Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 16:40
rcor schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Tip: deze speler verdient idd een mooier element en de aanrader van vandaag is de Nagaoka MP-200... Deze klinkt erg goed en combineert prima met de toonarm van van deze speler... ;) Hier o.a. te bestellen: https://www.albepro.nl/nl...gaoka/nagaoka-mp-200.html

En idd op het grote vinyl topic is daar nog meer over te lezen... So hopefully see you there! ;) :)
Ha, dat is een mooie tip! Prima prijs ook. Link erbij; ik denk dat mijn zoektocht (zie vorige post) hiermee meteen volbracht is. Het Tweakers-forum kan soms zo waardevol zijn, dank allen!

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
htca schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:52:
Vandaag op Texel een dual deck gespot en een akai setje gespot. Akai set in zijn geheel was 5 euro, maar ms htca was mee… beide laten staan. Die dual zag er met die vu meters wel tof uit.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dual deck ziet er leuk uit, maar zou die zelf ook hebben laten staan. Je ziet roestplekken, wat betekent dat het ding jarenlang in een vochtige ruimte gestaan heeft. Die kosten erg veel energie om weer terug op te lappen, als het mechanisch al niet te erg verloederd is. Daar heb ik me twee keer (want eigenwijs) aan verkeken en dat nooit meer!

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-08 21:07
eggda schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:34:
Ik heb een Sansui AU-505 uit de boedel van mijn overleden schoonvader. Helaas lijkt ie niets te doen (lampje licht niet op). Heeft iemand een tip voor een adresje om 'm weer spelend te krijgen - of is het niet de moeite waard?[Afbeelding]
https://www.sansuicorner.com/ zit in omgeving utrecht.
Heb zelf ook aardig wat Sansui spul staan en Frank is de enige die ik aan mijn Sansui laat komen.. echt een vakidioot met een grote liefde voor dit verdwenen merk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
kingmace schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:43:
Vandaag nog een alleraardigst deck gescoord voor 35,- via MP. Een Pioneer CT-477.
Op zich niet een hele bijzondere 2-kopper maar hij heeft AUTO-BLE, oftewel automatische Bias, Level en EQ kalibatie wat hij op een bijzonder fraaie display laat zien (daarom heb ik hem gekocht).
Owww...ik heb nog twee CT-737's op zolder staan. Hebben nieuwe snaren nodig. Ze zijn wel direct-drive, maar de cassette loader gaat niet meer open....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 17:43
CharmingDemon schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:55:
Gisteren de OLED-display van mijn naim superuniti vervangen. In mijn zoektocht op Tweakers naar een naim-topic om mijn ervaringen te delen kwam ik dit forumtopic tegen: geweldig om te zien wat voor moois er allemaal nog gebruikt en/of in ere hersteld wordt!

Vorig jaar de oude Technics SL-1710 van wijlen mijn vader helemaal opgeknapt en in gebruik genomen. Opengemaakt, draaiende delen gesmeerd, met contactspray de frequentieregelaars weer goed laten werken en helemaal schoongemaakt. De originele naald zit er nog op.

Een Cambridge Audio Alva Duo Stereo MC/MM Phono voorversterker aangeschaft en aan mijn naim met Wilson Benesch speakers gehangen. Klinkt werkelijk als een klok! Maar vooral krijg ik een warm gevoel dat dit apparaat dat mijn vader met zorg heeft uitgekozen en altijd zuinig op is geweest nu bij ons gezin draait en we heel veel luisterplezier aan beleven!

Getriggerd door voorgaande reactie van @Ad de Jong deel ik het hierbij ook even :-)

Foto's voor (met stof) en na (shiney) ;-P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooit hoor!

Ik geniet nog steeds met volle teugen van mijn SL1710. Inmiddels zit er wel een AT-VM95ML element op.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:50
Nieuwe aanwinsten: 11x TDK SA-90 type 2 bandjes + 1 Basf Chrome Extra II type 2 bandje en 9x Basf Ferrochrom type 3 bandjes + 1x Philips FerroChromium type 3 bandje:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPRPvzBjaml2EflEPvu7bdx5KfOIb4jj292I1v7UB85Cwde-m5jM_CIXNx9LYun9wqp1QOu2EX4hqIbj6bVbhCEqvq9CPhLNY3mPfM0zSdF_U8K_Vvq=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNmN6_ZQPbPii-zBa5ydLHSNBb0YsZwYr0bSwHolxXFSLvJrqwOFDBq9cpqGcrE2pypI1EhGoWhBr2P_8-9pmqR6cbkNEuP2u0MCum38XP3_1Rz178v=w2400

Vooral die type 3 is echt bijzonder om in zo'n grote aantallen aan te treffen, die zijn gewoon zeldzaam... Gelukkig heb ik een Sony TC-D5M liggen die dit type bandjes kan opnemen, dus ik ben benieuwd hoe dat klinkt als hij opneemt... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 17:43
rcor schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:03:
Nieuwe aanwinsten: 11x TDK SA-90 type 2 bandjes + 1 Basf Chrome Extra II type 2 bandje en 9x Basf Ferrochrom type 3 bandjes + 1x Philips FerroChromium type 3 bandje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vooral die type 3 is echt bijzonder om in zo'n grote aantallen aan te treffen, die zijn gewoon zeldzaam... Gelukkig heb ik een Sony TC-D5M liggen die dit type bandjes kan opnemen, dus ik ben benieuwd hoe dat klinkt als hij opneemt... ;)
BASF cassettebandjes had ik "vroeger" ook. Voor zover ik me kan herinneren waren de BASF cassettebandjes middelmatige cassettebandjes.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:42
De Basf Chrome bandjes waren niet per se slecht, maar de TDK's en Maxell's waren toch vaak wel beter. Later kwam Sony daar ook bij.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik vind BASF Chrome tapes niet onderdoen voor TDK en Maxell hoor :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Het is ook al zooo lang geleden dat ik dat getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 17:51
Op een op Basf chrome afgeregeld deck en met het juiste opnameniveau (niet heter als 0dB) zijn dit waanzinnig goede cassettes met een extreem laag ruisniveau :-) Japanse decks waren bijna allemaal afgeregeld op TDK, Sony of Maxell af fabriek; zo’n chrome bandje opnemen op zo’n deck klonk altijd ruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Dit zijn geen type2 Chrome bandjes van BASF, dit zijn type 3 bandjes (ferrochrome) net zoals de enige Philips... ze klinken best goed...

Tenzij de BASF Chrome extra bedoelt wordt, dat is net zoals die TDK SA90 bandjes wel een type 2 bandje...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:50
Ik heb ook weer wat leuks gekregen.
Leuke stereo van begin jaren 80?

Philips D8054.

Eerst maar eens uit elkaar gehaald.
Owja iets met "kaas" tandwielen......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYjybID0Yk4HaJHfceI5Gly_2AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tc1jzuxqwMeg4DxsBYNbI6aY.jpg?f=fotoalbum_large

Die doet het niet meer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VCKscS1XJMUYDEJI0Jlz1YOC2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leI9GdcKXAmUVlmTpxTBCfWf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nieuwe set besteld en nieuwe snaar. De oude is keihard.

Owja er lagen ook 2 plakkerge plastic staafje in het cassette vak :X
Waar kwamen die vandaan?
Uit de wiskop die leeggelopen is :X

Ook weer een bekend ding van Philips uit die tijd.
Ding uitgesoldeerd en in IPA gelegd eens kijken hoe die dan wordt.

Na schoonmaken kwam er best een leuke radio onderuit

Stereo deed het niet. Nieuw LED (groene, had geen rode meer liggen) en opnieuw afgeregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6agDCBG2L4ZT02F7iQ1kag2hr1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA7CjCIRrEjgONSzUhLoSMiW.jpg?f=fotoalbum_large

Als de onderdelen binnen zijn laat ik wel weten hoe het verder ging..... 8)

[ Voor 55% gewijzigd door f2ride2001 op 21-03-2025 22:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
BASF bandjes waren uitstekend. BASF tape werd ook vaak gebruikt voor voorbespeelde tapes en die klonken in de jaren 90 ook gewoon goed.

Het probleem met BASF (zowel type 1 als 2), was dat hun bias afstelling teveel verschilde van TDK. Ieder bandje heeft z’n eigen bias afstelling, en de meeste decks hebben een vaste interne afstelling per type. Als je het deck instelt voor TDK D, klinken die het best, en hoe verder daar van af, hoe minder goed het geluid wordt. Dus als je dan je BASF bandje in een deck gooit wat ingesteld is voor TDK, wat de standaard was voor Japanse merken, klinken die slecht. Dat ligt dus niet aan de bandjes zelf maar aan de manier hoe tape opgenomen wordt.

De oplossing daarop is een knopje om de bias bij te stellen. Dit vind je vaak op de betere decks. Je kunt de bias dan verhogen of verlagen. Het resultaat is een doffer of juist scherper geluid, afhankelijk van de kant die je op gaat. Met 3-kops decks is dit het makkelijkst in te regelen. Je kunt een stukje testopname maken en realtime wisselen tussen bron en tape, en dan tussentijds bijregelen om het geluid goed te krijgen. Of je hebt decks die dit automatisch voor je doen (zoals de Auto-BLE van een paar posts terug).

Voor de frequente bezoekers van dit topic is dit allemaal oude informatie, maar ik wilde het toch even kwijt, voor het geval er nog meer mensen het idee hebben dat BASF bandjes niet zo best zijn. Hun tape doet echt niet onder voor TDK en Maxell. Sterker nog, het was de voorkeur van veel dupliceerders. Dat wordt je niet als je slechte tape maakt.

Wat wel zo is, is dat chrome tape, zoals de type 2 bandjes van BASF (maar ook vele andere Europese merken), ondertussen een flink deel van hun originele opnameniveau kwijt zijn geraakt. Vaak 3dB of meer. Dat is op zichzelf niet een groot probleem (alles wordt zachter in gelijke mate, ook de ruis), maar in combinatie met Dolby is dat een drama. Dolby is niveau-afhankelijk, dus als je Dolby aanzet op een chrome tape klinkt ie dof. En als je het uit laat waarschijnlijk iets te scherp. Japanse bandjes zoals TDK en Maxell hebben hier geen last van, want hun type 2 was geen chrome maar ferro-cobalt. Die chroom niveau daling heb je overigens ook last van met opnemen. Zelfs met pieken op 0dB klinken ze nu vaak vervormd en moet het niveau nog wat meer omlaag. Ik raad eigenlijk chrome bandjes af om tegenwoordig te gebruiken, je kunt beter een ferro-cobalt of zelfs een goedkopere type 1 pakken.

Overigens kan ik het niemand kwalijk nemen als ze niks weten over bias. Dat wist ik in de jaren 90 als tiener ook niet. Ik had een simpele Sony midi set en kocht altijd TDK, want als ik iets anders probeerde klonken ze nooit zo goed. Zelfs Maxell klonk wat doffer. Ik weet pas sinds vorig decennium van het bestaan van bias af, en dacht vroeger ook dat TDK beter was dan Maxell 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
Nu kunnen we inderdaad terugkijken en cherrypicken wat we mooi c.q. het beste vinden uit elke periode. Ik heb hoofdzakelijk tapes tussen 1975 en 1987 gebruikt, (vrij snel begonnen met DAT) dus veel van wat we in dit topic normaal of de norm beschouwen bestond toen nog niet of er was te weinig kennis van beschikbaar.

Metal tapes bestonden in het begin nog niet eens, en hebben ook best wel wat tijd nodig gehad om echt geaccepteerd te worden en ook beter in kwaliteit te worden. Echt groot werd het ook niet omdat de tapes gewoon erg duur waren en vrijwel iedereen had een 2e hands deck, en die hadden simpelweg geen metal positie, dus die tapes kocht je ook niet. Daarom dat MP vol staat met type I en type II tapes, dat werd in grote getalen aangeschaft en daar werd naar hartelustmee opgenomen.

Automatisch afregelende recorders die mainstream werden is pas ook iets van de nineties. Daarvoor zat het op een enkel topmodel, en werd het ook nog volop doorontwikkeld. Ofwel, vrijwel niemand had dat toen thuis staan.

Alleen Transtec was een partij die decks (nakamichi) altijd al afgeregeld leverde. En dat was misschien ook wel de enige die dat op zo'n grote schaal deed.

Dus nu kunnen we hele goede tapes in recorders van vele jaren eerder stoppen, en dat kon vroeger simpelweg niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• f2ride2001
Na een nachtje IPA had ik een aantal mooie schone onderdeeltjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JKzv7KJe5h7nj6SgwPGHhhAD04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fby4huXud1Tnvjus2UFnXb71.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna eens met een pincet, loep en veel geduld het weer in elkaar gepuzzeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcxOuBQ8b7tEkmhpO5XdcLaqTDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNuuOADHIqjSA3sFrmwiczS7.jpg?f=fotoalbum_large

Met een recht stukje plastic alles naar voren geduwd zodat het een mooi vlak is.
Het spoeltje doorgemeten ohms > goed

Daarna omgedraaid en vol met 2k lijm gedruppelt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8JCDHrB0PRvtldPSYJfjpEu2KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsi0KSrSzGZuhNURg6ssDDeX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar een dagje laten drogen.

Als ik de tandwielen binen heb ga ik weer alles monteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

Sommige winkels, o.a. Eringa, deden dit ook.
Zie hieronder het rapport van de KX-1100HX die ik kocht van mijn krantenwijk en zomerbaantjes toen ik net 17 was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9s_vfGaNR6pF22__I1x5n81kjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS5NEgmzBof118jkIYMnqS8j.jpg?f=fotoalbum_large

Merk op dat de weergavekop niet afgesteld kon worden: die zat vast aan de opnameknop, net zoals bij de meeste 3-koppers. Alleen bij Nakamichi’s en een enkele JVC was de azimuth apart af te stellen. Dit was het grootste pluspunt van Nakamichi naar mijn mening.

[ Voor 20% gewijzigd door Videopac op 22-03-2025 10:55 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Maar Azimuth heeft niets met type band te maken.

Alleen met mechanische bandgeleiding / afstelling kop.

BIAS heb je nodig om de af te kunne stellen op de diverse tapes. Daarom had ik al heel vlug een AIWA deck. Die waren vrijwel standaard uitgerust met instelbare BIAS. Dat werkte heel goed.

Klopt dat BASF flink afweek van de standaard. Maar als je de BIAS goed inregelde waren ook die banden prima!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

OgWok

U.N.C.L.E.

Tijd om weer wat oude banden te beluisteren......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Cc4Yjy5PNaWwnJ9eEPHIeb-0AU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSvCw0ZUKkk9cKBOUBPBWrA2.jpg?f=fotoalbum_large
Er komt van sommige banden wel wat gruis af.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
@f2ride2001 Mooi om je zo bezig te zien. Ik hou wel van reparaties zien. Maar zelf zou ik een kapotte wiskop in een boombox er gewoon uit hebben gehaald en weggegooid. Wie gaat er bandjes opnemen op zo’n ding. Dat kun je veel beter op een deck doen. Tenzij je m wilt verkopen ofzo, dan is het inderdaad beter om m in de best mogelijke staat te hebben, maar een wiskop op een boombox is voor mijn eigen gebruik nutteloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
OgWok schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:20:
Tijd om weer wat oude banden te beluisteren......
Tja, beter niet kunnen doen want die zouden de koppen ook wel eens beschadigd kunnen hebben.
Maar ja, achteraf is het gemakkelijk een koe in de kont te kijken.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
kozue schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:52:
@f2ride2001 Mooi om je zo bezig te zien. Ik hou wel van reparaties zien. Maar zelf zou ik een kapotte wiskop in een boombox er gewoon uit hebben gehaald en weggegooid. Wie gaat er bandjes opnemen op zo’n ding. Dat kun je veel beter op een deck doen. Tenzij je m wilt verkopen ofzo, dan is het inderdaad beter om m in de best mogelijke staat te hebben, maar een wiskop op een boombox is voor mijn eigen gebruik nutteloos ;)
Haha, klopt, maar ik lijd aan een ziekte : AMHD..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

f2ride2001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:49:
Ik heb ook weer wat leuks gekregen.
Leuke stereo van begin jaren 80?

Philips D8054.

Eerst maar eens uit elkaar gehaald.
Owja iets met "kaas" tandwielen......

[Afbeelding]

Die doet het niet meer :+

[Afbeelding]

Maar nieuwe set besteld en nieuwe snaar. De oude is keihard.

Owja er lagen ook 2 plakkerge plastic staafje in het cassette vak :X
Waar kwamen die vandaan?
Uit de wiskop die leeggelopen is :X

Ook weer een bekend ding van Philips uit die tijd.
Ding uitgesoldeerd en in IPA gelegd eens kijken hoe die dan wordt.

Na schoonmaken kwam er best een leuke radio onderuit

Stereo deed het niet. Nieuw LED (groene, had geen rode meer liggen) en opnieuw afgeregeld.

[Afbeelding]

Als de onderdelen binnen zijn laat ik wel weten hoe het verder ging..... 8)
Lekker klusje ;)

Weet je zo welk type loopwerk daar in zit? Staat meestal wel ergens op het zwarte kunststof van het loopwerk.

Nu ik aan het klussen ben (verhuizen duurt nog even) gebruik ik m'n Philips d8201 (ook met gare tandwielen) weer dagelijks als radio.
Maar er komt geen verf of stof in of op, daar waak ik voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-03-2025 21:43 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Dat is een RT-45 loopwerk.

Die zit in de D8050/8052/8054 (en anderen)

Is trouwens een apart loopwerk service manual van.
Die moet je dan separaat downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PAdam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 16:31
f2ride2001 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Haha, klopt, maar ik lijd aan een ziekte : AMHD..... :+
Ik ben benieuwd waar AMHD voor staat. AttentiveMaintenanceHyperacticivityDisorder?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:52
Alles Moet Het Doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f2ride2001
PAdam schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Ik ben benieuwd waar AMHD voor staat. AttentiveMaintenanceHyperacticivityDisorder?
Nee, zie vorige post 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 15-09 17:43
kozue schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:18:
BASF bandjes waren uitstekend. BASF tape werd ook vaak gebruikt voor voorbespeelde tapes en die klonken in de jaren 90 ook gewoon goed.

Het probleem met BASF (zowel type 1 als 2), was dat hun bias afstelling teveel verschilde van TDK. Ieder bandje heeft z’n eigen bias afstelling, en de meeste decks hebben een vaste interne afstelling per type. Als je het deck instelt voor TDK D, klinken die het best, en hoe verder daar van af, hoe minder goed het geluid wordt. Dus als je dan je BASF bandje in een deck gooit wat ingesteld is voor TDK, wat de standaard was voor Japanse merken, klinken die slecht. Dat ligt dus niet aan de bandjes zelf maar aan de manier hoe tape opgenomen wordt.

De oplossing daarop is een knopje om de bias bij te stellen. Dit vind je vaak op de betere decks. Je kunt de bias dan verhogen of verlagen. Het resultaat is een doffer of juist scherper geluid, afhankelijk van de kant die je op gaat. Met 3-kops decks is dit het makkelijkst in te regelen. Je kunt een stukje testopname maken en realtime wisselen tussen bron en tape, en dan tussentijds bijregelen om het geluid goed te krijgen. Of je hebt decks die dit automatisch voor je doen (zoals de Auto-BLE van een paar posts terug).

Voor de frequente bezoekers van dit topic is dit allemaal oude informatie, maar ik wilde het toch even kwijt, voor het geval er nog meer mensen het idee hebben dat BASF bandjes niet zo best zijn. Hun tape doet echt niet onder voor TDK en Maxell. Sterker nog, het was de voorkeur van veel dupliceerders. Dat wordt je niet als je slechte tape maakt.

Wat wel zo is, is dat chrome tape, zoals de type 2 bandjes van BASF (maar ook vele andere Europese merken), ondertussen een flink deel van hun originele opnameniveau kwijt zijn geraakt. Vaak 3dB of meer. Dat is op zichzelf niet een groot probleem (alles wordt zachter in gelijke mate, ook de ruis), maar in combinatie met Dolby is dat een drama. Dolby is niveau-afhankelijk, dus als je Dolby aanzet op een chrome tape klinkt ie dof. En als je het uit laat waarschijnlijk iets te scherp. Japanse bandjes zoals TDK en Maxell hebben hier geen last van, want hun type 2 was geen chrome maar ferro-cobalt. Die chroom niveau daling heb je overigens ook last van met opnemen. Zelfs met pieken op 0dB klinken ze nu vaak vervormd en moet het niveau nog wat meer omlaag. Ik raad eigenlijk chrome bandjes af om tegenwoordig te gebruiken, je kunt beter een ferro-cobalt of zelfs een goedkopere type 1 pakken.

Overigens kan ik het niemand kwalijk nemen als ze niks weten over bias. Dat wist ik in de jaren 90 als tiener ook niet. Ik had een simpele Sony midi set en kocht altijd TDK, want als ik iets anders probeerde klonken ze nooit zo goed. Zelfs Maxell klonk wat doffer. Ik weet pas sinds vorig decennium van het bestaan van bias af, en dacht vroeger ook dat TDK beter was dan Maxell 🤣
De betere cassettedecks hadden een automatische afregeling. Ik had een cassettedeck uit de Sony ES serie.
Mooi ding was dat: het kostte wat, maar dan had je ook wat.

Er waren in de 70 en 80 van de vorige eeuw veel cassette tests. Edit
Jammer dat ik de bladen waarin de testen stonden allemaal heb weggegooid.
Btw ik heb een site gevonden met audio magazine cassette reviews http://audiochrome.blogsp...assette-tape-reviews.html BASF komt er bij sommige tests er goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Xfile op 24-03-2025 17:31 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 14:12
Onlangs per toeval 'mijn' eerste echte stereoset weer gedeeltelijk kunnen kopen voor niet te veel en ik moet nu alleen de cassettedeck Technics M5 Stereo Cassette Deck (RS-M5) er nog bij zien te vinden voor een schappelijke prijs.

Het betreft een Technics setje uit 1982.
- Technics FM/AM Stereo Tuner ST-Z25
- Technics Stereo Integrated Amplifier SU-Z25

Weet niet precies meer welke pick-up ik er bij had, maar heb al 2 werkende pick-ups.

Set 2 is een Kenwood set uit 1987

- Kenwood KD-48F Semi Automatic Belt Drive Turntable
- Kenwood Stereo Graphic Equaliser GE-76 (afwijkende maar, want uit andere set, maar met LCD display! :-) )
- Kenwood Quartz Synthesizer AM-FM Stereo Tuner KT-1010L
- Kenwood Compact Disc Player DP 1510
- Kenwood Stereo Cassette Deck KX-1010
- Kenwood Stereo Integrated Amplifier KA-1010

Set 3 is een NAD set uit 2001 (in licht blauwe uitvoering);
- NAD L75 Audio Video Surround Receiver
- NAD L55 DVD/Video CD/CD Player

Tussen Set 2 en Set 3 heb ik een Denon 3 CD wisselaar / receiver gehad, maar kan hem niet meer terugvinden. Mss dat ie nog bij mijn ouders staat. Het was er 1 die gewoon een standaard 43cm kast had, maar dan over dwars ingebouw,

Foto's volgen zodra ik ruimte heb gemaakt om ze fatsoenlijk neer te zetten :-)

Heb nog wel een vraag; Bij de Kenwood zitten 2 Kenwood luidsprekers. Geen hoogvliegers en 1 klinkt wat brak. Misschien dat ik nog een keer de tweeter vervang, maar het geheel is gelijmd en ik weet niet of het spaanplaatkastje dat gaat overleven. Als iemand tips heeft hoe dit aan te pakken, dan houd ik mij aanbevolen.

Nu heb ik bij de NAD set 4 stuks B&W DM601 S3 luidsprekers, die met die dikke kabels aangesloten worden. De Kenwood (en ook de Technics) hebben aansluitingen voor dunne snoertjes. Kan ik die B&W's (8Ohm) aansluiten op de Kenwood/Technics? Qua weerstand kan het; zowel de Kenwood als de Technics kunnen speakers aan van 4-16 Ohm, maar twijfel vanwege het extreme verschil in kabeldikte.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeVanD op 24-03-2025 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 06:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Momenteel met een Technics receiver bezig, het probleem: geen geluid, ook geen ruis bij hoog volume. Bij een eerste inspectie zag ik een vreemde scheur, misschien is het niets en is het de folie/package van de elco, maar ik denk ik post het toch even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6w0BvvorDbuJyRWHcfHXxgwZkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbw2uSJuParQ4CS7VwLEHMRl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOgU0jGf7YRuw2LllDDUVbMKW7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBTkcRiU7HjfcGNNRFcoqaek.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kZx1lPT9Jn3sJ1-v0MvF4haYlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLYa63gkMS6WXLeklZW6YYly.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:06
PD2JK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:58:
Momenteel met een Technics receiver bezig, het probleem: geen geluid, ook geen ruis bij hoog volume. Bij een eerste inspectie zag ik een vreemde scheur, misschien is het niets en is het de folie/package van de elco, maar ik denk ik post het toch even.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt me geen lijm die onder de elco zit, hij lijkt wel lek iig, geen idee of dat je storing is overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Lijkt gewoon op lijm zo op het oog, het zit er veel te netjes omheen. Hoe zitten de andere elco's vast? Hoe zien andere versterkers er op foto's van binnen uit? Kunststof (sier)huls misschien gebarsten na jaren?

Electroliet in een elco is geen dikke vloeistof. Althans, dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 06:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het bruine is inderdaad lijm, het is in ieder geval hard en je poetst het niet weg.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
En het heeft niets te maken met geen geluid.
Als je condensatoren kapot / minder zijn hoor je een hoop gebrom.

Kijk naar je voedingsspanningen en dan de eind torren doormeten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MikeVanD
Zojuist 2 setjes aangesloten en getest.

De Technics staat nu op mijn bureau met een oude ChromeCast Audio gekoppeld voor Spotify:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZj8BdY9DLqW1pHrJms3du5Nn5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlTf63apsRWrXpCMTt9M0urM.jpg?f=fotoalbum_large
Speelt goed en ook de Tuner werkt nog naar behoren.

De Kenwood staat naast mijn TV op zolder zodat ik nog zo af en toe wat van mijn collectie LP's kan luisteren. De volumeknop van de Versterker kraakt een beetje, dus daar moet even een keer naar gekeken worden.
Die equaliser maakt het wel af; Klinkt veel beter en ziet er -nog steeds- wel gaaf uit :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZZohryArGl0sTVjJNd0a-8DHJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwhgRBwwbEFip9naJ66PiRF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 16:19
Zo'n spectrum equalizer in de toren was echt de kers op de taart bij mij.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EbXKMFKQulVFAZnQlLpFduCkbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuqXMDHgmHwZMYKnpXq7t8eN.jpg?f=fotoalbum_large

I'll raise you, links van beneden naar boven: Equalizer, echo versterker en dynamische expander. Want lampjes :Y)

Equalizer heb ik er trouwens twee van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
karel-jacobse schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:27:
Zo'n spectrum equalizer in de toren was echt de kers op de taart bij mij.
Echtwel! De originele die bij deze set hoorde, was zonder displays dus: saai! Deze iets smaller, maar zo veel mooier :-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0caJeFYdj8eHyflf76ed_1UC4Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtMybfYwmqH39sep0w3GGFtO.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren opgehaald…. Eerst mijn studeerkamer mancave afmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
Is dat plastic kapje ter bescherming van de naald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:08:
[Afbeelding]

I'll raise you, links van beneden naar boven: Equalizer, echo versterker en dynamische expander. Want lampjes :Y)

Equalizer heb ik er trouwens twee van :)
hoe werken die echo versterker en dynamische expander?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

w00Dy

Make soap, not war

karel-jacobse schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:51:
Dat is het kapje van de stroboscoop, om te kijken of de snelheid van de platter klopt. Waarschijnlijk heeft het die vorm om de reflectie van de stroboscoop goed te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

w00Dy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Dat is het kapje van de stroboscoop, om te kijken of de snelheid van de platter klopt. Waarschijnlijk heeft het die vorm om de reflectie van de stroboscoop goed te verdelen.
Het kapje is ook double-duty: als de naald naast de plaat schiet, zorgt het kapje er ook voor dat de naald niet in aanraking komt met de ribbels van de stroboscooprand.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 16:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utjZLkPEhjRJSD7P2ACGuHeJ2wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqSsUrPl3Gx3adBUFtlbFTkC.jpg?f=fotoalbum_large
vintage originele Pioneer platenspeler uit 1976

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

htca schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:10:
[Afbeelding]
Gisteren opgehaald…. Eerst mijn studeerkamer mancave afmaken
Hey, die heb ik ook! :D

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
n0m0r3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49:
[Afbeelding]
vintage originele Pioneer platenspeler uit 1976
Die hadden wij ook thuis (ik ben uit ‘70). Ook al mocht het niet draaide ik daar af en toe een plaatje op. En mijn eerste LP (soundtrack van Grease) heb ik daar grijs op gedraaid. Het blijft leuk om die af en toe weer tegen te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jorgen schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 03:25:
[...]

hoe werken die echo versterker en dynamische expander?
Beiden als een soort van equalizer, ook qua aansluiten.
Echo versterker: maakt het geluid wat wijdser, klein beetje tot een beetje veel echo er in. Demo (al is dat lastig te horen op een paar simpele speakers): https://www.youtube.com/watch?v=Oib0aY8ezeY
Dynamische Expander: poetst frequenties op. Als je op bijvorobeld cassette opneemt, gaat er geluid verloren door de beperkte frequentiebanden. Dit kan dat weer voor een groot deel wegpoetsen, laat dus ook je tapes beter klinken. Of stelt je in staat muziek iets hardere richting tape te sturen zodat je opname hopelijk beter wordt Demo: YouTube: Pioneer EX 9000 Dynamic Expander

Ik heb ze voornamelijk voor de extra lampjes en als onderdeel van de Pioneer verzameling. Zelf ook zilveren voetjes onder geknutseld btw (zitten standaard rubber dopjes onder).

Plaatje hieronder zegt ook wel redelijk wat over wat het doet. Ik heb ze alledrie, dwz: ik heb de DT550 maar is intern zelfde apparaat in meerdere typenummers :)

Afbeeldingslocatie: https://hifi-wiki.com/images/9/9d/Pioneer_EX-9000-Prospekt-1986.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 28-03-2025 13:33 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
karel-jacobse schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:51:
Nee zit een marker op om de maal uit te lijnen
w00Dy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Nee de stroboscoop zit onder de disk in het midden (hij draait, je kunt de stroboscoop zien)

[ Voor 47% gewijzigd door htca op 28-03-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Beiden als een soort van equalizer, ook qua aansluiten.
Echo versterker: maakt het geluid wat wijdser, klein beetje tot een beetje veel echo er in. Demo (al is dat lastig te horen op een paar simpele speakers): https://www.youtube.com/watch?v=Oib0aY8ezeY
Dynamische Expander: poetst frequenties op. Als je op bijvorobeld cassette opneemt, gaat er geluid verloren door de beperkte frequentiebanden. Dit kan dat weer voor een groot deel wegpoetsen, laat dus ook je tapes beter klinken. Of stelt je in staat muziek iets hardere richting tape te sturen zodat je opname hopelijk beter wordt Demo: YouTube: Pioneer EX 9000 Dynamic Expander

Ik heb ze voornamelijk voor de extra lampjes en als onderdeel van de Pioneer verzameling. Zelf ook zilveren voetjes onder geknutseld btw (zitten standaard rubber dopjes onder).

Plaatje hieronder zegt ook wel redelijk wat over wat het doet. Ik heb ze alledrie, dwz: ik heb de DT550 maar is intern zelfde apparaat in meerdere typenummers :)

[Afbeelding]
Dank voor je uitleg! Ziet er heel tof uit. Is het niet ook een beetje een kwestie van erbij verzinnen, wat niet meer in de opname zit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:30
Niet vintage maar ik wil hem toch even showen. Gekocht bij Ali voor 25,-. Een ONE Little Bear T14-EQ. Een phono pre-amp met eq optie.

Ik had deze al lang in m'n favorieten staan maar heb hem nu toch over laten komen en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb. Ik ben al een tijd an het spelen met verschillnde elementen op m'n Dual spelers maar dit ding geeft de mogelijkheid om een element nog iets meer af te stellen naar je eigen smaak.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fy00Qm1C/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHxmW9cm/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rpCJvX5s/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bJmRwxCj/4.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ziet er heerlijk jaren 70 uit met dat oranje, dus het is je vergeven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jorgen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:46:
[...]

Dank voor je uitleg! Ziet er heel tof uit. Is het niet ook een beetje een kwestie van erbij verzinnen, wat niet meer in de opname zit?
Niet helemaal.
Paar linkjes:
Wikipedia: Dynamic range
Wikipedia: Dynamic range compression
De expander is eigen een omgekeerde compressor :)
Lees bij het eerste linkje ook vooral het stukje over audio door.
Verder wordt eea ook gebruikt bij noise reduction, bijvoorbeeld wat Dolby en DBX doen (das een combinatie van compressie en expansie).

En zoals gezegd: doet vooral veel voor analoog geluid. Qua werking in de keten vergelijkbaar met een equalizer, maar technisch zeker niet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rcor
Nieuwe aanwinst als verjaardagscadeau van mijn vader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YRKS36Y4hhAGQBuhOyP7Tt6u9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Llovh8sCRyhiYfmVhiQi9cIt.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen met een 8mm bananen plug, een stukje speakersnoer en een Hirschmann antenne kabel stekker een omvormer gemaakt.

Klinkt erg leuk voor zijn tijd! Is ook nog een stereo buizenradio... Heerlijk gewoon! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Altijd leuk die Plano serie van philips O+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

rcor schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:09:
[Afbeelding]

Meteen met een 8mm bananen plug, een stukje speakersnoer en een Hirschmann antenne kabel stekker een omvormer gemaakt.

Klinkt erg leuk voor zijn tijd! Is ook nog een stereo buizenradio... Heerlijk gewoon! :)
Leuk spul!

Toevallig ook net een bakelieten Philips radio gescoord van 1948 / 1948 uit de BX840 serie.
Er staat vast achterop welk type het is maar hij staat al op m'n nieuwe adres dus kan even niet kijken.

Het bakeliet is niet gescheurd, dat op zich is al heel mooi voor die leeftijd. Ga 'm niet aansluiten (rol het snoer eerst op in de radio) maar wel een mooi object voor op een kastje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uyRpSV1.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Niet helemaal.
Paar linkjes:
Wikipedia: Dynamic range
Wikipedia: Dynamic range compression
De expander is eigen een omgekeerde compressor :)
Lees bij het eerste linkje ook vooral het stukje over audio door.
Verder wordt eea ook gebruikt bij noise reduction, bijvoorbeeld wat Dolby en DBX doen (das een combinatie van compressie en expansie).

En zoals gezegd: doet vooral veel voor analoog geluid. Qua werking in de keten vergelijkbaar met een equalizer, maar technisch zeker niet.
Dankje! Altijd leuk om weer nieuwe dingen over AV te leren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 29-03-2025 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Uh wij hadden thuis exact die zelfde, ook daar stond het stereo embleem op maar ik heb destijds van alles geprobeerd om er stereo uit te krijgen. Lukte gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Ik ga hopelijk dinsdag een tweede ophalen in de buurt... zou niet spelen, ideaal voor de onderdelen zodra deze op onderhoud gaat...

Mocht blijken dat er geen onderdelen nodig zijn bij deze radio uit die andere, mag die ook gemaakt worden als dit niet te duur wordt.

Een ding is zeker: afgaand op de plaatjes is deze optisch in nettere staat.. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

AntoniusDD schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Uh wij hadden thuis exact die zelfde, ook daar stond het stereo embleem op maar ik heb destijds van alles geprobeerd om er stereo uit te krijgen. Lukte gewoon niet.
Het staat erbij: Hij is alleen stereo op de grammofooningang. Er zal dus geen stereodecoder inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

mentalmadnizz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Het staat erbij: Hij is alleen stereo op de grammofooningang. Er zal dus geen stereodecoder inzitten.
FM-stereo bestaat pas vanaf begin jaren 60 dus in radio's van voor die tijd zal doorgaans inderdaad geen stereodecoder zitten. Die plano is van ergens in de jaren 50 dacht ik.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

evilution schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:53:
[...]

FM-stereo bestaat pas vanaf begin jaren 60 dus in radio's van voor die tijd zal doorgaans inderdaad geen stereodecoder zitten. Die plano is van ergens in de jaren 50 dacht ik.
Neuh, die is uit de late jaren '60, en z'n duurdere broertjes zullen zo'n decoder aan boord hebben gehad. Dan had er ook FM Stereo op gestaan ipv. Stereo (gramm.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ja, philips had toen wel stereo radio's (waarbij de stereo decoder overigens met transistoren is uitgevoerd), maar dat waren inderdaad de luxere modellen.

Maar deze plano ziet er ook leuk uit, en zal waarschijnlijk ook prima klinken. Bi-Ampli, dus twee versterkers. En dus ook stereo voor de phono / tape input.

Dat Bi-Ampli gebruikten ze vanaf half jaren 50 om de hoge en lage tonen los weer te geven (zoals we nu nog bi-amping kennen). En later werd dat ook nog OTL (output transformerless) waarbij er hoogohmige luidsprekers werden gebruikt die rechtstreeks op de buizeneindtrappen konden worden gebruikt. Alles om de geluidskwaliteit maar te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
AntoniusDD schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Ik dacht in het begon ook dat de balans knop het niet deed... Bleek dat deze alleen in stereo modus zijn werk doet... Dus dat betekend dat je een platen speler of taprecorder moet aansluiten en als source actief moet hebben wil je opmerken dat die knop iets doet...

Enfin, inmiddels een lijstje gemaakt van dingen die mij opgevallen zijn:
- de naald van de FM-afstemming is way-off, 90.2 FM wat hier in regio Venray de lokale omroep Omroep Venray zou moeten zijn is dat niet... De naald staat tussen de 100 en 104 Mhz als ik deze zender ontvang, tegenovergesteld van wat de schaal dus zegt... Dus afstelling is bij de tuner nodig, voor alle banden...

- Knoppen zijn van buiten wat vuil waardoor deze soms blijven hangen (zowel de piano knoppen onder als de druk knoppen boven).

- De FM naald beweegt bij bepaalde andere tuner modi dan FM mee (verklaard waarom de naald mogelijk niet op de juiste plek staat, daar hij ook achter dingen bleek hangen buiten de schaal die je ziet).

- bijgeluiden uit de speakers zo tussendoor die aangeven dat er vuile contacten zijn of mogelijk condensators die richting einde levensduur gaan (wat niet vreemd is gezien hun leeftijd en het feit dat dit mogelijk teer condensatoren zijn).

Positieve dingen zijn er ook:
- Alle banden van de tuner geven geluid
- De tape ingang werkt
- De volume potmeter en de balansknop zijn intern niet vuil: die reageren prima zonder bij geluiden
- De tuner afstemknop slipt niet over
- Optisch oogt de speler netjes voor zijn leeftijd
- De originele smelt zekering zit nog op zijn plek (bij de oude buizenradio die van mijn Opa af komt mist deze, eruit geklapt ooit en daarna creatief gerepareerd door iemand).
- Alle elektronenbuizen zijn in orde op het eerste gezicht, inclusief de dure kattenoog aan de voorzijde...

Vanavond ga ik nog een tweede radio (van als het goed is hetzelfde type) ophalen in het plaatsje Uden. Deze wil ik als donor gaan gebruiken om deze buizenradio nog netter te krijgen en onderdelen vanaf te halen als dit nodig is (ding speelt volgens de advertentie niet en er wordt niet gezegd wat er niet werkt).

Indien mogelijk ga ik de voeding van deze radio laten overzetten naar de radio van mijn Opa zodat deze weer een voeding heeft waar niet aan geklust is... Klinkt niet slecht in mijn oren! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 01-04-2025 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Als het enkel de Phono ingang was die Stereo weergeven kon, vraag ik me toch af waarom we dat niet konden horen, want we hadden namelijk ook een Philips stereo Pick-up (platenspeler) aan die Plato radio.
Maar goed niet alle platen die we hadden waren ook stereo.

Dat de FM afstemming niet helemaal klopt kun je aan die draaibare schroefjes bij regelen op de printplaat. Zo kon ik vroeger ook de politie radio meeluisteren, die eigenlijk buiten die frequentie schaal viel.
Zo'n vierkant ding met een schroefje erin. :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• f2ride2001
Printplaten in een Philips Plano van 1963?
Dat kun je gevoegelijk vergeten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UKrStFUWxuhzY87GIpjCqXQ5dY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HAO9lojXVM2fcvGwuOYp73K2.jpg?f=user_large

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

f2ride2001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:27:

[Afbeelding]

De servicemanual bij deze toestellen was zeker een A4'tje met de tekst (in 24 punts): "Sloop alles eruit en begin maar opnieuw"?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 19:57

OgWok

U.N.C.L.E.

[Afbeelding]

Wat een chaos.......... zo in de ultrasone reiniger

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 01-04-2025 17:42 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]

Nou snap je ook meteen waarom een mainframe in die tijd (wat in weze ook transistors etc zijn) zoveel plaats in nam :P

Maar goed, je moet dat blauwgrijze draadje hebben. En niet dat grijsblauwe :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:42:
[...]

De servicemanual bij deze toestellen was zeker een A4'tje met de tekst (in 24 punts): "Sloop alles eruit en begin maar opnieuw"?
Nope. Service Manuals van Philips waren steengoed en schematisch oneindig veel beter te volgen dan dat blad vol lijnen dat andere merken vaak hebben. Gegarandeerd zit er in die manual een tekening die 1 op 1 te relateren is aan die foto.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[Afbeelding]

Dat is elektrospaghetti.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karel-jacobse
Een 3D printplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Infinite layer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Mag hopen dat je eerst condensatoren hebt vervangen voor nieuwe?

Ik werk al jaren aan buizen radios/versterkers en dat is echt wel een must.
Al genoeg gehad die het leuk vinden om random eruit te klappen.

Gelukkig zijn buizen zelf vrij robuust, maar bij oude transistorversterkers loop je ook nog risico dat er andere delen sneuvelen.
Die zijn echt een stuk moeilijker te verkrijgen.

Behalve voor de mechanische delen, snap ik niet helemaal wat je met een ander exemplaar zou moeten voor reserve onderdelen?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
B_FORCE schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:
[...]

Mag hopen dat je eerst condensatoren hebt vervangen voor nieuwe?

Ik werk al jaren aan buizen radios/versterkers en dat is echt wel een must.
Al genoeg gehad die het leuk vinden om random eruit te klappen.

Gelukkig zijn buizen zelf vrij robuust, maar bij oude transistorversterkers loop je ook nog risico dat er andere delen sneuvelen.
Die zijn echt een stuk moeilijker te verkrijgen.

Behalve voor de mechanische delen, snap ik niet helemaal wat je met een ander exemplaar zou moeten voor reserve onderdelen?
Daarvoor heb ik inderdaad een tweede gekocht, de mechanische onderdelen en het (plexi) glas aan de voorzijde... Die was niet zo netjes bij het eerste exemplaar... Sommige knoppen blijven hangen en als dit niet gangbaar gemaakt kan worden heb ik nu een aantal werkende piano toetsen...

Ook handig: de voeding is origineel en intact met smeltzekering. Dat komt hopelijk goed van pas bij de oude buitzenradio die van mijn opa en oma afkomt, want daar is de voeding ooit creatief herstelt toen de smeltzekering er uit geklapt was...

Of te wel: van 3 buizenradio's 2 goede nette exemplaren proberen te maken, maar ja: dan moet de voeding of smelt zekering wel passen / afdoende zijn om die oude buizenradio van opa en oma betrouwbaar te kunnen repareren....

Qua condensatoren nog niets gedaan en dat ga ik ook niet doen: dat laat ik doen door een audio monteur van H&C hifi uit Venray... Die doen zaken met een monteur die ook buizen spullen wel wil aanpakken... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 02-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Gisteravond nog de tweede buizenradio bij binnenkomst geïnspecteerd. Nu dit geconstateerd bij beiden buizenradio's:

Philips B5X23A/01 van afgelopen dinsdag avond

Min punten:
- Stoffig.
- Beide frequentie wijzers bewegen ondanks de keuze tussen FM/ KG/ MG/ LG.
- De bovenste wijzer hang er laag voor mijn gevoel en komt uit bij de FM frequenties op de schaal.
- Knoppen bovenin zijn vuil en hangen zo tussendoor: minder erg dan de andere radio.
- Weinig volume in het geluid: versterker of condensator stuk? Of mist de bass/ midden tonen alleen?
- Balans knop werkt niet voor mijn gevoel, maar dat kan ook zo lijken en is het vorige punt wellicht de oorzaak van het feit dat die functie niet werkt.
- MG knop zit wat hoger dan de rest.
- Kattenoog brand zwak voor mijn gevoel.
- Frequentie van bijv. de FM of andere radio banden komt niet overeen met wat het zou moeten zijn. Ik bedoel: 90.2 FM is Omroep Venray in onze regio, maar daar staat de wijzer dan in ieder geval niet op de frequentie schaal. Afstellen is dus nodig.
- Oude teer condensators zitten nog in het toestel en dienen vervangen te worden.
- Niet alle buizen zijn Philips buizen: kloppen deze wel met wat erin zou moeten zitten?

Plus punten:
- Behuizing is redelijk, maar niet zo mooi als die andere
- De frequentie schaal glasplaat is in een veel nettere staat dan die andere
- Originele stroomkabel met originele on-geaarde stekker is nog aanwezig
- Originele smelt zekering nog intact bij de voeding
- Piano knoppen onderaan zijn los en werken zoals het hoort

Philips B5X23A/01 van afgelopen zaterdag:

Min punten:
- Uit knop blijft omlaag staan (vuil die een goede werking tegenhoudt?).
- FM-knop 1ste keer indrukken schakelt radio niet in. Je moet dan eerst bijv. de KG knop indrukken. Heeft het vorige punt hiermee van doen?
- Beide frequentie wijzers bewegen ondanks de keuze tussen FM/ KG/ MG/ LG.
- Frequentie van bijv. de FM of andere radio banden komt niet overeen met wat het zou moeten zijn. Ik bedoel: 90.2 FM is Omroep Venray, maar daar staat de wijzer dan in ieder geval niet op de frequentie schaal. Afstellen is dus nodig. Oorzaak bij deze radio de vorige bullet?
- Knoppen bovenin zijn vuil en blijven hangen.
- Stoffig.
- Oude teer condensators nog aanwezig: die moeten vervangen worden.
- Bijgeluiden mogelijk veroorzaakt door vuile schakelaars/ potmeters/ verlopen teer condensators.
- De frequentie schaal glasplaat heeft twee blauwe strepen en is minder net dan die van de andere radio (omzetten dus).

Plus punten:
- Katten oog werkt, maar kan het zijn dat deze feller zou moeten branden dan hij nu doet?
- Volume knop klinkt bij het draaien niet vervuilt.
- Behuizing is zeer netjes, netter dan die andere radio.
- Versterker gedeelte werkt goed.
- Voeding is compleet met originele smeltzekering.
- Zover ik kon zien allemaal Philips buizen in deze radio: dat is een pluspunt, maar wel even controleren of er overal de juiste buis in zit.

Gaat mijn audio monteur een leuk klusje aan hebben schat ik zo in, maar wel mooi om straks één gaaf exemplaar te hebben!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

In m'n nieuwe woning wat aan het klussen en daar hoort natuurlijk ook een "vintage" radio bij, voor de muziek.

In m'n Erres TR-2820 (Philips D8201 rebadge, uiteraard met "harde kaas tandwielen") zat wat brom en dat werd de laatste week steeds erger.

Heb niet de geschikte apparatuur om condensatoren door te meten maar aangezien er maar 1 condensator in het gelijkrichtersschema zit, heb ik de gok maar genomen om die te vervangen.

Een zak vol condensatoren van verschillende klusjes overgehouden maar natuurlijk nooit precies de juiste.
Bestellen ga ik ook niet op wachten, dus maar een Frankenelco gemaakt die wat in de buurt komt qua waarden.

De boel weer dichtgeschroefd, brom is weg dus op naar de volgende 42 jaar.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JExLl7k.jpeg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k7DM5B5.jpeg

-----------------------

Verder heb ik bij de kringloop nog een Philips 870 (22AH870) radio + platenspeler gevonden.

Een bekend model, wat vaak wel bij "opa en oma" ergens op een kastje stond.

Deze uitvoering heeft niet het cassettedeck zoals de Philips 970 (zit afdekplaat op die plek). Maar dat is niet erg.

Geen foto gemaakt maar er staan wel plaatjes online voor de liefhebbers ;)

De "naald" lijkt een standaard GP215 element, daar slingeren er nog wel een aantal van rond hier.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-04-2025 16:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 11:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4zwOPSTvt3IrakFk1feD7Lwh_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrJIsQKHAVEOTY7O4rLj6vFt.jpg?f=fotoalbum_large

Philips AD5046N Gekregen van mn broer, die had ze al 30 jaar. Past helemaal bij de discussie hier. Philips had in die oude lampenradio's namelijk geen eindtrafo, dus deze speakers (zoals meer uit die tijd) zijn 800Ohm. bedrading is niet belangrijk dus en de versterker/radio kan goedkoper! is bijv. prima aan te sturen via een hoofdtelefoonuitgang (ivm hoogomig). de driver (9710 ) is echt heel veel gebruikt door Philips

Nog geen benul wat ik ermee moet, restaureren of verkopen... heb er eigenlijk geen plek voor

[ Voor 8% gewijzigd door technopeuter op 04-04-2025 15:44 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt er aan hoeveel tijd je er zelf in wilt of moet steken: https://www.hifishark.com/model/philips-ad-5046
Beetje wat de gek er voor geeft, maar je zou er een leuk bedragje aan over kunnen houden. Als de drivers nog goed zijn that is, anders ben je verder van huis af ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
9710 is inderdaad heel veel gebruikt. Heb de 9710M ook gehad, waren zelfbouw stereo uidsprekers van mijn vader. Waren mooie kasten met houtfineer uit de 60-er jaren. Hij had ook de bijbehorende tuner, voorversterker en eindversterkers zelfgebouwd. Alles met buizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nog lang niet vintage, een Philips VR550 van de kringloop (Funai).
Maar wel VHS dus stiekem wel een beetje vintage.

Lekker compact spelertje om banden op te testen / spoelen om te zien of er nog wat nuttigs op staat.
Dat doe ik liever niet op m'n S-VHS recorders.

Verbazingwekkend hoe licht het apparaat is, je pakt 'm zo op tussen duim en wijsvinger.
Dat hoef je met een oude 70's recorder niet te proberen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-04-2025 20:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PjotrStroganov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhbJletw5nxQBn_kX-V6an9f0Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJNnLtRMce62Tu56mln86CPa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik geregeld Hifishark om te checken of er leuke deals te vinden zijn. Half serieus klik ik ook steeds op de GA212. Maar de wil is er dan toch niet om tot een koop over te gaan. Deze vrijdag vond ik bij de lokale estafette dit nicotinebommetje voor 7,5 euro. :) Werking onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vraag aan de platenspeler adepten hier :)

Ik heb een Thorens TD160 staan hier. Al jaren niet gebruikt, geen stofkap helaas, maar zou nog goed moeten zijn. Kan wel een service/ revisie beurtje gebruiken.

Heb twee opties:
1. Zelf doen. Maar nergens een handleiding te vinden over wat ik dan exact zou moeten lopen, het hoe en waarom. Iemand linkjes?

2. Uitbesteden. Dr Thorens was het goto adres maar die is gestopt. Andere adressen (omgeving Den Bosch): geen idee, iemand? Kostenindicatie zou ook fijn zijn, maakt de overweging tussen 1 en 2 makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
PjotrStroganov schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:43:
[Afbeelding]

Ik gebruik geregeld Hifishark om te checken of er leuke deals te vinden zijn. Half serieus klik ik ook steeds op de GA212. Maar de wil is er dan toch niet om tot een koop over te gaan. Deze vrijdag vond ik bij de lokale estafette dit nicotinebommetje voor 7,5 euro. :) Werking onbekend.
Ik heb zelf kort geleden mijn destijds nieuw gekochte GA212 uit de berging gehaald.
Moet nieuwe belt op en verder nog de nodige elektronica controleren om hem weer goed werkend te krijgen.
Heb er een 412 element op zitten.
Ook nog een Yamaha AX700 staan waar ik nog 4 potmeters moet uithalen, deze uit elkaar halen, reinigen en weer inbouwen.
De caps blijken na doormeten nog in goede staat te zijn en hij doet het ook gewoon nog goed op een enkele potmeter na maar dat moet na herstel weer in orde zijn.
Wellicht komt deze daarna vrij voor verkoop.
Daarna komt het cassette deck KX1020 en de CD speler CDX 900 aan de beurt, aan beiden is veel werk om die weer in orde te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door snah001 op 13-04-2025 13:26 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
The Eagle schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:23:

Ik heb een Thorens TD160 staan hier. Al jaren niet gebruikt, geen stofkap helaas, maar zou nog goed moeten zijn. Kan wel een service/ revisie beurtje gebruiken.

Heb twee opties:
1. Zelf doen. Maar nergens een handleiding te vinden over wat ik dan exact zou moeten lopen, het hoe en waarom. Iemand linkjes?

2. Uitbesteden. Dr Thorens was het goto adres maar die is gestopt. Andere adressen (omgeving Den Bosch): geen idee, iemand? Kostenindicatie zou ook fijn zijn, maakt de overweging tussen 1 en 2 makkelijker.
Geen platenspeler specialist hier, maar het zware plateau draait volgens mij in een glijlager, en het enige wat je zou kunnen doen is een druppeltje olie. Verder als de snaar niet uitgedroogd is gewoon gebruiken en afstellen en gaan met dat ding. Dit ding gaat een leven lang mee, als het niet langer is. Echte kwaliteit uit Zwitserland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
snah001 schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:21:
[...]

Ik heb zelf kort geleden mijn destijds nieuw gekochte GA212 uit de berging gehaald.
Moet nieuwe belt op en verder nog de nodige elektronica controleren om hem weer goed werkend te krijgen.
Heb er een 412 element op zitten.
Ook nog een Yamaha AX700 staan waar ik nog 4 potmeters moet uithalen, deze uit elkaar halen, reinigen en weer inbouwen.
De caps blijken na doormeten nog in goede staat te zijn en hij doet het ook gewoon nog goed op een enkele potmeter na maar dat moet na herstel weer in orde zijn.
Wellicht komt deze daarna vrij voor verkoop.
Daarna komt het cassette deck KX1020 en de CD speler CDX 900 aan de beurt, aan beiden is veel werk om die weer in orde te krijgen.
Net even geprobeerd. Hij draait, maar alleen als je de power knop ingedrukt houdt. Het plastic mechanisme aan de binnenkant is kapot. De 45 toeren en stop knop doen het allebei, waarbij alleen de 45 toeren knop oplicht. Bij de 33 toeren knop zie ik een kabeltje los liggen, dus wie weet doet die het ook nog gewoon.

Het is verder niet een bijzonde ingewikkeld apparaat dus leuk om als leek mee bezig te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 01:04
@PjotrStroganov De nicotine op spullen werkt beschermend! (toch?)

@The Eagle Ik ken alleen een goed adres in Utrecht stad maar dat is dan waarschijnlijk te ver.

[ Voor 47% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-04-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 15:37
The Eagle schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:23:

Heb twee opties:

Er is plenty te vinden op het web, maar ik ben minstens zo lui als jij, dus dat werd vintage audio.
Ik kan je niet vertellen wat ik kwijt was, want ik heb wat dingen 'ingeruild' ( staan in de etalage ) maar ik kan je verklappen dat het normaliter schappelijke bedragen zijn. Zonder kap ~ 150 euro. Maar even mailen dan krijg je wel een schatting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
PjotrStroganov schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:42:
[...]

Net even geprobeerd. Hij draait, maar alleen als je de power knop ingedrukt houdt. Het plastic mechanisme aan de binnenkant is kapot. De 45 toeren en stop knop doen het allebei, waarbij alleen de 45 toeren knop oplicht. Bij de 33 toeren knop zie ik een kabeltje los liggen, dus wie weet doet die het ook nog gewoon.

Het is verder niet een bijzonde ingewikkeld apparaat dus leuk om als leek mee bezig te gaan.
Die schakelaar kom je zo aan bij MFB-freaks van Thomas Baur:
https://shop.mfbfreaks.co...ps-22ga212-netschakelaar/

Ik verwacht ook dat de 33 toeren gewoon werkt, maar dat het stroomkabeltje van het lampje/ ledje los ligt... Als je die eraan vast soldeert bestaat de kans dat hij gewoon weer gaat branden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Skynett schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:36:
[...]

Geen platenspeler specialist hier, maar het zware plateau draait volgens mij in een glijlager, en het enige wat je zou kunnen doen is een druppeltje olie. Verder als de snaar niet uitgedroogd is gewoon gebruiken en afstellen en gaan met dat ding. Dit ding gaat een leven lang mee, als het niet langer is. Echte kwaliteit uit Zwitserland!
En das dus exact mijn vraag. Welke olie? Waarmee dan? Afstellen: van wat dan precies allemaal en hoe?
Allemaal mooie pointers, maar net iets te generiek. Een checklist zou al handig zijn, instructievideos nog makkelijker. Maar hier kan ik nog weinig mee zo :/
Geen idee waar ik allemaal wel of niet aan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Volgens mij is de olie niet zo kritisch, hij heeft het met olie uit 1975 ook al die jaren gedaan, en toen waren ze daarmee veel minder ver dan nu. Het draait allemaal erg langzaam dus het heeft niks te lijden. Kijk even of de geharde pin nog mooie glimt, dat kan een indicator van slijtage zijn. Maar ook een beetje dof hoeft geen issue te zijn volgens mij. Het kan ook zo zijn dat als je nog een filmpje olie er op ziet zitten alles in orde is. Oude olie kan soms verharsen bij lang stilstaan, maar zou met wat oplosmiddel wel weg te halen zijn.

Afstellen is dwarskrachtcompensatie en naalddruk. Meer is er niet volgens mij. Hoe staat dat nu ingesteld?

Het is weliswaar lang geleden dat ik er zo eentje onder handen heb genomen, maar veel stelde het nooit voor. De werking is tenslotte heel eenvoudig, er zit bijna niks in, op of aan, de kwaliteit van de gebruikte materialen is gewoon heel goed, dat maakt dat ze zo lang meegaan.

Edit: ff gezocht, naaimachineolie kan al. Als er maar geen additieven inzitten.

https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=22971

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 13-04-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:32
Spit het vinyl-topic even door (beter de zoek functie gebruiken tenzij je tijd over hebt) Het zou gek zijn als het daar niet al eens langs is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19
Skynett schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:41:

Edit: ff gezocht, naaimachineolie kan al. Als er maar geen additieven inzitten.
Dàt is veel te dun.
1 van de veel gebruikte oliën is compressorolie met dikte ISO68
Dat is ook een olie wat goed geschikt is voor gesinterde lagers.
Echter als het een puur messing lager betreft, dan schrijven veel fabrikanten ook versnellingsbak of differentieelolie (dus 'tandwielolie) voor met een dikte van EP90 (SAE90).

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij zitten er in een td160 gesinterde busjes.
ISO68 komt volgens mij overeen met SAE 20W. Dus de dikte van wat dikkere motorolie.
Echter motorolie is multigrade wat niet ideaal is. Heeft ook allerlei additieven om om te gaan met roet etc.

Wat je ook doet, gebruik geen 'bio olie'. Dat is niet tijdstabiel en heeft een hele slechte levensduur (neiging tot oxideren). Minerale olie is een stuk beter en synthetische olie nog beter.

Naast afstellen van de arm (naalddruk, antiskating, azimuth en VTA) is een TD-160 een subchassis speler waarbij je de spanning op de veren moet afstellen zodat het plateau (met plaat erop) horizontaal staat.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 13-04-2025 20:14 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

PjotrStroganov schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:43:
[Afbeelding]

Mooi! Zijn fijne spelers.

Zo te zien mis je wel het contragewicht van de arm, dus ik zou er nog geen platen mee afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:08:
[...]

En das dus exact mijn vraag. Welke olie? Waarmee dan? Afstellen: van wat dan precies allemaal en hoe?
Allemaal mooie pointers, maar net iets te generiek. Een checklist zou al handig zijn, instructievideos nog makkelijker. Maar hier kan ik nog weinig mee zo :/
Geen idee waar ik allemaal wel of niet aan moet denken.
Deze olie heb ik onlangs gekocht en toegepast op zowel mijn Technics SL-1710 als mijn Thorens TD-318MKI welke beiden na een drupje olie weer heerlijk stil hun werk doen:

https://www.green-vinyl.com/nl/spindel-olie-anderol.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mannen, allemaal fijne tips. Kan ik vast wat mee.
Maar heeft iemand ergens een checklist van dingen die ik na moet lopen (en waar dat dan zit)?
Oliën of een nieuwe snaar kom ik misschien nog wel uit. Maar wat verder nog, intern?
En wat allemaal aan de buitenkant (element, naald, arm, etc)? Ben daarin helaas echt blanco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
rcor schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:42:
[...]

Deze olie heb ik onlangs gekocht en toegepast op zowel mijn Technics SL-1710 als mijn Thorens TD-318MKI welke beiden na een drupje olie weer heerlijk stil hun werk doen:

https://www.green-vinyl.com/nl/spindel-olie-anderol.html
Ja die olie is prima.
Aan de url te zien is het olie van Anderol, en zal dus wel Anderol 465 zijn, wat volgens de overlevering hetzelfde zou zijn als de olie die technics af fabriek gebruikt.
Dat is een synthetische olie met iso68 dikte. Iso68 in synthetische variant als compressorolie of hydrauliekolie (bijna hetzelfde) zijn lastig te krijgen in nederland (in hanteerbare verpakkingen van bijv. 1L iig).
Ik zal niet zeggen dat het de enige olie is die je kan gebruiken, als je bijv een iets grotere verpakking wilt, dan zou je Super Lube iso 68 kunnen kiezen:
https://www.bol.com/nl/nl...8-118ml/9300000013179835/
Potje is wat groter dus zou je het ook voor andere dingen kunnen gebruiken. TDS met dikte info etc is vrijwel identiek.
Let wel dat je bovenstaande neemt (prod. # 52004 voor 4oz of 52008 voor 8oz); er is ook een iso100 variant met PTFE, wat minder geschikt is (want ptfe additief, je weet niet wat het achterlaat als de olie toch wat indroogt)

Qua snaar: velen zweren bij een originele thorens snaar, maar die is wel 2x zo duur als een unbranded versie. Geen hands on ervaring:
https://www.thakker.eu/ar...isse/?query=td-160%20belt

Qua element: Ik kan zelf in de lagere prijsklasse (zeg maar onder €200) eigenlijk maar 1 element aanraden en dat is de AT-VM95ML
https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/
Ik heb in het vinyltopic al heel veel geschreven over MicroLine naaldvormen/slijping, geluidsclips geplaatst hoe deze superieur presteren betreffende spoorprestaties, met name op IGD (Inner groove distortion), wat eigenlijk oversturing van S klanken en bekkens etc op de binnenste groeven van een plaat, en dat ze een superieure levensduur hebben met microscoopfoto's waar slijtagepatronen tussen MicroLine en andere naaldvormen vergeleken worden etc.
Het enige waar je op moet letten is dat een AT-VM95ML ingebouwde schroefgaten heeft (M2.5)
Bij 'upside down' montage kan dat problemen geven (afhankelijk dus van welke thorens arm je hebt).
Je zou dan evt ook een AT-VM540ML kunnen kiezen.
Iets duurder, maar je krijgt daarvoor wel hoogwaardigere/duurdere technogie (tapered cantilever, dus lagere tipmassa en gelamineerde spoelkernen, dus een lineairdere frequentierespons). Dat element heeft trouwens wel behoefte aan aansluitinterlinks en phonopre ingang van lage capaciteit, anders kan het element wat scherp gaan klinken.

Dit zijn eigenlijk vragen die 100% in het vinyltopic thuis horen omdat zoals alles details uitmaken, en er zijn gewoon heel veel details ;)
In de TS van dat topic staat ook een linkje naar de 'must haves' waarin tips gegeven worden welke dingen je naast een draaitafel nog meer nodig kan hebben om tot een optimaal resultaat te komen.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 14-04-2025 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle ziet niet helemaal waarom alle vintage apparatuur hier zou moeten, behalve de platenspelers. Maar goed, we doen het er maar mee want genoeg overlap van users en ik ben niet kieskeurig :P

QUa snaar zou ik zelf voor een originele Thorens gaan. Thakker kan, maar meningen verschillen over die snaren. En als ik zie wat een goede 2e hands TD160 tegenwoordig doet maakt dat tientje extra ook niet zo heel veel uit ;)

* The Eagle dus inmiddels besloten heeft om het ding zelf maar eens onderhanden te nemen, kijken hoe ver ik kom.
Keep u posted :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:20
Thorens olie kun je nog gewoon bestellen bij Hanze Hifi, evenals de juiste snaar. Overigens wordt in veel gevallen leibaanolie gebruikt voor draaitafel lagers. Dit is geschikt voor lage toerentallen en hoge belasting. De olie laat zich dus niet makkelijk verdringen, wat bij dit soort lagers van groot belang is. DR Feickert geeft zelfs gewoon aan dat de eigen olie ook gewoon leibaanolie is.

Als je een TD-160 gaat opknappen, dan zou ik ook de veren indien nodig vervangen en sowieso afstellen. Daarnaast zou ik persoonlijk altijd de bekabeling vervangen en de aarde scheiden van de signaal min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
The Eagle schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:09:
* The Eagle ziet niet helemaal waarom alle vintage apparatuur hier zou moeten, behalve de platenspelers.
Het kan ook prima, maar het zijn best wel specialistische en gerichte vragen.
In het vinyltopic zitten de echte kenners :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
mentalmadnizz schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:08:
[...]

Mooi! Zijn fijne spelers.

Zo te zien mis je wel het contragewicht van de arm, dus ik zou er nog geen platen mee afspelen.
Aanwezig! Die had ik er tijdens transport er even af geschroefd. ;)

Pagina: 1 ... 165 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6