"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dan kan ik je aanraden om hier eens een bezoek te gaan brengen Museum van Wasrol tot DVD. Het heet een museum, maar het is eigenlijk een uit de kluiten gelopen verzameling. Alles werkt en is 100% functioneel. Voor jullie vintage freaks hier zeker een aanraderAd de Jong schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:04:
W...T.....F......
Als ik daar eens rond zou mogen lopen..... damnnnnnn
[video]
Edit: ik weet het het is al een oude video maar eens een keertje in iets dergelijks rond mogen lopen.....![]()
![]()
![]()
Edit 2: misschien kennen jullie deze site al maar wie hem nog niet kent: http://www.hifi-manuals.com/
Owner and service manuals.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Calitomnication schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:44:
[...]
Dan kan ik je aanraden om hier eens een bezoek te gaan brengen Museum van Wasrol tot DVD. Het heet een museum, maar het is eigenlijk een uit de kluiten gelopen verzameling. Alles werkt en is 100% functioneel. Voor jullie vintage freaks hier zeker een aanrader
Thanx voor deze link, mijn zoon maakt een CKV-werkstuk over de evolutie van en revoluties in de muziek.
En verder sowieso leuk, natuurlijk.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik ben van het weekend bij Pink Floyd Project geweest. Ik vond Bert Heerink een te schorre stem hebben voor de sound. En de bas was soms echt niet meer normaal (stoorde enorm)Ray schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:39:
[...]
van het weekend nog naar een meat loaf cover band geweest om daarna zijn eigen optreden van 2004 nog eens uit de dvd doos te halen. Dammmm..... wat een juweeltje... uit zijn tenen haalt hij het vandaan
zo'n belevenis van een artiest op het podium zie je zelden meer, of heeft iemand nog tips ?
Maar de saxofoon en gitaar (henk bennen) waren heel erg mooi.
In De Boerderij, Zoetermeer?Ray schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:39:
[...]
daar herken ik me dan ook weer volledig in... Meeste wat ik draai is ook minimaal 10 jaar oud
van het weekend nog naar een meat loaf cover band geweest om daarna zijn eigen optreden van 2004 nog eens uit de dvd doos te halen. Dammmm..... wat een juweeltje... uit zijn tenen haalt hij het vandaan
zo'n belevenis van een artiest op het podium zie je zelden meer, of heeft iemand nog tips ?
Ik raad je aan, houd de kleine(re) podia in de gaten, er treden nog genoeg artiesten op bij wie de oorspronkelijkheid van de muziek eraf druipt.
Nee de DRU in ulft maar zag dat ze inderdaad ook in zoetermeer gespeeld hebben. was zeker de moeite. Hoewel de dames het goed deden wel jammer dat de zanger 'for crying out loud' dus niet zelf heeft gedaanRamzzz schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:19:
[...]
In De Boerderij, Zoetermeer?
Ik raad je aan, houd de kleine(re) podia in de gaten, er treden nog genoeg artiesten op bij wie de oorspronkelijkheid van de muziek eraf druipt.
volg al jaren de kleine podia en inderdaad zit daar spaarzaam nog echte belevenis tussen

De versterker kraakt soms en sterft langzaam af, ik hem wel opengemaakt en schoongemaakt/geprayed 3 weken terug, maar het is toch dweilen met de kraan open binnenkort. Nu twijfel ik nog of ik een chinashop 2.0 versterker haal voor een euro of 30 (zijn van die kleine kastjes), of toch een ouder microversterkertje van de teac/etcetc ofzo mits ik die voor een lage prijs kan vindenvan een paar tientjes (maar vaak zijn die gewild dusja).
Als mensen ook graag gewoon goed geluid willen tegen een lage prijs en iets oudere speakers leuk vinden, dan denk dat die duitse speakers met stalen frontjes vaak erg interessant zijn (telefunken/magnat/elac/etcetc). Afwerking is prima met die grille en als je mazzel hebt, dan zit er geen krasje op of iets (ik heb die van mij bij een seniorenstel gekocht).
[ Voor 15% gewijzigd door govie op 19-02-2018 23:48 ]
Als de muziek je interesseert en je afvraagt hoe de muziek scene zich heeft ontwikkeld kan ik je het boek "Dutch Mountains" van Peter Voskuil aanraden: 730 pagina's vol geschiedenis van de platenindustries...Calitomnication schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:44:
[...]
Dan kan ik je aanraden om hier eens een bezoek te gaan brengen Museum van Wasrol tot DVD. Het heet een museum, maar het is eigenlijk een uit de kluiten gelopen verzameling. Alles werkt en is 100% functioneel. Voor jullie vintage freaks hier zeker een aanrader

[url]ttp://www.jingleweb.nl/index.php/product/boek-dutch-mountains/[/url]
Dat is toch niets iets van de laatste 10 jaar. Autotune wel, natuurlijk. Maar in de jaren '80 is er ook genoeg niet-te-haffelen pop gemaakt waar je goddank niets meer van hoort. De eurohouse uit de jaren '90 is missichien een guilty pleasure als je er mee opgegroeid bent, maar wel bijna-doodstraf-guilty als smaak het criterium is. Dat het idee leeft dat het vroeger beter was komt volgens mij vooral omdat je de troep van vroeger zelden nog hoort.Ramzzz schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:43:
[...]
Tja, autotune, loudness war, compressie, etc. halen de dynamiek en het gevoel er behoorlijk uit.
Dat, en het geloof dat techniek de oplossing is voor elke vorm van creatieve armoede.
De echte ras-artiesten zijn meestal nog wel min of meer goed bezig, maar alle voorgekookte, voorgekauwde formule-acts die meestal ook nog eens one-trick-pony’s zijn, halen de sjeu er flink uit, ja.
Er zijn natuurlijk wel grote veranderingen gekomen door de techniek: internet, maar ook ontwikkelingen in appatuur. Met een iPad van een paar honderd euro kun je bijkans meer dan een complete mix-studio uit de jaren '80. Het is nu veel makkelijker om muziek op te nemen, uit te brengen en dus ook om te ontdekken. Daar ligt volgens mij ook het antwoord op de vraag waarom er nu geen act van pak hem beet het kaliber Pink Floyd is. Volgens mij is het geen kwestie van tekort aan kwalitatief aanbod, maar eerder een overschot. Er is zoveel meer aanbod, er zijn zoveel meer kanalen om dat aanbod tot je te nemen dat je moeilijk wereldwijd volle stadions trekt.
Anyways.. Vintage apparatuur. Als jaren '90 al telt als vintage zijn ze bij mij net de woonkamer uit. Ik had 2 Mission 703 zuiltjes staan. Nadat mijn mijn zoontje (anderhalf) een woofer kapot geprikt had besloten om er wat nieuws voor neer te zetten. Die staan er inmiddels, maar ik kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om de Mission's bij het vuil te zetten. Met een originele woofer van marktplaats is de boel weer gerestaureerd. Nu moet ik er alleen nog een bestemming voor zien te vinden...
Regeren is vooruitschuiven
* The Eagle op zolder een jaren 90 Pioneer staan met Technics speakers.
Beetje uit de hand gelopen, ik zocht een versterker voor bij de PC die bij een cd speler pastte die ik al had. Aankoop: versterker, tuner en een tank van een cd speler uit de zelfde lijn voor een fractie van de waarde. Kon ik niet laten liggen
Uitgebreid met een casettedeck (5 euro @ kringloop) en equalizer (die is duurder dan de rest van de set). Speakers had ik nog.
Blaast niet zo hard als de set die beneden staat (Denon / Klipsch) maar is meer dan voldoende om het hele huis van muziek te voorzien, ook al staat ie op zolder
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Maar het zal wel zolder worden inderdaad, het is iig wel leuk om ze te bewaren zodat zoonlief er straks zijn puberherrie uit kan knallen.
Protip: zorg dat je weet welke stop in de stoppenkast om moet om op zijn kamer de stroom er af te gooien. Scheelt naar boven gillen . lopen
Of doe het net als mijn pa: aardlek er af, en aangezien ik de veroorzaken was mocht ik alle klokken in huis weer goed zetten
Toch mooi dat je in die tijd bij een merk als pioneer gewoon de keuze had uit 10 modellen cd spelers, met elke model hoger net weer een feature erbij
* Raymond gaat eens kijken of het mogelijk is om in de komende jaren een set bij elkaar te sprokkelen uit die tijd van componenten die ik toen niet kon betalen.
Ik heb een A450r versterker (toen heel bijzonder met AB
Misschien nu maar eens een 7 of 8 serie op de kop tikken (met nog rechte voorkant, niet de "nieuwe" lijn met afgerond front uiteraard).
Als ik een tip mag geven: Ik heb meerdere computerspeakersetjes gehad, van 5.1 tot 2.1, de een goedkoop de andere topnotch computerspeakerset. Maar uiteindelijk kan niks tippen aan simpele stereospeakers uit 1980 of ouder met een verlepte versterker van marktplaats.T-MOB schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:01:
[...]
Dat het idee leeft dat het vroeger beter was komt volgens mij vooral omdat je de troep van vroeger zelden nog hoort. ....... Nadat mijn mijn zoontje (anderhalf) een woofer kapot geprikt had besloten om er wat nieuws voor neer te zetten. Die staan er inmiddels, maar ik kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om de Mission's bij het vuil te zetten. Met een originele woofer van marktplaats is de boel weer gerestaureerd. Nu moet ik er alleen nog een bestemming voor zien te vinden...
Die missions zijn keigoed man! Ideaal voor naast een monitor. Dan heeft de muziek veel meer ruimtelijke weergave, eens gehoord i.p.v.zo'n nep 2.1 setje en men wil niet meer terug (ik tenminste niet). Als je ze zelf niet kunt gebruiken, gewoon aan een neefje of nichtje geven voor naast monitor, alleen moet je ze dan wel even helpen om 2de handse meukversterker die erbij past voor 2 tientjes of minder. Zo wordt audiofiel met de paplepel ingegoten!
A7xx of A8xx zie je nog wel eens op MP aangebonden worden. Maar reken op 200-300 euro. En dan heb je nog steeds geen afstandsbedieningRaymond schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:23:
Daarnet weer eens even zitten bladeren in oude pioneer catalogi (1990-1995). Dat is de periode dat ik mijn spullen als tiener nieuw kocht.
Toch mooi dat je in die tijd bij een merk als pioneer gewoon de keuze had uit 10 modellen cd spelers, met elke model hoger net weer een feature erbij![]()
* Raymond gaat eens kijken of het mogelijk is om in de komende jaren een set bij elkaar te sprokkelen uit die tijd van componenten die ik toen niet kon betalen.
Ik heb een A450r versterker (toen heel bijzonder met AB) De 550r was me te duur.
Misschien nu maar eens een 7 of 8 serie op de kop tikken (met nog rechte voorkant, niet de "nieuwe" lijn met afgerond front uiteraard).
Wel beesten van amps though, mooi spul. Vooral niet te hard zetten als je speakers je lief zijn
Edit: en iirc vanaf 1993 begon men de fronts aan de bovenkant af te ronden. Daarna volgde de lijn met de "deuk" overdwars onderin het front. Rechte spul vind ik ook het mooiste
[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 20-02-2018 21:31 ]
Haha, dat klopt. Ik heb thuis nooit computerboxjes gehad. Het leven is veel te kort om naar brak geluid te luisteren. Toen ik een jaar of 12 was kreeg ik van mijn oom zijn oude set. Een Pioneer SA5300 met 2 marantz imperial 7 luidsprekers. Dat wist ik toen niet hoor, want er was geen internet om het op te zoeken. Maar door de frontjes van 3D-schuim vind je dat jaren later zo uit:govie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:11:
[...]
Als ik een tip mag geven: Ik heb meerdere computerspeakersetjes gehad, van 5.1 tot 2.1, de een goedkoop de andere topnotch computerspeakerset. Maar uiteindelijk kan niks tippen aan simpele stereospeakers uit 1980 of ouder met een verlepte versterker van marktplaats.
Daar zijn klassenfeestjes mee gedraaid. Op mijn studentenkamertje zijn ze aan de PC geknoopt. En ook daarna hebben ze nog vrolijk dienst gedaan totdat ik rond 2005 - het schuim was toen al meer kruim dan wat anders en ook het rubber van de woofers begon gaten te krijgen - de Missions kocht. Occasions bij de Hobo hifi, omdat ze veel beter klonken dan de instapmodelletjes van Magnat die ik net kon betalen.
De Pioneer heeft nog lang dienst gedaan als versterker op de slaapkamer. In de living kwam er op een gegeven moment surrround. Uiteindelijk is er een eindtrap overleden en is ie afgedankt.
Zuiltjes van 90 bij 20 bij 30 zijn wat fors op een bureau. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, daarom heb ik hem ook gerepareerd. Misschien als mijn zoon 12 wordt dat ie ze dan mag hebben. Krijgt ie papa's NAD erbij en dan moet papa wel wat nieuwsDie missions zijn keigoed man! Ideaal voor naast een monitor. Dan heeft de muziek veel meer ruimtelijke weergave, eens gehoord i.p.v.zo'n nep 2.1 setje en men wil niet meer terug (ik tenminste niet). Als je ze zelf niet kunt gebruiken, gewoon aan een neefje of nichtje geven voor naast monitor, alleen moet je ze dan wel even helpen om 2de handse meukversterker die erbij past voor 2 tientjes of minder. Zo wordt audiofiel met de paplepel ingegoten!

Then again, mijn laatste walkman heb ik nog steeds:

Binnenkant:

Panasonic RQ-S75. Meer opties en betere kwaliteit dan de high end Sony's uit die tijd. Meerdere motoren, stofvrije cassettehouder, tiptoetsen, afstandsbediening, equalizer met DSP, dolby B/C, you name it.
Die red het wel tegen een Samsung J5 met een youtube filmpje
Kostte me in 1994 375 gulden, weet het nog exact. Dat was meer dan een instap cd speler in die tijd en zat in de regionen van een discman, die toen rond de 400 zaten. Maar ik had weinig CD's en veel MC's.
En het jaar er op kocht ik alsnog een discman
[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 20-02-2018 22:37 ]
Nice. Ik heb zelf mijn Aiwa HS-PC-202 onlangs voor 39 euro verkocht via Marktplaats. Ding deed het nog perfect, maar ik gebruike hem nooit meer en verwachtte niet dat ooit weer te gaan doen.The Eagle schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:28:
Zeker weten?
[afbeelding]
Then again, mijn laatste walkman heb ik nog steeds:
[afbeelding]
Binnenkant:
[afbeelding]
Panasonic RQ-S75. Meer opties en betere kwaliteit dan de high end Sony's uit die tijd. Meerdere motoren, stofvrije cassettehouder, tiptoetsen, afstandsbediening, equalizer met DSP, dolby B/C, you name it.
Die red het wel tegen een Samsung J5 met een youtube filmpje
Kostte me in 1994 375 gulden, weet het nog exact. Dat was meer dan een instap cd speler in die tijd en zat in de regionen van een discman, die toen rond de 400 zaten. Maar ik had weinig CD's en veel MC's.
En het jaar er op kocht ik alsnog een discman
http://www.stereo2go.com/topic/aiwa-hs-pc202.htm
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Marantz speakertjes kosten nog steeds meer dan 2de hands als modaal speakers op marktplaats. Marantz wordt qua portomonee toch nog steeds aardig hoog aangeslagen, hier een brakke set welke weg zal gaan voor rond ik verwacht 30 euro ofzo. Wat ik wel zou doen is voor een jonger iemand een versterker regelen die een bluetooth heeft. Dus dan komt je uit op een eventueel een nieuwe versterker uit china voor 4 tientjes ofzo als je niet iets goeds 2de hands kunt regelen. Ik heb geen idee hoe goed deze zijn, maar zit er zelf ook over te twijfelen.T-MOB schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:42:
[...]
Haha, dat klopt. Ik heb thuis nooit computerboxjes gehad. Het leven is veel te kort om naar brak geluid te luisteren. Toen ik een jaar of 12 was kreeg ik van mijn oom zijn oude set. Een Pioneer SA5300 met 2 marantz imperial 7 luidsprekers. Dat wist ik toen niet hoor, want er was geen internet om het op te zoeken. Maar door de frontjes van 3D-schuim vind je dat jaren later zo uit:
[afbeelding].
Daar zijn klassenfeestjes mee gedraaid. Op mijn studentenkamertje zijn ze aan de PC geknoopt. En ook daarna hebben ze nog vrolijk dienst gedaan totdat ik rond 2005 - het schuim was toen al meer kruim dan wat anders en ook het rubber van de woofers begon gaten te krijgen - de Missions kocht. Occasions bij de Hobo hifi, omdat ze veel beter klonken dan de instapmodelletjes van Magnat die ik net kon betalen.
De Pioneer heeft nog lang dienst gedaan als versterker op de slaapkamer. In de living kwam er op een gegeven moment surrround. Uiteindelijk is er een eindtrap overleden en is ie afgedankt.
[...]
Zuiltjes van 90 bij 20 bij 30 zijn wat fors op een bureau. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, daarom heb ik hem ook gerepareerd. Misschien als mijn zoon 12 wordt dat ie ze dan mag hebben. Krijgt ie papa's NAD erbij en dan moet papa wel wat nieuwsAls de jeugd tegen die tijd niet met aardappels naar muziek wil luisteren. Als je ze soms ziet fietsen met mobieltjes op speaker. Daarmee vergeleken zijn de walkmans waar wij mee liepen welhaast audiofiel te noemen.

SONY WM-EX674 WALKMAN (2000)
https://www.petervis.com/...X674/Sony%20WM-EX674.html
Liep hier tegenaan voor een handvol euros. Doos, handleiding, oplader en walkman zelf. Thuis kwam ik er achter dat er paar dingen missen:
- de houder voor de AA batterij, maar die is sowieso optioneel
- de NC-6WM 600mAh 1.2V batterij
- de oortjes met remote control
Nu aan het kijken of er in op ebay of ali nog een aftermarket accu is. Iemand bekend met deze serie?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
4e hit: http://www.allbatteries.c...-battery/sony/nc-6wm.html
[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 21-02-2018 17:54 ]
Mazzel is dat de SONY MD spelers en zelfs paar MP3 spelers met soorgelijke 'gumstick' batteries werkten.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Er is zijn onderdelen boer Radiobbb nog genoeg onderdelen leverbaar voor deze walkman:Jazzper schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:11:
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
SONY WM-EX674 WALKMAN (2000)
https://www.petervis.com/...X674/Sony%20WM-EX674.html
Liep hier tegenaan voor een handvol euros. Doos, handleiding, oplader en walkman zelf. Thuis kwam ik er achter dat er paar dingen missen:
- de houder voor de AA batterij, maar die is sowieso optioneel
- de NC-6WM 600mAh 1.2V batterij
- de oortjes met remote control
Nu aan het kijken of er in op ebay of ali nog een aftermarket accu is. Iemand bekend met deze serie?
https://www.radiobbb.nl/model/844585431863/
Mooie walkman trouwens... Hoe is de staat van de koppen in de walkman?
Dit is bijv. een versleten kop uit een bandrecorder (maar dat oogt bij een cassettedeck of walkman exact het zelfde):
Dit is een goede nieuwe audio kop zonderslijtage:
Eventueel kun je een versleten kop nog wel enigszins oplappen (relappen noemen ze dat in vakterm):
Hoe minder de slijtage aan de kop, des te beter is geluidskwaliteit die hij geeft (met name de hoog weergave neemt af als de kop veel slijtage heeft)...
Da's één belangrijk controle punt als je een walkman / cassettedeck / bandrecorder gaat kopen... Daarnaast is de staat van de snaar belangrijk (of bij direct drive decks: zijn de tandwielen nog in orde (vaak bij Philips spelers defect, een echte Philips kwaal)), alsook de staat van de aandruk rollen (die moeten mooi rond en niet uitgehard zijn)...
Terugkomend op de audiokoppen: bij het eerste plaatje zie je duidelijk dat de kop is ingesleten en een vlakke oppervlak heeft in het midden (terwijl de plek waar het lint niet loopt mooi bol is, net zoals bij de nieuwe kop in het tweede plaatje)...
Het relappen houd in dat ze knop weer een beetje bol proberen te maken waardoor hij weer wat beter zijn werk gaat doen (maar het zal nooit zo goed meer gaan klinken als een nieuwe audiokop)...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 21-02-2018 19:28 ]
Wil hem wel weer eens proberen eigenlijk, nog tapes zat
Je kunt het altijd proberen... Maar ik zou gewoon een nieuwe bestellen (gewoon dat kloon ding uit mijn link van mijn vorige post bestellen als het een gumstick accu is)... Ben je voor ongeveer 20 euro klaar (accu + verzendkosten via postnl pakket dienst) als het alleen om de accu gaat...The Eagle schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:36:
Door die accu van die walkman word ik ff getriggerd..ik heb de mijne nog, is ook NiCd. Zou die nog gewoon oplaadbaar zijn of is dat bij een batterij van 25 jaar oud een risico? Heb de originele oplader nog, die zou gewoon goed moeten zijn
Wil hem wel weer eens proberen eigenlijk, nog tapes zat
Nicad accu's wil je eigenlijk echt niet meer, want die moet je helemaal leeg trekken voor je 'm weer kunt opladen en ze hebben erg veel last van geheugen effect...Één nimh / lithium accu heeft daar geen of minder last van en kun je dus ook tussendoor nog opladen ondanks dat hij niet leeg is...
Best prettige gedachte als je voor langere tijd achter elkaar muziek op cassetteband wilt luisteren terwijl hij op een eerder moment ook al een paar uur gebruikt is...
Voor de oplader maakt het overigens niets uit, want een ni-cad accu lader kan ook Nimh accu's opladen (lithium accu's niet, dan dien je ook een andere lader aan te schaffen)...
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 21-02-2018 21:03 ]
En gumstick NiCd idd. Mijn vraag is ook meer of ik enig risico loop bij het opladen van een dergelijk oude batterij. Moet niet hebben dat de batterij overal door de kamer zit
Als ie het niet doet koop ik wel een nieuwe. Of gebruik ik de piggyback batterijhouder, kan een penlite in en dat kan alles zijn want die pakt ook 1,2v. Mooie is dat dat ding ook nog eens zo slim is om beide accu's te kunnen combineren voor extra lamge speeltijd

MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Excuses, een Tisbury Mini Passive. Niet bepaald vintage. Maar aangezien mijn eindversterker dit wel is, past dit prima is deze topic.Sjah schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:04:
En dat is?
Heb wel ns gelezen dat oude pre-amps zeer gewild zijjn, bijv,. een Naim uit 1979 ofzo.
http://www.tisburyaudio.co.uk/mini-passive-preamplifier
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Wat flauwekul is. Het is dan een verdeelkastje. Niet eens veredeld. En je hebt er niets aan voor signalen die wel versterkt moeten worden. Want dat kan ie niet. Dus het is allemaal "line in" en dat blijft het ook vanzelf. Volkomen overbodige accessoire m.i. Vintage of niet. Een gewone versterker heeft dat allemaal van zichzelf.Hokkie schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:14:
passieve voorversterker
Dat zielige "echt eikenhouten" frontje ook. Spul voor liefhebbers van "spullen" i.p.v. muziek. Het is onzin waar men ook nog vaak de hoofdprijs voor betaalt. Daar zit dus gewoon een x-standen schakelaar en 1 potmeter in en meer niet. Kost vaak vele honderden of soms duizenden euro deze volksverlakkerij.
Deze is dan 139 pond zie ik. Daar maken ze minstens 100 pond winst op. Dat zouden ze hun klanten ook moeten vertellen.
[ Voor 40% gewijzigd door Bart2005 op 24-02-2018 20:08 ]
Het signaal gaat door een potmeter en een standenschakelaar. Veel mis kan daar niet mee. Je bent dus tevreden dat ie niets geks met de input doet. Dat is logisch en kan niet anders. Maar dat kan ook voor een tientje.Hokkie schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:14:
Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben!
Waar staat dat ie mij zoveel geld heeft gekost? Wat ik wel weet is dat dit beter presteert dan mijn actieve Rotel versterker. Dat was investering meervoud van 14 tov deze Tisbury.Bart2005 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:12:
[...]
Het signaal gaat door een potmeter en een standenschakelaar. Veel mis kan daar niet mee. Je bent dus tevreden dat ie niets geks met de input doet. Dat is logisch en kan niet anders. Maar dat kan ook voor een tientje.
Houdt ik weer geld over voor wat anders.
Zo een ding kan per definitie niet "presteren". Passieve onderdelen kunnen slechts het signaal doorgeven met enige demping en vervorming. Wat ik wilde zeggen is dat het geen "voorversterker" is want dat kan niet passief. Het is een verdeelkastje en dat kan niet anders dan prima werken omdat het in zijn geheel niets doet. Het kan de inputsignalen ook niet gelijk maken met elkaar. Dus iets wat veel harder is dan de rest blijft dat ook. Dat is een behoorlijk nadeel van dit soort kastjes.Hokkie schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:28:
[...]
Waar staat dat ie mij zoveel geld heeft gekost? Wat ik wel weet is dat dit beter presteert dan mijn actieve Rotel versterker. Dat was investering meervoud van 14 tov deze Tisbury.
Houdt ik weer geld over voor wat anders.
En als je er b.v. een pickup of een microfoon of een ander signaal op wilt aansluiten wat versterking behoeft dan kan deze dat niet maar de Rotel wel. Je hebt nu gewoon een verdeelkastje op je eindversterker en zo moet je dat zien.
Verder ben ik wel benieuwd naar hoe je gemeten hebt dat het ene beter "presteert" dan het ander. Meestal bestaat dat slechts in de fantasie en verwachtingspatroon.
[ Voor 29% gewijzigd door Bart2005 op 24-02-2018 21:15 ]
http://www.tisburyaudio.co.uk/mini-passive-preamplifier
Ook de reviews over deze kleine voorversterker zijn niet verkeerd:
http://www.tnt-audio.com/ampli/tisbury_mini_pre_e.html
http://www.hifizine.com/2...-passive-preamplifier-ii/
Op deze site kun je zien hoe hij intern opgebouwd is: http://wallofsound.ca/aud...9-mini-ii-passive-preamp/
Er zit inderdaad weinig in, maar dat vindt ik nou juist een heel mooi pluspunt... Dan kan er weinig veranderd raken aan de sound van het geluid dat hij binnen krijgt... Voor signalen die wel versterkt moeten worden heb je voorversterkers in de handel, dus daar zie ik ook geen probleem in (phono preamp / microfoon voor versterker)...
Sowieso vindt ik persoonlijk dat als Hokkie tevreden is, dat dat het belangrijkste is... Prijs doet er niet toe en iets afkraken zal je mij niet snel niet zien doen...
Hooguit waarschuwen dat iets van belabberde kwaliteit is als dit ook echt goed aan te tonen / te onderbouwen is (zoals met Crosley platen spelers of die goedkope Chinese walkmans met USB aansluiting)... Maar met dit ding lijkt mij weinig mis als ik het zo zie....
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 24-02-2018 21:25 ]
.Bart2005 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:36:
[...]
Verder ben ik wel benieuwd naar hoe je gemeten hebt dat het ene beter "presteert" dan het ander. Meestal bestaat dat slechts in de fantasie en verwachtingspatroon.
Ik luister al enige jaren naar mijn set (dagelijks). Ik denk dat ik prima kan beoordelen of iets anders klinkt. Ik denk ook dat mijn luidsprekers en eindversterker van dusdanige kwaliteit zijn dat deze dat kunnen weergeven. Het zijn geen Akai speakers.
Het klopt wat je overigens schrijft over de term ‘voorversterker’, dat is het feitelijk niet. Misschien Kun jij even een mail sturen naar de fabrikant? Maar het is wel een ‘kastje’ voor-versterker.
Overige inputs (platenspeler, cassettedeck of video2000) interesseren mij weinig. Ik heb een mooie D/A converter waar deze mooie (subjectief) tussen is geplaatst en die klinkt beter dan mijn vorige Rotel. (punt).
[ Voor 11% gewijzigd door Hokkie op 24-02-2018 22:23 ]
Kunnen we nou weer over oude meuk gaan lullen?
Zo eentje dus. Nou dat kan ik dat ding nog niet eens aansluiten, want er zitten van die din luidspreker aansluitingen op. Is er een manier om dat te omzeilen, of moet ik din stekkers op de kop tikken?
Ikea gebruikt ze tegenwoordig voor LED-verlichting. Dat kwam laatst goed van pas toen ik snel een setje stekkers nodig had 'knip'cmndr_adama schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:18:
Klopt maar voor de netheid zou ik een paar DIN plugjes ophalen, voor mijn Philips 686 heb ik ze ook. Ik was nog geen euro per stuk kwijt bij de lokale onderdelenwinkel.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Maar even denken wat ik ermee ga doen. Deze "oude meuk" is wat te oud voor mij
Snel wat Sonos boxjes halenTrichoglossus schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:07:
Er komt zowaar nog heel aardig geluid uit.
Maar even denken wat ik ermee ga doen. Deze "oude meuk" is wat te oud voor mij
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Je kunt een variant met schroefjes hier voor € 0,90 bestellen:Trichoglossus schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:37:
Van een ouder echtpaar een philips F5212 receiver gekregen. Uit de 80-er jaren gok ik.
Zo eentje dus. Nou dat kan ik dat ding nog niet eens aansluiten, want er zitten van die din luidspreker aansluitingen op. Is er een manier om dat te omzeilen, of moet ik din stekkers op de kop tikken?
[afbeelding]
https://www.kabeldirect.n...t-schroefaansluiting.html
Er is ook een variant die je moet solderen beschikbaar bij Kabeldirect... Maar schroeven lijkt mij handiger...
En 3 euro verzendkosten...Ik ga eerst eens denken of ik er wat mee ga doen, of dat ie door gaat naar de kringloop bv.rcor schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:54:
[...]
Je kunt een variant met schroefjes hier voor € 0,90 bestellen:
https://www.kabeldirect.n...t-schroefaansluiting.html
Er is ook een variant die je moet solderen beschikbaar bij Kabeldirect... Maar schroeven lijkt mij handiger...
Ik heb de FT-980 inmiddels terug van Jack. Ik kan nu weer vrijwel alle zenders ontvangen in goede kwaliteit.rcor schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:33:
[...]
Dat begint er al beter op te lijken... Wellicht kun je hem nog verder verbeteren via onderstaande link:
https://tubejack.nl/2014/03/upgrade-philips-ft-980/
Hij vertelt vooral wat er na al die jaren gebruik vernieuwd moet worden om 'm weer in top conditie te krijgen en hij vertelt welke verbeteringen er mogelijk zijn om de toch al goede geluidskwaliteit nog beter te krijgen...
Het was zeer de moeite waard om hem onder handen te laten nemen
Verwijderd
Link werkt niet. Deze wel: http://www.jingleweb.nl/i...-de-dutch-mountains-hier/rcor schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:41:
[...]Als de muziek je interesseert en je afvraagt hoe de muziek scene zich heeft ontwikkeld kan ik je het boek "Dutch Mountains" van Peter Voskuil aanraden: 730 pagina's vol geschiedenis van de platenindustries..
[afbeelding][url]ttp://www.jingleweb.nl/index.php/product/boek-dutch-mountains/[/url]
Ga ff naar die zelfde kringloop en vis even een paar van dergelijke pluggen uit de bakken. Meestal hebben ze die wel. Zit er een kabel aan, pak je een kroonsteentje. Zo kun je alsnog testen wat het ding doet op je eigen speakersTrichoglossus schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:00:
[...]
En 3 euro verzendkosten...Ik ga eerst eens denken of ik er wat mee ga doen, of dat ie door gaat naar de kringloop bv.
Zou me niks verbazen als dat een prima amp is

Vooral de Play Trim werkt erg prettig bij oudere cassettes.
Kijk, blij om te horen dat er weer een high-end tuner gered is...Trichoglossus schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:25:
[...]
Ik heb de FT-980 inmiddels terug van Jack. Ik kan nu weer vrijwel alle zenders ontvangen in goede kwaliteit.
Het was zeer de moeite waard om hem onder handen te laten nemen
@OgWok Mooi deck! Toevallig naast de drie koppen ook nog Closed loop dual capstan? Dat zou 'm echt allure geven...
Overigens zijn die Yamaha cassettedecks van echt mooie kwaliteit... Ik heb nu nog een opknapper staan: Yamaha KX-10 en ik heb ook de Yamaha KX-480 gehad (weliswaar een twee kopper, maar toch klonk hij erg goed)... Play trim is inderdaad ook erg fijn om te hebben, niet alleen bij oudere bandjes, maar ook bij opnamen die gemaakt zijn op een ander cassettedeck...
Wat ik ook fijn vindt is de auto tuning... Waarom zelf de bias gaan regelen voor je bandje (waar je op wilt gaan opnemen) als dat niet hoeft en het cassettedeck dit zelf beter kan dan ons gehoor?
[ Voor 43% gewijzigd door rcor op 28-02-2018 18:30 ]
(plaatje van internet)

Ik weet niet wat op de kop getikt inhoud, maar ik heb de mazzel gehad dat ik een setje B&W DM-570's gratis meegekregen heb omdat ze die anders hadden weggegooid... Dat zou ook zonde zijn geweest...Trichoglossus schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:52:
Een setje B&W DM4 op de kop getikt. Woofers en tweeters werkend en origineel. Niet slecht voor een luidspreker uit ca 1974.
(plaatje van internet)
[afbeelding]
Even een foto van mijn vintage set:
Op deze foto zie je meer dan alleen mijn B&W DM-570 speakers. Te weten:
- Marantz SD-62 3 koppen deck
- Akai AM-2200 versterker
- Akai AT-93L tuner (passende Akai AM-93 / AM95 nog gezocht)
- Philips CD-950MKI
- Akai GX-225D bandrecorder
- Vogels tape switch kast
- HQ input switchkast (zodat ik het geluid van deze bronnen ook eenvoudig naar mijn modernere Integra DTR-7.9 receiver kan sturen via een tulp split kabel)
Mijn twee vintage platen spelers die ik zojuist vergeten was, een Dual 1226 en een Thorens TD-318 MKI... De Thorens staat van oorsprong bij mijn Integra DTR-7.9 set en de Dual 1226 staat normaal bij een hifi-set die ons afdak van muziek moet voorzien...
Door de weersomstandigheden tijdelijk elders neergezet en ook een tijdje gebruikt... Klinkt ook niet verkeerd, maar de Thorens TD-318MKI is toch wel een stuk beter opgebouwd in de basis...
Wat zijn het toch mooie platenspelers om te zien en te horen...
Dat is vorig millennium, dus dat mag hier :-)Trichoglossus schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:30:
Ik probeer het wel wat jonger te houden. Die B&W zijn ca 20 jaar ouder dan de overige apparatuur. Ik ben meer voor apparatuur vanaf de jaren 90 (oei vloeken in dit topic zeker)
De Yamaha's zijn niet erg geliefd, dus de prijzen zijn wat schappelijker.
Heb het loopwerk eruit gehaald voor een inspectie en het ziet er heel erg goed uit; weinig loop uren, dat zie je zo. Daar word je echt blij van.
Voor ik na de fysiosport ga nog even tip op Ebay (voor het geval je nog niet bekend bent met deze verkoper):OgWok schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:00:
@rcor op de KX-690 zit ook een closed loop dual capstan. Wel zijn uit kosten overweging de capstanrol steuntjes van plastic en niet metaal en is het deck in Maleisië gemaakt. Maar ik hoor het niet![]()
De Yamaha's zijn niet erg geliefd, dus de prijzen zijn wat schappelijker.
Heb het loopwerk eruit gehaald voor een inspectie en het ziet er heel erg goed uit; weinig loop uren, dat zie je zo. Daar word je echt blij van.
https://www.ebay.nl/usr/revox_de?_trksid=p2047675.l2559
De beste man kan complete onderhoudskits voor je loopwerk leveren (olie, snaren en aandrukrollen)...
Altijd doen, dan weet je zeker dat het deck je mooie cassettebandjes niet vernielt...
Veel luister plezier toegewenst...
Hier zie ik iemand die blijkbaar niet zo onder de indruk was, dus mocht iemand interesse hebben.Hokkie schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 15:14:
Vandaag een passieve voorversterker gehaald voor mij vintage PS Audio Delta 100 eindversterker. Ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben!
[afbeelding]
logisch hij heeft zijn output interlink verkeerd om aangeslotenCap schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:47:
[...]
Hier zie ik iemand die blijkbaar niet zo onder de indruk was, dus mocht iemand interesse hebben.
Veel te duur!Cap schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:47:
[...]
Hier zie ik iemand die blijkbaar niet zo onder de indruk was, dus mocht iemand interesse hebben.
Heb hem voor 50% goedkoper. Blijkbaar wil iemand schadeloos het van de hand doen...
Een Philips 22GA212 Electronic draaitafel. Dit is een speciale versie omdat het 22GH905 voorversterker bord ingebouwd zit. Hij heeft dus een eigen phono voorversterker aan boord en kan gewoon rechtsreeks op een tape of aux ingang aangesloten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 16:53 ]
Mooie speler Kingmace... Dit zullen ze ook wel in "Het grote vinyl topic deel 2" leuk vinden om te zien... Daar is namelijk een levendige vinyl community actief: https://gathering.tweaker...message/54470741#54470741kingmace schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:44:
Een van m'n laatste aanwinsten:
Een Philips 22GA212 Electronic draaitafel. Dit is een speciale versie omdat het 22GH905 voorversterker bord ingebouwd zit. Hij heeft dus een eigen phono voorversterker aan boord en kan gewoon rechtsreeks op een tape of aux ingang aangesloten worden.
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

De condensators lekker helaas al en t vliegwiel kraakt. , maar hij doet het wel
Jeugd segment

Die werkte goed tot een paar weken terug, geen geluid op linker kanaal, na wat onderzoek bleek een elco kapot te zijn.
Gevonden 2200uF 100v

na wat soldeerwerk klint ie weer ok en dat voor 20EU en wat werk natuurlijk.
heb 2 elcos vervangen.
oude elcos

oude situatie

nieuw

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Waarom knal je er niet meteen een revisie/ upgrade setje van bijvoorbeeld dadaelectronics in?roger is here schreef op zondag 4 maart 2018 @ 01:03:
Ik had een versterker quad 303 van een 2e hands winkel.
[afbeelding]
Die werkte goed tot een paar weken terug, geen geluid op linker kanaal, na wat onderzoek bleek een elco kapot te zijn.
Gevonden 2200uF 100v
[afbeelding]
na wat soldeerwerk klint ie weer ok en dat voor 20EU en wat werk natuurlijk.
heb 2 elcos vervangen.
oude elcos
[afbeelding]
oude situatie
[afbeelding]
nieuw
[afbeelding]
Een revisie snap ik wel, maar waarom zou je iets niet origineel houden en upgraden?.Maarten schreef op zondag 4 maart 2018 @ 04:38:
[...]
Waarom knal je er niet meteen een revisie/ upgrade setje van bijvoorbeeld dadaelectronics in?
Zeker mooi en goed vintage spul wil je zo origineel mogelijk houden lijkt mij?
Natuurlijk je kan het altijd beter maken qua (geluids)kwaliteit maar in mijn ogen doet dat weer af aan het ontwerp.
Ook ik doe op een bepaald vlak mee (ander naaldje in een draaitafel) maar daar ligt mijn grens.
Mijn oude Jamo Power speakers zouden ook heel anders/beter kunnen klinken met andere onderdelen en daarbij wel de uitstraling behouden maar dan zou ik juist eerder wat verpesten.
Hoe ver ga je er in? Tot je een soort ricer onder de audio systemen bent/hebt?
Dat wordt een discussie waar je niet uit komt, is mijn ervaring. Voor mij staat voorop dat het een technische verbetering is.Ad de Jong schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:44:
[...]
Een revisie snap ik wel, maar waarom zou je iets niet origineel houden en upgraden?
Zeker mooi en goed vintage spul wil je zo origineel mogelijk houden lijkt mij?
Natuurlijk je kan het altijd beter maken qua (geluids)kwaliteit maar in mijn ogen doet dat weer af aan het ontwerp.
Ook ik doe op een bepaald vlak mee (ander naaldje in een draaitafel) maar daar ligt mijn grens.
Mijn oude Jamo Power speakers zouden ook heel anders/beter kunnen klinken met andere onderdelen en daarbij wel de uitstraling behouden maar dan zou ik juist eerder wat verpesten.
Hoe ver ga je er in? Tot je een soort ricer onder de audio systemen bent/hebt?
Voorbeeld:

Op deze foto is de originele open instelpotmeter R692 vervangen door een meerslags instelpot. Het blauwe blokje met schroefje.
Die dient om de ruststroom van de eindversterker in een Philips 22RH544 MFB luidspreker in te stellen en met deze meerslags instelpot gaat dit erg nauwkeurig en prettig.
Er zijn MFB liefhebbers die dit niet zien zitten omdat het niet origineel is.....
Maar waar is dan de grens.... ik denk voor mij als je echt het geluid gaat beïnvloeden.
Ik denk ook wel dat het scheelt dat ik hiervan totaal geen verstand heb. Ik weet zeker als ik dat wel zou hebben dat ik mijn grens dan ook hoger zou leggen en ook dingen aan zou passen.
Ik moet bij herstel van mijn zootje uitgaan van wat de monteur mij verteld. Mijn Jamo Powers moesten nieuwe foamranden, ga ik voor foam zoals origineel of voor rubber. Volgens die persoon blijft het geluid hetzelfde alleen rubber gaat langer mee. Dan is de keuze niet moeilijk.
Zou het geluid veranderen (beter/slechter???) dan is foam de keuze die ik zou maken want origineel qua geluid.
Een ander verhaal wordt het als iets gewoon niet meer te herstellen is in originele staat en je dan iets gaat aanpassen/uitbreiden. Bv een vintage buizenradio kast met modern binnenwerk. Iets wat ten dode is opgeschreven een 2e leven geven.
Gelijk hebben ze. Dit is een totaal onnodige modificatie...OgWok schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:34:
[...]
Er zijn MFB liefhebbers die dit niet zien zitten omdat het niet origineel is.....
[ Voor 51% gewijzigd door evilution op 04-03-2018 10:27 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ook het vervangen elco's in 30 jaar oude apparaten vind ik nuttig. Kijk naar die Quad, elco kapot door ouderdom. Nog mazzel dat er niet meer schade veroorzaakt is doordat deze op was, want dat kan heel goed gebeuren. Preventief vervang ik ze mooi allemaal als ik toch bezig ben zodat ik weet dat hij weer 20 jaar mee kan. Gelijk, dit kan de klankleur wel beinvloeden (meestal ten goede) maar liever een perfect in orde betrouwbaar apparaat dan een onbetrouwbare.
Die open dingen van Philips is trouwens niks mis mee. Heb er zo'n beetje een halve eeuw ervaring mee.
En corrosie? De weerstandsbaan is geen metaal hoor, dat corrodeert niet.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik vind het wel even mooi zo, het klinkt weer goed voor mij..Maarten schreef op zondag 4 maart 2018 @ 04:38:
[...]
Waarom knal je er niet meteen een revisie/ upgrade setje van bijvoorbeeld dadaelectronics in?
Leuke site trouwens die dadaelectronics.
Ik zag ook al dat er compleet kale printplaatjes te koop zijn voor de 303, er zijn ook mensen die het powerlampje vervangen door een LED omdat deze zou storen.. ik hoor het niet.
Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Gelukkig vragen ze nooit de hoofdprijs voor dingen
Wat de waarde betreft: je koopt natuurlijk wel een stukje geschiedenis, dus het heeft verzamelwaarde.
De staat en verwachte levensduur is natuurlijk belangrijk. Als de boel intern écht weer helemaal op orde gebracht is dan kan zo'n set weer net zo lang mee als een nieuwe. Helaas is dat altijd maar afwachten. Je moet zelf eigenlijk een expert zijn om te kunnen beoordelen hoe goed en uitgebreid het werk intern gedaan is... zitten er veel manuren in dan is de prijs echt niet onredelijk.
Voor de gevraagde prijs kan je natuurlijk ook iets nieuws krijgen. Dat wil zeggen, iets wat er netjes uit ziet en ook cd's afspeelt en je speakers netjes aanstuurt gaat echt wel lukken. Maar dat zal vast geen voorversterker, eindversterker plus cd-speler zijn waar wat ontwerp en bouw betreft eenzelfde hoeveelheid energie in gestoken is als deze.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 04-03-2018 15:17 ]
Ik ken inderdaad wel mensen die, als ze gaan kijken voor apparatuur de kap eraf halen, en bekijken hoe het er van binnen uit ziet. De prijs van iets zeldzaams daalde een keer van 1500 naar 500, omdat er binnenin alles los in de tin stond, elco's die lekken etc.
Hou es gauw op jij... ik moet nog een set H0 rijtuigen van Rheingold kopen...
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Precies. Maar of het nu een simpel beurtje of uitgebreide rivisie is, een prijs van 500 euro voor een werkende set kan je in dit geval wel vergeten. Ook bij de particulier zit je met alleen de cd speler al snel aan die prijs. Bemachtig je zo'n speler toevallig een keer voor 300 euro dan heb je al een koopje. Hetzelfde geldt voor een Sony ES CD speler uit de 7 serie, vergelijkbaar.Trichoglossus schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:01:
Dan zullen ze toch moeten kunnen aantonen wat ze "geserviced" hebben. Niet even een een simpel beurtje geven en wat potmeters schoonmaken. Ze komen aardig in de buurt van de prijzen van die vintagedief uit groningen
Ik ken inderdaad wel mensen die, als ze gaan kijken voor apparatuur de kap eraf halen, en bekijken hoe het er van binnen uit ziet. De prijs van iets zeldzaams daalde een keer van 1500 naar 500, omdat er binnenin alles los in de tin stond, elco's die lekken etc.
Dus je zo'n complete set van voor-, eind- en cd-speler voor enkele honderden euro's bemachtigen dan moet je de mazzel hebben dat je ergens een smoezelige set bij iemand op een stoffige zolder of in de vochtige schuur aantreft die niet weet wat ie verkoopt. Maar de kans dat dat gebeurt is niet zo groot, het moet dan echt zoiets zijn dat je buurvrouw nog heeft staan van haar overleden man.
Met de huidige vintage revival gaan de echte top of the range series van weleer gewoon voor goed geld weg.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 05-03-2018 10:58 ]
Laat ff weten of je interesse hebt: http://www.zelfbouwaudio....iewtopic.php?f=21&t=26210
Goed geld of belachelijke prijzen. Er zijn wel een aantal spelers op marktplaats die overal de hoofdprijs voor vragen. Zelfs defecte apparaten zijn absurd duur.Cap schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:47:
[...]
Met de huidige vintage revival gaan de echte top of the range series van weleer gewoon voor goed geld weg.
Altijd fijn om te zien dat sommige mensen een mening hebben, en andere mensen in feiten denken....evilution schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:09:
Het vervangen door meerslagenpotmeters is gewoon nonsens. Een gewone instelpotmeter is nauwkeurig zat voor ruststroominstelling (voor zowat alle instellingen trouwens). Mocht je al twijfelen aan de kwaliteit van wat er in zat volstaat een gewone instelpotmeter.
Die open dingen van Philips is trouwens niks mis mee. Heb er zo'n beetje een halve eeuw ervaring mee.
En corrosie? De weerstandsbaan is geen metaal hoor, dat corrodeert niet.
Natuurlijk is op elke plek waar elke willekeurige fabrikant ooit een open potmetertje gebruikt heeft, het volkomen overbodig om er een gesloten multiturn in te zetten. Dat is goed om te weten, dan kan ik in de toekomst het gewoon negeren als er vuil tussen is gekomen enzo. Dat heeft toch geen invloed....
Die multiturns zijn best duur, das waarschijnlijk de belangrijkste reden dat de originele fabrikant ze alleen gebruikt als het echt niet anders kan. Bij reparatie maakt die paar cent niet uit, en kan zo'n multiturn best nuttig zijn.
En welk feitje wilde je etaleren?Hobbit13 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:22:
[...]
Altijd fijn om te zien dat sommige mensen een mening hebben, en andere mensen in feiten denken....
Natuurlijk is op elke plek waar elke willekeurige fabrikant ooit een open potmetertje gebruikt heeft, het volkomen overbodig om er een gesloten multiturn in te zetten. Dat is goed om te weten, dan kan ik in de toekomst het gewoon negeren als er vuil tussen is gekomen enzo. Dat heeft toch geen invloed....
Die multiturns zijn best duur, das waarschijnlijk de belangrijkste reden dat de originele fabrikant ze alleen gebruikt als het echt niet anders kan. Bij reparatie maakt die paar cent niet uit, en kan zo'n multiturn best nuttig zijn.
Absoluut, er bestaan aanbieders die belachelijke prijzen vragen. Je hebt zelf Vintagechief al genoemd. Denk maar niet dat daar echt een goede servicebeurt bij zit, ik spreek uit ervaring met de man. Het zit wat mij betreft tegen oplichting aan.Trichoglossus schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:27:
[...]
Goed geld of belachelijke prijzen. Er zijn wel een aantal spelers op marktplaats die overal de hoofdprijs voor vragen. Zelfs defecte apparaten zijn absurd duur.
Maar daar heb ik het dus niet over. Ik heb het over wat een particulier gemiddeld vraagt voor zo'n ding, in nette en werkende staat. Ik hou deze series al een tijd in de gaten op marktplaats dus weet wel wat de vraagprijzen en biedingen zijn.
Een dergelijke Pioneer cd-speler wisselt voor 400 euro zeker vlotjes van eigenaar.
Bij de Sony ES 7-serie cd-spelers wordt er zelfs al snel 500 euro geboden, als het niet meer is. Natuurlijk is er altijd iemand die het voor 900 euro probeert te verkopen maar die verkoopt het dan niet. Particulieren zitten tussen de 300 en 600 euro vraagprijs, maar een 300 euro vraagprijs wordt direct overboden.
Een voorversterker van dit kaliber doet al snel tegen de 400 euro en een eindversterker doet zo 500 euro. Dan heb ik het over particulier prijzen en het wordt geboden ook. Binnen een paar dagen zijn ze verkocht. Of ik of iemand anders nou belachelijk vindt of niet.
CD-speler 400 euro, voorversterker 400 euro, eindversterker 500 euro. Optelsommetje.
Dus ik herhaal mezelf: met de huidige vintage revival gaan de echte top of the range series van weleer gewoon voor goed geld weg, in de particulier-tot-particulier markt. Voor het echte topspul van een merk een koopje scoren is gewoon nog heel moeilijk. Zoals bij deze set. Een middenklasse modelletje of eentje net onder de top series lukt nog wel want daarvan zijn er gewoon veel en veel meer.
Ter illustratie, ik heb zelf een paar jaar geleden met veel moeite en geduld een vergelijkbare Sony ES set bij elkaar gekocht. Dat kostte me wel een jaar doorlooptijd en voor de betaalde prijzen moest ik toen al goed mijn best doen: voorversterker 300 euro, eindversterker 400 euro, cd speler 350 euro, tuner 100 euro. Werkend maar ze konden wel een beurtje gebruiken, dus ik heb ze wel even goed onder handen genomen. Zet ik ze nu op marktplaats voor die prijs dan zijn ze binnen een dag weg.
Het kan altijd goedkoper. Een aantal jaar geleden kwam je nog iemand in dit topic tegen die zo'n set van de buurman gekregen had omdat die er vanaf wilde, met wat kleine defecten. Zoek maar eens op 80ES in dit topic of het vorige, dan vind je hem vast wel. Je dat soort vondsten nu echt met een lampje zoeken. De tijden zijn gewoon veranderd.
Edit: al gevonden, het was in 2010 en de eindbak was niet de top of the line maar toch: dit kom je niet meer tegen.
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 05-03-2018 16:55 ]
Ligt het aan de foto of zit die elementhouder er helemaal scheef op? Die hoort mooi horizontaal te zitten. Op deze manier sloop je je platen ermeekingmace schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:44:
Een van m'n laatste aanwinsten:
[afbeelding]
Blijven wel mooie spelertjes, die 212's
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Zit er recht op hoor, ligt gelukkig aan de fotomentalmadnizz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:13:
[...]
Ligt het aan de foto of zit die elementhouder er helemaal scheef op? Die hoort mooi horizontaal te zitten. Op deze manier sloop je je platen ermee
Blijven wel mooie spelertjes, die 212's

Sinds gisteren deze Quad II-eindtrappen in huis, kwamen samen met een Quad QC Twenty-Four preamp maar nu hangen ze gewoon aan mijn Accuphase preamp. Fantastische versterkers zijn dit!
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
This too shall pass

Het enige station dat hij goed ontvangt is een gospelzender, dus ik denk dat het gebruik vooral decoratie zal zijn. Hij staat mooi op mijn nieuwe dressoir.
Gewoon lekker gaan reviseren (uiteraard in geest van het apparaat) en dan spelen maar! Wellicht dattie na revisie nog meer zender kan ontvangen... Dus altijd de moeite waard!nogeeninlog schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:44:
Een Philips B0X19U buizenradio:
[afbeelding]
Het enige station dat hij goed ontvangt is een gospelzender, dus ik denk dat het gebruik vooral decoratie zal zijn. Hij staat mooi op mijn nieuwe dressoir.
Ik weet dat ze duur zijn, maar DP Audio in Enschede hebben speciale middelen om dit soort oude buizenradio's helemaal in top conditie te brengen...
Zie ook hun website: http://www.dpaudio.net/
Dat moet wel bij het maanlicht gebeuren dan!sugarlee89 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:57:
Niet alsof er wondermiddelen uit toverland bestaan, zoals de elfjes die audiokabels smeden ergens op Antartica.
Zou tubejack zo'n buizenradio niet kunnen reviseren? Zal allicht goedkoper zijn.
Of vraag hier eens rond: http://forum.mfbfreaks.comrcor schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:34:
[...]
Gewoon lekker gaan reviseren (uiteraard in geest van het apparaat) en dan spelen maar! Wellicht dattie na revisie nog meer zender kan ontvangen... Dus altijd de moeite waard!
Ik weet dat ze duur zijn, maar DP Audio in Enschede hebben speciale middelen om dit soort oude buizenradio's helemaal in top conditie te brengen...
Zie ook hun website: http://www.dpaudio.net/
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Voor de gemiddelde liefhebbers de APM series bijv. APM-22, -33, 44, -55, -66, -77 etc. De SS series bijv de SS-G333ES.
Tot aan 80Kg wegende monsters als de SS-G9, SS-GR1, APM-4, -6, -8 etc
Kijk eens op de vintageknob voor een idee.
http://www.thevintageknob.org/sony-APM-4.html
http://www.thevintageknob.org/sony-APM-22ES.html
http://www.thevintageknob.org/sony-APM-8.html
http://www.thevintageknob.org/sony-SS-G9.html
http://www.thevintageknob.org/sony-SS-GR1.html
[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 11-03-2018 11:49 ]
Idd de mooie speakers die door "Cap" genoemd zijn, de meeste daarvan zal je overigens in Europa nooit tegen komen.Sjah schreef op zondag 11 maart 2018 @ 05:48:
Heeft Sony nog ooit mooie speakers gemaakt? Mag dat merk wel, en vind zeg 20 jaar oude speakers voor speakers oud, voor dit topic is 20 jaar natuurlijk jong, maaja dan spreekje over amps.
De Sony SA-S1 vind ik nog wel een grappige speaker, dat is een kleine actieve speaker met een Akoestische Feedback op de woofer en een elektrostatische tweeter. Midden in de woofer zit een microfoon die terugkoppeld op de voortrap en het signaal aanpast op de resonatiefrequenties e.d. Groot voordeel van het feedback systeem is dat de bass op lage volumes ook mooi aanwezig is.
Helaas heeft kostenbesparing nogal invloed op het eindresultaat. Extreem goedkope opampjes geven een krassig hoog zonder al te veel detail, en het te dunne spaanplaat geeft een heel rommelig laag.

De S1 was de mooiste, maar technisch gelijk aan de goedkopere sa-ex100. De sa-ex200 lijkt er op, maar is passief, zonder de feedback in de woofer.
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6