Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

nineball schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:57:
Ik kwam deze foto net tegen op een ander forum. Printplaten zijn overrated.

[Afbeelding]
Uit de tijd dat apparaten nog niet voor minstens 80% gevuld waren met lucht.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat moet idd wel het betere handwerk zijn. Van bovenaf doet ie me aan een oude Technics denken qua front. Maar een gemiddelde fabrieksarbeider zou meteen de laan uit gestuurd worden als ie zulk werk afleverde, zeker in Japan.

Kan bijna niet anders dan zelfbouw.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Jorgen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Uit de tijd dat apparaten nog niet voor minstens 80% gevuld waren met lucht.
Aan de andere kant van de plaat met al die onderdelen staan de buizen, die hebben best wat lucht nodig om hun warmte kwijt te raken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47
PAdam schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:23:
Deze versterker geeft me een flashback naar de eerste versterker die mijn ouders bezaten. Ik meen aan de hand van de kleur van de kleur van de behuizing en de knoppen t apparaat te herkennen. Op welk forum kwam je deze afbeelding tegen? Staan daar meer afbeeldingen van dit apparaat?
Was een Facebookgroep, zal kijken of ik meer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
nineball schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:57:
Ik kwam deze foto net tegen op een ander forum. Printplaten zijn overrated.

[Afbeelding]
Denk nog net een buizen versterker of een van de eerste generaties na de buizen.
Als je die niet afgeschermde trafo al ziet, wat moet die een enorme brom veroorzaken.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Laatst online: 10:28
snah001 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Denk nog net een buizen versterker of een van de eerste generaties na de buizen.
Als je die niet afgeschermde trafo al ziet, wat moet die een enorme brom veroorzaken.
In het midden lijken buisvoeten te zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Duclaasie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:22:
[...]

In het midden lijken buisvoeten te zitten
Je ziet op de trafo ook typische spanningen die je in buizenbakken aantreft, zoals 6,3 V, 255 V. Dit is een of andere tuner-versterker, je kunt bovenin duidelijk de afstemcondensator zien en het snaarwerk naar de afstemknop en -schaal. Leuke foto!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:25
Is overduidelijk een buizenradio. Je zie de buizenvoeten keurig zitten onder de wirwar van componenten.
Ben niet anders gewend bij buizen radio's.

Is af en toe moeilijk storing zoeken omdat het schema lastig te onderscheiden is in de onderdelen wirwar. Maar werkt zo ook hoor. En brommen valt wel mee. Als de condensatoren goed zijn filtert dat veel eruit.

Edit1: overduidelijk wel japans > zie "Suzuki" condensatoren 8)
Edit2: heel duidelijk stereo, in 2 delen, opgebouwd. Je kunt prachtig de voorversterker en eindversterker buizen in 2 delen zien zitten :P

[ Voor 22% gewijzigd door f2ride2001 op 07-06-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

f2ride2001 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:

Is af en toe moeilijk storing zoeken omdat het schema lastig te onderscheiden is in de onderdelen wirwar. Maar werkt zo ook hoor. En brommen valt wel mee. Als de condensatoren goed zijn filtert dat veel eruit.
Over het algemeen bevat de service manual niet alleen een schema maar ook een tekening waar de componenten zitten. Vaak ook met een raster en een lijst waar componenten in dat raster zitten. Het is ook niet zo dat het maar in elkaar gezet is op een manier die de fabrieksarbeider op dat moment leuk vond.

Maar moet je wel een service manual op de kop kunnen tikken natuurlijk, maar er zijn wel wat clubs die je daarmee kunnen helpen. NVHR bijvoorbeeld.

@nineball, heb je nog kunnen achterhalen wat het merk/type is?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
evilution schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Over het algemeen bevat de service manual niet alleen een schema maar ook een tekening waar de componenten zitten. Vaak ook met een raster en een lijst waar componenten in dat raster zitten. Het is ook niet zo dat het maar in elkaar gezet is op een manier die de fabrieksarbeider op dat moment leuk vond.

Maar moet je wel een service manual op de kop kunnen tikken natuurlijk, maar er zijn wel wat clubs die je daarmee kunnen helpen. NVHR bijvoorbeeld.

@nineball, heb je nog kunnen achterhalen wat het merk/type is?
Nee, wel gevraagd in die groep maar nog geen antwoord.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 14:17

roger is here

duss..

Vandaag mijn akai aa-6300 maar weer eens opgezocht..
Gaat dienst doen als radio bij het ontbijd.

Daarnaast ok nog een md speler welke ook goed werkt op de aux.
Had nog nooit een md speler gehad, maar wat leuk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUnzCehDjaghr7E2YhpBcMoY44Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wopRgGhj4kb7HbHTdGbFb2G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8FJVza_6DlYNcZL9FwCTCumCzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcB2hahQ7vMz5qOlyxtorSRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-PO6xxwMhJbVZKeDDAknVnVeFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUpR5DQgjPNNKneFhoJ9dBMa.jpg?f=fotoalbum_large

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:13
Groen-blauwe schaalverlichting is altijd mooi!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Mooi die Akai aa6300 zelfs alleen voor Ontbijt. Had je hem gereviseerd? Of deed hij het nog?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 14:17

roger is here

duss..

AntoniusDD schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:32:
Mooi die Akai aa6300 zelfs alleen voor Ontbijt. Had je hem gereviseerd? Of deed hij het nog?
Nee zo gekocht ik denk voor een paar tientjes bij de kringloop lang geleden..
Naast wat gekraak van potmeters? ziet ie er van binnen ook nog wel ok uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEHAHJHZt3annomemMhupVP5Sp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSE2uZbPP4XXOzweICarb9J0.jpg?f=fotoalbum_large

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Voor de liefhebber bij de kringloop in Bunschoten/Spakenburg. €9.95 lijkt mij niet heel erg veel....
Zag er netjes uit en spoelen draaiden soepel, gezien de prijs en diverse artikel op oa MFB fora wellicht iets voor een tweaker :)
Bandrecorder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eiqfki6BCovw59h8AG-j0UNafw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MM0U7ZrnkaOsncZdPsG6J2ey.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0RKnKo9MtwM0S_91qC87on8Ezc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw5SvA3X1oGSkZxDLXimMKV1.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLFmpNfsPDDTXcsdjZzhmaD33G8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Aec3sKb8hNsGi78BuV7GfU7.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Teaser: ik krijg binnenkort wat leuks binnen oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f2ride2001
Da's geen teasen :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

ransbal schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:54:
Voor de liefhebber bij de kringloop in Bunschoten/Spakenburg. €9.95 lijkt mij niet heel erg veel....
Zag er netjes uit en spoelen draaiden soepel, gezien de prijs en diverse artikel op oa MFB fora wellicht iets voor een tweaker :)
Bandrecorder
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind dat echt hele gave recorders, hoop werk om ze goed te krijgen en gegarandeerd snarendrab OVERAL, maar wat zijn ze cool.

Ik heb er al eentje :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Deze unit heb ik nog dagelijks in gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fricks-audio.com%2Fimages%2F2023%2FEqualizers%2FEAa2%2FIMG_7062.jpg&f=1&nofb=1&ipt=e4cd6048c00a690491fb278e0ef90363ad134e49a1faa172998455cf4ff6db2c

(ff plaatje 'geleend' want die van mij moet een poetsbeurtje hebben :+).

Is natuurlijk niets bijzonders maar de afkomst op zich wel (voor mij dan).
Was altijd onderdeel van een hele akai set die mijn pa in die tijd nieuw gekocht had. Versterker en tapedeck hebben het niet overleefd maar deze doet nog steeds zijn werk.
Later kwam er een heuse cd-speler van hetzelfde merk bij, dat was nog nieuwigheid toen. Mocht ik mijn eerste cd kopen; Rattle and hum van U2 werd het. 8)

/Nostalgie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
De nieuwigheid was er al wel van af als je Rattle and Hum kon kopen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ransbal schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:54:
Bandrecorder
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Leuk ding. Heb ik ooit nog eens gehad (zo'n 45+ jaar geleden :P ) Gelukkig is Spakenburg een eind weg want ik zou hem zo ophalen en heb al meer meuk dan ruimte :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er is nog een deck met deze toetsen. Dus blijft het nog even teaser welke het is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

evilution schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Er is nog een deck met deze toetsen. Dus blijft het nog even teaser welke het is ;)
Ja dan is het de N2554 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cassettedeck met pitch control. Omdat het kan :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:04
SuBBaSS schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:31:
Deze unit heb ik nog dagelijks in gebruik:
[Afbeelding]

(ff plaatje 'geleend' want die van mij moet een poetsbeurtje hebben :+).
Deze had ik eens gekocht van mijn eerste verdiende geld. Bij elkaar gespaard van mijn eerste baantje.
Geen idee waar die gebleven is, bij het overlijden van mijn vader is ie spoorloos verdwenen 😟.
Zijn laatste jaren heeft hij hem gebruikt. 😔

En nu zijn ze nog wel eens te vinden maar niet leuk meer wat ze er voor vragen.
Wil er om beide nostalgische reden weer 1 hebben maar niet voor die bedragen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:12:
Cassettedeck met pitch control. Omdat het kan :+
Wordt mijn 2e deck. En ik heb nog steeds 0* cassettes. Binnenkort maar eens naar de kringloop.

* Nou ja, heb wel cassettes maar je gaat niet voor je lol naar een wow en flutter testcasssette zitten luisteren.

Ding heeft geen pitch control overigens @The Eagle

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 10-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Marcel Br schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:18:
De nieuwigheid was er al wel van af als je Rattle and Hum kon kopen :9
Ik was zelf nog een klein knaapje, herinneringen zijn wellicht wat vertroebeld. Maar het was in ieder geval geen gemeengoed in huishoudens toen, een cd-speler.

De cd zelf was in ieder geval wel nieuw. :+ '88 was dat.
Het was een goed jaar. :)F

[ Voor 11% gewijzigd door SuBBaSS op 10-06-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

evilution schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Wordt mijn 2e deck. En ik heb nog steeds 0* cassettes. Binnenkort maar eens naar de kringloop.

* Nou ja, heb wel cassettes maar je gaat niet voor je lol naar een wow en flutter testcasssette zitten luisteren.
Twee keer niks is nog steeds niks lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Twee keer niks is nog steeds niks lol
Komt nog een derde aan :') En overweeg een vierde :') :')

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 10-06-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

evilution schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Komt nog een derde aan :') En overweeg een vierde :') :')
Cassettes hoop ik dan toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:24:
[...]

Cassettes hoop ik dan toch :P
Nee, decks... En nog wat spul uit dezelfde serie. Heb binnenkort een complete *80 Black Tulip set, m.u.v. de 22AH080, die zie je niet veel.

