MP3 bestaat toch inmiddels ook al weer een jaar of 25, hoezo niet vintage....
Hmm, heb je wel een puntJoost79 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:41:
Catch a smile out there!
Bijna 24 jaar publicJoost79 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:41:
Wikipedia: L3enc
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Op wel meer vlakken hoorThe Eagle schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:20:
LOL
Wat dat betreft is MP3 een stuk makkelijker ja.
Vintage MP3 doe je trouwens op een pentium 1 met mpg123. Niet te hoge bitrate en zeker niets anders doen want anders gaat het stotteren. Oh boy, memory lane...
Regeren is vooruitschuiven
FTS! File tracking system. Had ik ook op mijn Marantz CD-75 Mk.II met Eringa modificatie. Nooit gebruikt en later verkocht inclusief ongebruikt FTS stickervel.T-MOB schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:05:
[...]
Op wel meer vlakken hoor. Je had ook CD-spelers met een geheugen. Dan kon je van een stuk of 30 cd's track titles opslaan (die je dan dus eerst handmatig moest invoeren via de 1 t/m 9 -selectieknopjes). Ik vond dat in de jaren '90 echt supercool. En dan te bedenken dat mijn auto nu gewoon de complete CDDB ingebakken heeft, als ik er een CD (van voor 2012) indruk weet ie precies hoe en wat
![]()
Vintage MP3 doe je trouwens op een pentium 1 met mpg123. Niet te hoge bitrate en zeker niets anders doen want anders gaat het stotteren. Oh boy, memory lane...
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
FTS was dan weer het specifieke systeem van Philips en Marantz. Maar ongetwijfeld hadden andere fabrikanten gelijkwaardige systemen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
oh, hoe werkte dat dan precies? stond de trackinfo dan op de CD erbij? dat moet haast wel.
bij m'n MD speler kun je het middels de afstandsbediening invoeren maar dammit wat een gehannes
bij m'n MD speler kun je het middels de afstandsbediening invoeren maar dammit wat een gehannes

Je moet het zelf invoeren net als bij de MD. De CD-speler herkent de CD door te kijken naar het indexbestand (de TOC) die op alle CD's staat. Daarin staat hoeveel tracks de CD heeft en waar op de disc ze beginnen. De aanname is dat de combinatie uniek is. Ook moderdne toepassingen zoals CDDB/Gracenote gebruiken de TOC om albums te idenitificeren.
Er is overigens wel een standaard om info op de cd zelf te plaatsen. Dat heet CD-text, maar buiten de mix CD's uit de Fabric series heb ik nog nooit een fabrieksgemaakte CD in handen gehad met ondersteuning.
Er is overigens wel een standaard om info op de cd zelf te plaatsen. Dat heet CD-text, maar buiten de mix CD's uit de Fabric series heb ik nog nooit een fabrieksgemaakte CD in handen gehad met ondersteuning.
Regeren is vooruitschuiven
@kingmace Ik weet niet of het aan mij ligt, maar je foto's zijn niet te zien.
Mijn Sony CD Player heeft een geheugen voor 256 cd's, voor de cd title, de tracks en de index volgorde.
Tevens kan ik extra cue's toevoegen, willekeurig. Dat is gaaf bij live opnames.
Wanneer je de cd weer een keer gaat afspelen, herkent die alle gegevens weer.
Wel alles handmatig ingeven.
Mijn Sony CD Player heeft een geheugen voor 256 cd's, voor de cd title, de tracks en de index volgorde.
Tevens kan ik extra cue's toevoegen, willekeurig. Dat is gaaf bij live opnames.
Wanneer je de cd weer een keer gaat afspelen, herkent die alle gegevens weer.
Wel alles handmatig ingeven.
[ Voor 65% gewijzigd door PE4000 op 12-04-2018 20:19 . Reden: txt toevoeging ]
Ik heb die shizzle altijd veel te omslachtig gevonden om interessant te zijn. Sowieso, op een cd weet ik echt wel welke nummers goed en niet goed zijn. Daar heb ik geen favourite track selection oid voor nodig, maar gewoon een next knop. Zoveel nummers staan er nou ook weer niet op een cd
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog een late reactie op het Philips setje; 22AH305 versterker en de 22AH103 tuner van kingmacekingmace schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:10:
[...]
Qua 'licht" valt het nog mee, 2x45 Watt bij 8 Ohm, er is nog een zwaarder broertje die er hetzelfde uitziet, de 22AH306 met 2x60 Watt bij 8 Ohm.
Leuk ! Ik had deze indertijd nieuw gekocht en jaren gebruikt !
Helaas weg gegeven en verdwenen.
Dus, als je ervan af wil of er nog een tegenkomt, ik hou me aanbevolen
Die passten dan alleen weer niet in de auto.The Eagle schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:02:
Pioneer ging tot 100+1, Sony had er van 300 en 400.
Professioneel had je er vast nog van meer. Denk aan radiostations etc). Maar das geen consumentenshizzle
My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
En hoop klikjes, reden dat we EAC en logfiles kregen hahaT-MOB schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:05:
[...]
Op wel meer vlakken hoor. Je had ook CD-spelers met een geheugen. Dan kon je van een stuk of 30 cd's track titles opslaan (die je dan dus eerst handmatig moest invoeren via de 1 t/m 9 -selectieknopjes). Ik vond dat in de jaren '90 echt supercool. En dan te bedenken dat mijn auto nu gewoon de complete CDDB ingebakken heeft, als ik er een CD (van voor 2012) indruk weet ie precies hoe en wat
![]()
Haha, herkenbaar.
Mijn allereerste ervaring met mp3 was op een 486 DX2 die zelfs een simpele 128 Kbps mp3 alleen maar kon decoderen op een kwart kwaliteit ofzo. Later op een Pentium 120 kloon (van Cyrix) en in de laatste klas van de middelbare school gingen een klasgenoot en ik massaal cd's lenen van klasgenoten om ze om te zetten in mp3.
Ik had een IDE cd-rom drive en kon, onder zeeeer gecontroleerde omstandigheden, jitter-vrije rips maken. Klasgenoot had 1 van de eerste cd-branders van Philips op SCSI interface en kon cd's al wel aardig jitter-vrij rippen.
Mooie tijd
Niet echt vintage audio, maar eigenlijk ook stiekem weer een beetje wel als je ziet hoe ver de techniek nu is en je eigenlijk dus helemaal uberhaupt geen fysieke dragers meer nodig hebt om de hele dag van muziek te genieten, waar je ook bent.
Mijn allereerste ervaring met mp3 was op een 486 DX2 die zelfs een simpele 128 Kbps mp3 alleen maar kon decoderen op een kwart kwaliteit ofzo. Later op een Pentium 120 kloon (van Cyrix) en in de laatste klas van de middelbare school gingen een klasgenoot en ik massaal cd's lenen van klasgenoten om ze om te zetten in mp3.
Ik had een IDE cd-rom drive en kon, onder zeeeer gecontroleerde omstandigheden, jitter-vrije rips maken. Klasgenoot had 1 van de eerste cd-branders van Philips op SCSI interface en kon cd's al wel aardig jitter-vrij rippen.
Mooie tijd
Niet echt vintage audio, maar eigenlijk ook stiekem weer een beetje wel als je ziet hoe ver de techniek nu is en je eigenlijk dus helemaal uberhaupt geen fysieke dragers meer nodig hebt om de hele dag van muziek te genieten, waar je ook bent.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Dat lag ook wel een beetje aan windows, wij hebben heel lang een 486 gebruikt als dedicated mp3 speler in ons zuiphok tijdens studie en die draaide op linux en deed probleemloos mp3 afspelen.
Maar idd mooie tijd, eerste cd brander van philips kochten we thuis begin 1996 en wie begon er niet PSX spelletjes te kopieeren. Vergeetr de ombouwchip 12c508 nooit meer.
Maar idd mooie tijd, eerste cd brander van philips kochten we thuis begin 1996 en wie begon er niet PSX spelletjes te kopieeren. Vergeetr de ombouwchip 12c508 nooit meer.
Favourite Track Selection betekent dat, en het is niets meer dan wat de naam suggereert. Enige persoon die ik ken die dat ooit daadwerkelijk voor een nuttig doel inzette was een vriend van me die alle Blof-cd's had uitgeprogrammeerd met dat systeem, zodat z'n vriendin die niet meer kon draaienVideopac schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:49:
[...]
FTS! File tracking system. Had ik ook op mijn Marantz CD-75 Mk.II met Eringa modificatie. Nooit gebruikt en later verkocht inclusief ongebruikt FTS stickervel.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Leuk verhaal, maar FTS laat dat niet toe. Je kunt slechts, zoals de naam zegt, favoriete tracks selecteren, er valt niets uit te programmeren. Daarbij is FTS niet dwingend en valt eenvoudig te cancellen. Bron: mijn Marantz CD94 en mijn Philips CD960, allebei voorzien van FTS, en diverse apparaten die ik als technicus onderhanden heb gehad.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik heb zelf een CD650 en een CD880, maar ik heb zelf dat systeem ook nog nooit gebruiktevilution schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:34:
Leuk verhaal, maar FTS laat dat niet toe. Je kunt slechts, zoals de naam zegt, favoriete tracks selecteren, er valt niets uit te programmeren. Daarbij is FTS niet dwingend en valt eenvoudig te cancellen. Bron: mijn Marantz CD94 en mijn Philips CD960, allebei voorzien van FTS, en diverse apparaten die ik als technicus onderhanden heb gehad.
Ik heb zelf 3 cd spelers:mentalmadnizz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:36:
[...]
Ik heb zelf een CD650 en een CD880, maar ik heb zelf dat systeem ook nog nooit gebruikt
- Marantz CD6005
- Marantz CD42MKII
- Philips CD930 MKI
De eerste ondersteund FTS zeker niet.. Maar het zou goed kunnen dat die CD42MKII en de Philips CD930MKI het wel hebben... Zo ja, dan heb ik het ook nooit gebruikt...
Postimage.org is gebanned. Ik heb ze even van postimage.org omgezet naar postimage.cc.PE4000 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:06:
@kingmace Ik weet niet of het aan mij ligt, maar je foto's zijn niet te zien.
Wellicht een late reactie @ksborg , maar ik wilde je toch even een tip geven om het idler wheel wat stroever te krijgen... Koop een busje " AF PCL100 platenclene rubber rol reiniger" bij 123-inkt.nl: https://www.123inkt.nl/AF...3rdfySf9It0kaAiafEALw_wcBksborg schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:25:
Recent even een Aristona "draagbare" platenspeler mooier gemaakt. Vooral veel schoongemaakt, waardoor de auto start/stop nu ook weer werkt. Helaas heeft het wieltje (idler drive) er wel wat moeite mee (slipt). Zal door ouderdom komen. Wel een leuk apparaatje
[video]
Geen ideaal ding voor je dure vinyl, maar de bouwkwaliteit is niet onaardig. Naalddruk rond de 5 gram.
Het idler wheel goed reinigen volgens de instructies... Werkt trouwens ook goed voor het reinigen van aandrukrollen bij bandrecorders / cassettedecks (naast de transport rollen in printers)... Wellicht dat na deze reinigingsbeurt het slippen over is...
Zo op het eerste gezicht: houten kast, merk JVC en geschikt om LP's mee af te spelensugarlee89 schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:28:
Kan iemand mij iets over platenspelers van JVC vertellen zoals deze.
[afbeelding]
Zonder typenummer en/of jaartal kunnen we er weinig mee denk ik. Zelfs de link naar het plaatje is niet echt descriptive.
Maar wat zou je willen weten en waarom?
Ik vond t plaatje tussen een hoop andere platenspelers waar ik dus wel op typenummer aan t zoeken was, niet eens JVC haha. Dus helaas dit is alles wat ik te bieden heb.
Je kan dit soort JVC's gerust in één adem noemen met de Denon, Micro, Sony, Technics en Kenwood draaitafels uit de beste tijd.
JVC platenspelers als deze (lijkt me een QL-7) zijn uit de hoogtijdagen van de ontwikkeling van de platenspeler (eind 70-er en begin 80-er jaren) en van uitstekende kwaliteit. JVC Victor was destijds een echte reus in de draaitafelontwikkeling, Denon heeft er bijvoorbeeld veel inspiratie opgedaan en er ook het een en ander laten bouwen (motoren), en dat is te zien. Ik ben minstens zo tevreden over mijn JVC draaitafel als over de Sony's, Technics en Denons die ik heb of heb gehad.
JVC platenspelers als deze (lijkt me een QL-7) zijn uit de hoogtijdagen van de ontwikkeling van de platenspeler (eind 70-er en begin 80-er jaren) en van uitstekende kwaliteit. JVC Victor was destijds een echte reus in de draaitafelontwikkeling, Denon heeft er bijvoorbeeld veel inspiratie opgedaan en er ook het een en ander laten bouwen (motoren), en dat is te zien. Ik ben minstens zo tevreden over mijn JVC draaitafel als over de Sony's, Technics en Denons die ik heb of heb gehad.
http://www.thevintageknob.org/jvc-QL-7.htmlCap schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:20:
Je kan dit soort JVC's gerust in één adem noemen met de Denon, Micro, Sony, Technics en Kenwood draaitafels uit de beste tijd.
JVC platenspelers als deze (lijkt me een QL-7) zijn uit de hoogtijdagen van de ontwikkeling van de platenspeler (eind 70-er en begin 80-er jaren) en van uitstekende kwaliteit. JVC Victor was destijds een echte reus in de draaitafelontwikkeling, Denon heeft er bijvoorbeeld veel inspiratie opgedaan en er ook het een en ander laten bouwen (motoren), en dat is te zien. Ik ben minstens zo tevreden over mijn JVC draaitafel als over de Sony's, Technics en Denon's die ik heb of heb gehad.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Mijn laatste aanwinst een Dual 701 directdrive platenspeler, eerste generatie uit 1973. Gevonden bij de vuilnis, weggegooid door een buurvrouw omdat er rook uit kwam. Bij nadere inspectie een veel vookomend probleem bij dit type, de ontstoringscondensator in de voeding had het begeven. Nieuwe condensators erin en dat probleem was verholpen. Gelukkig geen verdere electronische schade. Laten reviseren bij DrDual in Almere, smeren, afstellen, nieuwe steurpimpel en cinch kabels erop laten zetten. Speelt weer fantatisch en de automaat werkt nu ook weer naar behoren. Zat een Shure MD75ED v2 element op met originele naald (nog in zeer goede conditie). Ook de kap was nog in prachtige staat.

