roborobbie schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 19:21:
[...]
Bedankt voor de reply. Ben er alleen ondertussen achter gekomen dat als ik bij beide speakers de tweeters ontkoppel het geluid nog steeds verschilt.. ik vermoed dat het scheidingsfilter de boosdoener is van de midrange drivers.
Deze doen namelijk helemaal niets op het moment. terwijl deze door de vorige eigenaar zijn vervangen a 700 E.
De filters zien er zo uit:..
Ik wil alle onderdelen bij farnell bestellen, maar welk type condensatoren moet ik nou hebben?
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
De service manual heb ik ook gevonden.
[
afbeelding]
De middentoners doen niets? Dus er komt alleen maar lage tonen uit de bas-units? Dat is echt heel vreemd.
De filters lijken zo op het oog niet defect. De enige onderdelen die slijten zijn de elco's (die grote geelachtige tonnen). Ik heb recentelijk 2 sets penta's gereviseerd en daar ook de filters aangepakt. Wat mij verbaasde was dat de elco's nauwelijks versleten waren, ondanks hun leeftijd.
Maar het verslijten van de condensatoren kan er niet voor zorgen dat de units geen geluid meer geven, het zorgt er alleen maar voor dat de scheidingsfrequenties verschuiven.
Pas als een condensator echt kapot is, kan het zijn dat de filters niets meer doen.
Als je vervangers zoekt voor de condensatoren, kun je het beste kiezen voor bi-polaire elco's. Je kunt ook duurdere typen nemen, maar of dat slim is, in dit stadium, is de vraag. Ik zou eerst proberen om zeker te zijn waar je probleem exact zit.
Ik heb het vermoeden dat 1 van de middenunits gewoon defect is, of dat er iets niet correct zit/zat aangesloten.
Het kraken van de tweeter wil niet direct zeggen dat deze kapot is. Je kunt de tweeter relatief eenvoudig zelf controleren, omdat deze nagenoeg helemaal uit elkaar te halen is. Je kunt de weerstand van de spreekspoel meten en je kunt de spreekspol fysiek controleren, doordat je de dome eenvoudig van de magneet kunt verwijderen.
Vervvangende type's zou ik niet proberen, omdat de kans klein is dat je types vindt die en fysiek passen en nagenoeg dezelfe karakteristieken hebben. Dat eerste zal nog wel lukken, dat twede betekeent echter dat je ook het filter aan moet passen.
Wat ik mij afvraag: heb je de passieve, of de actieve versie. Als je de actieve versie hebt, is het brommen een bekend probleem. De ingebouwde versterkers hebben een probleem, waardoor ze intern opzwellen en uiteindelijk uit elkaar ploffen. De eerste tekenen dat dat aan de hand is, is het brommen van de versterkers. Prima te repareren, mits je op tijd bent. Dus als je actieve versies van deze speaker hebt en ze brommen, dan is het devies om de versterkers per direct niet meer te gebruiken en eerst te reviseren!
Ik heb inmiddels redelijk wat Penta's onder handen gehad voor revisie of het vervangen van foam-randen van de middentoners, dus als je nog vragen hebt: Shoot!
Voorbeeldje van een versterker-module waar het net te laat is:
http://www.hifi4all.dk/fo....asp?TID=63019&PN=1&TPN=1
Hier kun je een hoop info vinden:
http://egoh.com/2012/06/0...ion-project-twins-part-1/
[
Voor 3% gewijzigd door
Killer op 24-03-2014 10:38
]