Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Tja, het blijft de 42cm instapcdspeler, wil je de beste dan moest je die hebben met de tda1541 erin (630 of hoger) of overstappen op de 800 serie.
Heb mijn MFB 541 en Fa890 ingeruild om dit te kunnen reviseren. Deze set was van mijn vader, dat is me meer waard.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle stiekem jaloers op @technopeuter , in een dergelijk nette staat zie je ze niet veel.
Zou er zelf de FT690 en de FV670 nog bij kopen, maar dat ben ik ;)
Heb je er de afstandsbediening van de FA660 ook bij? En matching speakers (FB690 / FB696)?

En vwb die 604: die kan remote controlled worden via een bus aansluiting op de versterker. Heeft vziw geen eigen IR oogje, dat had er dan op gestaan.

Zelf een CD834 staan. Nog hoger en je zit op cd cd840, die is ook heel mooi. Past wel in de 600 lijn.
Die FA660 is overigens gewoon een rebranded Marantz. Leuk ampje :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 07-08-2024 22:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
@The Eagle toch klonk de 890 veel neutraler!
Rc5 kabels en ab heb ik idd ook nog
Fc690 ben ik kwijt en ben niet van de equalizers.

Kwa staat, ik irriteerde me aan de foto en heb er ff erna nog een doekje overheen gehaald, is idd nu nieuwstaat!

Luidsprekerset die erbij gekocht is is de fb815. Helaas niet een grotere want ze moesten wel onder de vensterbank kunnen vonden mijn ouders, vlgns de kenners is de fb815 wel de meest neutrale speaker uit de serie. Ik weet wel dat ik niemand kende met zo’n goede installatie. De verkoper snapte het iig niet want speakerkabels waren 0,75mm2 initieel, bij vervanging voor 2,5mm2 hoorde zelfs mijn vader het verschil

De 815 kom je tegen in het thuisbioscoop topic, die heb ik laten reviseren en staan in de woonkamer. zie technopeuter in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 50"

[ Voor 24% gewijzigd door technopeuter op 07-08-2024 22:45 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
.

[ Voor 99% gewijzigd door technopeuter op 07-08-2024 22:42 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De 890 is idd een paar slagen hoger (maar ook van Marantz) en die staat er om bekend dat ie nog neutraler klinkt. Wel de meeste gezochte amp van Philips uit die tijd vziw.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de FT690 krijt bent btw? ;) zonde, prima tuner.
Equalizer: kun je ook voor alleen de lampjes aansluiten als monitor he, hoef je niet perse te gebruiken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De 815 is 63 cm hoog, de Fb690 65. Past dat echt niet? Die d' Appolito setup klinkt echt heel lekker namelijk. Echt eind jaren 80 begin 90 geluid :)
FB696 klinkt ongeveer gelijk, gaat iets lager.
Zou verwachten dat de 690 ook wat lager gaat dan de 815 btw, aangezien die laatste een gesloten speaker is en de 6xx allemaal bass reflex.

Edit: en als je het met die subs af wilt maken, kijk of je ergens een paartje FV815 stands kunt vinden. Worden soms op MP aangeboden, staan je speakers op exact de hoogte zoals Philips het bedoeld heeft :)

* The Eagle wil nu eigenlijk wel een nieuwe overzichtsfoto zien btw ;)

[ Voor 29% gewijzigd door The Eagle op 07-08-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Hobbit13 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:17:
[...]

Mooi setje, heel anders dan vrijwel alles dat er op de markt is. Klinkt echt heel goed :)

De 303 eindversterker heeft een enkele voeding (+80 Volt uit mijn hoofd), het nulpunt zit op de helft, en twee grote elco's staan tussen de eindversterker en de luidspreker. Deze zorgen er voor dat de luidspreker gewoon rond 0 Volt zit. Als die Elco niet goed meer is, krijg de luidspreker de volle 40 Volt over zich heen, wat de basluidspreker niet zal overleven. Daarom is het verstandig om die Elco's preventief te vervangen.
Enkele voeding, gestabiliseerd 67V. De luidsprekers staan in serie met een elco. In de tijd dat deze versterker ontwikkeld werd waren er nog geen Si power PNP transistors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
rcor schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
Gave machine Datraxz! Bijzonder om te zien dat hier al automatische tape kalibratie in zit... Ik ken geen enkele consumenten bandrecorder die dat heeft en ik wist niet dat het in de pro wereld al bestond... Wel cassettedecks van rond eind jaren '80 en later, maar dat is een ander tijdperk... ;)
Deze Otari is geen consumenten machine, eerder voor de wat kleinere studio's van toen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
De luidspreker gebruik ik niet meer, maar ik denk het oudste wat hier geplaatst is, ongeveer uit 1925, gemaakt door Neufeldt & Kuhnke, uit Kiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLOGyB-3ygmR5jPZf7u9Aw0Ffs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wfMDrbneU5C3JALnIcRMDt8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pauldaytona op 08-08-2024 01:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

technopeuter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:40:
Tja, het blijft de 42cm instapcdspeler, wil je de beste dan moest je die hebben met de tda1541 erin (630 of hoger) of overstappen op de 800 serie.
Heb mijn MFB 541 en Fa890 ingeruild om dit te kunnen reviseren. Deze set was van mijn vader, dat is me meer waard.
Die zijn zeker beter, maar kenden ook een ander prijskaartje.

Mijn punt was dat Philips met de CD604/CD614 prima CD-spelers voor het geld neerzette. Nog geen 500 gulden in 1991 was echt niet duur.

Ik ben zelf begonnen met de obscure CD115 van Philips (1991, bij mijn weten alleen te koop bij de Philips personeelswinkels). Die heeft dezelfde D/A-straat als de CD604/CD614 maar de looks van de 300-serie midicomponenten.

Een paar jaar later kocht ik een CD950 van mijn eerste zelf verdiende centen. Dat was wel een verschil, zowel in geluidskwaliteit als bouwkwaliteit.

EDIT: de Philips CD115, in feite een CD335 maar met de eenvoudigere TDA1543::

Afbeeldingslocatie: https://www.rehifi.se/pub_images/original/Philips-CD115-66407.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 08-08-2024 08:57 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik wil graag een vintage set met platenspeler/cassette kopen.

Maar dat willen er meer, mijn kids vinden het ook leuk om een LP af te spelen (bij vrienden gezien) en ik natuurlijk ook.

Maar alle kringloopwinkels hier hebben niks staan (de jeugd van tegenwoordig wil ook back to the 70/80's :) )

Wie heeft er een tip waar ik het beste wat kan vinden of wie heeft er wellicht wat staan?

Ik woon in de buurt van Leiden maar een stuk rijden is niet erg.

Het mag een stereotoren met platenspeler of losse versterken met platenspeler zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 17:25
Turb0Turb0 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:32:
Ik wil graag een vintage set met platenspeler/cassette kopen.

Maar dat willen er meer, mijn kids vinden het ook leuk om een LP af te spelen (bij vrienden gezien) en ik natuurlijk ook.

Maar alle kringloopwinkels hier hebben niks staan (de jeugd van tegenwoordig wil ook back to the 70/80's :) )

Wie heeft er een tip waar ik het beste wat kan vinden of wie heeft er wellicht wat staan?

Ik woon in de buurt van Leiden maar een stuk rijden is niet erg.

Het mag een stereotoren met platenspeler of losse versterken met platenspeler zijn.
Snelste manier is toch kringloop, er zijn er best wat in de omgeving van Leiden, maar echte parels heb ik nooit gevonden, maar ik bezoek ook maar sporadisch kringlopen. Ik kom weleens in Delft bij Rataplan (ypenburg) en bij het Goed (in Schiedam) die zijn redelijk groot en kom daar nog wel eens wat tegen.
Andere optie is Marktplaats, daar kune je voor klein budget tot wat groter budget wel wat vinden ook in de buurt van Leiden.
Maar er is een grote varieteit aan mogelijkheiden. Als je een losse koopt, zul je nog een versterker nodig hebben. Een geintegreerde hifi set is misschien het gemakkelijkst en van daaruit kijken of je verder wilt investeren of niet. Je kunt er op leeglopen als je wilt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
htca schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Snelste manier is toch kringloop, er zijn er best wat in de omgeving van Leiden, maar echte parels heb ik nooit gevonden, maar ik bezoek ook maar sporadisch kringlopen. Ik kom weleens in Delft bij Rataplan (ypenburg) en bij het Goed (in Schiedam) die zijn redelijk groot en kom daar nog wel eens wat tegen.
Andere optie is Marktplaats, daar kune je voor klein budget tot wat groter budget wel wat vinden ook in de buurt van Leiden.
Maar er is een grote varieteit aan mogelijkheiden. Als je een losse koopt, zul je nog een versterker nodig hebben. Een geintegreerde hifi set is misschien het gemakkelijkst en van daaruit kijken of je verder wilt investeren of niet. Je kunt er op leeglopen als je wilt....
Tnx.

Ik ga nu even bij nog een in leiden kijken.

Als ik even bedenk wat ik vroeger allemaal heb weggebrach, want je had er niks meer aan. ik had er op verdiend als ik het nu zou verkopen. :+

Maarja, uiteindelijk komt het bij een dochter op haar kamer. Dus een torentje zou het makkelijkste zijn.

Delft en Schiedam kan ik ook nog even heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 09:35
Hint, er staat een SX-434 op MP.
Een helemaal niet verkeerd ding. Echt eind 70'er jaren.
Het past niet in mijn collectie, maar het roept wel.

https://www.marktplaats.n...2144289811-pioneer-sx-434

[ Voor 26% gewijzigd door Ed.juh op 08-08-2024 15:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Turb0Turb0
@htca

Ik heb om te beginnen een midisetje van Philips f1463/30 op marktplaats gekocht. 20 euro dus helemaal prima om te kijken of mijn dochter het ook echt gaat gebruiken.

Cassette spelers hebben er weinig zin meer in maar de platenspeler doet het nog goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M87VozjEIGASpsFQZhawMQvW45E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bgb4IWtRjqafyJcGhBY93vTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:23
Turb0Turb0 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:23:
@htca

Ik heb om te beginnen een midisetje van Philips f1463/30 op marktplaats gekocht. 20 euro dus helemaal prima om te kijken of mijn dochter het ook echt gaat gebruiken.

Cassette spelers hebben er weinig zin meer in maar de platenspeler doet het nog goed.
[Afbeelding]
Dan heb je deze nodig https://freeservicemanual...viewmanual/Philips/F1463/
Hup, aan het werk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Die frontjes kan je weer mooi zwart krijgen met "Marabu fashion spray 073 Zwart"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
pauldaytona schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 00:37:
[...]

Deze Otari is geen consumenten machine, eerder voor de wat kleinere studio's van toen.
Dat is exact wat ik schrijf... Ik praat ook over de pro audio wereld, want ik wist niet dat het daar al bestond en refereer naar de consumenten wereld waar dit later in cassettedecks werd toegepast... 😉

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

@htca

[Afbeelding]
Die hadden wij vroeger ook... _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@htca

[Afbeelding]
Heerlijke 1988 kleurstelling met dat groen en roze
* The Eagle mijmert even terug naar zijn jeugd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Gisteravond even een beetje schoongemaakt, hoop stof en vet eraf.

Een paar LP's bij de kringloop gehaald.

Het geluid brengt je echt terug in de tijd(mijn bouwjaar is 1971), het kraakje van de naald en ouderwetse stereo geluid is echt even wat anders dan de Sonos die we nu hebben..

Linker cassette geeft op een kanaal een bak herrie. Rechter cassette kan net aan een stukje spelen en stopt dan, geen puff, spoelen doen ze beide wel goed. Zonder cassette erin op play werken ze ook.

Maarja gekocht voor LP's en dat werkt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW5aRk3ogjrE6wdcjY8me9BTT9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdbTwf4FtJYKVkUhiUZrbZeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRokuKdGplfCumA2ioHAisaNuW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y62recKzB8efNmSqisPQS6f8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Juist die hadden we ook eens staan in de woonkamer. TOEN maakte Philips nog winst maar geen goede apparatuur meer. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:18:

Het geluid brengt je echt terug in de tijd(mijn bouwjaar is 1971), het kraakje van de naald en ouderwetse stereo geluid is echt even wat anders dan de Sonos die we nu hebben..

Linker cassette geeft op een kanaal een bak herrie. Rechter cassette kan net aan een stukje spelen en stopt dan, geen puff, spoelen doen ze beide wel goed. Zonder cassette erin op play werken ze ook.

Maarja gekocht voor LP's en dat werkt goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oftewel: nieuwe snaren op de cassettedecks en spelen maar! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
@Turb0Turb0 kijk even naar de koppen, het kan zijn dat een kanaal los is van de bedrading. Die koppen bewegen bij in- en uitschakelen, en die solderingen gaan na de vele jaren stuk. Dus waar de draadjes aan de kop zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:18:

Links het het opname deck. Ik vermoed meer de recording schakelaar vuil is en het probleem geeft. Een leeg bandje erin en dan een paar keer het deck op record zetten en weer stoppen. Ik weet bijn zeker dat daarna het probleem op het kanaal weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turb0Turb0
kingmace schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Links het het opname deck. Ik vermoed meer de recording schakelaar die het probleem geeft. Een leeg bandje erin en dan een paar keer het deck op record zetten en weer stoppen. Ik weet bijn zeker dat daarna het probleem op het linker kanaal weg is.
Woow. Inderdaad. Paar keer rec en hij werkt weer goed. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Woow. Inderdaad. Paar keer rec en hij werkt weer goed. _/-\o_
Veel voorkomend probleem bij decks met mechanische recording. Je kunt de schakelaar een keer goed schoonmaken als je het definitief weg wil hebben maar dit werkt ook. En zoals rcor zegt, nieuwe snaar erin en de transport problemen zullen dan ook verholpen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Turb0Turb0 hoe is de staat van de naald / stylus van die platenspeler? Gezien zijn leeftijd zou ik er niet gerust op zijn dat ie je platen niet opvreet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
The Eagle schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:29:
@Turb0Turb0 hoe is de staat van de naald / stylus van die platenspeler? Gezien zijn leeftijd zou ik er niet gerust op zijn dat ie je platen niet opvreet :X
Ja, grote kans dat deze ook mid 80's is. Set was van een oude dame.

Dus voor de zekerheid idd een nieuwe regelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kingmace
Mijn laatste aankoop, een Philips D6581 walkman, gekocht op MP voor 40,-. Een van mijn jeugd walkmans, ik heb dit model een groot deel van mijn jeugd gebruikt. Ze zijn echter lastig te vinden, blij dat ik nu een goed exemplaar te pakken heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4d9vfVh0/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xtFnKTt/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QMVkzRNh/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmjLw3D9/5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gaaf ding @kingmace
Zoek zelf ook nog steeds mijn eerste walkman, een Magnavox D6643. Maar dan in het zwart (US kreeg ze in geel, ebay zie je ze zo regelmatig). Die zie je heel soms op MP voorbij komen.
Half jaar terug net achter het net gevist voor een heel mooi exemplaar, dus the hunt is on ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:23

D_V

Leek me ook een leuk idee, alleen de mijne was een Sony WM-3. Ergens begin jaren tachtig als sinterklaaskado gekregen. Loeizwaar, met grote metalen knoppen. En een hele lelijke kunstleer beschermhoes. Die gaan inmiddels voor belachelijk veel geld. Was wel een meidenmagneet want er zaten 2 koptelefoon uitgangen op.

:*)

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/66ba55ce7e838/66ba55ce6547b-yeh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/66ba562fd4c33/66ba562dd4b2a-hfdhd.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
Mijn eerste walkman was een low range Sony uit de jaren 90. Van het soort waarvan vele verschillende modellen gemaakt zijn, ieder met variërende feature sets. Volgens mij had ik degene met alleen een simpele equaliser. Geen Dolby, geen type 2 ondersteuning, en al zeker geen radio. Ik heb nu ondertussen 2 van dat soort modellen, eentje met radio en eentje met Dolby, dus beide niet exact degene die ik had, maar ik vind ze goed genoeg. De looks zijn nagenoeg hetzelfde (alhoewel het radio model iets langer is).

Ik had in die tijd ook een mono Philips radiocassetterecorder die ik een paar jaar geleden ineens in de kringloop zag staan. Ook maar meegenomen, alhoewel ik m waarschijnlijk niet snel zou gebruiken, want de geluidskwaliteit is niet best. Maar ik heb er wel mooie herinneringen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntoniusDD
Voor de militaire dienst tijd en dus ook al de reizen per trein naar en terug van de kazerne, kocht ik een walkman voor cassette en FM/AM radio die zo onbekend en goedkoop was dat ik me die merknaam niet eens meer herinner.
Ik heb er heel veel plezier van gehad.
Met zelfgemaakte tapes qua opname en muziek genre toch de analoge playlist destijds.

Maar die mocht niet mee op oefening van de Kaptein... asshole

De Sony MW3, rocksolid met microfoon ingebouwd kreeg ik jaren later mee als dicteer apparaat om de notulen en/of brieven te laten schrijven door onze secretaresses op bureau. Destijds tweedehands aangeschaft voor 80 Deutsch Mark.

[ Voor 21% gewijzigd door AntoniusDD op 13-08-2024 11:14 . Reden: aanvulling MW3 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AntoniusDD schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:06:
Voor de militaire dienst tijd en dus ook al de reizen per trein naar en terug van de kazerne, kocht ik een walkman voor cassette en FM/AM radio die zo onbekend en goedkoop was dat ik me die merknaam niet eens meer herinner.
Ik heb er heel veel plezier van gehad.
Met zelfgemaakte tapes qua opname en muziek genre toch de analoge playlist destijds.

[...]
Yoko?
AudioSonic/ElectroSonic?
SuperTech?
MultiTech?
MarQuant?
Sherwood/Realistic/Tandy?
Telefunken?*
Amstrad/Schneider?
Sanyo?**
Matsui/Saisho***
Yorx?

*Telefunken was in de late 80s en vroege 90s niet meer dan een handelsmerk geworden en niet meer hetzelfde bedrijf van de 50s/60s en 70s
**Sanyo was verworden tot een el-cheapo dozenschuiven in de late 80s, niet te verwarren met de status van het merk gedurende de 70s en vroege 80s
***Matsui en Saisho waren huismerken van Dixons, ook al klinkt het Japans, niet te verwarren met Matsushita, de oorspronkelijke naam van Panasonic Co.

[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-08-2024 13:06 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
Ja Sanyo was het... Nu ik de naam weer gelezen heb.
En dat helemaal van Plastic behuizing en een behoorlijk batterij verbruik.
Thanks

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:39:
Mijn eerste walkman was een low range Sony uit de jaren 90. Van het soort waarvan vele verschillende modellen gemaakt zijn, ieder met variërende feature sets. Volgens mij had ik degene met alleen een simpele equaliser. Geen Dolby, geen type 2 ondersteuning, en al zeker geen radio. Ik heb nu ondertussen 2 van dat soort modellen, eentje met radio en eentje met Dolby, dus beide niet exact degene die ik had, maar ik vind ze goed genoeg. De looks zijn nagenoeg hetzelfde (alhoewel het radio model iets langer is).

Ik had in die tijd ook een mono Philips radiocassetterecorder die ik een paar jaar geleden ineens in de kringloop zag staan. Ook maar meegenomen, alhoewel ik m waarschijnlijk niet snel zou gebruiken, want de geluidskwaliteit is niet best. Maar ik heb er wel mooie herinneringen aan.
Leuk om de geschiedenis zo mee te krijgen... Zelf diversen walkmans gehad... Maar ook deze speler is best bijzonder te noemen (geen walkman, maar toch):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsynXRj-Qjt6qj95Vx2Mmn5aqhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmQxh3Co1WBUqtvmKXyaRD7u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGhaqOkpyjBRrZCmbT1tA-J5jGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2IXbG31r0rLYQ97f9SYBH2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuFY79az9VAnaV7BX6f89Ys4SgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtHWopZcbajlUG38maTmJMwI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2vhjrT5bNmlFd_7TPizicb-b7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iAoXHRaR65yQFSLV2FoSqwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di0O5luyeBQZZP_hrHaRALvMFGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvUfl8RIlnpuSsnS5k3Ja7Z3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een Goodsell CTR-585 mono cassettespeler / cassetterecorder... Werd vroeger in het onderwijs gebruikt om luistertoetsen mee af te nemen... Heeft een ingebouwde versterker, maar je kunt ook een losse versterker gebruiken zoals ik wel eens gedaan had in het verleden in combinatie met een buizenradio... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:00
mentalmadnizz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:57:
Ik heb uit het voormalige oostblok een Russisch JUPITER bandrecorder, een Tjechische TESLA bandrecorder en een Oost-Duits RFT cassettedeckje.
Oh, en een set AudioSonic speakers, wat rebranded RFT K13 ProfiL's zijn uit Oost Duitsland, en veel beter klinken dan het "merk" (AudioSonic) doet vermoeden.
Ik zag in de nieuwsbrief van Alpha audio een kort artikel staan over hifi in de DDR, met links naar twee langere artikelen op de site Likehifi.de. De moeite van het lezen waard.

In het 2e artikel komen de RFT BR26 speakers ter sprake, destijds erg geliefd, ook hier in Nederland. Ik heb ze ook gehad, gekocht op de Duitse Ebay. Had ze destijds aangesloten op een oude receiver van Sansui. Heb ze (beiden) weer weggedaan, had teveel audiospul voor mijn kleine woning van toen. Achteraf eigenlijk jammer dat ik ze niet gehouden heb. Wat is het typenummer van die Audiosonic speakers? Ben ergens wel benieuwd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Videopac

Rommelt wat aan.

D_V schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:38:
Leek me ook een leuk idee, alleen de mijne was een Sony WM-3. Ergens begin jaren tachtig als sinterklaaskado gekregen. Loeizwaar, met grote metalen knoppen. En een hele lelijke kunstleer beschermhoes. Die gaan inmiddels voor belachelijk veel geld. Was wel een meidenmagneet want er zaten 2 koptelefoon uitgangen op.

:*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig!
Mijn eerste was een WM-20:
Afbeeldingslocatie: https://walkman.land/pics/model/sony/wm-20/wm20-3.jpg

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

musicfreak schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Ik zag in de nieuwsbrief van Alpha audio een kort artikel staan over hifi in de DDR, met links naar twee langere artikelen op de site Likehifi.de. De moeite van het lezen waard.

In het 2e artikel komen de RFT BR26 speakers ter sprake, destijds erg geliefd, ook hier in Nederland. Ik heb ze ook gehad, gekocht op de Duitse Ebay. Had ze destijds aangesloten op een oude receiver van Sansui. Heb ze (beiden) weer weggedaan, had teveel audiospul voor mijn kleine woning van toen. Achteraf eigenlijk jammer dat ik ze niet gehouden heb. Wat is het typenummer van die Audiosonic speakers? Ben ergens wel benieuwd...
Dat zijn AudioSonic SB55's :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:11
In de kringloop in Bunnik staan, BNS Advance A-20 en B&W 201 luidsprekers voor rond de 40 euro. Marktconforme prijs dus maar niet mee genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HntJuopkzcmvpQwGBlwWWG85vWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hi1Fz5Ys2FjUN5dJSVr8YJcB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 18:21
Zo'n Moulinex klinkt dat een beetje?
:+

Sorry, ik kon het gewoon niet laten.... heb nog niet gegeten O-)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ad de Jong schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:01:

Smaakt naar meer :+

/Inkopper terug naar @Ad de Jong :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Ad de Jong schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:01:

Die is ook gewoon te koop hoor, kan je de prijs doorgeven! Maar wat is het? Een blender ofzo. een grill waarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:15

Daniel36

vernieuwde formule

Walkmans! Dat is een trip down memory lane zeg.
Ik heb er veel gehad van o.a. Philips en Sony.
Maar mijn laatste was een Aiwa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmAuiW1Fg8P3eak95CiGjJG69c0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVmtd1ZgDZaWlg8OcUzbQmB8.jpg?f=user_large
Met een bedrade afstandsbediening in het koptelefoon snoer, autoreverse en een oplaadbare accu.
Daarvoor de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kM5EXgPeRf6QDYhIRfyi2UyYWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIMEYx5nYobT1LXK6eZ6kh1S.jpg?f=fotoalbum_large
Vooral aan de onderste (HS G-37) bewaar ik warme herinneringen.
Volle oplaadbare batterijen erin elke ochtend en een reserve setje in mijn broekzak.

Mijn eerste walkman was een goedkope replica van een Sony, van het merk Quelle meen ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlkFb0CvfxaB5EIV83bQ2dgixhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nFLsliEgE9jACap7DoLaD8rF.webp?f=fotoalbum_large
Geen echte dus maar ook met een dubbele aansluiting voor koptelefoons en een gele talk over-knop.
Volgens Google:
Where the Pressman had the recording button, the TPS-L2 had a "hotline" button which activated a small built-in microphone, partially overriding the sound from the cassette, and allowing one user to talk to the other over the music.

Ik denk dat het een Universum Music Man was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsQnRI94UD3ZItnG4GyFlls5jb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wo04EmAfCF7wOlrfR9FlHFq5.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel36 op 20-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik heb ook weer wat leuks.
Een nieuw cassettedeck van Technics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rRPAM4IS9JUGFOXg9hD5rtgA-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hU6Ow5n9IbrgwOgRpLXp4iGl.jpg?f=fotoalbum_large

Gratis. Gisteren flink schoongemaakt. Is een mooi deck onderuit gekomen. Nieuwe snaartjes erin en alles werkt weer'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEbnVJeqW9BEgUVf1pWdaxbuRRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QQiLSI0t3iXIJzhtNWhUZ4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3Z1-tZSeUb01BeMFCR_6pe-_-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCWNDYB0tgTV8RfLVQQgyL54.jpg?f=fotoalbum_large

En met DBX.......... dat wilde ik altijd al een keer uitproberen. s/n is 92dB met DBX......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARsBin_7mGilxozOaDT1HSVcdNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8Ur7wBT0oK6XxGKx6vsveuq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFfUoK_LEMtd8VLNXqefipn5ELc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdLGCJOkHdprUnHgJsX9118b.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is weer helemaal schoon. Alleen nog een rondje afregelen. Dat komt later nog eens

Me happy 8)

[ Voor 9% gewijzigd door f2ride2001 op 26-08-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:07
je zou denken dat het iets is van de jaren '70, blijkt ie van 1983-84 te zijn :-) mooie aanwinst!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quvl6z7q05JYpEInRESyvg-hEN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXSEbZdSM3I2g98qWG3T3F8R.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebber:

Bij Het Goed in Roermond staat een puik uitziende FW310-set van Philips voor 30 euro.

De speakers staan er ook (tussen de andere luidsprekers), maar ik ben vergeten naar de prijs te kijken.

De Philips DCC300 past hier qua design bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ad de Jong
Eindelijk de tijd en vooral de zin gevonden om de Jamo 704's van nieuwe foam randen te voorzien.
Niet helemaal gegaan zoals ik voor ogen had en ik hoop dat het goed blijft zitten maar dat komt niet door de foam randen van Audiofriends maar aan de boorgaten in de frames van de speakers die te hoog liggen.
Ik had die beter eerst vlak moeten maken maar daar kwam ik te laat achter.

Voor wat foto's.....

Op het moment erg tevreden met het resultaat, wat klinken die 704's lekker tegenover wat ik voorheen had (Jamo Power 155 & CEF-C30).

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Ad de Jong schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:03:
Eindelijk de tijd en vooral de zin gevonden om de Jamo 704's van nieuwe foam randen te voorzien.

Op het moment erg tevreden met het resultaat, wat klinken die 704's lekker tegenover wat ik voorheen had (Jamo Power 155 & CEF-C30).
Mooi werk!
Waar koop je dat soort foam randen eigenlijk? En heb je ook de condensatoren van de filters vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
reinier68 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Mooi werk!
Waar koop je dat soort foam randen eigenlijk? En heb je ook de condensatoren van de filters vervangen?
Ik heb beide keren mijn foam randen gekocht bij Audiofriends.

Edit: het viel deze keer wel wat tegen, dit kwam overigens niet door de foam randen maar deze randen zitten aan de achterzijde van de conus geplakt ipv aan de voorzijde zoals bij de Jamo Power 155's.
Wat het meeste tegenviel en waar ik niet zo'n heel goed gevoel bij heb dat ik foam randen niet helemaal goed heb kunnen plakken omdat de boorgaten in de frames de foam omhoog drukt.
Maar omdat ik ze al op een paar punten vast had zitten en bang was om de foam kapot te trekken bij het loshalen ben ik maar doorgegaan. Misschien beter niet moeten doen maar zover ik zo gekeken heb zitten ze nu wel helemaal rond goed vast.

Ik heb verder niets vervangen (omdat ik er nu goed bij kon meteen maar even de foto's van gemaakt, wie weet waar het ooit handig voor is), ze klinken nog goed en dat zijn dingen die ver buiten mijn mogelijkheden liggen.
Misschien niet onverstandig om er eens naar te laten kijken door iemand met verstand maar zon heb ik ook nog wat AKAI componenten liggen die het harder nodig hebben.
Gelukkig een aanbod gekregen van een forumlid die er een keertje naar wil kijken en zodra de omstandigheden er naar zijn wil er tzt graag gebruik van maken.
En nu helemaal als ik hoor hoe dit klinkt.
Wat een verschil met de andere speakers die ik er voorheen aan had hangen.

Ik heb ook nog een setje Jamo SL95's & SL135's staan die ook nieuwe foam randen nodig hebben maar dat moet ook nog maar wachten.

[ Voor 26% gewijzigd door Ad de Jong op 30-08-2024 15:25 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als de driver verder gewoon goed kan bewegen en niet aanloopt is er niet zo heel veel mis.
Bij repairyourspeakers (audiofriends) hebben ze als je goed zoekt ook sweeps op de site staan, kun je testen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Na een half jaar dagelijks MP in de gaten houden zowaar eindelijk gevonden en naar mij onderweg:

Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/49/4910e2ba-4339-46c5-b8ac-c32cef707a28?rule=ecg_mp_eps$_85.jpg

Magnavox d6643 in het zwart. Was sterk in de veronderstelling dat het een unobtanium was, dus heel blij mee. Zou het nog goed moeten doen, optisch prima ook (op een kras op de achterkant na). En voor een mooi prijsje.

Dus heel erg blij mee :D
* The Eagle had dit ding als eerste walkman, we spreken 1989 -1990 dus apparaat is 30+ jaar oud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Ad de Jong schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:03:
Niet helemaal gegaan zoals ik voor ogen had en ik hoop dat het goed blijft zitten maar dat komt niet door de foam randen van Audiofriends maar aan de boorgaten in de frames van de speakers die te hoog liggen.
Ik had die beter eerst vlak moeten maken maar daar kwam ik te laat achter.

Voor wat foto's.....

Op Facebook is een levendige community die enthousiast zijn over Jamo luidsprekers... Mocht je een Facebook account hebben zou je eens kunnen kijken of je van deze wereldwijde groep lid kunt worden:
https://www.facebook.com/groups/346727076372971

Ik ben er zelf ook lid (reageer eigenlijk zelden en ben lid geworden met dank aan mijn setje niet vintage Jamo S626 zuilspeakers die echt een aanrader zijn voor het geld waarvoor je ze koopt)... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
rcor schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Op Facebook is een levendige community die enthousiast zijn over Jamo luidsprekers... Mocht je een Facebook account hebben zou je eens kunnen kijken of je van deze wereldwijde groep lid kunt worden:
https://www.facebook.com/groups/346727076372971

Ik ben er zelf ook lid (reageer eigenlijk zelden en ben lid geworden met dank aan mijn setje niet vintage Jamo S626 zuilspeakers die echt een aanrader zijn voor het geld waarvoor je ze koopt)... ;)
Thnx, maar ik heb geen Facebook.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:35:
Na een half jaar dagelijks MP in de gaten houden zowaar eindelijk gevonden en naar mij onderweg:

[Afbeelding]

Magnavox d6643 in het zwart. Was sterk in de veronderstelling dat het een unobtanium was, dus heel blij mee. Zou het nog goed moeten doen, optisch prima ook (op een kras op de achterkant na). En voor een mooi prijsje.

Dus heel erg blij mee :D
* The Eagle had dit ding als eerste walkman, we spreken 1989 -1990 dus apparaat is 30+ jaar oud
Magnavox is Philips, er zou dus ook een Philips tegenhanger van dat ding moeten zijn. Gefeliciteerd trouwens met je vondst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
Mooi Ad de Jong...
Goe poeier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kingmace schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:40:
[...]

Magnavox is Philips, er zou dus ook een Philips tegenhanger van dat ding moeten zijn. Gefeliciteerd trouwens met je vondst :)
Dat eerste weet ik maar al te goed, dat tweede is er 100% niet. Er is wel een geel model voor de US markt.
Magnavox was ook meer op de USA gericht.

Mijn originele werd 30+ jaar terug in de Philips personeelswinkel in Eindhoven gekocht ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 14:17

roger is here

duss..

Kwam deze vandaag tegen in een kringloop voor een hele zachte prijs.
Aan/uit knop en a/b ontbreekt, maar is wel wat op te verzinnen.

Vooral leuk de vu meters(digitaal)
Het blijkt ook nog een krachtpatser te zijn met zijn 2x70W in 1982 dik 1000 gulden

https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_SA-930

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca256fDTG0XFB7CeD_PJofChFcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh6Ij6YIhUJgzEWWv78jQM1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI5S8iAceb2iYKjZrvaEpVsIHAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7XZIVZXlyvEqkmnDo7zCgQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfdrV6U3DHIHKLAbBPFCBmVqXmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfKUDLTe1c7j3xrKAT7aVqE8.jpg?f=fotoalbum_large

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilirium1978
  • Laatst online: 31-08 08:59
roger is here schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:45:
Kwam deze vandaag tegen in een kringloop voor een hele zachte prijs.
Aan/uit knop en a/b ontbreekt, maar is wel wat op te verzinnen.

Vooral leuk de vu meters(digitaal)
Het blijkt ook nog een krachtpatser te zijn met zijn 2x70W in 1982 dik 1000 gulden

https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_SA-930

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ding! Op eBay komen nog wel eens knoppen en spare parts voorbij. Wellicht worden de benodigde knoppen ook gebruikt voor andere versterkers uit die tijd, maakt de kans van slagen wat groter.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:32
Gisteren ook een nieuw dingetje toegevoegd aan mijn setup in mijn bureauruimte, een NAD 613. Wat is het heerlijk nostalgisch om terug een casettebandje op te zetten 😃😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDYCNFkxI7DDVNN23m9VxnmYDgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptvt6EoXi7Zua3PstzrG940E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vervolg op de Magnavox walkman:
Had het ding op mijn bureau liggen. Lag een cassette bij. Vroeg aan mijn oudste (8jr) of ie zoiets ooit eerder had gezien en wist wat dat was. Eerste gok van hem: een taperoller :+ :D
Mist dus nog een klein stukje opvoeding :+

Inmiddels kunnen testen. Komt wel geluid uit. Zonder tape draait ie beide richtingen in soepel, met tape een stuk minder, of niet. En batterijen maken niet goed contact. Dus eerst maar eens goed schoonmaken en demagnetiseren denk ik zo, en dan verder kijken.
Staat aandrijfriem onbekend, nog niet open gehad.
Maar afspelen doet ie, in beide richtingen :)

Lucky me heeft iemand in de US het hele apparaat gereviseerd YouTube: 1987 Magnavox D6643 Portable AM/FM/Cassette Player dus genoeg inspiratie :)

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 01-09-2024 19:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AntoniusDD
Goede vondst dus. Apparaat en video!

mijn achternichtje heeft een walkman van me gekregen en die had het binnen een halve minuut al helemaal uitgetest en maakt sindsdien de blitz op het schoolplein met rolschaatsen en alles. *O*
p.s.
O ja, ze heeft ook al haar eigen muziek opgenomen want ik had haar 50 lege bandjes erbij gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door AntoniusDD op 02-09-2024 09:08 . Reden: ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:07
hahaha, ik ga dat ook eens vragen aan mijn dochter (7) :-D Ze wist alvast tot voor kort niet wat een CD was :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

diedie2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:26:
hahaha, ik ga dat ook eens vragen aan mijn dochter (7) :-D Ze wist alvast tot voor kort niet wat een CD was :-D
Dat wist ik ook niet toen ik 7 was.

Maar goed, ik was 7 in 1984/85 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 16:27

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Dalike schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:28:
Gisteren ook een nieuw dingetje toegevoegd aan mijn setup in mijn bureauruimte, een NAD 613. Wat is het heerlijk nostalgisch om terug een casettebandje op te zetten 😃😊

[Afbeelding]
Cool! Dat deck heb ik ook!

De teller klopt niet, maar hij klinkt prima!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
Jaren terug heb ik mijn ouders een setje Mordaunt Short MS Avant 902 gegeven die ik nu terug gekregen heb van mijn moeder aangezien ze een andere audio set gekocht heeft (modern, internet radio & cd speler zodat ze veel eenvoudiger weer naar haar muziek kan luisteren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDilO7mBI5nW9D3Lu6AK6DBN5sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL2vjttakyDeDRWJgbr381oF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21gfM5WHgReqNzOw1muQE3GIJX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQeXdeFonDqmDLe0RMeE012P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fWiayqtCuhzWXOYYv-q3jox8pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1AmuJf7jp2pfy9DxdCTxhvk.jpg?f=fotoalbum_large

De Pioneer PD-S501 schijnt niet meer te werken.
Vroeger nog door mijn vader gekocht dus die gaat niet weg.
De Sony is gelijk gekocht met de luidsprekers, dit was toen nog 1 van de weinige gewone stereo versterkers die nog te koop waren.

Zijn oude cassettedeck (CT-449) heb ik al een tijdje thuis staan. Die is aan een nieuwe snaar (of snaren) toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9-OHDL3wjXe_ooEJ4_PMs9TDXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRaJNUj38BUUcsDdUwHgXDxv.jpg?f=fotoalbum_large
Zelf ooit een een passende equalizer gehad van Pioneer maar stom genoeg heb ik eens verkocht.

Eigenlijk zou ik met deze Pioneers een leuk setje samen willen stellen maar ik kan het niet meer kwijt.
Klein behuist en geen ruimte over.
😟

[ Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 08-09-2024 13:22 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
pfief, zzzz en stilte.... Mijn F-TA530es heeft de geest gegeven... Ik heb de relais gedesoldeerd en getest op de testbank, maar als ik er spanning zet hoor ik alleen gezoem en geen klik... Preventief ga ik ook de STK3102 vervangen (door een STK3152)... tot die tijd vermaak ik me met de T-FA3ES maar het geluid vind ik minder mooi... Hopen dat het met de relais (en de STK) weer leven in komt, anders moet ik toch echt een scope gaan kopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:44
Eindtor die er uit ligt oid. Zelfs als die in een stk module zit, kan die nog wel wat componenten er omheen meenemen. Check ook de zeer laag ohmse (grote) weerstanden, vaak iets van 0,22 ohm. Check ook alle resterende halfgeleiders op de print van de eindtrap.

Met simpel passief meten van componenten kan je vaak al een eind komen, grote kortsluitingen zijn dan juist fijn, die zijn meestal relatief eenvoudig te repareren. Componenten zijn dan gewoon echt stuk, en dat zie gelijk als je gaat meten met een multimeter.

Je kan pas gaan meten met een scoop als de schakeling daadwerkelijk aan gaat en netjes aan blijft en niet telkens de beveiliging (zekering, weerstand) door laat slaan. Tot die tijd heb je nog niet zo veel aan een scoop.

[ Voor 63% gewijzigd door Skynett op 08-09-2024 14:38 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Skynett schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:30:
Eindtor die er uit ligt oid. Zelfs als die in een stk module zit, kan die nog wel wat componenten er omheen meenemen. Check ook de zeer laag ohmse (grote) weerstanden, vaak iets van 0,22 ohm. Check ook alle resterende halfgeleiders op de print van de eindtrap.

Met simpel passief meten van componenten kan je vaak al een eind komen, grote kortsluitingen zijn dan juist fijn, die zijn meestal relatief eenvoudig te repareren. Componenten zijn dan gewoon echt stuk, en dat zie gelijk als je gaat meten met een multimeter.

Je kan pas gaan meten met een scoop als de schakeling daadwerkelijk aan gaat en netjes aan blijft en niet telkens de beveiliging (zekering, weerstand) door laat slaan. Tot die tijd heb je nog niet zo veel aan een scoop.
Ja hij gaat wel aan, de adaptor/equalizer out bijv werkt nog (equalizer staat vrolijk uit te slaan op het signaal). Ik vermoedde eigenlijk de relais of de STK omdat beide kanalen er mee ophielden (waarbij de relais naar aanleiding van lossolderen en testen niet meer klikte) en de power led van groen naar rood schoot en bij aanzetten op rood blijft staan.

Ik heb de printplaat met de STK nog niet gedemonteerd. De printplaat van de eindtorren is van boven en onderkant te zien, maar zie ik op het eerste gezicht geen schade.

Dit is het selector gedeelte van de versterker, ik heb het idee dat dit gedeelte gewoon werkt (op basis van de equalizer response)

Maar dat zit natuurlijk nog voor de STK. De STK3102 en de relais in de 530ES zijn de zwakke elementen (kom het wel vaker tegen op het www). De STK wordt default behoorlijk heet nl.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzNniQCRPgirsTQ94Cx7NrKcsoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oXGEPRPDnOz1ZmkqYTiFU1mx.png?f=user_large
Als ik verder in het schema kijk: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xkow315NLB2koqXpkWaxtxBcauw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8zRP0CzONKUxThyZVaYhDIz.png?f=fotoalbum_large
Is IC301 de STK3102 (rood boven) en IC302 (rood onder) verzorgt de sturing van de relais (groen) toch?

Ik ben maar een eenvoudige amateur (dus als ik iets raars zeg, mea culpa), in de dagelijkse praktijk hou ik het vooral bij beton en staal als constructeur...

Volledig schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/365FSs0uM0I9q7Kx0LLX4YYQH_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4o7KKVDhn69omNEUEjEpoGng.png?f=fotoalbum_large

Tips natuurlijk van harte welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Ad de Jong Als die PD-S501 nit meer lijkt te werken: de cd moet daar op zijn kop in, dus met etiket naar beneden. Probeer dat eerst eens zou ik zeggen ;)
Als ie wel draait en leest maar geen geluid weergeeft: die dingen hebben een regelbare output, kan zijn dat het uitgangsvlume naar beneden is gedraaid. Zit een knopje op de afstandsbediening als het goed is :)

Equalizer voor de set is nog wel te krijgen. Alleen voor een GR777 moet je flink in de buidel tasten (reken 175 ex remote, 200+ inc remote). Maar een GR551 / GR555 of GR331 / GR333 haal je voor ca 50 euro van MP af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
The Eagle schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:24:
@Ad de Jong Als die PD-S501 nit meer lijkt te werken: de cd moet daar op zijn kop in, dus met etiket naar beneden. Probeer dat eerst eens zou ik zeggen ;)
Als ie wel draait en leest maar geen geluid weergeeft: die dingen hebben een regelbare output, kan zijn dat het uitgangsvlume naar beneden is gedraaid. Zit een knopje op de afstandsbediening als het goed is :)

Equalizer voor de set is nog wel te krijgen. Alleen voor een GR777 moet je flink in de buidel tasten (reken 175 ex remote, 200+ inc remote). Maar een GR551 / GR555 of GR331 / GR333 haal je voor ca 50 euro van MP af :)
Ik heb zelf ook een Pioneer cd speler gehad (ook die moet nog ergens staan :+ ) en inderdaad het schijfje moet er net andersom in.
Maar net meteen even geprobeerd en de speler speelt nog gewoon dus daar is zover ik kan horen niets mis mee.
Veel kans dat het aan de CD's van moeders ligt :D.
Wel moet de afstandsbediening nog ergens liggen.

Ik had volgens mij een GR555 al weet ik het niet zeker meer, ik ga even af op het uiterlijk.
Maar op het moment laat ik maar even gaan om hiervan een set te verzamelen, een versterker moet er dan natuurlijk ook ook bij idem een tuner.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MichielTweak
  • Laatst online: 27-09-2024
Kwam in de doos met oude tapes in de kringloop deze leuke cassette tegen. Cassettepost, van toen je liefdesliedjes blijkbaar nog met de post verstuurde O+ 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsY8IglCZkJJvRuF3MtfPE25yvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9E0nQYMsibJLGqE10R4nhFXy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtqK7WDiQU8qetBxkPh8Ee9SJ40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l2DwZdVbLCiyQEIriMtdyiUz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MichielTweak schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:46:
Kwam in de doos met oude tapes in de kringloop deze leuke cassette tegen. Cassettepost, van toen je liefdesliedjes blijkbaar nog met de post verstuurde O+ 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voicemail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
htca schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:17:
[...]

Ja hij gaat wel aan, de adaptor/equalizer out bijv werkt nog (equalizer staat vrolijk uit te slaan op het signaal). Ik vermoedde eigenlijk de relais of de STK omdat beide kanalen er mee ophielden (waarbij de relais naar aanleiding van lossolderen en testen niet meer klikte) en de power led van groen naar rood schoot en bij aanzetten op rood blijft staan.

Ik heb de printplaat met de STK nog niet gedemonteerd. De printplaat van de eindtorren is van boven en onderkant te zien, maar zie ik op het eerste gezicht geen schade.

Dit is het selector gedeelte van de versterker, ik heb het idee dat dit gedeelte gewoon werkt (op basis van de equalizer response)

Maar dat zit natuurlijk nog voor de STK. De STK3102 en de relais in de 530ES zijn de zwakke elementen (kom het wel vaker tegen op het www). De STK wordt default behoorlijk heet nl.[Afbeelding]
Als ik verder in het schema kijk: [Afbeelding]
Is IC301 de STK3102 (rood boven) en IC302 (rood onder) verzorgt de sturing van de relais (groen) toch?

Ik ben maar een eenvoudige amateur (dus als ik iets raars zeg, mea culpa), in de dagelijkse praktijk hou ik het vooral bij beton en staal als constructeur...

Volledig schema:
[Afbeelding]

Tips natuurlijk van harte welkom!
Vervanging van de relais heeft niet geholpen... In afwachting van de STK3152...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
htca schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:53:
[...]

Vervanging van de relais heeft niet geholpen... In afwachting van de STK3152...
Juist dat had je heel makkelijk vooraf kunnen meten. Of er even zelf spanning op zetten (met de amp uit) en dan kijken of ze goed contact maken.

Wat meet je nu aan de uitgang van de eindversterker (zeg maar ingangscontact van het relais)? Als daar dikke gelijkspanning op staat, dan is het wel duidelijk. Dat kan je gewoon met je multimeter meten. Je kan gelijk ook even wat voedingsspanningen nameten. De eindtrap draait vaak op hogere spanning dan de rest van de versterker. Meet dan zowel de positieve als de negatieve voeding. Liefst op verschillende punten. Zie schema, daar staan ze vaak wel aangegeven, kan soms even zoeken zijn.

Niet alles aan repareren is meteen ook moeilijk of complex. Je moet ergens beginnen, en dat kan prima met deze checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Skynett schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:44:
[...]

Juist dat had je heel makkelijk vooraf kunnen meten. Of er even zelf spanning op zetten (met de amp uit) en dan kijken of ze goed contact maken.

Wat meet je nu aan de uitgang van de eindversterker (zeg maar ingangscontact van het relais)? Als daar dikke gelijkspanning op staat, dan is het wel duidelijk. Dat kan je gewoon met je multimeter meten. Je kan gelijk ook even wat voedingsspanningen nameten. De eindtrap draait vaak op hogere spanning dan de rest van de versterker. Meet dan zowel de positieve als de negatieve voeding. Liefst op verschillende punten. Zie schema, daar staan ze vaak wel aangegeven, kan soms even zoeken zijn.

Niet alles aan repareren is meteen ook moeilijk of complex. Je moet ergens beginnen, en dat kan prima met deze checks.
Schema geeft dat niet echt aan (of ik ben niet bedreven genoeg in het lezen van schema’s), wel op een gegeven paar plekken gecheckt, zoals uitgang van de voeding 58v wissel op beide zeiden. Over de relais staat 0v. Ik heb even geen tijd om verder te kijken…. Misschien schrijf ik deze af en hou ik hem voor de reserve onderdelen (knoppen etc) in de kast staan en ga ik op zoek naar een ander beest.
Update: noem me zwak, maar een 700ES voor een redelijke prijs over kunnen nemen.... de 530ES is gedegradeerd tot onderdelen magazijn ;-). Maar de 700ES is wel veel dieper... Eens kijken hoe ik dat ga oplossen met mijn opstelling #blijei

[ Voor 13% gewijzigd door htca op 12-09-2024 08:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 08:51

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik heb eens wat foto's gemaakt met sterke vergrotingsfactor van een Sony TC-510-2 Ferrite&Ferrite kop. Deze koppen worden wel eens als "onverslijtbaar" aangeprezen, maar dat zijn ze dus niet. Dit soort koppen beginnen vaak te barsten aan de head gap. Met als gevolg dat de HF respons instort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fFoxJNOxcI_6g4dq3tG7cY0qLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AIujIAZ9DzTQ0G1bw1um7se.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvc_AV8iaRvYXM0UbKCmPwyhFPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7Rd0AJsz1Le0WOn5zjfroCb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkvRu1lGfKv2aw1e0vBnRyk5FlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pJex5trmlfPEd1YJw74pjFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pvtz2ChtDMFWHAutVPrZVMFj_AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAyrorrh1AZ8GEiS3b774LRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP8xRtRm0i9FECA5R1ROqORAjC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akFPItrzvIQx9zBHO2LaEnUm.jpg?f=fotoalbum_large

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:50

Sharky

Skamn Dippy!

Handig zo'n elektronenmicroscoop thuis.

This too shall pass

• f2ride2001
  • Nu online
Ergens logische als je bedenkt hoe klein de ruimte moet zijn tussen de band en actuele wikkeling/blik wat het signaal op pikt.

Die ruimte is super klein en daar moet je dan een slijtvaste laag tussen maken?
Dat is al een prestatie ansich. Blijf het fantastisch mooie techniek vinden.
Hoe je het ook went of keert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@Sharky Is een gewone optische microscoop hoor :) Hebben een nieuwe in het lab op de zaak, die ik deze ochtend even kon gebruiken.

@f2ride2001 Idd, het is prachtige techniek, zeker als je bedenkt dat ze dit in de jaren '50 al zo precies konden maken.
Het probleem met F&F (en GX) koppen is dat ze erg hard, en dus ook vrij bros zijn.
Als je dit vergelijkt met bvb permalloy koppen (zachter materiaal), dan zie je, zelfs bij goed gebruikte koppen, dit afbrokkelend effect niet.

Dit zijn 2 foto's van een Pioneer RT-2022 permalloy kop (gebruikt), met perfect intacte head gap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6UYha5dWqib4j5Zya7lTGhD0JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEwVXtYAf9Z7VoE3U6WQojRs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ald1MPOakSu6EoGbm-au1NYvF08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cj3MbOe93UivyK0doNmtGu5S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Het probleem met dit soort koptechniek is dat je de spleet zo klein en zo haaks mogelijk wilt hebben.
Magnetisme heeft immers moeite met een (lucht)spleet.
Dus die wil je zo klein mogelijk. Hoe kleiner, hoe beter de overdracht (en dus frequentie weergave).

Hoe haakser ook de hoek, hoe moeilijker het is materiaal te verzinnen die dit kan overbruggen zonder te brokkelen.

En dat zie je prachtig in je foto's.

En, inderdaad, ook vind het reuze knap dat ze dat toen al best aardig voor elkaar kregen.

Edit: de latere permalloy / sendust koppen zijn echt een prachtig stukje fijn mechanica en productie..

[ Voor 9% gewijzigd door f2ride2001 op 12-09-2024 14:48 ]

• The Eagle

The Eagle

Korte vraag waar iemand hier vast het antwoord op weet:
Hoe krijg ik een pinchroller (van de laatst aangeschafte walkman) los, zodat ik die kan schoonmaken of vervangen?
EN qua vervanging: hoe meet ik exact de maat die ik nodig heb, en waar halen jullie die meestal?

• f2ride2001
  • Nu online
Meestal
OF de as doordrukken
OF circlip
OF compleet met houder

Blackreelshop op Ebay Duitsland

Meestal kijk ik op buitendiameter / hoogte / asmaat
Of anders merk en type.

Ali is hit or miss ......

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een tijdje terug kon ik voor weinig een Schlumberger F243 oppikken. Bouwjaar ergens rond 1970, en heel erg zwaar (45Kg+)
Dit is een vrij speciale recorder, voor het opnemen van 16mm magnetische punched tape, voor gebruik in film studio's. De tape is qua grootte dezelfde als 16mm film stock, maar volledig gecoat met een oxide laag.
Zie ook de speciale opname en weergave kop, en de optische sensoren voor het tracken van de gaatjes in de tape. De recorder kan gesynchroniseerd worden met andere apparaten, maar kan ook stand-alone gebruikt worden. Heel erg zeldzaam apparaat. Deze ga ik helemaal restaureren deze winter. Dat zal geen gemakkelijke taak zijn, want van Schlumberger recorders, een Frans bedrijf, is echt helemaal geen documentatie te vinden. Vooreerst dienen alle elco's gewisseld te worden, er zijn er heel wat lekkende bij (gelukkige geen PCB schade).
Alvast enkele foto's :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYrHGxJeIEe_guQlK9NbAt2MMic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QLAgrWc1UIWTHL2pBhUMfPf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT4E6E7AbeO--TU-49DA9koC9Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv1FWbaNaMS4emHCS7qcDiAA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjBv7WEcP7a-bIxzsvzBAAGN_N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOcKJrE88YX4NhzhiXs3vDsf.webp?f=fotoalbum_large

• AntoniusDD
@DatraxZ
die kaatste foto wat zien we daar eigenlijk?

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

AntoniusDD schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:07:
@DatraxZ
die kaatste foto wat zien we daar eigenlijk?
Dat is 16mm brede geperforeerde tape met over de volledige breedte/lengte een oxide coating, zoals een cassette band of reel to reel tape.. Een beetje zoals 16mm film stock, maar dan in magneetband vorm.
Is niet zo makkelijk te vinden helaas, maar er is een rol gebruikte tape onderweg naar mij zodat ik het toestel kan testen.

• AntoniusDD
aha, oké bedankt voor die informatie @DatraxZ

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Ik heb ook weer een leuk klusje.
Eentje wat ik nog nooit gedaan heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d54Y-u4judbqC6YHpFSC9NmFeN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1PokDgWRbUF6B9RdpkQqleA.jpg?f=fotoalbum_large

Kon een set speakers krijgen (gratis)
Zijn echt wel goede speakers, van Philips FB830, van een erg goede serie.

Maar ja kijk en huiver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GveJ9UX__Rox-SfdQ6X_1xWGMuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vx3ExIkc2OYpxOevkUQG7Ns.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KumwGpdQyu82JUtibT0w2L-C-bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmi8y7BeOCHm4UrGfp9ggjea.jpg?f=fotoalbum_large

Beide Woofers en midtones zijn de foamranden compleet vergaan. Het lijkt wel of er wratten op groeien.:?
De tweeter, door kleine kinderen gok ik, ingedrukt met een vingertje.......

Nu weet ik dat je foamranden ook goed kunt kopen. En er is een erg goede leverancier met specifieke foamranden voor deze serie.
Die zeer close naar het origineel zijn.

Maar de gok gewaagd, foamranden besteld, en de speakers opgehaald.

Als eerste de trim verwijderen, dat ging makkelijk door de speaker even in de zon te zetten.
Daarna de speakers eruit geschroeft. Alle resten van de foam eruitgezogen. Daarna met een scalpel de resterende foam losgesneden.
Helaas was die verworden tot een taaie plakkerige massa die je nauwelijks nog van je mesje af kreeg.
Alles geprobeerd, maar spiritus werkte nog het beste. Bah alles zwart, zwarte vingers, vervolgens alles wat je aanraakt zwart.
Wat een smeerbende :( Moeders was niet blij.....

Nadat ik een hele middag bezig ben geweest om alles, heel voorzichtig, schoon te maken, als eerste maar eens gaan meten:
Gelukkig maten alle speakers keurig 6 ohm door. Dus niets kapot gebrand.

Alleen al aan het filter kun je zien dat Philips, destijds, echt serieus haar best deed een goede speaker neer te zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtFUHICwQ5DoVxIEUPNPm6C4AQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atJ089Jg2deuzs37RcPbTJke.jpg?f=fotoalbum_large

Componenten doorgemeten, maar die zijn nog verrassend goed.

Ondertussen de foam randen, met lijm en kwast, binnen gekregen.

Na het schoonmaken, wat echt een eeuwigheid duurde, als eerste maar eens begonnen met de midtoners.

Met een kwastje lijm aanbrengen onder aan de conus. Daarna, heel voorzichtig, de foamrand eronder freubelen.
Met wat glaswerk ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uyOk58WZl25iuvyd8UMkVcO3t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KY2uIDftVzT7WE49GPF4U9k6.jpg?f=fotoalbum_large

3 uurtjes laten drogen, daarna zeker weten dat de conus gecentreerd zit (heel belangrijk anders loopt ie aan en maakt krasgeluiden!)
Dan de buitenrand verlijmen en iets zoeken wat erop past.

Bierglas bleek exact te passen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGcmnMLvEqPX58rNE7b_2dtqp3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNVsmMoyjTeNOeLKirBgqi9s.jpg?f=fotoalbum_large

De Woofers zijn een stuk lastiger omdat die veel meer beweging hebben en de conus is slapper. Maar het eind resultaat is best netjes voor een eerste keer (vind ik dan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/necvQfxcHog8YuEMLOg-aWeHyHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWUkKNd0zhwSiZPNIf0TC73N.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen dat de speakers lagen te drogen eens gekeken naar de tweeters. Met mijn hete lucht soldeer gun op 300°C gezet en daarmee, voorzichtig op afstand geprobeerd de tweeter te repareren. Dat lukte perfect, heel zachtjes kwam hij weer terug in zijn originele positie, zonder zichtbare schade. Me happy

Na een nachtje drogen, vanmorgen een en ander weer in elkaar gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMcl5MbB38rbR48Erf8qRCbbdUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5lfkGzht0IFPF57V7EUdJiu.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik weet, de folie boven zit niet geweldig, maar daar komt toch een frontje overheen.

Die heb ik, vanmorgen schoongespoeld met wat wasmiddel (aangezien er witte verfspetters op zaten) en die zijn gelukkig helemaal schoon geworden.

De buitenkant ook flink schoongemaakt (verfspetters verwijderen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAMKFC5MsgJV-4sJKeq8MQyMcCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOzHhTsg9HeAQji556mfzxRm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP0va3bH-CVfxzMQ_S8VXRQcwxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gu2pMZdULTRpnp0xXZ7NPz3p.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond maar eens aansluiten en kijken of er geluid uit komt.

Al met al een leuke ervaring en weer veel geleerd.
Kapotte boxen zijn dus best nog te redden als je een beetje je best doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nice job @f2ride2001 :)
Paar jaar geleden zelf een paartje FB710 gedaan, dat waren gelukkig maar twee drivers totaal :)

Waar heb jij de parameters voor de filters vandaan? Ik heb namelijk nog een paar FB821 staan die ik even door wil meten :)
En geen idee hoe ik dat dan aan zou moeten pakken of wat te verwachten. Heb een multimeter :)

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 22-09-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
Ik heb keurig netjes een servicemanual (jaja, zelfs voor deze speakers heeft philips die gemaakt) gevonden online.

Met alleen een multimeter kom je niet zo ver.
Spoelen en met name condensatoren wil je goed kunnen meten. Niet alleen hun capaciteit.

[ Voor 37% gewijzigd door f2ride2001 op 22-09-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waar heb je die SM gevonden dan? Want voor de Fb821 lijken die van de aardbodem verdwenen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:56:
Waar heb je die SM gevonden dan? Want voor de Fb821 lijken die van de aardbodem verdwenen :/
hier:

https://freeservicemanual...s&sort=brand&sorttype=asc

Denk dat de FB825 nog het meeste op de 821 lijkt

[ Voor 7% gewijzigd door f2ride2001 op 22-09-2024 18:47 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• MichielTweak
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik vind het heerlijk ontspannen om nog met cassettebandjes en de apparatuur te spelen. Daarom in de mancave wat leuke vintage analoge speeltjes 😊

De boombox is een Sony FH-5. De meest uitgebreide uit de FH series die ook nog standaard batterijen pakt. Op de speaker ligt een Sony D50 Discman (de eerste portable CD van Sony). De kast daarnaast is een Sony MTL-10 cassette wisselaar. Daarop een Sony TC-D5proII recorder voor het maken van de mixtapes (meestal vanaf youtube of andere online bronnen). De walkmans zijn een Sony TPS-L2 voor in de tuin. Een Sony DD9 voor op de bank. En een Sony D6C recorder als backup voor de pro en DD9.

Heb heerlijk geklust om het allemaal weer top werkend te krijgen. Fotootje 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3S2qlYFoSKyrvxk-BcfDJ64UrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6n65YYxu9NbG6WzQCtpT0Miu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Ik gebruik in de woonkamer een setje cyrus 2 + psx voeding als versterker.
Daarnaast heb ik een philips 304 cd speler, een thorens platenspeler (model weet ik even niet, is ivm verhuizing opgeborgen, iig eentje met leafsprings, ik meen de td320. De platenspeler gebruik ik met een rotel phono pre-amp. Voor streaming gebruik ik een rpi met volumio en hifiberry dac+.
De speakers zijn kef q5's.

Ik heb nog best wat hardware liggen, welke ik moet repareren om in gebruik te kunnen nemen. Zo heb ik eens een pearl 2 phono pre-amp kunnen bemachtigen, welke ik nog moet herstellen en dan de rotel zal vervangen.
Maarja, verhuizing, verbouwing, overige projecten etc.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
MichielTweak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:18:

De boombox is een Sony FH-5. De meest uitgebreide uit de FH series die ook nog standaard batterijen pakt. Op de speaker ligt een Sony D50 Discman (de eerste portable CD van Sony). De kast daarnaast is een Sony MTL-10 cassette wisselaar. Daarop een Sony TC-D5proII recorder voor het maken van de mixtapes (meestal vanaf youtube of andere online bronnen). De walkmans zijn een Sony TPS-L2 voor in de tuin. Een Sony DD9 voor op de bank. En een Sony D6C recorder als backup voor de pro en DD9.
Dat is geen misselijke apparatuur. _/-\o_
Ik ben grote fan van de DD Walkmans van Sony

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Nu online
IK heb ook nog zo'n mooie oude discman, in wit

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/962f63_1d958ddd077d4bb1b114c590f76441e7~mv2.jpg

Helaas is de LCD display slecht aan het worden. Door ouderdom zakt de vloeistof uit.

Net zoals je hieronder kunt zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/v4UAAOSwOHhmaLUs/s-l1600.webp

Daar is helaas niets aan te doen of te voorkomen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@MichielTweak en @f2ride2001,

Werkelijk pareltjes uit de eighties! Geweldig om dit hier te zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rcor
Eerder deze week was ik in het Limburgse Panningen na werktijd bij kringloop winkel Allerhande...
Vaak is het qua audio niet zo interessant daar, maar deze week had ik beet voor een goede vriend van mij:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPLBziwZmaDrmoH6xQiw69HFBrez-cRvMp63SbwJH07Nk0Hj5E1AwhBKoH2g3vqzeXCl8JceV8NBQkX26fVb_fmtzZHssXLNUSf7xVM73DoZki-MA4a=w2400

Eenmaal thuis het goedje uitgestald en getest: dat scheidingsfilter in de subwoofer heeft wat liefde nodig, maar de topjes klinken gewoon zeer goed! Dus zodra deze speakerset gericht op quadrafonie op orde is gaan ze heel goed klinken:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOMKRJ99X_lD7X0R0bka8Sxl6J97L1Fp3D5MSP5oLdsBLORf_JEUFQRbPapN5PN-5WiLcVfUu7sPC0osG1hyZZUkxK8W8GicQ10Y-kdtMYuRek4NH3j=w2400

De grap was dat dit speakersetje een prijs van 42,50 euro had volgens de prijs sticker... Echter bleek er een actie te zijn op de elektronica en de afgelopen week ging er 50% korting vanaf... Dat speakersetje heeft dus 21,25 euro gekost! :D

Dat is dus een prima deal en hij kan de speakerset goed gebruiken: hij heeft dezelfde set thuis ook nog staan en die moet een opknap beurt krijgen... Met deze set erbij kan hij van twee setjes één goede maken... Ander fijn detail: bij twee van de vier speakers zitten de originele Canton speaker muurbeugels er nog bij, die zie je niet zo vaak... De andere twee hebben speakersteunen die niet van Canton zijn, maar hoe erg is dat? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 29-09-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Goede set van Canton, die subwoofer zou ook goed moeten zijn.

Het is niet helemaal vintage maar in de kringloop in Odijk staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRMrYy6LraNga9iLbAHS0DtdBTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBqMuS4nkqiV040VszURYluB.jpg?f=fotoalbum_large
Voor marktplaats prijzen, 60 euro voor de boekenplank luidsprekers, 80 voor de grotere, merk Mission.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7yrI-wyU7J8N1IaRs7k4P2b-Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xWvAb04bQAvmyc3X3z2mvBW.jpg?f=fotoalbum_large
Alles in een surround versterker, toch apart dat zo'n apparaat van 2000 euro nu te koop is onder de 50 euro.
Pagina: 1 ... 159 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6