Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die 1000 euro gaat wel gehaald worden.The Eagle schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:36:
@Raymond en andere Pioneer liefhebbers:
https://www.marktplaats.n...643310-pioneer-elite.html
https://www.marktplaats.n...eer-spec-verzameling.html
![]()
![]()
![]()
Die Elite set is het wel waard overigens. Wordt zelden aangeboden, en al helemaal zelden icm de wisselaar.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Vind het toch wel serieus duur voor een defect exemplaar. Slechts één kanaal doet het goed.
Als de rest van de set perfect is, is duizend niet belachelijk, maar ook geen koopje.
Ik zou altijd voor een Stereo versterker uit de classic line gaan... Die zijn geluidskwalitatief wat beter dan de surround varianten... Vaak hebben die ook A+B speaker mogelijkheden...musicfreak schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:22:
[...]
Toen ook @rcor en @Ramzzz beaamden dat dit een goede reciever is werd ik toch wel nieuwsgierig naar het apparaat.Op Marktplaats zie ik er een aantal staan, soms in combinatie met de CDX-9 of CDX-10 CD speler. Daarnaast is er ook een AX-V10 reciever kwam ik achter, de AV variant met video in/outputs.
Wat is nou een beetje een redelijke prijs voor een AX-10 plus CD speler combo? Is die 100 euro teveel?
Zou een versterker als deze eigenlijk ook al nagekeken moet worden? Hij komt uit eind negentiger jaren zie ik. Of is hij daarmee nog te jong voor een revisie?
Daar hij praat over Ep.1 verwacht ik dus nog een tweede deel...
Wel een gaaf klein recordertje moet ik zeggen...
Voor zo ver ik me nog kan herinneren zijn hier ook liefhebbers van de Ferry Maat Soulshow.
Vanavond, donderdag 29-11 vanaf 19:00 uur komt de Soulshow éénmalig terug op NPO Radio 2.
Stay Tuned zou ik zeggen...
Bron: Radiofreak.nl
Dat had ik ook, maar dan op de site van de soulshow zelf.Sjah schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:15:
hmm, graag ga ik luisteren , maar zowel op teletekst als radio2.nl staat die soulshow niet aangegeven..?
Ook het AD heeft er een item over. We zien en horen het wel...
Edit: het klopt wel.. Rufus & Chaka Khan opener
[ Voor 5% gewijzigd door PE4000 op 29-11-2018 19:07 ]
Ah, dat is een goede prijs!Ramzzz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:10:
Ik heb er €50 voor gelapt, incl. verzenden, en ‘out of the box’ doet hij het prima.
Ik ben ook van plan om voor een stereo versterker te gaan. Heb ook geen surround nodig.rcor schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:08:
Ik zou altijd voor een Stereo versterker uit de classic line gaan... Die zijn geluidskwalitatief wat beter dan de surround varianten... Vaak hebben die ook A+B speaker mogelijkheden...
Ah, dat is nuttige info. De advertentie op Marktplaats is inmiddels weg. Er staan er nog meer, maar ik laat het voor nu even voor wat het is. Houd dit type wel in m'n achterhoofd, om eventueel mijn Sony (heb typenummer even niet bij de hand) te vervangen.Videopac schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:52:
Op Marktplaats wordt nog wel zo'n 100 euro geboden voor een AX-10. CD-spelers, tuners, cassettedecks: wat de gek ervoor geeft.
Het is gewoon een leuke versterker: compact maar wel krachtig, hoge dempingsfactor, mooi uiterlijk. AX-10 was nieuw 900 gulden.
Tip:musicfreak schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:32:
[...]
Ah, dat is een goede prijs!
[...]
Ik ben ook van plan om voor een stereo versterker te gaan. Heb ook geen surround nodig.
[...]
Ah, dat is nuttige info. De advertentie op Marktplaats is inmiddels weg. Er staan er nog meer, maar ik laat het voor nu even voor wat het is. Houd dit type wel in m'n achterhoofd, om eventueel mijn Sony (heb typenummer even niet bij de hand) te vervangen.
https://link.marktplaats.nl/m1342950166
https://link.marktplaats.nl/m1342297895
[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 29-11-2018 21:10 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
PIONEER A-878 HIGH END STEREO VERSTERKER 25 KG BEEST!!
€ 545,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Wie bied?
Ik zou hem wel willen hebben, maar niet voor dat geld.
Jammer dat er geen foto is met de kap eraf, ook fijn om er even in te kunnen kijken. Overigens heb ik die verkoperde schroefjes nooit zo begrepen........Raymond schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 07:55:
@The Eagle
PIONEER A-878 HIGH END STEREO VERSTERKER 25 KG BEEST!!
€ 545,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Wie bied?
Ik zou hem wel willen hebben, maar niet voor dat geld.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Sowieso, ik wil IR remote en dat hebben die zware beestjes niet. Vandaar ook mijn A550R, die heeft dat wel (en da's de zwaarte uit 1990 die RC heeft).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Als ik voldoende karma heb dan zal ik in het home cinema topic de bouw foto’s eens posten.
Hebben ze niet ook ongeveer een bioscoopzaal nodig om echt goed te klinken? Of heb je zoveel plek thuis?
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Plaatjes posten hoef je geen karma voor te hebben btw. Je mag ook gewoon elders een plaatje uploaden en hier showen.
Nee, ik heb geen Pathé ruimte thuismentalmadnizz schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:44:
Die dingen hingen altijd in de lokale MediaMarkt op de cd afdeling. Kan me herinneren dat ze echt verschrikkelijk klonken, er was altijd 1 frequentie die er keihard uit kwam en de rest bleef een beetje achter.
Hebben ze niet ook ongeveer een bioscoopzaal nodig om echt goed te klinken? Of heb je zoveel plek thuis?
Het is een veelgehoorde klacht dat die dingen nergens naar klinken, ze hebben dan ook wel serieus tweakwerk nodig om ze (acoustisch) goed in een ruimte te plaatsen. Als dat dan lukt (wat ik denk dat bij mij het geval is) dan is het wel spectaculair.
Maar goed, ik denk dat ik een ruimte die 10 keer zo groot is er ook mee zou kunnen vullen (met geluid dan) dus het is allemaal wel een ‘beetje’ overkill. Maar ja, hobby hè?
Er is één voordeel met de maatvoering: ze passen mooi achter een scherm. Anders zou ik ook niet weten waar je ze kwijt kan...
Ook leuk voor games trouwens
Ja weet ik, maar ik spaar nog ff door (ben er bijna) dan kan ik het overzichtelijk in een album hier zetten. Anders staat het weer bij zo’n plaatjesboer die er na verloop van tijd weer mee uitscheidt...The Eagle schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:18:
Moest ff goed kijken, maar die pijp is dus gewoon bijna 4 meter lang. Gaaf spul (qua uiterlijk dan, nooit zo'n fan van Bose geweest verder). Moet je idd wel de ruimte voor hebben.
Plaatjes posten hoef je geen karma voor te hebben btw. Je mag ook gewoon elders een plaatje uploaden en hier showen.
-edit- Hier nog een leuk plaatje van de situatie in een daadwerkelijke bioscoop opstelling:
[ Voor 3% gewijzigd door karel-jacobse op 02-12-2018 12:54 ]
Bose is nooit echt mijn ding geweest... Ik noem het merk steevast altijd Buy Other Sound Equipement...karel-jacobse schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:49:
[...]
Nee, ik heb geen Pathé ruimte thuisIk ben met die dingen begonnen in een ruimte van 8x6m (kantoorruimte op bedrijventerrein) en daar kreeg ik er een prima geluid uit maar dat was wel een beetje een Frankenstein systeem wat langzaam aan is geëvalueerd tot iets wat ergens op sloeg (jaren marktplaats afgeschuimd). Uiteindelijk heb ik in een ruimte bij huis een dedicated home cinema gemaakt van 6x4,5m waarvan ik er eigenlijk vanuit ging dat die te klein was voor die buizen. Toch een keer de stoute schoenen aangetrokken (ik had die dingen toch nog) en het was, ondanks dat ze met 3,9m op de 4,5m kant staan, prima te doen. Ik gebruik ze wel met andere subs waar ik ze cross-over op 60hz.
Het is een veelgehoorde klacht dat die dingen nergens naar klinken, ze hebben dan ook wel serieus tweakwerk nodig om ze (acoustisch) goed in een ruimte te plaatsen. Als dat dan lukt (wat ik denk dat bij mij het geval is) dan is het wel spectaculair.
Maar goed, ik denk dat ik een ruimte die 10 keer zo groot is er ook mee zou kunnen vullen (met geluid dan) dus het is allemaal wel een ‘beetje’ overkill. Maar ja, hobby hè?
Er is één voordeel met de maatvoering: ze passen mooi achter een scherm. Anders zou ik ook niet weten waar je ze kwijt kan...
Ook leuk voor games trouwens
[...]
Ja weet ik, maar ik spaar nog ff door (ben er bijna) dan kan ik het overzichtelijk in een album hier zetten. Anders staat het weer bij zo’n plaatjesboer die er na verloop van tijd weer mee uitscheidt...
-edit- Hier nog een leuk plaatje van de situatie in een daadwerkelijke bioscoop opstelling:
[Afbeelding]
Dit met reden: alles aan Bose speakers is goedkoop gebouwd... Even een opsomming van wat ik ooit aantrof bij een Bose 201 speakerset die ik in bezit had:
1. Woofers met foamrand die vergaat (maar daar is Bose niet de enige in)
2. Goedkoop geperste houten speakerbehuizing met fineer
3. Wirewraps die je altijd opnieuw mag solderen omdat er corrosie of vuil aan hangt
4. De bas poort is gewoon het kartonnetje in midden van een WC rol / stuk rond karton waar posters in gestopt werden
5. Het scheidingsfilter van de Bose 201 is zeer goedkoop uitgevoerd en bevat niet veel componenten... Deze komt uit een Bose 201 series II speakerset, maar zo ongeveer zag die er ook uit bij de Bose 201 series I speakerset die ik had:

