NAD gebruikt toch (nog steeds) gewoon infrarood? Als dat het geval is kan je kijken naar zo'n programmeerbare logitech harmony-achtige afstandsbediening.PatrickG schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:08:
Iemand hier toevallig een manier om een NAD versterker zonder afstandsbediening op een of andere manier toch van een afstand te kunnen bedienen? Het is dus een oude (weet geen typenr, maar een kennis had nog iets in de schuur liggen).
Kun je deze bijvoorbeeld aan je moderne receiver hangen zonder dat de versterking van beide systemen elkaar gaat tegenwerken of overbelasten? Ik wil namelijk een goed 2.0 geluid voor de televisie en elke keer opstaan om het volume te regelen is wel vervelend
Verwijderd
vorige week dinsdag dit opgehaald in Duiven
:

Een Akai 1733-SS Quadraphonic!!!
Deck is ontzettend smerig en heeft een grote poetsbeurt nodig.
Deckje lijkt goed te werken......
Deze was van de overleden broer van de zwager van de verkoper geweest, maar de verkoper had hem na diens overlijden enkele maanden geleden alleen maar in een (gelukkig droge) garagebox staan.
De verkoper had zelf ook nog een Akai 4000-DS op zolder staan, of ik zo vriendelijk wilde zijn om die meteen maar mee te nemen, dan was hij er van af.
Een foto van de 2 decks hieronder met stofkappen:

Bij de 1733-SS zaten ook nog wat tapes.......:

Doosje met allerlei tapes, en het leuke is dat ik daar ook deze in aantrof
:

Aardig zeldzaam lijkt me

een dikke verhuisdoos propvol 13 cm tapes vol met muziek uit de jaren 70
Helaas allemaal BASF tapes, was leuker geweest om bijv. 15 Maxell tapes er bij te hebben gehad.
Maar goed voor deze prijs mag ik niet klagen zou ik zeggen.
Het is wel een leuke collectie 70's muziek, en prima kwaliteit moet ik zeggen na enkele tapes beluisterd te hebben

Een Akai 1733-SS Quadraphonic!!!
Deck is ontzettend smerig en heeft een grote poetsbeurt nodig.
Deckje lijkt goed te werken......
Deze was van de overleden broer van de zwager van de verkoper geweest, maar de verkoper had hem na diens overlijden enkele maanden geleden alleen maar in een (gelukkig droge) garagebox staan.
De verkoper had zelf ook nog een Akai 4000-DS op zolder staan, of ik zo vriendelijk wilde zijn om die meteen maar mee te nemen, dan was hij er van af.
Een foto van de 2 decks hieronder met stofkappen:

Bij de 1733-SS zaten ook nog wat tapes.......:

Doosje met allerlei tapes, en het leuke is dat ik daar ook deze in aantrof

Aardig zeldzaam lijkt me

een dikke verhuisdoos propvol 13 cm tapes vol met muziek uit de jaren 70
Helaas allemaal BASF tapes, was leuker geweest om bijv. 15 Maxell tapes er bij te hebben gehad.
Maar goed voor deze prijs mag ik niet klagen zou ik zeggen.
Het is wel een leuke collectie 70's muziek, en prima kwaliteit moet ik zeggen na enkele tapes beluisterd te hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 16:24 ]
Even updatetje. Wat er ontbreekt aan oudheid en gewild spul maak ik goed in de afdeling foutheid:

Van boven naar onder:
Rainbow Dash en Twilight Sparkle
2009, vanzelfsprekend wat het is
Roland MT-32
1988, Synthesizer met een ietswat zacht karakter.
Yamaha K-420
Rond 1985, beetje kaduuk. Moet even opnieuw afgesteld worden. Cassette erin is een TDK SA60 uit de jaren 80.
Kenwood KX-W4070
Eind 1994, Hele goeie deck met HX-Pro en Auto-Bias opname. Enige tekortkoming is dat die geen metal cassettes kan opnemen.
Philips CDI 210
Rond 1991, Voor 3,50 een uitstekende CD speler moet ik zeggen. Voor de kenner: CDM9

Van boven naar onder:
Roland MT-32
Yamaha K-420
Rond 1985, beetje kaduuk. Moet even opnieuw afgesteld worden. Cassette erin is een TDK SA60 uit de jaren 80.
Kenwood KX-W4070
Eind 1994, Hele goeie deck met HX-Pro en Auto-Bias opname. Enige tekortkoming is dat die geen metal cassettes kan opnemen.
Philips CDI 210
Rond 1991, Voor 3,50 een uitstekende CD speler moet ik zeggen. Voor de kenner: CDM9
Verwijderd
Ik heb tijden geleden een Sony TA-2650 gekregen van iemand en ben daar best tevreden over:

Verder heb ik luidsprekers van Skandiluxe, model: SK60 Studio:

Kan de luidsprekers nergens op internet vinden, dus dit is de enige informatie die ik heb. Wil dit jaar wel graag nieuwe speakers en ga binnenkort een lp-speler aanschaffen zodat ik eindelijk met goed geluid van mijn platencollectie kan genieten.
Nu ik hier toch ben, die versterker daar staan nu 2 speakers op aangesloten op het A-gedeelte. Gister had ik 2 goedkope speakertjes gepakt en aangesloten op het B-gedeelte om te kijken wat het zou doen. Conclusie: Als ik de versterker op B-only zet speelt ie het geluid over B, A-only speelt ie het geluid over A, maar met de stand A+B krijg ik alleen geluid uit me A-speakers. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen ?
Verder heb ik luidsprekers van Skandiluxe, model: SK60 Studio:

Kan de luidsprekers nergens op internet vinden, dus dit is de enige informatie die ik heb. Wil dit jaar wel graag nieuwe speakers en ga binnenkort een lp-speler aanschaffen zodat ik eindelijk met goed geluid van mijn platencollectie kan genieten.
Nu ik hier toch ben, die versterker daar staan nu 2 speakers op aangesloten op het A-gedeelte. Gister had ik 2 goedkope speakertjes gepakt en aangesloten op het B-gedeelte om te kijken wat het zou doen. Conclusie: Als ik de versterker op B-only zet speelt ie het geluid over B, A-only speelt ie het geluid over A, maar met de stand A+B krijg ik alleen geluid uit me A-speakers. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen ?
Verwijderd
Heel apart, ik heb vandaag bij de kringloop twee Jamo J-72 studio boxen meegenomen, ook aangesloten op de versterker en die doen het wel gewoon. Enige probleem nu is dat als ik ze alle 4 aansluit de bas op mijn 'oude' boxen minder wordt. De hoge tonen uit die Jamo boxen zijn wel een stuk fijner dan de hoge tonen uit de SK60.
Ik weet niet zeker hoe het bij jouw versterker is, maar bij mijn versterker staan er specifieke eisen aan de impedantie (ohm) van de speakers als je ze op een bepaalde manier aansluit. Iets in de trant van 'bij gebruik van A of B moet de impedantie 4-8 Ohm zijn, bij gebruik van A+B moet de impedantie x Ohm zijn'.
Volgens mij moeten de speakers in ieder geval dezelfde impedantie hebben als je vier speakers aan wil sturen, maar ik heb er helaas niet genoeg verstand om het zo uit mijn hoofd te zeggen, maar zoals ik zeg, bij mijn versterker staat er achterop iets over het gebruik van A+B, dus wellicht staat er bij jouw versterker ook wel iets dergelijks op de achterkant.
Volgens mij moeten de speakers in ieder geval dezelfde impedantie hebben als je vier speakers aan wil sturen, maar ik heb er helaas niet genoeg verstand om het zo uit mijn hoofd te zeggen, maar zoals ik zeg, bij mijn versterker staat er achterop iets over het gebruik van A+B, dus wellicht staat er bij jouw versterker ook wel iets dergelijks op de achterkant.
Leuk spul, vooral die Roland en die CDI speler. 3,50 is geen geld voor dat ding - zelfs los van die CDM9ElektroNeko schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:42:
Even updatetje. Wat er ontbreekt aan oudheid en gewild spul maak ik goed in de afdeling foutheid:
[afbeelding]
Van boven naar onder:
Roland MT-32
Yamaha K-420
Kenwood KX-W4070
Philips CDI 210
Hoeveel was je trouwens voor die Roland kwijt als ik vragen mag?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
55 euro bij iemand die al z'n synths aan het wegdoen was. Helaas had hij z'n DX7 al voor 125 euro weggedaan...The Eagle schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:33:
Verwijderd
ik geloof dat er hier al maanden zo'n cd-i speler bij de kringloop staat.The Eagle schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:33:
[...]
Leuk spul, vooral die Roland en die CDI speler. 3,50 is geen geld voor dat ding - zelfs los van die CDM9Wil d'r zelf eigenlijk stiekem ook nog ooit eentje...naja, ooit dan
geen idee wat deze moet kosten en of er een AB bij zit, maat wat heb je er max. voor over?
Verwijderd
Aan de hand van dit topic heb ik ook maar besloten om me te registreren op dit forum!
Erg leuk om al dat schitterende Vintage spul voorbij te zien komen.
Ikzelf heb echter ook een leuke vintage set in de woonkamer staan.
Speeld al jaren de sterren van de hemel.... ooit van vader gehad en helaas vind vrouwlief hem wat te groot en niet bij het interieur passen, maargoed dat nemen we niet te serieus
Zie hier mijn Toshiba setje in puike staat... op wat lampjes na dan... maargoed wat verwacht je dan na circa 40 jaar
set bestaande uit de volgende onderdelen van boven naar beneden:
1: Toshiba SR-F330 (platenspeler) Orginele element met naald direct na aankoop veilig opgeborgen... op dit moment voorzien van een Shure M97 x element.
2: Kenwood DP-5050 (CD-speler) tjah deze hoort er natuurlijk niet bij, maar speeld wel aardig
3: Toshiba ST-330 (Tuner) Tuner verkeerd ook in top staat, echter heeft de verlichting helaas zijn beste tijd gehad.
4: Toshiba SY-330 (Pre-Amp) Werkt perfect geen kraakjes etc.....
5: Toshiba SC-330 (Stereo eindbak) Speeld perfect en klinkt nog altijd even schitterend. VU-meters gaven ook ooit eens licht, maar die tijd is helaas ook geweest
6: Toshiba PC-330 (Tape Deck) Speeld als een trein, word echter nooit gebruikt dus hier branden alle lampen nog keurig van
7: Orginele Toshiba Luidsprekers...... deze zijn veel te groot voor mijn woonkamer, en staan al jaren veilig op zolder.
Alles onbeschadigt , geen krasje of missend lettertje te vinden.
Verder heb ik de orginele houten kast er nog omheen met zelfs nog het logo van toshiba aan de bovenzijde.
Ik ben nog steeds na al de jaren dat deze set in ons midden is, zeer tevreden over de set.... mijn vrouw denkt hier echter niet hetzelfde over
Pics!:

Orginele documentatie ook nog compleet.... allemaal ooit netjes in de kluis opgeborgen (vraag mij nog steeds af waarom
) beetje jammer dat de dozen nooit bewaard zijn
foto,s hadden iets beter gekunt maar ach, het is vintage he
Speeld al jaren de sterren van de hemel.... ooit van vader gehad en helaas vind vrouwlief hem wat te groot en niet bij het interieur passen, maargoed dat nemen we niet te serieus
Zie hier mijn Toshiba setje in puike staat... op wat lampjes na dan... maargoed wat verwacht je dan na circa 40 jaar
1: Toshiba SR-F330 (platenspeler) Orginele element met naald direct na aankoop veilig opgeborgen... op dit moment voorzien van een Shure M97 x element.
2: Kenwood DP-5050 (CD-speler) tjah deze hoort er natuurlijk niet bij, maar speeld wel aardig
3: Toshiba ST-330 (Tuner) Tuner verkeerd ook in top staat, echter heeft de verlichting helaas zijn beste tijd gehad.
4: Toshiba SY-330 (Pre-Amp) Werkt perfect geen kraakjes etc.....
5: Toshiba SC-330 (Stereo eindbak) Speeld perfect en klinkt nog altijd even schitterend. VU-meters gaven ook ooit eens licht, maar die tijd is helaas ook geweest

6: Toshiba PC-330 (Tape Deck) Speeld als een trein, word echter nooit gebruikt dus hier branden alle lampen nog keurig van
7: Orginele Toshiba Luidsprekers...... deze zijn veel te groot voor mijn woonkamer, en staan al jaren veilig op zolder.
Verder heb ik de orginele houten kast er nog omheen met zelfs nog het logo van toshiba aan de bovenzijde.
Ik ben nog steeds na al de jaren dat deze set in ons midden is, zeer tevreden over de set.... mijn vrouw denkt hier echter niet hetzelfde over

Pics!:

Orginele documentatie ook nog compleet.... allemaal ooit netjes in de kluis opgeborgen (vraag mij nog steeds af waarom
Verwijderd
prachtige set!
heb nog nooit iets moois gezien van Toshiba, volgens mij redelijk zeldzaam...
wees er maar zuinig op.
en zorg er voor dat de set niet naar zolder verbannen wordt door je vrouw
heb nog nooit iets moois gezien van Toshiba, volgens mij redelijk zeldzaam...
wees er maar zuinig op.
en zorg er voor dat de set niet naar zolder verbannen wordt door je vrouw
Ik blijf dat spul echt mooi vinden.. En zilver is ookm mijn persoonlijke voorkeur, al heb ik dat zelf dan weer niet. En die knoppen ook lekker groot aan wezig. De schakelaars zullen wel wel lekker zwaar gaan. Dat je gewoon voelt dat het robuust is.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:26:
[.]
Speeld al jaren de sterren van de hemel.... ooit van vader gehad en helaas vind vrouwlief hem wat te groot en niet bij het interieur passen, maargoed dat nemen we niet te serieus![]()
[..]
Je vrouw heeft natuurlijk wel gelijk. Alleen draait ze de zaak om.. Het interieur past niet bij de set
Zoiets als dit hoort ook niet achter een deurtje zodat je niet meer ziet. Des te promineter aanwezig, des te beter.
Ey!! Macarena \o/
Hmmm. Een 'pruttelende' versterker (waar verder niks op aangesloten is, alleen stroom en speakers), iemand een idee wat dat kan zijn? Het is geen aard gereutel want dat klinkt anders. Het is een soort storing. Dacht eerst dat het m'n platenspeler was maar ook zonder iets er op aangesloten doet 'ie het en op alle inputs (phono/aux/tuner) dus. Het is ook maar af en toe. Dus paar minuten stil, dan weer herrie.
[ Voor 8% gewijzigd door Servor op 21-01-2013 11:57 ]
En wat bedoel je precies met pruttelen? Ik kan mi daar niet zo veel bij voorstellen.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Nee, sorry, ik kan het ook niet goed omschrijven. Zit nu ook op m'n werk maar zal vanavond nog eens een poging doen. Eventueel met opname
. Stomme is, ik wil niet gelijk verbanden leggen, maar mijn buurman is zendamateur (die normaal gesproken zijn zaakjes goed op orde heeft hoor, qua techniek en vergunningen) maar ik moest gelijk daar aan denken...
Nu te koop op marktplaats??Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:26:
Aan de hand van dit topic heb ik ook maar besloten om me te registreren op dit forum!
Speeld al jaren de sterren van de hemel.... ooit van vader gehad en helaas vind vrouwlief hem wat te groot en niet bij het interieur passen, maargoed dat nemen we niet te serieus![]()
Zie hier mijn Toshiba setje in puike staat... op wat lampjes na dan... maargoed wat verwacht je dan na circa 40 jaar![]()
2: Kenwood DP-5050 (CD-speler) tjah deze hoort er natuurlijk niet bij, maar speeld wel aardig![]()
4: Toshiba SY-330 (Pre-Amp) Werkt perfect geen kraakjes etc.....![]()
5: Toshiba SC-330 (Stereo eindbak) Speeld perfect en klinkt nog altijd even schitterend. VU-meters gaven ook ooit eens licht, maar die tijd is helaas ook geweest![]()
6: Toshiba PC-330 (Tape Deck) Speeld als een trein, word echter nooit gebruikt dus hier branden alle lampen nog keurig van![]()
Ik ben nog steeds na al de jaren dat deze set in ons midden is, zeer tevreden over de set.... mijn vrouw denkt hier echter niet hetzelfde over![]()
Pics!:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Orginele documentatie ook nog compleet.... allemaal ooit netjes in de kluis opgeborgen (vraag mij nog steeds af waarom) beetje jammer dat de dozen nooit bewaard zijn
![]()
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr
Hee da's mooi. Ik zou dat graag eens beluisteren, of beter gezegd: kopieren. Ik heb hier 2 quadrafonische bandrecorders staan, dus ik kan er een kopie van trekken.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:56:
Doosje met allerlei tapes, en het leuke is dat ik daar ook deze in aantrof:
[afbeelding]
[afbeelding]
Aardig zeldzaam lijkt me
Zou jij dan goed vinden? Please?
-Philip
zo zie je maar, vrouwen zijn de baas.....repsaj78 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:51:
[...]
Nu te koop op marktplaats??
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr
Echt niet, je moet er alleen voor zorgen dat zij vintage spul ook mooi gaan vinden
Of gewoon een vriendin uitzoeken die het zelf gewoon al leuk vindt. Hé, Touchdomex?kingmace schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:31:
[...]
Echt niet, je moet er alleen voor zorgen dat zij vintage spul ook mooi gaan vinden
Dat is een mogelijkheid jaElektroNeko schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:25:
[...]
Of gewoon een vriendin uitzoeken die het zelf gewoon al leuk vindt. Hé, Touchdomex?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
moet vast wel te regelen zijnsmspvdm1 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:10:
[...]
Hee da's mooi. Ik zou dat graag eens beluisteren, of beter gezegd: kopieren. Ik heb hier 2 quadrafonische bandrecorders staan, dus ik kan er een kopie van trekken.
Zou jij dan goed vinden? Please?
-Philip
neem maar contct op via een pb en dan komen we er wel uit
Hangt erg van de versterker af. Halfgeleiders en tantaalcondensatoren pruttelen graag, maar papiercondensatoren misschien ook wel. Je zult moeten foutzoeken, eventueel kan je op circuitsonline.net hulp zoeken.Servor schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:53:
Hmmm. Een 'pruttelende' versterker (waar verder niks op aangesloten is, alleen stroom en speakers), iemand een idee wat dat kan zijn? Het is geen aard gereutel want dat klinkt anders. Het is een soort storing. Dacht eerst dat het m'n platenspeler was maar ook zonder iets er op aangesloten doet 'ie het en op alle inputs (phono/aux/tuner) dus. Het is ook maar af en toe. Dus paar minuten stil, dan weer herrie.
Zendamateurs hebben tegenwoordig veel meer last van anderen dan anderen van hen en dit is geen typische storing die een zender (die bovendien vaak uitstaat) kan veroorzaken. Wel heb je kans dat hij verstand heeft van electronica en kan helpen. Lang niet elke zendamateur kan repareren, maar de kans is wel groter dan wanneer je zomaar iemand op straat aanspreekt
[ Voor 25% gewijzigd door mae-t.net op 25-01-2013 18:42 ]
Als nog iemand een Pioneer tapedeck zoekt voor bij zijn (Pioneer) set:
http://link.marktplaats.nl/638642587
http://link.marktplaats.nl/638642587
Leuk topic. Ik was mijn Creative GigaWorks T40 deze zomer een beetje zat, en toen realiseerde ik me dat mijn vader zijn oude set nog ergens op zolder had staan. Daar had ik in mijn kamertje thuis nooit ruimte voor, maar in m'n studentenkamer meer dan genoeg (en voor het geluid dat er eventueel uit komt).
Na wat zoeken en internetten bleek het te gaan om een setje Philips MFB544 (2x) en een 762 voorversterker. Uiteraard met pick-up speler en tapedeck, maar die ga ik niet gebruiken. Hop, neergezet, aangesloten, gegoogled, wat kleine reparaties uitgevoerd zodat de speakers weer schakelen en de knopjes en lampjes van de voorversterker het weer doen, en je hebt een leuk setje
Nou kunnen er vier speakers op die voorversterker, dus dat wil je op een gegeven moment natuurlijk ook. Ik wilde niet teveel geld uitgeven, dus heb ik het kleine broertje van deze speakers (Aristona 6541) op de kop getikt. Achteraf bleek dat heel leuk, want deze geven net wat lekkerder de hoge- en middentonen weer dan dat de 544 dat doen.
Maar na een paar maanden gaat het vervelen. Ik wil meer en beter vintage spul. Een voorversterker van aluminium in plaats van plastic, en het schijnt dat een revisie op de speakers toch echt nog heel veel uit maakt t.o.v. alleen het afstellen dat ik heb gedaan. Well fuck
Na wat zoeken en internetten bleek het te gaan om een setje Philips MFB544 (2x) en een 762 voorversterker. Uiteraard met pick-up speler en tapedeck, maar die ga ik niet gebruiken. Hop, neergezet, aangesloten, gegoogled, wat kleine reparaties uitgevoerd zodat de speakers weer schakelen en de knopjes en lampjes van de voorversterker het weer doen, en je hebt een leuk setje
Nou kunnen er vier speakers op die voorversterker, dus dat wil je op een gegeven moment natuurlijk ook. Ik wilde niet teveel geld uitgeven, dus heb ik het kleine broertje van deze speakers (Aristona 6541) op de kop getikt. Achteraf bleek dat heel leuk, want deze geven net wat lekkerder de hoge- en middentonen weer dan dat de 544 dat doen.
Maar na een paar maanden gaat het vervelen. Ik wil meer en beter vintage spul. Een voorversterker van aluminium in plaats van plastic, en het schijnt dat een revisie op de speakers toch echt nog heel veel uit maakt t.o.v. alleen het afstellen dat ik heb gedaan. Well fuck
Morgen met wat meer licht zal ik eens voor plaatjes zorgenranjo schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:18:
[...]
Mooi verhaal! wel ben ik eigenlijk benieuwd naar foto's.
Oh awesome, iemand die hem heeft XD
Klinkt ie een beetje? En is dat ding ook een beetje draagbaar? ;P
Vet apparaat
Ik vind die trayloaders van Sony al bruut, maar dit gaat nog net wat verder... Awesome!
By each crime and every kindness, we birth our future
Haha, tof.
Zoals beloofd, hier wat foto's. Helaas heb ik geen betere camera bij de hand, dus je zal het met deze fletse en verkeerd belichte plaatjes moeten doen.
22AH762:

22AH762 + 2x SX6541/13R:

2x 22RH544/79R:

Zoals je kan zien is de plaatsing niet optimaal. Linksvoor staat een beetje ingebouwd, links achter staat veel te dicht op het plafond, de muur en de gevel. Dat kan niet echt beter, ter compensatie staat het linker kanaal wel een heel klein beetje harder dan het rechter. Ik heb 'm liever niet op de grond, maar misschien scoor ik nog een keer een tafeltje of kastje waar de linksachter op kan.
Voor de oplettende kijker: Nee, ik ben niet doof. Heb mijn speakers op een aangepast ingangssignaal staan zodat ze wat beter op elkaar afgestemd zijn en wat beter te regelen zijn. Met standaard instellingen op volume 4.5 is een beetje hard.
[ Voor 10% gewijzigd door TheZeroorez op 28-01-2013 10:51 ]
De PS-F9 klinkt uitstekend en omdat de speler uit de Walkman familie van Sony komt is ie zelfs zeer draagbaar.ElektroNeko schreef op maandag 28 januari 2013 @ 02:04:
[...]
Oh awesome, iemand die hem heeft XD
Klinkt ie een beetje? En is dat ding ook een beetje draagbaar? ;P
Ik vind persoonlijk dat ie net zo goed klinkt als mijn Beogram 4002 (ook een lineaire tracker) Er zit een AT naald in waarvan ik er een paar jaar geleden 2 van heb aangeschaft.
Nam 'm wel eens mee om vinyl te luisteren in een platenzaak en de reacties van de mensen in die zaak waren voornamelijk van "Ik wil 'm ook hebben"
Zag er 1 op Ebay een jaar geleden en die is toen voor $900,- verkocht.
Nog een paar linkjes
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor $3000,- op E-Bay zetten is 1, het er ook werkelijk voor krijgen is 2.The Eagle schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:50:
[...]
Cool ding. Zou d'r zuinig op zijn: ebay W00t, 3000 USD![]()
Werkelijk een gaaf ding hoor, absoluut...Maar $3000,-?...Das toch een beetje teveel.
Voor een platenspeler? Absoluut. Voor een cult-item? Misschien wel, beetje WDGEVG
Klopt, maar ik ben benieuwd of hij er de gek ook voor kan vinden.The Eagle schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:57:
Voor een platenspeler? Absoluut. Voor een cult-item? Misschien wel, beetje WDGEVG
Verwijderd
Vorige week vrijdag dit meegenomen van de kringloop:

26 x BASF 90 minuten
8 x Philips 75 minuten
7 x Philips 90 minuten
2 x PDM 90 minuten
1 x Maxell 90 minuten
totaal: 44 DCC cassettes!
helaas mis ik 5 inlay's (heeft iemand toevallig een duidelijke scan van lege inlay's voor deze cassettes? Philips 75 minuten)
Gelukkig heb ik mijn DCC-600 nog steeds staan, nu deze toch maar eens aansluiten
Er bleef 1 TDK SA90 bandje over, die ik ook maar heb meegenomen, anders bleef hij zo eenzaam achter in het bakje
(links bovenin de hoek staat deze)
zo kom je ze nooit tegen, zo vind je er ineens 44 stuks
26 x BASF 90 minuten
8 x Philips 75 minuten
7 x Philips 90 minuten
2 x PDM 90 minuten
1 x Maxell 90 minuten
totaal: 44 DCC cassettes!
helaas mis ik 5 inlay's (heeft iemand toevallig een duidelijke scan van lege inlay's voor deze cassettes? Philips 75 minuten)
Gelukkig heb ik mijn DCC-600 nog steeds staan, nu deze toch maar eens aansluiten
Er bleef 1 TDK SA90 bandje over, die ik ook maar heb meegenomen, anders bleef hij zo eenzaam achter in het bakje
(links bovenin de hoek staat deze)
zo kom je ze nooit tegen, zo vind je er ineens 44 stuks
Holy shit, da's dezelfde die mijn pa vroeger van z'n zuurverdiende centjes gekocht had... lang geleden dat ik zo'n ding gezien heb, heb ik nog heel wat plezier aan beleefd, totdat het ding het echt begafTheZeroorez schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:50:
[...]
Haha, tof.
Zoals beloofd, hier wat foto's. Helaas heb ik geen betere camera bij de hand, dus je zal het met deze fletse en verkeerd belichte plaatjes moeten doen.
22AH762:
[afbeelding]
22AH762 + 2x SX6541/13R:
[afbeelding]
2x 22RH544/79R:
[afbeelding]
Zoals je kan zien is de plaatsing niet optimaal. Linksvoor staat een beetje ingebouwd, links achter staat veel te dicht op het plafond, de muur en de gevel. Dat kan niet echt beter, ter compensatie staat het linker kanaal wel een heel klein beetje harder dan het rechter. Ik heb 'm liever niet op de grond, maar misschien scoor ik nog een keer een tafeltje of kastje waar de linksachter op kan.
Voor de oplettende kijker: Nee, ik ben niet doof. Heb mijn speakers op een aangepast ingangssignaal staan zodat ze wat beter op elkaar afgestemd zijn en wat beter te regelen zijn. Met standaard instellingen op volume 4.5 is een beetje hard.
/jeugdsentiment
@Bodemjager: het zou handiger zijn als je die plaatjes niet achter een login zet
Haha, het vliegdekschip of de speakers? Dit setje (544 en versterker, niet de Aristona's) is hetzelfde setje waar ik vroeger niet aan mocht zitten, dan werd mijn vader nogal link. Hij heeft dit volgens mij gekocht toen hij 16 was, in 1997 is er pas plaats gemaakt voor een nieuwe set thuis.Freggel_United schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:27:
[...]
Holy shit, da's dezelfde die mijn pa vroeger van z'n zuurverdiende centjes gekocht had... lang geleden dat ik zo'n ding gezien heb, heb ik nog heel wat plezier aan beleefd, totdat het ding het echt begafIk heb zo'n beetje heel m'n voorliefde voor muziek en techniek aan dat ding te danken!
/jeugdsentiment
Het vliegdekschip... Zie nu dat dit de MFB variant is, mijn pa had de "normale" zilveren versie met twee enorme Jamo speakers...TheZeroorez schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 14:05:
[...]
Haha, het vliegdekschip of de speakers? Dit setje (544 en versterker, niet de Aristona's) is hetzelfde setje waar ik vroeger niet aan mocht zitten, dan werd mijn vader nogal link. Hij heeft dit volgens mij gekocht toen hij 16 was, in 1997 is er pas plaats gemaakt voor een nieuwe set thuis.
Loop dit topic nu al zo'n 2 dagen volledig te lezen etc.
Zou thuis graag een leuke set in gebruik willen nemen, liefst een 'vintage' set.
Ben een leek op gebied van wat goed is enzo, weet wel wat ik mooi vind (en welke merken voor mij de voorkeur hebben qua look).
Vraag mij dan ook af of iemand mij kan vertellen of dit een leuke set is om mee te beginnen (excl. speakers).
Technics SU-X911 'New Class A' (2 x 40W) + componenten
Casettedeck is eigenlijk niet nodig, maar goed het is een complete set zo.
Los van bovenstaande:
Waar ik vooral tegen aan loop bij het afstruinen van marktplaats is dat als ik bijvoorbeeld een in mijn ogen leuke versterker tegenkom (evt. met tuner) ik niet weet hoe ik er achter kan komen welke CD-player uit dezelfde serie erbij hoort.
Zou thuis graag een leuke set in gebruik willen nemen, liefst een 'vintage' set.
Ben een leek op gebied van wat goed is enzo, weet wel wat ik mooi vind (en welke merken voor mij de voorkeur hebben qua look).
Vraag mij dan ook af of iemand mij kan vertellen of dit een leuke set is om mee te beginnen (excl. speakers).
Technics SU-X911 'New Class A' (2 x 40W) + componenten
Casettedeck is eigenlijk niet nodig, maar goed het is een complete set zo.
Los van bovenstaande:
Waar ik vooral tegen aan loop bij het afstruinen van marktplaats is dat als ik bijvoorbeeld een in mijn ogen leuke versterker tegenkom (evt. met tuner) ik niet weet hoe ik er achter kan komen welke CD-player uit dezelfde serie erbij hoort.
Dat ding zal, met de juiste speakers, klinken als een huis. Als je het topic gelezen hebt, heb je ook mijn sets gezien, ook technics. Maar een andere lijn.
De tapedeck is inderdaad niet nodig, maar die wordt gevoed door de versterker, en hoort bij elkaar, als 1 aankoop. Ik zie dat de afstandsbediening ontbreekt, en dat is bij Technics een appart systeem. De units zijn aan de achterkant onderling verbonden met een remote control systeem, en alleen de tuner heeft een infrarood sensor. De remote is ook wel te vinden op marktplaats.
Als ik naar de cd-speler kijk, klopt de look wel met de lijn van de tuner en de versterker plus tapedeck.
Kwalitatief gezien komt er een heerlijke sound uit. En opzich is de prijs ook niet verkeert. Al vind ik die serie zelf niet mooi qua look, maar da's natuurlijk persoonlijk.
De tapedeck is inderdaad niet nodig, maar die wordt gevoed door de versterker, en hoort bij elkaar, als 1 aankoop. Ik zie dat de afstandsbediening ontbreekt, en dat is bij Technics een appart systeem. De units zijn aan de achterkant onderling verbonden met een remote control systeem, en alleen de tuner heeft een infrarood sensor. De remote is ook wel te vinden op marktplaats.
Als ik naar de cd-speler kijk, klopt de look wel met de lijn van de tuner en de versterker plus tapedeck.
Kwalitatief gezien komt er een heerlijke sound uit. En opzich is de prijs ook niet verkeert. Al vind ik die serie zelf niet mooi qua look, maar da's natuurlijk persoonlijk.
Ey!! Macarena \o/
Had al even contact gehad met de verkoper. Hij heeft de set gekocht omdat er speakers bij zaten die hij graag wou hebben (link)RaZ schreef op zondag 03 februari 2013 @ 13:41:
Dat ding zal, met de juiste speakers, klinken als een huis. Als je het topic gelezen hebt, heb je ook mijn sets gezien, ook technics. Maar een andere lijn.
De remote die erbij hoort is overigens de EUR64754. Overigens zit er op de CD-speler geen aansluiting heeft voor de onderlinge verbinding met de andere componenten..misschien hoort er toch een andere speler bij?
Had jou sets inderdaad ook gezien, mooi met die groene/blauwe LED displays!
Vind deze 2 ook erg mooi om te zien (beide uit dit topic).

[ Voor 4% gewijzigd door agoNITE op 03-02-2013 14:03 ]
Daar ga ik spontaan van kwijlen
Deze set vind ik ook heel erg mooi om te zien. Zie daar dan de rest maar bij te vinden.. Het is mij te ver weg, en verzenden vind ik zelf geen optie.
Maar als ik hier in de buurt een mooie zilvere set tegenkom voor een leuke prijs, dan gaat het zwarte wat ik nu heb toch echt het veld ruimen...
Deze set vind ik ook heel erg mooi om te zien. Zie daar dan de rest maar bij te vinden.. Het is mij te ver weg, en verzenden vind ik zelf geen optie.
Maar als ik hier in de buurt een mooie zilvere set tegenkom voor een leuke prijs, dan gaat het zwarte wat ik nu heb toch echt het veld ruimen...
Ey!! Macarena \o/
Oei, die had ik inderdaad ook gezienRaZ schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:11:
Daar ga ik spontaan van kwijlen![]()
Hm, gezien het feit dat de set uit 1980 komt zal dat wel niet.
[ Voor 4% gewijzigd door agoNITE op 03-02-2013 14:16 ]
In die serie simpelweg niet, cd kwam later op de markt, maar dan spreek je alsnog over begin jaren 80. In Japan oktober '82, rest van de wereld maart 1983. Volgende maand 30 jaar dat de CD op de markt is.
Het zou mij niets verbazen als er wel een bijpassende cd-speler op de markt is gebacht. Die stereo-set waren toen echt niet goedkoop. Een tapedeck in die look zal er ook wel geweest zijn. De tape2 met rec-out doet me vermoeden dat er ook een bandrecorder zal zijn uit die lijn. En dan de draaitafel nog.
Dat wordt een meerjaren plan om zoiets compleet te krijgen gok ik.
Wat ik een gave feature vind op die set is, je kan luisteren naar de tuner, en opnemen van bijvoorbeeld de aux-ingang. Dat is iets wat je tegenwoordig nergens meer ziet. Dan kan je ook op die manier er een equalizer tussen hangen.
Overigens, ik heb wit met rood als kleur in de displays. Het groen/blauw komt van de geluidskaart af die op de kleine set staat op de foto. Dat ding heeft een fel blauwe powerled, en de dubbele VU-mters die er op zitten geeft ook een aardige lichtshow
Maar op de set zelf is het echt wit met rood. Het was een tijdelijk opstelling in een kamer waar te weinig licht was, en de foto s'avonds geschoten. Niet echt optimaal dus.
Het zou mij niets verbazen als er wel een bijpassende cd-speler op de markt is gebacht. Die stereo-set waren toen echt niet goedkoop. Een tapedeck in die look zal er ook wel geweest zijn. De tape2 met rec-out doet me vermoeden dat er ook een bandrecorder zal zijn uit die lijn. En dan de draaitafel nog.
Wat ik een gave feature vind op die set is, je kan luisteren naar de tuner, en opnemen van bijvoorbeeld de aux-ingang. Dat is iets wat je tegenwoordig nergens meer ziet. Dan kan je ook op die manier er een equalizer tussen hangen.
Overigens, ik heb wit met rood als kleur in de displays. Het groen/blauw komt van de geluidskaart af die op de kleine set staat op de foto. Dat ding heeft een fel blauwe powerled, en de dubbele VU-mters die er op zitten geeft ook een aardige lichtshow
Ey!! Macarena \o/
Weet niet waar je woont, maar deze staat net op MP:RaZ schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:58:
In die serie simpelweg niet, cd kwam later op de markt, maar dan spreek je alsnog over begin jaren 80. In Japan oktober '82, rest van de wereld maart 1983. Volgende maand 30 jaar dat de CD op de markt is.
Overigens, ik heb wit met rood als kleur in de displays. Het groen/blauw komt van de geluidskaart af die op de kleine set staat op de foto. Dat ding heeft een fel blauwe powerled, en de dubbele VU-mters die er op zitten geeft ook een aardige lichtshowMaar op de set zelf is het echt wit met rood. Het was een tijdelijk opstelling in een kamer waar te weinig licht was, en de foto s'avonds geschoten. Niet echt optimaal dus.
Technics SU-V2A + equalizer SH 8010
Zal eens even zoeken naar cd-spelers. Denk overigens ook dat ik nog mooi even verder blijf kijken op MP etc.
Die eq is niet mooi, lijkt er niet bij te passen, die tuner dan weer wel, mooiere combinatie.
Zag gisteren nog een leuke set staan, waar ik er al 2 van heb. Maar die is nu al weer pleite. Was leuk prijsje, en om de hoek, wel balen. Maarja... Te laat...
Zag gisteren nog een leuke set staan, waar ik er al 2 van heb. Maar die is nu al weer pleite. Was leuk prijsje, en om de hoek, wel balen. Maarja... Te laat...
Ey!! Macarena \o/
Was me niet opgevallen, de equalizer.RaZ schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:12:
Die eq is niet mooi, lijkt er niet bij te passen, die tuner dan weer wel, mooiere combinatie.
Ben nu met iemand in contact die het volgende aanbiedt:
Hij heeft ook nog deze equalizer te koop staan:
- Technics versterker SU-800 New Class A
- Technics tuner ST-G450 Class AA
- Technics dubbel cassettedeck RS-T55R
- Technics 2-way speakerset SB-F860
En iemand bij me in de buurt biedt deze CD-speler aan:
- Technics Equalizer 2x12 bands SH-8055
Maar die komt uit een andere serie, dus andere looks. En weet ook niet of ik een equalizer in eerste instantie meteen nodig ben. Die kan ik er altijd nog bij zoeken
- Technics SL-P202A CD-speler
Zijn die speakers enigzins goed? Lijken mij speakers uit dezelfde tijd, misschien zelfs wel origineel behorende bij deze set? Wa zou zoiets waard zijn? (AMP, Tuner, Casettedeck, Speakers en CD-speler).
Als ik nog iets iets leuks vintage zou willen hebben, dan werd het denk ik iets als deze:

een volledige Philips 900 lijn set
of een Pioneer set als deze:

En dan met bijpassende CD-speler en tuner

KloptVerwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:22:
[...]
Het staat mij bij dat er van Pioneer ook nog een state-of-art Nakamichi-cassettedeck-killer in die lijn zat.
Maar kom er maar eens om....
Net als de cd-speler
[ Voor 11% gewijzigd door Killer op 05-02-2013 00:45 ]
Yup, Pioneer maakte begin jaren 90 heel erg mooi spul. Kon alleen zo snel even geen plaatje vinden van het cassettedeck en de cd-spelert, dus dan maar zo 
Overigens heb ik zelf momenteel een Pioneer dubbeldeck in gebruik, de CTW-208R. Geen driekops, maar dat ding wordt nog steeds gemaakt en mocht ik als nieuw voor 5 euro bij de kringloop meenemen. Daar laat ik hem dus zeker niet voor staan
Overigens heb ik zelf momenteel een Pioneer dubbeldeck in gebruik, de CTW-208R. Geen driekops, maar dat ding wordt nog steeds gemaakt en mocht ik als nieuw voor 5 euro bij de kringloop meenemen. Daar laat ik hem dus zeker niet voor staan
Pioneer is altijd wel heel sterk geweest in cassettedecks. Denk bijvoorbeeld aan de CT-F1250 van 1978. Ik heb er zelf al jaren een staan die een nieuwe capstansnaar en een afregelbeurt nodig heeft. Ik wil hem best wel een keer gaan repareren, maar gezien ik al meer dan 10 jaar geen bandje meer heb gedraaid is de drang niet zo groot. Bovendien heb ik hier ook nog een Pioneer CT-447 en een van de wat betere Sony dubbele decks staan die het nog prima doen. Aan de ene kant is het wel jammer dat het tijdperk van de cassetteband nu wel echt voorbij is. Aan de andere kant ben ik wel weer heel blij met een collectie van 1000 albums op mijn servertje.
Overigens heb ik wel nog Kef Concerto's waar ik elke dag gebruik van maak en ik heb sinds enige tijd een Sony PS-6750 staan waar ik af en toe wel een LP op draai.
Overigens heb ik wel nog Kef Concerto's waar ik elke dag gebruik van maak en ik heb sinds enige tijd een Sony PS-6750 staan waar ik af en toe wel een LP op draai.
Ik ken het. Draai zelf met een moderne Denon / Klipsch set, maar hiervoor had ik de oude set van mijn schoonvader: Vintage Yamaha receiver, Kef Cadenza's en aangevuld met twee Hepta Tweety's, allemaal jaren 70 spul. Oh ja, en een Pioneer PD-5700 uit 1991 
Inmiddels ook het vinyl weer ontdekt, en dankzij een collega kan ik dat nu draaien op een witte Thorens TD160 MK I die ik voor ik meen 15 euro over mocht nemen
Inmiddels ook het vinyl weer ontdekt, en dankzij een collega kan ik dat nu draaien op een witte Thorens TD160 MK I die ik voor ik meen 15 euro over mocht nemen
Ik draai af en toe platen op een May Fair DeLuxe
Ja, de cassette is ook gewoon niet handig meer in deze tijd. Ik heb hier nog een Dragon staan van Nak, maar doe er echt helemaal niets mee. Weg gaat dat ding nooit, daar niet van, maar hij staat al tijden samen met een Luxman 3-koppen deck en nog een mooi Philips deck (die verticale staande) gewoon stof te happen (figuurlijk natuurlijk, ze zijn goed ingepakt en vochtvrij opgeslagen).
Gebruikte het deck tot voor 2 jaar nog heel af en toe nog om er een cassette mee op te nemen voor gebruik in de auto. Maar sinds in de auto ook een ding zit die overweg kan met flash-kaartjes e.d. is ook dat niet meer nodig.
Gebruikte het deck tot voor 2 jaar nog heel af en toe nog om er een cassette mee op te nemen voor gebruik in de auto. Maar sinds in de auto ook een ding zit die overweg kan met flash-kaartjes e.d. is ook dat niet meer nodig.
Die Pioneer set:The Eagle schreef op maandag 04 februari 2013 @ 22:27:
Als ik nog iets iets leuks vintage zou willen hebben, dan werd het denk ik iets als deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi spul inderdaad. Die Pioneer was wel een van de beste niet Nakamichi decks. Mechanisch waren/zijn decks als deze, maar ook bv. Sony ES en Akai GX-95 misschien nog wel beter dan de Nakamichi's. Maar het voordeel van de 3-kops Nakamichi's is dat de azimuth van de opname en weergave kop apart ingesteld kan worden. En het NAAC (Nakamichi Automatic Azymuth Calibration) op de duurste decks is echt onovertroffen en heeft een grote impact op de afspeelkwaliteit.Killer schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 00:42:
[...]
Klopt
Maar kom er maar eens om....
Net als de cd-speler
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Je ziet gewoon op een kilometer afstand al dat die F1250 een kwaliteitsdeck is. Die 447 is meer een dertien-in-een-dozijn deck.evEndzhar schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:46:
Pioneer is altijd wel heel sterk geweest in cassettedecks. Denk bijvoorbeeld aan de CT-F1250 van 1978. Ik heb er zelf al jaren een staan die een nieuwe capstansnaar en een afregelbeurt nodig heeft. Ik wil hem best wel een keer gaan repareren, maar gezien ik al meer dan 10 jaar geen bandje meer heb gedraaid is de drang niet zo groot. Bovendien heb ik hier ook nog een Pioneer CT-447 en een van de wat betere Sony dubbele decks staan die het nog prima doen. Aan de ene kant is het wel jammer dat het tijdperk van de cassetteband nu wel echt voorbij is. Aan de andere kant ben ik wel weer heel blij met een collectie van 1000 albums op mijn servertje.![]()
--
Iemand vorige week DWDD gezien over de cassette? Ging natuurlijk meer over de emotie die de studiogasten erbij hadden dan over de techniek. Ik herkende meteen dat Dolf Jansen een TDK AD cassette bij zich had (aan het blauwe, TDK specifieke inlegkaartje). En die portable recorder was natuurlijk een Sony WM-D5M, volgens mij een voorloper van de WM-D6C. Verder werd er nog wat onzin dat Dolby een opname dof maakt. Het probleem met cassettes is dat de afstelling van het Deck (Bias, Level, Azimuth, Tracking, Dolby's etc.) vrij nauw komt, maar met een goed afgeregeld kwaliteitsdeck is de kwaliteit beter dan menig MP3 die op het internet rondzwerft.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
DragonKiller schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:35:
Ja, de cassette is ook gewoon niet handig meer in deze tijd. Ik heb hier nog een Dragon staan van Nak, maar doe er echt helemaal niets mee. Weg gaat dat ding nooit, daar niet van, maar hij staat al tijden samen met een Luxman 3-koppen deck en nog een mooi Philips deck (die verticale staande) gewoon stof te happen (figuurlijk natuurlijk, ze zijn goed ingepakt en vochtvrij opgeslagen).
No offence: maar wat moet je nog met andere cassettedecks als je een Dragon hebt?
Ik heb zelf al 23 jaar een Akai GX-32 tapedeck, speelt nog steeds subliem af. Deze bevat de fameuze Akai SuperGX head. Alleen af en toe het kristal-glas van de GX-head en de rollen/capstain schoonmaken met pure alcohol.

In vergelijking met een Sony tapedeck van een vriend van mij blijft zo'n Akai SuperGX-head met een kristalglas-bovenkant schoon en dus in nieuwstaat, het sonydeck met een metalen head is na jaren gebruik erg smerig geworden met een duidelijk slijtagepatroon waarlangs de tape glijdt. Zijn deck klinkt nu na jaren enigzins doffer waar mijn deck helder en als nieuw klinkt.
[ klikken voor grote versie ]
Mijn gedeeltelijk Vintage Hi-Fi specs:
Sony TA-E2000ESD
Sony TA-N55ES
B&W DM604 S3 (2x fronts)
Sony CDP-XB930 QS
Philips DCC-951
Dateq XTC v1 (dj 3 kanaals mengpaneel)
Pioneer CMX-3000 (19inch dual dj CD-player)
Akai GX-32
De voor-/eindversterker combinatie Sony TA-E2000ESD / TA-N55ES ga ik dit jaar enigzins reviseren; van beide alle elco's vervangen en de potmeters schoonmaken + wat ik dan nog meer tegenkom. Leuk klusje.

In vergelijking met een Sony tapedeck van een vriend van mij blijft zo'n Akai SuperGX-head met een kristalglas-bovenkant schoon en dus in nieuwstaat, het sonydeck met een metalen head is na jaren gebruik erg smerig geworden met een duidelijk slijtagepatroon waarlangs de tape glijdt. Zijn deck klinkt nu na jaren enigzins doffer waar mijn deck helder en als nieuw klinkt.
[ klikken voor grote versie ]

Mijn gedeeltelijk Vintage Hi-Fi specs:
Sony TA-E2000ESD
Sony TA-N55ES
B&W DM604 S3 (2x fronts)
Sony CDP-XB930 QS
Philips DCC-951
Dateq XTC v1 (dj 3 kanaals mengpaneel)
Pioneer CMX-3000 (19inch dual dj CD-player)
Akai GX-32
De voor-/eindversterker combinatie Sony TA-E2000ESD / TA-N55ES ga ik dit jaar enigzins reviseren; van beide alle elco's vervangen en de potmeters schoonmaken + wat ik dan nog meer tegenkom. Leuk klusje.
[ Voor 51% gewijzigd door bitshape op 06-02-2013 12:38 . Reden: even snel fotoo-tjes geschoten... ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
De 447 is inderdaad niets bijzonders. Deze heeft dan wel weer zijn tijd mee, want er zit automatische bias/level/eq calibratie op. Toch zegt het feit dat het geen drie koppenmachine is wel weer genoeg. Het is verschil in afmetingen, gewicht en aantal knoppen is ook vrij drastisch. Je kunt je afvragen of het wel echt zo nodig is dat een cassettedeck 19 cm hoog is en 11 kg weegt.Videopac schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:35:
Je ziet gewoon op een kilometer afstand al dat die F1250 een kwaliteitsdeck is. Die 447 is meer een dertien-in-een-dozijn deck.
Dat was natuurlijk de reden om Akai te kopen (en de reden van hun succes). Ik heb wel redelijk wat bandrecorders en cassettedecks met behoorlijke groeven in de koppen gezien. GX-koppen zullen er altijd als nieuw uit blijven zien. Aan een GX-F91 of GX-F95 zou je dus nog heel lang lol kunnen hebben,bitshape schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:54:In vergelijking met een Sony tapedeck van een vriend van mij blijft zo'n Akai SuperGX-head met een kristalglas-bovenkant schoon en dus in nieuwstaat, het sonydeck met een metalen head is na jaren gebruik erg smerig geworden met een duidelijk slijtagepatroon waarlangs de tape glijdt. Zijn deck klinkt nu na jaren enigzins doffer waar mijn deck helder en als nieuw klinkt.
Net als met de Dragon, eigenlijk helemaal niksVideopac schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:37:
[...]
Dragon![]()
No offence: maar wat moet je nog met andere cassettedecks als je een Dragon hebt?
De Dragon was ooit een rib uit mijn lijf en daarvoor heb ik toen heel hard moeten sparen en mij een slag in het rond moeten werken. Elke keer als ik dat ding zie, dan voel ik nog weer een beetje het lood in mijn schoenen die ik had toen ik met een bak zeer zuur verdient geld op zak naar de audiowinkel liep. Aan de ene kant euforisch over wat ik ging kopen en aan de andere kant zuur van het geld waarvoor ik echt elk klusje\baantje aangepakt had om dat bij elkaar te sprokkelen. Dus die gaat alleen daarom al nooit meer weg.
De Luxman (K-112) hoort bij een set die ik helemaal compleet heb. Vind het gewoon leuk om de set compleet te houden.
De Philiips (N 2521) was een doorgever van mijn vader en mijn eerste serieuze deck. Heb ik in die tijd heel veel mee opgenomen\afgespeeld en het ding tot op draad versleten. Daar heb ik puur uit nostalgische overwegingen veel tijd in gestoken om het gehele deck weer 100% werkend te kriijgen. En daarom gaat die ook niet weg.
Meestal heb ik er totaal geen probleem mee om oude apparatuur weg te geven of te verkopen als het bij mij geen nut meer heeft of ik er mee uitgespeeld ben. Maar van sommige dingen kan ik gewoon stomweg geen afscheid nemen, ongeacht wat men er voor zou geven.
[ Voor 16% gewijzigd door Killer op 07-02-2013 00:10 ]
Als je echt nog een absoluut topdeck wilt hebben, dan moet je zo'n ding kopen. Beter is er gewoon niet.Sinner schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 00:10:
[...]
Staat er een op MP te koop.(niet van mij oid)
Maar ik vermoed dat er nog aardig wat voor gevraagd wordt.
Nah, ik heb hier staat wat ik wil. Heb gisteren ook nog de bijbehorende platenspeler gevonden.
Zit alleen geen naald bij.. iemand tips oid? Ben niet echt thuis in deze materie..
Het betreft trouwens de Rotel RP-560
Zit alleen geen naald bij.. iemand tips oid? Ben niet echt thuis in deze materie..
[ Voor 34% gewijzigd door Sinner op 07-02-2013 00:49 ]
Overigens gaat het niet om 'kristalglas' versus 'metaal'. Met dat laatste doel je duidelijk op het huisje waar de kop inzit, dat opzich wel kan slijten maar toch niet is waar het om gaat. Het gaat om het kernmateriaal van de kop, dat in beide gevallen ferriet is, maar dan uit iets andere ingredienten gesinterd. Glasferriet versus normaal ferriet. Omdat glasferriet harder is dan de band, zal de luchtspleet niet breder worden door slijtage, zodat de eigenschappen van de kop niet verlopen (vooral te horen aan een doffere klank als hij ver heen is).
[ Voor 29% gewijzigd door mae-t.net op 07-02-2013 00:51 ]
Yep, het grappige is dat het 'kristalglazen'-huisje er nog echt als nieuw uitziet met het blote oog gezien itt. de 'metalen'-huisje. Maw je ziet op de kop geen 'sporen'. Ook de klank is nog vers, mogelijk dat bij het Sonydeck met het 'metalen' huisje een demagnetisatie nog enig verbetering in klank kan brengen.mae-t.net schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 00:47:
Overigens gaat het niet om 'kristalglas' versus 'metaal'. Met dat laatste doel je duidelijk op het huisje waar de kop inzit, dat opzich wel kan slijten maar toch niet is waar het om gaat. Het gaat om het kernmateriaal van de kop, dat in beide gevallen ferriet is. Glasferriet versus normaal ferriet.
Ik zal eens proberen een plaatje van de Twin Field SuperGX head van dichtbij te schieten bij daglicht, eens wat anders dan de veelgeziene koppen met 'metaal'- huisjes.
Overigens betreft het het instap Snaar-aangedreven SuperGX-tapedeckje van die tijd, verwacht dus geen '3Head' ofzo, maar gewoon iets anders dan de welbekende metalen huisjes.....
Idd, dat bedoel ik dus.evEndzhar schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:55:[...]
Dat was natuurlijk de reden om Akai te kopen (en de reden van hun succes). Ik heb wel redelijk wat bandrecorders en cassettedecks met behoorlijke groeven in de koppen gezien. GX-koppen zullen er altijd als nieuw uit blijven zien. Aan een GX-F91 of GX-F95 zou je dus nog heel lang lol kunnen hebben,
Maar mijn GX-32 deckje, dat is gewoon 1e eigenaar über-nostalgie.
[ Voor 4% gewijzigd door bitshape op 07-02-2013 02:20 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Het type platenspeler is in deze niet zo belangrijk. Het gaat erom welk element er onder de arm zit (dat ding waar de naald van gebroken is). Als je zoekt op het merk/typenummer van het element kom je er al snel achter of er vervangende naalden te krijgen zijn voor het element (bij sommige elementen zijn de naalden niet vervangbaar door de gebruiker).Sinner schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 00:45:
Nah, ik heb hier staat wat ik wil. Heb gisteren ook nog de bijbehorende platenspeler gevonden.
Zit alleen geen naald bij.. iemand tips oid? Ben niet echt thuis in deze materie..![]()
[afbeelding]
Je mag het typenummer ook wel ff in dit topic plempen, dan wil ik ook wel even voor je zoeken.
Argg weer langs een Marantz 2226 gegrepen.
Weet iemand nog een goede plek op een Marantz 22XX te bemachtigen?

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head
Of het een 22xx was weet ik niet, maar ik heb er ik denk een half jaar geleden ofzo nog eentje op de http://www.haagsche-bazaar.nl zien staan. Moet je alleen wel naartoe. Was zo'n quadrofonisch geval meen ik me te herinneren, geen typenummer voor je helaas.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lrPepperana schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:53:
Argg weer langs een Marantz 2226 gegrepen.
[afbeelding]
Sinds mijn laatste post een half jaartje geleden, volgende updates uitgevoerd.
De Marantz-tuner vervangen door een Pioneer TX-7800 (past wat beter bij het geheel).
Hiervan ontbreken spijtig genoeg nog de kapjes op de switches, deze moet ik dus nog ergens vinden om het 'af' te maken.

Verder de collectie uitgebreid met een een platendraaiertje: Philips GA-312
De Marantz-tuner vervangen door een Pioneer TX-7800 (past wat beter bij het geheel).
Hiervan ontbreken spijtig genoeg nog de kapjes op de switches, deze moet ik dus nog ergens vinden om het 'af' te maken.
Verder de collectie uitgebreid met een een platendraaiertje: Philips GA-312
Cool, die 312 heb ik ook! Fijn ding. Voorzichtig met de aan/uit-knop die sneuvelt vaak.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
* nero355 gooit stiekem een vraagje in het topic :
Zijn er eigenlijk versterkers die je nieuw in de winkel kan kopen, maar toch een beetje een retro look hebben zoals de vele heerlijke zilveren versterkers in dit topic

Ik bedoel als ze tegenwoordig een camera kunnen maken met een retro look dan moet een versterker toch ook wel kunnen ??!
Zijn er eigenlijk versterkers die je nieuw in de winkel kan kopen, maar toch een beetje een retro look hebben zoals de vele heerlijke zilveren versterkers in dit topic
Ik bedoel als ze tegenwoordig een camera kunnen maken met een retro look dan moet een versterker toch ook wel kunnen ??!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mwa... kan beter denk ik en ook nog met HDMI en dat soort gekkigheid als het effe kan 
Maar Marantz en Denon hebben inderdaad wel vaak modellen die enigzins een "analoog" design hebben ja. Ik mis gewoon zoiets, maar dan in "audioland" :
http://www.fujifilm.eu/nl...digitale-cameras/x-serie/
Maar Marantz en Denon hebben inderdaad wel vaak modellen die enigzins een "analoog" design hebben ja. Ik mis gewoon zoiets, maar dan in "audioland" :
http://www.fujifilm.eu/nl...digitale-cameras/x-serie/
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zowel Onkyo als Pioneer leveren veel receivers is zowel zwart als zilver als kleurnero355 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:29:
* nero355 gooit stiekem een vraagje in het topic :
Zijn er eigenlijk versterkers die je nieuw in de winkel kan kopen, maar toch een beetje een retro look hebben zoals de vele heerlijke zilveren versterkers in dit topic![]()
Als voorbeeld:

De Onkyo TX-NR5010-S het top model van Onkyo.

De Pioneer SC-LX86-S het top model van Pioneer.
Klopt, maar als ik het goed begrijp gaat het niet zo zeer om de kleur zilver, maar meer om de retro-look. maar zover ik weet kun je geen moderne versterker kopen met alle toeters en bellen erop, met het uiterlijk van een jaren 70 versterker...Ik zou bijna zeggen: Helaas niet.Priyantha Bleeker schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 07:59:
[...]
Zowel Onkyo als Pioneer leveren veel receivers is zowel zwart als zilver als kleur
Als voorbeeld:
[afbeelding]
De Onkyo TX-NR5010-S het top model van Onkyo.
[afbeelding]
De Pioneer SC-LX86-S het top model van Pioneer.
Yamaha is de enige die op dat gebied nog een beetje wat doet:

Dit lijkt qua styling erg op hun jaren 70 apparatuur:

[ Voor 6% gewijzigd door Killer op 13-02-2013 09:46 ]
Die Yamaha is de enige die er inderdaad echt retro uitziet. Die (B)onkyo vind ik spuuglelijk, de Pioneer is een twijfelgevalletje. Misschien komt 'ie in het echt beter uit de verf dan op deze foto.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Die Yamaha A-S2000 is wel erg mooi. Zeker in combinatie met de bijbehorende CD-S2000 die je mooi gebalanceerd via XLR kunt aansluiten. Al draai ik nooit meer cd's, maar ook daar hebben ze een oplossing voor. De bijpassende netwerk-mediaspeler NP-S2000.
Ik ben vast niet de enige die hier zo over denkt:
Ik ben vast niet de enige die hier zo over denkt:

Punctuality is the politeness of kings
Tja. Als ik nieuw spul wil (en dus meer zou willen uitgeven) dan zou ik investeren in:
- een Raspberry PI als audiostreamer. Kost minder dan 100 euro.;
- een Audiolab M-DAC of een zelfbouw DAC o.b.v. de ESS Sabre 9018 zoals de Buffallo III als DAC. Kost zo'n 400-800 euro.
- een Hypex Class D eindversterker. Kost tussen de 500 en 1500 euro, voor 2 kanalen.
En natuurlijk een paar hele goede luidsprekers.
- een Raspberry PI als audiostreamer. Kost minder dan 100 euro.;
- een Audiolab M-DAC of een zelfbouw DAC o.b.v. de ESS Sabre 9018 zoals de Buffallo III als DAC. Kost zo'n 400-800 euro.
- een Hypex Class D eindversterker. Kost tussen de 500 en 1500 euro, voor 2 kanalen.
En natuurlijk een paar hele goede luidsprekers.
Die Yamaha A-S2000 is nogal aan de prijs. Ze hebben ook een wat budgetvriendelijke model serie met dezelfde looks.
Ik heb de R-S500 van Yamaha met bijpassende CD-S700 cd speler. Hele mooie set. Geen digitale poespas maar puur analoog. De cd speler is ook in type CD-S300 maar dan zit er een goedkoop loopwerk in. De 700 heeft dezelfde loopwerk als de 2000 en is superstil. De luidsprekers die ik er aan heb zijn wel vintage te noemen denk ik. Celestion E1 vrij onbekend en weinig over te vinden op internet.
Ik heb de R-S500 van Yamaha met bijpassende CD-S700 cd speler. Hele mooie set. Geen digitale poespas maar puur analoog. De cd speler is ook in type CD-S300 maar dan zit er een goedkoop loopwerk in. De 700 heeft dezelfde loopwerk als de 2000 en is superstil. De luidsprekers die ik er aan heb zijn wel vintage te noemen denk ik. Celestion E1 vrij onbekend en weinig over te vinden op internet.
Testing, one, two ...
Ik heb ook een paar vintage onderdelen op mijn studentenkamertje staan. Ben er wel heel erg blij mee!

-Speakers: DM7 Mk2
-Platenspeler: TD160 Mk2 + Ortofon LM20
(dit was het vintage spul)
-Phonoversterker: Teufel Phono Station
-Receiver: Denon AVR-1910
Zoals ik al zei ben ik er heel blij mee, maar alleen mijn platenspeler klinkt heel erg 'dof'. Ik weet niet waar het aan ligt.
-Speakers: DM7 Mk2
-Platenspeler: TD160 Mk2 + Ortofon LM20
(dit was het vintage spul)
-Phonoversterker: Teufel Phono Station
-Receiver: Denon AVR-1910
Zoals ik al zei ben ik er heel blij mee, maar alleen mijn platenspeler klinkt heel erg 'dof'. Ik weet niet waar het aan ligt.
Is je naald niet gewoon vies, of versleten? Of is hij misschien niet helemaal goed afgesteld qua druk?
De naald is net nieuw, maar misschien is het dat laatste wel. Een keer in verdiepen hoe dat moet. Dankje
Mijn vader zegt altijd dat je het beste geluid krijgt met een MC element en goede MC ingang op de versterker.Nickeyboy schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:55:
...
Dat is wel heel kort door de bocht. Je hebt goede en slechte MC elementen en zo ook goede en slechte MM elementen. Een goed MM element klinkt beter dan een slecht MC element. Als je voor absolute over the top high-end gaat, dan kom je wel altijd uit in MC elementen.matel schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:16:
[...]
Mijn vader zegt altijd dat je het beste geluid krijgt met een MC element en goede MC ingang op de versterker.
Maar het dof klinken van een platenspeler heeft zelden met het element te maken. Meestal is de naaldruk te hoog, of zit er een dikke laag troep op de naald.
@killer Mag ik ook gebruik maken van je aanbod. ik ben op zoek naar een naald voor dit element.
Een AKG P20.
Een AKG P20.

Ik heb eigenlijk een vraag over mijn vintage audioapparatuur 
Op mijn Kenwoord KA-660D zit een Tape Monitor knop, als ik deze verschuif van Source Direct naar Source dan blijft er eigenlijk alleen maar bass over? Geluid komt via een AUX kabel vanaf mijn PC.
Op mijn Kenwoord KA-660D zit een Tape Monitor knop, als ik deze verschuif van Source Direct naar Source dan blijft er eigenlijk alleen maar bass over? Geluid komt via een AUX kabel vanaf mijn PC.
ik kan zo snel dit vinden. volgens mij is deze ook goed en als enige nog leverbaar.jeronimo schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:32:
@killer Mag ik ook gebruik maken van je aanbod. ik ben op zoek naar een naald voor dit element.
Een AKG P20.
[afbeelding]
toevallig zag ik ook een bericht met daarin een ebay-auction waar dit element + naald $22 opbracht. misschien kun je het geld dat je wilt uitgeven aan een nieuwe naald ook uitgeven aan een ander element.
maar goed, ik weet niet hoe goed dit element is natuurlijk
Staat je toonregeling verkeerd?triesvan schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:08:
Ik heb eigenlijk een vraag over mijn vintage audioapparatuur
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Arcam Alpha 7 set.
Ergens in de jaren 80/90? gekocht bij Number 1 in Leiden.

Deze set is upgradable naar Alpha 8 en 9
specs van deze sethttp://www.audioenz.co.nz/2005/archive_arcam-alpha7.shtml
Ik heb alleen de versterker nog in gebruik omdat ik een losse internetradio gebruik. De cd speler is kaduk, en ik weet niet wat er mis mee is. De tuner staat op zolder stof te vangen.
Zie ook V&A
Wie interesse heeft in deze set als zodanig mag me een DM sturen.
Ik heb een Denon receiver gekocht die de versterker en internetradio gaat vervangen , vandaar dat de Arcam set weg mag.
Ik blijf natuurlijk wel vinyl draaien, en de jukebox zelf is vintage genoeg.
Ergens in de jaren 80/90? gekocht bij Number 1 in Leiden.
Deze set is upgradable naar Alpha 8 en 9
specs van deze sethttp://www.audioenz.co.nz/2005/archive_arcam-alpha7.shtml
Ik heb alleen de versterker nog in gebruik omdat ik een losse internetradio gebruik. De cd speler is kaduk, en ik weet niet wat er mis mee is. De tuner staat op zolder stof te vangen.
Zie ook V&A
Wie interesse heeft in deze set als zodanig mag me een DM sturen.
Ik heb een Denon receiver gekocht die de versterker en internetradio gaat vervangen , vandaar dat de Arcam set weg mag.
Ik blijf natuurlijk wel vinyl draaien, en de jukebox zelf is vintage genoeg.
[ Voor 36% gewijzigd door Bestla op 23-02-2013 11:39 ]
Ik kijk regelmatig eens in dit topic, vooral dan om te kwijlen bij al dat mooi materiaal
Maar bij deze kan ik ook eens iets posten, in m'n bezit sinds donderdag... WAT EEN KLANK :

De cd speler moet ik wel nog even onder handen nemen, héél soms skipped hij eens.
Als ik zo even de laserology pagina bekijk, dan vermoed ik dat het iets met de tracking is.
Beginnen met eens de stang proper te maken.
Weet iemand toevallig waar je makkelijk van dat 'vet' online kan krijgen ?
Maar bij deze kan ik ook eens iets posten, in m'n bezit sinds donderdag... WAT EEN KLANK :

De cd speler moet ik wel nog even onder handen nemen, héél soms skipped hij eens.
Als ik zo even de laserology pagina bekijk, dan vermoed ik dat het iets met de tracking is.
Beginnen met eens de stang proper te maken.
Weet iemand toevallig waar je makkelijk van dat 'vet' online kan krijgen ?
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6