Imho een van de mooiste sets van Philips.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duclaasie
Echte vintage is het niet, maar ik heb een Denon PMA-725R op de werkbank liggen waarvan een kanaal het niet doet. Gezien de reputatie van is solderingen zal er welnee nodige tijd in gaan zitten, maar ik heb hem dan ook gekocht als leer project.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVAWd-NOob6IfgOTaV1YQ7WNKOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlyX5wWqSflNBog3kgaCgYNG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Leuk, met twee voedingstrafo's voor links en rechts! Heb er ook nog zo eentje staan om op te knappen. Toch maar eens gaan doen dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Skynett op 11-06-2025 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Klopt, en de service manual lijkt ook prima bruikbaar, wat voor een beginner als ik erg prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik heb net even gekeken, en ik heb de 925R staan. Mag ik een kopietje van het service manual? Die beschrijft namelijk beide typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Skynett schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:02:
Ik heb net even gekeken, en ik heb de 925R staan. Mag ik een kopietje van het service manual? Die beschrijft namelijk beide typen.
Manual is op diverse websites vrij te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Dan ga ik verder zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:02
@Skynett Bij deze serie van Denon gebruiken ze de twee transformatoren die beide de positieve en negatieve voeding verzorgen.

Het concept van de ontwerpers is het verminderen van het magnetisch veld door de transformatoren tegenovergestelde richting te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ThpfFGMebad38iBbPIQ_1lNqA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DGa4iMnIXSVNEwkHrF8PNO96.png?f=user_large

In de foto zie je twee grote voedingscondensatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtYyC0o56NKJshDxIIPOwIMOqsI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bUiPtfxs5VrnCPxPbq3jQ2or.jpg?f=user_large

In het schema van de eindtrap is duidelijk een push-pull schakeling te zien met een +50 V en -50 V voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmWZ3x9Nx6D6gSV5dlTf2XeQviU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WDNCmjfypRi46SgeyOSzTnBs.png?f=user_large

Kijk wel uit, want dat is een potentieel dodelijke spanning, 50 en 50 maakt samen 100 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
FrankHe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:31:
@Skynett Bij deze serie van Denon gebruiken ze de twee transformatoren die beide de positieve en negatieve voeding verzorgen.

Het concept van de ontwerpers is het verminderen van het magnetisch veld door de transformatoren tegenovergestelde richting te plaatsen.
Slim! Dat had ik nog niet gezien (of zelf bedacht). Is kennelijk goedkoper c.q. makkelijker te plaatsen dan een ringkerntrafo, maar wel effectief. Zo steek je nog eens wat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Skynett schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:37:
[...]

Slim! Dat had ik nog niet gezien (of zelf bedacht). Is kennelijk goedkoper c.q. makkelijker te plaatsen dan een ringkerntrafo, maar wel effectief. Zo steek je nog eens wat op.
Ik weet niet hoe effectief het werkelijk is maar het is een bijzondere design feature van deze serie.

Aanvulling, een traditionele lamellen transformator en een ringkern transformator hebben beide zo hun voor- en nadelen. Tegenwoordig kom je overal geschakelde voedingen tegen en ook deze hebben zo hun positieve- en negatieve eigenschappen. In beginsel kun je stellen dat de lamellen transformator het beste geluid geeft zonder dat je al te veel kunstgrepen moeten uithalen.

[ Voor 32% gewijzigd door FrankHe op 11-06-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Je kan je afvragen hoe effectief het is, maar zo onderscheidt je jezelf wel in de markt. Dat speelt ook een rol.
Ringtrafo is duur, en je zit weer met de begrenzing van de inschakelpiek, en twee kleine 'blokjes kan je makkelijk plaatsen in de behuizing, een enkele trafo heeft ook weer grotere afmetingen. En met een goede bliktrafo is inderdaad helemaal niks mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Een ringkern transformator van enig formaat heeft inderdaad een aanzienlijke inschakelpiek. Capacitieve koppeling tussen primaire- en secondaire windingen kan soms tot problemen leiden. In dat opzichte zijn lamellen een betere keuze, maar die is wel een stuk zwaarder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
De PMA maakt van een 1KHz sinus een prachtige blokgolf 🤪. Dit gaat al vóór de eindtrap mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVQHvVwUDU3z_VMUP9GSYKuk7uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDE1jMWaQATztlCSF8RXs9dK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Scope Rules! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Duclaasie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:39:
De PMA maakt van een 1KHz sinus een prachtige blokgolf 🤪. Dit gaat al vóór de eindtrap mis.

[Afbeelding]
Maar het ziet er wel cool uit ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Bommes

Capo del formaggio

Ik ga vanavond maar eens mijn Dual 704 open maken.
Deed het goed na aanschaf, na overzetten op mijn Cyrus versterker was ineens het linkse kanaal weg. Nee dat zat niet in de versterker, omdraaien links rechts bleef het zelfde output kanaal van de Dual stil.

Van de week de tulip stekkertjes open gemaakt, linkse kant de tip los. Opnieuw gesoldeerd, terug aan de amp, rechter kanaal stil..
Wel ggrrrrr.
Dus wilde ik gisteren even gewoon de complete kabel vernieuwen.
Maar met mijn lompe kippigheid heb ik het ding verkeerd proberen open te maken.
Nu werkt de auto start/off ook niet meer goed.
Gelukkig de servicemanual al gevonden en een goede YouTube clip met een disassembly en reparatie.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Duclaasie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:39:

[Afbeelding]
Ergens een opgeblazen op-amp die lekker rail-to-rail staat te schakelen?

Of losse solderingen bij een weerstand in de feedback lus?

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 13-06-2025 18:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OylMasBxT9BReRQnMV-YgqJQJH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQZIbWttgOjvsYT1KpXAKKzY.jpg?f=fotoalbum_large

Het had ook een N2554 kunnen zijn, die heb ik ooit gehad maar @mentalmadnizz heeft het toch maar goed geraden!

