Te ver ik Emmeloordevilution schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:11:
[...]
West Noord-Brabant en een paar keer per week Rijnmond.
Het zou verboden moeten worden
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wellicht interessant voor iemand hier.
Ik heb gisteren bij mijn ouders de zolder leeggehaald. Heb nu een leuke oude dual set en Sony bandrecorder/versterker en een doos tapes.
Zijn af te halen bij mij (zuid Limburg), wel alles in keer.:strip_exif()/f/image/GX6b75aSLkZD6JZ2L1QUe5v1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ue3rTQUYZ7r145WFMy6B7PIx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qQGkgaeFxBs1veNsFNThtwH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JhlBgY3b9aLqMvRTt53CVqyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het betreft;
Dual set;
Versterker CV 40
Tuner CT 16
Tapedeck TG 28
Speakers CL 60
Sony versterker/tapedeck stereocenter 230
1 verhuisdoos met oude tapes
Ik heb gisteren bij mijn ouders de zolder leeggehaald. Heb nu een leuke oude dual set en Sony bandrecorder/versterker en een doos tapes.
Zijn af te halen bij mij (zuid Limburg), wel alles in keer.
:strip_exif()/f/image/GX6b75aSLkZD6JZ2L1QUe5v1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ue3rTQUYZ7r145WFMy6B7PIx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qQGkgaeFxBs1veNsFNThtwH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JhlBgY3b9aLqMvRTt53CVqyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het betreft;
Dual set;
Versterker CV 40
Tuner CT 16
Tapedeck TG 28
Speakers CL 60
Sony versterker/tapedeck stereocenter 230
1 verhuisdoos met oude tapes
Zijn moderne apparaten voor vintage geluidsdragers hier toegestaan?
Nieuwe casettespeler aangekondigd door Fiio: https://hifi.nl/artikel/3...ste-Walkman-van-Sony.html
Nieuwe casettespeler aangekondigd door Fiio: https://hifi.nl/artikel/3...ste-Walkman-van-Sony.html
Geinig ding die FiiO CP13
inclusief bleutooth is natuurlijk wel prettiger als dat hoofdtelefoonsnoer en stekkers bij de oude walkmans die de zwakke schakel waren.
Oeps en bleef je weer hangen aan de deurklink of dame op rolschaatsen...
inclusief bleutooth is natuurlijk wel prettiger als dat hoofdtelefoonsnoer en stekkers bij de oude walkmans die de zwakke schakel waren.
Oeps en bleef je weer hangen aan de deurklink of dame op rolschaatsen...
De meeste walkmans uit China zijn van het kaliber: er valt altijd wel iets op aan te merken. Zelf heb ik er een liggen van AGK (ook onder diversen andere merknamen als logi link, ricatech en Nedis verkocht). Ooit te koop geweest bij de Aldi, maar wat mij betreft echt ondermaats:baldstuff schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:11:
Zijn moderne apparaten voor vintage geluidsdragers hier toegestaan?
- 4 sporen stereo audiokop in combinatie met geen cassette houder zorgt ervoor dat de positie van het cassettebandje telkens iets anders uitpakt ten aanzien van de kop. Resultaat: kant A klinkt goed en zodra autoreverse inschakelt en kant B wordt afgespeeld: geluid doffer
- Motor geluiden zijn terug te horen via de hoofdtelefoon uitgang
Het ging bij mij om dit model:

Maar ook ander merken en modellen uit China komen niet vaak goed uit de tests bij o.a. Cassettecomeback en Techmoan:
- Koppen verkeerd aangesloten waardoor het linker kanaal het rechterkanaal is geworden
- Slechte Wow / Flutter waardes
- Apparaat heeft 2 speakers en toch nog een mono kop in het cassette loopwerk
Nee, ik betaal graag wat meer om een echt goed apparaat te krijgen in de vorm van een Sony WM-D6C. Maar ook mijn simpele Aiwa walkman (gekocht om op platen beurzen cassttes te kunnen luisteren) laat tot nog toe elke chinese walkman elke hoek van de kamer zien...
Tijd zal leren hoe het voor deze CP13 van FiiO gaat uitpakken, hij ziet er leuk uit en dus wellicht wat geluk deze keer?
Nou ja, ik heb geen hoge verwachtingen, maar dan kan het alleen maar verrassender worden als blijkt dat hij wel goed gebouwd is en klinkt...
Eens met rcor, ik denk dat dit hetzelfde ding als altijd is in een andere behuizing. Er zijn er al zoveel van gemaakt, en iedere keer is het hetzelfde namaak-Tanashin mech met wat andere goedkope rommelcomponenten. Brommende motoren, een off-the-shelf bluetooth module, een inconsistente riem die w&f veroorzaakt, etc.
En dan willen ze modern doen en zetten ze er een niet-verwisselbare batterij in. Zodat als ie leeg is, je niet even je batterijen kunt vervangen en weer verder luisteren. Als ik wil kunnen opladen, gebruik ik wel oplaadbare AA's. Beter dan het zoveelste apparaat met een usb oplaadpoort.
Nah, ik hou het wel op een van de vintage Sony's die ik hier heb liggen. Allemaal geen topmodellen (afgezien van een DD, maar die heeft een nieuw tandwiel nodig), maar stukken beter dan die Chinese troep van nu.
@AntoniusDD Geef mij maar liever oortjes aan een draadje. Ja, ze kunnen ergens aan blijven haken als je niet uit kijkt, maar je hoeft ze nooit op te laden, hebben geen verbindingsproblemen, en voegen geen extra compressie toe.
En dan willen ze modern doen en zetten ze er een niet-verwisselbare batterij in. Zodat als ie leeg is, je niet even je batterijen kunt vervangen en weer verder luisteren. Als ik wil kunnen opladen, gebruik ik wel oplaadbare AA's. Beter dan het zoveelste apparaat met een usb oplaadpoort.
Nah, ik hou het wel op een van de vintage Sony's die ik hier heb liggen. Allemaal geen topmodellen (afgezien van een DD, maar die heeft een nieuw tandwiel nodig), maar stukken beter dan die Chinese troep van nu.
@AntoniusDD Geef mij maar liever oortjes aan een draadje. Ja, ze kunnen ergens aan blijven haken als je niet uit kijkt, maar je hoeft ze nooit op te laden, hebben geen verbindingsproblemen, en voegen geen extra compressie toe.
Zat er maar een Tanashin loop werk in... Die mag dan wel lekker spartaans zijn, maar die gaat niet snel stuk... Dat AGK cassette converter ding wat ik deelde zit een ander loopwerk in, helaas...kozue schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:26:
Eens met rcor, ik denk dat dit hetzelfde ding als altijd is in een andere behuizing. Er zijn er al zoveel van gemaakt, en iedere keer is het hetzelfde namaak-Tanashin mech met wat andere goedkope rommelcomponenten. Brommende motoren, een off-the-shelf bluetooth module, een inconsistente riem die w&f veroorzaakt, etc.
Op het werk heb ik een Sony draagbare radio / cassette in een voor als ik langdurige ICT-klusjes heb in het pand, daar zit dus zo'n Tanashin knock off loopwerk in en als je de hoofdtelefoon aansluiting gebruikt om 'm op een audioset aan te sluiten klinkt hij op de betere speakers van die set ook nog eens heel goed omdat er ook een redelijke goede kwaliteits audio kop in zit... Helaas zijn de interne speakers nog magertjes van de Sony CFD-S70, want anders zou het een ideale partner zijn...
Dat Fiio ding is simpelweg een cassettespeler met USB oplader en BT. En een kek jasje 
USB kan niet voor digitalisate gebruikt worden. Als je echt die kant in wilt (oude cassettes digitaliseren), pak dan een fatsoenlijk deck en een goede geluidskaart. Alles beter dan zo'n walkman ding imho
Opladen USB: zal er vermoedelijk eerder in zitten omdat dat goedkoper te maken is dan een voeding op penlites en iedereen dat tegenwoordig graag wil.
Blijft over BT. Als je dat echt wilt haal je voor 3 euro een BT transmitter in plug vorm van Ali die je er in plugt en klaar.
* The Eagle ziet geen meerwaarde en is blij dat ie zijn Panasonic RQ-S75 nog hier heeft liggen
USB kan niet voor digitalisate gebruikt worden. Als je echt die kant in wilt (oude cassettes digitaliseren), pak dan een fatsoenlijk deck en een goede geluidskaart. Alles beter dan zo'n walkman ding imho
Opladen USB: zal er vermoedelijk eerder in zitten omdat dat goedkoper te maken is dan een voeding op penlites en iedereen dat tegenwoordig graag wil.
Blijft over BT. Als je dat echt wilt haal je voor 3 euro een BT transmitter in plug vorm van Ali die je er in plugt en klaar.
* The Eagle ziet geen meerwaarde en is blij dat ie zijn Panasonic RQ-S75 nog hier heeft liggen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
elk voordeel heb z'n nadeel (origineel van Willem van Hanegem)kozue schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:26:
Ik vond dat nieuwe ding wel leuk.
Maar veel leuker is als je reeds bestaande toestellen kan refurbishen. Zoals ik eerder in youtube filmpies zag en ook zelf heb uitgevoerd. De meeste van die oude Walkmans zijn van zeer goede kwaliteit qua geluid. Ik was er zelfs een beetje verbaasd over.
Maar die oude nu nog vinden en kopen is een heel ander commercieel probleem gezien de vraagprijzen.
crosspost vanuit Het Grote Vinyl Topic Deel 4:
Enige tijd terug heb ik van @nineball een mooie oude platen speler gekregen... Deze is even weggeweest naar een monteur die 'm heeft nagekeken en kleine dingtjes heeft gedaan om 'm speelbaar te krijgen... Nu issie terug en speelt hij de eerste 78 toeren plaatjes voor mij af:

Erg leuke speler waar ik nu al van geniet!

Binnenkort maar eens periode correct afspelen op een buizen radio! Maar dan zal ik wel eerst een omvormer van DIN naar 8mm banaan pluggen moeten maken, maar dat komt wel goed!
Ook ga ik uit voorzorg een nieuwe naald regelen voor dit ding, want ik heb het gevoel dat deze nog snel slijten bij dit soort spelers...
Enige tijd terug heb ik van @nineball een mooie oude platen speler gekregen... Deze is even weggeweest naar een monteur die 'm heeft nagekeken en kleine dingtjes heeft gedaan om 'm speelbaar te krijgen... Nu issie terug en speelt hij de eerste 78 toeren plaatjes voor mij af:
Erg leuke speler waar ik nu al van geniet!
Binnenkort maar eens periode correct afspelen op een buizen radio! Maar dan zal ik wel eerst een omvormer van DIN naar 8mm banaan pluggen moeten maken, maar dat komt wel goed!
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 08-12-2023 20:20 ]
Je kunt beter eerst het element goed controleren. Deze staan erom bekend dat ze verouderen en daardoor minder of niet bruikbaar zijn. Kristal kan vergaan en de gebruikte rubbers kunnen uitharden.rcor schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:03:
Ook ga ik uit voorzorg een nieuwe naald regelen voor dit ding, want ik heb het gevoel dat deze nog snel slijten bij dit soort spelers...
In dat laatste geval zul je behoorlijk wat verlies in de lage tonen krijgen.
[quote]blobber schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:55:
[...]
Daarom schreef ik ook dat je een wat oudere speler op de kop moet tikken.Als daar 78rpm en 16rpm opzit, zit er meestal ook een keramisch element in (die je meestal kunt omdraaien) en die ook geschikt is voor deze oudere type platen
[/quote
Neem een dual platenspeler uit de 1000 of 1200 serie of 750 750-1 en je zit goed met 78 tpm. Echter dual moet wel goede onderhoud hebben gehad en je moet weten wat je doet. Maar dat laatste weet ik ondertussen wel bij de dualletjes.
[...]
Daarom schreef ik ook dat je een wat oudere speler op de kop moet tikken.Als daar 78rpm en 16rpm opzit, zit er meestal ook een keramisch element in (die je meestal kunt omdraaien) en die ook geschikt is voor deze oudere type platen
[/quote
Neem een dual platenspeler uit de 1000 of 1200 serie of 750 750-1 en je zit goed met 78 tpm. Echter dual moet wel goede onderhoud hebben gehad en je moet weten wat je doet. Maar dat laatste weet ik ondertussen wel bij de dualletjes.
Het element is niet in beste staat... Vandaag bij Riddim Recordstore een naald meegekregen om eens te passen... Resultaat: de naald raakt de LP niet en zakt door zijn hoeven... Reden: plastic onderdeel dat de naald naar buiten moet duwen ligt los... Dus dat element ga ik idd vervangen, want dit komt nooit meer goed...Twynn schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:55:
[...]
Je kunt beter eerst het element goed controleren. Deze staan erom bekend dat ze verouderen en daardoor minder of niet bruikbaar zijn. Kristal kan vergaan en de gebruikte rubbers kunnen uitharden.
In dat laatste geval zul je behoorlijk wat verlies in de lage tonen krijgen.
Gelukkig zijn er vervangers:
https://www.pickupnaald.n...c-lp-78rpm-cartridge.html
Deze zou moeten passen en werken op dit spelertje en dan issie weer up and running!
Update van mijn zoldersetje. De Nakamichi LX-3 is gereviseerd en al het analoge spul loopt nu via een NAD 1600 voorversterker. De streamer en cd speler hebben zowel analoge als digitale uitgangen dus digitaal naar de Lyndorf en analoog naar de NAD.
Sony PS-6750 met at-vm740ml element
Lyngdorf 2170
Sony 930 qs cd speler
Sony 930 qs minidisc
NAD 1600 tuner/voorversterker
Revox A77 mk4
Nakamichi LX-3
Niet in beeld een Bluesound streamer, Translator Impact 50 speakers en een REL B2 subwoofer.
Voor mij een fijne combi van oud en nieuw.
Sony PS-6750 met at-vm740ml element
Lyngdorf 2170
Sony 930 qs cd speler
Sony 930 qs minidisc
NAD 1600 tuner/voorversterker
Revox A77 mk4
Nakamichi LX-3
Niet in beeld een Bluesound streamer, Translator Impact 50 speakers en een REL B2 subwoofer.
Voor mij een fijne combi van oud en nieuw.
:strip_exif()/f/image/SRWac7jNd1fg4HRiXYpKtace.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, ik had er weer een
Een JVC versterker gekregen (1978) lampjes kapot en een verschrikkelijke brom. Verder nog een lampje kapot en de voedingskabel was vervangen zonder trekontlasting en de aarde aan te sluiten (nogo!)
De voedings elko waren leeggelopen op de print
:strip_exif()/f/image/XwVz2fuDciXIZuWKVoNUD2g7.jpg?f=fotoalbum_large)
De zooi zie je nog zitten als ik met IPA (Isopryl Alcohol) aan het schoonmaken ben.
Deze grote jongens zijn niet goedkoop, maar in nieuwe variant wel een stuk kleiner
:strip_exif()/f/image/HbQ2QkHoUT6OfrIvj9HSxuX6.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle andere elko's in het voedings gedeelte ook vervangen
:strip_exif()/f/image/rQcKy4PzdTsU7fpKtV4kK9hh.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe voedingskabel met trekontlasting en aarde correct aangesloten
:strip_exif()/f/image/7Ax65ROf2k3YRWRzMAE1edG3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D6I9KpNguAfUOwyCw3xSH4XO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna keurig geen gebrom meer.
DC-offset afgeregeld op links en rechts
:strip_exif()/f/image/RUEPVfeq5KeZ1zWXGonyZk6T.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan alles weer dicht
Best een mooi ding (na schoonmaken)
:strip_exif()/f/image/NfcduYDAM4125BExK9eROnYk.jpg?f=fotoalbum_large)
Test opstelling > ding klinkt echt lekker :t
:strip_exif()/f/image/tCH9diinkDT4Y8i44oMl8D9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind dit soort VU meters echt geweldig mooi
:strip_exif()/f/image/5Ycg448Lp5Vbii7mYMk3rtDE.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog eentje dan, omdat ie echt mooi is.
:strip_exif()/f/image/4dvNLCi5upPIv5M1MeAtQ9rs.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is klaar en kan weer terug naar de rechtmatige eigenaar.
Een JVC versterker gekregen (1978) lampjes kapot en een verschrikkelijke brom. Verder nog een lampje kapot en de voedingskabel was vervangen zonder trekontlasting en de aarde aan te sluiten (nogo!)
De voedings elko waren leeggelopen op de print
:strip_exif()/f/image/XwVz2fuDciXIZuWKVoNUD2g7.jpg?f=fotoalbum_large)
De zooi zie je nog zitten als ik met IPA (Isopryl Alcohol) aan het schoonmaken ben.
Deze grote jongens zijn niet goedkoop, maar in nieuwe variant wel een stuk kleiner
:strip_exif()/f/image/HbQ2QkHoUT6OfrIvj9HSxuX6.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle andere elko's in het voedings gedeelte ook vervangen
:strip_exif()/f/image/rQcKy4PzdTsU7fpKtV4kK9hh.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe voedingskabel met trekontlasting en aarde correct aangesloten
:strip_exif()/f/image/7Ax65ROf2k3YRWRzMAE1edG3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D6I9KpNguAfUOwyCw3xSH4XO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna keurig geen gebrom meer.
DC-offset afgeregeld op links en rechts
:strip_exif()/f/image/RUEPVfeq5KeZ1zWXGonyZk6T.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan alles weer dicht
Best een mooi ding (na schoonmaken)
:strip_exif()/f/image/NfcduYDAM4125BExK9eROnYk.jpg?f=fotoalbum_large)
Test opstelling > ding klinkt echt lekker :t
:strip_exif()/f/image/tCH9diinkDT4Y8i44oMl8D9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind dit soort VU meters echt geweldig mooi
:strip_exif()/f/image/5Ycg448Lp5Vbii7mYMk3rtDE.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog eentje dan, omdat ie echt mooi is.
:strip_exif()/f/image/4dvNLCi5upPIv5M1MeAtQ9rs.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is klaar en kan weer terug naar de rechtmatige eigenaar.
[ Voor 37% gewijzigd door f2ride2001 op 15-12-2023 20:21 ]
Ik heb ook nog eens gekeken naar die 103 Philips tuner die ik kadoo kreeg van een kennis.
FM afstemmen lukt nauwelijks: Potmeter zo vuil als het maar zijn kan (nicotine!) dus die schoon gemaakt.
Ook de output potmeter schoon moeten maken.
Tuner zelf helemaal schoongemaakt. Alles lampjes werken
:strip_exif()/f/image/6LsZmzJ8X0vCPqMdVr0nri5B.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt een mooie tuner, dikker alluminium front plaat en dito knoppen. Ook van binnen hoogwaardig en perfecte ontvangst. (nu wel
)
:strip_exif()/f/image/0LfPVwTRburR5dmMqjeliCq4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5QOAnduBIhtkjyfWgSs2oNoZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waar die bij hoort?
Is niet standaard plastic fantastic van Philips. Deze staat daar echt wel boven.
Ze hebben echt geprobeerd een stukje kwaliteit af te leveren.
Overigens wel mooi om te zien dat ze nog steeds dezelfde 6.3V gloeilampen gebruiken zoals die ook al in de buizenradio's van Philips zaten
FM afstemmen lukt nauwelijks: Potmeter zo vuil als het maar zijn kan (nicotine!) dus die schoon gemaakt.
Tuner zelf helemaal schoongemaakt. Alles lampjes werken
:strip_exif()/f/image/6LsZmzJ8X0vCPqMdVr0nri5B.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt een mooie tuner, dikker alluminium front plaat en dito knoppen. Ook van binnen hoogwaardig en perfecte ontvangst. (nu wel
:strip_exif()/f/image/0LfPVwTRburR5dmMqjeliCq4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5QOAnduBIhtkjyfWgSs2oNoZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Is niet standaard plastic fantastic van Philips. Deze staat daar echt wel boven.
Overigens wel mooi om te zien dat ze nog steeds dezelfde 6.3V gloeilampen gebruiken zoals die ook al in de buizenradio's van Philips zaten
[ Voor 4% gewijzigd door f2ride2001 op 16-12-2023 15:25 ]
@f2ride2001 ik zag je foto's terwijl ik zat te wachten bij autotaalglas. Zit daar een toolstation naast. Dankzij jou bedacht ik dat ik al tijden wat dunne soldeertin nodig had. Die heb ik nu.
Dus thanks voor de reminder
Dus thanks voor de reminder
Als je het over de tuner hebt dan hoort ie bv bij de 22AH305 of 22AH306 versterker. Zie mijn setje (22AH305):

[ Voor 32% gewijzigd door kingmace op 16-12-2023 16:26 ]
Inmiddels de seq711 open gehad, voedingsgedeelte doorgesoldeerd en de stekkertjes aangeduwd. Draait inmiddels een uurtje en nog geen crack gehoord....The Eagle schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:41:
Ik had ook een beetje gekraak af en toe, signaal viel half weg. Verdacht ook de eq, en later de kabel van de cd speler, bleek uiteindelijk de gemotoriseerde input selector icm de volumeregeling te zijn. Dat fenomeen heb ik op beide Pioneer amps hier btw. Zelfde mechanisme. Overigens leuke manier van uitsluiten: ik heb er mijn tweede graphic equalizer tussen gezet (tussen bron en amp). Zo wist ik zeker dat het niet in de bron zat
Trek de eq er tussen uit zou ik zeggen, kijken of het blijft. En dan even met de input selector spelen, die is bij jou denk ik ook gemotoriseerd![]()
Wel cool om te zien, die hele toren. Ben ik iig niet de enige die een set van meer dan 8 bijpassende apparaten heeft (10 in mijn geval, kom inputs tekort![]()
).
Had niet verwacht dat die wieltjes onder je meubel dat zouden houden btw. Als ik ga tellen kom ik aan ca 55kg apparatuur, zal bij jou niet anders zijn.
Edit: ha wacht ff, jij hebt twee amps en dus in principe twee sets op elkaar gestapeld. Das valsspelen he

Ja, typisch Philips... In de eind jaren '60 vonden ze plastic uit: lichter en goedkoper te maken dan het gevoelige bakeliet dat kan scheuren (waar Philips vroeger regelmatig van de restanten uit hun audio divisie WC-brillen maakten in een neven tak (die nog steeds bestaat onder een andere naam)):f2ride2001 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:22:
Ik heb ook nog eens gekeken naar die 103 Philips tuner die ik kadoo kreeg van een kennis.
Tuner zelf helemaal schoongemaakt. Alles lampjes werken![]()
[Afbeelding]
Echt een mooie tuner, dikker alluminium front plaat en dito knoppen. Ook van binnen hoogwaardig en perfecte ontvangst. (nu wel)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Terug on-topic: Het was ook goedkoper dan hout, je merkte al dat het goedkoper geproduceerd moest kunnen worden toen de geronde vormen van het hout verdween en alles wat vierkanter werd (zie ook de Aristona buizenradio in mijn eerdere berichten hier)...
Toen dat plastic volledig gebruikt werd bij Philips waren andere fabrikanten daar totaal niet mee bezig: veel metaal was wat de klok sloeg... Philips zag laat in dat ze de andere kant op hadden moeten gaan de kwaliteit ging weer omhoog met producten zoals die Tuner (maar ook bijv. de Philips LAB series)...
Dit was wel het moment dat ander fabrikanten de truc van plastic goed onder de knie hadden gekregen en dit langzaam aan begon toe te passen.. Resultaat: Philips was wederom te laat, zoals wel vaker (maar niet toen ze het cassette bandje en de CD op de proppen kwamen, die waren perfect getimed)...
Veel mensen hebben niet voor niets een haat / liefde verhouding met ons eigen Philips, het klinkt altijd goed, maar tegelijk die bouw kwaliteit van begin jaren '70 t/m halverwege jaren '70... *zucht*
Ijskoud die plastieken brillen, geef mij maar hout
[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 17-12-2023 09:28 ]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Het Sankyo loopwerk van m'n NAK CD1 heeft een wat hoge W&F (0.07% RMS DIN piekwaarde tot 0.16%!). Hoog tijd voor een kleine revisie van het loopwerk en er gaan ook nieuwe riempjes in. Die riempjes steken erg nauw bij dit loopwerk, degene van blackreel op ebay krijgen slechte reviews, die van webspareparts goede, dus die laatste ga ik even uitproberen.
:strip_exif()/f/image/gYeNNLN9x9MQ8jf5l3FSAr3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder ook de A77mk4 Dolby verder afgewerkt, en op DIN platen gezet.
Zowat alles aan deze recorder is ofwel vervangen (caps,Rifa's, motor caps, carbon resistors door metalfilms,VU-meters, rubberparts,relay dolby PCB, potmeters, Nichicon FG's in het audio path, etc) of gemodificeerd (oa modigficaties aan de PCB's om radiale caps ipv axiale te kunnen plaatsen). Heb de koppen die ik eerder gerelapped had (4.5mm kopspiegel) vervangen door een setje wat ik nog had liggen met 2mm kopspiegel.Die hebben nog 85% levensduur. Verder het hele loopwerk en elektronica gedeelte , inclusief de Dolby processors, afgeregeld. Staat nu op 320nWb/m LPR-35. Stond voorheen op 250nWb/m, maar LPR-35 kan 320 ook wel hebben, als je de meters niet te diep in het rood laat gaan. Met Dolby aan moet je het volume echt heel erg ver opendraaien om tapehiss te horen.Die A77's hebben echt heel ruisarme amps, in combinatie met 320nWb/m en Dolby B echt een goede combinatie.
Heb er erg veel werkuren in zitten, maar deze recorder is nu weer 100% in orde. Krijgt een plaatsje in de woonkamer als onze zoon wat ouder is
(is nu 2 jaar oud, dus duurt nog even...)
:strip_exif()/f/image/gYeNNLN9x9MQ8jf5l3FSAr3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder ook de A77mk4 Dolby verder afgewerkt, en op DIN platen gezet.
Zowat alles aan deze recorder is ofwel vervangen (caps,Rifa's, motor caps, carbon resistors door metalfilms,VU-meters, rubberparts,relay dolby PCB, potmeters, Nichicon FG's in het audio path, etc) of gemodificeerd (oa modigficaties aan de PCB's om radiale caps ipv axiale te kunnen plaatsen). Heb de koppen die ik eerder gerelapped had (4.5mm kopspiegel) vervangen door een setje wat ik nog had liggen met 2mm kopspiegel.Die hebben nog 85% levensduur. Verder het hele loopwerk en elektronica gedeelte , inclusief de Dolby processors, afgeregeld. Staat nu op 320nWb/m LPR-35. Stond voorheen op 250nWb/m, maar LPR-35 kan 320 ook wel hebben, als je de meters niet te diep in het rood laat gaan. Met Dolby aan moet je het volume echt heel erg ver opendraaien om tapehiss te horen.Die A77's hebben echt heel ruisarme amps, in combinatie met 320nWb/m en Dolby B echt een goede combinatie.
Heb er erg veel werkuren in zitten, maar deze recorder is nu weer 100% in orde. Krijgt een plaatsje in de woonkamer als onze zoon wat ouder is
:strip_exif()/f/image/e9NgmN2RjbSNd6zsBJxU2Z7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou die ev-s9000 heb ik best interesse i
Kost dat ding nog ,? En waar ?
[ Voor 27% gewijzigd door f2ride2001 op 20-12-2023 17:14 ]
Die minidisk speler zal vast ook nog wel een liefhebber voor vinden zijn. Ziet er heeeel netjes uit.f2ride2001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:11:
Die platenspelers zou ik persoonlijk laten liggen.
Die buizenradio's ben ik niet heel erg in thuis, dus op het oog was ik voor die greatz gegaan.
[ Voor 36% gewijzigd door Charly op 20-12-2023 19:02 ]
Die mds-je530 ziet er zeker goed uit!
[ Voor 5% gewijzigd door htca op 20-12-2023 19:13 ]
De 2 video8/hi8 spelers van Sony zijn de "goudklompjes" in deze foto's. Die gaan vaak voor een paar honderd euro per stuk op marktplaats. Hij zei dat 'ie er niet veel verstand van had en dat ik ze samen mocht hebben voor 35 euro.f2ride2001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:11:
De minidisc vraagt hij 35 euro voor. Inmiddels stond er ook een dikke Sony versterker en Sony dubbel cassettedeck bij.
Meteen doen en daarna mij even bellen....
Hou er rekening mee dat vrijwel zeker beide kopversterkers niet meer werken door leegelopen condensatoren.
Hou er rekening mee dat vrijwel zeker beide kopversterkers niet meer werken door leegelopen condensatoren.

[ Voor 58% gewijzigd door f2ride2001 op 20-12-2023 22:13 ]
Minidisc decks heb ik er al genoeg van, maar een hi8 recorder zou ik ook meegenomen hebben. Al is het alleen al om iets te hebben om die tapes mee af te spelen. Ik heb zelfs geen low end hi8 camcorder liggen ofzo. Kom ze gewoon nooit tegen.
Welke kringloop was dat eigenlijk?
Die twee oude platen spelertjes uit de eerste foto zijn ook erg interessant als je oud buizen spul hebt staan en je een bron er zoekt... Zien er ook netjes uit voor hun leeftijd... Ik ben al voorzien, maar ben wel benieuwd waar dit was... Jou kennende zal dit wel ergens in Limburg zijn, maar niet in Venray....D_V schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:44:
Het was weer een interessante dag bij één van de lokale kringlopen hier. Spot de 2 "goudklompen" tussen de apparatuur.
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf nog niet zo lang geleden deze HP Color Laserjet printer bij 2Switch meegenomen voor een spotprijs:

Zwarte toner: 10% vol, origineel
Magneta 20% vol, origineel
Yellow: 100% vol, maar helaas een 123 inkt huismerk toner die de printer potentieel kan ruineren
cyaan: 70% vol, origineel
Even op marktplaats gestruind en voor een leuk bedrag wat originele HP Toner gescoord... Kan die Yellow er meteen uit voordat die de printer omzeep helpt...
Dat was mijn grote vangst, net zoals die Philips 22GA212 platen speler onlangs een koopje was, maar die ik voor een ander heb laten staan!
Boh ja, ben benieuwd, ik begrijp dat er heeeeel veel condensatoren inzitten. Ik ga ze morgen uitproberen, hopelijk vreet 'ie niet meteen m'n tape met dierbare herinneringen op...f2ride2001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:07:
Meteen doen en daarna mij even bellen....![]()

Ja, precies, ik heb nog een stapeltje video8 tapes en die wil ik graag digitaliseren en ik heb ook al jaren geen camcorder meer. En deze apparaten kom je echt nooit tegen bij de kringloop. Dus snel meenemen maar.kozue schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:17:
Minidisc decks heb ik er al genoeg van, maar een hi8 recorder zou ik ook meegenomen hebben. Al is het alleen al om iets te hebben om die tapes mee af te spelen. Ik heb zelfs geen low end hi8 camcorder liggen ofzo. Kom ze gewoon nooit tegen.
Was hier in Venlo, kringloop Boerendansweg. Is een tijdje geleden behoorlijke brand geweest maar inmiddels heel netjes opgeknapt, en veel nieuwe aanvoer dus.rcor schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:28:
Ik ben al voorzien, maar ben wel benieuwd waar dit was... Jou kennende zal dit wel ergens in Limburg zijn, maar niet in Venray....
Venlo is me te ver weg, maar ik zal m onthouden voor als ik er eens langs rij onderweg naar Duitsland en toevallig tijd heb 
Met kringlopen heb je soms wekenlang niks interessants, en soms ineens van alles tegelijk. Leuk om jullie vondsten te zien, maar ik had zelf gisteren ook iets waar ik blij mee ben. Een aantal nieuwe aanwinsten voor de cassette collectie, waaronder een zeldzame jaren 60 Maxell, een Panasonic en een type 3. Allemaal niet van super kwaliteit (beschadigd of beschreven), maar wel leuke toevoegingen.
Met kringlopen heb je soms wekenlang niks interessants, en soms ineens van alles tegelijk. Leuk om jullie vondsten te zien, maar ik had zelf gisteren ook iets waar ik blij mee ben. Een aantal nieuwe aanwinsten voor de cassette collectie, waaronder een zeldzame jaren 60 Maxell, een Panasonic en een type 3. Allemaal niet van super kwaliteit (beschadigd of beschreven), maar wel leuke toevoegingen.
:strip_exif()/f/image/jrnAj74Wvb3defow4QEfPfOI.jpg?f=fotoalbum_large)
Die moet je even uitleggen hoe 123 toner je printer om zeept helpt......rcor schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:28:
[...]
Die twee oude platen spelertjes uit de eerste foto zijn ook erg interessant als je oud buizen spul hebt staan en je een bron er zoekt... Zien er ook netjes uit voor hun leeftijd... Ik ben al voorzien, maar ben wel benieuwd waar dit was... Jou kennende zal dit wel ergens in Limburg zijn, maar niet in Venray....
Zelf nog niet zo lang geleden deze HP Color Laserjet printer bij 2Switch meegenomen voor een spotprijs:
[Afbeelding]
Zwarte toner: 10% vol, origineel
Magneta 20% vol, origineel
Yellow: 100% vol, maar helaas een 123 inkt huismerk toner die de printer potentieel kan ruineren
cyaan: 70% vol, origineel
Even op marktplaats gestruind en voor een leuk bedrag wat originele HP Toner gescoord... Kan die Yellow er meteen uit voordat die de printer omzeep helpt...![]()
Dat was mijn grote vangst, net zoals die Philips 22GA212 platen speler onlangs een koopje was, maar die ik voor een ander heb laten staan!
Het begint off-topic te raken, maar ik (en vele anderen) hebben slechte ervaringen met inkt-catridges van 123 inkt; wellicht geldt dit ook voor toner.f2ride2001 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:07:
[...]
Die moet je even uitleggen hoe 123 toner je printer om zeept helpt......
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Het verschil tussen een printer en vintage audio:
Vintage audio is oude meuk. Een printer is altijd meuk
En verder wil ik er geen woorden aan vuil maken. Iemand nog wat nieuws / ouds te showen?
Vintage audio is oude meuk. Een printer is altijd meuk
En verder wil ik er geen woorden aan vuil maken. Iemand nog wat nieuws / ouds te showen?
Deze is bij mij binnen gekomen in deplorabele toestand:
:fill(white):strip_exif()/f/image/B4QJpDxbNcosvc1qtxUhLSAA.png?f=user_large)
Plaatje van internet, heb nog geen foto's gemaakt.
Leuk ding, 1973. 1 kanaal doet het niet.
Zal nog wel een klusje worden.......
Jullie lezen het tzt wel weer hier.
:fill(white):strip_exif()/f/image/B4QJpDxbNcosvc1qtxUhLSAA.png?f=user_large)
Heb dezelfde, is een goed klinkende versterker.f2ride2001 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]
@Buzzfeed Het ziet er aardig verbogen uit, dus ik denk dat het er niet rooskleurig uitziet voor dat deck, maar als het niet zo krom is als het op de foto lijkt, en nog goed op elkaar aansluit, zou wat epoxy of secondelijm misschien kunnen helpen. Maar wellicht hebben de meer ervaren reparateurs daar betere ideeën voor.
Zulke specifieke vervangende onderdelen kun je voor dat soort oude apparatuur wel vergeten. Dat gaat meestal niet verder dan riemen, tandwielen en aandrukrollen.
Zulke specifieke vervangende onderdelen kun je voor dat soort oude apparatuur wel vergeten. Dat gaat meestal niet verder dan riemen, tandwielen en aandrukrollen.
Nou, ik heb ze even globaal getest op afspeelfuncties.f2ride2001 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:07:
Meteen doen en daarna mij even bellen....![]()
De 9000 speelt prima af, spoelt voorruit en achteruit (met beeld) en spoelt versneld terug. Het uitschuifpanel komt er vloeiend uit, alleen het info-scherm in het panel doet het niet.
De 2000 speelt prima af, spoelt voorruit en achteruit (met beeld) maar vreet de tape op zodra je zonder beeld wilt spoelen of versneld terug wil spoelen.
Ik denk dat ik je maar eens moet bellen...
Nou, heb deze middag het merendeel van de condensatoren vervangen. Dat was wel nodig.Achiel007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:59:
[...]
Heb dezelfde, is een goed klinkende versterker.
Heb nu keurig geluid over 2 kanalen.
Alle schakelaars en potmeters schoongemaakt en dat werkt allemaal.
ALLEEN is er een knisperend geluid in beide kanalen.
Tja, blijkt dat ding vol te zitten met 2sc458 (aka the transistor from hell, volgens een website)
Die ken ik wel..... Bah. Die moeten eruit. Want anders blijft dat knetteren......

EV-S9000 > geen display (helemaal niets?) dan AC spanning checken van trafo naar VFDD_V schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:53:
[...]
Nou, ik heb ze even globaal getest op afspeelfuncties.
De 9000 speelt prima af, spoelt voorruit en achteruit (met beeld) en spoelt versneld terug. Het uitschuifpanel komt er vloeiend uit, alleen het info-scherm in het panel doet het niet.