En uiteraard nieuw veel te duur verkocht voor het geen wat het is... Je kon beter in de jaren '70 / '80 een setje Jamo speakers kopen... Zelfde bouw kwaliteit, maar dan veel goedkoper (lees: meer in lijn met de gebruikte componenten)...
Nee, doe mij dan maar een setje Philips speakers uit de jaren '70, ongeachte of dit de gewone speakers zijn of de MFB-serie speakers...
rcor schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:30:
Bose is nooit echt mijn ding geweest... Ik noem het merk steevast altijd Buy Other Sound Equipement...

Dit met reden: alles aan Bose speakers is goedkoop gebouwd... Even een opsomming van wat ik ooit aantrof bij een Bose 201 speakerset die ik in bezit had:
Dat is een beetje hetzelfde als dat ik jouw 70s Philips MFB speakers vergelijk met mijn Philips elektrische tandenborstel...
Dit hadden mijn peperdure AR's ook, maakt niet uit, is goedkoop te vervangen en gaat dan weer jááren mee.rcor schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:30:
[...]
Bose is nooit echt mijn ding geweest... Ik noem het merk steevast altijd Buy Other Sound Equipement...
In de prijsklasse van Bose is dit wel schandalig ja, vooral omdat andere merken in die tijd voor minder geld véél mooiere afwerking hadden.2. Goedkoop geperste houten speakerbehuizing met fineer
Met wirewrap is helemaal niks mis mee. Die Akai van jou zit er ook vol mee. Dat er vuil aan hangt betekent niet dat de verbinding slecht is.3. Wirewraps die je altijd opnieuw mag solderen omdat er corrosie of vuil aan hangt
Karton is hier uitstekend voor als het dik genoeg is, en dat is het bij Bose. Ik heb een set JMLab op m'n werk staan waar de basreflexpijp letterlijk een stuk PVC afvoerpijp is. Boeiend! Werkt prachtig4. De bas poort is gewoon het kartonnetje in midden van een WC rol / stuk rond karton waar posters in gestopt werden
Niks bijzonders voor een speaker in die prijsklasse. In die Philipsen van jou zit niet veel méér.5. Het scheidingsfilter van de Bose 201 is zeer goedkoop uitgevoerd en bevat niet veel componenten... Deze komt uit een Bose 201 series II speakerset, maar zo ongeveer zag die er ook uit bij de Bose 201 series I speakerset die ik had:
Dit ben ik wel weer met je eens, maar om nu Jamo te noemen? Met name de Compact 70 was destijds zo'n beetje de goedkoopste speaker die je kon kopen maar die klinken dan ook écht ruk en zijn nog veel slechter gebouwd. Uiteraard hadden ze ook wel beter spul, maar ja, dat had Bose ook...En uiteraard nieuw veel te duur verkocht voor het geen wat het is... Je kon beter in de jaren '70 / '80 een setje Jamo speakers kopen... Zelfde bouw kwaliteit, maar dan veel goedkoper (lees: meer in lijn met de gebruikte componenten)...
Ik ben absoluut geen fan van Bose, integendeel, ik moet de eerste Bose speaker die mij qua geluid kan bekoren nog horen. Maar de argumenten die jij geeft raken kant noch wal en zijn van toepassing op 90% van de luidsprekers die je de afgelopen 40 jaar kon kopen. In theorie zijn die Philips hifi-speakers ook spaanplaat kastjes met fineer en een handjevol goedkoop spul op een plankje qua filtering. Bose bashen, wat mij betreft prima maar beargumenteer dat dan wel goed
Ik verdenk iets met de zekeringen. Maar ben dus opzoek naar hoe ik daar achter kan komen en eventueel hoe ik daar het beste aan kan komen. Of anders een goede, betrouwbare zaak waar ik deze kan laten nakijken en repareren. Het liefste ergens in de omgeving Rotterdam, Dordrecht, Breda.
Ik weet niet of mijn vraag hier op zijn plek is, maar aangezien ik hier wel veel meer mooi spul voorbij zie komen (ik heb weer veel te lang zitten lezen en kijken dan de bedoeling was), zullen jullie hier misschien wel ervaring mee hebben. Alvast heel erg bedankt.
Ja, volgens mij kloppen die specs niet. Dat plaatje wat ik postte is van het onderhoud boekje. De specs die ze op hun brochure communiceerden zijn wat realistischer: 84dB bij 1W en 109dB max. Bij 130dB op 30Hz zou mijn bioscoop denk ik instorten...borft schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:53:
interessant die Bose baspijp. 90dB bij 1W, maar 130dB bij 150W? dat lijkt me erg onwaarschijnlijkik denk dat de stap van 1W naar 150W je hoogstens 22dB extra gaat geven, waar die andere 18dB vandaan komt, mag Joost weten.

Volgens mij gaat die helemaal niet meer aan. Doet in ieder geval weinig.mentalmadnizz schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:30:
Gaat de versterker nog wel aan of doet 'ie helemaal niets meer?
Maar volgens mij was het lampje erin sowieso al stuk, dus dat kan ik niet helemaal checken.
Koptelefoon erin en aan alle knoppen draaienKid_Stevie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:18:
[...]
Volgens mij gaat die helemaal niet meer aan. Doet in ieder geval weinig.
Maar volgens mij was het lampje erin sowieso al stuk, dus dat kan ik niet helemaal checken.
Als je dan ook geen ruis hoort, even zekeringen checken. Zit er op de achterkant geen zekeringhouder?
Kan ik sowieso even proberen, maar speakers hadden net nieuwe kabels en werkte in eerst wel. Maar ga nog even checken met koptelefoon.mentalmadnizz schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:22:
[...]
Koptelefoon erin en aan alle knoppen draaien
Als je dan ook geen ruis hoort, even zekeringen checken. Zit er op de achterkant geen zekeringhouder?
Ja zit er wel idd. Maar weet niet echt waar ik naar moet kijken. Had wel een handleiding maar werd ik niet wijzer van.

Kan de zekeringen zo niet zien, schroef dat kapje er eens af? Wel even de stekker eruit trekken.
Goede vraag, v.w.b. die rode draad. misschien is die wat lang. Het is trouwens een onhandig systeem van Technics, die luidsprekeraansluitingen. Je moet de draad er zo goed mogelijk in steken en dan die klem een kwartslag draaien. De SU-V7 die mijn vader had, had dezelfde aansluitingen.mentalmadnizz schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:40:
Die rode draad, zit die wel goed erin?
Kan de zekeringen zo niet zien, schroef dat kapje er eens af? Wel even de stekker eruit trekken.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik weet niet echt of deze foto's heel duidelijk zijn, heb ook geen idee waar ik op moet letten.
Die draad zit wel goed, inderdaad een onhandig systeem. Ziet er idd ook niet helemaal netjes uit zo, maar is niets aan veranderd de laatste keer dat die het wel deed.
Heel erg bedankt voor jullie reacties en meedenken en meekijken trouwens!

Dat klinkt eigenlijk heel logisch en voel me steeds meer een noob

We zijn hier (onder andere) om te leren van elkaar.Kid_Stevie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:03:
@f2ride2001
Dat klinkt eigenlijk heel logisch en voel me steeds meer een noobGelukkig bestaat dit forum. Ik ga dat morgen eens proberen. Thanks.
Gaat om een Marantz 74PM40/12B Stereo versterkers en een Marantz 74CD52/25B CD speler.
Vraag nier per se om een waardebepaling maar meer om een inschatting of dit onder de vintage liefhebber nog gewaardeerde systemen zijn.. Dan kan ik er misschien nog iemand mee blij maken
Kun je best iemand blij mee maken. Levert niet de hoofdprijs op, maar als het nog gewoon werkt best wat waard. Zoek op MP maar op Marantz PM40 of CD25, dan zie je ongever wat het waard is.Dirrukje schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:53:
Tijdens het rommelen vandaag aan mijn HT stuitte ik op wat oude apparatuur die ik nog in de kast had staan.. Ooit van mijn ouders geweest en aangekocht in de jaren 90. Vroeg me af of dat kwaliteit nog van waarde is, zou ik er iemand nog blij mee kunnen maken of is dit inmiddels van de categorie oud ijzer?
Gaat om een Marantz 74PM40/12B Stereo versterkers en een Marantz 74CD52/25B CD speler.
Vraag nier per se om een waardebepaling maar meer om een inschatting of dit onder de vintage liefhebber nog gewaardeerde systemen zijn.. Dan kan ik er misschien nog iemand mee blij maken
Van dittem?musicfreak schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:52:
@Ramzzz Dank voor de links, echter beiden zijn de AV recievers én ik heb bedacht nog even niet teveel te gaan jagen op deze versterker. Maar als ik 'm op een rommelmarkt of in een kringloop tegen kom voor een leuke prijs dan neem ik hem mee.
Yamaha AX-10 CDX-10 & TX-10
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dat is wel een heel mooi beestje zeg
Zeker als set.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Heb nog eens goed naar de zekeringen gekeken, ze zijn niet stuk/door gebrand maar wel klein beetje donker. Had geen multimeter liggen, maar die dingen kosten een euro ofzo, dus volgens mij kan ik die gewoon het beste even halen en gewoon gelijk testen.
De 201 was de goedkoopste speaker die ze in het assortiment hadden (en waar dan nog de naam Bose op stond..) Je betaalde inderdaad veel te veel voor wat je kreeg, en volgens mij is dat tegenwoordig niet anders...Marcel Br schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:11:
@mentalmadnizz Ik denk dat die Bose speakers veel duurder verkocht werden dan je inschat.
[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 12-12-2018 09:59 ]
Zoals je zelf al aangeeft, Bose is hier absoluut niet de enige in, zelfs merken die vele malen duurder zijn gebruiken (nog steeds) drivers met foamranden. Foam is mechanisch gezien namelijk één van de beste materialen voor deze toepassing en als het 15 jaar meegaat, vinden de meeste fabrikanten dat echt wel lang genoeg.rcor schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:30:
[...]
2. Goedkoop geperste houten speakerbehuizing met fineer
In de jaren 70/80 misschien nog niet zo gebruikelijk, maar tegenwoordig standaard bij merken die Bose qua prijsstelling evenaren of overstijgen. Monitor Audio speakers hebben zelfs in de duurste range MDF-behuizingen (topmodel PL500 II had in eerste instantie een vraagprijs van €20k per stuk). En daar hebben ze een goede reden voor, geperst hout (spaanplaat/MDF) is veel constanter van kwaliteit en daardoor alleen al veel beter geschikt voor speakers.
Zolang er alleen aan de buitenkant corrosie zit, is er niks aan de hand, en vuil heeft al helemaal geen invloed.3. Wirewraps die je altijd opnieuw mag solderen omdat er corrosie of vuil aan hangt
Als het voor dit doel werkt is het prima. Of had je liever een stukje PVC of ABS plastic gezien dat akoestisch exact hetzelfde doet?4. De bas poort is gewoon het kartonnetje in midden van een WC rol / stuk rond karton waar posters in gestopt werden
De gebruikte weerstand en condensator zijn van prima kwaliteit (zeker gezien de leeftijd en wat er toen gebruikt werd), de simpelheid van het filter vereist geen printplaatje en zo'n simpel filter kan prima werken. Er zit zelfs een gloeilampje in serie om de bewuste driver te beschermen tegen overbelasting, iets wat je in mijn Monitor Audio's niet gaat vinden.5. Het scheidingsfilter van de Bose 201 is zeer goedkoop uitgevoerd en bevat niet veel componenten... Deze komt uit een Bose 201 series II speakerset, maar zo ongeveer zag die er ook uit bij de Bose 201 series I speakerset die ik had:
[Afbeelding]
Als je dan een goed alternatief wilt noemen, pak dan B&W oid, die in die tijd goedkoper waren maar echt goede kwaliteit.En uiteraard nieuw veel te duur verkocht voor het geen wat het is... Je kon beter in de jaren '70 / '80 een setje Jamo speakers kopen... Zelfde bouw kwaliteit, maar dan veel goedkoper (lees: meer in lijn met de gebruikte componenten)...
Nee, doe mij dan maar een setje Philips speakers uit de jaren '70, ongeachte of dit de gewone speakers zijn of de MFB-serie speakers...
En die beruchte Philips speakers waar iedereen altijd zo lyrisch over is, ik ken ze, in mijn oude studentenhuis stonden ze ook en ja voor hun leeftijd en vermogen klonken ze erg goed. Maar ze kunnen maar relatief weinig vermogen aan voor er vervorming optreed, wat ze voor video-gebruik eigenlijk ongeschikt maakt (dan wil je een groot dynamisch bereik hebben). En ik blies ze toen al compleet weg met mijn Sony set. En als je het over goedkope bouwkwaliteit hebt, dan was het dat ding wel.
Wat ik veel storender bij Bose vind, is dat ze heel vaak schel en hard (qua klank, niet volume) klinken, terwijl voor hetzelfde geldt er veel betere speakers op de markt zijn. En dat terwijl ze met andere speakers weer heel goed laten zien het wel te snappen en kunnen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Naast die hoorn-tweeter zaten twee reflexpoortjes die afgedicht waren met schuimrubber.
Ik heb later nog via Speaker en Co het wisselfilter "verbeterd": het hoog werd wel beter, maar de bas ging overheersen, door de betere spoel, die de stroom beter doorliet / minder smoorde / minder snel verzadigd raakte.
Daarna een paar Celestion 3's gekocht (Mk.I, gesloten; de Mk.II is een basreflex), hele goede luidsprekers, waar ik ook het filter van verbeterd heb en in dat geval pakte dat wel heel goed uit.

(ik had ze in het zwart)
Ik gebruik dit setjes voor music over de luidsprekers, een Philips FA569 amp, FT565 tuner en CD670 cd speler. Hier zit aan een setje Eltax Monitor III boekenplank speakers.
Naast mij op mijn buro heb ik staan een Philips CD473, hiermee luister ik altijd via een hoofdtelefoon. (AKG K271 mk1 studio) Wat een heerlijke klank zit er in deze apparatuur.

De CD473 klinkt ontzettend lekker met een koptelefoon, perfect in balans qua klankkleur en heel warm geluid. Tevens 0 ruis of 'his'. Het is mijn favoriete speler.
[ Voor 55% gewijzigd door xabre16v op 14-12-2018 17:00 ]
Nu weer teveel compressie
Eerder kon ik de lettertjes boven de knopjes nog lezen
Er komen regelmatig varianten van voorbij:Touchdomex schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:44:
[...]
Dat is wel een heel mooi beestje zeg![]()
Zeker als set.
https://link.marktplaats.nl/m1353334407
Dit is een 'surround' receiver.
En een setje: https://link.marktplaats.nl/m1354480241
[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 15-12-2018 00:25 ]
- Ladesnaar vervangen
- Lade opnieuw gesmeerd
- Alle elco's vervangen
- Laserstroom afgesteld
- Alle soldeerpunten opnieuw doorgevloeid
Deze mag nu naast zijn CD200 en CD303 broertjes spelen. Deze speler is een blijvertje aangezien hier voor mij een stukje nostalgie aan zit. Dit model was deze eerst cd-spler van mijn ouders en mijn eerste aanraking met CD's.

