Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 84 Laatste
Acties:
  • 1.065.847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:34

OgWok

U.N.C.L.E.

mentalmadnizz schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:38:
[...]

Bij een deck van die leeftijd hoef je je alleen maar druk te maken om versleten snaartjes en aandrukrollen, hooguit een rondje schoonmaken en spelen maar*.

*tenzij er iemand aan heeft zitten prutsen of het deck echt heel veel uren heeft gemaakt, dan kun je nog problemen krijgen met de uitlijning van de koppen omdat het zo'n revolvermechaniek is.
De KX-2060 heeft aan diverse onderdelen te zien, weinig uren gemaakt. Ook de koppen zien er bijzonder goed uit. Is van een gefortuneerde Brusselaar geweest, die weinig cassettes gebruikte.
Niet helemaal mint, maar wel bijna.

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• rcor
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:28
Gisteren was ik bij een oom op visite... Komt hij ineens met een Erres TA 5426 speakerset aanzetten... :*) :D
Dus het eerste wat ik dacht: welke Philips speakerset typenummer is dit eigenlijk? Na wat zoeken kwam ik uit bij een 22RH426 speakerset welke exact dezelfde speaker bezetting heeft...

Deze bleek ook als geadviseerde speakerset genoemd te worden bij de Philips 22RH734 receiver (welke ik ook bezit) in de Philips folder die ik vond bij MFB-freaks... Dus toen werd ik nog meer nieuwsgieriger hoe dit zou gaan klinken, daar alle lichten voor de test op groen waren gezet...

Dus vandaag de Akai AM-2200 versterker even aan de kant gezet en de Philips 22RH734 geplaatst en aangesloten op o.a. mijn audiobronnen en de Erres speakerset... Klinkt helemaal niet slecht, zelfs mijn inziens zeer goed _/-\o_ :

Dit is de ingebouwde FM-radio afgestemd op een golden oldie programma van de lokale omroep "Omroep Venray" (programma Varia)...

Later nog even luisteren naar een CD / Cassetteband en band recorder band... Gaaf is het wel... 8)

rcor wijzigde deze reactie 05-11-2018 20:08 (3%)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-03 18:43
rcor schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:00:
Gisteren was ik bij een oom op visite... Komt hij ineens met een Erres TA 5426 speakerset aanzetten... :*) :D
Dus het eerste wat ik dacht: welke Philips speakerset typenummer is dit eigenlijk? Na wat zoeken kwam ik uit bij een 22RH426 speakerset welke exact dezelfde speaker bezetting heeft...

Deze bleek ook als geadviseerde speakerset genoemd te worden bij de Philips 22RH734 receiver (welke ik ook bezit) in de Philips folder die ik vond bij MFB-freaks... Dus toen werd ik nog meer nieuwsgieriger hoe dit zou gaan klinken, daar alle lichten voor de test op groen waren gezet...

Dus vandaag de Akai AM-2200 versterker even aan de kant gezet en de Philips 22RH734 geplaatst en aangesloten op o.a. mijn audiobronnen en de Erres speakerset... Klinkt helemaal niet slecht, zelfs mijn inziens zeer goed _/-\o_ :
[YouTube: Erres TA 5426 speakers uit testen]

Dit is de ingebouwde FM-radio afgestemd op een golden oldie programma van de lokale omroep "Omroep Venray" (programma Varia)...

Later nog even luisteren naar een CD / Cassetteband en band recorder band... Gaaf is het wel... 8)
Qua speakerbezetting ook gelijk aan mijn 22RH406, alleen is de 406 een 8 Ohm versie. Ik heb zelf ook al eens zitten denken om een set TA5426 aan te schaffen en alles uit mijn 406 over te zetten omdat de 5426 slanker (minder breed en hoger) zijn dan de 406. Het zijn mijn main speakers in de huiskamer, samen met een setje 22RH422. Love em! 8)

• rcor
kingmace schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:04:
[...]

Qua speakerbezetting ook gelijk aan mijn 22RH406, alleen is de 406 een 8 Ohm versie. Ik heb zelf ook al eens zitten denken om een set TA5426 aan te schaffen en alles uit mijn 406 over te zetten omdat de 5426 slanker (minder breed en hoger) zijn dan de 406. Het zijn mijn main speakers in de huiskamer, samen met een setje 22RH422. Love em! 8)
Daar komt hij inderdaad ook mee overeen... Maar op mijn set staat op de sticker heel duidelijk 4ohm... Dus de speakerset is daarmee gelijk aan de 22RH426 van Philips zelf... Hopelijk ga je zelf nog een goede set vinden mocht je 'm willen omzetten...

Maar wat gaan de consequenties zijn voor het geluid? Dan bedoel ik met name de bassen / midden tonen... Want een klank kast (want dat is de behuizing van de speaker uiteindelijk) heeft daar toch invloed op (veel of weinig)... Wellicht een vergelijk waard alvorens je iets gaat ombouwen...

Als de behuizingen netjes zijn en je bent tevreden: wellicht niets doen en zo laten... Maar dat is aan jou... ;)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van het weekend dus die Pioneer F550RDS tuner gekocht...zit nu thuis te werken en met dat ding aan...maar damn, wat klinkt die goed en zuiver :9 :*)
En dan hangt er niet eens een echte antenne aan...het is een paar meter dunne draad (meer is het niet, gebruikte ik vroeger bij aansturing van miniatuurtreinen) die ik aan een coaxplug geschroefd heb. Loepzuiver :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ah. Spoor HO? N? Merk? model?Oh, ander topic gaat over treintjes, sorry.

Specs

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

GreNade

Zeg maar Wouter

The Eagle schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:11:
Van het weekend dus die Pioneer F550RDS tuner gekocht...zit nu thuis te werken en met dat ding aan...maar damn, wat klinkt die goed en zuiver :9 :*)
En dan hangt er niet eens een echte antenne aan...het is een paar meter dunne draad (meer is het niet, gebruikte ik vroeger bij aansturing van miniatuurtreinen) die ik aan een coaxplug geschroefd heb. Loepzuiver :D
Zo heel nauw luistert dat niet, ik heb met afgeschermde coaxkabels en verbogen kleerhangers nog perfecte ontvangst gehad toen ik nog FM radio luisterde vroeger :P

It's easier to try, than to prove it can't be done

• The Eagle

The Eagle

Het is voor mij ook idd niet de enige hobbybob antenne die ik in mijn leven gemaakt heb nee:P
Ik heb hier op zolder geen kabelaansluiting (gaat er ook niet meer komen, leiding ligt UTP in) dus dan moet je iets ;) Kleedhangers nooit gebruikt overigens, vond mijn moeder nooit zo leuk als ik er eentje sloopte :+

@DeBolle Betrof Minitrix, N spoor. Spul is inmiddels ook vintage denk ik - ik was toen 12, word overmorgen 41 :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kingmace
rcor schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:09:
[...]

Daar komt hij inderdaad ook mee overeen... Maar op mijn set staat op de sticker heel duidelijk 4ohm... Dus de speakerset is daarmee gelijk aan de 22RH426 van Philips zelf... Hopelijk ga je zelf nog een goede set vinden mocht je 'm willen omzetten...

Maar wat gaan de consequenties zijn voor het geluid? Dan bedoel ik met name de bassen / midden tonen... Want een klank kast (want dat is de behuizing van de speaker uiteindelijk) heeft daar toch invloed op (veel of weinig)... Wellicht een vergelijk waard alvorens je iets gaat ombouwen...

Als de behuizingen netjes zijn en je bent tevreden: wellicht niets doen en zo laten... Maar dat is aan jou... ;)
Qua geluid zal het niets uitmaken omdat de inhoud van de kasten gelijk is, 25 liter. Hetzelfde geldt voor 22RH426, deze zijn ook breder en minder hoog dan de jouw Erres speakers (net als de 406).

• rcor
kingmace schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:12:
[...]

Qua geluid zal het niets uitmaken omdat de inhoud van de kasten gelijk is, 25 liter. Hetzelfde geldt voor 22RH426, deze zijn ook breder en minder hoog dan de jouw Erres speakers (net als de 406).
Vandaag nog contact gehad met Thomas Baur van MFB freaks omtrent een bandrecorder band die hij mij nog moest leveren...

Ik had een 13cm LPR 90 tape besteld van RTM, maar die was nog niet leverbaar... Oplossing: Ik krijg netjes een 18cm spoel variant opgestuurd voor dezelfde prijs incl. een nieuwe 13cm spoel zodat ik via mijn Akai de band kan gaan overspoelen voor gebruik bij de Grundig TK-145 deluxe die maximaal 15 cm spoelen aan kan...

Prima opgelost door Thomas! Ook maar meteen gevraagd wat het reviseren van mijn Philips 22RH734 receiver zou gaan kosten: 150-200 euro... Helemaal niet duur moet ik toegeven... Ook de onlangs verkregen TA5426 speakers kan hij voor 50 a 60 euro weer helemaal gaaf maken... Klinkt wel aanlokkelijk om rond de kerst periode te laten uitvoeren bij beiden...

stof om over na te denken in ieder geval...

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:30
The Eagle schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:11:
Het is voor mij ook idd niet de enige hobbybob antenne die ik in mijn leven gemaakt heb nee:P
Ik heb hier op zolder geen kabelaansluiting (gaat er ook niet meer komen, leiding ligt UTP in) dus dan moet je iets ;) Kleedhangers nooit gebruikt overigens, vond mijn moeder nooit zo leuk als ik er eentje sloopte :+

@DeBolle Betrof Minitrix, N spoor. Spul is inmiddels ook vintage denk ik - ik was toen 12, word overmorgen 41 :+
Het valt op dat veel vintageaudiofans ook wel iets doen of hebben gedaan met modelspoor. De hobby's liggen door de techniekfactor dichter bij elkaar dan je in eerste instantie zou denken.

Hier nog een!

En ik word volgende week dinsdag 41.... misschien heeft dat er mee te maken ;)

*HeroicNonsense houdt het nu even bij Train Simulator maar heeft tot 10 jaar geleden H0 gelijkstroom gereden en kan niet wachten tot zoonlief oud genoeg is om samen een modelspoorbaan mee te gaan bouwen

• The Eagle

The Eagle

offtopic:
Modelspoor, Lego, techniek in het algemeen. Naast die vintage Pioneer set staat hier op zolder een plaat waar 6x10 Lego grondplaten op kunnen. Ding is in 4 delen (4x 90x150) dus ik ben flexibel. Kan dus ook prima een hele grote modelspoorbaan op.
Met twee kleine kinderen uiteraard veel te weinig tijd voor. Dr had al jaren een hele stad moeten staan, maar meer als een >1 jaar geleden in elkaar gezette treinbaan, plus random spul dat we ff niet kwijt konden staat er momenteel helaas niet op ;/

Ontopic: aangezien ik tegenwoordig steeds meer thuis werk, nu wel veel meer plezier van die Pioneer set :)

• audio.gio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-03 20:52

audio.gio

Guestlist member

Hier geen modelspoor connectie.

Wel een Denon AVC-A1 en een DVD- A11 icm uiteindelijk een stel Martin Logan sequel 2.

Begonnen op basis met wat ik vroeger had:
-Audiolab Thesus

Maar de ruimte waarin ik nu woon is een stuk groter dan de ruimte waarin de Audiolab Thesus in de jaren negentig furore maakte (in mijn herinnering).

Dat werd vervolgens een setje B&W CDM7 se, al dan niet in combinatie met een (REL) subwoofer. Maar ook daar kwam het geluid niet los.

Dus na een tip van familie uitgekomen op deze electrostaten.

audio.gio wijzigde deze reactie 13-11-2018 20:41 (30%)

• The Eagle

The Eagle

Echt vintage is het volgens mij (nog) niet, maar das wel verdraaid mooi spul. Weegt een ton en kostte ooit een ton ook :D
Best knap overigens dat die ML elektrostaten tot 28Hz doorgaan. Das subwoofergebied :D

• audio.gio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-03 20:52

audio.gio

Guestlist member

Hmm, misschien zijn t dan youngtimers?
Ik heb ze voor een prikje op de kop getikt: de beide Denon zwaargewichten (destijds het topmodel) waren samen € 300 en de elektrostaten waren meen ik € 600.

Beide elektrostaten hebben onderin n subwoofer ;) 28-2000 Hz. Het doorzichtige elektrostaat paneel gaat 100-24.000 Hz.

We zijn zo blij met het geluid van de elektrostaten, dat mijn vriendin erop staat dat er andere elektrostaten komen als deze stuk zouden gaan.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:58
audio.gio schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:35:
Ik heb ze voor een prikje op de kop getikt: de beide Denon zwaargewichten (destijds het topmodel) waren samen € 300 en de elektrostaten waren meen ik € 600.

Beide elektrostaten hebben onderin n subwoofer ;) 28-2000 Hz. Het doorzichtige elektrostaat paneel gaat 100-24.000 Hz.

We zijn zo blij met het geluid van de elektrostaten, dat mijn vriendin erop staat dat er andere elektrostaten komen als deze stuk zouden gaan.
Die Denons, daar zit alleen al voor 300 euro metaal in...

DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:30
Videopac schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:00:
[...]

Die Denons, daar zit alleen al voor 300 euro metaal in...
Mijn schoonvader had tot een paar jaar terug ook electrostaten staan in combinatie met een Elektrocompaniet versterker en een AH Njoe Tjoeb 4000 CD-speler. Dat klinkt helemaal niet verkeerd!

Inmiddels wegens ruimte teruggegaan naar kleinere (en conventionele) speakers, maar hij mist ze nog regelmatig :)

• The Eagle

The Eagle

audio.gio schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:35:

Da's geen geld voor dat spul :)
Wel jammer dat die elektrostaten niet het eeuwige leven hebben. Zou ik er hier overigens thuis nooit in krijgen. Die krengen zijn weliswaar niet zo breed en diep, maar nog steeds 72" hoog (1,82 m). :o Ik denk niet dat ik twee kastdeuren neer mag zetten op de plek waar nu mijn Kipsch F3's van 1,09m staan :P

Edit: @Raymond zocht jij niet nog een A-616? https://www.marktplaats.n...6-high-end-amplifier.html

The Eagle wijzigde deze reactie 14-11-2018 21:30 (8%)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Neuh, ik heb net zo'n ding verkocht :)

Ik wil een 858 oid. Of eentje uit die elitelijn :)

• nineball
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:42
Ik heb voor mijn zoldersetje een Kenwood KR 3400 receiver uit 1974 gekregen. Leuke vintage receiver en hij doet het nog prima maar ik zoek eigenlijk een iets nieuwere versterker met a.b. en wat meer vermogen. Levert zo'n Kenwood nog wat op of is het kringloop spul?

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:19
nineball schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:35:
Ik heb voor mijn zoldersetje een Kenwood KR 3400 receiver uit 1974 gekregen. Leuke vintage receiver en hij doet het nog prima maar ik zoek eigenlijk een iets nieuwere versterker met a.b. en wat meer vermogen. Levert zo'n Kenwood nog wat op of is het kringloop spul?
Kenwood is om een of andere reden minder geliefd, en dit is een geen top model. In goede originele staat krijg je er misschien nog 25 - 50 EUR voor als er toevallig een liefhebber reageert.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

martyw schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:47:
[...]

Kenwood is om een of andere reden minder geliefd, en dit is een geen top model. In goede originele staat is krijg je er misschien nog 25 - 50 EUR voor als er toevallig een liefhebber reageert.
Dat lijkt wel te kloppen, Kenwood is in NL nooit erg geliefd geweest. Geen idee waarom. Kwaliteit?

Van Audax staat me bij dat Philips liever niet zag dat Audax naar NL exporteerde. Heb daar geen harde bron voor.

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• Videopac
OgWok schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:43:
[...]

Dat lijkt wel te kloppen, Kenwood is in NL nooit erg geliefd geweest. Geen idee waarom. Kwaliteit?

Van Audax staat me bij dat Philips liever niet zag dat Audax naar NL exporteerde. Heb daar geen harde bron voor.
De latere versterkers zijn wel gewild, maar dit soort receivers niet, nee. Geen idee waarom: ze lijken me niet minder goed dan de leeftijdsgenoten van de concurrentie.

• Videopac
Raymond schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:24:
Neuh, ik heb net zo'n ding verkocht :)

Ik wil een 858 oid. Of eentje uit die elitelijn :)
Mooi, maar wat maakt een 858 nou beter dan bv een 717?

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:13:
[...]
Wel jammer dat die elektrostaten niet het eeuwige leven hebben. Zou ik er hier overigens thuis nooit in krijgen. Die krengen zijn weliswaar niet zo breed en diep, maar nog steeds 72" hoog (1,82 m). :o Ik denk niet dat ik twee kastdeuren neer mag zetten op de plek waar nu mijn Kipsch F3's van 1,09m staan :P
Misschien moeten de dames toch eens babbelen. :Y

Die van mij had er geen enkel probleem mee dat er Martin Logan's van eenzelfde formaat de huiskamer in kwamen.
Ik heb het maar zo gelaten.

Toen er later nog vier vloerstaanders van 1.20m bij "moesten", plus een sub voor de HT, bleek dat ook al geen probleem.
Ben nu aan het uitvogelen waar de meer precieze grenzen liggen van deze toch wel bijzondere vrouw. :+

• The Eagle

The Eagle

Ach, met twee kleine kinderen ben ik blij dat ik geen ES'en heb staan. Iets met niet geschikt voor kinderhandjes en gevaar voor elektrocutie etc.
Die Klipschen van mij zijn ineens volledig afgeschreven op het moment dat mijn oudste ter wereld kwam :+

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:21

Baggeraar

Wat een gebagger..

Ik wou toch ook even mijn projectje tonen:

Een Pioneer SX-1500TD.

internet plaatje:

Heb 'm gratis gekregen omdat ie stuk was.

Tot nu toe vervangen:
-> Ch1 eindtrap transistoren (2x TO-3).
-> trimpot van Ch1 vervangen.
-> zo goed als alle caps vervangen door audio grade Panasonic.
-> fusehouder voor frontpanel lampjes.
-> koelpasta voor eindtrappen vervangen.
-> alle pots met contactcleaner geschoond.
-> bias eindtrap ingesteld
-> ...

Nog te doen:
-> lampje in het frontpanel
-> fusehouders vervangen op de eindversterker naar 20mm variant.
-> eventueel nog een tune van het FM en AM gedeelte. (hoeft volgens mij niet, maar ik check liever alles dubbel)
-> alles proper maken.

Hij speelt in ieder geval al mooi op mijn werktafel.

• The Eagle

The Eagle

Is het na het vervangen van de caps door Panasonic spul dan nog wel een Pioneer :?

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:21

Baggeraar

Wat een gebagger..

De pioneer heeft nog steeds dezelfde sound, hij ziet er ook nog hetzelfde uit, enkel zijn 'soul' is wat aangepast. :9~

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:06

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

De hele avond aan dit ding zitten sleutelen, mijn hemel wat zit dat ding raar en complex in elkaar. Overal zitten printen en er moet echt vanalles los om het loopwerk uit te bouwen, vervolgens zit je nog een paar uur te prutsen om in het loopwerk alle slechte snaren te vervangen (behoudens die van de automatische azimuthregeling, dat kreeg ik gewoon niet voor elkaar en de snaar die erop zit is nog goed) en dan moet het nog terug in elkaar.

Maar als 'ie dan speelt, dan ben je alles weer vergeten. Wat kan zo'n eenvoudige cassette toch mooi klinken zeg!!!

Nakamichi Dragon, bouwjaar 09/1993, een van de allerlaatste dus!

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

mentalmadnizz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:05:
De hele avond aan dit ding zitten sleutelen, mijn hemel wat zit dat ding raar en complex in elkaar. Overal zitten printen en er moet echt vanalles los om het loopwerk uit te bouwen, vervolgens zit je nog een paar uur te prutsen om in het loopwerk alle slechte snaren te vervangen (behoudens die van de automatische azimuthregeling, dat kreeg ik gewoon niet voor elkaar en de snaar die erop zit is nog goed) en dan moet het nog terug in elkaar.

Maar als 'ie dan speelt, dan ben je alles weer vergeten. Wat kan zo'n eenvoudige cassette toch mooi klinken zeg!!!

[Afbeelding]

Dat ding moet echt 'the bee's knees' zijn... waanzinnig apparaat. Het ultieme hebbeding van eind jaren '80 - begin jaren '90.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ramzzz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:41:
[...]

Dat ding moet echt 'the bee's knees' zijn... waanzinnig apparaat. Het ultieme hebbeding van eind jaren '80 - begin jaren '90.
Ik snap ook waarom, dat ding klinkt echt als een klok. Na inregeling heb je gewoon geen verschil tussen bron en tape, behoudens een beetje bandruis. Schakel je Dolby C in (wat ik normaal eigenlijk niet gebruik) dan is het gewoon stil :)

Ik heb hier nog een nieuwe Recording the Masters cassette liggen, eens kijken wat 'ie daarmee presteert :)

• The Eagle

The Eagle

Mooi apparaat. Zelf nooit mogen aanhoren overigens. Mezelf wel altijd afgevraagd waarom het ding nou Dragon heet. De rest van de Nakamichi's heeft gewoon een typecodering, geen naam.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

The Eagle schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:50:
Mooi apparaat. Zelf nooit mogen aanhoren overigens. Mezelf wel altijd afgevraagd waarom het ding nou Dragon heet. De rest van de Nakamichi's heeft gewoon een typecodering, geen naam.
Dragon slaat op het feit dat het een draak is om aan te werken 8)7

Nee serieus, ik geloof dat "het ultieme" apparaat bij Nakamichi de naam Dragon kreeg, zo is er ook een Dragon CT (draaitafel) en een dragon CD speler :)

• kingmace
Mooi deck hoor, nu alleen nog in het zilver ;)

• rcor
kingmace schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:41:
Mooi deck hoor, nu alleen nog in het zilver ;)
Helaas is hij volgens mij alleen in het zwart leverbaar geweest... Wel een erg mooi apparaat...
Die zou ik zelf ook nog wel eens willen... Hoewel een Akai GX-95MKII mij ook erg aanspreekt... :)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:13:
[...]

Helaas is hij volgens mij alleen in het zwart leverbaar geweest... Wel een erg mooi apparaat...
Die zou ik zelf ook nog wel eens willen... Hoewel een Akai GX-95MKII mij ook erg aanspreekt... :)
Op internet vind je wel een soort mock-up hoe 'ie er in het zilver uit zou zien, en ik vind 'm zelf mooier in zwart.

Als ik van m'n GX-95mkII af wil zal ik 't laten weten. O-)

• kingmace
mentalmadnizz schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:31:
[...]

Op internet vind je wel een soort mock-up hoe 'ie er in het zilver uit zou zien, en ik vind 'm zelf mooier in zwart.

Ik moet mij "behelpen" met een Technics RS-BX808 (en een RS-BX707) en helaas ben ik deze ook nooit in het zilver tegengekomen :'(

• Videopac
mentalmadnizz schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:05:

[Afbeelding]

Ik kocht in die tijd een tijdschrift, waarschijnlijk iets als een Hifi Video Test, waarin een annedote stond: indertijd was Transtec de importeur van Quad en Nakamichi (en Kef en nog veel meer). Bij een bijeenkomst bij Transtec (zaten die niet in Rotterdam?) lieten ze aan de Japanse Nakamichi ingenieurs zien hoe eenvoudig die Quad apparatuur in elkaar zat en te onderhouden was. Nakamichi is berucht om de complexe bouw en voor topmodellen geldt dat nog meer (al is dat bij alle merken zo).

Die Dragons zijn toch onbetaalbaar inmiddels?

• The Eagle

The Eagle

Onbetaalbaar niet, dat hangt van je portemonnee af ;)
Relatief duur voor een veredelde cassetterecorder: ja.

Ben overigens nog steeds op zoek naar een Pioneer dubbeldeck, CTW-850 of 851, danwel 950 of iig in de hogere regionen. Omdat het kan, dus mag niet de wereld kosten ;)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Dubbeldeck?

Wrom?

• rcor
mentalmadnizz schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:31:
[...]

Heel graag... Dan neem ik heel snel afscheid van een Onkyo TA-201 of Marantz SD-62 cassettedeck... Maar mocht je toch ook nog van je Nakamichi afwillen, dan houdt ik mij ook warm aanbevolen... :)

Van alle cassettedecks vindt ik mijn Yamaha KX-10 toch wel de beste van het stel.... Gevolgd door de Onkyo TA-201... Wat minder goed vindt ik de Marantz... Hij mist toch wel dynamiek in de muziek om de een of andere reden die mijn Yamaha KX-10 wel heeft...

• Videopac
rcor schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:15:
[...]

Heel graag... Dan neem ik heel snel afscheid van een Onkyo TA-201 of Marantz SD-62 cassettedeck... Maar mocht je toch ook nog van je Nakamichi afwillen, dan houdt ik mij ook warm aanbevolen... :)

Van alle cassettedecks vindt ik mijn Yamaha KX-10 toch wel de beste van het stel.... Gevolgd door de Onkyo TA-201... Wat minder goed vindt ik de Marantz... Hij mist toch wel dynamiek in de muziek om de een of andere reden die mijn Yamaha KX-10 wel heeft...
Die Yamaha Classic Line is erg goed en deels onderschat. Vooral de AX-10 versterker gaat voor best veel geld weg op Marktplaats. Dat ding levert ook veel vermogen voor dat compacte formaat. En erg mooi om te zien (vind ik).

• rcor
Videopac schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:31:
[...]

Die Yamaha Classic Line is erg goed en deels onderschat. Vooral de AX-10 versterker gaat voor best veel geld weg op Marktplaats. Dat ding levert ook veel vermogen voor dat compacte formaat. En erg mooi om te zien (vind ik).
Daar sluit ik mij helemaal bij aan... Een goede vriend van mij heeft meerdere classic line spullen... Deze Yamaha KX-10 komt ook van hem (zat in een van de over genomen sets, maar hij deed er niets mee)... Volgens mij heeft hij o.a. de RX-10 (stereo receiver met A+B speakers)... Deze zit bij hem verbonden met een setje B&W AM 1 speakers...

Wat een feest toen we deze combinatie lieten spelen met een Thorens TD-280 platen speler... Daar werd je gewoon zeer vrolijk van... Nog nooit zo'n mooi geluid gehoord uit outdoor speakers... _/-\o_ :9~

Het huidige B&W speaker gamma is nu eenmaal niet gemakkelijk aan te sturen en deze Yamaha RX-10 doet dat gewoon perfect! :*)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Videopac schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:27:

Klopt ;)
rcor schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:15:
[...]

Heel graag... Dan neem ik heel snel afscheid van een Onkyo TA-201 of Marantz SD-62 cassettedeck... Maar mocht je toch ook nog van je Nakamichi afwillen, dan houdt ik mij ook warm aanbevolen... :).
Die Nakamichi gaat niet meer weg ;)

Yamaha cassettedecks vind ik ook fijn klinken, ik heb in m'n hobbykamer-set een Yamaha KX-1200 (die is er trouwens ook in zilver) staan en die heeft hetzelfde Sankyo-loopwerk als de latere Nakamichi's. Klinkt ook heel erg mooi en heeft een dynamisch bereik waar je eng van word. Heb het een keer gepresteerd om met DBX aan tot +20dB op een ferrotapeje uit te sturen zonder noemenswaardige vervorming.

• jeronimo
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:31
Videopac schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:27:
[...]

Ik kocht in die tijd een tijdschrift, waarschijnlijk iets als een Hifi Video Test, waarin een annedote stond: indertijd was Transtec de importeur van Quad en Nakamichi (en Kef en nog veel meer). Bij een bijeenkomst bij Transtec (zaten die niet in Rotterdam?) lieten ze aan de Japanse Nakamichi ingenieurs zien hoe eenvoudig die Quad apparatuur in elkaar zat en te onderhouden was. Nakamichi is berucht om de complexe bouw en voor topmodellen geldt dat nog meer (al is dat bij alle merken zo).

Yep ik weet welke je bedoelt, maart 1991. Die heb ik hier nog in de kast liggen. Te demonteren met 1 lange schroevendraaier. _/-\o_

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:43
Audioscript Loosdrecht (o.a. Luxman) was ook een fijne importeur die veel toevoegde.Geen gebakken lucht maar vakmanschap en kunde. Dat mis ik wel.

• diepezuiden
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17-01 16:40
Hier speelt nog een Kenwood KX880HX. Geweldig ding. Ooit nieuw gekocht en nog geen service nodig gehad (geen snaren, direct drive).

Er omheen; Marantz PM64, CD60, B&O CD-X, Dual CS530, een ´modern´ TEAC WAP streamertje en Driade 7 speakers. Vintage :)

• The Eagle

The Eagle

Over mooie vintage cassettedecks gesproken: https://www.marktplaats.n...evox-h1-cassettedeck.html
Mooi spul (iirc draait ie de cassete fysiek om), maar 950 euro is wel erg veel geld :X

@Raymond dubbeldeck, omdat ik dat in die tijd ook genomen zou hebben. En ja ik weet dat die enkele decks van Pioneer ook prima zijn. Maar ik wil kunnen dubben. Niet dat ik dat vermoedelijk ooit nog zal doen, maar ik wil het gewoon :)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

The Eagle schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:01:
Over mooie vintage cassettedecks gesproken: https://www.marktplaats.n...evox-h1-cassettedeck.html
Mooi spul (iirc draait ie de cassete fysiek om), maar 950 euro is wel erg veel geld :X
Prachtig ding inderdaad, maar geen autoreverse, je bent in de war met de Nakamichi RX-202 en RX505 :)

Die laatste zou ik ook nog wel eens willen hebben :)

• rcor
Nakamichi heeft niet alleen technisch en geluidstechnisch gezien mooi spul gemaakt als het cassettedecks betreft... Ze staan dan wel niet bekend om hun goede high-end platen spelers, maar de Nakamichi TX-1000 was toch wel top of the line in die tijd... Wellicht niet de mooist ogende, maar wel de geen met de mooiste techniek er op en er aan die je tegenwoordig op de duurste platen speler niet meer ziet... Waar is die kennis toch gebleven?

Enfin, de Nakamichi TX-1000 in actie:

• Bhagavad
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:01:
....
@Raymond dubbeldeck, omdat ik dat in die tijd ook genomen zou hebben. En ja ik weet dat die enkele decks van Pioneer ook prima zijn. Maar ik wil kunnen dubben. Niet dat ik dat vermoedelijk ooit nog zal doen, maar ik wil het gewoon :)
Negen van de tien van die dubbeldecks bedienden ook toen al de onderkant van de markt, met vaak een twijfelachtige constructie en geluidskwaliteit.
Ben altijd met een grote boog om deze dubbeldingen heengelopen, gewoon omdat er in enkeldecks zoveel beter te koop was.
Voor het dubben kun je natuurlijk ook twee enkeldecks stapelen. :Y
"Niet dat ik dat vermoedelijk ooit nog zal gebruiken, maar zo zou ik het nog steeds doen." O-)

Heb hier nog steeds twee mooie Aiwa decks gestapeld staan, maar waarschijnlijk ga ik schrikken als ik die "probeer te heractiveren". :F

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

rcor schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:45:
[...]

Daar sluit ik mij helemaal bij aan... Een goede vriend van mij heeft meerdere classic line spullen... Deze Yamaha KX-10 komt ook van hem (zat in een van de over genomen sets, maar hij deed er niets mee)... Volgens mij heeft hij o.a. de RX-10 (stereo receiver met A+B speakers)... Deze zit bij hem verbonden met een setje B&W AM 1 speakers...

Wat een feest toen we deze combinatie lieten spelen met een Thorens TD-280 platen speler... Daar werd je gewoon zeer vrolijk van... Nog nooit zo'n mooi geluid gehoord uit outdoor speakers... _/-\o_ :9~

Het huidige B&W speaker gamma is nu eenmaal niet gemakkelijk aan te sturen en deze Yamaha RX-10 doet dat gewoon perfect! :*)
Ik heb die RX-10 ook staan, naast mijn Mac Pro, en het geluid komt dan door een paar Boston Audio A25's.

Heel prettig apparaat! :Y

Een keer via Marktplaats op de kop getikt.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Videopac
Bhagavad schreef op donderdag 22 november 2018 @ 02:21:
[...]

Negen van de tien van die dubbeldecks bedienden ook toen al de onderkant van de markt, met vaak een twijfelachtige constructie en geluidskwaliteit.
Ben altijd met een grote boog om deze dubbeldingen heengelopen, gewoon omdat er in enkeldecks zoveel beter te koop was.
Voor het dubben kun je natuurlijk ook twee enkeldecks stapelen. :Y
"Niet dat ik dat vermoedelijk ooit nog zal gebruiken, maar zo zou ik het nog steeds doen." O-)

Heb hier nog steeds twee mooie Aiwa decks gestapeld staan, maar waarschijnlijk ga ik schrikken als ik die "probeer te heractiveren". :F
Je kunt inderdaad beter 2 goede enkele decks kopen.

Wat is trouwens het besteminst slechte dubbeldeck ooit?

• Videopac
diepezuiden schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:38:
Hier speelt nog een Kenwood KX880HX. Geweldig ding. Ooit nieuw gekocht en nog geen service nodig gehad (geen snaren, direct drive).

Er omheen; Marantz PM64, CD60, B&O CD-X, Dual CS530, een ´modern´ TEAC WAP streamertje en Driade 7 speakers. Vintage :)
Ha, Ik heb in mei 1988 een KX-1100HX nieuw gekocht. Vorig jaar verkocht, nadat ik alle relevante tapes had gedigitaliseerd en er echt al jaren niets meer mee deed.
880HX/1100HX is wel het beste dat Kenwood gemaakt heeft en Kenwood was een topmerk qua cassettedecks (en met versterker, tuners, ...).

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Videopac schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat er geen 2 mensen het daar onderling over eens zullen zijn, maar kijk gerust hier. :P

http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=12869

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:27:
[...]

Geen idee, maar komt ongetwijfeld van Yoko af :+

En wat ik zoek is ook geen simpel dubbeldeck ;)

• Bhagavad
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:37:
[...]
In ieder geval een goede kandidaat. ;)
En wat ik zoek is ook geen simpel dubbeldeck ;)
Het probleem is dat die ook vroegâh al veel dunner waren gezaaid dan goede enkeldecks.
Ik vermoed dat dat nog steeds zo is.

Het dubben van bandjes met dolby B en/of C was sowieso een aanslag op de geluidskwaliteit als je dat op een ander deck deed dan waar het oorspronkelijke bandje eerder mee was opgenomen.
Heb uren doorgebracht met het afregelen van decks, zodat de uitwisselbaarheid niet al te veel schade opliep, maar 100% kreeg je het zelden.
Zelfs niet met quasi identieke decks.

Denk aan speed, koppenstand, dolby levels etc.

Je kon twee decks 'redelijk' tot aanvaardbaar op elkaar africhten, maar zodra er een derde deck in het spel kwam begon het probleem pas echt.
Ben blij dat wij dát gehad hebben. :P

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
The Eagle schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:37:
[...]

Het ging om de minst slechte, he... :)

Punctuality is the politeness of kings

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Tilburgse kroegapparatuurfabrikant "Ohio Sound" had zelfs een driedubbel cassettedeck :D

Het beste dubbeldeck wat ik ooit in handen heb gehad was de Tascam 302, dat zijn feitelijk twee losse deckjes in 1 kast, met dubbele in- en uitgangen :)

• rcor
mentalmadnizz schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:57:
Tilburgse kroegapparatuurfabrikant "Ohio Sound" had zelfs een driedubbel cassettedeck :D

Het beste dubbeldeck wat ik ooit in handen heb gehad was de Tascam 302, dat zijn feitelijk twee losse deckjes in 1 kast, met dubbele in- en uitgangen :)
Toch niet dit "Draagbaar" exemplaar die ik per toeval tegen kwam (plaatje van Ebay):

Of is het toch een ander deck die je bedoelt?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Bhagavad schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:39:
[...]

[...]

Het probleem is dat die ook vroegâh al veel dunner waren gezaaid dan goede enkeldecks.

Het dubben van bandjes met dolby B en/of C was sowieso een aanslag op de geluidskwaliteit als je dat op een ander deck deed dan waar het oorspronkelijke bandje eerder mee was opgenomen.
Heb uren doorgebracht met het afregelen van decks, zodat de uitwisselbaarheid niet al te veel schade opliep, maar 100% kreeg je het zelden.

Je kon twee decks 'redelijk' tot aanvaardbaar op elkaar africhten, maar zodra er een derde deck in het spel kwam begon het probleem pas echt.
Dat zou met Dolby S toch tot het verleden behoren ........ :?

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:21:
[...]

Toch niet dit "Draagbaar" exemplaar die ik per toeval tegen kwam (plaatje van Ebay):

Of is het toch een ander deck die je bedoelt?
Nee, gewoon echt een deck, voor montage in een 19" rack. Wel playback only geloof ik.

• Videopac
Bhagavad schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:39:
[...]

[...]

Sharp had ooit een dubbeldecks ghettoblaster waarbij de bandjes achter elkaar zaten, met dezelfde capstan. Snelheidsfluctuaties waren dan op beide decks tegelijkertijd en werden dus geneutraliseerd.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:05

kraats

Ik rol

Videopac schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:20:
[...]

Sharp had ooit een dubbeldecks ghettoblaster waarbij de bandjes achter elkaar zaten, met dezelfde capstan. Snelheidsfluctuaties waren dan op beide decks tegelijkertijd en werden dus geneutraliseerd.
Check! Net even onder het stof vandaan getrokken op zolder:
Sharp WQ-T234

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• kingmace
kraats schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:36:
[...]

Check! Net even onder het stof vandaan getrokken op zolder:
[Afbeelding: Sharp WQ-T234]
Grappig, zo een heb ik ook nog in gebruik, de WQ-T231 :)

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:54
ik kwam deze advertentie zojuist tegen en dacht die verdiend hier wel een plek voor de 'hard core' tape liefhebbers

https://www.hifi.nl/tweed...akamichi-High-Com-II.html

• The Eagle

The Eagle

Iemand nog aanraders voor site in tweedehands hifi btw? MP, eBay, eBay kleinanzeige ken ik. Maar waar staat nog meer wat?

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

The Eagle schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:31:
Iemand nog aanraders voor site in tweedehands hifi btw? MP, eBay, eBay kleinanzeige ken ik. Maar waar staat nog meer wat?
https://www.tweedehands.nl/audio-video-tv/

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

GreNade

Zeg maar Wouter

Bij mijn lokale kringloop ligt verassend veel mooi spul vaak, de moeite waard om even te gaan kijken.

It's easier to try, than to prove it can't be done

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:19
https://www.audio-markt.de/_markt/browse.php?lang=e
https://www.catawiki.com/a/t/101-hi-fi-radio-auction

martyw wijzigde deze reactie 24-11-2018 22:16 (9%)

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:47
hifi-shark.......zoek op model en die site laat zien waar in de wereld het te koop staat.

Specs

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Hifishark.com laat ook nog eens gesloten advertenties zien zodat je makkelijk kan zien op welke waarde het gemiddeld verkocht wordt als je iets specifieks zoekt.

How do you save a random generator ?

• karel-jacobse
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:46
Ik heb wel wat met vintage hifi apparatuur, waarschijnlijk omdat ik zelf inmiddels ook vintage ben...

In de stereo toren heb ik een Technics SL1210mkII voor het vinyl en een SL-DZ1200 voor de CDs. Niet dat ik heel veel vinyl of CDs meer draai, maar het hoort er toch een beetje bij.

Plaatjes zijn van elders aangezien mijn karma niet toereikend is voor een foto album.

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:07
Ik heb al een tijdje een oude AKG K240 sextett uit 83 liggen met wat kleine problemen zoals een hard geworden hoofdband en uitgelubberde rubbers voor de hoogteverstelling. Ook was het schuim dat boven de driver zit vergaan. En een 3 meter lange kabel helpt ook niet echt als je hem mee neemt. Daarom heb ik er maar een K240 studio (De hedendaagse versie) bijgekocht en de drivers overgezet.

Express even het 400-600 ohm typeplaatje van de sextett overgezet. Haters gonna hate zullen we maar zeggen:P

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Crap.

Er staat op Marktplaats exact mijn volledige stereoset van Yamaha uit 2000, in de juiste kleur, maar dan uitgebreid met exact de minidisc-speler die ik nog mis.

Wil die goochemerd hem alleen compleet verkopen. :'(

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:47
tJa misschien weet hij meer dan jij en ik, dat die met die speler 2x zoveel waard is die set. Geef hem dan maar ongelijk...

Specs

• kingmace
Ramzzz schreef op maandag 26 november 2018 @ 00:11:
Crap.

Er staat op Marktplaats exact mijn volledige stereoset van Yamaha uit 2000, in de juiste kleur, maar dan uitgebreid met exact de minidisc-speler die ik nog mis.

Wil die goochemerd hem alleen compleet verkopen. :'(
Gewoon in zijn geheel kopen, de MD speler houden en de rest weer op MP zetten?

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

kingmace schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:10:
[...]

Gewoon in zijn geheel kopen, de MD speler houden en de rest weer op MP zetten?
Het is aantrekkelijk, maar hij vraagt ok nog eens veel te veel voor bijna een halve m3 aan zware apparaten. :+

• karel-jacobse
Voor de L/R speakers in mijn stereo gebruik ik Bose 901 serie 3 (ca. 1977). Ik heb ze jaren geleden gekocht van een Duitse reseller die ze restaureert (lees: speakertjes van nieuwe randjes voorzien). De bijbehorende equalizer heb ik uiteindelijk vervangen door een moderne DSP na wat research naar de juiste eq. curve.

Voordeel van die (8x8)DSP is dat ik ook de center speaker ermee aanstuur, en de 901s met een sub gecross-overd heb. Met zo’n cross-over is het lekker tweaken tot het naar eigen smaak het beste klinkt.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met het geluid dat uit die 901s komt.

Foto’s van elders wegens karma gebrek. Dezelfde trompetvoeten heb ik ook. De foto’s zijn trouwens serie 4, maar die zien er exact hetzelfde uit als de 3.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

karel-jacobse schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:04:
Voor de L/R speakers in mijn stereo gebruik ik Bose 901 serie 3 (ca. 1977). Ik heb ze jaren geleden gekocht van een Duitse reseller die ze restaureert (lees: speakertjes van nieuwe randjes voorzien). De bijbehorende equalizer heb ik uiteindelijk vervangen door een moderne DSP na wat research naar de juiste eq. curve.

Voordeel van die (8x8)DSP is dat ik ook de center speaker ermee aanstuur, en de 901s met een sub gecross-overd heb. Met zo’n cross-over is het lekker tweaken tot het naar eigen smaak het beste klinkt.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met het geluid dat uit die 901s komt.

Foto’s van elders wegens karma gebrek. Dezelfde trompetvoeten heb ik ook. De foto’s zijn trouwens serie 4, maar die zien er exact hetzelfde uit als de 3.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat was toch de 'top' serie van Bose destijds, en die werden volgens mij nog best behoorlijk goed getest.

Hoe klinkt dat nou? (prijs/kwaliteit) :P

• karel-jacobse
Ramzzz schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:05:
[...]

Dat was toch de 'top' serie van Bose destijds, en die werden volgens mij nog best behoorlijk goed getest.

Hoe klinkt dat nou? (prijs/kwaliteit) :P
Met een beetje zoeken koop je een goeie set voor 300 a 400 euro op de marktplaatsen. Met goed bedoel ik dan alle speakertjes in orde, maar ook een mooie kast zonder beschadigingen aan het hout. Ik vind dat best ok kwa prijs/prestatie (maar ik vind de klank zelf erg goed, de meningen over Bose zijn verdeeld zullen we maar zeggen). Wat het extra leuk maakt is dat ze uit 1976-1978 komen.

De equalizer is vrij makkelijk te vervangen door een simpele DSP (minidsp 2x4 bijv). Maar een originele eq. is natuurlijk ook leuk.

Maar het is oppassen met de tweedehands exemplaren (ik heb wel eens een zeperd gehad), zoals alle 40 jaar oude spullen vermoed ik.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

karel-jacobse schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:13:
[...]

Met een beetje zoeken koop je een goeie set voor 300 a 400 euro op de marktplaatsen. Met goed bedoel ik dan alle speakertjes in orde, maar ook een mooie kast zonder beschadigingen aan het hout. Ik vind dat best ok kwa prijs/prestatie (maar ik vind de klank zelf erg goed, de meningen over Bose zijn verdeeld zullen we maar zeggen). Wat het extra leuk maakt is dat ze uit 1976-1978 komen.

De equalizer is vrij makkelijk te vervangen door een simpele DSP (minidsp 2x4 bijv). Maar een originele eq. is natuurlijk ook leuk.

Maar het is oppassen met de tweedehands exemplaren (ik heb wel eens een zeperd gehad), zoals alle 40 jaar oude spullen vermoed ik.
Equalizer? :?

• Tusk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23-03 12:35

Tusk

Om daarom!

Cool topic. Misschien dat jullie me kunnen helpen:
Ik heb nog steeds mijn vader zijn Technics SU Z2 op zolder staan (met speakerset)
Ik heb deze ooit opgeblazen en de elektronica boer kon hem niet meer repareren omdat hij nergens meer aan het onderdeel kon komen.

Hebben jullie wellicht een idee waar ik nog onderdelen zou kunnen komen? Moet bekennen dat hij al een jaar of 10 op zolder staat en ik het precieze defect niet meer weet :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• .Maarten
Bij de Bose 901 hoort een actieve equalizer. Daarom zit er ook zo'n mooi stickertje onderop:

• karel-jacobse
Die 901s heeft 9 identieke drivers (full-range, geen scheidingsfilters) die een equalizer nodig hebben op bijv. de tape loop van je versterker (ik heb m tussen de prepro en de eindversterkers) om bepaalde frequenties te boosten en andere te dimmen om er correct geluid uit te krijgen. Die zit er normaliter bij als je ze koopt, maar soms ook niet.

• .Maarten
Tusk schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:21:
Ik heb nog steeds mijn vader zijn Technics SU Z2 op zolder staan (met speakerset)
Ik heb deze ooit opgeblazen en de elektronica boer kon hem niet meer repareren omdat hij nergens meer aan het onderdeel kon komen.

Hebben jullie wellicht een idee waar ik nog onderdelen zou kunnen komen? Moet bekennen dat hij al een jaar of 10 op zolder staat en ik het precieze defect niet meer weet :)
Je zult eerst moeten weten wat kapot is en daarna kijken of er een hedendaagse vervanger voor is of nog ergens oude voorraad ligt.

• kingmace
Tusk schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:21:

[Afbeelding]

Die versterker maakt gebruik van een STK2038 IC module als eindversterker. Als, zoals je zelf al aangeeft, deze opgeblazen is zal het lastig worden om dit te repareren omdat deze modules niet meer te verkrijgen zijn.

• Tusk

Tusk

Om daarom!

kingmace schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:03:

Die versterker maakt gebruik van een STK2038 IC module als eindversterker. Als, zoals je zelf al aangeeft, deze opgeblazen is zal het lastig worden om dit te repareren omdat deze modules niet meer te verkrijgen zijn.
Ik kan ze wel op ebay.com vinden, of moet ik hier ver van weg blijven?

• kingmace
Tusk schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:19:
[...]

Ik kan ze wel op ebay.com vinden, of moet ik hier ver van weg blijven?
Je weet dan helaas nooit of je een echte of een Chinese nepper te pakken hebt :'(

• Ray
kingmace schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:26:
[...]

Je weet dan helaas nooit of je een echte of een Chinese nepper te pakken hebt :'(
werken die dan niet ?

ik kwam op alie ook voor weinig zo'n stk tegen voor een ander hobby verstekertje van me namelijk ?

• kingmace
Garantie tot aan de deur. Je weet bij die kopieen niet of ze volgendoen aan de specs met alle gevolgen van dien. Zoek maar op het grote net dan lees je het wel.

• Tusk

Tusk

Om daarom!

Nou ja, kapot is ie toch al :)

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20:56

Vanuit Ierland: STK2038. € 6,14 pst / min. bestel order € 20,-

• rcor
Of vanuit het verenigd koninkrijk (Engeland):
https://www.ebay.nl/itm/201682268309

• Ray
waarbij je van beiden natuurlijk niet zeker weet of het gewoon resellers zijn van de stk modules van alie

https://www.aliexpress.co...125240&SearchText=stk2038

Ray wijzigde deze reactie 26-11-2018 21:54 (16%)

• Sharky
  • Registratie: september 1999

Sharky

Skamn Dippy!

Voor dat geld en een versterker die toch al stuk is zou ik het gewoon proberen geloof ik ...

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:54
Videopac schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:31:
Toen ook @rcor en @Ramzzz beaamden dat dit een goede reciever is werd ik toch wel nieuwsgierig naar het apparaat. :) Op Marktplaats zie ik er een aantal staan, soms in combinatie met de CDX-9 of CDX-10 CD speler. Daarnaast is er ook een AX-V10 reciever kwam ik achter, de AV variant met video in/outputs.
Wat is nou een beetje een redelijke prijs voor een AX-10 plus CD speler combo? Is die 100 euro teveel?

Zou een versterker als deze eigenlijk ook al nagekeken moet worden? Hij komt uit eind negentiger jaren zie ik. Of is hij daarmee nog te jong voor een revisie?

Mijn platencollectie op Discogs

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

musicfreak schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:22:
[...]

Toen ook @rcor en @Ramzzz beaamden dat dit een goede reciever is werd ik toch wel nieuwsgierig naar het apparaat. :) Op Marktplaats zie ik er een aantal staan, soms in combinatie met de CDX-9 of CDX-10 CD speler. Daarnaast is er ook een AX-V10 reciever kwam ik achter, de AV variant met video in/outputs.
Wat is nou een beetje een redelijke prijs voor een AX-10 plus CD speler combo? Is die 100 euro teveel?

Zou een versterker als deze eigenlijk ook al nagekeken moet worden? Hij komt uit eind negentiger jaren zie ik. Of is hij daarmee nog te jong voor een revisie?
Ik heb er €50 voor gelapt, incl. verzenden, en ‘out of the box’ doet hij het prima.

Wel de RX-10 reciever, overigens.

Maar ik ben niet zo’n doe-het-zelver, qua elektronica. ;)

• Videopac
musicfreak schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:22:
[...]

Op Marktplaats wordt nog wel zo'n 100 euro geboden voor een AX-10. CD-spelers, tuners, cassettedecks: wat de gek ervoor geeft.

Het is gewoon een leuke versterker: compact maar wel krachtig, hoge dempingsfactor, mooi uiterlijk. AX-10 was nieuw 900 gulden. Je had ook nog een AX-9 (minder vermogen), TX-10 tuner, RX-10 receiver (AX-9 + TX-10), RX-V10 (RX-10 + 3x15W extra (meer dan genoeg(!)), KX-10 cassettedeck en een minidisk speler.

Of ze al een revisie nodig hebben: tsja: in het algemeen kan het geen kwaad zo'n versterker na 20 jaar eens wat onderhoud en afregeling te geven. Dat kost geld, maar is het wel waard. Voor 100 euro + revisie koop je geen nieuwe versterker.

Pagina: 1 ... 80 ... 84 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True