The Eagle schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:38:
[...]
Leuk hobbyproject. Maar ik zou voor het op cassette zetten van cd's (just out of curiousity: wat is daar de reden van?) zelf kiezen om een 2e hands tapedeck van marktplaats te halen. Decks genoeg voor een prikkie

De reden is simpel dat m'n vader hem wil gebruiken. Voor de kinderen van m'n zus (4 en 6) hebben m'n ouders zo'n My first Sony radio-cassette, maar alle nieuwe kinderliedjes staan op cd. En om nou altijd K3 e.d. op te hebben staan in de woonkamer (waar de enige CD-speler staat) gaat hun zo vervelen. M'n vader wil dus wat van die cd's overnemen op bandjes, zodat de kinderen in hun logeer-/speelkamers kunnen luisteren en meebleren.
Als ik voor opname kwaliteit zou gaan, dan zou ik trouwens het oude deck van m'n ouders moeten reviseren. Zij hebben nog een
Akai GX-F31 deck staan, met de beroemde super GX kop erin. Dit was echt een geweldig deck, zeker in combinatie van Chrome-tapes van TDK.

Probleem is de aandrijving voor de cassette spoelen, deze werkt niet meer goed en de elektronische verbindingen van het afspeelmechaniek zijn gesoldeerd. Ik heb nog nooit het lef en geduld gehad om deze los te halen, uit angst dat ik bij terugplaatsen niet meer weet waar alle draden horen... (alles is namelijk in grijs uitgevoerd...)
En aangezien ik dat ding toch al thuis heb staan (en ik er eigenlijk vanuit ging dat hij het nog wel zou doen...), is dit een makkelijke optie. Maar dan moet hij nog wel werken... Het doffe geluid van het tape-deck is overigens nog wel het minste probleem. Dat is gewoon vuil en stof op de kop en wellicht de leeftijd van de tape die ik als test gebruikte (die is namelijk al iets van 20 jaar oud

) en het werkende deck is toevallig ook het opname deck. Alleen de cd-speler kan wat lastiger worden.
Maar goed, ik heb het ding al meerdere keren uit elkaar gehad (de pulsgever van de volumeknop begon ooit een eigen leven te leiden en wou alleen nog maar harder

), dus het demonteren is het probleem ook niet. En gezien de laag stof die werkelijk overal op en in het apparaat zit (zelfs in de cassette decks, terwijl die toch echt altijd gesloten zijn...

), verwacht ik met een goede schoonmaakbeurt al een heel eind te komen.
Inderdaad, en de soldeerkwaliteit daarvan is ook vaak te triest voor woorden... Zelfs in oude PC's (Tulips bijv.) kwam je die tegen en zelfs daarin waren ze vaak zo slecht dat ik het als 10 jarige haast nog beter en netter kon... Waar lopen de draden heen? Want het lijken haast wel afgeschermde audio-draadjes...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier