En "compact" dus weinig werkruimte en alles dicht op elkaar.f2ride2001 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:54:
Leuk,
Ik heb ook nog een "leuke" uitdaging...........................
[Afbeelding]
Dat wordt nog een hele grote puzzel......
Complex, talloze SMD condensatoren, mechanisch......
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Mooi!kingmace schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:06:
Van de week al mijn Dual restanten bij elkaar gelegd en een "Frankenstein" Dual gemaakt. Een Dual 502 met de behuizing van een 601 en de arm en SM-860 motor van een 510. Dat ruimde in ider geval lekker op. Helaas een scheur in de kap maar dat komt nog wel een keer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou er een nieuwe kap voor aanschaffen. Kan die rokerige versie mooi de prullenbak in!
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Leuk! Zo een camera ligt hier ook nog op de zaak.f2ride2001 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:54:
Leuk,
Ik heb ook nog een "leuke" uitdaging...........................
[Afbeelding]
Dat wordt nog een hele grote puzzel......
Complex, talloze SMD condensatoren, mechanisch......
:strip_exif()/f/image/wsnzOdCFsS2jHH9GV474M2Ap.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik vele jaren geleden nog eens aan de praat gekregen om oude videobeelden te kunnen bekijken, maar inmiddels is er een probleem met het laadmechanisme voor de cassettes. Idd, complex toestel. De beeldkwaliteit was niet erg geweldig meen ik mij te herinneren. Het ding schijnt maar enkele uren gebruikt geweest te zijn.
Zelf ben ik bezig met de revisie van een Telefunken M5B/r Studiorecorder uit 1964. Een hele klus, want het apparaat is in vrij slechte staat en heeft decennia ergens in een magazijn gestaan, dus erg vuil. (was wel erg goedkoop). De recap is inmiddels voltooid, en verschillende onderdelen zoals nieuwe aandrijfriemen, tape tensioners, AEG locks, pancakes, e.d. zijn onderweg.
De vergeelde plastic onderdelen heb ik met waterstof peroxide en UV licht terug redelijk wit gekregen, en nadien nog eens voorzien van een witte finish.
Ik ga het toestel volledig voorzien van een nieuwe verflaag (en ook de krassen er uit polieren e.d.), te beginnen met het koppenblok, wat ik nu uit elkaar aan het halen ben:
:strip_exif()/f/image/ruwRVXHkNRouJMNh2jHt0S0i.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog eens kijken waarom de recorder bij mij niet op 19cm/sec wil blijven lopen, waarschijnlijk is een motorcondensator aan z'n einde. En als ik dan toch bezig ben... Gelijk de printen ook maar reviseren dan....
Gelukkig is 'ie mechanisch verder helemaal in orde.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Bedankt voor de tip! Ik heb enkele riemen van verschillende lengtes in bestelling staan, en ga proberen welke het beste is.mentalmadnizz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:55:
Geweldige machines zijn dat. Mocht je op zoek zijn naar de aandrijfsnaar voor de spoelschotels, een 15cm O-ring voor een vijverpomp past ook, en kost een habbekrats. Mijn M5c doet het er al jaren prima mee.
Ik moet nog eens kijken waarom de recorder bij mij niet op 19cm/sec wil blijven lopen, waarschijnlijk is een motorcondensator aan z'n einde. En als ik dan toch bezig ben... Gelijk de printen ook maar reviseren dan....
Gelukkig is 'ie mechanisch verder helemaal in orde.
Wat je ook even kan nakijken zijn de contacten op de speed selector switch. Die waren bij mijn M5B/r ernstig geoxideerd. Het mechanisme is niet moeilijk uit elkaar te halen, om zo aan de achterste contacten te kunnen.
Jij ook bedankt voor de tip! Ik zal die switch een keer demonteren zodra ik de werkbank leeg heb, op dit moment ligt daar een Ferrograph Series Seven waar ik bijna mee klaar ben (hoop ik...)DatraxZ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:19:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb enkele riemen van verschillende lengtes in bestelling staan, en ga proberen welke het beste is.
Wat je ook even kan nakijken zijn de contacten op de speed selector switch. Die waren bij mijn M5B/r ernstig geoxideerd. Het mechanisme is niet moeilijk uit elkaar te halen, om zo aan de achterste contacten te kunnen.
Een series 7, das een mooie!mentalmadnizz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:35:
[...]
Jij ook bedankt voor de tip! Ik zal die switch een keer demonteren zodra ik de werkbank leeg heb, op dit moment ligt daar een Ferrograph Series Seven waar ik bijna mee klaar ben (hoop ik...)
Hier staan, naast de Telefunken, nog een G36, 2 Echocords, en een ML14D in verschillende stadia van herstel. En er komen nog eens 2 Telefunken M36's binnen volgende maand... best druk zo.
Zo staat de eerste speaker er nu bij (besef dat de bovenzijde van de speaker die hier onderop is te zien nog gelakt moet worden):
:strip_exif()/f/image/0cOKYS8Uwn10ActWjFazrhYB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JQmWfhpTtTErp137aMA18pC2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RT3bxCE54NBlKWKZqlLR7Mwf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O2XSUnYEFfZgkocHDtOha4jo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GxWovHVvpLh5OrmV1ETdKrkw.jpg?f=fotoalbum_large)
De speaker was hier nog niet droog en dat glanzende wordt over een paar weken wat minder. Die glans wordt veroorzaakt door de terpetine in de verf (want die verf is goedkoper en sterker dan hedendaagse verf op waterbasis)...
[ Voor 41% gewijzigd door Rob500 op 27-06-2024 21:03 ]
Zo doe ik het ook, en werkt idd goed!f2ride2001 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:18:
Schakelaars vuil, reinigen doe je door papierstrookje te knippen en deze, met contactspray (de goede) in te spuiten en dan heen en weer te trekken met een pincet, terwijl je er, vanuit het cassette vak, erop drukt.
En werkt weer feiloos.
Is er weer een vintage audio revival gaande? Zonet een Pioneer JT-211 afstandsbediening verkocht. Dit is een hele zeldzame, die enkel voor de RT-2022/2044 gemaakt werd.
:strip_exif()/f/image/guTtAtryh1cjkJyPGajywe0I.jpg?f=fotoalbum_large)
De koper had er maar liefst 750€ voor over!
1. De laatste speaker zo goed mogelijk in de verf zetten zodat daar slechts één kant geschilderd hoeft te worden.
2. De kap van de equalizer aflakken
Is dat gelukt? Ja! wat mij betreft wel en het is zeer geslaagd!
Foto's van vandaag:
:strip_exif()/f/image/O2XSUnYEFfZgkocHDtOha4jo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GxWovHVvpLh5OrmV1ETdKrkw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ETvq0ulzLAtP3iDiZb8eUx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9NYdzqpalT1wazaiuafhiaO3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cna44cXkF64gAnJKux45Xdbx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nUKT7E3bOPK0w7Rd1a1xXzqD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ERTagVrtXgnvPfWCIVf0wFyK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UKvRwQZbDTycaWYkmILhDjKE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1wuhDKPyb26HL15FgKqzNKbq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pdQg2J7onPILM4qlqoLMXrAF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lK3S9p59L4wj7zdIHT5TQQqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wachten tot de verf droog is en dan kunnen we de speaker / kap van equalizer verplaatsen naar een locatie die gegarandeerd droog blijft de komende tijd...
We komen steeds dichterbij de technische kant van het verhaal en dat is ook gaaf... Hopelijk kan ik samen met mijn goede vriend wat uitvoeren zodat ik dat ook kan vastleggen op camera... Maar goed, dat is voor later... Eerst de verf maar eens op orde maken...
:strip_exif()/f/image/FxEZi4qi7ZZS0e9SVpFdLgOO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9WYouaX9cnTG6fEqoFJ9Lf7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Speakers hebben een klein beetje liefde nodig, maar staan hoog aangeschreven bij de kenners... stammen uit 1991 als dit artikel mag geloven:
https://audiophillness.com/epos-es11-sn15151/
Blijkt een bekend probleem te zijn met een tandwiel. Video gevonden, speler gedemonteerd..en idd, tandwiel vergaan (want de speler zelf is weinig gebruikt).
:strip_exif()/f/image/5CJZvDmOLE5Tf109rt1fWsso.jpg?f=fotoalbum_large)
Tandwiel besteld bij MFBfreaks.... en dan nu geduld hebben (en dat is niet mijn beste eigenschap vrees ik).
Weet iemand hoe je dat tandwiel van de as af krijgt ?
Laat maar, was zo bros dat het er bijna vanzelf af viel :-)
[ Voor 7% gewijzigd door reinier68 op 30-06-2024 13:37 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hij doet niets. Ik heb de machine uit elkaar gehaald en ik meet geen voedingsspanning aan de DC kant.
Wel staat op het "live" deel stabiel 312 Volt. Dat loopt tot aan een 8 pins IC aan de onderkant (pin4 = drain), ik vermoed een TNY178P.
Helaas kon ik nergens een schema vinden. Het schema van een ander model (BDP2205) lijkt erop maar is toch teveel afwijkend.
Wie heeft een service manual van de 2590? Of een printplaatje liggen?
Dan kan ik mijn buren weer blij maken :-)
:strip_exif()/f/image/EymKiImbMEMevXe60xiydXME.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KRGAx3GESkwjctVi28Kbfa6a.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door reinier68 op 30-06-2024 21:24 ]
Oh dat had ik ook een paar maanden geleden, hebben ze dat nog steeds niet opgelost? Wel (na wat reminders) eentje nageleverd gekregen.The Eagle schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:54:
Zou de riem even bewaren. Ik bestelde ook bij mfbfreaks, inclusief riem. Riem pastte niet en bleek slap oud zwart elastiekje
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Geen idee. Bij mij was de oude riem nog redelijk ok, dus die hergebruikt. Tandwiel was idd behoorlijk krokant en aan vervanging toeBleh! schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:09:
[...]
Oh dat had ik ook een paar maanden geleden, hebben ze dat nog steeds niet opgelost? Wel (na wat reminders) eentje nageleverd gekregen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is een hele simpele 12V/5V voeding. Alle andere pinnen leiden naar de zooi aan de voorkant.reinier68 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:00:
Wie kan mij helpen bij dit probleemgeval? het is een Philips BDP2590B BlueRay/DVD speler.
Hij doet niets. Ik heb de machine uit elkaar gehaald en ik meet geen voedingsspanning aan de DC kant.
Wel staat op het "live" deel stabiel 312 Volt. Dat loopt tot aan een 8 pins IC aan de onderkant (pin4 = drain), ik vermoed een TNY178P.
Helaas kon ik nergens een schema vinden. Het schema van een ander model (BDP2205) lijkt erop maar is toch teveel afwijkend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou eerst eens de condensatoren nameten/vervangen. En dan eens kijken of ie het doet.
Dus zonder aangesloten te zijn zou je 12V en 5V moeten meten.
Waar zit je ergens?
Haha ja ik denk niet dat er nog veel functionerende CDM9 spelers met het originele tandwiel zijn..The Eagle schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:05:
[...]
Geen idee. Bij mij was de oude riem nog redelijk ok, dus die hergebruikt. Tandwiel was idd behoorlijk krokant en aan vervanging toe
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Geen idee, mijn CD834 heeft een CDM-4/19 loopwerkBleh! schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:40:
[...]
Haha ja ik denk niet dat er nog veel functionerende CDM9 spelers met het originele tandwiel zijn..
