[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 24.664 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

AMD’s 45nm K10.5 scheduled for 1H 2009

A year from now

It looks like AMD is also working on a new version of Tri core and the company plans to run some interesting marketing for these parts. Tri core will probably be very close to performance to any quad core, especially in everyday applications and AMD wants to benefit that fact.

The new K10.5 is 45nm and it is codenamed Hexa. It is AM2+ and AM3 compatible and we are expecting two different version. The AM3 version supports DDR3 while the AM2 part supports DDR2 memory.

The new Tri core chip will have 6MB of L3 cache and there will be a version without L3 cache, probably significantly cheaper.

This makes sure that K10 based Toliman is not just a one time thing and that AMD plans to continue it in 2009.

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=5687&Itemid=35
Vraag me af of dit klopt, want amd geeft namelijk hele andere geluiden af. :+ Of de titel is niet helemaal juist en moet er eigenlijk "AMD's 45nm Tri core K10.5 scheduled for 1H 2009" staan :P
De_Bastaard schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:48:
Waar blijven die nieuwe moederborden met 780 chipset van AMD nou :? Ik hoop toch écht dat ze die zeer snel gaan releasen!
Die komen begin maart, en zijn vanaf 23 januari al te koop in China, volgens tig nieuws berichten. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 12-02-2008 16:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Astennu schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:04:
Tja ik merk het toch anders meeste kennen wel intel en geen AMD. Ze vragen vaak ook om een centrino laptop en voorheen een pentium computer. Denk dat dat nog steeds speelt.
Dat gaat dan al over mensen die er iets meer van kennen, klaarblijkelijk (of doen alsof). Als ik het tegen moeder (of vriendin of baas of..) heb over een processor kijken ze met die grote koeie-ogen naar me alsof ik god hemzelf was. Laat staan dat ze Athlon/Pentium of zelfs AMD/Intel kennen.

Intel, van de FBI van in de films? *zucht* ja, baas

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
mieJas schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:28:
[...]

Dat gaat dan al over mensen die er iets meer van kennen, klaarblijkelijk (of doen alsof). Als ik het tegen moeder (of vriendin of baas of..) heb over een processor kijken ze met die grote koeie-ogen naar me alsof ik god hemzelf was. Laat staan dat ze Athlon/Pentium of zelfs AMD/Intel kennen.

_/-\o_

Maar het is triest bij sommige mensen ja. Haal je eens een PC open: "Betaal ik voor 99% lucht?! [Lees: "WHAAT!"]". Juist ja. Om er voor te zorgen dat de rest van de investering blijft werken... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Binnenkort een reviewtje van een Asus M3A met 770 chipset van mijn kant.
Hier op GoT ben ik nog geen ervaringen tegengekomen.
Ik ben benieuwd of het verschil uitmaakt met mn nu dode DS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:55
mieJas schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:28:
[...]

Die heb je inderdaad ook :) maar ook meer mensen gaan op internet zoeken bij websites van computer bladen en die raden intel te vaak aan :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05
Anoniem: 91868 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:45:
die krijg ik als het goed is vandaag binnen, tezamen met een X2 6400+. kon in het algemeen weinig reviews vinden met vergelijkingen naar andere planken

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
WTF heb je gedaan met je DS4?

Beter gezegd, wat moet ik juist niet doen met mijn DS4 :+

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 13-02-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:16:
[...]

WTF heb je gedaan met je DS4?

Beter gezegd, wat moet ik juist niet doen met mijn DS4 :+
Te hoge oc ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

BIOS reset?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Wat heb je met je DS4 gedaan dan?

[ Voor 77% gewijzigd door Stephan224 op 13-02-2008 17:18 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 20:03
Dat heeft hij toch al gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 19:12

EaS

Verse 'roadmap':

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/bto/20080213/amd-q208-roadmap-small.jpg

• Astennu
Hopelijk komen ze nu ook een keer met een High end notebook chippie zoals een HD3850 mobility of zo. IPV een opgeleukte veel te trage 2600.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Astennu schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:58:
[...]

Hopelijk komen ze nu ook een keer met een High end notebook chippie
Mobility Radeon 3780, einde Q108. Lees!

Yes, but no.

• Astennu
mieJas schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:34:
[...]

Och lol hoe heb ik nou gezien dat er HD3800 stond :| niet helemaal wakker volgens mij :O Wel verleidelijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 14-02-2008 10:02 ]

Zo te zien komen dus de triplecores spoedig!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
Benieuwd of er nou met AMD Overdrive een 4e core is te unlocken bij de triple cores.

• GENETX
mieJas schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:34:
[...]

Mobility Radeon 3870, einde Q108. Lees!
:+

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Op de beurs gaan weer enorme hardnekkige geruchten dat nVIdia AMD gaat overnemen. Zal interessant worden, andere kandidaat is IBM.

http://blogs.barrons.com/...ia-could-buy-the-company/

• Avalaxy
NVIDIA? No way, dan hebben ze een compleet monopolie in het enthousiast en mid-range segment. IBM? Onwaarschijnlijk, dan zouden ze de x86 markt op gaan, niet het gebied waar IBM zich bezighoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

leonpwner1 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 22:19:
NVIDIA? No way, dan hebben ze een compleet monopolie in het enthousiast en mid-range segment. IBM? Onwaarschijnlijk, dan zouden ze de x86 markt op gaan, niet het gebied waar IBM zich bezighoudt.
toch zou het wel mooi zijn als je de performance van Nvidia hebt en de kwaliteit van ATI :) maar toch denk ik dat het niet waar is. Maar dat IBM, AMD gaat overnemen dat kan ik nog wel geloven .. en hopen dat het waar is. om een of andere reden vind ik toch dat IBM en AMD wel een goed team vormen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Zo noway is dat niet hoor. Nvidia kan natuurlijk ook ATI weer van de hand doen he.
Het aantal geruchten wat we de laatste tijd langs hebben zien komen wijst er eigenlijk wel op dat er wat staat te gebeuren. Ik ben daarbij ook niet erg onder de indruk van het optreden van het bestuur. Dat komt over het algemeen niet erg daadkrachtig over imo.

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 10:48
leonpwner1 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:29:
Benieuwd of er nou met AMD Overdrive een 4e core is te unlocken bij de triple cores.
wat denk jezelf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Die extra core is echt niet dmv een software-hack te activeren hoor... Die dingen zijn gelasercut vanaf het bakprocess alleen al. Vergeet dat maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
Inmiddels heb ik de M3A maar er zijn veel problemen, m.n. bij de LAN-drivers welke de hele pc laten bevriezen. Op het Asus forum schieten de replies als paddestoelen uit de grond. Mocht je iets weten dan houd ik me aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

Als dat bord de zelfde ondersteuning gaat krijgen als destijds m'n A8R32-MVP wens ik je veel sterkte,
Die ondersteuning van Asus heb ik het niet meer zo op 7(8)7

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

jeehaa schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:02:
[...]

Inmiddels heb ik de M3A maar er zijn veel problemen, m.n. bij de LAN-drivers welke de hele pc laten bevriezen. Op het Asus forum schieten de replies als paddestoelen uit de grond. Mocht je iets weten dan houd ik me aanbevolen
Ja niet de asus drivers gebruiken, maar de drivers van de fabrikant van de lan chip. ;) (Ik pak nooit de drivers van de asus site)

Welke lan chip word er gebruikt of gebruiken ze die van de chipset? (Ik ga even kijken of ik iets voor je kan vinden)

Ik wilde het bord morgen zelf gaan halen, misschien als ik tijd heb haal ik hem straks wel even en kan ik ook even mee klote, mag hem toch terug brengen als hij niet bevalt en neem ik gewoon een andere mee. Op de Gigabyte DS4 of DS3 is eigenlijk mijn oog gevallen, maar wil de asus ook graag even uitproberen.

Even vraagje aan de DS4 gebruikers is een 8pins cpu aansluiting nodig, of volstaat 4pins P4 12v stekkertje ook? want die heb ik van mijn voeding verwijderd namelijk. (Dan moet ik namelijk ook even een nieuwe voeding mee pakken.)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
mad_max234 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:37:
[...]

Ja niet de asus drivers gebruiken, maar de drivers van de fabrikant van de lan chip. ;) (Ik pak nooit de drivers van de asus site)

Welke lan chip word er gebruikt of gebruiken ze die van de chipset? (Ik ga even kijken of ik iets voor je kan vinden)
probleem zit hem in de Atheros L1 Ethernet onboard kaart. Geen van de gebruikers heeft op dit moment een (blijvend) werkende LAN-verbinding.
http://vip.asus.com/forum...3A&page=1&SLanguage=en-us

Enkele gebruikers hebben persoonlijk contact opgenomen met asus die aangeeft dat ze de borden kunnen terugsturen. Maar er zijn ook mensen die aangeven de planken te hebben omgeruild maar met hetzelfde probleem zitten opgezadeld. Op het support forum heeft tot nu toe geen medewerker van Asus gereageerd op de vele meldingen. Ik heb inmiddels de bios naar 0601 gebracht (beta) maar ook dat helpt niets. Tijdens het installeren van de drivers (2.4.7.10) bevriest het beeldscherm, al is de muis nog bestuurbaar in ' sprongen'. HDD activiteit wordt 0 en CPU gebruik ~100%. Het installeren van oudere drivers geeft hetzelfde beeld, of vista(64) geeft aan dat de geselecteerde drivers ouder zijn dan de huidig geinstalleerde... Krijgt nog wel een staartje voor Asus, zo lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mad_max234 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:37:
[...]

Ik wilde het bord morgen zelf gaan halen, misschien als ik tijd heb haal ik hem straks wel even en kan ik ook even mee klote, mag hem toch terug brengen als hij niet bevalt en neem ik gewoon een andere mee. Op de Gigabyte DS4 of DS3 is eigenlijk mijn oog gevallen, maar wil de asus ook graag even uitproberen.

Even vraagje aan de DS4 gebruikers is een 8pins cpu aansluiting nodig, of volstaat 4pins P4 12v stekkertje ook? want die heb ik van mijn voeding verwijderd namelijk. (Dan moet ik namelijk ook even een nieuwe voeding mee pakken.)
Hm dat zou ik ook moeten proberen dan misschien. Ik heb al een moederbord gefrituurd doordat ik een keer de lankabel eruit trok en nu bij de nieuwe loopt hij ook altijd vast als ik ook maar iets met de lan doe (eruit halen, modem opnieuw opstarten etc).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lijk me sterk dat je een moederbord kan slopen door de lan kabel eruit te trekken, want dat kan namelijk gewoon, die kan je gewoon eruit trekken en een andere erin stoppen. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Heb je kast wel geaard? en je modem is die wel helemaal lekker?

Ik snap je probleem niet helemaal en wat nu je DS deed overleiden?

Gebruikt je vista? zo ja meld je dan eens af en meld je dan weer opnieuw aan, en kijk dan eens of je wel weer verbinding krijgt.

[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 15-02-2008 16:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn DS4 is ook stuk gegaan op de LAN poort ,het bord was ook extreem onstabiel met de phenom 9500 erop.Nu heb ik een nieuw DS4 mobo en het is nog steeds zwaar onstabiel.
Ik denk dat ik de oorzaak moet zoeken bij de Phenom,het lijkt me zwaar sterk dat mijn DS4 niet goed is.
Nooit heb ik problemen gehad met AMD cpu's,tot ik de overstap deed maken van socket 939 naar AM2+.
Heel triest allemaal als je ziet hoeveel geld ik erin heb gestoken....

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Weird, nog steeds geen enkel probleem met mijn eigen DS4 hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iets gaat er niet goed bij jou, maar wat? Phenom al omgeruild of laten testen? Kan best gebeuren dat er eens een cpu niet lekker is vanuit de fabriek, al gebeurt dat echt bijna nooit. Ik heb in al die jaren het persoonlijk nog nooit mee gemaakt zowel niet bij amd als bij intel of VIA.

Ik verdenk altijd het geheugen meestal als eerste omdat ik in het verleden daar ver weg de meeste problemen mee heb gehad en gezien bij net nieuw gebouwde systemen, en als aller laatste een cpu omdat ik daar nog nooit problemen mee heb gehad.

Maar bij dit soort zaken moet je toch alles testen en één voor één uitsluiten , zit weinig anders op.

En stuk gegaan op de lan poort, duid eerder op een brak moederbord of kortsluiting in de kast of bedrading.

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 15-02-2008 17:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik weet even niet waar ik de fout moet zoeken ,het geheugen wat ik gebruik is Corsair XMS2 2x2Gb PC6400 rev 1.3 met timings 5-5-5-12
Heb het goed getest met memtest en daar zijn geen fouten in voorgekomen.
Wat ook wel vaag is dat geen van beide DS4 mobo's met mijn Radeon x800 gto2 ken werken.
Daarom heb ik maar een radeon 3850 gehaald wat wel meteen werkte.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Speedy-J schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:13:
Ik weet even niet waar ik de fout moet zoeken ,het geheugen wat ik gebruik is Corsair XMS2 2x2Gb PC6400 rev 1.3 met timings 5-5-5-12
Heb het goed getest met memtest en daar zijn geen fouten in voorgekomen.
Wat ook wel vaag is dat geen van beide DS4 mobo's met mijn Radeon x800 gto2 ken werken.
Daarom heb ik maar een radeon 3850 gehaald wat wel meteen werkte.
Ja memtest zegt ook niet alles, heb zelf ook welles gehad dat ik 12 uur memtest had gedraait en naar 1 uurtje gamen de pc uitviel, lag dus wel mooi aan het geheugen dat iets te snel liep, maar geen 1 memtest die fouten aangaf.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

jeehaa schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:05:
[...]

probleem zit hem in de Atheros L1 Ethernet onboard kaart. Geen van de gebruikers heeft op dit moment een (blijvend) werkende LAN-verbinding.
http://vip.asus.com/forum...3A&page=1&SLanguage=en-us

. HDD activiteit wordt 0 en CPU gebruik ~100%.
Een soortgelijk gevalletje had ik ook met vista. Bij mij was het probleem dat ik Framework 1-3 al had geinstalleerd maar dat een aantal updates daardoor niet konden installeren. Mss ook bij jou het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

jeehaa schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:02:
[...]

Ik heb net mijn M3A opgehaald samen met 2x1024MB corsair XMS 6400 4-4-4-12 rev 2.1. Ik zal dus pas op zijn vroegst vanavond kunnen testen.

Wel een mooi bordje en kost niet veel. :)

Edit/

Mijn voeding maakt ineens een sissend geluid (spoeltje of zo) met dit moederbord, sluit ik het oude moederbord weer aan is het weg. :P Morgen maar even de voeding open maken en een dot silicone kit erin spuiten. :)

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 16-02-2008 16:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
Hekking schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 18:36:
[...]

Een soortgelijk gevalletje had ik ook met vista. Bij mij was het probleem dat ik Framework 1-3 al had geinstalleerd maar dat een aantal updates daardoor niet konden installeren. Mss ook bij jou het geval?
Interessant, dat moet ik morgen even bekijken . eerst uitvinden hoe ik framework er weer uit werp ;)
mad_max234 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 15:22:
[...]

Ik heb net mijn M3A opgehaald samen met 2x1024MB corsair XMS 6400 4-4-4-12 rev 2.1. Ik zal dus pas op zijn vroegst vanavond kunnen testen.

Wel een mooi bordje en kost niet veel. :)

Edit/

Mijn voeding maakt ineens een sissend geluid (spoeltje of zo) met dit moederbord, sluit ik het oude moederbord weer aan is het weg. :P Morgen maar even de voeding open maken en een dot silicone kit erin spuiten. :)
kost idd niet veel ;) dat sissen is raar. hopen dat er geen sluiting op het bord zelf zit. Ga je een fresh OS install doen? anders even bovenstaande reply van Hekking in gedachten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee komt echt uit de voeding en is helemaal niet zo raar, komt wel vaker voor ook de moederbord spoelen kunnen geluid gaan maken als er de juiste vlottage doorheen gaat. (resonantie van een spoel of condensator) Mijn oude bord trekt schijnbaar net een andere voltage door die spoelen waardoor ze niet gaan trillen.

En kan je zeggen dat mijn lan verbinding tot nu toe stabiel is, heb er net 10GB doorheen getrokken, ga zo nog even heel veel kleien betstanden door heen trekken en zal ze met PAR controleren of ze beschadig zijn of corrupt.

En ja natuurlijk doe ik heb ik er een fresh instal gedaan, dan weet ik zeker dat ik geen gekloot krijg. (heb geen zin in puzzelen vandaag dus fresh instal en geen overklok en geheugen lekker los, zodat er geen rare problemen opduiken die ik zo 1 2 3 niet kan verklaren ;) )

Edit/

Ik gebruik XP met alle update en .net update slipstreamed, maar toch bedankt. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 16-02-2008 21:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

AMD is toch eigenlijk al de x86 afdeling van IBM? ;)
Alleen dan zou het officieel worden. Minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 126513 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 17:27:
AMD is toch eigenlijk al de x86 afdeling van IBM? ;)
Alleen dan zou het officieel worden. Minder...
Hoe kom je daarbij? Het is gewoon een eigen, beursgenoteerd, bedrijf wat geheel los staat van IBM zover ik weet. Ze ontwikkelen wel enkele dingen samen met IBM (en nog een hoop andere bedrijven) zoals hun 45nm procédé maar meer ook niet. Anders hadden ze nu waarschijnlijk ook niet in geldnood gezeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

jeehaa schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:59:
[...]

kost idd niet veel ;) dat sissen is raar. hopen dat er geen sluiting op het bord zelf zit. Ga je een fresh OS install doen? anders even bovenstaande reply van Hekking in gedachten houden
Zo het sissen is ook weg, heb een nieuwe voeding (Cooler Master Real Power M520) en deze maakt geen geluid meer. En ik ben geen problemen tegen gekomen omtrent de Lan verbinding, gewoon eerst alle windows updates binnen halen dan alle .net frameworks (ook de fixen) en dan pas beginnen met de drivers van je chipset dan je videokaart en de rest maakt niet zoveel uit in welke volgorde je dat doet.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik had hier en hier wat gelezen over hoe het zit met het geheugen en de processor van AMD's. Dan had ik een vraag voor de AMD Athlon X2 BE 2xxx serie. Er is een versie met 1900MHz een met 2100MHz en een met 2300MHz. Als je dat in combineerd met PC 6400 geheugen dan krijg je het volgende:

1900MHz/400 = 4,75 => geheugen loopt op 380MHz = 95%
2100MHz/400 = 5,25 => geheugen loopt op 350MHz = 87,5%
2300MHz/400 = 5,75 => geheugen loopt op ~383.3MHz = ~95,83%

Afgezien dat het een beetje onhandig was van AMD om de kloksnelheid van deze processors op oneven aantal te zetten i.p.v. even, vroeg ik me af of de prestatie tussen deze opties allemaal wel zoveel gaat schelen. De beste optie van deze drie is waarschijnlijk wel de 2300MHz versie, omdat die het meest efficiënt is. Langzamer geheugen nemen is ook niet echt nodig omdat PC 6400 geheugen bijna even goedkoop is als langzamer geheugen op het moment. Echter het gaat voornamelijk om de 1900MHz en de 2100MHz versie (omdat de 2300MHz toch wel iets duurder is). Omdat de een een hogere kloksnelheid heeft en de andere iets langzamer geheugen.

Edit:
Ook had ik hier gelezen dat Intel dus door de FSB een beperking heeft van de geheugenbandbreedte en AMD niet.

Voorbeeld:
AMD met 4x PC-4200 geheugen met 2x dual channel.
Proc: 2100MHz / 266 = ~7,89 => geheugen loopt op 262,5MHz.
Door dual channel: 4x262,5 = 1050MHz.
1050.000.000 x (4x 64bit) / 8 = 33.6GB/s

Met Intel proc zelfde optstelling wordt dit bij een FSB van 1066 beperkt tot 8,533 GB/s

Dus met een AMD opstelling heb je 33,6 / 8,533 = ~4 keer zoveel bandbreedte?

Ik weet dat dit een beetje extreem voorbeeld is omdat je 4 geheugen banken heb bezet en dat Intel proc beter af is met sneller geheugen (en minder geheugen banken). Maar klopt dit wat hier staat of ben ik nu onzin aan het uitkramen?

[ Voor 24% gewijzigd door Regeneration op 18-02-2008 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik denk dat ergens wel iets klopt. Op servergebied zie je ook dat de Opterons veel beter scoren dan de Xeons in geheugenintensieve zaken. Op desktopvlak gok ik dat je daar in mindere mate mee te maken zal hebben, maar het kan toch een mooi verschil teweeg brengen.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

AMD live web browser
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5770&Itemid=1
AMD managed to pull a rabbit out of its hat and showed us the AMD live web browser, which is currently in beta stage. This new stuff renders Fudzilla.com nice and it can organize your videos and pictures. It is actually a part of AMD’s live package a 6MB small download that can organize and render in “much better than vista like experience” Videos, HD videos, Pictures or your music. AMD calls this application AMD live browser.

The best of all is that it’s incredibly easy to use. What we really liked was the fact that you can browse the net and at the same time you can watch a video, and this is what many people usually do. This is just a wish coming true.

You simply drag your video to an upper right hand corner and it resizes itself and makes a space for browser, all this runs in real time.

The HD Video power will depend on which CPU you have. It will naturally work the best with four cores while less you have, less performance you shall get.

It works, feels nice and this is definitely be a nice addition for AMD users. We will be playing with this in our lab and we will tell you more about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Brand new notebook strategy

AMD's next generation notebook platform codenamed Puma is almost ready. AMD will start talking about this before the end of February and the launch should be in the next few weeks.

The Griffin modified K8 marchitecture, made exclusively for mobile products, is currently awaiting the launch of the RS780M chipset with decent integrated graphics and DVI/HDMI and DisplayPort capability that can take care of two display at the same time, as well as HDMI+HDCP and Audio.

The new AMD notebook platform supports the soon to be launched SB700 Southbridge that can support 14 USB ports, six SATA ports, HD audio and PATA.

One of the secret weapons is NAND Flash support that will be known as Hyper Flash and this memory is Ready Boost proven and it should speed up Vista at least a bit.

We suspect a big CeBIT launch and announcement, but this is as yet to be confirmed.
Leuk en aardig maar twee dingen:
1: De prijs moet dan wel heel insteressant worden want op dit moment heb je voor hetzelfde geld als een turion X2 een C2D laptop.
2: Cpu performance zal niet veel beter zijn als ik dit zo zie waardoor het helaas een low end platform zal zijn of ze moeten 2.6+ Ghz cpu's kunnen maken die niet veel verbruiken maar de K8 is gewoon niet echt heel zuinig in full load. Dus vraag me af of 2600+ MHz met 35 watt wel mogelijk is.

In ieder geval is het belangrijk dat ze nu wel wat snellers beschikbaar hebben dan die lamme 1.6 tm 2.0 cpu's dus echt veel 2.2 en 2.3 of snellere cpu's anders kom je gewoon meteen bij intel terrecht.

Die IGP is wel en sterk punt aan de andere kant veel laptops worden toch voor zakelijk gebruik gebruikt dus is een goede video kaart niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
AMD heeft nu al de CPU's <2GHz in de Turion lijn uit het assortiment gehaald op de site. Verder is de Griffin de eerste CPU van AMD die voor laptops is gemaakt. Het zou me niet verbazen als deze wel degelijk iig 2.6GHz gaat halen. De Turion zit nu al op 2.4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
GENETX schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:40:
AMD heeft nu al de CPU's <2GHz in de Turion lijn uit het assortiment gehaald op de site. Verder is de Griffin de eerste CPU van AMD die voor laptops is gemaakt. Het zou me niet verbazen als deze wel degelijk iig 2.6GHz gaat halen. De Turion zit nu al op 2.4GHz.
We zullen zien. Ik vind het erg jammer dat ze niet beter met de prijzen zijn gaan stunten en die TL64 veel uitgegeven hebben. Dan was AMD heel interessant geweest. Maar ze bleven hangen op 90nm max 2.0 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nu staat er op HWI dit nieuws bericht van fud
Volgens Fudzilla gaat AMD nog deze maand haar nieuwe tri-core processors lanceren. Daarna zou de nieuwe B3 revisie gelanceerd moeten worden. De dual-core varianten uit AMD's nieuwe reeks zijn pas het tweede kwartaal te verwachten.

De tri-core processors van AMD bestaan in feite uit een normale quad-core alleen is er hier één core uitgeschakeld. De nieuwe B3 revisie maakt het voor AMD eindelijk mogelijk processors met hogere kloksnelheden uit te brengen. De eerste processors met deze nieuwe revisie zouden rondom CEBIT
Mooi de tri en duals komen eraan, maar ook hoger geklokte Phenoms. De Phenom 9900? of misschien nog hoger? Iemand een idee?

Maar ik ga denk ik toch een Phenom halen als de B3 toch iets beter blijkt te klokken, anders word het nog even wachten. :)

Edit/

Voor mensen met een Asus M3A en lan problemen, die moeten bij systeem hardware, en dan onder netwerk alles verwijderen behalve de 1x Atheros L1 netwerkkaart, verder moet er niks staan, verwijder alles verder. En je zult dan weer gewoon windows laden.

Kan zijn dat je het in veilige mode moet doen.

Werk dit niet dan moet je even de oude drivers proberen van voor de overnamen van Atheros, je moet dan op "Attansic L1 Gigabit Ethernet" zoeken. Lukt het niet dan wil ik je graag even mee helpen, DM me maar even. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
B3 klokt alleen verder in de zin dat e TLB er uit is volgens mij en dat ze dan de 9900 op de markt kunnen brengen. Maar ik denk men toch pas vanad 45nm gaat klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Anoniem: 614 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 01:31:
AMD live web browser
http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=5770&Itemid=1
[i]AMD managed to pull a rabbit out of its hat and showed us the AMD live web browser, which is currently in beta stage. This new stuff renders Fudzilla.com nice and it can organize your videos and pictures. It is actually a part of AMD’s live package a 6MB small download that can organize and render in “much better than vista like experience” Videos, HD videos, Pictures or your music. AMD calls this application AMD live browser.

The best of all is that it’s incredibly easy to use. What we really liked was the fact that you can browse the net and at the same time you can watch a video, and this is what many people usually do. This is just a wish coming true.
Voor demo en beta download
http://experience.amdlive.com/us-en/Home-Page/Downloads.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:09:
B3 klokt alleen verder in de zin dat e TLB er uit is volgens mij en dat ze dan de 9900 op de markt kunnen brengen. Maar ik denk men toch pas vanad 45nm gaat klokken.
?

TLB had toch geen invloed op de klok, dat was toch een mis opvatting van sommige sites? Ja lijkt erop dat ook ik pas over ga als de 45nm er is, maar heb nog wel beetje hoop op de B3. (Al bleek de hoop van afgelopen maanden niet veel waard :P )

Edit/

Lol die live browser, zag hem gisteren. Wat moet je ermee en wat wilt AMD hiermee bereiken? Laten ze de tijd maar in GPGPU steken en een beter versie van ATI Converter maken. Wat een verspilling van tijd en energie. 8)7

Bijna alles waar live voorstaat bij AMD kan je links laten liggen. 8)

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 20-02-2008 14:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik snap eigenlijk niet waarom AMD ineens software gaat lopen developen :? En dan ook nog eens allemaal tooltjes waarvan er al 13 in een dozijn zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:21:
[...]

?

TLB had toch geen invloed op de klok, dat was toch een mis opvatting van sommige sites? Ja lijkt erop dat ook ik pas over ga als de 45nm er is, maar heb nog wel beetje hoop op de B3. (Al bleek de hoop van afgelopen maanden niet veel waard :P )

Edit/

Lol die live browser, zag hem gisteren. Wat moet je ermee en wat wilt AMD hiermee bereiken? Laten ze de tijd maar in GPGPU steken en een beter versie van ATI Converter maken. Wat een verspilling van tijd en energie. 8)7

Bijna alles waar live voorstaat bij AMD kan je links laten liggen. 8)
Had het ook niet wel op de performance athans de fix liet de performance zakken. En B2 clockte toch niet zo goed al verwacht.

En die browster is wel interesaant vind ik. En het is een soort van reclame. Als de features echt nuttig zijn zoals bv tv kijken en internettten tegelijk gaan mensen het misschien ook op intel pc's installeren. AMD wil met dat Life ook wat verder komen dan alleen normaal PC gebruik. Tis onderdeel van een nieuwe marketing strategie geloof ik. Waar meer producten in thuis horen. Heb er een hele tijd terug wat over gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 20-02-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik bedoelde het idd dat sites dat zo neerklappen als in de TLB bug is gefixt en er komen snellere modellen. Ik wil niet geloven dat e B3 daadwerkelijk hoger clocked. Misschien komt hij iets verder, maar meer als 200Mhz verwacht ik eigenlijk niet... Dus niet echt bijster interessant in mn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Oké dat dacht ik ook al, heb dus niks gemist. :)

En over die browser van amd, ik kan helaas niet tv kijken en tegelijk op het linkerkant van het scherm internetten. En wil ik toch iets opzoeken onder het tv kijken, dan druk ik wel even op mijn firefox icon, ik zie het voordeel niet. Misschien dat vrouwen die twee dingen tegelijk kunnen maar ik niet. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

The Source schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:22:
Hoor dat AMD de 6000+ .............
.. wattages op 'goedkopere ATX / uATX' modellen.

Eerst weekje snowboarden, wordt vervolgt...
*Hekking wacht nog steeds O-) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Leuk programma, meteen even geïnstalleerd op mn PC met Intel CPU :+

Kan hier en daar nog wel wat finetuning gebruiken, maar werkt wel mooi, alles in één. Nu nog de optie om plugins in te bouwen :)

En natuurlijk andere web renderer gebruiken dan IE ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Phyxion op 20-02-2008 19:38 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sub € 500 HP computers met triple core Phenom

Op AMD roadmaps is te zien dat verschillende fabrikanten deze week computers zullen introduceren met de nieuwe Phenom tri-core processor. Eerder werd al bericht over de Dell OptiPlex 740, en nu blijkt ook Hewlett Packard nieuwe Pavilion budgetdesktops met de 'Toliman' te hebben uitgerust. De systemen zullen oudere modellen met Athlon X2 dual-cores opvolgen.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe Pavilions precies op de markt zullen verschijnen. Ze zullen naar verwachting slechts ongeveer € 500 incl. BTW kosten.

bron: http://www.hardware.info/...s_met_triple_core_Phenom/

-Andere hobby- -

Anoniem: 58485

Weet iemand of er nog meerwaarde is om mijn CPU te upgraden?

Op het moment draai ik een X2 3800+ @ 2.8GHz / 330HTT & 580Mem. Ik dacht zelf aan een X2 6400+ Black edition, maar meerwaarde schijnt bar weinig te zijn tov m'n huidige.

2.8GHz met zo'n HTT & Memory scoort toch behoorlijk hoog in prestatie, en vroeg me af of de 130+ euro niet weggegooid geld is.

(ja ik weet, nieuws-topic , maar om hiervoor een nieuw topic te starten .. )

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Regeneration schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:35:
Voorbeeld:
AMD met 4x PC-4200 geheugen met 2x dual channel.
Proc: 2100MHz / 266 = ~7,89 => geheugen loopt op 262,5MHz.
Door dual channel: 4x262,5 = 1050MHz.
1050.000.000 x (4x 64bit) / 8 = 33.6GB/s
Jouw berekening is helemaal juist... voor een processor met een quad channel QDR geheugencontroller ;)

Tot twee keer toe vermenigvuldig je met 4 terwijl dat met 2 moet zijn, corrigeer dat en je houdt dual channel DDR over. De werkelijke theoretische bandbreedte die je kan halen met twee keer PC4200 op een 2100MHz AMD is 262.500.000 x 2 x (2 x 64 bit) / 8 = ~8.4 GB/s. Een grovere maar snellere manier om er een gevoel voor te krijgen was door simpelweg PC4200*2 te doen = 8400MB/s (in dit geval komt het vrij precies overheen, maar het kan er een paar procent naast zitten).

Een 1066MHz Intel FSB van 8,5 GB/s is (op papier) dus geen beperking voor PC4200 geheugen. Praktijk is nog een ander verhaal, maar een verschil van 4x is zwaar overdreven.

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter Tinus op 21-02-2008 08:31 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 10:29

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat is dus de vraag. ;) kris is niet te vinden en tot het tegendeel is bewezen is deze score gewoon geldig lijkt mijn. (En update stond er al toen ik hem poste.)
but we will investigate it further. It's just way too good to be considered a record just yet. It's too good to be ignored as well.
link naar de validator: http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=309749

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 21-02-2008 12:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ik zou graag een melding doen van een ontdekking mijner zijde en nu heb ik de definitieve benchmarks binnen.

Dit zijn de 2 candidaten:

"A"= 4x1024 MB Corsair XMS op 385 MHz 2.5-3-3-8 op 2T

"B"= 2x1024 MB Corsair XMS op 440 MHz 2.5-3-3-8 op 1T

Mijn CPU is een AMD64 3800+ Venice @2680MHz 1.400 volt

Mijn moeder (foutje _/-\o_ ) moederbord ;) wil met 4 banken niet op 1T lopen en laat staan op 400 MHz en laat al helemaal staan op 440 MHz. Door er 2 reepjes uit te halen door de overstap van Vista naar XP heb ik genoeg aan 2048 MB en wil ik kijken wat het prestatieverschil nu echt is.

Getest op een Nlited bonescrubbed Windows XP

Op A: Unreal Tournament 3 @standard map DM-Gateway is min 21 FPS bij de waterfall (zie UT3 topic)
Op B: Unreal Tournament 3 @standard map DM-Gateway is min 28 FPS bij de waterfall (zie UT3 topic)
Op A: Unreal Tournament 3 @standard map DM-Gateway is gem 34 FPS in het spel (zie UT3 topic)
Op B: Unreal Tournament 3 @standard map DM-Gateway is gem 46 FPS in het spel (zie UT3 topic)

Op A: Unreal Tournament 2004 @Holy sh*t DM-Grotto is min 58 FPS bij de grote gleuf door de map.
Op B: Unreal Tournament 2004 @Holy sh*t DM-Grotto is min 77 FPS bij de grote gleuf door de map.
Op A: Unreal Tournament 2004 @Holy sh*t DM-Grotto is gem 92 FPS in de hele map.
Op B: Unreal Tournament 2004 @Holy sh*t DM-Grotto is gem 134 FPS in de hele map.

Hoogst gemeten framerate 277 FPS bij DM-TwistedFace (UT99 remake)

Passmark's Performancetest bij A: 617 punten
Passmark's Performancetest bij B: 798 punten
RAM score A = 100% B = 141% hetgeen de scote omhoog joeg.

Mijn videokaart is nog steeds dezelfde :o

Conclusie: het is wel on-topic want ik deel bij deze mede dat beide UT games erg leunen op geheugen en in mijn geval spreek ik over Dual Channel in beide omstandigheden. Ik heb dus maandenlang vertrouwd op dat trage geheugen en ik heb mooi 41% op dat gebied gewonnen. Dat merk ik zelf duidelijk, ja :Y

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 23-02-2008 20:43 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja leuk voor jou dat je wat winst heb weten te behalen in een game met sneller geheugen, maar wat moet wij ermee in dit topic? :+

Is ook algemeen bekent dat games vaak wel voordeel hebben bij snel geheugen, maar soms maar klein beetje soms veel.
Ja je had gelijk, ik had het bericht verkeerd geïnterpreteerd. Die update was beetje lullig geplaats, leek net een kop van de tekst wat eronder stond. :D

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 23-02-2008 20:45 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
PMG FAQ

Kortom, er is eigenlijk niets nieuws aan die 1T ontdekking.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Dit wordt de grootste bedreiging voor AMD... Nehalem. (afgezien van de 40$ prijsdrop op Q6600 die eraan gaat komen, dan moeten de traagste Phenom richting de 150$.)
Er komen 3 verschillende versies van. Tegen het eind van dit jaar zullen we de eerste zien, de rest is het 2009 platform. Alles in nieuwe sockets, ook een versie met VGA integrated a la fusion. Daarbij ook nog de PCI-E controller... waarom is een chipset eigenlijk nog nodig :) Pain in the ass voor AMD maar wat denk je van nVidia die heeft nog geen CPU's op dit moment.

Veel meer holes(1366 voor Bloomsfield en 1160 voor Lynnfield / Havendale) en ook aan de bovenzijde holes. Ik ben benieuwd naar de socket constructie. Onderstaande is Bloomsfield deze mag max 130W TDP doen en gaat gebruik maken van VRD11.1. ICH10 is de laatste southbridge die met P45 op de markt gezet gaat worden, Bloomsfield zat hier samen met een nieuwe northbridge (Tylersburg) gebruik van maken, daarna wordt het een chip (Ibexpeak).
Afbeeldingslocatie: http://i245.photobucket.com/albums/gg66/JCorn3ll/Nehalem/Neh_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i245.photobucket.com/albums/gg66/JCorn3ll/Nehalem/Neh_1.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door The Source op 24-02-2008 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Yep, morgen zakt de Q6600 in prijs.
maar wat denk je van nVidia die heeft nog geen CPU's op dit moment.
Onboard graphics zullen we alleen maar in de budget cpu's zien, voor de snellere cpu's zal nog steeds een chipset nodig zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door XWB op 24-02-2008 20:34 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Hacku schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:29:

Onboard graphics zullen we alleen maar in de budget cpu's zien, voor de snellere cpu's zal nog steeds een chipset nodig zijn.
Ja, voor de eerste generatie zal enkel het entry level platform integrated VGA hebben (de dual core versie) maar ik voorzie dat het 2010 platform in elke CPU vga zal stoppen. Dit zijn dan 32nm chips, de technology is genoeg beproeft, dus elk mainboard zal VGA onboard (in de CPU hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Source schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:33:
[...]

Ja, voor de eerste generatie zal enkel het entry level platform integrated VGA hebben (de dual core versie) maar ik voorzie dat het 2010 platform in elke CPU vga zal stoppen. Dit zijn dan 32nm chips, de technology is genoeg beproeft, dus elk mainboard zal VGA onboard (in de CPU hebben).
Een groot martkaandeel zullen ze kwijtraken, maar high-end cpu's worden toch gecombineerd met losse videokaarten. Feit blijft wel dat ze een groot aandeel in de onboard graphics markt hebben, die ze hiermee kunnen kwijtspelen.

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 24-02-2008 20:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking

Hekking

Can of whoopass

The Source schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:22:
Hoor dat AMD de 6000+ .............
.. wattages op 'goedkopere ATX / uATX' modellen.

Eerst weekje snowboarden, wordt vervolgt...
Hier achteraf nog wat nieuws over ?

En denk jij dat Nvidia VIA of Sun over gaat nemen voor 86X CPU's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

The Source schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:24:
Dit wordt de grootste bedreiging voor AMD... Nehalem. (afgezien van de 40$ prijsdrop op Q6600 die eraan gaat komen, dan moeten de traagste Phenom richting de 150$.)
Er komen 3 verschillende versies van. Tegen het eind van dit jaar zullen we de eerste zien, de rest is het 2009 platform. Alles in nieuwe sockets, ook een versie met VGA integrated a la fusion. Daarbij ook nog de PCI-E controller... waarom is een chipset eigenlijk nog nodig :) Pain in the ass voor AMD maar wat denk je van nVidia die heeft nog geen CPU's op dit moment.

Veel meer holes(1366 voor Bloomsfield en 1160 voor Lynnfield / Havendale) en ook aan de bovenzijde holes. Ik ben benieuwd naar de socket constructie. Onderstaande is Bloomsfield deze mag max 130W TDP doen en gaat gebruik maken van VRD11.1. ICH10 is de laatste southbridge die met P45 op de markt gezet gaat worden, Bloomsfield zat hier samen met een nieuwe northbridge (Tylersburg) gebruik van maken, daarna wordt het een chip (Ibexpeak).
[afbeelding]
[afbeelding]
Er waren ook al wat Nehalem Performanceprojections gelekt .....:

http://aceshardware.freef...nce-projections-t385.html

http://at.sun.com/sunnews...l_Road%20Show_Austria.pdf

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4do44XaIHGai0VgOQdGiVLDY/thumb.jpg
(klikbaar)

Als die Nehalem in één keer goed lukt dan moet AMD wel heel veel progressie maken om daar bij te komen.

Nee, AMD is volgensmij voorlopig helaas gedoemd om in het lagere en evt middensegment een rol te spelen.... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 24-02-2008 22:54 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zoals ze altijd al hebben gedaan, behalve ten tijden van de Athlon 64. ;) Maar goed AMD weet langzaam hand weer wat sterker te worden, al zitten ze niet meer in de high end markt ze krabbelen langzaam weer terug. :)

Waar ik liever naar kijk en bespreek is het verschil tussen de barcelona en de shanghai, dat is toch een mooie winst. Laat de Deneb maar komen.

Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/2765/k105vb2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 24-02-2008 23:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Maar komt dat niet gewoon door het verschil in klokfrequentie, nml 2.3 GHz <> 2.8 GHz?

Gaat de Shanghai nou gereleased worden op frequenties van 2.8 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik gok dat Nehalems socket zoiets wordt: nieuws: Vooruitblik op toekomstige sockets van Intel

De slides voorspellen voor Shanghai een redelijke winst op het gebied van IPC (meer op FP dan op INT helaas), maar zoals wel te verwachten was is het lang niet genoeg. Ik denk dat 2,8 GHz ook een redelijk optimistische schatting is, gezien de problemen met 65nm en het feit dat ze nog geen high-k gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Triest voor AMD en ons als consument maar het is niet anders. Ik verwacht dat intel op een gegeven moment weer lekker rustig aan gaat doen of weer super hoge prijzen gaat vragen voor hun producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Wouter Tinus schreef op zondag 24 februari 2008 @ 23:35:
Ik gok dat Nehalems socket zoiets wordt: nieuws: Vooruitblik op toekomstige sockets van Intel

De slides voorspellen voor Shanghai een redelijke winst op het gebied van IPC (meer op FP dan op INT helaas), maar zoals wel te verwachten was is het lang niet genoeg. Ik denk dat 2,8 GHz ook een redelijk optimistische schatting is, gezien de problemen met 65nm en het feit dat ze nog geen high-k gaan gebruiken.
Shanghai wordt voor zover ik weet op 45nm geproduceert met high-k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja 45nm gaat High-k gebruiken als het goed is, dus dan heeft AMD ook Low-k en High-k. Kunnen de kloks drastisch omhoog met beetje geluk.

Dus dat word een leuke winst 2.8GHz is hopelijk nog niet de max, maar is al een mooi winst tov de barcelona. :) En de shanghai 2.8GHz loopt hij de 3.2GHz Xeon voorbij, zelfs op het int vlak loopt hij de 3.2GHz geklokte Xeons net iets voorbij. :+

ASUS plaatst record-order bij AMD
De schattingen lopen uiteen van meer dan een half miljoen stuks tot maarliefst één miljoen processors.
Lekker voor AMD. :)

[ Voor 76% gewijzigd door mad_max234 op 25-02-2008 13:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 12:30:
Ja 45nm gaat High-k gebruiken als het goed is, dus dan heeft AMD ook Low-k en High-k. Kunnen de kloks drastisch omhoog met beetje geluk.

Dus dat word een leuke winst 2.8GHz is hopelijk nog niet de max, maar is al een mooi winst tov de barcelona. :) En de shanghai 2.8GHz loopt hij de 3.2GHz Xeon voorbij, zelfs op het int vlak loopt hij de 3.2GHz geklokte Xeons net iets voorbij. :+

ASUS plaatst record-order bij AMD

[...]

Lekker voor AMD. :)
Nja goed 3.2+ hebben ze ook wel nodig tegen Nehalem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja klopt, maar niet als de Nehalem 1499 euro gaat kosten, en zoals intel het nu wilt gaan doen alleen 1 of 2 high end cpu's in 2008 en de rest in 2009. ;) Dan is een 3.2Ghz meer dan zat om de penryn's bij te houden of zelfs voor te blijven. :P (na schatting) En kunnen de prijzen van AMD weer wat omhoog van hun top model.

Maar wat ik erg interessant vind is de Int prestatie van de shanghai, die is iets beter dan die van de Xeons, de Int is wel het zwakke punt van de barcelona op dit moment.

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 25-02-2008 13:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:31:
Ja klopt, maar niet als de Nehalem 1499 euro gaat kosten, en zoals intel het nu wilt gaan doen alleen 1 of 2 high end cpu's in 2008 en de rest in 2009. ;) Dan is een 3.2Ghz meer dan zat om de penryn's bij te houden of zelfs voor te blijven. :P (na schatting) En kunnen de prijzen van AMD weer wat omhoog van hun top model.

Maar wat ik erg interessant vind is de Int prestatie van de shanghai, die is iets beter dan die van de Xeons, de Int is wel het zwakke punt van de barcelona op dit moment.
Tja zou mooi zijn dan zitten ze voor dit jaar goed mits ze em optijd uit kunnen brengen en de INT performance niet te slecht is. Want dat is het huidige probleem van barcelona en daar is de K10 niet sneller als een K8 op gelijke clocks echter is een K8 hoger geclockt dus sneller.

Stel ze kunnen met een 2.8 Ghz de huidige 3.2 Ghz Penryn bij houden mag AMD in zijn handjes klappen. Als die 2.8 dan ook nog hoger geclockt kan worden kunnen ze die Nehalem straks nog enigzins bij houden. Maar ik vrees niet dat dat lukt.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 25-02-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

HWI heeft nog een bericht je dat ze van fudzilla hebben over de B3 stepping. De 9700 krijgt misschien een klok van 2.6GHz.

Phenom B3 zal getoond worden tijdens CEBIT
Onlangs kon je bij Hardware.Info al lezen over AMD's plannen voor de Phenom B3 revisie, de versie zonder de TLB bug. Deze verbeterde versie van de 65 nm quad core zal mogelijk volgende maand gelanceerd gaan worden. Volgens berichten heeft AMD een grote demonstratie op CEBIT 2008 in de planning, maarliefst 200 systemen met AMD Phenom revisie B3 processors zouden ter beschikking staan van het publiek. Hiermee zou AMD willen aantonen dat de nieuwe revisie volop in productie is en dat de nieuwe processor zeer binnenkort in de winkels verkrijgbaar zal zijn.

amd_phenom_chip_pins_rgb_01

Daarnaast zijn er geruchten dat de Phenom 9700 een hogere frequentie meekrijgt dan voorheen verwacht. Deze processor zou in plaats van 2.4 GHz mogelijk op 2.6 GHz geklokt worden en zou daarmee de uitgestelde Phenom 9900 vervangen. De lancering van de Phenom 9700 zou samenvallen met de lancering van de B3 revisie, waarschijnlijk laat in maart of in april.

De huidige B2 revisie is nog niet geheel afgeschreven, deze wordt momenteel gebruikt voor de triple core Toliman processors. Deze processor schijnt veel verkocht te worden aan PC-fabrikanten, met name Dell en HP schijnen de triple core in grote aantallen af te nemen. De Toliman zal volgende maand beschikbaar komen voor het grote publiek.

Nog meer (oud) AMD nieuws. :)
Former AMD CTO Promises 4x the memory for you

If you were curious what Fred Weber is up to these days, as the former CTO of AMD, look no further than to a company called MetaRam that is promising 4x the current capacity of memory modules with little to no price hike or performance penalty. According to this engadget post, MetaRam "uses a specialized "MetaSDRAM" chipset that effectively bonds and addresses four cheap 1Gb DRAM chips as one, tricking any machine's memory controller into using it as a 4x capacity DIMM." Sound fairly interesting, though I would have shrugged it off as more boasting from an unknown company if it weren't for two points: Fred Weber and that they claims systems will be shipping in the 1st quarter using the technology.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 25-02-2008 19:13 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Nu online
Hacku schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:29:
20$ van de prijs af, komt nu op ongeveer 250$ te liggen. In April zakt deze zelfs naar 220$ en de Q6700 zakt dan naar 260$ (zelfde prijs als Q9300). Hiermee blijft Intel wel de druk op AMD uitvoeren. De B2 stepping wordt hierdoor naar het sub 200$ segment gepushed, en als de Q6600 naar een 220$ zakt in April dan voorzie ik zelfs 180$ prijzen voor de Phenom 9600 (nu nog 239$, de 9500 is 199$). Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de 6000/6400+ high-end CPU's. Voor een 8xxx serie (let op de gelijkenis met E8xxx 45nm :) ) Triple core versie kan dan minder als een quadcore gevraag worden. Nu kun je wel zeggen dat AMD met een sub 200$ segment nog een aardig volume segment heeft om te verkopen... maar aan de onderkant van de markt gaat Intel zo niet nog agressiever te werkt.

Diamondville is een 4W TDP (single core) / 8W TDP (dual core) CPU voor de entry level markt De CPU's zitten vast gesoldeerd op een mainboard (dus geen socket) en zijn voorzien van 945GC chipset. Vista Basic certificering, 1x PCI, geen AGP of PCI-E uitbreidings sloten. R&D teams mogen niets 'hacken' anders stopt Intel de leveringen :( Maar vergis je niet, voor een entry level PC waar nu een 45$ mainboard + 38$ CPU ingaat met 512 / 1GB memory is dit perfect natuurlijk. Vista Basic draait maar de meeste in dit segment draaien XP en de PC's worden voor prijslevels laag te houden verkocht zonder OS.

Kortom kon AMD eerst nog aan de onderkant van de markt competen op prijs met Intel dat is nu ook voorbij. Zeker tegen een 4 of 8W CPU (waar een Celeron 410 ruwweg nog 35W trekt met een agressive prijs heeft AMD helemaal niets. Normaal zou Diamondville in Q3 komen maar de single core versie is naar Q2 getrokken.
Intel ref design
Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/database/images/2007111216585737.jpg
specsheet
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/news/2008/02/01/shelton_01.jpg
Oude roadmap -> single core naar Q2
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/news/2008/02/01/shelton_02.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door The Source op 25-02-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is AMD Dead Yet?

TheProcess writes "Back in February 2003, IBM predicted that AMD would be dead in 5 years (original article here), with IBM and Intel the only remaining players in the chip market. Well, 5 years have passed and AMD is still alive. However, its finances and stock price have taken a serious beating over the last year. AMD was once a darling in this community — the plucky, up-and-coming challenger to the Intel behemoth. Will AMD still be here in 5 years? Can they pose a credible competitive threat to Intel's dominance? Do they still have superior but unappreciated technology? Or are they finally old hat? Can they really recover?"

Laten we hopen dat ze ongelijk gaan krijgen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja zie nehalem de inhaal slag waarmee Intel op alle gebieden voor zal gaan lopen. Dus AMD moet met iets nieuws gaan komen wat geniaal is.

Ik hoop het ook voor ons want het wordt niet leuk als Intel alleen over is. Want IBM doet niets voor de consument qua cpu productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Tja zie nehalem de inhaal slag waarmee Intel op alle gebieden voor zal gaan lopen. Dus AMD moet met iets nieuws gaan komen wat geniaal is.
Ik heb op de frontpage net een leuke discussie met mad_max234 hierover. Volgens hem heeft AMD een tick-tock model, net als Intel. Dat zou betekenen dat er na Shanghai weer een verse, fundamenteel vernieuwde architectuur zou moeten komen. Maar wat zien we op de roadmap voor 2009: een "Montreal" met als belangrijkste verbeteringen ondersteuning voor HT3*, DDR3 en meer cache. Met dat soort incrementele verbeteringen gaan ze de prestatiekroon nooit terugpakken.

*) Telt eigenlijk niet, want dat zit er nu al in maar wordt nog niet gebruikt voor servers ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Wouter Tinus op 26-02-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wouter Tinus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:02:
[...]

Ik heb op de frontpage net een leuke discussie met mad_max234 hierover. Volgens hem heeft AMD een tick-tock model, net als Intel. Dat zou betekenen dat er na Shanghai weer een verse, fundamenteel vernieuwde architectuur zou moeten komen. Maar wat zien we op de roadmap voor 2009: een "Montreal" met als belangrijkste verbeteringen ondersteuning voor HT3*, DDR3 en meer cache. Met dat soort incrementele verbeteringen gaan ze de prestatiekroon nooit terugpakken.

*) Telt eigenlijk niet, want dat zit er nu al in maar wordt nog niet gebruikt voor servers ;)
Ze hadden die bulldozer core met SSE5 geloof ik maar die is naar achter gedrukt. En inderdaad DDR3 levert niets op HT3 ook niet echt. Het zijn dingen als INT performance die beter moeten. FP hebben ze nu wel voldoende verbeterd maar INT helemaal niet. Ook de prefetchers zijn belangrijk daar heeft intel met de Core 2 ook een grote slag gemaakt.

Dus op deze manier gaan ze het niet redden nee. Al is 10-20% performance niet slecht het is niet genoeg. Want ik gok dat Nehalem ook wel weer 30% sneller zal zijn als Penryn. Dus dan zijn ze opnieuw nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 10:02:
[...]

Nee, ik zeg dat intel niks nieuws doet, dat AMD onbewust zonder het verhaaltje tick tock ook aan efficentie heeft gewerkt en dat de tijd die intel gebruik voor hun tick en tock, amd die nagenoeg ook ongeveer gebruikt. En de de fusion is toch best een nieuw core met zijn GPU intern, je moet het niet zo heel nauw nemen, want de Nehalem is ook echt niet 100% van scratch opgebouwd hoor, die heeft echt wel veel van de Core architectuur overgenomen.

Athlon 64 90nm -> Athlon x2 90nm (tock)
Athlon x2 90nm -> Athlon x2 65nm (tick)
Athlon x2 65nm -> Phenom 65nm (tock)
Phenom 65nm -> Phenom 45nm (tick)
Phenom 45nm -> Fusion ? 45nm (tock)
Fusion ? 45nm -> ? 45nm (tick)

K8 (eind 2003)
K9 (begin 2005)
k10 (eind 2007)

En natuurlijk klopt het niet 100% maar komt toch aardig in de buurt. :) Is ook niet vreemd want AMD gaat elke keer net als intel om een bepaalde tijd over op een nieuw productie proces en toevallig ook een nieuwe core.

En ja ik vind de K9 een nieuwe core, was erg innovatief was de eerst dual core en dan ook nog native. Intel durfde het niet aan om toen een core te maken die uit twee cores bestond.

En komop er is natuurlijk niks aan af te leiden, want AMD doet dit niet om intel zijn tick tock verhaaltje te volgen. En het is mijn vaststelling maar, en niks officieel van AMD. :+

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 26-02-2008 15:47 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:02:
[...]

Nee, ik zeg dat intel niks nieuws doet, dat AMD onbewust zonder het verhaaltje tick tock ook aan efficentie heeft gewerkt en dat de tijd die intel gebruik voor hun tick en tock, amd die nagenoeg ook ongeveer gebruikt. En de de fusion is toch best een nieuw core met zijn GPU intern, je moet het niet zo heel nauw nemen, want de Nehalem is ook echt niet 100% van scratch opgebouwd hoor, die heeft echt wel veel van de Core architectuur overgenomen.

Athlon 64 90nm -> Athlon x2 90nm (tock)
Athlon x2 90nm -> Athlon x2 65nm (tick)
Athlon x2 65nm -> Phenom 65nm (tock)
Phenom 65nm -> Phenom 45nm (tick)
Phenom 45nm -> Fusion ? 45nm (tock)
Fusion ? 45nm -> ? 45nm (tick)

K8 (eind 2003)
K9 (begin 2005)
k10 (eind 2007)

En natuurlijk klopt het niet 100% maar komt toch aardig in de buurt. :) Is ook niet vreemd want AMD gaat elke keer net als intel om een bepaalde tijd over op een nieuw productie proces en toevallig ook een nieuwe core.

En ja ik vind de K9 een nieuwe core, was erg innovatief als eerst dual core en dan ook nog native. Intel durfde het niet aan om toen een core te maken die uit twee cores bestond.

En komop er is natuurlijk niks aan af te leiden, want AMD doet dit niet om intel zijn tick tock verhaaltje te volgen. En het is mijn vaststelling maar, en niks officieel van AMD. :+
Tja echter heeft de overgang van K8 90nm naar 65nm voor AMD niets gebracht behalve prestatie verlies door de lagere clockspeeds en minder cache. Intel heeft bij elke tick en tock wel een performance boost. Volgens mij moet je de 65nm K8 ook niet als een upgrade zien meer als iets wat voor AMD belangrijk is voor de kosten. Tis niet meer dan een die shrink. Bij K10 Barcelona naar 45nm Sjanghai core zou je wel van een tick tock kunnen spreken. Maar de volgende stap is dan een totaal nieuwe core echter vraag ik me af of dat wel het geval zal zijn. Ik zie ze ook nog wel een K10,75 maken (bewijsvan spreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:17:
[...]

Tja echter heeft de overgang van K8 90nm naar 65nm voor AMD niets gebracht behalve prestatie verlies door de lagere clockspeeds en minder cache. Intel heeft bij elke tick en tock wel een performance boost. Volgens mij moet je de 65nm K8 ook niet als een upgrade zien meer als iets wat voor AMD belangrijk is voor de kosten. Tis niet meer dan een die shrink.
Ja dat doet er niet toe, het was een tick of die tick nu goed uit is gepakt of slecht maakt niks uit, het blijft een verkleining. ;)
Bij K10 Barcelona naar 45nm Sjanghai core zou je wel van een tick tock kunnen spreken. Maar de volgende stap is dan een totaal nieuwe core echter vraag ik me af of dat wel het geval zal zijn. Ik zie ze ook nog wel een K10,75 maken (bewijsvan spreken)
De Barcelona -> Shanghai is alleen een tick geen tock.

Tick= bestaande core verkleinen.
Tock= nieuwe core.

Als je dus spreekt van een tick en tock dan heb je het over een vekleining en een nieuw core tegelijk en dat zal niet zo snel gebeuren. ;)

En nog iets is maar de vraag of intel de Nehalem wel in 2008 op de markt gaat zetten, want dan klopt hun 2 jaren plan ook niet meer, ze zijn hem nu al beetje aan het oprekken.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 26-02-2008 14:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Volgens mij noemt intel een verkleining ook geen tock. Hadden hun niet belooft elk half jaar een verbeterde versie van de (Tock) core uit te brengen die wat dan de (Tick) is.

Volgens mij valt alleen een verkleining daar niet onder maar kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/nehalem-hkepc.jpg

Zoals dit plaatje aangeeft is een tick alleen een shrink (staat rechtsonder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fsys/kaisetsu/087idfspring2007/ticktock.jpg

;)

Edit/

Je was me net voor. :)

Edit2/

Heeft er iemand een lijstje/link/info aan welke projecten AMD allemaal werkt op dit moment en welke marken deze thuis horen?

[ Voor 52% gewijzigd door mad_max234 op 26-02-2008 16:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op processorgebied heb je Swift, Shanghai, Montreal, allemaal gebaseerd op de K10-core. De eerste voegt een GPU toe, tweede maakt de stap naar 45nm en de laatste heeft DDR3 en grotere caches. Je hebt ook nog de Griffin, dat is in essentie een K8 met HT3. En dan zijn de codenamen Bulldozer en Bobcat nog gevallen, maar wat daar de status van is is onduidelijk..

Het probleem met jouw hele theorie is dat je geen onderscheid maakt tussen een product en een core. Als je het over een "core" hebt dan gaat het over een verzameling circuits die x86-instructies uitvoeren. Over het algemeen wordt hier alles tot en met het L1-cache onder verstaan. Soms rekent men ook het L2 mee als onderdeel van de core, maar in ieder geval niets daarbuiten. Het betekent ook letterlijk: kern!

AMD kan dus zoveel sleutelen als het wil aan HyperTransport, de geheugencontrollers en extra functies in een socket integreren (gpu, pci express, ...), maar dat betekent niet dat ze daarmee iedere keer een "nieuwe core" hebben.

Het verschil in de Yonah-core en de Merom-core is enorm (voor de ondersteuning van 64-bit alleen al moest een hele hoop omgegooid worden). Tussen Merom en Penryn - eigenlijk een "tick" - zit ook nog redelijk wat verschil (SSE4, super shuffle engine, radix16, deep power down). Nehalem voegt naast de niet-core wijzigingen ook een paar nieuwe features toe, zoals SSE4.2-instructies, HyperThreading en een geavanceerde versie van dynamic acceleration. Wat doet AMD ondertussen? K10, K10, K10.

Dus nee, het feit dat AMD ieder jaar wel met een of ander nieuw product komt betekent niet dat ze hun core(s) in hetzelfde tempo verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:38:

Het probleem met jouw hele theorie is dat je geen onderscheid maakt tussen een product en een core. Als je het over een "core" hebt dan gaat het over een verzameling circuits die x86-instructies uitvoeren. Over het algemeen wordt hier alles tot en met het L1-cache onder verstaan. Soms rekent men ook het L2 mee als onderdeel van de core, maar in ieder geval niets daarbuiten. Het betekent ook letterlijk: kern!

? Snap je even niet
Ik snap je nu wel, ik gebruik naam core voor de Die van de cpu. Ik bedoelde de hele die in sommige gevallen. sorry voor de onduidelijkheid. :$ Intel heeft ook geen hele nieuw cores, maar ook nieuwe verbeterde producten van bestaande cores. Want zelfs de Nehalem is denk ik nog terug te leiden naar de pentium 3 of nog verder terug. ;)
Dus nee, het feit dat AMD ieder jaar wel met een of ander nieuw product komt betekent niet dat ze hun core(s) in hetzelfde tempo verbeteren.
Nee, maar dat wilt nog niet zeggen dat het geen nieuwe die is, AMD vind dat een Native dual core toen meer dan reden zat wat tot een nieuw interne codename voor die die.

Dit zijn de feiten en trek je eigen conclusie maar of het lijkt op de tactic die intel zo als vernieuwd deed laten lijken (imo)

Athlon xp 130nm -> Athlon 64 130nm (tock K7 -> k8) (eind 2003)
Athlon 64 130nm -> Athlon 64 90nm (tick 130nm -> 90nm)
Athlon 64 90nm -> Athlon x2 90nm (tock K8 ->k9) (begin 2005)
Athlon x2 90nm -> Athlon x2 65nm (tick 90nm ->65nm)
Athlon x2 65nm -> Phenom 65nm (tock K9 ->k10) (eind 2007)
Phenom 65nm -> Phenom 45nm (tick 65nm ->45nm)
Phenom 45nm -> Fusion ? 45nm (tock K10->misschien houd het hier op, de bulldozer is verschoven)
Fusion ? 45nm -> ? 32nm (tick)

K8 (eind 2003)
K9 (begin 2005)
k10 (eind 2007)
K11 (?)

Nou lijkt het erop of niet? meer wilde ik niet duidelijk maken (niks officeel van amd, maar gewoon mijn opletten oog :+ ), en er word weer van alles bij gehaald, van dat ik geen onderscheid tussen core en product maak en weet ik wat nog meer, nou dit is waar het omgaat meer niet. En vanaf fusion staat er een ? teken dus daar ben ik niet zeker van, deze zou best een andere naam kunnen hebben of andere cpu voor de desktop markt, nog te weinig over bekent en de daar opvolgende nieuw die ook een nieuwe codename krijgt genaamd K11 weet ik ook niet. :)

Ik vind dit toch verdacht veel in de buurt komen van intel zijn verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 26-02-2008 18:15 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
mad_max234 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:45:
[...]
...
Want zelfs de Nehalem is denk ik nog terug te leiden naar de pentium 3 of nog verder terug. ;)
....
Als ik het goed is is Nehalem gebasseerd op de arcitectuur van de pentium M. Voor zover ik weet is deze helemaal vanaf de grond af aan opgebouwt door het Israëlische ontwerp team (dus helemaal nergens op gebasseerd). Maar Wikipedia zegt dat de pentium M gebasseerd is op de architectuur van de pentium III. Welke van de 2 waar is weet ik niet, maar ik ga er toch voor dat de pentium M op geen enkele andere architectuur gebasseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Intel heeft ook geen hele nieuw cores, maar ook nieuwe verbeterde producten van bestaande cores.
Ik heb net vier generaties genoemd (Yonah > Merom > Penryn > Nehalem) en voorbeelden gegeven van manieren waarop de core steeds is verbeterd en uitgebreid. Dat zijn - op de stap van Merom naar Yonah na - geen extreem ingrijpende wijzigingen geweest, maar de verschillen zijn toch overduidelijk aanwezig als je gaat benchmarken. Bij AMD zie je daarentegen bijna niets gebeuren. Van de 130nm singlecore ClawHammer tot de 65nm dualcore Brisbane is alleen SSE3 aan de K8-core toegevoegd, maar dat was voor een groot deel microcode.
Nou lijkt het erop of niet?
Nee, het lijkt er helemaal niet op. Wat jij niet kan of wil beseffen is dat Intel ieder jaar met een verbeterde core komt, terwijl AMD steeds drie à vier jaar doet met dezelfde. Jouw lijstje van producten is geen enkel bewijs voor het tegendeel. Ik kan het ook omdraaien en Intels tick-tock flink uitbreiden:

tick: Woodcrest (65nm)
tock: Clovertown (quadcore)
tick: Penryn (45nm)
tock: Dunnington (sixcore)
tick: Nehalem
tock: Nehalem+GPU
tick: Beckton (octalcore)
tock: Westmere (32nm)

Zo kan ik ook makkelijk aan twee keer zoveel "tick-tocks" komen, maar dat doet Intel niet, dus zo moet je het ook niet vergelijken met AMD.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter Tinus op 26-02-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja het is maar net hoe je ernaar kijkt. ;) En ik zie AMD cpu's zoals de K7, K8, K9 en k10 als verschillende generaties, dus een reden om die overgang een tock te noemen. Ik ga er toch ook niet alle tussen liggende core bij halen en varianten, want dan komt amd ook wel een heel stuk verder namelijk. ;) En ik snap jou punt ook wel hoor, alleen zie ik het net iets anders dan jou.

En AMD heeft inderdaad de K8 core flink benut, maar daar zijn wel hele nieuwe generatie chip/die uitgekomen zoals de natvie dual core, ja ik vind dat nogal een verandering en was echt iets nieuws. (dus een Tock waard IMO :) ) Intel heeft daarin tegen met de Pentium D geen nieuwe generatie chip/die op de markt gebracht die heeft de bestaande chip/die gebruikt.
achtbaanfreak schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 19:13:
[...]

Als ik het goed is is Nehalem gebasseerd op de arcitectuur van de pentium M. Voor zover ik weet is deze helemaal vanaf de grond af aan opgebouwt door het Israëlische ontwerp team (dus helemaal nergens op gebasseerd). Maar Wikipedia zegt dat de pentium M gebasseerd is op de architectuur van de pentium III. Welke van de 2 waar is weet ik niet, maar ik ga er toch voor dat de pentium M op geen enkele andere architectuur gebasseerd is.
Nee, de pentium M is juiste een product dat uit het team is voor gekomen dat verder is gegaan met de petium 3 architectuur, toen intel haar geld meer en deel op de netburst architectuur had gezet. En daar mag intel erg in haar handjes klappen dat ze die nog achter de hand hadden.

[ Voor 241% gewijzigd door mad_max234 op 26-02-2008 22:13 ]

-Andere hobby- -

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.