Toon posts:

vraag m.b.t. TV-kaart en digitale TV

Pagina: 1
Acties:
  • 3.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Ik zoek een TV-kaart voor mijn Vista HTPC. Ik wilde in eerste instantie een Hauppage PVR150, maar die zijn niet echt meer leverbaar (endoflife). Oke, vast nog wel ergens te krijgen, maar er is vat een leuk alternatief inmiddels.

Nu kwam ik deze tegen
http://www.azerty.nl/prod...it-for-windows-vista.html

Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista, +/- 70 euro

"- analoge TV
- Bekijk en neem tv op via uw satelliet-, DVB-T- of kabel-settopbox op uw pc (infraroodblaster inbegrepen)."

Nu ben ik in digitale TV niet zo thuis. Digitenne heb ik even gehad, maar dat was te slecht voor mij en is weer retour KPN. Mijn kabelexploitant is @home, die levert ook digitale TV.

Dit lijkt mij een oke videokaart, voldoet in ieder geval zolang ik analoog signaal heb, maar ben ik hiermee voorbereid op de toekomst als ik ooit digitale TV krijg?
Als ik me niet vergis kan ik, ongeacht welk soort digitale TV ik neem (DVB-T etc etc) via die videoingang de digitale ontvanger aansluiten op de TV-kaart en zo digitale TV op mijn computer opnemen?

Zo te zien zorgt deze kaart er zelfs voor dat ik de settopbox via MCE zal kunnen bedienen :) (en anders lukt dat wel via mijn logitech harmony remote)

[Voor 6% gewijzigd door Stefke op 04-11-2007 23:23]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 10:57

voodooless

Sound is no voodoo!

DVB-C op de PC is tot nu toe nog altijd tricky geweest. Je kunt natuurlijk een externe decoder analoog aansluiten op je TV-kaart, maar dat is toch wel zonde. Je hebt door de TV-kaart veel verlies.

Digitaal opnemen is nog lastiger omdat iedere kabelaar weer aan andere standaarden vasthoudt.

Wat dat betreft ben je met de digitale satelliet beter uit. Helaas is de benodigde CI vaak duurder dan de kaart zelf.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Stefke
Dus, in principe zeg je dat het op dit moment niet echt mogelijk is om een toekomstbestendige kaart te kiezen (of het moet een dure zijn, ik meen dat er ergens een kaart is die alle digitale standaards aankan), maar dat het in principe altijd via de videoin van een eventuele TVkaart.
De kwaliteit is van iets minder belang, het is alleen maar bedoeld om af en toe een programma op te nemen. TV kijken doe ik toch wel op de TV zelf, niet via de HTPC.

In dat geval kan het ws. wel goedkoper dan die kaart die ik aangeef, weet je misschien een goed alternatief (i.c.m. Vista MCE)?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:33
voodooless schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:19:
Je kunt natuurlijk een externe decoder analoog aansluiten op je TV-kaart, maar dat is toch wel zonde. Je hebt door de TV-kaart veel verlies.
Wanneer je de decoder via een S-Video verbinding aansluit op je TV-kaart (in mijn geval een Hauppauge PVR150) zijn de verliezen echt minimaal. :)

• Stefke
The_Doman schreef op zondag 04 november 2007 @ 23:20:
[...]

Wanneer je de decoder via een S-Video verbinding aansluit op je TV-kaart (in mijn geval een Hauppauge PVR150) zijn de verliezen echt minimaal. :)
Oke. Kaart is alleen niet meer echt leverbaar, en Hauppage levert verder ook weinig betaalbare (rond de 50-60 euro) kaarten die vergelijkbaar zijn met deze voor zover ik kan zien.

• Stefke
Het enige waar het eigenlijk om gaat is dat als ik straks een keer een LCD-TV met digitale kabel heb dat ik dan die kaart met enig fatsoen nog kan gebruiken, maar volgens mij moet dat wel lukken via de s-vid ingang.

• The_Doman
stefijn schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:08:
Het enige waar het eigenlijk om gaat is dat als ik straks een keer een LCD-TV met digitale kabel heb dat ik dan die kaart met enig fatsoen nog kan gebruiken, maar volgens mij moet dat wel lukken via de s-vid ingang.
Mocht je speciaal hiervoor een kabeldecoder aanschaffen hou er dan wel rekening mee dat veel decoders (Samsung bijvoorbeeld!) geen S-video uitgang hebben! :(

btw, De Hauppauge PVR150 (MCE) is toch nog niet zo schaars dacht ik?
Anders 2e hands misschien, die kaarten worden momenteel toch veel gedumpt blijkbaar.
Zelf heb ik er ook 2 van marktplaats voor weinig. :)

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Hoicks

Techno!

The_Doman schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:46:
[...]