[ Voor 12% gewijzigd door evilution op 13-06-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
evilution schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding]

Het had ook een N2554 kunnen zijn, die heb ik ooit gehad maar @mentalmadnizz heeft het toch maar goed geraden!
Mooi deck hoor! :9~

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVJFtFj2DVPUhs-9b16Fb-A9VQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkICBncAGY6PMjHSoLVbkHYP.jpg?f=fotoalbum_large
Altijd leuk, ouwe mechanische spulletjes.
U ziet de binnenzijde van een Dual 704.
Klacht: geen signaal rechter kanaal en door een lompe reparatie poging mijnerzijds werkte power aan en auto-off niet meer.
De arm boven de plaat, ding ging aan, om een halve cm verder meteen weer uit te gaan 8)7

Power aan en off:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WXKllaXpeqOR9Vtf5pufellvmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdHhQGUzus1WJC0Qa8RH510c.jpg?f=fotoalbum_large
Dat plaatje met haakje hoort achter een veertje te zitten. Zoals groen hierboven.
Maar doordat er iemand (kuch :o ) de motor van bovenaf er uit heeft willen beunen halen was het zoals het rode lijntje versprongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiU3bn29Kd27pCJL89KfG0xnzso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh6VCxi1McOsFMFAs6KxJ3Th.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus weer in orde (y)
Signaal rechts dat niet uitgestuurd werd: Schuif stekkertje zat intern er niet lekker op/was uitgeleuterd.
Overgang van (interne)bekabeling vanuit de naald naar de externe tulip kabel is met 2 schuif stekkertjes, links en rechts. Die voor het rechtse kanaal was gewoon wat lam/los. Met verzetten van de platenspeler, het een paar keer opnieuw aansluiten, misschien perongeluk wat aan de kabel getrokken te hebben zat dus het rechtse kanaal los.

Lang verhaal kort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_hM48Eml1lnJAH7q4U8nh0sHtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcLmK9qSUT9P3kfI5g6koirC.jpg?f=fotoalbum_large

Glaasje Whisky er bij, Mister Joe Cocker die rondjes draait. O+ O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• nineball
Een portable Philips cassetterecorder uit de kringloop. Eén vu-meter zat vast maar weten te fixen. Klinkt verassend goed op de line-out. Met pitch control 😀

Deze modellen staan bekend om hun verbrokkelende tandwielen dus dat moet een keer vervangen worden. Het is echter geen erg fijn deck om uit elkaar te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E0ZUEf_sjDHvSgUb_hADtjmArY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9IcNnAXu97ipRMMOzV42YLc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
FrankHe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Ergens een opgeblazen op-amp die lekker rail-to-rail staat te schakelen?

Of losse solderingen bij een weerstand in de feedback lus?
Ik denk dat je behoorlijk in de buurt zit. Buffer opamp krijgt een Sinus binnen en gooit dit er uit. Het lijkt er op dat ik de helft van de railspanning mis. Morgen verder zoeken of het de +15 of -15 is en waar het mis gaat. Slechte solderingen zijn een ziekte in deze versterkers, dus in die richting zou het zomaar kunnen zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 21:24
Ook ik gebruik nog vintage versterkers, receivers, speakers. headphones , cd spelers.
Laatst kwam ik een advertentie tegen van een Sony STR 7055 receiver,
ik zag echter dat het een STR 7065 was, het topmodel in die lijn. Uiteindelijk nog flink wat van de vraagprijs af kunnen krijgen , de oude Sonys zijn niet zo populair om een of andere redenen.

Ik heb 'm wat opgepoetst en heb wat nieuwe lampen besteld want een aantal waren defekt.
Hij klinkt goed via de aux uitgang maar via de koptelefoonuitgang en ook via de tape ingang zit er een brom in. Eens kijken of ik die er nog uitkrijg, anders moet ik weer naar een reparateur om 'm na te laten kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcPm8uq-rXKi13BE3HKNzMGBWrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxYAHFyc0sit3WyXQJjBKER9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:35
VetVarken schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:00:
Ook ik gebruik nog vintage versterkers, receivers, speakers. headphones , cd spelers.
Laatst kwam ik een advertentie tegen van een Sony STR 7055 receiver,
ik zag echter dat het een STR 7065 was, het topmodel in die lijn. Uiteindelijk nog flink wat van de vraagprijs af kunnen krijgen , de oude Sonys zijn niet zo populair om een of andere redenen.

Ik heb 'm wat opgepoetst en heb wat nieuwe lampen besteld want een aantal waren defekt.
Hij klinkt goed via de aux uitgang maar via de koptelefoonuitgang en ook via de tape ingang zit er een brom in. Eens kijken of ik die er nog uitkrijg, anders moet ik weer naar een reparateur om 'm na te laten kijken.

[Afbeelding]
Soms is het gemakkelijk dat soort storingen op te lossen , vaak transistor of condensator in de pre amp, of vervuilde contacten. Zeker de koptelefoon aansluiting kan voor problemen zorgen althans algemeen.voorkomende storing.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• VetVarken
Buzzfeed schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Soms is het gemakkelijk dat soort storingen op te lossen , vaak transistor of condensator in de pre amp, of vervuilde contacten. Zeker de koptelefoon aansluiting kan voor problemen zorgen althans algemeen.voorkomende storing.
Ik heb gisteren alle contacten schoongemaakt met kontakt prf 6 - 68 cantact cleaner en nu is de brom op de koptelefoon uitgang en tape ingang weg :*) Nu nog wachten op de lampjes voor de stereo indicator en de tuning naald verlichting en dan vind ik het wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8qGpu6iaeV-RflfW25VUvFSjnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK22VDXYu265ApmYNmXoUZ9A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
VetVarken schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Ik heb gisteren alle contacten schoongemaakt met kontakt prf 6 - 68 cantact cleaner en nu is de brom op de koptelefoon uitgang en tape ingang weg :*) Nu nog wachten op de lampjes voor de stereo indicator en de tuning naald verlichting en dan vind ik het wel goed.

[Afbeelding]
Nice, een CD304! :9~ Heb zelf een CD204 en CD303 staan. Mooie spelers die oude Philipsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VetVarken
kingmace schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Nice, een CD304! :9~ Heb zelf een CD204 en CD303 staan. Mooie spelers die oude Philipsen.
Dan zul je hier ook wel gelukkig van worden :P Past ook beter bij elkaar qua kleur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXuwBMPhLeMulvc7dUj8uKE51j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWSOr1TUankUwfaMcPvbiFfl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

VetVarken schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Dan zul je hier ook wel gelukkig van worden :P Past ook beter bij elkaar qua kleur.[Afbeelding]
Is dat een CD200? Die zie je erg weinig.
(de CD304 Mk.1 ook niet trouwens)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Videopac schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:09:
[...]

FF beetje pesten... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY2jRwQfsoYmqN-K-cJX1Pe-Kcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcT0ldMPjoWnoBmt4HhgPbTa.jpg?f=fotoalbum_large

De CD304Mk II zie je nog minder trouwens. In de basis dezelfde speler maar met een gewijzigd decoder/DAC circuit. 16 bits vs 14 bits van de Mk 1 en voorzien van een digitale uitgang. Evengoed is de CD304 Mk 1 ook een klassieker. Deze is al zeker 35 jaar in mijn bezit.

[ Voor 17% gewijzigd door evilution op 15-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
VetVarken schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Dan zul je hier ook wel gelukkig van worden :P Past ook beter bij elkaar qua kleur.[Afbeelding]
De CD200 heb ik ook gehad (gevonden in de schuur na het overlijden van m'n schoonfamilie). Ik heb ze allemaal een elco revisie gegeven en alle prints doorgesoldeerd. Echter uiteindelijk de CD200 weggegdaan omdat een bovenlader niet handig was. Mijn CD204 gaat binnenkort ook de verkoop in, ik hou alleen de CD303 nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Videopac

Rommelt wat aan.

kingmace schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:19:
[...]

De CD200 heb ik ook gehad (gevonden in de schuur na het overlijden van m'n schoonfamilie). Ik heb ze allemaal een elco revisie gegeven en alle prints doorgesoldeerd. Echter uiteindelijk de CD200 weggegdaan omdat een bovenlader niet handig was. Mijn CD204 gaat binnenkort ook de verkoop in, ik hou alleen de CD303 nog.
De CD303 had mijn vader ook; het is van de oudere generaties ook mijn favoriete cd-speler.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VetVarken
Videopac schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:09:
[...]

Ja, een CD 200. Ik wilde graag een bovenlader, niet zo praktisch maar wel lekker apart.

De 303 is ook mooi en apart. Maar geen bovenlader :P

[ Voor 9% gewijzigd door VetVarken op 15-06-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
evilution schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:42:
[...]

FF beetje pesten... :+
[Afbeelding]

De CD304Mk II zie je nog minder trouwens. In de basis dezelfde speler maar met een gewijzigd decoder/DAC circuit. 16 bits vs 14 bits van de Mk 1 en voorzien van een digitale uitgang. Evengoed is de CD304 Mk 1 ook een klassieker. Deze is al zeker 35 jaar in mijn bezit.
Die 304's hebben vaak een displayglaasje dat een beetje melkachtig troebel is geworden, dat had die van mij ook toen ik 'm kocht. Je zou er eigenlijk een nieuw helder displayglaasje in moeten zetten, dan is die weer net als nieuw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Buzzfeed
Ik ben net aan het test draaien met de Nakamichi LX3, geheel mechanisch gerstaureerd, nu elektrisch nog. Echter is dit een frontplaats die ik met roze Dusty kan reinigen, deze zit vol nicotine alleen ik denk het plastic daar niet tegen bestand is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ska4HI2rmT1q8qXnWRBNq5eKNLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6mvpcEYCaNljbfeUasQqFsT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Buzzfeed op 15-06-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

VetVarken schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Die 304's hebben vaak een displayglaasje dat een beetje melkachtig troebel is geworden, dat had die van mij ook toen ik 'm kocht. Je zou er eigenlijk een nieuw helder displayglaasje in moeten zetten, dan is die weer net als nieuw.
Deze ziet er nog als nieuw uit na 35 jaar. Heb er destijds een nieuw venster in gezet. Zat toen dicht bij het vuur zeg maar. Heb van al mijn vintage spul aardig wat reserveonderdelen vanuit die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
kingmace schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Ja, de CD 204 heb ik ook ooit gehad maar ook weer doorverkocht.

Ik heb nu nog een CD 350 die met behulp van een modificatie non oversampled is , 14 bits dus. Die wil ik ook verkopen. En heb nog een CD 820.

Ik wil eigenlijk alleen de CD 200 en de CD 304 houden..... denk ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VetVarken
evilution schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Deze ziet er nog als nieuw uit na 35 jaar. Heb er destijds een nieuw venster in gezet. Zat toen dicht bij het vuur zeg maar. Heb van al mijn vintage spul aardig wat reserveonderdelen vanuit die tijd.
OK, het leek op de foto alsof het glaasje een beetje troebel was, maar dat zal door de weerspiegeling komen. Mooie speler in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

VetVarken schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Ja, de CD 204 heb ik ook ooit gehad maar ook weer doorverkocht.

Ik heb nu nog een CD 350 die met behulp van een modificatie non oversampled is , 14 bits dus. Die wil ik ook verkopen. En heb nog een CD 820.

