Even een oude post opgegraven, maar het klinkt alsof je weet wat je zegt; ik heb een haperende SL-10 en zoek iemand die (ik vermoed klein) onderhoud kan plegen. Heb jij of iemand hier toevallig tips waar ik terecht zou kunnen?Cap schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:17:
[...]
Gefeliciteerd! Heeft ie onderhoud gehad? Vervangen aandrijfriempje arm en smeren glijstang arm is eens in de zoveel jaar wel nodig. Soms ook de servoregeling die de armhoek/positie bepaalt, en controleren van de naalddrukafstelling kan ook geen kwaad, na zoveel jaar zal de spanning op het veertje dat zorgt voor de tegenkracht (ipv normaal het contragewicht) toch wat verlaagd zijn.
Je linkje naar het bijzondere kabeltje werkt niet maar het zal onderstaande zijn als het de originele is.
Het kabeltje is inderdaad gewoon RCA L/R + aarde maar de boel is wel bijzonder geïntegreerd. Ik heb wel eens zelf zo'n kabeltje gemaakt door een bestaande RCA kabel met een aardepin te combineren in 1 connector, het is wel goed uitmikken van de posities want het moet goed passen, en de ruimte voor de aardepin is erg beperkt.
[Afbeelding]
Ze zijn er wel. Maar ligt ook aan welke regio je zit 
En ze hebben het tegenwoordig vrij druk, want iedereen wil zijn oude platenspeler kennelijk hersteld zien
En ze hebben het tegenwoordig vrij druk, want iedereen wil zijn oude platenspeler kennelijk hersteld zien
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/iC9FXm7qOVbOm0rVPC61aT4I.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is ook vintage. Net weer in de plastic, maar een Magnavox (Philips) SBC3322 in ear koptelefoon
Zo had ik hem begin jaren 90 ook. Daarstraks even Snap, Culture Beat en Technotronic op gezet en dat klinkt exact zoals ik het me herinner
Enige nadeel is dat mijn oren inmiddels wat groter zijn dan toen ik 14 was, en dus de plaatsing in het oor wat nauwer komt anders klinken ze nergens naar
Maar daar is overheen te komen. Van de week eens testen met mijn Magnavox walkman
En misschien eens zoeken of ik hier iets van oorkussens ofzo voor kan krijgen, maar dat wordt echt een speld in een hooiberg vrees ik
[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 21-01-2025 21:50 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hier ook jeugdsentiment! Ik kreeg deze radio op m'n 9e of 10e verjaardag. De laatste keer dat 'ie aangestaan heeft is al zeker 5 jaar geleden maar toen werkte hij nog volkomen naar behoren. Ik heb er destijds een externe speakeruitgang op gemaakt en dat klonk toen, voor zover ik me kan herinnerenf2ride2001 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:50:
Ik heb ook weer wat leuks.
Van de week op marktplaats een leuke radio gezien: Philips 90RL750.
Mijn ouders hebben er jaren 1 gehad. Zie nog mijn vader pielen om de wereldomroep te vangen met dat ding.
Dus toen ik er een zag op MP, sloeg het jeugdsentiment toe.![]()
Ding eerst maar eens getest: flinke brom en veel gekraak.![]()
Tja, 1976. Wat wil je. Oude condensatoren.
Dus als eerste maar eens in mijn verzameling Nichichon gekeken en alles uitgezocht.
Zoveel condensatoren zijn het er niet.
Radio uit elkaar en solderen maar. Dubbelcheck met de servicemanual om geen fouten te maken.
Alles ging goed, totdat: Pjiong............. soldeerbout te dicht bij het draadje![]()
Dat wilde ik nou net voorkomen......![]()
[Afbeelding]
Bah, dus ook een nieuw draadje moeten spannen. Dat is altijd een leuke puzzel.....
[Afbeelding]
Ook de potmeters en schakelaars schoongemaakt.
Het ruitje, met polijsten, weer helder gekregen evenals de naald.
Die lag er toch af dus dan kan die meteen mee.
Daarna de radio weer in elkaar
[Afbeelding]
Heldere schaal:
[Afbeelding]
En daarna prik erop:
Goh, was even vergeten hoe goed die dingen ook alweer klonken.
Philips wist echt wel hoe ze radio's moesten maken.
Zelfs de eindtrap, met "ouderwetse" (voor 1976) AC187/188 germaniums, doet het geweldig.
Ik ben blij.
Zal hem morgen eens meenemen naar mijn, dementerende, vader. Wellicht herrinert die hem nog
De L60's heb ik rond de eeuwwisseling gehad, het waren prima speakers, aanraders voor iemand met een grotere kamer.Roderiktweaker schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:13:
In de Kringloop in Odijk dit pioneer cassettedeck voor 4,50. Een kant werkt niet dus heeft wel wat onderhoud nodig. https://www.hifiengine.co...y/pioneer/ct-w606dr.shtml
[Afbeelding]
Panasonic setje, dacht eerst dat het een minidisk had maar het is gewoon een cassettedeck.
[Afbeelding]
Kringloop Bunnik heeft het volgende, Audiolab Minmax CD en JBL luidsprekers.
[Afbeelding] (tweakers heeft deze foto verdraaidhoe dat mogelijk is?)
Niets meegenomen, ik moet juist ontspullen...
In de Kringloop Zeist: (wel aan de prijs)
:strip_exif()/f/image/jiTj6pTji1i1yUqebBdzOoVX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EjZGr0UIa29Hz6Xusv3vUymf.jpg?f=fotoalbum_large)
@martyw Ja, JBL luidsprekers zagen er wel goed uit maar ik gebruik juist kleine luidsprekers en meestal de hoofdtelefoon wegens gehorigheid van de woning. Allicht ooit een betere hoofdtelefoon aanschaffen, gebruik nu de AKG K271 MKII.
:strip_exif()/f/image/jiTj6pTji1i1yUqebBdzOoVX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EjZGr0UIa29Hz6Xusv3vUymf.jpg?f=fotoalbum_large)
@martyw Ja, JBL luidsprekers zagen er wel goed uit maar ik gebruik juist kleine luidsprekers en meestal de hoofdtelefoon wegens gehorigheid van de woning. Allicht ooit een betere hoofdtelefoon aanschaffen, gebruik nu de AKG K271 MKII.
[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 24-01-2025 17:37 ]
:strip_exif()/f/image/Bgvp2E8FRV3I39rrRNsFaAMQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een van mijn oude walkmans opde kop getikt
Philips AQ6498. Vroeger jaren plezier van gehad en deze is optisch nog behoorlijk mooi. Loopt niet helemaal soepel though, dus verwacht nieuwe riem nodig maar das te fixen
Deze vandaag meegenomen, rechter deck wilde niet open dus heb gegokt dt het een mechanisch dingetje was. En inderdaad, snel verholpen en beide kanten lijken te werken zoals bedoeld. Schoongemaakt en was niet eens heel vuil. Hij was trouwens 3,50. Ook nog twee sealed tapes (TDK en Denon) meegenomen voor een 45 centRoderiktweaker schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:13:
In de Kringloop in Odijk dit pioneer cassettedeck voor 4,50. Een kant werkt niet dus heeft wel wat onderhoud nodig. https://www.hifiengine.co...y/pioneer/ct-w606dr.shtml
[Afbeelding]
@roviaro Top! Goede kringloop wel, met goede prijzen.
Geen geld voor die Pioneer. Sowieso, door dat Digital NR systeem dat er op zit klinkt eigenlijk alles goed. Deck krijgt ook hele goede reviews 
Heb zelf zijn broertje, de CT-W806DR. Vrijwel zelfde machine, maar iets strakker, gemotoriseerde open/close en digitale optische ingang en uitgang. Ding heeft een A/D D/A converter aan boord
Heb zelf zijn broertje, de CT-W806DR. Vrijwel zelfde machine, maar iets strakker, gemotoriseerde open/close en digitale optische ingang en uitgang. Ding heeft een A/D D/A converter aan boord
Ik heb zelf het kleine broertje, de CT-W205R, en dat vind ik ook een leuk ding. Goed geluid voor een simpel dubbeldeck. Voor zo’n prijs zou ik dat ding ook mee hebben genomen, maar mij te ver rijden 
De kringlopen hier worden alleen maar duurder en duurder. Prijzen over de 100 lijken nu standaard voor bepaalde componenten zoals versterkers. Cassettes in wrapper krijgen bijna internet-prijzen. Er liggen hier ergens nog Sony HF’s en TDK D’s voor een tientje per stuk 🙄
Wel deze week in de 50 cent bak 3 TDK MA 90’s (1992 model) gevonden, compleet met onbeschreven inlay en volledig stickervel. Hebben blijkbaar niet opgelet of weten niet wat een metal tape is 🤪
De kringlopen hier worden alleen maar duurder en duurder. Prijzen over de 100 lijken nu standaard voor bepaalde componenten zoals versterkers. Cassettes in wrapper krijgen bijna internet-prijzen. Er liggen hier ergens nog Sony HF’s en TDK D’s voor een tientje per stuk 🙄
Wel deze week in de 50 cent bak 3 TDK MA 90’s (1992 model) gevonden, compleet met onbeschreven inlay en volledig stickervel. Hebben blijkbaar niet opgelet of weten niet wat een metal tape is 🤪
CT-W205R staat hier ook nog ergens in een doos. Die plukte ik 10 jaar geleden bij een kringloop weg voor 5 euro.
Daarnaast nog een CT-W720R die ik al jaren opnieuw moet besnaren. Die had ik eigenlijk als main in mijn zolder set willen zetten want periode correct en zelfde design, maar toen kwam de 806DR voor weinig voorbij en werd die het
Daarnaast nog een CT-W720R die ik al jaren opnieuw moet besnaren. Die had ik eigenlijk als main in mijn zolder set willen zetten want periode correct en zelfde design, maar toen kwam de 806DR voor weinig voorbij en werd die het
Kringloop Odijk heeft wel regelmatig leuk spul staan en altijd lage prijzen. In tegenstelling to andere kringlopen aan de oostkant van Utrecht. Die kijken op marktplaats wat het waard is. Overigens staat er momenteel een CT-W606DR op martkplaats/catawiki, vraagprijs 275 euro.
Heb ook ooit ergens een CT-W604RS gescoord, een dolby-s deck. Ik weet nog dat ik vroeger een keer op de Firato de nieuwe dolby-s decks stond te bewonderen. Wel grappig met die technologie voor weinig alsnog te kunnen spelen. Die DR had ik nog niet eerder van gehoord trouwens.
Heb ook ooit ergens een CT-W604RS gescoord, een dolby-s deck. Ik weet nog dat ik vroeger een keer op de Firato de nieuwe dolby-s decks stond te bewonderen. Wel grappig met die technologie voor weinig alsnog te kunnen spelen. Die DR had ik nog niet eerder van gehoord trouwens.
Die Pioneer CT-W606DR heb ik ook nog heel kort gehad maar die heeft het al snel moeten afleggen tegen mijn Technics RS-TR474 (qua uiterlijk). Ik mocht van mezelf maar 1 dubbel autoreverse deck hebben met auto calibratie

Das niks wat een verhuisdoos niet op kan lossen
Wel als je zelfs op je werk al een ruimte vol verhuisdozen hebt staanThe Eagle schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:19:
Das niks wat een verhuisdoos niet op kan lossen
Vandaag het setje IMF CM2A eindelijk afgemaakt. Het filter had ik voorzien van MKP’s voor het hoog, maar dat was helaas een slechte keuze. Door de veel lager impedantie van de MKP’s liep het hoog veel te ver op en was het compleet onluisterbaar geworden. Vervolgens bij Falcon Acoustics goede bipolaire elco’s gekocht en de filters weer op originele specs gebracht.
Daarnaast de surrounds van de woofers nog soepel gemaakt met Rubber Renue, want die begonnen na 40 jaar toch wat te verstoffen. Inmiddels staat het spul een paar uurtjes te spelen en klinkt het weer naar behoren, of misschien zelfs wel beter. Was in ieder geval een leerzaam project!
:strip_exif()/f/image/nifiSsyiJRqNkxG7lnLpn6rQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fhsn5dQzZaCvXgdRSzetvdrc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h7SmfU1qWDDc8BAjpfd55tiW.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast de surrounds van de woofers nog soepel gemaakt met Rubber Renue, want die begonnen na 40 jaar toch wat te verstoffen. Inmiddels staat het spul een paar uurtjes te spelen en klinkt het weer naar behoren, of misschien zelfs wel beter. Was in ieder geval een leerzaam project!
:strip_exif()/f/image/nifiSsyiJRqNkxG7lnLpn6rQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fhsn5dQzZaCvXgdRSzetvdrc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h7SmfU1qWDDc8BAjpfd55tiW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3gdP6gAHYvVdMvIogS68wieA.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een crosspost vanuit het retro computer forum gedeelte: Ik dacht namelijk toen ik deze advertentie op marktplaats zag dat ik naar een Sony Cassettedeck zat te kijken (en dat klopt ook), maar toen viel mij een bijzondere mod op in de behuizing: er zat een oude Pentium 166Mhz MMX processor computer in... Bizar! Geen idee of het casettedeck zelf nog functioneert, maar wel gaaf om te zien en niet duur voor 50 euro!
TC206SD was een mooi deck, vroeger veel mee opgenomen en naar geluisterd. Heb nog steeds bandjes liggen die daarmee zijn opgenomen. Jammer dat dit exemplaar nu gesloopt is, maar zo gaat dat met oude spullen.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Uit de advertentie:rcor schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:36:
Even een crosspost vanuit het retro computer forum gedeelte: Ik dacht namelijk toen ik deze advertentie op marktplaats zag dat ik naar een Sony Cassettedeck zat te kijken (en dat klopt ook), maar toen viel mij een bijzondere mod op in de behuizing: er zat een oude Pentium 166Mhz MMX processor computer in... Bizar! Geen idee of het casettedeck zelf nog functioneert, maar wel gaaf om te zien en niet duur voor 50 euro!
OK, ik heb echt geen 166MX met Win98 nodig, maar dit is toch wel erg gaaf!VU meter geeft hdd activiteit weer
Gezien de leeftijd van de PC-hardware die er in zit (+/- 1997/1998), stamt dit projectje uit de tijd dat cassettedecks nu niet bepaald zeldzaam waren, en waar oudere Hi-Fi niet heel erg geliefd was. De cassette zelf was bezig met een uitmars - DCC was net geflopt en Minidisc had het moeilijk, CD-tjes branden was langzaam de norm aan het worden.Skynett schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:56:
TC206SD was een mooi deck, vroeger veel mee opgenomen en naar geluisterd. Heb nog steeds bandjes liggen die daarmee zijn opgenomen. Jammer dat dit exemplaar nu gesloopt is, maar zo gaat dat met oude spullen.
Dus het is te begrijpen dat men een (waarschijnlijk toch al defect) cassettedeck als recyclemateriaal beschouwde en er daarom maar een project van gemaakt heeft.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik heb weer een leuke.
CD speler van een maat gekregen. Kenwood DPF-R3030. Deed het niet meer was het commentaar.
Met de motor opgehaald. Paste keurig in de koffer
Kapot was ie toch al
Bij thuiskomst rammelde er vanalles los erin.
Na openen, kwam er eerst een CD (Rammstein..... not my cup of thea), wat plastic stukjes en een metalen clip uit vallen.
Na demontage van het geheel bleek dat de motor voor het draaien van de carousel los hing.
Plastic clip afgebroken.
:strip_exif()/f/image/CKsnyU6PMxMGD3VfcQMEcR6h.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja wat nu? Niet conventionele oplossing: schroefje in de zijkant gezet en een tyrap om de motor op zijn plaats te houden
:strip_exif()/f/image/D608Y3BXHV8f02luyNcRou2p.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder het motto: if it works, it aint stupid
De laser was een bekende : KSS-213 van Sony > ha die heb ik nog wel liggen op voorraad.
Nieuwe laser en snaartje verder :
:strip_exif()/f/image/SieSpoOdSofYDagef740EQx2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mooie is ook dat je 4 CD's kunt wisselen terwijl er een CD-blijft spelen.
Nadat alles schoongemaakt is en gesmeerd, loopt ie alweer een uurtje, zonder problemen te spelen.
Leuk ding.
CD speler van een maat gekregen. Kenwood DPF-R3030. Deed het niet meer was het commentaar.
Met de motor opgehaald. Paste keurig in de koffer
Bij thuiskomst rammelde er vanalles los erin.
Na openen, kwam er eerst een CD (Rammstein..... not my cup of thea), wat plastic stukjes en een metalen clip uit vallen.
Na demontage van het geheel bleek dat de motor voor het draaien van de carousel los hing.
Plastic clip afgebroken.
:strip_exif()/f/image/CKsnyU6PMxMGD3VfcQMEcR6h.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja wat nu? Niet conventionele oplossing: schroefje in de zijkant gezet en een tyrap om de motor op zijn plaats te houden
:strip_exif()/f/image/D608Y3BXHV8f02luyNcRou2p.jpg?f=fotoalbum_large)
De laser was een bekende : KSS-213 van Sony > ha die heb ik nog wel liggen op voorraad.
Nieuwe laser en snaartje verder :
:strip_exif()/f/image/SieSpoOdSofYDagef740EQx2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mooie is ook dat je 4 CD's kunt wisselen terwijl er een CD-blijft spelen.
Nadat alles schoongemaakt is en gesmeerd, loopt ie alweer een uurtje, zonder problemen te spelen.
Leuk ding.
Goeie oplossing! Ikzelf had de motor vastgekit waarschijnlijkf2ride2001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:23:
Leuk ding inderdaad,Ik wil misschien ook nog wel een keer een changer uitproberen.
Aan de plaatjes te zien: amberkleurig display, das voor de US of Azië markt. Even nagekeken in de EU catalogus van Pioneer van 1991 en 1992 (uit die jaren zijn ze), maar daar staan ze niet in.zerocool schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:19:
Iemand enig idee waar je in NL een Pioneer d1s of een Pioneer VSX-9900S kan vinden?
Makkelijkste is hifishark in de gaten houden, die pakt de meeste internationale tweedehands sites mee (MP en ebay incluis).
Evt via facebook, er zijn wel liefhebbers van dat spul in NL. In Limburg weet ik zeker.
Dat is grappig, ik heb ooit mijn eerste receiver, een Pioneer VSX-405RDS OOK in Limburg gekocht....wat is dat met Pioneer en LimburgThe Eagle schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:48:
[...]
Aan de plaatjes te zien: amberkleurig display, das voor de US of Azië markt. Even nagekeken in de EU catalogus van Pioneer van 1991 en 1992 (uit die jaren zijn ze), maar daar staan ze niet in.
Makkelijkste is hifishark in de gaten houden, die pakt de meeste internationale tweedehands sites mee (MP en ebay incluis).
Evt via facebook, er zijn wel liefhebbers van dat spul in NL. In Limburg weet ik zeker.
Maar amberkleurig is dus nooit verkocht in Europa?
Dat laatste kan ik niet bevestigen. Maar als je er de Europese catalogi op na slaat is het allemaal groen.zerocool schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:28:
[...]
Dat is grappig, ik heb ooit mijn eerste receiver, een Pioneer VSX-405RDS OOK in Limburg gekocht....wat is dat met Pioneer en Limburg![]()
Maar amberkleurig is dus nooit verkocht in Europa?
En van wat ik begreep zijn ze dat stiekem allemaal, maar zit er bij de amberkleurige displays simpelweg een extra laagje plastic voor dat het groen naar oranje filtert
Bron: de Limburger die mij wat via MP verkocht (paar Philips speaker stands), en zelf pioneer verzamelaar bleek te zijn. Onderhield ook een FB groep met mede verzamelaars.
Had ook een hoop Pioneer Elite staan. Wist me ook te vertellen dat die Elite lijn in de EU nooit met afstandbediening geleverd werd, maar in de US en Azië dan weer wel. En met amberkleurig display dus
Bij de gekoppelde onderwerpen? Die kan je zelf ook toevoegen als je bovenaan het topic op de link klikt.Roel1966 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:52:
Ik mis eigenlijk wel een voor mij persoonlijk dan belangrijk merk namelijk DUAL .
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ow, oeps, dank je voor de tip.Jorgen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:49:
[...]
Bij de gekoppelde onderwerpen? Die kan je zelf ook toevoegen als je bovenaan het topic op de link klikt.
Hier al jaren een CT-W606DR in gebruik voor afspelen van erg oude tapes (40 - 50 jaar).The Eagle schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:21:
CT-W205R staat hier ook nog ergens in een doos. Die plukte ik 10 jaar geleden bij een kringloop weg voor 5 euro.
Verbazingwekkeng wat het electronisch verbeterings-circuit daar nog uit weet te halen.
Nu ik de CT-W606DR een weekje in gebruik heb moet ik zeggen dat het niet tegenvalt! Heb wel nog de snaren vervangen.
Heb nog andere decks met de befaamde MMI-6H2LWK motor. Iemand hier een idee of die nog ergens te krijgen zijn? Het gaat om het hoge 'squeeken' wat lichtjes begint op te treden.
Of zijn die te smeren zonder ze helemaal open te maken?
Heb nog andere decks met de befaamde MMI-6H2LWK motor. Iemand hier een idee of die nog ergens te krijgen zijn? Het gaat om het hoge 'squeeken' wat lichtjes begint op te treden.
Of zijn die te smeren zonder ze helemaal open te maken?
Gisteravond kwam mijn ma aanzetten met een cassettebandje met mijn eerste geluiden er op.
* The Eagle als baby dus.
47 jaar oud en ik vermoed niet heel veel gedraaid
Binnenkort maar eens proberen, is een of ander Agfa bandje, geen idee hoe die kwaliteit is, zeker na al die tijd
Binnenkort maar eens proberen, is een of ander Agfa bandje, geen idee hoe die kwaliteit is, zeker na al die tijd

