• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58
Daniel36 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:48:
Ik zie veel spullen uit de jaren negentig/eind jaren 80 de laatste pagina's.
Super!
Vroeguh had ik een Denon versterker, CD speler en cassettedeck met een setje Studio de Schop climax op stands. Helaas dacht ik zo rond 2010 dat het een goed idee was het te verkopen en een surround all in one setje aan te schaffen 8)7

Nu een paar jaar gedaan met een Sony receiver en een setje Mission's 760i icm een subwoofer en twee jaar geleden een gereviseerde Harman Kardon AVR 5000 gekocht van eind jaren negentig en afgelopen jaar een setje Driade 7.

Op mijn verlanglijst staat momenteel nog de originele afstandsbediening van de AVR 5000 en een betere subwoofer.

:)
Ah, de Mission 760i.... :) Fijne speakers!

Die hadden m'n ouders mid-jaren 90 bij een audio-video zaak in Apeldoorn gekocht icm. een "Sony Placido" set:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifimuseum.info/tn_sony%20placido.JPG
Afbeeldingslocatie: https://i75.photobucket.com/albums/i312/narkleptic/DSC01050-Copy.jpg

Van die Mission speakers kan ik me nog herinneren dat ze in een consumentengids test destijds als "beste koop" uit de bus kwamen, vooral vanwege hun goede kwaliteit in relatie tot de prijs. De speakers en de set bij elkaar kostten m'n ouders geloof ik iets van 2000 gulden.

En ik moet inderdaad zeggen: Ook ik was onder de indruk van het geluid! En m'n moeder had de set, na veel luisteren in de winkel, gewapend met een zooi klassieke cd's, dus uiteindelijk gekocht.

De Sony set gaf icm. de missions een goed gedetailleerd geluid, ook op lage volumes en eigenlijk ook wel met alle muzieksoorten. Ik vond het cassettedeck heel cool, want de cassettes voerde je via een lade aan het apparaat. En hij kon zelfstandig een hele cd opnemen op cassette, incl. peak search voor het opnameniveau en aan het einde van kant A van de cassette het nummer nog een keer opnemen met fade out, om het nummer aan kant B nog een keer helemaal op te nemen :P. En die opnames klonken zeker op CrO2 bandjes ook nog erg goed.

In 2010 heb ik op marktplaats, beetje op goed vertrouwen, zelf ook een setje Mission 760i op de kop getikt woor de werkkamer (icm. een Denon PMA-715r ). De speakers werden via PostNL naar me toegestuurd door de verkoper en waren goed over gekomen. Én ook nog in goede staat. Van deze set geniet ik nu nog iedere keer als ik thuiswerk of op m'n kamer hobby :).

Mag ik vragen welke sub je erbij hebt en welke je eventueel op het oog hebt? Wij moeten onze woonkamer nog "kruipende baby proof" maken en 1 van de overwegingen is om de redelijk smalle zuilspeakers die daar staan voorlopig om te ruilen met de Missions van boven, die dan gewoon op een degelijk tv-meubel komen te staan. Maar dan moet er wel een sub(je) bij voor als ik net even nog wat extra laag wens :P. Mag eventueel ook vintage uiteraard :D

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 31-01-2018 09:58 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het babyproof moet, koop een setje Ikea besta's als TV meubel. En pak een downfiring sub en bouw hem in een van de kastjes door dar de onderkant en evt de achterkant uit te zagen. Zo verhul ik ook dat ik een Klipsch Sub10 heb staan :)
Zie The Eagle in "Het grote Audiomeubel topic!" sub staat in het meest linkse kastje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58
Ghehe, ziet er strak uit! :). Kon het ondanks de age niet laten om toch ff op thumbs up te klikken ;).

[off-topic]
Mja, moeten maar ff zien. Besta hebben we al staan dus iets anders van Besta is idd voor de hand liggend. Huidige besta kastje bestaan geen deurtjes meer voor (erg jammer, want daze is nog open aan de achterkant, dat hebben ze ook niet meer). Wordt dan iig iets hogers en dus ook breders zodat er evt bookshelf speakers op kunnen .
[/off-topic]

Stiekem vind ik de Mission 760i sowieso nog altijd aangenamer klinken dan de veel modernere Mordaunt Short ms908i zuilen die er nu beneden staan (en die m'n vriendin dus niet helemaal vertrouwt als de kleine er een keer tegenaan zou gaan leunen). Hoewel die 760i dus wel oud zijn en iets minder 'resolutie' hebben, klinkt het allemaal wat warmer zonder helemaal zonder detail te komen zitten.

Maar goed, de beslissing hoe en wat hebben we nog niet genomen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-11 18:32
Ooit een keer een Philips FT-980 tuner op de kop getikt. Ik krijg slechts een paar zenders met losse antenne. Op een andere locatie in Nederland pikt dat ding gewoon alle zenders, met dezelfde antenne.

Zal wel een enkeltje kringloop of stort worden nu |:(

Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/311894984171-0-1/s-l1000.jpg

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:01
Trichoglossus schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:37:
Ooit een keer een Philips FT-980 tuner op de kop getikt. Ik krijg slechts een paar zenders met losse antenne. Op een andere locatie in Nederland pikt dat ding gewoon alle zenders, met dezelfde antenne.

Zal wel een enkeltje kringloop of stort worden nu |:(

Zo'n ding dus:
[afbeelding]
Da's wel een hele mooie tuner... als je 'm weg doet ga je daar zeker spijt van krijgen...

Is het niet mogelijk om 'm op de kabel aan te sluiten van Ziggo of een andere kabelaar?

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Trichoglossus
Ik vrees van niet. Ik zit op glasvezel. Ik kan hem aansluiten op een oud coax kastje, maar zal ongetwijfeld geen signaal meer opzitten.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 11:28

WCA

Trichoglossus schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:20:
Ik vrees van niet. Ik zit op glasvezel. Ik kan hem aansluiten op een oud coax kastje, maar zal ongetwijfeld geen signaal meer opzitten.
Analoog signaal kan je bijna altijd wel uit je AOP krijgen. De beheerder moet echt naar de straatkast toe om dat uit te zetten namelijk. Grote kans dat het signaal er gewoon op zit

Share and Enjoy!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

Daniel36

vernieuwde formule

eymey schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:52:
[...]

Ah, de Mission 760i.... :) Fijne speakers!

Die hadden m'n ouders mid-jaren 90 bij een audio-video zaak in Apeldoorn gekocht icm. een "Sony Placido" set:

[afbeelding]
[afbeelding]

Van die Mission speakers kan ik me nog herinneren dat ze in een consumentengids test destijds als "beste koop" uit de bus kwamen, vooral vanwege hun goede kwaliteit in relatie tot de prijs. De speakers en de set bij elkaar kostten m'n ouders geloof ik iets van 2000 gulden.

En ik moet inderdaad zeggen: Ook ik was onder de indruk van het geluid! En m'n moeder had de set, na veel luisteren in de winkel, gewapend met een zooi klassieke cd's, dus uiteindelijk gekocht.

