Videopac schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:35:
[...]
Ik heb zelf een Kenwood KX-1100HX, driekops, drie motoren, direct drive, closed loop - dual capstan, Sankyo loopwerk etc. (een van de betere Kenwood decks) en die klinkt zeker beter dan een deel van de mp3's die ik tegen kom.
Maar dat is nou juist de hele kern van de kritiek op jouw stelling: "mp3's
die ik tegen kom". Je moet niet vergelijken met wat je tegen komt, maar met wat mp3 (of elk ander medium/formaat waarmee je vergelijkt) kán.
Ook ik kom heel veel bagger mp3 tegen. Varierend van mp3's op 96 Kbit/s met de slechtste encoder die er bestaat, tot mp3's die geript zijn van audio-cd's, die eerder al een keer door het handige neefje van vante truus vanuit mp3 formaat op audio-cd zijn gebrand (dus mp3 over mp3 ).
Dat maakt niet meteen dat mp3 meteen slechter is dan een high-end cassettedeck.
MP3 geëncodeerd met LAME of een andere goede encoder, op de hoogste kwaliteit VBR, is gewoon absuluut beter dan de best opgenomen compactcassette die er bestaat. Dat is gewoon inherent aan de beperkingen van die compactcassette.
Wel zullen ze zo dicht bij elkaar liggen dat het in de praktijk wel eens moeilijk kan zijn om het verschil te horen.
Videopac schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:53:
Wat nou precies vintage is en wat niet: die grens is arbitrair, naar mijn mening.
Persoonlijk heb ik weinig bezwaar tegen spullen uit begin jaren '90: ten eerste zijn die inmiddels ook alweer een kwart eeuw oud. Ten tweede is ook toen best goed spul gemaakt: niets mis met het meeste Sony ES en een Akai GX-95, bijvoorbeeld. En daar zou wat mij betreft de focus moeten liggen: op goede en mooie spullen. Exacte ouderdom lijkt me minder van belang.
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:07:
Dat maakt ook helemaal niet uit, Heb zelf versterkers uit de Esprit lijn, maar dat is dan ook de duurdere lijn van Sony (die dus onder vintage valt. En ook nu nog wordt vintage spul gemaakt, maar dat kost grof veld.
Maar het meeste jaren 90 spul is gewoon crap en dat begon in 1984 al. Ook Sony had genoeg crap toen, ook Philips. Ze hadden een bepaald segment vintage spul, maar dat probleem had je ook al in de jaren 70. Niet alles uit dat tijdperk is vintage.
De cassettedeck uit de Elite lijn waar ik een plaatje van post komt uit 1989, Daarvoor heette het de Reference lijn.
Dus nee leeftijd maakt niet veel uit, maar wel de kwaliteit van de componenten en afwerking.
Verder @videopac en @danielik; Met jullie beiden eens wat betreft wel of geen "vintage".
Hoewel ik dat onderste Pioneer deck er toch wel wat meer "vintage" uit vind zien.... of 'analoger'

. Level meters op een VFD-display is denk ik wel het meest moderne aan dat apparaat, verder gewoon lekker veel draaiknopjes

. Die bovenste Pioneer ziet er wat dat betreft toch al weer een stuk meer jaren-90-achtig uit (wel met amber display

of is dat de witbalans? )
Maar misschien is het idd wel goed om "vintage" te definieren als "al het mooie en goede spul van jaren 90 tot eerder". Maar het blijft ook enigzins subjectief.....
[
Voor 44% gewijzigd door
eymey op 24-08-2016 13:55
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.