Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Welke cd's ?The Eagle schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:04:
@Dalike wat is dat voor mooi digitaal VU metertje?
En heb je nou daadwerkelijk je cd's op alfabet naar de artiest staan?
Volgens mij zijn het van die te grote zwarte dingen die bij elke keer spelen slechter worden.
Een Onkyo Integra DX-7500 in keurige staat, voor z'n leeftijd. Afstandsbediening er nog bij.
Hij kan wel een schoonmaakbeurtje gebruiken maar ruikt gelukkig niet naar rook.
Geen idee wat ik kocht, ik was op slag verliefd, dus kon 'm niet laten staan

[ Voor 38% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-01-2025 14:57 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het zijn inderdaad van die dingen, al zijn ze niet allemaal zwart :-) De CD collectie is net zoals die van de cassettes is nog maar heel klein ;-)Marcel Br schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Welke cd's ?![]()
Volgens mij zijn het van die te grote zwarte dingen die bij elke keer spelen slechter worden.
Dat is inderdaad zoals anderen al aangeven een NAD C700 (helaas geen V2 ;-)) Past misschien niet heel goed bij een cassette - en CDspeler, maar ik vind dat er heel fijn geluid uit mijn boxen komt dankzij dat versterkertje. ook nog via streaming en van de TV die er boven hangt. :-)The Eagle schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:04:
@Dalike wat is dat voor mooi digitaal VU metertje?
En heb je nou daadwerkelijk je cd's op alfabet naar de artiest staan?
En ik wilde net zoals DieAnder vragen "Hoe anders?" maar ik zie dat je het al beantwoord hebt :-)
Ziet er mooi uit, uit de tijd dat men nog een poging deed iets goeds in elkaar te schroeven, vandaar dat gewicht.BlueTooth76 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:38:
Bij kringloop "Hart van Friesland" in Drachten de zwaarste CD-speler opgepikt die ik ooit gehad heb.
Een Onkyo Integra DX-7500 in keurige staat, voor z'n leeftijd. Afstandsbediening er nog bij.
[Afbeelding]
Zet hem voor de grap eens op de weegschaal. Ik heb hier een Philips CDD-882 van 10kg schoon aan de haak, en dan zit er nog niet eens een analoge uitgang op!
Begrijp heel goed dat je hiervoor valt. Veel plezier er mee.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Die heb ik ook gehad! Daar zitten een tweetal optocouplers in die bij het eerste exemplaar wat ik had kapot waren, daarna nog een gekocht een tijdje gebruikt. Goede klank en inderdaad een lekker dik uiterlijk met een fors display. Leuke aanwinst!BlueTooth76 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:38:
Bij kringloop "Hart van Friesland" in Drachten de zwaarste CD-speler opgepikt die ik ooit gehad heb.
[Afbeelding]
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
8,8 kilo volgens opgaaf, niet nagewogenSkynett schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:43:
[...]
Ziet er mooi uit, uit de tijd dat men nog een poging deed iets goeds in elkaar te schroeven, vandaar dat gewicht.
Zet hem voor de grap eens op de weegschaal. Ik heb hier een Philips CDD-882 van 10kg schoon aan de haak, en dan zit er nog niet eens een analoge uitgang op!
Begrijp heel goed dat je hiervoor valt. Veel plezier er mee.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Nice!BlueTooth76 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:53:
[...]
8,8 kilo volgens opgaaf, niet nagewogen
Dat is een mooie vondst! Ik heb zelf ooit een DX-706 gehad (ook uit een kringloop) dat is, als ik het goed onthouden heb, de opvolger van de jouwe, was een fijn apparaat! Mooie lade zat er ook in en inderdaad ook mooi gebouwd en het mocht nog wat wegen en er zit ook gewoon echt wat in als je hem openschroeft.BlueTooth76 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:38:
[Afbeelding]
Qua gewicht; ik heb ook de hierboven genoemde Philips cdd882 maar ook een Denon DCD-3560 die laatste is 17kg. Is altijd even opletten als ik die uit het rek til...
Zo... 17 kilo... zit net op dat model te zoeken, daar is niet bezuinigd op materialen...Hendrik24 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:15:
[...]
Dat is een mooie vondst! Ik heb zelf ooit een DX-706 gehad (ook uit een kringloop) dat is, als ik het goed onthouden heb, de opvolger van de jouwe, was een fijn apparaat! Mooie lade zat er ook in en inderdaad ook mooi gebouwd en het mocht nog wat wegen en er zit ook gewoon echt wat in als je hem openschroeft.
Qua gewicht; ik heb ook de hierboven genoemde Philips cdd882 maar ook een Denon DCD-3560 die laatste is 17kg. Is altijd even opletten als ik die uit het rek til...
Toen ik die de eerste keer openmaakte was ik wel onder de indruk.
Dat krijg je er dus van als je op een telefoon kijktDalike schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Het zijn inderdaad van die dingen, al zijn ze niet allemaal zwart :-) De CD collectie is net zoals die van de cassettes is nog maar heel klein ;-)
[...]
Dat is inderdaad zoals anderen al aangeven een NAD C700 (helaas geen V2 ;-)) Past misschien niet heel goed bij een cassette - en CDspeler, maar ik vind dat er heel fijn geluid uit mijn boxen komt dankzij dat versterkertje. ook nog via streaming en van de TV die er boven hangt. :-)
En ik wilde net zoals DieAnder vragen "Hoe anders?" maar ik zie dat je het al beantwoord hebt :-)
Sowieso, ik heb een platenspeler (Thorens TD160) die al jaren stof staat te trekken, zou ik eigenlijk eens moeten (laten) reviseren maar komt er niet van. Dus is ook niet mijn eerste associatie

En nou wil ik eigenlijk ook een (analoge of analoog ogende) VU meter voor mijn Denon set beneden. Maar die krengen zijn duur zie ik

