Nog grappiger zijn de mensen die denken dat ze iets speciaals hebben en eigenlijk instapzooi was toendertijd, maarja omdat t echte spul amper te koop staat. Het ruk spul daardoor ook voor hoop geld weg gaat.Cap schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:39:
[...]
Absoluut, er bestaan aanbieders die belachelijke prijzen vragen. Je hebt zelf Vintagechief al genoemd. Denk maar niet dat daar echt een goede servicebeurt bij zit, ik spreek uit ervaring met de man. Het zit wat mij betreft tegen oplichting aan.
Maar daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over wat een particulier gemiddeld vraagt voor zo'n ding, in nette en werkende staat. Ik hou deze series al een tijd in de gaten op marktplaats dus weet wel wat de vraagprijzen en biedingen zijn.
Een dergelijke Pioneer cd-speler wisselt voor 400 euro zeker vlotjes van eigenaar.
Bij de Sony ES 7-serie cd-spelers wordt er zelfs al snel 500 euro geboden, als het niet meer is. Natuurlijk is er altijd iemand die het voor 900 euro probeert te verkopen maar die verkoopt het dan niet. Particulieren zitten tussen de 300 en 600 euro vraagprijs, maar een 300 euro vraagprijs wordt direct overboden.
Een voorversterker van dit kaliber doet al snel tegen de 400 euro en een eindversterker doet zo 500 euro. Dan heb ik het over particulier prijzen en het wordt geboden ook. Binnen een paar dagen zijn ze verkocht. Of ik of iemand anders nou belachelijk vindt of niet.
CD-speler 400 euro, voorversterker 400 euro, eindversterker 500 euro. Optelsommetje.
Dus ik herhaal mezelf: met de huidige vintage revival gaan de echte top of the range series van weleer gewoon voor goed geld weg, in de particulier-tot-particulier markt. Voor het echte topspul van een merk een koopje scoren is gewoon nog heel moeilijk. Zoals bij deze set. Een middenklasse modelletje of eentje net onder de top series lukt nog wel want daarvan zijn er gewoon veel en veel meer.
Ter illustratie, ik heb zelf een paar jaar geleden met veel moeite en geduld een vergelijkbare Sony ES set bij elkaar gekocht. Dat kostte me wel een jaar doorlooptijd en voor de betaalde prijzen moest ik toen al goed mijn best doen: voorversterker 300 euro, eindversterker 400 euro, cd speler 350 euro, tuner 100 euro. Werkend maar ze konden wel een beurtje gebruiken, dus ik heb ze wel even goed onder handen genomen. Zet ik ze nu op marktplaats voor die prijs dan zijn ze binnen een dag weg.
Het kan altijd goedkoper. Een aantal jaar geleden kwam je nog iemand in dit topic tegen die zo'n set van de buurman gekregen had omdat die er vanaf wilde, met wat kleine defecten. Zoek maar eens op 80ES in dit topic of het vorige, dan vind je hem vast wel. Je dat soort vondsten nu echt met een lampje zoeken. De tijden zijn gewoon veranderd.
Edit: al gevonden, het was in 2010 en de eindbak was niet de top of the line maar toch: dit kom je niet meer tegen.
Zo kocht ik ooit een SA-9800 van Pioneer voor 150DM
Of de A91D, die ik kocht voor 250 gulden, ook nu over de 1000 waard. Op marktplaats denken ze dat ze met de A-676 in dezelfde Elite serie ziten. Maar nee jongens is toch net wat anders.
Ja mooie tijden dat Ebay Duitsland tussen 1998-2005. Dat mis ik weleens ja.