Mocht je speciaal hiervoor een kabeldecoder aanschaffen hou er dan wel rekening mee dat veel decoders (Samsung bijvoorbeeld!) geen S-video uitgang hebben! :(

Anders 2e hands misschien, die kaarten worden momenteel toch veel gedumpt blijkbaar.
Met een scartblokje ertussen kan je van scart toch gemakkelijk naar svideo komen hoor.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• The_Doman
Hoicks schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:52:
Met een scartblokje ertussen kan je van scart toch gemakkelijk naar svideo komen hoor.
Een heel veel gemaakte fout!

Dat werkt dus niet! (altijd)

De S-Video uitgang van zo'n SCART blokje zal alleen kunnen functioneren als het betreffende apparaat een S-Video signaal kan uitsturen over de SCART!

Zo'n scartblokje is alleen een verloopstekker, er wordt geen signaal geconverteerd!!

[Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 06-11-2007 20:11]

• Stefke
The_Doman schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 19:46:
[...]

oke, iets om op te letten dus.

De pvr150 zie ik bij meerdere shops als niet meer leverbaar, endoflife of hoe het dan ook genoemd mag worden. Marktplaats had ik nog niet aan gedacht, zal eens kijken.

• Stefke
Hmm..maar een paar PVR150s op marktplaats en goedkoop is anders (kost je zo 40-50 euro). Dan heb ik liever iets nieuws voor 1 of 2 tientjes extra.
Heb een order geplaatst voor die Pinaccle-kaart van hierboven, ben benieuwd :)

edit: zie dat @home inderdaad alleen digitale ontvangers met scart levert..

[Voor 14% gewijzigd door Stefke op 07-11-2007 10:50]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het product in de startpost waar je naar linkt is eigenlijk niks meer dan een gewone tv kaart waar een infrarood zender bij zit. Je zult dan gewoon een decoder nodig hebben. De computer kan dan de zenders zappen door met de infrarood zender een afstandsbediening na te doen. Nadeel hiervan is dat het digitale signaal in de decoder omgezet wordt in een analoog signaal. Deze wordt naar de computer gestuurd waar er vervolgens weer een digitaal signaal van gemaakt wordt.

Voordeel is wel dat je computer ook wat op kan nemen. Deze kan immers zelf de decoder aanzetten en op het juiste kanaal zetten als je er niet bent. (Opnemen en iets anders kijken kan trouwens niet)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Stefke
Janoz schreef op woensdag 07 november 2007 @ 10:54:
Het product in de startpost waar je naar linkt is eigenlijk niks meer dan een gewone tv kaart waar een infrarood zender bij zit. Je zult dan gewoon een decoder nodig hebben. De computer kan dan de zenders zappen door met de infrarood zender een afstandsbediening na te doen. Nadeel hiervan is dat het digitale signaal in de decoder omgezet wordt in een analoog signaal. Deze wordt naar de computer gestuurd waar er vervolgens weer een digitaal signaal van gemaakt wordt.

Voordeel is wel dat je computer ook wat op kan nemen. Deze kan immers zelf de decoder aanzetten en op het juiste kanaal zetten als je er niet bent. (Opnemen en iets anders kijken kan trouwens niet)
I know. Dat is ook het enige waar ik de kaart voor wil gebruiken: TV opnemen (niet eens kijken), de komende tijd van analoog signaal, en dat is geen probleem.
De vraag was alleen of ik een dergelijke videokaart nog kan gebruiken als ik een digitaal abo neem, en dat kan dus MITS het lukt om de digitale ontvanger aan te sluiten op de s-videoingang van de TV-kaart. Kwaliteit is van minder belang

• The_Doman
stefijn schreef op woensdag 07 november 2007 @ 10:45:
edit: zie dat @home inderdaad alleen digitale ontvangers met scart levert..
Nogmaals voor de duidelijkheid, de aanduiding SCART zegt nog niet veel.
Een aparte S-Video aansluiting vindt je op geen enkele (goedgekeurde) kabelontvanger hier in NL.
De decoders die wel S-Video ondersteunen (zoals Humax, Siemens, Philips) doen dit dan ook via de SCART uitgang.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

MrScratch

I am rubber, you are glue

Kijk eens in dit topic, hier is heel veel info te vinden over echte digitale tv op de pc. Weliswaar alleen voor Kabel-tv, maar volgens mij is er voor satelliet een gelijksoortig topic.

\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2]

Look behind you! A three headed monkey!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 10:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Geloven we nu echt dat het verlies minimaal is als je je decoder via S-video aansluit:? Ik geloof er niets van eigenlijk. De vergelijking met een direct digitaal opgenomen stuk video is echt een wereld van verschil! Wat wel zo is dat het niet veel zal verschillen met andere analoog opgenomen uitzendingen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Stefke
MrScratch schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:41:
Kijk eens in dit topic, hier is heel veel info te vinden over echte digitale tv op de pc. Weliswaar alleen voor Kabel-tv, maar volgens mij is er voor satelliet een gelijksoortig topic.

\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2]
Dt topic ken ik. Digitale TV heb ik nu niet, en ik vind digitale TV-kaart oplossingen veel te duur, en veel te afhankelijk van DVB-T, DVB-C en weet ik veel wat voor standaarden ze allemaal nog verzinnen. Ook schijnt de MCE ondersteuning vaak nog niet echt geweldig te zijn, voor wat ik er van begrijp.

Ik wil gewoon af en toe een gemist programma van TV kunnen opnemen, en liefst nog steeds met dezelfde hardware als ik straks van analoog naar digitaal ga.
De hauppage-kaarten hebben over het algemeen wel meer aanlsuitmogelijkheden (composiet + svideo) maar hauppage heeft momenteel niet echt een vervanger vor de pvr150 die voor een tientje of 6-7 max te koop is.

• The_Doman
voodooless schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:55:
Geloven we nu echt dat het verlies minimaal is als je je decoder via S-video aansluit:? Ik geloof er niets van eigenlijk. De vergelijking met een direct digitaal opgenomen stuk video is echt een wereld van verschil! Wat wel zo is dat het niet veel zal verschillen met andere analoog opgenomen uitzendingen.
Ik heb hier ook een Siemens M750c DVB PVR box, dus ik kan het aardig beoordelen. :)

Hier een opname met mijn Hauppauge 150 MCE (vrij lage bitrate)
Hauppauge 150MCE, Bitrate: 4000VBR6000, 16:9, S-Video van Siemens M750c, Multikabel, 59MB

Hauppauge_150MCE_M750C_SVideo_6thDay.mpg
http://img232.imageshack.us/img232/7901/6thdayha5.jpg

Ik zal later nog wel een paar clipjes posten om DVB en Analoog naast elkaar te vergelijken.

• Stefke
Aan het screenshot zie ik al dat het ruuiimmm voldoet aan wat ik wil :) tnx

• The_Doman
The_Doman schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:44:
Ik zal later nog wel een paar clipjes posten om DVB en Analoog naast elkaar te vergelijken.
Hier een stukje van Eurosport, gisteren opgenomen in DVB fornaat met de Siemens M750c PVR en tegelijkertijd via S-Video uit met de Hauppauge 150MCE.

DVB opname: Eurosport_M750C_DVB.mpg (31.3 MB bytes)
S-Video opname: Eurosport_Hauppauge_150MCE_M750C_SVideo.mpg (42.2 MB bytes)

http://img132.imageshack.us/img132/6632/testes150mcerj1.jpg

NB
De zogenaamde glitches/storingen die je ziet in de DVB opname worden veroorzaakt door de Siemens PVR zelf !
Het blijkt namelijk dat de Siemens PVR tijdens de DVB opnames regelmatig data verliest bij het wegschrijven! 8)7 8)7
Meer hierover: TVHome forum: Siemens M750: Dropouts/Glitches in opnames !!??

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:04

M2M

medicijnman

Ik heb hier een mooie samsung digitale tv reciever (kan momenteel niet zien van welk typenummer hij is), en zit bij @home. Over S-video een signaaltje gestuurd naar mn pc, en ik moet eerlijk zeggen dat ik stukken beter beeld heb dan gewoon over de coax kabel. Natuurlijk niet zoals digitale sateliet oid, maar het komt voor mij dicht genoeg in de buurt. (ps. tv kaart is een leadtec winfast TV 2000 XP).

tja schotel is te duur voor deze arme student, en analoge tv heeft gewoon te slecht signaal hierboven (ja ik heb een versterker beneden staan... vraag me niet wie dit huis heeft gemaakt) dat het zelfs af en toe blokkerig op het scherm wordt. Ja zo slecht signaal...

maar ik ben allang tevreden :), ps. leuk plaatje van die tennister.

-_-

Anoniem: 215528

Iemand ook een cap van gewone anologe TV met digitale?

• The_Doman
Anoniem: 215528 schreef op donderdag 15 november 2007 @ 15:58:
Iemand ook een cap van gewone anologe TV met digitale?
Hier 3 maal hetzelfde stukje van Discovery Channel opgenomen met digitaal DVB, digitaal PVR150/S-Video en analoog PVR150/S-Video.
Voor analoog gebruik ik een externe tuner (JVC SVHS) omdat de resultaten hiervan voor mij gewoon veel beter zijn dan het gebruik van de onboard tuner van de Hauppauge kaart.

