Die deuk kun je er nog wel eens uitkrijgen met een stofzuiger.Anoniem: 190858 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Ondertussen net gekocht uit Amerika. Aangezien ik er volgende week heen ga, heb ik bijna geen verzendkosten. Jammer dat ik het niet vroeger wist.Wel nog op zoek naar de midrange speaker. Eentje dan.
Hou niet van de deuk erin ...
Anoniem: 289293
afgelopen donderdag deze mooie hoofdtelefoon aangetroffen bij een kringloopwinkeltje:

(foto van internet geleend)
Pioneer SE-300
helaas is de "laklaag" van de oorkussens af bij mij Huilen, maar hij ziet er verder prima uit.

(foto van internet geleend)
Pioneer SE-300
helaas is de "laklaag" van de oorkussens af bij mij Huilen, maar hij ziet er verder prima uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 289293 op 27-10-2012 14:23 ]
Ooooh hahaha sorry ik zie nu pas "Vakantiehuisje" staan hahablissard schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:28:
[...]
Beetje overdreven om dat in speakers van een ander te doen (het is slechts een huur-huisje, mijn buitenhuis in de Zwitserse alpen is helaas nog niet af :-)

Gisteren deze nette Superscope r-330 op aangeschaft(€12,50) voor in de woonkamer.
Ik kende het niet maar zag er degelijk uit.
Voor de FM nu nog een antenne maken van lintkabel. (even uitzoeken)

Schijnt in 1975 789 gulden gekost te hebben.
Ik kende het niet maar zag er degelijk uit.
Voor de FM nu nog een antenne maken van lintkabel. (even uitzoeken)

Schijnt in 1975 789 gulden gekost te hebben.
[ Voor 27% gewijzigd door Waterlelie op 29-10-2012 12:46 ]
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
In mijn kast een heel toffe Braun ABR-21 (Door Dieter Rams) staan. Hoewel nog werken, gaat het me meer om het design.

Staat in goed gezelschap naast een Ericsson Cobra-telefoon, een Polaroid SX-70 en de allereerste elektrische Lego-trein met doosje.
Echt gebruik doe ik een National Panasonic-radio uit de seventies, maar daar kan ik geen goede foto van vinden dus die ga ik eerdaags maken.

Staat in goed gezelschap naast een Ericsson Cobra-telefoon, een Polaroid SX-70 en de allereerste elektrische Lego-trein met doosje.
Echt gebruik doe ik een National Panasonic-radio uit de seventies, maar daar kan ik geen goede foto van vinden dus die ga ik eerdaags maken.
Wat een gaaf ding!
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Zaterdag deze gele dubbeldekkertje gescoord bij de kringloop X3
Telt mobiele vintage audio ook? Ik heb hier nog zo'n gele Sony Walkman liggen. 

Met bijbehorende koptelkefoon uiteraard.
(foto niet van mij)
Ook nog één van Panasonic, en een zootje Sharp en Sony MD-spelers.
Iets met straatstenen en kwijtraken...

(foto niet van mij)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Oeh fancyRamzzz schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:28:
Telt mobiele vintage audio ook? Ik heb hier nog zo'n gele Sony Walkman liggen.
[afbeelding]
(foto niet van mij)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
dude... quelle radio, quelle andere zaken! goed bezig.Enzo Dizono schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:24:
In mijn kast een heel toffe Braun ABR-21 (Door Dieter Rams) staan. Hoewel nog werken, gaat het me meer om het design.
[afbeelding]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dit Rotel R*-500 setje met Dual 1210 platenspeler en Kef 303.3 speakers heb ik een tijd geleden bij
elkaar gesprokkeld (incl een bergje vinyl, alles nog in mint conditie) om te gebruiken in de hobbykamer.

(hier even bij elkaar gezet voor de foto)
Echter vind ik de platenspeler er niet echt goed bij passen, dus als iemand
toevallig een bijpassende Rotel platenspeler heeft liggen, hoor ik dat graag.
elkaar gesprokkeld (incl een bergje vinyl, alles nog in mint conditie) om te gebruiken in de hobbykamer.

(hier even bij elkaar gezet voor de foto)
Echter vind ik de platenspeler er niet echt goed bij passen, dus als iemand
toevallig een bijpassende Rotel platenspeler heeft liggen, hoor ik dat graag.
Zoals beloof mijn National Panasonic:

En zo staat de Dieter Rams-radio erbij samen met zijn vriendjes:

Toffe walkman hierboven. Zou graag nog een originele alleerste walkman van Sony toevoegen aan de collectie:

Jammer dat daar tegenwoordig al zulke stevige prijzen voor worden gevraagd.

Toffe walkman hierboven. Zou graag nog een originele alleerste walkman van Sony toevoegen aan de collectie:
Die eerste is al redelijk wat geld waard idd, maar nog wel te vinden. Hier ligt ergens deze nog stof te happen:

Ik heb deze nog in mint condition thuis liggen. Inclusief accu, mint tasje, AB en originele headphones:

Kostte me destijds (1994) geloof ik 350 gulden
Bouw- en geluidskwaliteit liet overigens de Sony's ver achter zich

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ha, die ligt nog ergens op zolder, dat is mijn oude Sony walkman. Onverwoestbaar ding geweest. Op wintersport vele valpartijen meegemaakt en nooit kapot gegaan.Enzo Dizono schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:56:
Zoals beloof mijn National Panasonic:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 30-10-2012 10:30 ]
Wat moet ik me bedenken bij 'Wireless Remote Control' infrarood afstandsbediening op een walkman ?The Eagle schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:11:
Ik heb deze nog in mint condition thuis liggen. Inclusief accu, mint tasje, AB en originele headphones:
[afbeelding]
Verdere opties als live - train ?
Gaaf om zo'n ding te zien zeg.
Dat wireless was niet standaard. Ik meen dat het in sommige landen een optie was en in andere landen wel standaard. Als je even googlet zie je ook dat er twe verschillende versies van de S75 zijn. Dit is dan ook niet mijn eigen plaatje
In mijn geval heb ik de RC in de draad van de headphones zitten, dus niet wireless.
Dat Live en Train(ing) zijn standen voor de DSP die er op zit. Jawel, Digital signal processing op een walkman
En daarnaast uiteraard de XBS setting voor extra bas, dat was hip in die tijd 
Wat wel erg leuk is is de auto hold functie. Wat je op het plaatje ziet zijn een soort van tiptoetsen. Er zit een plastic rand omheen ter isolatie, en pas als je met je vinger met de toets en de buitenrand contact maakt werkt de toets ook echt als je hem indrukt. Dat systeem zag je vroeger ook veel op TV's. Doordat de walkman standaard in een zakje zit kun je hem dus nooit per ongeluk bedienen.
Verdere features: Dolby B en C, music search heen en terug (nummers skippen), autoreverse, twee motoren, stofvrij binnenwerk (hermetisch afgesloten indien gesloten). Loopt op 1,5v accu ipv batterij (lader megeleverd), wel een apart stukje wat je er op kunt schroeven en waar een enkele penlite kan zorgen voor een verdubbelde speelduur.
Kortom, die 350 gulden maakte het in 1994 wel waar
In mijn geval heb ik de RC in de draad van de headphones zitten, dus niet wireless.
Dat Live en Train(ing) zijn standen voor de DSP die er op zit. Jawel, Digital signal processing op een walkman
Wat wel erg leuk is is de auto hold functie. Wat je op het plaatje ziet zijn een soort van tiptoetsen. Er zit een plastic rand omheen ter isolatie, en pas als je met je vinger met de toets en de buitenrand contact maakt werkt de toets ook echt als je hem indrukt. Dat systeem zag je vroeger ook veel op TV's. Doordat de walkman standaard in een zakje zit kun je hem dus nooit per ongeluk bedienen.
Verdere features: Dolby B en C, music search heen en terug (nummers skippen), autoreverse, twee motoren, stofvrij binnenwerk (hermetisch afgesloten indien gesloten). Loopt op 1,5v accu ipv batterij (lader megeleverd), wel een apart stukje wat je er op kunt schroeven en waar een enkele penlite kan zorgen voor een verdubbelde speelduur.
Kortom, die 350 gulden maakte het in 1994 wel waar
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Eerlijk gezegd vind ik die laatste 2 niet echt vintage : Zijn ze te nieuw en geavanceerd voor 
De Walkman van Enzo Dizono is ECHT vintage
De Walkman van Enzo Dizono is ECHT vintage
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mja, dan krijg je de discussie weer wat vintage is en wat niet. Die walkman van mij is uit 1994 of 1995. Da's minimaal 17 jaar oud.
De vraag is dan of je met "vintage" een bepaalde periode bedoelt (bijvoorbeeld jaren 60 - begin jaren 80), of meer op de leeftijd doelt. Voor beiden is wat te zeggen
Ik heb er maar even de definitie van vintage kleding bijgezocht, want vintage audio is geen wikipedia van.
De vraag is dan of je met "vintage" een bepaalde periode bedoelt (bijvoorbeeld jaren 60 - begin jaren 80), of meer op de leeftijd doelt. Voor beiden is wat te zeggen
Ik heb er maar even de definitie van vintage kleding bijgezocht, want vintage audio is geen wikipedia van.
Eigenlijk dus alles van de jaren 20 tot begin 80 ofzo.Vandaag de dag wordt de term vintage doorgaans gebruikt voor kleding die gemaakt is tussen 1920 en eind jaren zeventig, maar redelijk wat verkopers van deze kleding trekken dat door naar het midden van de jaren tachtig. Kleding die ouder is dan 1920 wordt meestal beschouwd als "antiek" en is populair bij verzamelaars, maar wordt zelden nog gedragen.
[ Voor 46% gewijzigd door The Eagle op 31-10-2012 09:46 ]
Bij audio-apparatuur is het ook een beetje afhankelijk van het medium... zodra een medium al enkele jaren volkomen uitgerangeerd is, is het al 'ouderwets' en dus ook wel enigszins vintage. Een walkman uit de nineties mag je wat mij betreft best vintage noemen maar voor een cd-speler uit die tijd is dat raar.
Een discman zit daar weer tussenin: het medium cd is nog lang niet vintage (al koop ik ze al jaren niet meer), maar portable naar cd's luisteren is wel echt achterhaald geworden.
En zoals vaker is mijn redenering niet altijd zwart-wit, want dan zou mijn MDS-JE530 minidiscrecorder ook vintage zijn en dat is hij toch echt niet.
Een discman zit daar weer tussenin: het medium cd is nog lang niet vintage (al koop ik ze al jaren niet meer), maar portable naar cd's luisteren is wel echt achterhaald geworden.
En zoals vaker is mijn redenering niet altijd zwart-wit, want dan zou mijn MDS-JE530 minidiscrecorder ook vintage zijn en dat is hij toch echt niet.
Punctuality is the politeness of kings
Hangt denk ik ook een beetje van de persoonlijke smaak van iemand af of degene iets vintage vind of niet.
Zo vind ik (als we het toch al over portable CD-spelers hebben) dit wel vintage..

..maar dit weer niet:
Zo vind ik (als we het toch al over portable CD-spelers hebben) dit wel vintage..

..maar dit weer niet:

Nu we het toch over walkmans hebben. Ik heb toevallig deze gisteren binnen gekregen (gekocht op MP voor € 5,-): een Universum CP3066, nieuw in doos, nog nooit gebruikt!

Ik heb ook deze nog liggen: De Sony WM-F60, deze heeft al een nieuwe snaar gekregen maar het rubbertje van een van die kleine wieltjes die het bandje opwindt is ook gaar en daar zoek ik nog vervanging voor.

Ik heb ook deze nog liggen: De Sony WM-F60, deze heeft al een nieuwe snaar gekregen maar het rubbertje van een van die kleine wieltjes die het bandje opwindt is ook gaar en daar zoek ik nog vervanging voor.

Een tip voor mensen die graag op jacht gaan, deze winkel heeft meer dan op de site staat, ook vintage audio. Bijvoorbeeld:

Volgens de eigenaresse werkt alles, behalve deze, die heb ik meegenomen voor weinig, om zelf eens aan te gaan sleutelen. (Niet dat ik daar ook maar enige kennis van heb, maar ja)

Volgens de eigenaresse werkt alles, behalve deze, die heb ik meegenomen voor weinig, om zelf eens aan te gaan sleutelen. (Niet dat ik daar ook maar enige kennis van heb, maar ja)

Schitterend retro-gebakje, jaren '60 space-age-meet-george-jetson design
By each crime and every kindness, we birth our future
@DJ Henk: beetje jammer dat op de site nergens te vinden is waar ze zitten. tenzij ik echt volkomen scheel ben vind ik dat redelijk teleurstellend om eerlijk te zijn

Ik kon het ook al niet vinden. Leek me intressant aangezien ik zelf ook in Utrecht zit.The Eagle schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:18:
@DJ Henk: beetje jammer dat op de site nergens te vinden is waar ze zitten. tenzij ik echt volkomen scheel ben vind ik dat redelijk teleurstellend om eerlijk te zijn
Wat ik zo gauw van de website haal is het volgende:The Eagle schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:18:
Ik neem aan dat datzelfde geldt voor de vintage audio, maar DJ Henk misschien wel meer over.Wil je onze meubels in het ‘echt’ zien in plaats van op internet? Dat kan ook! Er is een loods met maar liefst 160m2 waar je op afspraak langs kan komen om alle meubels en accessoires van dichtbij te bekijken!
staat toch gewoon op de site? Adres: Lange jansstraat 16, 3512 BB Utrecht. of gaat dat niet over deze loods zelf?
Ow nee.. alleen een cafe waar ze iets mee samen doen.. sorry
Ow nee.. alleen een cafe waar ze iets mee samen doen.. sorry
[ Voor 22% gewijzigd door kraats op 31-10-2012 15:47 . Reden: beter lezen ]
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Mensen, de loods zit in Nieuwegein. Ik post het adres niet, omdat het een schuur bij een boer op het terrein is, het is niet de bedoeling om daar zelfstandig langs te gaan. Je kunt de eigenaresse mailen en een afspraak maken. Details daarover staan op de site.
(Verwacht trouwens ook weer geen bergen met spul. Audio is niet de hoofdmoot, zoals al uit de site blijkt.)
(Verwacht trouwens ook weer geen bergen met spul. Audio is niet de hoofdmoot, zoals al uit de site blijkt.)
Die heb ik ook nog ergens zwerven maar dan in de HEMA versie in het wit.kingmace schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:41:
Nu we het toch over walkmans hebben. Ik heb toevallig deze gisteren binnen gekregen (gekocht op MP voor € 5,-): een Universum CP3066, nieuw in doos, nog nooit gebruikt!
[afbeelding]
[afbeelding]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zo moet ik nog ergens een Sony WM-F15 (de blauw/paarse) hebben liggen. Wist ik maar waar..

Ding kostte echt een klein vermogen toen hij uitkwam (midden 80er jaren). Baal er echt van dat hij "kwijt" is.

Ding kostte echt een klein vermogen toen hij uitkwam (midden 80er jaren). Baal er echt van dat hij "kwijt" is.
Anoniem: 289293
mooie spullen zijn er de laatste tijd gepost!
qua walkmans heb ik er ook vrij veel (klein virtinekastje vol) daar zit ook een Sonmy WM-D3 bij, met tasje en handleidingen.
alles in mint conditie.
helaas werkt hij niet (waarschijnlijk gebarsten tijdwiel door uitdroging).
dit heb ik gisteren gekocht:

Een Onkyo integra TA-2600!
nieuw in de doos!
komt uit een winkel die al een tijd dicht was doordat de eigenaar naar een verzorgingshuis is gegaan.
een kennis hielp met het verkopen van het spul.
prijsstickertje zit er nog op: F999,-
gelukkig heb ik (bij lange na) niet zo veel betaald
qua walkmans heb ik er ook vrij veel (klein virtinekastje vol) daar zit ook een Sonmy WM-D3 bij, met tasje en handleidingen.
alles in mint conditie.
helaas werkt hij niet (waarschijnlijk gebarsten tijdwiel door uitdroging).

dit heb ik gisteren gekocht:

Een Onkyo integra TA-2600!
nieuw in de doos!
komt uit een winkel die al een tijd dicht was doordat de eigenaar naar een verzorgingshuis is gegaan.
een kennis hielp met het verkopen van het spul.
prijsstickertje zit er nog op: F999,-

gelukkig heb ik (bij lange na) niet zo veel betaald
Nice 
Staat er bijvoorbeeld op MP nog meer van dat soort leuk speelgoed?
* The Eagle nu Pioneer dubbel casettedeck heeft, maar dat haalt het niet bij een 3head Onkyo natuurlijk
* The Eagle nu Pioneer dubbel casettedeck heeft, maar dat haalt het niet bij een 3head Onkyo natuurlijk
Nieuw in de doos!?! Hoe vet!!
Idd nog meer van zulke koopjes ofniet?
Idd nog meer van zulke koopjes ofniet?
Zat, als je een beetje zoekt:The Eagle schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:26:
Nice
http://link.marktplaats.nl/611868862
http://link.marktplaats.nl/611794427
http://link.marktplaats.nl/611536345
Dat bedoelde ik nietKiller schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:08:
[...]
Zat, als je een beetje zoekt:
http://link.marktplaats.nl/611868862
http://link.marktplaats.nl/611794427
http://link.marktplaats.nl/611536345
Ik vroeg me af of waar hij dat spul gehaald had, er nog meer was. Hifiwinkel die opdoekt en oude stock voor weinig wegdoet is altijd goed namelijk
Ik heb onlangs ook weer wat vintage in gebruik genomen, een philips D3650 wekkerradio.
Kan me nog herrineren dat deze eind jaren 80 door mijn ouders gebruikt werd, en hij doet het nog perfect!
Kan me nog herrineren dat deze eind jaren 80 door mijn ouders gebruikt werd, en hij doet het nog perfect!

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Had ik jou ff verkeerd begrepen zegThe Eagle schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:38:
[...]
Dat bedoelde ik niet
Ik vroeg me af of waar hij dat spul gehaald had, er nog meer was. Hifiwinkel die opdoekt en oude stock voor weinig wegdoet is altijd goed namelijk
Afgelopen vrijdag een item gescoord die al heel lang op mijn verlanglijstje stond: Een setje Technics SB-F1 speakers in uitmuntende staat
Ik wilde deze al een hele tijd hebben vanwege hun hoge schattigheids-factor. Het zijn echt fantastisch gebouwde speakers waar ook nog een zeer behoorlijk geluid uit komt (gezien hun formaat van 21x12x12 cm.). Ik heb dit setje op de kop kunnen tikken voor €25,- via MP.

Anoniem: 439716
Kent iemand dit logo, en bij welk merk hoort het?

Staat op een luidspreker die er voor mij niet echt herkenbaar uitziet:

Zou ook graag weten hoe de fronten vastzitten ( hoe vast ze zitten weet ik inmiddels
)
Wil er namelijk een nieuwe kabel aan zetten, aan eentje zit maar een halve meter kabel...
Vast enorm bedankt voor jullie input!!

Zou ook graag weten hoe de fronten vastzitten ( hoe vast ze zitten weet ik inmiddels
Wil er namelijk een nieuwe kabel aan zetten, aan eentje zit maar een halve meter kabel...
Staat er ook helemaal niks op de achterkant dan?
Ik herken het logo, heb ooit eens zulke speakers bij m'n opa op zolder gevonden maar het merk weet ik niet.
Wellicht philips aangezien m'n opa daar een groots fan van was
Wellicht philips aangezien m'n opa daar een groots fan van was
Er waren wel meer (lees; veel) merken met een "stereo hifi" badge
op de speakers, die van Philips zagen er volgens mij anders uit.
op de speakers, die van Philips zagen er volgens mij anders uit.
Nee, die luidsprekers zijn eens overgespoten / geschilderd, ook over het merkplaatje heen...Sinner schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:46:
Staat er ook helemaal niks op de achterkant dan?
Als dat nog een aanwijzing is: er staat wel een globaal schema van het filter achterop...
Ik heb echt geen idee welk merk het zou kunnen zijn, denk echter niet dat het high-end is..
Dit is het logo van Erres. Er zitten Philips drivers in. Qua speaker bezetting zijn ze hetzelfde als een speaker uit de Philips reeks maar qua vorm zijn ze net anders. Ik heb hier een paar Erres SA5442 speakers staan (met hetzelde logo als die van jou) die qua speakerbezetting en kastvolume hetzelfde is als de Philips 22RH422 maar allen langwerpig van vorm ipv vierkant.Anoniem: 439716 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:33:
Kent iemand dit logo, en bij welk merk hoort het?
[afbeelding]
[afbeelding]
Zou ook graag weten hoe de fronten vastzitten ( hoe vast ze zitten weet ik inmiddels)
Echt waar? Als ik met google afbeeldingen zoek kom ik het niet tegen. Wel een HIFI stereo logo, maar zonder dat kroontje.kingmace schreef op woensdag 07 november 2012 @ 06:43:
[...]
Dit is het logo van Erres. Er zitten Philips drivers in. Qua speaker bezetting zijn ze hetzelfde als een speaker uit de Philips reeks maar qua vorm zijn ze net anders. Ik heb hier een paar Erres SA5442 speakers staan (met hetzelde logo als die van jou) die qua speakerbezetting en kastvolume hetzelfde is als de Philips 22RH422 maar allen langwerpig van vorm ipv vierkant.
Het zou echt wel kunnen kloppen hoor, kwa afwerking en soort luidsprekerdoek doet het wel erg Philips aan!!
Ik heb het net nog gecontroleerd. Mijne is hetzelfde, inclusief het kroontje.Anoniem: 439716 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 08:26:
[...]
Echt waar? Als ik met google afbeeldingen zoek kom ik het niet tegen. Wel een HIFI stereo logo, maar zonder dat kroontje.
Het zou echt wel kunnen kloppen hoor, kwa afwerking en soort luidsprekerdoek doet het wel erg Philips aan!!
Hoi Kingmace, net nog even met dat gegeven op zoek gegaan op het MFB forum in de brochures van Erres die ze daar online hebben, en ik heb hem gevonden!kingmace schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:11:
[...]
Ik heb het net nog gecontroleerd. Mijne is hetzelfde, inclusief het kroontje.
Het is de TA5426 van Erres
Inhoud 25 liter
Maximale belastbaarheid 34 Watt
Frekwentiebereik 35 - 20000 Hz
Bas 20 cm
Mid 13 cm
High 2,5 cm
Scheidingsfilter 500 en 5000 Hz
Afmetingen 54 x 29 x 23 cm
Bedankt voor jullie reacties!!!
Blijft nog de vraag staan: weet iemand hoe het front er af moet? Wil er nog steeds graag een nieuwe luidsprekerkabel aanzetten die een beetje langer is, maar wil de luidspreker niet beschadigen...
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 439716 op 07-11-2012 22:14 ]
Als het niet lukt om het front er af te krijgen, kun je de luidspreker kabel natuurlijk ook verlengen door vlak achter de luidspreker een kroonsteentje op de bestaande kabel te zetten, en de langere kabel daar in te doen. Het is uiteraard geen bijzonder mooie oplossing, maar het zou gewoon moeten werken, en laten we eerlijk zijn, hoe vaak kijk je naar de achterkant van je luidsprekers?Anoniem: 439716 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:07:
Blijft nog de vraag staan: weet iemand hoe het front er af moet? Wil er nog steeds graag een nieuwe luidsprekerkabel aanzetten die een beetje langer is, maar wil de luidspreker niet beschadigen...
uhm luidspreker kabel via kroonsteentjes aansluiten zal niet echt bevorderlijk zijn voor de geluidskwaliteit ..
Waarom niet?
Zolang de boel maar goed vast zit is dat een prima oplossing.
Zolang de boel maar goed vast zit is dat een prima oplossing.
Ik durf bijna te wedden dat hij qua speakerbezetting overeenkomt met de Philips 22RH426:Anoniem: 439716 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:07:
[...]
Het is de TA5426 van Erres
Inhoud 25 liter
Maximale belastbaarheid 34 Watt
Frekwentiebereik 35 - 20000 Hz
Bas 20 cm
Mid 13 cm
High 2,5 cm
Scheidingsfilter 500 en 5000 Hz
Afmetingen 54 x 29 x 23 cm
Luidsprekerunits: AD0160 /T4, AD5060 /SQ4 en AD8065 /W4
Kijk eens op de foto,s hier: http://www.oudio.nl/speakers/22rh426.htm
Is het front er niet afhaalbaar (zit met een soort klitteband vast)? Dit gaat soms vrij moeilijk open.
[ Voor 16% gewijzigd door kingmace op 08-11-2012 12:12 ]
Even een vieze crosspost
Weinig NAD hier valt me op!
Volgens mij kan ik dit bericht net zo goed in het vintage topic plaatsen, maar ik ben er stiekem wel trots op. Sorry voor de crappy foto.

Wat ziet u?
Volgens mij kan ik dit bericht net zo goed in het vintage topic plaatsen, maar ik ben er stiekem wel trots op. Sorry voor de crappy foto.

Wat ziet u?
- NAD 705 Receiver
- 2x Studio de Schop 'Studio' speakers met Cabasse woofers
- Harman/Kardon HD7600 II cd-speler (verbonden met Van Hul kabels)
- NAD 5120 platenspeler
- Samsung UE40ES5500 televisie
- Playstation 3
If it aint fixed, it's broken.
Ik weet niet precies of het echt invloed zou hebben op de geluidskwaliteit, maar ik ga er vanuit dat dat nihil is. Een gemiddelde luidsprekerkabel bestaat in principe gewoon uit koper, net als elektriciteitskabel. Sterker nog, in principe kun je speakers over het algemeen ook best aansluiten met elektriciteitskabel. Het productieproces zou iets anders kunnen zijn, maar in principe is het allebei koper. Dus een kroonsteentje tussen twee stukken luidsprekerkabel zetten lijkt mij niet echt een probleem.funnyname schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:53:
uhm luidspreker kabel via kroonsteentjes aansluiten zal niet echt bevorderlijk zijn voor de geluidskwaliteit ..
klitteband of anders die tandjes die je tegen elkaar indrukt of hoe f... het ook heetkingmace schreef op donderdag 08 november 2012 @ 11:44:
[...]
Ik durf bijna te wedden dat hij qua speakerbezetting overeenkomt met de Philips 22RH426:
Luidsprekerunits: AD0160 /T4, AD5060 /SQ4 en AD8065 /W4
Kijk eens op de foto,s hier: http://www.oudio.nl/speakers/22rh426.htm
Is het front er niet afhaalbaar (zit met een soort klitteband vast)? Dit gaat soms vrij moeilijk open.
Enyway,
Ik heb even een korte vraag hier over het scheidingsfilter in een van mijn zelfbouw zuilen. Deze zijn op basis van de Philips 22RH427 gemaakt en het filter is nog ongewijzigd.
Wat is dit voor 'ding' ? Het lijkt een weerstand maar wat voor een? én, moet ik hem vervangen met dat scheurtje erin ? Kleuren zijn bruin/wit/groen/wit/blauw van onderaf.

Aangezien ik toch even alle condensators wil verversen, vraag ik mij af of ik dan ook deze kan/moet meenemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Barreljan op 12-12-2014 20:38 ]
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Het is inderdaad geen probleem het zal prima functioneren, npMDKorpel schreef op donderdag 08 november 2012 @ 20:44:
[...]
Ik weet niet precies of het echt invloed zou hebben op de geluidskwaliteit, maar ik ga er vanuit dat dat nihil is. Een gemiddelde luidsprekerkabel bestaat in principe gewoon uit koper, net als elektriciteitskabel. Sterker nog, in principe kun je speakers over het algemeen ook best aansluiten met elektriciteitskabel. Het productieproces zou iets anders kunnen zijn, maar in principe is het allebei koper. Dus een kroonsteentje tussen twee stukken luidsprekerkabel zetten lijkt mij niet echt een probleem.
PS
Alleen wat je zegt over koper=koper, enz. daar lopen de meningen over uiteen zal ik maar zeggen.
En kroonsteentjes zijn gemaakt van 'pisbakkenstaal', gemaakt om 220v 'door te geven' ..
Ik kon geen productie jaartallen vinden, maar volgensmij kwalificeert dit wel als vintage (en anders zit ik fout
).
Ik heb het volgende staan:

Links:
Technics ST-X302L : Tuner
Technics SU-X302 : 2x 60 Watt DIN gewogen AMP
Technics RS-X302 : Tapedeck met Dolby B & C
Technics SL-JP28A : CD speler
Technics SH-E51 : Equalizer
Close-up pic
Rechts:
Technics SL-X302L : Tuner
Technics SU-X102 : 2x 40 Watt DIN gewogen AMP
Technics RS-X102 : Tapedeck met Dolby Nr
Close-up pic
De set links momenteel aangesloten op Jamo D165 speakers. Al kwam de set inclusief kast,manuals en Technics SB CS 60 speakers.
De setup voor links incl kast en speakers ziet er opzich ook netjes uit: klik. Foto van de vorige eigenaar.
En ja, onder, tussen de ordners en speaker staan 5 LP's, nu nog een platenspeler

Links:
Close-up pic
Rechts:
Close-up pic
De set links momenteel aangesloten op Jamo D165 speakers. Al kwam de set inclusief kast,manuals en Technics SB CS 60 speakers.
De setup voor links incl kast en speakers ziet er opzich ook netjes uit: klik. Foto van de vorige eigenaar.
En ja, onder, tussen de ordners en speaker staan 5 LP's, nu nog een platenspeler
Ey!! Macarena \o/
Is dat niet vrij simpel omdat NAD ontzettend onbetrouwbaar is en duur is om te repareren?Tjebakka schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:59:
Even een vieze crosspost
[afbeelding]
Wat ziet u?De set is dus bij lange na niet nieuw (platenspeler 1983, receiver omstreeks 1992, evenals de speakers) maar het werkt allemaal nog perfect. Ik ga ook een DAC kopen (tv heeft digitale output, receiver is analoog) aangezien ik deze versterker niet kwijt wil. Nog steeds komt er een topgeluid uit!
- NAD 705 Receiver
- 2x Studio de Schop 'Studio' speakers met Cabasse woofers
- Harman/Kardon HD7600 II cd-speler (verbonden met Van Hul kabels)
- NAD 5120 platenspeler
- Samsung UE40ES5500 televisie
- Playstation 3
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb momenteel deze staan van een kennis om na te kijken.
(afbeelding van internet)

Ik denk met nieuwe snaar en naald weer klaar te zijn.

ik heb de receiver versie hiervan thuis staanjeronimo schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:56:
Ik heb momenteel deze staan van een kennis om na te kijken.
[afbeelding]
Dat 'ding' is een condensator. Kleurcodes kun je hier vinden. Ik kan de barst niet heel goed zien op de foto, maar vervangen kan geen kwaad.Soms wil van deze condensatoren de verflaag barsten en dat is geen probleem. Is de barst dieper, dan is vervangen het devies. Dus om zeker te zijn..Barreljan schreef op donderdag 08 november 2012 @ 20:44:
[...]
klitteband of anders die tandjes die je tegen elkaar indrukt of hoe f... het ook heetZie hieronder op de foto
Enyway,
Ik heb even een korte vraag hier over het scheidingsfilter in een van mijn zelfbouw zuilen. Deze zijn op basis van de Philips 22RH427 gemaakt en het filter is nog ongewijzigd.
Wat is dit voor 'ding' ? Het lijkt een weerstand maar wat voor een? én, moet ik hem vervangen met dat scheurtje erin ? Kleuren zijn bruin/wit/groen/wit/blauw van onderaf.
[afbeelding]
Aangezien ik toch even alle condensators wil verversen, vraag ik mij af of ik dan ook deze kan/moet meenemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Killer op 09-11-2012 14:23 ]
Wat bedoel je precies Maarten? Ik ken NAD als onwijs betrouwbaar.Touchdomex schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:32:
[...]
Is dat niet vrij simpel omdat NAD ontzettend onbetrouwbaar is en duur is om te repareren?
If it aint fixed, it's broken.
Aha, compleet er naast dus. De scheur is niet heel erg maar ik denk dat ik het sowieso vervang.Killer schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:22:
[...]
Dat 'ding' is een condensator. Kleurcodes kun je hier vinden. Ik kan de barst niet heel goed zien op de foto, maar vervangen kan geen kwaad.Soms wil van deze condensatoren de verflaag barsten en dat is geen probleem. Is de barst dieper, dan is vervangen het devies. Dus om zeker te zijn..
hier nog een andere foto
Dank voor de link!
/edit
heb het door, 6,9uF 10% tol. 100V . Nice
/edit2
6.8uF zelfs, heb het filter net nog nader bekeken.
[ Voor 8% gewijzigd door Barreljan op 09-11-2012 20:35 ]
Het is de directe opvolger van de legendarische mosterdcondensatoren. Als de scheur alleen in het gekleurde laagje zit, is het zonde om hem te vervangen. In principe verouderen deze condensatoren in de orde van grootte van honderden jaren terwijl papiercondensatoren en elco's in de tientallen jaren zitten.Killer schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 14:22:
[...]
Dat 'ding' is een condensator. Kleurcodes kun je hier vinden. Ik kan de barst niet heel goed zien op de foto, maar vervangen kan geen kwaad.Soms wil van deze condensatoren de verflaag barsten en dat is geen probleem. Is de barst dieper, dan is vervangen het devies. Dus om zeker te zijn..
Sterker nog, als er op deze plaats een papiercondensator had gezeten, zou die al behoorlijk lek moeten zijn voordat je het kan horen of meten aan het geluid. Alleen bij elco's is de noodzaak tot vervanging duidelijk (en vooraf meetbaar met eenvoudige apparatuur), daarvan loopt de ESR (impedantie) op en de capaciteit terug na tientallen jaren (afhankelijk van de toepassing sneller of langzamer).
[ Voor 20% gewijzigd door mae-t.net op 10-11-2012 14:12 ]
NiceRaZ schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:41:
Ik kon geen productie jaartallen vinden, maar volgensmij kwalificeert dit wel als vintage (en anders zit ik fout).
[afbeelding]
Links:
Close-up pic
Rechts:
Close-up pic
Ik heb zelf jaren met Technics als main set gedraaid (mini setje, maar fantastisch geluid). Ding is van 1994 en staat nu nog dagelijks zijn rondjes in de slaapkamer te draaien, want d'r zit een play timer op. Kan geen wekkerradio aan tippen, blaas de buren wakker als het moet
Overigens lijken die technics sets van een afstandje behoorlijk op een Philips 800 lijn, zeker bij de overzichtsfoto. Die hebben ook dat groen. Link naar een MP ad ter indicatie
Gezien het geringe aantal uitgefikte kroonsteentjes, is wat nuancering noodzakelijk (feiten inplaats van meningen). De eisen die aan een 230V-installatie worden gesteld zijn namelijk hoger danwel goed vergelijkbaar met die aan een luidsprekerinstallatie worden gesteld. Lage overgangsweerstanden en vrij hoge stromen. Er zijn inderdaad slechtere kroonsteentjes, maar als ze zonder opwarmen op 230V bij een stroom van 10A blijven functioneren, doen ze ook niets waar het geluid slechter van kan worden (tenzij je veel hogere piekstromen hebt, zoals bij lage rendementen of luide PA-installaties, maar dan praat je over kabeldiktes die niet in een standaard kroonsteentje passen).funnyname schreef op donderdag 08 november 2012 @ 21:50:
[...]
Alleen wat je zegt over koper=koper, enz. daar lopen de meningen over uiteen zal ik maar zeggen.
En kroonsteentjes zijn gemaakt van 'pisbakkenstaal', gemaakt om 220v 'door te geven' ..[/small]
Sterker nog, als je een standaard luidsprekerkabeltje van 0,35mm^2 met een kroonsteentje verlengt zoals hier naar ik meen ook de bedoeling was (opzich zonde van de originaliteit maar wel zo handig), is het kroonsteentje dusdanig overgedimensioneerd dat het verreweg het best geleidende onderdeel van de hele kabel is. Met 0,75 of 1mm^2 kom je al beter in de buurt. Voor huiskamergebruik van normale speakers is dat een mooie diameter en het kroonsteentje past daar prima bij. Speakers waar standaard schroefklemmen of dikker draad aanzit, vragen afhankelijk van hun vermogen en rendement inderdaad wel om dikker draad, maar je zit nog steeds niet op een punt dat een goed gemonteerd kroonsteentje waar de draad goed inpast een zwakke schakel gaat vormen.
Even ter referentie: de 10A (bij 230V) die ik noemde als nominaal gebruik van een kroonsteentje, komt bij een 8 ohm speaker overeen met een true-RMS vermogen van 80W of bij 4 ohm 40W. Nou zal je dat zelden in je speakers verstoken (de genoemde Erressen kan je er vrij simpel mee opblazen), en hooguit in pieken. De kroonsteentjes zijn gemaakt om die stroom volcontinu zonder verliezen te geleiden.
[ Voor 57% gewijzigd door mae-t.net op 10-11-2012 14:02 ]
P=I2xR Dus de vermogens liggen bij de genoemde 10A een factor 10 hoger.mae-t.net schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:36:
[...]
Even ter referentie: de 10A (bij 230V) die ik noemde als nominaal gebruik van een kroonsteentje, komt bij een 8 ohm speaker overeen met een true-RMS vermogen van 80W of bij 4 ohm 40W. Nou zal je dat zelden in je speakers verstoken (de genoemde Erressen kan je er vrij simpel mee opblazen), en hooguit in pieken. De kroonsteentjes zijn gemaakt om die stroom volcontinu zonder verliezen te geleiden.
Ik ben ook maar eens opzoek gegaan in en om het huis, en pff heb nog meer spul staan dan ik dacht!

aristona type onbekend uit midden 70 denk ik (met philips naald/element?)

aristona versterker sa5923/04 uit 1975

audiosonic platenspeler as5010 uit midden 80's (met ingebouwd verterkertje, zaten ook 2 boxjes bij)

kenwood deck kx-440hx uit 90's
sony eq seq-9 uit denk late 80's

kenwood dp-1050 uit 90's

sony versterker str-de205 uit 90's

sony versterker ta-a200 uit eind 80

technics versterker sa-ex300 uit eind 90 (nog in gebruik op zolder)

tecnics versterker sa-5060 uit midden 70
tecnics sl-d3 uit denk 90's
Deze zijn soms nog in gebruik, ik moet toch nog eens testen of de oude aristona platenspeler misschien wel beter klinkt..

aristona type onbekend uit midden 70 denk ik (met philips naald/element?)

audiosonic platenspeler as5010 uit midden 80's (met ingebouwd verterkertje, zaten ook 2 boxjes bij)

kenwood deck kx-440hx uit 90's
sony eq seq-9 uit denk late 80's

kenwood dp-1050 uit 90's

sony versterker str-de205 uit 90's

sony versterker ta-a200 uit eind 80

technics versterker sa-ex300 uit eind 90 (nog in gebruik op zolder)

tecnics versterker sa-5060 uit midden 70
tecnics sl-d3 uit denk 90's
Deze zijn soms nog in gebruik, ik moet toch nog eens testen of de oude aristona platenspeler misschien wel beter klinkt..
Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Anoniem: 787

Kijk eens wat ik op straat vond (deel 2): Sansui TA-300. Ik dacht dat 'ie stuk was, maar hoefde alleen de lampjes te vervangen (had ik nog liggen: gooi dus nooit iets weg!
Erboven een Dual 604: vond ik tien jaar geleden. Moest ´m wel repareren.
Eronder een zelfbouw eindversterker.
Daaronder een Korn & Macway KM sp 100 pre. Was ooit tien gulden: volume-pot en koptelefoon-IC waren doorgebrand.
Daaronder een Nak. Ooit nieuw gekocht. Veel problemen mee gehad. Ik hoor ´m ook draaien tijdens stille passages.
Ik vind die oude bakken vaak erg rommelig zoniet gevaarlijk van binnen: losse printjes met tientallen draden die alle kanten op lopen; netspanningsdraden die door de hele kast lopen, parallel aan flinterdunne luidsprekersnoertjes; netschakelaars en zekeringhouders met niet afgeschermde polen, op een paar millimeter van de stalen kast...
Maar wat zijn ze mooi, wat komt er een fantastisch geluid uit en wat doen ze het lang ivm die wegwerp rommel van tegenwoordig.Anoniem: 787 schreef op zondag 11 november 2012 @ 12:50:
Ik vind die oude bakken vaak erg rommelig zoniet gevaarlijk van binnen: losse printjes met tientallen draden die alle kanten op lopen; netspanningsdraden die door de hele kast lopen, parallel aan flinterdunne luidsprekersnoertjes; netschakelaars en zekeringhouders met niet afgeschermde polen, op een paar millimeter van de stalen kast...
Mooi ding zeg, die Korn&Macway preamp!!
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Aha. Inderdaad even rondgezocht, het zou volgens Philips zelf een foliecondensator zijn. Lees hier en daar bij radio fora dat deze goed kunnen zijn. Bedankt voor je info, zo leer ik weer watmae-t.net schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:00:
[...]
Het is de directe opvolger van de legendarische mosterdcondensatoren. Als de scheur alleen in het gekleurde laagje zit, is het zonde om hem te vervangen. In principe verouderen deze condensatoren in de orde van grootte van honderden jaren terwijl papiercondensatoren en elco's in de tientallen jaren zitten.
Sterker nog, als er op deze plaats een papiercondensator had gezeten, zou die al behoorlijk lek moeten zijn voordat je het kan horen of meten aan het geluid. Alleen bij elco's is de noodzaak tot vervanging duidelijk (en vooraf meetbaar met eenvoudige apparatuur), daarvan loopt de ESR (impedantie) op en de capaciteit terug na tientallen jaren (afhankelijk van de toepassing sneller of langzamer).
Ik heb deze gelukkig qua maatgeving verkeerd besteld (6.8uF besteld ipv 68uF) dus ik laat hem even zitten voor wat het is. Een hoogwaardige MKP op die maat is zo 20euro. Beetje boel als je er 2 nodig hebt

Hm, ik vraag me af hoe moeilijk het is om koolstofborstels te vervangen in een capstan motor.
Deze durven nogal eens te slijten in een Teac x-series deck, en een vervangmotor is niet meer te krijgen.
Inmiddels wel nieuwe record en play heads kunnen kopen in Japan :-)
Deze durven nogal eens te slijten in een Teac x-series deck, en een vervangmotor is niet meer te krijgen.
Dat ligt echt helemaal aan de constructie van de motor. Sommigen zitten in een geklonken behuizing die niet of nauwelijks demontabel is, anderen zijn weer eenvoudig toegankelijk. Ik heb van een Philips deck een keer de motor gerepareerd. Deze was niet meer te krijgen en een vervangende niet meer te vinden. Het geheel zat in een dicht geknepen (geklemde) behuizing. Met veel gepriegel de motor uit elkaar gehaald en zelf de koperen glijlagers gemaakt en vervangen en van 1 koolborstel van een stofzuiger met veel gepriegel 2 koolborsteltjes op maat gemaakt voor de Philips motor. Daarna de collector weer helemaal glad geslepen\geschuurd en het geheel weer in elkaar gezet. De behuizing weer voorzichtig dichtgeknepen en op 2 puntjes vastgesoldeerd. De motor functioneerde daarna weer naar behoren.DatraxZ schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:05:
Hm, ik vraag me af hoe moeilijk het is om koolstofborstels te vervangen in een capstan motor.
Dus ja, het kan wel maar er gaat vaak wel een hoop tijd in gaan zitten. Het hangt af van de combinatie: constructie motor\handigheid monteur.
Het ging om dit type deck en het functioneert overigens nog steeds
Bedankt voor het antwoord. De motor die er op dit moment inzit is nog goed, maar ik ben spareparts aan het hamsteren :-)Killer schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:56:
[...]
Dat ligt echt helemaal aan de constructie van de motor. ...
Bij Teac Parts kan ik de capstan motor van een X-1000R deck kopen, is niet geheel dezelfde part, maar de constructie van de motor is bijna identiek. Daar kan ik eventueel de koolstof borstels uitslopen.
Dan moet je je afvragen wat die motor kost. Universele koolborsteltjes heb je voor een paar euro. Kwestie van op maat maken (dat is heel eenvoudig) en plaatsen.DatraxZ schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:39:
[...]
Bedankt voor het antwoord. De motor die er op dit moment inzit is nog goed, maar ik ben spareparts aan het hamsteren :-)
Bij Teac Parts kan ik de capstan motor van een X-1000R deck kopen, is niet geheel dezelfde part, maar de constructie van de motor is bijna identiek. Daar kan ik eventueel de koolstof borstels uitslopen.
Killer, heb je daar een adresjes voor waar deze te koop zijn?
Aristona versie van de Philips 22rh590. Fijn versterkertje.roger is here schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 15:14:
Ik ben ook maar eens opzoek gegaan in en om het huis, en pff heb nog meer spul staan dan ik dacht!
[afbeelding]
Een leuk Dual minisetje:
CT 450M Tuner
CV 450M versterker
C 450M cassettedeck
Het cassettedeck werkt, de versterker niet en de tuner heel goed. men wou het eigenlijk weggooien, maar ik vond het setje er te leuk uitzien.
Voor de liefhebber gratis op te halen in Utrecht. Wel zelf schoonmaken, en het zijn DIN aansluitingen.
CT 450M Tuner
CV 450M versterker
C 450M cassettedeck
Het cassettedeck werkt, de versterker niet en de tuner heel goed. men wou het eigenlijk weggooien, maar ik vond het setje er te leuk uitzien.
Voor de liefhebber gratis op te halen in Utrecht. Wel zelf schoonmaken, en het zijn DIN aansluitingen.
Hee, dat is gaaf! Ik ga je even een DM sturen
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Ja inderdaad, dom rekenfoutje. Nouja, dan volstaat een kroonsteentje al helemaal!jeronimo schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 14:37:
[...]
P=I2xR Dus de vermogens liggen bij de genoemde 10A een factor 10 hoger.
Nou... blauw, grijs, groen is 685 dus 68*10^5pF en als je daar 6 nullen afhaalt kom je op 6,8uF. Maargoed, het verschil oude MKT versus nieuwe MKP zal waarschijnlijk onhoorbaar en nauwelijks meetbaar zijn.Barreljan schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:51:
[...]
Aha. Inderdaad even rondgezocht, het zou volgens Philips zelf een foliecondensator zijn. Lees hier en daar bij radio fora dat deze goed kunnen zijn. Bedankt voor je info, zo leer ik weer wat
Ik heb deze gelukkig qua maatgeving verkeerd besteld (6.8uF besteld ipv 68uF) dus ik laat hem even zitten voor wat het is. Een hoogwaardige MKP op die maat is zo 20euro. Beetje boel als je er 2 nodig hebt
[ Voor 55% gewijzigd door mae-t.net op 15-11-2012 21:39 ]
Iemand hier enig idee wat ik zoal kan proberen bij een (voor)versterker waar maar uit één kanaal geluid komt als 'tone bypass' UIT staat? Ik heb al geprobeerd de schakelaar met contact spray in te spuiten, maar helaas, geen succes...
Kan dan natuurlijk ook in je tone-circuit zitten. Je potmeters zijn daar juist erg gevoelig voor. Begint het niet te kraken in dat kanaal als je er aan draait?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat zal ik even testen. Als ik het goed begrijp kan het dus ook helpen door de tone control (in dit geval low, mid en high) potmeters te reinigen?kraats schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:01:
Kan dan natuurlijk ook in je tone-circuit zitten. Je potmeters zijn daar juist erg gevoelig voor. Begint het niet te kraken in dat kanaal als je er aan draait?
Het gaat trouwens om een Yamaha C45.
[ Voor 4% gewijzigd door miekol op 15-11-2012 23:04 ]
Dat begrijp je goed. Als je tone-control aan zet, dan loopt het signaal via de low, mid en high regelaars. Schakel je tone control uit, dan wordt het signaal compleet langs deze regelaars gevoert. Je tone-control schakelaar is niet het probleem. Het probleem zit hem in de low, mid en high regeling. En de kans is heel groot dat een van die regelaars vuil is.miekol schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:04:
[...]
Dat zal ik even testen. Als ik het goed begrijp kan het dus ook helpen door de tone control (in dit geval low, mid en high) potmeters te reinigen?
Het gaat trouwens om een Yamaha C45.
En gebruik vooral geen contactspray om te reinigen. Je kunt het probleem er mee oplossen, maar het komt heel snel weer terug en veel erger. Contactspray laat een vettige laag achter die stof aantrekt. Schakelaars gereinigd met contactspray vervuilen heel snel weer, met alle problemen van dien. Je kunt schakelaars wel schoonmaken met contactspray, maar dan moet je ze je daarna nog een keer goed reinigen met wasbenzine o.i.d. om de achtergebleven vetlaag te verwijderen. Dan kun je dus die stap met contactspray net zo goed overslaan en direct met wasbenzine beginnen. Het beste is het om de schakelaars\regelaars ultrasoon te reinigen.
Aha, dat verklaard wel het nodige. Ik snapte eerst al niet hoe de berekening moest. Dan heb ik in ieder geval de goede en kan ik ze wel vervangen of het nu helpt of nietmae-t.net schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:15:
[...]
Nou... blauw, grijs, groen is 685 dus 68*10^5pF en als je daar 6 nullen afhaalt kom je op 6,8uF. Maargoed, het verschil oude MKT versus nieuwe MKP zal waarschijnlijk onhoorbaar en nauwelijks meetbaar zijn.
Ik heb gisteren de boel binnen gekregen van Speaker en Co en gelijk vervangen. 'T was wel even schrikken, de MKP's zijn fors groter dan wat er al op de print zat.
Ik moet wel zeggen dat het middenbereik iets minder schel is geworden en dat had ik een beetje al verwacht te krijgen. Als een condensator vervalt word de capaciteit minder en gaat het kantelpunt in het filter omhoog, thans zo heb ik het bij wat radio freaks begrepen.
Na een hercalibratie met de receiver zie ik wel dat het e.e.a. anders is (exacte getallen heb ik niet bij me) en met name de mids en tweeter.
Het 'lijkt' in mijn oren wel te helpen en een Dire Straits CD (Alchemy) klinkt wel erg super
De andere Philips sets (22RH426, 22RH456) laat ik voor wat het is qua filter. Ze worden slechts als Surrounds gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Barreljan op 16-11-2012 15:59 ]
Dat van dat kantelpunt klopt inderdaad. Nou is er best veel nodig om de capaciteit van een dergelijke condensator te laten teruglopen, maar opzich kan het natuurlijk wel. Ook als er een flink verschil in ESR tussen de oude en de nieuwe is kan je het verschil misschien opmerken.
Maar wasbenzine kun je er niet zo inspuitenKiller schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 01:22:
[...]
Dat begrijp je goed. Als je tone-control aan zet, dan loopt het signaal via de low, mid en high regelaars. Schakel je tone control uit, dan wordt het signaal compleet langs deze regelaars gevoert. Je tone-control schakelaar is niet het probleem. Het probleem zit hem in de low, mid en high regeling. En de kans is heel groot dat een van die regelaars vuil is.
En gebruik vooral geen contactspray om te reinigen. Je kunt het probleem er mee oplossen, maar het komt heel snel weer terug en veel erger. Contactspray laat een vettige laag achter die stof aantrekt. Schakelaars gereinigd met contactspray vervuilen heel snel weer, met alle problemen van dien. Je kunt schakelaars wel schoonmaken met contactspray, maar dan moet je ze je daarna nog een keer goed reinigen met wasbenzine o.i.d. om de achtergebleven vetlaag te verwijderen. Dan kun je dus die stap met contactspray net zo goed overslaan en direct met wasbenzine beginnen. Het beste is het om de schakelaars\regelaars ultrasoon te reinigen.
Dat ligt aan de constructie van de regelaars. Maar je zult ze voor een correcte reiniging in ieder geval bijna altijd moeten demonteren (als in, uit het apparaat halen). Daarna kun je ze meestal reinigen (spoelen of ultrasoon) en soms zit er niets anders op dan vervangen. Contactspray is hooguit uitstel van executie.miekol schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:07:
[...]
Maar wasbenzine kun je er niet zo inspuitenDus dan moeten ze neem ik aan eruit en uit elkaar? Of hoe pak ik dat dan het best aan?
Wil je ze niet demonteren, dan kun je ze schoonspuiten met remmenreiniger (voor autoremmen). Dat zit ook in een spuitbus en is sterk ontvettend. Maar dat is verre van ideaal omdat dat je de kans hebt dat je de rotzooi in de regelaar alleen maar verplaatst en misschien zelfs de regelaar kapot maakt, want lang niet alle regelaars zijn bestand tegen agressieve ontvetters of een harde straal vloeistof. Demonteren en ultrasoon reinigen blijft het meest ideaal naar mijn mening.
[ Voor 33% gewijzigd door Killer op 17-11-2012 01:23 ]
remmenreiniger is not done... dat spul brand door bepaalde soorten kunstof heen en kan de lak van een auto er zo af laten vallen
Het is ook verre van optimaal. Ik heb overigens nog nooit lak kunnen verwijderen met remmenreiniger. Zo agressief is het nu ook weer niet.
Je bedoelt remvloeistof. Dat is inderdaad een aggressieve hydraulische vloeistof maar die werd hier dan ook niet aangeraden.h4ze schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 02:45:
remmenreiniger is not done... dat spul brand door bepaalde soorten kunstof heen en kan de lak van een auto er zo af laten vallen
Hoe dan ook, IPA is over het algemeen voor plastics het veiligste (veiliger dan wasbenzine) en vaak hoofdbestanddeel van remmenreiniger.. Maar gebruik toch maar liever gewoon IPA die als IPA verkocht wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door mae-t.net op 17-11-2012 12:38 ]
Even een kort vraagje. Ik heb die Rotel set, maar die is jarenlang niet schoongemaakt.
Nou heb ik natuurlijk met beleid aan het poetsen geslagen, maar op de één of andere manier
krijg ik hem niet meer écht schoon (zodat hij als nieuw lijkt dus). Ik blijf hier en daar nog vage
"vlekjes/plekken" zien, is hier een speciaal goedje voor ofzo? (ik durf niet zomaar een of ander
spul er op te smeren uit angst dat het nog erger wordt) Waar doen jullie het mee?
Nou heb ik natuurlijk met beleid aan het poetsen geslagen, maar op de één of andere manier
krijg ik hem niet meer écht schoon (zodat hij als nieuw lijkt dus). Ik blijf hier en daar nog vage
"vlekjes/plekken" zien, is hier een speciaal goedje voor ofzo? (ik durf niet zomaar een of ander
spul er op te smeren uit angst dat het nog erger wordt) Waar doen jullie het mee?

nee ik bedoel echt remmenreiniger, doe wat van dat spul in een plastic bekertje of bakje, en een minuut later is het bekertje weg. ik heb jaren met dat spul gewerkt het is een gemeen goedje.mae-t.net schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 12:37:
[...]
Je bedoelt remvloeistof. Dat is inderdaad een aggressieve hydraulische vloeistof maar die werd hier dan ook niet aangeraden.
Hoe dan ook, IPA is over het algemeen voor plastics het veiligste (veiliger dan wasbenzine) en vaak hoofdbestanddeel van remmenreiniger.. Maar gebruik toch maar liever gewoon IPA die als IPA verkocht wordt.
Nou dat is wel een beetje drastisch hoor. Ik gebruik voor ongelakt aluminium Nevr Dull. Dat spul is eigenlijk gemaakt om chromedelen mee te reinigen, maar als je hiermee ( zijn een soort poetswatten ) zachtjes in de richting van de vleug poetst dan is het resultaat heel mooi. Wel goed schoonmaken achteraf, kan met glassex of spiritus ( even buiten doen, is niet goed voor je ) en een hele zachte microvezeldoek ( spiegeldoek )Anoniem: 195780 schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:46:
[...]
De aluminium frontjes zullen geschuurd zijn en daarna geanodiseerd en vervolgens voorzien zijn van de belettering.
Is het aluminium eenmaal aangetast door lichte oxidatie of mechanische beschadiging, dan helpt eigenlijk alleen nog de stevige aanpak.
Nieuwe frontjes zullen niet meer leverbaar zijn.
Dat betekent dat je de frontjes geheel moet verwijderen.
Eerst licht schuren met extra fijn scotch brite kun je al meteen uitproberen, helaas moet je dan meteen het hele frontje doen om een egaal oppervlak te houden.
En altijd heel strak in de richting van het slijppatroon blijven werken, een haal dwars op die richting krijg je vreselijk spijt van.![]()
De belettering zou later opnieuw moeten worden aangebracht, dus eerst goede foto's maken.
Echt mooi wordt het pas na nieuw slijpwerk met bijv een bandschuurmachine en de juiste korrel en daarna opnieuw laten anodiseren.
Dat laatste kun je natuurlijk ook weglaten, het aluminium blijft dan wel kwetsbaar.
Het anodiseren zorgt voor een duurzaam beschermlaagje dat meteen een zijdeachtige finish geeft.
Alleen zo krijg je de originele finish weer terug.
Zo doe ik het tenminste.
De belettering blijft een pijnlijk onderwerp.
Niet gaan schuren, dan is je hele uitstraling weg.
Nee, een kroonsteen vind ik geen fraaie oplossing. Ik heb het inmiddels voor elkaar.MDKorpel schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:54:
[...]
Als het niet lukt om het front er af te krijgen, kun je de luidspreker kabel natuurlijk ook verlengen door vlak achter de luidspreker een kroonsteentje op de bestaande kabel te zetten, en de langere kabel daar in te doen. Het is uiteraard geen bijzonder mooie oplossing, maar het zou gewoon moeten werken, en laten we eerlijk zijn, hoe vaak kijk je naar de achterkant van je luidsprekers?
Het zit zoals op de foto van barreljan, maar die klittenband achtige dingen zitten enorm vast!!
Best goede speakers trouwens, had ik niet echt verwacht...