Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:12

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:17:
[...]

Nofi, maar daar zit slechts 1 Philips tussen, en da's een jaren 70 ding, en bijvoorbeeld maar 4 Pioneers. VInd ik verre van representatief.
Waarom zou een tuner uit de jaren ‘70 niet goed kunnen zijn? Toen was FM een stuk belangrijker dan vanaf tweede helft jaren ‘90 en er werd dus ook meer aan ontwikkeling gedaan. De laatste generaties cassettedecks waren ook niet de beste.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Videopac schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:18:
[...]

Waarom zou een tuner uit de jaren ‘70 niet goed kunnen zijn? Toen was FM een stuk belangrijker dan vanaf tweede helft jaren ‘90 en er werd dus ook meer aan ontwikkeling gedaan. De laatste generaties cassettedecks waren ook niet de beste.
Ik zeg ook niet dat een tuner uit de jaren 70 niet goed zou kunnen zijn. Maar eerder dat dat overzicht bij lange na niet alles vergelijkt, en sommige merken (waaronder Philips en Pioneer) zwaar ondervertegenwoordigd lijken. EN ik dus mijn vraagtekens zet bij een referentievergelijking, danwel het gebruiken van die site als referentie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:54
Tja, en hoeveel mensen luisteren nog naar de radio……en die verschrikkelijke interessante programma’s?
Kan me niet voorstellen dat het er nog heel veel zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 08:21

DaffyDuck43

MF-lurker

Je komt zeker nooit langs een bouwplaats of werkplaats.?
Het aantal “bouwradio’s” wat de hele dag aanstaat op een (voor de luisteraar ter plaatse) werkplaats of bouwplaats is nagenoeg ontelbaar.
Vergeet ook het aantal personen niet die elke dag in de auto stappen of stil zitten in de file, niet iedereen gebruikt spotify of streaming audio in zijn auto…
En zelfs de meest onzinnige programma’s en/of zenders hebben hun eigen fanschare….ik zou dit aantal niet graag te eten willen geven.

En btw, hier staat ook de hele dag “radio” aan, wel niet via FM, maar via een streamer, en afhankelijk van de “mood” een een Ierse rockzender, een Amerikaanse blueszender, een zuid Amerikaanse salsa zender of iets verrassends…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:21
Het leuke van radio is, dat o.a. de muziek voor je gekozen wordt. Die playlisten heb je op een gegeven moment wel gehoord, en bij radio heb ik dat eigenlijk nooit.

En er is ook wel een soort van filter voor wat er de ether ingeslingerd wordt. Al die podcasts, daar zit toch ook wel veel diarree tussen.... Niet iedereen op deze aarde heeft iets mede te delen wat ook interessant is voor anderen, en dat filter ontbreekt bij podcasts. Populariteit is nu eenmaal ongelijk aan kwaliteit.

Maar met dit onderwerp (waar luister je naar) gaat het al snel over smaak en voorkeur, en dat is natuurlijk gewoon erg persoonlijk.

Geheel ander punt is dat ik met (leuke) radio opgegroeid ben, en dat is nu gewoon heel anders. Wat is nu nog het marktaandeel van 3FM? -O- ;w :X

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Skynett schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:37:

Geheel ander punt is dat ik met (leuke) radio opgegroeid ben, en dat is nu gewoon heel anders. Wat is nu nog het marktaandeel van 3FM? -O- ;w :X
Radio 2 is wel leuk, beetje wat Radio 3 vroeger was. En de Belgische Radio 2 is goed te doen. Maar sinds FM van de kabel gemieterd is, is de keuze beperkt als je geen buitenantenne kunt plaatsen.

Ik vind het wel jammer dat analoge radio steeds minder wordt. Aan zo'n knop draaien en kijken wat je tegenkomt is toch leuker dan internet en DAB meuk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

mentalmadnizz schreef op maandag 22 april 2024 @ 00:16:
[...]

Ik heb jarenlang een Philips FT980 gehad, daar was ik best wel tevreden mee, en die heb ik een keer vervangen door een Sony QS tuner omdat die Philips wat kleine issues had. Een ST-920QS was dat.. Die klonk eigenlijk behoorlijk waardeloos. Vlak, futloos. Snel die Philips gefixed en die Sony verkocht. En toen die Philips vervangen voor een Revox B260S met RDS module:

[Afbeelding]

Die klinkt ECHT lekker met een goed signaal.

Afijn, vorig jaar ging die Revox ineens stuk en toen heb ik een lokale kringloopwinkel overvallen en daar voor 7,50 per stuk twee tuners gekocht, een Denon TU-380RD en een Kenwood KT990D.

Wederom: De Denon klinkt matig, de Kenwood klinkt geweldig. Toch zodra ik weer tijd had die Revox gefixed en die staat nu weer op z'n oude plekje in de woonkamer :)

Dus ja, er zitten grote verschillen in tuners, en een betere tuner is echt wel de moeite waard, maar je moet wel echt van het medium radio houden om erin te investeren :)

Voordeel: goeie tuners kosten tegenwoordig een habbekrats :D
Die Revox is een mooie tuner zeg! Ik wil nog een geschikte tuner hebben die optisch goed bij mijn Marantz 94 set past. Misschien moet ik eens op zoek naar zoiets.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:54
@DaffyDuck43
Ik had mij niet goed uitgedrukt.

Wat jij noemt heeft m.i. niets te maken met mooie muziek en/of goeie ontvangst. Puur muzak op de werkplek.
Wie luistert er nog naar een mooie uitzending / mooi muziekstuk op de radio ?
Je kan beter een cd opzetten en luisteren naar je eigen muziek keuze zonder gewauwel er tussendoor.
( zei de ouwe brompot) een goeie tuner is zo langzamerhand overbodig geworden, zelfs voor radio 4 etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over de apparatuur..... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

In het kader van het reviven van oude apparatuur: Mijn Panasonic RQ-S75 walkman slikt van die gumstick batterijen. Heb een acculader, maar da's NiCd en die mogen geloof ik niet meer.
Dus op Ali maar een tweetal gumsticks met USB lader besteld. Eens kijken of dat gaat werken :)

En dan hoop ik dat de aandrijfriem niet naar de gallemiezen is, want in dat geval heb ik een ander probleem :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 17:53
Bij ons (Emmeloord) veel oud spul.
Al vond ik de Technics receiver onderin wel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW4btcuijGqTSAV17FU9PN_b0o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AaRXsYN1ELnWX3zrv15n8G2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik had een keer zo’n Chinese gumstick gekocht. Werkte aanvankelijk prima. Tot ik m een paar maanden niet gebruikt had. Toen was ie ineens helemaal dood en ook niet meer op te laden. Ik hoop dat jouwe het beter uithoudt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Die technics tuner onderin is een eind jaren 70 receiver. In goede conditie doet ie internationaal al snel €150. Mooi ding om te flippen of gewoon om te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

kozue schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:03:
Ik had een keer zo’n Chinese gumstick gekocht. Werkte aanvankelijk prima. Tot ik m een paar maanden niet gebruikt had. Toen was ie ineens helemaal dood en ook niet meer op te laden. Ik hoop dat jouwe het beter uithoudt…
Ik ook :)
Had zelf ook liever NiCd gehad - daar heb ik de originele oplader voor - maar dat was nauwelijks te vinden en mag vanaf volgend jaar ook niet meer verkocht of gebruikt worden zo lijkt het.
Prima ontwikkeling, maar ik schiet er niet zo heel veel mee op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:41
Ik heb een marantz 1030 versterker. Weet iemand welke tuner hier het beste bij past ?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Erik1805 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:04:
Ik heb een marantz 1030 versterker. Weet iemand welke tuner hier het beste bij past ?
Qua looks wellicht een Marantz Model 105 of zo:

Afbeeldingslocatie: https://rvb-img.reverb.com/image/upload/s--YRGHgSx6--/a_0/f_auto,t_large/v1674849373/bssggoufguokmwo1grws.jpg

Of die goed is weet ik niet. Maar wel mooi! _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:42
The Eagle schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:24:
[...]

Ik ook :)
Had zelf ook liever NiCd gehad - daar heb ik de originele oplader voor - maar dat was nauwelijks te vinden en mag vanaf volgend jaar ook niet meer verkocht of gebruikt worden zo lijkt het.
Prima ontwikkeling, maar ik schiet er niet zo heel veel mee op :P
Nicd accu laders kun je ook gebruiken voor nimh accu's, da's geen enkel probleem... lithium ion accu's daarintegen zijn niet op te laden met een nicd batterij / accu lader... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Fiber schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:38:
[...]

Qua looks wellicht een Marantz Model 105 of zo:

[Afbeelding]

Of die goed is weet ik niet. Maar wel mooi! _/-\o_
Die had ik, ooit een keer verkocht voor een prikje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 07:27
rcor schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:24:
[...]

Nicd accu laders kun je ook gebruiken voor nimh accu's, da's geen enkel probleem... lithium ion accu's daarintegen zijn niet op te laden met een nicd batterij / accu lader... ;)
Ik hoorde dat het andersom is: NiMH laders kun je gebruiken voor NiCd. Mijn ervaring met NiMH in een NiCd lader, vanwege de overgang op NiMH, geeft hete (te hete) cellen. Kreeg de wijsheid van de Accu dr hier ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
ParkOverall schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:34:
[...]

Ik hoorde dat het andersom is: NiMH laders kun je gebruiken voor NiCd. Mijn ervaring met NiMH in een NiCd lader, vanwege de overgang op NiMH, geeft hete (te hete) cellen. Kreeg de wijsheid van de Accu dr hier ter plaatse.
Ik zie net dat ik er zelf naast zat... Ik dacht dat het kon, maar nu lees ik ook op de website van replace direct dat je Nimh accu's / batterijen niet kunt laden op een Nicd lader... Andersom is volgens die site geen probleem: een Nicd batterij kun je prima in een Nimh lader opladen... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

evilution schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:49:
[...]

Radio 2 is wel leuk, beetje wat Radio 3 vroeger was. En de Belgische Radio 2 is goed te doen. Maar sinds FM van de kabel gemieterd is, is de keuze beperkt als je geen buitenantenne kunt plaatsen.

Ik vind het wel jammer dat analoge radio steeds minder wordt. Aan zo'n knop draaien en kijken wat je tegenkomt is toch leuker dan internet en DAB meuk.
alstu: https://radio.garden/visit/portland-or/mJ3XtgpB

alle FM radio zenders ter wereld, via een soort Google maps radio zenders luisteren.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
Leuk maar ik hou van DX-en.
(en oude analoge zooi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

rcor schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:27:
[...]

Ik zie net dat ik er zelf naast zat... Ik dacht dat het kon, maar nu lees ik ook op de website van replace direct dat je Nimh accu's / batterijen niet kunt laden op een Nicd lader... Andersom is volgens die site geen probleem: een Nicd batterij kun je prima in een Nimh lader opladen... ;)
Als ik me niet vergis heb je voor een NiMH accu een extra ontlaad / laadcircuit nodig, en voor NiCd niet perse. Dus dat laatste zou kunnen kloppen.

Maar goed, ik was iets van 8 euro kwijt voor twee gumstick accu's en een lader, die inmiddels China hebben verlaten onderweg deze kant in. Dus ga het niet eens proberen ;)

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Van het weekend de Philips 22AH306 versterker afgemaakt die ik voor 50,- had gekocht (dankzij de tip van Roderiktweaker _/-\o_ ).
Van binnen en buiten schoongemaakt, elco revisie (behalve de grote bufferelco's), alle schakelaars en potmeters uitgesoldeeerd en ultrasoon gereinigd, twee zwartpoot transistors vervangen, de ruststroom potmeters vervangen door multiturn potmeters en daarna de russtroom afgesteld.

Ik weet niet waarom maar op een of andere manier blijf ik deze serie (ik heb de 305, 306 en 307) aantrekkelijk vinden terwijl ze eigenlijk spuuglelijk zijn (behalve de 307 misschien). 8) Hij mag voorlopig even een tijdje beneden spelen want qua geluidskwaliteit is er abslotuut niets mis met deze versterkers. Nadeel is alleen dat hij 41 cm diep is vanwege dat enorme koellichaam. Hij pas gelukkig net in mijn vintage lowboard.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d3jdxMym/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wMpL2x7j/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7Z67mWY0/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T2Vrwb4L/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Prd18qg6/5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pXkzQHxP/6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Had hier vanmiddag een uurtje thuis over en even de Philips Cd834 van een nieuw tandwiel voorzien. Had tandwiel plus een snaar besteld bij MFB freaks, maar de snaar was te groot dus de oude herbruikt, die was nog prima gelukkig :)
Het oude tandwiel deed het nog, maar bleek een stuk krokanter dan ik dacht :X Dus goed dat dat vervangen is :)

Open / close maakt nog steeds meer herrie dan verwacht ondanks invetten met witte zuurvrije vaseline, vind ik wat apart. Maar goed, zoveel gebruik ik dat ding ook weer niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 11:28
Succes allemaal morgen (-;

Parklife

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
In Utrecht was het huilen met de pet op.

Wel veel CD's aangeboden overal. Ook LP's, maar daar zat ook veel bagger bij. James Overlast en zo uit de seventies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:03
@kingmace Dat is een mooi resultaat, de versterker was flink vuil maar er zat kennelijk een mint staat versterker onder. Kan weer jaren mee. Wel van die DIN aansluitingen voor de luidsprekers, wel handig maar niet zo geschikt voor dikkere luidspreker kabels.

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-04-2024 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmace
  • Nu online
Roderiktweaker schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:52:
@kingmace Dat is een mooi resultaat, de versterker was flink vuil maar er zat kennelijk een mint staat versterker onder. Kan weer jaren mee. Wel van die DIN aansluitingen voor de luidsprekers, wel handig maar niet zo geschikt voor dikkere luidspreker kabels.
Ik heb een beetje vals gespeeld hoor ;) De kap van m'n 305 was mooier dan die van de 306 en 3 knoppen hadden wat (kleine) beschadigingen dus die zijn ook gewisseld met die van de 305.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:03
kingmace schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb een beetje vals gespeeld hoor ;) De kap van m'n 305 was mooier dan die van de 306 en 3 knoppen hadden wat (kleine) beschadigingen dus die zijn ook gewisseld met die van de 305.
Aha. Ik dacht al, wat voor magisch schoonmaak middel is dat!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• f2ride2001
Vandaag de middag doorgebracht met mijn zoon.
Uren fine tunen en printen om tot een acceptabel resultaat te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neiygF8v2--wwXCYfzUhw5yj-74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7ZvIa21uDtVdvv7VfQkkwzm.jpg?f=fotoalbum_large

Met 0,2mm nozzle en een hoop instellingen is dit max wat haalbaar is. Tandwiel loopt (zo uit het handje prima)
Van de week het metalen binnendeel van het rechtertandwiel overzetten (lees: erin lijmen) en dan eens kijken of de video alle functie wil doen zonder rare dingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
  • Nu online
Nog even iets over die dode Chinese NiMH batterij. Mocht iemand hetzelfde hebben als ik (dode batterij na een tijdje niet gebruikt), ik heb mijne weer tot leven gewekt. Het is heel simpel, gewoon een andere batterij pakken en de plussen en minnen op elkaar aansluiten. Het symptoom is een voltage van 0 als je er een multimeter aan hangt. Details hier: https://www.instructables...ive-a-dead-Ni-MH-battery/
Die batterij had volgens een portable MD speler nog 2 van de 3 streepjes en ligt nu weer lekker op te laden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• f2ride2001
Zo, de hele avond aan het pielen geweest. Het is terrecht de video van hell.....
Tandwielen omgebouwd. Van wit naar Oranje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W99bDnL_4LdEFEY3weu-mav_tGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTGv6cZ3jZpDcSwhqubmzdtx.jpg?f=fotoalbum_large

Samen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aY9lmFFDZvq56GFGnfqcYpw_0es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltCFJGxLB19DSnao5e8MluQd.jpg?f=fotoalbum_large

En dan in de video

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUbr4m2FW_1Z-5FtZ_4viy0o1Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUBlcHNhNg2URzkEKrZ7kVBf.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een modeselector switch die weigerde......... Ding was roetzwart van binnen. Die dus eerst uit het loopwerk moeten pullikken, wat een werk. Daarna schoonmaken en weer terug erin. Toen wilde die geen cassettes meer inslikken. What the Heck ? :( :(
Bleek het hevel loopwerk van de lift 1 tandje versprongen te zijn. Man wat een ding :X :X

Maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_q8prRKQrRzcmxd_sScIzmyJJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHk8chbZBeTSkr6vjIwx9v8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnDQgmeFzXNlYoEJWpJT1f7_w18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSFzwLdO1LCRyK4cScCB7TwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXMv5JIT9eus7ZBE7R3F2iCyXBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVeDMUiRGRgQIjZ4JYi1fhht.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt. Wel met meer herrie, maar hij werkt. _/-\o_
En ik ben er klaar mee. Vlug dat ding weer terug naar de eigenaar. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@f2ride2001
Respect voor alle moeite die je er in steekt. Maar ben wel benieuwd hoe duurzaam deze oplossing nou is. Kan je niet ergens gewoon in een materiaaltabel de eigenschappen van de materialen vergelijken. Zoals slijtvastheid, drukbelasting, trekbelasting, etc. Dan heb je wat meer zekerheid over de duurzaamheid van de gekozen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Als jij een datasheet hebt van het originele plastic kunnen we effe kijken.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
f2ride2001 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:19:
Als jij een datasheet hebt van het originele plastic kunnen we effe kijken.............
Ik probeer gewoon mee te denken, meer niet. Maar ik heb die tabel niet.
Maar nogmaals respect voor alle moeite die je erin hebt gestoken. Hij werkt nu weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik snap je helemaal, maar bij gebrek aan beters, is het roeien met de riemen die je hebt.
Gaat het kapot, zien we dan wel weer.
Wel hebben we nu een reparatie methode uitgevonden die uitzicht bied.

Reserveonderdelen zijn er al helemaal niet meer dus nu kun je nog iets tegen vroeger het apparaat weggooien.

Ik ben wel nog aan het rondvragen of je via ressin 3D printen een steviger (en nauwkeuriger) tandwiel kunt maken. De antwoorden hierop laat ik nog wel weten.

Edit 1: eerste antwoord: Ressin is nauwkeuriger maar niet sterker. Advies was 0.2 nozzle en PLA. Dat heeft mijn zoon dus gedaan. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door f2ride2001 op 30-04-2024 10:55 . Reden: antwoorden op vragen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 17:53
Vraagje:
Is dit wat, of een simpel setje?

Kan deze namelijk overnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TASc-br8R7_sg1LWt0aycjmiCQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vr96bvN1JbPDyd0G7BsLc7B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Lennie schild op 30-04-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Lennie schild schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:03:
Vraagje:

[Afbeelding]
Receiver is een 22RH781. Voor die tijd (1969?) best ok, maar ook niet meer dan dat. Ik heb deze nog gehad toen ik 12-13 was :). Ik had er wel andere luidsprekers bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 30-04-2024 17:08 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Lennie schild schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:03:
Vraagje:

Kan deze namelijk overnemen.

[Afbeelding]
Simpele set, leuk voor de heb... Maar als het je om de geluidskwaliteit te doen is zou ik even verder kijken...

Tip: een Philips 22RH720 die netjes oogt in combinatie met een Philips 22RH426 / Erres of Aristona TA5426 speaker set klinkt zeer goed en kost geen vermogen om in huis te halen, zeker niet als je even shopt bij MFB-freaks voor het spul (linkjes naar Marktplaats zijn ter illustratie van de producten die ik bedoel)... Dan weet je zeker dat het goed zit en dat je, als ik het goed onthouden heb 2 jaar garantie krijgt op de gekochte producten...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• f2ride2001
Nog een tussendoortje.

Sony CMT-CPZ2, gaat niet meer uit standby.
Als je de powerknop indrukt gaat het standby ledje alleen knipperen. Meer niet.

2 Condensatoren verantwoordelijk voor de standby voeding defect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKJktQE8kM731yEHUO640vGXnmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PyM7q0IG1wgODuri7FzJreJz.png?f=fotoalbum_large

Zit bovenop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XIWbj71O9gTwTmeFjY4mLMPBd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBikve1FlFqEpKrEJIoEijpH.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste print, 2 blauwe dingen boven.

Oogst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmFcmX_JblX-UThSpZfPElgz_70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIXOTXTDe0xrZztH3BypYD8g.jpg?f=fotoalbum_large

En weer aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YbS89IlybxNv2KZZqZ9jReCboM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elwCC9pc7C0czcZciN3332MK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er al een aantal gerepareerd, zijn eigenlijk fijne, mooie sony setjes met nog een best goede geluidskwaliteit. Zeker voor zo'n klein setje met klasse D versterker. Klinkt echt lekker.

Heb er nog eentje in mijn werkplaats staan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdniYhPmgcHvwGaCvwiW0BzJgA4=/i/2000921071.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
f2ride2001 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:09:
Nog een tussendoortje.

Sony CMT-CPZ2, gaat niet meer uit standby.
Als je de powerknop indrukt gaat het standby ledje alleen knipperen. Meer niet.

2 Condensatoren verantwoordelijk voor de standby voeding defect.

[Afbeelding]

Zit bovenop

[Afbeelding]

Onderste print, 2 blauwe dingen boven.

Oogst

[Afbeelding]

En weer aan

[Afbeelding]

Ik heb er al een aantal gerepareerd, zijn eigenlijk fijne, mooie sony setjes met nog een best goede geluidskwaliteit. Zeker voor zo'n klein setje met klasse D versterker. Klinkt echt lekker.

Heb er nog eentje in mijn werkplaats staan ook.

[Afbeelding]
Die Sony staat bij ons pap op z'n slaapkamer, heeft inderdaad een goede geluidskwaliteit... Wordt er zelf best vrolijk van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Een casseiver met 7-voudige cassettewisselaar: die kende/herinnerde ik me niet. Ik kan me deze modellijn met die knopjes rechts nog wel herinneren uit de folder (had er ooit meer dan 2000), maar deze rariteit niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Videopac op 03-05-2024 08:21 . Reden: Verkeerde link, nu met goede link ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 16:51
Ik lees al een tijdje mee maar had nog niks om te posten tot gisteren. Bij het leeghalen van mijn ouderlijk huis, kwam ik 4 grote & zware speakers tegen op zolder samen met een receiver en voorversterker. De speakers lijken de eind trap ingebouwd te hebben.

Volgens mijn vader zijn de speakers pareltjes, maar al 35 jaar niet meer in de woonkamer.

Wie kan mij helpen of deze speaker de moeite waard zijn te repareren/proberen aan te sluiten
Het gaat om het volgende merk: Leak 'made in england' sandwich 600.

Versterker : Phillips 22rh521/00z
tuner maar het ding is zwaar: Phillips 22rh621

Zie dat er een revisie set voor de versterker is.
https://shop.mfbfreaks.co...o-revisie-pakket-22rh521/

Hieronder de foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQKUStRIb4OWMRJNvnm46lYyZQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVS8pw04pLRT0HE6OJl4SH3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vsyWouu_PgavdMDjmTFN2JLwZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fcmVVi6u2FWsf5O9Hdj52JZx.jpg?f=user_large

Nu een aantal vragen:
1. Is het de moeite waard om deze versterker te reviseren?
2. Kan ik dit na 35 jaar gewoon in het stopcontact steken en uitproberen of eerst revisie uitvoeren?
3. Welke kabels heb ik nodig om dit werkend te krijgen, ik ken alleen tulp kabels.
4. Zit de eindtrap daadwerkelijk in de speakers?

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
boombes schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:55:
Ik lees al een tijdje mee maar had nog niks om te posten tot gisteren. Bij het leeghalen van mijn ouderlijk huis, kwam ik 4 grote & zware speakers tegen op zolder samen met een receiver en voorversterker. De speakers lijken de eind trap ingebouwd te hebben.

Volgens mijn vader zijn de speakers pareltjes, maar al 35 jaar niet meer in de woonkamer.

Wie kan mij helpen of deze speaker de moeite waard zijn te repareren/proberen aan te sluiten
Het gaat om het volgende merk: Leak 'made in england' sandwich 600.

Versterker : Phillips 22rh521/00z
tuner maar het ding is zwaar: Phillips 22rh621

Zie dat er een revisie set voor de versterker is.
https://shop.mfbfreaks.co...o-revisie-pakket-22rh521/

Hieronder de foto's[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu een aantal vragen:
1. Is het de moeite waard om deze versterker te reviseren?
2. Kan ik dit na 35 jaar gewoon in het stopcontact steken en uitproberen of eerst revisie uitvoeren?
3. Welke kabels heb ik nodig om dit werkend te krijgen, ik ken alleen tulp kabels.
4. Zit de eindtrap daadwerkelijk in de speakers?
Dit is een Philips vissenoog serie versterker en tuner. Als het de 22RH521 versterker is van Philips dan heeft hij ruim voldoende vermogen om een leuke set speakers aan te sturen...

De speakers zelf lijken gewoon passief te zijn en geen versterker te hebben... Zijn de Leak Sandwich serie en gezien de leeftijd van de Philips verwacht ik (aan de hand van andere plaatjes) dat het een Leaf Sandwich 2060 is...

Ik ik ken deze speakers niet en weet dus niet hoe deze speakers klinken en of het klopt wat ik zeg, maar dit zijn geen Philips MFB speakers die je ook kunt gebruiken met deze set... Dit zijn de speakers van Philips met ingebouwde versterker die je op de speciale MFB speaker uitgang moet aan sluiten... Vraag: welke stekker heeft de speaker zelf? Oogt hij als deze:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71+lFAG7QpL._AC_UF894,1000_QL80_DpWeblab_.jpg

Dan is de speaker gegarandeerd passief uitgevoerd...

Als de set al heel lang uit staat zou ik 'm niet zonder meer aanzetten om te kijken of hij het doet... Stel dat er condensators verlopen zijn kunnen ze andere componenten meenemen in hun ellende en dan kost dat meer geld uiteindelijk om te herstellen...

Advies: afdroppen bij MFB-freaks in Lochem en Thomas Baur zijn magic laten uitvoeren op de spullen (revisie)... Hij is immers de enige echte Philips specialist in dit land die ook door Philips zelf wordt aangeraden om je spullen voor reparatie / revisie heen te brengen... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 03-05-2024 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Wel grappig die reclame tekst: "Zeer hoog muziekvermogen van 2x40Watt" :+

Voor toendertijd best aardig, maar ook niet meer dan dat. Maar een leuksetje en zeker de moeite waard na te lopen. Inderdaad niet zomaar op het net zetten. Dat kan wel eens verkeerd aflopen.
Normaal gesproken via variac opregelen om te kijken of de voedingscondensatoren kun regenereren.
Of anders via Thomas inderdaad, als die tenminste in je buurt zit.

Speakers moet je kijken of de grill eraf kan om zo zien wat de staat van de speakers is. Soms kunnen die oude speakers nog best verrassend klinken. Kwestie van uit proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
rcor schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:16:
[...]

Dit is een Philips vissenoog serie versterker en tuner. Als het de 22RH521 versterker is van Philips dan heeft hij ruim voldoende vermogen om een leuke set speakers aan te sturen...

De speakers zelf lijken gewoon passief te zijn en geen versterker te hebben... Zijn de Leak Sandwich serie en gezien de leeftijd van de Philips verwacht ik (aan de hand van andere plaatjes) dat het een Leaf Sandwich 2060 is...

Ik ik ken deze speakers niet en weet dus niet hoe deze speakers klinken en of het klopt wat ik zeg, maar dit zijn geen Philips MFB speakers die je ook kunt gebruiken met deze set... Dit zijn de speakers van Philips met ingebouwde versterker die je op de speciale MFB speaker uitgang moet aan sluiten... Vraag: welke stekker heeft de speaker zelf? Oogt hij als deze:
[Afbeelding]

Dan is de speaker gegarandeerd passief uitgevoerd...

Als de set al heel lang uit staat zou ik 'm niet zonder meer aanzetten om te kijken of hij het doet... Stel dat er condensators verlopen zijn kunnen ze andere componenten meenemen in hun ellende en dan kost dat meer geld uiteindelijk om te herstellen...

Advies: afdroppen bij MFB-freaks in Lochem en Thomas Baur zijn magic laten uitvoeren op de spullen (revisie)... Hij is immers de enige echte Philips specialist in dit land die ook door Philips zelf wordt aangeraden om je spullen voor reparatie / revisie heen te brengen... ;)
Helemaal eens, overigens denk ik dat dit de speakers zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Haocna1fa1XCqxyD2_hwO6cF94Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM0YFdVLnzjwKDL77sZ6ctuG.jpg?f=fotoalbum_large
Lijken me serieuze speakers met 30kg aan gewicht en een serieuze prijs voor begin jaren 70 8)7, geen idee hoe ze klinken.

Voor de aansluiting tussen de tuner en de versterker heb je een DIN kabel nodig.die zijn voor een paar euro wel te vinden online (maar misschien zit die er nog wel bij). Als het inderdaad de Leak 600 zijn, zijn ze passief en kun je zowel het stekkertje gebruiken dat @rcor postte, maar kun je ook de klemmen op de achterkant gebruiken. Voor de aansluiting op de versterker heb je dan weer wel dat stekkertje nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door htca op 03-05-2024 08:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
@boombes Nog even wat achtergrond informatie:
De Philips 22RH521 is een versterker die zowel conventionele speakers als Philips MFB-speakers ondersteund... Die laatst genoemde zijn actieve speakers met versterker aan boord... Deze speakers maken geen gebruik van de interne versterker van de 22RH521... Philips ging er vanuit dat de mensen die een serieuze speaker wilde hun MFB-speakers kochten, maar dat neemt niet weg dat de 40 watt versterker in de 22RH521 wel erg netjes is opgebouwd en bijpassende speakers zeer gedogen kan aansturen...

Zelf heb ik een 22RH720 vissenoog receiver van Philips... Ding heeft een zeer goede geluidskwaliteit en ook 40 watt per kanaal... Philips heeft bij dit model de tuner ingebouwd zitten waardoor alles één geheel is... Vreemd genoeg koos Philips ervoor om bij de receiver variant de ondersteuning voor MFB-speakers weg te laten...

Neemt niet weg dat de 40 watt per kanaal afdoende is voor lekker potje lawaai en ik spreek uit ervaring... Zelf heb ik de Erres TA5426 speakers ingebruik (equivalant van de Philips 22R'H426 speakers)... Even een plaatje die ik al vaker gedeeld heb van het geheel (destijds op een andere locatie opgebouwd met dank aan een opknapbeurt van de ruimte waar hij nu staat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06QRg_scpxj_aORSemdSNJODSwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpVsOguWB5Go6ziLYeMoywR4.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja, bij deze set kun je een aantal platen spelers gebruiken:
- Philips 22GA209: high-end platen speler uit deze serie
- Philips 22GA212 (mid-range platen speler uit deze serie): deze kent twee uitvoeringen, de eerste generatie met steuntje om de kap open te houden en de latere generatie met scharnieren die klep zelfstandig openhouden...
- Philips 22GA312: opvolger van de 22GA212 en is dus jonger en uit de nadagen van de vissenoog serie. Hier zijn ook twee generaties van: de eerste generatie met de looks van de voorganger en de tweede generatie met andere knoppen die rode ledjes hebben ipv ronde groene led knopjes.

Ook bij de vissenoog versterkers zijn er twee generaties:
- met kleine zwarte strip (o.a. 22RH521 versterker en de 22RH720 receiver). Dit is de eerste generatie.
- met gehele zwarte onderzijde (o.a. 22RH520 versterker). Dit is de tweede generatie. Even een plaatje voor het verschil:
Afbeeldingslocatie: https://vissenogenserie.files.wordpress.com/2015/06/520-black1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door rcor op 03-05-2024 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boombes
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, de set is inderdaad uit Duitsland via koffervak import toen zelf gehaald door mijn moeder die prijs komt overeen met wat mijn ouder aangaven, ze hebben er toen het volledige vakantie geld aan uitgegeven (vader was process operator op een nafta kraker).

Lochem is 2u en 47min rijden van waar ik woon, dus net te doen. Heb een vriend daar in de buurt wonen die ik al te lang niet heb gezien dus kan ik mooi combineren.
Heb zelf een hele mooie platenspeler staan van argon audio en deze wil ga ik aansluiten met de speakers. Het is de aansluiting zoals hierboven gepost, nog nooit gezien, er zit tevens een terminal aansluiting op. Hierbij een foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU4GfXJZk7JnhYa4ZDe5ykd1XGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLXo9TWWiG43XHiBiE4JUKlE.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege het gewicht ging ik ervanuit dat er toch iets van versterking in zat, iemand enig idee waarom deze dan zo zwaar zijn?

Ik zal proberen de grills eraf te halen met een pry tool, beginnen aan de onderkant en zien hoe die reageert

[ Voor 10% gewijzigd door boombes op 03-05-2024 12:09 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Gewicht van speakers zit merendeels in de houtconstructie, minimaal 20 mm dik materiaal meestal. (vaak ook interne bracing/versteviging). Als ze daarnaast redelijk groot zijn tikt dat aardig aan. Je zit zo aan 20-30 kg.

(Soms worden er loodbitumen tegen de interne wanden geplakt. Maar dat heb ik eigenlijk bij fabriekspeakers nooit gezien)

[ Voor 22% gewijzigd door mountainbiker op 03-05-2024 12:32 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

boombes schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:05:
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, de set is inderdaad uit Duitsland via koffervak import toen zelf gehaald door mijn moeder die prijs komt overeen met wat mijn ouder aangaven, ze hebben er toen het volledige vakantie geld aan uitgegeven (vader was process operator op een nafta kraker).

Lochem is 2u en 47min rijden van waar ik woon, dus net te doen. Heb een vriend daar in de buurt wonen die ik al te lang niet heb gezien dus kan ik mooi combineren.
Heb zelf een hele mooie platenspeler staan van argon audio en deze wil ga ik aansluiten met de speakers. Het is de aansluiting zoals hierboven gepost, nog nooit gezien, er zit tevens een terminal aansluiting op. Hierbij een foto
[Afbeelding]

Vanwege het gewicht ging ik ervanuit dat er toch iets van versterking in zat, iemand enig idee waarom deze dan zo zwaar zijn?

Ik zal proberen de grills eraf te halen met een pry tool, beginnen aan de onderkant en zien hoe die reageert
Aansluiting is luidspreker-DIN. De plug die er in past zie je op het plaatje van @rcor . Die pluggen zijn nog goed verkrijgbaar en daar kun je dan luidsprekerkabel aan solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:40:
[...]

Aansluiting is luidspreker-DIN. De plug die er in past zie je op het plaatje van @rcor . Die pluggen zijn nog goed verkrijgbaar en daar kun je dan luidsprekerkabel aan solderen.
Er zijn ook varianten met de mogelijkheid om de draden vast te schroeven. Scheelt weer gekloot met een soldeerbout... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

^^^ Dat idd. https://www.kabeltje.com/p/p?pid=69528989574.21703
Voor iets meet dan een euro de stekker ben je de man :)

Overigens zou ik eerst even naar MFBfreaks mailen voor je die vriend belt dat je langs komt. Van wat ik begreep is er nogal een wachtlijst daarzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:14:
^^^ Dat idd. https://www.kabeltje.com/p/p?pid=69528989574.21703
Voor iets meet dan een euro de stekker ben je de man :)

[..]
Goed om te weten dat het kan, maar dat ontwerp... :X
Doe mij maar zo'n originele, ronde plug met een paar ribbeltjes voor de grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
Videopac schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:28:
[...]

die zijn er ook met schroefjes...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCDyCnJEF_5Mi7Ir54oh8RymlXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/peiZ1UD6SN1WXNLn793utukC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

htca schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:32:
[...]

die zijn er ook met schroefjes...
[Afbeelding]
Nog goedkoper ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Videopac schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Kweenie, maar ik kijk meestal tegen de voorkant van een luidspreker aan, niet tegen de achterkant :P

Maar whatever floats your goat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
@The Eagle thx for the heads up, nemen we mee in het maken van plannen.

Die terminal aansluiting om draad eindes in te steken ga ik bestellen zodra als ik he gehoord dat er nog leven in de versterker zit. Maandag maar t eens in de telefoon klimmen

Iedereen weer bedankt voor het mee denken en de verschillende opties te laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
boombes schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:17:
@The Eagle thx for the heads up, nemen we mee in het maken van plannen.

Die terminal aansluiting om draad eindes in te steken ga ik bestellen zodra als ik he gehoord dat er nog leven in de versterker zit. Maandag maar t eens in de telefoon klimmen

Iedereen weer bedankt voor het mee denken en de verschillende opties te laten zien
Die stekkers hebben ze bij mfb freaks ook op voorraad... je hebt er vier nodig gezien de terminal op de achterzijde van de speakers... Als je het Thomas Baur lief vraagt maakt hij wellicht deze speaker kabels op de juiste lengte wel voor je... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 22:29
Die versterkers heb ik mid jaren '70 bij de vleet gerepareerd toen ik stage liep.
Met name de eindtrappen (2N3055) gaven vaak de geest, kan mij niet meer zo herinneren of die destijds tegen sluiting of overbelasting (thermisch) beschermd waren of niet.
Bouwde toen zelf versterkers met Motorola darlington eindtrappen en die had ik van een thermische beveiliging en kortsluitbeveiliging voorzien.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
snah001 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:47:
Die versterkers heb ik mid jaren '70 bij de vleet gerepareerd toen ik stage liep.
Met name de eindtrappen (2N3055) gaven vaak de geest, kan mij niet meer zo herinneren of die destijds tegen sluiting of overbelasting (thermisch) beschermd waren of niet.
Bouwde toen zelf versterkers met Motorola darlington eindtrappen en die had ik van een thermische beveiliging en kortsluitbeveiliging voorzien.
In de seventies waren die (eindtrap-)schakelingen eigenlijk vrij primitief. Dit is wel de start geweest van een periode van grote ontwikkeling en verbetering, vandaar dat er in de latere jaren (vanaf de eighties) gewoon echt veel betere (eind) versterkers werden gemaakt. Inschakelvertraging en uitgang beveiliging middels een relais deed zijn inrede, ook de ringkerntrafo heeft zijn intrede gedaan, hogekwaliteitscomponenten en eindtorren werden veelvuldig toegepast, men ging condensatoren uit de singaalweg verwijderen, zaken als ster-aarde of puntaarde deden hun intrede bij het ontwerp van de printplaat, men begon de singaalweg in de apparatuur te verkorten, paste hoogwaardige ingangsschakelaars toe, en later ook relais. De voeding van de eindtrap werd veel ruimer gedimensioneerd, etc. De echt goede luidsprekeraansluitingen hebben hun intrede gedaan, zowel op versterkers als luidsprekers.

Kortom, er is na de seventies echt veel beter spul beschikbaar gekomen. Daarvoor moet je dan niet aan de onderkant van de markt zijn uiteraard, maar er was veel goed spul beschikbaar.

Dit heeft uiteraard niets met de aantrekkingskracht van het uiterlijk van apparatuur te maken. En beleving bestaat uit meer dan technische specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Nu online
Videopac schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:58:
Een casseiver met 7-voudige cassettewisselaar: die kende/herinnerde ik me niet. Ik kan me deze modellijn met die knopjes rechts nog wel herinneren uit de folder (had er ooit meer dan 2000), maar deze rariteit niet.
Technisch gezien vind ik m heel interessant, maar wat is ie foeilelijk zeg. Bedankt voor het delen, altijd leuk om dat soort bijzondere apparatuur te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
De 22RH520 en bijbehorende tuner vond ik wel klasse om als eerste dienst te komen doen in m'n eerste appartement. Maar die was destijds refurbished een heel stuk duurder dan de ook mooie "second life" B&O beomaster 3000.
Dus die B&O werd het. En speelde 20 jaar lang. En toen heeft mijn schoonzus hem een tijdje geleend en daarna was alles stuk. (zelfs de ringtrafo was doormidden gebroken)

Maar oké toen kon ik een Bang and Olufsen Beomaster 5000 set kopen (ook second life) naast de ingang van het Vondelpark. En die versterker van de set brande de éérste avond door, tot bijna de vloerbedekking in de fik stond. Toen was ik klaar met design en second life reparaties!!!

Kocht mijn eerste Denon Receiver in 1991.

Voor de hobby gebruik ik wel nog vintage maar voor m'n audio video een betrouwbare... Kan zelf niet solderen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:01

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Vandaag enkele nieuwe dingen opgehaald :

Een Telefunken M5B/R. De allereerste "mobiele" reel-to-reel machine van Telefunken met transistoren, 46Kg zwaar.
De M5B(R) versies zijn bijna allemaal omgebouwd naar M5C versies (met de V396/97 amps), maar deze is dus nog een originele (en hele zeldzame B/R) versie. Hele namiddag bezig geweest met de dikke laag vuil die er op zat weg te poetsen, en het deck kan inmiddels ook wel een recap gebruiken, en alle rubberen onderdelen moeten ook nog vervangen worden.De rechter tension arm is ook afgebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtJctUoh-jJRSn9MbslOb5tU5w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stRzJS8ImTXlrDr5kxLEvN2S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db8T9M_-TewDgHPoAaAuC0g4LUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TA2DrdCp9GoNjPuimggfVuH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBhThN6hFOObARIgnGNYZr4rDFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXEUqvPVij9LoD1cknG47Kyd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxFv_Sx2rz2GTTButL234x9E2yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ddzzz7QUaoEmfrB76RzzqLt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBsG_vjUmJaLY2QrGrYYd8RCUcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBrWbek9lSgrNT8yeld2xRaf.jpg?f=fotoalbum_large

Verder ook nog een Akai MG14D opgepikt. Dit is een speciaal 12-sporen analoog formaat van Akai, dat werkt met cassettes die wat lijken op eeen Betamax cassette. De optionele autolocator zat er ook nog bij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnhuhLVw8W23ZlYkiUqFwlXJGa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spS4vZBQVYb1XUd91qPaLGff.jpg?f=fotoalbum_large

Op de hoogste snelheid van 19cm/s kan je 10 minuten opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTQEaRlPLuvB1JheB0nANhv3RRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzpR6Dme7B9HF8ml6RHO8xqW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze moet ook nog uit elkaar voor een grondige revisie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik vind het prachtig, maar waar laat je dat allemaal?
Bij mij is mijn hokkie onderhand vol en vrouw begint aardig te stuiteren als er weer wat binnenkomt O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Nu online
Ja, ruimte is altijd een ding met deze hobby. Ik ben begonnen met apparaten die niet direct in gebruik zijn op de kast te zetten, en toen die vol was moest de rest naar zolder. En de zolder heeft ondertussen ook geen plek meer, want daar moet nog meer in dan alleen mijn hobbyspullen :+
Naast audio hou ik ook van vintage game consoles, en die (plus alle game media en randapparatuur) nemen ook steeds meer plek in. Ik heb een groter huis nodig ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• f2ride2001
Groter huis zal niet meevallen tegenwoordig..... :o

Ik heb ook weer een leuke. Gekregen van @Yamy_Daffy met kapotte eindtrap.
Leuke Akai receiver uit 1979.

