Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:19
Vdvmark schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:29:
Denk dat misschien alleen die Denon platenspeler tegen high-end aanleunde
Zelfs dat is geen high end. De rest is een hoop middelmatig spul met toch wel forse prijzen. Ook een Lenco L76 voor 595,- bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22
Die Philips FB serie waren in die tijd (en nu nog steeds) wel erg knappe luidsprekers en zeker niet middelmatig te noemen. High end? Dat misschien niet persé. Ik heb zelf nog een setje FB850's op zolder staan en die klinken nog steeds fantastisch, zeker icm met de isophase tweeters. Enige downside die de FB series hebben zijn de foamranden die naar verloop van tijd vergaan maar zijn simpel (en goedkoop) te herstellen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Ik heb de indruk dat het de betere Philips series nooit te zien waren tenminste niet in Overijssel.

Philips werd verkocht door de grote ketens en die hadden voor audio alleen de goedkopere series staan.
En een standaard verkooptruc was om er andere speakers bij te verkopen. Eerst Jamo en later meestal B&W ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Marcel Br schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:22:
Ik heb de indruk dat het de betere Philips series nooit te zien waren tenminste niet in Overijssel.

Philips werd verkocht door de grote ketens en die hadden voor audio alleen de goedkopere series staan.
En een standaard verkooptruc was om er andere speakers bij te verkopen. Eerst Jamo en later meestal B&W ofzo.
Ik weet niet over welke jaren je het dan hebt, maar die FB series zijn van eind jaren 80 half 90. En idd, die zag je niet bij de grote ketens maar meer bij de kleinere hifi zaken. Die verkochten qua apparatuur voornamelijk Japans en idd de meer bekendere speaker namen. Philips met name het instap spul. Denk aan de mini sets en het 36 cm spul, misschien een 600 lijn. Hoger zat je al snel Marantz.

Vergeet ook niet dat in die tijd Philips zijn personeelswinkels nog had, en fabricage locaties in het zuiden en noorden van NL. Medewerkers en familie konden er met korting kopen, en men keek niet zo nauw. Kaart of later pasje laten zien was voldoende, dus als je iemand kende kon je er terecht. En die hadden wel het hele gamma staan, dus verkoop zat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 30-07-2025 19:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:04
Vdvmark schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:29:
Denk dat misschien alleen die Denon platenspeler tegen high-end aanleunde
Wat is "high-end" eigenlijk? Het is een flexibel begrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:43
Ik heb de advertentie niet aangeklikt, weet dus niet eens welke er wordt aangeboden. Ik weet dat er door Denon toen een soort cementkuip model draaitafel (plateau met motor) met geloof nog een losse kast als voeding) werd gemaakt, die je in een plint kon hangen, waar vaak ruimte was voor meerdere armen naar keuze, maar die ook voorbij kwam met losse basissen voor armen. Dat er wat afgeslankte versies in nog steeds erg grote platenspelers werden gezet, met aardige Denon MC elementen, waar Vdhul nog eens aangepaste versies van kon leveren. Zo'n erg grote platenspeler zou je tegen highend aan kunnen noemen, de losse draaitafel met armen naar keuze met VdHull naald en cantilever aanpassing (maar ook gewoon met zo'n Denon MC) noem ik dan high end. Een product dat niet al in ontwerpfase naar een prijspunt ontworpen wordt, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

MedionAkoya schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:59:
Vandaag zag ik een Yamaha CRW-70 op de rommelmarkt.
Het ziet als een keukenweegschaal, maar het is een CD-brander uit 2001.
Het is geen vintage maar met deze CD-brander kan je audioCD en MP3 op CD afspelen.
Op zich is het niet zo bijzonder, het is een soort gehandicapte kloon van Sony Walkman. Want er kan geen accu of batterijen in.

[Afbeelding]
Hij is nu defect, CD-speler gaat wel aan, maar draait verder niet.
Doordat het een top-loading mechnisme heeft, weet ik niet of motor defect is of de switch voor sluitmechanisme kapot is.

Als iemand een oplossing weet, ik hoor het graag.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Niet gewoon een hoop stof of erger op de lens, of veel troep op spindle ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Vdvmark schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:29:
Ik heb de advertentie niet aangeklikt, weet dus niet eens welke er wordt aangeboden. Ik weet dat er door Denon toen een soort cementkuip model draaitafel (plateau met motor) met geloof nog een losse kast als voeding) werd gemaakt, die je in een plint kon hangen, waar vaak ruimte was voor meerdere armen naar keuze, maar die ook voorbij kwam met losse basissen voor armen. Dat er wat afgeslankte versies in nog steeds erg grote platenspelers werden gezet, met aardige Denon MC elementen, waar Vdhul nog eens aangepaste versies van kon leveren. Zo'n erg grote platenspeler zou je tegen highend aan kunnen noemen, de losse draaitafel met armen naar keuze met VdHull naald en cantilever aanpassing (maar ook gewoon met zo'n Denon MC) noem ik dan high end. Een product dat niet al in ontwerpfase naar een prijspunt ontworpen wordt, zeg maar.
Denon SL-7D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:43

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Roderiktweaker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Wat is "high-end" eigenlijk? Het is een flexibel begrip.
In mijn ervaring, is "high-end" het spul dat de persoon heeft die stellig beweert dat zijn spullen beter zijn dan de jouwe. En die persoon komt ooit iemand tegen die claimt nog betere spullen te hebben, waardoor het begrip weer opgerekt wordt.

Naar mijn mening is alles dat muziek ruisvrij en over het hoorbare frequentiebereik van het menselijke oor kan weergeven, "hifi". Vanaf een bepaalde prijsklasse is dat eigenlijk per definitie het geval.

Binnen hifi zijn er heus verschillen in bouwkwaliteit, afwerking en features/gimmicks, maar de weergave is bij duurdere apparatuur niet noemenswaardig beter dan het spul dat al aan mijn definitie van "hifi" voldoet. Het ism ij in ieder geval nog niet opgevallen.

Een leuke versterker (laten we de Marantz PM6007 van 400 euro even als voorbeeld nemen) kan wat ik hierboven beschrijf.

Een McIntosh MA12000 versterker van 22.000 euro ziet er imposanter uit, is robuuster gebouwd en heeft ongetwijfeld wat leuke features die zo'n Philips-setje niet heeft, maar ik betwijfel serieus of je bij een dubbelblinde luistertest het verschil zou kunnen opmerken.

Met speakers is het verschil misschien beter merkbaar, maar de vraag is of een McIntosh-speaker zoals de XRT1.1K (99.900 euro voor een paar) daadwerkelijk 100x beter klinkt dan een speaker van 1000 euro.

Terug naar de vintage.

Die Marantz PM6007 is een hele leuke versterker. Op zijn 192kHz (!) 24-bit DAC na, is de techniek in die PM6007 zo'n beetje gelijk aan een Marantz-versterker uit de jaren 90. Op wat verhelpbare slijtage na, klinkt die vintageversterker in grote lijnen dus hetzelfde.

Ik weet even niet meer wie het ooit zei, maar mij is de volgende stelling altijd bijgebleven over hifi: If it measures the same, it will sound the same - there is no voodoo involved, yet they will sell it to you as if there was"

[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 31-07-2025 09:09 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
The Eagle schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Ik weet niet over welke jaren je het dan hebt, maar die FB series zijn van eind jaren 80 half 90. En idd, die zag je niet bij de grote ketens maar meer bij de kleinere hifi zaken. Die verkochten qua apparatuur voornamelijk Japans en idd de meer bekendere speaker namen. Philips met name het instap spul. Denk aan de mini sets en het 36 cm spul, misschien een 600 lijn. Hoger zat je al snel Marantz.

Vergeet ook niet dat in die tijd Philips zijn personeelswinkels nog had, en fabricage locaties in het zuiden en noorden van NL. Medewerkers en familie konden er met korting kopen, en men keek niet zo nauw. Kaart of later pasje laten zien was voldoende, dus als je iemand kende kon je er terecht. En die hadden wel het hele gamma staan, dus verkoop zat ;)
Klopt, op die manier heb ik destijds mijn FA880 en FB563's gekocht. Echt mooi spul. Ooit door een dommigheidje van iemand kwijtgeraakt terwijl het in opslag stond. Laat ik zeggen dat ik er nog steeds niet blij mee ben, maar dat je mensen ook moet vergeven.

Heb nu een FA660 met 2 B&W's staan. Met die FA660 ben ik niet echt gelukkig, die heeft wat opwarmtijd nodig. Die B&W 101's zijn wel erg goed.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:04
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:07:
[...]
Een McIntosh MA12000 versterker van 22.000 euro ziet er imposanter uit, is robuuster gebouwd en heeft ongetwijfeld wat leuke features die zo'n Philips-setje niet heeft, maar ik betwijfel serieus of je bij een dubbelblinde luistertest het verschil zou kunnen opmerken.
Grappig dat je net deze eruit haalt. De laatste tijd gaan er steeds meer geruchten rond dat "alles" draait op een DAC van nog geen 100 euro en velen zich dus nu al bekocht voelen :D

Ik ben heel tevreden van mijn Technics. Is er beter? Ongetwijfeld. Maar ik ben er ook zeker van dat ik installaties "weg" speel die duurder waren/zijn.

De gustibus et coloribus non disputandum est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:07:
[...]
Ik weet even niet meer wie het ooit zei, maar mij is de volgende stelling altijd bijgebleven over hifi: If it measures the same, it will sound the same - there is no voodoo involved, yet they will sell it to you as if there was"
Maar hoe ga je een betere klank dan definiëren? Een solid state of klasse D versterker meet objectief gezien vrijwel zonder uitzondering beter dan een buizen versterker. Beter klinken doen ze echter niet per definitie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Punt met prettig luisteren naar muziek over je hifi is dat het heel erg subjectief is. En daarom zijn dat soort discussies op een forum gewoon heel erg moeilijk te voeren, en daarom doe ik er ook al lang niet meer aan mee. Van zo'n discussie wordt een forum uiteindelijk nooit echt beter is mijn ervaring.

Laat iedereen lekker genieten van zijn eigen set, en laat iedereen lekker zelf invullen wat er voor hem nodig is om te genieten.

Hier delen we vooral het plezier wat we met vintage hifi hebben. En ook het bezit alleen al kan plezier opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Skynett op 31-07-2025 11:42 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Duclaasie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Maar hoe ga je een betere klank dan definiëren? Een solid state of klasse D versterker meet objectief gezien vrijwel zonder uitzondering beter dan een buizen versterker. Beter klinken doen ze echter niet per definitie.
De buizenversterker vervormt. Veel mensen vinden die vervorming juist prettig, en zijn daarom fan van buizenversterkers. Dat jij (misschien) die klasse D minder goed vindt klinken, is dus ook smaak. En dat is helemaal prima, ik ga je niet proberen te overtuigen van iets anders.

McIntosh en dergelijke merken stellen echter dat zij het geluid precies zo weergeven zoals de artiest of engineer het heeft bedoeld. Zonder enige vervorming. En dat is waarschijnlijk ook gewoon waar, maar ik betwijfel of dat wil zeggen dat je minimaal 122.000 moet uigeven voor een set speakers en een versterker om dat niveau te halen. Dat kan voor véél minder ook wel namelijk.

EDIT: en dat is wat men met "high-end" bedoelt (denk ik): de merken die zonder compromissen een prima product neerzetten, maar met onnodige tierelantijntjes zoals een volledig uit één blok koper uitgefreesd chassis en 250 gram aan goud op de printplaten, die geen meet- of merkbaar verschil in de geluidskwaliteit opleveren. Maar wel een leuke aanvulling op je interieur en je "bragging rights" zijn, als je je het kunt veroorloven.

[ Voor 30% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 31-07-2025 12:31 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat mij betreft gaat het bij audio en video om natuurgetrouwe weergave die zo dicht mogelijk bij het origineel komt. Dat je met equalizers, buizen en overgesatureerde beeldafstelling het naar je smaak kunt aanpassen, is mooi dat het kan - maar heeft mijns inziens weinig met betere weergave te maken. Enfin, smaak versus weergave, versus techniek. Het is fijn dat het allemaal kan tegenwoordig.

Voor wie echt de diepte in wil over wat beter is, is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:16
Ik denk dat met high-end je gewoon kunt zeggen dat het producten zijn die beter zijn dan het gemiddelde in die periode..

En aangezien we het hier over vintage apparatuur hebben kan dat vanalles betekenen.. Ik heb een aantal Revox tape machines staan, bijvoorbeeld een G36. Antiek buizenapparaat, gebouwd als een tank. En dat was in die tijd wel degelijk high end..

frequentiebereik:
40 Hz to 18 kHz + 2 dB to - 3 dB at 19 cm / s
40 Hz to 12 kHz + 2 dB to -3 dB at 9.5 cm / s

Dynamisch bereik:
55 dB at 19 cm / s
53 dB at 9.5 cm / s
En dat bij max 3% (!) vervorming..

Dat was toen dus high end.. Dan hebben we het wel over 1963.
Het spul was ontworpen voor de semi-pro, kostte toen ook een behoorlijk vermogen.

Maar zelfs naar huidige maatstaven kan het gewoon nog prima klinken en kun je nog prima naar een goed opgenomen tape luisteren.. Maar de gemiddelde chinese DAC van een paar cent is qua specs al vele malen beter dan dit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:39:
Laat iedereen lekker genieten van zijn eigen set, en laat iedereen lekker zelf invullen wat er voor hem nodig is om te genieten.
"Audiophiles don't use their equipment to listen to your music. Audiophiles use your music to listen to their equipment."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ dat idd. En sowieso, dat iets weergegeven kan worden wil nog niet zeggen dat je het hoort. Misschien als je 16 bent ofzo. Maar een volwassen persoon hoort meestal al een stuk minder dan dat ;)

Dat gezegd hebbende: ben zelf liefhebber van technologie en goede audio apparatuur, maar tegelijkertijd ook van jaren 90 eurodance. En als er iets slecht gemasterd is, is het dat wel :X
Conclusie: ik heb (deels ) geen reet aan een high end set, want de helft van mijn favoriete muziek klinkt er voor geen meter op :+

Knal ik daarentegen wat eurodance naar mijn Pioneer A701R en door naar de Philips FB696'en, dan klinkt dat zoals het moet. Inclusief bass reflex in actie :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Dat is dus precies het topic waar ik met een hele grote boog omheen loop. Volop napraterij daar, en volgens mij precies het voorbeeld waarom dat soort discussies op een forum niet goed te voeren zijn.

Wil je er met iemand over praten, ga bij elkaar luisteren, en merk de verschillen op. Dat is volgens mij een vruchtbare manier om je verder in een hobby als deze te ontwikkelen. Er is zo veel mogelijk qua weergave en akoestiek, ga dat zelf gewoon eens beluisteren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Ik denk dat de deformatie om te luisteren naar afwijkingen meer bij de betere hifi hoort dan bij high end. Luisteren en zoeken naar de wow dat klinkt mooi is waarschijnlijk ook een deformatie, maar een prettigere.

Voor pop en vintage speakers dien je mijns inziens eens een JBL studio monitor te beluisteren. Die hebben overigens hout vineer, plastic hout vineer valt voor mij zowiezo af, wil ik niet in mn huis :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
Skynett schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:59:
[Er is zo veel mogelijk qua weergave en akoestiek, ga dat zelf gewoon eens beluisteren.
Akoestiek wordt enorm beïnvloed door (al dan niet storende) objecten in de ruimte. Een zeurende high-end neuzelaar de deur uitzetten heeft dus enorme invloed op het geluid... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Skynett schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Dat is dus precies het topic waar ik met een hele grote boog omheen loop. Volop napraterij daar, en volgens mij precies het voorbeeld waarom dat soort discussies op een forum niet goed te voeren zijn.

Wil je er met iemand over praten, ga bij elkaar luisteren, en merk de verschillen op. Dat is volgens mij een vruchtbare manier om je verder in een hobby als deze te ontwikkelen. Er is zo veel mogelijk qua weergave en akoestiek, ga dat zelf gewoon eens beluisteren.
Je mag daar altijd zelf je eigen mening geven natuurlijk - als je een ander geluid wilt laten horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vdvmark
Het oude Transtec zette bij het "tonen" van hun toen nieuwe "dode" luisterruimte de Kef C10 achter een ESL63 (achter de ESL hing eerst een zwart transparant gordijn, daarachter op stand de Kefjes) en liet met een dsp mensen luisteren naar muziek via die ESL, die ze na een tijdje wegreden zonder dat de muziek veranderde, waarna het gordijn wegschoof om de Kefjes te tonen. Het is niet alleen de akoustiek die bepaalt wat je hoort, je ogen doen mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
Ik heb een vraag waar hopelijk een paar kenners me mee kunnen helpen.

