Had ooit de Sony Sports...wat was ik goed voor dat ding, nadat die uit regenbui kwam, ik gelijk droog deppen etc. Toch viel opeens spontaan uit elkaar.
Geweldig! Ik zie mijn eerste walkman, de WM-20 ook liggen. Mooie verzameling. Zelf heb ik verder een sports gehad, WM-75, een blauwe (99% van de Sports walkmans waren geel). En een Aiwa PC-202C.PD2JK schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:57:
Cool, keer wat anders dan Sony. En met een 5-band equalizer.
Uit de oude doos:
[afbeelding]
Mijn huidige verzameling ligt op zolder en is sterk uitgedund, maar de TPS-L2's gaan nooit weg!
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Mijn eerste ligt er volgens mij ook tussen een DD2
Dat was een fijne Walkman. Later een kleinere gekocht het typenummer weet ik niet meer, Er ging 1 penlight in, het batterijvak stak wat uit. De rest van de walkman was dunner.
oh cool, walkmans. Ik had vroeger een WM FX-43:
http://www.walkman-archive.com/wa/project/sony-wm-fx43/
Die heb ik helaas niet meer. Wel nog een Aiwa, met een "accu" (een heuse lood/zuur accu
) en een afstandbediening in het snoer
http://www.walkman-archive.com/wa/project/sony-wm-fx43/
Die heb ik helaas niet meer. Wel nog een Aiwa, met een "accu" (een heuse lood/zuur accu
MIjn laatste walkman lig ook nog steeds in de lade. Heeft als het goed is geen last van snaarproblemen - was een direct drive met dual motor 
Eerste walkman van mijn zusje was trouwens wel een ultiem pauperding: niks autoreverse, niks dolby, alleen doorspoelen en niet terugspoelen. Met name dat laatste was irritant, je kon dus nooit een nummer nog eens luisteren zonder eerst de tape om te draaien
Maar ja, het was een Yoko, dus wat wil je
Eerste walkman van mijn zusje was trouwens wel een ultiem pauperding: niks autoreverse, niks dolby, alleen doorspoelen en niet terugspoelen. Met name dat laatste was irritant, je kon dus nooit een nummer nog eens luisteren zonder eerst de tape om te draaien

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Yoko inderdaad. Kwam veel voor. En dan OK vet gedrukt in de naam :’)The Eagle schreef op maandag 28 mei 2018 @ 21:43:
MIjn laatste walkman lig ook nog steeds in de lade. Heeft als het goed is geen last van snaarproblemen - was een direct drive met dual motor
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik had vroegah een Aiwa HS-PX303 walkman. Een perfect ding dat ik jaaaren heel intensief gebruikt heb. Kostte me als student een rib uit mijn lijf, het was een duur ding toen, het vlaggeschip van Aiwa in die tijd.
Vraag me nu alleen af waar dat ding gebleven is. Zal wel ergens diep in een doos op zolder of bij mijn ouders liggen. De remote die er bij zat zal ik wel nooit meer terugvinden, maar dat "high end" spelertje moet ik toch eens terug gaan zoeken.

- full-logic feather touch transport controls
- ultimate iteration of the "alpha" transport
- auto-reverse playback
- metal tape capability
- Dolby B and C noise reduction
- bi-directional head azimuth alignment system
- narrow gap amorphous alloy HX-contoured head
- remote controller
- fully metallic chassis
Vraag me nu alleen af waar dat ding gebleven is. Zal wel ergens diep in een doos op zolder of bij mijn ouders liggen. De remote die er bij zat zal ik wel nooit meer terugvinden, maar dat "high end" spelertje moet ik toch eens terug gaan zoeken.

- auto-reverse playback
- metal tape capability
- remote controller
- fully metallic chassis
Ik heb diversen walkmans gehad in het verleden... O.a. Sound & Vision ding van de Hema, Panasonic (model onbekend), Sony walkman (ik meen de WM-EX116)…Geen een van allen heb ik nog in mijn bezit...
Echter ben ik nooit gestopt met het spelen van cassettebandjes en mijn walkmans zijn altijd uren blijven maken...
Momenteel heb ik meerdere walkmans tot mijn beschikking...
- Panasonic RQ-SX32:

Plaatje even geleend van internet, maar dit is het model in kwestie... zo'n 4,5 tot 5 jaar geleden nieuw uit de doos gehaald... Vorig jaar nog laten repareren omdat hij zo lekker klinkt en de koppen weinig slijtage bevatten door de weinige speel uren nadat deze defect is geraakt...
- Sony WM-EX508:

Plaatje weer even geleend van Internet... Niet de mijne dus, maar wel dat model...
Overgenomen van iemand via Markplaats.nl om de reparatie van mijn Panasonic te overbruggen (het leek er even op dat de reparatie niet zou lukken omdat het defecte onderdeel niet meer verkrijgbaar zou zijn)… Nieuwe snaren erop gezet en spelen maar!
- AGK cassette converter van de Aldi:

Ooit gekocht om als Walkman te dienen, maar het ding bleek toch niet zo heel geweldig, maar voor in de auto bleek het toch een interessante speler te zijn omdat de AGK zich via USB laat voeden, kost het afspelen van cassettebandjes geen batterijen in de auto, maar het is geluidstechnisch zeker geen topper van een walkman (of cassette naar pc omzetter)… Vooral de motor bijgeluiden tijdens het digitaliseren van bandjes stoort mij enorm... Cassettes kun je dus beter met een goede losse cassettedeck digitaliseren...
Echter ben ik nooit gestopt met het spelen van cassettebandjes en mijn walkmans zijn altijd uren blijven maken...
Momenteel heb ik meerdere walkmans tot mijn beschikking...
- Panasonic RQ-SX32:

Plaatje even geleend van internet, maar dit is het model in kwestie... zo'n 4,5 tot 5 jaar geleden nieuw uit de doos gehaald... Vorig jaar nog laten repareren omdat hij zo lekker klinkt en de koppen weinig slijtage bevatten door de weinige speel uren nadat deze defect is geraakt...
- Sony WM-EX508:

Plaatje weer even geleend van Internet... Niet de mijne dus, maar wel dat model...
Overgenomen van iemand via Markplaats.nl om de reparatie van mijn Panasonic te overbruggen (het leek er even op dat de reparatie niet zou lukken omdat het defecte onderdeel niet meer verkrijgbaar zou zijn)… Nieuwe snaren erop gezet en spelen maar!
- AGK cassette converter van de Aldi:

Ooit gekocht om als Walkman te dienen, maar het ding bleek toch niet zo heel geweldig, maar voor in de auto bleek het toch een interessante speler te zijn omdat de AGK zich via USB laat voeden, kost het afspelen van cassettebandjes geen batterijen in de auto, maar het is geluidstechnisch zeker geen topper van een walkman (of cassette naar pc omzetter)… Vooral de motor bijgeluiden tijdens het digitaliseren van bandjes stoort mij enorm... Cassettes kun je dus beter met een goede losse cassettedeck digitaliseren...
Is wel geld waard! Op mijn 202 werd best geboden toen ik hem op Marktplaats zetten. Uiteindelijk verkocht voor 39 euro. Jouw Aiwa is ook erg goed om de redenen die je zelf al aangaf.arsimo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 23:38:
Ik had vroegah een Aiwa HS-PX303 walkman. Een perfect ding dat ik jaaaren heel intensief gebruikt heb. Kostte me als student een rib uit mijn lijf, het was een duur ding toen, het vlaggeschip van Aiwa in die tijd.
[afbeelding]
- auto-reverse playback
- metal tape capability
- remote controller
- fully metallic chassis
Gosh, wat een mooie walkmans idd! 
Ik was 'vroegah' best jaloers op leeftijdsgenoten of familieleden die zo'n high end walkman hadden.
Toen ik er uiteindelijk ook een walkman kon kopen bleef het bij een gewone simpele Sony zonder autoreverse en dergelijke. Wel met FM radio (dat wilde ik wel heel graag) en inmiddels had ik thuis al wel een goed cassettedeck, waarmee ik op Chrome tapes opnames kon maken die qua kwaliteit nauwelijks onder deden voor CD. Op de walkman vond ik dat toch fantastisch klinken
Ik was 'vroegah' best jaloers op leeftijdsgenoten of familieleden die zo'n high end walkman hadden.
Toen ik er uiteindelijk ook een walkman kon kopen bleef het bij een gewone simpele Sony zonder autoreverse en dergelijke. Wel met FM radio (dat wilde ik wel heel graag) en inmiddels had ik thuis al wel een goed cassettedeck, waarmee ik op Chrome tapes opnames kon maken die qua kwaliteit nauwelijks onder deden voor CD. Op de walkman vond ik dat toch fantastisch klinken
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Bij het zien van deze marktplaats advertentie ging het kwijl toch echt wel langs mijn mond naar beneden lopen: https://link.marktplaats.nl/m1284368558

Alleen, hij is tegenwoordig jammerlijk genoeg poepie duur om te kopen (het zou mij niets verbazen dat de tweedehands waarde tegenwoordig net zo hoog is als de aankoop waarde toen hij nieuw te koop was)...
Maar, man man... Wat zou ik die graag hebben in zeer goede staat...

Alleen, hij is tegenwoordig jammerlijk genoeg poepie duur om te kopen (het zou mij niets verbazen dat de tweedehands waarde tegenwoordig net zo hoog is als de aankoop waarde toen hij nieuw te koop was)...
Maar, man man... Wat zou ik die graag hebben in zeer goede staat...
Heb een Panasonic RQ-S75, is technisch vergelijkbaar met die Sony (zie elders in het topic) maar heeft ook een DSP als extra. Gaat ook noet weg
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zo'n WM-D6C heb ik ook nog, compleet met ingegraveerd NOS-Radio serienummer. Heb z'n grote broer de TC-D5 PRO II ook, ex Wereldomroep 
Mooi speelgoed is dat.
Ik heb deze avond mijn Philips N5756 van nieuwe tandwieltjes voorzien. Die dingen worden broos en brokkelen dan kapot. Vervangen is een fluitje van een cent.

(Foto gejat van het internet)
Gaaf deck is het. En het wordt inmiddels tijd om de hele collectie dikke cassettedecks (en dat zijn er best wel veel inmiddels...) mooi in een groot wandrek op te stellen en allemaal speelklaar aan te sluiten. De plek heb ik al gereserveerd, nu nog zin, tijd en geld
Mooi speelgoed is dat.
Ik heb deze avond mijn Philips N5756 van nieuwe tandwieltjes voorzien. Die dingen worden broos en brokkelen dan kapot. Vervangen is een fluitje van een cent.

Gaaf deck is het. En het wordt inmiddels tijd om de hele collectie dikke cassettedecks (en dat zijn er best wel veel inmiddels...) mooi in een groot wandrek op te stellen en allemaal speelklaar aan te sluiten. De plek heb ik al gereserveerd, nu nog zin, tijd en geld
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Ik heb ooit de Philips N2554 gehad... Nog altijd spijt van gehad dat ik die weg gedaan heb... twee stuks over genomen van iemand voor slechts 45 euro, maar de tandwielen van beiden decks legden binnen 3 uur spelen het loodje na overname... Helaas nooit de moeite genomen om ze te repareren... Achteraf gezien de beste decks die ik heb gehad ondanks de korte duur dat ze hier waren en de slechtste beslissing om ze weer terug te brengen naar de verkoper om mijn geld terug te krijgen (vooral als je de huidige dag waarde bekijkt)...mentalmadnizz schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:19:
Zo'n WM-D6C heb ik ook nog, compleet met ingegraveerd NOS-Radio serienummer. Heb z'n grote broer de TC-D5 PRO II ook, ex Wereldomroep
Mooi speelgoed is dat.
[afbeelding]
Ik heb in het verleden de N5846 en de N2552 gehad, beiden kapot gegaan aan die rottandwieltjes, maar destijds waren er nog geen vervangers voorhanden. Wel af en toe spijt gehad natuurlijk, maar deze N5756 in smerige en defecte toestand was slechts 15 euro dus met een beetje poetswerk en wat knutselen is het een prachtige toevoeging aan de collectie 
Ben er nog niet helemaal klaar mee, de tellersnaar moet nog vervangen worden en het deck kan wel een afregeling gebruiken. De tapes die ik op mijn huidige huiskamerdeck opgenomen heb (een JVC DD-9) klinken subliem op die Philips, maar z'n eigen opnames klinken een stuk minder. Moet beter kunnen dus
Ben er nog niet helemaal klaar mee, de tellersnaar moet nog vervangen worden en het deck kan wel een afregeling gebruiken. De tapes die ik op mijn huidige huiskamerdeck opgenomen heb (een JVC DD-9) klinken subliem op die Philips, maar z'n eigen opnames klinken een stuk minder. Moet beter kunnen dus
Wellicht even de koppen demagnetiseren en reinigen... En dan maar hopen dat het geen versleten opname kop is... Want dan ziet er minder mooi uit... Volgens mij is dit model ook een goedkopere uitvoering van de N5846, zit het schil 'm met name in de analoge bandteller die bij de N5846 digitaal is en de computer coded search techniek die deze N5756 niet heeft...mentalmadnizz schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:34:
Ik heb in het verleden de N5846 en de N2552 gehad, beiden kapot gegaan aan die rottandwieltjes, maar destijds waren er nog geen vervangers voorhanden. Wel af en toe spijt gehad natuurlijk, maar deze N5756 in smerige en defecte toestand was slechts 15 euro dus met een beetje poetswerk en wat knutselen is het een prachtige toevoeging aan de collectie
Nee, die kop staat goed. De elektronica heeft wat afregeling nodig.
De N5756 is een driekopper, dus met nabandcontrole. De N5846 is een tweekopper met losse pulskop voor dat zoeksysteem.
De N5756 is een driekopper, dus met nabandcontrole. De N5846 is een tweekopper met losse pulskop voor dat zoeksysteem.
Even een leuke video van Techmoan die ik zowel hier als in het "Het grote vinyl topic deel 2" plaats omdat het een crosspost is die zowel hier als daar past... Een compacte radio met bandrecorder en platenspeler in één… Heel apart in ieder geval...
Iets van andere orde... Tijdens het doorspitten van de zolder enige tijd geleden kwam ik deze doos tegen per toeval:
Iets ging mij dagen over mijn jonge jaren van rond het jaar 1990 en in eens wist ik het weer: In deze doos zit of zat mogelijk nog een Sound & Vision 39341001 midi-set met cassettedeck en platen speler van de Hema die volgens mij ooit op mijn slaapkamer gestaan had... Snel de doos geopend en geconstateerd dat de audioset er niet meer in zat
Niet te min werd mijn bevinding bevestigd nadat ik een hele rits aan foto negatieven tegen kwam en ik deze had gedigitaliseerd met een foto film scanner:

Aan de linkerzijde zien we nog bij een stel kleine speakers nog een Walkman (geen idee welk merk en type, wist nog niet eens meer dat ik die heb gehad) en aan de rechter zijde staat de knal rood / geel / grijs / blauwe Sound & Vision set...
Zou deze set inmiddels niet vintage genoegd zijn geweest? Als ik 'm terug gevonden had, had ik 'm gegarandeerd werkend proberen te krijgen... Niet omdat hij geld technisch gezien de moeite waard zou zijn om op te knappen (hij brengt geen drol op) maar wel omdat het sentiment naar het verleden mij dan toch had over gehaald en het mij aan vroeger doet denken...
[ Voor 75% gewijzigd door rcor op 01-06-2018 20:34 ]
Grappig @rcor die Sound & vision set, ik herinner hem me nog. In mijn herinnering is hij echter zwart, wist niet dat 'ie er ook in deze fancy kleurencombinatie is geweest. Heb zelf lang een Sound & vision walkman met bass boost gehad, die officieel natuurlijk geen walkman mocht heten. Zo'n Hema apparaatje kon ik als 12 jarige wel betalen, die Sony's waren veel te duur.
Hema heeft hem in meerdere kleuren geleverd. S&V was destijds hun huismerk, deden o.m. ook walkmans, (wekker)radio's en speakers. Meeste spul was rebranded Yoko als ik me niet vergis, die spullen en die van Yoko leken iig verdraaid veel op elkaar.
Kan me ook nog wel herinneren dat ik me er als jochie van 12 aan stond te vergapen.
Wat dat betreft hele goede jeugdherinneringen aan de Philips personeelswinkel in Eindhoven. Wat een snoepwinkel was dat (zowel die aan de Gagelstraat als de latere nog veel grotere in het PSV stadion). Er zijn meerdere redenen dat ik de Philips Magazines van 1990-1995 uit mijn hoofd ken en dat is er een van
Kan me ook nog wel herinneren dat ik me er als jochie van 12 aan stond te vergapen.
Wat dat betreft hele goede jeugdherinneringen aan de Philips personeelswinkel in Eindhoven. Wat een snoepwinkel was dat (zowel die aan de Gagelstraat als de latere nog veel grotere in het PSV stadion). Er zijn meerdere redenen dat ik de Philips Magazines van 1990-1995 uit mijn hoofd ken en dat is er een van
@musicfreak en @The Eagle
Het is ook extreem goedkoop gebouwd... Ik wist alleen niet dat er diversen kleuren waren... Geen idee welk model nummer die Yoko dan zou hebben... Kom ook weinig over dit setje tegen... 't enige wat ik zeker weet is dat het weinig versterkervermogen heeft en dat de speakers middels een tulp plug wordt aangesloten op de radio... Waarschijnlijk zal hij flink vervormen als je het volume open zet, maar dat zal ik niet meer te weten komen zolang ik het setje niet heb...
Yes! even zoeken op Google en ik heb in ieder geval de walkman ge-identificeert... Het blijkt een Audiosonic te zijn, model CT 155... Een hele goedkope van slechts een paar cent:

Wat dat betreft had ik ook in die tijd geen cent te makken en daardoor had ik deze goedkope prul indertijd...
Het is ook extreem goedkoop gebouwd... Ik wist alleen niet dat er diversen kleuren waren... Geen idee welk model nummer die Yoko dan zou hebben... Kom ook weinig over dit setje tegen... 't enige wat ik zeker weet is dat het weinig versterkervermogen heeft en dat de speakers middels een tulp plug wordt aangesloten op de radio... Waarschijnlijk zal hij flink vervormen als je het volume open zet, maar dat zal ik niet meer te weten komen zolang ik het setje niet heb...
Yes! even zoeken op Google en ik heb in ieder geval de walkman ge-identificeert... Het blijkt een Audiosonic te zijn, model CT 155... Een hele goedkope van slechts een paar cent:

Wat dat betreft had ik ook in die tijd geen cent te makken en daardoor had ik deze goedkope prul indertijd...
[ Voor 32% gewijzigd door rcor op 01-06-2018 21:55 ]
Offtopic:
Mijn Marantz ST-310 ontvangt FM en AM heel slecht,
De antenne is een rechthoekig van vorm met een gat erin (ring).
Opvallend wordt het kwaliteit beter als ik een hogere radiofrequentie kies.
Misschien beledig ik jullie maar mijn Erres radio uit jaren 80 linkt veel beter dan een Marantz tuner die ik nu heb. Uiteraard beiden aangesloten op een Marantz versterker uit 2000.
Een dvb-t antenne aansluiten werkt niet AM en FM te verbeteren.

Opvallend genoeg werkt een coax-kabel wel goed als antenne
Mijn Marantz ST-310 ontvangt FM en AM heel slecht,
De antenne is een rechthoekig van vorm met een gat erin (ring).
Opvallend wordt het kwaliteit beter als ik een hogere radiofrequentie kies.

Misschien beledig ik jullie maar mijn Erres radio uit jaren 80 linkt veel beter dan een Marantz tuner die ik nu heb. Uiteraard beiden aangesloten op een Marantz versterker uit 2000.
Een dvb-t antenne aansluiten werkt niet AM en FM te verbeteren.

Opvallend genoeg werkt een coax-kabel wel goed als antenne
[ Voor 53% gewijzigd door MedionAkoya op 01-06-2018 23:30 ]
Trein?
Wat is je probleem, anders dan een volledig gebrek aan begrip van hoe radio werkt?
Wil je hulp, of wil je alleen maar klagen? Ook een optie, maar wellicht het verkeerde forum.
I don't like facts. They have a liberal bias.

Gerestaureerde elektrostaten? Of van een oud vrouwtje geweest en nooit harder dan 60dB gegaan?
Nee nog niet gerestaureerd. Tenminste niet bij mij bekent. De vorige eigenaar had er geen ruimte voor en had een brom in zijn platenspeler zitten en ze daarom amper gebruikt maar wel met de stroomkabel erin laten staan.
Ze zijn compleet stil als ik de versterker uit zet. Al gaat dat waarschijnlijk weinig gebeuren. Daar klinken ze te goed voor.
Ze zijn compleet stil als ik de versterker uit zet. Al gaat dat waarschijnlijk weinig gebeuren. Daar klinken ze te goed voor.
Maar ook je 33/303 zijn al behoorlijk vintage. Ik hoop dat je 303's inmiddels al wel nieuwe elco's hebben?
Wat is de reden dat je er 3 hebt staan?
Jaa hoor, Quad elektrostaten, ik wil niet (maar eigelijk wel) weten voor hoe weinig je die hebt meegekregen?
Maar als reden "geen ruimte" te horen krijgen, krijg ik onrustig gevoel van, ben met die reden als excuus eens opgelicht.
Maar als reden "geen ruimte" te horen krijgen, krijg ik onrustig gevoel van, ben met die reden als excuus eens opgelicht.
Ja die hebben nieuwe elco's gehad. Er ligt ook nog een extra 33 te wachten op een nieuwe slope potmeter. Ik zocht een extra 303 voor bi-amp maar kwam een set van 2x 303 en een 33 tegen voor een te mooie prijs. Dus nu liggen er een paar stof te vangen tot ik een ander bureau heb en ik ze op de studeerkamer kwijt kan.jeronimo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:23:
[...]
Maar ook je 33/303 zijn al behoorlijk vintage. Ik hoop dat je 303's inmiddels al wel nieuwe elco's hebben?
Wat is de reden dat je er 3 hebt staan?
Ik ga de prijs niet openlijk noemen. Maar het was een hele goede prijs. En daar kon ik ze niet voor laten liggen. En uiteraard heb ik ze eerst samen met de vorige eigenaar getest. Hij begon toch wel even te twijfelen of hij er wel goed aan deed door ze weg te doen. Tot zijn vrouw zei dat ze er echt geen ruimte voor haddenSjah schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:25:
Jaa hoor, Quad elektrostaten, ik wil niet (maar eigelijk wel) weten voor hoe weinig je die hebt meegekregen?
[ Voor 36% gewijzigd door .Maarten op 02-06-2018 21:30 ]
Mooi, heel mooi. Die niet-Quad, is dat een Dual CS-741Q?
Dankje. Bijna goed. Dat is een Dual CS-728Q. Het kleine broertje van de CS-741Q.Videopac schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:06:
[...]
jeronimo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:23:
Ik hoop dat je 303's inmiddels al wel nieuwe elco's hebben?

tl;dr: Als je nu een Quad 33/303 setje hebt mag ik hopen dat die beter hebben gehad dan interwebs kletspraat en enkel nieuwe elco's omdat 15 jaar nadat de laatste van de band liep een of andere Taiwanees een tijd slechte condensatoren verkocht.
Alsof je het gaspedaal in je Ferrari 365 California (1969) vervangt omdat Toyota in Amerika in 2009 rotte gaspedalen gebruikt heeft. En de rest van de potentiële problemen niet nakijkt.
Mwa het was wel tijd.
Ik heb nog 2 foto's van de oude elco's van 2 van de 303's.
Vervangen was wel aan te raden;)

Ik heb nog 2 foto's van de oude elco's van 2 van de 303's.
Vervangen was wel aan te raden;)

Je hebt ze vast niet bewaard. Want het zou leuk zijn om ze na te meten en te zien of ze nog voldoen aan hun originele specs. De twee die gelekt hebben zullen een deel van hun capaciteit missen maar scoren qua inwendige weerstand (ESR) waarschijnlijk nog prima.
Ze liggen hier nog naast mij. Ik heb alleen niet echt een goede meter voor dat soort zaken. Ik heb een goedkoop china ding en ze lijken nog wel goed te meten. Capaciteit van de meeste zelfs hoger dan aangegeven.
Hey, de quad 33 en quad 303... Leuk vintage spul... Ik heb / had er ook nog één die wacht op een op knap beurt, maar die ligt op mijn werk momenteel en bleek mogelijk van een collega te zijn die 'm in de kelder had bewaard...
Toen ze daar gingen opruimen vroegen ze of ik in iets interesse had en toen dacht ik: die quads zijn nu van mij... Gratis gekregen omdat het toch oude meuk is (alleen wist ik nog niet dattie mogelijk van een collega is / was die 'm daar bewaard had, daar kwam ik onlangs achter toen ik met 'm in gesprek was over die quad set)... Dus ik moet nog even met 'm in conclaaf wat hij er mee wil doen, anders issie de mijne):

Hopelijk kan ik ze binnenkort eens horen spelen... Ze schijnen echt goed te klinken...
Toen ze daar gingen opruimen vroegen ze of ik in iets interesse had en toen dacht ik: die quads zijn nu van mij... Gratis gekregen omdat het toch oude meuk is (alleen wist ik nog niet dattie mogelijk van een collega is / was die 'm daar bewaard had, daar kwam ik onlangs achter toen ik met 'm in gesprek was over die quad set)... Dus ik moet nog even met 'm in conclaaf wat hij er mee wil doen, anders issie de mijne):
Hopelijk kan ik ze binnenkort eens horen spelen... Ze schijnen echt goed te klinken...
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 03-06-2018 13:10 ]
Persoonlijk vind ik ze geweldig klinken. Ze zien er ook nog goed uit. Zou mooi zijn als ze een goed huis kregen en daadwerkelijk worden gebruikt. Je mist ook al een knopje zie ik. Die worden helaas steeds moeilijker te vinden.rcor schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:53:
Hey, de quad 33 en quad 303... Leuk vintage spul... Ik heb / had er ook nog één die wacht op een op knap beurt, maar die ligt op mijn werk momenteel en bleek mogelijk van een collega te zijn die 'm in de kelder had bewaard...
Ik kijk regelmatig op Marktplaats voor ULM elementen en/of de adapter naar 1/2 omdat die zo zeldzaam beginnen te worden. Gisteravond zag ik ineens een adapter van ulm naar 1/2. Zat alleen wel een Dual CS-741Q aan vast zonder element en met wat kleine probleempjes. Toch gisteravond even een mailtje aan gewaagd met de vraag naar een richtprijs. Vanochtend een mailtje terug gehad met een hele mooie prijs. Wel een klein nadeel. Ik moest hem wel ophalen want hij werd niet verzonden. 2 uur en veel kilometer later stond ik met een Dual CS-741Q in mijn handen:PVideopac schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:06:
[...]
Stofkap is in prima staat. En komt van een liefhebber. Hij kreeg alleen zijn Ortofon element niet lekker afgesteld en vond het wel tijd voor wat nieuws na tientallen jaren te hebben genoten van deze Dual. Hij was wel blij dat ik hem opknap en ook echt ga gebruiken. Hij had al meerdere berichten gehad voor alleen de stofkap. Zelfs aan paar van stuur de stofkap maar op en gooi de speler maar weg.
Binnenkort moet ik hem even nakijken. De automaat werkt niet helemaal lekker en de aan/uit knop is ooit vervangen door een schakelaar. Ik wil hem weer in oorspronkelijke glorie herstellen en dan een mooi element erop zetten. Of het ULM element van mijn 728 gebruiken aangezien deze ook prima klinkt.
Die Quads...het is technisch mooi spul en schijnt idd goed te klinken, maar eerlijk is eerlijk, ik zou ze niet hoeven. Oog wil ook wat en ik vind ze echt spuuglelijk. Als ik de hele woonkamer in legerstijl in had gericht was het wat anders geweest wellicht
Eerder alsof de dealer zegt, je remblokken zijn oud en versleten, hoog tijd voor nieuwe.burne schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:45:
[...]
Alsof je het gaspedaal in je Ferrari 365 California (1969) vervangt omdat Toyota in Amerika in 2009 rotte gaspedalen gebruikt heeft. En de rest van de potentiële problemen niet nakijkt.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze 4 elco's eigenlijk altijd als eerste problemen geven. Iets wat ook Trans Tec bevestigde toen ik daar de eerste keer onderdelen bestelde. Na opgave van het serienummer werd je daar uitstekend geholpen.
Elco's hebben een levensduur die in het datasheet staat. Als je er vier vervangt omdat ze oud zijn en de andere zes die even oud zijn laat je zitten ben je niet goed bezig.jeronimo schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:35:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze 4 elco's eigenlijk altijd als eerste problemen geven. Iets wat ook Trans Tec bevestigde toen ik daar de eerste keer onderdelen bestelde. Na opgave van het serienummer werd je daar uitstekend geholpen.

Meest voorkomende probleem met de 303 is overigens instabiliteit of zelfs spontane oscillatie. De triplets in de uitgangen zijn temperamentvolle beestjes en de uitgangscondensator krijgt doordat het volledige uitgangsvermogen er door heen loopt veel meer op z'n donder dan de rest. Dat zijn de twee die gelekt hebben in de foto's van .Maarten. Daar loopt dus 45W wisselstroom doorheen op die zwoele zomeravond met een veel te luid feestje.
Hometaxial vs Epitaxial heeft een behoorlijk verschil in Ft en dus ook temperament.
Weet je zeker dat je in het goede topic reageert?jeronimo schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:51:
Hometaxial vs Epitaxial heeft een behoorlijk verschil in Ft en dus ook temperament.
Volgens Google moet dit ofwel in het homeopathie-topic, of in het geologie-topic. Met vintage audio heeft het in ieder geval niets te maken.
Jazeker, maar ik zal er geen smiley aan wagen.burne schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:59:
[...]
Weet je zeker dat je in het goede topic reageert?
Volgens Google moet dit ofwel in het homeopathie-topic, of in het geologie-topic. Met vintage audio heeft het in ieder geval niets te maken.
Het zijn de fabricage methodes waarmee halfgeleiders geproduceerd werden en worden.
Hometaxial is de oudste, dat is het proces waarmee de originele eindtransistoren van de 303 werden gemaakt. Dat was wel robuust maar de maximale frequentie waarop nog van versterking sprake was lag laag, zo laag dat die niet eens in de datasheets vermeld stond.
Epitaxial is het latere proces. De hiermee geproduceerde transistoren werken tot beduidend hogere frequenties. Ter vergelijk denk 500kHz voor het oude proces tot 2.5MHz voor het nieuwe proces.
Dit kan je in de datasheets terug vinden als de fT.
Het leuke is nu dat bijvoorbeeld een 2N3055 in beide uitvoeringen gemaakt is die qua eigenschappen wel degelijk verschillen. En dat is de valkuil die je bij reparatie van vintage spullen tegen kunt komen.
Ik weet niet of dit apparaat in de categorie vintage valt met zijn leeftijd van maximaal 12 jaar, maar de techniek zeker wel...

Dit weekend op zondag was ik op een carboot sale in het Limburgse Horst... Aldaar trof ik deze Net MD minidisc recorder aan van Sony (in mint staat, niet of nauwelijks gebruikt zo zien)... Ik keek nog eens goed toen ik 'm zag liggen en dacht: dit geloof ik niet: dit lijkt wel de laatste High-end minidisc walkman van Sony die ook nog eens kan opnemen (de Sony MZ-RH1)...
Even Googlen en ja hoor, 't was 'm ook nog... Prijzen op Ebay zijn niet meer normaal:
https://www.ebay.nl/sch/i..._nkw=Sony+MZ-RH1&_sacat=0
Ze doen tussen de 450 euro en de 700 euro op Ebay en ik heb er slechts € 10,- voor betaald!
't enige minpunt was dat de accu ontbrak... Plus punt was dan weer wel dat er geen lekkage resten van een oude accu zichtbaar waren...
Helaas bleek het geen gumstick accu te zijn... Daarom tijdelijk opgelost door 't ding te voeden met een powerbank:

Zodra er wat budget is gaan we de originele accu bestellen ondanks de hoge prijs... Maar zelfs dan zit ik nog ruim onder de dagwaarde van deze minidisc recorder...
Let wel even op de vu-meters op het display... Dat ziet er zo gaaf uit!
Dit weekend op zondag was ik op een carboot sale in het Limburgse Horst... Aldaar trof ik deze Net MD minidisc recorder aan van Sony (in mint staat, niet of nauwelijks gebruikt zo zien)... Ik keek nog eens goed toen ik 'm zag liggen en dacht: dit geloof ik niet: dit lijkt wel de laatste High-end minidisc walkman van Sony die ook nog eens kan opnemen (de Sony MZ-RH1)...
Even Googlen en ja hoor, 't was 'm ook nog... Prijzen op Ebay zijn niet meer normaal:
Ze doen tussen de 450 euro en de 700 euro op Ebay en ik heb er slechts € 10,- voor betaald!
't enige minpunt was dat de accu ontbrak... Plus punt was dan weer wel dat er geen lekkage resten van een oude accu zichtbaar waren...
Helaas bleek het geen gumstick accu te zijn... Daarom tijdelijk opgelost door 't ding te voeden met een powerbank:
Zodra er wat budget is gaan we de originele accu bestellen ondanks de hoge prijs... Maar zelfs dan zit ik nog ruim onder de dagwaarde van deze minidisc recorder...
Geweldige aankoop!rcor schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:39:
Ik weet niet of dit apparaat in de categorie vintage valt met zijn leeftijd van maximaal 12 jaar, maar de techniek zeker wel...
[afbeelding]
Ze doen tussen de 450 euro en de 700 euro op Ebay en ik heb er slechts € 10,- voor betaald!![]()
![]()
[afbeelding]
Ik heb zelf trouwens nog een MZ-NH600, die ik met enige regelmaat nog gebruik
Catch a smile out there!
Heel tof, met de meeste kon je wel opnemen toch. Met deze kun je geloof ik ook MP3 opnemen. Sony minidisc doet me met die afstandsbediening altijd aan deze gouwe ouwe denken, was toen inderdaad high techrcor schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:39:
...
Ze doen tussen de 450 euro en de 700 euro op Ebay en ik heb er slechts € 10,- voor betaald!![]()
![]()
...
Met zo goed als alle Minidisc spelers (portable of niet) kon je opnemen. Sowieso digitaal omdat wat men het meest deed was via SP-DIF (meestal optisch met TOSlink) CD's kopieren op een Mini disc (niet toevallig ook 74 of 80 min als capaciteit) en zo makkelijker (kleiner, schokvrij, eigen selectie) portable muziek te luisteren. In feite wat men later en nu nog met MP3 spelers en smartphones deed en doet.
Analoog opnemen konden ook de meesten. Met de mijne (een mooie Sharp,MD-MS200) heb ik nog aardig wat concertjes (100 - 400 man) opgenomen, zelfs geregeld mogen aansluiten op de mengtafel van de zaal. Mooie opnames zo gemaakt.
Overigens werden Mini-disc speler geregeld door zowel schrijvende pers als radiojournalisten gebruikt om interviews en andere reportages op te nemen. Zelfs met een consumenten draagbare minidisc speler kreeg men fraai resultaat als men een goede microfoon aansloot.
Analoog opnemen konden ook de meesten. Met de mijne (een mooie Sharp,MD-MS200) heb ik nog aardig wat concertjes (100 - 400 man) opgenomen, zelfs geregeld mogen aansluiten op de mengtafel van de zaal. Mooie opnames zo gemaakt.
Overigens werden Mini-disc speler geregeld door zowel schrijvende pers als radiojournalisten gebruikt om interviews en andere reportages op te nemen. Zelfs met een consumenten draagbare minidisc speler kreeg men fraai resultaat als men een goede microfoon aansloot.
Nee hoor, veel portables waren playback onlyarsimo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:46:
Met zo goed als alle Minidisc spelers (portable of niet) kon je opnemen. Sowieso digitaal omdat wat men het meest deed was via SP-DIF (meestal optisch met TOSlink) CD's kopieren op een Mini disc (niet toevallig ook 74 of 80 min als capaciteit) en zo makkelijker (kleiner, schokvrij, eigen selectie) portable muziek te luisteren. In feite wat men later en nu nog met MP3 spelers en smartphones deed en doet.

Okay, ik moet het nuanceren.mentalmadnizz schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:27:
[...]
Nee hoor, veel portables waren playback only
[afbeelding]
Er waren wel flink wat modellen play back portables gemaakt maar zeker buiten Japan e.o. werden die weinig verkocht en zelfs nauwelijks aangeboden. Want om daar wat mee te kunnen moest men of prerecorded minidiscs kopen (grotendeels geflopt, zeker buiten Japan e.o.) of een andere speler hebben (deck bijvoorbeeld) waarmee men wel kon opnemen.
Zie bijvoorbeeld http://www.minidisc.org/equipment_browser.html .
Vandaag maar eens een begin gemaakt met het opknappen van een Dual CS741Q. De vorige eigenaar heeft de aan/uit schakelaar laten vervangen door een tuimelschakelaar. (De aan/uit schakelaar van deze Dual serie is slecht). Helaas hebben ze destijds het plastic waar de schakelaar op vast wordt gezet ook aan moeten passen. Maar ik had nog een 728 liggen voor onderdelen en dit onderdeel was gelukkig hetzelfde. Dus daar heb ik het onderdeel maar alvast uitgehaald. Nu is het wachten op de bestelling van Dualfred en Conrad zodat ik de potmeters schoon kan maken, de steuerpimpel kan vervangen, de juiste aan/uit schakelaar kan monteren en alles even weer fris in vetten en oliën.
Houd je van de straat zullen we maar zeggen
Houd je van de straat zullen we maar zeggen
Mijn eerste Portable minidisk kon ook niet opnemen... Had vooral last van een los contact en kreeg ik gratis bij een Sony MDS-JE520 deck die ik tweedehands had overgenomen...arsimo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:36:
[...]
Okay, ik moet het nuanceren.
Er waren wel flink wat modellen play back portables gemaakt maar zeker buiten Japan e.o. werden die weinig verkocht en zelfs nauwelijks aangeboden. Want om daar wat mee te kunnen moest men of prerecorded minidiscs kopen (grotendeels geflopt, zeker buiten Japan e.o.) of een andere speler hebben (deck bijvoorbeeld) waarmee men wel kon opnemen.
Zie bijvoorbeeld http://www.minidisc.org/equipment_browser.html .
Daarna een andere gezocht en overgenomen via marktplaats, maar dat bleek een aardige kat in de zak: batterijen hadden zitten lekken en het ding was intern flink geroest geraakt...
Dus weer andere zoeken... Toen een Sony MZ-RH700 gekocht welke ik geruime tijd met liefde gebruikt had, want deze ging ook na verloop van tijd spontaan stuk... Daarna een andere werkende MZ-RH700 overgenomen, ander kleurtje maar dat maakt niet uit... Ding heb ik nog steeds en werkt probleemloos, maar is dus nu opgevolgd door een Sony MZ-RH1...
O ja, voor ik het vergeet, de accu die ontbrak bij de MZ-RH1 heb ik inmiddels ook nieuw op de kop getikt... Deze zou vrijdag a.s. binnen kunnen komen (even afwachten)... Dan heb ik de Powerbank niet meer nodig om 'm buiten de deur te kunnen gebruiken!
Edit 07-06-2018 23:38 uur:
Wat een mazzel: de accu kwam vandaag al binnen... Er in gezet en vervolgens werkt het direct in één keer goed!
Nu de accu volledig aan het opladen met een USB-lader zodat ik morgen de nieuwe accu van de minidisc recorder echt kan gaan testen...
Voor nu: genieten!
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 07-06-2018 23:39 ]
Nu geen nieuwe apparaten toegevoegd, maar ik heb eindelijk een meubel gevonden die én diep genoeg is voor de vrij forse preamp met dito tuinslangen eraan en de draaitafel, én het gewicht van alle apparatuur kan hebben, én plek zat heeft voor alle apparaten die erin moeten, én ook nog ongeveer onze smaak is 

Voorheen stond alles in een doorgezakte en gestutte Ikea Lack-tafel, die echt z'n beste tijd al een flinke poos terug gehad heeft. Nu staat het weer zoals het hoort bij dit soort apparatuur

Voorheen stond alles in een doorgezakte en gestutte Ikea Lack-tafel, die echt z'n beste tijd al een flinke poos terug gehad heeft. Nu staat het weer zoals het hoort bij dit soort apparatuur
Ziet er goed uit! Leuke verzameling trouwens.
@mentalmadnizz Is dat een ERA pick-up? Dat merk heb ik lang niet meer gezien. (Heb zelf de 444 gehad, met bladveren arm ophanging; naalddruk was niet makkelijk in te stellen)

Ook leuk de Visaton? ribbons. Bevallen die je goed?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Het is een ERA 6066 met Denon DL103R. Inderdaad is de naalddruk wat tricky omdat de arm zelf corrigeert. Als je een weegschaaltje hebt is het een eitjeOgWok schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:54:
@mentalmadnizz Is dat een ERA pick-up? Dat merk heb ik lang niet meer gezien. (Heb zelf de 444 gehad, met bladveren arm ophanging; naalddruk was niet makkelijk in te stellen)
[afbeelding]
Die Visaton ribbons zitten samen met een Saba "greencone" breedbander in een open baffle, aangestuurd door een EL84 PP buizenversterker. Heerlijke relaxte late night luidspreker die prachtig open en groots klinkt
Soms kom je nog wat leuks tegen.

Geen idee of het nog werkt en wat ie kost maar als er een liefhebber is...
Ik kan vanmiddag kijken of ie er nog staat ( braderie Maaskantje) als er interesse is...

Geen idee of het nog werkt en wat ie kost maar als er een liefhebber is...
Ik kan vanmiddag kijken of ie er nog staat ( braderie Maaskantje) als er interesse is...
Mooi plaatje!mentalmadnizz schreef op zondag 10 juni 2018 @ 00:08:
Nu geen nieuwe apparaten toegevoegd, maar ik heb eindelijk een meubel gevonden die én diep genoeg is voor de vrij forse preamp met dito tuinslangen eraan en de draaitafel, én het gewicht van alle apparatuur kan hebben, én plek zat heeft voor alle apparaten die erin moeten, én ook nog ongeveer onze smaak is
[afbeelding]
Catch a smile out there!
Gekruiste bladveer ophanging van de ERA 444 arm (geen lagers, ziet er wat apart uit)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Die grote foto van @mentalmadnizz Mental....welk voorversterker en welke boxen?
[ Voor 12% gewijzigd door Sjah op 10-06-2018 16:31 ]
Wacht ff, dat bestaat echt?Ad de Jong schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:57:
( braderie Maaskantje)

Nederlands is makkelijker als je denkt
Natuurlijk bestaat dat. Zo onderhand ieder dorp in Brabant heeft jaarlijks wel een of meerdee braderies. Zal niet altijd even groot of kleinschalig zijn, maar ze zijn er zeker
Of ze hebben mij voor de gek gehouden al die jaren dan ik in Den Dungen & het Maaskantje gewoond heb of het bestaat echt
Zou best beide kunnen zijn

Ik had al een tijdje wat problemen met een van de twee Quad 33's. De slope potmeter kraakte extreem. Ik heb een nieuwe besteld maar dat is weer mis gegaan en ik heb de verkeerde potmeter ontvangen. En natuurlijk geen reactie van de winkel waar ik hem had besteld. En aangezien ik toch de Kontact 60, WL en 61 nog klaar had staan na het behandelen van de pitch potmetertjes van de Dual CS741Q heb ik maar even de potmeters van de 33 schoongemaakt. Speelt nu weer probleemloos.
Accuphase C222 en Acoustic Research AR-3a ImprovedSjah schreef op zondag 10 juni 2018 @ 14:56:
Die grote foto van @mentalmadnizz Mental....welk voorversterker en welke boxen?
Voor het vervolg van het schoonmaken van de potmeters, die Kontact sprays zijn erg agressief. Ik heb het zelf opgelost met een gum voor de baan waarover de potmeter heen schuift en alcohol voor het contactpunt die over de track heen gaat..Maarten schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:07:
[afbeelding]
Ik had al een tijdje wat problemen met een van de twee Quad 33's. De slope potmeter kraakte extreem. Ik heb een nieuwe besteld maar dat is weer mis gegaan en ik heb de verkeerde potmeter ontvangen. En natuurlijk geen reactie van de winkel waar ik hem had besteld. En aangezien ik toch de Kontact 60, WL en 61 nog klaar had staan na het behandelen van de pitch potmetertjes van de Dual CS741Q heb ik maar even de potmeters van de 33 schoongemaakt. Speelt nu weer probleemloos.
Misschien een suggestie voor de volgende keer.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Klopt de 60 moet je naspoelen met WL omdat het anders in gaat vreten. De 61 is bedoelt om weer te smeren nadat ze zijn schoongemaakt.Lip schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:36:
[...]
Voor het vervolg van het schoonmaken van de potmeters, die Kontact sprays zijn er agressief. Ik heb het zelf opgelost met een gum voor de baan waarover de potmeter heen schuift en alcohol voor het contactpunt die over de track heen gaat.
Misschien een suggestie voor de volgende keer.
Gum en alcohol werken inderdaad prima. Maar dan moet je de potmeter los halen. En dat was mij voor nu even teveel werk. Mocht ik er weer problemen mee hebben dan worden ze gewoon vervangen want ze zijn nog prima te verkrijgen.
Het is inderdaad veel werk.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Fantastisch!
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Ik weet niet of deze al gedeeld is, maar hier een leuk filmpje over minidic:rcor schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:39:
[afbeelding]
![]()
[afbeelding]
...less is more
die heb ik, naast een minidisk deck, ook van sony, maar eerlijk gezegd nauwelijks gebruikt....mentalmadnizz schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:27:
[...]
Nee hoor, veel portables waren playback only
[afbeelding]
ik had 'm nog niet gezien. Ik gebruik al jaren (nog steeds) MiniDisc, maar heb ook nog nieuwe dingen geleerd. Erg leuk.funk-e schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:54:
Ik weet niet of deze al gedeeld is, maar hier een leuk filmpje over minidic:
[video]
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Welke R2R heb je daar nu staan? Een Teac of ook een Philips? Ziet er op de foto uit als een X-10.mentalmadnizz schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:34:
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 12-06-2018 22:47 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Teac X-1000R
Vandaag een mini-combi, de Sony DHC-MD373 (1999) gescoord.
Een tuner/versterker/md recorder/cd player in-one.
Misschien voor gebruik in de achterkamer...
Bijna alles werkt goed behalve dat de cd player kuren heeft. Die slaat soms over.
En dat was altijd al wat ik had verwacht bij gebruikte cd players/units.
De AB werkt, maar behoort niet bij deze set. Logitech biedt uitkomst...
Ik weet niet wat de vorige gebruikers ermee uitgespookt hebben,
maar aan de achterkant zitten ventilatie uitsparingen, die totaal weggesmolten zijn.
Oplossing: Alle gleuven weg zagen en een fijn metalen rooster erachter plaatsen.

Ook kwam ik de AIWA AD-1800 cassettedeck (1977) tegen, die nog ingeboekt moest worden.
Uiterlijk goed, alleen jammer van de kap, daar zat een hakje in.
Inwendig zal het één en ander vervangen moeten worden.

Zie voor meer info: The Vintage Knob foto is afkomstig v/h internet
Ja! Ik weet het, heb wat met recorders, al sinds de lagerschool tijdperk, nl. in de zestiger jaren...
Een tuner/versterker/md recorder/cd player in-one.
Misschien voor gebruik in de achterkamer...
Bijna alles werkt goed behalve dat de cd player kuren heeft. Die slaat soms over.
En dat was altijd al wat ik had verwacht bij gebruikte cd players/units.
De AB werkt, maar behoort niet bij deze set. Logitech biedt uitkomst...
Ik weet niet wat de vorige gebruikers ermee uitgespookt hebben,
maar aan de achterkant zitten ventilatie uitsparingen, die totaal weggesmolten zijn.
Oplossing: Alle gleuven weg zagen en een fijn metalen rooster erachter plaatsen.

Ook kwam ik de AIWA AD-1800 cassettedeck (1977) tegen, die nog ingeboekt moest worden.
Uiterlijk goed, alleen jammer van de kap, daar zat een hakje in.
Inwendig zal het één en ander vervangen moeten worden.

Zie voor meer info: The Vintage Knob foto is afkomstig v/h internet
Ja! Ik weet het, heb wat met recorders, al sinds de lagerschool tijdperk, nl. in de zestiger jaren...
[ Voor 6% gewijzigd door PE4000 op 15-06-2018 22:09 . Reden: txt + afbeelding toevoeging ]
Wat leuk dat hier nog zoveel MiniDisc gebruikers zijn. Ik had hier sinds 2003 nog een MiniDisc topic op GoT. 
Thuis gebruik ik nog twee Sony decks, de MDS-JE330 en MDS-JE480 en portables MZ-R37 en MR-R50. Dit is mijn favoriet:
Thuis gebruik ik nog twee Sony decks, de MDS-JE330 en MDS-JE480 en portables MZ-R37 en MR-R50. Dit is mijn favoriet:

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Mijn bescheiden MiniDisc gear:

Catch a smile out there!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw audio systeem, laatst nog wezen luisteren naar een bluesound powernode2 met een paar prachtig klinkende B&W speakers. Hangt alleen een aardig prijskaartje aan helaas dus ik ben het nog in overweging aan het nemen.
Afgelopen weekend was ik bij een wat ouder bevriend stel die op het punt staan te verhuizen en dus druk zijn met inpakken en opruimen. Krijg ik de vraag of ik die oude versterker van de slaapkamer met die lompe speakers wil meenemen anders gaan ze de container in. Krijg ik het volgende in mijn handen geduwd :
Yamaha RX-V657:

B&W DM1200 :

Thuis meteen even aangesloten en zeer aangenaam verrast, wat een geluid! Superstrak en warm en om eerlijk te zijn fijner dan wat ik hoorde van die nieuwe B&W's maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Ik heb ineens geen behoefte meer aan een nieuw systeem dus ik ben bezig om deze wat verder uit te breiden. Als eerste een chromecast audio aangesloten om de set iets verder naar het heden te brengen en de volgende stap is een subwoofer om bij films iets vollere bas te creëeren; iemand tips?
Afgelopen weekend was ik bij een wat ouder bevriend stel die op het punt staan te verhuizen en dus druk zijn met inpakken en opruimen. Krijg ik de vraag of ik die oude versterker van de slaapkamer met die lompe speakers wil meenemen anders gaan ze de container in. Krijg ik het volgende in mijn handen geduwd :
Yamaha RX-V657:

B&W DM1200 :

Thuis meteen even aangesloten en zeer aangenaam verrast, wat een geluid! Superstrak en warm en om eerlijk te zijn fijner dan wat ik hoorde van die nieuwe B&W's maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Ik heb ineens geen behoefte meer aan een nieuw systeem dus ik ben bezig om deze wat verder uit te breiden. Als eerste een chromecast audio aangesloten om de set iets verder naar het heden te brengen en de volgende stap is een subwoofer om bij films iets vollere bas te creëeren; iemand tips?
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
@Diepie Je mag je handen dichtknijpen, mooi setje en verder rustig uitbouwen.
Ik was net deze nieuwe cd aan het afspelen en warempel, deze slaat niet over.
En het heeft ook nog CDTXT, wat niet vermeld staat. Gelijk kopiëren op MD.
Ik was net deze nieuwe cd aan het afspelen en warempel, deze slaat niet over.
En het heeft ook nog CDTXT, wat niet vermeld staat. Gelijk kopiëren op MD.

Soms ligt het geld met bakken op straat of in de container van de buurman. :-)Diepie schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:46:
anders gaan ze de container in.
Bekende uitspraak van Bert uit de TV serie "Het zonnetje in huis" van vroeger die hierbij goed past zou nu zijn: "Wat sommige mensen allemaal niet weggooien"...Diepie schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:46:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw audio systeem, laatst nog wezen luisteren naar een bluesound powernode2 met een paar prachtig klinkende B&W speakers. Hangt alleen een aardig prijskaartje aan helaas dus ik ben het nog in overweging aan het nemen.
Yamaha RX-V657:
[afbeelding]
B&W DM1200 :
[afbeelding]
Ja, soms ligt het geld gewoon op straat... Alleen je moet wel even in de gaten hebben wat iets waard kan zijn...
Haha, ik hoor het Bert nog zo zeggen!
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Hier dan nog even mijn stack, die flink gegroeid is na wat kringloopwinkels:

Open reel: Teac A-2300SD
Vinyl: Philips 22AF977 met GP412 element
Head-unit: Marantz NR1606
BD: Marantz UD5005
MD: Sony MDS-JE500
Cassette: Sony TC-KE400S (ik wilde heel graag een cassettedeck met Dolby S) en Teac V-615
De cassettedecks hebben nog even wat aandacht nodig, want ik vermoed dat de Sony een nieuw riempje moet hebben en de kop een beetje scheef zit. De Teac moet denk ik even gesmeerd worden want het loopwerk loopt vast wanneer ik naar het einde van de tape gespoeld heb.

Open reel: Teac A-2300SD
Vinyl: Philips 22AF977 met GP412 element
Head-unit: Marantz NR1606
BD: Marantz UD5005
MD: Sony MDS-JE500
Cassette: Sony TC-KE400S (ik wilde heel graag een cassettedeck met Dolby S) en Teac V-615
De cassettedecks hebben nog even wat aandacht nodig, want ik vermoed dat de Sony een nieuw riempje moet hebben en de kop een beetje scheef zit. De Teac moet denk ik even gesmeerd worden want het loopwerk loopt vast wanneer ik naar het einde van de tape gespoeld heb.
Hoe verwissel jij je platen als ik mag vragen?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Op dit moment: Niet.Touchdomex schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:57:
Hoe verwissel jij je platen als ik mag vragen?
Ik heb alles alleen even zo opgeborgen omdat ik aan het opruimen ben en er een nieuw meubel moet komen, dus de definitieve inrichting is er nog niet helemaal.
Zojuist teruggekomen uit Almere om mijn Akai GX-225D te laten repareren bij de (zoals ik hem zelf noem) "Akai dokter"... Even twee ic's laten vervangen door nieuwe IC's omdat één van de oude IC's uit 1972 de pijp aan maarten aan het geven was (het geluid van een kanaal viel regelmatig weg)…
Nu alles weer aangesloten en alles werkt weer probleemloos!
Nu alles weer aangesloten en alles werkt weer probleemloos!
@rcor Mooi hoor. Tapedecks blijven imposante apparaten.
Ben je niet bang dat het ooit eens van de muur komt?
Ondergetekende heeft dat ooit eens gehad. Schade: scheur in de stofkap draaitafel, schakelaar tapedeck afgebroken, signaallampjes receiver stuk...
Afgelopen week de JVC TD-R451 cassettedeck onderhanden genomen nadat die geen cassettes meer wilde afspelen. De laatste keer dat die werkte hoorde ik een hard geknars, dat 'schijnbaar' afkomstig was van één van de tandwielen.
De snaren zijn nog een goede staat, maar wel schoongemaakt en verder zag ik niets specifieks.
Wat me opviel is dat tussen de kunststof tandwielen geen smeermiddel zit.
Volgens mij is dat niet correct of wel??
Een probleem wat ik tijdens het afspelen/opnemen had, was de cassetteband tape selector sprong van type I naar type II en visa versa, waarna de deck afsloeg. Gekeken en gemeten van de micro-schakelaars, alles goed.
Alsnog de contacten opnieuw gesoldeerd, maar helaas niets hielp, ook bij gebruik andere tapes niet.
Nou komt de aap uit de mouw... ik had CD-Direct als ingang gebruikt... en na het veranderen naar Line-In
was dat problemen over. Strange behavior...
Alleen nog CRC Multipurpose Grease kopen voor de tandwielen en voor een cd-speler.
Ben je niet bang dat het ooit eens van de muur komt?
Ondergetekende heeft dat ooit eens gehad. Schade: scheur in de stofkap draaitafel, schakelaar tapedeck afgebroken, signaallampjes receiver stuk...
Afgelopen week de JVC TD-R451 cassettedeck onderhanden genomen nadat die geen cassettes meer wilde afspelen. De laatste keer dat die werkte hoorde ik een hard geknars, dat 'schijnbaar' afkomstig was van één van de tandwielen.
De snaren zijn nog een goede staat, maar wel schoongemaakt en verder zag ik niets specifieks.
Wat me opviel is dat tussen de kunststof tandwielen geen smeermiddel zit.
Volgens mij is dat niet correct of wel??
Een probleem wat ik tijdens het afspelen/opnemen had, was de cassetteband tape selector sprong van type I naar type II en visa versa, waarna de deck afsloeg. Gekeken en gemeten van de micro-schakelaars, alles goed.
Alsnog de contacten opnieuw gesoldeerd, maar helaas niets hielp, ook bij gebruik andere tapes niet.
Nou komt de aap uit de mouw... ik had CD-Direct als ingang gebruikt... en na het veranderen naar Line-In
was dat problemen over. Strange behavior...
Alleen nog CRC Multipurpose Grease kopen voor de tandwielen en voor een cd-speler.
hmm, setje dali 505 op het oog. Beetje impulsaankoop, ooit eens zo'n set samen met mn moeder uitgezocht als cadeau voor mn vader. Paar jaar later bij herinrichten van woonkamer die luidsprekers weer weggedaan. Heeft me altijd dwarsgezeten. Waren fijne speakers en vond het leuk om die samen uitgezocht te hebben.
Misschien maar gewoon doen, voor old time's sake
ach zo staan er hier op zolder ook een aantal versterkers die ik of vroeger nooit kon kopen of gesloopt hebt door onkunde... onder het motto dan heb ik ze toch nu nogRaymond schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:59:
hmm, setje dali 505 op het oog. Beetje impulsaankoop, ooit eens zo'n set samen met mn moeder uitgezocht als cadeau voor mn vader. Paar jaar later bij herinrichten van woonkamer die luidsprekers weer weggedaan. Heeft me altijd dwarsgezeten. Waren fijne speakers en vond het leuk om die samen uitgezocht te hebben.
moet met vaak genoeg inhouden. staan nu ook weer een paar setjes magnetostaten te koop die ik destijds toch wel heel graag wilde....
Een hobby mag geld kosten en "voor de heb" is ook altijd een valide redenRaymond schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:59:
* The Eagle zo zij begin 90's Pioneer bij elkaar gesprokkeld.
Ding staat vrijwel nooit aan, maar ik heb hem wel
Ze zijn van eind jaren '80 / begin jaren '90 en het is de B&W DM-570 speakerset...Sjah schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:39:
@rcor die boxen zijn denk ik ook vintage...jaren 80 b en w toch? Welke en wat hebje ervoor betaald?
Prijs: € 0,-
Mijn werkgever gaf een jaar geleden aan dat ze gingen opruimen en wilde deze speakers bijna afvoeren naar de stort omdat ze onder de voet stonden (het gedeelte van het pand waar deze stonden wordt beetje bij beetje afgestoten)...
Ik heb ze destijds daarom gratis gekregen (en dus ook letterlijk gered van de stort), wat opgeknapt (liefde gegeven) en nu staan alweer één jaar probleemloos bij mij thuis te spelen...
Hier zijn nog enkele specs:
http://stereonomono.blogspot.com/2012/11/b-dm-570.html
Dit zijn de speakers vlak nadat ik ze uit de kelder had meegekregen:
De haken heb ik er uit gehaald (wat een barbaarse actie om ze zo op te hangen is dat geweest zeg)… Gaten gedicht met vuren kleur hout vuller en vervolgens netjes zwart afgelakt... Zie je zo goed als niets meer van (tenzij je er met je neus boven op gaat zitten)…
Overigens stonden in die kelder ook nog diversen speakers (o.a. Rotel), cd spelers, versterkers, cassettedecks, videorecorders, TV's en DVD spelers...
Bijna alles is enige tijd terug weggegaan... Maar gelukkig (met mijn knappe actie) niet naar de stort... Een door mij geregelde kringloop winkel in Merselo heeft heel veel meegenomen en het bruikbare staat nu te koop in zijn winkel voor schappelijke prijzen... Alleen enkele versterkers, nieuwere speakers en DVD spelers zijn bewaard gebleven... De rest is dus nu weg...
[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 25-06-2018 01:22 ]
Typenummerveklaring Philips:Abz schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:25:
[...]
[...]
Hoe weet je dit allemaal gast? Op google kan ik namelijk echt geen zak over vinden. Zeldzaam dingetje? Verder had ik nog een vraagje, hoe heet de aansluiting voor de speakers op deze versterker (-->audioleek)? Dan kan ik weer vooruit met me installie in elkaar flatsen
http://www.mfbfreaks.com/.../typenummer-verklaringen/
Edit: ik zie nu dat ik een post van de eerste pagina gequote heb i.p.v. de laatste (wat ik dacht).
[ Voor 9% gewijzigd door Videopac op 25-06-2018 13:36 ]
Leuk om dit bericht te lezen, mooi verhaal ook. Heb hier al een poos een set Dali 505's staan. Overgekocht van een vereniging die vier exemplaren als een soort PA boxen aan het plafond in een verenigingsgebouw had hangen (!). Er zijn heel wat feestjes mee gegeven, waarbij ze waren aangesloten op een dikke Denon versterker. Ondanks dat ze hier niet voor bedoeld zijn hebben ze het goed gehouden.Raymond schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:59:
Een van de bas speakers heeft wel een klein scheurtje, waardoor ik een 2e set 505's heb gekocht met rubberen conusranden i.p.v. schuim om de bas speakers over te zetten. De kast van deze 2e set is namelijk vrij gaar. Er bestaan dus twee versies van de speaker, die ook wat verschillend klinken. De versie met schuimrubber conus schijnt de voorkeur hebben, dus ik moet misschien toch een keer gaan refoamen.
De reden dat ik hierover begin is ook zodat je even goed kan controleren hoe de staat is van de speakers waar je op geboden hebt.
Omdat ik eigenlijk wat grotere speakers wilde hebben heb ik een poosje terug via Marktplaats een setje grotere 606 speakers gekocht. Deze hadden echter een heel ander klankkarakter, laag en hoog waren wat meer opgepompt waardoor het midden wat meer wegviel. Vond de 505's meer een hifikarakter hebben. Toen ook nog - ja soms ga je ver - een setje 5005's gescoord, ik meen de opvolger van de 505. Ook deze klonk weer heel anders, en in mijn ogen minder goed waardoor ik lekker terug ben gegaan naar de good old Dali 505.:)
Mooi is dat, hoe je gewoon gek kan zijn op een bepaald model 
Maar de verkoper en ik zijn het nog niet eens over de prijs (kinderachtig genoeg gaat het over 5 euro, maar verkoper reageert niet meer helaas). Dus met een beetje pech gaat het niet door
Maar de verkoper en ik zijn het nog niet eens over de prijs (kinderachtig genoeg gaat het over 5 euro, maar verkoper reageert niet meer helaas). Dus met een beetje pech gaat het niet door
Oh, tsjonge. Wat wil hij ervoor hebben? Heb een poos een zoekopdracht op Marktplaats gehad voor deze speakers, en soms vond ik ze echt te duur.
Het zijn toch al wat oudere speakers, en het waren destijds ook instapmodellen denk ik (ook als je naar e constructie kijkt, vrij rechttoe rechtaan). Goed klinkende instapmodellen, dat wel!
Het zijn toch al wat oudere speakers, en het waren destijds ook instapmodellen denk ik (ook als je naar e constructie kijkt, vrij rechttoe rechtaan). Goed klinkende instapmodellen, dat wel!
[ Voor 12% gewijzigd door musicfreak op 27-06-2018 23:05 ]
Iemand in de regio zuid holland zuid en of rijnmond verstand van de quad 33 303 combi.
Ik heb een set gekocht en op het eerste gezicht is de 33 prima. De 303 is een ander. 2 van de grote elcos zijn rot en en de printplaat voor de voeding is licht geblakerd. Iemand die dit kan repareren?. De bekende namen hier in vind ik lichtelijk aan de prijs voor een volledige revisie en weet nou niet of dit ook echt nodig is. Iemand die hier wat licht op kan schijnen 🙂 heel erg bedankt alvast.
Ik heb een set gekocht en op het eerste gezicht is de 33 prima. De 303 is een ander. 2 van de grote elcos zijn rot en en de printplaat voor de voeding is licht geblakerd. Iemand die dit kan repareren?. De bekende namen hier in vind ik lichtelijk aan de prijs voor een volledige revisie en weet nou niet of dit ook echt nodig is. Iemand die hier wat licht op kan schijnen 🙂 heel erg bedankt alvast.
probeer het eens hier: https://www.circuitsonline.net/forum/section/2