Ik wil eigenlijk alleen de CD 200 en de CD 304 houden..... denk ik :P
CD304 zou ik zeker houden. Echt een mooie speler die bij elke set past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Buzzfeed schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:06:
Ik ben net aan het test draaien met de Nakamichi LX3, geheel mechanisch gerstaureerd, nu elektrisch nog. Echter is dit een frontplaats die ik met roze Dusty kan reinigen, deze zit vol nicotine alleen ik denk het plastic daar niet tegen bestand is?[Afbeelding]
Verdunde schoonmaakazijn op een zacht doekje moet je het wel mee wegkrijgen, en zou het plastic ook niet moeten aantasten zolang je het er niet in weekt en droogwrijft na behandeling. Geen idee wat er in Dasty zit, hou het zelf liever bij basic schoonmaakmiddelen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Ik ben net aan het test draaien met de Nakamichi LX3, geheel mechanisch gerstaureerd, nu elektrisch nog. Echter is dit een frontplaats die ik met roze Dusty kan reinigen, deze zit vol nicotine alleen ik denk het plastic daar niet tegen bestand is?[Afbeelding]
Citronella beetje verdunnen en met vezeldoekje microvezel doekje kuisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Glassex is goed tegen nicotine en minder agressief dan Dasty.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OylMasBxT9BReRQnMV-YgqJQJH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQZIbWttgOjvsYT1KpXAKKzY.jpg?f=fotoalbum_large

Stel dat je zo'n deck wilt ombouwen naar een 3-kopper (eigenlijk 4-kopper bij dit deck) en je hebt alle onderdelen om dat mogelijk te maken. Er moet dan een o.a. schakelaar (tape/source) toegevoegd worden tussen de RIF/MPX schakelaar en de rechter microfooningang. Op de print past dat. Maar wat is een goede manier om de uitsparing netjes in de frontplaat te krijgen? Laser, waterjet, iets anders? En wat zou een goede manier zijn om de tekst netjes aan te passen aan die nieuwe situatie? Zeefdruk o.id.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Ik zou op zoek gaan naar een 3 kops deck. Dat is denk ik het minste werk en geeft de grootste kans op succes.

Je moet echt de opname en weergavekoppen tegelijk kunnen aansturen/uitlezen. En de kans dat de losse lees- en schrijfkop andere impedanties hebben lijkt me niet ondenkbeeldig.

[ Voor 45% gewijzigd door Skynett op 18-06-2025 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Skynett schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:58:
Ik zou op zoek gaan naar een 3 kops deck. Dat is denk ik het minste werk en geeft de grootste kans op succes.

Je moet echt de opname en weergavekoppen tegelijk kunnen aansturen/uitlezen. En de kans dat de losse lees- en schrijfkop andere impedanties hebben lijkt me niet ondenkbeeldig.
Ik heb een complete 3-kops als donor. Dus komt er gewoon een origineel 3-kops loopwerk in met de originele koppen van die 3-kops. De vierde kop voor de codering inbouwen is triviaal. De relevante printen van die 3-kops kan ik ook gewoon overzetten. In dit geval is dit dus een vrij simpele ombouw. Heb je eigenlijk alleen een schroevendraaier voor nodig. Zonder frontpaneel krijg ik dit volledig functioneel.

Mijn vraag was dan ook: wat is de beste manier het frontpaneel aan te passen. De uitdaging is een deck te verkrijgen waarvan er geen tweede is.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 18-06-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
brama schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Verdunde schoonmaakazijn op een zacht doekje moet je het wel mee wegkrijgen, en zou het plastic ook niet moeten aantasten zolang je het er niet in weekt en droogwrijft na behandeling. Geen idee wat er in Dasty zit, hou het zelf liever bij basic schoonmaakmiddelen.
Ga ik eens voorzichtig proberen! Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:59
Buzzfeed schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Ga ik eens voorzichtig proberen! Thx
Isopropylalcohol (IPA) wil ook nog wel 's helpen. Tast het plastic niet aan en laat ook geen residu achter. Ook ideaal voor het schoonmaken van printplaten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Isopropylalcohol (IPA) wil ook nog wel 's helpen. Tast het plastic niet aan en laat ook geen residu achter. Ook ideaal voor het schoonmaken van printplaten.
Klopt, maar geeft wel de kans dat de belettering daarna weg is ;w

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Nieuw speeltje binnengekregen voor de verzameling; Deze RX-505 3-kops, met het heerlijke over the top auto reverse systeem 😎 Werkt goed, maar ga deze nog wel servicen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_5sAUPMA5hqldDCf8A0vc9fRjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAZyoCKG1JXZ8UN9qE9RDahg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 12:14

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Deze heeft me best wat tijd gekost om te vinden, maar eindelijk is het er van gekomen. Een Nagra SN ! Ze komen af en toe wel eens te koop op eBay, maar meestal tegen erg hoge prijzen. Deze was gelukkig goedkoper.

Het is de SNN versie , mono, full-track, met 9.5cm/s en 4.75cm/s snelheden.

De silkscreen is rood, wat typisch is voor de tweede generatie. Rode silkscreen is eerder zeldzaam. De eerste generatie, die exclusief in het grootste geheim voor de CIA geproduceerd is, had geen silkscreen, en de latere versies hadden een zwarte silkscreen.

Bijzonder is wel het serie nummer, wat 5 cijfers heeft, en niet overeenkomt met de typische tweede generatie, dewelke 4-digit serienummers hadden, al dan niet met een prefix. Er is slechts 1 andere SN online bekend waarbij dit ook zo is.

Het apparaatje is ook zwaarder dan je zou denken. In elk geval, ik ben er blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz6ZDbAZELcF5scL4HMbM_gZ5vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfpJfJ3XRULlOdWpFMgGoVwC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjFAsFyeMMUQhlkEcHd8HuiEIuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhVKuALm6pz8BDCTi895p5X7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptOrrsOzNvFgDuWN7HFYcTfVs_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0COJoTy2X846rp0r05ZSlWs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_9dv5oRjdRUbaCxSkXWDAUtMOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWEWGJhJGL61JIzIuFufYCKf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzjBN5iKX7mzr5AHJRQW6C04x3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEFb6NHrxDXA1xt4p8NVyCNB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9sMP7Q5ngke-sW7LFUnLCy41nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrPNL6SPRHhjiZZMMRPuoP1M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
EricDH schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:38:
Nieuw speeltje binnengekregen voor de verzameling; Deze RX-505 3-kops, met het heerlijke over the top auto reverse systeem 😎 Werkt goed, maar ga deze nog wel servicen.

[Afbeelding]
Dat is toch wel een icoon als het gaat om eighties audio. Nakamichi en autoreverse zoals niemand anders dat deed. Echt helemaal geweldig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
DatraxZ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:11:
Deze heeft me best wat tijd gekost om te vinden, maar eindelijk is het er van gekomen. Een Nagra SN ! Ze komen af en toe wel eens te koop op eBay, maar meestal tegen erg hoge prijzen. Deze was gelukkig goedkoper.
Dat Nagra spul (ook de hifi die ze nu maken) ziet er imo altijd uit alsof het ergens op een laboratorium thuis hoort. Ik vindt het wel een heel vet stijltje, alleen jammer dat de prijzen nergens over gaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 12:14

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Charly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Dat Nagra spul (ook de hifi die ze nu maken) ziet er imo altijd uit alsof het ergens op een laboratorium thuis hoort. Ik vindt het wel een heel vet stijltje, alleen jammer dat de prijzen nergens over gaan. :P
Ja, erg goede apparaten, maar idd, altijd veels te duur.

De opvolger van de Nagra SN, de JBR 'junior body recorder' en PS-1 playback system ben ik ook al een eeuwigheid naar op zoek.

Die zijn zo zeldzaam (en naar verluid nog steeds in gebruik) dat er maar enkele in handen van verzamelaars zijn.

Er staat een set "te koop" in Spanje, maar die advertentie is fake, en destijds ook vele malen gekopieerd op andere tweedehands websites door andere scammers.
Ik ken iemand in de UK die de set heeft (en nog een hoop ander cool spul zoals een VPR-5), maar de beste man overtuigen om die te verkopen is een ander verhaal... wie weet lukt het me ooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9U8d_jAWWLCW7cI57T5GNnrHPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3K1633wxeKV4UkPHKJCE8Mi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buzzfeed
EricDH schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:38:

[Afbeelding]
Wat ik mezelf altijd afvraag zo ook bij de Dragon, als je zo'n deck aanschaft hoe weet je van te voren of de koppen nog goed zijn, ;lees het frequentiebereik nog halen. Ik heb ook vaak gestaan voor zo'n aanschaf, maar waar bepaal je dat op, versleten koppen is in principe een waardeloos deck? Ik heb helaas een aantal Nakamichi decks gehad met versleten koppen, en die halen echt de 18Khz niet meer zelfs 15 niet meer(en ja die hoor ik nog:-)) En mijn scoop zeker. Overigens een prachtig deck!

[ Voor 10% gewijzigd door Buzzfeed op 19-06-2025 18:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricDH
  • Nu online
Buzzfeed schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:42:
[...]

Wat ik mezelf altijd afvraag zo ook bij de Dragon, als je zo'n deck aanschaft hoe weet je van te voren of de koppen nog goed zijn, ;lees het frequentiebereik nog halen. Ik heb ook vaak gestaan voor zo'n aanschaf, maar waar bepaal je dat op, versleten koppen is in principe een waardeloos deck? Ik heb helaas een aantal Nakamichi decks gehad met versleten koppen, en die halen echt de 18Khz niet meer zelfs 15 niet meer(en ja die hoor ik nog:-)) En mijn scoop zeker. Overigens een prachtig deck!
Is altijd beetje een gok die je beter bij een model als deze kan hebben (want playback heads zijn makkelijker te vinden) dan met een dragon, aangezien die kop heel speciaal is. Ik ben ook in die valkuil gevallen met een dragon. Gelukkig is deze rx505 strak tot 21khz en mijn CR7 zelfs strak tot 23khz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:46
Zojuist gezien bij Kringloop "Red een kind" in Amersfoort :
- NAD tuner C422, grijs voor 19,50 euro
- Philips CD614, zwart voor 17,50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
EricDH schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Is altijd beetje een gok die je beter bij een model als deze kan hebben (want playback heads zijn makkelijker te vinden) dan met een dragon, aangezien die kop heel speciaal is. Ik ben ook in die valkuil gevallen met een dragon. Gelukkig is deze rx505 strak tot 21khz en mijn CR7 zelfs strak tot 23khz.
Dat is mooi inderdaad, ikzelf neem eigenlijk niets meer op en is een LX 3 meer dan voldoende, zijn daar dan ook nog koppen voor verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:04
digilb schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:12:
Zojuist gezien bij Kringloop "Red een kind" in Amersfoort :
- NAD tuner C422, grijs voor 19,50 euro
- Philips CD614, zwart voor 17,50 euro
FM tuners hebben helaas bijna geen waarde meer, net zo als "normale" CD spelers. Tenzij de CD revival flink op stoom komt. Ik probeer al maanden een mooie AMC tuner te verkopen voor 10 euro...

[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-06-2025 22:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f2ride2001
En toch klinkt een echt goede FM tuner (met een echt antenne) beter dan een DAB+ gevalletje.
En FM blijft de komende 12 jaar nog wel (want de vergunning is weer geveilt voor de komende 12 jaar)
Dus tuners kunn nog even.

Hier staat ie op dit moment ook lekker te draaien (FM-tuner dan)

En CD spelers blijven echt nog wel. Blijven prachtige apparaten en techniek. En je hebt tenminste nog iets tastsbaars in je handen ipv streamen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Nu online
Buzzfeed schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Dat is mooi inderdaad, ikzelf neem eigenlijk niets meer op en is een LX 3 meer dan voldoende, zijn daar dan ook nog koppen voor verkrijgbaar?
In principe gebruiken alle 2 kops naks bv 480, 480z, 580M met het klassieke loopwerk dezelfde kop (Nakamichi RP-9E); dus donormachines genoeg te vinden. Let wel bij de LX3 zijn de latere machines (snr hoger als 27385 dacht ik) overgegaan op een RP-3i kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
EricDH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:44:
[...]

In principe gebruiken alle 2 kops naks bv 480, 480z, 580M met het klassieke loopwerk dezelfde kop (Nakamichi RP-9E); dus donormachines genoeg te vinden. Let wel bij de LX3 zijn de latere machines (snr hoger als 27385 dacht ik) overgegaan op een RP-3i kop.
Dank, dan ga ik maar eens op jacht naar een donor.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Buzzfeed
Vandaag een zeer unieke Akai GXC 740 D binnen gekregen, nooit geweten dat deze ook in champagne kleur waren geleverd :) ... Enfin een mooi slachtoffer voor de laats gegeven schoonmaak tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdfeDirNik3gsi_xTs-k9eflA_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeRcsHXHymd67ynALK6Q8aTs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgEF8qUi5dwzqSPY-jbkRughNos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6aoK3c9P1ZEpWOx5SJFNQHO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nej48u4f7GUT7975Io7Nb5x9qwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeTDEa34sWgbe32yUf7AYBtt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
EricDH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Ik begrijp de nummers niet helemaal denk ik, ik heb: A313 40234 en A313 04970, welke koppen hebben deze?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 15:42
Nog wat losse componenten bijgekocht van diverse adverteerders en hoppekee, weer een volledige werkend setje van Yamaha.
De luidsprekers heb ik daarentegen al heel wat jaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdF6m3wnIuyIHJczLwbrf4cNJl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKCi93GfpUKokWCCOVXzaLNL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
Scooterguy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:55:
Nog wat losse componenten bijgekocht van diverse adverteerders en hoppekee, weer een volledige werkend setje van Yamaha.
De luidsprekers heb ik daarentegen al heel wat jaren.
[Afbeelding]
De Yamaha Classic Line (aka Yamaha Natural Sound serie). Daar heb ik ook wat componenten van in voornamelijk zwarte kleur:
- Yamaha KX-10 cassettedeck
- Yamaha MD-X9 minidisc recorder (zilveren kleur)
- Yamaha CD-X9 CD-speler
- Yamaha CD-X10 CD-speler (reserve speler in zilveren kleur)
- Yamaha RX-10 Receiver

Jij hebt zo te zien de Yamaha AX-10, toch? Dan heb je net wat meer vermogen per kanaal, maar in ruil daarvoor wel een losse tuner... Supoer gave set! Veel plezier ermee. Ze klinken altijd goed, deze Yamaha spullen... ;) _/-\o_

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skynett
Ook maar weer eens wat fraaie philips aanwinsten tonen. De CD650 in het zilver kwam ik als eerste tegen en daar ben ik erg blij mee. Aangezien de CD650 in het zwart mijn eerste CD-speler was kon ik die zilveren variant natuurlijk niet laten staan.

De CDC 875 is de CD wisselaar uit de fraaie 800 serie. Ik ben juist liefhebber van deze serie, heb er al eea van, oa. de FT890 en de CDD882, dus deze kon ik ook niet laten staan. Beide CD spelers verkeren cosmetisch en technisch in uitstekende staat. Helaas beide zonder ab, maar wel een 6 CD cartridge bij de wisselaar. De CDC 875 even gevuld met 6 CD's en hij staat nu lekker te spelen. Beide spelers hebben een TDA 1541, maar ik luister via Coax digital out. Blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftEy0tbRWJm9WyOICyM3MRA-OoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9aKIgvXbFCxPox46PTNOmFG.jpg?f=fotoalbum_large

De CDC875 maakte onderdeel uit van een hele stereotoren, en werd als geheel verkocht, dus dan ook maar de versterker FA670, dubbeldeck FC670 en tuner FT670 meegenomen. Weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, of dat ze uberhaupt hier blijven, maar ze verkeren in hele nette staat, dus verdienen hier ook wel een plaats in dit topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U5DJ1ypfiDaVPNYFvDUk2gBF0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpOtqSJjzRYoqI6dcP09o9us.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al, weer een aardige buit binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mooi spul @Skynett . En die FA670 is stiekem gewoon een leuke Marantz onderhuids ;)

Hoeveel was je voor het geheel kwijt als ik vragen mag?

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 25-06-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Klopt ja, amp en tuner made in Japan. Cassettedeck uit Portugal. Beide CD spelers afkomstig uit België.

Prijs voor de hele toren was rond de honderd euro, dus wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nette prijs inderdaad. Kun je nog overwegen de rest van die toren door te verkopen en zo de CDC875 voor niks te hebben of zelfs met geld toe. 100 euro moet die set minimaal wel kunnen opbrengen.

Pagina: 1 ... 168 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6