Digitale TV problemen bij Ziggo/Casema/Multikabel

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Vanaf heden gaat dit topic verder als een specifiek digitale TV problemen bij Ziggo/Casema/Multikabel topic waarin diverse problemen worden aangekaart die met de nodige technische achtergrond en onderzoek worden onderbouwd. Voor wie alleen opzoek is naar informatie over bijvoorbeeld frequenties, firmware updates PID lijsten en dergelijken is een nieuw topic aangemaakt:
"Digitale TV info & frequenties bij Ziggo/Casema/Multikabel"

Daar zal niet dieper worden ingegaan op de gebruikte DVB techniek en zal dus voor velen leesbaarder zijn. Vragen van meer algemene aard over digitale TV van Ziggo/Casema/Multikabel kunnen ook beter daar worden gesteld i.p.v. in dit topic.

[ Voor 255% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:21 . Reden: Diverse wijzigingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Bij het genereren van bovenstaand overzicht kwamen ook nog de volgende afwijkingen in de Service Informatie DVB-SI aan het licht:

LCN's die verwijzen naar niet bestaande Service ID's:
- Service ID (4056) not found in TS (4) of NIT (500) for LCN (861)
- Service ID (6008) not found in TS (6) of NIT (500) for LCN (114)
- Service ID (20001) not found in TS (20) of NIT (500) for LCN (364)
- Service ID (22004) not found in TS (22) of NIT (500) for LCN (998)
- Service ID (22006) not found in TS (22) of NIT (500) for LCN (901)
- Service ID (6008) not found in TS (6) of NIT (5555) for LCN (114)
- Service ID (20001) not found in TS (20) of NIT (5555) for LCN (364)
- Service ID (4056) not found in TS (4) of NIT (8888) for LCN (861)
- Service ID (6008) not found in TS (6) of NIT (8888) for LCN (114)
- Service ID (20001) not found in TS (20) of NIT (8888) for LCN (364)

Data services met een toegewezen LCN:
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7002) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7003) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7004) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7005) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7006) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7007) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7008) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7009) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7010) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7011) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7012) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7013) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7014) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7015) in TS (7) of NIT (500)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7002) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7003) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7004) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7005) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7006) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7007) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7008) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7009) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7010) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7011) in TS (7) of NIT (2222)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7002) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7003) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7004) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7005) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7006) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7007) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7008) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7009) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7010) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7011) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7012) in TS (7) of NIT (5555)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7002) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7003) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7004) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7005) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7006) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7007) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7008) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7009) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7010) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7011) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7012) in TS (7) of NIT (8888)
- LCN (0) should not be assigned to data Service ID (7014) in TS (7) of NIT (8888)

Services zonder LCN:
- LCN not defined in TS (7) of NIT (5555) for Service ID (7061)
- LCN not defined in TS (26) of NIT (5555) for Service ID (26002)
- LCN not defined in TS (7) of NIT (8888) for Service ID (7061)
- LCN not defined in TS (26) of NIT (8888) for Service ID (26002)

Gebruikte afkortingen:
LCN = Logical Channel Number
NIT = Network Information Table
TS = Transport Stream

[ Voor 108% gewijzigd door ArChie op 02-07-2008 09:45 . Reden: Bijgewerkte LCN afwijkingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
De generatie tool voor bovenstaand overzicht wat aangepast zodat niet relevante netwerk ID's niet meer getoond worden in de lijst. Verder is de symbol rate toegevoegd aan Transport Stream frequentie en QAM informatie en wordt het Service type van de firmware download data streams nu juist weergegeven.

Als er geen LCN nummer wordt weergegeven in de lijst dan wil dat zeggen dat er voor het betreffende Netwerk ID geen Service verwijzing is opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn Sport1 HD en Regio22 in het Ziggo/Casema deel van het netwerk waar netwerk ID 5555 van toepassing is. Bij abonnees in het Ziggo/Multikabel deel van het netwerk met netwerk ID 8888 komen die kanalen wel voor. Als er als LCN een streepje wordt weergeven dan is er wel een Service verwijzing aanwezig voor het Netwerk ID, maar heeft Ziggo/Casema geen LCN gedefinieerd voor de Service zodat een aanbevolen ontvanger het kanaal niet laat zien. Voorbeeld hiervan is Radio Rembrandt dat in zowel Ziggo/Casema als in het Ziggo/Multikabel gebied niet door de ontvanger te benaderen is.

Netwerk ID 500 is het netwerk ID dat Ziggo/Casema gebruikt om te testen. Het bijbehorende frequentie plan is nagenoeg gelijk aan het frequentie plan voor netwerk ID 5555 en daarom alleen te gebruiken in het Ziggo/Casema deel van het netwerk. Ziggo/Multikabel abonnees kunnen dus alleen kiezen voor netwerk ID 8888 op hun aanbevolen ontvanger aangezien het frequentie plan anders is in dat deel van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalekabeltv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02-2023
ArChie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:01:
  • In de NIT van Network ID 5555 bevat TS 7 geen LCN voor Service ID 7013.
  • In de NIT van Network ID 5555 bevat TS 7 geen LCN voor Service ID 7014.
  • In de NIT van Network ID 5555 bevat TS 7 geen LCN voor Service ID 7015.
Waarom zou het niet hebben van een LCN voor een firmware update fout zijn? Het zijn geen kanalen waarop een gebruiker kan afstemmen, dus een kanaalnummer is ook overbodig. Ik vind het eerder vreemd dat er voor een aantal network IDs wel een LCN aanwezig is voor deze decodersoftware.

Het is ook vreemd dat de LCNs voor 364 (Mezzo) en 114 (TCM) nog aanwezig zijn in de transport streams waar deze zenders tijdje terug zaten. Lijkt er opdat dat als een service verhuist naar een andere stream het updaten van de LCNs handmatig moet gebeuren. Blijkbaar is daar niet een geintegreerd tool voor dat kan zorgen voor consistente data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
digitalekabeltv schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:26:
Waarom zou het niet hebben van een LCN voor een firmware update fout zijn? Het zijn geen kanalen waarop een gebruiker kan afstemmen, dus een kanaalnummer is ook overbodig. Ik vind het eerder vreemd dat er voor een aantal network IDs wel een LCN aanwezig is voor deze decodersoftware.
Mijn tool controleert op consistensie van LCN en service informatie in de Network Information Tables. Bovenstaand lijstje met afwijkingen was de output. Fout is in deze context niet het juiste woord, afwijking is beter. In principe wijst Casema LCN 0 toe aan kanalen die de gebruiker niet te zien krijgt zoals de firmware download kanalen, maar dat doen ze niet consequent.
Het is ook vreemd dat de LCNs voor 364 (Mezzo) en 114 (TCM) nog aanwezig zijn in de transport streams waar deze zenders tijdje terug zaten. Lijkt er opdat dat als een service verhuist naar een andere stream het updaten van de LCNs handmatig moet gebeuren. Blijkbaar is daar niet een geintegreerd tool voor dat kan zorgen voor consistente data.
Gezien het gerommel van Multikabel in het verleden met de LCN's en nu ook weer bij Casema weet ik haast wel zeker dat er geen geïntegreerde tool is waarmee ze LCN's koppelen aan services. Er blijft vaak wat achter als er services verplaatst worden. Nog een oude Transport Stream van @Home door m'n tool gehaald en daar zijn er hooguit ontbrekende LCN's voor de firmware download services wat dus niet echt een fout is.

De volgende verbetering wordt het controleren van de visible_service_flag in de LCN informatie aangezien ik vermoed dat die helemaal niet gebruikt wordt zoals bedoelt. Ziggo/Casema heeft namelijk ook services met de status running terwijl er geeneens elementary streams zijn. Daarna eens kijken of het ook mogelijk is om PID lijsten voor de services te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248134

digitalekabeltv schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:26:
[...]

De (P)SI t.w. SDT,NIT, EIT en TOT/TDT komen uit een separaat systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArChie schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:50:
[...]

Nog een oude Transport Stream van @Home door m'n tool gehaald en daar zijn er hooguit ontbrekende LCN's voor de firmware download services wat dus niet echt een fout is.
LCN zijn alleen maar bedoeld voor radio en TV-services en niet voor download services. Derhalve worden ze ook niet toegekend, heeft immers geen betekenis. Het wel koppelen zou beschouwd moeten worden als fout !

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 248134 op 28-05-2008 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 248134 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:08:
LCN zijn alleen maar bedoeld voor radio en TV-services en niet voor download services. Derhalve worden ze ook niet toegekend, heeft immers geen betekenis. Het wel koppelen zou beschouwd moeten worden als fout !
Breng je collega's op de hoogte bij Ziggo/Casema van deze verkeerde interpretatie. Ik zal mijn tool aanpassen zodat LCN's bij download services (128) voortaan als fout worden aangemerkt. Wil je ze er ook op wijzen dat ze toevallig geluk hebben gehad dat service ID 5001 in Transport Stream 50 niet meer in gebruik was in Transport Stream 5 volgens de oude nummering. Waarschijnlijk wilden ze service 50001 opvoeren voor Alphen Stad TV i.p.v. 5001 wat wel correct was geweest voor het oude service nummer plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 13:31
Had je nog wat aan het lijstje van mijn TV of heb je zelf connecties met DVB-C kaarten in alle gebieden? Ik zat bovenstaande lijst met de output van mijn TV te vergeleken en alles lijkt er in te staan zelfs of het MPEG2 of 4 is, wat ik nu pas kon herleiden aan de hand van jouw lijst.

Heb het ook even in Excel gezet:
http://home.student.uva.n...proglist_20080525.plf.xls

[ Voor 7% gewijzigd door Cyzor op 29-05-2008 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Cyzor schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 00:23:
Had je nog wat aan het lijstje van mijn TV of heb je zelf connecties met DVB-C kaarten in alle gebieden? Ik zat bovenstaande lijst met de output van mijn TV te vergeleken en alles lijkt er in te staan zelfs of het MPEG2 of 4 is, wat ik nu pas kon herleiden aan de hand van jouw lijst.
Ik heb de Loewe lijst nog niet naast de bovenstaande lijst gehouden. De bovenstaande lijst wordt automatisch geproduceerd aan de hand van de Service Informatie (DVB-SI) uit een Transport Stream (TS) dump file. In feite dus dezelfde TS data die ook een digitale ontvanger binnen krijgt en moet gebruiken om een kanalenlijst op te bouwen. Ik heb alleen de beschikking over het signaal van Ziggo/Casema in het Ziggo/Multikabel deel van het kabel netwerk waarmee ik de TS dump file maak. Voor het testen van de tool had ik nog wat oude dump files van de kabelgebieden van @Home en UPC.

UPC maakt overigens geen gebruik van dezelfde LCN uitbreiding op de DVB specificaties als de Irdeto kabelbedrijven. Zij gebruiken een systeem waarbij private data met tag 129 is opgenomen in de Service Description Table (SDT), terwijl de LCN bij de Irdeto kabelbedrijven is opgenomen in de Network Information Table.

Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/3023/upcserviceel7.png

De private data voor de LCN is 6 bytes lang en de laatste twee bytes geven het kanaal nummer aan dat de Mediabox van UPC toont aan de gebruikers. Nog geen specificatie weten te vinden waarin wordt uitgelegd hoe die private data precies is opgebouwd zodat ook de betekenis duidelijk is van de eerste 4 bytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Dank voor deze uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Vandaag is bij Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel Nederland 1 HD in gebruik genomen. Daarbij is Nederland 1 HD van Transport Stream gewisseld met HD NL. Verder is er nu ook signaal op Eurosport HD, maar gezien de bitrate zal dat wel de ondertussen bekende still zijn dat er binnenkort Eurosport HD op het betreffende kanaal komt zoals eerder al bij Ziggo/@Home werd doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Opmerkelijk trouwens dat Ziggo/Casema besloten heeft om de oude Service ID van HD NL gewoon toe te wijzen aan Nederland 1 HD en vice versa.

Ziggo is al enige tijd bezig om de het oude Service ID nummer plan dat gebasseerd was op de Transport Stream waarin een service zich bevond te vervangen door een nieuw Service ID nummer plan dat Transport Stream onafhankelijk is. Normaal wordt bij een verplaatsing van een Service naar een andere Transport Stream daarom direct het nieuwe Service ID toegepast, maar in dit geval is Ziggo/Casema dat kennelijk vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Het gevolg van het omwisselen van de oude Service ID's van HD NL en Nederland 1 HD is te lezen op het Ziggo gebruikers forum: http://ziggo-gebruikers.n...ead.php?p=99786#post99786

Kennelijk begrijpt de Samsung DCB-H360R ook niet helemaal wat Ziggo/Casema heeft zitten rommelen in de Service Informatie waardoor het verkeerde logische kanaal nummer bij Nederland 1 HD wordt getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Zijn er trouwens klanten van Ziggo/Multikabel en Ziggo/Casema met een abonnement op de HD kanalen History Channel HD en HD NL die in Transport Stream 26 worden doorgegeven en deze ook kunnen ontvangen? Ik lees namelijk verdacht veel klachten van klanten die History Channel HD niet kunnen ontvangen en nu HD NL naar die Transport Stream is verplaatst is ook al weer het eerste bericht verschenen van iemand in Ziggo/Casema gebied die nu HD NL niet meer kan ontvangen.

Bij gebruik van een Transport Stream dump tool voor mijn DVB-C PC-TV kaart, die ook de signaal sterkte en kwaliteit laat zien, valt op dat de signaal sterkte van Transport Stream 26 met enige regelmaat van zo'n 70% opeens kortstondig in elkaar zakt naar 30% om dan weer terug te gaan naar 70%. Dat blijft net voldoende signaal voor mijn DVB-C PC-TV kaart om een file dump te kunnen maken, maar ik kan mij voorstellen dat de Samsung DCB-H360R hier niet goed mee om kan gaan.

Gezien de meldingen in zowel Ziggo/Casema als Ziggo/Multikabel gebied over problemen met History Channel HD heb ik het vermoeden dat het signaal sterkte gedrag dat ik waarneem geen toeval is. Ook is het denk ik niet toevallig dat Ziggo/Casema alsnog besloten heeft om op het allerlaatste moment de Transport Streams van Nederland 1 HD en HD NL om te wisselen nu ze live zijn gegaan met het Nederland 1 HD kanaal. Het heeft er daarom volgens mij veel van weg dat Ziggo/Casema bekend is met de problemen met Transport Stream 26, maar dat ze dit stil proberen te houden. Ik lees er tenminste niets over op de storingen en onderhoud pagina van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
Ik kom net mij vrienden vandaan met een nieuwe LOEWE Individual Compose 46 (mooi ding!), die hadden net een nieuwe Ziggo smart card en dus alle kanalen nog. Hier waren alle HD zenders zonder problemen te ontvangen. Dit was in het voormalige Casema gebied. Heb bij mijn tv de zenders opnieuw moeten zoeken omdat door die draai van HD1 en Nederland 1 HD die inderdaad verkeerd om in mijn lijst stonden. Ik kan zelf helaas niets zeggen over History Channel HD omdat in geen HD abonnement heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
Mooi initiatief ArChie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Zijn vandaag veel LOEWE klachten/meldingen binnen gekomen over HDNL en Nederland 1 HD. Om dit probleem op te lossen dient zender actualisering of eerste ingebruik name gestart te worden. Bij eerste in gebruikname worden de oude zenders + favourietenlijst gewist ! Actualiseren geeft nieuwe kanalen weer en plaatst deze aan het einde van de bestaande zenderlijst.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Stap 1)
Druk op de knop INFO

Stap 2)
Ga nu naar Eerste ingebruikname herhalen
Druk dan op OK

Stap 3)
Kies nu de taal NL
Druk dan op OK

Stap 4)
Kijk nu of er een vinkje staat bij Antenne/kabel (analoog) en er een vinkje staat bij DVB-C, anders de vinkje's activeren met de GELE TOETS
Druk hierna dan op OK

Stap 5)
Kies nu de locatie NL
Druk dan op OK

Stap 6)
Kies voor JA als u een vraag krijgt over gecodeerde zenders.
Druk dan op OK

Stap 7)
Wijzig in het ZOEK METHODE VENSTER de onderstaande waardes:
(Netwerk ID verschild per gebied! - Dit is Casema/Ziggo gebied)

Zoekmethode: Kanaalzoeken
Startfrequentie: 372.00 Mhz
Netwerk ID: 05555
Symboolsnelheid 1 (DVB-C): 6875
Symboolsnelheid 2 (DVB-C): 6875
QAM Modulatie 1: 64
QAM Modulatie 2: geen

Druk dan op OK

Stap 8)
Druk bij verdere vragen, steeds op OK om verder te gaan.

Nu ziet u EVEN GEDULD.......

Uw Loewe televisie is nu alle kanalen opnieuw aan het zoeken. Na enige tijd ziet u de melding DE KANALEN ZIJN WEER GEVONDEN

Stap 9)
Bij de vraag NIEUWE APPARATUUR AANSLUITEN kiest u NEE
Druk dan op OK

Druk dan op END om af te sluiten

[ Voor 6% gewijzigd door Friedchicken op 04-06-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Voor de geinteresseerde onder ons kan je hier de changelog vinden van DVB Software, L2700 Chasis Software en de L2710 Software.

http://home.student.uva.nl/n.minnee/Changelog.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Friedchicken schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Stap 7)
Wijzig in het ZOEK METHODE VENSTER de onderstaande waardes:
(Netwerk ID verschild per gebied!)

Zoekmethode: Kanaalzoeken
Startfrequentie: 047.0 Mhz
Netwerk ID: 05555
Symboolsnelheid 1 (DVB-C): 6875
Symboolsnelheid 2 (DVB-C): 6900
QAM Modulatie 1: 64
QAM Modulatie 2: geen

Druk dan op OK
Een paar opmerkingen. Iedereen krijgt bij het smartcard startpakket een overzicht met de netwerk gegevens die van toepassing zijn voor de betreffende regio. Gebruik die dus ook bij de bovenstaande instellingen voor de Loewe. De Startfrequentie staat in het start pakket, gebruik die i.p.v. 47 MHz. De symbolrate in Ziggo gebied is 6875 zoals aangegeven in het start pakket vul die in bij zowel Symboolsnelheid 1 als 2.

Daarnaast ondersteunt Loewe de mogelijkheid om alleen te zoeken naar nieuwe nog niet eerder gevonden kanalen. Daarbij blijft de al eerder gevonden kanalenlijst in takt en worden nieuwe kanalen toegevoegd aan het einde van de oude lijst zodat die met een paar handelingen op de juiste plek zijn te zetten. Dat is veel minder werk dan een nieuwe eerste ingebruikname uitvoeren. Mensen die problemen hebben met omgewisselde Nederland 1 HD en HD-1 NL kunnen die kanalen beter eerst uit de kanalenlijst verwijderen en dan nog eens zoeken naar alleen nieuwe kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
ArChie schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 19:25:
[...]

Een paar opmerkingen. Iedereen krijgt bij het smartcard startpakket een overzicht met de netwerk gegevens die van toepassing zijn voor de betreffende regio. Gebruik die dus ook bij de bovenstaande instellingen voor de Loewe. De Startfrequentie staat in het start pakket, gebruik die i.p.v. 47 MHz. De symbolrate in Ziggo gebied is 6875 zoals aangegeven in het start pakket vul die in bij zowel Symboolsnelheid 1 als 2.

Daarnaast ondersteunt Loewe de mogelijkheid om alleen te zoeken naar nieuwe nog niet eerder gevonden kanalen. Daarbij blijft de al eerder gevonden kanalenlijst in takt en worden nieuwe kanalen toegevoegd aan het einde van de oude lijst zodat die met een paar handelingen op de juiste plek zijn te zetten. Dat is veel minder werk dan een nieuwe eerste ingebruikname uitvoeren. Mensen die problemen hebben met omgewisselde Nederland 1 HD en HD-1 NL kunnen die kanalen beter eerst uit de kanalenlijst verwijderen en dan nog eens zoeken naar alleen nieuwe kanalen.
Klopt en in dit geval ook wel goed mogelijk. Alleen wanneer er veel nieuwe kanalen zijn dan moet je redelijk wat sorteren/tussenvoegen.

Frequentie in Casema/Ziggo gebied is hier 372.00.

Die symbol rate heb ik altijd standaard laten staan. Waarom zou je die 2e ook op 6875 zetten? En wil je die 2e Qam Modulatie dan ook op 64?

code:
1
2
QAM/SR      
64/6,875

Zender actualiseren gaat als volgt (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/n.minnee/Loewe_Zenders_Actualiseren_Small.jpg

Het Ziggo SA Network, is dat het testnetwerk?

[ Voor 9% gewijzigd door Friedchicken op 04-06-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Friedchicken schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:00:
Die symbol rate heb ik altijd standaard laten staan. Waarom zou je die 2e ook op 6875 zetten? En wil je die 2e Qam Modulatie dan ook op 64?
Als de symbolrates beide op 6875 worden gezet probeert de Loewe TV tijdens het zoeken maar één keer voor Symbolrate 6875. Als echter beide verschillend zijn worden er ook twee pogingen ondernomen waardoor de zoektijd toeneemt terwijl je bijvoorbaat al weet welke symbolrate er gebruikt wordt omdat dit ook in het start pakket vermeld staat.

Tweede QAM gewoon lekker op 0 laten staan.
Het Ziggo SA Network, is dat het testnetwerk?
Het "Ziggo SA Network" is het zogenaamde original network met network ID 500 bij Casema. Casema gebruikt dat netwerk inderdaad voor testen. Is alleen te kiezen door abonnees die ook in het ex Casema deel van het Ziggo netwerk wonen. Voor Multikabel abonnees klopt het frequentie plan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
ArChie schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 20:59:
[...]

Als de symbolrates beide op 6875 worden gezet probeert de Loewe TV tijdens het zoeken maar één keer voor Symbolrate 6875. Als echter beide verschillend zijn worden er ook twee pogingen ondernomen waardoor de zoektijd toeneemt terwijl je bijvoorbaat al weet welke symbolrate er gebruikt wordt omdat dit ook in het start pakket vermeld staat.

Tweede QAM gewoon lekker op 0 laten staan.

[...]

Het "Ziggo SA Network" is het zogenaamde original network met network ID 500 bij Casema. Casema gebruikt dat netwerk inderdaad voor testen. Is alleen te kiezen door abonnees die ook in het ex Casema deel van het Ziggo netwerk wonen. Voor Multikabel abonnees klopt het frequentie plan niet.
Top! Bedankt Archie. Dat van die Symbolrate wist ik niet. (Slecht...)
Die 2e QAM op 0 laten, prima!

Heb SD decoder net even af laten stemmen op 500, en dat werkt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:04
Ik vraag mij af wat nu de oorzaak is van de aanhoudende dropouts/glitches bij de zender ESPN Classic.
Al maandenlang heeft deze zender bij Multikabel/Casema nu al last van deze storingen
En blijkbaar valt het niemand verder op?
Misschien zit de bewuste TS (12) nog steeds te vol??