Digitaal DVB M750c: Discovery_Multikabel_Digital_M750c_DVB.mpg
Digitaal SVideo M750c: Discovery_Multikabel_Digital_PVR150_SVideo_M750c.mpg
Analoog SVideo JVC SVHS: Discovery_Multikabel_Analog_PVR150_SVideo_JVC_SVHS.mpg

http://img218.imageshack.us/img218/8610/dischdpro4er0.jpg

Anoniem: 215528

Oke, Thx.
Zo te zien is het verschil niet zo groot tussen digitaal via analoog, maar het precieze verschil zie ik eigenlijk niet.

Alleen bij de audio hoorde ik wel duidelijk het verschil. ;)

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 215528 op 25-12-2007 04:10]

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:15
The_Doman schreef op woensdag 07 november 2007 @ 15:44:
[...]

Ik heb hier ook een Siemens M750c DVB PVR box, dus ik kan het aardig beoordelen. :)

Hier een opname met mijn Hauppauge 150 MCE (vrij lage bitrate)
Hauppauge 150MCE, Bitrate: 4000VBR6000, 16:9, S-Video van Siemens M750c, Multikabel, 59MB

Hauppauge_150MCE_M750C_SVideo_6thDay.mpg
[afbeelding]

Hoe heb je dat werkend gekregen?
ik heb dit probleem met dezelfde tv tuner...
AgoNitE in "\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2]"

• The_Doman
AgoNitE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:16:
Hoe heb je dat werkend gekregen?
ik heb dit probleem met dezelfde tv tuner...
AgoNitE in "\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 2]"
Natuurlijk behoor je in Windows MCE ook gewoon beeld te krijgen van de Samsung decoder via de composite ingang.
Weet je wel zeker dat je Scart-Adapter/kabelverbinding/combinatie in orde is?
Test dat eventueel met de composite(tulp/cinch) ingang van een beschikbare TV!

Zelf gebruik ik helemaal geen MCE voor het capturen maar alleen de Hauppauge WINTV2000 applicatie.
MCE is veel te beperkt voor mijn capture eisen :)

Probeer anders eens het Lite CD Release 2.7.25057 installatie pakket van de SHSPVR site.
Dit is een compleet install pakket met WINTV2000

• agoNITE
Dingen die ik al gedaan heb zijn;
De STB op composiet ingesteld, dit geeft gewoon beeld op een TV.
Wat ik nog moet testen is dan via composiet op een TV hier...meteen ff doen.
Scart adapter is dus nog niet getest, daar zou het in kunnen zitten, wel staat hij op CVBS ingesteld, wat overeen komt met composiet.

Edit: composiet op TV geeft ook geen beeld...kan er vanuit gaan dat SCART adapter dus niet goed is...helaas zo snel niet 1 voor handen om te testen :( njah morgen maar ff kijken.

[Voor 22% gewijzigd door agoNITE op 13-03-2008 21:44]

• The_Doman
AgoNitE schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:37:
Edit: composiet op TV geeft ook geen beeld...kan er vanuit gaan dat SCART adapter dus niet goed is...helaas zo snel niet 1 voor handen om te testen :( njah morgen maar ff kijken.
Het kan zijn dat je een verkeerde adapter hebt welke alleen voor INPUT geschikt is?
Daarom hebben veel scartblokjes een switch om te schakelen tussen input en output. :)

• agoNITE
The_Doman schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:56:
[...]

Het kan zijn dat je een verkeerde adapter hebt welke alleen voor INPUT geschikt is?
Daarom hebben veel scartblokjes hebben een switch om te schakelen tussen input en output. :)
Zou ook nog een optie zijn, kom gelukkig alleen maar adapters tegen met die knop in/output erop :P zonet een andere besteld, even afwachten :)

Edit: Dit moet het wel zijn...aangezien er [S]In bij S-video staat :$

[Voor 7% gewijzigd door agoNITE op 13-03-2008 22:32]

Anoniem: 230207

mm, Ik zit dus met het zelfde probleem. We hebben een state of the art vista media center maar met tv is nog een groot probleem. Ik heb dus nu een Ati kaart met HDMI en dan dus aangesloten op de TV met HDMI. Helaas hebben wij UPC dus daardoor word het allemaal nog moeilijker.
Kan je met die kasten van UPC (heeft scart aansluiting) ook die dus aansluiten op de Media Center? Nu wil ik dus deze kaart kopen: http://www.azerty.nl/prod...-dual-tuner---hw-mpe.html
Kan je dan in de toekomst niet een HDMI snoer aansluiten op je PC om dan dus tv te kijken. Dan je dus zeg maar een HDMI in hebt ofzo. Kan het heel vaag omschrijven maar vind het allemaal ook zo lastig aangezien het allemaal zo onduidelijk is. Ben er nu al een tijd mee bezig :(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee