2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Klopt, en deze staat te koop want ik ga m’n boeltje verdelen over 2 ruimtes en deze is dan overbodig want te groot.
Massief beukenhout. Zoek op Marktplaats maar op ‘flexi rack’ dan zal je hem vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Morales79 op 08-09-2025 15:25 ]
Wat heb je er precies aan gedaan? De dac geupgrade?
Het is inderdaad een CXN, maar versie 1. Ik heb de voeding van nieuwe condensatoren voorzien en de koppelcondensatoren vervangen voor Nichicon Muse ES en de bypass condensatoren voor Vishay MKP’s. In de voeding zijn helaas lage kwaliteit elco’s gebruikt, wat overigens gezien de kostprijs volkomen begrijpelijk is. Aangezien hij hier ook nog veel draaiuren maakt heb ik deze dus vervangen voor hoge kwaliteit Nichicon en Panasonic elco’s. Daarnaast de bitumen om de kast te dempen.Morales79 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:34:
@Duclaasie welke streamer is dat? CXN V2?
Wat heb je er precies aan gedaan? De dac geupgrade?
Zorg je met die bitumen dan niet voor warmte die niet weg kan of zit er een fan in de kast, die dan gewoon harder gaat draaien? Warmte en electronica zijn nu ook niet direct vriendjes te noemen.Duclaasie schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:36:
En die streamers kun je op nog hoger niveau krijgen als je durft te solderen. Dempen van de kast met Bitumen is ook de moeite waard.
[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2025 16:20 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat vroeg ik me ook af ja. Aan pure electronica valt weinig te dempen, of je moet iets van een trafo hebben die so resoneert dat de printplaat er van stuk gaat. Maar dan zit je volgens mij eerder aan een middenspanningsstation van Tennet dan aan een streamer te denkenBlueTooth76 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:19:
Ik heb wel eens bitumen in een DVD-speler geplakt om hem wat stiller te krijgen (loopwerk resoneerde een beetje bij sommige schijven) maar in een solid state streamer is het nut me niet helemaal duidelijk.
EIther way: Streamers bestaan al even, maar zeker niet vintage imho. En demping is voor platenspelers of andere analoge zaken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Deze opmerking slaat nergens op.pman63 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:16:
[...]
Warmte en electronica zijn nu ook niet direct vriendjes te noemen.
Zolang je binnen de gespecificeerde parameters van diverse componenten blijft, kan iets jaren lang mee.
De zwakste schakel zijn meestal de elco's.
Zolang je niet richting de 80 graden komt, gaan die ook jaren mee.
Ooit kocht ik eeen P55 op MP voor weinig, had een racap nodig en een ALPS potmeter, ook voorzien van stevigere aansluitterminals en nieuwe cinch aansluitingen, dat ding maakte echt muziek.
Ik ging toen op onderzoek uit naar de fabrikant en hoe hun lijn aan apparatuur eruit zag, diepgravend kwam ik tot bovenstaande conclusie wat bevestigd werd door mijn oud werkgever die al heel lang in de audio meeliep.

[ Voor 29% gewijzigd door Malle-piet op 08-09-2025 18:07 ]
Een chique apparaat kopen en vervolgens gaan solderen, zou m.i. niet nodig hoeven zijn. De marketing zegt altijd dat het een fantastisch apparaat is, maar als je van de duurdere terug redeneert dan zouden ze dus ook van alles aan klank en kwaliteit missen.Duclaasie schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:58:
[...]
Want alle DAC’s klinken hetzelfde? Of slijten elco’s niet in een SMPS?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Veel DAC's gebruiken dezelfde chip dus ja dan zou het ontwerp van de DAC an sich het verschil moeten brengen.Duclaasie schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:58:
[...]
Want alle DAC’s klinken hetzelfde? Of slijten elco’s niet in een SMPS?
Dit is een 10 jaar oude streamer uit de instap klasse, om dat nou chique te noemen. En nee, het hoeft niet, maar het kán wel. Waarom zou je wachten tot iets stuk gaat? Daarnaast waren de gebruikte elco’s van bedenkelijk kwaliteit, dus dan kán het verstandig zijn om preventief te handelen. Daarnaast is modificeren voor mij deel van de hobby, jammer dat dat weer een bak negativiteit oproept.Jorgen schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:07:
[...]
Een chique apparaat kopen en vervolgens gaan solderen, zou m.i. niet nodig hoeven zijn. De marketing zegt altijd dat het een fantastisch apparaat is, maar als je van de duurdere terug redeneert dan zouden ze dus ook van alles aan klank en kwaliteit missen.
Dus jij gaat er vanuit dat fabrikanten nooit de grens van het betamelijke opzoeken voor een beetje extra marge? Hoeveel consumenten elektronica geeft niet binnen 10-15 jaar, of vaak nog eerder, de geest.B_FORCE schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:40:
[...]
Deze opmerking slaat nergens op.
Zolang je binnen de gespecificeerde parameters van diverse componenten blijft, kan iets jaren lang mee.
De zwakste schakel zijn meestal de elco's.
Zolang je niet richting de 80 graden komt, gaan die ook jaren mee.
Microfonie misschien…The Eagle schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:39:
[...]
Dat vroeg ik me ook af ja. Aan pure electronica valt weinig te dempen, of je moet iets van een trafo hebben die so resoneert dat de printplaat er van stuk gaat. Maar dan zit je volgens mij eerder aan een middenspanningsstation van Tennet dan aan een streamer te denken
EIther way: Streamers bestaan al even, maar zeker niet vintage imho. En demping is voor platenspelers of andere analoge zaken.
Uiteindelijk is er ook maar zoveel wat je kan doen en is verandering niet altijd een verbetering, het kan ook té scherp of té vlak worden.
Audio-opnamen zijn meestal ook gekleurd door de studioruimte, de opstelling van microfoons, de vaardigheden van de geluidsman, gebruikte media, het afmixen en ook je eigen afspeelruimte en samenstelling van componenten geeft weer kleur. En zelfs ieder paar oren is verschillend (buig je oorschelpen maar eens terwijl je naar muziek luistert).
Bij oudere apparatuur loont het upgraden (of repareren) vaak sneller omdat onderdelen als elco's niet meer binnen de specs zijn, transistoren wat zijn gaan "ruisen" of vervuilde schakelaars / relais een te hoge overgangsweerstand vormen.
[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-09-2025 20:03 ]
Wat een uit de lucht gegrepen conclusie.Duclaasie schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:25:
[...]
Dus jij gaat er vanuit dat fabrikanten nooit de grens van het betamelijke opzoeken voor een beetje extra marge? Hoeveel consumenten elektronica geeft niet binnen 10-15 jaar, of vaak nog eerder, de geest.
Nee dat denk ik niet.
Sterker nog, ik ontwikkel inmiddels al 22 jaar elektronica waarvan 18 jaar professioneel (waarvan het merendeel zelfs audio)
Het ging puur om het statement dat warmte en elektronica geen vrienden zijn.
Dat statement klopt gewoon niet.
Dat fabrikanten daar helaas misbruik van maken is een compleet ander verhaal.
Modifieren an sich vind ik niks mis mee, maar de manier waarop duurdere merken zich in de markt zetten en er dingen te verbeteren zijn, vind ik persoonlijk nogal opmerkelijk. Als jij graag daaraan sleutelt heb ik daar vanzelfsprekend geen enkel probleem mee.Duclaasie schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:22:
[...]
Dit is een 10 jaar oude streamer uit de instap klasse, om dat nou chique te noemen. En nee, het hoeft niet, maar het kán wel. Waarom zou je wachten tot iets stuk gaat? Daarnaast waren de gebruikte elco’s van bedenkelijk kwaliteit, dus dan kán het verstandig zijn om preventief te handelen. Daarnaast is modificeren voor mij deel van de hobby, jammer dat dat weer een bak negativiteit oproept.
Dit verhaal klopt, maar wees voorzichtig met conclusies. Cambridge is idd meerdere keren verkocht geweest in de jaren 80. Maar het wel altijd in Britse handen gebleven (ook al wordt er geproduceerd in China).Malle-piet schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:54:
Cambridge is alleen naam, het eerste Cambridge welke bekend werd met de P55 versterker is leeg als naam verkocht net als Akai ook alleen de naam verkocht. De huidige Cambridge heeft niets met het oude van doen, de mooie klank die de P55 weergaf was typisch Engels vergelijkbaar met de oude Leak, dat is met de huidige productie niet meer ergens in terug te horen. De P55 werd op de zogenaamde keukentafel ontworpen en gemaakt, soms vindt je er nog een op marktplaats.
Ooit kocht ik eeen P55 op MP voor weinig, had een racap nodig en een ALPS potmeter, ook voorzien van stevigere aansluitterminals en nieuwe cinch aansluitingen, dat ding maakte echt muziek.
Ik ging toen op onderzoek uit naar de fabrikant en hoe hun lijn aan apparatuur eruit zag, diepgravend kwam ik tot bovenstaande conclusie wat bevestigd werd door mijn oud werkgever die al heel lang in de audio meeliep.[Afbeelding]
De huidige eigenaar (sinds 1994) is in ieder geval zeker geen snelle jongen die makkelijk geld wil verdienen door te parasiteren op een naam uit het verleden. En ja, de producten van Cambridge vandaag de dag klinken geweldig voor het geld wat je ervoor betaalt. Bovendien zijn de mensen die er werken enorm betrokken, kundig en gepassioneerd. Het romantiseren van vroegah mag best hoor, zeker in dit topic, maar vertel me dan welke streamer uit de 70’s ik moet nemen om de échte Cambridge sound te ervaren.
Waarom worden bijvoorbeeld pc's en hardware in rekencentra dan extra gekoeld? Als dat niet nodig zou zijn dan kan die koeling toch gewoon uitgezet worden? Dus alleen door het feit dat je iets al 18 jaar doet is genoeg reden voor ons om aan te nemen dat het zo is, is voor mij te kort door de bocht.B_FORCE schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:08:
[...]
Wat een uit de lucht gegrepen conclusie.![]()
![]()
![]()
Nee dat denk ik niet.
Sterker nog, ik ontwikkel inmiddels al 22 jaar elektronica waarvan 18 jaar professioneel (waarvan het merendeel zelfs audio)
Voor PC en hardware heb je dat ook niet nodig, enkel voor overclocken en evt headroom creëren.pman63 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:55:
[...]
Waarom worden bijvoorbeeld pc's en hardware in rekencentra dan extra gekoeld? Als dat niet nodig zou zijn dan kan die koeling toch gewoon uitgezet worden? Dus alleen door het feit dat je iets al 18 jaar doet is genoeg reden voor ons om aan te nemen dat het zo is, is voor mij te kort door de bocht.
Misschien eventueel om de PC (fans ed) stiller te krijgen.
SSD's zijn hier een beetje de uitzondering in, maar ook maar tot/vanaf een bepaalde temperatuur.
De enige argumentatie die je nog zou kunnen maken, is heatcyclen van bv PCB traces.
Dat is echter wel een beetje spijkers op laagwater zoeken zolang het ontwerp gewoon goed gedaan is.
Mag ik vragen of jij ook hardware, electronica ontwerpt of andere ervaring hebt?
Want herhalen wat heel veel andere mensen zonder gedegen ervaring en kennis zeggen, is nog veel korter door de bocht.
Maar goed, je staat vrij om de bakker op de hoek beter te geloven.
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 08-09-2025 20:11 ]
Wat zou een apparaat uit de jaren 70 überhaupt kunnen streamen?Morales79 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:52:
[...]
Dit verhaal klopt, maar wees voorzichtig met conclusies. Cambridge is idd meerdere keren verkocht geweest in de jaren 80. Maar het wel altijd in Britse handen gebleven (ook al wordt er geproduceerd in China).
De huidige eigenaar (sinds 1994) is in ieder geval zeker geen snelle jongen die makkelijk geld wil verdienen door te parasiteren op een naam uit het verleden. En ja, de producten van Cambridge vandaag de dag klinken geweldig voor het geld wat je ervoor betaalt. Bovendien zijn de mensen die er werken enorm betrokken, kundig en gepassioneerd. Het romantiseren van vroegah mag best hoor, zeker in dit topic, maar vertel me dan welke streamer uit de 70’s ik moet nemen om de échte Cambridge sound te ervaren.
Magnetische tape, als er weer eens eentje werd opgevretenJorgen schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:10:
[...]
Wat zou een apparaat uit de jaren 70 überhaupt kunnen streamen?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Of toch maar AM en FM.The Eagle schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:11:
[...]
Magnetische tape, als er weer eens eentje werd opgevreten
Microfonie moest ik even opzoeken maar wat vroeger ooit een issue bij buizen. Moderne condensatoren hebben er absoluut geen last van, en das meetbaar aan te tonen, zie bijvoorbeeld https://www.high-endforum...ndensators-en-microfonie/
Kortom: dempen is leuk als je analoge, mechanische onderdelen hebt of evt bij buizen. En uiteraard luidsprekers. Maar verder totaal niet. Je sjouwt je er alleen wel een breuk aan
Totaal geen ervaring met streamen, good old CD en LP gebruikenMorales79 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:52:
[...]
Dit verhaal klopt, maar wees voorzichtig met conclusies. Cambridge is idd meerdere keren verkocht geweest in de jaren 80. Maar het wel altijd in Britse handen gebleven (ook al wordt er geproduceerd in China).
Bedankt om m’n retorische vraag te beantwoordenJorgen schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:10:
[...]
Wat zou een apparaat uit de jaren 70 überhaupt kunnen streamen?
Fijn dat ik je kon helpen.Morales79 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:37:
[...]
Bedankt om m’n hypothetische vraag te beantwoorden
Maar ik ontken ook nergens dat warmte de levensduur ernstig kan bekorten. In tegendeel, bij het zoeken naar vervangende componenten is dat juist een van de criteria die van belang is. Daarnaast is de werkspanning ook van belang, en ook daar wordt nog wel eens de grens opgezocht wat de levensduur niet ten goede komt.B_FORCE schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:08:
[...]
Wat een uit de lucht gegrepen conclusie.![]()
![]()
![]()
Nee dat denk ik niet.
dat mag wel vriendelijkerThe Eagle schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:14:
[...]
Microfonie moest ik even opzoeken maar wat vroeger ooit een issue bij buizen. Moderne condensatoren hebben er absoluut geen last van, en das meetbaar aan te tonen, zie bijvoorbeeld https://www.high-endforum...ndensators-en-microfonie/
Kortom: dempen is leuk als je analoge, mechanische onderdelen hebt of evt bij buizen. En uiteraard luidsprekers. Maar verder totaal niet. Je sjouwt je er alleen wel een breuk aan
[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 08-09-2025 21:48 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Jorgen op 09-09-2025 00:17 ]
Bij dezen nogmaals: stop met meta en richt je alleen op wat jij vindtJorgen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 00:20:
[mbr]Graag stoppen met elkaar de maat nemen en accepteren dat iedereen een eigen invulling van de hobby en mening heeft. Geen meta-discussies over wat je denkt dat de ander denkt, maar gewoon on-topic praten over vintage audio.[/mbr]
*knip in de handleidingen staat niet voor niets dat je voor voldoende ruimte moet zorgen zodat de warmte weg kan. Fabrikanten hebben ok niet voor niets steeds grotere koelvinnen rondom de trafo aangebracht.
[ Voor 14% gewijzigd door Jorgen op 09-09-2025 10:34 ]
Psst: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Was het loopwerk van de CD -speler toevallig defect? De CXC was wat dat betreft een behoorlijk berucht ding.Marcel Br schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:59:
Mijn Cambridge apparaten waren de slechtste apparatuur die ik heb gehad. De cd-speler deed het niet meer met weinig gebruik en de versterker (840V2) had een storing waardoor die naar maximaal volume ging (als het nou nog naar mute geweest was...)
Je kiest ook wel een hele mooie uit. Voor een leuke nog goed werkende all-in-one Linn ben je tweedehands nog geen 1000 kwijt, voor dat geld haal je toch een up-to-date streamer/versterker in huis. Voorbeeldje https://www.marktplaats.n...er-versterker-tuner-blackDuclaasie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:46:
Iets!? duurder? Voor dat geld zet ik een complete set neer die het vermoedelijk best leuk doet.
Dat was de eerste echte streamer die ik tegenkwamAchiel007 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:44:
[...]
Je kiest ook wel een hele mooie uit. Voor een leuke nog goed werkende all-in-one Linn ben je tweedehands nog geen 1000 kwijt, voor dat geld haal je toch een up-to-date streamer/versterker in huis. Voorbeeldje https://www.marktplaats.n...er-versterker-tuner-black
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-09-2025 20:34 ]
Aan de andere kant, “vroeger” dacht men ook dat CD’s beperkt houdbaar zouden zijn.BlueTooth76 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:33:
Ben wel benieuwd of we echt ooit "vintage" streamers gaan zien. Als ze niets meer ondersteunen qua protocollen dan kan je er niet veel mee. Eventueel nog verzwaren met bitumen en dan heb je een mooie presse-papier.
Weet ik niet eigenlijk, hoe dat zit.Duclaasie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:45:
[...]
Aan de andere kant, “vroeger” dacht men ook dat CD’s beperkt houdbaar zouden zijn.
Maar die worden nog wel ondersteund.
Kijk je naar je oude satellietontvanger uit de 90's dan kan die zo naar de milieu straat.
Dat klopt, maar een cd-speler van toen speelt ook een cd van nu en vice versa en cd's worden nog steeds gemaakt. Een streamer van toen speelt steeds minder van nu omdat apps en protocollen veranderen.Duclaasie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:45:
[...]
Aan de andere kant, “vroeger” dacht men ook dat CD’s beperkt houdbaar zouden zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door Jorgen op 09-09-2025 21:01 ]
Houdt men een cd in het monochrome licht van bijvoorbeeld autosnelwegverlichting, dan zijn op de cd geen spectrale kleuren te zien, maar wel een stelsel bestaande uit lichte en donkere dunne banden, gerangschikt in een zebra-motief.
Niet bij je oor houden dan, voor je het weet heb je een boete te pakken
Had m'n leesbril niet mee, anders had ik er wel meer gescoord
Blijft toch m'n favoriete kringloopwinkel in de regio.
Ook nog even bij Lichtpuntloods in Kollumerzwaag geweest, die is in verhouding wat duurder met apparatuur maar wat er staat is wel vrijwel allemaal getest. Iedereen heeft daar z'n eigen "winkeltje".
Er stond o.a. nog een DUAL cassettedeck en een bakbeest van een Betamax videorecorder (met defect). Die laatste mocht ik meenemen voor €5 maar denk dat dat beter naar een liefhebber kan.
Is een Squeezebox inmiddels niet al een beetje een 'vintage' streamer...?BlueTooth76 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:33:
Ben wel benieuwd of we echt ooit "vintage" streamers gaan zien.
Punctuality is the politeness of kings
Ik vind van wel en dankzij de, inmiddels, open broncode software werkt alles nog perfect, inclusief hoge resolutiebestanden, spotify en andere plugins enz. Dit ecosysteem was, hoewel in het begin zeker niet perfect, zijn tijd ver vooruit.dreamscape schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:47:
[...]
Is een Squeezebox inmiddels niet al een beetje een 'vintage' streamer...?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
De eerste versie Slimp3 is uit 2001. Ik weet niet wat voor ouderdom aan ‘vintage’ hangt. Maar toen ik rond die tijd met een HP handheld op een feestje mijn Squeezebox kon besturen maakte ik ernstig de blits.dreamscape schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:47:
[...]
Is een Squeezebox inmiddels niet al een beetje een 'vintage' streamer...?
Ook rond die tijd, zal zo 2004 zijn geweest, gebruikte ik een Airport Express om vanaf mijn iMac bolletje naartoe te streamen via wifi. Die AE had een optische uitgang dus zo hop de DAC in.
Zeker. 1999 Pentium 1 in HTPC behuizing met winamp en een geluidskaart kan .pls streams verwerken, en de meeste webradio ondersteunen dat nog steeds.BlueTooth76 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:33:
Ben wel benieuwd of we echt ooit "vintage" streamers gaan zien. Als ze niets meer ondersteunen qua protocollen dan kan je er niet veel mee. Eventueel nog verzwaren met bitumen en dan heb je een mooie presse-papier.
Ik heb altijd een voorliefde voor Sharp gehad aangezien ik mijn puberjaren met een Sharp GF 7500 gelopen heb. Model Ghettoblaster
Dat ding heeft mij overleeft bijna, dus een goede kwaliteit.
Deze zag er een beetje shabby uit. Nicotine aanslag, cassette wilde niet in play en als ie in play ging jengelde hij als een gek.
Niet om aan te horen. Met, natuurlijk, ook de krakekende potmeters en schakelaars.
Leuke van deze Sharps is dat je de hele voorkant eraf haalt met 5 schroeven (en de knoppen eraf trekken)
:strip_exif()/f/image/WdW0bBTCPCHX4TVLSQJ3moFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Loopwerk was een klassiek geval van vet wat hard geworden was in een soort lijm.
Dat betekende heel het mechaniek uit elkaar
Voor wie van 3D puzzels houd:
/f/image/1Kg1LLXeR32hAf45nRsdi6g0.png?f=fotoalbum_large)
Er bleek een ronde snaar gemonteerd te zijn terwijl er een vierkante in moest.
1 veer was lam en natuurlijk heel veel vet moeten schoonmaken en opnieuw voorzien van vet
2 schakelaartjes reinigen
:strip_exif()/f/image/Yr8AKJhGrzNQldSkV082gRt9.jpg?f=fotoalbum_large)
Koppen moeten polijsten, want het vuil kwam er niet af met IPA.
Gelukkig was de capstanroller nog goed.
Snaartje naar de teller ook maar meteen mee vervangen.
Potmeters schoongemaakt. En schaalverlichting bijgebouwd.
De behuizing schoonmaken was ook nog wel een dingetje. Bruine drap kwam ervan af.
Gelukkig al lang geleden want je rook het niet meer.
Nu alleen nog wachten op een nieuwe antenne (bij Ali besteld)
Maar al met al een hele leuke boombox eronder vandaan gekomen met ECHT een goed geluid erin.
Zitten ook echt 2 weg systeem speakers in. Vermogen 2x3W DIN en da's best veel voor zo'n ding.
Batterijen is echt niet te doen

:strip_exif()/f/image/1Hwmlnm7c34PgBCbjUShJiXO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ding heeft zelfs een VU-meter en APSS (automtisch zoek systeem naar het volgende nummer, vooropgesteld dat je 3 seconden stilte tussen de nummers houd. En dat werkt ook weer!)
:strip_exif()/f/image/2Von1JzN0oTxjmrXlpBz9yUr.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu schaalverlichting die de naald prachtig uitlicht.
Cool, dit was een van de blasters die ik in mijn jeugd had, goede herinneringen aan. Zit soms te overpeinzen of ik er nog weer een wil of niet.f2ride2001 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:57:
Ik heb ook weer wat gekregen: Een leuke Sharp GF-5757E, Bouwjaar 1984.
Ik heb altijd een voorliefde voor Sharp gehad aangezien ik mijn puberjaren met een Sharp GF 7500 gelopen heb. Model Ghettoblaster![]()
Dat ding heeft mij overleeft bijna, dus een goede kwaliteit.
Deze zag er een beetje shabby uit. Nicotine aanslag, cassette wilde niet in play en als ie in play ging jengelde hij als een gek.
Niet om aan te horen. Met, natuurlijk, ook de krakekende potmeters en schakelaars.
Leuke van deze Sharps is dat je de hele voorkant eraf haalt met 5 schroeven (en de knoppen eraf trekken)
[Afbeelding]
Loopwerk was een klassiek geval van vet wat hard geworden was in een soort lijm.
Dat betekende heel het mechaniek uit elkaar
Voor wie van 3D puzzels houd:
[Afbeelding]
Er bleek een ronde snaar gemonteerd te zijn terwijl er een vierkante in moest.
1 veer was lam en natuurlijk heel veel vet moeten schoonmaken en opnieuw voorzien van vet
2 schakelaartjes reinigen
[Afbeelding]
Koppen moeten polijsten, want het vuil kwam er niet af met IPA.
Gelukkig was de capstanroller nog goed.
Snaartje naar de teller ook maar meteen mee vervangen.
Potmeters schoongemaakt. En schaalverlichting bijgebouwd.
De behuizing schoonmaken was ook nog wel een dingetje. Bruine drap kwam ervan af.
Gelukkig al lang geleden want je rook het niet meer.
Nu alleen nog wachten op een nieuwe antenne (bij Ali besteld)
Maar al met al een hele leuke boombox eronder vandaan gekomen met ECHT een goed geluid erin.
Zitten ook echt 2 weg systeem speakers in. Vermogen 2x3W DIN en da's best veel voor zo'n ding.
Batterijen is echt niet te doen![]()
[Afbeelding]
Ding heeft zelfs een VU-meter en APSS (automtisch zoek systeem naar het volgende nummer, vooropgesteld dat je 3 seconden stilte tussen de nummers houd. En dat werkt ook weer!)
[Afbeelding]
En nu schaalverlichting die de naald prachtig uitlicht.
Gewoon doen, en lekker op de kast zetten en terug mijmeren naar vroegerkingmace schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:30:
[...]
Cool, dit was een van de blasters die ik in mijn jeugd had, goede herinneringen aan. Zit soms te overpeinzen of ik er nog weer een wil of niet.
Paar jaar terug ook mijn oude weer op internet gevonden en gekocht. Moet ik ook nog nakijken, maar blij dat ik hem terug heb
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6