Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 09:27
Gisteren binnen gekregen, twee portable cd-spelers van Philips. Vallen volgens mij ook nog onder vintage :)
De D6800 (links) is van 1988/1989 en de AZ6801 (rechts) is van 1989/1990.
Beide gekocht via MP voor 7,50 per stuk. Ze spelen beide nog perfect en zien er nog zeer goed uit. Ze spelen zelfs 80 min. recordables zonder problemen. Beide kunnen spelen op baterijen (6X penlite!!!) of via lichtnet adapter. Het voordeel van deze portables is dat de adapter aansluiting aan de achterkant zit en ze ook een line-out aansluiting aan de achterkant hebben. Hierdoor kun je ze netjes aansluiten op bv een micro-setje. Dit was ook de hoofdreden van aanschaf, ik zocht een kleine cd-speler voor op m'n Blaupunkt Micronic setje.

Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/4246/dscf4465.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/4554/dscf4466.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/4802/dscf4467m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/3986/dscf4470b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/334/dscf4471o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/653/dscf4472g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

edtbonep schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:06:
[...]

Is dat niet deze? Een Philips 741 (22RH741). Die staat bij mij nog op zolder...

Even een plaatje geleend van het internet.
[afbeelding]
Dat was hem inderdaad.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 19:59
Ik had even een korte vraag waar ik niet 100% uitsluitsel over kan vinden, dus vandaar dat ik het hier maar even vraag. Deze week heb ik een schitterende Beomaster 2000 in ontvangst mogen nemen, het model uit 1983. Nu vind ik geen eenduidig antwoord op mijn vraag of deze mijn 4ohm boxen aan kan sturen.

Googlen geeft dat de versterker 8ohm per uitgang doet (4 uitgangen, als ik er maar 2 benut zou je verwachten dat deze 4ohm kunnen leveren, immers 4*8ohm = 2*4ohm), andere sites geven weer dat hij weldegelijk 4ohm aan kan. Zijn er hier mensen met ervaringen er mee?

Ik heb de speaker kabels nog niet binnen en kan het dus nog niet gewoon uit proberen.

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ook als je de kabels wel hebt, kun je het niet uitproberen... Hoe zou je je dat voorstellen? Ik weet het antwoord helaas ook niet, maar met een originele gebruiksaanwijzing of, beter nog, servicemanual, moet je er wel uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

KleineAap schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 10:39:
Ik had even een korte vraag waar ik niet 100% uitsluitsel over kan vinden, dus vandaar dat ik het hier maar even vraag. Deze week heb ik een schitterende Beomaster 2000 in ontvangst mogen nemen, het model uit 1983. Nu vind ik geen eenduidig antwoord op mijn vraag of deze mijn 4ohm boxen aan kan sturen.

Googlen geeft dat de versterker 8ohm per uitgang doet (4 uitgangen, als ik er maar 2 benut zou je verwachten dat deze 4ohm kunnen leveren, immers 4*8ohm = 2*4ohm), andere sites geven weer dat hij weldegelijk 4ohm aan kan. Zijn er hier mensen met ervaringen er mee?

Ik heb de speaker kabels nog niet binnen en kan het dus nog niet gewoon uit proberen.
Staat in de FAQ mooi uitgelegd: [FAQ] Audio
Maakt in jouw geval niet uit dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
B&O speakers zijn 8 Ohm, dus ik neem aan dat ze ook graag willen dat er 8 Ohm speakers aan gehangen worden. De vraag is of jou 4 Ohm speakers ook wel 4 Ohm zijn. Als je de oude 4 Ohm speakers van Philips bv de 22RH422, gaat meten dan komt daar uit dat ze zo'n 7 tot 7,5 Ohm zijn ook al staat er 4 Ohm op. Op zich is 4 Ohm niet zo'n probleem zolang je de versterker maar niet te hard open zet, want dan raakt ie overhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
Dank voor het antwoord alle drie, ik had het in de FAQ al gezien en snap ook hoe het werkt, maar hoopte hier iemand met ervaring ermee te kunnen vinden. mae-t.net: Tuurlijk kan ik het proberen, zoals verderop gemeld wordt is er weinig aan de hand als het vermogen niet te groot is en is de kans groot dat het uberhaupt geen probleem wordt. Zoals ik aangeef geeft zowel de service manual als de owners manual geen uitsluitsel, deze zeggen beide 8ohm maar 4 uitgangen van ieder 8 ohm geeft 2 x 4 ohm. Natuurlijk kan het ontwerp anders zijn zodat deze logica niet op gaat. Ik zal zoals kingmace zegt inderdaad de speakers eens doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Natuurlijk kan je het proberen, maar nogmaals: hoe stel je je dat voor? Zolang de boel werkt en heel blijft kan je er geen conclusies aan verbinden. Op laag vermogen zal het met 4 ohm meestal wel goed gaan ook al is de versterker er niet op ingericht, maar met 8 ohm gaat het dan net zo goed. Het verschil merk je dus pas als het te laat is. Dat moet je dus niet willen uitproberen.

[ Voor 17% gewijzigd door mae-t.net op 15-03-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
Wanneer het werkt is de conclusie dat het werkt? Lijkt me vrij simpel. Bij laag vermogen werkt het sowieso, hoger vermogen zal oververhitting of kortsluiting geven. Als het dat niet geeft is het top, doet het dat wel dan blaas je hem op (rijm!). Dat moet je uit proberen om erachter te komen. Maar, eerst maar eens de weerstand van de boxen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Vuistregel:

De meeste luidsprekers geven op DC een weerstand die 3/4 van de werkelijke impedantie bedraagt. Een 8 Ω speaker geeft doorgaans 6 Ω, dus een 16 Ω speaker zal ongeveer 12 Ω meten op een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:33
* citruspers sluit zich ook aan bij de vinyl crowd

Laatst voor 7,50 bij de kringloop een hele nette Dual CS 511 opgehaald:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p3mXa.jpg

Hier afgebeeld met Phaeleh's The cold in you album (post-dubstep), maar momenteel staat The Dark Side of the Moon op, en wat klinkt die heerlijk :)

Het geheel is netjes aangesloten mijn mijn Pioneer SA-620, zowel de power (switched) als de aardedraad :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5mVje.jpg

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
@KleineAap: Ik ging ervan uit dat destructieve tests loslaten op vintage-apparatuur gekkenwerk is, maar kennelijk vind jij dat normaal. Ja, dan kom je er inderdaad wel achter. Ik zeg: pak gewoon de documentatie erbij.

Een 4 ohm speaker aan een apparaat dat voor 8 ohm gedimensioneerd is, lijkt te werken, dus de conclusie dat het werkt kan je ook niet trekken. Het kan zelfs jaren goed gaan, maar als iemand een zwengel aan de volumeknop geeft heb je een probleem.

Maargoed, dit is meer een showtopic dus ik zal daar verder niet zo op ingaan.

[ Voor 44% gewijzigd door mae-t.net op 15-03-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
mae-t.net schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 22:51:
@KleineAap: Ik ging ervan uit dat destructieve tests loslaten op vintage-apparatuur gekkenwerk is, maar kennelijk vind jij dat normaal. Ja, dan kom je er inderdaad wel achter. Ik zeg: pak gewoon de documentatie erbij.

Een 4 ohm speaker aan een apparaat dat voor 8 ohm gedimensioneerd is, lijkt te werken, dus de conclusie dat het werkt kan je ook niet trekken. Het kan zelfs jaren goed gaan, maar als iemand een zwengel aan de volumeknop geeft heb je een probleem.

Maargoed, dit is meer een showtopic dus ik zal daar verder niet zo op ingaan.
Thanks voor de hulp anyway :-) Natuurlijk is het doel niet destructief te zijn. Komt goed, houd jullie op de hoogte. Wellicht kan ik de potmeter van de volume knop zo limiteren met een weerstand dat hij correct geschaald wordt voor de speakers die ik gebruik. Dan kan ook niemand hem perongeluk kapot maken als het al kwaad kan (oververhit). Nogmaals, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Wat kwam er uit de meting van je speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 14-09 10:19
Ik zoek "nieuwe" vintage speakers
Maar het is een jungle ! zoveel studio kwaliteit merken en modellen

Dus hoop dat iemand mij op weg kan helpen
Wensen :
8 Ohm
Goede weergave van hoog/mid/laag
enigszins compact hoef geen speakers van 20KG p/s

Word aangesloten op :
Kontakt KT-7
Klasse A SE Buizenversterker, 2X6watt +/-

Weet niet of het uitmaakt, maar ik luister voornamelijk underground hiphop
http://youtu.be/3OpHJUJIrpU Dit dus, voor mensen die ermee onbekend zijn luister het eens ! misschien waardeer je het

Iemand een idee ? wat een leuk setje speakers voor mij zal zijn ?
( Hou er wel wat rekening mee dat ik het op studenten budget moet doen )

[ Voor 23% gewijzigd door osmosis op 16-03-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
kingmace schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:17:
Wat kwam er uit de meting van je speakers?
6 ohm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 13-09 19:26
jterpstra schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 20:34:
Ik zoek "nieuwe" vintage speakers
Maar het is een jungle ! zoveel studio kwaliteit merken en modellen

Dus hoop dat iemand mij op weg kan helpen
Wensen :
8 Ohm
Goede weergave van hoog/mid/laag
enigszins compact hoef geen speakers van 20KG p/s
Ik weet niet of deze http://link.marktplaats.nl/539309196 al vintage zijn, maar het zijn mooie luidsprekers.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
Kunnen we al van vitage audioboxjes voor de pc spreken? Ja ik weet wel dat er al in '95 troep werd verkocht, maar is er wel ns iets wat wel kwali is, wat je in de kringloop tegenkomt, op dat gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Xfile schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:10:
[...]

Ik weet niet of deze http://link.marktplaats.nl/539309196 al vintage zijn, maar het zijn mooie luidsprekers.
Bedankt, zien er leuk uit. prijs is niet gek en reviews zijn veel lovend
Ja dit is ongeveer iets wat ik zoek, ook al is het niet zo vintage :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Vandaag van mijn schoonvader een 'koelkast' van een wereldontvanger gekregen. _O-

Ik zoek even een beeld erbij.

Afbeeldingslocatie: http://shortwaveradio.ch/radio-images/sony-icf-pro80.jpg

Plaatje is zowat op ware grootte. Plus een antenne van een meter. :+

[ Voor 39% gewijzigd door Ramzzz op 17-03-2012 18:44 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 12:03

Daniel36

vernieuwde formule

jterpstra schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 18:36:
[...]

Bedankt, zien er leuk uit. prijs is niet gek en reviews zijn veel lovend
Ja dit is ongeveer iets wat ik zoek, ook al is het niet zo vintage :P
Leuk ! Ik heb hier een stel Missions staan dat zo maar tien jaar ouder is, ongeveer 25 jaar oud denk ik
Missions 760 (i)
gekocht voor 50 tientjes door mijn broer en ik heb ze geleend.
Dezelfde (type dan) die hij kocht als zestien jarige en ze klinken erg lekker, wel met aanvulling van een subwoofer.
Gek genoeg misten we vroeger geen bas, maar nu hoor je gelijk wat je mist.
8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Daniel36 op 17-03-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Sjah schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 15:14:
Kunnen we al van vitage audioboxjes voor de pc spreken? Ja ik weet wel dat er al in '95 troep werd verkocht, maar is er wel ns iets wat wel kwali is, wat je in de kringloop tegenkomt, op dat gebied?
Bijna wel lijkt me, vooral de soundworks cambridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Hey mensen,

Ik heb vandaag een kapotte woofer uit mijn Pioneer HPM 40's gehaald. Erg jammer natuurlijk :(. Van het ene op het andere moment kwam er geen geluid meer uit de woofer. Ik heb hem toen uit de behuizing gehaald en zag dat een van de schoentjes waarmee de signaalkabel aan de woofer zat losgelaten had: het metaal was moe geworden.
Ik heb toen de signaalkabels weer goed vastgesoldeerd, maar er kwam nog steeds geen geluid uit de woofer. Daarna heb ik de woofers omgewisseld, maar de kapotte woofer gaf nog geen geluid. De goede deed het wel, ook in de speakerkast waar de kapotte eerst in zat.

Ik kan er dus vanuit gaan dat de woofer stuk is gegaan. Ik vrees dat de spoel is doorgebrand, en daar is vaak niet veel aan te doen. Zijn er nog dingen waar ik naar kan kijken?

Wel een beetje balen, die HPM 40's zijn echt topspeakers, ze gaan op ebay nog voor een behoorlijke prijs weg, en een woofer vervangen is dan ook een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
meet de kabel v/d woofer even door op kabelbreuken met 'n multimeter
voordat je de woofer afschrijft als defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Will do, maar dat zou dan wel de kleine 10cm kabel zijn die van het montageplaatje op het chassis van de woofer zit, naar de spoel zelf. Zou me erg verbazen als daar een breuk in zit. Maar we zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 19:46

Xanax959

relax...

Ramzzz schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 18:38:
Vandaag van mijn schoonvader een 'koelkast' van een wereldontvanger gekregen. _O-

[afbeelding]

Dat is een héle goede wereldontvanger! Nog steeds veel geld waard :)
Voor zo ver ik weet zijn de condensators een zwak punt bij dit model.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:21
citruspers schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:41:
Laatst voor 7,50 bij de kringloop een hele nette Dual CS 511 opgehaald:
Momenteel staat The Dark Side of the Moon op, en wat klinkt die heerlijk.
Elke keer als ik bij de kringloop langs ga kom ik alleen maar spul tegen wat eigenlijk naar de roteb moet. Een Dual CS511 voor 7,50 lijkt mij een hele goede koop. d:)b

En Floyd van vinyl, veel beter gaat het niet worden.
Hoewel Echoes na een blowtje toch ook wel diepe indruk heeft achtergelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik ben er ook erg tevreden mee, er zat zelfs nog een reservenaald/element bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Oh dat is een goede aankoop voor 7,50 :P
hoe duur zijn die naaldjes alleen al ? retail prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Ramzzz schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 18:38:

[afbeelding]

Dit soort Sony-spul is zo mooi en zo goed. _/-\o_

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
jterpstra schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 10:59:
Oh dat is een goede aankoop voor 7,50 :P
hoe duur zijn die naaldjes alleen al ? retail prijs ?
Geen idee, maar wel meer dan 7,50 denk ik.

Mooie wereldontvanger trouwens Ramzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Vandaag heb ik eens wat research gedaan naar de buizen van m'n Kontakt KT-7
Ik vond ze al extreem fijn klinken, en de naam Matsushita ? Zegt me niks

Na enig google werk kwam ik achter een leuke verrassing :P

"12AX7 vacuum tubes, made by Matsushita in Japan.
When Mullard U.K. was dissolved in the 1970's, their equipment was purchased by Matsushita, so these tubes were actually made on the original Mullard equipment. Mullard workers even set up the Matsushita factory and Matsushita tubes are highly regarded as the best tubes to ever come out of Asia. "

Kortom dit zijn directe klonen van Mullard ! en nogal rare en prijzig

Zelfde geldt voor in de eindversterking daar zitten 2 Mutsushita's EL84 ( ook directe mullard clone ! )

Blijkbaar zijn de buizen meer waard dan wat ik voor de versterker heb neergelegd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam gisteravond tijdens het opruimen van de zolder nog een mooie Sony TA-1630 versterker tegen.
Redelijk simpel apparaat maar hij werkt nog uitstekend. Heb hem even goed schoongemaakt en hij staat nu ff lekker te draaien.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/mhc95e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/15ejsht.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Mooi dingetje !
Leuke vondsten op de zolder :P

Helaas kom ik alleen maar crap tegen op m'n zolder =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

jterpstra schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:22:
Vandaag heb ik eens wat research gedaan naar de buizen van m'n Kontakt KT-7
Ik vond ze al extreem fijn klinken, en de naam Matsushita ? Zegt me niks

Na enig google werk kwam ik achter een leuke verrassing :P

When Mullard U.K. was dissolved in the 1970's, their equipment was purchased by Matsushita, so these tubes were actually made on the original Mullard equipment. Mullard workers even set up the Matsushita factory and Matsushita tubes are highly regarded as the best tubes to ever come out of Asia. "

Kortom dit zijn directe klonen van Mullard ! en nogal rare en prijzig

Zelfde geldt voor in de eindversterking daar zitten 2 Mutsushita's EL84 ( ook directe mullard clone ! )

Blijkbaar zijn de buizen meer waard dan wat ik voor de versterker heb neergelegd. :+
Matsushita zegt je niets? (National) Panasonic...

http://nl.wikipedia.org/w...ctric_Industrial_Co.,_Ltd.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Revision>> die moet nog best een leuke som kunnen opleveren, als zeg rond de 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjah schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:53:
Revision>> die moet nog best een leuke som kunnen opleveren, als zeg rond de 100?
Ik zou het eerlijk gezegt niet weten wat hij zou moeten opleveren. Waarschijnlijk zet ik hem wel op marktplaats heb er namelijk niet echt ruimte en een doel voor en weer terug zetten op de zolder vind ik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:34:
Kwam gisteravond tijdens het opruimen van de zolder nog een mooie Sony TA-1630 versterker tegen.
Redelijk simpel apparaat maar hij werkt nog uitstekend. Heb hem even goed schoongemaakt en hij staat nu ff lekker te draaien.

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuke versterkers, deze serie. Net een versie lichter dan wat ik nog thuis heb staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.stef.free.fr/hifi/images/sonyTA2650/SonyTA2650.16.JPG

Ben benieuwd of de bas op die ook zo lekker klinkt als op deze. Die vond ik er namelijk zelf uitspringen.

[ Voor 7% gewijzigd door brama op 22-03-2012 20:31 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brama schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:29:

Leuke versterkers, deze serie. Net een versie lichter dan wat ik nog thuis heb staan:

Ben benieuwd of de bas op die ook zo lekker klinkt als op deze. Die vond ik er namelijk zelf uitspringen.
De bas klinkt ook zeer lekker inderdaad en hij heeft voldoende power.
Die 2650 ziet er inderdaad ook zeer netjes en strak uit.

Bij mij missen helaas de houten zij panelen ik hoop deze nog ergens te kunnen vinden.
Ook is bij mij het monitor knopje (naast de volume knop) niet standaard en hoop ik een originele te kunnen vinden ergens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:48:
[...]

De bas klinkt ook zeer lekker inderdaad en hij heeft voldoende power.
Die 2650 ziet er inderdaad ook zeer netjes en strak uit.

Bij mij missen helaas de houten zij panelen ik hoop deze nog ergens te kunnen vinden.
Ook is bij mij het monitor knopje (naast de volume knop) niet standaard en hoop ik een originele te kunnen vinden ergens.
Op marktplaats komt er geregeld wat langs uit deze series. De knopjes kun je ook van de andere modellen halen (ta-2650, ta-3650, ta-4650). Die laatste (en een 5650?) is een VFET-versterker, en vind je haast uitsluitend nog defect (of extreem duur). Beetje gehyped als je het mij vraagt, maar die VFET is populair onder verzamelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Ja dat wist ik, maar doelde meer op hun buizen. Had er nog nooit van gehoord dat hun buizen hebben produceerd. Zelfde met Sagem iedereen denkt dan aan bout gsm's maar ze bouwen ook zeer leuk spul voor defensie oa

[ Voor 13% gewijzigd door osmosis op 23-03-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Zij hebben inderdaad hun buizen geproduceerd, maar bijvoorbeeld ook PL519's voor Philips, waar ze opzich vrij intensief mee samenwerkten. Daar stond dan onder het Philipsmerk ook Made in Japan op. Welke buistypes ze ook daadwerkelijk op Philipsapparatuur hebben geproduceerd, durf ik zo niet te zeggen. Ze hadden immers ook eigen machines en productielijnen. Mogelijk kan je op Philipsapparatuur geproduceerde buizen herkennen aan de 2-regelige code die dan ergens langs de onderkant moet staan. De 2e regel begint in dat geval waarschijnlijk met een N, net als bij door Matsushita voor Philips gefabriceerde buizen. Mocht die code erop staan dan vind ik dat wel interessant om te weten, vooral als de onderste regel niet met een N begint.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 23-03-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Zal eens even kijken, Hoort mullard ook onder de philips vlag dan ?

Erhm op de ECC83 / EL84's kan ik niet iets vinden wat duidt op een productie code
enigste wat me wel opvalt ze zijn allemaal gemarkeerd met een losstaande H in koeienletters

* op één v/d buisjes zit duidelijk iets gegraveerd op de onderkant 77 of LL

Enigste info die ik kon vinden over de buizen

[ Voor 38% gewijzigd door osmosis op 23-03-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Wel, die conclusie die ze daar (waar?) trekken is wat kort door de bocht, want die gaat ervan uit dat Matsushita eerder dan dat geen buizen maakte en dus alle Matsushitabuizen op afgedankte Philipsapparatuur gemaakt zijn. Ik ben er vrij zeker van dat Matsushita ook vóór die tijd al buizen maakte. Om te "bewijzen" dat zo'n buis op een Philipsontwerp gebaseerd was zou je moeten constateren dat het inwendige tot op de millimeter gelijk is. Zelfs de letters die het buistype of de productieplaats aanduiden zijn in dit speciale geval geen 100% sluitend bewijs (wel een sterke aanwijzing als ze erop staan, maar zegt weinig als ze er niet opstaan).

Inderdaad klopt het dat Mullard al heel lang van Philips was (de eerste samenwerkingen al in de jaren '20 of '30 van de vorige eeuw). Verder zijn ze niet "dissolved" in de jaren '70; het bleef Philips maar ze hebben de fabriek omgebouwd. Later zijn er onder andere beeldbuizen en onderdelen voor buizen gemaakt, zijn ze doorgestart na het faillisement van LG.Philips Displays en nog vrij recent is daar de E813CC ontworpen en in kleine serie gemaakt. Helaas loonde dat niet.

Wat de codes betreft: De Philipscoderingen (eerste tekens van de bovenste regel) voor een ECC83/12AX7 zijn I6, mC of f9 (low microphony) en voor een EL84 zijn dat kM of rX. Het klinkt niet alsof dat soort coderingen op jouw buizen staan. Op een foto zou zoiets opzich in geval van twijfel ook nog wel herkenbaar zijn. Er zijn wel buizenexperts die je dat nog veel beter kunnen vertellen of die aan bepaalde details ook nog wel wat over de herkomst kunnen zeggen. Kijk bijvoorbeeld eens op Joghi's Roehrenbude.

[ Voor 35% gewijzigd door mae-t.net op 23-03-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
Voor de geïnteresseerden: De speaker kabels zijn binnen, en de Beomaster staat heerlijk te spelen. Lijkt goed te gaan, ook het vermogen gemeten over de uitgangen ziet er goed uit. Dus: Beomaster 2000 (jaren 80 model) met 4ohm boxen is okay, natuurlijk weet ik niet of het in de toekomst goed blijft maar ziet het er wel naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:26

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:34:

[afbeelding]

[afbeelding]
Exact die heb ik ook, alleen is de monitorhendel hetzelfde als de twee eronder, bij jou lijkt die er anders uit te zien. Leuke versterker die het qua stereo beter doet dan mijn Denon surround receiver.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
mae-t.net schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:45:
Wel, die conclusie die ze daar (waar?) trekken is wat kort door de bocht, want die gaat ervan uit dat Matsushita eerder dan dat geen buizen maakte en dus alle Matsushitabuizen op afgedankte Philipsapparatuur gemaakt zijn. Ik ben er vrij zeker van dat Matsushita ook vóór die tijd al buizen maakte. Om te "bewijzen" dat zo'n buis op een Philipsontwerp gebaseerd was zou je moeten constateren dat het inwendige tot op de millimeter gelijk is. Zelfs de letters die het buistype of de productieplaats aanduiden zijn in dit speciale geval geen 100% sluitend bewijs (wel een sterke aanwijzing als ze erop staan, maar zegt weinig als ze er niet opstaan).

Inderdaad klopt het dat Mullard al heel lang van Philips was (de eerste samenwerkingen al in de jaren '20 of '30 van de vorige eeuw). Verder zijn ze niet "dissolved" in de jaren '70; het bleef Philips maar ze hebben de fabriek omgebouwd. Later zijn er onder andere beeldbuizen en onderdelen voor buizen gemaakt, zijn ze doorgestart na het faillisement van LG.Philips Displays en nog vrij recent is daar de E813CC ontworpen en in kleine serie gemaakt. Helaas loonde dat niet.

Wat de codes betreft: De Philipscoderingen (eerste tekens van de bovenste regel) voor een ECC83/12AX7 zijn I6, mC of f9 (low microphony) en voor een EL84 zijn dat kM of rX. Het klinkt niet alsof dat soort coderingen op jouw buizen staan. Op een foto zou zoiets opzich in geval van twijfel ook nog wel herkenbaar zijn. Er zijn wel buizenexperts die je dat nog veel beter kunnen vertellen of die aan bepaalde details ook nog wel wat over de herkomst kunnen zeggen. Kijk bijvoorbeeld eens op Joghi's Roehrenbude.
Ik kijk nog eens een keer goed ( zonlicht ^^ )
ECC83 staat : 8L.8L
EL84's staat : 9E.9E
Ik weet niet of dat codes zijn van productie, maar had ze gister over het hoofd gezien ( slechte belichting )
* enigste wat me opvalt fysiek op blote oog is dat ze allen een O-) getter hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik ben een ouwe lul van 40 en heb opeens zin om plaatsjes te draaien, RUN DMC, MARS, STEVE WINWOOD , DE BERENBOOT :D en na wat speuren op marktplaats wil ik toch liever ook van dat vintage spul in plaats van een platenspeler op usb of dat plastic spul wat je begin jaren 90 in je slaapkamer had staan.

nu lees ik veel over de kringloop winkel, en wil daar toch eens gaan kijken maandag bij mij in de buurt.

verder zag ik wel een leuk bijna compleet pioneer setje op marktplaats staan waar ik nu 61 euro op heb geboden.
ook had ik op een technics setje 30 euro geboden, maar twijfel er nog aan, vind dat silver toch wat aantrekkelijker wat ik hier allemaal ziet. en deze is zwart en ik meen ook van begin jaren 90

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/2325/dsc00203gr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/9623/dsc00204ow.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/8664/dsc00205ur.jpg

Het is dus de pioneer geworden :)
het gaat om de PL-200 platenspeler ( heeft wat roest stippen )
de TX-608 tuner
de SA-508 versterker
de ST-F600 cassette deck

deze 3 zien er nagenoeg nog hagelnieuw uit.
lag zelfs een kwast in het kastje want het oude vrouwtje ( helaas overleden) van wie deze is geweest volgens horens is er duidelijk heel erg zuinig mee geweest

speakers zijn CS-424, daar mis ik de voordoek van
en het kastje is ook orgineel van pioneer
schijnbaar werd dit als compleet set verkocht in 1979 / 1980

verder zit onderin nog ERRES cd speler, doet het wel maar klinkt zachtjes
maar de cd speler is het minst belangrijk

Ik moet wel een keer een nieuwe naald halen voor de pickup en tuner spray voor de knoppen eventueel

al met al 61 euro voor betaald op marktplaats + benzine

jammer dat ik vorig jaar al mijn cassettes heb weggegooid. maar dat waren denk ik vooral opnames van
" DE bond van doorstarters" en wat gabber muziek
dat was een radio uitzending elke donderdag om half 9 dat je een kwartier lang een mix hoorde van hedendaagse nummers
en dan zat ik met mijn cassettebandje klaar om op te nemen :D

[ Voor 49% gewijzigd door nnndoh op 25-03-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog een beetje een leek als het om vintage audio gaat, maar heb nu een aantal aankopen gedaan. Een paar goede en een paar mindere. Vandaar ook mijn vraag hier.
Ik kan een receiver overnemen voor een klein bedrag, maar ik kan geen enkele info vinden.
Het betreft een Wharfedale Glendale receiver. Een raar apparaat. Niet de standaard frontplaat.
Hij heeft din aansluitingen en is gemaakt in Japan. Heeft een mooie houten kast en een blauwe dial. En een glazen plaat en geborsteld stalen knopjes.
Verder weet ik niets.
Ik weet dat er 3 andere receivers ooit op de markt zijn geweest, maar daar lijkt deze bij lange na niet op. Ik kan dus ook geen enkele andere foto vinden :| :?

Iemand enig idee waar ik verder kan zoeken? Of heeft iemand misschien info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Is het geen gelicenseerde modificatie van een gangbaar audiomerk?

Een speakerfabrikant kan zijn naam erop hebben laten zetten in een beperkte oplage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:22:
Iemand enig idee waar ik verder kan zoeken? Of heeft iemand misschien info?
Wat foto's van jouw reciever zou iets kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem vanmiddag opgehaald en eens goed bekeken.
Het is een volledig sluitende houten kast. Volgens mij moeten er een paar schroefjes uit in de onderkant en dan kan de kast er vanaf. ( ik ben nog niet zo bekend met vintage spul, dus doe alles op het oog)
Krijg het niet voor elkaar om foto's te plaatsen zonder mailinfo attached

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 22:22 . Reden: foto's bevatten pers.info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fix je plaatjes even, je linkt nu vanaf je eigen gmail account :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
ik gebruik dit apparaat sinds kort.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qcrPR.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xNLmo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NhCm9.jpg

een philips FP-146 (weet niet eens of het echt vintage is maargoed)
simpel ding, op play drukken en hij gaat spelen je hoeft niet zelf de naald op de plaat te zetten :P
hij klinkt wel goed moet ik zeggen (als er een goeie plaat onderligt :P )
en hij was voor gratis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat hier in de kringloopwinkel een akai 2250 AM en cassettedeck in rack.
Wat mag ik daar voor geven ?
Is dit hoegenaamd iets waard ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
jterpstra schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 12:07:
[...]

Ik kijk nog eens een keer goed ( zonlicht ^^ )
ECC83 staat : 8L.8L
EL84's staat : 9E.9E
Ik weet niet of dat codes zijn van productie, maar had ze gister over het hoofd gezien ( slechte belichting )
* enigste wat me opvalt fysiek op blote oog is dat ze allen een O-) getter hebben
Dat klinkt niet als iets dat met Philips te maken heeft, dus wat dat betreft geen aanwijzing. Het lijken me datumcodes. Panasonic gebruikte daar op allerhande apparaten vaak een soortgelijk formaat voor. In dat geval zou het cijfer het laatste cijfer van het jaar zijn en de letter (A t/m L) de maand. Maar aangezien ik geen Matsushitakenner bij uitstek ben, kan ik dat niet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand enig idee waar ik meer info kan vinden over deze receiver?
Het is een Wharfedale Glendale receiver. Kan er alleen niets over vinden :-(

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TL7DTBTG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Alleen dat Wharfdale bij elke lijn luidsprekers (Denton, Triton, Linton en Glendale) een passende reciever leverde, deze Glendale schijnt de zwaarste in de lijn te zijn. Ze zijn made in Japan maar door wie heb ik ook niet kunnen uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, thanks voor de info kingmase.
Ik kan verder ook geen enkele data vinden, ook geen manual, en die leek mij juist wel handig.
Vooral omdat de receiver een volledig om sluitende houten kast heeft. Geen flauw idee of ik dit ding op zijn kant kan zetten om de kast te verwijderen.
Mag je dat doen met zo'n receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor. Wel even een doek eronder tegen krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Projectje voor morgen denk ik.
Meer foto's volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/marc.miller/TandbergTCD310mkII/IMG_2112resize.jpg

Tandberg TCD-310mkII.

Paar avondjes aan gesleuteld, gesmeerd, gepoetst en afgeregeld. Klinkt als een klok dat ding!

En hij ziet er nog gaaf uit ook :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik was laatst bij de kringwinkel, en daar staat nu een Wega Studio 3214 te koop.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/WEGA_Studio_3214_Hifi.jpg

Er is wel wat werk aan, maar de eigenaar wil er vanaf voor 65 Euro.
Kent iemand dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

idd,, het is een dual draaitafel die erin zit.
Maar ik denk niet dat ik het ga kopen, er lijkt nogal wat mis te kunnen gaan bij dit item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

DatraxZ schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:05:
idd,, het is een dual draaitafel die erin zit.
Maar ik denk niet dat ik het ga kopen, er lijkt nogal wat mis te kunnen gaan bij dit item.
Dat kan bij veel vintage apparatuur, dus daar zou ik mij niet door laten ontmoedigen. De Dualtafel is een hele behoorlijke. De overige onderdelen\technische ontwerpen komen voor zover ik weet bij SABA vandaan en dat is ook geen verkeerd spul. linkje.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Mijn ouders hebben daar van de 70s tot 90s een grote 'totaal-oplossing' van gehad, dus een draaitafel, casettedeck, radiotuner, versterker, eq, etc etc allemaal in 1 grote unit ter grootte van een kleine bureautafel gebouwd. Was destijds een compromis tussen mijn pa, die de audiofiel in huis was, en mijn ma die geen zin had in duizend componenten en kabels overal. Ik kan me niet zoveel meer herinneren over de audiokwaliteit van het ding, daar was ik te jong voor :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Mijn laaste aankoop, gekocht via MP voor €35,-.

Een Kenwood KA-6100 met KT-6500 tuner inclusief originele manuals. De versterker was mega stoffig maar werkt verder prima. Ik ga deze in ieder geval nog recappen en alle schakelaars en pots nog ultrasoon reinigen. De tuner gaat eruit want die gebruik ik toch niet.

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/7953/dscf4484g.jpg

Mijn vraag is nu welke van deze twee gaat blijven, de Nikko NA-690 of de Kenwood KA-6100. Dit op basis van de looks want qua specs verschillen ze niet heel veel van elkaar (de Kenwood is ietsjes zwaarder (2X50Watt tegen 2X45Watt)). Persoonlijk vind ik de Kenwood mooier maar ben benieuwd wat jullie vinden?

Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/8905/dscf4485.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door kingmace op 03-04-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Ik vind de Nikko qua interface ontwerp wat gebalanceerder ogen.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ik vind ze allebei mooi. De Kenny heeft mijn persoonlijke voorkeur vanwege mijn ervaring met een groter/ouder broertje, de ka-8100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Moeilijk, ene kant vind ik de Kenwood mooier, maar tegen heeft die de blink-factor. En Nikko, tja heeft ook wel wat. Blij dat ik niet hoef te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik neig ook naar de Kenwood. Kenwood bouwde destijds erg goede versterkers en je kun de toonregeling passeren. Misschien een tijde naar beide versterkers luisteren en diegene kiezen die je het best bevalt?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

kingmace schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:14:
Mijn vraag is nu welke van deze twee gaat blijven, de Nikko NA-690 of de Kenwood KA-6100. Dit op basis van de looks want qua specs verschillen ze niet heel veel van elkaar (de Kenwood is ietsjes zwaarder (2X50Watt tegen 2X45Watt)). Persoonlijk vind ik de Kenwood mooier maar ben benieuwd wat jullie vinden?
Over smaak valt niet te twisten, maar de Kenwood is technisch gezien een beter\mooier gebouwde versterker dan de Nikko. Niet dat de Nikko slecht is, maar technisch gezien is de Kenwood een mooier technisch ontwerp. Dat zegt trouwens ook niets over de uiteindelijke specificaties. Een Mercedes is ook beter gebouwd dan een Fiat maar de binnenruimte en prestaties kunnen best identiek zijn (bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:40:
[...]

Ziet er zeker gaaf uit, die Tandberg's waren toentertijd hebbedingen en aardig aan de prijs.
Heb je het loopwerk nog een beetje wow & flutterarm gekregen??
Rubber aandrukwieltjes niet verteerd??
Al het rubber is in prima staat, hij loopt ook heel goed verder maar bij pianotonen hoor je 'm een klein beetje jengelen. Ik geloof ook dat er een teflon ringetje mist in 1 van de toonassen, of een van de drukrollen is toch niet helemaal rond meer.

Overigens zat er veel vastgeklonterd vet in deze machine, was bijna een harsachtige substantie geworden en de koppenbrug zat muurvast tegen de baseplate geplakt. Is allemaal gangbaar gemaakt, schoongemaakt en gesmeerd :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

Ik heb een leuk Sansui setje op de kop getikt voor mijn zus en zwager. Eerst maar een poos testen. Een T7tuner en een A-7 versterker. Niet high end, maar het ding kan goed overweg met mijn grote wharfedale boxen. Er zit een grote uitklap poster met foto's van het assortiment uit die tijd bij. De tuner is heel grappig, door middel van de up en down knop bedien je een motortje dat de wijzer beweegt en dan wordt er automatisch op de eerstvolgende zender afgestemd. Werkt vrij goed.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/281zbf6.jpg

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Wega was een traditioneel Duits merk met een goede designer in dienst (z'n naam is me even ontschoten). In de jaren '60 en '70 hebben ze behalve geluidsapparatuur ook opvallende televisies gemaakt. Zo tegen 1980 heeft Sony de tent overgenomen en heeft dezelfde designer ook wat spullen van Sony ontworpen. Daarna heeft Sony de voormalige Wegafabriek nog een tijdje gebruikt om Sony-apparaten te maken, onder andere televisies. Zo ergens eind jaren '90 hebben ze de merknaam weer uit de kast gehaald en afgestoft als aanduiding voor volledig vlakke beeldbuizen.

Kennelijk maakten ze (net als bijvoorbeeld Grundig, Schneider en Graetz/SEL) zelf geen platenspelerdecks, zodat ze die in dit geval bij Dual inkochten.

[ Voor 11% gewijzigd door mae-t.net op 05-04-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Laatst online: 12-09 21:31
Xanax959 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 03:57:
Ik heb een leuk Sansui setje op de kop getikt voor mijn zus en zwager. Eerst maar een poos testen. Een T7tuner en een A-7 versterker. Niet high end, maar het ding kan goed overweg met mijn grote wharfedale boxen. Er zit een grote uitklap poster met foto's van het assortiment uit die tijd bij. De tuner is heel grappig, door middel van de up en down knop bedien je een motortje dat de wijzer beweegt en dan wordt er automatisch op de eerstvolgende zender afgestemd. Werkt vrij goed.

[afbeelding]
Ik gebruik die tuner bij mijn Marantz versterker uit 2009. Werkt echt heel grappig dat je naar de volgende zender gaat. Ik heb hem van het grof vuil. Ook maar eens kijken of ik zo'n A-7 versterker kan vinden.

Gave set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Vandaag nog weer een mazzeltje op MP :> Was er niet naar op zoek maar kwam hem gewoon tegen. Een Hitachi J2 micro setje met originele speakers en in volledig werkende toestand. Zelfs het deck werkt nog! Opgehaald bij een oudere vrouw waarbij het al jaren in de kast en nu in de weg stond. Kreeg er zelfs nog een setje Eltax Millenium Mini Speakers bij! En dit alles voor maar €20,-. _/-\o_

HA-J2 Amplifier
FT-J2 Tuner (en pre-amp)
D-J2 Casettedeck
HS-J2 Speakers

Afbeeldingslocatie: http://img3.imageshack.us/img3/7103/dscf4489e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/6906/dscf4491f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/9902/dscf4492.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/6420/dscf4493e.jpg

Leuk als vegelijk met mijn Blaupunkt Micronics micro setje.

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/653/dscf4472g.jpg

Ik moet zeggen dat ik die jaren 80 micro setjes toch wel erg leuk vind. Dit Hitachi versterkertje heeft echt een mega trafo en 2x6800 uF buffer elco's. Terwijl de Blaupunkt een ringkern trafo heeft met 2x4700 Buffer elc's.

[ Voor 6% gewijzigd door kingmace op 05-04-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

Mooi spul! Mooi om te zien dat ze destijds toch een dikke voeding erin hebben gedaan :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Voor de liefhebbers, bij de kringloop in Amersfoort staat/stond een NAD 613 casettedeck voor €10.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5270/5576817376_b33a3e8723_z.jpg

Ik heb er zelf een mooie platenspeler vandaan getoverd voor €10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zalige deck. Toch iets te ver vanuit Vlaanderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 14-08 21:46
Ook hier moet ik even posten. Heb voor niet al te veel geld een leuk setje de afgelopen maanden bij elkaar gekocht bestaande uit: Luxman R-2040 versterker, IMF Super Compact luidsprekers, Philips CD-650 cd speler, Thorens TD 166 MKII. Totaal 310 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag volgens mij ook een leuke deal gemaakt.

Een pioneer SA-5300 versterker + een erres 1312 platenspeler (hetzelfde als de philips ga312) voor 15 euro's!
De pioneer, klinkt in mijn oren beter dan mijn akai AM-2450, daarnaast oogt de pioneer ook wat mooier. Kan iemand me wat meer vertellen over de pioneer? Wat is zoiets eigenlijk waard?
Afbeeldingslocatie: http://bredend.com/images/pioneer-sa-5300.jpg

Daarnaast wordt de Akai AM-2450 nu niet gebruikt, iemand daar interesse in? Mag voor een klein prijsje weg.
(mankementen: volume knop kraakt wat, bij lagere volumes valt een kanaal weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:42:
Daarnaast wordt de Akai AM-2450 nu niet gebruikt, iemand daar interesse in? Mag voor een klein prijsje weg.
(mankementen: volume knop kraakt wat, bij lagere volumes valt een kanaal weg).
Wellicht eerst het relais van die AM2450 even schoonmaken, evenals de volumepotmeter, en dan nogeens vergelijken?

Die Akai versterkers uit deze serie waren bepaald niet verkeerd namelijk. Heb zelf net een AM-2400 voorzien van een nieuwe eindtrap en was best onder de indruk van die versterker! Er zit een modern geluid in, waarmee ik bedoel dat hij verschoond blijft van de wolligheid die veel vintage apparatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 12:05

Bestla

Kvinne

Mijn jukebox die als donor moet gaan dienen voor een replica AMI Continental 2
Rowe Ami R88 uit 1981 met 200 selecties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na lang heel lang meekijken in dit topic dan ook maar eens de stap gemaakt mijn eigen set op foto vast te leggen.

Alvast mijn excuses voor de crappy pics kom er nu achter dat een nieuwe camera geen overbodige luxe is :X

Afbeeldingslocatie: http://i875.photobucket.com/albums/ab320/hellmar/HPIM1858.jpg

Basf Setje:
D-6600HIFI tuner.
D-6610HIFI voorversterker
D-6630HIFI eindversterker

deze set hangt aan een setje B&W 305

Afbeeldingslocatie: http://i875.photobucket.com/albums/ab320/hellmar/HPIM1863.jpg

De rest van de apparatuur (het meeste iets minder vintage)

Rotel RA-985BX
Harman kardon dvd 25
Bose 901 serie 4
vreselijk goedkope Philips platenspeler

Als iemand info heeft over de Basf set Graag want ik kan er eigenlijk niks over vinder via het www.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@doerack: ziet eruit als een zware jongen, is die dat ook?

Hmmm... moet ook maar eens bij de kringloop gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a6racer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
@nnndoh, Het blijkt dat de "bond van doorstarters" niet dood is.
Als je nog oude mixen zoekt, dan kan je ze op http://www.mixenonline.nl downloaden, opnemen op cassette en de oude tijden herleven weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:50:
na lang heel lang meekijken in dit topic dan ook maar eens de stap gemaakt mijn eigen set op foto vast te leggen.

Alvast mijn excuses voor de crappy pics kom er nu achter dat een nieuwe camera geen overbodige luxe is :X

[afbeelding]

Basf Setje:
D-6600HIFI tuner.

deze set hangt aan een setje B&W 305

[afbeelding]

De rest van de apparatuur (het meeste iets minder vintage)

Rotel RA-985BX
Harman kardon dvd 25
Bose 901 serie 4
vreselijk goedkope Philips platenspeler

Als iemand info heeft over de Basf set Graag want ik kan er eigenlijk niks over vinder via het www.
Leuk, die zie je niet vaak, setjes van BASF. BASF was vroeger op audiogebied voornamelijk actief als producent van tape (reel en cassette). Volgens mij waren hun audioproducten een rebadge van een andere producent. Welke weet ik echter niet meer.
a6racer schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:27:
@nnndoh, Het blijkt dat de "bond van doorstarters" niet dood is.
Als je nog oude mixen zoekt, dan kan je ze op http://www.mixenonline.nl downloaden, opnemen op cassette en de oude tijden herleven weer!
Helaas stonden de meeste mixen op de servers van Mega-Upload...

[ Voor 14% gewijzigd door Killer op 09-04-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:50:

Basf Setje:
D-6600HIFI tuner.

Afbeeldingslocatie: http://wegavision.pytalhost.com/basfMini/basfMini01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wegavision.pytalhost.com/basfMini/basfMini02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wegavision.pytalhost.com/basfMini/basfMini03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wegavision.pytalhost.com/basfMini/basfMini04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wegavision.pytalhost.com/basfMini/basfMini05.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x10 Watt RMS 8 Ohm
Ik heb hem ook, paar goede boxen eraan en hij klinkt best leuk.
En die lekkere oude 2x10 echte Watts zijn genoeg om de buren overlast te bezorgen.
Eigenlijk beleef ik aan zoiets meer fun dan aan een vette bak van bijvoorbeeld 2x100 Watt.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:42:
Vandaag volgens mij ook een leuke deal gemaakt.

Een pioneer SA-5300 versterker + een erres 1312 platenspeler (hetzelfde als de philips ga312) voor 15 euro's!
De pioneer, klinkt in mijn oren beter dan mijn akai AM-2450, daarnaast oogt de pioneer ook wat mooier. Kan iemand me wat meer vertellen over de pioneer? Wat is zoiets eigenlijk waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hellmar1:

Ha, dat BASF-setje komt me bekend voor! Je vermoeden van een rebadge klopt helemaal. Het ontwerp stamt uit de stal van Sony en voor zover ik weet, op de markt gebracht door de dochtermerken Aiwa (22 series) en Wega (Minimodul). Dat de componenten ook onder de naam van BASF zijn verkocht, is nieuw voor me. De sets stammen uit het eind van de jaren '70, begin jaren '80. De set van Wega was 'modern' zwart, terwijl de set van Aiwa zilverkleurig was. De BASF dus ook. Wel lijken de uitvoeringen van de verschillende componenten wel per merk te verschillen, vergelijk de voorversterkers van Wega, Aiwa en BASF maar eens met elkaar. Geen idee waarom 'moeder' Sony het nodig vond om de specificaties per merk te doen verschillen.

De set in de uitvoering van Wega vind je hier.
Ik heb zelf een dergelijk setje van Wega. De kwaliteit is niet slecht, mijn exemplaar klinkt niet zo wollig als veel andere vintage apparatuur uit die tijd. De tuner is ook niet onaardig, al is de uitvoering spartaans, zonder voorkeuzezenders.

Wel is mijn 'oude dame' inmiddels behoorlijk op leeftijd. Mijn voorversterker kraakt zachtjes en enkele knopjes zorgen voor een aanmerkelijk luider geluid (nee, niet alleen de -20dB/0dB knop...). Het cassettedeck is zo goed als definitief overleden, de motoren lijken te zijn heengegaan (of alleen de snaartjes). Ik heb de set vorig jaar laten nakijken bij Radio Fortuin in Den Haag, maar ben niet erg tevreden over het resultaat (scheef gemonteerde potmeters, aardebrommen). De 'emotionele waarde' van de set zorgt er echter voor dat ik de Minimoduls niet weg doe. Misschien kannibaliseer ik nog wel een keer een soortgelijke set, ik zie wel.

Ben benieuwd hoeveel van deze setjes er nog in omloop zijn. Volgens mij is het inmiddels een ernstig bedreigde apparaatsoort. :)

Hoe doet jouw BASF-exemplaar het? Werkt alles nog kraak- en rammelvrij?

Groeten, Geoffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:29:

Hoe doet jouw BASF-exemplaar het? Werkt alles nog kraak- en rammelvrij?

Groeten, Geoffrey
Bedankt voor de info iedereen .
Mijn setje doet het voor zijn leeftijd nog verrassend goed er zit wel een heel licht ruisje op de achtergrond en als ik een platenspeler op de phono ingang aansluit dan hoor ik eigenlijk alleen maar gekraak.
Ik zal de set dus nog na laten kijken.

Voor zover ik weet zijn er van deze setjes maar weinig meer in omloop, ikzelf ben bijna 2 jaar rustig opzoek geweest naar deze set en 2 weken terug gevonden op mp.

Als het even kan wil ik de set helemaal compleet hebben maar dat gaat nog wel een paar jaar duren denk ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Je ziet de micro setjes echt nog wel voorbij komen op MP (vooral de BASF en Aiwa). Maar er wordt wel steeds meer voor gevraagd. Ik heb, vorig jaar, mijn Blaupukt Micronics setje gekocht voor €15,-. Ik heb toevallig vandaag een nieuwe snaar in het deckje gezet. Het hele setje werkt feiloos zonder enig mankement. Het Hitachi J2 micro setje heb ik vorige week gevonden voor €20,-. Ook bij deze heb ik nog geen mankement kunnen ontdekken. De aanbieders weten vaak alleen niet wat ze in handen hebben en komen onder de meest bizare benaming op MP te staan. Kwestie van goed zoeken (en veel tijd in het zoeken steken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik denk ik verkeerd gezocht naar het basf setje maar zoals gezegd ben ik er heel rustig naar op zoek geweest. Ik heb trouwens 100 euro betaald voor de basf set wat eigenlijk veels te veel is maar ik moest en zou het setje hebben. Ook was ik specifiek opzoek naar deze serie waar ik wel het bestaan van af wist maar meer ook niet wat het zoeken dus ook niet makkelijker maakt. Nu maar eens rustig alles afzoeken om de set compleet te maken. Heb de speakers al gespot op ebay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Een vraag, ik weet niet of dit een verbeelding is van me. Of dat onderstaande echt effect kan hebben op diepte / helderheid

Enige tijd geleden had ik een kontakt KT-7 gekocht, buizenversterkertje Klasse A
Zo doende heb ik af en toe een zondag avond eraan gewerkt
sinds een paar weken is het weer in werkende staat
klonk al zeer aangenaam. positief verrast !

Vandaag heb ik maar eens de stroomkabel vervangen, zat een twee polige op en die kabel had wel betere tijden gehad. verf resten / scheuren / afgeraffeld

Ik heb vervangen door een 3 polige kabel en geaarde stekker.
Tevens steraarde punt gemaakt aan het chassis
Zet de versterker aan en heb het idee dat de bass een stuk dieper is geworden ? zou dat kunnen
Ook heb ik het idee dat het "krachtiger" aanvoelt ? mid/hoog

[ Voor 3% gewijzigd door osmosis op 10-04-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

Mwah. Persoonlijk heb ik meer het idee dat het het "ik heb een luxe kabel aangesloten dus zou ik het verschil moeten merken" effect is.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja dat zou kunnen, ik geloof dat het oor het gevoeligste zintuig is.
Pagina: 1 ... 34 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6