Deze dingen leveren nog een boel geld op tegenwoordig (niet dat ie weg gaat)
I'm a happy camper

I'm a happy camper
Onlangs heeft de kringloop in het dorp waar ik woon een hoop spullen binnen gekregen via mijn werkgever die er vanaf wilde. Dit cassettedeck is er een van:

Het is een vrij zeldzame Goodsell Type CTR5 mono cassette recorder met ingebouwde versterker en speaker (incl. vijf polige din line-out zodat je 'm ook aan externe versterker kunt hangen).
Van binnen oogt het best bijzonder. Het meest bijzondere is nog wel dat zowel het tussenwiel als het vliegwiel (die notabene van zamac is gemaakt) gewoon nog goed zijn:

Het deck heeft wel wat liefde nodig:
- De snaren kunnen nog het bandje spelen, maar zijn wel aan vervanging toe
- De condensatoren zijn oud en voor een optimale geluidskwaliteit zouden die vervangen moeten worden
- De potmeters zijn vuil en dienen schoongemaakt te worden of vervangen
- Er mist een plastic klepje voor het cassettedeck mechaniek, deze is afgebroken helaas
- Nieuwe aandrukrol (uitvoorzorg, je wilt de problemen voor zijn (bandjes slopen))
Wat ook moest gebeuren (en dat heb ik gedaan om 'm speelbaar te krijgen):
- Het ijzeren bakje dat het bandje moet uitwerpen op de juiste plek weer terug plaatsen.
Inmiddels speelt het deck best goed... Ook de geluidskwaliteit is zeer goed... Ik denk de mindere condensatoren even weg en kom tot de conclusie dat als die vervangen zijn, je een zeer goed klinkend mono cassette recorder in handen hebt...
Deze ga ik zelf niet houden, ik heb hem meegenomen bij de kringloop om 'm speelbaar te maken en a.s. zaterdag zal dit ding weer terug gaan... Ik hoop echt dat hij bij een liefhebber terecht gaat komen die 'm de nodige liefde wil geven... Dat is hij zeker waard...

Het is een vrij zeldzame Goodsell Type CTR5 mono cassette recorder met ingebouwde versterker en speaker (incl. vijf polige din line-out zodat je 'm ook aan externe versterker kunt hangen).
Van binnen oogt het best bijzonder. Het meest bijzondere is nog wel dat zowel het tussenwiel als het vliegwiel (die notabene van zamac is gemaakt) gewoon nog goed zijn:

Het deck heeft wel wat liefde nodig:
- De snaren kunnen nog het bandje spelen, maar zijn wel aan vervanging toe
- De condensatoren zijn oud en voor een optimale geluidskwaliteit zouden die vervangen moeten worden
- De potmeters zijn vuil en dienen schoongemaakt te worden of vervangen
- Er mist een plastic klepje voor het cassettedeck mechaniek, deze is afgebroken helaas
- Nieuwe aandrukrol (uitvoorzorg, je wilt de problemen voor zijn (bandjes slopen))
Wat ook moest gebeuren (en dat heb ik gedaan om 'm speelbaar te krijgen):
- Het ijzeren bakje dat het bandje moet uitwerpen op de juiste plek weer terug plaatsen.
Inmiddels speelt het deck best goed... Ook de geluidskwaliteit is zeer goed... Ik denk de mindere condensatoren even weg en kom tot de conclusie dat als die vervangen zijn, je een zeer goed klinkend mono cassette recorder in handen hebt...
Deze ga ik zelf niet houden, ik heb hem meegenomen bij de kringloop om 'm speelbaar te maken en a.s. zaterdag zal dit ding weer terug gaan... Ik hoop echt dat hij bij een liefhebber terecht gaat komen die 'm de nodige liefde wil geven... Dat is hij zeker waard...
Die hadden wij thuis, vroeger...kingmace schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:15:
Mijn laatste aanwinst een Dual 701 directdrive platenspeler, eerste generatie uit 1973. Gevonden bij de vuilnis, weggegooid door een buurvrouw omdat er rook uit kwam. Bij nadere inspectie een veel vookomend probleem bij dit type, de ontstoringscondensator in de voeding had het begeven. Nieuwe condensators erin en dat probleem was verholpen. Gelukkig geen verdere electronische schade. Laten reviseren bij DrDual in Almere, smeren, afstellen, nieuwe steurpimpel en cinch kabels erop laten zetten. Speelt weer fantatisch en de automaat werkt nu ook weer naar behoren. Zat een Shure MD75ED v2 element op met originele naald (nog in zeer goede conditie). Ook de kap was nog in prachtige staat.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
I'm a happy camper
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Als die speler nog ergens op zolder staat is het zeker de moeite waard om hem op te knappen, het is een zeer mooie speler.
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Dat mazzeltje zou ik ook wel eens willen hebben...kingmace schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:15:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
I'm a happy camper
Iemand nog belang bij een Sony XO-D82 midiset? Inclusief luidsprekers en CD-M18 CD-speler. Is geen geweldige kwaliteit en ziet er matig uit, maar klinkt nog prima. CD-speler is los aangesloten, CD-ingang kan dus ook voor mediaspeler o.i.d. gebruikt worden. Leuk voor op zolder / in de garage wellicht. Uiterlijk morgen gratis af te halen in Den Bosch.
[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 27-04-2018 16:14 ]
Ik heb mn oog laten vallen op een setje B&O Beovox S45-1 speakers, ik heb nu Boston A26's maar wil een wat meer vintage look, dat past beter bij de woonkamer en de rest van m'n hifi set (70's Marantz versterker en Pioneer platenspeler).
Heeft iemand ervaring met deze (of andere) B&O speakers?
Zou voor zeker gaan voor een fijn klassiek B&W of KEF setje dan. Klassieke Britten, dat is altijd uitstekend. Of... als het binnen het budget valt:SD5k schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 18:14:
Ik heb mn oog laten vallen op een setje B&O Beovox S45-1 speakers, ik heb nu Boston A26's maar wil een wat meer vintage look, dat past beter bij de woonkamer en de rest van m'n hifi set (70's Marantz versterker en Pioneer platenspeler).
https://www.marktplaats.n...prekers-fronts-sixes.html
Dat is helemaal geweldig. Dan wil je nooit meer iets anders. Dat dual concentric principe is m.i. geweldig. En ze hebben "echte" bas. Zeer diep en vanzelfsprekend.
Kan ook nog stukje goedkoper:
https://www.marktplaats.n...c5b7a618&previousPage=VIP
Dat is echt een "steal". Voor dat geld vind je niets beters en voor wat meer ook niet.
Die hebben een gebrek dus daar zou ik niet voor gaan. Maar als je voor een paar honderd euro zoiets kunt aanschaffen heb je zo'n beetje het beste wat er bestaat.
[ Voor 20% gewijzigd door Bart2005 op 27-04-2018 22:10 ]
492828
Ja, ik heb deze B&O's ooit een paar jaar gehad. Ik was tevreden over het geluid/klankkarakter, ze klonken best goed, een vrij neutrale speaker zonder sterke voorkeur voor hoog of laag. Het was wel een typische boekenplankspeaker qua bas, dat zat er niet zo veel in. Door het formaat geen speaker voor een wat grotere kamer. Mooi afgewerkte speakers, volgens mij was de achterkant van een soort gegoten kunststof, maar dan wel heel dik en stevig.SD5k schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 18:14:
Dat karakter, vrij neutraal, is wat mij betreft kenmerkend voor meer B&O speakers.
[ Voor 15% gewijzigd door 492828 op 27-04-2018 22:30 ]
Eens. Niet te geloven die advertentie:Bart2005 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:03:
Die hebben een gebrek dus daar zou ik niet voor gaan.
Een tweeter is uitgevallen geluid is niet minder geworden!

Van die vintage dief...betaal je sowieso de hoofdprijs bij hem. Meestal het 2-3 voudige dan bij een andere verkoperBart2005 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:03:
[...]
https://www.marktplaats.n...prekers-fronts-sixes.html
Dat is helemaal geweldig. Dan wil je nooit meer iets anders. Dat dual concentric principe is m.i. geweldig. En ze hebben "echte" bas. Zeer diep en vanzelfsprekend.
[ Voor 5% gewijzigd door Trichoglossus op 27-04-2018 23:40 ]
Ja, hij is duur, bbrrrr. Maarja feit is dat het allemaal wel duurder wordt dit spul.
[ Voor 62% gewijzigd door Sjah op 28-04-2018 00:07 ]
Idem DP Audio v.w.b. cassette- en R2R decks.Trichoglossus schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:40:
[...]
Van die vintage dief...betaal je sowieso de hoofdprijs bij hem. Meestal het 2-3 voudige dan bij een andere verkoper
Goed nieuws: Recording The Masters komt met cassettebandjes op de markt! De bandjes van hun zijn dan wel niet helemaal vintage, maar de techniek na dik 50 jaar zeker wel!
Het gaat nog even duren, maar Thomas Baur van De Bandjes Fabriek / MFB-freaks heeft de eerste test samples binnen gekregen:
Ik heb er nu al veel vertrouwen in... Daar de bandrecorder banden van RTM van zeer goede kwaliteit zijn moet dit wel een goed bandje zijn als hij uit ontwikkeld is...
Alles beter dan die troep van GPO die ik onlangs nog getest heb (1ste keer opnemen: alles goed, 2de keer opnemen: drop-outs en volume wisselingen)...
Dus een kwalitatief echt goede cassetteband voor opnamen is meer dan welkom!
Het gaat nog even duren, maar Thomas Baur van De Bandjes Fabriek / MFB-freaks heeft de eerste test samples binnen gekregen:
Ik heb er nu al veel vertrouwen in... Daar de bandrecorder banden van RTM van zeer goede kwaliteit zijn moet dit wel een goed bandje zijn als hij uit ontwikkeld is...
Alles beter dan die troep van GPO die ik onlangs nog getest heb (1ste keer opnemen: alles goed, 2de keer opnemen: drop-outs en volume wisselingen)...
Dus een kwalitatief echt goede cassetteband voor opnamen is meer dan welkom!
Doen ze ook Dolby noise reduction enzo? Ik mijn herinnering maakte dat wel een dik verschil in kwaliteitrcor schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:49:
Goed nieuws: Recording The Masters komt met cassettebandjes op de markt! De bandjes van hun zijn dan wel niet helemaal vintage, maar de techniek na dik 50 jaar zeker wel!
[video]
Dus een kwalitatief echt goede cassetteband voor opnamen is meer dan welkom!![]()
Share and Enjoy!
Toffe gast. Hij repareert/repareerde taperecorders, toch? Ook leuk, zo'n stapel Akai GX-32's.rcor schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:49:
[video]
Dus een kwalitatief echt goede cassetteband voor opnamen is meer dan welkom!![]()
Met echt goede tape op een echt goed deck heb je geen Dolby nodig: die extra processing stap doet dan de geluidskwaliteit meer kwaad dan goed. Liever een heel klein beetje ruis hoorbaar bij de stille passages tussen de nummers in dan de problemen die inherent verbonden zin aan Dolby noise reduction. Echt goede tape wil trouwens niet per se zeggen metal tape, ook met chrome en ferro tape kan je uitstekende resultaten halen. Elk type heeft zijn voor- en nadelen.GreNade schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:39:
[...]
Doen ze ook Dolby noise reduction enzo? Ik mijn herinnering maakte dat wel een dik verschil in kwaliteit
Hij repareert via MFB-freaks meer dan alleen Philips bandrecorders... Hij doet alles repareren wat van Philips is en zijn specialiteit is MFB spul... Hij kent ze door en door... Thomas was dan ook in het verleden werkzaam voor Philips...Videopac schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:51:
[...]
Toffe gast. Hij repareert/repareerde taperecorders, toch? Ook leuk, zo'n stapel Akai GX-32's.
@GreNade en @Cap :
Ik sluit mij helemaal bij Cap aan... Dolby ruis onderdrukking doet meer kwaad dan goed... Al helemaal op een type I band (zoals deze nieuwe RTM cassettetape (door Thomas vermeld op de YouTube pagina van dit filmpje in de reacties omdat hij het vergat te vertellen in het filmpje zelf))... Hoeveel hoog wil je inleveren?
Nee, dan maar een klein beetje ruis... Dat hoor je in luide passages toch niet...
[ Voor 32% gewijzigd door rcor op 29-04-2018 08:23 ]
Wie maak ik blij met een defecte Sony TA1630? Deed het altijd perfect, maar door een brakke luidspreker is een van de kanalen niet helemaal ok. Die luidspreker heeft ook een andere versterker stukgemaakt en die was toen nog te repareren. Gratis af te halen in Emmen.
edit: Stof krijg je er gratis bij!

[ Voor 5% gewijzigd door Sharky op 29-04-2018 16:37 ]
This too shall pass
Dat kloptrcor schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:19:
[...]
Hij repareert via MFB-freaks meer dan alleen Philips bandrecorders... Hij doet alles repareren wat van Philips is en zijn specialiteit is MFB spul... Hij kent ze door en door...
En dat klopt nietThomas was dan ook in het verleden werkzaam voor Philips...
Leuk versterkertje uit een echte classic Sony lijn met zeer herkenbaar design. Het waard om niet op de stort te belanden maar gerepareerd te worden! Dus wie-o-wie omgeving Emmen?Sharky schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:36:
Wie maak ik blij met een defecte Sony TA1630? Deed het altijd perfect, maar door een brakke luidspreker is een van de kanalen niet helemaal ok. Die luidspreker heeft ook een andere versterker stukgemaakt en die was toen nog te repareren. Gratis af te halen in Emmen.
[afbeelding]
Dan ben ik benieuwd welke je gehad hebt dan. Het type s45-1 bestaat eigenlijk niet wel s45 (1976-1977) of (1983-1986) of de s45-2 (1978-1982). Geen van deze speakers zou ik willen kwalificeren als boekenplankspeaker.492828 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:25:
[...]
Ja, ik heb deze B&O's ooit een paar jaar gehad. Ik was tevreden over het geluid/klankkarakter, ze klonken best goed, een vrij neutrale speaker zonder sterke voorkeur voor hoog of laag. Het was wel een typische boekenplankspeaker qua bas, dat zat er niet zo veel in. Door het formaat geen speaker voor een wat grotere kamer. Mooi afgewerkte speakers, volgens mij was de achterkant van een soort gegoten kunststof, maar dan wel heel dik en stevig.
Dat karakter, vrij neutraal, is wat mij betreft kenmerkend voor meer B&O speakers.
Versturen doe je niet aan?Sharky schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:36:
[afbeelding]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Vind ik wel een gedoe voor een kapotte versterker die ik gratis weggeef, maar als ik daarmee iemand z'n levenswens vervul wil ik het nog wel overwegen
This too shall pass
492828
Ik heb ze ergens in '76 of '77 nieuw gekocht, dus een makkelijk gokje kan dan zijn dat het niet de 45-2 versie was, maar de eerste S-45.pacificocean schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:42:
Dan ben ik benieuwd welke je gehad hebt dan. Het type s45-1 bestaat eigenlijk niet wel s45 (1976-1977) of (1983-1986) of de s45-2 (1978-1982). Geen van deze speakers zou ik willen kwalificeren als boekenplankspeaker.
Een gesloten tweewegsysteem met rond de 25 liter inhoud, klein knikje aan de bovenkant, chromen randje om de voorkant en het opschrift "S-45". In de kunststof achterzijde zaten gaten voor ophanghaken.
B&O kwalificeerde ze zelf destijds als boekenplankspeaker, dat vond ik qua formaat en (mindere) basweergave wel vrij correct. Maar daar hoef jij het uiteraard niet mee eens te zijn.
Heb hier laatst een Realistic SA-2000 versterker in bezit gekregen, Had nog maar weinig van dat merk gezien eigenlijk, Het is best een leuke versterker Vrij compact met behoorlijk gewicht nog en genoeg power. Heeft technisch een beetje aandacht gehad, Maar verder mankeert er niks aan
Het mooiste is toch wel de VU meters in dit apparaat, Blijft een mooi gezicht.

Het mooiste is toch wel de VU meters in dit apparaat, Blijft een mooi gezicht.

[ Voor 11% gewijzigd door popie op 05-05-2018 13:23 ]
Was volgens mij een eigen merk van Tandy. Ziet er zo van afstand prima uit. Mooie VU meters inderdaad
Wat een geld! Bijna 14 euro per cassette. Nieuw kostte een C90 5 gulden. Wel nostalgie, die verpakking heb ik zo vaak open gemaakt.Ray schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:19:
mmm ik had een pallet moeten kopen destijds
https://www.hifi.nl/tweed...Nieuw-in-verpakking..html
[ Voor 8% gewijzigd door Videopac op 06-05-2018 21:50 ]
Daarom is er nu de Bandjesfabriek
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik snap echt wel de behoefte en de lol aan vintage, zelf heb ik ook wat ouder spul staan, maar de opleving van het cassettebandje snap ik niet echt. Die inferieure troep heb ik nou nooit echt gemist
Catch a smile out there!
Het probleem is, het is nooit ontworpen als kwaliteitsproduct, daar hadden we RtR voor, het was een massaprodukt voor het gemak. Op strand, op de fiets (walkman wat jaartjes later) enzovoort.
Met de limitaties die er waren hebben ze er nog wel wat uit kunnen halenn mits je de goede bandjes hebt en apparaat.
Maar gebruik het zelf ook niet meer, alleen RtR. 35-180 van Maxell. van Maxell zijn de metalbandjes goed maar duur. De andere van Maxell zijn ook best goed.
Enige merk die nooit het welbekende sticky probleem heeft gehad. Helaas alles verkocht en opgedoekt in 2001. Kocht toen voor de laatste keer een hele doos met RtR banden, winkels moesten er vanaf. Denk 20 gulden voor betaald haha.
Dus ja die nieuwe producties zijn wel behoorlijk inferieur, zelfs Dolby wil er niet zijn vingers aan branden.
Met de limitaties die er waren hebben ze er nog wel wat uit kunnen halenn mits je de goede bandjes hebt en apparaat.
Maar gebruik het zelf ook niet meer, alleen RtR. 35-180 van Maxell. van Maxell zijn de metalbandjes goed maar duur. De andere van Maxell zijn ook best goed.
Enige merk die nooit het welbekende sticky probleem heeft gehad. Helaas alles verkocht en opgedoekt in 2001. Kocht toen voor de laatste keer een hele doos met RtR banden, winkels moesten er vanaf. Denk 20 gulden voor betaald haha.
Dus ja die nieuwe producties zijn wel behoorlijk inferieur, zelfs Dolby wil er niet zijn vingers aan branden.
Vroegah als kind (minstens 20 jaar terug) had ik een Philips bandrecorder (weet niet welk type precies maar adhv google resultaten lijken de N4307 of 4308 er het meeste op, een daarvan zal het wel geweest zijn) staan met een verhuisdoos vol tapes erbij. Van opa en oma gekregen, die het nog veel vroeger gebruikten om kerkdiensten op te nemensugarlee89 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:16:
Het probleem is, het is nooit ontworpen als kwaliteitsproduct, daar hadden we RtR voor, het was een massaprodukt voor het gemak. Op strand, op de fiets (walkman wat jaartjes later) enzovoort.

Later nooit meer wat mee gedaan, zal nog ongetwijfeld wel ergens bij mijn ouders op zolder staan
Misschien moet ik het bij gelegenheid eens meenemen en kijken of het nog wat is.
Zelf speel ik uitsluitend LP's, MiniDisc en CD's (kan je onderhand in het streaming-tijdperk ook haast wel een soort van vintage noemen, toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 07-05-2018 13:50 ]
Catch a smile out there!
Was eigen merk van RadioShack (wat weer onderdeel was van Tandy). Mooi ding hoorblissard schreef op zondag 6 mei 2018 @ 00:21:
Was volgens mij een eigen merk van Tandy. Ziet er zo van afstand prima uit. Mooie VU meters inderdaad
Compact cassette is niet ontworpen voor hifi (zoals hierboven al geschreven) maar als ik het goed heb in eerste instantie voor dicteren. Het kan zeker wel goed klinken maar dan heb je een goed cassettedeck nodig en het komt erg nauw qua instellingen (azimuth, bias, level, opnameniveau, Dolby/DNL/dbx/..., multiplex filter etc.).Glenfiddich schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:38:
Ik snap echt wel de behoefte en de lol aan vintage, zelf heb ik ook wat ouder spul staan, maar de opleving van het cassettebandje snap ik niet echt. Die inferieure troep heb ik nou nooit echt gemist
Ik snap de opleving ook niet. Heb zelf mijn relevante bandjes gedigitaliseerd en mijn casettedeck en walkman verkocht. Ik denk dat het een laatste oprisping is.
@Videopac de cc was wel ontworpen voor muziek. De term hifi was nog jong, dus dat zal het doel inderdaad niet zijn geweest. Het is echter zeker niet ontwikkeld voor dicteren.
Leuke link: YouTube: 50 jaar Philips Compact Cassette - Lou Ottens
En Lou over de huidige opleving is ook aardig leesvoer: https://www.nrc.nl/nieuws...s-helemaal-terug-a1592250
Leuke link: YouTube: 50 jaar Philips Compact Cassette - Lou Ottens
En Lou over de huidige opleving is ook aardig leesvoer: https://www.nrc.nl/nieuws...s-helemaal-terug-a1592250
[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 08-05-2018 23:16 ]
Ik heb een Technics SU-C04 versterker maar het lijkt erop alsof hij kuren begint te krijgen. Af en toe hoor ik tijdens het afspelen van muziek opeens weer een klik. Volgens mij is dat het inschakelrelais maar dat weet ik niet 100% zeker. De schema's van de versterker zijn allemaal nog op internet te vinden maar mijn kennis van elektro reikt niet zo ver.. Ik heb ook geen multimeter om dingen eventueel door te kunnen meten.
Komt dit iemand bekend voor, is het te verhelpen of wordt het dan meteen vervangen? Zo te zien 'bestaan' de specifieke relais niet mer.
Komt dit iemand bekend voor, is het te verhelpen of wordt het dan meteen vervangen? Zo te zien 'bestaan' de specifieke relais niet mer.
@O88088 wellicht kun je in deze thread iets vinden : http://www.diyaudio.com/f...chnics-su-c04-issues.html
Dit is zeker te verhelpen. Het klinkt alsof hij in protectie springt, wellicht omdat hij te warm wordt door bijv te hoge ruststroom. Ga op zoek naar een reparateur van audio apparaten bij je in de buurt. Meestal vind je via Marktplaats wel iemand bij je in de buurt die oude audio repareert. Anders kan je inderdaad via fora als diyaudio of audiofreaks wel een hobbyreparateur vinden die bereid is ernaar te kijken.
Gisteren voor gratis deze Yamaha CA-410 opgehaald:

Vrijwel mint alleen de lampjes zijn defect. Speelt uitstekend, geen kraakje

Daar zit stiekem meer power in dan je zou denken. Heb destijds de oude installatie van schoonpa te leen gehad, dat was een CR-410 (receiver, maar zelfde amp kwaliteiten) en daar hingen twee Kef Cadenza's icm Hepta Tweety's aan. Fantastisch geluid, enorme bult power
Yamaha maakte mooi spul.cmndr_adama schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:19:
Gisteren voor gratis deze Yamaha CA-410 opgehaald:
[afbeelding]
Ik zelf heb van Yamaha een tuner staan: TX-550.
Ongebruikt, maar te mooi om weg te doen.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Die KEF Cadenza luidsprekers zijn inderdaad fantastische luidsprekers! Net zoals de 104 serie.The Eagle schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:23:
Daar zit stiekem meer power in dan je zou denken. Heb destijds de oude installatie van schoonpa te leen gehad, dat was een CR-410 (receiver, maar zelfde amp kwaliteiten) en daar hingen twee Kef Cadenza's icm Hepta Tweety's aan. Fantastisch geluid, enorme bult power
Jammer genoeg had ik in die tijd niet genoeg geld om ze kopen.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Vraagje: is er hier iemand die ervaring heeft met Naim? Heb wel ns gelezen dat dat onbetaalbare merk je doet luisteren naar muziek ipv hifi....nogal aanmatigend. Maar goed, heb ook wel ns een voorversterker uit 1980 aangeboden gezien van Naim, en daar werd als een gek op geboden.
Anoniem: 1070355
Gisteren mijn Technics sa-ex300 reseiver van de woonkamer naar de keuken verbannen en een su-v55a versterker en st-g570l tuner aangesloten in de woonkamer. Wat een verschil! Veel warmer maar ook het "hoog" klinkt scherper. De volgende stap zal wellicht een paar zwaardere speakers worden.
Ja ik heb ervaring met Naim. Een keer de SuperNait gekocht toen ik wat geld over had.Sjah schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:07:
Vraagje: is er hier iemand die ervaring heeft met Naim? Heb wel ns gelezen dat dat onbetaalbare merk je doet luisteren naar muziek ipv hifi....nogal aanmatigend. Maar goed, heb ook wel ns een voorversterker uit 1980 aangeboden gezien van Naim, en daar werd als een gek op geboden.

Niet bepaald Vintage, wel een dijk van een versterker! Erg mooi spul, wordt allemaal nog met de hand in de UK gebouwd.
Ook een aparte manier van bouw, de RCA en DIN ingangen achterop zitten op een plaat die los in de behuizing zit. Ik dacht dat ik een maandag-morgen model had, maar dit hoort zo!
Voor dat ik die kocht had ik een keer een high-end audio show bezocht, daar stond hun "instap" set te spelen op Neat speakers (ook Engels) en vond ik de best klinkende set van de hele show. Vreemd genoeg want het was ook één van de goedkoopste, die hele grote mega dure sets van diverse andere merken werd ik verder niet echt warm van..
Mooi spul dus, ze leveren ook voor het auto-merk Bentley dus dat zegt ook wel wat.
Zal inderdaad z'n waarde vrij goed houden, en die oude NAIT / NAP versterkers heb ik inderdaad ook wel eens voor flinke prijzen weg zien gaan. Misschien juist omdat ze zo oud en best schattig om te zien zijn

Je kan ze ook nog gewoon bij Naim laten servicen als ik het goed heb, dan zijn ze weer als "nieuw".
Als je ze ooit voor een prikkie tegen komt lijkt het me interessant om te kopen!
Nog een leuke image verschil oud en nieuw:

De CD spelers zijn ook erg gaaf, die doe je open met een heel mooi draai mechanisme. Maar goed, niet zo heel interessant meer om een CD-speler te kopen.

Zie ook: https://www.naimaudio.com/product-history
[ Voor 28% gewijzigd door h4ns op 14-05-2018 19:52 . Reden: Wat extra vintage foto's toegevoegd. ]
Ik denk dat ik maar weer eens een casette speler ga kopen. Ben even benieuwd wat de meningen zijn. Moet ik voor een goede nakamichi of sony (met dolby s) gaan of zou ik beter een DCC kunnen kopen en die als analoog casette speler gebruiken?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Die DCCs zijn niet zo bijzonder. EEn goede cassettedeck kost knaken, koop ook meteen goede dure metal bandjes. De hype is flink terug. Geen ruk bandjes uit nieuwe productie, ga je huilen. Liefst maxell, idem aan hun rtr banden geen sticky gedoe of achteruitgang. kun je bij basf of tdk wel anders over spreken. Of de amerikaanse varianten.
ik had wel begrepen dat die dcc koppen veel beter zijn dan een standaard casette kop. is dat niet zo?
Van wat ik begrepen heb zijn de koppen van de DCC decks breder waardoor bandjes beter worden afgespeeld. Bij cassettedecks ben je afhankelijk van de stand van de kop, de azimuth. Bij mijn Yamaha is deze bij het afspelen nog wat bij te regelen, maar heeft je cassettedeck niet zo'n functie dan kan je last hebben van hoge tonen verlies. Dat luistert behoorlijk nauw, doorgaans klinken bandjes het beste op het apparaat die hem heeft opgenomen.justice strike schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:09:
ik had wel begrepen dat die dcc koppen veel beter zijn dan een standaard casette kop. is dat niet zo?
Klopt het dat je alleen cassettebandjes wil afspelen? Een DCC deck kan namelijk alleen DCC tapes opnemen, niet de aloude compact cassette.
Ik kocht een Pioneer deck (ctw206r iirc) voor 5 euro bij de kringloop. Prima deck. Wordt zelfs nog nieuw gemaakt meen ik.
Wil je echt gaaf spul, dan een Nakamichi Dragon. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Wil je echt gaaf spul, dan een Nakamichi Dragon. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Doe mij maar een Pioneer CT-95The Eagle schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:10:
Ik kocht een Pioneer deck (ctw206r iirc) voor 5 euro bij de kringloop. Prima deck. Wordt zelfs nog nieuw gemaakt meen ik.
Anoniem: 174333
Ik heb een stel oude Wharfedale 507.2 speakers gekocht echter met een zogenaamde kapotte tweeter. Het korte verhaal is dat deze nog werkt alleen zachter en hierbij heb ik wat hulp nodig.
De verkoper beweerde dat hij de tweeter had vervangen door een 505.2 en niet een 507.2 maar dat deze gelijk zijn. Echter na meting van de gelijkstroom weerstand blijkt de goede 6,2 OHM te zijn en de zachter klinkende 5,3 OHM . Aangezien ze exact gelijk zijn wat uiterlijk betreft is dit een beetje raar. Nu is de zogenaamde slechte ernstig geoxideerd en de spoel aan het diafragma
erg smerig.
Als ik dit zou schoonmaken zou dan de weerstand weer omhoog gaan ? Misschien betere geleiding door de oxidatie en hoe doe ik dat voorzichtig. Ik neem aan dat de zwarte drek niet op de spoel hoort te zitten en ook niet thuishoort in de spleet van de magneet waarin deze loopt ? Heeft iemand goede suggesties om dit misschien weer werkend te krijgen ? Mijn dank zou groot zijn.
De verkoper beweerde dat hij de tweeter had vervangen door een 505.2 en niet een 507.2 maar dat deze gelijk zijn. Echter na meting van de gelijkstroom weerstand blijkt de goede 6,2 OHM te zijn en de zachter klinkende 5,3 OHM . Aangezien ze exact gelijk zijn wat uiterlijk betreft is dit een beetje raar. Nu is de zogenaamde slechte ernstig geoxideerd en de spoel aan het diafragma
erg smerig.
Als ik dit zou schoonmaken zou dan de weerstand weer omhoog gaan ? Misschien betere geleiding door de oxidatie en hoe doe ik dat voorzichtig. Ik neem aan dat de zwarte drek niet op de spoel hoort te zitten en ook niet thuishoort in de spleet van de magneet waarin deze loopt ? Heeft iemand goede suggesties om dit misschien weer werkend te krijgen ? Mijn dank zou groot zijn.

Het zou zo maar kunnen zijn dat er ferrofluid in de luchtspleet van je tweeter zat. Ook dit is te vervangen.
Maar het lijkt er ook op dat de spoel al deels verbrand is, reparatie is dan geen optie, je moet dan de dome of de hele tweeter vervangen.
Maar het lijkt er ook op dat de spoel al deels verbrand is, reparatie is dan geen optie, je moet dan de dome of de hele tweeter vervangen.
Ik denk idd niet dat ik nog cassettes wil gaan opnemen. Dat heeft weinig nut.musicfreak schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:42:
[...]
Van wat ik begrepen heb zijn de koppen van de DCC decks breder waardoor bandjes beter worden afgespeeld. Bij cassettedecks ben je afhankelijk van de stand van de kop, de azimuth. Bij mijn Yamaha is deze bij het afspelen nog wat bij te regelen, maar heeft je cassettedeck niet zo'n functie dan kan je last hebben van hoge tonen verlies. Dat luistert behoorlijk nauw, doorgaans klinken bandjes het beste op het apparaat die hem heeft opgenomen.
Klopt het dat je alleen cassettebandjes wil afspelen? Een DCC deck kan namelijk alleen DCC tapes opnemen, niet de aloude compact cassette.
Nou!Glenfiddich schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:44:
[...]
Vroegah als kind (minstens 20 jaar terug) had ik een Philips bandrecorder (weet niet welk type precies maar adhv google resultaten lijken de N4307 of 4308 er het meeste op, een daarvan zal het wel geweest zijn) staan met een verhuisdoos vol tapes erbij. Van opa en oma gekregen, die het nog veel vroeger gebruikten om kerkdiensten op te nemen![]()
Later nooit meer wat mee gedaan, zal nog ongetwijfeld wel ergens bij mijn ouders op zolder staan![]()
Misschien moet ik het bij gelegenheid eens meenemen en kijken of het nog wat is.
Zelf speel ik uitsluitend LP's, MiniDisc en CD's (kan je onderhand in het streaming-tijdperk ook haast wel een soort van vintage noemen, toch?)
Van lp en cassettebandjes (Maxell ferro huppeldepup) naar CD en cassette, van daar naar CD naar CD's op de HDD afspelen met een RPI op de stereo en dan nu naar Spotify...ik heb muzikaal gezien mijn ziel verkocht!
Maar de opleving snap ik wel hoor.
Vorig jaar zelf nog op zoek geweest naar een mooi cassettedeck. Uit nostalgie, omdat het mooi staat in mijn meubel en omdat ik nog zo'n kleine honderd zelf opgenomen bandjes heb staan op zolder.
Geluidskwaliteit is natuurlijk deels in the eye (or ear) of the beholder.
Ik heb de mazzel dat het bij mij vanaf een redelijke opname (een goede mp3 voldoet) afgespeeld op een degelijke set al wel goed genoeg is.
Dan zou ik gewoon voor een willekeurig modern deck gaan. Heb je een betrouwbaar apparaat waarvan de afspeelkwaliteit meestal wel dik in orde is.justice strike schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:31:
[...]
Ik denk idd niet dat ik nog cassettes wil gaan opnemen. Dat heeft weinig nut.
https://link.marktplaats.nl/m1285608062
Zoiets ofzo. Dolby S is leuk maar als je zelf niet gaat opnemen heb je er niet veel aan.
Nooit van dit topic gehoord, maar leuk!! Denk dat ik hier kan meepraten...

Dit setje doet bij mij nog prima dienst... Is aan verandering onderhevig
Dit setje doet bij mij nog prima dienst... Is aan verandering onderhevig
foto is (te) klein. Wat is het merk? type?
dual?
dual?
[ Voor 9% gewijzigd door mountainbiker op 15-05-2018 11:58 ]
mountainbiker
Inderdaad, excuses, het is een Dual CV60 versterker met een Dual CT19 Tunermountainbiker schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:53:
foto is (te) klein. Wat is het merk? type?
dual?
Er staat nu thuis ook nog een pick up bij, de 1224.
Zelf ben ik met name te spreken over het heerlijk warme geluid!
Hou er rekening mee dat de meeste DCC decks niet kunnen opnemen op compact cassettes, alleen op DCC (in ieder geval mijn Philips DCC 900)justice strike schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:37:
Ik denk dat ik maar weer eens een casette speler ga kopen. Ben even benieuwd wat de meningen zijn. Moet ik voor een goede nakamichi of sony (met dolby s) gaan of zou ik beter een DCC kunnen kopen en die als analoog casette speler gebruiken?
De koppen zijn misschien beter, maar de loopwerken zijn vrij matig. Een fatsoenlijke high-end deck van bv Nakamichi klinkt echt stukken beter (was nieuw ook een stuk duurder natuurlijk). Ik heb meerdere DCC decks gehad, en een Nakamichi 581, die laatste klonk heel veel beter.musicfreak schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:42:
[...]
Van wat ik begrepen heb zijn de koppen van de DCC decks breder waardoor bandjes beter worden afgespeeld. Bij cassettedecks ben je afhankelijk van de stand van de kop, de azimuth. Bij mijn Yamaha is deze bij het afspelen nog wat bij te regelen, maar heeft je cassettedeck niet zo'n functie dan kan je last hebben van hoge tonen verlies. Dat luistert behoorlijk nauw, doorgaans klinken bandjes het beste op het apparaat die hem heeft opgenomen.
Vrijwel elke 3kops deck van Nakamichi is erg goed, maar andere merken zoals Sony en JVC hebben ook hele goede decks gemaakt.
Het wordt allemaal wel vrij oud, waardoor snaartjes enzo moeilijk gaan doen. Voor het afregelen na service heb je meestal speciale testcassettes nodig, waardoor dat moeilijk perfect te doen is.
Dat klopt wel. Mechanisch niet fantastisch. Mijn vader had 2 DCC decks, en in 1 had hij een gaatje, in de bovendeksel, geboord om met een saté stokje toch de cassette te kunnen ejecten. Decks waren (toen) niet oud en versleten.Hobbit13 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:44:
[...]
De koppen zijn misschien beter, maar de loopwerken zijn vrij matig. Een fatsoenlijke high-end deck van bv Nakamichi klinkt echt stukken beter (was nieuw ook een stuk duurder natuurlijk). Ik heb meerdere DCC decks gehad, en een Nakamichi 581, die laatste klonk heel veel beter.
Vrijwel elke 3kops deck van Nakamichi is erg goed, maar andere merken zoals Sony en JVC hebben ook hele goede decks gemaakt.
Het wordt allemaal wel vrij oud, waardoor snaartjes enzo moeilijk gaan doen. Voor het afregelen na service heb je meestal speciale testcassettes nodig, waardoor dat moeilijk perfect te doen is.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik was op zoek naar een versterker met toslink/coaxial ins/out en redelijk wat analoge ingangen zo ook Phone.
De frontaansluitingen met toslink en rca, zeer gemakkelijk wanneer je snel even wat wilt aansluiten en testen.
Tot nu toe een mooie aanwinst. Oh ja, ik gebruik 2.0 stereo.
Yamaha CA-410 Amplifier
Vervangen door...
Yamaha RX-496RDS Receiver
Vervangen door...
Sony STR-DB780 QS AV Receiver. Deze kon ik voor een leuk prijsje aanschaffen.
De frontaansluitingen met toslink en rca, zeer gemakkelijk wanneer je snel even wat wilt aansluiten en testen.
Tot nu toe een mooie aanwinst. Oh ja, ik gebruik 2.0 stereo.

Vervangen door...

Vervangen door...

Beste,
Ik gebruik nu een Marantz PM8000. Misschien is dat te jong om vintage te noemen.
Maar ik heb ook een Marantz SD1015 uit jaren 80. Ik heb het gekregen.
Volgens mij is het defect. Bij het aanzetten draait er maar een van de twee assen mee en geluid wordt overstemt door een geluid in een betaalde ritme van ongeveer 6 keer per seconde (bob -bob- bob of drillend?). De naalden van VU-meters zwiepen heen en weer in de zelfde tempo als het geluid. Wat kan hier het probleem zijn?
Wat nu?
Ik gebruik nu een Marantz PM8000. Misschien is dat te jong om vintage te noemen.
Volgens mij is het defect. Bij het aanzetten draait er maar een van de twee assen mee en geluid wordt overstemt door een geluid in een betaalde ritme van ongeveer 6 keer per seconde (bob -bob- bob of drillend?). De naalden van VU-meters zwiepen heen en weer in de zelfde tempo als het geluid. Wat kan hier het probleem zijn?
spoiler:
Ik heb ook nog een TT2000 waarvan het geluid ook iedere keer wegvalt.
En de PM310 stinkt naar verbrande zooi, maar je ziet geen brand of vuur. Wel word het gloeiend heet.
De ST310 heeft zeer slechte ontvangt. Bepaalde zenders vallen weg.
En de PM310 stinkt naar verbrande zooi, maar je ziet geen brand of vuur. Wel word het gloeiend heet.
De ST310 heeft zeer slechte ontvangt. Bepaalde zenders vallen weg.
Wat nu?
[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 24-05-2018 21:37 ]
Trein?
Bij een cassettedeck draait maar een van de assen rond en niet beide. De tweede beweegt automatisch mee als het bandje door de aangedreven as opgewonden wordt. Het geluid dat je hoort kan meerdere oorzaken hebben. Gooi er eens een bandje in en druk een paar maal op record en dan weer stop. De schakelaar van recording op het board wil nog wel eens vervuild raken en in de verkeerde stand blijven zitten. Een tweede oorzaak kan interferentie van buitenaf zijn, iets wat uitstraalt en door de koppen of inwendigebedrading opgevangen wordt. Sluit het deck eens op een andere plek aan en kijk of de meters daar ook zo uitzwaaien.MedionAkoya schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:27:
Beste,
Wat nu?
Mijn eerste gok zou toch echt een snarenprobleem zijn: te ver uitgerekt, verpulvert, plakkend, eraf gelopen. Dit is vrij eenvoudig vast te stellen als je hem open schroeft.kingmace schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:59:
[...]
Bij een cassettedeck draait maar een van de assen rond en niet beide. De tweede beweegt automatisch mee als het bandje door de aangedreven as opgewonden wordt. Het geluid dat je hoort kan meerdere oorzaken hebben. Gooi er eens een bandje in en druk een paar maal op record en dan weer stop. De schakelaar van recording op het board wil nog wel eens vervuild raken en in de verkeerde stand blijven zitten. Een tweede oorzaak kan interferentie van buitenaf zijn, iets wat uitstraalt en door de koppen of inwendigebedrading opgevangen wordt. Sluit het deck eens op een andere plek aan en kijk of de meters daar ook zo uitzwaaien.
Daar heb je een punt maar in dat geval moet het bandje altijd tot een harmonica opgevouwen worden, doordat de capstan de tape er wel doorheen trekt maar het opwind wiel de tape niet opwindt aangezien een van de assen wel loopt volgens de melding.Videopac schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:05:
[...]
Mijn eerste gok zou toch echt een snarenprobleem zijn: te ver uitgerekt, verpulvert, plakkend, eraf gelopen. Dit is vrij eenvoudig vast te stellen als je hem open schroeft.
Mijn laatste aankoop:
Een Panasonic RQ-JA2 walkman uit 1986. Gekocht op MP voor 10,-. Snaar was natuurlijk uitgerekt dus een nieuwe snaar erin gestopt, snelheid afgesteld en spelen maar. Klinkt erg goed deze speler
Deze blijft in ieder geval in mijn walkman collectie (ben bang dat mijn Grundig BeatBoy het veld moet gaan ruimen)

Een Panasonic RQ-JA2 walkman uit 1986. Gekocht op MP voor 10,-. Snaar was natuurlijk uitgerekt dus een nieuwe snaar erin gestopt, snelheid afgesteld en spelen maar. Klinkt erg goed deze speler

Auto reverse op een walkman, zo ver ben ik helaas nooit gekomen. Ik moest als een echte pauper handmatig omdraaien
This too shall pass
Cool, keer wat anders dan Sony. En met een 5-band equalizer. 
Uit de oude doos:

Mijn huidige verzameling ligt op zolder en is sterk uitgedund, maar de TPS-L2's gaan nooit weg!
Uit de oude doos:

Mijn huidige verzameling ligt op zolder en is sterk uitgedund, maar de TPS-L2's gaan nooit weg!
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Mooi collectie! Allemaal werkend?PD2JK schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:57:
Cool, keer wat anders dan Sony. En met een 5-band equalizer.
Uit de oude doos:
[afbeelding]
De TPS-L2's laat ik af en toe spelen zodat de snaar een beetje in conditie blijft. Werken prima.
De rest staat stil, of is verkocht.
De rest staat stil, of is verkocht.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4