Bij controle bleek:
- er is al eens iemand aan het recappen geweest gezien de soldeerpunten op de print en de 2 voedings elco's met productie jaar 2021.
-helaas had ie niet de print schoongemaakt. Zit nog een flinke zwarte drap op. Zwart is in mijn ogen geleidend.
-zekering van de eindtrap geklapt (1,25A-T) :X

Ok dan maar eens aan de slag. Als eerste de Elco's even uitgesoldeerd zodat ik ruimte heb om de print met IPA te wassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wz-FdJnrhoiCh-EslGsGXvhUM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjoQXQOTakSAllLBPwKDJEAk.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna zekering vervangen en de eindtrappen losgenomen om te kijken dat de zekering nu wel in blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEd-SYr6a1oBUhnpHbmVNFNuwt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4W0w49bC2qwAhEIiTUWXJe4.jpg?f=fotoalbum_large

Yup dat werkt. Dus alle eind transistoren vervangen, nieuwe mica plaatje en doorvoer hulzen.
Toevallig had ik deze transistoren op voorraad. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuBw4wafdrT6fug8ZuM-bmbxFME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj9CJRVdJvIeSlgXjY0S20IK.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna het front helemaal schoongemaakt en ook alle knoppen voorzien van een wasbeurt.
Zo mooi, toen was alles nog gewoon aluminium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rf1IngU0XNXXDsoqr1SuK3lO6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoecsbmxdgJY7AaZT2NOFGao.jpg?f=fotoalbum_large

Glasplaat schoongemaakt en opnieuw vast gelijmd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPa4-cwTAjOCv2fhq-WJi3uwl2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laAy5RtmkoJhzi8BcFv2qv6T.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard de schaalverlichting verbeterd en van LED voorzien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2c6v2nUcqydTjXgjay9gHc-wuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYTVXIbwoZbJePuavz3UPJau.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYR3DlAsvNMjLyhll7rhHsCJpOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMa7uxjhgzRedG3WdPEs861B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrBCmR2CrlABB5IY3LeYg8Y4raQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJDpKMDXqCAzm4GnzdBYViAj.jpg?f=fotoalbum_large

DC-offset afgeregeld. Inmiddels staat ie hier deze ochtend proef te draaien in de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_y90YHpbfdt_LUarGXWFCXxOvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmVUsBf71emRkeAqYjz1OrGS.jpg?f=fotoalbum_large

Best een mooi apparaat voor die tijd en klinkt prima met die 2x25W _/-\o_

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Idd, ook hier een voortdurend plaatsgebrek (te klein huis...). :) Binnenkort ga ik heel mijn kleine hobbykamertje eens aanpakken, met betere rekken en aansluit mogelijkheden, en ook meer plaats om m'n meettoestellen e.d. te kunnen plaatsen. Zo staat het er nu bij (crappy phone pics...) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urBS8nn_Q-vJOxDxdgwXU1DDP8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1oiGEaAZTGlNWw9WOlEB2Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhCz2wLt8MJKLhb2YMdVu29KIug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14D6xVuqIP8djAi6biZUXOGr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNdmb9VoJjITwnJa1p-Qft1EnqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yywt5sgEtwe7Hfk0GWP05nF1.jpg?f=fotoalbum_large

En daarnaast nog een halve zolder vol met nog eens zoveel gelijkaardig materiaal, een tape-archief, meettoestellen, e.d....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat dat plastic rek dat gewiocht nog houdt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Kan nog net... ;) maar daarom dat ik ook schreef dat ik dringend moet kijken voor betere (stevige) rekken. Een werkje voor deze zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
The Eagle schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:13:
Dat dat plastic rek dat gewiocht nog houdt :X
Mooi IKEA Ivar rack? Is tenslotte ook uit die tijd. (Bestaat al 50 jaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 18-09 19:54
f2ride2001 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:05:
Groter huis zal niet meevallen tegenwoordig..... :o

Ik heb ook weer een leuke. Gekregen van @Yamy_Daffy met kapotte eindtrap.
Leuke Akai receiver uit 1979.

Bij controle bleek:
- er is al eens iemand aan het recappen geweest gezien de soldeerpunten op de print en de 2 voedings elco's met productie jaar 2021.
-helaas had ie niet de print schoongemaakt. Zit nog een flinke zwarte drap op. Zwart is in mijn ogen geleidend.
-zekering van de eindtrap geklapt (1,25A-T) :X

Ok dan maar eens aan de slag. Als eerste de Elco's even uitgesoldeerd zodat ik ruimte heb om de print met IPA te wassen.

[Afbeelding]

Daarna zekering vervangen en de eindtrappen losgenomen om te kijken dat de zekering nu wel in blijft.

[Afbeelding]

Yup dat werkt. Dus alle eind transistoren vervangen, nieuwe mica plaatje en doorvoer hulzen.
Toevallig had ik deze transistoren op voorraad. 8)

[Afbeelding]

Daarna het front helemaal schoongemaakt en ook alle knoppen voorzien van een wasbeurt.
Zo mooi, toen was alles nog gewoon aluminium

[Afbeelding]

Glasplaat schoongemaakt en opnieuw vast gelijmd

[Afbeelding]

Uiteraard de schaalverlichting verbeterd en van LED voorzien

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

DC-offset afgeregeld. Inmiddels staat ie hier deze ochtend proef te draaien in de keuken.

[Afbeelding]

Best een mooi apparaat voor die tijd en klinkt prima met die 2x25W _/-\o_
Hoop dat ie het goed blijft doen, recap heb ik inderdaad gedaan. Vervangen wat ik kon doen naar mijn weten en kunnen.

Print heb ik inderdaad geprobeerd voorzichtig schoon te maken maar was erg bang meer te beschadigingen dan goed te doen.

Mijn kennis houdt ergens op. Ook al vind ik het wel erg leuk om te doen en te leren. Maar toch te weinig verstand er van.

👍

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kingmace
  • Nu online
Ik had twee weken geleden via MP een Sony TC-K410 cassettedeck gekocht voor 20,- Dit uit nostalische overwegingen omdat dit mijn deck in studententijd was. Nu kwam ik afgelopen weekend op een rommelmarkt zijn TC-K420 broertje tegen voor 10,- dus die heb ik ook maar meegenomen :)

Ik kan niet veel verschil vinden tussen de twee behalve dat dat de 420 een High Density Head heeft. Gek genoeg heeft de 420 ook hogere poten dan de 410. Ik heb de aandrukrol en tapecounter snaar bij de 420 moeten vervangen omdat die uitgedroogd waren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zGYMZH10/IMG-20240426-165500.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dVRfqQsv/IMG-20240507-100802.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5txRjcyz/IMG-20240507-100953.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Weer zoiets, Sony Pascal speakers. Ik lees een hoop haat op internet, maar ook goede dingen.

Na 25 jaar kan ik het zelf beoordelen, nog wel even schoonmaken. Aluminium behuizing, maar wel een plastic voet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQGMPFCBixZ75Ir5pPGo7pEfBlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvePe4vAl0xsRFOnUAPWsr10.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz6xmPrV63X5xrs0f1oI-M5XfMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGWkjTbK8uYlVqO5PlqrNhwE.jpg?f=fotoalbum_tile

5x Sony SS-MS835

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 06:32
PD2JK schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:56:
Weer zoiets, Sony Pascal speakers. Ik lees een hoop haat op internet, maar ook goede dingen.

[Afbeelding][Afbeelding]

5x Sony SS-MS835
Vaak kijken mensen niet naar de functie waarvoor iets ontworpen is, in dit geval zal het nooit bedoeld zijn om volwaardige luidsprekers te vervangen dus je kan er dan ook geen volwaardig geluid van verwachten.
Wil niet zeggen dat ze niet behoorlijk kunnen klinken.

Ik heb door de jaren heen best wat luidsprekers gezien die het meer van de looks moesten hebben dan van de kwaliteit (als je de prijs/kwaliteit dan neemt).
Lees ook eens in het elfenkabel topic, zeer dure kabels die totaal niet in verhouding staan tot de kwaliteit en misschien alleen qua uitstraling de prijs (iets?) rechtvaardigen.

Ik heb al jaren een 4tal Jamo Art luidsprekers die jaren de muziek van mijn pc voor hun rekening namen (via een Pioneer receiver) en erg leuke platte luidsprekers die niet eens zo verkeerd klonken.
Vaak (veel) beter dan de gemiddelde pc speakertjes in die tijd.

Duke 3D klonk ook best aardig met zowel 2 front als links en rechts van mijn zitplaats 😋😄.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Afgelopen weekend ben ik bij de kringloop een Dual P41 tegengekomen. Is een koffergrammofoon met een Dual 1010 deck. Stond op “Op eigen risico”, oftewel kaput. De enige reden dat ik het ding heb meegenomen is dat de headshell cradle nog in goede staat was en die van mijn Dual 1015 absoluut niet. Dus die dingen omgewisseld en klaar!

Maar ik kon die andere ook niet zomaar weggooien, dus eens gekeken wat er mee aan de hand is. De motor zit vast, aan / uit schakelaar wil niet meer bewegen, balans potmeter afgebroken, de volumepotmeter wil ook niet meer bewegen en de versterker kan alleen maar overweg met keramische elementen. Hierdoor besloten dat de versterker me gestolen kan worden en alleen de platenspeler zelf het waard is om te redden.

Dus motortje uit elkaar gehaald, schoongemaakt en van nieuwe olie voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnjLIAIFxzDKsVHXACJoto7fMZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwfSjgx1786Fv7ZgG7B40jvr.jpg?f=fotoalbum_large

Hierdoor kwam die wel weer los, dus aangesloten zoals mijn Dual 1015 ook is aangesloten en dat werkte, maar ik kon horen dat er iets niet klopt. Nog eens goed gekeken en toen viel me pas op dat deze motor op 150v hoort te lopen ipv 230v. Betekent dat ik jammer genoeg wel een deel van de originele electronica nodig ben.

Ik heb alles doorgemeten, opgeschreven en daarna alle bedrading en printplaten uit de kast gehaald en alleen wat ik nodig ben (trafo, zekeringen en ontstoringscondensator) weer terug geplaatst op een afgezaagd stuk van het oude chassis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhTaSujh5GEt1WLjo1GxiTF-v28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMkFFFF3REZu07SdEI7phJxq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owet7XqIsY6p5fZ2Nz-8reKQoAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc5a88UFQ6az8fkFe08MypKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR7uroiCH-x-zFaRYqI4wZdcitk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQiJuluDMmatGvxVmKO7yn5G.jpg?f=fotoalbum_large

Het verdiend niet de schoonheidsprijs, maar werkt prima en is net zo gezekerd als het oorspronkelijk was. Ik heb er nog een blokje hout ingeschroefd als trekontlasting.

De volgende stap is op zoek gaan naar een goede TK12 adapter (voor het headshell), een simpel versterker printje zoeken en daarna een nieuwe plint maken.

Nog een filmpje van platenspeler in actie: oOo
YouTube: Dual 1010 in actie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@Heroic_Nonsense mocht jij nog een Philips cd115 willen, kwam er gisteren een op MP tegen in een partij elektronica. Ff de ad kwijt maar als je even zoekt vind je hem denk ik zo ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:09:
@Heroic_Nonsense mocht jij nog een Philips cd115 willen, kwam er gisteren een op MP tegen in een partij elektronica. Ff de ad kwijt maar als je even zoekt vind je hem denk ik zo ;)
Wat gaaf dat je aan me denkt.

Deze advertentie denk ik?

Ik heb op dit moment helaas een hifistapelverbod opgelegd gekregen van de leidinggevende hier in huis, dus ik moet hem even overslaan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat was hem idd. Maar stapelen hoeft niet, gewoon 50 euro bieden voor die ene speler en vrij zeker weten dat je hem zo op mag halen.
En anders 95 bieden, partij ophalen en alles behalve de cd speler ergens onderweg in een container dumpen :Y)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• hellum
hellum schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:16:
Afgelopen weekend ben ik bij de kringloop een Dual P41 tegengekomen. Is een koffergrammofoon met een Dual 1010 deck. Stond op “Op eigen risico”, oftewel kaput. De enige reden dat ik het ding heb meegenomen is dat de headshell cradle nog in goede staat was en die van mijn Dual 1015 absoluut niet. Dus die dingen omgewisseld en klaar!

Maar ik kon die andere ook niet zomaar weggooien, dus eens gekeken wat er mee aan de hand is. De motor zit vast, aan / uit schakelaar wil niet meer bewegen, balans potmeter afgebroken, de volumepotmeter wil ook niet meer bewegen en de versterker kan alleen maar overweg met keramische elementen. Hierdoor besloten dat de versterker me gestolen kan worden en alleen de platenspeler zelf het waard is om te redden.

Dus motortje uit elkaar gehaald, schoongemaakt en van nieuwe olie voorzien.
[Afbeelding]

Hierdoor kwam die wel weer los, dus aangesloten zoals mijn Dual 1015 ook is aangesloten en dat werkte, maar ik kon horen dat er iets niet klopt. Nog eens goed gekeken en toen viel me pas op dat deze motor op 150v hoort te lopen ipv 230v. Betekent dat ik jammer genoeg wel een deel van de originele electronica nodig ben.

Ik heb alles doorgemeten, opgeschreven en daarna alle bedrading en printplaten uit de kast gehaald en alleen wat ik nodig ben (trafo, zekeringen en ontstoringscondensator) weer terug geplaatst op een afgezaagd stuk van het oude chassis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verdiend niet de schoonheidsprijs, maar werkt prima en is net zo gezekerd als het oorspronkelijk was. Ik heb er nog een blokje hout ingeschroefd als trekontlasting.

De volgende stap is op zoek gaan naar een goede TK12 adapter (voor het headshell), een simpel versterker printje zoeken en daarna een nieuwe plint maken.

Nog een filmpje van platenspeler in actie: oOo
YouTube: Dual 1010 in actie
Ik had vandaag tijd, dus maar eens rustig begonnen met het maken van de nieuwe plint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suevZM28deS4Wtc2RqPNiOgqP7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4p9qFtInhEbwK8Y4A2dXookO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMB5Kn-4uZgy-_QIo8fEa1YSDjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PI0q0CM2Z0ulEAZc4SSw8A9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qByScEK0BrFQHhQT68rGf191ahw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlrQqwSSR18R7FejqzUqsTbC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rcor
Vandaag bij kringloop winkel 2switch in Venray in de aanbieding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGoybuzj00EwauyC1O0112ejWBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1XopKtMew71KeAoB8DmBInv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3wglwCQdU16yWsW9Z34zZ6SdD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pot1MqS2l5dZzfIrxEzCDO3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2oxl9kq2JYeISEfPyy70KYmGTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xsK4ijn3OLEfluZiBjmrTLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91H1q9eAjXokCnMYt0sKhL2MsTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjixHYyEhNku2GRaognbao3f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkQ0-cmzK5q3Fvmf-NARUMPpv1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di8lUNJfiw1iMHRvVNoPzfcn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• f2ride2001
Via een kennis de tandwielen voor de Sony video af laten drukken in ressin.
Onderstaand het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZ_dSDMeLvVnJlFHlsYdYv_MqJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSpAM3ttiSNSe1yyQUmnzNYH.jpg?f=fotoalbum_large

Vond het eigenlijk tegenvallen. De tanden lijken een beetje "verzopen" te zijn.
Dan zijn de tandwielen die mijn zoon geprint heeft nog het beste qua maatvoeringen.
Wel is het ressin een stuk harder. Of dat een voordeel of nadeel is weet ik niet. Denk dat ik de "oranje" tandwielen die mijn zoon geprint heeft maar laat zitten en gewoon eens kijken hoe lang het mee gaat.
Dan kunnen we altijd nog kijken.

Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

rcor schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:52:
Vandaag bij kringloop winkel 2switch in Venray in de aanbieding:
De switch in arnhem heeft nooit van dit soort spul of ik kom steeds te laat :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Liefhebbers opgelet:
Saba stereo set + Dual Platenspeler
€ 750,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Bijzondere Saba audioset inclusief meubel en befaamde Dual 721 platen speler... Staat te koop via Kaj (de zoon van h&c eigenaar Hans).

Absoluut de moeite waard voor de looks, de speakers en de platen speler!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kingmace
  • Nu online
Ik was gisteren in een kringloop in Duitsland en liep tegen deze aan: een Dual 601 volautomaat. Ik dacht bij mezelf, die heb ik niet nodig. Toch nog maar even gevraagd wat ze ervoor wilden hebben, zeggen ze, voor 5,- mag je hem meenemen. Die is dus mooi wel mee naar huis gegaan :) Alleen het Dual M20E element is die prijs al waard. Leuk opknap projectje voor de komende tijd. De kap is gelukkig alleen maar bekrast en niet gescheurd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/43hsLzxj/IMG-20240511-175353.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PfbrnzQj/IMG-20240511-175405.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nzbZ6Csr/IMG-20240511-175434.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:47:
Liefhebbers opgelet:
Saba stereo set + Dual Platenspeler
€ 750,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Bijzondere Saba audioset inclusief meubel en befaamde Dual 721 platen speler... Staat te koop via Kaj (de zoon van h&c eigenaar Hans).

Absoluut de moeite waard voor de looks, de speakers en de platen speler!
Zijn die tweeters draaibaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Sponz schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:40:
[...]

De switch in arnhem heeft nooit van dit soort spul of ik kom steeds te laat :'(
Of te vroeg...

Timing is heel belangrijk bij een kringloop, maar ook gunning van iemand die iets wegbrengt.

Verder zal een economisch minder gebied niet de mooie spullen hebben van een rijk gebied.

Ik heb vaak meegemaakt dat spullen net op de plank kwamen staan en ook direct werden meegenomen. Dan lijkt het voor een gemiddelde bezoeker alsof er niets veranderd in die kringloop terwijl in werkelijkheid er veel goed spul is verkocht.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Geen idee, heb deze set niet in praktijk gezien. Allen via foto's via Kaj toen hij in de platenzaak was... Staat bij h&c in Venray op de plataan straat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:28:
Dat was hem idd. Maar stapelen hoeft niet, gewoon 50 euro bieden voor die ene speler en vrij zeker weten dat je hem zo op mag halen.
En anders 95 bieden, partij ophalen en alles behalve de cd speler ergens onderweg in een container dumpen :Y)
Haha, dat is ook nog een optie. Zou wel zonde zijn van dat andere spul natuurlijk...

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 21:31
Videopac schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Als je de speakers op Google zoekt zie je dat ze altijd zo uitzien zien ;)

[ Voor 30% gewijzigd door diedie2 op 15-05-2024 08:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hellum
hellum schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Ik had vandaag tijd, dus maar eens rustig begonnen met het maken van de nieuwe plint.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geschuurd, gefineerd en in de was gezet. Voor het headshell heb ik iets laten 3D printen en dat past redelijk, daar moeten nu nog messing strips in en daadwerkelijk een element.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUzqTkDv3JEuxRtMa8fWvli4gRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h91X6TAWb4izExcMlViKHL0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
hellum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Geschuurd, gefineerd en in de was gezet. Voor het headshell heb ik iets laten 3D printen en dat past redelijk, daar moeten nu nog messing strips in en daadwerkelijk een element.

[Afbeelding]
Mooi eindresultaat Hellum! Ik zou alleen zelf niet gaan klooien met die headshell en de 3d printer:
https://www.thakker.eu/en...24-tk14-headshell/a-7623/

https://www.thakker.eu/en...eadwire-for-dual/a-10793/

Als het tenminste een tk14 / tk24 is... Deze kun je bij Thakker zo bestellen en dan is de pasvorm direct goed! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 16-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
rcor schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Als het tenminste een tk14 / tk24 is... Deze kun je bij Thakker zo bestellen en dan is de pasvorm direct goed! ;)
Is jammer genoeg een TK12 en die zijn nergens te verkrijgen, alleen in de USA, maar die zijn ook ge-3D-print (hoe spel je dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

hellum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Mijn ouders hadden er vroeger ook zo één denk ik. Geen idee waar die gebleven is, waarschijnlijk een rommelmarkt of zo, helaas. :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
hellum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Is jammer genoeg een TK12 en die zijn nergens te verkrijgen, alleen in de USA, maar die zijn ook ge-3D-print (hoe spel je dat?)
Nou, ik kom hem hier toch nog aan:
https://www.eltim.eu/en/t...r-market/a-38277-20001332

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 13:48
[...]

… ge-3D-print (hoe spel je dat?)
3D geprint 🤷🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

[...]

… ge-3D-print (hoe spel je dat?)
D A T :Y)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rcor
Gisteren maar eens een begin gemaakt aan het restaureren van een setje Bose 901 serie IV speakers... Veel heb ik niet gedaan, maar ik en een goede vriend zijn begonnen met het testen van de speakers en cosmetisch bekeken wat er nodig is. Even wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PFTvl5UZ4Q4y1gd7dfMkxIpKNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THpEgTtOIc4W8vuS9Yqqk8El.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lto3F1JS_ak1T36Ll1i-Wrt3_V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBxBfOcmyrBCAgd1eD1KnvtN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-w1t17K7uNY-PADjPedAPNe79Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRBwIgOUuc1Rsu8aZpcg3dBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WyZgToZFSDJMwhj1ogt6qa_x9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIhV5fFCFRdgKxzWIzGz5lZr.jpg?f=fotoalbum_large

De kasten zijn ooit wit geverfd geweest en iemand heeft de moeite genomen dat weg te halen. Echter is de klus nog niet af cosmetisch gezien.

Lijstje van to do dingen op zowel technisch vlak als cosmetisch vlak:
- Laatste verfresten verwijderen zodat de speakers weer terug in fabrieks kleur zijn
- Opnieuw in de verf zetten (ik meen dat dit olie verf is) om de fabrieks kleur weer terug op te peppen
- afdek kapjes qua doek fixen zodat deze weer goed vast zit
- Paar kleine gaatjes vakkundig weg werken van een niet originele Bose speakersteun aan de onderzijde van de speakers
- Enkele woofers zijn helaas verkeerd gerefoamd en bij een speaker zitten er lijmresten op een van de woofers. Die dienen dus vervangen te worden door exemplaren die nog goed zijn. Refoamen is geen optie, want ik weet niet of iemand hier al uren meer gespeeld heeft en daarmee mogelijk de spoel vernield heeft. Je hoort de speakers in ieder geval ligt schuren bij het spelen en dat is niet goed.
- Solderingen / wirewraps controleren (checken of de connecties wel goed zijn aangesloten intern volgens het schema van Bose).
- Alles opnieuw door solderen (dit verbeterd de connecties en daarmee ook de geluidskwaliteit).
- Werking van de bijbehorende equalizer die we ook hebben testen en ook deze optisch en technisch onderhanden nemen.

Optisch ga ik ermee aan de slag en techhnisch mijn goede vriend, hij is daar wat handiger in.
We kijken er naar uit om deze weer in volle glorie te horen spelen zoals bedoelt door Bose. ;) :)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• kingmace
  • Nu online
Toch deze even naar voren geschoven, de Dual 601 die ik vorige week heb gekocht in Duitsland voor 5,-. Ik heb de speler volledig schoongemaakt, voorzien van RCA kabels, voorzien van een nieuwe steuerpimple voor het armtransport, de armlift voorzien van nieuw siliconen olie, de speler gesmeerd, het element voorzien van een nieuwe naald en de kap een polijst beurtje gegeven. Hij mag voorlopig even beneden spelen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rw6H1w3x/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtZXZyHJ/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RCDy0RTP/3.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5IRixnTMXjoad1jTJCPjPha70g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dsEBL16bUIuIfyjaE1M0SmwK.png?f=user_large

Vandaag voor leuk bedrag een Yamaha RX-10 receiver en CD-X9 cd-speler op de kop getikt.
Vervolgens de Yamaha KX-10 erbij gezet die ik onlangs had overgenomen van een vriend van een vriend en de Yamaha MD-X9 minidisc recorder die er al stond.

Klinkt leuk, maar er is wel wat werk aan de receiver ben ik achter gekomen. Het linker kanaal valt soms uit en geeft dan nog wel wat geluid, maar niet wat het zou moeten zijn. Ik heb namelijk 4 speakers aangesloten (setje samsung speakers en de B&W CM1 speakers) en bij zowel Speaker A als speaker B doet het fenomeen zich voor.

Slechte solderingen? Of toch de versterker module van het linker kanaal defect?

Daarnaast mis de afstandsbediening en is bij het klepje het linker klemmetje afgebroken bij het klepje zelf. Daar dient dus een vervanger voor gezocht te worden. Gelukkig mag het ook een beschadigde klep zijn, zelfs de kleur mag zilver zijn. Het onderdeel kun je namelijk los schroeven en is dus vervangbaar.

Uitdaging!

De CD-speler werkte na een reiniging van de laserlens perfect! Dus daar is verder geen werk aan.

Pagina: 1 ... 156 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6