Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damn, die CD200 is een mooi collectors item zeg. Mooie vondst, zuinig op zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:22:
Damn, die CD200 is een mooi collectors item zeg. Mooie vondst, zuinig op zijn :)
Dit.
Al is van de allereerste generatie de CD303 mijn favoriet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
Mijn laatste projektje, een Akai CD-705D casettedeck.Gekeregen van forumgenoot nogeeninlog _/-\o_
Schoongemaakt van binnen en buiten, voorzien van een nieuwe snarenset, koppen gereinigd, afgesteld en snelheid afgeregeld. De lampjes deden het nog allemaal. Staat nu op m'n werk te spelen aan de Akai AM-2400 versterker.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/D0SMY99K/IMG-20170815-084055.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Mooi hoor! En om het plaatje helemaal af te maken: een vintage Lenco koptelefoon met een vintage cassette carrousel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
kingmace schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:17:
Mijn laatste projektje, een Akai CD-705D casettedeck. Staat nu op m'n werk te spelen aan de Akai AM-2400 versterker.
[afbeelding]
Als ik een AT-2400 of 2600 tegenkom zal ik het je laten weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik ben voornemend een akai versterker weer te kopen die ik een jaar of 28 geleden had. Helaas toen stukgegaan en nooit meer aan de praat gekregen

nu staan er diverse te koop. Is het nu een must dat in ieder geval de Elco's vervangen worden om zeker te zijn dat ik geen problemen krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ray schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:33:
ik ben voornemend een akai versterker weer te kopen die ik een jaar of 28 geleden had. Helaas toen stukgegaan en nooit meer aan de praat gekregen

nu staan er diverse te koop. Is het nu een must dat in ieder geval de Elco's vervangen worden om zeker te zijn dat ik geen problemen krijg ?
Om welk model gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het is de am - u22

https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/am-u22.shtml

er zitten twee wat grotere in voor de eindtrap dacht ik en natuurlijk een handvol gewone

https://www.google.nl/sea...950#imgrc=elpZLiaKMO80EM:

niet echt een speciaal ding maar voor de heb :9 vermoedelijk was destijds de stk module stuk alleen kregen we dat niet zeker en zo maar eentje kopen was geen optie

[ Voor 49% gewijzigd door Ray op 16-08-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Dat ding heeft maar heel weinig elco's erin zitten. Het is niet echt een must maar kan absoluut geen kwaad. Het vervelende van deze versterker is dat hij STK modules als eindtrap heeft en die willen nog wel eens de geest geven omdat ze aan de top van specs aangestuurd worden. Als ze eenmaal kapot zijn dan is het heel lastig om nog aan originele vervangers te komen. Aan de andere kant, volgens mij kosten dit soort versterkers ook maar heel weinig op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kingmace schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:06:
[...]

Dat ding heeft maar heel weinig elco's erin zitten. Het is niet echt een must maar kan absoluut geen kwaad. Het vervelende van deze versterker is dat hij STK modules als eindtrap heeft en die willen nog wel eens de geest geven omdat ze aan de top van specs aangestuurd worden. Als ze eenmaal kapot zijn dan is het heel lastig om nog aan originele vervangers te komen. Aan de andere kant, volgens mij kosten dit soort versterkers ook maar heel weinig op MP.
prijzen lopen inderdaad wat uiteen. zitten een paar mensen tussen die denken dat er een staaf goud in zit maar ook redelijk geprijsde. Die module is inderdaad een vervelend ding (heb verder ook alleen maar versterker met discrete eindtrappen) en was destijds ook de oorzaak denk ik. Verder kan er ook weinig aan kapot als je er zo in kijkt..Tis meer dat ik altijd heb gebaald dat hij stuk was. Was mijn eerste echte stereo versterker O+

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 16-08-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 14:05
Ray schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:08:
[...]

prijzen lopen inderdaad wat uiteen. zitten een paar mensen tussen die denken dat er een staaf goud in zit maar ook redelijk geprijsde. Die module is inderdaad een vervelend ding (heb verder ook alleen maar versterker met discrete eindtrappen) en was destijds ook de oorzaak denk ik. Verder kan er ook weinig aan kapot als je er zo in kijkt..Tis meer dat ik altijd heb gebaald dat hij stuk was. Was mijn eerste echte stereo versterker O+
Meer dan een paar tientjes mag die versterker niet kosten.
2 jaar geleden kon ik een hele nette aan de straatstenen niet kwijt
Als er een keuzeschakelaar voor de netspanning achterop zit.... deze op 240 volt zetten.....dat vindt de stk module(eindtrap) erg fijn.
De grote elcos kun je laten zitten.
De kleine zou je kunnen vervangen......na zoveel jaar willen die wel eens verlopen.
Verder kan er niet veel kapot.

Reichelt.de is een goede webshop. Neem dan Panasonic elcos 105 graden. FC of FR serie.

En ga de volumeregelaar niet doorblaffen met goedkope kontaktspray! Het resultaat is maar van korte duur :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Voor degenen die het leuk vinden, Techmoan heeft een nieuw filmpje op YouTube gezet waarin het gaat over 'rare & unusual tapes'. Eén van die tapes is een op DCC uitgebracht nieuw album, de eerste keer dat dat gebeurt sinds 21 jaar.

Het is lastig om op Marktplaats voor een redelijke prijs DCC albums te vinden, en dit leek me een leuke gimmick, dus zelf maar eens gaan kijken op de site van de betreffende artiest Jeremy Heiden, waar wordt doorverwezen naar de site waar deze DCC's worden verkocht. De prijs van 40 USD is wat fors maar leek acceptabel voor zo'n collectorsitem die je ook nog eens op je 'vintage' DCC speler kan afspelen. Maar bij de checkout bleek dat de prijs inmiddels was opgelopen naar 75 USD a.g.v. 35 dollar verzendkosten, omgerekend ruim 66 euro, en dat was me toch wat te gortig om verschillende redenen.

Niettemin bij deze dan als tip voor degenen die dat er eventueel wel voor over hebben om voor het eerst in 21 jaar een nieuw album op DCC in bezit krijgen :) .

Techmoans stukje over DCC vind je overigens vanaf 7:43:

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 10:55
Weemism schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:55:
Voor degenen die het leuk vinden, Techmoan heeft een nieuw filmpje op YouTube gezet waarin het gaat over 'rare & unusual tapes'. Eén van die tapes is een op DCC uitgebracht nieuw album, de eerste keer dat dat gebeurt sinds 21 jaar.

Het is lastig om op Marktplaats voor een redelijke prijs DCC albums te vinden, en dit leek me een leuke gimmick, dus zelf maar eens gaan kijken op de site van de betreffende artiest Jeremy Heiden, en waar wordt doorverwezen naar de site waar deze DCC's worden verkocht. De prijs van 40 USD is wat fors maar leek acceptabel voor zo'n collectorsitem wat je ook nog eens op je 'vintage' DCC speler kan afspelen, maar bij de checkout bleek dat de prijs inmiddels was opgelopen naar 75 USD a.g.v. 35 dollar verzendkosten, omgerekend ruim 66 euro, en dat was me toch wat te gortig om verschillende redenen.

Niettemin bij deze dan als tip voor degenen die dat er eventueel wel voor over hebben om voor het eerst in 21 jaar een nieuw album op DCC in bezit krijgen :) .

Techmoans stukje over DCC vind je overigens vanaf 7:43:
[video]
Ook uitgebracht op MiniDisc zie ik. Dat is echt (té) gek!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

FreshM schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:07:
[...]

Ook uitgebracht op MiniDisc zie ik. Dat is echt (té) gek!
Klopt, net als op vinyl en CD trouwens. En het album staat ook gewoon op Spotify zag ik, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk :) . Voor een MiniDisc moet je je overigens wel haasten, volgens de site zijn er daar nog minder dan 20 van over. Van DCC kennelijk nog minder dan 100.

• FreshM
Weemism schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:13:
[...]

Klopt, net als op vinyl en CD trouwens. En het album staat ook gewoon op Spotify zag ik, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk :) . Voor een MiniDisc moet je je overigens wel haasten, volgens de site zijn er daar nog minder dan 20 van over. Van DCC kennelijk nog minder dan 100.
Ik vraag me af of het een echte pre-recorded MD betreft, want die techniek verschilt nogal van zelf opgenomen MiniDiscs. Een nieuw geperste pre-recorded MiniDisc is (net als cd) in dat opzicht meer bijzonder dan een DCC, want de techniek van voorbespeeld of zelf opgenomen was bij DCC hetzelfde. Afgezien van de album-art natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

FreshM schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:31:
[...]

Ik vraag me af of het een echte pre-recorded MD betreft, want die techniek verschilt nogal van zelf opgenomen MiniDiscs. Een nieuw geperste pre-recorded MiniDisc is (net als cd) in dat opzicht meer bijzonder dan een DCC, want de techniek van voorbespeeld of zelf opgenomen was bij DCC hetzelfde. Afgezien van de album-art natuurlijk...
Het is wel jammer dat dat verder niet wordt uitgelegd idd. De YouTube video die ik linkte laat dat alleen voor het procédé voor DCC zien, en op de site van de artiest en distributeur zelf gaan ze er verder niet op in lijkt het.

Ik denk eigenlijk dat het gewoon ouderwets handwerk is, en daarmee toch wel een beetje vergelijkbaar is met de DCC manier. In het geval van MD dus door de tracks vanuit een digitale masteropname op een PC te zetten, en deze via een programma zoals SonicStage naar een 'Net MD' ondersteunende MD speler (die een USB interface hadden) te kopiëren om een master MD te maken van waaruit de kopieën zijn gemaakt.

Of ze hebben toch ergens een professionele reproductiemachine op de kop getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
Weemism schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:20:
[...]

Het is wel jammer dat dat verder niet wordt uitgelegd idd. De YouTube video die ik linkte laat dat alleen voor het procédé voor DCC zien, en op de site van de artiest en distributeur zelf gaan ze er verder niet op in lijkt het.

Ik denk eigenlijk dat het gewoon ouderwets handwerk is, en daarmee toch wel een beetje vergelijkbaar is met de DCC manier. In het geval van MD dus door de tracks vanuit een digitale masteropname op een PC te zetten, en deze via een programma zoals SonicStage naar een 'Net MD' ondersteunende MD speler (die een USB interface hadden) te kopiëren om een master MD te maken van waaruit de kopieën zijn gemaakt.

Of ze hebben toch ergens een professionele reproductiemachine op de kop getikt.
Het zou voor de geluidskwaliteit beter zijn als het album op een blanco schijf gekopieerd wordt. Voorbespeelde MiniDiscs blinken niet bepaald uit in geluidskwaliteit. Een geperste MD in bijbehorende case met album art zou wel bijzonderder zijn.

Over SonicStage gesproken; ik krijg mijn NetMD/Hi-MD niet meer aan de praat na de Windows 10 Creators Update. Het lukt me wel om de unsigned 64-bit-driver te installeren, waarna mijn MZ-RH1 wordt herkend. Bijna alles werkt, zoals betitelen van een schijf en afspelen van tracks vanaf MD (bij Hi-MD komt het geluid zelfs uit mijn laptop), maar importeren van tracks wil niet lukken.

Misschien moet ik een vintage pc gaan inrichten speciaal voor SonicStage, want (platen) opnemen in PCM op de MZ-RH1 werkt best goed.

Edit: Importeren van muziek met SonicStage vanaf de MZ-RH1 Hi-MD lukt inmiddels op een oude pc met Windows 7 64-bits.

[ Voor 3% gewijzigd door FreshM op 19-08-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kingmace schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:06:
[...]

Hij is er . Tja het blijft MP. voor deze in 'nieuwstaa't 38 euro betaald. Ook niet de wereld natuurlijk.
Totdat de doos open gaat (ik weet het ophalen is beter) en het eerst is een flink bekraste volume knop.
En helaas is het volume en balans ook totaal gaar. Maar als je er niet meer aan komt speelt hij wel zonder kraken... Ach ergens heb ik nog de potmeter van de oude versterker liggen. Denk ik...10 jaar geleden lag hij nog ergens in een keukenla..... Wellicht dat ik nog een keer ga zoeken en ze omzet ........
helaas hebben we de oude helemaal gesloopt voor onderdelen destijds 8)7

edit/ eindelijk kan ik naar de rustgevende ledbalkjes kijken...30 jaar geduld moeten hebben :9 als de schaal trouwens klopt is wel grappig om te zien hoe weinig watt er maar nodig is om al een flink volume te hebben

hij valt wel wat in het niet zo bovenop mijn Marantz PM80mk2 waar weer een Marantz PM75 op staat....

mm geen inschakel vertraging of uitgangsrelais .... das weer even wennen

damm stk463 voor 5 dollar... waarom hadden we toen geen alie :'(
https://nl.aliexpress.com...0z.search0304.4.14.h4FBiR

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 19-08-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Je zou een busje tuner spray kunnen bestellen en de potmeters daarmee reinigen
Mooiste is desolderen....uit elkaar halen.....reinigen en een beetje smeren ;)
Geen inschakelvertraging / relais nee....wel zekeringen tussen de eindtrap en ls uitgangen.
Jammer van de bekraste knop! Ik zou zeker een berichtje naar de verkoper sturen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ronnie vd Welke tuner spray zou je me aanraden ?

Ik heb al veel zooi op zolder gevonden maar nog niet de vrijwel ongebruikte volume potmeter helaas.