En ook daar heb ik slecht nieuws voor: ook bij die CDM-4/19 swing loop werkjes zit een soortgelijk zacht plastic tandwiel... Dus de kans dat je er een vindt met een origineel tandwiel dat nog werkt is nihil..The Eagle schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Geen idee, mijn CD834 heeft een CDM-4/19 loopwerk
Dat weet ik, is dus bij mij onlangs vervangen. Al liep ie nog goed. Je moet hem alleen niet aanraken met je vingers, dan gaat ie afbrokkelenrcor schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:44:
[...]
En ook daar heb ik slecht nieuws voor: ook bij die CDM-4/19 swing loop werkjes zit een soortgelijk zacht plastic tandwiel... Dus de kans dat je er een vindt met een origineel tandwiel dat nog werkt is nihil..
Loopwerk er uit gemonteerd, en het bleek dat de kop en pinch rollers niet meer achteruit gingen (eject), waardoor de lade niet meer naar buiten kon schuiven.
De beweging van de kop en pinch rollers wordt geregeld door een speciaal tandwiel, en ik vermoed dat het vet wat sticky aan het worden was.
Oud vet verwijderd, en nieuw vet aangebracht. Loopwerk terug in elkaar gezet, en ie doet het weer perfect.
:strip_exif()/f/image/7n6tvvKYwDRSTISumDVX2bk9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rmHpBm0v821hbMpTkazgXyn7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mtap3eZq3DZlLuNxvjAPnfDw.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi deckDatraxZ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:01:
Gisteren avond na lange tijd m'n DCC730 nog eens aangezet. Cassette laden ging goed, maar wilde niet afspelen, en bij het drukken op Eject ging de lade niet meer open en kwam de melding Blocked op het display.
Loopwerk er uit gemonteerd, en het bleek dat de kop en pinch rollers niet meer achteruit gingen (eject), waardoor de lade niet meer naar buiten kon schuiven.
De beweging van de kop en pinch rollers wordt geregeld door een speciaal tandwiel, en ik vermoed dat het vet wat sticky aan het worden was.
Oud vet verwijderd, en nieuw vet aangebracht. Loopwerk terug in elkaar gezet, en ie doet het weer perfect.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
* The Eagle heeft zoiets ook nog op de verlanglijst staan, ooit.
Helaas had je gelijk... tandwiel OK, riem kansloos.The Eagle schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:54:
Zou de riem even bewaren. Ik bestelde ook bij mfbfreaks, inclusief riem. Riem pastte niet en bleek slap oud zwart elastiekje
Veel te dik (denk 1.5 x te dik) en korter dan het origineel.
Het zat zo strak dat het motortje niet eens meer kon bewegen.
Kon het hele apparaat weer uit elkaar

Niet getest met de kap er af danreinier68 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:52:
[...]
Helaas had je gelijk... tandwiel OK, riem kansloos.
Kon het hele apparaat weer uit elkaar...balen.
En vergeet niet opnieuw in te vetten. Of moet ie dan weer uit elkaar?
1. Nee (dom natuurlijk)The Eagle schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:36:
[...]
Niet getest met de kap er af dan
En vergeet niet opnieuw in te vetten. Of moet ie dan weer uit elkaar?
2. Ja, zo slim was ik gelukkig wel :-)
Typisch, die van mij was te dun en te langreinier68 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:52:
[...]
Helaas had je gelijk... tandwiel OK, riem kansloos.
Kon het hele apparaat weer uit elkaar...balen.
* The Eagle krijgt sterk het idee dat men bij MFB wat CDM loopwerken door elkaar heeft gehaald
Mocht je dat elastriekje kwijt willen, hou ik me aanbevolen. Weet alleen niet of ik de mijne terug kan sturen - zou even moeten zoeken of ik die niet gewoon weggesmeten heb, danwel dat een van de kids er mee is gaan lopen
[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 03-07-2024 12:23 ]
@reinier68 ^^ dit dus. Wellicht compleet offtopic (is een console, geen audio), maar ik had een Xbox (classic) met hetzelfde symptoom: apparaat gaat helemaal niet aan. Bleken 5 kapotte condensatoren in te zitten. Alle 5 vervangen en nu draait ie weer als een zonnetje.f2ride2001 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:39:
[...]
Is een hele simpele 12V/5V voeding. Alle andere pinnen leiden naar de zooi aan de voorkant.
Ik zou eerst eens de condensatoren nameten/vervangen. En dan eens kijken of ie het doet.
Dus zonder aangesloten te zijn zou je 12V en 5V moeten meten.
Waar zit je ergens?
![]() | ![]() |
Was wel m’n eerste recap ooit. Maar dat ging best ok. Nu heb ik ook vertrouwen gekregen om die dcc van een paar maanden geleden aan te pakken.
Voor de experts: die dcc zitten SMD caps in. Werkt dat anders met desolderen of is dat vergelijkbaar?
Ook al omdat die prints een beste groudnplane hebben, dus er moet veel warmte in om ze goed eraf te krijgen.
Hete lucht kan (andere componenten beschermen met kapton tape) of condensator erafknippen en dan de pootje los solderen met bout.
SMD losknippen is best gevaarlijk, je kan heel snel je printbanen kapot trekken.
Beter een soldeerstift nemen die beide kanten van de CAP kan verwarmen.
Componenten getest met een LCR meter. Caps bleken nog best aardig, maar toch preventief vervangen.reinier68 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:00:
Wie kan mij helpen bij dit probleemgeval? het is een Philips BDP2590B BlueRay/DVD speler.
Boosdoener was een SR3100 diode die was doorgeslagen.
Die had ik niet maar vervangen door een 800Volt diode (ook 3 amp) en dat werkt nu weer uitstekend.
Buren blij.
Ik heb de SMD caps van m'n DCC onlangs ook vervangen. Het beste is met een hetelucht pistool te werken, de luchtstroom heel lokaal op de component richten, en dan met een pincet verwijderen eens de soldeer legering vloeibaar is. Met de soldeerbout is het erg tricky, heb ik ook geprobeerd en direct een baantje stuk. Zo een hetelucht desoldeerstation is niet duur, ik heb er een jaar geleden 1 van eBay (nieuw) geplukt voor 80€, en zou inmiddels niet meer zonder kunnen.kozue schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:59:
Was wel m’n eerste recap ooit. Maar dat ging best ok. Nu heb ik ook vertrouwen gekregen om die dcc van een paar maanden geleden aan te pakken.
Voor de experts: die dcc zitten SMD caps in. Werkt dat anders met desolderen of is dat vergelijkbaar?
Vandaag kwam ik deze aristona SA 4311 tegen.
Ziet er nog super netjes uit, volgens mij uit eind 60's en heeft buizen, duurt ff voordat je wat hoort.
/f/image/wYcg1h4it6EACVNK0uGsKUIU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/23UVtifAKuHOVKLc5yFEjyDH.png?f=fotoalbum_large)
Kon er weing over vinden wel dit
https://www.radiomuseum.o...a431100zsa_431100_z.html#
Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lXz29vq5wkLEjSsAIg1Go5We.jpg?f=user_large)
afgrijselijk lelijke vintage, maar oké die horen er ook bij, zullen we maar zeggen.roger is here schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:58:
Ik was al wat langer opzoek naar een ouderwets radiotje voor op de keukentafel.
Ziet er nog super netjes uit, volgens mij uit eind 60's en heeft buizen, duurt ff voordat je wat hoort.
Ja beetje DDr look. Maar hij klinkt wel lief hoor!AntoniusDD schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:42:
[...]
afgrijselijk lelijke vintage, maar oké die horen er ook bij, zullen we maar zeggen.
Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Service manual: https://elektrotanya.com/...adio_sm.pdf/download.htmlroger is here schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:58:
Ik was al wat langer opzoek naar een ouderwets radiotje voor op de keukentafel.
Kon er weing over vinden wel dit
https://www.radiomuseum.o...a431100zsa_431100_z.html#
Geen high quality, maar beter iets dan niets :-)
Heel wat krassen weg gepolierd (met wisselend succes), het compleet vergeelde plastic opnieuw wit gemaakt met waterstof peroxide en UV, en nadien nog voorzien van een afwerkingslaag. Het deck is ook opnieuw gespoten in hamerslag grijs.
1 staafje van de tape tensioners was kwijt, en het andere was danig versleten. Nieuwe zijn helaas NLA, dus ben ik creatief geweest met stalen M2.5 staafjes (rood), en dat werkt perfect.
De linker spoeltafel had een verroeste koppelveer. Die veer zorgt ervoor dat de spoeltafel slechts in 1 richting aangedreven wordt, en in de andere draairichting vrijloopt (er is slechts 1 aandrijfmotor voor beide spoeltafels). Die veer heb ik terug roestvrij gemaakt en de koppeling opnieuw ingeregeld.
Ook nieuwe aandrijfriemen voorzien.
Alle elco's vervangen, en dat was nodig. Heb 1 van de 2500µF power supply elco's opengeslepen, en die was compleet uitgedroogd (de meting was 3200µF, ESR niet gemeten).
De audiotransfo voor het inkomende signaal had een open circuit op de secundaire zijde, die heb ik vervangen door een hoogwaardige Lehle 1:1 audiotransfo.
Verder ook nog 2 Grosstuchel naar XLR kabels gemaakt.
Deck ingeregeld op BASF SM911 @320nWb/m (0dB)
:strip_exif()/f/image/u7JyqWtq1DRvkVOoiTpCIoPg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/77KgyjYKnlGYi2VvZ7qxNlWX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G3DNtNj2Jb4gx3g6XGtGWtL4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KaBiMYY7Ve48X29yxSuizh5y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GxOhodjXdiSBDZQaD4jqvunz.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 6% gewijzigd door kingmace op 13-07-2024 17:10 ]
Jammer bij zo’n mooie restauratie. Maar zodra die total loss platenspeler met geschikte kap die nog heel is bij de kringloop staat kan jouw dag niet meer stuk.kingmace schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:08:
Jammer genoeg heeft hij een klein scheurtje in de kap.
Foto is referentie, de mijne ligt inmiddels helemaal uit elkaar.
:strip_exif()/f/image/XasanennfAPjNX24U74gQwuC.jpg?f=fotoalbum_large)
Indicatoren (leds en lampje) defect, ruis op de schuifregelaars, en ga preventief wat andere bekende zaken vervangen waaronder de condensatoren.
Maar wat zit dit apparaat mooi in elkaar! Compliment voor de ontwerper en de assemblage.
[ Voor 15% gewijzigd door reinier68 op 15-07-2024 22:10 ]
* The Eagle vindt het nog steeds jammer dat er geen eq op zijn Denon AVR beneden kan, althans niet voor toonregeling.
Is dat ding voor de toonregeling?The Eagle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:34:
Gaaf ding. Sowieso, equalizer altijd +1.
* The Eagle vindt het nog steeds jammer dat er geen eq op zijn Denon AVR beneden kan, althans niet voor toonregeling.
Onkyo ken ik niet, maar het is wel gelijk aan de BSR-EQ3000.Simpele reden: BSR heeft ADC gekocht :-)diedie2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:38:
mooi ding @reinier68 ! Zie er wel wat looks van Onkyo in. Zijn ze familie?
de ADC SS315 komt in verschillende uitvoeringen. knoppen zijn dan net even anders, of juist minder functies. Kon zo snel niet vinden of de laatste letter dan bepaald welke uitvoering je hebt. De X was met de roze ruisgenerator en microfoon.
[ Voor 29% gewijzigd door reinier68 op 16-07-2024 09:18 ]
Zag van de week iemand die de losse remote voor dat ding aanbood. 50 euro

(Ik heb er een met en een zonder remote)
[ Voor 50% gewijzigd door The Eagle op 16-07-2024 09:56 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Leuk voor de liefhebbers van cassettebandjes! Kun je zien hoe deze gemaakt worden.
Zie een aantal keren het logo van Unitra, het Poolse audio/video merk (eigenlijk samenwerkingsverband) uit de communistische tijd.
[ Voor 14% gewijzigd door musicfreak op 01-08-2024 18:08 ]
Ik heb uit het voormalige oostblok een Russisch JUPITER bandrecorder, een Tjechische TESLA bandrecorder en een Oost-Duits RFT cassettedeckje.
Oh, en een set AudioSonic speakers, wat rebranded RFT K13 ProfiL's zijn uit Oost Duitsland, en veel beter klinken dan het "merk" (AudioSonic) doet vermoeden.
Leuk dat typisch Oost-Europees spul.mentalmadnizz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:57:
Gaaf, allemaal oostblokproductie zo te zien.
Ik heb uit het voormalige oostblok een Russisch JUPITER bandrecorder, een Tjechische TESLA bandrecorder en een Oost-Duits RFT cassettedeckje.
Oh, en een set AudioSonic speakers, wat rebranded RFT K13 ProfiL's zijn uit Oost Duitsland, en veel beter klinken dan het "merk" (AudioSonic) doet vermoeden.
Ik heb in het verleden een Zorki 4 camera gekocht met een Jupiter lens.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Kan iemand mij helpen aan prijslijsten van HiFi apparatuur begin jaren tachtig?
Alle hulp is welkom.
PS
De AKAI toren bestond uit een:
PA-W04 eindversterker
PR-A04 voorversterker
AT-S06 tuner
GX-F35 cassettedeck
Platenspeler waar ik het type niet meer van weet
2 stuks B&W luidsprekerboxen
[ Voor 14% gewijzigd door aard01 op 04-08-2024 09:00 ]
aard01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:57:
Ik heb begin jaren tachtig een AKAI toren gehad. Ik heb dit destijds met een zaterdag- en een vakantiebaantje bij elkaar gespaard. Nu kan ik mijn vrouw niet overtuigen dat het spul destijds heel erg duur was. Ik heb het hele internet afgezocht naar prijslijsten uit die tijd (vooral 1981) van HiFi zaken, maar ik heb niets kunnen vinden. Ik heb wel de catalogus van AKAI gevonden waar de set in wordt gepresenteerd (helaas zonder adviesprijzen). Pure nostalgie.
Alle hulp is welkom.
PS
PA-W04 eindversterker
PR-A04 voorversterker
AT-S06 tuner
GX-F35 cassettedeck
:strip_exif()/f/image/Y2QaCyZ7BQe9vvpyf6l5uHD2.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets dus 😉
Hier nog regelmatig heel veel plezier van al heeft ie ondertussen echt een beetje liefde nodig van iemand met verstand van zaken.
Ik heb volgens mij nog ergens wat meer info (pdf) liggen, zal er wel eens naar zoeken.
Edit: even wat ik zo snel heb op PDF.
Als het goed is moet je het via deze link kunnen kijken/downloaden.
Mocht iemand aanvullingen hebben dan houdt ik mij van harte aanbevolen.
Edit 2: vroeger had je ook van die door Fodor uitgegeven krantjes van AKAI waar ik er jammer genoeg nog maar 1 van heb.
Dacht dat hier prijzen in zouden staan maar niet dus.
Het krantje is ook net een paar jaar te jong voor die gevraagde serie.
:strip_exif()/f/image/8k70VerrRBvdDpacSCKNrUpz.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 3:
Hier is ook nog wel wat te vinden.
[ Voor 25% gewijzigd door Ad de Jong op 04-08-2024 11:23 ]
Je zou op Delpher eens in oude krantenarchieven kunnen gaan kijken of daar wat te vinden is. Je kan daar van veel oude kranten de hele krant lezen.aard01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:57:
Ik heb begin jaren tachtig een AKAI toren gehad. Ik heb dit destijds met een zaterdag- en een vakantiebaantje bij elkaar gespaard. Nu kan ik mijn vrouw niet overtuigen dat het spul destijds heel erg duur was. Ik heb het hele internet afgezocht naar prijslijsten uit die tijd (vooral 1981) van HiFi zaken, maar ik heb niets kunnen vinden. Ik heb wel de catalogus van AKAI gevonden waar de set in wordt gepresenteerd (helaas zonder adviesprijzen). Pure nostalgie.
Alle hulp is welkom.
PS
PA-W04 eindversterker
PR-A04 voorversterker
AT-S06 tuner
GX-F35 cassettedeck
Ga je mond eens spoelen jij.....The Eagle schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:22:
@Ad de Jong ik dacht heel even dat je Rick Astley op de speler had liggen![]()
Kwam wel iets anders leuks tegen, en ik denk dat het ook wel hier kan, aangezien we hier ook regelmatig revisies van die mooie professionele audio bandrecorders te zien krijgen.
Dit zit in dezelfde hoek, maar dan gaat het om een professionele videorecorder. Zelfde formaat, en ziet er ook zeer indrukwekkend uit. Leuke van dit filmpje is dat ze ook (laagdrempelig) wat toelichten waarom het zo'n complex ding is en waarom er zoveel af te regelen is bij het digitaliseren van oude opnamen.
Zo wist ik niet dat deze per frame 6 kop-omschakelpunten heeft, waar de thuisrecorders alleen tussen de frames zelf een omschakeling kennen, en dus veel minder hoeven te schakelen tussen de videokoppen, en (door de opbouw van een beeld/frame) er ook veel meer tijd voor hebben.
https://youtu.be/IeZV9W8gsjY?si=uVwrXJ_ZSrkow65I
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Deze toevallig van de week hier ook gezien, kwam zomaar voorbij op YouTube.Skynett schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:48:
Leuk die zoektocht naar Akai. Ik moet op zolder nog wat folders hebben liggen, weet niet meer of er prijslijsten bij zaten. Zal eens kijken wat ik nog kan vinden.
Kwam wel iets anders leuks tegen, en ik denk dat het ook wel hier kan, aangezien we hier ook regelmatig revisies van die mooie professionele audio bandrecorders te zien krijgen.
Dit zit in dezelfde hoek, maar dan gaat het om een professionele videorecorder. Zelfde formaat, en ziet er ook zeer indrukwekkend uit. Leuke van dit filmpje is dat ze ook (laagdrempelig) wat toelichten waarom het zo'n complex ding is en waarom er zoveel af te regelen is bij het digitaliseren van oude opnamen.
Zo wist ik niet dat deze per frame 6 kop-omschakelpunten heeft, waar de thuisrecorders alleen tussen de frames zelf een omschakeling kennen, en dus veel minder hoeven te schakelen tussen de videokoppen, en (door de opbouw van een beeld/frame) er ook veel meer tijd voor hebben.
https://youtu.be/IeZV9W8gsjY?si=uVwrXJ_ZSrkow65I
Leuk om te zien hoe het in zijn werk gaat.
Edit;
Vaak ook leuke en informatieve reacties op dit soort video's.
/f/image/8s5CGK1wDOPmlYPH6ZJMKd5Q.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Ad de Jong op 04-08-2024 12:06 ]
Ik heb inderdaad op internet de sites al gevonden die je noemt en heb vooral op https://archive.org/search?query=akai veel brochures al gevonden.
Bedankt voor de link naar het AKAI archief, hier staan zelfs nog meer stukken in die ik nog niet had!
@Skynett Mocht je nog prijstlijsten vinden, ik houd me zeer aanbevolen
Ik ben ondertussen ook aan het zoeken naar HiFi tijdschriften van begin jaren 80 in de hoop hierin prijzen te vinden. Tot op heden nog geen succes...
Mocht je ze tegenkomen zou je die dan willen delen aub.aard01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:02:
@Ad de Jong Hele mooie set die je nog hebt! Dit is inderdaad in grote lijnen de set die ik ook had![]()
Ik heb inderdaad op internet de sites al gevonden die je noemt en heb vooral op https://archive.org/search?query=akai veel brochures al gevonden.
Bedankt voor de link naar het AKAI archief, hier staan zelfs nog meer stukken in die ik nog niet had!
Ik ben ondertussen ook aan het zoeken naar HiFi tijdschriften van begin jaren 80 in de hoop hierin prijzen te vinden. Tot op heden nog geen succes...
Verder alles van AKAI is welkom, Ik zou het toe willen voegen aan mijn Drive die ik hierboven ook gedeeld heb.
Ik had ooit meer dan 2000 folders en prijslijsten, maar heb ik zo’n 20 jaar geleden weggegevenaard01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:02:
@Ad de Jong Hele mooie set die je nog hebt! Dit is inderdaad in grote lijnen de set die ik ook had![]()
Is er iets specifieks waar je de prijs van wil weten?
Ja, als het kan de prijzen van de items in de set die ik had:Videopac schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:17:
[...]
Ik had ooit meer dan 2000 folders en prijslijsten, maar heb ik zo’n 20 jaar geleden weggegeven
Is er iets specifieks waar je de prijs van wil weten?
PA-W04 eindversterker
PR-A04 voorversterker
AT-S06 tuner
GX-F35 cassettedeck
Met lekker veel knopjes
:strip_exif()/f/image/vCHLS2uNqJzjhp3ETQnqgPI6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door aard01 op 04-08-2024 13:04 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Op https://www.hifi-wiki.de/index.php/Hauptseite staan wel de Duitse prijzen.aard01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:36:
[...]
Ja, als het kan de prijzen van de items in de set die ik had:
PA-W04 eindversterker
PR-A04 voorversterker
AT-S06 tuner
GX-F35 cassettedeck
Met lekker veel knopjes![]()
[Afbeelding]
bijvoorbeeld: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Akai_PA-W_04
- Hersteller: Akai
- Modell: PA-W 04
- Baujahre: 1980 - 1981
- Hergestellt in: Japan
- Farbe: Silber
- Typ: Stereo analog
- Fernbedienung: Nein
- Leistungsaufnahme: 300 Watt
- Abmessungen: 440 x 78 x 373 mm
- Gewicht: 6,7 kg
- Neupreis ca.: 498,- DM

[ Voor 3% gewijzigd door D_V op 04-08-2024 13:12 ]
Amen!
Ik blijf het zeggen, kan geen App tegenop! Die knopjes, dat was 'onze' endorfine zullen we maar denken.
Alleen maar I-frames notabene! Tja, dan gaat het wel hard. Elk frame, van de 50 frames per seconde, wordt dan dus letterlijk als een Jpeg opgeslagen. Mpeg-2 (ooit nog aan geprogrammeerd meer dan 30 jaar geleden bij Philips) leunde op bestaande technieken, zoals die in de Jpeg fotocompressie techniek zaten.Ad de Jong schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:01:
[...]
Deze toevallig van de week hier ook gezien, kwam zomaar voorbij op YouTube.
Leuk om te zien hoe het in zijn werk gaat.
Edit;
Vaak ook leuke en informatieve reacties op dit soort video's.
[Afbeelding]
Een I-frame kent de minste compressie van alle soorten frames, omdat dat een beginpunt is waar je kan beginnen met het weergeven van een videostream. Je hebt geen andere frames nodig om alleen dit frame weer te kunnen geven, integenstelling tot de P (predictive) en B (bidirectional) frames, die wel (meerdere) reeds gedecodeerde frames nodig hebben om ze te kunnen decoderen.
Ook is er (tijdens het encoderen) dus geen sprake van zaken als motion-estimation, etc. Ofwel, dit maakt het allemaal veel minder complex.
Daarom staat ie bij mij ook gewoon in de huiskamer.Skynett schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Amen!
Ik blijf het zeggen, kan geen App tegenop! Die knopjes, dat was 'onze' endorfine zullen we maar denken.
Alleen al die uitstraling.... 🥰
Al dat moderne spul komt qua uitstraling totaal niet in de buurt.
@D_V Deze website https://www.hifi-wiki.de/index.php/Hauptseite geeft het antwoord op mijn vraag. Veel dank!D_V schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Op https://www.hifi-wiki.de/index.php/Hauptseite staan wel de Duitse prijzen.
bijvoorbeeld: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Akai_PA-W_04
[...]
Mijn vrouw is nu eindelijk ervan overtuigd hoe ik vroeger krom heb gelegen om deze set aan te schaffen
Het betreft de scharnieren van de stofkap, deze zijn niet meer sterk genoeg om de stofkap open te houden, nieuwe scharnieren zijn er wel te krijgen (3d geprint zonder veer) maar op zich zijn de scharnieren nog goed maar zijn de veertjers zwak geworden.
Heeft iemand een idee of hier een oplossing voor te maken/vinden is?
Ik verneem het graag!
Als de veren eruit kan krijgen kun je ze wat ruimer proberen te maken zodat ze meer weerstand geven. Ik heb ze ook wel eens wat meer spanning gegeven door tussen het uiteinde (en waar dat uiteinde tegenaan drukt) een stukje hout te duwen. Kan net genoeg zijn.Buzzfeed schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:40:
Ik ben al een aantal dagen op zoek naar de oplossing voor mijn Onkyo Integra CP 1057F, ik hoop iemand mij verder kan helpen.
Het betreft de scharnieren van de stofkap, deze zijn niet meer sterk genoeg om de stofkap open te houden, nieuwe scharnieren zijn er wel te krijgen (3d geprint zonder veer) maar op zich zijn de scharnieren nog goed maar zijn de veertjers zwak geworden.
Ik verneem het graag!

Meer moois op: https://www.hifimuseum.info/index.htm
Die website zelf past overigens ook wel in een soort website museum of zo...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Mooie tuner had je. Mij stond niet meer bij dat die zo duur was! Ik had de AT-K03, de goedkoopste met een digitaal display.aard01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:36:
[...]
Ja, als het kan de prijzen van de items in de set die ik had:
PA-W04 eindversterker
PR-A04 voorversterker
AT-S06 tuner
GX-F35 cassettedeck
Met lekker veel knopjes![]()
[Afbeelding]
Wat was ik daar blij mee. Die had een gewone draaiknop, en geen geheugens of wat dan ook, het was immers niets anders dan een conventionele tuner met een frequentieteller er in.
Thnx hier staan voor mij meerdere types vermeld 😃Fiber schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:09:
Nederlandsche prijzen voor drie van de vier apparaten:
[Afbeelding]
Meer moois op: https://www.hifimuseum.info/index.htm
Die website zelf past overigens ook wel in een soort website museum of zo...
Zal ze van de week eens opzoeken.
Staan er nog meer van dit soort prijslijsten op? Ik had ook al eens wat rondgekeken maar ik was niets tegengekomen.
Edit:
Ik kon het niet laten en mijn lijstje even opgezocht.
Akai Rack: Pro 601
Draaitafel: AP-Q60
Voorversterker: PR-A04
Eindversterker: PA-W04
Tuner: AT-S06
Cassettedeck: GX-M10
Timer: DT-200
Equalizer: EA-G40
Set Slaapkamer Zwart:
Rack: ?
Pickup: AP-Q55
Timer: DT-100
Cassettedeck: GX-M10
Tuner: AT-S06
Versterker: AM-U02
Set Losse componenten:
AKAI Cube
Pickup: AP-Q50 zilver
CD Speler: CD-A70 zilver
Cassettedeck: GX-R70 zwart
Cassettedeck: AKAI CS-M02
Tuner: AT-V04 zilver
Versterker: AM-U04 zilver
2 Cube boxen zilver/zwart
Ook wat moderner spul er tussen zoals de CD-A70 zilver & GX-R70 zwart maar dat zijn mijn toen nieuw gekochte componenten die ik nog heb, mijn allereerste nieuw gekochte component was een Equalizer EA-A2 zilver. Gekocht van het eerste geld wat ik ooit verdiend had van mijn eerste baantje.
Jammer genoeg een aantal jaren terug bij het overlijden van mijn vader en het opruimen is die equalizer kwijtgeraakt.
Ik ben er nog naar op zoek maar de prijzen tegenwoordig staan mij niet meer aan.
En kan zijn dat ik zelfs nog een AKAI videorecorder heb staan ergens. Ik heb 2 AKAI videorecorders gehad een mono en later een stereo soort montage recorder. Die kon ook in goede kwaliteit muziek opnemen
Weet de type nummers zo snel niet meer.
Edit 2:
Ik kon het toch niet laten.
Volgens mij had ik de VSF1000 (deze heb ik volgens mij nog) & de VS116.
En ik mis nog iets hierbij. Ik heb nog een grote brede afstandsbediening liggen maar geen idee waar die van is (en waar die ligt).
[ Voor 59% gewijzigd door Ad de Jong op 05-08-2024 00:18 ]
Maar een torentje was al snel drie maand salarissen.
En nu vindt je het voor 45€ per apparaat bij de kringloop.

Dat is nogal afhankelijk van het type apparaat... Als je een GX-635 (en dat geld ook voor de GX-625 en de GX-620) voor dat bedrag ziet staan dan kun je die voor meer dan het tienvoudige weer verkopen, bijna ongeacht de staat van het apparaat.AntoniusDD schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:27:
En nu vindt je het voor 45€ per apparaat bij de kringloop.
Naar mijn idee overigens belachelijke prijzen, maar het is gewoon vraag en aanbod. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die een flink bedrag over hebben voor zo'n apparaat en vooral naar de looks kijken.
Heb je een foto? Genoeg veertjes te krijgen, heb zelf wel eens ooit veren vervangen met die van een balpen (Parker of papermate, die laatste zijn langer).Buzzfeed schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:40:
Ik ben al een aantal dagen op zoek naar de oplossing voor mijn Onkyo Integra CP 1057F, ik hoop iemand mij verder kan helpen.
Ik verneem het graag!
Verder: https://elektrotanya.com/...57-f.pdf/download.html#dl staat het onderdeel in de service manual genoemd?
Ze komen slechts zelden te koop, en dan nog vaak voor de absolute hoofdprijs, deze was in vergelijking vrij goedkoop.
Er waren problemen met de brake drums, daar zit een soort tape rond, en de lijm laat los, de pinchroller had een sticky solenoide, de CH2 VU meter deed niks meer en de tape timer bleef op 00:00:00 staan ongeacht de mode (play, FF,..) Verder sticky vet overal.
Inmiddels heb ik na wat zoeken alle fouten er uit kunnen werken, en meteen ook backups van de 4(!) EPROMS gemaakt.
Het is echt een topdeck : 4 snelheden (van 3.75IPS tot 30IPS), 4 EQ's (NAB(-J), AES en IEC). Dolby HX-Pro,...
Maar de echte troefkaart van deze machine is de automatische calibratie. Je legt er eender welke tape op, drukt op enkele knopjes en de machine stelt zichzelf perfect af (bias, level, EQ,phase,...)
Enkele foto's :
:strip_exif()/f/image/Cf17m3gVCAGgTW72FlbbnwSw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z9AnVJ3zhrU3EKiWqOXnUY4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dLTVwjWsIY7nbUTEFdbR3VsI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een video van hoe die autoCAL verloopt (niet mijn video)
Gave machine Datraxz! Bijzonder om te zien dat hier al automatische tape kalibratie in zit... Ik ken geen enkele consumenten bandrecorder die dat heeft en ik wist niet dat het in de pro wereld al bestond... Wel cassettedecks van rond eind jaren '80 en later, maar dat is een ander tijdperk...DatraxZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:19:
Na lang, heeel lang (jaren!) wachten, heb ik -eindelijk- mijn droom deck te pakken : een Otari MTR-15T.
Ze komen slechts zelden te koop, en dan nog vaak voor de absolute hoofdprijs, deze was in vergelijking vrij goedkoop.
Er waren problemen met de brake drums, daar zit een soort tape rond, en de lijm laat los, de pinchroller had een sticky solenoide, de CH2 VU meter deed niks meer en de tape timer bleef op 00:00:00 staan ongeacht de mode (play, FF,..) Verder sticky vet overal.
Inmiddels heb ik na wat zoeken alle fouten er uit kunnen werken, en meteen ook backups van de 4(!) EPROMS gemaakt.
Het is echt een topdeck : 4 snelheden (van 3.75IPS tot 30IPS), 4 EQ's (NAB(-J), AES en IEC). Dolby HX-Pro,...
Maar de echte troefkaart van deze machine is de automatische calibratie. Je legt er eender welke tape op, drukt op enkele knopjes en de machine stelt zichzelf perfect af (bias, level, EQ,phase,...)
Enkele foto's :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: Otari MTR 15 auto calibration procedure]
Begin jaren 80, nakamichi ZX7/9.rcor schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
Gave machine Datraxz! Bijzonder om te zien dat hier al automatische tape kalibratie in zit... Ik ken geen enkele consumenten bandrecorder die dat heeft en ik wist niet dat het in de pro wereld dit al bestond... Wel cassettedecks van rond eind jaren '80 en later, maar dat is een ander tijdperk...
Bedankt rcor! Ik ken eigenlijk ook geen enkele ander model (consumer / pro) dat deze functie heeft. Het is wel best indrukwekkend om het proces te zien.rcor schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:34:
[...]
Gave machine Datraxz! Bijzonder om te zien dat hier al automatische tape kalibratie in zit... Ik ken geen enkele consumenten bandrecorder die dat heeft en ik wist niet dat het in de pro wereld dit al bestond... Wel cassettedecks van rond eind jaren '80 en later, maar dat is een ander tijdperk...
Ik kan mij vergissen maar waren ZX7/9 niet manueel? Mijn CR7 heeft wel autocal evenals 681/682ZX. Maar een RTR met autocal is zeldzaam 😎
Wat een machine zeg 🤩 wauw!DatraxZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:19:
Na lang, heeel lang (jaren!) wachten, heb ik -eindelijk- mijn droom deck te pakken : een Otari MTR-15T.
Enkele foto's :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: Otari MTR 15 auto calibration procedure]
Een standaard SM900 10.5" spoel/pancake bevat 762m tape, bij 30IPS (76.2cm/s) kan je 16.7min opnemen.pman63 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:51:
30 inch per seconde en hoeveel inch zit er op een spoel? oftewel hoe snel is de tape op?
Met LPR35/90 (1100m) kan je op deze snelheid 24 minuten opnemen.
De cd speler staat nog bij mijn ouders en werkt nog goed, de versterker begon op een gegeven moment te kraken en heb ik verkocht, het cassette deck was van de ene op de andere dag helemaal dood (maar staat nog wel bij mij ouders als opvulling). Kan me niet meer herinneren waar de tuner is gebleven.
Kan me nog wel goed herinneren hoe blij ik er mee was.
Ah, de CD604! Een fijne CD-speler, vooral ook als je bedenkt dat hij in 1991 slechts 450 gulden kostte. Voor 60 gulden extra had je dan de CD614, die een regelbare koptelefoonuitgang en afstandsbediening had. Als ik me niet vergis, heeft de CD604 ook gewoon die IR-sensor aan boord, dus zou hij moeten werken met de AB van de CD614.technopeuter schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:22:
[Afbeelding]
Philips 600 serie, volledig gereviseerd. Als werkplekvitaminemachine.
Bijbehorende folder ligt erbij.
Ik heb zelf de CD614 in opslag staan:
:strip_exif()/f/image/LjupDU46SJDuy0QR3KynFBsJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6