De Sony set gaf icm. de missions een goed gedetailleerd geluid, ook op lage volumes en eigenlijk ook wel met alle muzieksoorten. Ik vond het cassettedeck heel cool, want de cassettes voerde je via een lade aan het apparaat. En hij kon zelfstandig een hele cd opnemen op cassette, incl. peak search voor het opnameniveau en aan het einde van kant A van de cassette het nummer nog een keer opnemen met fade out, om het nummer aan kant B nog een keer helemaal op te nemen :P. En die opnames klonken zeker op CrO2 bandjes ook nog erg goed.

In 2010 heb ik op marktplaats, beetje op goed vertrouwen, zelf ook een setje Mission 760i op de kop getikt woor de werkkamer (icm. een Denon PMA-715r ). De speakers werden via PostNL naar me toegestuurd door de verkoper en waren goed over gekomen. Én ook nog in goede staat. Van deze set geniet ik nu nog iedere keer als ik thuiswerk of op m'n kamer hobby :).

Mag ik vragen welke sub je erbij hebt en welke je eventueel op het oog hebt? Wij moeten onze woonkamer nog "kruipende baby proof" maken en 1 van de overwegingen is om de redelijk smalle zuilspeakers die daar staan voorlopig om te ruilen met de Missions van boven, die dan gewoon op een degelijk tv-meubel komen te staan. Maar dan moet er wel een sub(je) bij voor als ik net even nog wat extra laag wens :P. Mag eventueel ook vintage uiteraard :D
Een goedkope magnat sub van vijf tientjes op MP :$
Ik ben in de markt voor een mooie Rel.
Stond overigens in het besta stereo meubel zoals bij the Eagle. Gat gezaagd in de onderkant en de zijkant.
:+

Met de Driade luidsprekers staat hij uit en alleen bij een filmpje gaat hij weer even aan.

• rcor
Trichoglossus schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:20:
GreNade schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:42:
[...]

Analoog signaal kan je bijna altijd wel uit je AOP krijgen. De beheerder moet echt naar de straatkast toe om dat uit te zetten namelijk. Grote kans dat het signaal er gewoon op zit
Ja, dat denk ik ook... Je kunt het altijd proberen (desnoods als test met een te goedkope antenne kabel van de action, voor het geval het niet functioneert om die daarna te vervangen door een goede antenne kabel als het werkt)...

Gewoon proberen dus Trichoglossus... Werkt het heb je mazzel, werkt het niet dan heb je pech... :) ;)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

GreNade schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:42:
Ook voor het DVB-C basispakket heb je geen smartcard nodig (die heb ik namelijk niet, maar ik kijk wel digitaal kabel). Dus er is een motivatie om het stekkertje los te trekken.

Lang geleden, toen ik nog in de kabel zat, was het beleid: als iemand opzegt laat je de aansluiting loshalen. Als iemand verhuist laat je de aansluiting zitten. Voor de verhuisde aansluiting betaalt je bestaande klant, en voor de aansluiting op het oude adres is de kans groot dat de nieuwe huurder om een contract komt vragen. Als dat niet gebeurt haal je na een paar maanden het signaal alsnog weg.

Dat was voor internet via de kabel, dus enige tijd terug. 8)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• rcor
burne schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:16:
[...]

Ook voor het DVB-C basispakket heb je geen smartcard nodig (die heb ik namelijk niet, maar ik kijk wel digitaal kabel). Dus er is een motivatie om het stekkertje los te trekken.

Lang geleden, toen ik nog in de kabel zat, was het beleid: als iemand opzegt laat je de aansluiting loshalen. Als iemand verhuist laat je de aansluiting zitten. Voor de verhuisde aansluiting betaalt je bestaande klant, en voor de aansluiting op het oude adres is de kans groot dat de nieuwe huurder om een contract komt vragen. Als dat niet gebeurt haal je na een paar maanden het signaal alsnog weg.

Dat was voor internet via de kabel, dus enige tijd terug. 8)
Bij Ziggo geld dat er een smartcard nodig is om ook het basis pakket te kunnen ontvangen... Alleen de zender NPO 1 (Nederland 1) komt ongecodeerd door bij het digitale TV pakket...

Analoge TV is uiteraard een ander verhaal...

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

rcor schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 07:15:
[...]

Bij Ziggo geld dat er een smartcard nodig is om ook het basis pakket te kunnen ontvangen... Alleen de zender NPO 1 (Nederland 1) komt ongecodeerd door bij het digitale TV pakket...

Analoge TV is uiteraard een ander verhaal...
Bij ziggo is NL 1 (23) in HD FTA en de rest van de zenders in SD zo te bekijken. digitaal.

euhmmmm

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rcor schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 07:15:
Bij Ziggo geld dat er een smartcard nodig is om ook het basis pakket te kunnen ontvangen...
Ik kijk iets van 67 zenders zonder smartcard. Drie (of vier?) in HD, de rest in SD.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Trichoglossus
rcor schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:07:
[...]
[...]
Ja, dat denk ik ook... Je kunt het altijd proberen (desnoods als test met een te goedkope antenne kabel van de action, voor het geval het niet functioneert om die daarna te vervangen door een goede antenne kabel als het werkt)...

Gewoon proberen dus Trichoglossus... Werkt het heb je mazzel, werkt het niet dan heb je pech... :) ;)
Waar ik de coax aansluiting meende te herinneren, zit een telefoonaansluiting. En 4m verder nog een telefoonaansluiting. Geen coax aansluiting meer te bekennen, mogelijk is die gesneuveld bij de aanleg van glasvezel.
Dan maar de rest van mijn leven naar radio 10 luisteren. En mogelijk nog een kanaal wat goed door komt 8)7

• rcor
Trichoglossus schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:04:
[...]

Waar ik de coax aansluiting meende te herinneren, zit een telefoonaansluiting. En 4m verder nog een telefoonaansluiting. Geen coax aansluiting meer te bekennen, mogelijk is die gesneuveld bij de aanleg van glasvezel.
Dan maar de rest van mijn leven naar radio 10 luisteren. En mogelijk nog een kanaal wat goed door komt 8)7
Of gewoon een buiten antenne optuigen (je weet wel: zo'n hark antenne op een mast)... werkt gegarandeerd fantastisch als je 'm hoog genoeg op hangt en goed afsteld...

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:43
rcor schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:13:
[...]

Of gewoon een buiten antenne optuigen (je weet wel: zo'n hark antenne op een mast)... werkt gegarandeerd fantastisch als je 'm hoog genoeg op hangt en goed afsteld...
Ik heb hier gewoon een voedingsdraad van ongeveer 1,5 meter eraan gehangen en dat werkt hier voor de zender die ik altijd aan heb staan (104.1) gewoon perfect.
De kabel hangt nu gewoon maar ergens, dadelijk als de componenten terug zijn dan ga ik het allemaal beter bevestigen. Hopelijk met behoud van het signaal.

