Ik heb wel een mening over hoe de aandeelhouders Philips hebben opgeknipt, maar voor wat betreft consumenten hi-fi heeft Philips wel op tijd de stekker eruit getrokken. Men zag de bui al hangen, en bouwde als een van de eersten de divisie af. Van de grote drie heeft Sony het nog tot een jaar of drie terug volgehouden met losse componenten (versterker, CD-speler, draaitafel) in hat allerlaagste segment, maar ook die hebben het inmiddels opgegeven.
Als je nu een mainstream hi-fi winkel binneloopt (HiFi Klubben bijvoorbeeld) dan zie je wat ik bedoel. Het middensegment is compleet weg. Geen midisetjes (referentie: Philips 300-serie) en betaalbare componenten (Philips 600/700 serie) meer te bekennen. Wel alles-in-een apparaten die het vooral op Bluetooth en internetstreaming gooien, maar dat zijn voor mijn gevoel meer de vervangers van de aloude minisetjes - iets als een draaitafel erop aansluiten is vaak niet mogelijk namelijk.
Dus als je voor een set niet meer dan pakweg 2000 euro wil uitgeven, dan is er niet heel veel keuze meer. Dan kom je bijvoorbeeld op deze aanbieding uit:
https://www.hifiklubben.nl/modelm1-bw707s3wh/. Leuke set hoor, bestaande uit B&W middensegment boekenplankspeakers en een Marantz combiunit (versterker en streamer). Welgeteld één analoge lijningang (geen phono dus), geen ingebouwde tuner en optische media afspelen kan niet zonder zelf een CD-speler erbij te kopen (kost nog eens 1000 euro als je er een in hetzelfde design wil hebben).
Zoals ik al zei: dit is voor mij meer de opvolger van het aloude minisetje van vroeger, maar dan met minder mogelijkheden (geen tuner, geen cassettedeck, geen CD-speler, geen phono-input). Waarschijnlijk klinkt het wel een stuk beter overigens, vooral door die B&W-speakers.
Er is daarnaast een enorm gat in het midden-hoogsegment (referentie: Philips 800/900 serie, Sony QS). Eigenlijk is alleen Denon/Marantz nog actief in dat segment, en de instapmodellen van NAD zitten er weer nét boven (dus wellicht een optie als je even doorspaart).
De high-end bestaat nog wel, waar ook weer Marantz-Denon goed vertegenwoordigd is, en merken als NAD, ARCAM, NAIM en (als je goed zoekt) Yamaha ook nog altijd actief zijn. Hier krijg je gewoon goed spul, dat lekker klinkt en goed samenwerkt, en waar je ook nog je oudere componenten op kunt aansluiten zonder poespas. Zelfs voorversterkers voor platenspelers zijn weer redelijk standaard tegenwoordig. Maar de prijs is er ook naar - dit segment is veel duurder dan wat je (ooit) voor een middensegment setje uitgaf.
Over de extreme high end, met merken als McIntos, Esoteric, Accuphase en Hegel, hebben we het maar even niet.
Dat was 30 jaar geleden nog wel anders.