Ik heb haar al gewezen op de kras. Verkorte versie is dat ik er niet heel moeilijk over ga doen maar jammer is het wel. Wellicht dat ik hem nog iets op kan polijsten maar op kunststof is dat wellicht geen goed idee

het is me ondertussen wel duidelijk dat in mijn 30 jaar geleden versie gewoon de stk eruit moet hebben gelegen. verder zit er vrijwel niets in. Helaas heeft mijn aardige buurjongen hem dus totaal aan schroot geholpen. Zou best leuk geweest zijn nu voor die 5 dollar er een nieuwe stk in gezet te hebben.. ach ik word oud :)

geluid valt me ook nog best mee, gezien de recensies die ik las. Hij is wel scheller in het mid dan mijn marantz maar verder stuurt hij een setje dynaudio audience 42 probleemloos aan

[ Voor 43% gewijzigd door Ray op 19-08-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ray schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 18:03:
@ronnie vd Welke tuner spray zou je me aanraden ?
Voor de snelle variant zou ik ze reinigen met Kontakt IPA en daarna smeren met Kontakt 61.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Tuner 600

Kingmace zijn oplossing is ook goed.
Zolang je maar geen kontakt 60 gebruikt....de werking is maar van korte duur en geeft op termijn problemen.

http://www.mfbfreaks.com/...elen-kiezen-en-gebruiken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
ronnie vd schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:01:
Tuner 600

Kingmace zijn oplossing is ook goed.
Zolang je maar geen kontakt 60 gebruikt....de werking is maar van korte duur en geeft op termijn problemen.

http://www.mfbfreaks.com/...elen-kiezen-en-gebruiken/
Kontakt 60 is op zich geen probleem zolang je maar naspoelt met Kontakt WL (neutraliseerd de Kontakt 60) en weer smert met Kontakt 61.

Mijn standaard reinigeing is Kontakt 60 daarna Kontakt WL daarna Kontakt IPA en eindigen met Kontakt 61. Omdat je kontakt 60 niet op de print wilt hebben soldeer ik meestal de pots en schakelaars uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Weet iemand meer over de Studiotech MB-75? Deze kwam ik tegen in een kringloopwinkel. Er stond verder niks op maar ik ben benieuwd wat het is. Er is bijzonder weinig over te vinden op het internet.

[ Voor 0% gewijzigd door AMD1800 op 22-08-2017 22:00 . Reden: Verkeerde merknaam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

OgWok

U.N.C.L.E.

AMD1800 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:35:
Weet iemand meer over de Audiotech MB-75? Deze kwam ik tegen in een kringloopwinkel. Er stond verder niks op maar ik ben benieuwd wat het is. Er is bijzonder weinig over te vinden op het internet.
Een foto zou heel handig zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 22-08-2017 20:12 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
OgWok schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:12:
[...]

Een foto zou heel handig zijn..
Sorry, heb zelf geen foto gemaakt. Had ook de merknaam verkeerde getypt. Het gaat dus om een Studiotech MB-75. Op het internet staat wel een foto: https://www.google.nl/sea...r=3#imgrc=DOKtCYb5zPvq6M:

Ze zijn ongeveer 30 centimeter hoog en iets minder breed.

[ Voor 5% gewijzigd door AMD1800 op 22-08-2017 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
AMD1800 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:04:
[...]

Sorry, heb zelf geen foto gemaakt. Had ook de merknaam verkeerde getypt. Het gaat dus om een Studiotech MB-75. Op het internet staat wel een foto: https://www.google.nl/sea...r=3#imgrc=DOKtCYb5zPvq6M:

Dat zijn gewoon Jamo compact 70 speakers als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35
Yup, zoiets ja, en wat ik weet niet zo een slecht geluid ook, maar goed ik weet er geen ruk van want ik hoorde de Sludiotech niet, wel heb ik de Jamo gehoord, die waren ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Nadeel van deJamo'scompact series zijn de (vergane) foamranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

kingmace schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:20:
Voordeel als je er eentje vind kun je erop afdingen en ze zelf vervangen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

[...]

Ik heb deze gehad

https://www.google.nl/sea...VU8#imgrc=itMEX91uYnQwlM:

uit die serie. Nergens om maar het spul van hun uit die tijd was mega budget. Heb ze op de Firato toen nog gesproken / gehoord. Voor zover ik me herinner hebben ze geen enkele speaker die goed klinkt....
De concurent was toch juist Jamo. Die hadden nog nog extremere uitvoering maar destijds nooit het geld voor gehad

https://www.google.nl/sea...8QsAQIJg&biw=1920&bih=950

die dus :9

had niet veel later geluk en kon een setje Wharfedale E70 (eerste serie, MK2 ook nog gehad) op de kop tikken

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 22-08-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
kingmace schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:20:
Tijdje terug de foamranden van mijn net nieuw aangeschafte Jamo Power 155 luidsprekers vervangen en dat stelt niet veel voor.
Ik zou ze daarvoor niet laten staan mocht het een puntje van twijfel zijn.
Als ik het zelfs kan..... :P

Deze dus: klik

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 03:25
[...]

Het waren inderdaad jamo compact - kloontjes van bedroevende kwaliteit. Heb zelf de power 90 gehad. Middentoner en woofer in dezelfde behuizing (waarschijnlijk allebei toch soort breedbandspeakertjes) en een enkele elco (polair) op de conus-tweeter. Waardeloos. Kostte in 1987 nog 90 gulden.

• AMD1800
@Ray @blissard Duidelijk niet de moeite waard dus. Helaas. Qua uiterlijk zijn ze best fraai. Gaan we weer vrolijk verder met zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

AMD1800 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:35:
Weet iemand meer over de Studiotech MB-75? Deze kwam ik tegen in een kringloopwinkel. Er stond verder niks op maar ik ben benieuwd wat het is. Er is bijzonder weinig over te vinden op het internet.
Vuistregel: als de merknaam eindigt op tech, laten staan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

evilution schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Vuistregel: als de merknaam begint met of eindigt op tech, laten staan.
:+

/troll

Helemaal mee eens, hoor. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitzonderingen bevestigen de regel: Audio Technica (ok, tech niet in het begin of einde :))

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Audio in naam is geloof ik wel goed.... Audio Analyse is redelijk high-end.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07 16:21
Prachtig, dat Studiotech hier nog voorbij komt... dat was echt meuk van de bovenste plank (van de vitrine van de kijkshop, wel te verstaan)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Sjah schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 00:55:
Audio in naam is geloof ik wel goed....
Audiosonic comes to mind.... :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

evilution schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:30:
[...]

Audiosonic comes to mind.... :X
Dat waren toch die verschrikkelijke casettebandjes die voor geen meter heen en weer spoelden..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Ah ja... er bestond nogal wat meuk op cassettebandjes gebied. En daarom heb je nu ook in iedere discussie op Facebook van die mensen die denken dat het inherent is aan de compact cassette dat je wel eens de tape met een potlood terug de cassette in moet draaien en dat je mazzel hebt als je dat nog nooit hebt gehad.

