Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42
Ik weet niet of je qua (behuizings)volume uit komt, maar alternatief zou je er ook nog een breedbandertje (bv van mark audio) in kunnen zetten en de rest van de gaten dicht plakken. Hoef je je iig geen zorgen meer te maken over het filter.

[ Voor 16% gewijzigd door Charly op 20-09-2025 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Charly schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:29:
Ik weet niet of je qua (behuizings)volume uit komt, maar alternatief zou je er ook nog een breedbandertje (bv van mark audio) in kunnen zetten en de rest van de gaten dicht plakken. Hoef je je iig geen zorgen meer te maken over het filter.
Volgens mij zijn er niet echt goede breedbanders die in dat montagegat passen.
Dus dan is het geen geval van gaten dichtplakken, maar de kast compleet verzagen en er een nieuwe baffle in monteren.
Met die schuine zijkanten kan het dan wel eens zijn dat de zijdes ook nog eens onder een verstekhoek gezaagd moeten worden. Dat is denk ik best een lastige klus.
Bij een luidspreker is het erg belangrijk dat deze zowel goed luchtdicht is als ook stevig.

"man is not truly one, but truly two,"

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42
mr_petit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:52:
[...]

Volgens mij zijn er niet echt goede breedbanders die in dat montagegat passen.
Dus dan is het geen geval van gaten dichtplakken, maar de kast compleet verzagen en er een nieuwe baffle in monteren.
Met die schuine zijkanten kan het dan wel eens zijn dat de zijdes ook nog eens onder een verstekhoek gezaagd moeten worden. Dat is denk ik best een lastige klus.
Bij een luidspreker is het erg belangrijk dat deze zowel goed luchtdicht is als ook stevig.
Goed is een rekbaar begrip natuurlijk, maar wat ik zo zie zou een CHR-70 min of meer moeten passen en dat zijn in mijn beleving toch best wel gewaardeerde budget breedbandertjes. Als het wat meer mag kosten zou je zelfs nog naar een Pluvia of Alpair 7 kunnen kijken.

Afgaande op de foto's zou ik verwachten dat je die er met een beetje hulp van een Dremel of multitool toch wel in moeten kunnen krijgen zonder meteen de hele baffle te vervangen.

Maargoed, het was maar een suggestie. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 20-09-2025 14:33 ]

• mr_petit
  • Nu online
Charly schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:30:
[...]
maar wat ik zo zie zou een CHR-70 min of meer moeten passen
Ik denk dat die veel te klein is.
Die montagegaten in de originele behuizing zitten in een cirkel van 140mm
Die breedbander heeft een montagegatcirkel van 112mm, dus bijna 3cm kleiner.
Ik denk dat er niet voldoende materiaal dan meer zit om zowel een goede bevestiging te krijgen alsmede een luchtdichte seal.
Die andere twee zijn niet geschikt om van achteren gemonteerd te worden, dus dat maakt eea nog veel lastiger.
Ik bedoel, aan de voorkant is er geeneens ruimte voor de ring van de korf. Daar zitten de zijwanden al.
Ik zie niet in waarom dit makkelijker zou zijn dan een filtertje in 5 minuutjes in elkaar solderen.

Qua montage is dat aliexpress woofertje al lastig genoeg. Idealiter wil je met montage achter de baffle een papieren ring zien in de korf, zodat de korf niet zelf afdicht, maar die ring. Die heeft dat woofertje niet, dus steunt de korf op de baffle. Daar moet dus iets van een tochtstripje tussen (of kit?)
En omdat de baffle niet recht is (maar een montagerelief heeft) moet je maar hopen dat die korf daar op kan steunen.
Dat dayton woofertje heeft wel die ring.
Misschien zijn die ringen los te koop...ik denk dat dit zoiets is :
https://nl.aliexpress.com/item/1005006341616068.html
(of zijn dit foam randen voor onder de korf bij montage van buitenaf)

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 15:24 ]

• thisius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zou een wat duurdere woofer, zoals de visaton AL130, nog een merkbare verbetering geven? Of is dat overkill?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KMSeaxcZ2TvnAKDy3yz9Lir7-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEBOuDvyAvzymeHsTfVVs3If.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeNW_ImjNkgJ_u4Vu7I5noexN0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WucU54p4A9tnjtJsW7sTDr3B.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_petit
  • Nu online
thisius schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:18:
Zou een wat duurdere woofer, zoals de visaton AL130, nog een merkbare verbetering geven? Of is dat overkill?
Dat is pure overkill (en dat is een understatement).
Dat is een heel mooi (en duur) woofertje, maar dit ontwerp heeft 2 grote zwaktes:
1. de tweeter.
2. de kast (baffle vorm).
Zo'n AL130 speelt erg mooi in het hoog, maar die verzonken baffle, met allerlei verhoginkjes, opstaande zijkanten etc zorgen voor zoveel reflecties, dat al het goede wat zo'n al-130 in z'n mars heeft (en dat geldt ook voor goede tweeters) compleet teniet wordt gedaan.
Wil je dit soort luidsprekers tot z'n recht laten komen, dan wil je eigenlijk geeneens een grille ervoor hebben, en geen rechte hoeken aan het einde van de baffle maar mooi afgerondt.
En dan kan je ook nog geeneens het ideale volume kiezen.
Die AL-130 presteert iets minder in het laag dan die aliexpress woofer in dit kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtDy3GB_-ydmuHE8HjRMYPYzItU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkQTGUdwEMxpUPECGgYojUc1.jpg?f=fotoalbum_large
(groen is de al-130)

Als je woofertjes van €150 gaat kopen, dan hoort daar ook een goede tweeter bij en een op maat gemaakte moderne kast. (en heel wat meer meten en perfectioneren).
Dan krijg je een luidspreker die kan concurreren met kant en klare setjes van vergelijkbaar formaat tot ca. €3000/paar.

Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6