Mijn profiel op Discogs

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Damnit! Misgegrepen naast een setje Driade 5 dat ik als surroundspreakers wilde gebruiken.
Zelfde kleuren voor kast en doek.
Nooit eerder voorbij zien komen ook en ook online weinig over te vinden (door mij?).

Verwijderd

Staan gewoon in de folder vermeld. Ingekorte 7 (hint, heb ik als pdf).

Gebruik zelf Driade 7, Marantz PM64, CD60 en een Kenwood KX880HX cassette deck als tweede set.
Aangevuld met een Teac streamertje.

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

vraagje: de plug van mijn koptelefoon gaat zeer moeizaam in en uit de aansluiting van mijn receiver. Wat kan ik er opsmeren zonder de boel kort te sluiten?
siliconenspray, zuurvrije vaseline?

Nooit eerder bij de hand gehad, apparaat is nu ook zo"n twintig jaartjes oud''.

• smspvdm1
  • Laatst online: 08-10 21:18
Er iets plakkerigs of smerends opsmeren om een onderliggend probleem wat er is op te lossen lijkt me niet de goede weg eerlijk gezegd. ;)

Ik zou het apparaat even openschroeven en goed onderzoeken waarom het nou zo moeizaam gaat. Misschien zit er wel een draadje in de weg? Is er iets verbogen? Jackpluggen horen zeer soepel te gaan. Zonder hulpmiddelen.

[ Voor 3% gewijzigd door smspvdm1 op 03-02-2018 10:45 ]

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

Videopac

Rommelt wat aan.

smspvdm1 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:45:
Er iets plakkerigs of smerends opsmeren om een onderliggend probleem wat er is op te lossen lijkt me niet de goede weg eerlijk gezegd. ;)

Ik zou het apparaat even openschroeven en goed onderzoeken waarom het nou zo moeizaam gaat. Misschien zit er wel een draadje in de weg? Is er iets verbogen? Jackpluggen horen zeer soepel te gaan. Zonder hulpmiddelen.
Dit. Het probleem is eerder dat ze in de loop van de tijd steeds makkelijker gaan, tot te gemakkelijk aan toe. Ik laat ook nooit de plug in de versterker zitten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Ad de Jong
De vorige eigenaar van mijn toren had onder alle componenten de voetjes vandaan gehaald omdat hij dat mooier vond.
Ik wil er wel weer onder hebben omdat het en mooier uitziet en het ook voor de koeling beter is denk ik (meer tussenruimte).
Dezelfde aankomen zal niet meevallen maar er zullen vast alternatieven zijn dus mocht iemand een tip hebben.... graag.

Mijn profiel op Discogs

• The Eagle

The Eagle

Ik liep met mijn Thorens TD160 tegen iets soortgelijks aan. Uiteindelijk bij de bouwmarkt een stel stootdopjes gehaald, het soort dat je tegen de muur schroeft om de muur te beschermen oid. Wit/doorzichtig plastic. Werkt prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ad de Jong
The Eagle schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:18:
Ik liep met mijn Thorens TD160 tegen iets soortgelijks aan. Uiteindelijk bij de bouwmarkt een stel stootdopjes gehaald, het soort dat je tegen de muur schroeft om de muur te beschermen oid. Wit/doorzichtig plastic. Werkt prima :)
Juist, ik kon niet op een naam komen van die dingen...
Dit soort dingen dus: klik

1e hit op Google met die naam.
Thnx.

Mijn profiel op Discogs

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

smspvdm1 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:45:

nou eh, open lukt wel, werkend dicht schroeven is het punt ;)
Gelukkig past de nieuwe plug zeer soepel.
En @Videopac als ik de plug laat zitten komt er geen geluid uit de boxen -O-

• Xfile
  • Laatst online: 10-11 10:23
sugarlee89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:51:
[...]

Dat was kijkshop meuk, maar gerenommeerde merken zoals een Sony of Pioneer maakte ook gewoon kei hard troep, maar nu kwamen ze er open voor uit. En wilde je het beste, dan moest je flink dokken. Was dat in de jaren 70 begin 80 nog niet het geval. Toen was het goedkopere segment vaak van deze merken ook gewoon goed.
Ik meld alleen dat Supertech rotzooi maakte.
En ik weet dat de grote merken ook goedkoop spul maakten.

Ikzelf had van Sony een cassettedeck uit de ES-serie, en dat kostte wat voor een arme student.
Verder een Marlux platenspeler met een Denon DL-110 element.
Een Harman Kardon versterker.
De luidsprekers: Mission 761.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Scarify
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 14:11
Aantal jaar geleden zijn mijn grootouders overleden, toen ben ik deze Philips B2X80U/01 tegengekomen. Nu heb ik deze destijds getest; werkt nog helemaal ! (mijn opa was altijd netjes met zijn spullen) Ik kon 1 of 2 zenders vinden (antennetje geknutseld ). Erg gaaf natuurlijk! -- Maar, correct me if I'm wrong, volgens mij zijn tegenwoordig deze frequenties (PO / GO?) niet meer goed vertegenwoordigd in de ether. Los van het feit dat de buizen een beetje gloeien, hij lekker antiek zoemt en kraakt en een gloeilampje voor wat sfeer zorgt op de 'display', lijkt het mij een mooi moment om deze radio nieuw leven in te blazen!

Zelf dacht ik eraan om het hele binnenwerk eruit te halen (op de gloeilamp na ;) ) en de radio te moderniseren; als een soort zelfbouw 'Sonos', met bijv een bluetooth ontvanger of een Chromecast Audio erin verwerkt.
Nu ben ik zelf echt een leek op gebied van audio, dus ik roep jullie expertise in! Wat zouden jullie met zo'n antiek geval doen? Tips waar ik naar moet kijken (topic over de kistradio's maybe?).

Ik hoor het graag.

Nu wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2vkgjd4.jpg

Frontje (incl spiegelbeeld van moi)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29xzmzt.jpg

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1zxkuwy.jpg

Binnenwerk
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2mgqy4y.jpg
Aan
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/e9vtps.jpg

Hij moet toch wel meer kunnen dan huisdecoratie 8)7?? (credits: mn vriendin)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vnm5c7.jpg

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-07 22:50
Ik zou die antieke Philips radio laten zo als hij is, als aandenken aan je grootvader, en zeker niet slopen om er een hybride toestel van te maken: antiek (vintage) aan de buitenkant, nieuw van binnen.
Is toch veel te mooi om die oude techniek er uit te slopen. (maar goed, dat vind ik persoonlijk)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-11 15:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

@Scarify
Geheel eens met @Klavertje2211 binnen & buiten schoonmaken, afstoffen en zonodig voorzichtig het doorzichtige kunststof met bijvoorbeel autowas oppoetsen. Het kunststof van de kast kan met bijvoorbeeld peroxyde of een chloormengsel ook schoon worden gemaakt, maar dat tast het uiterlijk aan zoals het nu is.