Ik ben voornemens om mijn cartridge te upgraden van een Ortofon Blue MM naar een MC Element.
Maar ik twijfel over het juiste element en met name de compatibiliteit met mijn draagarm en step up transformator.

Het zit zo:

Ik heb een Micro Seiki BL-71 draaitafel uit vroege jaren 80. Dit is een luxere (zwaardere) variant van de BL-51. Deze speler heeft een vaste draagarm.
Zie voor de details https://hifi-wiki.com/index.php/Micro_Seiki_BL-71.

Mijn (voor)versterker is een vintage Luxman 5c50 uit de Laboratory Reference Series
Deze heeft standaard geen MC phonostage maar ik heb een bijbehorende step up transfo gekocht, type 8030, deze kun je direct inpluggen in de 5c50. Ik heb trouwens ook de adapter AD 8000 erbij maar deze is dus niet nodig bij gebruik in combinatie met de 5c50.

Tot zover alles prima opzich, ware het niet dat in de handleiding van de Luxman transfo 8030 staat vermeld dat deze compatibel is met een aantal elementen:

Ortofon MC 20, SL 15 serie, SL 20 serie, SPU-G serie, SPU-A
Entré (EC-1), Micro (LC-40), SUPEX (SD-700]

Nou zijn dit voor zover ik kan vinden allemaal elementen die niet meeer verkrijgbaar zijn.

Het element wat ik in eerste instantie van plan was te kiezen, de Denon DL103r staat specifiek vermeld als compatibel bij de 8020 type variant van de Luxman transfo, en die heb ik dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv_eJDz0MtmkHc_m8hFx74AVhzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JCBJg8FsvoHRS6Nl0x6cInmv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4uGTdU96RJbXDKDnEkv5pTdkV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fokGEdYavkCqvUtu3Ppjtavy.png?f=fotoalbum_large

Wie kan hier een zinnig advies geven? Is de huidige MC quintet serie van Ortofon bijv. wel geschikt om te matchen met de BL-71 draagarm en de type 8030 step up transfo?

Alvast vriendelijk bedankt en voor de liefhebbers hier nog wat foto’s van speler en transfo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GaXSxKBVeZMCm8xMhSQrxIC3uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcMlXR8szvSWCN46rHZVvLPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCsQWdha12A_1KwTOqXClVyehvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EdOKr99OB0pdmBCHiMcalu4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Alleerst een heel mooie combinatie, dat heeft zeker potentie.

Qua element zijn er een aantal beperkende factoren die je in ogenschouw moet nemen. De arm kan tussen de 11-21gram inclusief headshell dragen volgens de specs. De SPU valt dus sowieso al met zijn hoge gewicht en lage compliantie.

Dan je step up transformer, die heeft een behoorlijk hoge versterkingsfactor van 30dB. Je zult dus naar low output MC moeten zoeken. In de tijd dat deze SUT en versterker werden gebouwd waren die er zeker, ondermeer de aangehaalde MC20 en Supex SD900. Tegenwoordig ligt de output meestal hoger en is een 26dB-23dB of 20dB veelal toereikend.

Dan is er nog de match van je element met de SUT en bijbehorende afsluitweerstand die goed moet zijn. Neem http://www.rothwellaudiop..._transformers_explai.html maar eens door, als je dat snapt dan heb je de basis wel te pakken.

Dan komt nog de effectieve massa van je toonarm die moet matchen met de compliantie van je element. De toonarm op de BL-71 is niet zo zwaar en vergt dus een element met een wat hogere compliantie.

Dan heb je nog keuze in naaldvorm en cantilever, wat in grote mate de tracking prestaties en levensduur van je element bepaald. Aangezien je bij een MC niet de naald zelf kan vervangen zou ik altijd voor een lijncontact of afgeleide daarvan kiezen, omdat die lage vervorming combineren met een lange levensduur.

Misschien moet je deze post ook even doen in het vinyl topic, dat is vrij actief en zit ook wel wat kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Overigens is je budget in deze nogal bepalend. Tussen een DL-103R bijvoorbeeld een Lyra Atlas zit nogal wat verschil. Als je gewoon een keer een MC wil proberen, dan is de DL-103R qua prijs natuurlijk onverslaanbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
Bedankt voor je reactie Duclasie.
Wat betreft budget heb ik ca. €750 max in gedachten.
De Denon werd me geadviseerd door degene die mijn speler heeft geleverd vanwege de goede prijs kwaliteit verhouding. Ik zat in eerste instantie zelf naar de Ortofon Quintet bronze te kijken.
Ik wil vooral het verschil gaan ervaren tussen MM en MC.
Wat muziekstijl draai ik vooral Jazz, Soul, Funk en Americana, dus geen “complexe” muziek in principe
Speakers zijn Falcon LS3/5a gold

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 12:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Had een partijtje bandrecorderbanden gekocht in een kringloopwinkel (zag "arbeidsvitaminen" op enkele tapes geschreven dus was benieuwd of er hele uitzendingen tussen zitten), Sony TC-200 (uit 1964) koffer bandrecorder van zolder gehaald (in ~1992 in een kringloop gekocht en zeker ~25 jaar niet gespeeld).

Stroom er op, even kijken of er geen rook uit komt, vooruit spoelen, achteruit spoelen, capstan, geleiders en koppen schoongemaakt en band er op.

En wat denk je? Spelen :D

Het is niet zo'n mooi exemplaar maar heb er nog een 2e van (status onbekend) die netter is

edit: ook even "onder de kap" gekeken, geen "gesmolten" rubber, alleen wat vies en de snaar van de teller is wat slap maar werkt nog wel. Niet gek voor een apparaat van 61 jaar oud.

(plaatje van internet geleend)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FvoNEHB.jpeg

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-08-2025 15:29 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Morales79 Voor wat korte technische vragen over hoe iets technisch werkt, wat er nu eigenlijk op je vintage audio-apparatuur past of welke aansluiting je moet hebben, kun je prima hier terecht. Ga je specifieker de diepte in mbt platenspelers, dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4 waar veel kennis over dat onderwerp is. Wil je echt aankoopadvies, dan moet dat in Beeld en geluid koopadvies

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 01-08-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Hoewel op t randje van instabiliteit balanceren aardige high end versterkers oplevert, waren er ook versterkers die vanuit hoogste stabiliteit tot de toppen van hifi kwamen. Hier voornamelijk vergeten, maar in het land van oorsprong inmiddels weer enkele jaren nieuw verkrijgbaar als reissue en ook als licht gemoderniseerd en als "ultiem" monoblock onverwacht modern met transistor inputstage. Het is hoe dan ook een behoorlijke investering om er een te bemachtigen, nieuw en oud, maar ze komen wel met stamboek zeg maar. Radford. Zitten er hier tussen lezers van het forum STA15 of 25 bezitters ? Zal toch wel ?
Nieuw? https://www.radfordrevival.co.uk/

Er zijn in Engeland meer van dergelijke initiatieven, maar dit is wel een heel mooie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-08 19:17
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:22:
De buizenversterker vervormt. Veel mensen vinden die vervorming juist prettig, en zijn daarom fan van buizenversterkers. Dat jij (misschien) die klasse D minder goed vindt klinken, is dus ook smaak. En dat is helemaal prima, ik ga je niet proberen te overtuigen van iets anders.
Vervormt. Maar een buizenversterker is als lineaire versterker het beste, dus ongeacht volume (tot clippen) het beste beeld.

AB heeft crossover distortion en D is wat "vlakker" en zeker niet lineair, al heb ik een Sony QS die het echt goed doet.

Maar zoals je zegt, smaak. Hangt af van de speakers, de opnames en wat je verwacht/ervaring. Ongeacht klasse zit er ook kleur in versterkermerk en generatie. Maakt het leuk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:28
Eergisteren belde een goede vriend mij op waar ik op visite zou gaan op 08-08-2025...

Zijn vraag: jij had toch vorig jaar zo'n Yamaha set gekocht in de kleur zwart? Zo'n set met de Yamaha RX-10 receiver, de Yamaha CDX-9 CD-speler en die Yamaha KX-10 cassettedeck van een van mijn andere vrienden... Ik: ja dat klopt, jammer dat niet alles zilver kleurig is want de set bevalt verder prima, heb alleen wat werk aan die KX-10... Die heb ik een behandeling gegeven met contact cleaner omdat ik een probleempje had die daarna tijdelijk weg was (en nu dus terug gekeerd)...

Hij: check je whatsapp even en bij interesse moet ik snel handelen kreeg ik te horen... En dus dook deze foto op in Whatsapp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul01iCxhanayPivZ_bLyFS050p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4u6C0tWfXNSNR1YQPkRdYKX.jpg?f=fotoalbum_large

Niet veel later was de set meegenomen zonder de speakers... Want voor 50 euro kun je er geen buil aan vallen... 08-08-2025 er aan gewerkt bij hem en helaas: de CD-speler was defect en bij een poging om 'm te fixen braken er stukjes plastic af rondom kleine contact schakelaartjes...

Jammer, maar niet erg: ik had namelijk toch nog een werkende zilveren speler liggen als reserve... De laser van de net gekochte had moeite met het inlezen van de CD, de lade snaar was op en versleten en de motor van de CD-speler spinde regelmatig niet op...

Conclusie: die CD-speler was op en versleten qua loopwerk...
Dus die gescraped... Maar al de rest werkte probleemloos! Bij thuiskomst eerst nog wat gegeten en daarna de zwarte set omgeruild met de zilveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UKE6IcPNZWmkstPTcfdY1fiya0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ3nQdNn2F9zWzMjHWHuztHy.jpg?f=fotoalbum_large
En zeg nou zelf, die zilveren componenten staan toch velen malen beter dan die zwarte versie van deze set die er eerst stond met dan onderaan een afwijkende MD-speler qua kleur... Nu is alles netjes en gelijk... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Videopac

Rommelt wat aan.

@rcor is dat een frituurpan links? Pas je wel op voor vetspetters?
;)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:20:
@rcor is dat een frituurpan links? Pas je wel op voor vetspetters?
;)
Dat klopt, maar dat ding staat daar zonder aangesloten te zijn. Friet bakken doen we elders bij een afzuigkap... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Vdvmark schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:51:
Niet gewoon een hoop stof of erger op de lens, of veel troep op spindle ?
Nee, er zit geen stof op de spindel.

Ik geef het gewoon op. Het was leuk
.
Ik heb het maar defect op marktplaats gezet.

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag in de kringloop een Sony TC-FX6 cassettedeck gescoord, de uitvoering uit ~1980 met Dolby B.

De Sony TC-FX6c bestaat ook, die kwam een jaartje later en was één van de eerste vroege decks met Dolby C dat op de markt kwam.

Heb de FX6 nog niet getest, ziet er verder wel redelijk uit, uiterlijk geef ik een 7+.

Er zitten wat relais in die wel eens problemen kunnen geven door oxide dus die zal ik tzt allemaal eens onder handen nemen.

Verder nog een Denon DRA-545RD (2x 60Watt) receiver gevonden, deze past qua periode denk ik wel mooi bij m'n Denon DRM-710 cassettedeck dus ook meegenomen. Hij staat al in m'n nieuwe woning dus ook nog niet kunnen testen.

Oh ja, ook nog een Technics platenspeler gevonden, het type is me ontschoten maar als ik hem opzoek lijkt het een SL-B303 te zijn (dus met een snaartje, geen DD).
Leuk voor erbij, als het werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-08-2025 20:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47
Vanavond een Akai GXC-46D schoongemaakt en van nieuwe snaren voorzien. Ik heb wel een zwak voor deze liggende spelers en dit is een vrij vroege versie.

Hij klinkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRlqMtOw25qWpYgXZlDxdN0pKSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GyTdwSZNRW3OQg8q2gK0pXK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtqJ5aui-VQjA6AT057pdhFLux4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jrrGqXPsvg5CoDwHIBE6tGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGL6gGo_ZSgJqrtG4Yg5kxuM4Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAnG8p3Xp6EoStmsvR4tPmZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc9z6flX5dHbcG2rRHVgCgact8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xZhJhZMMgYnkxInF2qotEPT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:49
Met mooie, onverwoestbare AC motor.
Af en toe olie en een keer de aanloopcondensator vervangen en dan kan ie weer 50 jaar mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

rcor schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:05:
Eergisteren belde een goede vriend mij op waar ik op visite zou gaan op 08-08-2025...

Zijn vraag: jij had toch vorig jaar zo'n Yamaha set gekocht in de kleur zwart? Zo'n set met de Yamaha RX-10 receiver, de Yamaha CDX-9 CD-speler en die Yamaha KX-10 cassettedeck van een van mijn andere vrienden... Ik: ja dat klopt, jammer dat niet alles zilver kleurig is want de set bevalt verder prima, heb alleen wat werk aan die KX-10... Die heb ik een behandeling gegeven met contact cleaner omdat ik een probleempje had die daarna tijdelijk weg was (en nu dus terug gekeerd)...

Hij: check je whatsapp even en bij interesse moet ik snel handelen kreeg ik te horen... En dus dook deze foto op in Whatsapp:
[Afbeelding]

Niet veel later was de set meegenomen zonder de speakers... Want voor 50 euro kun je er geen buil aan vallen... 08-08-2025 er aan gewerkt bij hem en helaas: de CD-speler was defect en bij een poging om 'm te fixen braken er stukjes plastic af rondom kleine contact schakelaartjes...

Jammer, maar niet erg: ik had namelijk toch nog een werkende zilveren speler liggen als reserve... De laser van de net gekochte had moeite met het inlezen van de CD, de lade snaar was op en versleten en de motor van de CD-speler spinde regelmatig niet op...

Conclusie: die CD-speler was op en versleten qua loopwerk...
Dus die gescraped... Maar al de rest werkte probleemloos! Bij thuiskomst eerst nog wat gegeten en daarna de zwarte set omgeruild met de zilveren:
[Afbeelding]
En zeg nou zelf, die zilveren componenten staan toch velen malen beter dan die zwarte versie van deze set die er eerst stond met dan onderaan een afwijkende MD-speler qua kleur... Nu is alles netjes en gelijk... ;)
Ik heb (helaas) alleen de receiver, in de titaniumuitvoering (als audioversterker bij mijn computers), en eerlijk gezegd zou ik het liefst daarmee hele set van hebben.

Erg onderkoelde esthetiek, precies wat ik mooi vind.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ramzzz schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Ik heb (helaas) alleen de receiver, in de titaniumuitvoering (als audioversterker bij mijn computers), en eerlijk gezegd zou ik het liefst daarmee hele set van hebben.

Erg onderkoelde esthetiek, precies wat ik mooi vind.
@Ramzzz https://link.marktplaats.nl/m2297862984 wordt al aardig geboden. Maar inclusief minidisc en ex cassettedeck

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

nineball schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 01:20:
Vanavond een Akai GXC-46D schoongemaakt en van nieuwe snaren voorzien. Ik heb wel een zwak voor deze liggende spelers en dit is een vrij vroege versie.

Hij klinkt prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi spul en vaak nog met een écht vliegwiel dat pijn doet als je het op je voet laat vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 11:32
nineball schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 01:20:

Hij klinkt prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit brengt herinneringen uit een ver verleden terug ......
Mijn eerste cassettedeck was een Superscope CD-301, een liggende speler http://superscopeaudio.nl/cd-300-series-decks
Ik heb het niet lang gebruikt, daarna volgde een Aristona cassettedeck en een Sony ES cassettedeck.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

The Eagle schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

@Ramzzz https://link.marktplaats.nl/m2297862984 wordt al aardig geboden. Maar inclusief minidisc en ex cassettedeck
Ik heb al een hele ‘stack’ van Yamaha, dat wordt me wat teveel van het goede. :9

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
Vandaag binnen gekomen, een setje TEAC LS-X8 speakers. Ik heb deze gekocht via MP (voor 20,-) ter vervanging van mijn Lenco test speakertjes. Gewoon omdat ik nieuwsgierig was, ze alleen maar beter kunnen zijn dan de Lenco's en omdat ze meer vintage zijn :)
Volledig aluminum en best zwaar, er schijnt ook een heel redelijk filter in te zitten.met 2 spoelen en een elco.

Ook leuk om ze eens te vergelijken met m'n setje Technics SB-F1 speakers.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hGjWTM3p/IMG-20250813-170646.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3x3HJ3jM/IMG-20250813-170711.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NjbvKZbK/IMG-20250813-170724.jpg

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Duclaasie
Vandaag een paartje Tannoy D100 opgehaald die wat liefde en aandacht kunnen gebruiken. Rolranden waren behoorlijk gaar, dus die moeten sowieso vervangen. Bij demontage blijken de filter componenten ook niet allemaal meer vast te zitten, door uitgeharde lijm. Het uiterlijk kan ook wat aandacht gebruiken, maar dat komt pas aan de beurt als de drivers weer goed zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAqWSQ89wyq2c60toT62Z7XTihY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ttTmHlrPXIyOkoRoQLFLeyJ8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgy5EID1N0lZI-z2rs8wKZH6isI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BKtdWES0EQ6WaCJTHtezsPVg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQHUpk5osHMuLv2VZMz4cI8WXto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSNk59tKMhUoYcUAc3Dxpm8s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_g2sC0AMFYLPFudBM_ppdpv8SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlG4bqnYhc2PIB7BWLwentoa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:08:
Leuk om die oude apparaten te zien.

Ik heb rond 1992 (pin me niet vast op het jaar) eens een brief gestuurd naar Philips Eindhoven met de vraag waarom ze geen portable radio maakten met een CD-speler met lade, ik had zelfs een "ontwerp" meegestuurd.

En wat maanden later had ik antwoord, o.a. dat er dan makkelijk zand in kon komen bij een portable en ook een verwijzing naar een opleiding die ik kon kiezen als ik daar in door wilde.

Grappig genoeg, hadden ze ~2 jaar later ineens de AZ8640 die qua layout toch wel erg op mijn "ontwerp" leek en dus ook een CD-speler met lade had :D
Zo loop je nietsvermoedend door de kringloop (Hart in Friesland - Drachten) en zo loop je tegen een keurige AZ8640 aan.

https://www.radiomuseum.org/r/philips_cd_radio_cassette_record.html

Enige uiterlijke mankement is het uiteinde van de antenne die tussen een deur heeft gezeten ofzo.
Maar heb nog wel wat antennes liggen die mogelijk daarop passen.

Ik vond ook nog een mini zwart-wit TV die mee is gegaan maar ben het merk vergeten :P

• Morales79
Duclaasie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:32:
Vandaag een paartje Tannoy D100 opgehaald die wat liefde en aandacht kunnen gebruiken. Rolranden waren behoorlijk gaar, dus die moeten sowieso vervangen. Bij demontage blijken de filter componenten ook niet allemaal meer vast te zitten, door uitgeharde lijm. Het uiterlijk kan ook wat aandacht gebruiken, maar dat komt pas aan de beurt als de drivers weer goed zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor, ik heb ook Tannoy speakers op mijn wishlist staan.
In mijn huidige woonkamer geen ruimte voor een extra paar naast m’n Falcon LS3/5a en ik ben (nog) niet bereid die te laten gaan. Als ik nog eens ga verhuizen of een geluidsdichte luisterkamer ga bouwen in m’n huidige woning gaat ze er zeker komen. Misschien zelfs wel die grote Arden units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Morales79 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Mooi hoor, ik heb ook Tannoy speakers op mijn wishlist staan.
In mijn huidige woonkamer geen ruimte voor een extra paar naast m’n Falcon LS3/5a en ik ben (nog) niet bereid die te laten gaan. Als ik nog eens ga verhuizen of een geluidsdichte luisterkamer ga bouwen in m’n huidige woning gaat ze er zeker komen. Misschien zelfs wel die grote Arden units.
Geen versterker met twee speaker paar aansluitingen? Ophangen kan ook he ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Mijn Yamaha CDX 900 CD speler staat nog steeds in de wacht voor restauratie vanwege tijdgebrek.
Maar wilde toch wel eens vaker een CD-tje afpelen uit mijn grote verzameling dus deze gimmick aangeschaft (off topic eigenlijk) en die doet het nog behoorlijk ook.
Waarom? Omdat het kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOnIcya5rkuN_G2y5ZKVrP2sBvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbPorBAVBQEoZHHUeaZR8hd2.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• The Eagle

The Eagle

Leuk gevonden, maar geld zat voor dat ding. Hang dan een CD100 aan de muur zou ik zeggen :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Om nog even terug te komen op de kringloop vondst van gisteren, het is een Conic 5 inch zwart/wit TV.
Niet heel veel over kunnen vinden, qua periode zou ik zeggen "2e helft 70's".

Wel een geinig ding met een unieke look dus je begrijpt wel dat ik hem niet kon laten staan. Toch? }:O

Afgezien van het stof is de staat nog heel netjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v0Pd6dX.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lrEffXY.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-08-2025 20:08 ]

• The Eagle

The Eagle

Ik zou hem niet mee in het vliegtuig nemen, die wordt er bij de security alleen al op uiterlijk uitgepikt omdat ie potentieel boem kan doen :+

Maar gaaf ding, kun je er nog iets mee ontvangen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:16:
Ik zou hem niet mee in het vliegtuig nemen, die wordt er bij de security alleen al op uiterlijk uitgepikt omdat ie potentieel boem kan doen :+

Maar gaaf ding, kun je er nog iets mee ontvangen? :)
Denk niet dat ik er iets mee kan ontvangen, maar een oude console, vcr of home computer moet er wel aan kunnen.

Heb 'm verder nog niet aangesloten, zat geen netsnoer bij en m'n snoeren zijn nog niet verhuisd :P

• The Eagle

The Eagle

BlueTooth76 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

Denk niet dat ik er iets mee kan ontvangen, maar een oude console, vcr of home computer moet er wel aan kunnen.

Heb 'm verder nog niet aangesloten, zat geen netsnoer bij en m'n snoeren zijn nog niet verhuisd :P
Wat heeft dat ding voor aansluitingen dan?

Maar goed, via een RF converter of oude videorecorder moet je er idd wel iets van beeld op kunnen krijgen.
Leuk om een NES aan te hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:05:
[...]

Wat heeft dat ding voor aansluitingen dan?

Maar goed, via een RF converter of oude videorecorder moet je er idd wel iets van beeld op kunnen krijgen.
Leuk om een NES aan te hangen :)
Ik zag alleen een female coax plug voor de antenne, dus geen tulp / scart ;)

edit: er zit ook een sticker met "nov 1982" op, dus de datum is wel achterhaald }:O

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3SNZE94.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-08-2025 23:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dat wordt inderdaad pielen met een RF-modulator.

Conic was een merk uit Hong Kong dat zich hoofdzakelijk richtte op de VS met goedkope CRT-TV's en radio's. Het bedrijf heet voluit 康力集團 (Conic Group), onderdeel van wat toen nog Conic Investments (康力投資有限公司) heette. Conic Investments heet tegenwoordig China Aerospace International Holdings Ltd, nadat het Chinese staatsbedrijf China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) in 1993 de boel overnam. Ze maken nu onder andere satellieten en onderdelen voor maanlanders.

In de "Conic Holdings"-tijd bracht het bedrijf producten uit onder de namen Conic en Contec. In Europa was het merk minder bekend, maar leverde wel als OEM aan Yoko en SuperTech.

Het model dat jij hebt kan ik niet vinden, maar ik kan je wel vertellen dat het een Europees model is op basis van de aanwezigheid van een COAX-connector (in plaats van steekconnectors zoals gebruikelijk in de VS). Europese Conic-modellen zijn vrij zeldzaam, omdat men vrij weinig onder eigen naam uitbracht in Europa. Deze modellen zie je nog wel eens langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

BlueTooth76 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:31:
[...]

Ik zag alleen een female coax plug voor de antenne, dus geen tulp / scart ;)

edit: er zit ook een sticker met "nov 1982" op, dus de datum is wel achterhaald }:O

[Afbeelding]
Oude videorecorder en spelcomputers (waaronder de Videopac ;) ) hebben een antenne-uitgang waarmee het apparaat ook op televisies zonder EuroSCART aangesloten kon worden).
Ik zou hem trouwens met 13,5V DC voeden indien mogelijk.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Videopac schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Oude videorecorder en spelcomputers (waaronder de Videopac ;) ) hebben een antenne-uitgang waarmee het apparaat ook op televisies zonder EuroSCART aangesloten kon worden).
Weet het, had "mijn" Toshiba MSX 1 op een oude (buizen) zwart/wit TV in ~1989.

