Om een programma te kunnen testen dat de DVB Service Information in Transport Stream capture files (*.ts) kan lezen ben ik op zoek naar een Transport Stream (TS) capture file van de zogenaamde netwerk frequenties voor digitale TV van alle kabelbedrijven in Nederland. Tot dusver heb ik dergelijke TS capture files van Ziggo/Casema/Multikabel, Ziggo/@Home en UPC. Ik zou dat graag aanvullen met files uit het kabelgebied van Caiway, Delta, Rekam, Kabel Noord, etc. omdat er geen twee kabelbedrijven in Nederland zijn die exact dezelfde DVB Service Informatie in hun digitale TV signaal stoppen.
Zo'n TS capture file is met behulp van een DVB-C PC-TV kaart met BDA drivers en een TS Capture tool van Twinhan eenvoudig te maken. Om een volledige set DVB-SI data te hebben is een capture van minimaal 50 MB en maximaal 100 MB noodzakelijk. FloppyDTV en/of FireDTV DVB-C ontvangers zijn niet geschikt voor het maken van een TS capture file aangezien ik begrepen heb dat de firmware van deze ontvangers data filteren voordat het via firewire naar de PC wordt gestuurd. DVB-C PC-TV kaarten voor PCI sloten met BDA drivers zijn in principe geschikt voor de capture tool.
Welke Caiway, Delta, Rekam, Kabel Noord, etc. klanten met DVB-C PC-TV kaart zouden mij aan zo'n TS capture file kunnen helpen en deze online beschikbaar kunnen stellen via bijvoorbeeld
www.rapidshare.com ?
De benodigde Twinhan TS Capture tool is via deze link te downloaden:
http://www.twinhan.com/fi.../THTSCapture_20070521.zip
De boel unzippen in een directory en het programma "THTSCapture.exe" starten. Twinhan TS Capture werkt op basis van BDA drivers, dus zou met iedere DVB-C PC-TV kaart moeten kunnen samenwerken die BDA drivers heeft geïnstalleerd.
Na opstarten de "Frequency, KHz", "SymbolRate, Ksps" en "Constellation (64,256 ...)" invullen volgens de gegevens die bij het startpakket van de smartcard zat. Het bovenstaande voorbeeld is voor UPC dat 164 MHz (= 164000 KHz) als de netwerk toepast met een symbolrate van 6900 en 64 als QAM. Vervolgens op de <Tune> knop drukken waarna de tuning indicaties voor Strength en Quality zullen uitslaan. Quality hopelijk zo dicht mogelijk bij de 100% en zo constant mogelijk. Als het TS Capture programma een lock heeft op de frequentie dan wordt het mogelijk om een Path en filenaam op te geven naar de capture output file. Bij voorkeur de door het programma voorgestelde filenaam met daarin datum, tijd en frequentie behouden. Het pad kan naar believen aangepast worden. Geef ook aan dat het bestand gelimiteerd moet worden op 50 MBytes of 100 MBytes en druk daarna op de <Start capture> knop. Na een paar seconden is Twinhan TS Capture gereed.
Limiteer altijd de TS capture file want de data komt met zo'n 38 Mbps binnen waardoor je harde schijf in no time zal vollopen als het bestand niet gelimiteerd wordt.
Als het te testen programma niet struikelt over de data in die TS capture file dan kan ik hier op het forum een volledig up-to-date kanalen/frequentie overzicht plaatsen voor het betreffende kabelbedrijf zoals ik bijvoorbeeld ook gedaan heb voor Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel. Zie:
Digitale TV frequenties bij Ziggo Casema/Multikabel