Terwijl ik dat zelf dus nog nóóit heb gehad met TDK, Maxell, Sony of Philips. Niet met de C (ferro) variant en ook niet met de Chrome varianten.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 25-08-2017 09:17 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
eymey schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:17:
Ah ja... er bestond nogal wat meuk op cassettebandjes gebied. En daarom heb je nu ook in iedere discussie op Facebook van die mensen die denken dat het inherent is aan de compact cassette dat je wel eens de tape met een potlood terug de cassette in moet draaien en dat je mazzel hebt als je dat nog nooit hebt gehad.

Terwijl ik dat zelf dus nog nóóit heb gehad met TDK, Maxell, Sony of Philips. Niet met de C (ferro) variant en ook niet met de Chrome varianten.
Denk dat dat nog meer van de kwaliteit van je cassettedecks af hing. Ik heb het regelmatig gehad, in de auto of met Philips auto-reverse decks. Die vonden dat de kop ook wel 90drg gedraaid op het bandje kon blijven staan...

Over de namen:
Technics is natuurlijk een best prima merk, van midrange tot high-end spul.

Audio Analyse zou ik niet zo zeer als een goed merk bestempelen; interessant spul, ziet er mooi uit en klinkt lekker maar is hopeloos onbetrouwbaar en slordig in elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Ik heb vorige week nog een plastic tas vol met cassettedoosje uit de schuur gehaald.
Op een serie zéér slechte bandjes stond warempel De 'Brom & Ruis' show op, met o.a. de Bandrecorder cursus. De opnames zijn van 1978. De 'Brom & Ruis' Show is tussen 1978-1981 uitgezonden.
De bandjes afgespeeld op een mono Philips Cassetterecorder en het klonk nait slecht...
Cassettemerk: Anwa-Dwingeloo. Die had ik destijds op een zaterdagse markt in Assen gekocht.
Doos vol, mooi voor gebruik op de camping in Hooghalen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ajHThEJl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Qra0Lyl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bN4fFNNl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FmbMYFll.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/843lyzol.png

[ Voor 20% gewijzigd door PE4000 op 25-08-2017 14:02 . Reden: scans toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Hobbit13 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:23:
[...]

Over de namen:
Vandaar de :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsvlad
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 10:27
Advies gevraagd:

Ik ben reeds 15 jaar in het bezit van een paar Sansui ES-200 (improved) speakers uit 1973-1976(?). Nu valt af en toe de dome middentoner uit en ben ik eens op onderzoek uitgegaan en heb de speaker opengemaakt. De middentoner zelf is niet defect maar wat mij opvalt is dat er een , zo te zien van Intertechnik , weerstand ( keramisch?) bruin van kleur is ipv wit zoals de anderen op het wisselfilter. Is deze overbelast/defect of gewoon verouderd?.

Volgende punt:
Aangezien ik van plan was toch eens alle onderdelen op het filter te vernieuwen. Wat is het beste of noodzakelijk om te vervangen?. Alle onderdelen of alleen de weerstanden en elco's / capacitoren?. Ik heb ooit gelezen dat de werking van deze nl kunnen afnemen of daadwerkelijk afnemen naarmate de speakers verouderen.

Ik heb ooit de speakers al eens voorzien van nieuw dempingsmateriaal wat een verbetering in het laag opleverde.

En als ik de onderdelen vervang wat raden jullie aan?. Heb al gekeken naar onderdelen van Visaton en Audyn.

Alvast bedankt voor de hulp en het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

Denk dat dat nog meer van de kwaliteit van je cassettedecks af hing. Ik heb het regelmatig gehad, in de auto of met Philips auto-reverse decks. Die vonden dat de kop ook wel 90drg gedraaid op het bandje kon blijven staan...

Over de namen:

Audio Analyse zou ik niet zo zeer als een goed merk bestempelen; interessant spul, ziet er mooi uit en klinkt lekker maar is hopeloos onbetrouwbaar en slordig in elkaar gezet.
Misschien inderdaad wel ja, dat eerste. Hoewel ik ook wel goedkope cassettedecks in m'n bezit heb gehad (bv. in een cheapo mini-setje van "Erres", kent iemand dat merk nog? :P ).

Plaatje (bron: een advertentie die ik toevallig van hetzelfde setje op marktplaats vond):
https://drive.google.com/...iNUVmVkk/view?usp=sharing

Of een My first sony walkman die ik op een gegeven moment maar gebruikte (ookal was ik al in m'n tienerjaren) omdat m'n zusje er totaal geen interesse voor had. Zat trouwens nog best een prima versterkertje en loopwerk in. Gaf een best geluid op een deftige grote koptelefoon en met cassettes die op een goed deck waren opgenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 25-08-2017 13:37 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Laatst online: 20-08 07:52
eymey schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:30:
[...]
"Erres", kent iemand dat merk nog? :P ).
De historie gaat iets verder dan mijn herinnering: Wikipedia: Erres

Maar zoals ik het me herinner (ik ben van ruim na '66 ;-) ) is Erres gewoon 100% Philips apparatuur met een ander logootje en een andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zoiets had ik idd ook begrepen. Ik heb ook wel Erres apparatuur gehoord die ook echt goed klonk. Dat setje stelde echter niet heel veel voor. Ik was blij toen m'n ouders nieuw HIFI spul kochten en ik dat van hun mocht confisqueren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 23:13
evilution schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Vuistregel: als de merknaam eindigt op tech, laten staan.
Wat is er mis met Technics? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 00:11

Killjoy

Klingon lawn products

usr101 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:21:
[...]

Tech nics? Nou, spreek het maar eens hardop uit :o

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
En dan nog die T weghalen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Onbetrouwbaar kan ik niet zeggen. Heb jarenlang een eindtrap gebruikt.(jaar of 20 schat ik) en die is recent pas gesneuveld. In al die jaren alleen een keer de LS schakelaar moeten vervangen. Was een bliksem inslag voor nodig in de buurt om het ding kapot te krijgen. Één kanaal kapot, zowel versterker en luidspreker. LS kabel lag onder de verwarming.

Slordig in elkaar gezet klopt dan weer wel, echt Franse slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 00:51:
[...]

Onbetrouwbaar kan ik niet zeggen. Heb jarenlang een eindtrap gebruikt.(jaar of 20 schat ik) en die is recent pas gesneuveld. In al die jaren alleen een keer de LS schakelaar moeten vervangen. Was een bliksem inslag voor nodig in de buurt om het ding kapot te krijgen. Één kanaal kapot, zowel versterker en luidspreker. LS kabel lag onder de verwarming.

Slordig in elkaar gezet klopt dan weer wel, echt Franse slag.
Tsja, als je een paar boertjes uit de Limousin een flinke 100 Watt soldeerbout geeft, dan krijg je waarschijnlijk geen verfijnd geheel. Goed klinken kan nog steeds.

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 27-08-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Heb vandaag een ""ITT Schaub Lorenz B6/25" 3-way speakerpair uit 1969 met i.i.g. een Alnico tweeter aangeschaft voor 15 euro. Het geluid uit deze speakers moet volgens de verkoper geweldig zijn, ook mede door die alnico tweeter (enigste tweeter met cobalt ofzoiets). Ik ga dit speakerpaartje opknappen en een witte tint meegeven, hopelijk voegt die dan wat toe aan een wit interieur zonder te overheersen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xffUV1z.jpg

Als het eindresultaat mooi is dan koop ik nog 5 speakers van deze lijn en maak mijzelf een 5.2 of 5.0 surroundsysteempje. Ze hebben ook nog deze te koop staan op marktplaats, eventueel als surroundspeakers dus mogelijkheden volop.

Extra info:
https://www.jensentone.com/vintage_alnico
http://www.radiomuseum.or...i_klangstrahler_b625.html
https://sgerasimuk.blogsp...z-hifi-klangstrahler.html
Killjoy schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

Tech nics? Nou, spreek het maar eens hardop uit :o
Die hebben wel mooie grote speakers hoor, mooi voor het oog hele grote woofers hebben die. Voorbeeldje:

YouTube: Technics SB-411 Heavy metal

23 minuutje zappen, deze rus test vooral grote speakers YouTube: Technics SB-1000 Большой &...

YouTube: Technics SB-M3 Sony TA-N7 Technics SU-10000 Yamaha PX-2 о&#1...

YouTube: technics SB-G910 review and soundtest on marantz 2265

[ Voor 42% gewijzigd door govie op 29-08-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Freggel_United schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:04:
Prachtig, dat Studiotech hier nog voorbij komt... dat was echt meuk van de bovenste plank (van de vitrine van de kijkshop, wel te verstaan)
Dat was niet Studiotech maar Supertech. :P Ook wel bekend als "Superpech!" :+ :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Kennen jullie Svenska boxen nog? Mijn zus had die, tja weet niet wat ik ervan vond, beetje goedkoop eruitzien, maar ach op die leeftijd vond je veel goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Sjah schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:35:
Kennen jullie Svenska boxen nog? Mijn zus had die, tja weet niet wat ik ervan vond, beetje goedkoop eruitzien, maar ach op die leeftijd vond je veel goed klinken.
Er staan er een paar op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

govie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 01:57:
[...]

Er staan er een paar op marktplaats.
Made by Jamo? Nooit geweten:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/6McAAOSwxbtZmBFu/$_86.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Grappig, aangezien Jamo Deens is, en Svenska Zweeds, en beide landen kennelijk niet elkaars grootste vrienden zijn. Het Ikea deurmatten incident van 9 jaar geleden comes to mind.

Maar dat is off topic hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Bart-Willem schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:30:
[...]

Dat was niet Studiotech maar Supertech. :P Ook wel bekend als "Superpech!" :+ :P
I stand corrected...

Supertech en Audiosonic... dat waren de Kijkshop merken :)

Waren Studiotech niet een soort Bose B-Merk? Met heel veel "door de computer gemeten" grafiekjes erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
OgWok schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:17:
[...]

Made by Jamo? Nooit geweten:

...
Alleen de kabinets, die lijken ook erg veel op die oude jamocabinets, volgens mij zijn ze dezelfde, maar de speakers waarschijnlijk niet, die zal svenska zelf hebben geproduceerd of uitgekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jamo is al jaren onderdeel van het Klipsch concern :)
Freggel_United schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

I stand corrected...

Supertech en Audiosonic... dat waren de Kijkshop merken :)

Waren Studiotech niet een soort Bose B-Merk? Met heel veel "door de computer gemeten" grafiekjes erop?
Vergeet Yoko niet ;)

En Studiotech was vziw idd van Bose, net als Sherwood.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Ik heb 2 vragen over het opknappen van oudere speakers. Nou heb ik dit artikel over het herstellen van vintage speakers. Mijn vragen:

1) PCB: Als je toch bezig bent, moet je echt van die dure vervangings-condensatoren pakken of mag ik ook gewoon condensatoren van hetzelfde type nemen als vervangers, dat lijkt me goedkoper?
2) Doen jullie wel eens de condensatoren vervangen in een speaker, of is het allemaal mumbojumbo?
3) Is het niet een goed idee om eventueel 3 weg speaker te bi-ampen als ik hem toch aan het reviseren ben, zodat ik 2 kleine subwoofers apart kan aansturen binnen een 5.2 setup, kan dit ja toch? Zo heb ik dan eventueel maar 5 speakerkasten voor een voor een 5.2 systeem;

Ik probeer dus eigenlijk grip te krijgen op de omvang vaan een speaker reviseer project. Fineer herstellen enzo dat heb ik al opgezocht en dus geen vragen over, ik moet vandaag de speakers eerst testen en zelfs nog open maken om te kijken wat ik heb aangeschaft. :+

[ Voor 9% gewijzigd door govie op 30-08-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 10-09 23:43
OgWok schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:47:
[...]

Dat waren toch die verschrikkelijke casettebandjes die voor geen meter heen en weer spoelden..... ;)
Misschien,
maar Audiosonic stond toch ook op de goedkoopste apparaten bij bijv. Dixons? Met veel zilvergespoten plastic e.d.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 10-09 23:43
usr101 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:21:
[...]

Er staat dan ook 'eindigt op -tech'.
Dat is niet -nics :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
The Eagle schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:00:
Jamo is al jaren onderdeel van het Klipsch concern :)

[...]

Vergeet Yoko niet ;)

En Studiotech was vziw idd van Bose, net als Sherwood.
Haha Yoko inderdaad,,, rampenspul :)
Wat betreft dat Bose submerk: dat was Studiocraft.
Studiotech was van die Chinese (HK) meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

govie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:20:
Ik heb 2 vragen over het opknappen van oudere speakers. Nou heb ik dit artikel over het herstellen van vintage speakers. Mijn vragen:

1) PCB: Als je toch bezig bent, moet je echt van die dure vervangings-condensatoren pakken of mag ik ook gewoon condensatoren van hetzelfde type nemen als vervangers, dat lijkt me goedkoper?
2) Doen jullie wel eens de condensatoren vervangen in een speaker, of is het allemaal mumbojumbo?
3) Is het niet een goed idee om eventueel 3 weg speaker te bi-ampen als ik hem toch aan het reviseren ben, zodat ik 2 kleine subwoofers apart kan aansturen binnen een 5.2 setup, kan dit ja toch? Zo heb ik dan eventueel maar 5 speakerkasten voor een voor een 5.2 systeem;

Ik probeer dus eigenlijk grip te krijgen op de omvang vaan een speaker reviseer project. Fineer herstellen enzo dat heb ik al opgezocht en dus geen vragen over, ik moet vandaag de speakers eerst testen en zelfs nog open maken om te kijken wat ik heb aangeschaft. :+
Condensatoren zijn onderdelen die gevoelig zijn voor veroudering. Bij iedere revisie aan elektronica is het gebruikelijk om elektrolytische condensatoren te vervangen, omdat hun capaciteit met ouderdom afneemt. Dat gezegd hebbende, alleen elektrolytische hoeven vervangen te worden, zitten er bijvoorbeeld styreen-type condensatoren in, is vervangen eigenlijk niet nodig, want die degraderen nauwelijks.

Wat erin zit, kan je controleren aan de hand van de nummers die op de condensator staan.

Zelf heb ik nog nooit een speaker gereviseerd (mijn speakers zijn sowieso nog geen 10 jaar oud), maar als je het goed wil doen, is het dus wel aan te raden.

Op de manier die jij wil, kan je overigens geen 5.2 set maken. De .2 (subs) zijn bedoeld voor frequenties van 15 tot 80 Hz, een bereik waar een gemiddelde speaker al behoorlijk wat moeite mee heeft. Daarnaast wordt een woofer normaal gebruikt voor een bereik dat veel hoger ligt. Ga je de woofers aansluiten als sub, dan ga je juist één van de meest belangrijke stukken in het audio-spectrum missen (van 80 tot waarschijnlijk 300 Hz)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

En dan was er nog Realistik:

Afbeeldingslocatie: http://www.magazine-advertisements.com/uploads/2/1/8/4/21844100/radio-shack-3-1.jpg

Goed geluid sinds 1923? Aauww...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Je gaat mij niet wijsmaken, dat Radio Shack in NL ooit zat? Wel heb ik ooit een Tandy winkel geweten, maar dat was in Amsterdam op de Weteringschans, da's toplocatie, neem aan dat die niet in Abcoude zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
deepbass909 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

Condensatoren zijn onderdelen die gevoelig zijn voor veroudering. Bij iedere revisie aan elektronica is het gebruikelijk om elektrolytische condensatoren te vervangen, omdat hun capaciteit met ouderdom afneemt. Dat gezegd hebbende, alleen elektrolytische hoeven vervangen te worden, zitten er bijvoorbeeld styreen-type condensatoren in, is vervangen eigenlijk niet nodig, want die degraderen nauwelijks.

Wat erin zit, kan je controleren aan de hand van de nummers die op de condensator staan.

Zelf heb ik nog nooit een speaker gereviseerd (mijn speakers zijn sowieso nog geen 10 jaar oud), maar als je het goed wil doen, is het dus wel aan te raden.

Op de manier die jij wil, kan je overigens geen 5.2 set maken. De .2 (subs) zijn bedoeld voor frequenties van 15 tot 80 Hz, een bereik waar een gemiddelde speaker al behoorlijk wat moeite mee heeft. Daarnaast wordt een woofer normaal gebruikt voor een bereik dat veel hoger ligt. Ga je de woofers aansluiten als sub, dan ga je juist één van de meest belangrijke stukken in het audio-spectrum missen (van 80 tot waarschijnlijk 300 Hz)
Ik ben ze nu aan het testen met rap/house/jaz. Ik moet de bassinstelling op zijn laagst en de treble op zijn hoogst zetten en dan nog overheerst er een lichte bassklank op normaal volume. Als ik hem harder zet, dan trillen de dakpannen van het huis af. :+ Ik denk dat dit komt door die Almico speaker die de vorige eigenaar erin heeft gestopt. Als de tweeter die deze bass produceert dan ik eet de hele box op. :9 Maar ik denk dat het een van de 2 grote speakertjes is en dan zou, als ik het zo luister best wel als basbox kunnen gebruiken hoop ik (even hier wat voor verzinnen). Serieus, er komt 10x zoveel bass als ik will dan van mijn oude creative a220 setje met een aparte basbox. Mooi voorbeeldnummer is eminem en dre, met who forgot about dre. Die heeft een lage basklank gewoon 100% van het nummer aan staan, die kan ik echt niet harder zetten hiero, dan krijg ik een naar en misselijk gevoel door de lage monotone basklank! >:)

Ik zal hem morgen open maken en dan post ik wel wat plaatjes, is wel leuk dan kunnen we nog wat speculeren hoe en wat ik ermee kan gaan doen. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door govie op 30-08-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

govie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:09:
[...]

Ik ben ze nu aan het testen met rap/house/jazz en weet ik het. Ik moet de bassinstelling op zijn laagst en de treble op zijn hoogst zetten en dan nog overheerst er een lichte bassklank op normaal volume. Als ik hem harder zet, dan trillen de dakpannen van het huis af. :+ Ik denk dat dit komt door die Almico speaker die de vorige eigenaar erin heeft gestopt. Als de tweeter die deze bass produceert dan ik eet de hele box op. :9 Maar ik denk dat het een van de 2 grote speakertjes is en dan zou, als ik het zo luister best wel als basbox kunnen gebruiken, bi amped dus. Serieus, er komt 10x zoveel bass als ik will dan van mijn oude creative a220 setje met een aparte basbox. Mooi voorbeeldnummer is eminem en dre, met who forgot about dre. Die heeft een lage basklank gewoon 100% van het nummer aan staan, die kan ik echt harder zetten hiero, weg zijn de dakpannen! >:)

Ik zal hem morgen open maken en dan post ik wel wat plaatjes, is wel leuk dan kunnen we nog wat speculeren hoe en wat ik ermee kan gaan doen. 8)
Onderschat niet de laagweergave van oude speakers. Ik heb vaker speakers gehoord van 50 jaar oud die warmer en voller klonken dan een huidige speaker. Vroeger hadden wij zo'n audiomeubel staan met een buizen radio (Grundig uit m'n hoofs), draaitafel en speakers. Ondanks een heel simpele speaker (volgens mij zelfs maar één ovalen speaker), ging hij dieper dan menig dure speaker.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
deepbass909 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:19:
[...]

Onderschat niet de laagweergave van oude speakers. Ik heb vaker speakers gehoord van 50 jaar oud die warmer en voller klonken dan een huidige speaker. Vroeger hadden wij zo'n audiomeubel staan met een buizen radio (Grundig uit m'n hoofs), draaitafel en speakers. Ondanks een heel simpele speaker (volgens mij zelfs maar één ovalen speaker), ging hij dieper dan menig dure speaker.
Je zult zeker dat zo ervaren hebben en het zal ook wel kloppen! Maar volgens de reviews van de almico speaker, zou het juist goed moeten zijn voor jazz enzo. Ik ben echt beneiuwd wat ik morgen binnenin aan ga treffen. Almico zegt zelf over hun speaker:
Alnico speakers produce a sweet, warm, vintage tone. They sound best at low levels and are great for blues, jazz and mellow rock.

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 30-08-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Sjah schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:07:
Je gaat mij niet wijsmaken, dat Radio Shack in NL ooit zat? Wel heb ik ooit een Tandy winkel geweten, maar dat was in Amsterdam op de Weteringschans, da's toplocatie, neem aan dat die niet in Abcoude zat...
In Hilversum zat er een Tandy winkel. Denk een franchise constructie. Veel electronische onderdelen; weerstanden, elco's, transistors en Realistic apparatuur en CB bakkies. Ook in Utrecht was er een Tandy winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 21:16
In Haarlem zat er volgens mij ook één in de Cronjéstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-09 18:23
Tot begin jaren negentig zat er ook een Tandy in Deventer. Kan me die in Eindhoven ook nog herinneren. Grappig spul verkochten ze daar maar prijs/kwaliteit vond ik bepaald niet in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
[Groningen-stad] In de tweede helft 70'er jaren was de eerste vestiging van de Tandy winkel in de A-straat 15.
Daar kwam ik heel veel, en was niet ver mijn ouderlijk huis vandaan.
Jaren later kwam er nog een vestiging bij in de Oude Ebbingestraat, schuin pal tegenover Okaphone.
De filiaalhouder was een oude klasgenoot van me. Met de opmars van de Commodore 64 spelcomputers en de eerste Personal Computers, kwam er nog een zaak bij in de Oosterstraat...
Tandy had mooie catalogussen... ja, ja, deze zijn gelukkig nog op het www te vinden...

• Freggel_United
EricDH schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:25:
[...]

Haha Yoko inderdaad,,, rampenspul :)
Wat betreft dat Bose submerk: dat was Studiocraft.
Studiotech was van die Chinese (HK) meuk.
Yes! Studiocraft, dat was het... m'n oom had ooit Studiocraft speakers in z'n woonkamer staan die hij vroeger gebruikte voor z'n drive-in show... Ik was als 10-jarig mannetje altijd erg onder de indruk van die speakers, en het monster van een Technics versterker die er voor stond.

Ow, en onze tandarts had Studiocraft speakers in z'n wachtkamer hangen (vraag me niet waarom)

SYNCOM COMPUTER TESTED LOUDSPEAKER... dat was het :)

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
deepbass909 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

Elektrolytische Condensatoren zijn zeker gevoelig voor veroudering. Meestal worden ze gebruikt als buffer in een voeding, en kan je ze veilig vervangen. Beetje meer of minder µF maakt dan niet zo veel uit. Maar in luidsprekers zijn ze onderdeel van het filter. De kantelfrequenties waarop de tweeter het overneemt van de middentoner enzo zijn direct afhankelijk van het aantal µF. Het aantal µF staat op de elco, maar hier zit een enorme spreiding in (standaard 20%). Bij goede speakers worden alle weerstanden, luidspreker units en condensatoren op elkaar afgestemd. Dus als de elco een wat lage waarde had, compenseren ze dat met een iets hogere waarde weerstand enz. Thuis heb je niet tientalle elco's, en niet het meetapperatuur om dit te doen. (B&W garandeert dat het volledige bereik van de speakers van een paar L/R hooguit 0.5dB afwijkt)

Mijn ervaring met top of the line Kef en B&W uit de jaren 70 en 80 is dat de originele elco's beter klonken dan vervanging met willekeurige nieuwe elco's. Dat waren Kef Reference serie en B&W 802, voor goedkopere luidsprekers heeft de fabrikant vast niet zo veel moeite gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
prinsvlad schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:44:
Ik ben reeds 15 jaar in het bezit van een paar Sansui ES-200 (improved) speakers uit 1973-1976(?). Nu valt af en toe de dome middentoner uit en ben ik eens op onderzoek uitgegaan en heb de speaker opengemaakt. De middentoner zelf is niet defect maar wat mij opvalt is dat er een , zo te zien van Intertechnik , weerstand ( keramisch?) bruin van kleur is ipv wit zoals de anderen op het wisselfilter. Is deze overbelast/defect of gewoon verouderd?.
Bij zware belasting willen weerstanden wel eens verkleuren, maar dan vooral in het midden. Als deze egaal bruin is, is dat gewoon een andere kleur.

Ik zou beginnen met het doorsolderen van de filterprint.

[ Voor 10% gewijzigd door joopv op 31-08-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 16-09 17:51
OgWok schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:36:
[...]

In Hilversum zat er een Tandy winkel. Denk een franchise constructie. Veel electronische onderdelen; weerstanden, elco's, transistors en Realistic apparatuur en CB bakkies. Ook in Utrecht was er een Tandy winkel.
Er zat in Hilversum inderdaad een Tandy winkel. Helemaal vergeten.
Maar als ik iets nodig had, ging ik altijd naar Radio Gooiland.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Afbeeldingslocatie: https://d2ydh70d4b5xgv.cloudfront.net/images/7/9/radio-shack-div-of-tandy-corp-radio-shack-concert-tape-polyester-recording-f8d6d055fa49695f4fe9c1ae4f5f358f.jpg

En niet te vergeten de Concertape aka Shamrock tape. Heb er nog een paar van liggen met opnames. Bij afspelen zijn na een minuut of 10 de koppen zwart en de hoge tonen weg. Veel poetsen dus.
Kostten destijds f 5,95 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Dit zijn nog een paar tapes die overgebleven zijn...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EQFgxtel.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nCpZAD5l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KfQLm0yl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OgWok schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:48:
En dan was er nog Realistik:

[afbeelding]

Goed geluid sinds 1923? Aauww...
Ik ben een aantal jaar geleden verhuis naar de VS, en ben inmiddels redelijk wat Realistic tegengekomen. Vooral van begin jaren 80. Het is een beetje b-merk spul, na-geaapte kopietjes van bekendere merken. Kwalitatief gezien nog best redelijk, geen absolute rommel.

Het deed me denken aan de echte budget-rommel hier. In plaats van Supertech en Yoko heb je hier Yorx en GPX. Ik dacht; dat zijn vast dezelfde fabrikanten, het lijkt allemaal wel heel erg op elkaar. Cassettedecks met van die plastic knopjes die alle kanten opstaan en door de kamer vliegen als je op stop drukt, dat soort rommel.

Dus ik even zoeken naar Yorx. Toch blijkbaar niet dezelfde fabrikant, alhoewel het best uit dezelfde fabrieken gerold zou kunnen komen.. maar er is daadwerkelijk wel een Nederlandse connectie; Yorx maakte ooit redelijk goed spul, totdat het werd overgenomen door een *Nederlands* handelsbedrijf, Hagemeyer NV. Ik had er nog nooit van gehoord, blijkbaar nog een heus koloniaal handelsbedrijf. Toch grappig, dat soort verhalen.

Ik heb nog een draagbare radio met 3(!) cassettedecks erin van Yorx, maar ofschoon dat officieel vintage apparatuur is, ben ik daar toch niet heel erg trots op :D

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

brama schreef op zondag 3 september 2017 @ 03:58:
[...]

Ik ben een aantal jaar geleden verhuis naar de VS, en ben inmiddels redelijk wat Realistic tegengekomen. Vooral van begin jaren 80. Het is een beetje b-merk spul, na-geaapte kopietjes van bekendere merken. Kwalitatief gezien nog best redelijk, geen absolute rommel.

Het deed me denken aan de echte budget-rommel hier. In plaats van Supertech en Yoko heb je hier Yorx en GPX. Ik dacht; dat zijn vast dezelfde fabrikanten, het lijkt allemaal wel heel erg op elkaar. Cassettedecks met van die plastic knopjes die alle kanten opstaan en door de kamer vliegen als je op stop drukt, dat soort rommel.

Dus ik even zoeken naar Yorx. Toch blijkbaar niet dezelfde fabrikant, alhoewel het best uit dezelfde fabrieken gerold zou kunnen komen.. maar er is daadwerkelijk wel een Nederlandse connectie; Yorx maakte ooit redelijk goed spul, totdat het werd overgenomen door een *Nederlands* handelsbedrijf, Hagemeyer NV. Ik had er nog nooit van gehoord, blijkbaar nog een heus koloniaal handelsbedrijf. Toch grappig, dat soort verhalen.

Ik heb nog een draagbare radio met 3(!) cassettedecks erin van Yorx, maar ofschoon dat officieel vintage apparatuur is, ben ik daar toch niet heel erg trots op :D
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b9/d4/17/b9d417536c2e99f8179adc49f4b434f2.jpg

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Deze is daadwerkelijk best mooi eigenlijk, en duidelijk geinspireerd op deze sharps:

Afbeeldingslocatie: https://40.media.tumblr.com/720345f0984f831b37823294f2d75761/tumblr_o086g7qrGO1sfnn0mo4_540.jpg

Ik heb deze, maar die zit ergens verstopt in een verhuisdoos, dus niet mijn foto:

Afbeeldingslocatie: http://wikiboombox.com/tiki-download_file.php?fileId=1024&display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wat wordt er verstaan onder vintage?
Anders kan iedereen zijn draagbare radio van Sony of Philips uit 1997 hier neerplempen. Want dat is ook vintage.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

brama schreef op zondag 3 september 2017 @ 03:58:
[...]

Maar wat het nu nou is van drie cassettedecks in een aparaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

brama schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:28:
[...]

Deze is daadwerkelijk best mooi eigenlijk, en duidelijk geinspireerd op deze sharps:

[afbeelding]

Ik heb deze, maar die zit ergens verstopt in een verhuisdoos, dus niet mijn foto:

[afbeelding]
Sharp maakte ook een aantal best mooie, wat aparte modellen.
Ook waren ze goed met ghettoblasters (gf-777, gf-1000 etc).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:53:
[...]

Gezien de twijfelachtige kwaliteit van het spul en sommige cassettes in die tijd: gewoon twee stuks reserve voor als het eerste deck stuk is. Kun je alles bij elkaar ca 9 maanden mee doen. 12 als je mazzel hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Videopac schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:53:
[...]

Misschien kon je dan vanaf een bandje muziek luisteren terwijl je met twee andere bandjes aan het kopiëren was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik denk hetzelfde nut als een cd wisselaar: dan hoef je niet met losse bandjes te sjouwen.

Met 90 minuten bandjes heb je dan 4,5u continu muziek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Met C120 (ja die bestonden) zelfs 6 uur. Maar die tape was wel dun en dus vrij kwetsbaar :X

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom ik al of niet een equalizer bij mijn Pioneer set zou moeten kopen? Zit me al een jaar of twee in mijn kop om een GR555 of liever nog een GR777 te kopen. Maar is meer omdat het kan dan omdat het nodig is. Als ik nou een reden heb waarom het nodig is kan ik het mezef beter verantwoorden om 100+ euro aan zo'n ding uit te geven, want ze zijn wat zeldzaam. En ik gebruik die installatie op zolder nauwelijks. Maar ik wil het, dus help me :)

Verdere apparatuur: A550r, PD7700, F440L, CTW208r

Als een tweaker er eentje ongebruikt op zolder heeft staan hou ik me evt ook aanbevolen btw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@The Eagle simpel omdat je niet zonder kan. Je hebt hem nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:24
En het liefst nog een reserve voor het geval dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:05:
[...]

Gezien de twijfelachtige kwaliteit van het spul en sommige cassettes in die tijd: gewoon twee stuks reserve voor als het eerste deck stuk is. Kun je alles bij elkaar ca 9 maanden mee doen. 12 als je mazzel hebt :P
Dit is eh, het beste antwoord :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
The Eagle schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:42:
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom ik al of niet een equalizer bij mijn Pioneer set zou moeten kopen? Zit me al een jaar of twee in mijn kop om een GR555 of liever nog een GR777 te kopen. Maar is meer omdat het kan dan omdat het nodig is. Als ik nou een reden heb waarom het nodig is kan ik het mezef beter verantwoorden om 100+ euro aan zo'n ding uit te geven, want ze zijn wat zeldzaam. En ik gebruik die installatie op zolder nauwelijks. Maar ik wil het, dus help me :)
Simpel.... je hebt altijd meer meters en lampjes nodig op een stereoset ;)
Maar serieus: het praktische nut is in de meeste gevallen ver te zoeken maar oh oh oh wat zijn die dingen gaaf om mee te spelen en hoe het eruit ziet in de set :-)

Dus kun je het geld missen... doen!

[ Voor 0% gewijzigd door EricDH op 04-09-2017 08:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Jammer dat het geen Technics set is:

Afbeeldingslocatie: http://hi-fi-zone.com/wp-content/uploads/2015/05/IMG_7190.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Met C120 (ja die bestonden) zelfs 6 uur. Maar die tape was wel dun en dus vrij kwetsbaar :X

Verdere apparatuur: A550r, PD7700, F440L, CTW208r

Als een tweaker er eentje ongebruikt op zolder heeft staan hou ik me evt ook aanbevolen btw ;)
Nou als je nog regelmatig een LP of cassette afspeelt, dan is een equalizer erg fijn in bepaalde frequentiegebieden wat te plussen of te minnen. Zelf gebruik ik hem bijna dagelijks.
Puristen vinden een equalizer waarschijnlijk een verschrikking ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom ik al of niet een equalizer bij mijn Pioneer set zou moeten kopen?
Niet omdat moet maar omdat het kan! :) Ik ben gek van equalizers met hun mooie spectrumanalyzers. In iedere set heb ik er wel een staan gewoon omdat de set er mooier op wordt en omdat ik persoonlijk het geluid met een "gebadkuipte" equalizer veel mooier vind. Geen redenen verzinnen, gewoon doen.
Pagina: 1 ... 66 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6