Kortom, prachtding, doet het nog, afblijven op wat uiterlijk vertoon na. Mijn mening. Oh, Lange- en Middengolf zijn nog steeds valide banden en vol met zenders.

[ Voor 8% gewijzigd door DeBolle op 05-02-2018 21:06 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Met de vorige reageerders: alsjeblieft mooi handhaven zoals hij is! :Y

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
Mwaa, dan is het neerzetten en slechts een sierstuk. Heb er hier ook 1 staan, maar van mij mag die weg, alhoewel,laat ook maar staan.
Nee, ik kan het wel begrijpen als iemand, zo een mooi kastje, als kastje voor een moderne voorversterker gebruikt. Tuurlijk praat ik niet voor over de tijd dat we 60' jaar verder zijn, nee dan zijn die dingen echt geld waard.

• Ad de Jong
Houden zoals die nu is, ik heb een keer toen ik een jaar of 12 was een werkende buizenradio gesloopt... altijd spijt van gehad.
Zoek voor deze een juiste antenne en je zou er nog best wat mee moeten kunnen ontvangen lijkt mij.

Mijn profiel op Discogs

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-11 08:01
Lekker zo houden ja en die planten er meteen weer vanaf halen! :X ;)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:19

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou er gewoon nog eentje zoeken bij de kringloop en die ombouwen :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ad de Jong schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:00:
Houden zoals die nu is, ik heb een keer toen ik een jaar of 12 was een werkende buizenradio gesloopt... altijd spijt van gehad.
Zoek voor deze een juiste antenne en je zou er nog best wat mee moeten kunnen ontvangen lijkt mij.
sterker nog ... ik heb volgens mij exact dit model gesloopt... het staat me bij als mini tweaker dat je deze als versterker in kan zetten (zie de pick up input??) en dus met wat knutselen er extra speakers aan kan maken. Zoiets had ik gedaan voor een school feestje ruim 30 jaar geleden... dat eindigde niet helemaal goed....

• Scarify
Ray schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:46:
[...]

sterker nog ... ik heb volgens mij exact dit model gesloopt... het staat me bij als mini tweaker dat je deze als versterker in kan zetten (zie de pick up input??) en dus met wat knutselen er extra speakers aan kan maken. Zoiets had ik gedaan voor een school feestje ruim 30 jaar geleden... dat eindigde niet helemaal goed....
Ik zie die PU input nu pas :+ gaaf dingetje is het!
Maar ik denk dat als ik hem echt als radio ga gebruiken hij het niet lang gaat overleven.

Bedankt allen voor jullie feedback, ik denk dat jullie het leven van deze radio hebben gered ;)

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Gisterenavond laat hoorde ik een brom en na onderzoek, kwam ik erachter dat het om mijn
Sony CDP-M95 CD speler gaat. Deze stond uit (na het lezen v/d service manual) DUS op standby.
Nu blijft de prik er gewoon 24/7 opstaan. Mmm Ik was altijd met de veronderstelling dat die uit was.
Resonerende trafo, elco's... Vanmiddag meer eens naar kijken.
Komt dit probleem jullie bekend voor?

[ Voor 0% gewijzigd door PE4000 op 07-02-2018 08:57 . Reden: txt corr. ]

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 15:41

OgWok

U.N.C.L.E.

PE4000 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:50:
Gisterenavond laat hoorde ik een brom en na onderzoek, kwam ik erachter dat het om mijn
Sony CDP-M95 CD speler gaat. Deze stond uit (na het lezen v/d service manual) DUS op standby.
Nu blijft de prik er gewoon 24/7 opstaan. Mmm Ik was altijd met de veronderstelling dat die uit was.
De brom niet, maar wel prik die erop blijft staan. Technics equalizer: stekker in stopkontakt 5 Watt; aan, 7 Watt verbruik. Technics cassette deck: standby 5 Watt; aan, 15 Watt. Kwaaltje van de eind 80'er jaren apparatuur?

Daar werd toen niet moeilijk over gedaan. Wat was nou 5 Watt? De huizen stonden toen vol met grote, kokendhete Philips kleuren televisies....

[ Voor 8% gewijzigd door OgWok op 07-02-2018 12:20 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

OgWok schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:13:
[...]

De brom niet, maar wel prik die erop blijft staan. Technics equalizer: stekker in stopkontakt 5 Watt; aan 7 Watt verbruik. Technics cassette deck: standby 5 Watt; aan 15 Watt. Kwaaltje van de eind 80'er jaren apparatuur?
Veel apparatuur, zeker uit die tijd, wordt secundair geschakeld.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Scarify schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:30:
.....! -- Maar, correct me if I'm wrong, volgens mij zijn tegenwoordig deze frequenties (PO / GO?) niet meer goed vertegenwoordigd in de ether. ....
Grandes Ondes / G.O. / Ondes longues / O.L. => Langwelle / langegolf
Petites Ondes / P.O. / Ondes moyennes / O.M. => Mittelwelle / middengolf
Ondes Courtes / O.C. => Kurzwelle / kortgolf
Ondes Ultra Courtes / O.U.C. / Modulation de fréquence / M.F. => UKW / FM band

Er wordt nog wel gebruik gemaakt van deze banden, maar het wordt steeds minder / stiller.

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@OgWok Het is net of de duvel ermee speelt. Ik heb de speler ertussen weggehaald, opengemaakt, aangesloten én warempel geen brom te horen. Voor de rest ziet er goed uit.
Bovenop staat een Sony MD Recorder en misschien beïnvloeden die elkaar.
Trafo's staan zowat boven elkaar. Ik zet hem weer terug en eens horen of de brom terugkomt.

@joopv Bij bed staat een Gründig wereldontvangertje en daar luister ik altijd naar de LW o.a. BBC4/5.
Voor de rest hou ik me met SDR bezig.

• The Eagle

The Eagle

PE4000 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:50:
Bekend voor niet, maar in die tijd (zie het bij mijn begin '90 pioneer set ook) hadden de versterkers gewoon een aantal stopcontacten achterop en schakelde je de apparatuur gewoon helemaal af als je de versterker uit zette. Dus dan valt zoiets ook niet op en is uit ook echt uit.
Is tegenwoordig ook prima te simuleren met een master/slave stekkerdoos btw.

• rcor
Scarify schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:06:
[...]

Ik zie die PU input nu pas :+ gaaf dingetje is het!
Maar ik denk dat als ik hem echt als radio ga gebruiken hij het niet lang gaat overleven.

Bedankt allen voor jullie feedback, ik denk dat jullie het leven van deze radio hebben gered ;)
En in goede nette staat zoals die van jou zijn ze ook nog eens flink wat waard (in keiharde euro's)...

Overigens is het geen kunststoffen behuizing, maar een bakelieten behuizing (en nee, daar werden de 78 toeren lp's niet van gemaakt... Die waren van schellak)...

