Hmm.. oke thanks. Ik dacht dat ze ergens in april zouden komen. Jammer....
Maar waar dacht jij dat dan te lezen, op t.net? AMD komt pas eind 2008 met de 45nm CPU's die goed gaan clocken en waarschijnlijk ook goed overclocken. Rons April zullen er een aantal nieuwe Phenom X4's (9100 en 9700) en Phenom X3's (8400, 8600, 8700 meende ik) komen. Verder wat 65nm Athlon X2's, maar dat zijn gewoon de huidige CPU's met een andere naam en een sneller model op 2,8Ghz welke nieuw is voor 65nm, maar niet verder zullen overclocken voor zover ik weet.Nvidiagamer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:22:
Hmm.. oke thanks. Ik dacht dat ze ergens in april zouden komen. Jammer....
Die nieuwe Athlon CPU's klokken waarschijnlijk wel beter dan de huidige dan of niet? En de X2 6400 heeft de 3700MHZ op luchtkoeling gehaald op een MSI K9A2 Platinum. Ik had het ooit ergens op HWI gelezen. En zullen die X3 Phenoms beter dan duals presteren in games denk je? Want die komen begin maart al uit.
[ Voor 20% gewijzigd door Nvidiagamer op 04-02-2008 11:02 ]
Volgens mij staat Kuma (dual core K10, Athlon 6000 serie) nog steeds voor Q2 gepland?GENETX schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:57:
[...]
Maar waar dacht jij dat dan te lezen, op t.net? AMD komt pas eind 2008 met de 45nm CPU's die goed gaan clocken en waarschijnlijk ook goed overclocken. Rons April zullen er een aantal nieuwe Phenom X4's (9100 en 9700) en Phenom X3's (8400, 8600, 8700 meende ik) komen. Verder wat 65nm Athlon X2's, maar dat zijn gewoon de huidige CPU's met een andere naam en een sneller model op 2,8Ghz welke nieuw is voor 65nm, maar niet verder zullen overclocken voor zover ik weet.
Oh, kan best hoor. Weet het niet zo precies. Maar ik denk pas eind Q2. Ik denk dat er eerst nog een serie Athlon X2 K8 4000-serie komt op 65nm.Hacku schreef op maandag 04 februari 2008 @ 14:54:
[...]
Volgens mij staat Kuma (dual core K10, Athlon 6000 serie) nog steeds voor Q2 gepland?
Niemand weet nog hoe de Agena dual cores gaan klokken. En 3700MHz haal je nooit met een 6400+ stabiel, je mag blij zijn met 3.4+GHz. Staar je niet te blind op een suicide screenshot van 3700MHz.Nvidiagamer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 11:02:
Die nieuwe Athlon CPU's klokken waarschijnlijk wel beter dan de huidige dan of niet? En de X2 6400 heeft de 3700MHZ op luchtkoeling gehaald op een MSI K9A2 Platinum. Ik had het ooit ergens op HWI gelezen. En zullen die X3 Phenoms beter dan duals presteren in games denk je? Want die komen begin maart al uit.
En de Phenom X3 (gelijke geklokt als de dual core) presteert alleen beter dan een dual core in games als de software er ook gebruik van maakt van meer dan 2 cores. (Dit word pas een paar jaar geroepen dat multi core alleen nut heeft als de software er ook gebruik van maakt, dus had je niet kunnen weten
Je hebt gelijk over die gelijk geclockte dual-core en tri-core, maar ook weer totaal niet! Ik heb even een stukje van mijn (prototype) internetsite af gehaald om het uit te leggen waarom. (het is in eenvoudige taal geschreven ivm toegankelijkheid breder publiek)mad_max234 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:46:
[...]
Niemand weet nog hoe de Agena dual cores gaan klokken. En 3700MHz haal je nooit met een 6400+ stabiel, je mag blij zijn met 3.4+GHz. Staar je niet te blind op een suicide screenshot van 3700MHz.
En de Phenom X3 (gelijke geklokt als de dual core) presteert alleen beter dan een dual core in games als de software er ook gebruik van maakt van meer dan 2 cores. (Dit word pas een paar jaar geroepen dat multi core alleen nut heeft als de software er ook gebruik van maakt, dus had je niet kunnen weten)
Hoe worden multi-core processoren gestuurd?
De werking van een multi-core processor is eigenlijk heel simpel. Als de processor een bepaalde opdracht krijgt (een thread) dan zal Windows ervoor zorgen dat deze in een grote doos terrecht komt (je mag dit een stack noemen). Windows haalt afhankelijk van de prioriteit van een opdracht steeds een opdracht uit de doos en stuurt deze door aan de processor. De processor zal de opdracht voltooien en het resultaat terug sturen naar Windows. Wanneer de processor meerdere taken tegelijk aankan dan kan Windows dus steeds meerdere opdrachten tegelijk uit de doos halen en deze duursturen naar de processor. In principe kan de doos met opdrachten onbeperkt gevuld worden en Windows bepaald dus hoeveel opdrachten er tegelijkertijd worden uitgevoerd.
De opdrachten komen in de doos doordat de software zelf de opdrachten verzend. De software kan dit heel simpel gezegd op 2 manieren doen. De eerste is doordat de software geoptimaliseerd is om aparte opdrachten te onderscheiden en te verzenden naar de grote doos van Windows. Of de tweede manier de software is door de vertaal slag (de compiler) van leesbare code naar machine taal geoptimaliseerd voor meerdere (vaak kleine) opdrachten tegelijk. Over het algemeen is het zo dat de eerste methode de snelste is, maar hierover bestaat een discussie.
Waarom is een dual-core even snel als een single of tri-core?
Afhankelijk van de software en de omgeving factoren kan een single-core even snel zijn als een dual-core of een dual-core kan even snel zijn als een tri-core. Dit heeft te maken mat het aantal opdrachten dat Windows kan verzenden en hoeveel er in de doos zitten. Veronderstel je eens dat er bijvoorbeeld 1 opdracht in de doos van Windows zit. Als de processor een single-core is dan zal die even snel klaar zijn als een dual-core op gelijke snelheid. De reden is simpel, er is maar 1 opdracht en dus duurt het evenlang om de opdracht te vervullen en wordt maar 1 core benut. Precies hetzelfde geld voor een situatie van 4 taken in de doos. Als je een dual-core hebt dan moet elke core dus 2 opdrachten uitvoeren. Een tri-core heeft meer cores, maar 1 opdracht teveel dus er is 1 core die 2 opdrachten moet uitvoeren, met als gevolg dat de dual-core even snel is als een tri-core. Het is wat onduidelijk, maar gemakkelijker kan ik het niet uitleggen.
In principe valt er helemaal niet te zeggen over de opdrachten in de doos van Windows, en daarom kan ook niemand echt stellen dat een dual-core sneller is dan een tri-core of welke vergelijking dan ook. Onthoud goed, het is afhankelijk van de hoeveelheid opdrachten in de doos van Windows en afhankelijk van het hoeveelheid opdrachten die tegelijkertijd worden uitgevoerd. Als ik een conclusie zou moeten trekken dan moet je altijd voor zoveel mogelijk cores gaan. Want hoe meer cores, des te meer opdrachten er tegelijkertijd kunnen worden voltooid.
Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft over het gebruik van multi-core processoren.
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Leuk verhaaltje, maar zolang de software niet nuttig gebruik kan maken van die threads heb je er niks aan. Windows kan dan wel een andere thread van een ander stukje software naar je cpu sturen, maar daarvan word je bewerking die aan het wachten is niet sneller van.
Je ziet het bij games vaak dat ze de 3e en 4e core niet meer nuttig kunnen invullen, omdat ze geen threads meer hebben die onafhankelijk van elkaar kunnen werken zonder te moeten wachten op de vorige thread die nog niet klaar is met zijn bewerking.
Mijn stelling klopte natuurlijk wel, geen multi thread software, geen (bijna geen op het os na dan) voordeel van een multi core cpu. En je heb natuurlijk wel bij multie tasking een voordeel bij meer cores, maar dan gaat nog steeds die ene opdracht niet sneller van, maar je voert gewoon meer taken tegelijk uit.
Edit/
Ligt het nu aan mijn of klopt dat verhaaltje niet helemaal?(of hij is erg krom) Je kan namelijk heel goed vast stellen of een dual core sneller is in taak A dan in Taak B, dat geld voor single vs dual natuurlijk ook, en ga zo maar door. Je kan dat heel goed vast stellen en zeggen dat een dual core sneller si dan een single core, je moet alleen wel weten welke software je gaat gebruiken.
Waar heb je dit vandaan als ik vragen mag?
Je ziet het bij games vaak dat ze de 3e en 4e core niet meer nuttig kunnen invullen, omdat ze geen threads meer hebben die onafhankelijk van elkaar kunnen werken zonder te moeten wachten op de vorige thread die nog niet klaar is met zijn bewerking.
Mijn stelling klopte natuurlijk wel, geen multi thread software, geen (bijna geen op het os na dan) voordeel van een multi core cpu. En je heb natuurlijk wel bij multie tasking een voordeel bij meer cores, maar dan gaat nog steeds die ene opdracht niet sneller van, maar je voert gewoon meer taken tegelijk uit.
Edit/
Ligt het nu aan mijn of klopt dat verhaaltje niet helemaal?(of hij is erg krom) Je kan namelijk heel goed vast stellen of een dual core sneller is in taak A dan in Taak B, dat geld voor single vs dual natuurlijk ook, en ga zo maar door. Je kan dat heel goed vast stellen en zeggen dat een dual core sneller si dan een single core, je moet alleen wel weten welke software je gaat gebruiken.
Waar heb je dit vandaan als ik vragen mag?
[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 04-02-2008 18:26 ]
@mad_max:
Dit verhaal komt van mijn internetsite (zelf geschreven), ik ben daar nog druk mee bezig dus die staat nog niet online. Mijn doel is om de leek te informeren, dus vandaar de eenvoudige uitleg.
Als je dit verhaal wil controleren voor bepaalde software druk dan op CRTL+ALT+DEL en check je proces informatie, daar staan de lopende threads vermeld. (meerdere van 1 app als het multi-threaded is)
En wat betreft vaststellen... tja echt vaststellen kan gewoon niet. Zoals het verhaal uitlegt heb je geen duidelijk zicht op de thread stack van Windows en de threads die zich daarin draaien op het moment van meten. Ik begrijp wel dat je zegt dat een programma sneller is op een dual-core maar om het echt vast te stellen moet je een empty stack hebben en die heb je helaas nooit bij Windows. (denk hierbij even aan een virusscanner die altijd waakzaam is, en dus een thread gebruikt en dus weer een core gebruikt tijdelijk)
Anyway, jij stelt dat een X2 even snel is als een X3 (op gelijke clock). Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je dat niet echt zo kan stellen omdat er teveel factoren zijn zoals lopende threads die de snelheid van een programma/spel bepalen. Overigens is dit ook de reden waarom je bij 1 benchmark verschillende resultaten krijgt als je hem een paar keer draait. In principe is het zo dat als een programma gemaakt is om 2 threads/cores te gebruiken dan draait dit programma sneller op een X3 dan een X2, simpelweg door threads van Windows die op de achtergrond actief zijn.
Eigenlijk komt het gewoon neer op de hoeveelheid threads die je processor tegelijk kan afwerken (das het aantal cores bij AMD dus) en hoeveel threads er om aandacht vragen.
En de software... tja moderne software compilers bouwen altijd multi-threaded en zover ik weet maken compilers zoals bij C daar al een tijdje gebruik van. Hoeveel threads zo`n programma gebruikt kan ik ook weer niet zeggen omdat weer afhankelijk is van de kwaliteit van de compiler. Maar goed, het klopt wel degelijk dat het ook en meerendeels afhankelijk is van de software.
PS Een echte bron heb ik niet voor je. Dit heb ik gewoon geconcludeerd na veel leeswerk en met logisch redeneren. Als je een suggestie hebt dan sta ik daar natuurlijk voor open.
Dit verhaal komt van mijn internetsite (zelf geschreven), ik ben daar nog druk mee bezig dus die staat nog niet online. Mijn doel is om de leek te informeren, dus vandaar de eenvoudige uitleg.
Als je dit verhaal wil controleren voor bepaalde software druk dan op CRTL+ALT+DEL en check je proces informatie, daar staan de lopende threads vermeld. (meerdere van 1 app als het multi-threaded is)
En wat betreft vaststellen... tja echt vaststellen kan gewoon niet. Zoals het verhaal uitlegt heb je geen duidelijk zicht op de thread stack van Windows en de threads die zich daarin draaien op het moment van meten. Ik begrijp wel dat je zegt dat een programma sneller is op een dual-core maar om het echt vast te stellen moet je een empty stack hebben en die heb je helaas nooit bij Windows. (denk hierbij even aan een virusscanner die altijd waakzaam is, en dus een thread gebruikt en dus weer een core gebruikt tijdelijk)
Anyway, jij stelt dat een X2 even snel is als een X3 (op gelijke clock). Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je dat niet echt zo kan stellen omdat er teveel factoren zijn zoals lopende threads die de snelheid van een programma/spel bepalen. Overigens is dit ook de reden waarom je bij 1 benchmark verschillende resultaten krijgt als je hem een paar keer draait. In principe is het zo dat als een programma gemaakt is om 2 threads/cores te gebruiken dan draait dit programma sneller op een X3 dan een X2, simpelweg door threads van Windows die op de achtergrond actief zijn.
Eigenlijk komt het gewoon neer op de hoeveelheid threads die je processor tegelijk kan afwerken (das het aantal cores bij AMD dus) en hoeveel threads er om aandacht vragen.
En de software... tja moderne software compilers bouwen altijd multi-threaded en zover ik weet maken compilers zoals bij C daar al een tijdje gebruik van. Hoeveel threads zo`n programma gebruikt kan ik ook weer niet zeggen omdat weer afhankelijk is van de kwaliteit van de compiler. Maar goed, het klopt wel degelijk dat het ook en meerendeels afhankelijk is van de software.
PS Een echte bron heb ik niet voor je. Dit heb ik gewoon geconcludeerd na veel leeswerk en met logisch redeneren. Als je een suggestie hebt dan sta ik daar natuurlijk voor open.
[ Voor 13% gewijzigd door Stephan224 op 04-02-2008 18:51 ]
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Helemaal over heen gelezen: Het is inderdaad zo dat threads op elkaar moeten wachten, das ook juist het punt waar veel software developers mee in knoop zitten bij multi-threaded developing.
Stel een dual-core krijgt 3 threads (A, B en C). Thread A en B worden verdeeld over core 1(A) en 2(
. Thread C is afhankelijk van thread B terwijl thread C achter A(1) geplaatst is omdat die al klaar is. Dan zal thread C(core 1) moeten wachten op thread B(core 2) . In dit voorbeeld zie je duidelijk het probleem in zulke situates. Maar goed, Windows regelt de threads, en misschien ziet Windows wel dat thread C afhankelijk is van thread B en "plakt" Windows thread C achter thread B op core 2. Al met al maakt dat natuurlijk ook nagenoeg niets uit in tijd. (ja het cache van de processor met data, bla bla..., het punt is dat het verschil minimaal is en dat er gewacht moet worden)
Leuk is dat je nadenkt over het cache en de threads dan kan je je goed kan bedenken dat shared cache een stuk sneller werkt zoals bij AMD (L3). Dit is ook de reden waarom ik zo`n hoge pet op het van het L3 in de Phenom. Plus dit is ook de reden waarom een AMD quad eigenlijk sneller moet zijn dan een Intel quad in een multi-threaded (2+) omgeving. En volgens mij zien we dit al terug bij de benches van UT3.
Stel een dual-core krijgt 3 threads (A, B en C). Thread A en B worden verdeeld over core 1(A) en 2(
Leuk is dat je nadenkt over het cache en de threads dan kan je je goed kan bedenken dat shared cache een stuk sneller werkt zoals bij AMD (L3). Dit is ook de reden waarom ik zo`n hoge pet op het van het L3 in de Phenom. Plus dit is ook de reden waarom een AMD quad eigenlijk sneller moet zijn dan een Intel quad in een multi-threaded (2+) omgeving. En volgens mij zien we dit al terug bij de benches van UT3.
[ Voor 26% gewijzigd door Stephan224 op 04-02-2008 19:06 ]
Wat het vervelende is dat bijna alle threads afhankelijk zijn van elkaar, behalve bij de bekende software die makkelijk parallel berekent kan worden en lekker mee schaalt zoals video en audio bewerking. (games komen niet veel verder dan 2 cores de 3e en 4 e core hebben vaak al minder te doen, en in de meeste game hebben ze helemaal niks te doen)
En zolang de software niet mee kan schalen heb je niks aan die extra cores, je zit dus steeds te wachten op de vorige berekening en meestal kan de developer er geen juiste oplossing voor vinden om dat te omzeilen, meestal houd het dus op bij de tweede core, maar als software helemaal niet gemaakt is om op te splitsen kan windows er ook niks aan veranderen.
Maar daar ging het niet om, het erom dat als software er niet op gemaakt is om multi thread te werken, je er met een multi core/socket systeem er geen voordeel uit kan halen.
Maar je kan zeker wel meten dat een dual core sneller is dan een singel core, maar je moet dan wel weten welke taken je gaat doen en of deze met multi core overweg kan. Dan kan je met zekerheid vaststellen dat de ene oplossing sneller is dan de andere oplossing. Het hangt namelijk altijd af wat de koper met het systeem gaat doen, en vanuit die stelling ga je een pc kopen/samenstellen, is de enigste weg om het juist te doen en te bepalen of een dual core inderdaad sneller is dan een single core voor jou/de koperzijn taken. (rest is niet belangrijk
)
Edit/
Lees dit eens leuke info, supreme commander is multi thread maar heeft moeite met het vullen van de 3e en zeker de 4e core van nuttige threads. Vooral de sprong van 1 core naar 2 cores is grote, van de 2e naar de 3e gaat ook nog wel maar de 4e core draagt al niet zoveel meer bij. En staat SC bekent als multi core game.
En zolang de software niet mee kan schalen heb je niks aan die extra cores, je zit dus steeds te wachten op de vorige berekening en meestal kan de developer er geen juiste oplossing voor vinden om dat te omzeilen, meestal houd het dus op bij de tweede core, maar als software helemaal niet gemaakt is om op te splitsen kan windows er ook niks aan veranderen.
Maar daar ging het niet om, het erom dat als software er niet op gemaakt is om multi thread te werken, je er met een multi core/socket systeem er geen voordeel uit kan halen.
Maar je kan zeker wel meten dat een dual core sneller is dan een singel core, maar je moet dan wel weten welke taken je gaat doen en of deze met multi core overweg kan. Dan kan je met zekerheid vaststellen dat de ene oplossing sneller is dan de andere oplossing. Het hangt namelijk altijd af wat de koper met het systeem gaat doen, en vanuit die stelling ga je een pc kopen/samenstellen, is de enigste weg om het juist te doen en te bepalen of een dual core inderdaad sneller is dan een single core voor jou/de koperzijn taken. (rest is niet belangrijk
Edit/
Lees dit eens leuke info, supreme commander is multi thread maar heeft moeite met het vullen van de 3e en zeker de 4e core van nuttige threads. Vooral de sprong van 1 core naar 2 cores is grote, van de 2e naar de 3e gaat ook nog wel maar de 4e core draagt al niet zoveel meer bij. En staat SC bekent als multi core game.
http://www.behardware.com...-commander-benchmark.html
As you can see, the gap isn't that great between 3 or 4 cores and the simulation isn't made in real time even under these circumstances. Reducing to 2 cores seriously cuts the framerate but has a lesser impact on the real time of the simulation. This is also true when reducing to 1 core as you can see in this test. With this view, performances are catastrophic. Is it possible to do something about it? Yes! By reducing the duration of the simulation, some processor resources are freed up for rendering and this helps increase the framerate. Here are the parameters we selected for increases over 10 fps with 2 and 1 cores:
[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 04-02-2008 23:15 ]
De ATI R700 komt in Q2 al uit! Zie hardware.info!!
Waar zie je dat op H.info. heb je een link? Want er staat niks op de frontpage van hardware.info, wel iets over de GT200.Nvidiagamer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 19:46:
De ATI R700 komt in Q2 al uit! Zie hardware.info!!
Ja inderdaad. Lees dit eens goed!
'' nVidia wordt 2008 een erg belangrijk jaar. Zo wordt in maart de tegenhanger voor de ATI 3870X2 uitgebracht in de vorm van de Geforce 9800GX2. Maar vooral daarna, in de tweede helft van 2008, wordt het spannend. Dan komen namelijk zowel nVidia als ATI met hun nieuwe single chip grafische kaarten. Voor ATI wordt dit de R700, een kaart waar men, naar eigen zeggen, al mee bezig was voordat de R600 werd uitgebracht. De R700 zal naar verluid bestaan uit twee R770 GPU's in één behuizing, een soort dual-core GPU dus. nVidia zet daar de GT200 tegenover. Tot voor kort werd de nieuwe GPU van nVidia altijd aangeduid met codenamen als G100 of D9E. Sinds enige tijd zwijgt nVidia echter in alle toonaarden over de G100 en spreekt men ineens van de GT200.''
'' nVidia wordt 2008 een erg belangrijk jaar. Zo wordt in maart de tegenhanger voor de ATI 3870X2 uitgebracht in de vorm van de Geforce 9800GX2. Maar vooral daarna, in de tweede helft van 2008, wordt het spannend. Dan komen namelijk zowel nVidia als ATI met hun nieuwe single chip grafische kaarten. Voor ATI wordt dit de R700, een kaart waar men, naar eigen zeggen, al mee bezig was voordat de R600 werd uitgebracht. De R700 zal naar verluid bestaan uit twee R770 GPU's in één behuizing, een soort dual-core GPU dus. nVidia zet daar de GT200 tegenover. Tot voor kort werd de nieuwe GPU van nVidia altijd aangeduid met codenamen als G100 of D9E. Sinds enige tijd zwijgt nVidia echter in alle toonaarden over de G100 en spreekt men ineens van de GT200.''
Juist ja , 2e helft 2009. Q3 of Q4 niet het Q2.
Dat heb ik wel gelezen.
Dat heb ik wel gelezen.
[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 04-02-2008 20:30 ]
Heel erg jammer.
Nja, dan ga ik mijn nog in bestelling HD3870X2 niet meer afzeggen.
Anoniem: 59888
Gevalletje klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Een compiler kan echt niet zomaar magisch zelf gaan bepalen welke code in welke thread uitgevoerd moet worden. Dat moet de programmeur handmatig in de applicatie programmeren. Bij games is dat verrekte lastig. Het is per definitie onmogelijk te voorspellen welke thread als eerste klaar is als je meerdere threads gebruikt. Bij games is de synchronisatie erg belangrijk (de graphics moeten wel gelijk lopen met het geluid), wachten is vaak ook geen optie omdat je dan hickups krijgt. Kortom: het is voor programmeurs erg lastig om bij games verschillende onderdelen te bepalen die in aparte threads kunnen draaien. Overigens is deze uitleg vrij kort door de bocht, google voor meer informatie.Stephan224 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 18:41:
Komt nog eens bij dat je multi-threading niet of nauwelijks aan een bestaande game-engine toe kunt voegen. Het is niet voor niets dat het anderhalf tot twee jaar geduurt heeft voordat er echt gebruik van gemaakt werd, je schrijft een moderne game-engine niet in drie maanden.
Mensen. Ik heb even rond gekeken. En ik zie dat de AMD opteron 1218 wel hele goede prijs prestatie hebben. En blijkbaar klokken die dingen ook nog eens goed over. Dus hier komt mijn vraag.
Welke CPU..? 6400 Black Editon of AMD opteron 1218? Welke klokt beter over? Ik denk persoonlijk de opteron.
Welke CPU..? 6400 Black Editon of AMD opteron 1218? Welke klokt beter over? Ik denk persoonlijk de opteron.
De 6400+ BE daar zet ik mijn geld op, want bij de opteron moet je nog maar eens zien of die überhaupt de default snelheid haalt van de 6400+ BE. En de 6400+ kan ook nog hoger geklokt worden de 3.4GHz haalt hij naar alle waarschijnlijkheid wel. Bij de Opteron is dat nooit zeker.Nvidiagamer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 23:47:
Mensen. Ik heb even rond gekeken. En ik zie dat de AMD opteron 1218 wel hele goede prijs prestatie hebben. En blijkbaar klokken die dingen ook nog eens goed over. Dus hier komt mijn vraag.
Maar dit koffiedik kijken want niemand kan je dat met zekerheid zeggen.
Ik neem aan dat de black edition 5000+ net zo goed overklokt als de 6400?
Ja dat is nog steeds niet de default snelheid van de 6400+ BE.Nvidiagamer schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 00:18:
Een opteron 1212 is al makkelijk op de 3GHZ te klokken volgens een redacteur op HWI. Maar ik geloof hem ook wel.Natuurlijk gebruikt hij hiervoor wel een scythe infinity.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
En de 5000+ BE is een andere core namelijk de brisbane core 65nm, de 6400+ BE is een windsor core 90nm.
En gebruik de Edit knop.
[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 01:10 ]
Anoniem: 146043
Nou, ehh, die kaart die jij hebt besteld is echt wel een snelle kaart en deze nieuwe kaarten zullen de eerste maanden ook erg gepepert zijn in prijs zodat je alsnog een vol jaar verder bent.Nvidiagamer schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:34:
Heel erg jammer.Nja, dan ga ik mijn nog in bestelling HD3870X2 niet meer afzeggen.
Ik betwijfel het of je het überhaubt moet annuleren, maar dat kan alleen jij bepalen
*Schaam me ongeveer rot met mijn X1950XT
[quote]Anoniem: 59888 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:55:
[...]
[/quote]
Zoek eens op "subroutine threading" en daar vindt je oa de "klepel" die je zocht.
BTW dit gaat wel offtopic ondertussen.
[...]
[/quote]
Zoek eens op "subroutine threading" en daar vindt je oa de "klepel" die je zocht.
[ Voor 68% gewijzigd door Stephan224 op 05-02-2008 09:48 ]
Was het maar zo makkelijk als jij zegt, maar zo zit het helaas niet in elkaar. (Dat weet ik zelfs met mijn matige C++ ervaring
) Je moet je hele code erop instellen om multie thread te zijn en dit ook zodoen dat er voordeel uit behaald kan worden. Ik kan ook wel mijn software in multi threaded compile maar dan heb ik 2 of meer threads die op elkaar moeten wachten omdat mijn code er niet op gemaakt is.
Maar nu ga ik op terreinen begeven waren ik niet echt in thuis ben, maar weet wel dat het niet zo makkelijk gaat als jij denk dat het gaat. Meer threads maakt de code nog niet geschrikt voor multi core/socket systemen.
Als ik me niet vergis bestaat veel single thread software ook uit tig threads, maar die zijn niet gemaakt om parallel berekent te worden, en moeten dus achter elkaar of op elkaar wachten.
Maar nu ga ik op terreinen begeven waren ik niet echt in thuis ben, maar weet wel dat het niet zo makkelijk gaat als jij denk dat het gaat. Meer threads maakt de code nog niet geschrikt voor multi core/socket systemen.
Als ik me niet vergis bestaat veel single thread software ook uit tig threads, maar die zijn niet gemaakt om parallel berekent te worden, en moeten dus achter elkaar of op elkaar wachten.
Wat je schrijft klopt, de compiler kan er dus voor zorgen dat er meerdere threads worden geopend bij het uitvoeren van een app. En dat deze threads op elkaar moeten wachten klopt natuurlijk ook. Dit is juist hetgeen wat ik probeer te vertellen.mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:54:
Was het maar zo makkelijk als jij zegt, maar zo zit het helaas niet in elkaar. (Dat weet ik zelfs met mijn matige C++ ervaring) Je moet je hele code erop instellen om multie thread te zijn en dit ook zodoen dat er voordeel uit behaald kan worden. Ik kan ook wel mijn software in multi threaded compile maar dan heb ik 2 of meer threads die op elkaar moeten wachten omdat mijn code er niet op gemaakt is.
Elke thread is een taak/opdracht voor de processor en ondanks de afhankelijkheid van elkaar wordt elke thread apart uitgevoerd. Bij multi-core (of hyper threading) betekend dit dus dat er threads naast elkaar kunnen lopen mits ze natuurlijk elkaars gegevens niet nodig hebben.
Een app die multi-threaded is, maar waarbij de threads steeds op elkaar moeten wachten is toch sneller in een dual of multi-core omgeving. Waarom? Stel dat 1 core de app draaiend houdt, dan kan een andere core gebruikt worden voor andere threads zoals Windows of een virusscanner. (eea zoals ik eerder heb uitgelegd)
BTW Het is natuurlijk niet zo zwart-wit zoals ik het nu vertel, maar het is wel ongeveer de werking. Je kan ervan uitgaan dat je het zo kan en mag bekijken/beredeneren. Voor de werkelijke werking vraag het aan Microsoft ofzo.
En eenvoudig is het niet allemaal.... daar ben ik het ook volkomen mee eens.
Kort antwoord nee, dat is +- 0% sneller op een quad core dan op een single core, nou ja het os kan nog op de andere core draaien, maar dat scheelt niet zoveel.Stephan224 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:14:
[...]
Een app die multi-threaded is, maar waarbij de threads steeds op elkaar moeten wachten is toch sneller in een dual of multi-core omgeving. Waarom? Stel dat 1 core de app draaiend houdt, dan kan een andere core gebruikt worden voor andere threads zoals Windows of een virusscanner. (eea zoals ik eerder heb uitgelegd)
En bij de tweede zin heb je het niet over multi core software, maar over multi tasking, dat is weer een heel ander verhaal en heeft niks met multi core software te maken.
Met multi tasking gaat het omzetten van mijn divx film niet sneller, ik kan er wel 2 in de zelfde tijd doen, maar daar heb ik niks aan als ik perse die 1e film snel moet hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 11:32 ]
Je spreekt jezelf al lekker tegen in je eerste zinmad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:25:
[...]
Kort antwoord nee, dat is 0% sneller op een quad core dan op een single core, nou ja het os kan nog op de andere core draaien, maar dat scheelt niet zoveel. (En het is nog maar de vraag of de uitkomst dan wel aansluit op de vorige thread)
En bij de tweede zin heb je het niet over multi core software, maar over multi tasking, dat is weer een heel ander verhaal en heeft niks met multi core software te maken.![]()
Maar met mulkti tasking gaat het omzetten van mijn divx film niet sneller, ik kan er wel 2 in de zelfde tijd den, maar dara heb ik niks aan als ik perse die 1e film snel moet hebben.

Maar het heeft er toch wel degelijk mee te maken! Ook Multi-threaded of niet en Multicore.
Stel, je hebt singlethreaded software en een singlecore CPU, we krijgen het volgende idee waarbij een aantal instructies worden verwerkt voor een bepaald programma:
CPU0:
Programma
Programma
Windows
Virusscanner
Programma
Programma X
Programma
Virus scanner
Windows
Programma
In bovenstaande volgorde zouden die instructies kunnen worden uitgevoerd. Als er wat tussenkomt (jnterrupt) dan zal die ook door de ene core moeten worden uitgevoerd. Het programma dat eigenlijk je prioriteit heeft moet dus steeds even wachten omdat andere processen soms ook een paar instructies moeten verwerken. Stel we hebben dezefde situatie, maar dan met een duaclore:
CPU0
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma
CPU1
Windows
Virusscanner
Programma X
Virusscanner
Windows
Nu zzie je dus dat de CPU eigenlijk 2x zo snel klaar is. Uiteraard is dit geen realiteit. Je mag echter neit stellen dat het geen impact heeft, Je zal altijd wel een beetje verschil hebben.
Je hebt het over multi tasking vriend, dat is iets anders dan je software multi core geschikt te maken. 
kan iemand me misschien even helpen met het uitleggen aan hun hoe het wel zit, wat ik ben daar niet zo goed in, en is ook niet mijn terrein.
Maar haal alleen niet multi core enabled software door elkaar met multi tasking want dan hebben we het niet meer over het zelfde.
Edit/
Ik heb er +- voor die 0% gezet, nu wel tevreden?
kan iemand me misschien even helpen met het uitleggen aan hun hoe het wel zit, wat ik ben daar niet zo goed in, en is ook niet mijn terrein.
Maar haal alleen niet multi core enabled software door elkaar met multi tasking want dan hebben we het niet meer over het zelfde.
Edit/
[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 11:40 ]
Je doet tegenwoordig automatisch aan multitasking. Nu zal dat op het ene moment wat midner zijn als het andere, het is niet dat je virusscanner en Windows een dutje gaan doen. Die blijven gewoon actief en vragen hun aandacht. Nu zal dat soms nagenoeg 0 effect hebben, maar eigenlijk is het vaak wel meer. Je ziet het eigenlijk bij Vista al: Games halen minder FPS, scores liggen lager. Waarom? Omdat Windows Vista weer meer aandacht van je CPU vraagt dan XP deed.mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:36:
Je hebt het over multi tasking vriend, dat is iets anders dan je software multi core geschikt te maken.
Edit/
Je bent niet aan het multitasken als je maar 1 proces hebt lopen, en zeg nou zelf, heb je al eens Windows gedraait met maar 1 proces (De windows kernel oid). Ikke niet. Ook al geven ze in taakbeheer 0% aan, ze zullen toch wel wat wat vragen. Pak maar 3GHz, dat zijn 3 miljard instructies per seconde. Als een programma "maar" 100.000 instructies per seconde wil verwerken komt ie gewoon op 0% te staan.
Dat van vista ligt niet aan de cpu gebruik maar aan heel veel ander zaken.
Hoeveel denk je dat het os als vista aan cpu tijd opeist als het draait (dus niet met opstarten), denk 1 a 2 %, daar zit het verschil niet. En vista gaat wel degelijk meer naar de achtergrond zodra je een game of zo op gestart word en maakt daar ook zoveel mogelijk geheugen weer vrij voor.
Maar daar hadden we het ook helemaal niet over, we hadden het (gisteren) over multi core enabled software en niet over multi tasking, zoals ik al zei is dat een ander verhaal.
De discussie verschuift nu naar een ander onderwerp. Dus waar gaan we het over hebben, ga geen 2 discussies door elkaar voeren. 
Bij multi tasking krijg ik zelfs 128 cores nog wel gevuld met nuttig threads als het zou moeten geen probleem.
Hoeveel denk je dat het os als vista aan cpu tijd opeist als het draait (dus niet met opstarten), denk 1 a 2 %, daar zit het verschil niet. En vista gaat wel degelijk meer naar de achtergrond zodra je een game of zo op gestart word en maakt daar ook zoveel mogelijk geheugen weer vrij voor.
Maar daar hadden we het ook helemaal niet over, we hadden het (gisteren) over multi core enabled software en niet over multi tasking, zoals ik al zei is dat een ander verhaal.
Bij multi tasking krijg ik zelfs 128 cores nog wel gevuld met nuttig threads als het zou moeten geen probleem.
Ik ben bang dat ik het daar niet mee eens benGENETX schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:51:
[...]
Je doet tegenwoordig automatisch aan multitasking. Nu zal dat op het ene moment wat midner zijn als het andere, het is niet dat je virusscanner en Windows een dutje gaan doen. Die blijven gewoon actief en vragen hun aandacht. Nu zal dat soms nagenoeg 0 effect hebben, maar eigenlijk is het vaak wel meer. Je ziet het eigenlijk bij Vista al: Games halen minder FPS, scores liggen lager. Waarom? Omdat Windows Vista weer meer aandacht van je CPU vraagt dan XP deed.
Waarom draaien games op quadcores nog steeds trager op Vista dan op XP ? Volgensmij kan dit dan alleen veroorzaakt worden door factoren als ingewikkeldere uitvoering van opdrachten binnen het OS en minder geoptimaliseerde drivers. Vista is omslachtiger maar de extra services hebben volgens mij weinig invloed op performance
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Anoniem: 229615
AMD nieuws discussie topic?
Waar? Ik zie alleen maar posts over iets heel anders.....
Het verschil tussen multi threading en multi tasking is niet zo moeilijk, bij multi tasking draai je verschillden programma's naast elkaar en bij multi threading worden er verschillende instances/threads van één programma naast elkaar uitgevoerd.mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:36:
Edit/
Maar zoals Warker al aangeeft begint dit enigszins offtopic te raken.
[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 05-02-2008 13:00 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ehhh, wanneer is een programma precies "multi core enabled"? Volgens mij kan een programma overweg met meerdere cores wanneer er meerdere threads van een programma lopen. Kreten zoals "multi core enabled" en "multi threading" kan je op technisch verwerkingsgebied gelijk stellen.mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:18:
Dat van vista ligt niet aan de cpu gebruik maar aan heel veel ander zaken.
Maar daar hadden we het ook helemaal niet over, we hadden het (gisteren) over multi core enabled software en niet over multi tasking, zoals ik al zei is dat een ander verhaal.De discussie verschuift nu naar een ander onderwerp. Dus waar gaan we het over hebben, ga geen 2 discussies door elkaar voeren.
Precies hetzelfde geld voor "Multi tasking", een task is een programma en een programma bestaat uit 1 of meer threads. Je kan 2 programma's naast elkaar draaien, maar je kan ook 2 threads naast elkaar draaien mits ze niet afhankelijk zijn van elkaar. Dit is dus ook gelijk te stellen.
PS Neem mijn tekst even niet letterlijk, ik heb het over gelijk stellen niet over een gelijke betekenis!
@Hekking: Vista vraagt onder andere meer vermogen ivm de conversie van DirectX 10 naar 9. Of omdat DirectX 10 meer effecten genereerd tov DirectX 9. Dit is meestal de bottleneck voor het FPS in Vista tov XP.
Kom op heb je niks zinnigs te melden, en het is AMD nieuws & discussie, en wat is nu het geval AMD maakt multi core cpu's.Anoniem: 229615 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:33:
AMD nieuws discussie topic?
Nee, een programma die single core is, kan best meer threads bestaan (single core games die bestaan soms uit tig threadsStephan224 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 12:59:
[...]
Ehhh, wanneer is een programma precies "multi core enabled"? Volgens mij kan een programma overweg met meerdere cores wanneer er meerdere threads van een programma lopen. Kreten zoals "multi core enabled" en "multi threading" kan je op technisch verwerkingsgebied gelijk stellen.
Een multi core stuk code kan parallel naast elkaar berekent worden, en zo dus 2x (theoretisch wel te verstaan) zo snel klaar zijn met je taak.
[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 13:32 ]
Ik ben het er helemala mee eens dat wanneer je je CPU maar 1 taak laat uitvoeren en windows draait dat je idd weinig voordeel hebt van een multi-core zolang het programma maar 1 thread heeft. 0% stellen mag echter niet. Feit blijft wel dat het idd niet merkbaar is zonder stopwatch. Echter hangt het er ook van af hoeveel je aan hebt. Alleen Vista + game is niet veel, maar als je Vista + sidebar + TS + MSN + Xfire + utorrent + virusscanner aan hebt gaat het al wat sneller. Voor de meeste gamers nog steeds geen multitasking. Maar eht scheelt toch al heel wat.
Wat wel grappig is is dat ETQW hier mn 5600+ gewoon naar 2x100% brengt. Ik moet daadwerkelijk mn virusscanner laten stoppen met het tussentijds scannen want ik merk hem wel als hij echt actief is....
@ De anderen: Een beetje offtopic gaan is juist leuk. Een beetje saai het laatste nieuws posten is gewoon niet interessant. Discussies voeren over bepaalde onderwerpen die verband hebben met AMD (zoals mad_max234 al aangeeft) is gewoon leuk + interessant.
Wat wel grappig is is dat ETQW hier mn 5600+ gewoon naar 2x100% brengt. Ik moet daadwerkelijk mn virusscanner laten stoppen met het tussentijds scannen want ik merk hem wel als hij echt actief is....
@ De anderen: Een beetje offtopic gaan is juist leuk. Een beetje saai het laatste nieuws posten is gewoon niet interessant. Discussies voeren over bepaalde onderwerpen die verband hebben met AMD (zoals mad_max234 al aangeeft) is gewoon leuk + interessant.
[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 05-02-2008 13:19 ]
Tot op een zekere hoogte wel, maar wanneer er anderhalve pagina ontstaat waar het niet specifiek meer AMD is, maar multicore technologie in het algemeen is het misschien tijd voor een eigen draadje...mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 13:01:
[...]
Kom op heb je niks zinnigs te melden, en het is AMD nieuws & discussie, en wat is nu het geval AMD maakt multi core cpu's.En Numa is onder andere ook een AMD techniek voor multitasking te verbeteren. Dus lijk me wel relevant voor een AMD cpu, en of je er iets aan heb om een AMD dual core aan te schaften.
Edit:
Even voor de duidelijkheid, ik vind het ook reuze interessant en volg het gesprek ook.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 229615 op 05-02-2008 13:20 ]
Maak er dan een en ga daar dan posten.
Ja sorry hoor, maar dit is al helemaal niet bevorderend voor het topic om te gaan zeuren, lees het dan niet en ga iets anders doen, kan niet altijd voor iedereen even leuk zijn. En kom morgen weer eens kijken of je wel leuk vind om mee te praten over cpu technieken die ook voor AMD gelden dus in verband hangen met AMD.
En ik zie vanaf jou kant ook nooit nieuwsspots hier in het topic eigenlijk, misschien eerst iets bijdragen en dan mopperen.
En ik zie vanaf jou kant ook nooit nieuwsspots hier in het topic eigenlijk, misschien eerst iets bijdragen en dan mopperen.
[ Voor 40% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 13:31 ]
Jongens, jongens niet vechten. Het klopt het is aanverwant aan de dual/triple/quad core's van AMD en ook zeer interessant, zeker als het nieuws wat achtwege blijft, daar hebben jullie gelijk in.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dat je het niet met me eens bent is een ding; een beetje vijandig gaan lopen doen is wat anders.
Ik geef een suggestie om de discussie ergens anders voort te zetten, niet meer, niet minder. Ik denk niet dat ik daarvoor zo een reactie verdien.
En dat ik ook nog eens een nieuwsposter moet zijn om een mening te mogen uiten is me ook nieuw. Ik ben blij dat je me hier van op de hoogte stelt.
Sommige mensen lezen het topic nou juist OMDAT ze zelf niet aan die nieuwtjes kunnen komen. Kom op zeg.
Ik geef een suggestie om de discussie ergens anders voort te zetten, niet meer, niet minder. Ik denk niet dat ik daarvoor zo een reactie verdien.
En dat ik ook nog eens een nieuwsposter moet zijn om een mening te mogen uiten is me ook nieuw. Ik ben blij dat je me hier van op de hoogte stelt.
Sommige mensen lezen het topic nou juist OMDAT ze zelf niet aan die nieuwtjes kunnen komen. Kom op zeg.
Ik ben niet vijandig maak er alleen een grapje over.
En zoals ik in het grapje duidelijk probeer te maken dat je ook zelf het initiatief kan nemen, sorry dat ik me iets liet gaan. Maar je snap hopelijk wel dat ik het niet vijandig bedoel heb.
Als je niks bijdraagt moet je ook niet vanaf de zijlijn gaan roepen vind ik, en dat is mijn mening. En nieuws is er zat als je maar even de moeite neemt om ergens anders te kijken en het de andere tweakers laat weten door een linkje naar die nieuwspost.
Als je niks bijdraagt moet je ook niet vanaf de zijlijn gaan roepen vind ik, en dat is mijn mening. En nieuws is er zat als je maar even de moeite neemt om ergens anders te kijken en het de andere tweakers laat weten door een linkje naar die nieuwspost.
Denk je dat wij allemaal geheimen bronnen hebben.Sommige mensen lezen het topic nou juist OMDAT ze zelf niet aan die nieuwtjes kunnen komen. Kom op zeg.
[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 14:06 ]
Interessant nieuws komt wle op de frontpage. In dit topic kunnen daar juist discussies over worden gehouden, maar ook over andere gerelateerde onderwerpen.
Wat jullie nu doen is _nog_ verder offtopic gaan... Kijk nou zelf eens de laatste reacties... hekking, Stephan, mad_max en ik maken en eind aan de korte semi-offtopic maar boeiende discussie. Conclusie: Singlecore vs Dualcore maakt bij singlethreaded apps weinig uit.
Die conclusie is geweest en men gaat gewoon door met offtopic zeiken op het semi-offtopic gaan. Nee dat heeft pas nut. Voordat mijn post ook zo doorgaat wou ik graag een nieuwe discussie starten, iets waar ik al even over na heb gedacht over een post van mij op de FP:
Wat denken jullie van Fusion?
Dit kwam weer naar voren in de overname van Ageia door NVIDIA.
Opzich denk ik dat daar leuke dignen uit komen. Als ik even terug denk aan Physics, Cuda en Folding@Home zie je dat sommige berekeningen echt vele malen effectiever door een GPU worden gedaan. Ik verwacht dan ook meer dan alleen graphics door de CPU, maar echt een evolutie op processorgebied. We kunnen niet eindeloos doorgaan met het gooien met cores. Zoals al duidelijk werd: 3-4 cores hebben nu weinig nut. Straks zullen ze wel iets meer nut hebben. Maar ik denk dat we neit veel verder als 16 cores hoeven te gaan voor consumenten. Die cores kun je nooit benutten en anders passen verschillende threads 95% van de tijd wel in 1 core.
Ik denk dus dat we over een paar jaar net als bij multicore apps ook programma's krijgen die zowel de oude CPU als de GPU gaan benutten, net als additionele instructiesets om toch meer performance er uit te halen. Verder ben ik benieuwd wat de plannen van AMD op het moment zijn voor physics berekenignen.
Wat jullie nu doen is _nog_ verder offtopic gaan... Kijk nou zelf eens de laatste reacties... hekking, Stephan, mad_max en ik maken en eind aan de korte semi-offtopic maar boeiende discussie. Conclusie: Singlecore vs Dualcore maakt bij singlethreaded apps weinig uit.
Die conclusie is geweest en men gaat gewoon door met offtopic zeiken op het semi-offtopic gaan. Nee dat heeft pas nut. Voordat mijn post ook zo doorgaat wou ik graag een nieuwe discussie starten, iets waar ik al even over na heb gedacht over een post van mij op de FP:
Wat denken jullie van Fusion?
Dit kwam weer naar voren in de overname van Ageia door NVIDIA.
Opzich denk ik dat daar leuke dignen uit komen. Als ik even terug denk aan Physics, Cuda en Folding@Home zie je dat sommige berekeningen echt vele malen effectiever door een GPU worden gedaan. Ik verwacht dan ook meer dan alleen graphics door de CPU, maar echt een evolutie op processorgebied. We kunnen niet eindeloos doorgaan met het gooien met cores. Zoals al duidelijk werd: 3-4 cores hebben nu weinig nut. Straks zullen ze wel iets meer nut hebben. Maar ik denk dat we neit veel verder als 16 cores hoeven te gaan voor consumenten. Die cores kun je nooit benutten en anders passen verschillende threads 95% van de tijd wel in 1 core.
Ik denk dus dat we over een paar jaar net als bij multicore apps ook programma's krijgen die zowel de oude CPU als de GPU gaan benutten, net als additionele instructiesets om toch meer performance er uit te halen. Verder ben ik benieuwd wat de plannen van AMD op het moment zijn voor physics berekenignen.
Okay, dan is het bij deze afgesloten. Ik nam het dan iets te serieus op.
Genoeg of topic van mij.
Genoeg of topic van mij.
Ja de fusion achtige cpu en GPGPU en DX11 zou welles een hit kunnen worden op het gebied van videobewerking en dat soort zaken. Vooral de API van DX11 zou gpu naar een nieuw level moeten tillen, zou een leuke boost kunnen opleven en intel heeft daar dan de Larrabee tegenover staan, of wat gaat intel daar tegenover zetten?
Ja Intel heeft idd hun Larrabee. Eigenlijk wil ik nog wel wat meer uitzoeken hoe Fusion en Larrabee inelkaar zitten.
Opd e FP wordt iig gemeld dat Fusion in eerste instantie voor laptops is, maar ik vraag het me af. Als ik er zo over nadenk kun je hem voor heel veel dingen in gaan zetten. Functies die je zelfs eerder op een high-end desktop wil ipv laptop. he tis ook neit voor neits dat AMD met Torrenza weer een stap dichter bij Fusion komt eigenlijk. Torrenza zit ook gelijk via de HT aan de CPU ipv via de chipset met PCIe. Ik denk dat AMD hem gewoon ook voor de desktop gaat gebruiken.
Het is wat eentoning in het begin: Iedereen denkt bij een GPU direct aan graphics terwijl dit neit het geval hoeft te zijn zoals ik al aangaf. Er zijn veel mooiere toepassignen voor. Gamers zullen voorlopig wel een extra videokaart er bij zetten, maar daarmee is de GPU in een CPU niet opeens waardeloos.Ik ben hier echt benieuwd naar. Weet iemand overigens ook wat AMD zijn plannen zijn met Physics? Zijn ze al ergens mee bezig of komt DX11 er mee zodat Havok+Ageia gewoon overbodig wordt?
Opd e FP wordt iig gemeld dat Fusion in eerste instantie voor laptops is, maar ik vraag het me af. Als ik er zo over nadenk kun je hem voor heel veel dingen in gaan zetten. Functies die je zelfs eerder op een high-end desktop wil ipv laptop. he tis ook neit voor neits dat AMD met Torrenza weer een stap dichter bij Fusion komt eigenlijk. Torrenza zit ook gelijk via de HT aan de CPU ipv via de chipset met PCIe. Ik denk dat AMD hem gewoon ook voor de desktop gaat gebruiken.
Het is wat eentoning in het begin: Iedereen denkt bij een GPU direct aan graphics terwijl dit neit het geval hoeft te zijn zoals ik al aangaf. Er zijn veel mooiere toepassignen voor. Gamers zullen voorlopig wel een extra videokaart er bij zetten, maar daarmee is de GPU in een CPU niet opeens waardeloos.Ik ben hier echt benieuwd naar. Weet iemand overigens ook wat AMD zijn plannen zijn met Physics? Zijn ze al ergens mee bezig of komt DX11 er mee zodat Havok+Ageia gewoon overbodig wordt?
Frotpage Intel's Larrabee
nieuws: Intel onthult details over Larrabee-processor/gpu
Interessant info over de Intel's Larrabee
part 1
http://arstechnica.com/ar...-over-intels-larrabee.ars
part 2
http://arstechnica.com/ne...els-larrabee-part-ii.html
Fusion ben ik nog aan het zoeken, want amd is niet zo open en er zwerft veel oud en incorrecte info rond over de fusion. De plannen waren eerst om de Fusion achtig cpu in te zetten voor HPC zoals oud slides aangeven, maar amd is daar beetje vanaf gestapt en gaat eerst een mobile cpu uitbrengen met een k10 45nm core ipv een bulldozer core, zo staat het er nu voor dacht ik.
nieuws: Intel onthult details over Larrabee-processor/gpu
Interessant info over de Intel's Larrabee
part 1
http://arstechnica.com/ar...-over-intels-larrabee.ars
part 2
http://arstechnica.com/ne...els-larrabee-part-ii.html
Fusion ben ik nog aan het zoeken, want amd is niet zo open en er zwerft veel oud en incorrecte info rond over de fusion. De plannen waren eerst om de Fusion achtig cpu in te zetten voor HPC zoals oud slides aangeven, maar amd is daar beetje vanaf gestapt en gaat eerst een mobile cpu uitbrengen met een k10 45nm core ipv een bulldozer core, zo staat het er nu voor dacht ik.
[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 14:25 ]
Lees net dat Larrabee eigenlijk meer een insteekkaart is of een add-on is voor servers zoals AMD's Torrenza. We moeten volgens het artikel over de overname van Ageia meoten zoeken naar "Havendale" voor Intel dus.
nieuws: AMD's Fusion-chip is gebaseerd op Phenom-cpu
De GPU gaat dus ook bestaan uit meerdere "cores" bij Fusion. Dat is opzich wel een goed teken. Dan kunnen ook daar meerdere threads worden verwerkt op hetzelfde moment. Ze hebben het idd dus eerst over een laptop versie en zwijgen over de desktop. Echter geeft het bij mij al wat aan dat de eerste Fusion dan wel wordt gebasseerd op de Phenom core en niet op de Griffin.
nieuws: AMD's Fusion-chip is gebaseerd op Phenom-cpu
De GPU gaat dus ook bestaan uit meerdere "cores" bij Fusion. Dat is opzich wel een goed teken. Dan kunnen ook daar meerdere threads worden verwerkt op hetzelfde moment. Ze hebben het idd dus eerst over een laptop versie en zwijgen over de desktop. Echter geeft het bij mij al wat aan dat de eerste Fusion dan wel wordt gebasseerd op de Phenom core en niet op de Griffin.
[ Voor 52% gewijzigd door GENETX op 05-02-2008 14:33 ]
Jaja, het valt neit meeGENETX schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:18:
Ja Intel heeft idd hun Larrabee. Eigenlijk wil ik nog wel wat meer uitzoeken hoe Fusion en Larrabee inelkaar zitten.
. he tis ook neit voor neits dat AMD met Torrenza weer een stap dichter bij Fusion komt eigenlijk.
Ik snap alleen niet dat ze een GPU in een processor gaan bouwen voor de lowend terwijl ze diezelfde GPU al in de chipset hebben

Voor de FP taken geeft het natuurlijk wel direct rendement
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Ja opzich is het niet zo moeilijk... Ik typ veels te snel.. Zal er op proberen te passen 
Maar als ze toch al een chip bouwen met GPU er in dan kun je die evengoed overal voor inzetten. Ik heb even de artikelen op T.net doorgelezen (zijkant van het ageia bericht bv). Wat opvalt is dat AMD het schaalbaar wil maken, iig vanaf bulldozer. Dus voor speciale taken zal de config van het aantal cores veranderen om een zo efficient mogelijke CPU voor ieder doel te krijgen.
Maar als ze toch al een chip bouwen met GPU er in dan kun je die evengoed overal voor inzetten. Ik heb even de artikelen op T.net doorgelezen (zijkant van het ageia bericht bv). Wat opvalt is dat AMD het schaalbaar wil maken, iig vanaf bulldozer. Dus voor speciale taken zal de config van het aantal cores veranderen om een zo efficient mogelijke CPU voor ieder doel te krijgen.
Intel lijkt het net andersom te doen, cpu's in een videokaart.GENETX schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:28:
Lees net dat Larrabee eigenlijk meer een insteekkaart is of een add-on is voor servers zoals AMD's Torrenza. We moeten volgens het artikel over de overname van Ageia meoten zoeken naar "Havendale" voor Intel dus.
Ja nu je het zegt, de eerste fusion zou mobile worden toch? Maar waarom dan een K10 ipv een griffin core? Zou het toch stiekem ook een desktop cpu worden.nieuws: AMD's Fusion-chip is gebaseerd op Phenom-cpu
[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 15:07 ]
Ik heb ooit eens leuke analyse geschreven van AMD op dit gebied, maar let wel, dit is allemaal gebaseerd op geruchten.
Universele CPU (Star core)
De eerste stap die AMD gezet heeft is het opzetten van de nieuwe star -core. Deze core is universeel ontworpen en zal met een soort van standaard verbinding aan de andere cores geknoopt zijn. In principe zou deze core uitgebreid kunnen worden tot 8 onafhankelijke cores of zelf meer.
Universele GPU (R600/R700)
Sinds de komst van DirectX 10 bestaan de aparte pipelines niet meer. De GPU bestaat uit een soort streaming processors die overal voor ingezet kunnen worden. De opzet zal ongeveer zoals bij de star core zijn.
Combinatie CPU en GPU (Fusion)
Aangezien dat zowel de CPU als de GPU beide bestaan uit kleinere cores kan AMD zoveel combinaties maken als het bedrijf maar wil. De enigste stap voor fusion die ze moeten maken is het informatie technisch samenbrengen van de GPU cores en de CPU cores. Ik verwacht dat dit type processors zijn opmars zal maken ik laptops, handhelds en low budget desktops. Laag energieverbruik en veel preformance zal het motto gaan worden.
Integratie CPU en GPU
Dit is het leuke stuk; Het aan elkaar knopen van een CPU en een GPU is leuk en leid tot energiebesparing, maar als beide in elkaar geintregeerd kunnen worden dan zal er nog veel meer winst te behalen zijn. Ik verwacht dan ook dat we kleine cores gaan zien voor bijvoorbeeld FP, integer en 64-bits berekeningen. Samengesteld met een hele mooie divider zal dus mogelijk worden dat als men veel rekenkracht nodig heeft om alle cores aan het rekenen te zetten of als men grafische kracht nodig heeft dan zal men alle cores gebruiken voor grafische dingen. Deze techniek zien we heden ten dagen al in de software zoals Folding@Home die kan zowel de rekenkracht van de CPU als de GPU benutten. Mark my words... deze trend wordt doorgezet!
En wat betreft de aankoop nVidea....iedereen die het slecht inziet voor AMD is niet goed snik. Zowel AMD als Intel gaan een CPU combineren met een GPU. Dus nVidea kan beter investeren in een x86 architectuur anders hebben ze een probleem. Ik meea ook dat ze in 2008 wilde gaan komen met hun eerst CPU, dus wie weet krijgen we dit jaar nog een CPU prototype van nVidea te zien.... maar de aanschaf van psy dingen is niet zo slim denk ik. Als men de CPU en de GPU samenvoegd en er zal een integrarie plaatsvinden dan zal er geen aparte core nodig zijn voor psy dingen.
Universele CPU (Star core)
De eerste stap die AMD gezet heeft is het opzetten van de nieuwe star -core. Deze core is universeel ontworpen en zal met een soort van standaard verbinding aan de andere cores geknoopt zijn. In principe zou deze core uitgebreid kunnen worden tot 8 onafhankelijke cores of zelf meer.
Universele GPU (R600/R700)
Sinds de komst van DirectX 10 bestaan de aparte pipelines niet meer. De GPU bestaat uit een soort streaming processors die overal voor ingezet kunnen worden. De opzet zal ongeveer zoals bij de star core zijn.
Combinatie CPU en GPU (Fusion)
Aangezien dat zowel de CPU als de GPU beide bestaan uit kleinere cores kan AMD zoveel combinaties maken als het bedrijf maar wil. De enigste stap voor fusion die ze moeten maken is het informatie technisch samenbrengen van de GPU cores en de CPU cores. Ik verwacht dat dit type processors zijn opmars zal maken ik laptops, handhelds en low budget desktops. Laag energieverbruik en veel preformance zal het motto gaan worden.
Integratie CPU en GPU
Dit is het leuke stuk; Het aan elkaar knopen van een CPU en een GPU is leuk en leid tot energiebesparing, maar als beide in elkaar geintregeerd kunnen worden dan zal er nog veel meer winst te behalen zijn. Ik verwacht dan ook dat we kleine cores gaan zien voor bijvoorbeeld FP, integer en 64-bits berekeningen. Samengesteld met een hele mooie divider zal dus mogelijk worden dat als men veel rekenkracht nodig heeft om alle cores aan het rekenen te zetten of als men grafische kracht nodig heeft dan zal men alle cores gebruiken voor grafische dingen. Deze techniek zien we heden ten dagen al in de software zoals Folding@Home die kan zowel de rekenkracht van de CPU als de GPU benutten. Mark my words... deze trend wordt doorgezet!
En wat betreft de aankoop nVidea....iedereen die het slecht inziet voor AMD is niet goed snik. Zowel AMD als Intel gaan een CPU combineren met een GPU. Dus nVidea kan beter investeren in een x86 architectuur anders hebben ze een probleem. Ik meea ook dat ze in 2008 wilde gaan komen met hun eerst CPU, dus wie weet krijgen we dit jaar nog een CPU prototype van nVidea te zien.... maar de aanschaf van psy dingen is niet zo slim denk ik. Als men de CPU en de GPU samenvoegd en er zal een integrarie plaatsvinden dan zal er geen aparte core nodig zijn voor psy dingen.
Ik denk dat NVIDIA Havok puur heeft gekocht vanwege de software. Die hardware kan ze aan hun reet roesten. Misschien dat ze nog een deel in de GPU gaan integreren. Echter de software kant is belangrijk: Intel heeft Havok, NVIDIA heeft Ageia en AMD heeft niets.
Thuis maar eens kijken wat de plannen zijn met DX11. Het heeft namelijk weinig zin om 3 aparte softwarepaketten te hebben die physics berekenen. Als DX11 dit gaat doen dan gaat iedereen deze wel volgen omdat de games dan niet aan de hardware te hoeven worden aangepast.
Thuis maar eens kijken wat de plannen zijn met DX11. Het heeft namelijk weinig zin om 3 aparte softwarepaketten te hebben die physics berekenen. Als DX11 dit gaat doen dan gaat iedereen deze wel volgen omdat de games dan niet aan de hardware te hoeven worden aangepast.
Ik gebruik mijn HD 3870 ook soms voor GPGPU, en werkt lekker divx omzetten gebeurt in een paar minuten. Maar echt veel software die er gebruik van maakt ken ik niet behalve folding@home en ati converter.
Ik hoop dat er wat meer videobewerking software komt die mijn gpu kan benutten, daar zou ik heel erg blij van worden.
ATI heeft wel prof of concept, maar blijft jammer genoeg erg stil. En ik weet dat ati geen ondersteuning bied voor de converter maar hoop toch nog dat ze met een update komen die iets meer functies bevatten.
Ik hoop dat er wat meer videobewerking software komt die mijn gpu kan benutten, daar zou ik heel erg blij van worden.
Klopt, voor 2010-2011 hoeven we nog niet heel veel te verwachten. Hetzelfde als met dualcore/quadcore: zolang de markt niet groot genoeg is zal men ook weinig extra moeite doen om er gebruik van de maken. Maar je geeft het al aan eigenliojk: Video zit er al op en ook Games gaan al Physics gebruiken. De rest volgt vanzelf, maar het zal zeker even tijd nodig hebben.mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:42:
Ik gebruik mijn HD 3870 ook soms voor GPGPU, en werkt lekker divx omzetten gebeurt in een paar minuten. Maar echt veel software die er gebruik van maakt ken ik niet behalve folding@home en ati converter.
Ik hoop dat er wat meer videobewerking software komt die mijn gpu kan benutten, daar zou ik heel erg blij van worden.ATI heeft wel prof of concept, maar blijft jammer genoeg erg stil. En ik weet dat ati geen ondersteuning bied voor de converter maar hoop toch nog dat ze met een udate komen die iets meer functie bevatten.
DX11 komt in 2009 of zo, en dan zullen we nog wel even moeten wachten voordat er mensen zijn die iets leuks uit weten te maken.
CES: DirectX 11 doet zijn opwachting in 2009
CES: DirectX 11 doet zijn opwachting in 2009
Denk wel dat het dan wat meer in een stroomversnelling gaat komen, want er is dan 1 universele API, die ook meer gemaakt is voor GPGPU. Maar het is afwachten wat er allemaal gaat komen maar kijk er wel naar uit.Microsoft wil de laatste hand leggen aan DirectX 11 rond het einde van 2008 of het begin van 2009. Daarmee komt er vrij snel een opvolger voor DirectX 10. Of de hardware en de games even snel mee zullen groeien blijft de vraag; waarschijnlijk zien we pas in 2010 de eerste DX11-games in de winkel.
Niet geheel toevallig dat ook Fusion rond die tijd komt overigens. Alleen zou deze gebasseerd zijn op een DX10 videokaart die "binnenkort uitkomt". Of zou DX11 niet zo ingrijpend zijn dat men net als bij de HD3xxx-serie deze eisen implementeerd?
De eerste videokaarten worden dus pas in 2010 verwacht, een beetje het tijdstip waarop we dan de 2e generatie Fusion zullen zien.
De eerste videokaarten worden dus pas in 2010 verwacht, een beetje het tijdstip waarop we dan de 2e generatie Fusion zullen zien.
De G100 gpu van Nvidea is waarschijnlijk DX11, omdat Nvidea verwachtte dat DX11 eerder zou uitkomen. Maar omdat dit niet het geval is zijn ze snel overgeschakeld naar de GT200 gpu om toch nog een antwoord op de R700/RV770. Dus ik denk dat Nvidea al redelijk snel een grafische kaart heeft klaarliggen als DX11 uitkomt als deze geruchten waar zijn.GENETX schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:02:
Niet geheel toevallig dat ook Fusion rond die tijd komt overigens. Alleen zou deze gebasseerd zijn op een DX10 videokaart die "binnenkort uitkomt". Of zou DX11 niet zo ingrijpend zijn dat men net als bij de HD3xxx-serie deze eisen implementeerd?
bron
[ Voor 6% gewijzigd door achtbaanfreak op 05-02-2008 18:25 ]
Hoever zou ik een 5000 Black Edition met een Titan Amanda kunnen overklokken?
Weet niemand, ergens tussen 2.8Ghz en 3.2Ghz gok ik zo, en dan denk ik meer richting de 3.2Ghz dan de 2.8Ghz, maar niks is zeker bij overklokken. En de koeler maakt niet zo heel veel uit, denk dat je daar niet zoveel op gaat winnen tov bijvoorbeeld een goedkope Freezer pro.Nvidiagamer schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:27:
Hoever zou ik een 5000 Black Edition met een Titan Amanda kunnen overklokken?
Edit/
AMD makes a 45 nm comeback against Intel's Penryn
What's more interesting is AMD's recent commitment to rush out the 45 nm Leo and Shanghai out real quick - maybe as quick as end 3Q this year. Let's not talk about the server parts, still stuck in those HT2 sockets - the inputs from trusted Far Eastern friends about the 45 nm desktop parts say that, if AMD does its job right, we're gonna have a quad-core 6 MB cache part running at 3.2 GHz with DDR2-1066 memory a few months before yearend. Hopefully, I'll add.
[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 05-02-2008 19:57 ]
Anoniem: 59888
Stephan224 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:13:
[quote]Anoniem: 59888 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:55:
[...]
[/quote]
offtopic:
Ok dat kende ik nog niet, maar als je het over multithreading in games hebt dan is subroutine threading niet datgene waar je echt veel winst mee behaalt, een compiler die subroutine threading ondersteunt zal een game niet ineens enorm versnellen bij gebruik van multicores.
Ok dat kende ik nog niet, maar als je het over multithreading in games hebt dan is subroutine threading niet datgene waar je echt veel winst mee behaalt, een compiler die subroutine threading ondersteunt zal een game niet ineens enorm versnellen bij gebruik van multicores.
edit:
Whoeps toen zag ik dat er nog twee pagina's tussen zaten.
Whoeps toen zag ik dat er nog twee pagina's tussen zaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 05-02-2008 20:07 ]
Niet volgens het artikel zijn standpunt.Hacku schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:47:
[...]
Foute titel, want 45nm komt tegenover Nehalem te staan.
En als het klopt dat hij Q3 komt dan komt hij ook echt in eerst instantie tegenover de penryn te staan en later pas tegenover de Nehalem. En wie weet word de Nehalem wel verder naar voor geschoven als intel het met de penryn @ 3.6Ghz kan reden. Maar mijn idee is dat de Nehalem er alleen in het begin te verkrijgen is als high end model en eerst nog even introductie uitstelt om de oud voorraad op te maken van de 45nm penryn, intel kennende.
Q3 klinkt iig heel leuk. Het geeft ook wel weer aan dat AMD hem zo ongelofelijk hard nodig heeft. Het zou me niets verbazen als de Nehalem wat later kotm door problemen. Ze nemen heel veel hooi op hun vork bij Intel wat dat betreft. Verder wordt de Core 2 wel vlot afgeschreven in CPU termen. 2 en een half jaar. Mij zie je niet raar opkijken als Nehalem eerst alleen op de server markt komt eigenlijk.mad_max234 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:04:
[...]
Niet volgens het artikel zijn standpunt.(Die vergeet even bewust de Nehalem nameljk)
En als het klopt dat hij Q3 komt dan komt hij ook echt in eerst instantie tegenover de penryn te staan en later pas tegenover de Nehalem. En wie weet word de Nehalem wel verder naar voor geschoven als intel het met de penryn @ 3.6Ghz kan reden. Maar mijn idee is dat de Nehalem er alleen in het begin te verkrijgen is als high end model en eerst nog even introductie uitstelt om de oud voorraad op te maken van de 45nm penryn, intel kennende.
Ik denk dat AMD al heeft laten zien dat ze te veel wilden met Barcelona en 65 Nm zowat tegelijk uit te willen brengen. Ik verwacht van Intel eigenlijk niet dat ze die fout begaan. De vastberadenheid en de gigantische resources van Intel doen me eigenlijk wel geloven dat ze wel weten hoe het moet.
Penryn boote al XP vroeg in 2007, ze lagen toen ruim voor op de roadmap en hij is nog maar pas gelanceerd
Ook hun 45 Nm proces is erg goed.
Penryn boote al XP vroeg in 2007, ze lagen toen ruim voor op de roadmap en hij is nog maar pas gelanceerd
[ Voor 19% gewijzigd door Hekking op 06-02-2008 10:38 ]
Dat klopt wel, maar de Penryn is neit meer dan een nieuwe stepping van de Conroe. Nehalem is weer een totaal andere architectuur waar men zoveel nieuwe dingen in wil steken zoals Quickpath. Intel heeft het geld en opzich zullen ze wle op tijd zijn denk ik. Maar het kan zo dat ze daar ook nog veel problemen tegenkomen.Hekking schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:35:
Ik denk dat AMD al heeft laten zien dat ze te veel wilden met Barcelona en 65 Nm zowat tegelijk uit te willen brengen. Ik verwacht van Intel eigenlijk niet dat ze die fout begaan. De vastberadenheid en de gigantische resources van Intel doen me eigenlijk wel geloven dat ze wel weten hoe het moet.
Penryn boote al XP vroeg in 2007, ze lagen toen ruim voor op de roadmap en hij is nog maar pas gelanceerdOok hun 45 Nm proces is erg goed.
Ja maar ze gebruiken al wel alle foefjes zoals High-K en Low-K, AMD gaat daar ook nog profijt van hebben in de toekomst, AMD gebruikt nog geen High-K voor de gates.Hekking schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:35:
Penryn boote al XP vroeg in 2007, ze lagen toen ruim voor op de roadmap en hij is nog maar pas gelanceerdOok hun 45 Nm proces is erg goed.
Barcelona is beetje het zelfde verhaal als Nvidia met de NV30 (aka FX 5800 ultra) nieuw techniek en hele nieuwe core, en dat is toen ook niet zo een succes geworden.
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 06-02-2008 13:43 ]
Met die nieuwe core ben ik het niet eens. In die memo die The source destijds liet zien stond letterlijk dat AMD begin 2006 de grote lijnen voor barcelona op papier had. IMO is K10 een gepimpte K8 met een aantal onderdelen verbeterd om maar gauw een antwoord te hebben op Conroe. Daarnaast is het 65 Nm proces nog steeds matig als processors nog steeds stock niet hoger komen dan 2.6 Ghz ( op dit moment )
[ Voor 5% gewijzigd door Hekking op 06-02-2008 18:44 ]
Dat klopt volgens mij ook. (dat de core een verbeterde K8 is)Hekking schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:23:
Met die nieuwe core ben ik het niet eens. In die memo die The source destijds liet zien stond letterlijk dat AMD begin 2006 de grote lijnen voor barcelona op papier had. IMO is K10 een gepimpte K8 met een aantal onderdelen verbeterd om maar gauw een antwoord te hebben op Conroe. Daarnaast is het 65 Nm proces nog steeds matig als processors nog steeds stock niet hoger komen dan 2.6 Ghz ( op dit moment )
Volgens mij ook idd. Wel een extreem grote blunder. Opzich prima dat er 15% performance bij is gekomen en zeker in die tijd. Opzich had ik het zelfs geen groot probleem gevonden, mits buildozer niet was uitgesteld. Echter is dat wel een probleem... De Phenom is een prima tussendoortje, maar neit om heel lang mee te doen en dat lijkt helaas wel zo ongeveer het plan. Nouja, hopen dat Shanghai nog leuek dingen brengt en 45nm ook. Maar tegen Nehalem zal het veels te weinig zijn.Stephan224 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:06:
[...]
Dat klopt volgens mij ook. (dat de core een verbeterde K8 is)
Ja en de k8 is een gepimpte k7 als je het zo gaat bekijken.
Maar amd heeft te veel hooi op hun vork genomen kan je niet ontkennen vind ik, en ze heeft niet alle features werkend gekregen zoals het op papier gepland stond, zoals de L3 cache die ze niet op snelheid hebben gekregen.
De k8 is iets meer dan een "op gepimpt" k8, is een hele renovatie geworden voordat de k10 geboren was.
Hier een lijst van wat er allemaal is verbetert tegenover de K8.
http://madmax2.freehostia...task=view&id=14&Itemid=29
De k8 is iets meer dan een "op gepimpt" k8, is een hele renovatie geworden voordat de k10 geboren was.
Hier een lijst van wat er allemaal is verbetert tegenover de K8.
http://madmax2.freehostia...task=view&id=14&Itemid=29
En even snel gaan deze dingen niet, de k10 waren ze al mee bezig voordat de features van de conroe überhaupt bekent waren.IMO is K10 een gepimpte K8 met een aantal onderdelen verbeterd om maar gauw een antwoord te hebben op Conroe.
Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Dit ziet er heel goed uit. D-Sub, DVI en HDMI out. Dit wordt een mooie opvolger van de 690G, zeker als de prijs in de buurt komt te liggen.
Benieuwd naar de prijs

Dit ziet er heel goed uit. D-Sub, DVI en HDMI out. Dit wordt een mooie opvolger van de 690G, zeker als de prijs in de buurt komt te liggen.
Benieuwd naar de prijs
De chipsets zijn echt erg goed geworden, ATI heeft goed haar best gedaan de laatste tijd ook de RV670 is een succes, nu nog even wachten dat er voor AMD ook weer wat betere tijden aanbreekt. (Hoop in Q3
)
En gigabyte maakt de laatste tijd ook erg goede AMD borden, is denk ik (een van) de beste van dit moment. Petje af voor ATI en Gigabyte.
En gigabyte maakt de laatste tijd ook erg goede AMD borden, is denk ik (een van) de beste van dit moment. Petje af voor ATI en Gigabyte.
Idd, zeer strak bord. Ik mis werkelijk helemaal niets op dat bord, echt totaal niets. 3 soorten Video-out, S/PDIF, Firewire, LAN, eSATA, 5x SATA, 4 geheugensloten, 1x PCIe. Ben benieuwd of ze hier ook een normale ATX versie van hebben met wat nog wat PCIe 1x sloten. Maar zeker een heel mooi bord.
Ik hoop ook dat ze met een full atx versie komen. Bij de 690G chipset hadden ze een s3h versie, dat was wel full atx.
Wanneer gaan ze eigenlijk overstappen op SB en NB op één die of package? Ik dacht dat daar laatst al sprake van was ?
Waarom zou dat nodig zijn? Het enige dat in de northbridge zit bij AMD systemen is de PCI-E controller, en die komt met Fusion zover ik weet in de CPU te zitten net zoals de geheugen controller.
Ik vraag me af in hoeverre dat soort dingen wel nuttig zijn..
Het voordeel van losse chips op het meoderbord is dat je ze langer kan gebruiken. Wat als AMD PCIe in zijn CPU zet. Koop je een nieuwe CPU met een nieuwe spec PCIe welke niet compatibel is met de vorige (bv in voltage) waardoor je direct een nieuw moederbord en mogelijk ook nieuw geheugen nodig hebt.
het hele voordeel van losse chips is dat ze CPU onafhankelijk zijn zodat je moederbord CPU onafhankelijk is zolang de CPU gelijk blijft en/of compatible is. Zo'n ingreep past totaal niet bij AMD's huidige AM2 - AM2+ - AM3 strategie.
Verder heeft een Southbridge en Northbridge in 1 het nadeel dat je veel meer routes over je moederbord moet trekken. Van de northbridge naar de southbridge wordt gewoon gemultiplexed waardoor je veel minder routes nodig hebt, maar wel genoeg bandbreedte houdt. Bij de Southbridge worden de lijnen als het ware weer uitelkaar getrokken zodat men bv naar de SATA poorten alleen een heel klein stukje de volledige aantal lijnen hoeft te leggen ipv het hele stuk van NB -> SATA.
Het voordeel van losse chips op het meoderbord is dat je ze langer kan gebruiken. Wat als AMD PCIe in zijn CPU zet. Koop je een nieuwe CPU met een nieuwe spec PCIe welke niet compatibel is met de vorige (bv in voltage) waardoor je direct een nieuw moederbord en mogelijk ook nieuw geheugen nodig hebt.
het hele voordeel van losse chips is dat ze CPU onafhankelijk zijn zodat je moederbord CPU onafhankelijk is zolang de CPU gelijk blijft en/of compatible is. Zo'n ingreep past totaal niet bij AMD's huidige AM2 - AM2+ - AM3 strategie.
Verder heeft een Southbridge en Northbridge in 1 het nadeel dat je veel meer routes over je moederbord moet trekken. Van de northbridge naar de southbridge wordt gewoon gemultiplexed waardoor je veel minder routes nodig hebt, maar wel genoeg bandbreedte houdt. Bij de Southbridge worden de lijnen als het ware weer uitelkaar getrokken zodat men bv naar de SATA poorten alleen een heel klein stukje de volledige aantal lijnen hoeft te leggen ipv het hele stuk van NB -> SATA.
Het ontwerp van het pcb van het moederbord kan zo iets goedkoper denk ik, zitten wel wat voordelen aan 2 chips tov 1 chip. En andersom natuurlijk ook, 1 chip is denk ik goedkoper om te maken. Maar dan word het rond die ene chip wel erg druk en de banen zullen langer worden, weet niet of de lengte van de banen veel uitmaakt en of deze banen nog steeds even lang moeten zijn? Want als ze even lang moeten zijn, kan het bord welles heel complex worden en zullen de banen soms rare kronkels moeten maken.
En kan ook zijn dat ze het makkelijk vinden om zo de bestaande chipset te updaten met een nieuwe southbridge.
En bij Nvidia is misschien de warmte ook een probleem om het voorlopig nog even te laten.
En waar blijft Nvidia eigenlijk met de AM2+ borden?
En kan ook zijn dat ze het makkelijk vinden om zo de bestaande chipset te updaten met een nieuwe southbridge.
En bij Nvidia is misschien de warmte ook een probleem om het voorlopig nog even te laten.
En waar blijft Nvidia eigenlijk met de AM2+ borden?
Hardstikke leuk DVI en HDMI maar je kan nog steeds maar 1 analoog en 1 digitale uitgang gebruikenHacku schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:34:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
[afbeelding]
[afbeelding]
Benieuwd naar de prijs
Wat is je probleem dan eigenlijk? Je hoeft in ieder geval nu geen irritant verloopstekkertje te zoeken
Ik moet wel bekennen dat ik liever wat meer USB had gezien.
4 USB aan de achterkant, plus nog een 4x2 USB connector headers om front USB's en een card reader op aan te sluiten. Daarnaast is een simpele bracket die aan de achterkant 4 usb poorten toevoegd vrij goedkoop en misschien zit zo'n bracket zelfs wel bij!GENETX schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:24:
Wat is je probleem dan eigenlijk? Je hoeft in ieder geval nu geen irritant verloopstekkertje te zoekenIk moet wel bekennen dat ik liever wat meer USB had gezien.
Het lijkt mij een ideaal bordje voor een simpele internet/mail pc voor je (schoon)ouders of een (erg)simpele mediacenter. Samen met een Athlon X2 heb je dan genoeg power voor internet en dagelijks pc gebruik. Zelfs HD video moet te doen zijn dan.
What a fine day for Science! | Specs
En nu de prijs:
Dat wordt ongeveer 90 - 95 euro end user.71.00€ levertermijn +/- week 9
Zou het, dan word hij duurder dat zijn voorganger en ongeveer net zo duur als het 790x moderbord van Gigabyte.Hacku schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:56:
En nu de prijs:
[...]
Dat wordt ongeveer 90 - 95 euro end user.
Vind 95 euro nogal duur voor zo een bordje, zou eerder 75 tot 80 euro verwachten. Maar we zullen het zien als hij in de winkel ligt.
Idd, 690 V was destijds ook voor 70, - geintroduceerd.
Verhaaltje over Fusion: Klik
Wat is nou de reden dat die chipsets nog niet zo hard gaan van AMD, vragen ze daar te veel voor ofzow?
Verhaaltje over Fusion: Klik
Wat is nou de reden dat die chipsets nog niet zo hard gaan van AMD, vragen ze daar te veel voor ofzow?
[ Voor 82% gewijzigd door Hekking op 08-02-2008 18:03 ]
Please advertise more, AMD begs Intel
ACCORDING TO Stephen DiFranco, vice president of worldwide sales and marketing at AMD, Intel's advertising campaigns help boost his sales.
"I wish they would advertise more," he told the Red Herring CMO 2008 gathering in San Diego this week. "I beg them publicly, please advertise more. Create more demand. Some weeks in the United States there are more AMD desktops and notebooks sold than Intel," he claimed.
He reckons most consumers barely know the difference between AMD and Intel chips and he's probably right. He says getting AMD chips into PCs on retail shelves is enough. Intel does the ads to get punters into the shops and once they're there they may well buy a box with AMD Inside.
"We went from five to 50 per cent market share in retail and didn't spend a dollar advertising to consumers," DiFranco claimed, according to Marketing Daily. "We also leveraged partners to gain access to channels, not customers."
What is apparent to a UK TV viewer is that PC World ads that feature AMD kit don't have a little bing-ding-bingly-bong thing at the end like the Intel-based ones.
But the viewer probably doesn't know why. And consumers usually buy on price unless they're buying trainers or Apples. As far as PCs are concerned they'll recite the name on the box, not the name of the chip inside.
And naturally by instinct, Cheapzilla is happy to exploit this. µ
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Lol
lachen dat ze op de rug van intel mee liften, is altijd goed om te horen.
Jammer genoeg is dat niet helemaal waar dat ze geen geld uitgeven aan reclame voor de consument, misschien niet aan reclame bloks op tv, maar zie toch echt wel AMD voorbij komen op TV. (Is niet zo heel vaak geweest in 2007, maar die keren waren echt niet gratis, de naam AMD op de trui van discovery team, reclame op de F1 wagens
)
Jammer genoeg is dat niet helemaal waar dat ze geen geld uitgeven aan reclame voor de consument, misschien niet aan reclame bloks op tv, maar zie toch echt wel AMD voorbij komen op TV. (Is niet zo heel vaak geweest in 2007, maar die keren waren echt niet gratis, de naam AMD op de trui van discovery team, reclame op de F1 wagens
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 09-02-2008 13:03 ]
Tja ik merk het toch anders meeste kennen wel intel en geen AMD. Ze vragen vaak ook om een centrino laptop en voorheen een pentium computer. Denk dat dat nog steeds speelt.
Hopelijk is die 45nm AMD sneller dan Penryn want krijg genoeg van me intel systeem 4x1GB is een no go
Dus wil weer iets anders
Hopelijk is die 45nm AMD sneller dan Penryn want krijg genoeg van me intel systeem 4x1GB is een no go
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
LOL, Astenu
. Ik heb je nog zo gewaarschuwd. Heb je nou alleen een Intel gekocht om wat extra eiwitten te vouwen?
Gewoon dadelijk in Julli oid een Phenom 45 Nm bestellen

Welk mobo heb je er momenteel inzitten ? (je system specs zijn nog niet geupdate...Astennu schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:04:
Tja ik merk het toch anders meeste kennen wel intel en geen AMD. Ze vragen vaak ook om een centrino laptop en voorheen een pentium computer. Denk dat dat nog steeds speelt.
Hopelijk is die 45nm AMD sneller dan Penryn want krijg genoeg van me intel systeem 4x1GB is een no goDus wil weer iets anders
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
even een vraagje tussen neus en lippen door: als ik het goed begrijp kan ik een S939 CPU laten draaien op een AM2+ bord, klopt dat? Bij de specificaties van de planken van bv asus staat dat er support is voor X2 CPU's maar daar staat niet bij of dat dat AM2+ of S939 is.
edit: antwoord snel gevonden: nee dus
edit: antwoord snel gevonden: nee dus

[ Voor 7% gewijzigd door jeehaa op 11-02-2008 14:12 ]
Schijnt een GA X38 probleem te zijn. Kan ook een 45nm intel bestellen maar voor nehalem moet je zo i zo een nieuw mobo hebben dus al phenom sneller is dan de 45 nm intel penryn koop ik die welHekking schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:39:
LOL, Astenu. Ik heb je nog zo gewaarschuwd. Heb je nou alleen een Intel gekocht om wat extra eiwitten te vouwen?
![]()
GA DQ6 X38 ga niet lopen patsen met een intel bakHelp!!!! schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:54:
[...]
Welk mobo heb je er momenteel inzitten ? (je system specs zijn nog niet geupdate...)
[ Voor 48% gewijzigd door Astennu op 11-02-2008 16:13 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
MSI geeft op haar website aan dat de K9A2 CF-F geen X2 6400 ondersteund (NO) terwijl een beetje zoekwerk op google aangeeft dat er zelfs combi pakketjes worden verkocht. Geeft MSI hiermee aan dat de ondersteuning via een biosflash mogelijk moet zijn of ondersteund het bord het wél zo uit de doos
de betreffende msi pagina http://global.msi.com.tw/...cat2_no=171&cat3_no=#menu
de betreffende msi pagina http://global.msi.com.tw/...cat2_no=171&cat3_no=#menu
[ Voor 18% gewijzigd door jeehaa op 11-02-2008 19:32 ]
Beetje zoeken kom je tegen dat MSI zelf ook een 6400+ 125watt of het was een 6000+ 125watt heeft gebruik tijdje terug om op dat bord een HTbus neer te zetten van 510MHz.
Zou even kijken of ik hem nog terug kan vinden.
Edit/
Hij draait wel niet op 3.2GHz maar denk niet dat het een probleem zou zijn.

bron: AMD X2 6400+ haalt 510MHz FSB met 790FX moederbord
Zou even kijken of ik hem nog terug kan vinden.
Edit/
Hij draait wel niet op 3.2GHz maar denk niet dat het een probleem zou zijn.

bron: AMD X2 6400+ haalt 510MHz FSB met 790FX moederbord
[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 11-02-2008 19:53 ]
kom e.e.a tegen over dat msi met de K9A2 CF-F geen cpu's support van 125W. dat zou betekenen dat de 6000 - 6400 - phenoms niet ondersteund worden. 
edit: thx mad_max, ik bedoelde eigenlijk de CF-F versie en niet de platinum
[ Voor 21% gewijzigd door jeehaa op 11-02-2008 19:55 ]
Ja klopt en die baseren het meestal geheel op de msi site.jeehaa schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:52:
kom e.e.a tegen over dat msi met de K9A2 CF-F geen cpu's support van 125W. dat zou betekenen dat de 6000 - 6400 - phenoms niet ondersteund worden.
Edit/
K9A2 CF-F en K9A2 Platium zitten in het zelfde schuitje qua ondersteuning volgens de site, maar je heb gelijk had het niet goed gezien. Ik vermoed dat het niet klopt wat er op de site staat, want net zoals je al zegt heb ik volgens mijn ook al systemen gezien die deze combi hadden draaien.
Als ik iets tegenkom post ik het wel of stuur ik een DM naar je toe.
[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 11-02-2008 20:15 ]
ja heel graag.
ik kwam hier overigens ook een artikel tegen wat de werking van 125W cpu's op de borden weerspreekt:
http://www.bit-tech.net/n...25w_cpus_in_the_k9a2_cf/1
hmmmzz
ik kwam hier overigens ook een artikel tegen wat de werking van 125W cpu's op de borden weerspreekt:
http://www.bit-tech.net/n...25w_cpus_in_the_k9a2_cf/1
hmmmzz
Je kan wss beter gaan voor een Gigabyte GA-MA790X-DS4 of iets dergelijks. MSI schijnt niet optimaal te zijn uit de benchmarks, terwijl Gigabyte beter presteerde.
Waar blijven die nieuwe moederborden met 780 chipset van AMD nou
Ik hoop toch écht dat ze die zeer snel gaan releasen!
Dit topic is gesloten.