Ziggo-Gebruikers.nl Forum: ESPN Classic: Regelmatig Terugkerende Storingen (glitches/dropouts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
The_Doman schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:16:
Ik vraag mij af wat nu de oorzaak is van de aanhoudende dropouts/glitches bij de zender ESPN Classic.
Al maandenlang heeft deze zender bij Multikabel/Casema nu al last van deze storingen
Net even kort voor je gemeten. Het dieptepunt kwam op een gemiddelde van 440 Kbps vrije ruimte. Het werkelijke minimum ligt dus nog iets lager, maar dat laat de door mij gebruikte software niet zien aangezien het programma alleen de gemiddelde bitrate toont van een meting. 440 Kbpst is volgens mij gewoon erg weinig ruimte voor het opvangen van bitrate pieken, maar daar zullen de professionals bij Casema wel weer anders over denken. Krijgen we weer een heel verhaal over "onnodige" data die dan dynamisch weg wordt gegooid om tijdelijk wat meer ruimte te maken. Dat wij als consumenten kortstondige storingen waarnemen is echter niet mogelijk. Het zal wel aan onze bekabeling liggen moet je maar denken.

[ Voor 10% gewijzigd door ArChie op 08-06-2008 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
De PID lijst voor Ziggo Casema/Multikabel op basis van een complete set TS Capture files. Voor de Video (VID) elementary streams is achter de PID de MPEG code opgenomen om aan te geven of het om MPEG-2 of MPEG-4 streams gaat. Voor de Audio (AUD), AC-3 Audio (AUD AC3), Teletext (TXT), Teletext ondertiteling (TXT SUB) en DVB ondertiteling (DVB SUB) elementary streams is de ISO 639-2 taal code opgenomen achter de PID in de lijst indien deze informatie gespecificeerd was in de DVB-SI die door Ziggo/Casema verstuurd wordt.

Het programma controleert of de elementary stream voor een bepaalde PID van encryptie is voorzien (aangeduidt met een '*') en of de gespecificeerde elementary streams uberhaupt in het signaal zitten (zo niet dan aangeduidt met een '#'). De Free kolom geeft aan of Ziggo/Casema het digitale kanaal zodanig heeft ingesteld dat het op een goedgekeurde ontvanger een indicatie krijgt van een kanaal zonder encryptie (FTA of FTC) indien geen van de elementary streams is voorzien van encryptie. Uit onderstaande lijst valt af te leiden dat Ziggo/Casema de Free indicatie overal op No heeft gezet terwijl dit bijvoorbeeld bij het "InfoTV & Preview kanaal", het "Regio 22" en het "Zenderoverzicht" kanaal Yes zou moeten zijn.

Zie voor de meest actuele PID lijst het volgende topic:

[ Voor 112% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:23 . Reden: Toevoegen aparte kolom voor AC-3 audio Elementary Streams ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online

[ Voor 109% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:23 . Reden: Toevoegen aparte kolom voor AC-3 audio Elementary Streams ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalekabeltv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02-2023
ArChie schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:34:
DUT - Unknown ISO 639-2 language code
GER - Unknown ISO 639-2 language code
TUR - Unknown ISO 639-2 language code
Waarom zouden deze ongeldig zijn? Uit de ISO639 FAQ:
Are the ISO 639 codes case sensitive?

ISO 639-2 recommends use of the language codes in lower case, but they should be considered case-insensitive and are unique codes regardless of case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
digitalekabeltv schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 07:43:
Waarom zouden deze ongeldig zijn? Uit de ISO639 FAQ:
Are the ISO 639 codes case sensitive?

ISO 639-2 recommends use of the language codes in lower case, but they should be considered case-insensitive and are unique codes regardless of case.
Dan zouden ze de volgende Normative Text pagina ook wel eens mogen aanpassen, want daar heb ik me aan gehouden bij de implementatie. De vraag is of de opsteller van de FAQ die pagina zelf wel goed heeft gelezen:
Language codes
4.1 Form of the language codes
The language codes consist of three Latin-alphabet characters in lowercase. No diacritical marks or modified characters are used. Implementors should be aware that these codes are not intended to be an abbreviation for the language, but to serve as a device to identify a given language or group of languages. The language codes are derived from the language name.
Een Normative Text lijkt mij toch wat officieler dan een FAQ-je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:50
Even een vraagje, ik heb sinds gisteren een floppydtv werkend gekregen met de meegeleverde software. En nu vindde software bijna alle kanalen. Echter het blokje met NL1 t/m NL3 wordt niet gevonden. Mijn netwerk id is 5555 (al hoef je dat nergens in te stellen bij de floppydtv).
Volgens de tabel zouden NL1 m 3 op de frequentie 388MHz zitten. Echter als ik specifiek op die frequentie probeer te zoeken, dan probeert de software mij te verbeteren naar 386MHz. Hanteer ik toch de 388MHz, dan wordt er niets gevonden.

Weet iemand hoe ik deze zenders toch te pakken krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
jvdmeer schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:04:
Echter het blokje met NL1 t/m NL3 wordt niet gevonden. Mijn netwerk id is 5555 (al hoef je dat nergens in te stellen bij de floppydtv).
Volgens de tabel zouden NL1 m 3 op de frequentie 388MHz zitten. Echter als ik specifiek op die frequentie probeer te zoeken, dan probeert de software mij te verbeteren naar 386MHz. Hanteer ik toch de 388MHz, dan wordt er niets gevonden.
Het moet toch echt 388 MHz zijn en niet 386 MHz, anders zou TS 8 een conflict hebben met TS 6 op de 380 MHz omdat het 8 MHz raster niet meer klopt. Ik heb zelf geen ervaring met de FloppyDTV en de bijgeleverde software, dus daar kan ik je niet mee verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Even de lijsten bijgewerkt. Transport Stream 50 voor Alphen stad TV is weer verdwenen uit de kanalen/frequentie lijst in de start post. In de PID lijst is er nu een DAT kolom voor de PID van de data Elementary Streams bijgekomen en is de opmaak wat aangepast zodat de lijst minder breed is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Nog twee aanpassingen aan de PID lijst. De VID kolom geeft nu aan of het om een MPEG-2 of MPEG-4 Elementary Streams gaat. De AUD kolom is opgesplitst in een AUD en AUD AC3 kolom om onderscheid te kunnen maken tussen normale audio en Dolby Digital AC-3 audio. Zoals te zien is in het bovenstaande PID overzicht zijn er nog niet veel kanalen met AC-3 audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 13:18
2008 @ 21:04[/message]:[/b]
Even een vraagje, ik heb sinds gisteren een floppydtv werkend gekregen met de meegeleverde software. En nu vindde software bijna alle kanalen. Echter het blokje met NL1 t/m NL3 wordt niet gevonden. Mijn netwerk id is 5555 (al hoef je dat nergens in te stellen bij de floppydtv).

Weet iemand hoe ik deze zenders toch te pakken krijg?
[/quote]

Als je het gelukt is, laat dat even weten! Ook natuurlijk hoe dat gelukt is :D

[ Voor 35% gewijzigd door Fermion op 16-06-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Heb je zo'n transponderlijst in je register gezet?

Zie http://www.firedtv.nl/forum/viewtopic.php?t=1238

[ Voor 35% gewijzigd door psy op 16-06-2008 16:43 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Het kanalen/frequentie overzicht in het starttopic is weer bijgewerkt. In TS 11 is JimJam erbij gekomen, in TS 15 is Misdaadnet erbij gekomen en uit TS 22 is het TV Informatie kanaal verdwenen dat vroeger alleen door Multikabel abonnees te ontvangen was. Bij dat verwijderen is Ziggo/Casema overigens weer eens vergeten om ook de LCN 998 voor de niet langer bestaande service ID 22004 van het TV Informatie kanaal te verwijderen. De LCN afwijkingen lijst in het tweede bericht is daarom ook bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Alle zenders uit TS 2 (274 Mhz) vertonen hier bij mij (Multikabel) momenteel regelmatig terugerende glitches & dropouts.

Geen idee hoe lang dit al aan de gang is. :|

[ Voor 25% gewijzigd door The_Doman op 29-06-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Minimaal sinds gisteren. Hier in het @home gebied (1111) hetzelfde. Had een paar dagen ervoor al een keer last van. Maar dacht eigenlijk dat et een lokaal probleem was.

[ Voor 18% gewijzigd door Klaus_1250 op 29-06-2008 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op zondag 08 juni 2008 @ 20:16:

Ziggo-Gebruikers.nl Forum: ESPN Classic: Regelmatig Terugkerende Storingen (glitches/dropouts)
Deze kwestie ook nog steeds niet opgelost..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
The_Doman schreef op zondag 29 juni 2008 @ 19:58:
Deze kwestie ook nog steeds niet opgelost..... :|
Geen van de dingen die in dit topic zijn gemeld zijn nog opgelost. Kennelijk weet Ziggo/Casema van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Heb van de week MisdaadNet en JimJam erbij zien komen. Alleen gaven ze nog geen beeld... Voormalig Casema gebied.

Edit: Zijn vanaf 1 Juli 2008 actief
Edit2: Blijf de lijst superhandig vinden! ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Friedchicken op 29-06-2008 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
De lijst in het start topic is weer bijgewerkt aangezien per 1 juli CBBC, CBeebies en HD NL zijn verdwenen zonder enige vorm van aankondiging van de kant van Ziggo. Tijdig wijzigingen communiceren wil maar niet lukken bij dit bedrijf. Het zal wel liggen aan de arrogantie van de Ziggo managers die het niet nodig vinden dat hun klanten worden voorzien van juiste informatie zodat die klanten eventueel kunnen besluiten om hun digitale TV pakketten abonnementen aan te pasen voordat wijzigingen in gaan i.p.v. achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
De bijgewerkte PID lijst voor Ziggo Casema/Multikabel op basis van een complete set TS Capture files van 1 juli 2008. Voor de Video (VID) elementary streams is achter de PID de MPEG code opgenomen om aan te geven of het om MPEG-2 of MPEG-4 streams gaat. Voor de Audio (AUD), AC-3 Audio (AUD AC3), Teletext (TXT), Teletext ondertiteling (TXT SUB) en DVB ondertiteling (DVB SUB) elementary streams is de ISO 639-2 taal code opgenomen achter de PID in de lijst indien deze informatie gespecificeerd was in de DVB-SI die door Ziggo/Casema verstuurd wordt.

Het programma controleert of de elementary stream voor een bepaalde PID van encryptie is voorzien (aangeduidt met een '*') en of de gespecificeerde elementary streams uberhaupt in het signaal zitten (zo niet dan aangeduidt met een '#'). De Free kolom geeft aan of Ziggo/Casema het digitale kanaal zodanig heeft ingesteld dat het op een goedgekeurde ontvanger een indicatie krijgt van een kanaal zonder encryptie (FTA of FTC) indien geen van de elementary streams is voorzien van encryptie. Uit onderstaande lijst valt af te leiden dat Ziggo/Casema de Free indicatie overal op No heeft gezet terwijl dit bijvoorbeeld bij het "InfoTV & Preview kanaal", het "Regio 22" en het "Zenderoverzicht" kanaal Yes zou moeten zijn.

In deze nieuwe PID lijst zijn ook de EMM en ECM PID's toegevoegd. Via deze berichten wordt de zogenaamde Conditional Access System informatie verstuurd die nodig is voor het verwijderen van de encryptie van Elementary Streams. In het signaal van Casema/Multikabel worden voor twee van dergelijke Irdeto Conditional Access Systems informatie verstuurd, CAID 1538 voor de Casema smartcards en CAID 1540 voor de Multikabel smartcards.