Maar om nou een van mijn Pioneer GR777's als VU meter in te zetten is ook weer zoiets
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hendrik24 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:15:
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hoe heb je de platenspeler aangesloten als ik vragen mag? Want die NAD heeft geen PHONO-ingang volgens de website. Ergens een voorsterker ertussen?Dalike schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
Dat is inderdaad zoals anderen al aangeven een NAD C700 (helaas geen V2 ;-)) Past misschien niet heel goed bij een cassette - en CDspeler, maar ik vind dat er heel fijn geluid uit mijn boxen komt dankzij dat versterkertje. ook nog via streaming en van de TV die er boven hangt. :-)
Ik denk met die Cambridge Audio CP1 op de fotodiedie2 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:46:
[...]
Hoe heb je de platenspeler aangesloten als ik vragen mag? Want die NAD heeft geen PHONO-ingang volgens de website. Ergens een voorsterker ertussen?
diedie2 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:23:
Ben ik dan toch heel benieuwd waar op de foto...
Een soort "Where's Wally?" voor phono pre-amps.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2025 10:55 ]
Sterk gespot :-D Die staat een beetje achteraan ja :-) Echt het enige nadeel dat ik geen V2 van die C70 heb :-)BlueTooth76 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:53:
[...]
![]()
![]()
Een soort "Where's Wally?" voor phono pre-amps.
[Afbeelding]
Patsen voor hifi liefhebbers: niet “wie heeft de langste” maar “wie heeft de zwaarste”
Waar zou ik volgens jullie het beste vervangende snaren voor mijn Yamaha dubbel cassettedeck KX-W321 vinden? En is dat vervangen een beetje zelf te doen? Ik ben geen enorme held in nauwkeurige, verfijnde apparaten uit elkaar halen.
Geen angsthaas hoor, maar misschien een beetje lomp. Zo nu en dan. Geen priegelvingertjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 10-01-2025 16:56 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
I raise you*, 1 Yamaha DSP-A2.kozue schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:07:
[...]
Patsen voor hifi liefhebbers: niet “wie heeft de langste” maar “wie heeft de zwaarste”
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
https://www.thakker.eu/artikelsuchergebnisse/?query=KX-W321
Ow die DSP-A2 valt nog mee. slechts 20kg........
I raise you one.
Mijn Technics SU-MA10 is 26kg schoon aan de haak
Niet proberen te tillen, gewoon laten staan

[ Voor 54% gewijzigd door f2ride2001 op 09-01-2025 19:31 ]
Ramzzz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:00:
[...]
I raise you*, 1 Yamaha DSP-A2.
spoiler:*Met een hernia, dat dan weer wel.
Toch kan het gewicht wel iets vertellen over een hi-fi product...kozue schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:07:
[...]
Een cd-speler met dik en stevig staal is niet alleen deugdelijker qua bouw kwaliteit voor het gevoel, maar heeft ook minder last van resonanties dan dun staal (lees: trillingen van het CD-mechaniek die aan de behuizing wordt doorgegeven)...
Koper weegt nog meer en als dit dik uitgevoerd is, is het nog mooier dan staal... Het mooie van koper is namelijk dat er minder interferenties van buitenaf het apparaat in kunnen komen wat de geluidskwaliteit ten goede komt...
Dus patsen: JA, maar vaak wel met goede reden! (al dan niet met een hernia na het sjouwen van dat zware spul
MAAR: Er zijn uitzonderingen... Een McCrypt/ Reloop platen speler van 150 euro die 10KG weegt is meestal een plastic galm bak met een zware metalen plaat op de bodem zodat hij als hij eenmaal neergezet is niet meer weg schuift van zijn plek... En dat heeft niets met audio-file kwaliteiten van doen... Immers zal die plastic galmbak blijven galmen als je er op tikt (Rcor spreekt uit ervaring)...
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 09-01-2025 20:54 ]
Het kan zijn dat ik nog iets in een doos in een verloren hoekje op zolder heb liggen. Online kom ik wel debandjesfabriek.nl tegen, maar daar hebben ze alleen maar de ferro tape's (type 1). Heeft iemand daar ervaring mee?
Metal tape's zie ik op Marktplaats wel voorbij komen, soms met een vraagprijs van €80,00 of meer voor 1 cassette.
TDK SA90 (chrome) is nog wel goed te vinden, soms ook gebruikt en dat kan ook prima uitpakken.Peer_76 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:40:
Ik heb via Marktplaats een Denon DRS-810 kunnen scoren, hopelijk komt PostNL dit deck morgen bezorgen. Een vraag aan andere vintage liefhebbers: waar halen jullie nieuwe tape's?
Het kan zijn dat ik nog iets in een doos in een verloren hoekje op zolder heb liggen. Online kom ik wel debandjesfabriek.nl tegen, maar daar hebben ze alleen maar de ferro tape's (type 1). Heeft iemand daar ervaring mee?
Metal tape's zie ik op Marktplaats wel voorbij komen, soms met een vraagprijs van €80,00 of meer voor 1 cassette.
Ik heb zo al eens wat nieuw en gebruikt opgepikt links en rechts.
Je ziet vaak aan de advertentie / adverteerder wel al een beetje hoe er mee omgesprongen is.
Random advertentie: https://www.marktplaats.nl/v/cd-s-en-dvd-s/cassettebandjes/m2213695504-tdk-sa90-5-pack-in-seal
Wil je de wat luxere (metal of chrome) tapes, dan kom je wel in een andere prijsklasse. De vraag is of dat het waard is.
Zo'n Denon DRS-810 ziet er wel sjiek uit met z'n lade! Wel jammer dat je het bandje niet ziet draaien, wat toch een deel is van de lol.
Ik had vroeger een tijdje een Schneider stereo die ook zo'n lade had (en veel interessante knopjes) maar dat was wat "lomp en goedkoop". Ik had hem gratis opgehaald bij de elektrozaak bij ons in het dorp. Ze hadden ingeruild / achtergelaten spul onder een afdakje achter het pand en ik mocht daar spullen ophalen zolang ik er geen troep van maakte. Dan hebben we het wel over 1991 ofzo, toen was ik 15
Heb zelf een DRM-710 en dat is m'n meest betrouwbare deck tot nu toe, heeft jaren op zolder gestaan en afgezien van een koppenreiniging en snelheid afregelen nog geen schroevendraaier in gehad. Zelfs de snaren zijn nog origineel denk ik, ik heb ze iig niet vervangen.
Ik weet niet of dat ook geldt voor zo'n ladesysteem maar daar kom je vanzelf achter
[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-01-2025 23:27 ]
Je hebt nog NOS, maar je kan dan net zo goed een gebruikte tape kopen. Je kan er tenslotte overheen opnemen. Je mist alleen het uitpakken uit de folie.
Dat was toch wel wat in de eighties, zoals die tapes er uitzagen en verpakt waren. Juweeltjes waren het gewoon.
Ik heb nog stapels Maxell en TDK liggen. En ook Philips. Heb ooit een verhuisdoos vol gekocht, en dat was eigenlijk toch iets te veel.
Wil er wel een paar opsturen, dan heb je in ieder geval al iets.
Ik vond het model wel wat hebben, typisch voor de periode, begin/half 80's.
Alpine maakte zelf loopwerken (net als Sankyo) en die zijn wel relatief simpel te servicen.
Dus daar verwacht ik niet zoveel moeilijkheden van als dat nodig is.
Ben benieuwd, het wordt opgestuurd.
Voorbeeld:

Het leuke van gebruikte tapes is dat het vaak ook "mystery tapes" zijn. Zo zit ik nu te luisteren naar een random top 40 tape uit 1989 met net nog "Belinda Carlisle - Leave A Light On", "Level42 - Take Care of Yourself" en nu "Curiosity Killed the Cat - Name and Number" die een paar jaar later nog eens gejat is door "De La Soul" met "Ring Ring Ring"Skynett schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:28:
Nieuwe tapes is lastig natuurlijk, ze worden nauwelijks nog gemaakt.
Je hebt nog NOS, maar je kan dan net zo goed een gebruikte tape kopen. Je kan er tenslotte overheen opnemen. Je mist alleen het uitpakken uit de folie.
Dat was toch wel wat in de eighties, zoals die tapes er uitzagen en verpakt waren. Juweeltjes waren het gewoon.
Ik heb nog stapels Maxell en TDK liggen. En ook Philips. Heb ooit een verhuisdoos vol gekocht, en dat was eigenlijk toch iets te veel.
[ Voor 71% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-01-2025 00:04 ]
Leuke vondst!nineball schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:21:
In de kringloop een paar b&w dm1200 gevonden om op te knappen. Ze zijn uit begin jaren 80. Het filter is bizar complex voor een tweeweg systeem. Je zou denken dat het met een spoel, een condensator en wat weerstanden wel klaar zou zijn, maar nee:
[Afbeelding]
Ja het is nu ook weer niet zo dat ze in de jaren '80 tevreden waren met een spoeltje en een condensator. Ze waren toen met zijn allen een stuk audiofieler dan de huidige generatie. Ik heb web respect voor de toeren die ze in de vorige eeuw allemaal uithaalden.
Ik herinner me nog die geluidskaarten begin jaren '90 zoals de Sound Blaster 16 bit. Tegenwoordig is "de geluidskaart" een chipje. Dan ga je je inderdaad ook afvragen bij die oude kaarten: Is dat nu echt allemaal nodig.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Op Marktplaats kom je nog wel eens partijen (lichtgebruikte) (Chrome) tapes tegen voor redelijke prijzen. Zo heb ik nog een hele stapel ongebruikte Maxell XL-II's gekocht. En je hebt natuurlijk ook nog https://www.recordingthemasters.com/, maar ook daar enkel Ferro.Peer_76 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:40:
Ik heb via Marktplaats een Denon DRS-810 kunnen scoren, hopelijk komt PostNL dit deck morgen bezorgen. Een vraag aan andere vintage liefhebbers: waar halen jullie nieuwe tape's?
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
En als er 1 in de soep loopt en je 3 meter afgerolde en opgefrommelde tape in het deck vindt, dan is de schade ook niet zo groot als wanneer het je €80 Teac tape is of je favoriete Simply Red ofzo
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-01-2025 11:12 ]
Dat klopt niet helemaal, er worden weldegelijk nog cassettebandjes gemaakt (en ja ook zelfs bandrecorder banden)... Recording The Masters maakt prima kwaliteit type 1 cassettes die ik iedereen kan aanbevelen...Skynett schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:28:
Ze zijn o.a. te koop bij MFB-freaks van Thomas Baur die ook eigenaar is van de bandjesfabriek (zitten beiden inpandig in het zelfde pand in Lochem)...
Cassettebandjes:
https://shop.mfbfreaks.co...n-banden/cassettebandjes/
Bandrecorder banden:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/
Eens! Ik heb (naast nog een hele verzameling gesealde tapes) nog heeel veeel gebruikte tapes liggen. Bij kringlopen haal ik altijd de TDK SA90 en de Maxell XLII 90 eruit. Heb zelden problemen met gebruikte tapes.BlueTooth76 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:11:
Sowieso is het wel handig om een stapel voorbespeelde 2e hands tapes te hebben van wat verschillende merken, soorten en lengten om je decks te testen en repareren.
En als er 1 in de soep loopt en je 3 meter afgerolde en opgefrommelde tape in het deck vindt, dan is de schade ook niet zo groot als wanneer het je €80 Teac tape is of je favoriete Simply Red ofzo
o,a BASF Chrome en TDK SA . allemaal nog in de folie
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Binnenkort eens een stukje muziek opnemen en beluisteren. Als ik het goed heb heeft de DRS-810 ook een monitor functie.
https://www.instagram.com...olle/3542411890413438853/
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
fordrwd4ever schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:59:
Mocht er iemand interesse hebben, heb nog vrij veel nieuwe cassettebandjes liggen.
o,a BASF Chrome en TDK SA . allemaal nog in de folie
:strip_exif()/f/image/iyyZj3HVNCCYgJZ6Ol1Pvmv7.png?f=user_large)
Heb je deze (of de 90 minuten variant) toevallig? Die had ik vroeger, alhoewel ik dacht dat ze chrome waren, maar zo te zien heb je deze hele specifieke variant alleen maar in type 1.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
En een aantal TDK SA90
Ik heb alleen maar CrO2 en een klein aantal Maxell Metal 60 (in oem behuizing, zonder case, toen ooit via TapeLine Uk besteld)
Liggen al heel lang te niksen
[ Voor 15% gewijzigd door fordrwd4ever op 10-01-2025 13:20 ]
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Die zag ik in Utrecht ook liggen laatst. Dat is waarschijnlijk de Indonesische productie die nog loopt. Zie ook hier.kraats schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:41:
Ik zie net een story van Plato Zwolle dat ze een hele stapel Maxell UR bandjes in de winkel hebben liggen:
https://www.instagram.com...olle/3542411890413438853/
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Dat zijn prima bandjes van weleer... Zou ze wel even open maken om de Security Mechanism eruit te halen... Die wil nog wel eens een bandje slopen nu deze wat ouder beginnen te worden en dus fragieler... Dat mechaniek moest je bandje acuut beschermen als er wat mis ging in je deck (voorkomen dat je een bandje had die opgegeten zou worden), maar je kunt je afvragen of die nu nog nodig is...brama schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:55:
[...]
[Afbeelding]
Heb je deze (of de 90 minuten variant) toevallig? Die had ik vroeger, alhoewel ik dacht dat ze chrome waren, maar zo te zien heb je deze hele specifieke variant alleen maar in type 1.
Hoewel ik al eens plaatjes ervan heb laten zien toch nog even videotje op Youtube die dat mechaniek goed laat zien:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=VUNS0KxQ8EM&t=605s]
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 10-01-2025 14:45 ]
Interessant, nooit geweten. Ik haal uit zijn beschrijving niet echt wat het nou in de praktijk zou moeten 'securen'. Hij zegt dat het ervoor zorgt dat meerdere laagjes niet aan elkaar plakken. Was dat ooit een probleem? Bandjes opvreten was meestal omdat het deck zelf de opwindspoel niet draait (terwijl de capstan vrolijk doorgaat) waardoor de tape zich een weg naar buiten gaat banen. Dat doet hier zo te zien helemaal niets tegen.rcor schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:43:
[...]
Dat zijn prima bandjes van weleer... Zou ze wel even open maken om de Security Mechanism eruit te halen... Die wil nog wel eens een bandje slopen nu deze wat ouder beginnen te worden en dus fragieler... Dat mechaniek moest je bandje acuut beschermen als er wat mis ging in je deck (voorkomen dat je een bandje had die opgegeten zou worden), maar je kunt je afvragen of die nu nog nodig is...
Hoewel ik al eens plaatjes ervan heb laten zien toch nog even videotje op Youtube die dat mechaniek goed laat zien:
[YouTube]
OK, nog geen antwoord, maar dit ging gemakkelijker dan ik dacht...Ramzzz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:56:
Ik heb het volgens mij eerder wel eens gevraagd... ben een beetje lui om te zoeken in eerdere deeltjes.
Waar zou ik volgens jullie het beste vervangende snaren voor mijn Yamaha dubbel cassettedeck KX-W321 vinden? En is dat vervangen een beetje zelf te doen? Ik ben geen enorme held in nauwkeurige, verfijnde apparaten uit elkaar halen.
Geen angsthaas hoor, maar misschien een beetje lomp. Zo nu en dan. Geen priegelvingertjes.
>> https://electro-andijk.nl...enset-cassettedeck-detail
Die ga ik maar eens proberen dan.
En meteen deze erbij voor het nadere deck >> https://electro-andijk.nl...enset-cassettedeck-detail
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 10-01-2025 17:01 ]
Zelf kan ik ook de kringloop aanraden. Het aanbod verschilt per winkel, sommigen doen helemaal niet aan blanco tapes, maar de winkels die ze hebben verkopen ze vaak goedkoop. Hier in Alkmaar bv ligt nog een hele stapel SA voor 50 cent per stuk, die er nog goed uitzien. Let wel op dat ze volledig naar 1 kant gewonden zitten. Als ze in het midden gestopt zijn zit er vaak een verbogen deel in wat voor een lange dropout zorgt.
Soms heeft de kringloop zelfs nog bandjes in wrapper. Afgelopen weken lagen er een paar. De laatste was een Sony HF voor €2. Kan ik ook aanraden. Maar die is ondertussen weg.
Maarja, sommige zijn dan weer volledig het spoor kwijt. De Kook heeft een paar bandjes in wrapper liggen voor een tientje per stuk. Vraag me niet waarom. Niks bijzonders, gewoon HF’s en SA’s enzo. Die kun je online nog wel vinden voor maximaal een derde daarvan. Ik denk dat ze er over een jaar nog liggen als ze hun prijzen niet aanpassen.
Het is soms ook tevreden zijn met wat je nog kan krijgen in je prijsrange.
Ik vind That's tapes uit nostalgische overwegingen ook leuk maar daar betaal je vaak toch de hoofdprijs voor.
Het is ook wel een beetje de kunst / hobby om uit iedere tape (ook Ferro) het maximale te halen.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-01-2025 10:37 ]
Dat klopt, het vermogen gaat maar net. De volumeregelaar staat meestal op de helft. Aan een Atol IN100 speelden ze een stuk beter.martyw schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:40:
[...]
Levert de NAD voldoende vermogen? Ik heb dezelfde speakers ook gehad, bij mij werkte ze indertijd beter met mijn zware Rotel dan met een lichte Onkyo.
Heb ook nog een JLH1969 ((2x 15W) aan een set gemodificeerde DM 2a 's ((van drieweg naar tweeweg); gaat redelijk. Deze sets staan op mijn hobbykamer waar ik niet zo hard draai als met mijn hoofdsysteem.
:strip_exif()/f/image/F8vgnPxLyDxfZgYs0sUnqEzB.jpg?f=fotoalbum_large)
De set bestaat uit:
PM8000 Stereo Versterker
SR9200 Surround Versterker
DV9500 SACD/DVD-speler
CD6000 CD-speler
DR6050 CD-brander
SD4050 Cassettedeck
Voor stereo-ondersteuning gebruik ik een Cambridge DAC, gecombineerd met een HTPC die draait op Lyrion (LMS).
Het geluid is goed, en ik ben er ontzettend tevreden mee!
Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness
:strip_exif()/f/image/v0lGw2xvlmeXq0PL6rep4B2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kn4y9tNZEKyWbJd9LoDOPJlI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k2V7FfvUPYPl41k3NzCYw1T9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WRMmQyOgRtY84I1AzJrrlOJM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7nX1vztQ4GmzyukCqOQemJ9M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O454Qelfu48ZvGcggJtD9etP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPP27JQpfC6CNZ3UJpfNcLdd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/54HWy2ByhGp1K3gCoY1TSiL8.jpg?f=fotoalbum_large)
Het filter heb ik voorzien van MKP’s voor het hoog en gewoon 10% elecaps voor wat parallel staat. Uiteraard qua capaciteit wel hetzelfde als origineel, maar dan met parallelle condensatoren omdat de originele waardes niet (meer) worden gemaakt.
Je zou er bijna gewoon 1 kopen om voor de sier bij je setup neer te zettenrcor schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:40:
[...]
Dat klopt niet helemaal, er worden weldegelijk nog cassettebandjes gemaakt (en ja ook zelfs bandrecorder banden)... Recording The Masters maakt prima kwaliteit type 1 cassettes die ik iedereen kan aanbevelen...
Ze zijn o.a. te koop bij MFB-freaks van Thomas Baur die ook eigenaar is van de bandjesfabriek (zitten beiden inpandig in het zelfde pand in Lochem)...
Cassettebandjes:
https://shop.mfbfreaks.co...n-banden/cassettebandjes/
Bandrecorder banden:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik heb nog een ladenkast vol tapes. Nostalgie… allemaal compilaties en albums van weleer, uit de tijd dat ik bij de bieb albums ging lenen en tapen.Skynett schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:28:
Bij m'n andere M10 (die goed was) is het linkerkanaal uitgevallen na het omdraaien van een tape. Bij bovenstaande recent geadopteerde het rechterkanaal.BlueTooth76 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:01:
Heb een Technics M10 (silver) geadopteerd waar 1 kanaal niet van werkt bij het afspelen.
Nog geen tijd voor maar een leuk project, ziet er verder keurig uit voor z'n leeftijd.
Na de verhuizing maar eens mee aan de slag.
"Record / play" schakelaar al heen en weer bewogen en voorzichtig ingespoten met wat D5 maar geen resultaat.
[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-01-2025 19:21 ]
Oh handig dit, ook voor de vindbaarheid van het topic. Ik heb nog een paar merken toegevoegd, lijkt erop dat iedereen tags kan toevoegen? Celestion en Luxman heb ik aan de queue toegevoegd.Jorgen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 01:17:
Ik heb er een paar bijgezet. Als het niet lukt om er zelf nog meer bij te zetten, die je wel graag wilt zien, stuur dan maar een DM
In principe wel, totdat ik of een andere mod het utizetmusicfreak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Oh handig dit, ook voor de vindbaarheid van het topic. Ik heb nog een paar merken toegevoegd, lijkt erop dat iedereen tags kan toevoegen? Celestion en Luxman heb ik aan de queue toegevoegd.
Dank voor de toevoegingen.
Het was een modulaire hifiset; zilverkleurig, volkomen rechthoekig, met grote ronde knoppen, zo'n 2 centimeter diep en 4 centimeter in diameter, vermoed ik. Op het cassettedeck zat zo'n knop waarmee je het opnamevolume kon regelen zodat deze netjes binnen de perken bleef. Elke module had linksboven aan de voorzijde een kleine rechthoekige aan/uit knop die groen verlicht was wanneer de module aan stond. Volgens mij bestond de hifiset uit 4 elementen: cassette, versterker, radio en lp. Equalizer weet ik eigenlijk niet. Er is later een losse cd-speler bijgekocht van een ander merk. (CEC denk ik) In mijn herinnering was ook de verlichting van de radiotuner groen. Er zat denk ik geen afstandsbediening bij. Er waren ook niet overdreven veel knoppen. Het was eerder strak en functioneel, dan overbodige poespas. Dolby B/C zat er wel op voor zover ik het me herinner.
Dit is niet het juiste apparaat, maar het doet aan deze stijl denken, met minder schuifknoppen.