Terug komend op de waarde in geld: die verdwijnt volledig als je 'm ombouwt tot iets anders... Soortgelijke kleine bakelieten radio's kunnen zomaar zo'n 182 euro opbrengen via Ebay: https://www.ebay.nl/itm/P...697b37:g:5WgAAOSwHNxaG2gP

Hij staat ook te koop op marktplaats waarbij de verkoper niet weet of hij het doet: https://link.marktplaats.nl/m1250033433

Je hebt dus een Philips B2X 80 U/79 en hier wordt een hoop over dit model radio van Philips vertelt: https://www.pa3esy.nl/Phi...x80u/html/b2x80u_set.html

Die van marktplaats is ideaal voor onderdelen voor die van jou en de kast zou dan voor je projectje bruikbaar zijn (waarbij je je familie stuk in ere laat)...

Ik heb ook twee oude radio's staan, 1 van Philips en 1 van Aristona... De Philips is een jaren 50 radio die nog door mijn opa destijds nieuw is gekocht... Zeer mooi en luxe model uit zijn tijd... De Aristona is een zeer goed en mooi spelend / ogend exemplaar uit de jaren 60...

Geen haar op mijn hoofd die ze zou willen ombouwen... Dit zijn ze overigens:

Oude Philips Radio van Opa:
Philips Radio Opa

Oude Aristona van de jaren '60:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a6FkW6Xx9aQpXzJDSm2m6AmI/medium.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door rcor op 08-02-2018 12:29 ]

• Scarify
rcor schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 00:30:
[...]

Die van marktplaats is ideaal voor onderdelen voor die van jou en de kast zou dan voor je projectje bruikbaar zijn (waarbij je je familie stuk in ere laat)...
Wel fun-fact: mijn opa is ooit begonnen als elektrotechnicus. Als kind heeft hij zijn eigen radio gebouwd (ergens begin jaren 40). Dus wat betreft het 'in ere houden', hij zou het dus fantastisch hebben gevonden als er nieuw leven in werd geblazen. Maar dat ga ik nu idd doen met een andere -al kapotte- antiek-radio. Even wat kringlopen afstruinen ;)

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Nuttige info! Ik heb ook nog een Philips B2X80U/01 staan, plus nog een ander Philips oudje (die minder mooi is).

Je foto werkt niet, mogelijk doordat 'ie niet op openbaar staat in Onedrive?

• rcor
musicfreak schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:33:
[...]

Nuttige info! Ik heb ook nog een Philips B2X80U/01 staan, plus nog een ander Philips oudje (die minder mooi is).

Je foto werkt niet, mogelijk doordat 'ie niet op openbaar staat in Onedrive?
Plaatjes fixed!

• The Eagle

The Eagle

Thanks. Mijn opa had ook zoiets. Geen idee waar dat ding gebleven is toen ie in 1986 overleed trouwens. Toch eens navragen, zou hier ook heel mooi staan :)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-11 18:16
[...]

Oude Philips Radio van Opa:
[afbeelding]
Zal ik mijn exemplaar ook maar even posten dan:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ujl56g.jpg

Speelt als nieuw, niet gerestaureerd.

• rcor
B-lex schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Zal ik mijn exemplaar ook maar even posten dan:

[afbeelding]

Speelt als nieuw, niet gerestaureerd.
Die hier in huis staat moet onderhanden genomen worden... Zodra er budget is gaat de Philips naar DP-Audio in Enschede welke nog alle apparatuur in huis heeft om 'm na te kunnen kijken en repareren...

Hoewel ik 'm toch liever laat reviseren... En nu nog het mooiste: ik heb met toeval de servicemanual van dit ding gevonden... :D Dat maakt het servicen straks voor DP-Audio een stuk makkelijker...

En ja, sommigen vinden DP-audio duur, maar ze doen hun werk wel erg goed... Dat is mij de meer prijs absoluut waard...

Maar die van jou oogt ook gewoon erg netjes... :)

@Scarify Als je goed opgelet hebt bij de link van mij had je de servicemanual van dat ding ook gevonden op die site... Die is namelijk erg handig als je gaat sleutelen aan het apparaat omdat hij defect is geraakt...

Maar mocht deze je ontgaan zijn is hier een directe link naar de servicemanual:
https://www.pa3esy.nl/Phi...ers/b2x80u/pdf/B2X80U.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 08-02-2018 21:31 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
[...]
Overigens is het geen kunststoffen behuizing, maar een bakelieten behuizing (en nee, daar werden de 78 toeren lp's niet van gemaakt... Die waren van schellak)...

(knip mooie uitleg en links)
Pietluttigheid, bakeliet is een kunststof. Al snap ik wel wat je bedoelt.

Zie Wikipedia: Bakeliet .

• Speedbok
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
Scarify schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:30:
Aantal jaar geleden zijn mijn grootouders overleden, toen ben ik deze Philips B2X80U/01 tegengekomen. Nu heb ik deze destijds getest; werkt nog helemaal ! (mijn opa was altijd netjes met zijn spullen) Ik kon 1 of 2 zenders vinden (antennetje geknutseld ). Erg gaaf natuurlijk! -- Maar, correct me if I'm wrong, volgens mij zijn tegenwoordig deze frequenties (PO / GO?) niet meer goed vertegenwoordigd in de ether. Los van het feit dat de buizen een beetje gloeien, hij lekker antiek zoemt en kraakt en een gloeilampje voor wat sfeer zorgt op de 'display', lijkt het mij een mooi moment om deze radio nieuw leven in te blazen!

Zelf dacht ik eraan om het hele binnenwerk eruit te halen (op de gloeilamp na ;) ) en de radio te moderniseren; als een soort zelfbouw 'Sonos', met bijv een bluetooth ontvanger of een Chromecast Audio erin verwerkt.
Nu ben ik zelf echt een leek op gebied van audio, dus ik roep jullie expertise in! Wat zouden jullie met zo'n antiek geval doen? Tips waar ik naar moet kijken (topic over de kistradio's maybe?).

Ik hoor het graag.

Nu wat foto's:
[afbeelding]

Frontje (incl spiegelbeeld van moi)
[afbeelding]

Achterkant
[afbeelding]

Binnenwerk
[afbeelding]
Aan
[afbeelding]

Hij moet toch wel meer kunnen dan huisdecoratie 8)7?? (credits: mn vriendin)
[afbeelding]
Leuk zo´n U-type Philips! Lekker origineel laten!

Heb zelf ook een paar, waarvan de condensators vervangen zijn en een aux input erop gemaakt, zodat ik mijn telefoon er op aan kan sluiten. Ook een gelijkstroomvoeding gemaakt, wat er in resulteert dat ze helemaal bromvrij spelen. Ze zijn vrij geliefd en dus ook wel wat geld waard, maar dat is relatief.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hoop jukeboxen gefixed door de jaren met onderdelen van die philips radio's.

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Ja zeker de Yamaha MS2B, als nieuwe heeft een vervelende kraak in de volume knop maar werkt verder nog Heel erg goed

• Xfile
[...]
Die 78 toeren lp's kan ik me goed herinneren van "vroeger". Ze lagen in de kast bij mijn ouders.
Erg breekbaar waren ze.

• rcor
arsimo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:09:
[...]

Pietluttigheid, bakeliet is een kunststof. Al snap ik wel wat je bedoelt.

Zie Wikipedia: Bakeliet .
Hmm... Nooit geweten dat bakeliet ook een kunststof soort was... Weer wat geleerd...

Overigens, wisten jullie dat Philips zoveel mogelijk probeerde te gebruiken van de materialen die ze inkochten (en dus zo min mogelijk weg probeerde te gooien)? Resultaat was dat Philips van de resten bakeliet die van de Radio en TV fabriek af kwam gebruikte om WC brillen van te maken... Dat is iets wat je bij Philips in die tijd niet zou verwachten...

Enkele plaatjes van de wc bril die Philips geproduceerd heeft:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/S6YAAOSw8DJaAXAW/$_84.JPG

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/b4AAAOSwMQBaAXAI/$_84.JPG

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/LnAAAOSwglVaAXAZ/$_84.JPG

En ja, de plaatjes van deze bril komen vanaf marktplaats waar een NOS bril te koop staat:
https://www.marktplaats.n...d-ongebruikt-philips.html

In 1997 heeft Philips deze divisie af gestoten en staat de divisie op eigen benen onder de naam Rezi:
https://www.volkskrant.nl...anitaire-divisie~a486495/

[ Voor 22% gewijzigd door rcor op 10-02-2018 00:16 ]

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:34
rcor schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:23:
[...]

Die hier in huis staat moet onderhanden genomen worden... Zodra er budget is gaat de Philips naar DP-Audio in Enschede welke nog alle apparatuur in huis heeft om 'm na te kunnen kijken en repareren...

Hoewel ik 'm toch liever laat reviseren... En nu nog het mooiste: ik heb met toeval de servicemanual van dit ding gevonden... :D Dat maakt het servicen straks voor DP-Audio een stuk makkelijker...

En ja, sommigen vinden DP-audio duur, maar ze doen hun werk wel erg goed... Dat is mij de meer prijs absoluut waard...

Maar die van jou oogt ook gewoon erg netjes... :)

@Scarify Als je goed opgelet hebt bij de link van mij had je de servicemanual van dat ding ook gevonden op die site... Die is namelijk erg handig als je gaat sleutelen aan het apparaat omdat hij defect is geraakt...

Maar mocht deze je ontgaan zijn is hier een directe link naar de servicemanual:
https://www.pa3esy.nl/Phi...ers/b2x80u/pdf/B2X80U.pdf
De nvhr heeft regelmatig reparatiedagen. Daar zitten heren die zijn gespecialiseerd in buizenradio's
Je zou eens op hun website kunnen kijken.
Of,
Je zou de reparatie vraag via het buizenradio forum kunnen stellen nfor.nl

Dit is een simpel toestelletje waar weinig aan kapot kan gaan.
Kwestie van 2 a 3 condensatoren preventief wisselen. En mogelijk een aantal verlopen weerstanden.
Buizen zijn vaak nog in orde

De middengolf begint weer interessant te worden. Tegenwoordig kun je een kleinvermogen vergunning aanvragen.
Daardoor zijn er nu weer veel zenders te beluisteren.
Radio seagull en radio Caroline zijn ook leuk.

• musicfreak
  • Nu online
ronnie vd schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:36:
Radio seagull en radio Caroline zijn ook leuk.
Helemaal eens! Ik luister Radio Seagull via hun internetstream, via de middengolf kan ik ze helaas niet ontvangen. Lekkere alternatieve en progressieve muziek, in het Engels gepresenteerd.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:24
Crosspost uit het Vinyl topic, maar ik dacht, hier ook maar even showen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNAqh5TCjXeexZO58nZc2IK9/medium.jpg

Pioneer PL-510 platenspeler met Technics SA-202 receiver
niet op de foto, maar de speakers zijn Akai SA-800's
eind jaren '70/begin '80 :)

De Denon headset is wat nieuwer :+

Edit: Nog een vraagje, de Rec Out uitgang en Tape Monitor ingang, zijn die lijn niveau?
oftewel, zou ik aan Tape Monitor een Chromecast audio kunnen hangen? en aan de Rec Out eventueel een losse hoofdtelefoon amp?

[ Voor 24% gewijzigd door Bramster op 12-02-2018 22:11 . Reden: vraag toegevoegd ]

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 11:00

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ja, ja en ja.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Trichoglossus
Xfile schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:58:
[...]

Die 78 toeren lp's kan ik me goed herinneren van "vroeger". Ze lagen in de kast bij mijn ouders.
Erg breekbaar waren ze.
Daar gingen wij vroeger mee frisbeeën..Maar ze braken inderdaad erg snel.
Misschien was bewaren een betere optie geweest :o

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Trichoglossus schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:53:
[...]
Daar gingen wij vroeger mee frisbeeën.
Dat deden wij met LP's van The Beach Boys. Die band is het materiaal waar hun 'muziek' op geperst was niet waard.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Mijn werkende radiotjes echter niet meer in gebruik.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23wv53n.jpg
Allemaal afkomstig uit familie.

• Raymond
  • Laatst online: 10-11 19:18
SannrHerr schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Dat deden wij met LP's van The Beach Boys. Die band is het materiaal waar hun 'muziek' op geperst was niet waard.
Da's niet helemaal waar. Hun album "pet sounds" wordt toch wel gezien als een heel goed album:
Wikipedia: Pet Sounds

Ik heb weleens een artikel gelezen dat die Brian Wilson daar z'n hele ziel en zaligheid in heeft gestopt, helemaal gelukkig was dat ze zo'n mooi album hadden gemaakt. Ze werden echt geprezen en leken het helemaal te gaan maken en toen kwam een half jaar later Dit schijfje van een bandje uit Liverpool uit. Daarna is het nooit meer goed gekomen met hem :+

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

SannrHerr schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:14:
[...]

En wie is "wij"?

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Een vriend van me (die er een stapel van had gekregen van zijn ouders) en ik. Tot grote ontsteltenis van andere vrienden die wel fan zijn van de oude viespeuken.

• sugarlee89
  • Niet online
SannrHerr schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:47:
[...]

Een vriend van me (die er een stapel van had gekregen van zijn ouders) en ik. Tot grote ontsteltenis van andere vrienden die wel fan zijn van de oude viespeuken.
Ze deden hun baarden echt wel af en toe wassen hoor.

• Sjah
  • Laatst online: 01:30
[...]

Dan moet je eens flink uit je dak gaan in een bruin cafe, met een hard draaiend Good Vibrations. Vind je dat niks, prima, maar dan worden we het op dit punt ("ik hou gewoon van goeie muziek" ) niet snel eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 13-02-2018 16:42 ]

• Hobbit13
  • Laatst online: 10-11 20:00
[...]

Pet sounds is inmiddels ook al flink wat waard, zelfs met krasjes willen ze nog €50 voor de Nederlandse originele Mono versie hebben, mint gaat ie zo over de 100. Dure frisbee!