[ Voor 8% gewijzigd door kingmace op 15-12-2018 15:16 ]
Blijven toch degelijke spelers die oude Philipsjes
Groet, Tim.
Geheel in stijl met een Turn Up The Bass CDXabre in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"
[Afbeelding]
De CD473 klinkt ontzettend lekker met een koptelefoon, perfect in balans qua klankkleur en heel warm geluid. Tevens 0 ruis of 'his'. Het is mijn favoriete speler.
[ Voor 0% gewijzigd door karel-jacobse op 15-12-2018 17:22 . Reden: Typo ]
Met alle respect voor de goede bedoelingen: ik denk altijd: waarom in Godsnaam? Die waren w.s. nog allemaal prima en doen verder niets voor wat je hoort. Misschien is het een soort hobby, condensators vervangen omdat iedereen het kan. Maar zo volkomen zinloos en zonde van het geld. Vooral als je dan ook nog "audiofiele" elco's wilt zoals charlatans ons daar in laten geloven.kingmace schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:12:
- Alle elco's vervangen
Elco's vlakken wat rimpels af. Dat is wat ze doen en ze blijven dat doen tot op zeer hoge leeftijd. Het is niets bijzonders wat ze doen. Toch gaat er een soort magisch sfeertje vanuit dat je in iets oudere apparaten altijd de elco's moet vervangen. Dat is w.s. verzonnen door een fabrikant van die dingen. Niemand meet ooit aan die dingen. Als je geen rimpel ziet op je scoop doet ie het gewoon. En dat gewoon gedurende 60 jaar bij het Philips merk.
[ Voor 30% gewijzigd door Bart2005 op 15-12-2018 20:35 ]
En die cd's waren weer van een paar jaartjes later als ik me niet vergis. Deze speler zal 1988 geweest zijn? Ik had uit die serie de Aristona CD1471. Fijne speler!karel-jacobse schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:20:
[...]
Geheel in stijl met een Turn Up The Bass CD
https://www.discogs.com/V...ass-Volume-1/release/6410FreshM schreef op zondag 16 december 2018 @ 00:29:
[...]
En die cd's waren weer van een paar jaartjes later als ik me niet vergis. Deze speler zal 1988 geweest zijn? Ik had uit die serie de Aristona CD1471. Fijne speler!
Zo te zien is het de eerste: 1989
Dat past behoorlijk goed bij elkaar.
Mwa: in ieder geval bij de oudere Philips CD spelers komen condensatoren die capaciteit verliezen vaak voor. Genoeg bewijs te vinden op het forum van mfbfreaks.com (ik zie net dat die het weer doet) en op de vermakelijke (mijn mening) pagina's van Gromsound.Bart2005 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:30:
[...]
Met alle respect voor de goede bedoelingen: ik denk altijd: waarom in Godsnaam? Die waren w.s. nog allemaal prima en doen verder niets voor wat je hoort. Misschien is het een soort hobby, condensators vervangen omdat iedereen het kan. Maar zo volkomen zinloos en zonde van het geld. Vooral als je dan ook nog "audiofiele" elco's wilt zoals charlatans ons daar in laten geloven.
Elco's vlakken wat rimpels af. Dat is wat ze doen en ze blijven dat doen tot op zeer hoge leeftijd. Het is niets bijzonders wat ze doen. Toch gaat er een soort magisch sfeertje vanuit dat je in iets oudere apparaten altijd de elco's moet vervangen. Dat is w.s. verzonnen door een fabrikant van die dingen. Niemand meet ooit aan die dingen. Als je geen rimpel ziet op je scoop doet ie het gewoon. En dat gewoon gedurende 60 jaar bij het Philips merk.
Ben nog nooit een Philips van na 1985 tegen gekomen die versleten elco's had... Het is meestal een niet meer dan een niet lade-snaartje en schoonmaken.
Groet, Tim.
Deze is ook van voor 1985TDrogt schreef op zondag 16 december 2018 @ 09:12:
Bij een CD100, 200 en 300 etc is dat nog wel eens het geval.
Ben nog nooit een Philips van na 1985 tegen gekomen die versleten elco's had... Het is meestal een niet meer dan een niet lade-snaartje en schoonmaken.
Juist bij deze twee spelers wel. Vooral de axiale 33uF elco's van Philips staan erom bekend (oa op het CDM loopwerk) en er zaten er twee in die inderdaad nog maar 17uF of minder maten ipv 33uF. Maar het probleem in de eerste speler (en de veroorzakers van het probleem) waren de 68uF elco's in de display print, Deze waren nauwlijks meer uit te lezen en veroorzaakten willekeurige fouten. Ook de elco's in voeding waren bijna allemaal slechter (door de warmte die daar gegenereerd wordt).
Het is misschien niet nodig om ze allemaal te vervangen maar aangezien hij toch open ligt en er mee bezig ben gooi ik ze er allemaal uit en vervang ze. Zo weet ik zeker dat de elco's de komende jaren niet opnieuw een probleem gaan vormen. De kosten die daarmee gemoeid zijn vallen mee en heb ik er graag voor over.
Hetzelfde geldt voor het doorsolderen van alle contactpunten. Het was misschien niet nodig maar deze oude Philips spelers staan erom bekend dat de solderingen niet best zijn wat voor problemen kan zorgen. Ik heb ze allemaal opnieuw gedaan zodat dit ook geen problemen meer kan opleveren.
Het blijft een discussie over of het allemaal nodig is of niet. Ik persoonlijk vind het leuk werk en ben problemen liever voor dan dat ik ze achteraf moet gaan oplossen
Dat is het nou juist. Ik meet ze wel na, als ik ze eruit gehaald heb en soms kom je toch echt zwaar verlopen elco's tegen. Vroeg of laat gaat het problemen opleveren.Bart2005 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:30:
[...]
Met alle respect voor de goede bedoelingen: Niemand meet ooit aan die dingen. Als je geen rimpel ziet op je scoop doet ie het gewoon. En dat gewoon gedurende 60 jaar bij het Philips merk.
Ik heb hier een oude Philips folder van hifi collectie uit 1989, daar staat de speler in.karel-jacobse schreef op zondag 16 december 2018 @ 01:49:
[...]
https://www.discogs.com/V...ass-Volume-1/release/6410
Zo te zien is het de eerste: 1989
Dat past behoorlijk goed bij elkaar.
[ Voor 10% gewijzigd door xabre16v op 16-12-2018 16:11 ]
Leuk om de zien dat je de oude speler zoveel liefde geeft.kingmace schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:12:
Vandaag mijn laaste openstaande project afgerond. Een Philips CD204 uit 1984 met CDM0 loopwerk. Ik heb deze gekocht op MP voor 35,-eigenlijk als donor voor mijn andere CD204 die een defect had. Aangezien deze donor speler het verder prima deed (ondanks dat hij als defect verkocht werd) en ik uiteindelijk het defect in mijn andere speler gevonden en opgelost heb, heb ik de eerste CD204 verkocht en ben ik deze gaan reviseren.
- Ladesnaar vervangen
- Lade opnieuw gesmeerd
- Alle elco's vervangen
- Laserstroom afgesteld
- Alle soldeerpunten opnieuw doorgevloeid
Deze mag nu naast zijn CD200 en CD303 broertjes spelen. Deze speler is een blijvertje aangezien hier voor mij een stukje nostalgie aan zit. Dit model was deze eerst cd-spler van mijn ouders en mijn eerste aanraking met CD's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn CD473 maakt soms wat lawaai, waarschijnlijk de 'clamper' die de CD op zijn plek moet houden. Binnenkort maar eens open maken en smeren.
Het is een hele discussie altijd... Wel of geen condensators vervangen... Maar ik weet zeker dat het bij een apparaat van rond de 30 jaar oud altijd aan te bevelen is...Videopac schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:02:
[...]
Mwa: in ieder geval bij de oudere Philips CD spelers komen condensatoren die capaciteit verliezen vaak voor. Genoeg bewijs te vinden op het forum van mfbfreaks.com (ik zie net dat die het weer doet) en op de vermakelijke (mijn mening) pagina's van Gromsound.
Als het klopt wat Bart2005 zegt, had ik bij mijn Akai GX-225D bandrecorder nog geen nieuw condensatoren hoeven geven... Ook al waren die voor een groot deel toch echt wel op... Ze oogden van onderen door de ouderdom gewoon zwart...
En ja, doordat ze nieuw zijn vlakken ze beter af wat resulteert in een betere signaal / ruis verhouding, minder scherpere kantjes aan het geluid en meer dynamiek...
[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 16-12-2018 17:00 ]
Mfbfreaks heeft zo'n beetje alle Philips magazines online staan. Wat je ook zoekt, daar staat hetxabre16v schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:08:
[...]
Ik heb hier een oude Philips folder van hifi collectie uit 1989, daar staat de speler in.Overigens zie ik 'm ook al in de folder van 1988, in die van 1990 staat deze niet meer.

Groet, Tim.
Nice, wordt het geheel nog verlicht ookTDrogt schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:24:
Vandaag een bezoek gebracht aan die grote Zweedse woonwinkel. Kwam thuis met een paar glazen deurtjes en planken voor mijn Kallax. Nu kan ik aan de ene kant 2 cd-spelers zetten en de andere kant de Minidisc en Bluray![]()
[Afbeelding]

Correct! een R340-Bkingmace schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:33:
[...]
Nice, wordt het geheel nog verlicht ookZie ik rechts een Superscope staan?
Groet, Tim.
Die Akai natuurlijk. Mooi ding. En dan ook nog een ingebouwde DAC.dafour schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:52:
Deze houden voor Wharfedale Valdus 500 / 100 of Yamaha RXV365?
[Afbeelding]
Anoniem: 1155874
Gaaf, die oude philips cd-spelers. Ik heb een poosje terug nog eentje voor een prikje kunnen kopen. Niet gedaan 😬kingmace schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over cd-spelers en Philips, wat ook. geen misselijke cd-spelers waren, de Missions, zo uit de jaren 80/90...met Philips loopwerk...heb even geen modelnr. op voorraad.
[ Voor 41% gewijzigd door Sjah op 17-12-2018 23:41 ]
De Akai AM-59 zou ik houden... Deze is volledig stereo en zou in theorie de Yamaha alle hoeken van de kamer laten zien... Zie de review van Whathifi die ook aangeeft dat het geen slechte versterker is, maar er vaak ook wel een betere te vinden is:dafour schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:52:
Deze houden voor Wharfedale Valdus 500 / 100 of Yamaha RXV365?
[Afbeelding]
https://www.whathifi.com/yamaha/rx-v365/review
Zijn er redenen (naast ruimte en budget
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Zo simpel is het niet. Sowieso zijn oude cmos-chips veel gevoeliger voor rimpels in de stroomvoorziening dan de huidige chips. Een elco die geen goede capaciteit of, wat nog veel erger is, interne weerstand (ESR) heeft, kan de rimpel niet voldoende meer wegfilteren en dat kan tot onstabiliteit van de schakelingen leiden, wat bij CD's leesfouten geeft, verstoring in het audio-signaal (ruis, jitter), etc.Bart2005 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:30:
[...]
Met alle respect voor de goede bedoelingen: ik denk altijd: waarom in Godsnaam? Die waren w.s. nog allemaal prima en doen verder niets voor wat je hoort. Misschien is het een soort hobby, condensators vervangen omdat iedereen het kan. Maar zo volkomen zinloos en zonde van het geld. Vooral als je dan ook nog "audiofiele" elco's wilt zoals charlatans ons daar in laten geloven.
Tel daar bij op dat elco's eigenlijk niet goed in-circuit te testen zijn (zeker interne weerstand/ESR niet) en de enige manier om ze goed te testen is door ze eerst eruit te solderen. En als ze er dan toch uit liggen, waarom niet gelijk vervangen voor nieuwe? Elco's kosten niet zoveel namelijk en vervangen kost niks extra qua tijd. En niet onbelangrijk, het gaat om een specifieke groep componenten (condensatoren met een nat elektroliet) waarvan gewoon bekend is dat die geen eeuwig leven hebben. Droge condensatoren bijv. vervang je alleen omdat je wilt upgraden, niet preventieve vervanging.
Ik zou je aanraden (neem er wel de tijd voor, z'n video's duren vaak bijna een uur) om eens naar de video's van Mr Carlson's Lab te kijken. Hij heeft redelijk wat video's waarin hij in apparatuur (en dat is af en toe audio, maar ook heel vaak ander vintage spul) de elco's vervangt en ook uitlegt waarom en wat het risico is als het niet gedaan was.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Sony D33 (1990) uit mijn jeugd teruggekocht. Ik haal er zo wel een fatsoenlijke koptelefoon bij "van nu".
[ Voor 32% gewijzigd door BertV op 02-01-2019 14:10 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
kingmace schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:33:
[...]
Nice, wordt het geheel nog verlicht ookZie ik rechts een Superscope staan?
Mooi! Ik wil de MiniDisc zien.TDrogt schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:24:
Vandaag een bezoek gebracht aan die grote Zweedse woonwinkel. Kwam thuis met een paar glazen deurtjes en planken voor mijn Kallax. Nu kan ik aan de ene kant 2 cd-spelers zetten en de andere kant de Minidisc en Bluray![]()
[Afbeelding]
Mooi voor in de auto en wanneer ik ging draaien nam ik deze dan ook regelmatig mee.

foto afkomstig van internet
Dat is een simpele Sony MDS-S39, die pa ooit gekocht heeft met een complete Sony toren.
Hij was een van de mensen die dacht dat MiniDisc de nieuwe CD zou worden
Groet, Tim.
Da's eigenlijk een compacte variant van de Sony MDS-JE520 waar ik er zelf twee van heb als ik het goed gezien / begrepen heb (ze worden op minidisc.org op een en dezelfde pagina getoond: http://www.minidisc.org/part_Sony_MDS-JE520+S39.html)...TDrogt schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:54:
[...]
Dat is een simpele Sony MDS-S39, die pa ooit gekocht heeft met een complete Sony toren.
Hij was een van de mensen die dacht dat MiniDisc de nieuwe CD zou worden
Daarnaast heb ik ook nog twee portable minidisc walkmans die kunnen opnemen...
- Sony MZ-R700: Ooit gekocht om onderweg naar minidisc schijven te kunnen luisteren en om via een laptop gemakkelijk digitale opnames te kunnen maken. Ligt hier nog steeds, maar wordt minder gebruikt dan voorheen door een andere portable minidisc walkman...
- Sony MZ-RH1: Pronkstuk van Sony... Laatste meesterwerk die tweedehands tegenwoordig een flinke duit kost... Ik had mazzel: 10 euro op een carboot sale incl. afstandsbediening, zonder tasje of accu... Maar zelfs na aanschaf van de accu zat ik nog ver onder de prijs wat de gek ervoor geeft op Ebay of Marktplaats...
Als ik dan de keus heb: simpele MZ-R700 vs. high-end MZ-RH1 hoef ik net na te denken... Toch houd ik die MZ-R700 er nog wel bij... Die is handig voor muziekbeurzen waar ik heen ga...
Mooi spul. Ik heb ook nog altijd MiniDisc spul staan en dat zal waarschijnlijk ook nooit meer weggaan (die fout heb ik ooit gemaakt, 10 jaar terug alles weggedaan, later spijt van gehad en weer "teruggekocht"), maar het wordt niet veel meer gebruikt. Heb een MDS-JE530 deck staan en als portable een MZ-NH600.rcor schreef op donderdag 20 december 2018 @ 01:43:
[...]
Da's eigenlijk een compacte variant van de Sony MDS-JE520 waar ik er zelf twee van heb als ik het goed gezien / begrepen heb (ze worden op minidisc.org op een en dezelfde pagina getoond: http://www.minidisc.org/part_Sony_MDS-JE520+S39.html)...
Daarnaast heb ik ook nog twee portable minidisc walkmans die kunnen opnemen...
- Sony MZ-R700: Ooit gekocht om onderweg naar minidisc schijven te kunnen luisteren en om via een laptop gemakkelijk digitale opnames te kunnen maken. Ligt hier nog steeds, maar wordt minder gebruikt dan voorheen door een andere portable minidisc walkman...
- Sony MZ-RH1: Pronkstuk van Sony... Laatste meesterwerk die tweedehands tegenwoordig een flinke duit kost... Ik had mazzel: 10 euro op een carboot sale incl. afstandsbediening, zonder tasje of accu... Maar zelfs na aanschaf van de accu zat ik nog ver onder de prijs wat de gek ervoor geeft op Ebay of Marktplaats...
Als ik dan de keus heb: simpele MZ-R700 vs. high-end MZ-RH1 hoef ik net na te denken... Toch houd ik die MZ-R700 er nog wel bij... Die is handig voor muziekbeurzen waar ik heen ga...
Catch a smile out there!
Was dat niet het eerste model waarmee je vanaf een PC zowel Atrac- als MP3-bestanden over kon tanken?
Dat er ook een A1 was, die natuurlijk beter is?Ramzzz schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:51:
Ik sta op het punt om een Yamaha DSP A2 aan te schaffen.
Zijn er redenen (naast ruimte en budget) om dat niet te doen?
Oude Home Cinema versterkers is best een lastig verhaal, de techniek is echt wel verder gegaan op dit gebied. Een top-of-line model uit 2000 klinkt waarschijnlijk slechter dan een nieuwe mid-range Onkyo o.i.d.
Bv de room correction features zijn tegenwoordig eindeloos veel beter. Als je het niet weet, merk je niets van een fatsoenlijk ingestelde roomcorrection. Terwijl 20 jaar geleden zo iets altijd vreemd en geforceerd klonk.
Bovendien mis je HDMI inputs, waardoor je niet van alle bronnen überhaupt een 5.1 stream kan krijgen. Alleen apparaten die DTS/DD over de SPDIF uitgang doen, kan je gebruiken. Bv een PC als bron is best lastig zonder HDMI inputs.
Nee, dat kan niet bij dat model... Dan heb je een nieuwere, mogelijk de MZ-N707... Die kan dat wel... Dat zegt ook de N in het type nummer (Netmd)... Zo staat de R bij Sony bij het type nummer van een portable minidisc voor recorder en dus voor het wel of niet kunnen opnemen... Helaas is Sony daar niet altijd consequent in geweest, daar mijn MZ-RH1 toch ook echt NetMD ondersteund...Ramzzz schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:37:
Volgens mij heb ik ook nog ergens zo'n Sony MZ-R700 liggen.
Was dat niet het eerste model waarmee je vanaf een PC zowel Atrac- als MP3-bestanden over kon tanken?
Edit 22:01 uur:
Ik bedenk me net dat de H voor Hi-MD staat... Maar goed, dan zou het eigenlijk logischer zijn geweest als Sony de MZ-RH1 de volgende naam had gegeven: MZ-RNH-1... Maar goed, daar heeft Sony niet voor gekozen...
[ Voor 26% gewijzigd door rcor op 20-12-2018 22:01 ]
Om met dat laatste te beginnen: een PC of HTCP zou voor het geluid meer moeten bieden dan alleen een HDMI aansluiting.Hobbit13 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:46:
[...]
Dat er ook een A1 was, die natuurlijk beter is?![]()
Oude Home Cinema versterkers is best een lastig verhaal, de techniek is echt wel verder gegaan op dit gebied. Een top-of-line model uit 2000 klinkt waarschijnlijk slechter dan een nieuwe mid-range Onkyo o.i.d.
Bv de room correction features zijn tegenwoordig eindeloos veel beter. Als je het niet weet, merk je niets van een fatsoenlijk ingestelde roomcorrection. Terwijl 20 jaar geleden zo iets altijd vreemd en geforceerd klonk.
Bovendien mis je HDMI inputs, waardoor je niet van alle bronnen überhaupt een 5.1 stream kan krijgen. Alleen apparaten die DTS/DD over de SPDIF uitgang doen, kan je gebruiken. Bv een PC als bron is best lastig zonder HDMI inputs.
Wat softwarematige correctie heb je waarschijnlijk gelijk, wat eindverstekers betreft ben ik nog niet overtuigd. Er is ook iets als (materiaal) inflatie. Bijvoorbeeld de manier waarop het maximale vermogen gespecificeerd wordt. Ooit was het de norm om dat aan 8 Ohm, continu, met weinig (<< 1%) vervorming en over de hele bandbreedte (20Hz - 20Khz), nu zie je vaak iets als 100W, 6 Ohm, 10% THD, 1 kHz. Ja, zo kan ik het ook.
Wat niet weg neemt dat een HDMI-loze AV-receiver, ookal is die kwalitatief best goed, moeilijk te verkopen is.
Hobbit13 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:46:
[...]
Dat er ook een A1 was, die natuurlijk beter is?![]()
Ik kies bewust voor een receiver met 'alleen' SP/DIF omdat ik momenteel een receiver heb met 'alleen' analoge RCA/tulp-aansluitingen (Yamaha RDS 496).Videopac schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:54:
[...]
Om met dat laatste te beginnen: een PC of HTCP zou voor het geluid meer moeten bieden dan alleen een HDMI aansluiting.
Wat softwarematige correctie heb je waarschijnlijk gelijk, wat eindverstekers betreft ben ik nog niet overtuigd. Er is ook iets als (materiaal) inflatie. Bijvoorbeeld de manier waarop het maximale vermogen gespecificeerd wordt. Ooit was het de norm om dat aan 8 Ohm, continu, met weinig (<< 1%) vervorming en over de hele bandbreedte (20Hz - 20Khz), nu zie je vaak iets als 100W, 6 Ohm, 10% THD, 1 kHz. Ja, zo kan ik het ook.
Wat niet weg neemt dat een HDMI-loze AV-receiver, ookal is die kwalitatief best goed, moeilijk te verkopen is.
spoiler:Ik raak mijn Pioneer VSX-D2011 ook niet kwijt.
Ik hoef geen HDMI.
Momenteel los ik het op door een 'Yamaha AP-U50 Personal Computer Audio USB Sound Processor' naast mijn stereo-installatie, die 2x SP/DIF in en 1x uit heeft.
Dit ding dus:

Ik lus mijn TV en TV-ontvanger-audio met SP/DIF daar doorheen.
Overigens is voor mij 2.1 prima, ik hoef geen 5.1 of 7.1/7.2-installatie, per se. De subwoofer die ik heb staan is overigens actief (YAMAHA YST-SW030).
[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 20-12-2018 14:12 ]
Dit is nog wel een lastige, 5.1 over SPDif is nooit erg goed ondersteund (er zijn wel manieren om je game-audio bv als DTS stream naar buiten te krijgen, maar moeizaam)Videopac schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:54:
[...]
Een PC of HTCP zou voor het geluid meer moeten bieden dan alleen een HDMI aansluiting.
De analoge inputs wil je niet gebruiken, aangezien de eerste stap in elke home-cinema versterker een analoog-digitaal converter is.
Moderne versterkers hebben een USB geluidskaart ingebouwd, maar 15 jaar terug niet (of hooguit als stereo).
Je kunt waarschijnlijk wel een USB --> I2S interface toevoegen aan die Yamaha, maar dan ga je wel flink aan het tweaken!
Van Marktplaats een Denon 1500 versterker en T+A Criterion TMR80 speakers gehaald. De Philips CD614 had ik nog en gisteren een DacMagic 100 gekocht om de Chromecast Audio op aan te sluiten.
Het klinkt erg lekker, de T+A's hebben de karakteristieke Duitse 'frisse' sound en uit de transmissielijnen komt mooi laag.
Ziet er goed uit! Die speakers vragen eigenlijk om een mooie woonkamer om te shinen... Ik zou ze dan ook daar neerzetten persoonlijk... Tenzij daar natuurlijk al een hele mooie zuil speakerset staat...nineball schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:30:
Vorig jaar verhuisd naar een groter huis met een flinke zolder die de eerste tijd als opslag heeft gediend voor een hele berg verhuisdozen. Nadat die allemaal waren uitgepakt bleef er dus een lege zolder over, waar ik de afgelopen weken bezig ben geweest om met tweedehands spulletjes een bescheiden luistergrot in te richten.
Van Marktplaats een Denon 1500 versterker en T+A Criterion TMR80 speakers gehaald. De Philips CD614 had ik nog en gisteren een DacMagic 100 gekocht om de Chromecast Audio op aan te sluiten.
Het klinkt erg lekker, de T+A's hebben de karakteristieke Duitse 'frisse' sound en uit de transmissielijnen komt mooi laag.
[Afbeelding]
Enige probleem is dat de vrouw vaak een ander idee van shinen heeftrcor schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:43:
[...]
Ziet er goed uit! Die speakers vragen eigenlijk om een mooie woonkamer om te shinen... Ik zou ze dan ook daar neerzetten persoonlijk... Tenzij daar natuurlijk al een hele mooie zuil speakerset staat...
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik heb de speakers ooit voor 15 euro bij een kringloopwinkel op de kop getikt. Het zijn Technics SB-R2 met een vermogen van 65 Watt. De hoge tonen komen goed tot zijn recht door de hoorntweeters, hou ik wel van. Ik heb de speakers op squash balletjes staan om ze te isoleren van de ondergrond. Dat werkt verrassend goed, ik hoor duidelijk minder doordreunen.

De versterker is een Technics SU-7700. Het lampje voor de VU meters ligt er bovenop, moet ik ooit nog eens gaan vervangen. Om het setje compleet te maken zoek ik nog de bijpassende ST-7300 maar die is lastig te vinden in zilver.

Ik moet die woofers ooit nog eens refoamen, of laten doen.

https://www.marktplaats.n...chnics-set-in-meubel.htmlJeebus schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:11:
Laat ik dan ook maar eens mijn desk setup plaatsen.
Ik heb de speakers ooit voor 15 euro bij een kringloopwinkel op de kop getikt. Het zijn Technics SB-R2 met een vermogen van 65 Watt. De hoge tonen komen goed tot zijn recht door de hoorntweeters, hou ik wel van. Ik heb de speakers op squash balletjes staan om ze te isoleren van de ondergrond. Dat werkt verrassend goed, ik hoor duidelijk minder doordreunen.
[Afbeelding]
De versterker is een Technics SU-7700. Het lampje voor de VU meters ligt er bovenop, moet ik ooit nog eens gaan vervangen. Om het setje compleet te maken zoek ik nog de bijpassende ST-7300 maar die is lastig te vinden in zilver.
[Afbeelding]
Ik moet die woofers ooit nog eens refoamen, of laten doen.
[Afbeelding]
Geen koopje.
In de woonkamer staat een paar Elipson Planet L die bij wat kleinere muziek heel mooi klinken met een Peachtree versterker. Dus inderdaad wat meer esthetisch verantwoord.rcor schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:43:
[...]
Ziet er goed uit! Die speakers vragen eigenlijk om een mooie woonkamer om te shinen... Ik zou ze dan ook daar neerzetten persoonlijk... Tenzij daar natuurlijk al een hele mooie zuil speakerset staat...
In de woonkamer hebben trouwens in het verleden ook KEF107, B&W801 en echt monsterlijk grote Rogers zelfbouw monitors gestaan dus we zijn hier wel wat gewend zeg maar.

Deze heb ik ook, volledig gereviseerd, in gebruik op de werkkamer. Heerlijke versterker en voor mij qua uiterlijk een van de mooiste versterkers.Jeebus schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:11: