Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:19
Vandaag even bezig geweest met één van de monoblocken.
Na kleine schoonmaakbeurt en kleine inspectie leek alles veilig genoeg voor test.

Ging wat fout,...
YouTube: First run Multitone M50 vacuum tube amplifier didnt go as planned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

kraats

Ik rol

Haha.. komt bekend voor.. erg vervelend is dat. Succes met herstellen!

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Dankje :P na de schrik reactie kon ik er zelf ook wel om lachen.
Vooral nadat het duidelijk was dat het alleen maar een elco was die de geest gaf.
Mag ook wel,. ding komt uit 1969. Besides that, ik was toch al van plan om alle cap's te vervangen =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leuk project jterpstra. Zeker aangezien het appeal van een enkele monoblock niet zo hoog is. Althans, ik zou er zelf niets mee kunnen, aangezien ik toch wel stereo geluid wil.

Ik heb wel nog een Geloso monoblock (PA versterker) uit de jaren 50(?). Ergens begin jaren 90 gekregen van een pastoor die het ding 30 jaar lang had gebruikt in een kerk in Afrika. Destijds werkte het apparaat nog prima, aangezien die altijd in bedrijf geweest was. Sindsdien heb ik 'm nooit meer aangehad. Ik zou sowieso al meteen de elco's gaan vervangen voordat ik dat doe, die zullen wel uitdrogen na zoveel jaar stilstand.

Wat fotootjes:

Afbeeldingslocatie: http://bram.name/pics/geloso/geloso_versterker_voorkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://bram.name/pics/geloso/geloso_versterker_achterkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://bram.name/pics/geloso/geloso_typeplaatje.jpg

Zonder kap moet ik nog eens een mooie foto van maken. Volgens mij zitten er ook 2 x EL34 buizen in.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
brama schreef op maandag 11 juni 2012 @ 14:32:
Leuk project jterpstra. Zeker aangezien het appeal van een enkele monoblock niet zo hoog is. Althans, ik zou er zelf niets mee kunnen, aangezien ik toch wel stereo geluid wil.

Ik heb wel nog een Geloso monoblock (PA versterker) uit de jaren 50(?). Ergens begin jaren 90 gekregen van een pastoor die het ding 30 jaar lang had gebruikt in een kerk in Afrika. Destijds werkte het apparaat nog prima, aangezien die altijd in bedrijf geweest was. Sindsdien heb ik 'm nooit meer aangehad. Ik zou sowieso al meteen de elco's gaan vervangen voordat ik dat doe, die zullen wel uitdrogen na zoveel jaar stilstand.
Zo die geloso ziet er netjes uit ! brand spanking new :o
Ik heb twee M50 monoblocken. omdat ze ECF82's gebruiken in de fase en EL34 eind
ga ik deze twee samenvoegen tot één unit. er worden hier en daar wat veranderingen doorgevoerd
zodat het vrijwel een Dynavox VR70e wordt.

Behuizing begint z'n leven als alu plaat. Gelukkig heb ik wat mensen in m'n cirkel die het voor mij kunnen bewerken. Binnenkort ga ik bezig met het uittekenen voor de cnc machine, vervolgens daar de alu heen sturen samen met de tekening. Daarna word het naar een ander persoon gebracht die in bezit is van een zetbank.

* eerste instantie laat ik het geheel draaien met EL34's uiteindelijk ga ik eens wat KT88's proberen

[ Voor 3% gewijzigd door osmosis op 11-06-2012 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15

Xanax959

relax...

Mooi spul :) ik moet nog ergens een m100 in de kast hebben staan...

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Vandaag worden de nieuwe ingewanden + eindbuizen verstuurd

Post deze week denk ik de nieuwe bordjes als ik ze af heb =D
worden denk ik wel aardig mooi in vergelijking met originele bordje.

Heb wat een mix gekozen tussen kwaliteit en prijs.
Solen fast cap's koppel en J&J voor de axiale en nog een paar silver mica's
Weerstanden van vitrohm ( de groene weerstandjes )

*begint heel erg te jeuken,.. wil zo graag bezig *O*

[ Voor 13% gewijzigd door osmosis op 13-06-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat betreft het gebruiken van vintage-apparatuur... Natuurlijk doet een verzamelaar dat, maar: Ik kijk zelf bijvoorbeeld maar naar 1 televisie, maar ik heb er toch echt een paar meer. Die kan ik toch niet allemaal tegelijk opstellen laat staan naar kijken. Als er een zeldzaam exemplaar nog in de doos bij was, dan kwam hij voornamelijk de doos uit om hem tentoon te stellen of te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Weekje geleden van een kennis gekregen.
Ziet er werkelijk als nieuw uit!!!!!
Pioneer Sa-400 met ECL82 push pull (goed voor zo'n 2 x 10W :P)
Best leuk ding (wil heb gebruiken om een volledig vintage set te maken)
Eigenlijk zou ik de TX-400 hebben om het geheel mooi compleet te maken.
Dingen zijn alleen bijna niet te vinden (en zal ook wel prijskaartje aanzitten :( )

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GbgdPznzC7GuAVZWGsjBGL3E/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yVY8uDTk8A8PjjJqmtwMNcUo/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QhlfjVWoKRH4pOhr2rA6xrZv/medium.jpg

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
wow,. ziet er inderdaad nog zeer goed uit !
kap verven, ingewanden nachecken en klaar :P

en zo te zien nog helemaal origineel, overgrote deel van de componenten lijken ook origineel
Btw, op de laatste foto bij de trafo, ik zie daar kleine zwarte blokjes... wat zijn dan ( Je zou zeggen diodes maar in smarty formaat heb ik ze nog nooit gezien )

[ Voor 11% gewijzigd door osmosis op 14-06-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat zijn inderdaad diodes :+
Bedenk dat deze versterker uit 1969 komt.
Toen waren solidstate componenten net in opkomst.

Ik heb het schema al doorgekeken en ze hebben trouwens wel een aantal grappige trucs toegepast.
Zo hebben ze destijds bedacht dat de voortrap beter werkt op gelijkspanning ipv wisselspanning.
Een probleem wat ik vaak tegenkom bij voortrappen, met wisselspanning heb je namelijk bijzonder veel kans op brommen (door de hoge versterking).
Zo zitten er nog een paar vernuftige trucjes.

Ik heb hem trouwens al spelend gehad.
Misschien dat ik ooit nog eens de elco's vervang, maar op dit moment laat ik het even zo.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Progressie met m'n project, de twee Multitone M50 monoblocken die uiteindelijk samen gezellig met een paar modificaties in een mooie behuizing worden geplempt

oude tagboard :
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/h598lwdjb/IMG_20120614_132808.jpg

nieuwe tagboard:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/n76aytb05/IMG_20120614_143450.jpg

* Mist nog een weerstandje, had 470K besteld ipv 470 Ohm....
Oh en ik ga nog een "fancy" nul lijn aanleggen, maar ik had geen geschikt koperdraad in huis.
Komt nog dus

De monoblocken de m50's hebben ook diode gelijkrichters, toevallig komen ze ook uit 69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat is ook een leuke revisie :)

Ik zou trouwens zelf gewoon een schema verzinnen met die Multitone M50 en niet perse iets gaan nabouwen.
Met hedendaagse componenten kun je namelijk een veel mooiere versterker bouwen en daardoor net even wat meer uit een versterker halen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Ja voor mij is dat wat lastig, ik ben nog niet zover dat ik zelf schema's kan modificeren
Ben pas een half jaartje bezig met buizenversterkers :P leer elke keer wat.
Maar een schema uittekenen met modificaties,... laat ik nog even links liggen

Misschien als ik wat meer ervaring heb en zelfvertrouwen op dat gebied.
Kleine modificaties zijn tot daar aan toe, ipv lamp wordt het led en ipv twee pot meters word het één stereo potmeter en IEC voor de stroomvoorziening.

Tenzij iemand wat gemakkelijke en niet te ingrijpende "tweaks" heeft ?
Heb even zo goed mogelijk als ik kan de schema gescanned en hier en daar wat gefixt ( was onleesbaar )
http://postimage.org/image/uqgjyhr43/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00
Ik heb wel eens een buizengitaarversterker(tje) gemodificeerd, maar voor HiFi ben ik toch niet zo'n fan van buizen. Ik ben nu op zoek naar een NAD Model 90 vintage versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
coinman63 schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 07:22:
Ik heb wel eens een buizengitaarversterker(tje) gemodificeerd, maar voor HiFi ben ik toch niet zo'n fan van buizen. Ik ben nu op zoek naar een NAD Model 90 vintage versterker.
Ik ook niet, maar het is leuk om een vintage set samen te stellen
Voor mijn normale hifi gebruik ik liever Class-d versterker.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Waarom geen fan van buizen als ik vragen mag? (niet dat je het moet zijn hoor, ben gewoon benieuwd)

[ Voor 37% gewijzigd door Killer op 18-06-2012 00:34 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
M'n LP-speler is stuk gegaan tijdens de verhuizing :(. Het is een dual 1249, zoals deze maar dan in het wit (heel hip :) ):

Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/dual_gebr_steidinger/cs1249_481080.jpg

Sinds de verhuizing loopt de arm niet meer met de groef mee. Dus na een complete omwenteling schiet hij weer terug dezelfde groef in, omdat de arm teveel weerstand ondervind in het draaimechaniek. Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn want ik heb hem al helemaal open gehad. Als ik de arm zelf naar binnen en buiten schuif hoor ik niks dat klemt of schraapt. De naalddruk is helemaal goed, anti-skating geprobeerd van minimaal tot maximaal maar dit helpt niks.
Geen zichtbaar / hoorbaar manco dus, maar toch doet ie het niet. Als een van jullie nog ideeën heeft? Anders misschien maar even inspuiten met teflonspray ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Staat het gewicht nog goed afgesteld? Dus niet versprongen met dezelfde schaalindicatie?

[ Voor 40% gewijzigd door mentalmadnizz op 18-06-2012 15:59 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Dan zou de arm helemaal naar beneden duikelen als ik hem van de standaard af haal. Ik heb hem opnieuw afgesteld, dus eerst op 0 gram laten balanceren en vervolgens ~0.8g druk ingesteld. Dus dat zou het niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
0,8 gram is wel erg weinig, maar dat zou niet zo'n drastisch effect moeten hebben. Staat de platenspeler waterpas? Wellicht overbodige vraag, maar dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
@killer Het is puur een gevoelskwestie. Ik heb nog wel een klein buizenversterkertje (een Fatman), maar dat is feitelijk geen pure buizenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Struikrover schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:16:
Dan zou de arm helemaal naar beneden duikelen als ik hem van de standaard af haal. Ik heb hem opnieuw afgesteld, dus eerst op 0 gram laten balanceren en vervolgens ~0.8g druk ingesteld. Dus dat zou het niet moeten zijn.
Wat voor element zit eronder? De meeste dingen die onder zo'n Dual zaten destijds deden het pas lekker bij een naalddruk tussen de 1.5 en 2.5 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
mentalmadnizz schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:03:
Wat voor element zit eronder? De meeste dingen die onder zo'n Dual zaten destijds deden het pas lekker bij een naalddruk tussen de 1.5 en 2.5 gram.
Een Shure DM103 (M-E)
coinman63 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:41:
0,8 gram is wel erg weinig, maar dat zou niet zo'n drastisch effect moeten hebben. Staat de platenspeler waterpas? Wellicht overbodige vraag, maar dat zou een oorzaak kunnen zijn.
volgens de cardridge database moet hij tussen de .75 en 1.5g naalddruk hebben. 0.8 is aan de lage kant, maar met 1.5g gaat het net zo goed fout.
EDIT: overigens stond ie niet helemaal waterpas, maar dat helpt ook niet heb ik zojuist ondervonden.

Ik heb er ook een kort filmpje van gemaakt. Je ziet dat de stylus wel met de groef meebuigt maar dan schiet hij weer terug naar de stand van de arm. Je hoort ook een lekkere plop:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=XCsDD4k5NN4]

[ Voor 4% gewijzigd door Struikrover op 18-06-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Struikrover schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:05:

volgens de cardridge database moet hij tussen de .75 en 1.5g naalddruk hebben. 0.8 is aan de lage kant, maar met 1.5g gaat het net zo goed fout.
EDIT: overigens stond ie niet helemaal waterpas, maar dat helpt ook niet heb ik zojuist ondervonden.
etc.
Het kan niets anders zijn dan dat de arm niet helemaal vrij loopt (of te stroef gaat). En dat hoeft echt maar heel weinig frictie te zijn waardoor het fout gaat. Het zou kunnen dat er vuil/stof in de ophanging van de arm gekomen is o.i.d. Of dat de platenspeler tijdens vervoer een tik heeft gehad, waardoor een (of meerdere) lagerpunten een deukje o.i.d. hebben, waardoor het net even meer moeite kost om hem te bewegen.

De arm demonteren en de lagerpunten goed schoonmaken met remmenreiniger (of een andere koud-ontvetter) en voorzien van nieuwe smering zal denk ik de enige oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Dankje voor de tip :). Weet je dan ook wat ik het beste als smering kan gebruiken? Het ene smeermiddel is het andere niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Lijkt wel of dat ding vast zit in z'n automatiek, kun je alle start/stop functies eens uitvoeren? En heeft deze speler zo'n inschakelbaar klikje als je boven de inloopgroef hangt? Probeer die ook eens uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Om te zien of de arm nog soepel in de lagers loopt kun je de arm op 0 gram laten balanceren (met naaldbeschermer op de cartridge) en spelen met de antiskating en/of met je vinger. Een klein tikje zou de arm al moeten laten bewegen. Misschien dat je zo ontdekt waar het probleem zit. Een klein beetje teflonspray op het lager wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
coinman63 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:40:
Om te zien of de arm nog soepel in de lagers loopt kun je de arm op 0 gram laten balanceren (met naaldbeschermer op de cartridge) en spelen met de antiskating en/of met je vinger. Een klein tikje zou de arm al moeten laten bewegen. Misschien dat je zo ontdekt waar het probleem zit. Een klein beetje teflonspray op het lager wil ook nog wel eens helpen.
Dan is dat dus waarschijnlijk niet het geval (dat de arm nog soepel in de lagers loopt). Wanneer ik een tikje geef ondervind de arm naar mijn idee te veel weerstand. Ik krijg hem niet met een simpel tikje naar het midden van de plaat verschoven, hij beweegt slechts een klein beetje.

Maar het is technisch een vrij complex apparaat, dus om eerlijk te zijn heb ik er weinig hoop op dat ik hem zelf fatsoenlijk kan maken :(

[ Voor 13% gewijzigd door Struikrover op 19-06-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Struikrover schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:48:
[...]

Dan is dat dus waarschijnlijk niet het geval (dat de arm nog soepel in de lagers loopt). Wanneer ik een tikje geef ondervind de arm naar mijn idee te veel weerstand. Ik krijg hem niet met een simpel tikje naar het midden van de plaat verschoven, hij beweegt slechts een klein beetje.

Maar het is technisch een vrij complex apparaat, dus om eerlijk te zijn heb ik er weinig hoop op dat ik hem zelf fatsoenlijk kan maken :(
Dan gaat de arm inderdaad veel te zwaar. Hij zou eigenlijk vrij moeten 'zweven'.
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/hswpl_18b_20052003.jpg

Bij jou platenspeler ziet het er iets anders uit, maar het principe is hetzelfde: Dit is het gedeelte waar je je op moet concentreren waarschijnlijk en dan voornamelijk het gedeelte dat de arm zijn horizontale bewegingsvrijheid geeft. Het verticale gedeelte, is gezien je filmpje nog wel in orde. Als smering is een drupje naaimachine-olie voldoende. Neem geen vetten zoals vaseline, die lopen vaak te 'zwaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik heb nog een setje Jamo Art speakers gekocht.
Als het goed is morgenavond binnen en vrijdag avond aansluiten :)

Ze zijn opgehaald door een kameraad en volgens hem zien ze er heel goed uit.
Ik had er al 2 die mij aangenaam verrasten voor hun leeftijd.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat is vintage..? Ik gebruik een setje IMF TLS-50 vloerstaanders, die uit het jaar kruik stammen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Iqw8HS06npk9pircihXD5XS/full.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Pixeltje op 20-06-2012 08:57 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
De stoel ernaast waarschijnlijk ook (prachtig). Mooi dat je het voetje ook nog bij de IMF hebt. Ik heb destijds sterk getwijfeld over IMF speakers of B&W. Uiteindelijk de DM14 van B&W gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dat is niet het voetje van de speaker... Dat is de poot van een Ikea LACK tafeltje :+

De originele stands zijn bijna niet meer te vinden en áls je ze kunt vinden zijn ze niet te betalen ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

de TLS-50 is een erg mooie speaker. geniet ervan!

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dank, doe ik ook regelmatig :) Had ze eerst aan een Onkyo versterker hangen, maar nu ik ze omgezet heb naar mijn (eveneens stokoude) JVC RX-555 versterker (die itt de Onkyo puur stereo is) komt er ineens nóg beter geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik ben wel benieuwd hoe oud iets moet zijn om mee te doen aan dit topic.
Is dat 20 jaar en ouder ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Daniel36 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:00:
Ja ongeveer denk ik wel. Je zit dan ongeveer bij een Philips 900 wat ik persoonlijk al aardig vintage begin te vinden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Daniel36 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:00:
Aan vintage zit geen echte minimale leeftijdsgrens. Het gaat volgens mij meer om apparatuur die niet meer gefabriceerd wordt en qua styling/functionaliteit niet meer in het huidige tijdsbeeld valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
M'n kontakt KT-7 even overgespoten
ziet er nu stuk fijner uit in de woonkamer
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/atzhfaml1/IMG_20120621_222440.jpg
voorkant moet even gepoetst worden nog, heb er de hele avond lopen pielen met me vieze handen.
hier en daar nog een paint job issue,. trek ik vandaag nog wel even recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Killer schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:04:
[...]

Aan vintage zit geen echte minimale leeftijdsgrens. Het gaat volgens mij meer om apparatuur die niet meer gefabriceerd wordt en qua styling/functionaliteit niet meer in het huidige tijdsbeeld valt.
Misschien ook apparatuur van bedrijven die failliet zijn en nooit meer in hun oude glorie zullen terugkeren zoals van Grundig tot 2003, Finlux tot 2006, enz. Ik wilde schrijven: ook alles uit het Oostblok, maar dat bestaat al meer dan 20 jaar niet meer -> automatisch vintage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files4/120389/k3NKXfqhMU.jpg
Kijk nou eens wat ik langs de straat vond!

Ik dacht plastic Philips rommel en chinese hifi, maar het is kwaliteitspul uit de jaren tachtig. Een audiofiel topmodel van Philips en Amerikaanse HiFi met vooral discrete elektronica. Speakers aangesloten en het werkt! Alleen is het CD-laadje een beetje lui. Ik luister voor het eerst in jaren weer naar CD's...

Nu nog even schoonmaken...

(...en de kappen zijn roestig - waarschijnlijk jaren in de schuur gestaan - ...en de poweramp is vies van binnen (rokers?) ....en de volumeknop zit wat scheef. ....en de netstroomkabeltjes lopen - jaren '80 - los door de kasten: niet dubbel geïsoleerd. Er stonden ook nog speakers en gettoblasters en combisets en minisets... waarom iemand dat niet weggeeft of verkoopt??? Waarschijnlijk heb ik de afstandsbediening van de philips vergeten mee te nemen: er lag er wel een.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Geweldig spul allemaal.
Gisteren mijn Jamo Art speakers allemaal aangesloten op mijn Receiver, ook de oude (mijn 1e cd speler) ook maar weer tot leven gewekt en moet zeggen dat ik nu bijna de hele dag weer cd's afspeel :)
Ik kan alleen mijn oude Akai Equalizer EA-A2 nergens terug vinden :'(

Laatst een doos cd's op zolder gezet, ik ga ze maar weer naar beneden halen denk ik :D

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/292pct5.jpg

Moet nog afgewerkt worden dus let niet op de kabels....

[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 24-06-2012 10:40 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 650 is tegelijk het topmodel en plastic rommel :) Haal de kap er maar af en til maar eens 1 hoekje op, dat gaat makkelijk waarbij de rest van het apparaat blijft staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:30
Ik heb besloten toch maar weer eens tapes te gaan gebruiken. Heb hiervoor nog 35 stuks nieuw in wrapper op de kop getikt. Ook een Sanyo RD-303 Cassettedeck aangeschaft (was maar €10,-) dat prima speelt (nadat ik de snaren vervangen had). Niets speciaals maar wel deck dat ik er leuk uit vind zien. Ik ben nog op zoek naar een echt goed (zilverkleurig) deck van 42 cm breed, suggesties/aanbiedingen?

Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/1863/dscf4559u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/77/dscf4557.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik vind zelf de Luxman K-05 een erg goed en mooi deck.

Afbeeldingslocatie: http://audio-database.com/LUXMANALPINE-LUXMAN/player/k-05.JPG

Maar ook de K-10 is een erg leuk deck, die je nog regelmatig op marktplaats tegenkomt.

Of anders een leuk Nakamichi deck, zoals de BX-100 en BX-150, of de erg mooie (en goede, maar niet 100% zilverkleurig) LX-3. Ook de TT700 is een mooi ding, zei het wat lastig te plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:30
Killer schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:42:
Ik vind zelf de Luxman K-05 een erg goed en mooi deck.

[afbeelding]

Maar ook de K-10 is een erg leuk deck, die je nog regelmatig op marktplaats tegenkomt.

Of anders een leuk Nakamichi deck, zoals de BX-100 en BX-150, of de erg mooie (en goede, maar niet 100% zilverkleurig) LX-3. Ook de TT700 is een mooi ding, zei het wat lastig te plaatsen..
Zitten leuke decks tussen maar helaas is geen van deze decks 42 cm. 42 cm is voor mij een must omdat ik geen breedte verschillen wil hebben in de set. Tevens mogen ze van mij iets meer mechanisch (meer vintage) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 21e dit erg leuke deckje aangetroffen bij de kringloop

Afbeeldingslocatie: http://i445.photobucket.com/albums/qq174/bodemjager/IMG_1727.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

kingmace schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:05:
[...]

Zitten leuke decks tussen maar helaas is geen van deze decks 42 cm. 42 cm is voor mij een must omdat ik geen breedte verschillen wil hebben in de set. Tevens mogen ze van mij iets meer mechanisch (meer vintage) zijn.
De zijpanelen kunnen van de K-10 af en dan is deze 42cm. Maar ik had over de 42cm heen gelezen en was uitgegaan van de standaard 43cm..excuse moi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2012 @ 09:56:
[afbeelding]
Kijk nou eens wat ik langs de straat vond!

Ik dacht plastic Philips rommel en chinese hifi, maar het is kwaliteitspul uit de jaren tachtig. Een audiofiel topmodel van Philips en Amerikaanse HiFi met vooral discrete elektronica. Speakers aangesloten en het werkt! Alleen is het CD-laadje een beetje lui. Ik luister voor het eerst in jaren weer naar CD's...

Nu nog even schoonmaken...

(...en de kappen zijn roestig - waarschijnlijk jaren in de schuur gestaan - ...en de poweramp is vies van binnen (rokers?) ....en de volumeknop zit wat scheef. ....en de netstroomkabeltjes lopen - jaren '80 - los door de kasten: niet dubbel geïsoleerd. Er stonden ook nog speakers en gettoblasters en combisets en minisets... waarom iemand dat niet weggeeft of verkoopt??? Waarschijnlijk heb ik de afstandsbediening van de philips vergeten mee te nemen: er lag er wel een.)
Zo zeg! Dat was een heel bezit in die tijd! Mooi spul man!

Stonden er niet speakers van dat kaliber bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

kingmace schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:05:
[...]

Er is niet heel veel keuze in 42 cm. Het meeste is 43 of 44 cm. Philips en Pioneer zijn 42 cm, de goedkopere lijn van Kenwood ook.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toch maar even aan de kenners vragen voor ik tot (harde) actie overga:

Ik heb een Garrard platenspeler staan, type even onbekend. Laatste keer dat ik hem gebruikte was 6 jaar terug ofzo. Gisteren uit de kast getrokken en aangesloten, maar de draaitafel gaat maar met moeite rond, en met nog meer moeite als er een plaat op ligt. Kan gewoon stof zijn, maar ook gewoon leeftijd.

Wat is wijsheid? het ding (proberen) op te lappen, of een nieuwe (al dan niet 2e hands) kopen?

Ik heb ook geen flauw idee van wat een Garrard waard is of kan zijn, en wat de evt kwaliteit van dat spul is. Hij is ooit van mijn ouders geweest en ik heb hem 15 jaar terug toen ik op kamers ging meegebietst. Sindsdien is ie misschien een keer of 10 gebruikt...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Garrard had meerdere segmenten. echt high-end en ook de normalere modelletjes
dus qua waarde, ligt echt aan het type wat je bezit ( zie ik niet terug in je bericht ? )

Bijv een Garrard Synchros 70 als je dat hebt.... Uhm leuk bedragje :P ( ik denk wel 1000+ EUR )
bij de juiste koper/verzamelaar zijn ze bereid daar flink voor te betalen.

Betreft de problematiek, een schoonmaak van de mechanische deel zou misschien het verhelpen
voornaamste verdachte voor mij naar jouw omschrijving is stof, heel veel stof
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/platenspelers/

[ Voor 15% gewijzigd door osmosis op 27-06-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Sluit ook een versleten of uitgedroogd idler-wiel niet uit. kan best zijn dat de motor netjes op snelheid draait en het plateau ook nog goed vrij draait, maar dat de aandrijving slipt. Ik zou gewoon eerst eens een grondige reiniging en smeerbeurt er tegen aan gooien. Dat kost minder dan vervangen over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zal vanavond eens kijken wat het typenummer. Dan weet ik meteen (op aangeven van jullie) of het de moeite van de revisie is. Moet vermoedelijk ook een nieuw element in - dat is nog veel ouder als 20 jaar nu.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Heb tweemaal 6P14P-EV Voskhoden 6N2P-EV Reflektor gescored voor een zeer mooi prijsje.
Zijn beide NOS. nog in doosje & gematched.

Meteen even mijn kontakt KT-7 erbij gepakt en de ecc83's eruit gehaald en de EL84's
Kleine modificatie nodig omdat de 6N2P een andere pinout heeft dan de ECC83

Ben positief en aangenaam verrast door deze goedkope militaire buizen !
Heb nog een setje liggen mullard ( 80% op buizentester ) en nog een setje van full music.
Beide stukken duurder, maar persoonlijk dat ik dit gewoon ga zeggen... ik vind deze sovjet tijdperk militaire buizen fijner klinken dan de mullards

Meer mensen ervaring met deze goedkope militaire buizen varianten ?

[ Voor 3% gewijzigd door osmosis op 28-06-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:21:
Zal vanavond eens kijken wat het typenummer. Dan weet ik meteen (op aangeven van jullie) of het de moeite van de revisie is. Moet vermoedelijk ook een nieuw element in - dat is nog veel ouder als 20 jaar nu.
Het blijkt een Garrard SP25 MK 2 te zijn. Vermoedelijk bouwjaar: 1967 :D
Heb gisteren de onderkant even opengehad, maar die lijkt nog zo goed als nieuw te zijn. AFgezien van een klein stofje, echt helemaal niks te bekennen :D
Maar blijkt dus ook niet heel veel meer waard te zijn. Ik weet dat ie geen voorversterker aan bord heeft, dus dat wordt wat lastig op mijn Denon AVR 2311. Ik twijfel dus: koop ik iets nieuws, of probeer ik dat ding te reviven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

jterpstra schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:31:
Garrard had meerdere segmenten. echt high-end en ook de normalere modelletjes
dus qua waarde, ligt echt aan het type wat je bezit ( zie ik niet terug in je bericht ? )

Bijv een Garrard Synchros 70 als je dat hebt.... Uhm leuk bedragje :P ( ik denk wel 1000+ EUR )
bij de juiste koper/verzamelaar zijn ze bereid daar flink voor te betalen.

Betreft de problematiek, een schoonmaak van de mechanische deel zou misschien het verhelpen
voornaamste verdachte voor mij naar jouw omschrijving is stof, heel veel stof
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/platenspelers/
Garrard spelers zijn over het algemeen geen zak waard, ook de Synchros 70 niet, dat is gewoon een standaard jaren '70 spelertje. Wat soms nog wel eens geld oplevert is de LAB100, met die maffe arm die meer problemen veroorzaakt dan 'ie oplost, maar het is geen vetpot.

Alleen de pro-loopwerken (301, 401 etc.) zijn wreed veel geld waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 22:03:
[...]
Zo zeg! Dat was een heel bezit in die tijd! Mooi spul man!
Stonden er niet speakers van dat kaliber bij?
Nee. Alleen grote plastic boombox-speakers. KEFs of IMFs had ik wel opgemerkt. :) Die hebben ze waarschijnlijk nog staan, aangesloten op een nieuwe 5-kanaals afstandsbediende versterker... (als de konusophangingen niet verrot zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

net voor 8 euro (kon niet laten staan) setje Warfedale Denton 2 gekocht. Niet in zeer goede staat, maar voor het geld... Eens kijken of ik ze wit kan krijgen dan mogen ze allicht van de baas in de woonkamer (mijn mooie set Celestion Ditton XR15 krijg ik er niet in haha)

edit: even aangesloten en wat testmuziek gedraaid. Minder dan mijn Celestions, maar beter dan mijn huidige woonkamersetje; kleine, maar onverwacht strakke Philips DCD7010 speakertjes. En ja, ik weet dat ze zeer slechte reviews hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Jazzper op 30-06-2012 22:32 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mentalmadnizz schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:32:
[...]

Garrard spelers zijn over het algemeen geen zak waard, ook de Synchros 70 niet, dat is gewoon een standaard jaren '70 spelertje. Wat soms nog wel eens geld oplevert is de LAB100, met die maffe arm die meer problemen veroorzaakt dan 'ie oplost, maar het is geen vetpot.

Alleen de pro-loopwerken (301, 401 etc.) zijn wreed veel geld waard. :)
Zag bij de kringloop vandaag een Kenwoon platenspeler...dat zal ook wel niks zijn dan?
Kom regelmatig bij de kringloop, kan denk ik beter merken als Dual in de gaten houden gok ik?

[sub]Overigens niet met lege handen naar huis gegaan. Lagen een hoop cd-singles van begin jaren 90. Heb nu o.m. twee singles van Felix (dont u want me en nog eentje) en zelfs Guru Josh - Infinity origineel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb een relatief simpele vraag (hoop ik) aan de kenners van vintage audio hier:

ik heb een setje Wharfedale Denton 2XP staan die erg fijn klinken, maar waarvan de behuizingen helaas in erbarmelijke staat zijn. Nou vroeg ik me dus af: kan het, wat het geluid betreft, kwaad om de behuizingen op te schuren en van een nieuwe laag lak te voorzien (mogelijk een zijdeglans wit)? Of zou dat eigenlijk niet uit moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Lol, kijk eens twee postjes hoger. Welk toeval!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:29:
[...]

Zag bij de kringloop vandaag een Kenwoon platenspeler...dat zal ook wel niks zijn dan?
Kom regelmatig bij de kringloop, kan denk ik beter merken als Dual in de gaten houden gok ik?

[sub]Overigens niet met lege handen naar huis gegaan. Lagen een hoop cd-singles van begin jaren 90. Heb nu o.m. twee singles van Felix (dont u want me en nog eentje) en zelfs Guru Josh - Infinity origineel :Y)
Kenwood heeft hele goede en minder goede spullen gemaakt. Een typenummer zegt alles, al zie je aan de bouw van een apparaat vaak al of het wat zou kunnen zijn of niet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

The Eagle schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:29:
[...]

Mwah. Kenwood had hele redelijke platenspelers, maar ook niet meer dan dat. Mocht je een Dual willen, dan heb ik er hier nog wel een staan (Dual CS-503), waar alleen een nieuwe naald in moet (originele is gebroken) en waar de kap een poetsbeurtje mag hebben (zitten poetskrassen op), maar verder helemaal in orde is en die nagenoeg niets hoeft op te brengen. Maar voor dat ik buiten de regels treedt en naar V&A moet uitwijken, doe maar een DM als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

MDKorpel schreef op zondag 01 juli 2012 @ 22:25:
Ik heb een relatief simpele vraag (hoop ik) aan de kenners van vintage audio hier:

ik heb een setje Wharfedale Denton 2XP staan die erg fijn klinken, maar waarvan de behuizingen helaas in erbarmelijke staat zijn. Nou vroeg ik me dus af: kan het, wat het geluid betreft, kwaad om de behuizingen op te schuren en van een nieuwe laag lak te voorzien (mogelijk een zijdeglans wit)? Of zou dat eigenlijk niet uit moeten maken?
Dat maakt voor het functioneren van de luidspreker (en dus het geluid dat geproduceerd wordt) helemaal niets uit. Kun je dus rustig doen. Schuren is alleen wel lastig, want als ik het mij goed herinner is de kast geen massief hout, maar voorzien van een fineerlaag. Dat is lastig om mooi te schuren en te verven. Opnieuw fineren is dan een betere optie (maar dat moet je wel kunnen/willen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Laatst online: 10-09 10:42

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Nieuwe speakers voor "erbij" :) Voor wel 5 euro als set bij de kringloop

Afbeeldingslocatie: http://nsa15.casimages.com/img/2010/03/18/100318053110646135.jpg

Philips 22RH456, 3-weg, 4Ohm en 40Watt.

Kist ziet er alleen gehavend uit en het front is niet meer zwart (vreselijk verkleurd door de zon). Wellicht een nieuw zelfbouw project van maken, slanke zuil, misschien bass-reflex.

Tevens wat semi-vintage gekocht omdat het bijna niets koste. Omni Audio SA 12.3 (beter bekend als de
White Van Speakers 8)7 )

Afbeeldingslocatie: http://gallery.audioreview.com/data/audio//505/321471_1.jpg

Maar schijnt rotzooi te zijn lees ik allemaal net, het klinkt wel 'aardig' op een oude radio echter is er een tweeter stuk (joh!, made in china, wat wil je!). Op zich wel geinig gezicht, ca 60-70cm hoog met een 12" woofer.

Achja, met de Philips ben ik wel erg content, klink erg goed en alles werkt nog prima. Gaan we wat moois van maken denk ik 8)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Hele mooie vondst. Die Omni-audio is bagger helaas. Alles wat je daaraan besteed hebt is min of meer weggegooid geld (tenzij je ze op een of ander feest aan gort blaast)

Die Philipsen zijn wel leuk. Alleen de middentoners zijn in goede staat al ergens tussen de €35 en €50 waard. Overigens is de woofer niet geschikt voor inzet in een bass-reflex systeem. Dan moet je wel zo'n rare kast maken wil je dat goed werkend krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Killer op 03-07-2012 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Ik heb er al wat over nagedacht inderdaad. Wellicht dat ik eerst eens een proefkast maak om eens te spelen met de techniek. Wellicht is het juist heel toepasselijk. Vermoed van niet maar wie weet. Wel gaat de tweeter of de middentoner (moet nog even goed luisteren welke) een dB of 2 zachter want deze overheerst behoorlijk.

Die omni audio, tja 15 euro voor de set. We hadden het idee om deze volgend jaar mee te nemen naar de TT voor op de camping. Ideaal daarvoor denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
Killer schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:48:
[...]

Dat maakt voor het functioneren van de luidspreker (en dus het geluid dat geproduceerd wordt) helemaal niets uit. Kun je dus rustig doen. Schuren is alleen wel lastig, want als ik het mij goed herinner is de kast geen massief hout, maar voorzien van een fineerlaag. Dat is lastig om mooi te schuren en te verven. Opnieuw fineren is dan een betere optie (maar dat moet je wel kunnen/willen natuurlijk)
Ik had inderdaad al gezien dat het geen echt hout is, maar ik ben aardig handig met klussen, dus volgens mij moet het wel gaan lukken. En ik zal nog eens kijken naar de optie om opnieuw te fineren, dat ziet er natuurlijk wel authentieker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

MDKorpel schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 20:18:
[...]
Ik had inderdaad al gezien dat het geen echt hout is, maar ik ben aardig handig met klussen, dus volgens mij moet het wel gaan lukken. En ik zal nog eens kijken naar de optie om opnieuw te fineren, dat ziet er natuurlijk wel authentieker uit.
Op zich is fineren helemaal niet moeilijk als je een beetje handig bent en het geeft vaak een veel mooier resultaat dan verven. Je zou zelfs kunnen denken aan fineren in hoogglans kleur (of eigenlijk is dat lamineren). De luidsprekertjes verdienen het wel in mijn ogen. Als je het filter dan ook nog een opfrisbeurtje geeft, dan kun je nog jaren vooruit.

Maar goed, met wat geduld en kunde zijn ook met verven hele nette resultaten te behalen. Het grootste risico is dat je heel snel door het fineer heen schuurt.
Barreljan schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:59:
Ik heb er al wat over nagedacht inderdaad. Wellicht dat ik eerst eens een proefkast maak om eens te spelen met de techniek. Wellicht is het juist heel toepasselijk. Vermoed van niet maar wie weet. Wel gaat de tweeter of de middentoner (moet nog even goed luisteren welke) een dB of 2 zachter want deze overheerst behoorlijk.
Vermoedelijk is dat de middentoner in combinatie met de tweeter. Men maakte bij de filtering gebruik van de natuurlijke afval in het hoog van de middentoner. Deze zit dus eigenlijk achter een laag-af filter en niet (zoals tegenwoordig gebruikelijk) tussen een laag-af/hoog-af filter. Door veroudering van de conus van de middentoner (deze wordt wat slapper) veranderd de afvalkarakteristiek in het hoog, waardoor deze niet meer goed aansluit bij de tweeter, met als gevolg een heel 'vreemd' klinkend gebied zo ergens rond de 14-15KHz.
Zet je de middentoner en de tweeter achter een deftig filter, dan zijn ze tot grote dingen in staat (nou ja, vooral de middentoner, de tweeter wat minder)
Barreljan schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:59:
Die omni audio, tja 15 euro voor de set. We hadden het idee om deze volgend jaar mee te nemen naar de TT voor op de camping. Ideaal daarvoor denk ik :P
Ooohhh dan is het geld goed besteed. Flut-tweetertje van €2.50 erin proppen ter vervanging van de defecte en de blazen met die dingen. Wees voorbereid op het feit dat ze dat verrassend kort volhouden, want de opgegeven continue en max vermogens kunnen ze bij lange na niet aan. Een nette 50Watt versterker maakt binnen no time gehakt van ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 03-07-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Nou die omni dingen... wat een crappie filter zit erin zeg :X . Zo erg dat de bass weergave behoorlijk wegvalt naarmate het volume omhoog gaat. Het is een 'cx6612' filter en de eerste de beste site zegt $8,95. Mag genoeg zeggen volgens mij :P Ik wil ze nog niet eens mee naar de TT volgend jaar. Beetje versterker eraan en je hebt er geen drol aan omdat ze niet eens qua geluids productie boven de Philips set uit komen :N

Anyhoe, vanavond ook de Philips 22RH456 set voorzien van diverse braces. Kast klinkt met wat kloppen al een stuk solider. Eventjes rustig Arrow Jazz FM erop en redelijk laag volume maar het klinkt echt fantastisch :) . Veel detail, heldere vocals en een prima laag (mag iets meer maar niet per se nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Gisteren uit de erfenis van mijn Oma een setje oud hout gekregen, Philips Hifi, met dubbele woofer, minstens 40 jaar oud... Alle ophanging nog in orde, alleen die van de mid-hoog speaker is denk ik van natuurlijk rubber ofzo, wat de schimmel verklaart die er op staat...

* Freggel_United gaat op zoek naar een oude amp uit die tijd, om fijn Arrow mee te luisteren :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Dat is de Philips 22RH427 gok ik ;)

Kijk even op http://www.oudio.nl/ bij Loudspeakers om de juiste type er zo uit te pikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
Barreljan schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:08:
Dat is de Philips 22RH427 gok ik ;)

Kijk even op http://www.oudio.nl/ bij Loudspeakers om de juiste type er zo uit te pikken
And how correct you are :) Deze dus :)

Zodra ik tijd heb zal ik ze eens aansluiten, de kabels zijn op het hout afgeknipt, dus daar moet ik iets op verzinnen, of er twee bananenterminals er aan zetten oid...

Ik schrik wel een beetje van de prijs van die dingen destijds, 405,- gulden was een godsvermogen in 1973...

* Freggel_United is blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Nice! Goede set speakers en zeker de prijs is het eigenlijk nog wel waard ook :)

Je kan eventueel de woofer eruit schroeven en bij het filter (direct in het zicht) de draad los solderen en er een nieuwe aan maken en door het gaatje doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zit bij die oude Philips speakers de achterkant niet gewoon met schroeven vast? Dat was bij de kleinere modellen vziw wel zo namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Barreljan schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:27:
Nou die omni dingen... wat een crappie filter zit erin zeg :X . Zo erg dat de bass weergave behoorlijk wegvalt naarmate het volume omhoog gaat. Het is een 'cx6612' filter en de eerste de beste site zegt $8,95. Mag genoeg zeggen volgens mij :P
De bas afval komt ook door de slecht gebouwde kast. Die gaat meetrillen en zichzelf dempen. Als je de basreflex versie hebt, dan is het helemaal drama. Daar werkt de baspijp de weergave echt tegen. Op lage volumes valt dat niet zo op, maar hoe harder je gaat, hoe evidenter het wordt.
Ja, het zijn echt drama weergevers en helaas zijn er veel mensen ingetrapt vroeger, want je komt ze nog regelmatig tegen. Wat op zich wel verrassend is, aangezien je niet zou verwachten dat ze zo lang meegaan.

Maar voor iedereen: hier een 'lijstje' van White Van modellen die nu nog verkocht worden. En de verkopers worden ook steeds luier, je ziet ze regelmatig op voorbij komen op E-Bay of Marktplaats. U bent gewaarschuwd!

[ Voor 14% gewijzigd door Killer op 06-07-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
The Eagle schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:03:
Zit bij die oude Philips speakers de achterkant niet gewoon met schroeven vast? Dat was bij de kleinere modellen vziw wel zo namelijk :)
Is bij deze helaas niet het geval (of ik heb niet opgelet), ik ga voor de oplossing van barreljan, woofer er uit, nieuwe kabel aan de filter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Freggel_United schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:06:
[...]

Is bij deze helaas niet het geval (of ik heb niet opgelet), ik ga voor de oplossing van barreljan, woofer er uit, nieuwe kabel aan de filter zetten.
De kleinere modelletjes, meestal de niet-HiFi versies hebben inderdaad een hardboard achterkantje met schroeven. De latere modellen (jaren 80 en nieuwer) is hardboard helemaal weer teruggekomen (waardeloos eigenlijk).

@Freggel
Pas wel op dat je niet van je schroef afschiet en zo door de speaker heen prikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Vandaag ben ik even bezig geweest met een oudje die ik gekregen heb van een kennis
een Kontakt NS-12 buizenbak

Eerste keer aanzetten = EZ90 stond te springen en te dansen al snel gevolgd door de indicator lamp( mooi lichtshowtje ^^ )
Dus ik heb alle buizen eruit gehaald en alles nalopen meten. de heaters krijgen netjes 6.3v
Ook de trafo even doorgemeten. bleek ook in orde

Logische dader zou zijn EZ90. Dus ik heb even snel uit de lade wat diodes gepakt uf5404'jes
even snel een bridge inelkaar gesoldeerd en erin gepropt.

Buizen erop nieuw in, speakers aansluiten en kijken wat er gebeurd.
bevindingen, niks knippert of danst meer toevoer lijkt stabiel
Maar er komt ook geen audio signaal uit,..

Ik denk dat het mijn fout is, ik heb namelijk de kabel die op de uitgang ( richting Koppel C's ) stond van de EZ90 verbonden met de positieve kant van me bridge. en uhm,. moet daar überhaupt wel positieve spanning opstaan ? :+

Iemand die mij zou kunnen vertellen of dat inderdaad het geval zou kunnen zijn ? dat er negatieve spanning uit moet ipv positief ?

Opgelost

[ Voor 1% gewijzigd door osmosis op 09-07-2012 18:58 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 12:37
Mijn vintage setje is intussen weer uitgebreid:

Platenspeler: Dual CS511
Versterker: Pioneer SA-620
Luidsprekers: Technics SB-3170

Speakers:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Mum3f.jpg

Totaaltje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bZ4E4.jpg

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

citruspers schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:27:

Speakers:

[afbeelding]

Totaaltje:

[afbeelding]
Toooooooool! (vette plaat!)

Maarre.. die speakers achter je beeldscherm, klinkt dat ook nog een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Het klinkt beter zonder scherm (iets meer hoog), maar als ik mijn speakers voor mijn scherm zet zie ik de helft niet meer en dat is ook weer zo jammer :p

Ik zit hier gewoon met een heel erg ruimtegebrek dus dit is het beste wat ik er van kan maken :)

En ja, vette plaat. was ook meteen de LP die ik nodig had om de speakers te testen, net als The cold in you van Phaeleh (electronisch, ambient dubstep) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

citruspers schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:27:
maar als ik mijn speakers voor mijn scherm zet zie ik de helft niet meer en dat is ook weer zo jammer :p
:F You don´t say :+
En ja, vette plaat. was ook meteen de LP die ik nodig had om de speakers te testen, net als The cold in you van Phaeleh (electronisch, ambient dubstep) :)
Ja dat zal prima gaan. Tool rolt bij mij ook lekker de woonkamer in, zeker bij nummers als The Grudge of Aenima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Yep, Tool is zo ongeveer het lastigst te reproduceren album wat ik hier heb en deze speakers zijn mijn eerste speakers die hier niet een warrige brij van maken (maar ik kom dan ook van Akai's af) :+

De donderslag op 10.000 days wings for marie pt. 2 was ook echt een "wow" momentje" :P

[ Voor 18% gewijzigd door citruspers op 10-07-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

citruspers schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 13:26:
Yep, Tool is zo ongeveer het lastigst te reproduceren album wat ik hier heb en deze speakers zijn mijn eerste speakers die hier niet een warrige brij van maken (maar ik kom dan ook van Akai's af) :+

De donderslag op 10.000 days wings for marie pt. 2 was ook echt een "wow" momentje" :P
Das leuk.. je zou eens moeten kijken (als je 't kan waarderen) wat nummers zoals "hey you" van Pink Floyd doen, samen met vele andere nummers klonk dat zó veel beter toen ik mijn "nieuwe" (lees: bouwjaar 1973) speakers in huis haalde. Dingen zoals tool zijn voornamelijk lastig voor speakers omdat er vaak heel veel tegelijk gebeurd, andere nummers zijn gewoon puur op helderheid en toonweergave een uitdaging voor je speakers :P

Is allemaal wat offtopic maar 'tis hoe dan ook mooi spul wat je hebt staan. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een oude (buizen?) versterker (dus geen receiver) die minimaal 2 keer 50W produceert, als ik een goede kan vinden hoop ik dat ze bij de speakers passen, beter dan de JVC uit de jaren 80/90 die ik nu heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong

Speakers:

[afbeelding]

Totaaltje:

[afbeelding]
Heb jij voor je Pioneer iets voor het display geplakt of is het een vertekend beeld?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
@pixeltje:

Inderdaad, ik ben ook mijn muziek wederom aan het ontdekken (net als toen ik mijn Grado SR80i had gekocht). Van Pink Floyd heb ik alleen The dark side of the moon en Wish you were here, maar die klinken ook al erg fijn :)

@VieSix: Nee dat heb je goed gezien, ik heb wat gaffa voor de display geplakt, het knipperen van de digi VU meters is nogal afleidend als ik een film kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mocht iemand nog interesse hebben, ik heb nog een 'vintage' Aiwa AD-F 360 cassettedeck dat hier stof stat te happen. http://www.vintagecassette.com/aiwa/ad-f360

Ik heb dat ding ooit nieuw gekocht in '88, maar gebruik 'm nooit meer. Inmiddels heb ik mijn Yamaha-set compleet gemaakt met een dubbel cassettedeck, dus nodig heb ik 'm sowieso niet meer. Alleen om sentimentele redenen. :+

DM me maar een keer als je interesse hebt. Ik hoef er niets voor te hebben. Wel zelf het aandrijfbandje vervangen...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Speakers:

[afbeelding]

Totaaltje:

[afbeelding]
Heb hier zelf Technics SB-3030 op een 5.1 receiver staan, blijven mooie speakers :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben op zok naar vintage speakers. Ze mogen me rond de 150 roebels kosten . En, als het dan een kan, maar het hoeft niet, in en houten uitvoering, niet in het zwart.

Enig idee ?

Heb nu een pioneer pl 530, een pioneer tx 8500 ii en pioneer sa 8500 ii. Het zou iet moen zijn dat er bij past, zwel van stijl als klank ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:14:
Ben op zok naar vintage speakers. Ze mogen me rond de 150 roebels kosten . En, als het dan een kan, maar het hoeft niet, in en houten uitvoering, niet in het zwart.

Enig idee ?

Heb nu een pioneer pl 530, een pioneer tx 8500 ii en pioneer sa 8500 ii. Het zou iet moen zijn dat er bij past, zwel van stijl als klank ....
Zoek op Marktplaats eens zou ik zeggen:

http://link.marktplaats.nl/576202939
http://link.marktplaats.nl/575190906

Als voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
offtopic:
Geweldig, die opschriften van Wharfedale, hetzelfde font als op ongeveer alles bij de Thunderbirds, hangars, vliegtuigen... Geniaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 23:14:

Enig idee ?

Philips 22RH427 of 426 / 456

Ook goede keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Wharfedale en Philips zijn toch wel een beetje de middenklassespeakers uit die tijd en daar doe je die mooie Pioneer amp wel een beetje teniet mee, ik zou zoeken naar grote KEF's, JBL's, Tannoy's of Acoustic Research ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:21
Sinds vanmiddag ben ik ook een vintage apparaat rijker, een Philips 22RH732 receiver/versterker:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s7wpJ.jpg

Via Marktplaats, voor zover ik kan nagaan doen alle knopjes en lampjes het nog. Geluid heb ik nog geen mening over, de luidsprekers sluit je aan met van die ouderwetse pluggen en daar heb ik nog geen goed klinkende bij. Dat is de volgende stap.

Hij is alleen wel een beetje vies. Met welk middel zou ik de buitenkant het beste schoon kunnen maken, denken jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door DJ Henk op 12-07-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

DJ Henk schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:37:
Sinds vanmiddag ben ik ook een vintage apparaat rijker, een Philips 22RH732 receiver/versterker:

[afbeelding]

Via Marktplaats, voor zover ik kan nagaan doen alle knopjes en lampjes het nog. Geluid heb ik nog geen mening over, de luidsprekers sluit je aan met van die ouderwetse pluggen en daar heb ik nog geen goed klinkende bij. Dat is de volgende stap.

Hij is alleen wel een beetje vies. Met welk middel zou ik de buitenkant het beste schoon kunnen maken, denken jullie?
Het hout met meubelpoets en was. Het metaal\kusstof met een pluisvrije doek en een op alcohol gebasseerd schoonmaakmiddel (wel op een onopvallende plaats even testen of belettering schoonmaakmiddel proof is) en anders met water/zeep en schoonmaakazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Niet online
Vandaag de bijpassende tuner voor mijn versterker opgepikt via Marktplaats, hij is in prima staat (helaas een paar krasjes voorop, maar daar is niets aan te doen vrees ik), en hij speelt als een zonnetje. Uiteraard meteen bij thuiskomst geinstalleerd bovenop de versterker:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/31606071/DSC_0783_thumb.jpg

Versterker: Pioneer SA-5500 II
Tuner: Pioneer TX-5500 II
Pagina: 1 ... 36 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6