[ Voor 96% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online

[ Voor 99% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Uit bovenstaande PID lijst valt op te maken dat Sport1 HD niet door de Ziggo/Casema klanten bekeken mag worden. De benodigde ECM PID voor de Ziggo/Casema smartcards ontbreekt namelijk, alleen voor de Ziggo/Multikabel smartcards is er een ECM PID aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Vandaag is Ziggo begonnen met het testen van Nederland 1 HD als een 1080i signaal naast de 720p variant die ze tijdens het EK voetbal hebben gebruikt. Ziggo/Casema doet ook mee en daar gaat het één en ander mis. Om de één of andere reden heeft iemand besloten dat de netwerk naam voor de Ziggo/Multikabel klanten gewijzigd moest worden in "AMR Ziggo Digitale Televisie" i.p.v. "Ziggo Digitale Televisie". Waarschijnlijk kon de persoon die die wijziging heeft gemaakt de netwerken niet uit elkaar houden op basis van de netwerk ID's 5555 voor Ziggo/Casema en 8888 voor Ziggo/Multikabel", "AMR" erbij in Ziggo/Multikabel gebied is dan wat makkelijker voor die persoon...

Voor het testen van Nederland 1 HD 1080i zijn er twee netwerk ID's toegevoegd, namelijk 5500 voor Ziggo/Casema en 8800 voor Ziggo/Multikabel. Bij het opvoeren van de wijzigingen voor dit testen is er iets niet goed gegaan aangezien ik in de Transport Stream capture file van TS 7 continu versie updates aantref voor de zogenaamde Service Description Table (SDT). Er lijkt iets te "loopen" bij Ziggo/Casema waardoor de versie nummers blijven veranderen. Op het Ziggo gebruikers forum geven gebruikers van de nieuwe Cisco HDTV PVR aan dat hun ontvanger op hol is geslagen wat mij niet helemaal verbaast gezien het vreemde versie nummer gedrag van de SDT's. Tot dusver weer een redelijke puinhoop deze test bij Ziggo/Casema.

Voor de volledigheid hieronder de bijgewerkte kanalen/frequentie lijst waarvan ik aanneem dat het een tijdelijke lijst is en dus niet het starttopic bijwerk:

Zie voor de meest actuele kanalen/frequentie lijst het volgende topic:

[ Voor 96% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57
ArChie schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:50:
Er lijkt iets te "loopen" bij Ziggo/Casema waardoor de versie nummers blijven veranderen. Op het Ziggo gebruikers forum geven gebruikers van de nieuwe Cisco HDTV PVR aan dat hun ontvanger op hol is geslagen wat mij niet helemaal verbaast gezien het vreemde versie nummer gedrag van de SDT's.
Dank voor het uitzoeken. Ik heb mijn Cisco weten te resetten naar de fabrieksinstellingen, maar kom nu niet meer door de zenderinstallatie heen. Zowel op netwerk 5555 als 5500 blijft deze hangen op 87%.

Er staat trouwens wel een (vage) storingsmelding op de Ziggo-site:
Groepsstoring
van woensdag 2 juli 18.39 uur tot (nog niet bekend)
Er is een TV-Digitaal storing in uw gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Mr Magic schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:11:
Er staat trouwens wel een (vage) storingsmelding op de Ziggo-site:
Die vage melding had volgens mij betrekking op het E38 probleem dat vanmiddag door een aantal Ziggo/Casema/Multikabel klanten op het Ziggo gebruikers forum werd gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
In 1111 is de test stream van de kabel gehaald en de verwijzingen ernaar in de NIT's zijn ook weg. Wat me opvalt (eigenlijk al veel eerder), @home en nu Ziggo verandert elke week wel een aantal PMT/PCR/VID/etc van zenders, maar ik mis de logica vaak aan die aanpassingen.

edit:
Ziggo heeft de test stream verplaatst naar een tweede Test netwerk (er is nu Ziggo Zuid Test en Ziggo Test Zuid en de transponder is van QAM256 naar QAM64 overgeschakeld.

[ Voor 64% gewijzigd door Klaus_1250 op 03-07-2008 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:56:
In 1111 is de test stream van de kabel gehaald en de verwijzingen ernaar in de NIT's zijn ook weg. Wat me opvalt (eigenlijk al veel eerder), @home en nu Ziggo verandert elke week wel een aantal PMT/PCR/VID/etc van zenders, maar ik mis de logica vaak aan die aanpassingen.

edit:
Ziggo heeft de test stream verplaatst naar een tweede Test netwerk (er is nu Ziggo Zuid Test en Ziggo Test Zuid en de transponder is van QAM256 naar QAM64 overgeschakeld.
Ik wil wel even een nieuw overzicht voor je maken van de netwerk informatie bij Ziggo/@Home als je daar behoefte aan hebt. Zo ja, zend me dan maar een link van de capture file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ArChie schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:50:
Bij het opvoeren van de wijzigingen voor dit testen is er iets niet goed gegaan aangezien ik in de Transport Stream capture file van TS 7 continu versie updates aantref voor de zogenaamde Service Description Table (SDT). Er lijkt iets te "loopen" bij Ziggo/Casema waardoor de versie nummers blijven veranderen. Op het Ziggo gebruikers forum geven gebruikers van de nieuwe Cisco HDTV PVR aan dat hun ontvanger op hol is geslagen wat mij niet helemaal verbaast gezien het vreemde versie nummer gedrag van de SDT's.
Even opnieuw een capture file gemaakt van TS 7 en daaruit blijkt dat het probleem met het "loopen" van de versie nummers van de SDT vandaag is opgelost. Het netwerk voor Ziggo/Multikabel heet nog wel steeds "AMR Ziggo Digitale Televisie". Dat zijn ze kennelijk vergeten om te corrigeren.

Vandaag is er ook een test versie van Eurosport HD bijgekomen dat gebruikt wordt voor het testen van het echte Eurosport HD signaal i.p.v. de still. Het is dus noodzakelijk om 5500 (Ziggo/Casema) of 8800 (Ziggo/Multikabel) te gebruiken als netwerk ID wil je die HDTV kanalen kunnen zien.

Zie onderstaand de laatste versie van de kanalen/frequentie lijst. Even op het code knopje drukken voor het volledige overzicht:

Zie voor de meest actuele kanalen/frequentie lijst het volgende topic:

[ Voor 97% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Ik lees zojuist op het Ziggo Gebruikers forum dat bij iedereen met een Cisco ontvanger de problemen zijn opgelost behalve bij één persoon in Alphen aan de Rijn. Dat lijkt mij niet helemaal toevallig aangezien Ziggo/Casema in Alphen aan de Rijn aan het testen is met lokale TV waarvan tegenwoordig niets meer terug te vinden is in de DVB-SI informatie die ik ontvang in Ziggo/Multikabel gebied. Kennelijk wordt er voor die lokale TV testen aparte DVB-SI informatie aangemaakt voor Alphen aan de Rijn met dus ook een eigen Service Description Table (SDT) waarin ook het lokale TV station van Alphen aan de Rijn is opgenomen.

Het heeft er dus veel van weg dat het Ziggo/Casema personeel wel het versie nummer "looping" probleem voor het normale Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel netwerk heeft opgelost, maar is vergeten om dit ook te doen voor het Alphen aan de Rijn deel van het Ziggo/Casema netwerk. Je zal maar een dure Cisco HDTV PVR hebben aangeschaft en nu al 24 uur niet van je ontvanger gebruik hebben kunnen maken door dit geklooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
Tijdens het afgelopen EK voetbal was er op diverse fora veel discussie over de kwaliteit van het beeld op Nederland1 HD. De wedstrijden werden opgenomen in 1080i, maar in Nederland uitgezonden in 720p. 720p heeft als voordeel dat het beter comprimeerbaar is, maar de extra omzetting zorgt voor kwaliteitsverlies. De vraag is dan ook wat (bij gelijke bitrate) een beter resultaat geeft. Ziggo gaat de komende weken testen met gelijktijdige doorgifte van zowel een 720p als een 1080i versie van Nederland1 HD. Beide zenders zullen met dezelfde bitrate doorgegeven worden om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken.

In een groot deel van het Ziggo-gebied is het mogelijk om mee te kijken met de tests. Daarvoor moet de HD-decoder opnieuw de zenders opzoeken, maar nu met een ander netwerknummer dan origineel (schrijf het originele netwerknummer op, deze testnetwerken zijn maar tijdelijk):

1080 Oud @Home gebied Zuid (Brabant, Limburg)
1081 Oud @Home gebied Noord (Groningen, Drenthe, Friesland, Overijssel)
1082 Oud @Home gebied Twente (Niet COGAS gebied)
5500 Oud Casema gebied
8800 Oud Multikabel gebied

Op hetzelfde testnetwerk is ook Eurosport HD te zien op kanaal 65. Om deze met de Samsung DCB-H360R decoder goed te kunnen bekijken is er een software update beschikbaar. Via het menu kan de decoder voorzien worden van de nieuwe software. Als alle test goed verlopen zal Eurosport HD later op het gewone netwerk automatisch beschikbaar komen. Wel is het nodig de software van de Samsung decoder te updaten.

bron: digitalekabeltelevisie.nl

[ Voor 22% gewijzigd door Friedchicken op 05-07-2008 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Friedchicken schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 12:57:
Op hetzelfde testnetwerk is ook Eurosport HD te zien op kanaal 65.
Bij Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel is dat kanaal 66. Of het inderdaad 65 is bij Ziggo/@Home weet ik niet aangezien ik niet beschik over een recente Transport Stream capture file van Ziggo/@Home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
ArChie schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 13:12:
Bij Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel is dat kanaal 66. Of het inderdaad 65 is bij Ziggo/@Home weet ik niet aangezien ik niet beschik over een recente Transport Stream capture file van Ziggo/@Home.
Het is hier in Casema/Ziggo ook kanaal 66. Beeldkwaliteit is in eerste opzicht goed. (50" Plasma B&O/HDMI)

Software update is overigens een vereiste. Proces neemt ca 4 minuten in beslag (DCB-H360R)
EU-Sport HD geeft momenteel geen DD audio. PCM Nederlands daarentegen wel. Wisselen met de alt toets (Samsung Decoder)
Edit: Zal even een brakke telefoon foto maken.

Afbeeldingslocatie: http://80.60.254.68/IMG00047_Klein.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Friedchicken op 05-07-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Friedchicken schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 12:57:Beide zenders zullen met dezelfde bitrate doorgegeven worden om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken.
Dit is wel vreemd natuurlijk.
Interlaced materiaal heeft gewoon meer bitrate nodig voor goede kwaliteit.
Niet zo vreemd dat men dan bij dezelfde bitrates liever voor progressive zal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78656

Friedchicken schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 13:16:
[...]
...
EU-Sport HD geeft momenteel geen audio.
..
Bij mij, ziggo/@home is Eurosport test hd inderdaad 65, maar het DD engels audio track werkt niet, het pcm nederlands wel dus even van audio track wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Even wat bitrates van de test HD kanalen in vergelijking met Nederland 1 HD:
code:
1
2
3
Test Eurosport HD  (1080i) -> 12,0 Mbps
Ned1 HD 1080i Test (1080i) -> 11,3 Mbps
Nederland 1 HD      (720p) -> 11,3 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Ik weet niet wat ze nu allemaal weer aan het rommelen zijn bij Ziggo/Casema, maar momenteel wordt er geen zogenaamde Other Service Description Table (Other SDT) meer doorgegeven via de Transport Streams. De Actual SDT is wel aanwezig, maar ik vraag mij af of dat voldoende is om een installatie met goed gevolg af te ronden. Het lijkt erop dat Ziggo/Casema een beetje aan het opruimen is in de DVB Service Infomatie (DVB-SI), want ook voor netwerk ID's 801, 802 en 803 zijn er ineens geen Network Information Tables (NIT) meer aanwezig.

Waarom dit soort aanpassingen toch veel fout gaan is mij een raadsel. Hoe moeilijk kan het zijn om na de afronding van een wijziging even met wat tools te controleren of alles nog in orde is. Zij hebben toch van die professionele tools en toch zien ze dit soort dingen niet die wel met wat hobby tools zo zijn gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Vanmiddag is het weer één grote stotter parade op Discovery in Ziggo/Multikabel gebied. Deze problemen doen zich al langer voor in Ziggo/Multikabel gebied zoals ook op andere forums valt te lezen, maar het aanmelden hiervan is compleet zinloos aangezien de helpdesk kennelijk alleen het signaal kan controleren zoals dat in Ziggo/Casema gebied op de kabel wordt gezet en daar is het goed dus bestaat het probleem niet. Wat er onderweg naar de QAM modulator in mijn Ziggo/Multikabel regio allemaal mis kan gaan met alle apparatuur en verbindingen doet er niet toe en ook de QAM modulator kan ontregelt zijn wat wel bleek in de periode toen het Multikabel signaal in mijn regio van het ex Multikabel gebied werd overgezet naar het signaal van Casema. Wekenlang niets dan ellende en storingen, maar het signaal in Ziggo/Casema gebied was destijds goed, dus lag het probleem aan mijn huisinstallatie volgens de helpdesk. Dat werd toen na enige weken "miraculeus" opgelost zonder wijzigingen in mijn huisinstallatie waarbij duidelijk het bij mijn huis binnenkomende signaal sterkte was opgeschroefd.

Het zal mij benieuwen hoe lang deze ellende weer gaat duren. Lang leve het samenvoegen van de digitale TV netwerken van Multikabel en Casema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik heb sinds kort een Philips LCD scherm met IC-module slot.

Nu begrijp ik dat ik met een Conax CAM module de smartcard in de tv kan stoppen?
Maakt het nog uit welk merk ik hiervoor gebruik? Ik heb Ziggo/Casema digitale televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Vimana schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:41:

Nu begrijp ik dat ik met een Conax CAM module de smartcard in de tv kan stoppen?
Maakt het nog uit welk merk ik hiervoor gebruik? Ik heb Ziggo/Casema digitale televisie.
Hoogst waarschijnlijk is de in de Philips TV gebouwde digitale tuner alleen geschikt voor de ontvangst van digitale TV via de ether (DVB-T) zoals Digitenne van KPN. Voor digitale kabel TV van Ziggo/Casema heb je niets aan een DVB-T tuner maar moet je TV een DVB-C tuner hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:59

franssie

Save the albatross

Vimana schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:41:

dus in de handleiding /Ph support nazoeken of er een dvb-c tuner in zit of vervangen kan worden. Misschien heb je geluk!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

een DVB-CI kan dat ook, want bij mijn tv de sharp LC-37wd1e staat er dvb-ci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 218213 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:59:
een DVB-CI kan dat ook, want bij mijn tv de sharp LC-37wd1e staat er dvb-ci
DVB-CI staat voor heel iets anders, namelijk een Common Interface (CI) waarin een Conditional Access Module (CAM) gaat. Het gaat om de tuner en die moet van het DVB-C type zijn waarbij de "C" staat voor Cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ArChie schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 21:01:
Ik weet niet wat ze nu allemaal weer aan het rommelen zijn bij Ziggo/Casema, maar momenteel wordt er geen zogenaamde Other Service Description Table (Other SDT) meer doorgegeven via de Transport Streams. De Actual SDT is wel aanwezig, maar ik vraag mij af of dat voldoende is om een installatie met goed gevolg af te ronden. Het lijkt erop dat Ziggo/Casema een beetje aan het opruimen is in de DVB Service Infomatie (DVB-SI), want ook voor netwerk ID's 801, 802 en 803 zijn er ineens geen Network Information Tables (NIT) meer aanwezig.
Vandaag hebben ze bij Ziggo/Casema nog niets aan de ontbrekende Other Service Description Tables (SDT) gedaan. In Transport Stream 7 blijkt hij wel aanwezig te zijn, maar bij twee steekproeven in Transport Stream 8 en Transport Stream 25 nog steeds geen spoort van de Other SDT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Het analyse programma is ondertussen verder uitgebreid zodat nu ook de door het kabelbedrijf verstuurde EPG informatie in kaart kan worden gebracht. In eerste instantie een behoorlijk grote Transport Stream (TS) Capture file gemaakt van TS 7 met het onderstaande resultaat (gebruik het code uitklap knopje voor het volledige overzicht):

Zie voor de meest actuele EPG lijst het volgende topic:

[ Voor 99% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:26 . Reden: Schedule sectie telling bug gecorrigeerd in programma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
In bovenstaand EPG overzicht wordt aangegeven of een kanaal volgens de Service Description Table zogenaamde Present/Following (Pres/Fol) heeft en of het aantal benodige secties voor die Present/ Following EPG informatie aanwezig is en wat het versie nummer van die secties is. De Present/Following EPG informatie wordt door een ontvanger gebruikt om weer te geven in de programma box onder aan het scherm tijdens het zappen.

De Schedule EPG informatie wordt door een ontvanger gebruikt om een EPG overzicht weer te geven van alle kanalen. Van de Schedule EPG wordt ook aangegeven of die in de SDT geconfigureerd is voor het betreffende kanaal, hoeveel secties er nodig zijn voor een complete set en het versie nummer van alle secties. Verder wordt van de Schedule EPG aangegeven wat het eerste programma (First event) is, het laatste programma (Last event) en het aantal programmas (Events) van de complete set voor het betreffende kanaal. De genoemde tijden zijn in UTC, dus nog niet gecorrigeerd voor onze tijdzone wat momenteel plus 2 uur is vanwege de zomertijd. Uit bovenstaand EPG overzicht valt af te leiden dat Ziggo/Casema in principe maar twee dagen EPG informatie verstuurt uit de EPG database.

Na het programma over meer Transport Stream Capture files te hebben gedraaid viel echter op dat Ziggo/Casema een foute instelling heeft gemaakt bij de multiplexers voor Transport Streams 25 en 26 die als laatste zijn toegevoegd. Via die Transport Streams wordt namelijk 4 dagen EPG informatie doorgegeven i.p.v. 2 dagen. Op zich lijkt dat leuk, maar er zijn momenteel een tweetal ontvangers, namelijk de Samsung DCB-9401R en de Panasonic TU-DC40RD die daar in ieder geval niet tegen kunnen. Bij Ziggo/@Home wordt ook 4 dagen EPG informatie doorgegeven, maar daar geven ze alleen voor de eerste 2 dagen de volledige EPG informatie door inclusief de uitgebreide beschrijvingen en van de laatste 2 dagen alleen de naam, aanvangsttijd en duur van het programma waarbij men ook nog eens veel herhalende korte programma's uitfiltert om niet te veel EPG informatie te verzenden. Bij Ziggo/Casema wordt echt door de foute instelling voor 4 dagen de volledige EPG informatie aangeboden wat dus gevolgen kan hebben voor de genoemde Samsung en Panasonic ontvangers.

Zie het volgende bericht met het EPG overzicht op basis van Transport Stream 25 waar uit de First en Last Event kolommen valt af te leiden dat het om 4 dagen EPG informatie gaat voor alle kanalen die EPG informatie hebben:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Zie voor de meest actuele EPG lijst het volgende topic:

[ Voor 199% gewijzigd door ArChie op 13-03-2009 16:27 . Reden: Schedule sectie telling gecorrigeerd in programma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16
Alvast bedankt voor de antwoorden hierboven.
Van de bijgeleverde handleiding wordt ik niet veel wijzer. Er stond alleen dat ik een IC-module nodig had om de smartcard in de TV te kunnen steken. Dat ik "IC-module" in geen enkele webshop kon vinden had te maken dat het dus een Conax CAM wordt genoemd?

Anyway: over het DVB-T DVB-C gebeuren, ik heb nog de specificaties voor mijn TV kunnen vinden, het gaat hier dus alleen om DVB-T?

Tuner/Reception/Transmission
•Aerial Input: 75 ohm coaxial (IEC75)
•TV system: PAL I, PAL B/G, PAL D/K, SECAM B/G, SECAM D/K, SECAM L/L', DVB COFDM 2K/8K
•Video Playback: NTSC, SECAM, PAL
•DVB: DVB Terrestrial
•Tuner bands: Hyperband, S-Channel, UHF, VHF
•Number of Preset Channels: 100
•Tuner Display: PLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Vimana schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 22:38:
Alvast bedankt voor de antwoorden hierboven.
Van de bijgeleverde handleiding wordt ik niet veel wijzer. Er stond alleen dat ik een IC-module nodig had om de smartcard in de TV te kunnen steken. Dat ik "IC-module" in geen enkele webshop kon vinden had te maken dat het dus een Conax CAM wordt genoemd?
Je bedoelt waarschijnlijk een CI module. CI staat voor Common Interface waar de CAM dus in moet. Voor Digitenne moet je inderdaad een Conax CAM hebben, voor de Irdeto kabelbedrijven de AlphaCrypt Classic CAM. Bij jouw TV gaat digitale TV via de kabel echter niet werken omdat er volgens de gegeven specificaties alleen een DVB-T tuner in zit en geen DVB-C tuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Even verder gezocht of er misschien nog meer afwijkingen in de door Ziggo/Casema verstuurde EPG informatie zitten en dan valt op dat er ook gerommeld wordt met de zogenaamde component_descriptor. De component_descriptor wordt volgens de DVB specificaties gebruikt om de ontvangers meer informatie te verstrekken over het soort signaal dat via een zogenaamde Elementary Stream (ES) wordt verzonden. In de Program Map Table (PMT) wordt aangegeven uit welke Elementary Streams een digitaal kanaal bestaat zoals een video ES, een audio ES, etc. Bij elke ES beschrijving kan m.b.v. een stream_identifier_descriptor een verwijzing worden opgenomen naar component_descriptor in de Service Description Table (SDT) of Event Information Table (EIT) voor meer informatie zoals bijvoorbeeld of het om een 4:3 of 16:9 aspect ratio gaat bij een video ES.

Nu is mij al langer bekend dat de stream_identifier_descriptors bij de ES informatie in de PMT veelal niet verwijzen naar de juiste component_descriptor in de EIT of dat één van beide descriptors gewoon ontbreken in het signaal. Dat schijnt te komen doordat de PMT en EIT informatie bij twee verschillende partijen vandaan komt en de kabelbedrijven geen zin hebben om de verwijzingen in die informatie te corrigeren zodat één en ander weer klopt.

Bij Ziggo/Casema proberen ze dit data inconsistentie probleem waarschijnlijk op te lossen door de component_descriptors uit de EIT informatie te filteren want via de meeste Transport Streams wordt bij een EPG event geen component_descriptor meer doorgegeven, maar dat geldt niet voor alle Transport Streams. Het lijkt erop dat ze bij Transport Stream 1, 25 en 26 een verkeerd filter toepassen want via die Transport Streams worden wel component_descriptors bij de EPG event informatie verstuurd, maar ontbreken de zogenaamde content_descriptors. Kennelijk heeft de persoon die het filter moest configureren voor die Transport Streams zich vergist en de component_descriptor verwisseld met de content_descriptor in het filter. Met de content_descriptor wordt het soort programma aangegeven in de EPG informatie.

Eerst een Present/Following event (event_id 168) voor het Shopzo|SUUS kanaal (service_id 13) zoals dat via Transport Stream 7 door Ziggo/Casema wordt verzonden:

Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/6348/eitpf13ts7co6.png

En vervolgens hetzelfde Present/Following event zoals dat via Transport Stream 25 door Ziggo/Casema wordt verzonden:

Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/2402/eitpf13ts25jc7.png

Het versie nummer voor beide Present/Following events is gelijk, dus de ontvanger weer niet beter dan dat er niets gewijzigd is aan de inhoud van het event, maar duidelijk zichtbaar is dat via Transport Stream 7 wel de content_descriptor wordt doorgegeven en dat die in Transport Stream 25 heeft plaats gemaakt voor de component_descriptor. Hoe veroorzaak je als kabelbedrijf inconsistent gedrag in de ontvangers! En via de helpdesk maar ontkennen dat ze zelf veel van de problemen veroorzaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Volgens het geruchten circuit is Ziggo van plan om per 16 juli eindelijk officieel Eurosport HD te gaan aanbieden. Momenteel is er voor testen al een versie van Eurosport HD beschikbaar via de netwerk ID's 5500 voor Ziggo/Casema klanten en 8800 voor Ziggo/Multikabel klanten.

De zogenaamde Program Map Table (PMT) informatie van dat Test Eurosport HD kanaal bevat weer van die veel gemaakte ISO 639 taal code fouten. De taal code "en2" voor het AC-3 geluid bestaat niet volgens ISO 639 en hetzelfde geldt voor de taal code "ndl" voor de normale audio stream. De juiste taal codes moeten "eng" en "nld" of "dut" zijn. Zou Ziggo/Casema dat ook opgevallen zijn en gaan ze dat nog aanpassen voor 16 juli?

Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/5440/pmteurosporthdtestmk7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArChie schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:35:
Volgens het geruchten circuit is Ziggo van plan om per 16 juli eindelijk officieel Eurosport HD te gaan aanbieden.
Dit staat gewoon op de tijdelijke still van eurosport HD kanaal aangekondigd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 248134 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 16:30:
Dit staat gewoon op de tijdelijke still van eurosport HD kanaal aangekondigd !
Goed, dan is het een officiele aankondiging via een still i.p.v. een gerucht. Er staan in dit topic wel wat belangrijkere zaken waar Ziggo/Casema tot op heden nog niets aan gedaan heeft. De fouten in de LCN's zijn je nu al enige tijd bekend en nog steeds niet opgelost, 4 dagen volledige EPG informatie wat tot problemen kan leiden, component_descriptors, verdwenen Other SDT, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Het programma nog wat uitgebreid zodat er wat testjes los gelaten kunnen worden op de EPG informatie. Vooral bij kanalen die niet de hele dag uitzenden blijken er bij Ziggo/Casema nog wel eens gaten te zitten bij aanvang van de programmering van de dag. BBC Three en BBC Four beginnen normaliter iedere dag om 20:00 uur met de uitzending, maar van het eerste programma ontbreekt dan de EPG informatie zoals uit onderstaand overzicht op basis van de eerder al gebruikte EPG data van Transport Stream 7 blijkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
- EPG gap detected for service ID: 2002, service name: Cartoon Network
  Event:
    Name:       Uitzending begint om 06:00 uur
    ID:         1
    Start time: 11-7-08 19:00:00 GMT
    Duration:   09:00:00

Event:
    Name:       Tom & Jerry
    ID:         151
    Start time: 12-7-08 4:25:00 GMT
    Duration:   00:25:00

Gap:

- Present/Following EIT does not contain present event for service ID: 3010, service name: TV Gelderland
- EPG gap detected for service ID: 3010, service name: TV Gelderland
  Event:
    Name:       TV Gelderland Educatief.
    ID:         104
    Start time: 11-7-08 14:00:00 GMT
    Duration:   01:00:00

Event:
    Name:       Gisteren gemist?
    ID:         164
    Start time: 12-7-08 7:00:00 GMT
    Duration:   03:00:00

Gap:
    Duration:   16:00:00

- EPG gap detected for service ID: 8006, service name: Rai Uno
  Event:
    Name:       Nachtprogramma
    ID:         266
    Start time: 12-7-08 0:40:00 GMT
    Duration:   03:25:00

Event:
    Name:       Incantesimo
    ID:         267
    Start time: 12-7-08 4:10:00 GMT
    Duration:   00:50:00

Gap:
    Duration:   00:05:00

- Present/Following EIT does not contain present event for service ID: 11001, service name: BBC three
- EPG gap detected for service ID: 11001, service name: BBC three
  Event:
    Name:       Uitzending begint om 20:00 uur
    Start time: 11-7-08 5:00:00 GMT
    Duration:   13:00:00

Event:
    Name:       T: KT Tunstall and Scouting for Girls
    ID:         230
    Start time: 11-7-08 18:30:00 GMT

Gap:
    Duration:   00:30:00

Event:
    ID:         2
    Start time: 12-7-08 5:00:00 GMT

Event:
    Name:       Top Gear
    ID:         246
    Start time: 12-7-08 19:30:00 GMT

Gap:
    Duration:   01:30:00

- EPG gap detected for service ID: 12002, service name: BBC World News
  Event:
    Name:       Nature inc.
    ID:         283
    Start time: 12-7-08 4:30:00 GMT

Event:
    Name:       Middle East business report
    ID:         284
    Start time: 12-7-08 5:30:00 GMT

Gap:

- Present/Following EIT does not contain present event for service ID: 13002, service name: BBC four
- EPG gap detected for service ID: 13002, service name: BBC four
  Event:
    Start time: 11-7-08 5:00:00 GMT

Event:
    Name:       A Seaside Parish
    ID:         219
    Start time: 11-7-08 18:30:00 GMT

Gap:

Event:
    Start time: 12-7-08 5:00:00 GMT

Event:
    Name:       Fitzcarraldo
    ID:         137
    Start time: 12-7-08 19:00:00 GMT
    Duration:   02:30:00

Gap:

- EPG gap detected for service ID: 19001, service name: RTL 4
  Event:
    Name:       Astrotijd
    ID:         296
    Start time: 12-7-08 3:30:00 GMT
    Duration:   01:25:00

Event:
    Name:       Jacques Cousteau
    ID:         297
    Start time: 12-7-08 5:05:00 GMT
    Duration:   00:55:00

Gap:
    Duration:   00:10:00

- EPG gap detected for service ID: 19003, service name: SBS 6
  Event:
    Name:       Koopjes tv
    ID:         252
    Start time: 12-7-08 4:00:00 GMT

Event:
    Name:       The Fresh Prince of Bel-Air
    ID:         253
    Start time: 12-7-08 5:10:00 GMT

Gap:
    Duration:   00:10:00

De start tijden van de programma's zijn in UTC, dus nog niet gecorrigeerd voor onze tijdzone en de zomertijd.

Op de één of andere manier ontbreekt in bovenstaand voorbeeld zelfs voor 16 uur aan programma gegevens bij TV Gelderland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Even de lijst in de start post bijgewerkt naar aanleiding van de kanalenlijst update van 16 juli. Ook gelijk even wat steekproeven genomen of de al eerder gemelde problemen zijn opgelost door Ziggo/Casema. Helaas blijkt dat Ziggo/Casema dat niet belangrijk vindt aangezien er nog niets aangedaan is. Wel zijn er twee nieuwe problemen bijgekomen want de EPG van Kabel 1 en Eurosport ontbreken tegenwoordig:

- Present/Following EIT does not contain events for service ID: 113, service name: Kabel 1
- Schedule EIT does not contain events for service ID: 113, service name: Kabel 1
- Present/Following EIT does not contain events for service ID: 12007, service name: Eurosport
- Schedule EIT does not contain events for service ID: 12007, service name: Eurosport

In het programma de output van de EPG check nog wat aangepast zodat de gaten wat duidelijker worden aangegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
- EPG gap detected for service ID: 2002, service name: Cartoon Network
  Event:
    Name:       Uitzending begint om 06:00 uur
    Start time: 20-7-08 19:00:00 GMT
    Duration:   09:00:00

Gap:

Event:
    Name:       Tom & Jerry
    ID:         195
    Start time: 21-7-08 4:25:00 GMT

- EPG gap detected for service ID: 3006, service name: TV West
  Event:
    Name:       Herhalingen.
    ID:         293
    Start time: 20-7-08 22:00:00 GMT
    Duration:   06:00:00

Gap:

Event:
    Name:       Herhalingen.
    ID:         294
    Start time: 21-7-08 5:00:00 GMT

- EPG gap detected for service ID: 3010, service name: TV Gelderland
  Event:
    Name:       4Daagse Journaal compilatie.
    ID:         249
    Start time: 20-7-08 3:15:00 GMT
    Duration:   00:45:00

Gap:

Event:
    Name:       Gisteren gemist?
    ID:         128
    Start time: 20-7-08 7:00:00 GMT
    Duration:   04:00:00

Event:
    Start time: 20-7-08 5:00:00 GMT

Gap:

Event:
    Name:       Doctor Who Confidential
    ID:         179
    Start time: 20-7-08 18:45:00 GMT
    Duration:   00:15:00

Event:
    ID:         3

Gap:

Event:
    Name:       Doctor Who Confidential
    ID:         197
    Start time: 21-7-08 18:45:00 GMT
    Duration:   00:15:00

- EPG gap detected for service ID: 12002, service name: BBC World News
  Event:
    Name:       World business report
    ID:         239
    Start time: 21-7-08 4:30:00 GMT

Gap:

Event:
    Name:       World business report
    ID:         245
    Start time: 21-7-08 5:30:00 GMT

Event:
    Start time: 20-7-08 5:00:00 GMT

Gap:

Event:
    Name:       Proms on Four 2008: Folk Day
    ID:         120
    Start time: 20-7-08 18:30:00 GMT
    Duration:   01:45:00

Event:
    ID:         3

Gap:

Event:
    Name:       Proms on Four 2008: Messiaen and Saint-Saens
    ID:         131
    Start time: 21-7-08 18:30:00 GMT
    Duration:   02:00:00

- EPG gap detected for service ID: 94, service name: Car Channel
  Event:
    Name:       Autopolis Turijn
    ID:         193
    Start time: 20-7-08 20:16:00 GMT
    Duration:   00:55:00

Gap:
    Duration:   06:40:00

Event:
    Name:       Eendelogie
    ID:         194
    Start time: 21-7-08 3:51:00 GMT
    Duration:   00:49:00

- EPG gap detected for service ID: 20008, service name: Hilversum Best
  Event:
    Name:       Silent witness
    ID:         79
    Start time: 21-7-08 2:30:00 GMT
    Duration:   01:34:00

Gap:
    Duration:   00:02:00

Event:
    Name:       TV-Monumenten Sonja Barend
    ID:         80
    Start time: 21-7-08 4:06:00 GMT
    Duration:   01:54:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Het valt me overigens zojuist op dat Ziggo/Casema ook fouten heeft gemaakt in de logische kanaal nummering waardoor GoedTV van plek 995 verdwenen is bij de aanbevolen kabel ontvangers bij de klanten die netwerk ID's 5500, 5555 en 8888 gebruiken. De enige manier om in Ziggo/Casema gebied GoedTV terug te krijgen in de kanalenlijst van aanbevolen ontvangers is door netwerk ID 500 te gebruiken en in Ziggo/Multikabel gebied door netwerk ID 8800 te gebruiken. Het controleren van wijzigingen is niet het sterkste punt van Ziggo/Casema...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Welke Ziggo/Casema of Ziggo/Multikabel klant heeft een digitale kabel ontvanger die ook DVB ondertiteling ondersteunt en wil voor mij even controleren of de Nederlandse DVB ondertiteling beschikbaar werkt bij de volgende kanalen:

Elementary Streams zijn ongecodeerd, dus kon ik de DVB ondertiteling zelf controleren hoewel ik geen abonnement heb op die kanalen.

[ Voor 29% gewijzigd door ArChie op 20-07-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
De laatste tijd zijn er veel storingen in Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel gebied. Vooral het afgelopen weekend was het om de haverklap raak. Op het Ziggo gebruikers forum waren er veel klachten te lezen over de storingen, dus heb ik voor de aardigheid maar weer eens een storing gemeld via de Ziggo website. In die storing duidelijk aangegeven dat ik niet de enige ben en voor de zekerheid dus maar een link toegevoegd naar het storingen topic op het Ziggo gebruikers forum. Het volgende antwoord was het teleurstellende resultaat:
Via de website heeft u een vraag gesteld over "PC1474 - Storing - TV Digitaal - Storing: Verbinding en ontvangst".

Helaas is er in ons werkgebied al enige tijd een storing welke te maken heeft met de digitale televisie. De storing heeft te maken met de decoders en momenteel wordt er druk gewerkt aan een software update. Vriendelijk verzoeken wij u om de decoder aan te laten staan met de smartcard erin zodat de decoder geupdate kan worden zodra deze klaar is. Onze excuses voor het ontstaande ongemak.
In plaatst van dat ze nu eens een keer eerlijk aangeven dat de problemen bij Ziggo/Casema zitten komen ze weer met een onzin verhaal waarbij de ontvangers van de klanten de schuld krijgen. Als ik deze flauwekul van de helpdesk medewerker mag geloven moet ik dus tot Sint Juttemis mijn ontvanger aan laten staat in afwachting van een firmware update die waarschijnlijk nooit gaat komen want ze gaan mij niet wijsmaken dat er op zeer korte termijn opeens voor alle merken en type ontvangers een firmware update gaat komen.

Klanten voorliegen, bedriegen en aan het lijntje houden is bijna tot een kunst verheven bij dat bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Aangezien Ziggo in de automatische ontvangst bevestiging niet de originele tekst van een storingsmelding plaatst weet ik niet meer precies wanneer, ik dacht eergisteren, ook maar melding gemaakt van de fouten in de logische kanaal nummering waardoor GoedTV niet meer was te ontvangen. Vandaag kreeg ik het volgende antwoord van een helpdesk medewerker op die melding:
Via de website heeft u een vraag gesteld over "PC1474 - Storing - TV Digitaal - Storing: Verbinding en ontvangst".

Er doen zich enkele problemen voor wanneer klanten op de zender goedtv instemmen. Deze zender zorgt er namelijk voor dat de decoder vast loopt. Daarom is deze zender tijdelijk uit de lucht gehaald totdat de problemen verholpen zijn. Ik hoop u zo voldoende geinformeerd te hebben.
Daaruit blijkt maar weer dat de helpdesk medewerkers eigenlijk geen flauw idee hebben waar de technische afdelingen van Ziggo mee bezig zijn en maar antwoorden zitten te verzinnen want GoedTV is volgens mij sinds gisteren en in ieder geval vandaag weer gewoon te ontvangen. Het kanaal is momenteel helemaal niet uit de lucht wat het antwoord van de helpdesk medewerker suggereert en technisch gezien ook nooit uit de lucht geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Gisteren maar weer eens een steekproef genomen van wat Transport Streams bij Ziggo/Casema/Multikabel. Tot op heden heeft Ziggo/Casema nog geen van de genoemde problemen (teveel EPG data in sommige Transport Streams, ontbreken EPG informatie van eerste programma bij BBC 3 en 4, fouten in de logische kanaal nummering, ontbreken van other Service Description Tables in overige Transport Streams, etc.) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:02
Archie,

Kun jij niet een keer contact opnemen met gebruiker anoniem via het ziggo gebruikersverening forum om via hem een aantal van deze fouten te laten herstellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
fredgroes schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:57:
Kun jij niet een keer contact opnemen met gebruiker anoniem via het ziggo gebruikersverening forum om via hem een aantal van deze fouten te laten herstellen??
Anoniem is op de hoogte van dit topic en heeft ook al een paar in dit topic gepost onder de naam "de anoniem". Anoniem is echter een medewerker van Ziggo/@Home en niet van Ziggo/Casema waar deze problemen moeten worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Vandaag opnieuw een complete set capture files gemaakt van alle Transport Streams bij Ziggo/Casema/Multikabel en die op PID (packet ID) niveau vergeleken met een set capture files van begin juli. Het eerste wat opvalt is dat er behoorlijk gerommeld wordt met de nummering van de PID's van de Elementary Streams voor video, audio, teletext, ondertiteling en data bij Ziggo/Casema. Om het zappen te versnellen slaan veel digitale ontvangers deze PID nummers in het geheugen op om te voorkomen dat eerst gewacht moet worden op de DVB Service Informatie voor het bepalen van de actuele PID nummers van een kanaal voordat er dat kanaal gezapt kan worden. Het verwisselen van PID nummers binnen een Transport Stream is daarom niet verstandig aangezien een ontvanger dan de verkeerde componenten kan laden op het moment dat er naar een digitaal kanaal wordt gezapt.

Om een voorbeeld te noemen: Op 1 juli 2008 was PID 92 in Transport Stream 1 nog een audio Elementary Stream van TV Oost. Op 11 augustus is PID 92 echter een video Elementary Stream van 101 TV. En zo zijn er veel meer PID's verwisseld wat af en toe tot problemen kan leiden tijdens het zappen. Dat zal zich manifesteren als geen beeld of geen geluid op een kanaal wat meestal opgelost zal zijn na even heen en weer zappen zodat de ontvanger de tijd heeft om uit te zoeken wat de juiste PID nummers zijn. Het zou beter zijn als PID nummers niet te snel hergebruikt worden en sowieso vraag ik mij af waarom die PID nummers zo frequent wijzigen.

Verder valt op dat Ziggo/Casema bezig is om het aantal beschikbare audio talen van sommige kanalen te verminderen. Travel Channel heeft bijvoorbeeld nu nog maar 2 audio Elementary Streams die beide Engels-talig zijn terwijl er voorheen 8 audio talen werden doorgegeven bij dit kanaal. Bij Euronews zijn er ook 2 audio talen verdwenen. Baby TV heeft nu nog maar 2 van de 6 audio streams over en bij E! Entertainmaint 3 audio talen minder.

Het volgende opvallende feit is dat bij veel radio kanalen nu opeens de audio taal indicatie is verdwenen terwijl dit voorheen goed stond. In Transport Stream 7 is bijvoorbeeld de ISO 639 taal code "dut" verdwenen bij Arrow Classic Rock, BNR Nieuws Radio, Classic FM, Slam! FM en Q-Music. En zo zijn er nog meer radio kanalen waar dit opeens niet meer klopt. Waarom? Joost mag het weten.

Bij Rai Uno is de teletekst en teletekst ondertiteling data stream verdwenen en ontbreekt bij de audio stream opeens de ISO 639 code "ita" aanduiding. Bij de ARD is er geen twee kanaals geluidsspoor meer.

• ArChie
  • Niet online
In de start post is het overzicht bijgewerkt naar aanleiding van de wijzigingen die Ziggo/Casema vandaag heeft doorgevoerd. Het "Nederland 1 HD 1080i" test kanaal is weer door Ziggo/Casema verwijderd zonder dat mede te delen of daarvan even de helpdesk op hoogte te brengen. Bij Ziggo/@Home mogen de klanten nog wel van het "Nederland 1 HD 1080i" kanaal gebruik maken. Mooi die gelijkheid voor alle Ziggo klanten.

In plaats van "Nederland 1 HD 1080i" zijn er 4 test kanalen opgenomen, namelijk Test A, B, C en D wat hoogstwaarschijnlijk de Eredivisie Live kanalen zullen worden. Met maximaal zo'n 6 Mbps en minimaal iets meer dan 4 Mbps geen al te hoge bitrates voor voetbal. Misschien wordt er door Ziggo/Casema wat bitrate geknepen.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:41

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Bedankt voor je uitvoerige info ArChie. Met die informatie kan ik gelukkig nog naar het testkanaal waar nog wel NED1 in 1080i wordt uitgezonden.

Heb hier zelf een 1080p HDTV staan en dat kanaal met 1:1 pixelmapping is toch net even wat scherper hier dan de 720p uitvoering.

PSN-id: Chrasher

• ArChie
  • Niet online
Chrasher schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:07:
Bedankt voor je uitvoerige info ArChie. Met die informatie kan ik gelukkig nog naar het testkanaal waar nog wel NED1 in 1080i wordt uitgezonden.
Graag gedaan, maar volgens mij is "Nederland 1 HD 1080i" bij Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel juist sinds vandaag verdwenen. Via het gebruikers forum wordt echter aangegeven dat er besloten is om vanaf maandag het reguliere "Nederland 1 HD" dat in 720p wordt doorgegeven vervangen zal worden door de 1080i uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
Kan iemand mij op weg helpen met ziggo zenders vinden met m`n terratec dvb-c kaart ? tot nu toe alleen een paar belgische zender gevonden.
Ik weet niet wat ik bij filter moet invullen;geen filter ,free to air of gecodeerd ?
en bij Scan modus ;regio scannen, freq. band of enkele frequentie sannen ?
Ook zou ik ergens mijn netwerk id in moeten vullen ?
Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0081/terratec.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
carpetburn schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:35:
Kan iemand mij op weg helpen met zenders vinden met m`n terratec dvb-c kaart ? tot nu toe alleen een paar belgische zender gevonden.
Ik weet niet wat ik bij filter moet invullen;geen filter ,free to air of gecodeerd ?
en bij Scan modus ;regio scannen, freq. band of enkele frequentie sannen ?
Ook zou ik ergens mijn netwerk id in moeten vullen ?
Deze vraag kan je beter stellen in het DVB-C via de PC topic: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2]

Geef daar ook aan wie je (voormalig) kabelbedrijf was want daar hangen de gegevens vanaf die je moet invullen.

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
ok thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Voor de geinteresseerden. In 1111 (Roosendaal) gebruikt Ziggo 498.75 ook als transponder. Nu nog een exacte kopie van 25 (690.75).

Weet iemand toevallig welke kanalen/frequenties voor VoD worden gebruikt?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:51:
Die zijn deels terug te vinden via de DVB Service Information en de rest lijkt toegewezen te worden op het moment dat er via ontvanger een VoD programma wordt besteld. Althans zo lijkt het bij UPC gebruikt te worden waar iemand toevallig een stel frequenties vond voor VoD kanalen die niet werden genoemd in de DVB-SI. Bij Ziggo/Multikabel is er nog geen VoD, dus kan ik het niet verder onderzoeken dan hetgeen ik in de DVB-SI tegenkom. Als je een TS dump voor me hebt van de netwerk frequentie in jouw Ziggo/@Home regio wil ik wel eens kijken of daar al VoD vermeldingen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:51:
Van iemand een TS dump voor Ziggo/@Home ontvangen er daarin is wel een opvallende private data descriptor terug te vinden in de NIT voor netwerk ID 1081, namelijk een URL die bij Ziggo/Casema gebruikt wordt voor VoD:
http://prov.vod.casema.nl/vod/VODProcess/

Waar deze descriptor precies voor gebruikt wordt weet ik niet aangezien de specificaties van OpenTV niet openbaar zijn en de functionele betekenis van de gebruikte descriptor daarom niet op te zoeken is. Het zou kunnen zijn dat VODProcess op de één of andere manier gebruikt wordt om de Cisco OpenTV HDTV PVR in te stellen aangezien ik ergens gelezen heb dat deze ontvanger bij andere kabelbedrijven dan Ziggo/Casema de kanalen niet de "logische" kanaalnummering geeft die de Irdeto kabelbedrijven meesturen als private data in het signaal. Dat zou kunnen duiden op een andere manier om de logische kanaalnummering in deze ontvanger te regelen en mogelijk dat Ziggo/@Home daarom een link heeft naar dat VODProcess van Ziggo/Casema zodat zij de Cisco ook kunnen gebruiken voor testjes.

Die URL is echter de enige verwijzing die ik naar VoD tegenkom in de DVB-SI data van Ziggo/@Home. Bij Ziggo/Casema is er sprake van veel meer aan VoD gerelateerde descriptors in de DVB-SI. Dus uit de DVB-SI van Ziggo/@Home valt in ieder geval niet af te leiden dat Ziggo/@Home ook druk bezig is met VoD en OpenTV toepassingen. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze een speciaal (intern) test COAX netwerk hebben voor dit soort testen waar de klanten niet bij kunnen.

Als je voor jezelf een kabel frequentie plan maakt van de door Ziggo/@Home gebruikte frequenties in jouw regio en dan opzoek gaat naar de gaten van 8 MHz dan kan je die frequenties natuurlijk even opnemen in een configuratie bestand van Transedit MMC tool van DVBViewer en dan af en toe een scan draaien over die frequenties om te zien of ze ondertussen ergens voor gebruikt worden. Dat doe ik ook bij Ziggo/Multikabel waardoor ik soms wel eens een nieuwe stream tegenkom. Het is wel te adviseren om twee van dat soort frequentie gaten scan configuratie bestanden aan te maken, namelijk één voor QAM 64 en één voor QAM 256 aangezien Ziggo/@Home meer experimenteert met QAM 256. Het zou natuurlijk goed kunnen dat ze voor VoD direct QAM 256 willen toepassen zodat er wat meer aangevraagde programma's in een stream passen. De door UPC gebruikte frequenties voor de doorgifte van VoD programma's blijken overigens gewoon Transport Streams te zijn zoals die ook voor de doorgifte gebruikt worden van digitale TV kanalen, maar dan zonder uitgebreide Service Informatie. De ontvanger krijgt waarschijnlijk via een ander mechanisme (IP verkeer via het ingebouwde DOCSIS modem) te horen welke Elementary Stream PID's er gebruikt worden in die VoD Transport Stream voor het aangevraagde programma zodat het programma weergegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
De scan op de gaten heb ik al gedaan (op die manier kwam ik 498.75) tegen, maar ik gok er eigenlijk op dat ze VoD een andere frequentie gebruiken die niet tussen de normale tv-frequenties zit, maar eerder tussen de frequenties die ook voor internet worden gebruikt (en dus door de wandcontactdoos worden gescheiden naar de data-poort waar je modem aan hangt). Maar das een gok (op basis van het feit dat de VoD opstelling ook data over de kabel moet terugzenden en dit niet via de reguliere kanalen kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:54:
De scan op de gaten heb ik al gedaan (op die manier kwam ik 498.75) tegen, maar ik gok er eigenlijk op dat ze VoD een andere frequentie gebruiken die niet tussen de normale tv-frequenties zit, maar eerder tussen de frequenties die ook voor internet worden gebruikt (en dus door de wandcontactdoos worden gescheiden naar de data-poort waar je modem aan hangt). Maar das een gok (op basis van het feit dat de VoD opstelling ook data over de kabel moet terugzenden en dit niet via de reguliere kanalen kan doen).
In principe kunnen ze alle frequenties voor digitale TV en/of VoD gebruiken. Het gebied van 0 tot 69 MHz wordt over het algemeen gebruikt voor de modem retour (upstream) kanalen en de downstream kanalen kunnen overal zitten wat geconfigureerd wordt in de DOCSIS modems. In de Cisco zit ook een DOCSIS modem. Bij Ziggo/Multikabel heb ik de downstream kanalen gewoon kunnen vinden met de Twinhan kaart en het zetten van de juiste QAM en symbolrate parameters in Transedit tool waarop ook de DOCSIS modems zijn ingesteld.

Een Internet downstream is gewoon een Transport Stream met twee Elementary Streams, namelijk een NULL packet ES met PID 0x1FFF en payload packet ES met PID 0x1FFE. Bij Ziggo/Multikabel is de symbolrate 6952 en de QAM 256 voor de Internet downstream kanalen die worden doorgegeven op 306, 314, 322, 330, 338 en 346 MHz. Bij Ziggo/Casema zitten ze vermoedelijk in het gebied van 452 t/m 474, maar het kan ook ergens in het gebied van 180 t/m 252 MHz zijn.

Zo'n data-poort zorgt er volgens mij alleen maar voor dat de poort retourgeschikt is en geschikt is voor het gehele frequentie gebied van 0 tot 860 MHz terwijl de analoge TV poort meestal een beperkter frequentie gebied had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Verhelderend zoals altijd :-) Hier in Roosendaal is de internet downstream oa. het gebied vanaf 124Mhz., maar als ik me goed herinner zijn er meerdere gebieden (heb ook wel eens een lock van de modem op 324Mhz gezien). Ik zit zelf iig al maanden op 140Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:47:
Hier in Roosendaal is de internet downstream oa. het gebied vanaf 124Mhz., maar als ik me goed herinner zijn er meerdere gebieden (heb ook wel eens een lock van de modem op 324Mhz gezien). Ik zit zelf iig al maanden op 140Mhz.
Er worden per wijkcentrale een aantal frequenties gebruikt. Grote kans dus dat in jouw wijk de 124, 132, 140 en 148 MHz gebruikt worden. In mijn wijk bij Ziggo/Multikabel zijn dat dus uit mijn hoofd een stuk of 5 a 6 frequenties en met de Twinhan kaart en het Transedit tooltje van DVBViewer kan je mooi aan de bitrates van beide PID's zien hoe vol elke Internet downstream Stream zit. Twinhan levert ook een data software tool voor een Internet downstream kanaal via de satelliet waarin je een MAC adres kan configureren zodat waarschijnlijk de data pakketjes uit de elementary stream met PID 0x1FFE gefilterd kunnen worden die voor een bepaald MAC adres bedoeld zijn. Ik heb zelf geen kabel Internet anders zou ik wel eens het MAC adres van het kabel modem kunnen uitproberen in die data tool van Twinhan om te zien of er wat binnenkomt. In feite is de Twinhan DVB-C tuner kaart dan een soort DOCSIS modem zonder retour kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Het overzicht in de start post is weer bijgewerkt met de laatste wijzigingen bij Ziggo/Casema en Ziggo/Multikabel, namelijk het toevoegen van de Eredivisie Live kanalen en een nieuwe Transport Stream (150) voor Regio 22 dat nu apart als lokaal kanaal in Ziggo/Multikabel gebied wordt doorgegeven. Voorheen maakte Ziggo/Casema twee verschillende versies van Transport Stream 22 aan, namelijk één voor het Ziggo/Casema gebied waar o.a. Regio 22 niet in zat en één voor het Ziggo/Multikabel gebied waar Regio 22 dus wel in zat.

Bij de nieuwe opzet met "lokale" kanalen is er nu dus een aparte Transport Stream 150 waarin alleen Regio 22 zit die alleen wordt doorgegeven in Ziggo/Multikabel gebied. In Ziggo/Casema gebied doen ze hetzelfde met Alphen Stad TV in Transport Stream 50 en Den Haag TV in Transport Stream 60. Nogal een dure oplossing aangezien er door de Transport Stream voor zo'n lokaal kanaal toch een frequentie met 8 MHz bandbreedte in beslag wordt genomen. In Transport Stream 150 voor Regio 22 wordt er bijvoorbeeld continu zo'n 30 Mbps aan ongebruikte ruimte wordt doorgegeven die wel zinvoller ingezet zou kunnen worden. Bij de oude oplossing met verschillende versies van Transport Stream 22 had je tenminste niet zo'n grote verspilling van beschikbare bandbreedte voor kanalen. Ook kan je je afvragen of Regio 22 wel zo lokaal is voor het gehele Ziggo/Multikabel gebied of dat het eigenlijk maar een lokaal kanaal is voor een klein deel van het Ziggo/Multikabel gebied.

Zoals gewoonlijk zijn er bij deze wijziging door Ziggo/Casema weer een hoop zaken waar je vraagtekens bij kan zetten. Om te beginnen is Transport Stream 150 op de 482.75 MHz frequentie geplaatst. In het gat waar vroeger de analoge versie van RNN7 werd doorgegeven. Volgens het 8 MHz bandbreedte raster van het frequentie plan van Ziggo/Multikabel had Transport Stream 150 echter op de 482 MHz frequentie geplaatst moeten worden. Nu hebben ze dus een gat van 0.75 MHz gecreëerd tussen Transport Stream 11 en Transport Stream 150. Joost mag weten waar dat goed voor is aangezien alle overige Transport Streams in Ziggo/Multikabel wel netjes in het 8 MHz bandbreedte raster passen.

Verder wil het Ziggo/Casema maar niet lukken om de oude DVB Service Informatie goed op te ruimen na wijzigingen. Het oude service ID van Regio 22 was 22003 en dat komt natuurlijk nog voor in de service list definitie van Transport Stream 22 voor de Network Information Table (NIT) van Network ID 8888 (Ziggo/Multikabel). Dat soort dingen gaat elke keer weer fout, Service ID's 22004 en 22006 uit het onderstaande lijstje bestaan ook al lang niet meer, maar toch heeft Ziggo/Casema daar nog verwijzingen naar in de DVB-SI:
- Service ID (4056) not found in TS (4) of NIT (500) for LCN (861)
- Service ID (6008) not found in TS (6) of NIT (500) for LCN (114)
- Service ID (20001) not found in TS (20) of NIT (500) for LCN (364)
- Service ID (22004) not found in TS (22) of NIT (500) for LCN (998)
- Service ID (22006) not found in TS (22) of NIT (500) for LCN (901)
- LCN not defined in TS (50) of NIT (500) for Service ID (401)
- LCN not defined in TS (60) of NIT (500) for Service ID (402)
- Service ID (6008) not found in TS (6) of NIT (5555) for LCN (114)
- LCN not defined in TS (7) of NIT (5555) for Service ID (7061)
- Service ID (20001) not found in TS (20) of NIT (5555) for LCN (364)
- LCN not defined in TS (22) of NIT (8888) for Service ID (22003)

Ook blijkt er geen EMM data stream aanwezig te zijn in deze Transport Stream 150. De Conditional Access Table (CAT) DVB-SI wordt wel verstuurd, maar bevat geen verwijzing naar de EMM data stream. Het gevolg van deze fout is dat er dus geen smartcard updates ontvangen worden door Ziggo/Multikabel klanten wanneer die naar Regio 22 zitten te kijken. Dat kan weer leiden tot tijdelijke E19 of E16 fouten als ze daarna een gecodeerd kanaal gaan bekijken die via een andere Transport Stream wordt doorgegeven.

Hoe moeilijk kan het toch zijn om als bedrijf je eigen wijzigingen te controleren. Afgelopen week waren er al meldingen op een Ziggo forum dat de Samsung DCB-H360R gekke dingen deed bij Ziggo/Casema/Multikabel die veroorzaakt werden door een foutje in de DVB-SI. Dat zal ook wel met deze recente wijzigingen te maken hebben gehad. Het ergste is nog dat het Ziggo/Casema kennelijk geen moer interesseert dat ze zo aan het klooien zijn. Eerder genoemde punten zijn namelijk ook nog steeds niet opgelost, dus de insteek van Ziggo/Casema zal zijn dat ze alleen problemen oplossen die ze zelf veroorzaken als er via de helpdesk te veel klachten binnenkomen. Brandjes blussen dus in plaats van preventief de boel goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Nog wat vergeten: Ook blijkt de Bouquet Association Table (BAT) te ontbreken in Transport Stream 150. De BAT wordt onder andere gebruikt om aan de aanbevolen ontvangers te vertellen in welke Transport Streams zij hun firmware updates kunnen vinden en wordt normaal in elke Transport Stream doorgegeven. Waarschijnlijk is Ziggo/Casema dat gewoon vergeten.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste