Ik heb ook weer een leuk klusje.
Eentje wat ik nog nooit gedaan heb
Kon een set speakers krijgen (gratis)
Zijn echt wel goede speakers, van Philips FB830, van een erg goede serie.
Maar ja kijk en huiver
Beide Woofers en midtones zijn de foamranden compleet vergaan. Het lijkt wel of er wratten op groeien.:?
De tweeter, door kleine kinderen gok ik, ingedrukt met een vingertje.......
Nu weet ik dat je foamranden ook goed kunt kopen. En er is een erg goede leverancier met specifieke foamranden voor deze serie.
Die zeer close naar het origineel zijn.
Maar de gok gewaagd, foamranden besteld, en de speakers opgehaald.
Als eerste de trim verwijderen, dat ging makkelijk door de speaker even in de zon te zetten.
Daarna de speakers eruit geschroeft. Alle resten van de foam eruitgezogen. Daarna met een scalpel de resterende foam losgesneden.
Helaas was die verworden tot een taaie plakkerige massa die je nauwelijks nog van je mesje af kreeg.
Alles geprobeerd, maar spiritus werkte nog het beste. Bah alles zwart, zwarte vingers, vervolgens alles wat je aanraakt zwart.
Wat een smeerbende

Moeders was niet blij.....
Nadat ik een hele middag bezig ben geweest om alles, heel voorzichtig, schoon te maken, als eerste maar eens gaan meten:
Gelukkig maten alle speakers keurig 6 ohm door. Dus niets kapot gebrand.
Alleen al aan het filter kun je zien dat Philips, destijds, echt serieus haar best deed een goede speaker neer te zetten
Componenten doorgemeten, maar die zijn nog verrassend goed.
Ondertussen de foam randen, met lijm en kwast, binnen gekregen.
Na het schoonmaken, wat echt een eeuwigheid duurde, als eerste maar eens begonnen met de midtoners.
Met een kwastje lijm aanbrengen onder aan de conus. Daarna, heel voorzichtig, de foamrand eronder freubelen.
Met wat glaswerk ziet dat er zo uit:
3 uurtjes laten drogen, daarna zeker weten dat de conus gecentreerd zit (heel belangrijk anders loopt ie aan en maakt krasgeluiden!)
Dan de buitenrand verlijmen en iets zoeken wat erop past.
Bierglas bleek exact te passen
De Woofers zijn een stuk lastiger omdat die veel meer beweging hebben en de conus is slapper. Maar het eind resultaat is best netjes voor een eerste keer (vind ik dan)
Ondertussen dat de speakers lagen te drogen eens gekeken naar de tweeters. Met mijn hete lucht soldeer gun op 300°C gezet en daarmee, voorzichtig op afstand geprobeerd de tweeter te repareren. Dat lukte perfect, heel zachtjes kwam hij weer terug in zijn originele positie, zonder zichtbare schade. Me happy
Na een nachtje drogen, vanmorgen een en ander weer in elkaar gezet
Ja ik weet, de folie boven zit niet geweldig, maar daar komt toch een frontje overheen.
Die heb ik, vanmorgen schoongespoeld met wat wasmiddel (aangezien er witte verfspetters op zaten) en die zijn gelukkig helemaal schoon geworden.
De buitenkant ook flink schoongemaakt (verfspetters verwijderen)
Vanavond maar eens aansluiten en kijken of er geluid uit komt.
Al met al een leuke ervaring en weer veel geleerd.
Kapotte boxen zijn dus best nog te redden als je een beetje je best doet.