Leuk topic! Eigenlijk nooit opgevallen! Heb een aanzienlijke tijd een aardige MFB "fetish" gehad. Heb lang een setje 567's in de woonkamer gehad, aangestuurd door een Denon PRA-S10 pre-amp. (Niet echt vintage denk ik). Momenteel nog een setje 544's bij mijn vader gestald staan en een setje 541 op mijn PC in de werkkamer. Ik vind het nog steeds een leuk concept en redelijk vintage denk ik zo

.
De reden waarom ik nu ook een post plaats, is omdat ik eigenlijk redelijk hopeloos aan het worden ben. In maart van dit jaar ben ik na een lange tijd zoeken (~7-8 jaar) een set speakers tegen gekomen die ik dus al erg lang zocht. Het gaat hier om een set Grundig FineArts Three speakers. De Fine-Artsen Three's en Four's zijn een 4 weg transmissielijn systeem, destijds gebouwd in Berlijn door Arcus. De Fine-Arts series zijn door Grundig geïntroduceerd in 1987.
Klik. pagina 10.. In een later stadium zijn de Three's en Four's vervangen door MK2 versies. Hierbij is helaas het 4-weg systeem komen te vervallen. De speaker heeft hierdoor een totaal ander klankbeeld gekregen en is helaas niet zo goed als de eerste versies. De Three's en Four's zijn identiek qua specificaties, echter zijn de Three's uitgevoerd in een matte finish en de Four's in hoogglans pianolak. (En deze set heeft mijn vader)
Ik stuur de speakers aan met een Luxman LV107u. De combinatie van de buizen voortrap en de mosfet eindtrap maakt dit een heerlijke versterker. De combinatie met deze luidsprekers is écht waanzinnig. Het laag is waanzinnig strak en diep, mede doordat de Luxman DC gekoppeld is loopt hij waanzinnig diep door. (DC gekoppeld is theoretisch 0HZ). Het hoog daarentegen is sprankelend en levendig. De dynamiek is fantastisch. Nadat ik deze set in mijn huiskamer zette en mijn reguliere muziek beluisterde, hoorde ik dingen die ik nooit eerder gehoord had. Daar merk je dus dat het MFB concept leuk is, maar verre van perfect.
Klik voor groter
Terug naar mijn probleem...

Deze set werd op marktplaats aangeboden en zag er als nieuw uit. 'S avonds naar de beste man gereden en bij aankomst bleek dat de man "ineens geen hoog meer hoorde". Redelijk gedesillusioneerd huiswaarts gegaan. Ik kon me echter herinneren dat ik een jaar eerder op tweakers ook een set had zien staan. Deze set was echter niet in prachtige staat en had een vervangen / andere woofer in één speaker. Ik was daar ook niet helemaal blij mee, dus toen niet gekocht. Om het verhaal verder niet nóg langer te maken; uiteindelijk heb ik beide sets kunnen kopen en heb ik met de units uit de tweakers-set, de marktplaats-set compleet kunnen maken.

De marktplaats-set staat nu dus in mijn woonkamer te pronken.
In de marktplaats-set waren zowel de dome tweeter als de ribbon tweeter volledig afgefikt. De dome tweeter is goed te verkrijgen echter het probleem zit hem in de ribbon. Het betreft hier een Foster E060T14 ribbon tweeter. Ik heb een mail verzonden (22-03) naar Foster in Japan, helaas tot op heden geen reactie. Ik heb ook mails gestuurd naar Twinstaticaudio en naar Speaker en Co. Helaas konden beide mij niet helpen.
Ik ben dus op zoek naar een vervangend membraan, tweeter of alternatieve tweeter om de tweakers-set weer compleet te maken. Hieronder een aantal fotootjes van de mishandelde ribbon. Kan iemand mij helpen? Als beloning mag je zéker komen luisteren!!

De tweakers-set staat nu doelloos bij mij op de zaak, stof te vangen. Dat vind ik waanzinnig zonde en hoop dat ik ze weer compleet kan krijgen.
Klik voor groot.
Klik voor groot.
Klik voor groot.