoord krijgen.
Maar goed geeft wel stof tot nadenken bij mijn huidige ga ik het sowieso niet doen met de nieuwe prijzen.
[ Voor 14% gewijzigd door FNale op 11-12-2024 18:18 ]
Is het normaal dat er zolang geen updates zijn? En weet iemand hoe je handmatig kunt updaten?
Kijk eens op peugeot-meeting.nl. Ik update al jaren handmatig (en rijdend)roelg90 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:09:
Mijn 308 SW uit 2022 heeft zijn laatste update in 2023 gehad. Nu dus al ruim een jaar zonder nieuwe updates. Alles gaat OTA, maar er zitten veel bugs in, zoals een wegvallende GPS.
Is het normaal dat er zolang geen updates zijn? En weet iemand hoe je handmatig kunt updaten?
Bedankt daar even rond gekeken.jan390 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:42:
[...]
Kijk eens op peugeot-meeting.nl. Ik update al jaren handmatig (en rijdend)
Maar nu bevestiging gehad dat een handmatig update dus niet mogelijk is met een IVI systeem. Hier kan ik alleen maar gefrustreerd van raken, wat is dat toch met software en auto industrie. Het is toch van de zotte dat je een OTA systeem implementeert en dan geen optie geeft om het handmatig te doen in geval dat de OTA's niet werken. Volgende auto wordt geen Peugeot.
Is er iemand die ook deze ervaring heeft? Of die weet waarbij dit zou kunnen aanpassen?
Er zijn inderdaad niet vaak updates heb er nu 3/4 gehad sinds 2022 en nu al 6/7 maanden niks.roelg90 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:09:
Mijn 308 SW uit 2022 heeft zijn laatste update in 2023 gehad. Nu dus al ruim een jaar zonder nieuwe updates. Alles gaat OTA, maar er zitten veel bugs in, zoals een wegvallende GPS.
Je kan checken of er nieuwe klaar staan, als je binnen bereik van je thuiswifi staat die ook even aansluiten helpt ook.
Lijkt mij een elektrische stuurbekrachtings issue en ja die is snelheidsafhankelijk niet eerder over gelezen ook niet op het Peugeot forum. Ik weet wel dat die in de sport stand zwaarder stuurt dus misschien kan je kijken of het gedrag veranderd.engelbertus schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:16:
Ik heb een 308 1.2 van 2022, ik heb hem nog niet lang. Ik vindt het sturen best zwaar gaan op de snelweg. Het lijkt alsof je eerst een stukje moet duwen voordat het de wielen daadwerkelijk beginnen te sturen. Mogelijk om kleine onbedoelde stuurbewegingen te voorkomen.. Icm de Kane assist is dat storend. Hele kleine stuurcorrecties zijn zo slecht te doen zodat je telkens gecorrigeerd gaat worden door de laneassist, die stuurt je alleen weer weg van de lijn, waarna je zelf weer de goeie lijn moet opsturen. ik vind het best belastend, ik meen ooit ergens in de menu’s iets voorbij te hebben zien komen over een systeem dat iets doet met de stuurbekrachtiging oid, maar kan hiervan niets meer terugvinden. (Hoe het heet of werkt of dat je het aan of uit kunt zetten)
Is er iemand die ook deze ervaring heeft? Of die weet waarbij dit zou kunnen aanpassen?
Of heb je toevallig driving assist aanstaan (groene stuur) en zit je tegen de computer handje te drukken.
[ Voor 61% gewijzigd door FNale op 12-12-2024 09:26 ]
Ik merk met name het verschil tussen de 308 en de egolf. Daarin stuur je heel geleidelijk en met nauwelijks moeite een hele lange flauwe bocht, bijna onbewust. Het is niet zo dat je heel hard moet duwen, maar er is wel een soort weerstand die overwonnen moet worden voordat de wielen daadwerkelijk iets bijsturen, en dan is de bijsturing meer dan bij het heel subtiel bijsturen in de egolf.bij de egolf stuur je bijna vanuit de vingers of de pols. Bij de 308 ervaar ik dat ik dat vanuit de schouder doe. Dat is inspannender omdat dan de hele arm op spanning komt.
Met name bij Kane assist in flauwe bochten is het vervelend. Door de meer weerstand stuur ik blijkbaar minder mee met de bocht, waardoor laneassist zich ermee bemoeit, en ik alleen de andere kant op wordt gestuurd ipv keurig met de bocht mee, en dat moet je dan weer corrigeren.
Maar er is niemand die zich herkent hierin? Of weet of er modes of stuurbekrachtigingsstand op zit die zich met het sturen bemoeit, of waar die optie te vinden is in de menu’s?
[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 12-12-2024 14:49 ]
(offtopic, I know... I'll see myself out)
Mijn 2003 SW heeft kennelijk een hekel aan E10 en gooit een CEL na ongeveer een halve tank op E10 te hebben gereden en gaat vervolgens weer uit wanneer ik weer een aardige tijd op E5 doorrij. Nu moet ik zeggen, ik tank alleen maar E5 sinds E10 over het algemeen rotzooi is, maar toch ben ik lichtelijk benieuwd wat de code triggert.
Laatst heb ik voor een prikkie een Lexia interface van een collega van me kunnen overkopen, scan erop losgelaten en de enige historische code die ik kan vinden is P1327, vermoedelijk komt deze steeds terug wanneer de motor op E10 loopt. Vaak is deze fout gerelateerd aan de coil pack of de bougies die niet helemaal lekker zijn.
:strip_exif()/f/image/AAAT2uGPdGdCEX7TM2x1g3ix.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door VikeeVeekie op 19-12-2024 13:52 ]
Maargoed, hoe is je bobine en hoe zijn je bougies? Staan je bougies droog of staan de gaten vol olie?
Goede vraag, de bougies en boubine heb ik verder nog niet nagelopen aangezien ik nu maandenlang al geen E10 meer heb getankt en dus ook geen motorstoring heb gehad. De bougies zullen makkelijk na te lopen zijn maar nog geen idee hoe ik het beste kan checken of de boubine inderdaad in een goede staat is. Diagbox heeft nogal een learning curve omdat je diagnostics voor de motor all over the place zijn en ik timing, etc nog niet heb kunnen vinden._JGC_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:12:
@VikeeVeekie Hier een 307 met NFU motor op LPG met afwisselend 25 liter E10 en E5 tanken. Die storing is iets met bougies, bobine of timing, maar kan ook een fout zijn door een draadbreuk of een externe storing. Kwam bij het zoeken iemand tegen die de foutmelding kreeg omdat zoonlief LED lampjes in de infodisplay had gebouwd...
Maargoed, hoe is je bobine en hoe zijn je bougies? Staan je bougies droog of staan de gaten vol olie?
Bougies gewoon even eruit draaien. Als ze in de olie staan zijn je kleppendekselpakkingen lek. Als ze versleten zijn moet je ze vervangen. Wel opletten met uitdraaien: als ze in de olie staan loopt dat zo je blok in.VikeeVeekie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:04:
[...]
Goede vraag, de bougies en boubine heb ik verder nog niet nagelopen aangezien ik nu maandenlang al geen E10 meer heb getankt en dus ook geen motorstoring heb gehad. De bougies zullen makkelijk na te lopen zijn maar nog geen idee hoe ik het beste kan checken of de boubine inderdaad in een goede staat is. Diagbox heeft nogal een learning curve omdat je diagnostics voor de motor all over the place zijn en ik timing, etc nog niet heb kunnen vinden.
Bobine is lastig testen, volgens mij kan dat niet met de software.
Naar mijn weten ontsteekt E10 niet moeilijker dan E5, dus waarom je blok wel goed op E5 loopt en storingen geeft met E10 is mij een raadsel.
Die foutcode P1327 heeft waarschijnlijk te maken met het kloppen (of "pingelen") van de motor. Dat is wat er gebeurt als het brandstofmengsel in de cilinders te vroeg of onregelmatig explodeert. Dit kan voorkomen omdat E10-brandstof anders verbrandt dan E5. E10 heeft 10% ethanol, wat de verbranding armer kan maken en de motor gevoeliger voor kloppen.VikeeVeekie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:44:
Nu ben ik benieuwd, zijn er toevallig anderen hier die ook een Peugeot 307 SW met een NFU blok rijden en onderstaande ook ervaren?
Mijn 2003 SW heeft kennelijk een hekel aan E10 en gooit een CEL na ongeveer een halve tank op E10 te hebben gereden en gaat vervolgens weer uit wanneer ik weer een aardige tijd op E5 doorrij. Nu moet ik zeggen, ik tank alleen maar E5 sinds E10 over het algemeen rotzooi is, maar toch ben ik lichtelijk benieuwd wat de code triggert.
Laatst heb ik voor een prikkie een Lexia interface van een collega van me kunnen overkopen, scan erop losgelaten en de enige historische code die ik kan vinden is P1327, vermoedelijk komt deze steeds terug wanneer de motor op E10 loopt. Vaak is deze fout gerelateerd aan de coil pack of de bougies die niet helemaal lekker zijn.
[Afbeelding]
De klopsensor in je motor detecteert dit en probeert het op te lossen door de ontsteking aan te passen, maar als het te vaak voorkomt, krijg je een foutmelding. Bij oudere auto's zoals jouw 307 is de motor vaak beter afgestemd op E5, waardoor je dit probleem niet hebt als je E5 tankt.
Het probleem kan ook verergerd worden door oude bougies, een zwakke coil pack (ontstekingsmodule), of een klopsensor die te gevoelig is. Als je al E5 blijft tanken en de foutcode toch nog regelmatig terugkomt, zou ik beginnen met het checken of de bougies en de coil pack nog in goede staat zijn. Maar zolang je E5 tankt en de code niet meer terugkomt, is het waarschijnlijk gewoon de brandstof die het probleem veroorzaakt.
Van welk jaar is de auto?
Het gekke is dat voor de zomerbanden wissel dit niet nodig was en de auto gewoon recht rijdt. Meer mensen met vergelijkbare klachten?
Ik wil dus graag eens de vraag leggen bij verschillende Peugeot Boxer eigenaren en/of kenners maar ik weet niet goed waar ik dit kan doen. Tips?
Welk Peugeot forum heb jij het over? Ik ga eens een kijkje nemen daar.FNale schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:16:
Vaak genoeg mensen op het peugeot forum gezien die gewoon geen antwoord krijgen.
Ik ken de 2.2 motor niet, de 1.4 en de 1.6 wel, die hebben een klep tussen de turbo en de luchtinlaat zitten. Die wordt magnetisch bediend, als die gaat klepperen hoor je ook getik. Als je toeren maakt staat die klep open, stationair hoort ie dicht te staan.BramCoding schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:00:
Ik heb een Peugeot Boxer 2.2 BlueHDI 140pk versie in onze buscamper maar die zit met een vervelende tik in de motor bij het stationair stilstaan. Van zodra er wat toeren gemaakt worden gaat dit over.
Ik wil dus graag eens de vraag leggen bij verschillende Peugeot Boxer eigenaren en/of kenners maar ik weet niet goed waar ik dit kan doen. Tips?
Zit een stekkertje aan, zonder signaal is de klep open, trek de stekker er eens af, dan weet je of het de klep is.
Je moet daar wel een voorstel topic maken, anders heb je een ban aan de broek voordat je er erg in hebt.FNale schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:41:
https://peugeot-community.nl
Zit aardig wat kennis daar.
[ Voor 44% gewijzigd door FNale op 27-12-2024 18:20 ]
Wat doe ik verkeerd…?
Precies dit:DigitalExorcist schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:45:
Vraagje. Ik heb sinds gisteren een 208 Active uit 2022 met cruise control. Ik krijg alleen de cruise control niet aan de praat. De begrenzer werkt (meestal) wel maar de cc lukt me niet. De display blijft zeggen dat de Cruise Control niet beschikbaar is omdat ik een snelheid moet instellen, maar ongeacht of ik Set + of - gebruik stelt ie geen snelheid in…
Wat doe ik verkeerd…?
Aangezien jij aangeeft dat de begrenzer het wel doet, schakel jij niet over naar de CC.Twardt schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:30:
Er zit een wieltje op de CC hendel. Die moet je even in de juiste stand zetten. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke kant je op moet draaien, maar daar kom je wel achter.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/