Hopelijk heb je je beperkt tot het gooien van "Alle dertien goed" of andere rommel. Dat spul koop je nog steeds voor een euro bij de kringloop.

• The Eagle

The Eagle

Dat soort dingen moet je idd meenemen als je gaat kleiduiven schieten. Goedkope ammo :Y)

• Xfile
Trichoglossus schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:53:
[...]

Daar gingen wij vroeger mee frisbeeën..Maar ze braken inderdaad erg snel.
Misschien was bewaren een betere optie geweest :o
Ik heb er heel wat gebroken.
Zonde achteraf gezien.

• juiced01
  • Laatst online: 01:48
Op mijn slaapkamer heb ik nog m'n Akai set staan. Lekker ontspannen op m'n bed liggen en wat muziek luisteren :)
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2q0kjeq.jpg

- Akai AM17 versterker
- Akai CD27 cd-speler
- Akai tuner A27/L tuner (heeft helaas geheugenverlies zodra ik 'm uit zet)
- Akai HX-27W cassettedeck
- Pioneer PL-12D platenspeler
En er ligt een Raspberry Pi met Hifiberry (met Volumio software) achter de set, maar da's niet vintage

De set stuurt een set Dali Zensor 1 speakers aan, maar die heb ik niet op de foto.

• musicfreak
  • Nu online
Ik ga bij Reichelt wat dingen bestellen, en ik dacht ik bestel gelijk wat Kontakt chemie spuitbussen mee. Die ga ik incidenteel gebruiken om wat apperatuur schoon te maken. De standaard trits is Kontact 60 WL, eventueel IPA en tot slot 61 lees ik hier.

Aangezien ik maar af en toe wat ga schoonmaken vroeg ik me af of er een alternatief is voor licht schoonmaakwerk. Ik zat daarbij te denken aan de combi Tuner 600 en 61, of IPA en 61. Is dat ook echt een goede combinatie of kan ik beter 60 WL 61 kopen?

• sugarlee89
  • Niet online
600 is stuk minder agressief, dus die gebruik ik al jaren als eerst. Als dat niet lukt, pak ik 60 erbij. En altijd eerst potmeters of schuivers 100x op en neer bewegen of nog vaker, het is gewoon geoxydeerd.

Dan pak je 61 om als beschermlaag toe te dienen. 60 gebruik ik echt alleen als op en neer bewegen en 600 niet werkt.

• kingmace
  • Laatst online: 03-11 19:11
Ik gebruikt de combi (bij schakelaars) eerst 60, dan spoelen met WL (neutraliseerd de agressieve 60), naspuiten met IPA en smeren met 61. Bij potmeters laat ik de 60 en WL weg en gebruik ik IPA en spoel ik met 61.

• musicfreak
  • Nu online
Ha, krijg je dat, twee verschillende adviezen. Ik vermoed dat de 600 en 61 combi voor mij voldoende is.
Dank beiden!

• Trichoglossus
rcor schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:36:
[...]

Da's wel een hele mooie tuner... als je 'm weg doet ga je daar zeker spijt van krijgen...

Is het niet mogelijk om 'm op de kabel aan te sluiten van Ziggo of een andere kabelaar?
Ik krijg nu Veronica, radio 10, sky radio en radio 538 loepzuiver door met een lintantenne.
Voor de rest is het een drama met geen/nauwelijks ontvangst. Het geluid wat er uit komt is voortreffelijk.

• rcor
Trichoglossus schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:24:
[...]

Ik krijg nu Veronica, radio 10, sky radio en radio 538 loepzuiver door met een lintantenne.
Voor de rest is het een drama met geen/nauwelijks ontvangst. Het geluid wat er uit komt is voortreffelijk.
Dat begint er al beter op te lijken... Wellicht kun je hem nog verder verbeteren via onderstaande link:
https://tubejack.nl/2014/03/upgrade-philips-ft-980/

Hij vertelt vooral wat er na al die jaren gebruik vernieuwd moet worden om 'm weer in top conditie te krijgen en hij vertelt welke verbeteringen er mogelijk zijn om de toch al goede geluidskwaliteit nog beter te krijgen...

• Trichoglossus
rcor schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:33:
[...]

Dat begint er al beter op te lijken... Wellicht kun je hem nog verder verbeteren via onderstaande link:
https://tubejack.nl/2014/03/upgrade-philips-ft-980/

Hij vertelt vooral wat er na al die jaren gebruik vernieuwd moet worden om 'm weer in top conditie te krijgen en hij vertelt welke verbeteringen er mogelijk zijn om de toch al goede geluidskwaliteit nog beter te krijgen...
Wat ik dan niet begrijp is waarom ik een aantal zenders wel perfect kan ontvangen, en een aantal andere, die via dezelfde zenderlocatie worden uitgezonden, niet/nauwelijks.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Trichoglossus schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 00:05:
[...]

Wat ik dan niet begrijp is waarom ik een aantal zenders wel perfect kan ontvangen, en een aantal andere, die via dezelfde zenderlocatie worden uitgezonden, niet/nauwelijks.
Dat kan van een aantal factoren afhankelijk zijn:
- de zenders op dezelfde zendmast zijn niet allemaal even sterk.
- er kan interventie zijn met andere nabij gelegen zenders.
- de polarisatie kan verschillen: als je je antenne horizontaal gepolariseerd hebt opgesteld zijn vertikaal gepolariseerde zenders moeilijker te ontvangen en vice versa.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:56
@juiced01 (heeft helaas geheugenverlies zodra ik 'm uit zet)
Dit kun je oplossen door een batterijtje te vervangen op de printplaat (meestal een plat CR-model).

• juiced01
  • Laatst online: 01:48
coinman63 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:43:
@juiced01 (heeft helaas geheugenverlies zodra ik 'm uit zet)
Dit kun je oplossen door een batterijtje te vervangen op de printplaat (meestal een plat CR-model).
Dat klinkt niet moeilijk! Ik ga er eens naar kijken, thanks!

• Ad de Jong
W...T.....F......
Als ik daar eens rond zou mogen lopen..... damnnnnnn

Edit: ik weet het het is al een oude video maar eens een keertje in iets dergelijks rond mogen lopen..... 8)7 _/-\o_ :9~ O+

Edit 2: misschien kennen jullie deze site al maar wie hem nog niet kent: http://www.hifi-manuals.com/
Owner and service manuals.

[ Voor 56% gewijzigd door Ad de Jong op 18-02-2018 10:04 ]

Mijn profiel op Discogs

• rcor
Ad de Jong schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:04:
W...T.....F......
Als ik daar eens rond zou mogen lopen..... damnnnnnn

[video]

Edit: ik weet het het is al een oude video maar eens een keertje in iets dergelijks rond mogen lopen..... 8)7 _/-\o_ :9~ O+

Edit 2: misschien kennen jullie deze site al maar wie hem nog niet kent: http://www.hifi-manuals.com/
Owner and service manuals.
Poeh Poeh... Dikke collectie...! die zou ik wel graag eens willen door spitten... Er stonden her en der toch wel echt juweeltjes bij namelijk...

• The Eagle

The Eagle

Die hifi manuals is leuk, maar voor een view of download moet je een account hebben. Hou ik niet zo van :(

• sugarlee89
  • Niet online
Heb daar een account zodat ik ook op apparaten kan reageren, thats it. Zijn ook genoeg varianten zonder inlog account.

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:55

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Sony TA-F808 ES

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jutzwx.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/n3aumu.png

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• The Eagle

The Eagle

Nice. Niet laten vallen though, weegt bijna 25 kilo ;)

*klunk*

:P

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 18-02-2018 21:43 ]

• JoeCool

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

The Eagle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:39:
Nice. Niet laten vallen though, weegt bijna 25 kilo ;)

*klunk*

:P
Is indedaad gebouwd als een tank, 24.6 Kg om precies te zijn. :Y)

Na een paar keer verplaatsen om foto's te maken, voelde ik het best in mijn rug. :X

• blissard
  • Laatst online: 11-11 18:07
@JoeCool man, wat een mooi ding. Wat stuur je er mee aan?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:17
Zo te zien staat deze Sony te koop, dus waarschijnlijk wordt er nog weinig aangestuurd.
https://www.hifi.nl/tweed...-High-End-versterker.html

• JoeCool

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

blissard schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:59:
@JoeCool man, wat een mooi ding. Wat stuur je er mee aan?
Hij ziet er niet alleen mooi uit, maar klinkt ook nog eens geweldig.
Ik heb er altijd mijn Infinity Reference 60 mee aan gestuurd.

• Trichoglossus
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de prijzen voor vintage de laatste jaren bizar hoog aan het worden.
En dan nog in de wetenschap dat je vaak nog een revisie moet toepassen voor een apparaat van 25+ jaar oud

• kingmace
  • Laatst online: 03-11 19:11
Helemaal mee eens, toen ik een jaar of 10 geleden met deze hobby begon kon je de meest waanzinnige apparaten voor een habbekrats krijgen, nu betaal je er de hoofdpijs voor. Er zitten een paar notoire opkopers bij die ze daarna voor astronische bedragen aanbieden (waarbij ik me af vraag of er uberhaupt gekken zijn die dat ervoor willen neerleggen).

• Ray

Ray

klopt. ik zie apparaten die ik tien jaar geleden had en toen eigenlijk al aan de prijs waren en toe aan onderhoud nu soms voor bijna het dubbele aangeboden worden. Vooral loopwerken en speakers valt het me recent weer op. Echt extreem soms

daar staat dan wellicht ook tegenover dat naar mijn smaak de laatste 10 - 15 jaar ook niet echt iets heel moois , met uitzondering van wat speakers, op de markt is gezet ....

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 19-02-2018 10:58 ]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Bij de kringloop winkels is het ook al een tijd armoe. Paar jaar geleden haalde ik daar regelmatig een behoorlijke versterker, equalizer of cassettedeck vandaan. Erg jammer.

• sugarlee89
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:17:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind de prijzen voor vintage de laatste jaren bizar hoog aan het worden.
En dan nog in de wetenschap dat je vaak nog een revisie moet toepassen voor een apparaat van 25+ jaar oud
Ik ben blij juist. Kocht een hoop apparaten in de periode 1998-2005 toen ebay Duitsland net nieuw was. Heb heel Duitsland rondgereden. Kocht een Sony TA-N80es voor 150DM. Een Pioneer A91d voor 100 DM. Een Pioneer SA-9800 voor nog geen 250 DM.

Al deze apparaten zijn nu meer dan 1000 euro waard. Goeie investering geweest en prachtig tijdperk, iedereen moest er vanaf. Zelfde dat mijn vader begin jaren 80 meerdere mono synthesizers kocht zoals de ARP2600. Heeft die 300 gulden voor betaald, winkel wilde van zn voorraad af. Die dingen zijn nu 10.000 euro waard.

Zo gaat dat nu eenmaal, vraag en aanbod.

En revisies? Zolang t niet in opslag heeft gestaan in een vochtige ruimte, of in rokers ruimte hoef je niks te reviseren. En alles om het vervangen gaan vervangen valt niet onder revisie.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
sugarlee89 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:16:
En revisies? Zolang t niet in opslag heeft gestaan in een vochtige ruimte, of in rokers ruimte hoef je niks te reviseren.
Denk je dan dat alle apparatuur met krakende potmeters, uitgedroogde elco's, plakkende relais, versleten koppen, kapotte lampjes en uitgelubberde snaren allemaal in vochtige ruimtes of rokersruimtes gestaan hebben? Dat zijn een aantal veel voorkomende mankementen die bij revisies aangepakt worden. Die problemen ontstaan veelal gewoon door ouderdom of normaal gebruik.

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ray schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:57:
klopt. ik zie apparaten die ik tien jaar geleden had en toen eigenlijk al aan de prijs waren en toe aan onderhoud nu soms voor bijna het dubbele aangeboden worden. Vooral loopwerken en speakers valt het me recent weer op. Echt extreem soms

daar staat dan wellicht ook tegenover dat naar mijn smaak de laatste 10 - 15 jaar ook niet echt iets heel moois , met uitzondering van wat speakers, op de markt is gezet ....
Er wordt een hoop troep gemaakt, maar ook nog wel wat moois. Maar dat kost nog steeds wel (wat) geld. Plus veel is streaming tegenwoordig en veel mensen geven geen reet om geluidskwaliteit.

• Rusky
  • Laatst online: 23-10 07:53
Videopac schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:28:
[...]
Er wordt een hoop troep gemaakt, maar ook nog wel wat moois. Maar dat kost nog steeds wel (wat) geld. Plus veel is streaming tegenwoordig en veel mensen geven geen reet om geluidskwaliteit.
Zelfs de muziek zelf vind ik tegenwoordig erg matig. Vroeger had je echte muzikanten die hun gevoelens erin legde. Nu is alles de zelfde aftreksels ...
Of ben ik in een verkeerde tijd geboren?

mijn pc

• Ray

Ray

Rusky schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:35:
[...]

Zelfs de muziek zelf vind ik tegenwoordig erg matig. Vroeger had je echte muzikanten die hun gevoelens erin legde. Nu is alles de zelfde aftreksels ...
Of ben ik in een verkeerde tijd geboren?
daar herken ik me dan ook weer volledig in... Meeste wat ik draai is ook minimaal 10 jaar oud

van het weekend nog naar een meat loaf cover band geweest om daarna zijn eigen optreden van 2004 nog eens uit de dvd doos te halen. Dammmm..... wat een juweeltje... uit zijn tenen haalt hij het vandaan

zo'n belevenis van een artiest op het podium zie je zelden meer, of heeft iemand nog tips ?
Pagina: 1 ... 71 ... 174 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6