Het was eigenlijk de MSX 1 van het zoontje van m'n natuurkundeleraar op de mavo (Tjerk Walles - Leeuwarden).
Hij leende hem een half jaartje aan me uit _/-\o_
Ik zou hem trouwens met 13,5V DC voeden indien mogelijk.
Ook een optie, minder kans op rook als ik de PSU omzeil.

Er zit ook nog een batterijvak voor een stuk of 9 batterijen (D formaat?) aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:44

D_V

Bij de eerste Nintendo (de NES) zat volgens mij ook nog zo'n kastje met RF aansluiting. Kon ook met tulp maar die had onze tv nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

D_V schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:06:
Bij de eerste Nintendo (de NES) zat volgens mij ook nog zo'n kastje met RF aansluiting. Kon ook met tulp maar die had onze tv nog niet.
Klopt :) Ik heb hier nog een werkende NES aangesloten staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

D_V schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:06:
Dat klopt - de NES is in Europa altijd met een ingebouwde modulator geleverd. Het metalen kastje met de schuifknop erop is alleen een switch om te schakelen tussen de antennekabel en de NES.

De SuperNES had ook een ingebouwde RF-modulator, maar in Nederland kreeg je er altijd een composiet-naar-SCART-kabel bij. De RF-switch (SNS-003 NES-003) was in Nederland wel los verkrijgbaar voor 30 gulden (!).

SEGA heeft de MegaDrive (I) altijd met een modulator geleverd. De MegaDrive II (1993) werd met een RCA-kabel geleverd.

EDIT: ik haalde wat feiten over de Franse, Britse en Nederlandse uitvoeringen van de NES en SuperNES door elkaar

[ Voor 45% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-08-2025 17:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op die buizen-TV zat nog een ouderwetse VHF / UHF plug achterop.
Daar kon je dan je VHF en UHF antenne op aansluiten.

Dat was best modern, eerdere TV's hadden alleen VHF ontvangst en dan had je een extern kastje nodig om ook UHF te ontvangen.

En om coax naar VHF en UHF te scheiden had je zo'n scheidingsfilter nodig en vaak ook een trafo om de impedantie van 300 naar 75 Ohm te krijgen (als ik het me goed herinner). Maar die zaten vaak al in de kastjes van de antenne ingebouwd, geloof ik.

En per regio had je eigenlijk ook weer een andere antenne nodig als je het echt goed wilde doen.

Zo zaten wij in Smilde / Wieringermeer gebied maar ik weet eigenlijk niet meer welk van de 2 wij oppikten.
Ik had zelf een campingantenne met ingebouwde versterker op m'n slaapkamer, dat ding was echt goed. Ik wist altijd precies waar je dat ding heen moest richten. Maar dat soort kennis is na 35 jaar ook wel vervolgen.

Mijn opa en oma woonden in Lopik, dus die hoefden maar een draadje uit de TV te hangen en ze hadden beeld :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dMyt6N0.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YZsGute.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-08-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:21:
Dat wordt inderdaad pielen met een RF-modulator.

Conic was een merk uit Hong Kong dat zich hoofdzakelijk richtte op de VS met goedkope CRT-TV's en radio's. Het bedrijf heet voluit 康力集團 (Conic Group), onderdeel van wat toen nog Conic Investments (康力投資有限公司) heette. Conic Investments heet tegenwoordig China Aerospace International Holdings Ltd, nadat het Chinese staatsbedrijf China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) in 1993 de boel overnam. Ze maken nu onder andere satellieten en onderdelen voor maanlanders.

In de "Conic Holdings"-tijd bracht het bedrijf producten uit onder de namen Conic en Contec. In Europa was het merk minder bekend, maar leverde wel aan OEMs als Yoko en SuperTech.
Dan is Conic toch de OEM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Je hebt gelijjk.... 8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rcor
Gisteren rinkelde mijn mobiele telefoon op het werk en ik had mazzel: mijn verjaardagscadeautje was onderhanden genomen en weer helemaal up and running... Wel een goede zet dat ik een tweede had geregeld, die was nodig ook... Van twee Philips B5X23A buizenradio's één goed werkend en net uitziend exemplaar gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPmZ6KhgOrh6n8qWz8nXMpKucQNxVcZMM_UZ-Fl2i4D01sTUCrk8YVEONkxWtmxe--lfJ68VKD3pI1PFZHsYGJzcQoKXbJWrBmD4JrMPpfTESnMx7L4=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPbnEflXK-nuGURJvj8oHnpd9uCqKOlr_Sj66VIFQa2djSWcDr_sc2vD5QIjuWzkPQKY-0pqDgEtDQd72tHL7TzX2ra9wEnL1EQffvgr_j3-bC8fqxv=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMO_uLnRLPBnBC0qyPwVklSAdpwW4uSt1z5yVFwUHjpXrf53a026jovlAImg3l947m2VjV8n8_QRevjJDz6pZULE6cDz40SqmgsybLMZpBFDSqdqKLi=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNAe-AXGGENRcduTi3hH_L_AN9H-d80dKVKwIwzEtS-lbZe6isDkgDCwX_BLDVhT3IjBZBOQFhuFK2U3WkK1h1F7fULEi5M0mkFDnSBt8b89lgbDORa=w2400

Nu hij klaar is klinkt hij erg leuk! Zo'n kleinere buizenradio heeft best nog wel wat dynamiek in het geluid, ondanks dat het niet helemaal hifi is... :D

Toen ik deze radio gekocht had was de volume regelaar helemaal vuil, klopte de frequentie niet (lees: je zag op de zenderschaalplaat een andere frequentie staan dan waar de zender daadwerkelijk zat) en de knoppen bovenin waren heel stijf in bediening en bleven vaak hangen... Ik voelde gewoon aan dat ik een tweede exemplaar nodig had voor de onderdelen en die vond ik ook nog redelijk in mijn buurt...

Ding werkte niet en had veel problemen, maar onderdelen zoals de zenderschaalplaat, knopjes en schakelaars konden bruikbaar zijn... En ja, die zijn gebruikt ook! Het tweede exemplaar is over en zal niet meer gerepareerd worden... Ik moet nog even kijken wat ik er mee ga doen, maar zeker niet houden of opknappen (er is best veel vanaf gehaald voor het eerste nettere exemplaar)... ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:16
Ik kocht deze die kwa kast in erbarmelijke staat er was met donkere beits gesmeerd en waren wat dingetjes als lekkende bipolaire elco’s en teerknollen die ik heb vervangen, nu nog een paar andere buizen opscharrelen want er zijn er een paar die nog wel werken maar niet meer optimaal zijn. Dit is een stereo met ruimtelijke stereo schakeling, met een prachtig vol geluid. Ik heb er een bluetooth box op aangesloten middels een 5 polige DIN plug en stream offshore radio vanaf mijn tablet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS5bIBLV7C4MOOabL7ijhn7YvFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wq1a3VkQFLHKyGARHdqrz63w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1aZlRQ-PmbdCP2OhMgnqVXJ1r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7UPVWllrygDUeB5DD3OVlpD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Malle-piet op 21-08-2025 16:38 ]

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:04
Het is bijna dezelfde als die van rcor, wat een toeval :-D

• Malle-piet
diedie2 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:52:
Het is bijna dezelfde als die van rcor, wat een toeval :-D
Die van mij is kwa formaat groter met ook grotere luidsprekers, die van rcor heb ik ook spelend op zolder en kwa geluid een stuk lichter dan dit type B5x44a, hier zit ook een stereo decoder in welke de ander niet heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Malle-piet op 21-08-2025 16:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag bij "Hart in Friesland" in Drachten weer veel leuke audio / video zien staan.

Meegenomen:
- Philips CD582 met afstandsbediening en boekje, uiterlijk in hele mooie staat.

- Een Aristona HiFi videorecorder (type vergeten), ideaal om partijen banden door te spoelen / te bekijken zonder je kostbare S-VHS op te offerenen.

- Een hele stoffige / vuile JVC TD-W354. Desondanks denk ik wel dat hij na een schoonmaakbeurt er (uiterlijk) strak bij staat.

Ik wist niets van dit deck maar vond hem gewoon mooi. Normaal laat ik recorders met dubbele decks staan maar deze had aardig wat afstand tussen de loopwerken dus de hoop was dat het 2 volledig gescheiden loopwerken zijn en als ik zo wat rondkijk klopt dat.

Voorbeeldfoto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CWzBiU8.jpeg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Malle-piet
Projectje “radio voor je dove broertje”.
Deze Koyo 403 komt uit eind jaren 60, ik kreeg de radio op mijn 4e jaar nadat ik geholpen was aan mijn amandelen, grote emotionele waarde.
Met deze radio begon mijn liefd voor muziek dmv luisteren naar RNI Veronica en Mi Amigo offshore zenders. Alleen het doet niets meer, batterijen hadden gelekt en aangetast met zuur, alles doormeten en ik vermoed een transistor, geen schema te vinden maat overzichtelijk genoeg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKFqRXv9gVw_cRtnMmfnMuW_Aoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYdT5RStF4kPiJF5U58KC6zU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Malle-piet op 21-08-2025 18:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Malle-piet schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:20:
Ik kocht deze die kwa kast in erbarmelijke staat er was met donkere beits gesmeerd en waren wat dingetjes als lekkende bipolaire elco’s en teerknollen die ik heb vervangen, nu nog een paar andere buizen opscharrelen want er zijn er een paar die nog wel werken maar niet meer optimaal zijn. Dit is een stereo met ruimtelijke stereo schakeling, met een prachtig vol geluid. Ik heb er een bluetooth box op aangesloten middels een 5 polige DIN plug en stream offshore radio vanaf mijn tablet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk model is dit? Ik heb zelf ook nog een Philips B7X14A in bezit welke de volgende is die gerepareerd mag worden... ;) Leuke aan die radio is dat hij ook nog reverbeo heeft... Reverb in een radio, geen idee wat ze bij Philips dachten in die tijd... Het geeft wel een leuk effect, maar zelf zou ik het nooit gebruiken...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNA1EXF9xrZgCPzMI5O35ECiy28odGo_KvePIQj57gxfMYLAhlpu84m50qAe3bi_Uz8n3UwMwYoSoh7fqMLb87fP2NI3zLq_XS7crDAigcSUbFJe_od=w2400

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 21-08-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Ik heb de B5x44a, wat doet de radio wel en niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Malle-piet schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 05:12:
Standaard leeftijds dingetjes:
- Oude teer condensators
- Plastic afwerking aan de zijkant ligt los
- Schakelaars en potmeters zijn vuil

Dit zijn de dingen die mij zo even te binnen schieten... Als het goed is heb ik hier een document van gemaakt met daarin alles wat ik tegen gekomen ben... Kan hem even niet zo snel op snorren (vergeten waar ik 'm heb opgeslagen)...

Maar als hij het dadelijk echt goed is, is het een fijne radio om mee te spelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Op https://nfor.nl/ is een schat aan info te vinden, zo te lezen is het zo dat als u een soldeerbout kan vasthouden, dit vrij gemakkelijk zelf te doen is, nieuwe buizen kun je in Hasselt (NL) kopen bij https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/buizen.

Wel een mooi luxe model als ik het typenummer zie en de radio zelf, daar komt ook een bere mooi geluid uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Malle-piet op 22-08-2025 08:23 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• f2ride2001
Goh leuk om alle die Philips plano's te zien. Ben er groot fan van, ook vanwege hun mooie geluidsklank O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ9MOojCZd9T5MkkwYrv_lPd4jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9rfSfvq8Rkr25iXeZy7cHm6.jpg?f=fotoalbum_large

Reverbo is gewoon een voorloper van Dolby Prologic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Mooie verzameling heb je daar, allemaal werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Uiteraard, ik lijd aan AMHD........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Altijd leuk om ze werkend te zien.
Na aanzetten even wachten op het opwarmen van de buizen en dan het zoeken van een radio station.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-09 19:24
rcor schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:24:
Gisteren rinkelde mijn mobiele telefoon op het werk en ik had mazzel: mijn verjaardagscadeautje was onderhanden genomen en weer helemaal up and running... Wel een goede zet dat ik een tweede had geregeld, die was nodig ook... Van twee Philips B5X23A buizenradio's één goed werkend en net uitziend exemplaar gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu hij klaar is klinkt hij erg leuk! Zo'n kleinere buizenradio heeft best nog wel wat dynamiek in het geluid, ondanks dat het niet helemaal hifi is... :D

Toen ik deze radio gekocht had was de volume regelaar helemaal vuil, klopte de frequentie niet (lees: je zag op de zenderschaalplaat een andere frequentie staan dan waar de zender daadwerkelijk zat) en de knoppen bovenin waren heel stijf in bediening en bleven vaak hangen... Ik voelde gewoon aan dat ik een tweede exemplaar nodig had voor de onderdelen en die vond ik ook nog redelijk in mijn buurt...

Ding werkte niet en had veel problemen, maar onderdelen zoals de zenderschaalplaat, knopjes en schakelaars konden bruikbaar zijn... En ja, die zijn gebruikt ook! Het tweede exemplaar is over en zal niet meer gerepareerd worden... Ik moet nog even kijken wat ik er mee ga doen, maar zeker niet houden of opknappen (er is best veel vanaf gehaald voor het eerste nettere exemplaar)... ;)
Ik heb nog ergens een foto liggen waar mijn opa 1 van de eerste van deze radio's kreeg uit handen van Frits Philips zelf. Ik denk dat mijn opa zich weer eens onmogelijk had gemaakt en met wat cadeautjes verzocht werd het bedrijf te verlaten :-) (mijn opa was nogal eigenwijs, maar had achteraf meestal wel gelijk).

De radio moet nog ergens in de familie zijn. Een paar jaar geleden deed ie het nog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hier alsnog een foto van de CD582.
Hij is echt netjes.

Heb wel een beetje een zwak voor dit "hoekige" tijdperk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EOiGyB6.jpeg

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-08-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
f2ride2001 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:42:
Goh leuk om alle die Philips plano's te zien. Ben er groot fan van, ook vanwege hun mooie geluidsklank O+

[Afbeelding]

Reverbo is gewoon een voorloper van Dolby Prologic :+
Zie ik daar nou een B7X14A van Philips in het midden? Of heb ik pech en is het z'n opvolger de B7X43A die helemaal stereo is? Kenners weten dat de B7X14A net zoals de B5X23A alleen stereo weergave heeft op de bandrecorder/ platen speler ingang...

Hoe dan ook: vandaag twee andere buizenradio's naar de monteur gebracht:
- Philips B5X74A (door mijn opa nog nieuw gekocht eind jaren '50)
- Philips B7X14A

Ik verwacht geen gekke dingen bij de B5X74A... Ding is eind nog 1,5 jaar geleden onderhanden genomen en werkte perfect de ena laatste keer dat ik 'm aanzette, maar de keer daarna compleet dood... Een staaf die als smelt zekering diende (aangebracht door een monteur of hobbyist die mijn Opa had ingeschakeld en wat wellicht voldeed als beveiliging aangezien de laatste monteur de oplossing gebruikt had zover ik kon beoordel) was los geraakt waardoor de radio niet meer aan gaat... Kan een probleem zijn, maar ik verwacht van niet...
Om 'm te fixen heb ik de smelt zekering uit de B5X23A donor radio gehaald zodat deze (mits dat kan en past binnen de specificaties) over geplaatst kan worden naar de radio van mijn Opa... Dan kan ik straks eindelijk weer gaan genieten van die radio...

Verder zal de B7X14A volledig worden nagezien en hopelijk werkend terug keren... Die moet een hele grote onderhoudsbeurt krijgen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Malle-piet schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 05:12:
Hij gaat aan en speelt... Maar de knoppen zijn vuil, net zoals de potmeters waardoor e.e.a. niet lekker werkt... Voornamelijk ouderdoms kwaaltjes waar zoals één post terug van mij te lezen aan gewerkt wordt...

Maar goed een B5X44A is ook een hele mooie radio van Philips...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malle-piet
Ik was laatst bij een buizenradio verzamelaar en monteur en die had prachtige luxe modellen van Saba en Siemens staan waar een bijzonder mooi zwaar warm geluid uit uit kwam. Ook de ontvangst op AM en KG waren bijzonder te noemen, nu heb ik een lange draad de tuin in lopen en nagelang de weersomstandigheden een zeer goed ontvangst, voor de FM een werpantenne voor binnenshuis welke een zeer goed ontvangst geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Een reden voor dat warme geluid is die klankkast van hout en hardboard geperforeerde achterwand.
Haal maar eens de luidsprekers uit de kast, dat is dan een heel stuk minder mooi.

En plots mochten er geen brandbare omkastingen meer gebruikt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn Pioneer verzameling krijgt weer uitbreiding. Vrij zeldzaam ding dit keer. Morgenavond ophalen, details volgen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Dit gaat een cross-post worden in zowel het vintage audio topic als het retro computer topic... Reden:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPBilUnr_-rKYDYmwlCdaTsrPHMJweDnmyJdAOO_x4--EnWcyifTEOpBFvoiFTtLu1EnkApp-8Qwr8vxAe7_wNucL0VBjVtt_2yacEHOIWisJnjtmtS=w2400

Ik heb een vintage pc hoekje gecreëerd en daar hoort audio bij. Nu kan ik mijn Primax PC speakerset erbij zetten (wat ik met liefde normaliter zou doen) maar ik vond het toch zonde als die speakerset door de zon bij dat raam verder gaat vergelen en dus heb ik mijn platte Marantz SR1000/N1M onder de mottenballen vandaan gehaald en een setje Mission 731 speakers van de jaren '90 geregeld om het goedje af te maken...
Ziet er goed uit en klinkt ook nog eens goed! :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:32
warmte en floppy's gaan ook erg goed samen. (als die nog te lezen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
pman63 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:40:
warmte en floppy's gaan ook erg goed samen. (als die nog te lezen zijn)
Dank voor de melding! Dat wist ik nog niet... Gelukkig staat de verwarming nog uit rond dit tijdstip van het jaar.. .Zal ze eens weghalen en elders opbergen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En die Missions zijn vermoedelijk niet magnetisch afgeschermd. Is niet bepaald goed voor floppies, HDD' en CRT's ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rcor schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:51:
[...]

Dank voor de melding! Dat wist ik nog niet... Gelukkig staat de verwarming nog uit rond dit tijdstip van het jaar.. .Zal ze eens weghalen en elders opbergen...
Zonlicht bij het raam is ook warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:05:
En die Missions zijn vermoedelijk niet magnetisch afgeschermd. Is niet bepaald goed voor floppies, HDD' en CRT's ;)
Dat waren die Primax pc speakers ook niet... Twee plastic behuizingen met geen of weinig demping... Die heb ik eigenhandig van dat geluiddempend eierroot schuim (zoals ik het maar even noem) voorzien aan de binnenzijde zodat hij minder galmt en dat is de geluidskwaliteit hem echt wel ten goede gekomen... Maar geen anti magnetische lagen aangetroffen... Dus daar ben ik niet vang voor... Ik moet alleen de diskettes er niet op leggen... ;)

Maar nu weer lekker on-topic AUB... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ongerelateerde anekdote: lang geleden, toen CRT's nog de enige beeldschermen waren, was ik regelmatig op bezoek bij iemand die z'n kantoor vlak naast het spoor had. Iedere keer als daar een goederentrein (vooral erts) voorbij kwam, deinsde het beeld alle kanten op op de monitor.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag wat uitbreidingen voor de hobbyruimte besteld (overigens ook handig voor vintage computers).
Deze week komen de (gebruikte) bureaus dus ik kan wat gaan opbouwen.

Een paar Raaco ladekasten (60 en 24 laden, zelfde formaat) als aanvulling op de 3 die ik al heb.
Verder een Voltcraft VIT 1000 Lab-scheidingstrafo (instelbaar 1 - 250 V/AC), Brymen BM869s multimeter, Peak Electronics ESR70 gold ESR meter, Peak Electronics DCA75 pro voor halfgeleiders, een Velleman LABPS3010SM labvoeding, een Korad KA6005P labvoeding en nog wat probes, klemmen, kabels en accessoires.

M'n budget gaat er mooi doorheen }:O 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Malle-piet schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:53:
Ik was laatst bij een buizenradio verzamelaar en monteur en die had prachtige luxe modellen van Saba en Siemens staan waar een bijzonder mooi zwaar warm geluid uit uit kwam. Ook de ontvangst op AM en KG waren bijzonder te noemen, nu heb ik een lange draad de tuin in lopen en nagelang de weersomstandigheden een zeer goed ontvangst, voor de FM een werpantenne voor binnenshuis welke een zeer goed ontvangst geeft.
Ik heb nog een Saba staan voor de koude wintermaanden. Flinke revisieklus.

Het is een Saba Freiburg Studio Vollautomatik met elektronische motorgestuurde zenderzoeker en motorgestuurde volumepotmeter. Echt een bizar stuk sixties techniek die ik graag weer in goede orde wil hebben.

Je hebt ze ook met ingebouwde luidsprekers. Dat moet echt helemaal waanzinnig klinken :D _/-\o_

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
mentalmadnizz schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 00:01:
[...]

Ik heb nog een Saba staan voor de koude wintermaanden. Flinke revisieklus.

Het is een Saba Freiburg Studio Vollautomatik met elektronische motorgestuurde zenderzoeker en motorgestuurde volumepotmeter. Echt een bizar stuk sixties techniek die ik graag weer in goede orde wil hebben.

Je hebt ze ook met ingebouwde luidsprekers. Dat moet echt helemaal waanzinnig klinken :D _/-\o_
Die Saba had hij daar spelend staan met ingebouwde speakers en ook die motorgestuurde pot en zenderzoeker, bizar mooi geluid kwam daaruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
evilution schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Ongerelateerde anekdote: lang geleden, toen CRT's nog de enige beeldschermen waren, was ik regelmatig op bezoek bij iemand die z'n kantoor vlak naast het spoor had. Iedere keer als daar een goederentrein (vooral erts) voorbij kwam, deinsde het beeld alle kanten op op de monitor.
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf dat ongeveer tegenover Thales in Hengelo zat, in de tijd dat Thales de Goalkeeper aan het ontwikkelen was. Je kon toen aan je CRT zien dat ze de radar aan hadden staan, dan trilde het beeld.
De collega's wisten ook te vertellen dat Thales een keer de beam te laag hadden staan waardoor alle kassa's bij de Makro van slag waren...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:02:
Mijn Pioneer verzameling krijgt weer uitbreiding. Vrij zeldzaam ding dit keer. Morgenavond ophalen, details volgen :)
Zoals beloofd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69axQu59JcEACC6bZ8iM0-lLmBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt5y9EZteayu50OBA6puxzlj.jpg?f=fotoalbum_large
Pioneer CT-WM63R 6+1 cassette wisselaar. Echt in mint staat, nog geen krasje. Met originele mint afstandsbediening, handleiding en kabels :D
Enige is dat het een US model is, dus verloopstekker, en Amber display. Maar das simpel te midden, moet even stil plastic bij het display weg.
Moet nog even testen, maar verwacht werking ook munt. Hoop van wel, riem voor het wissel mechanisme wordt een dingetje :X

En dat nog op een klein half uur afstand en voor een relatief prikkie ook.
De wisselaars zijn al zeldzaam, de 6+1 helemaal en in deze staat eigenlijk unobtanium :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Zoals beloofd:

[Afbeelding]
Pioneer CT-WM63R 6+1 cassette wisselaar. Echt in mint staat, nog geen krasje. Met originele mint afstandsbediening, handleiding en kabels :D
Enige is dat het een US model is, dus verloopstekker, en Amber display. Maar das simpel te midden, moet even stil plastic bij het display weg.
Moet nog even testen, maar verwacht werking ook munt. Hoop van wel, riem voor het wissel mechanisme wordt een dingetje :X

En dat nog op een klein half uur afstand en voor een relatief prikkie ook.
De wisselaars zijn al zeldzaam, de 6+1 helemaal en in deze staat eigenlijk unobtanium :D
Amber is, naar mijn mening, de mooiste schermkleur.
Maar: fantastisch ding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Amber is, naar mijn mening, de mooiste schermkleur.
Maar: fantastisch ding!
US en Azië werden in amber geleverd, Europese groen. De rest van de toren is dus ook groen display. Die omkatten naar amber is veel meer werk dan hier even een stuk plastic uit halen ;)

En zelf vind ik groen mooier. Persoonlijke keuze :)

Pagina: 1 ... 170 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6