Heel snel digitaliseren dus 😃👍🏻The Eagle schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:37:
Gisteravond kwam mijn ma aanzetten met een cassettebandje met mijn eerste geluiden er op.
*Heroic_Nonsense vraagt zich af of er dan een piepend adelaarskuikentje te horen is op dat bandje...The Eagle schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:37:
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Piepen zal dat ding wel vermoed ik. Dit is hem (stockfoto):Heroic_Nonsense schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:23:
[...]
*Heroic_Nonsense vraagt zich af of er dan een piepend adelaarskuikentje te horen is op dat bandje...

http://vintagecassettes.com/agfa/agfa_files/eagfa75.htm
Uit 1975-1977. Lijkt gewoon type 1 te zijn, ben benieuwd

NiceBuzzfeed schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:31:
[Afbeelding] Van de week deze Aristona 19 inch rack set gekocht, ik begint nu wel echt vol te worden..... Ik ben nog op zoek naar de bij behorende tuner de Aristona AR 2090 weet toevallig iemand die te koop of ruil?
Erg gaaf! Is dat vergelijkbaar met de Philips Black Tulip lijn?Buzzfeed schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:31:
[Afbeelding] Van de week deze Aristona 19 inch rack set gekocht, ik begint nu wel echt vol te worden..... Ik ben nog op zoek naar de bij behorende tuner de Aristona AR 2090 weet toevallig iemand die te koop of ruil?
Ja dit is de tegenhanger van Black Tulp, eigenblijk een Philps met een andere badge erop, en de VU meters vervangen voor de leds.JBL-freak schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:51:
[...]
Erg gaaf! Is dat vergelijkbaar met de Philips Black Tulip lijn?
Wat doet zo'n switch unit?
Als in welke functie heeft die.
Power switch. Zeg maar inbouw stekkerdoos. Schakel je de apparatuur mee aan en uit en evt aangesloten actieve MFB speakers.Marcel Br schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:03:
Mocht tie piepen:The Eagle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:44:
[...]
Piepen zal dat ding wel vermoed ik. Dit is hem (stockfoto):
[Afbeelding]
Of het echt helpt is een tweede, maar er zijn er meerdere videootjes te vinden op YouTube die omschrijven dat je een cassette moet smeren...
Er zijn ook video's over dat je CD's beter kunt laten klinken door de zijkant te polijsten, en meer van die audiofiele onzin. Cassettes hoeven niet gesmeerd te worden. Ik raad het juist ontzettend af. Die troep komt van de tape op je koppen en van je koppen weer op andere tape, waarmee je het hele deck in 1 keer ongeschikt maakt voor het afspelen van je goede tapes. Plus dat het een tijdrovend klusje is. Dat smeren is een hardnekkig verzinsel dat iedere keer weer nagepraat wordt.
Wat ik zelf nog zou proberen bij tapes die je eenmalig wilt digitaliseren en niet goed draaien is "bakken" (een tijdje in een oven op lage temperatuur). Is waarschijnlijk ook niet zo goed voor je tape, en zeker geen lange termijn oplossing (voor zover ik heb begrepen werkt het maar tijdelijk), maar in ieder geval niet schadelijk voor je deck en andere tapes.
Wat ik zelf nog zou proberen bij tapes die je eenmalig wilt digitaliseren en niet goed draaien is "bakken" (een tijdje in een oven op lage temperatuur). Is waarschijnlijk ook niet zo goed voor je tape, en zeker geen lange termijn oplossing (voor zover ik heb begrepen werkt het maar tijdelijk), maar in ieder geval niet schadelijk voor je deck en andere tapes.
WatThe Eagle zegt inderdaad.Marcel Br schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:03:
Ik heb toevallig laatst nog een philips C90 bandje uit begin jaren 70 gedigitaliseerd en dat ging prima. Klonk nog zoals het waarschijnlijk oorspronkelijk was (niet heel fantastisch, opgenomen in een kerk met waarschijnlijk geen profi microfoon of deck). Eerst met een nagel beetje gespoeld, daarna stukje vooruit en terug gespoeld, ging prima, dus gelijk de hele boel opgenomen.The Eagle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:44:
[...]
[Afbeelding]
Een ander bandje uit dezelfde tijd sprong wel meteen kapot; waar de doorzichtige lead-in tape vastgeplakt was aan de tape zelf. En dat was met minimale belasting. Gelukkig wel simpel te fixen.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Van de dikke 500 cassettes die ik een paar jaar geleden (2023) uitgezocht heb, piepten er maar een paar.
En die heb ik ook meteen weggegooid.
Dus geloof nooit dat het probleem zo groot is.
En die heb ik ook meteen weggegooid.
Dus geloof nooit dat het probleem zo groot is.
Weet niet of de "nieuwe" versterker al vintage genoeg is om te posten, maar ben er toch wel erg blij mee.
Met alle audio apparaten kwam ik toch wel wat in en output tekort op de huidige versterker.
Rond gekeken op marktplaats en kwam een Denon avr 3805 tegen.
Compleet met boekje en originele afstandbediening.
Krasvrij en ziet er gewoon geweldig uit.
Moest alleen een compleet nieuwe kast aanschaffen om dat bakbeest kwijt te kunnen. Vooral de diepte was een probleem
Al mijn apparaten kan ik nu met gemak aansluiten.
Van boven naar beneden.
Sharp MD-MT99H(S) nieuw in doos.
Technics SL-D2 platenspeler
Onkyo C-7030 cd speler (erfstuk van mijn vader)
Sony MDS-JE520 minidisc speler
Denon avr 3805 versterker
Phillips DCC 300
Pioneer CT-W550R cassette deck
:strip_exif()/f/image/2NMxC2R4cjq11ZdOnpWprIYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ua6KC2ILLCWJGiXB59q8TMIw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XSWnq7PSvHwIqIkWm85DskFY.jpg?f=fotoalbum_large)
Met alle audio apparaten kwam ik toch wel wat in en output tekort op de huidige versterker.
Rond gekeken op marktplaats en kwam een Denon avr 3805 tegen.
Compleet met boekje en originele afstandbediening.
Krasvrij en ziet er gewoon geweldig uit.
Moest alleen een compleet nieuwe kast aanschaffen om dat bakbeest kwijt te kunnen. Vooral de diepte was een probleem
Al mijn apparaten kan ik nu met gemak aansluiten.
Van boven naar beneden.
Sharp MD-MT99H(S) nieuw in doos.
Technics SL-D2 platenspeler
Onkyo C-7030 cd speler (erfstuk van mijn vader)
Sony MDS-JE520 minidisc speler
Denon avr 3805 versterker
Phillips DCC 300
Pioneer CT-W550R cassette deck
:strip_exif()/f/image/2NMxC2R4cjq11ZdOnpWprIYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ua6KC2ILLCWJGiXB59q8TMIw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XSWnq7PSvHwIqIkWm85DskFY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8A8SXulH55hcVGM6naFCZIqQ.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Ik vond die tapes als kind al fantastisch. Ooit in een gekke bui er mijn avatar van gemaakt en dat is jarenlang zo gebleven. Ik heb ze thuis nog in het geel, groen en (natuurlijk) paars.The Eagle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:44:
[...]
[Afbeelding]
Inderdaad Type I. En kwalitatief gewoon oude meuk. Maar het ziet er wel gezellig uit.
Punctuality is the politeness of kings
Groen? Weet je dat zeker? Ik verzamel cassettes en ben niet bekend met een groene variant. Ze hadden geel, rood (of donker oranje?) en paars, en grijs als je dat tot kleuren wilt rekenen. Later hebben ze ook smurfblauw toegevoegd en paars uit het aanbod gehaald.dreamscape schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:55:
Ik heb ze thuis nog in het geel, groen en (natuurlijk) paars.
Ik denk dat ik me vergist heb. Grijs heb ik volgens mij wel nog thuis, dat zal het zijn...kozue schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:40:
[...]
Groen? Weet je dat zeker? Ik verzamel cassettes en ben niet bekend met een groene variant. Ze hadden geel, rood (of donker oranje?) en paars, en grijs als je dat tot kleuren wilt rekenen. Later hebben ze ook smurfblauw toegevoegd en paars uit het aanbod gehaald.
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb gisteren een hele hoop cassette houders (alleen het plastic deel) binnen gekregen. Mijn pa had helaas alle tapes en inlays weggegooid voor ie me belde of ik de opbergbox (merk: Flair
)voor 60 tapes wilde hebben 
Vwb die groene variant: http://vintagecassettes.com/agfa/agfa_files/eagfa79.htm
Maar da's een paar jaar later.

Vwb die groene variant: http://vintagecassettes.com/agfa/agfa_files/eagfa79.htm
Maar da's een paar jaar later.
Ja, die groene ken ik idd, maar die heeft niet zoveel met de besproken tapes te maken. Die ziet er heel anders uit.
Nu met de voorbereiding voor de verhuizing duikt er van alles op, ook bandjes...
Ik kan nog even vooruit. Direct alles maar in kratjes, beter dan verhuisdozen.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2025 09:07 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
De platenzaak in 't dorp had vroeger niet zo veel op voorraad :-D
Wauw...
Wauw...
Poeh, dat zijn er nogal wat... Wat voor bandjes zitten er in het witte doosje op de tweede foto?BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:06:
Nu met de voorbereiding voor de verhuizing duikt er van alles op, ook bandjes...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie daar geen merk of type op staan... Toch niet zo'n lucky guy dat daar een hele stapel TDK MA-R of Sony Metal Master in zit die je ooit voor een habbekrats op de kop getikt hebt?
Had geen zin meer om weer te tillen maar volgens mij zaten daar Maxel SXII 90 minuten tapes in.rcor schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:32:
[...]
Poeh, dat zijn er nogal wat... Wat voor bandjes zitten er in het witte doosje op de tweede foto?
Ik zie daar geen merk of type op staan... Toch niet zo'n lucky guy dat daar een hele stapel TDK MA-R of Sony Metal Master in zit die je ooit voor een habbekrats op de kop getikt hebt?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Poe hé @BlueTooth76 gaaf zo'n bak met tapes.
Ik wil ze wel voor je komen tillen en aan een goed doel schenken => mij
lol
Metal Tapes waren wel het summum met dolby-c noise reduction.
Erg duur destijds al.
Ik had er nog één Metal Tape uit 2004 en die was bij de laatste luistertest nog keigoed. Maar ook de Maxell SXII speelden prima.
De tapes uit begin jaren 90. waren qua Emulsie mix op de Tape toch ook echt stukken beter dan die uit de jaren 70. en 80.
Ik gaf vorig jaar alles aan de opvolging in onze familie. Die vinden het vintage gebruik toch best wel erg interessant en dat schrijf ik terwijl ik nu zelf via de pC Tindal muziek stream.
Onderhoud en eventuele reparatie van Vintage apparatuur is machtig mooi maar je moet wel de opname media hebben.
Ik wil ze wel voor je komen tillen en aan een goed doel schenken => mij
lol
Erg duur destijds al.
Ik had er nog één Metal Tape uit 2004 en die was bij de laatste luistertest nog keigoed. Maar ook de Maxell SXII speelden prima.
De tapes uit begin jaren 90. waren qua Emulsie mix op de Tape toch ook echt stukken beter dan die uit de jaren 70. en 80.
Ik gaf vorig jaar alles aan de opvolging in onze familie. Die vinden het vintage gebruik toch best wel erg interessant en dat schrijf ik terwijl ik nu zelf via de pC Tindal muziek stream.
Onderhoud en eventuele reparatie van Vintage apparatuur is machtig mooi maar je moet wel de opname media hebben.
Het mooiste is de geur van zo'n tape als je de folie opent
Je waant je zo weer in 1987.
Dat is het jaar dat ik m'n eerste radio met cassetterecorder overnam van m'n opa.
Het was een Philips D8021 met "Spatial Stereo Sound".
Ik heb er inmiddels 2 bemachtigd die er netjes uitzien en prima klinken, radio ontvangst is goed, geen gebroken onderdelen / antenne.
Alleen de cassettedecks zijn kapot, die hebben het bekende "tandwielen van harde kaas" probleem.
Dat krijgen ze vrijwel allemaal als ze uit de 80's zijn, misschien begin 90's ook nog wel?
Helaas zijn er voor dit (net wat afwijkende loopwerk) geen nieuwe tandwielen beschikbaar, dat is wel jammer.
Maar de opnamen die ik er in de 80's en begin 90's (vooral TDK D60) mee heb gemaakt, klinken nu nog wel heel goed. Die tapes heb ik allemaal al gedigitaliseerd, omdat het kan.
Voorbeeldfoto:

Daarna kocht ik een AW7324 (want dubbel cassettedeck, kon je bandjes overzetten / mixen) en ook die heb ik onlangs bijna hagelnieuw (in doos) terug gekocht. Zit geen krasje op, net of hij zo uit de winkel komt. Ik weet niet of die ook tandwielproblemen hebben (en dus met zekerheid gaan krijgen), hij speelt op dit moment nog wel goed af op beide decks.
Voorbeeldfoto:

Heb nog een paar andere portables maar weet zo de exacte typen niet en ze zijn al ingepakt.
Misschien wel eens leuk voor een "groepsfoto" na de verhuizing (eind dit jaar ofzo).
Achteraf had ik alles moeten opkopen destijds, misschien
Dat is het jaar dat ik m'n eerste radio met cassetterecorder overnam van m'n opa.
Ik heb er inmiddels 2 bemachtigd die er netjes uitzien en prima klinken, radio ontvangst is goed, geen gebroken onderdelen / antenne.
Alleen de cassettedecks zijn kapot, die hebben het bekende "tandwielen van harde kaas" probleem.
Dat krijgen ze vrijwel allemaal als ze uit de 80's zijn, misschien begin 90's ook nog wel?
Helaas zijn er voor dit (net wat afwijkende loopwerk) geen nieuwe tandwielen beschikbaar, dat is wel jammer.
Maar de opnamen die ik er in de 80's en begin 90's (vooral TDK D60) mee heb gemaakt, klinken nu nog wel heel goed. Die tapes heb ik allemaal al gedigitaliseerd, omdat het kan.
Voorbeeldfoto:

Daarna kocht ik een AW7324 (want dubbel cassettedeck, kon je bandjes overzetten / mixen) en ook die heb ik onlangs bijna hagelnieuw (in doos) terug gekocht. Zit geen krasje op, net of hij zo uit de winkel komt. Ik weet niet of die ook tandwielproblemen hebben (en dus met zekerheid gaan krijgen), hij speelt op dit moment nog wel goed af op beide decks.
Voorbeeldfoto:

Heb nog een paar andere portables maar weet zo de exacte typen niet en ze zijn al ingepakt.
Misschien wel eens leuk voor een "groepsfoto" na de verhuizing (eind dit jaar ofzo).
Metal tapes heb ik me maar nooit aan gewaagd. Te duur in verhouding en nu al helemaal.AntoniusDD schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
Erg duur destijds al.
[ Voor 129% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2025 15:08 ]
Dat waren hele mooie Radiocassetterecorders van Philips. Gaven ook erg goed geluid, en hoewel ik niet van gimmicks hou, klonk het Spatial Stereo gewoon erg goed/mooi.BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:36:
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Voor de fans: ik kwam op facebook een koppel Philips 9432 tegen
https://www.facebook.com/share/15wpEEoHu2/
https://www.facebook.com/share/15wpEEoHu2/
:strip_exif()/f/image/ut4us05UPURUdRDnkSNa9sr1.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand zo'n defect tandwiel laten natekenen in een CAD programma (of misschien wel kant-en-klaar downloaden) en laten 3D printen?BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:36:
@BlueTooth76 Blijven die cassettes wel goed als ze zo oud zijn? Of gaan ze in kwaliteit achteruit?
Cassettes kunnen heel lang mee hoor, als je ze goed bewaard. In een koude vochtige schuur zetten is een recept voor vernachelde tapes, maar als ze altijd netjes bewaard zijn geweest (onder “huiskamer” klimaat) heb je een goede kans dat je tapes uit de jaren 70 nog net zo goed spelen als 50 jaar geleden
ik weet het niet zeker, maar ik word zelf ook ouder (bijna 49) dus m'n gehoor gaat ook achteruit.Roderiktweaker schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:27:
@BlueTooth76 Blijven die cassettes wel goed als ze zo oud zijn? Of gaan ze in kwaliteit achteruit?
Dat heft het wss wel op
Mooi ding! Ik kreeg een jaar of wat daarvoor een radio van mijn opa en oma, en dat was een Philips 90RL414:BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:36:
Het mooiste is de geur van zo'n tape als je de folie opent![]()
/f/image/eQIiJOEEmneSHPyJ792Aun1x.png?f=fotoalbum_large)
En een cassetterecorder van mijn vader:
/f/image/loLHbqLycqm1zrRQHHgQX57W.png?f=fotoalbum_large)
Dus ik nam muziek op van de radio met de microfoon van die cassetterecorder. En mezelf die tv zit te kijken, ik had een bandje met Toon Hermans waar ik zelf de hele tijd mee zat te giechelen.
Na een jaar of wat klooien daarmee kreeg ik dit gedrocht, wat een knock-off is van een Hitachi blaster die wel goed was:
/f/image/DanYcVrrimrkTVO5eoTtSFs2.png?f=fotoalbum_large)
Ik vond 'm er heel cool uitzien, maar het was een C-merk ding van de Otto (catalogus) en het was kwalitatief uitermate teleurstellend. De "Super Woofer" bleek (toen ik het ding na een jaar of 2 opensloopte omdat 'ie al stuk was) een of ander papieren 2,5W speakertje te zijn die in een wekkerradio zich nog moest schamen. De rechter- en linkerspeakers waren van een nog later wattage.
Gelukkig was ik handig en ging ik maar op rommelmarkten apparatuur bij elkaar sprokkelen en zelf een beetje opknappen, wat na wat jammerlijk gefaalde pogingen wel goed lukte.
Waarschijnlijk bestaande modellen al. Ik weet dat ze van die grote gele philips blaster bestaan aangezien die ook altijd stuk gingen, deze:SebasFM schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Iemand zo'n defect tandwiel laten natekenen in een CAD programma (of misschien wel kant-en-klaar downloaden) en laten 3D printen?
/f/image/Jec56uC0MXSkB0XhusBdzk3E.png?f=fotoalbum_large)
Magnavox D8300 in de VS (waar ik was toen ik met dit soort dingen prutste).
Ik had ook nog eens zo’n Philips boombox met dubbel deck uit de kringloop meegenomen (weet het typenummer niet meer en kan er ook geen foto van vinden). Het linker deck deed het niet wegens tandwielenpest. Maar daarvoor had ik gewoon een nieuw wieltje gevonden op internet. Gelijk het rechter deck ook gedaan om problemen in de toekomst te voorkomen. Het linker deck had nog een ander probleem waar ik verder geen tijd meer ik wilde steken (slechte geluidskwaliteit), ik vond 1 werkend deck toen wel prima. Die nieuwe wielen ratelen wat meer dan de oude, dus ik denk dat die kaas-wielen een goedkope manier waren om de geluid uit het apparaat te verminderen.
Ik had vroeger als klein pukkie dit ding:
:strip_exif()/f/image/FMD3VuDwF9CQ7Dl35DdgEIxr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwaliteit is niet zo best (het hele ding is zelfs mono), maar uit nostalgische overwegingen toch een keer opgepikt toen ik m tegen kwam
Later een Sony midiset (LBT-190 ofzo?), dat was een grote stap vooruit. En daartussen door nog een karaoke set met slechts 1 speaker. Heb ik nog genoeg tapes in gekopieerd
Maar in tegenstelling tot dit kleine radiootje zou ik zo’n ding toch niet meenemen als ik m tegen kom. Zijn ze me te groot voor, en opslagruimte is niet oneindig.
:strip_exif()/f/image/FMD3VuDwF9CQ7Dl35DdgEIxr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwaliteit is niet zo best (het hele ding is zelfs mono), maar uit nostalgische overwegingen toch een keer opgepikt toen ik m tegen kwam
Later een Sony midiset (LBT-190 ofzo?), dat was een grote stap vooruit. En daartussen door nog een karaoke set met slechts 1 speaker. Heb ik nog genoeg tapes in gekopieerd
Zo herkenbaar dit. Ik heb zelf al tijden geen cassettes meer (open gemaakt), maar ik kan zo nog ruiken!BlueTooth76 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:36:
Het mooiste is de geur van zo'n tape als je de folie opent![]()
Dit probleem speelt ook bij bepaalde Philips bandrecorders, uit mijn hoofd de N7150 en N7300. Ik meen op het mfb forum ooit gelezen te hebben dat ze daar tandwielen namaken. Ik zou daar eens gaan zoeken als ik jou was.[..]
Ik zie onder andere een aantal UX Pro's liggen: die zijn ook zeker niet verkeerd![...]
Metal tapes heb ik me maar nooit aan gewaagd. Te duur in verhouding en nu al helemaal.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Qua ghettoblaster/ boombox had ik vroeger deze, weggegooid, en paar jaar terug tweedehands te pakken weten te krijgen:

Moet ook nog een keer naar het mechanisme kijken. Maar de radio en de versterker doen het nog gewoon. Had er eigenlijk iets van een pi of BT in willen bouwen, maar vond ik uiteindelijk zonde dus maar niet gedaan. Nog steeds blij met die beslissing

Moet ook nog een keer naar het mechanisme kijken. Maar de radio en de versterker doen het nog gewoon. Had er eigenlijk iets van een pi of BT in willen bouwen, maar vond ik uiteindelijk zonde dus maar niet gedaan. Nog steeds blij met die beslissing
Leuk om die oude apparaten te zien.
Ik heb rond 1992 (pin me niet vast op het jaar) eens een brief gestuurd naar Philips Eindhoven met de vraag waarom ze geen portable radio maakten met een CD-speler met lade, ik had zelfs een "ontwerp" meegestuurd.
En wat maanden later had ik antwoord, o.a. dat er dan makkelijk zand in kon komen bij een portable en ook een verwijzing naar een opleiding die ik kon kiezen als ik daar in door wilde.
Grappig genoeg, hadden ze ~2 jaar later ineens de AZ8640 die qua layout toch wel erg op mijn "ontwerp" leek en dus ook een CD-speler met lade had
Die brief komt met de verhuizing vast wel weer boven water, dus dan zal ik 'm hier plaatsen.

Edit: al gevonden
Die TU Delft is het niet geworden, 5 jaar mavo wel

Ik heb rond 1992 (pin me niet vast op het jaar) eens een brief gestuurd naar Philips Eindhoven met de vraag waarom ze geen portable radio maakten met een CD-speler met lade, ik had zelfs een "ontwerp" meegestuurd.
En wat maanden later had ik antwoord, o.a. dat er dan makkelijk zand in kon komen bij een portable en ook een verwijzing naar een opleiding die ik kon kiezen als ik daar in door wilde.
Grappig genoeg, hadden ze ~2 jaar later ineens de AZ8640 die qua layout toch wel erg op mijn "ontwerp" leek en dus ook een CD-speler met lade had
Die brief komt met de verhuizing vast wel weer boven water, dus dan zal ik 'm hier plaatsen.

Edit: al gevonden
Die TU Delft is het niet geworden, 5 jaar mavo wel

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2025 23:56 ]
Uh, ik zag hij heeft MW of ook wel AM genaamd.kozue schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:25:
[Afbeelding]
Kunnen jullie bevestigen dat een WIFI router de AM ontvangst stoort?
bij voorbaad dank
@AntoniusDD Ik luister eigenlijk nooit AM (zit hier nog iets op AM dan?), of überhaupt radio (teveel irritaties zoals reclame, nieuws en DJ's), maar ik heb nog nooit problemen gehad met storing door wifi apparatuur bij ontvangst van wat dan ook. Uit zendamateur activiteiten kan ik wel vertellen dat er genoeg troep in de lucht zit van alle moderne slechtgebouwde apparatuur, maar wifi routers zijn over het algemeen niet de grote oorzaak van storingen. Tenzij je oude draadloze 2.7ghz apparatuur probeert te gebruiken, zoals die spullen om draadloos analoge audio/video te versturen. Die werkt gewoon niet meer in een standaard woonwijk omdat de wifi van huizen om je heen er doorheen blaast 
Ergens wel logisch ook. Over het algemeen heb je storing op bovenliggende veelvouden van de basisfrequentie (ook wel harmonics genoemd). Dus als iets een signaal van 100khz produceert, heb je ook storing op 200khz, 300khz, etc. Aangezien wifi pas op de 2.7ghz zit, heb je onder de 2.7ghz dus nergens last van. Tenzij die dingen ook met intermediates werken (zoals een tuner, die werkt intern vaak op 455khz/10.7mhz) en de intermediate weer harmonics ("storing") de lucht instuurt ofzo
Maar degelijk gebouwde apparatuur gebruikt gewoon een bandpass filter om de harmonics uit het signaal te halen.
Ergens wel logisch ook. Over het algemeen heb je storing op bovenliggende veelvouden van de basisfrequentie (ook wel harmonics genoemd). Dus als iets een signaal van 100khz produceert, heb je ook storing op 200khz, 300khz, etc. Aangezien wifi pas op de 2.7ghz zit, heb je onder de 2.7ghz dus nergens last van. Tenzij die dingen ook met intermediates werken (zoals een tuner, die werkt intern vaak op 455khz/10.7mhz) en de intermediate weer harmonics ("storing") de lucht instuurt ofzo
Aha, bedankt voor je antwoord en uitleg.
Ja er zijn een paar "diehards" op een ander forum die ook op AM luisteren naar Radio Caroline 649 kHz, die hadden dat als 2e verklaring dat ik niets ontvang op de Receiver. De eerste verklaring was mijn locatie.
Maar oké mocht ik ze willen luisteren Radio Caroline zijn ze ook op internet radio.
groeten
Ja er zijn een paar "diehards" op een ander forum die ook op AM luisteren naar Radio Caroline 649 kHz, die hadden dat als 2e verklaring dat ik niets ontvang op de Receiver. De eerste verklaring was mijn locatie.
Maar oké mocht ik ze willen luisteren Radio Caroline zijn ze ook op internet radio.
groeten
Ik ben op dit moment bezig met de revisie van een Grundig C100L DC International deck. Het is ook meteen het 12e audio cassette formaat in m'n collectie. Hieronder nog een overzicht :
:strip_exif()/f/image/LddSvjGbW33PeyPIdEzh8Jkl.jpg?f=fotoalbum_large)
De video tapes zijn voor ADAT en BetaHifi. De Akai cassette is voor het Akai MG 12-sporen analoge formaat.
Hieronder zie je het verschil tussen een DC International cassette en een gewone compact cassette. DC International was een formaat ontwikkeld door Grundig, en de cassettes waren beschikbaar in 90 en 120 minuten. De tape is PES18 (of PES12). De tape snelheid is 2IPS, iets sneller dan compact cassette, waardoor DC international, in vergelijking met de net gelanceerde compact cassette, net iets betere audiokwaliteit kon bieden. (FR tot 10Khz). Gelanceerd in 1965 en meteen ook de oudste cassette in collectie.
:strip_exif()/f/image/JbpmdjjmesutLyA858HwK95o.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder ook nog een picocassette recorder gevonden. Die cassettes zijn nog kleiner dan microcassette, en ong. 2x zo dun. Het kleinste analoge cassette formaat wat er bestaat.
:strip_exif()/f/image/LddSvjGbW33PeyPIdEzh8Jkl.jpg?f=fotoalbum_large)
De video tapes zijn voor ADAT en BetaHifi. De Akai cassette is voor het Akai MG 12-sporen analoge formaat.
Hieronder zie je het verschil tussen een DC International cassette en een gewone compact cassette. DC International was een formaat ontwikkeld door Grundig, en de cassettes waren beschikbaar in 90 en 120 minuten. De tape is PES18 (of PES12). De tape snelheid is 2IPS, iets sneller dan compact cassette, waardoor DC international, in vergelijking met de net gelanceerde compact cassette, net iets betere audiokwaliteit kon bieden. (FR tot 10Khz). Gelanceerd in 1965 en meteen ook de oudste cassette in collectie.
:strip_exif()/f/image/JbpmdjjmesutLyA858HwK95o.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder ook nog een picocassette recorder gevonden. Die cassettes zijn nog kleiner dan microcassette, en ong. 2x zo dun. Het kleinste analoge cassette formaat wat er bestaat.
:strip_exif()/f/image/5Z110VuP28vqCQJqmPuq4Hoh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet nog tijdens de eerste Golfoorlog, toen de Amerikaanse troepen aanvielen, dat ik 's avonds op bed lag te luisteren naar de live uitzendingen op AM. Af en toe een bericht van een Scud raket richting Israël ofzo.
Had een Philips RL047 (groene versie) en dat gaf prima ontvangst, werkte dagenlang op een setje oplaadbare AA batterijen. En dat was nog NiCd en geen NiMH.
Had een Philips RL047 (groene versie) en dat gaf prima ontvangst, werkte dagenlang op een setje oplaadbare AA batterijen. En dat was nog NiCd en geen NiMH.
@DatraxZ mooi collectie, maar ergens toch jammer dat er (nog) geen video 2000 tussenzit ;-)
Een collectie moet ook niet "compleet" zijn, dan is het doel van het verzamelen wegdiedie2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:02:
@DatraxZ mooi collectie, maar ergens toch jammer dat er (nog) geen video 2000 tussenzit ;-)
Das geen audio maar videodiedie2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:02:
Wat ik wel verwacht zou hebben is een 8track.
Maar mooie collectie
[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 12-02-2025 18:39 ]
Je weet dat er een ander cassette formaat van Grundig was in samenwerking met Philips? Maar dat Philips zich terug trok om met hun eigen compact cassette op de markt te komen, die ze notabene zelf aan het ontwikkelen waren met een ander team langs dat team wat met Grundig bezig was?DatraxZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:27:
[Afbeelding]
Techmoan had dat ooit eens mooi vast gelegd in een van zijn video's en daar is de DC International ook te zien:
Het kan zijn dat er bij mijn moeder nog ergens een verdwaalde V2000 tape ligt.BlueTooth76 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:54:
[...]
Een collectie moet ook niet "compleet" zijn, dan is het doel van het verzamelen weg
Ik kan wel eens kijken als je interesse hebt.
Geen idee of het dan een 2x3 of 2x4 uurs tape is of misschien beide.
Als ik dit zo zie en ik lees alle ervaringen met het mooie, goede ouderwetse spul, dan vind ik het wel eens jammer dat ik alles heb weggedaan. Maar ik woon klein en kan niet in een opslagloods leven, dus wat dat betreft is het ook oké. Maar man, wat heb ik een groot plezier gehad met muziekcassettes, bandrecorder, radiotuner, satellietontvanger en cd's in het verleden. Blijft toch een leuke hobby en elke tijd en ontwikkeling kent zijn hoogtepunten.DatraxZ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:27:
Ik ben op dit moment bezig met de revisie van een Grundig C100L DC International deck. Het is ook meteen het 12e audio cassette formaat in m'n collectie. Hieronder nog een overzicht :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand of er een Marantz (of ander merk) cassetterecorder bestaat met het kenmerkende gebogen front van de huidige generatie AV-receivers en cd-spelers? Ik heb ze tot nu toe nog niet kunnen vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 13-02-2025 00:35 ]
Een 8-track is dan ook geen cassette maar een cartThe Eagle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:35:
[...]
Das geen audio maar video
Maar mooie collectie
Overigens hebben de meeste video formaten ook audio, dus daarmee is iedere video tape ook een audio tape. Ik was toevallig vorige maand aan het spelen met audio opnames op Digital8, nadat ik zo’n camcorder had opgepikt in de kringloop. Heeft best wel potentie, maar uiteindelijk heb ik het opgegeven omdat de camcorder alleen een mic ingang heeft (geen line), en er teveel ruis op die ingang zat. Misschien doe ik ooit een tweede poging als ik een apparaat vind met line in. Dus imho past V2000 zeker wel in het plaatje, net zoals VHS er van mij ook bij mag staan *zonder* ADAT (VHS Hifi klinkt prima, ik heb nog een aantal 3/4 uur durende mixtapes op VHS
En idd een mooie collectie opgebouwd. Ik heb de meeste ervan wel, alleen geen DC International, Elcaset, Picocassette of MTR. En wat is dat ding rechts beneden? Het lijkt wel wat op een 8mm videotape, maar langer. 8-tracks en V2000 banden heb ik wel, maar geen spelers voor.
Waarschijnlijk heb je een betere antenne nodig. Met een standaard loop antenne zul je ze niet horen denk ik. Zelfs met mijn zendamateur setup kwamen ze maar heel zacht binnen. Of er zit gewoon teveel troep in de lucht in m’n omgeving. Schakelende voedingen en zonnepanelen schijnen grote boosdoeners te zijn.AntoniusDD schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:23:
Aha, bedankt voor je antwoord en uitleg.
groeten
Er staat nu toch ook video bij?The Eagle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:35:
[...]
Das geen audio maar video
Maar mooie collectie
Die opmerking was niet voor mezelfAd de Jong schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:41:
[...]
Het kan zijn dat er bij mijn moeder nog ergens een verdwaalde V2000 tape ligt.
Ik kan wel eens kijken als je interesse hebt.
Geen idee of het dan een 2x3 of 2x4 uurs tape is of misschien beide.
@diedie2 Video2000 heb ik niet idd. Video formaten verzamel ik niet echt (buiten die ene Beta recorder voor BetaHifi). Zag onlangs wel een Grundig SVCR langskomen. Dat is een weinig gekend formaat (VCR) wat voor VHS, Beta, V2000 en andere op de mark was. Er is een "S" versie van uitgekomen, met hogere resolutie, waar maar 1 model recorder ooit voor gemaakt is. Leek me wel eens leuk om uit te proberen.
@BlueTooth76 Idd, nooit compleet. Er zijn nog best wel wat andere cassette formaten die ik niet bezit, zoals een obscuur formaat van Braun, Nagra JBR, ... Die Nagra lijkt me nog wel leuk om in huis te hebben, maar die zijn extreem prijzig (en zeldzaam).
@rcor Die video (en de geschiedenis van DC International) ken ik
Was notabene een Belgische tak van Philips die bezig was met CC.
@kozue VHS cassettes zijn voor meerdere audio formaten gebruikt idd. Hitachi had een PCM-v300, Technics had ook een PCM model. En VHS Hifi uiteraard. Heb enkel een ADAT "blackface" staan hier. Picocassette is enkel voor dictation. De tapesnelheid is maar 9mm/s bij dit formaat als ik me niet vergis. Het miniscule recordertje moet ik nog eens uitproberen. Weet niet precies welke tape rechtsonder je bedoeld, maar de onderste is DAT, en die daarboven DTRS (een formaat gebaseerd op 8mm video tape).
Gisteren had ik de werken aan de Grundig C100L afgerond. Alle testen had ik met een externe 9v voeding gedaan, en werkte perfect. Met de voeding van Grundig zelf (die je in het toestel kan schuiven in de plaats van het battery pack) ging het echter mis. De cassette begon na enkele seconden plots te snel te draaien. Voeding (recapped) doorgemeten, en er staat 10V op ipv de 8.5-9.5V volgens spec. De spanning loop op net na het inschakelen. Terug de externe voeding er aan, gestart op 9V (normale tape speed) en geleidelijk aan het voltage verhoogd, en waarempel, vanaf 9.8V plots een verhoging van de tape speed. De voeding van Grundig is gestabiliseerd dmv een zener-transistor netwerk, dus mogelijks 1 of beide van deze componenten defect. De netspanning was op moment van test 225V (voeding spec is 220V). Een werkje voor binnenkort.
@BlueTooth76 Idd, nooit compleet. Er zijn nog best wel wat andere cassette formaten die ik niet bezit, zoals een obscuur formaat van Braun, Nagra JBR, ... Die Nagra lijkt me nog wel leuk om in huis te hebben, maar die zijn extreem prijzig (en zeldzaam).
@rcor Die video (en de geschiedenis van DC International) ken ik
@kozue VHS cassettes zijn voor meerdere audio formaten gebruikt idd. Hitachi had een PCM-v300, Technics had ook een PCM model. En VHS Hifi uiteraard. Heb enkel een ADAT "blackface" staan hier. Picocassette is enkel voor dictation. De tapesnelheid is maar 9mm/s bij dit formaat als ik me niet vergis. Het miniscule recordertje moet ik nog eens uitproberen. Weet niet precies welke tape rechtsonder je bedoeld, maar de onderste is DAT, en die daarboven DTRS (een formaat gebaseerd op 8mm video tape).
Gisteren had ik de werken aan de Grundig C100L afgerond. Alle testen had ik met een externe 9v voeding gedaan, en werkte perfect. Met de voeding van Grundig zelf (die je in het toestel kan schuiven in de plaats van het battery pack) ging het echter mis. De cassette begon na enkele seconden plots te snel te draaien. Voeding (recapped) doorgemeten, en er staat 10V op ipv de 8.5-9.5V volgens spec. De spanning loop op net na het inschakelen. Terug de externe voeding er aan, gestart op 9V (normale tape speed) en geleidelijk aan het voltage verhoogd, en waarempel, vanaf 9.8V plots een verhoging van de tape speed. De voeding van Grundig is gestabiliseerd dmv een zener-transistor netwerk, dus mogelijks 1 of beide van deze componenten defect. De netspanning was op moment van test 225V (voeding spec is 220V). Een werkje voor binnenkort.
Je bedoelt niet de SD53 of de SD63 ?Jorgen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:32:
[...]
Als ik dit zo zie en ik lees alle ervaringen met het mooie, goede ouderwetse spul, dan vind ik het wel eens jammer dat ik alles heb weggedaan. Maar ik woon klein en kan niet in een opslagloods leven, dus wat dat betreft is het ook oké. Maar man, wat heb ik een groot plezier gehad met muziekcassettes, bandrecorder, radiotuner, satellietontvanger en cd's in het verleden. Blijft toch een leuke hobby en elke tijd en ontwikkeling kent zijn hoogtepunten.
Weet iemand of er een Marantz (of ander merk) cassetterecorder bestaat met het kenmerkende gebogen front van de huidige generatie AV-receivers en cd-spelers? Ik heb ze tot nu toe nog niet kunnen vinden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hPUMXNRhCh5r9isrZFiEMQa8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zHJfQutMVkcc3v7YwfqH1FxI.jpg?f=user_large)
Heb ik beiden in het zwart
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Ja, die DTRS bedoelde ik. DAT ken ik wel, die heb ik zelf ook liggen
Nog nooit eerder van DTRS gehoord, dus die is compleet nieuw voor mij. Alhoewel het er in koeienletters op staat had ik het niet herkend als de naam van het formaat 
Maar wat ik niet snap is waarom ze uberhaupt een naam hiervoor hebben, en Sony het zelfs afdrukt op hun dozen. Voor zover ik het begrijp zijn het gewoon standaard Hi8 tapes?
YouTube: Recording with digital tape - Tascam DA-38 and the DTRS format
Maar wat ik niet snap is waarom ze uberhaupt een naam hiervoor hebben, en Sony het zelfs afdrukt op hun dozen. Voor zover ik het begrijp zijn het gewoon standaard Hi8 tapes?
Dat klopt ! Hi8 cassettes idd. Je kan er, voor zover ik weet, ook gewoon Hi8 cassettes insteken zonder DTRS vermelding op de doos. Als recorder heb ik een Tascam DA-78HR voor dit formaat.kozue schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:57:
Ja, die DTRS bedoelde ik. DAT ken ik wel, die heb ik zelf ook liggenNog nooit eerder van DTRS gehoord, dus die is compleet nieuw voor mij. Alhoewel het er in koeienletters op staat had ik het niet herkend als de naam van het formaat
Ik ben per toeval op dit formaat uitgekomen door een release van een album - weet niet meer welk-, wat de artiest op allerlei niet-gangbare formaten had uitgebracht. Microcassette, Elcaset, etc, en... DTRS. Werkt erg goed. Die Tascam kan je met wat geluk voor weinig kopen. De drum hours zijn uitleesbaar, ik heb er destijds 1 gevonden met 63h op de drum voor <200€.
edit : heb er een video ooit over gemaakt :
[ Voor 7% gewijzigd door DatraxZ op 13-02-2025 16:38 ]
@Jorgen doe even een foto van de Marantz lijn aansluiting aar je in zoekt. Heb wel een vermoeden, maar wil ik even bevestigd zien.
@The Eagle @fordrwd4ever Deze lijn bedoel ik:
uitvoering: Marantz SR7011 Zwart

en
uitvoering: Marantz CD5005 Zwart

Bij de SD53 en SD63 loopt de curve van het front zo te zien van boven naar beneden.
Bij de SR7011 en CD5005 loopt de curve van links naar rechts.
uitvoering: Marantz SR7011 Zwart

en
uitvoering: Marantz CD5005 Zwart

Bij de SD53 en SD63 loopt de curve van het front zo te zien van boven naar beneden.
Bij de SR7011 en CD5005 loopt de curve van links naar rechts.
@Jorgen dacht al dat je die bedoelde.
Er is mij niet echt een deck bekend dat er bij zou passen. De Nakamichi RX-505 heeft wel iets van een optische ronding voorop:

Maar das denk ik niet helemaal wat je zoekt.
Beetje buiten de box, maar kijk eens naar een toploader deck. Kan er bovenop, hoeft het front niet rond te zijn
Er is mij niet echt een deck bekend dat er bij zou passen. De Nakamichi RX-505 heeft wel iets van een optische ronding voorop:

Maar das denk ik niet helemaal wat je zoekt.
Beetje buiten de box, maar kijk eens naar een toploader deck. Kan er bovenop, hoeft het front niet rond te zijn
@The Eagle Dank! Dat is inderdaad ook niet echt wat ik zoek. Er staat nu al een Audio-Technica platenspeler bovenop en die ziet er vanzelfsprekend al heel anders uit, dus in de ideale situatie zou ik de rest graag een beetje passend bij elkaar willen hebben.
Marantz heeft geen cassettedecks gemaakt met deze vormgeving... Er is wel een tuner beschikbaar geweest in het verleden in deze stijl:Jorgen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:34:
@The Eagle Dank! Dat is inderdaad ook niet echt wat ik zoek. Er staat nu al een Audio-Technica platenspeler bovenop en die ziet er vanzelfsprekend al heel anders uit, dus in de ideale situatie zou ik de rest graag een beetje passend bij elkaar willen hebben.

Zover ik weet ook de enige tuner met deze vormgeving... Dus qua cassettedeck kun je alleen terugvallen op Marantz met de oude vormgeving zoals te zien in de foto's hierboven die al gedeeld waren...
Ook die heeft een prachtige vormgeving.rcor schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:13:
[...]
Marantz heeft geen cassettedecks gemaakt met deze vormgeving... Er is wel een tuner beschikbaar geweest in het verleden in deze stijl:
[Afbeelding]
Zover ik weet ook de enige tuner met deze vormgeving... Dus qua cassettedeck kun je alleen terugvallen op Marantz met de oude vormgeving zoals te zien in de foto's hierboven die al gedeeld waren...
Jammer! Dan moet ik mijn wensen gaan bijstellen
Misschien is dan de Philips FC950 een beetje in de richting ?
:strip_exif()/f/image/YaUsOhe0Ie2RYXkqd721IWdC.png?f=user_large)
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
En anders: hoe handig ben je met een dremel en soldeerbout? Defecte Marantz van het een of andere kopen en er een center loader Naks in zetten kan ook natuurlijk.
Is 'ik weet hoe ze eruitzien' ook een antwoord? 😅The Eagle schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:24:
En anders: hoe handig ben je met een dremel en soldeerbout? Defecte Marantz van het een of andere kopen en er een center loader Naks in zetten kan ook natuurlijk.
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6