Iemand een idee?
[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 13-01-2025 01:45 ]
Ik denk dat het wat meer mainstream was.The Eagle schreef op maandag 13 januari 2025 @ 01:24:
Die groen verlichte knop doe me sterk aan iets van Meridian denken
https://www.hifi-archiv.info/philips.html
Deze serie: https://www.hifi-archiv.info/Philips/1980-1/17.jpg
Of één nivo hoger, daar staat een enorm groot overzicht, kan je lekker rondkijken.
[ Voor 11% gewijzigd door Skynett op 13-01-2025 07:26 ]
Ja ik dacht ook aan dochtermerk SierraSkynett schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:23:
Philips? Die hadden zilveren series met grote draaiknoppen. Niet de topmodellen, maar de gewone serie. Die stonden bij heel veel mensen thuis.
Of één nivo hoger, daar staat een enorm groot overzicht, kan je lekker rondkijken.
Niet nog toevallig een oude foto waar je ergens op de achtergrond een hoekje van de set ziet? Dat kan al flink helpen bij het zoeken.Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:53:
Ik ben zelf op zoek naar het merk van de audioset die mijn ouders vroeger hadden. Ze leven beiden niet meer, dus ik kan het niet vragen.
Zo heb ik m'n JVC CD-1920 cassettedeck van weleer weer teruggevonden.
Prijs valt wel mee hoor. Maar dan moet je wel zelf nog een behuizing regelen.The Eagle schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:04:
[...]
En nou wil ik eigenlijk ook een (analoge of analoog ogende) VU meter voor mijn Denon set beneden. Maar die krengen zijn duur zie ik
:strip_exif()/f/image/I9n5MWagsNkD8PliFkK2V7us.png?f=user_large)
bron: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=5BIqcfeeNpSr
Update: bij daglicht nog eens geprobeerd, deck op z'n kant gezet, beetje ingespoten, even goed laten inwerken en er is weer geluid uit 2 kanalen.BlueTooth76 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Bij m'n andere M10 (die goed was) is het linkerkanaal uitgevallen na het omdraaien van een tape. Bij bovenstaande recent geadopteerde het rechterkanaal.
Na de verhuizing maar eens mee aan de slag.
"Record / play" schakelaar al heen en weer bewogen en voorzichtig ingespoten met wat D5 maar geen resultaat.
Zal dat "op z'n kant zetten" bij die andere ook nog even proberen, de D5 loopt er dan wat verder in.
edit: nope, dat deck heeft een ander probleem
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-01-2025 11:45 ]
Ik heb verschillende suggesties reeds bekeken, maar nog geen succes gehad.
Ja waarschijnlijk honderden, in een doos in een hoekje onder mijn tweepersoonsbedBlueTooth76 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Niet nog toevallig een oude foto waar je ergens op de achtergrond een hoekje van de set ziet? Dat kan al flink helpen bij het zoeken.
Zo heb ik m'n JVC CD-1920 cassettedeck van weleer weer teruggevonden.
Heel toffe link. Maar dit is het denk ik niet.Skynett schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:23:
Philips? Die hadden zilveren series met grote draaiknoppen. Niet de topmodellen, maar de gewone serie. Die stonden bij heel veel mensen thuis.
[ Voor 32% gewijzigd door Jorgen op 13-01-2025 13:09 ]
Graag nog wat kenmerkende details. Die groene powerbutton is een goede, maar meer details zijn welkom.Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:59:
Dank iedereen voor het meedenken!
Heel toffe link. Maar dit is het denk ik niet.
Zat de draaiknop van de tuner links of rechts, etc.
Of een foto natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 13-01-2025 14:35 ]
Als je foto's geen uitkomst bieden, je kunt eens langs bij een beetje knappe, lokale 2dehands hifi-zaak? Wie weet loop je ineens tegen een onderdeel van die set aan.Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:59:
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Deze sony lijn? De houten zijplaten zijn optioneel, dus kan zijn dat die er niet bijzaten:Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:53:
Iemand een idee?
SONY TA-2850 versterker (of een TA-2650, 3650, of zelfs 4650 en hoger):
:strip_exif()/f/image/rGim5yScoS6khfmGzFb0s7ym.png?f=user_large)
Hier met een bijbehorende tuner en zonder de houten zijkant
/f/image/LjBxiaIR0O6Ww41N9mzhYqlM.png?f=fotoalbum_large)
Deze Sony TC-206SD ziet er wel uit als dezelfde serie, maar heb je ook minder luxe versies van zonder dolby:
/f/image/0gSz6YnvCJw8py11DkH9rVqW.png?f=fotoalbum_large)
Maar wij hadden deze erbij (modernere serie)
/f/image/XeV20bQ64Q3A9lz0MMdW4a8o.png?f=fotoalbum_large)
Sansui had ook wel groene lichtjes...Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Ja waarschijnlijk honderden, in een doos in een hoekje onder mijn tweepersoonsbed
[...]
Heel toffe link. Maar dit is het denk ik niet.
Ik ben zelf uit 1980 en ik kan me enkel maar herinneren dat we die stereo/hi-fi set hadden, totdat we ergens eind 90's een Sony surroundinstallatie kregen.The Eagle schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:14:
@Jorgen welke era praten we ongeveer dat je op zoek bent? Scheelt nog wel een stukje in de zoektocht
Mijn ouders zijn in '71 getrouwd, dus ik vermoed dat de aankoop ergens tussen '71 en '85 gedaan is.
Ze werkten ook heel veel in Duitsland en Zwitserland en later België en Frankrijk (en Nederland) dus er zijn denk ik zo'n 5 aannemelijke landen waar het gekocht kan zijn.
Doordat jullie helpen met mijn zoektocht zie ik hier nu wel weer de meest prachtige apparaten voorbijkomen.
In mijn herinnering zit de kleur van de lampjes een beetje tussen 1, 2 en 4 in

Die powerknoppen van elke module waren denk ik zo'n 1x2 cm en gemaakt van glas / kunststof waardoor de hele knop een lichtje was. De lange streep (heeft dat een naam?) van de tuner was in dezelfde kleur denk ik.
Ik denk dat de opname-monitor / VU-meter bestond uit lichtjes die steeds verder opliepen naar mate je het opnamevolume hoger zette. Ik denk 2 naast elkaar.
[ Voor 48% gewijzigd door Jorgen op 13-01-2025 20:42 ]
Toevallig net de oude stereotoren van mijn ouders bij mijn zoon op zijn kamer neergezet
Hier een plaatje van de stereotoren met een van de Wharfdale Delta 50.2 speakers ernaast, het hart is een Sony TA-D505 versterker:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gq8B65JCjYlo9RnzA7B5uVwe.jpg?f=user_large)
Er zat ook nog een bijpassende platenspeler bovenop maar die deed het niet echt lekker meer en mijn zoon heeft al een betere dus die was sowieso niet nodig.
Is wel een beetje aparte stereotoren trouwens. Het zijn in principe losse componenten, maar de tuner, versterker en het cassettedeck zijn wel onderling verbonden met ribbon flatcables via speciale connectoren waarmee ze ook met elkaar communiceren.
De tuner is bijvoorbeeld de master switch om alle componenten in één keer aan en uit te zetten en het casettedeck heeft niet eens zijn eigen powerknop.
Ik vraag me ook af of die wel los kan worden gebruikt met een andere versterker.
De CD speler is dan vreemd genoeg wel een los component met enkel een verbinding voor de tulpkabel en geen ribbon connector.
Zie ook deze foto van de achterkant voor die speciale aansluitingen:
:strip_exif()/f/image/DjO9sZMDcV8v14B9O6DoxdEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn de aansluitingen gelabeld met SYSTEM CONTROL
(Die aparte SURROUND SPEAKER aansluiting vind ik ook wel apart, maar één speaker voor surroundgeluid? Of er moet dan waarschijnlijk een setje met eigen versterker op ofzo?)
En hier zie je een stukje waar die kabels ook aangesloten zijn:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HlinYaBTJqbfp3QysZof3mvf.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 13-01-2025 21:14 ]
Vwb die surrounds: had mijn Technics setje uit de zelfde periode ook. Is geen Dolby ofzo, maar gewoon surround waar de ingebouwde DSP dan iets mee kan doen als effectspeaker. Werkte bij mij alleen als beiden aangesloten waren. Waar ik dan weer handig gebruik van maakte door op een van de speakers een lichtschakelaar te zetten, zodat ik ze aan of uit kon schakelen
Een tulp plug heeft ook een plus (kern) en minpool (mantel), dus je kunt er een willekeurige speaker op aansluiten. En je hebt een aansluiting voor links en een voor rechts
Enige wat je nodig hebt zijn twee tulp pluggen. Met schroefaansluiting is het makkelijkst: https://elektronica-onlin...ug-schroefaansluiting-744
Kost de wereld niet
[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 13-01-2025 21:22 ]
Gezien de landen die je noemt: zoek eens bij Grundig en SiemensJorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:09:
[...]
Ik ben zelf uit 1980 en ik kan me enkel maar herinneren dat we die stereo/hi-fi set hadden, totdat we ergens eind 90's een Sony surroundinstallatie kregen.
Mijn ouders zijn in '71 getrouwd, dus ik vermoed dat de aankoop ergens tussen '71 en '85 gedaan is.
Ze werkten ook heel veel in Duitsland en Zwitserland en later België en Frankrijk (en Nederland) dus er zijn denk ik zo'n 5 aannemelijke landen waar het gekocht kan zijn.
Doordat jullie helpen met mijn zoektocht zie ik hier nu wel weer de meest prachtige apparaten voorbijkomen.![]()
![]()
[Afbeelding]
Die powerknoppen van elke module waren denk ik zo'n 1x2 cm en gemaakt van glas / kunststof waardoor de hele knop een lichtje was. De lange streep (heeft dat een naam?) van de tuner was in dezelfde kleur denk ik.
Ik denk dat de opname-monitor / VU-meter bestond uit lichtjes die steeds verder opliepen naar mate je het opnamevolume hoger zette. Ik denk 2 naast elkaar.
Yamaha? Hadden die destijds niet van die groene knoppen? De vu meter weet ik zo dan weer niet zo zeker...Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:09:
[...]
Ik ben zelf uit 1980 en ik kan me enkel maar herinneren dat we die stereo/hi-fi set hadden, totdat we ergens eind 90's een Sony surroundinstallatie kregen.
Doordat jullie helpen met mijn zoektocht zie ik hier nu wel weer de meest prachtige apparaten voorbijkomen.![]()
![]()
[Afbeelding]
Edit: iets als de Yamaha A-6?
Ik weet dat die cd-speler ook gewoon los op een willekeurige versterker kan worden aangeslotenThe Eagle schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:21:
Die cd speler kan ook los. Je hebt geschakelde stopcontacten op je versterker zitten en voor de rest sluit je hem gewoon met tulp aan.
Was juist dat ik me afvroeg of dat met het cassettedeck ook gaat werken.
Slimme hack!Vwb die surrounds: had mijn Technics setje uit de zelfde periode ook. Is geen Dolby ofzo, maar gewoon surround waar de ingebouwde DSP dan iets mee kan doen als effectspeaker. Werkte bij mij alleen als beiden aangesloten waren. Waar ik dan weer handig gebruik van maakte door op een van de speakers een lichtschakelaar te zetten, zodat ik ze aan of uit kon schakelen
Daar had ik niet bij stilgestaan, was op het verkeerde been gezet door die tulp aansluiting, is wel een aparte aansluiting voor speakers.Een tulp plug heeft ook een plus (kern) en minpool (mantel), dus je kunt er een willekeurige speaker op aansluiten. En je hebt een aansluiting voor links en een voor rechts
Kan me voorstellen dat je er ook niet elke impedantie op kan aansluiten. Die waarschuwing dat het alleen voor surround speakers is zal er toch ook niet voor niets op staan?
Handige tip!Enige wat je nodig hebt zijn twee tulp pluggen. Met schroefaansluiting is het makkelijkst: https://elektronica-onlin...ug-schroefaansluiting-744
Kost de wereld niet
Ben niet van plan die extra speakers er binnenkort op te zetten maar mocht het een keer kunnen dan zal ik het onthouden.

Maar nog steeds geen groene powerknop...
Met cassettedecks gaat niet werken, die zal deel van de aansturing via die flatcable hebben, zo niet alles.Vliegvlug schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Ik weet dat die cd-speler ook gewoon los op een willekeurige versterker kan worden aangesloten
Was juist dat ik me afvroeg of dat met het cassettedeck ook gaat werken.
[...]
Slimme hack!
[...]
Daar had ik niet bij stilgestaan, was op het verkeerde been gezet door die tulp aansluiting, is wel een aparte aansluiting voor speakers.
Kan me voorstellen dat je er ook niet elke impedantie op kan aansluiten. Die waarschuwing dat het alleen voor surround speakers is zal er toch ook niet voor niets op staan?
[...]
Handige tip!
Ben niet van plan die extra speakers er binnenkort op te zetten maar mocht het een keer kunnen dan zal ik het onthouden.
Qua impedantie van de speakers: niet te druk om maken. Ik heb er jaren een paar simpele speakers op gehad, oude Philips en Grundig. Werkt gewoon. Pas als je dingen hoort kraken ben je verkeerd bezig, maar dat snap je zelf ook.
De surround speakers van destijds werden vooral met een tulpaansluiting geleverd omdat ze apart geleverd werden en dus duur en vol marketing. Per saldo gaat er ook niet zo heel veel qua vermogen door ofzo. Zoals gezegd: is met name voor de effecten, dat vreet geen haver
Akai had groen verlichte power knoppen:Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
De cleane look van deze Rotel heeft er ook wel wat van weg, denk ik
[Afbeelding][

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Kijk hier eens naar de Siemens of de Aiwa: https://www.1001hifi.com/systems-1971-1980.htmlJorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:09:
De cleane look van deze Rotel heeft er ook wel wat van weg, denk ik
[Afbeelding][
Alleen wel zes keer zo grootFiber schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:37:
[...]
Akai had groen verlichte power knoppen:
[Afbeelding]
Uit was uit, aan was groen.
Dank allen voor de ideeën / hulp tot zover.
Deze serie van Yamaha had ook grote groene knoppen:Jorgen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:09:
[...]
[Afbeelding]

[ Voor 26% gewijzigd door kingmace op 14-01-2025 22:29 ]
En precies op zo'n manier is het bij het apparaat dat ik zoek ook. De hele knop is het lichtje. Alleen in mijn geval rechthoekig ipv vierkant en gaat het alleen om de aan/uit-knoppen per module, vziw.kingmace schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:28:
[...]
Deze serie van Yamaha had ook grote groene knoppen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 15-01-2025 00:02 ]

Was het een NAD wellicht? Bovenstaande heeft een rechthoekige groene powerwitch en veel minimalistischer gaat het qua design ook niet worden.
De typo is te leuk om te negerenwarp schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:21:
groene powerwitch
:gifsicle():strip_exif()/f/image/gcxX5gNw0SIrPxstBsTrPO0S.gif?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Antonius op 16-01-2025 08:45 ]
:strip_exif()/f/image/bAEeZOxxqo3DPAQXIW3r5oDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic setje, dacht eerst dat het een minidisk had maar het is gewoon een cassettedeck.
:strip_exif()/f/image/1cEywsjwhuqIoxfJtwYz6FFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Kringloop Bunnik heeft het volgende, Audiolab Minmax CD en JBL luidsprekers.
:strip_exif()/f/image/hACC5h1tFKXgztMp0SNPXWo0.jpg?f=fotoalbum_large)

Niets meegenomen, ik moet juist ontspullen...
[ Voor 38% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-01-2025 15:38 ]
Ik kwam een paar weken terug wel dit minidisc systeempje tegen in een kringloop (voor €22,50), maar ook niet meegenomen. Werd ook pas net neergezet en bijna letterlijk uit de handen van de kringloop medewerker gegraaid door iemand om het te bekijkenRoderiktweaker schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:13:
Panasonic setje, dacht eerst dat het een minidisk had maar het is gewoon een cassettedeck.
[Afbeelding]
Niets meegenomen, ik moet juist ontspullen...
:strip_exif()/f/image/007Qd9R38kj1Ijw3A2NlFgyw.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week op marktplaats een leuke radio gezien: Philips 90RL750.
Mijn ouders hebben er jaren 1 gehad. Zie nog mijn vader pielen om de wereldomroep te vangen met dat ding.
Dus toen ik er een zag op MP, sloeg het jeugdsentiment toe.
Ding eerst maar eens getest: flinke brom en veel gekraak.

Tja, 1976. Wat wil je. Oude condensatoren.
Dus als eerste maar eens in mijn verzameling Nichichon gekeken en alles uitgezocht.
Zoveel condensatoren zijn het er niet.
Radio uit elkaar en solderen maar. Dubbelcheck met de servicemanual om geen fouten te maken.
Alles ging goed, totdat: Pjiong............. soldeerbout te dicht bij het draadje

Dat wilde ik nou net voorkomen......

:strip_exif()/f/image/Ik4cIKlLvWZtROFqvYQTmKOX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bah, dus ook een nieuw draadje moeten spannen. Dat is altijd een leuke puzzel.....
:strip_exif()/f/image/xaktTCVbH9D6N8BFVo0FENwG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de potmeters en schakelaars schoongemaakt.
Het ruitje, met polijsten, weer helder gekregen evenals de naald.
Die lag er toch af dus dan kan die meteen mee.
Daarna de radio weer in elkaar
:strip_exif()/f/image/9HYXDDHlHePbm7QyGGdriyRs.jpg?f=fotoalbum_large)
Heldere schaal:
:strip_exif()/f/image/OvORXLKj0TcndY1ocfwDFBsV.jpg?f=fotoalbum_large)
En daarna prik erop:
Goh, was even vergeten hoe goed die dingen ook alweer klonken.
Philips wist echt wel hoe ze radio's moesten maken.
Zelfs de eindtrap, met "ouderwetse" (voor 1976) AC187/188 germaniums, doet het geweldig.
Ik ben blij.
Zal hem morgen eens meenemen naar mijn, dementerende, vader. Wellicht herrinert die hem nog
Dat heb ik ook twee keer meegemaakt met vintage wekkerradio's die ik aan het opknappen was. Super balen en soms best lastig weer goed te krijgen.f2ride2001 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:50:
Alles ging goed, totdat: Pjiong............. soldeerbout te dicht bij het draadje![]()
Dat wilde ik nou net voorkomen......
![]() | ![]() |
Momenteel heb ik em als pre-amp aangesloten op een moderne Denon receiver, maar ik wil in de toekomst een switch kopen om de front speakers met zowel de Marantz als Denon aan te kunnen sturen.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Ik deel je mening, ik vind de smallere stroken ook mooier.PjotrStroganov schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:44:
De rack mount schroeven zaten me toch wat dwars. Ik had nog wat walnoot hout liggen en ben wat gaan experimenteren. Ik ben geneigd de handvatten te laten zitten icm de smalle strookjes hout.
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6