De 2000 speelt prima af, spoelt voorruit en achteruit (met beeld) maar vreet de tape op zodra je zonder beeld wilt spoelen of versneld terug wil spoelen.
Ik denk dat ik je maar eens moet bellen...
EV-S2000 > mechanische afregelen. Capstan roller versleten?
Beide zitten vol met SMD condensatoren.........
Maar anders stuur je maar PB, weet niet waar je zit?
Heb trouwens zelf, al 30 jaar een EV-S550, daar is ook al intensief aan gesleuteld om hem aan de gang te houden. Heb hier nog het hele familie archief op video 8 bandjes (gok zo'n 80....)
Dus die moet wel blijven draaien (als backup slingert er hier nog ergens een Samsung camera)
Owja, heb ook nog een profesionle video8 camera van Sony liggen, met koffer. Maar die is kapot en daar moet ik nog naar kijken........... Iets met tijd
[ Voor 6% gewijzigd door f2ride2001 op 21-12-2023 19:43 ]
Ik heb dat ooit gerepareerd door in de holte van het kunstof een aluminium plaatje te lijmen met bison 2k power lijm. Aluminium plaatje met de hand op maat zagen/vijlen.Buzzfeed schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:26:
Het einde van een Onkyo Integra TA 2800? Mijn zoon kreeg zoals hij zegt het deurtje niet goed dicht. Heeft iemand een idee hoe dit is te repareren? Of weet wellicht het vervangende onderdeel te vinden? ?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ja, vervangen met BC550 (alleen pootje twisten omdat BC550 EBC is) of KSC1845f2ride2001 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:01:
[...]
ALLEEN is er een knisperend geluid in beide kanalen.![]()
Tja, blijkt dat ding vol te zitten met 2sc458 (aka the transistor from hell, volgens een website)
Die ken ik wel..... Bah. Die moeten eruit. Want anders blijft dat knetteren......
[ Voor 4% gewijzigd door kingmace op 21-12-2023 20:08 ]
Inderdaad vervangende onderdelen zijn er (bijna) niet, Op Ebay wel een sloper gevonden maar 125 euro ex verzend uit Duitsland is wel een bedrag waar ik over na moet denken. Ook geen idee of ze verzenden naar Nederland. Lijm heb ik ook aan gedacht maar geen idee of dat sterk genoeg is om de krachten te weerstaan die op dat bruggetje komen te staan.kozue schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:36:
@Buzzfeed Het ziet er aardig verbogen uit, dus ik denk dat het er niet rooskleurig uitziet voor dat deck, maar als het niet zo krom is als het op de foto lijkt, en nog goed op elkaar aansluit, zou wat epoxy of secondelijm misschien kunnen helpen. Maar wellicht hebben de meer ervaren reparateurs daar betere ideeën voor.
Daarom dat aluminium inzetstukje. Dat neemt dan de krachten op.Buzzfeed schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:47:
[...]
Inderdaad vervangende onderdelen zijn er (bijna) niet, Op Ebay wel een sloper gevonden maar 125 euro ex verzend uit Duitsland is wel een bedrag waar ik over na moet denken. Ook geen idee of ze verzenden naar Nederland. Lijm heb ik ook aan gedacht maar geen idee of dat sterk genoeg is om de krachten te weerstaan die op dat bruggetje komen te staan.
Geloof me, dat werkt echt
Nou heb ik enige tijd terug zo 'n deck proberen te laten repareren, ook iets in het mechaniek afgebroken... Deck zelf staat bij Home & Car Hifi (H&C Hifi), te wachten op onderdelen... De klep is nog goed van de mijne... Dus mocht je er vanaf willen: ik sta open voor een overname van het deck voor de onderdelen, dan neem ik de gok om de mijn op te knappen...Buzzfeed schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:26:
Het einde van een Onkyo Integra TA 2800? Mijn zoon kreeg zoals hij zegt het deurtje niet goed dicht. Heeft iemand een idee hoe dit is te repareren? Of weet wellicht het vervangende onderdeel te vinden? ?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben best bereid even mee te zoeken naar een ander leuk deck die voor jou zoon werkt... Is 3-koppen een must have?
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 21-12-2023 23:22 ]
Dat ga ik zeker proberen, mooi projectje rond de kerstdagen, ik neem aan dat je eerst de delen vast lijmt en daarna het plaatje erop lijmt?f2ride2001 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:53:
[...]
Daarom dat aluminium inzetstukje. Dat neemt dan de krachten op.
Geloof me, dat werkt echt
Dit is mijn cassettedeck, mijn zoon gebruikt hem ook wel eens..... ik wil (nog) geen afstand doen van de Onkyo, ik heb er een aantal in gebruik en anders is deze het spareparts deck voor de andere TA 2800/2570 die ik nog heb draaien.rcor schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:09:
[...]
Nou heb ik enige tijd terug zo 'n deck proberen te laten repareren, ook iets in het mechaniek afgebroken... Deck zelf staat bij Home & Car Hifi (H&C Hifi), te wachten op onderdelen... De klep is nog goed van de mijne... Dus mocht je er vanaf willen: ik sta open voor een overname van het deck voor de onderdelen, dan neem ik de gok om de mijn op te knappen...
Ben best bereid even mee te zoeken naar een ander leuk deck die voor jou zoon werkt... Is 3-koppen een must have?
Ik weet niet wat je zoekt voor onderdeel, ik ga als het lijmen niet lukt op zoek naar een Integra TA 2550. Ik ga dan alleen de klep daarvan gebruiken. Het mechaniek komt grotendeels overeen met de TA 2800, alleen geen dual capstan.
Wellicht kunnen we daar samen goedkoop van profiteren, en anders heb ik dan omgekeerd interesse om jouw defecte deck over te nemen als je ervan af wil
Dat geloof ik meteen, maar de mijne is echt in nette staat, met houten zijpanelen, de afstandsbediening en een originele handleiding... Alleen al daarom kon ik hem niet afvoeren, maar thuis kon ik hem niet bewaren en dus mocht tie in de privé collectie van Hans erbij komen te staan om tegen aan te kijken... Er zou iets rondom de koppen brug afgebroken zijn als ik het mij goed herinner. Ik weet ook niet of een non dual capstan mechaniek dan nog te gebruiken is voor de onderdelen die ik nodig heb, maar wel bedankt voor het aanbod... Misschien eens in de servicemanual kijken van beiden om te zien of de onderdelen identiek zijn?Buzzfeed schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:38:
[...]
Dit is mijn cassettedeck, mijn zoon gebruikt hem ook wel eens..... ik wil (nog) geen afstand doen van de Onkyo, ik heb er een aantal in gebruik en anders is deze het spareparts deck voor de andere TA 2800/2570 die ik nog heb draaien.
Ik weet niet wat je zoekt voor onderdeel, ik ga als het lijmen niet lukt op zoek naar een Integra TA 2550. Ik ga dan alleen de klep daarvan gebruiken. Het mechaniek komt grotendeels overeen met de TA 2800, alleen geen dual capstan.
Wellicht kunnen we daar samen goedkoop van profiteren, en anders heb ik dan omgekeerd interesse om jouw defecte deck over te nemen als je ervan af wil
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 22-12-2023 00:29 ]
Ik heb net een TA 2600 gekocht, als ik de servicemanual kijk lijkt het loopwerk 100 procent op elkaar. Alleen geen lampje en enkele capstan. Dat lampje krijg ik trouwens ook niet gevonden in de servicemanual van de TA 2800, die is ook stuk bij mij. Maar goed als hij binnen is zal ik een goed kijken, dat vind ik altijd gemakkelijker dan op een schema.rcor schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:25:
[...]
Dat geloof ik meteen, maar de mijne is echt in nette staat, met houten zijpanelen, de afstandsbediening en een originele handleiding... Alleen al daarom kon ik hem niet afvoeren, maar thuis kon ik hem niet bewaren en dus mocht tie in de privé collectie van Hans erbij komen te staan om tegen aan te kijken... Er zou iets rondom de koppen brug afgebroken zijn als ik het mij goed herinner. Ik weet ook niet of een non dual capstan mechaniek dan nog te gebruiken is voor de onderdelen die ik nodig heb, maar wel bedankt voor het aanbod... Misschien eens in de servicemanual kijken van beiden om te zien of de onderdelen identiek zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Buzzfeed op 22-12-2023 01:10 ]
Hier nog het vervolg.
Deze "vroege" versterker heeft dus last van "tin whiskers", oftewel tin kristallen die groeien in of onder de transistor.
Dit leidt tot kraken en uiteindelijke tot sluiting.
Detail uitleg hier
Deze transistors zaten hier dus ook in. Je herkend ze ook makkelijk aan de roetzwarte pootjes
:strip_exif()/f/image/Qq9olOHZDyDolcVbSnxpxHa3.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg vervelend, maar gelukkig op te lossen. De BC549 die ik in eerste instantie gebruikt heb ter vervangen waren niet helemaal goed.
De versterker begon te oscilleren. Dan maar vervangen voor BC550. Dat werkte perfect.
:strip_exif()/f/image/k8lbccFVDzBGqRcdJITTXD2W.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de andere pinout, moet je pootjes kruisen. Daarom heeft de Emitter een krimpkousje eromheen.
JE ziet hier ook alle condensatoren die vervangen zijn.
:strip_exif()/f/image/2Uv0o6fLSV94kJh720BrsZOz.jpg?f=fotoalbum_large)
En op de Eindversterker print ook.
Inmiddels staat ie hier alweer proef te draaien.
:strip_exif()/f/image/Ny8mJ8C9YHezLGwQMNEpGyPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor 1973 ziet hij er weer netjes uit. En werkt ook weer dienovereenkomstig.
Meteen ook de trafo op 240VAC gezet.
1 klein minpuntje, de volume potmeter krast nog een heel klein beetje bij draaien. Dat krijg ik er niet uit met schoonmaken.
Een nieuwe is niet meer verkrijgbaar door de midden aftakking op de potmeter (en stereo dus dubbel natuurlijk)
Althans niet voor een leuke prijs > op Ebay voor meer dan 100 Euro..... :
Dan maar zo, valt prima mee te leven.
Marc
Deze "vroege" versterker heeft dus last van "tin whiskers", oftewel tin kristallen die groeien in of onder de transistor.
Dit leidt tot kraken en uiteindelijke tot sluiting.
Detail uitleg hier
Deze transistors zaten hier dus ook in. Je herkend ze ook makkelijk aan de roetzwarte pootjes
:strip_exif()/f/image/Qq9olOHZDyDolcVbSnxpxHa3.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg vervelend, maar gelukkig op te lossen. De BC549 die ik in eerste instantie gebruikt heb ter vervangen waren niet helemaal goed.
De versterker begon te oscilleren. Dan maar vervangen voor BC550. Dat werkte perfect.
:strip_exif()/f/image/k8lbccFVDzBGqRcdJITTXD2W.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de andere pinout, moet je pootjes kruisen. Daarom heeft de Emitter een krimpkousje eromheen.
JE ziet hier ook alle condensatoren die vervangen zijn.
:strip_exif()/f/image/2Uv0o6fLSV94kJh720BrsZOz.jpg?f=fotoalbum_large)
En op de Eindversterker print ook.
Inmiddels staat ie hier alweer proef te draaien.
:strip_exif()/f/image/Ny8mJ8C9YHezLGwQMNEpGyPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor 1973 ziet hij er weer netjes uit. En werkt ook weer dienovereenkomstig.
Meteen ook de trafo op 240VAC gezet.
1 klein minpuntje, de volume potmeter krast nog een heel klein beetje bij draaien. Dat krijg ik er niet uit met schoonmaken.
Een nieuwe is niet meer verkrijgbaar door de midden aftakking op de potmeter (en stereo dus dubbel natuurlijk)
Althans niet voor een leuke prijs > op Ebay voor meer dan 100 Euro..... :

Dan maar zo, valt prima mee te leven.
Marc
Dit is mijn Onkyo hoekje, hier staan de componenten die ik allemaal aangepakt heb, maar ik moet zeggen dat de meeste condensatoren, zich meer dan prima houden. Hiertussen stond ook de Onkyo TA 2800 met een gebroken klep. Deze is tijdelijk vervangen voor een Onkyo Integra TA 2400. Ale loopwerken zijn gesmeerd en voorzien van de juiste snaren.
Rechts staat nog een enorme stapel nog eens te bekijken/testen, en links onder (niet zichtbaar) Een Onkyo EQ Integra 540. en nog wat Integra tuners ed. en vooral CD spelers. De WIIM pro streamer doet zijn werk meer dan prima en ik stream dan ook vaak via Qobuz veel muziek (HI-Res)
Op dit moment gebruik ik nog twee Onkyo Integra cd spelers, dit zijn 'zondags machines' ik gebruik ze alleen nog voor echte luistersessies. Want wanneer de lasers op zijn is het gebeurt met ze gezien het eigen ontwikkelde lasers zijn. Ik heb wel eens gelezen een man in Oostenrijk ze kan ombouwen naar Sony KMS 210 oid.
Ik hobby graag aan deze techniek zowel mechanisch als elektronisch,:strip_exif()/f/image/zDo7PxF0saySf8fi7OdurhRc.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts staat nog een enorme stapel nog eens te bekijken/testen, en links onder (niet zichtbaar) Een Onkyo EQ Integra 540. en nog wat Integra tuners ed. en vooral CD spelers. De WIIM pro streamer doet zijn werk meer dan prima en ik stream dan ook vaak via Qobuz veel muziek (HI-Res)
Op dit moment gebruik ik nog twee Onkyo Integra cd spelers, dit zijn 'zondags machines' ik gebruik ze alleen nog voor echte luistersessies. Want wanneer de lasers op zijn is het gebeurt met ze gezien het eigen ontwikkelde lasers zijn. Ik heb wel eens gelezen een man in Oostenrijk ze kan ombouwen naar Sony KMS 210 oid.
Ik hobby graag aan deze techniek zowel mechanisch als elektronisch,
:strip_exif()/f/image/zDo7PxF0saySf8fi7OdurhRc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/798ka0H3Uuaj048IkiVTrFG3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag dit leuke recordertje opgehaald :
Een Sony TC-510-2 ! Welsiswaar is vrij slechte staat, dus dat wordt een projectje. Voor 50€ mocht ik natuurlijk niet teveel verwachten...
:strip_exif()/f/image/N5yAHeZnVDLeMUrHZsf5Dw8w.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast alle panelen e.d. grondig schoongemaakt :
:strip_exif()/f/image/0tsTSacePqGClFeh3mzIuHOl.jpg?f=fotoalbum_large)
En zonet even getest, en er zit leven in! Neemt goed op, geen mechnische issues (wat wel eens voorkomt bij deze...)
:strip_exif()/f/image/ySuKOARTtdFZutU5Ix8MxAIR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu op zoek naar de ontbrekende onderdelen, zoals de pauze knop, de FF/REW knop, de shoulder strap, etc. En terwijl die zoektocht loopt maar eens het loopwerk e.d. onder handen nemen.
Een Sony TC-510-2 ! Welsiswaar is vrij slechte staat, dus dat wordt een projectje. Voor 50€ mocht ik natuurlijk niet teveel verwachten...
:strip_exif()/f/image/N5yAHeZnVDLeMUrHZsf5Dw8w.jpg?f=fotoalbum_large)
Alvast alle panelen e.d. grondig schoongemaakt :
:strip_exif()/f/image/0tsTSacePqGClFeh3mzIuHOl.jpg?f=fotoalbum_large)
En zonet even getest, en er zit leven in! Neemt goed op, geen mechnische issues (wat wel eens voorkomt bij deze...)
:strip_exif()/f/image/ySuKOARTtdFZutU5Ix8MxAIR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu op zoek naar de ontbrekende onderdelen, zoals de pauze knop, de FF/REW knop, de shoulder strap, etc. En terwijl die zoektocht loopt maar eens het loopwerk e.d. onder handen nemen.
Leuk forum dit! (en het loopt al een tijdje zag ik).
Mijn bijna vintage-set is van AKAI. Gekocht van mijn vakantiebaantje na het eindexamen.
Ik gebruik het nog steeds en nog steeds een prima geluid.
Tuner: AT 52-L
Versterker: AM-32
Cassettedeck: GX-32
CD-speler: CD-32
Platenspeler: AP-A305
:strip_exif()/f/image/DszU4zFiOilplb6We4wRSiP2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p4aq4MHUL8dXacrdLy3FWCJb.jpg?f=fotoalbum_large)
De A-trap van de versterker doet het niet meer, maar hij heeft gelukkig nog een B.
De Cd speler heeft ook wat kuren. Heb inmiddels de laser vervangen, maar af en toe pakt hij een CD niet, of slaat ie steeds wat over. Ik merk dat er wat speling in de lade zit waardoor dit euvel zich voordoet. Heeft iemand wellicht tips hoe dit te fixen?
Destijds ook de Celestion DL6 series Two erbij gekocht, nog steeds een heerlijk relaxed geluid.
:strip_exif()/f/image/c47oFSqRnbq4MPZ1Dllh6ZSK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb inmiddels wel een surround receiver gekocht voor de TV. Maar die haalt het niet bij de Akai versterker. Heb daarom een schakelboxje gemaakt om te kunnen switchen van versterker op dezelfde Celestions. Beetje provisorisch, maar het werkt wel (de schakelaars hebben middenstand uit zodat de versterkers nooit worden kortgesloten).
Mijn bijna vintage-set is van AKAI. Gekocht van mijn vakantiebaantje na het eindexamen.
:strip_exif()/f/image/DszU4zFiOilplb6We4wRSiP2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p4aq4MHUL8dXacrdLy3FWCJb.jpg?f=fotoalbum_large)
De A-trap van de versterker doet het niet meer, maar hij heeft gelukkig nog een B.
De Cd speler heeft ook wat kuren. Heb inmiddels de laser vervangen, maar af en toe pakt hij een CD niet, of slaat ie steeds wat over. Ik merk dat er wat speling in de lade zit waardoor dit euvel zich voordoet. Heeft iemand wellicht tips hoe dit te fixen?
Destijds ook de Celestion DL6 series Two erbij gekocht, nog steeds een heerlijk relaxed geluid.
:strip_exif()/f/image/c47oFSqRnbq4MPZ1Dllh6ZSK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb inmiddels wel een surround receiver gekocht voor de TV. Maar die haalt het niet bij de Akai versterker. Heb daarom een schakelboxje gemaakt om te kunnen switchen van versterker op dezelfde Celestions. Beetje provisorisch, maar het werkt wel (de schakelaars hebben middenstand uit zodat de versterkers nooit worden kortgesloten).
:strip_exif()/f/image/T0dWGU9bwIrbfhKuWL2nYEQm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag een Marantz CDA94 opgehaald:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p0gEDNcdSPvzhynyBocnXXWj.jpg?f=user_large)
De CD94 en de PM94 had ik al dus hiermee is de set bijna compleet. Nu op zoek naar een DT84
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p0gEDNcdSPvzhynyBocnXXWj.jpg?f=user_large)
De CD94 en de PM94 had ik al dus hiermee is de set bijna compleet. Nu op zoek naar een DT84
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Veel succes met het vinden van die dat recorder. Dat ding is volgens mij nog zeldzamer dat zijn Philips dat850 broertjeevilution schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:50:
Vandaag een Marantz CDA94 opgehaald:
[Afbeelding]

Z'n Philips broertje was de DAT880 vziw. Inderdaad zeldzaam maar als je niet zoekt vindt je sowieso niets.The Eagle schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:46:
[...]
Veel succes met het vinden van die dat recorder. Dat ding is volgens mij nog zeldzamer dat zijn Philips dat850 broertje
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
DAT880 was een soort van prototype en idd het broertje van de DT84 zie ik. En de DAT850 was productie.evilution schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:06:
[...]
Z'n Philips broertje was de DAT880 vziw. Inderdaad zeldzaam maar als je niet zoekt vindt je sowieso niets.
850 is al zeldzaam, 880 helemaal, en dan de DT84. Benieuwd ho lang je zoektocht gaat duren, reken op jaren zou ik zeggen.
Je moet je nooit vergissen in dat Philips spul van de jaren '70 - '80... Er zit vaak veel plastic aan, maar als ze werken klinkt het vaak super goed! Daar Aristona in die tijd al van Philips was, geld dit ook voor hun en het merk Erres dat Philips hier in NL ook veelvuldig gebruikte... Magnavox is ook van Philips, maar die zag je meer in Amerika als ik het goed heb onthouden van wat ik ooit gelezen had...Twynn schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:27:
Zo, achtergrondmuziek voor het kerstdiner is ook weer geregeld voor vandaag
[Afbeelding]
Ondanks dat dit nou niet echt het beste soort tapedeck is, komt er toch nog best lekker geluid uit. Paar externe goede speakers en een goed opgenomen tape doet heel veel in dit geval.
Ps.: dat model Aristona stond bij Philips in hun eigen catalogus als N4407... Just in case je onderdelen nodig hebt handig om te weten:

https://www.radiomuseum.o...ro_4407_n4407_n_4407.html
Altijd mooi om on te zien dat apparatuur al zo lang in dienst is!Pon-e schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:13:
Leuk forum dit! (en het loopt al een tijdje zag ik).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betreft je CD speler, de geleidestang al eens goed gereinigd? Soms willen ook de ophangingsrubber gaar zijn waardoor de tafel niet recht ligt. Meestal in mijn ervaring is het genoeg om de geleide stang ligt te polijsten en ligt in te vetten afhankelijk van de speler. En is daarmee het euvel opgelost.
Voor het switchen tussen de versterkers gebruik ik de Dynavox AMP-S die is wel duur voor wat het doet, maar het werkt, jouw oplossing is zeker goedkoper en creativer.
[ Voor 3% gewijzigd door Buzzfeed op 25-12-2023 21:38 ]
Ik had in de jaren '70 een N4404, iets kaler uitgevoerd maar qua bouwkwaliteit zeker geen plastic... dat kwam pas in de 2e helft jaren '70 en jaren '80. Dit zijn mechanisch zeer degelijke recorders, het zwakke punt is volgens mij wel de opname/weergavekop die snel slijt (die van mij was op gegeven moment zo ver versleten dat er niks boven pakweg 5 kHz meer uit kwam).rcor schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:23:
[...]
Je moet je nooit vergissen in dat Philips spul van de jaren '70 - '80... Er zit vaak veel plastic aan, maar als ze werken klinkt het vaak super goed! Daar Aristona in die tijd al van Philips was, geld dit ook voor hun en het merk Erres dat Philips hier in NL ook veelvuldig gebruikte... Magnavox is ook van Philips, maar die zag je meer in Amerika als ik het goed heb onthouden van wat ik ooit gelezen had...
Ps.: dat model Aristona stond bij Philips in hun eigen catalogus als N4407... Just in case je onderdelen nodig hebt handig om te weten:
Klopt, en ook nog van oudere series. Het loopwerk uit dit apparaat gaat veel verder terug, kwam nog voor in de oudere EL serie. Verder is de N4404 redelijk gelijk.rcor schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:23:
[...]
In mijn geval is het al een machine die uit meerdere oude apparaten is samengesteld. Bij deze oude philipsen is het vooral het rubber wat problemen geeft (snaren die tot drab zijn vergaan, tussenwieltjes e.d.)
Plastic zit er niet zo veel in. Tandwielen voor het tellermechanisme zijn bij deze apparaten wel vergaan, maar dat is redelijk simpel op te lossen.
Waarschijnlijk schuin afgesleten kop (is tegenwoordig wel weer te herstellen door de kop weer te slijpen en polijsten) of er is gewoon rommel in de kopspleet gekomen. Heb regelmatig koppen gehad van o.a. akai machines en ook philipsen die het inderdaad zo rond de 4Khz af lieten weten, of waarvan zelfs 1 kanaal gewoon niets meer deed. Bleek aangekoekte rommel op de koppen te zijn die zo vast zat dat ik ze uiteindelijk met tandestokers van de koppen af moest krabben. Daarna weer prima geluid over het hele frequentiebereik.janbrede schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:41:
[...]
Ik had in de jaren '70 een N4404, iets kaler uitgevoerd maar qua bouwkwaliteit zeker geen plastic... dat kwam pas in de 2e helft jaren '70 en jaren '80. Dit zijn mechanisch zeer degelijke recorders, het zwakke punt is volgens mij wel de opname/weergavekop die snel slijt (die van mij was op gegeven moment zo ver versleten dat er niks boven pakweg 5 kHz meer uit kwam).
Zwakke punten van die N4404/N4407 zijn nu overigens de snaren en alle rubber onderdelen, de VU meters die blijven plakken, de bedieningstoetsen (plastic, breekt af) en de hierboven genoemde tandwielen voor het tellermechanisme.
De volgende serie machines was wel veel plastic, maar zat toch redelijk goed in elkaar en is vaak nu ook nog prima bruikbaar (na snarenwissel e.d.). Dat zijn de magnocontrollers.
De echte plastic bende waren de laatste tapedecks, de N7150 en N7300. Die zijn tegenwoordig redelijk berucht, al zijn ook voor die machines weer nieuwe vervangende onderdelen beschikbaar om ze weer op te lappen.
Dank voor je tips, ik ga dat eens proberen. Welk vet kan ik het beste gebruiken, niet dat het opdroogt/indroogt of het kunststof aantast?Buzzfeed schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:46:
[...]
Altijd mooi om on te zien dat apparatuur al zo lang in dienst is!Ik heb de DL 4 speakers al een hele lange tijd in bezit en deze klinken best goed , op dit moment zijn ze niet in gebruik ik gebruik de B&W 220I. En hoe mooi de onverwoestbare GX koppen van het cassettedeck. Ik merk ik weer meer CD's begin te kopen nu vinyl zo in prijs gestegen is.
Betreft je CD speler, de geleidestang al eens goed gereinigd? Soms willen ook de ophangingsrubber gaar zijn waardoor de tafel niet recht ligt. Meestal in mijn ervaring is het genoeg om de geleide stang ligt te polijsten en ligt in te vetten afhankelijk van de speler. En is daarmee het euvel opgelost.
Voor het switchen tussen de versterkers gebruik ik de Dynavox AMP-S die is wel duur voor wat het doet, maar het werkt, jouw oplossing is zeker goedkoper en creativer.
En inderdaad vinyl is best duur geworden. Had me zelf voorgenomen om alleen nog nieuwe releases op vinyl te kopen, maar het prijsverschil met een CD wordt wel erg groot. Maar het blijft erg mooi die naald rustig te zien zweven over de plaat.
Heb nog iets van 200 cassettes op zolder liggen, door Spotify etc weinig meer meegedaan, maar laatst weer eens een paar gedraaid en het klinkt verrassend goed. Alle cassettes zijn ook allemaal op dat deck opgenomen.
En de speakers, die B&W’s lijken me ook erg mooi. Heb wel eens geluisterd naar nieuwere boxen, maar steeds zoveel laag/hoog, lijkt me op ten duur vermoeiend luisteren. En als je dat wil, dan druk ik wel de loudness knop in.
Niet helemaal vintage, maar toch.....
Ik had zelf ook nog een klusje. Mijn autoradio is zijn geheugen kwijt. Niet dramatisch, maar wel heel vervelend.
Ik wist wat er kapot was (zogenaamde supercap die het geheugen onderhoud) ik had alleen geen schema en verder helemaal niets. Dus wist niet waar ie zat.
Aangezien het een multimedia ding is, is het wel een dingetjes waar die zit.
Uiteindelijk heel die radio uit elkaar moeten slopen om op de alleronderste printplaat hem te vinden.
Kijk hier zit ie:
:strip_exif()/f/image/a6l8ep06TMU0Y0MsAKWU78cP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zwarte vierkante blokje. Ik had wel een condensator met de juiste waarde alleen niet de juiste bouwvorm:
:strip_exif()/f/image/OAiyJ9NqjO3ofAkCeyM1hcH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, met handig soldeerwerk en thermische lijm erin gekregen. Daarna de tig schroefjes weer terug
:strip_exif()/f/image/zKOOppW4xkQSg33zhlqJocdu.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles weer in elkaar gekregen en geen schroefjes over.
:strip_exif()/f/image/7wpRS3PWJb2TGLR10Uome0T0.jpg?f=fotoalbum_large)
En jahoor, hij heeft zijn geheugen terug. En, gelukkig, werkt alles weer zoals het hoort.
Ik had zelf ook nog een klusje. Mijn autoradio is zijn geheugen kwijt. Niet dramatisch, maar wel heel vervelend.
Ik wist wat er kapot was (zogenaamde supercap die het geheugen onderhoud) ik had alleen geen schema en verder helemaal niets. Dus wist niet waar ie zat.
Aangezien het een multimedia ding is, is het wel een dingetjes waar die zit.
Uiteindelijk heel die radio uit elkaar moeten slopen om op de alleronderste printplaat hem te vinden.
Kijk hier zit ie:
:strip_exif()/f/image/a6l8ep06TMU0Y0MsAKWU78cP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zwarte vierkante blokje. Ik had wel een condensator met de juiste waarde alleen niet de juiste bouwvorm:
:strip_exif()/f/image/OAiyJ9NqjO3ofAkCeyM1hcH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, met handig soldeerwerk en thermische lijm erin gekregen. Daarna de tig schroefjes weer terug
:strip_exif()/f/image/zKOOppW4xkQSg33zhlqJocdu.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles weer in elkaar gekregen en geen schroefjes over.
:strip_exif()/f/image/7wpRS3PWJb2TGLR10Uome0T0.jpg?f=fotoalbum_large)
En jahoor, hij heeft zijn geheugen terug. En, gelukkig, werkt alles weer zoals het hoort.
Ik heb vandaag z'n jongere broertje op de werkbank staanf2ride2001 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/N4DtYZgnFesTpodPUuKwW6Ck.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoefde op zich niet veel aan te gebeuren, elco's meten nog allemaal prima. Ik heb wel de voedingsconnector vervangen voor een versie met randaarde. Ik had sowieso geen kabel die geschikt was voor de twee polige power connector.
Verder beetje afstellen en speelt weer prima.
:strip_exif()/f/image/ikTarfxF2nt8kEQRjsy3QofP.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee wel een heel kleine trafo voor deze versterker. Volgens de speficaties 2x30W bij 8 Ohm belasting.
En jammer dat de belettering van het frontje op sommige plekken verdwenen is.
Vandaag even bezig geweest met een kerstkadootje dat ik van mijn vrouw heb gekregen, een Sanyo M-G80D walkman.
Hij ziet er nog zeer goed uit voor zijn leeftijd, inclusief clip en draag hoesjes. Nieuwe snaar erin, snelheid en azimuth afgesteld. Speelt zeer goed en klinkt niet verkeeerd.

Hij ziet er nog zeer goed uit voor zijn leeftijd, inclusief clip en draag hoesjes. Nieuwe snaar erin, snelheid en azimuth afgesteld. Speelt zeer goed en klinkt niet verkeeerd.

De Sony TC-510-2 die ik hier laatst postte heeft toch enkele mankementen. De welbekende plastic cam die de record/play knop in de record stand moet houden is gebroken (heel vaak voorkomend probleem). Dat is niet zo makkelijk op te lossen, het halve deck moet uit elkaar om aan die cam te kunnen, en ik moet een nieuwe cam maken uit ABS of alu... De knoppen kraken, de REC selector van het rechter kanaal is niet 100% meer, en ik verlies ergens 4dB op 16Khz in het repro circuit.
:strip_exif()/f/image/jT0ANi6yqOb4H8LnMax84BdE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn NAB alingment tape heeft een test toon op 16kHz van 60s, maar dat is te kort om fouten te zoeken in het circuit, dus maar even een 5" op de M20 gezet en een volledige tape op 16kHz opgenomen, wat me ~16min tijd per keer geeft om fouten te zoeken, alvorens ik de tape moet terugspoelen (of de spoelen wisselen).
:strip_exif()/f/image/ntgsjtKLur56FqeDOKpVs0k7.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie dingen, die 510-2's, maar best wel wat werk aan om ze echt in orde te zetten.
:strip_exif()/f/image/jT0ANi6yqOb4H8LnMax84BdE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn NAB alingment tape heeft een test toon op 16kHz van 60s, maar dat is te kort om fouten te zoeken in het circuit, dus maar even een 5" op de M20 gezet en een volledige tape op 16kHz opgenomen, wat me ~16min tijd per keer geeft om fouten te zoeken, alvorens ik de tape moet terugspoelen (of de spoelen wisselen).
:strip_exif()/f/image/ntgsjtKLur56FqeDOKpVs0k7.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie dingen, die 510-2's, maar best wel wat werk aan om ze echt in orde te zetten.
Ik heb hier nog een N7150 uit '81 staan. Werkte goed tot een jaar of 10, 15 geleden. Daarna versleten plastic tandwielen op de schotels en in het mechaniek maar ik heb hem kunnen oplappen met onderdelen van Marktplaats. Inmiddels zijn die ook weer versleten dus als er ergens onderdelen beschikbaar zijn (buiten de bekende Marktplaats-kanalen) hou ik me aanbevolen.Twynn schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:42:
[...]
De echte plastic bende waren de laatste tapedecks, de N7150 en N7300. Die zijn tegenwoordig redelijk berucht, al zijn ook voor die machines weer nieuwe vervangende onderdelen beschikbaar om ze weer op te lappen.
Al eens contact gezocht met Thomas Baur van MFB-freaks? Hij is DE Philips specialist van Nederland... Per 2 januari weer terug op zijn zaak (heeft nu even terecht wat vakantie genomen) en dan kun je hem weer bereiken om te kijken of hij nog wat heeft liggen...janbrede schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:41:
[...]
Ik heb hier nog een N7150 uit '81 staan. Werkte goed tot een jaar of 10, 15 geleden. Daarna versleten plastic tandwielen op de schotels en in het mechaniek maar ik heb hem kunnen oplappen met onderdelen van Marktplaats. Inmiddels zijn die ook weer versleten dus als er ergens onderdelen beschikbaar zijn (buiten de bekende Marktplaats-kanalen) hou ik me aanbevolen.
Ik heb een setje KEF C35, eerste generatie Uni-Q luidsprekers. Ze hebben het jarenlang prima gedaan maar staan nu al een tijdje op zolder. De tweeters zijn er langzaam aan mee gestopt. Dat is een bekend dingetje. Er zijn nog lange tijd vervangings tweeters voor verkocht maar die zijn er niet meer. Heeft iemand hier hands-on ervaring met Uni-Q drivers? Zijn de originele tweeters wellicht te reviseren?
Verder staat hier een Rotel RX803, een heerlijk ouderwets jaren 70 bakbeest van een receiver met een groot aantal aansluitingen. Deze wordt incidenteel gebruikt. De gloeillampjes heb ik een paar keer vervangen. Dat is het enige wat er na verloop van tijd kapot gaat. De laatste 15 jaar heb ik ze niet meer vernieuwd, ik weet niet of ze nog te krijgen zijn. LEDs geven waarschijnlijk niet dezelfde prachtige warmgele gloed.
Nog vrijwel dagelijks in gebruik is een setje NAD 2100 PE eindversterkers (opeenvolgende serienummers, 35 jaar oud). De enige reparatie die ik daar ooit aan heb moeten doen is nieuwe relais voor de inschakelvertraging en A/B uitgangen. Ze gaan zo nodig belachelijk hard voor de gespecificeerde 50W per kanaal en blijven het gewoon probleemloos geweldig goed doen.
Verder staat hier een Rotel RX803, een heerlijk ouderwets jaren 70 bakbeest van een receiver met een groot aantal aansluitingen. Deze wordt incidenteel gebruikt. De gloeillampjes heb ik een paar keer vervangen. Dat is het enige wat er na verloop van tijd kapot gaat. De laatste 15 jaar heb ik ze niet meer vernieuwd, ik weet niet of ze nog te krijgen zijn. LEDs geven waarschijnlijk niet dezelfde prachtige warmgele gloed.
Nog vrijwel dagelijks in gebruik is een setje NAD 2100 PE eindversterkers (opeenvolgende serienummers, 35 jaar oud). De enige reparatie die ik daar ooit aan heb moeten doen is nieuwe relais voor de inschakelvertraging en A/B uitgangen. Ze gaan zo nodig belachelijk hard voor de gespecificeerde 50W per kanaal en blijven het gewoon probleemloos geweldig goed doen.
Hier nog steeds veel plezier met een Quad 33 en twee Philips MFB speakers. Spotify luisteren via een
WTX-MicroStream (Advance Paris)
De Quad heeft nieuwe potmeter (Alps) en condensatoren en in de MFBs zijn ook de condensatoren vervangen.
Geen behoefte aan nieuwe spullen....
WTX-MicroStream (Advance Paris)
De Quad heeft nieuwe potmeter (Alps) en condensatoren en in de MFBs zijn ook de condensatoren vervangen.
Geen behoefte aan nieuwe spullen....
Uiteindelijk probleem bij de CD speler gevonden. Het bleek dat het uiteinde van het ronde zwarte bovenframe net over de CD sleepte (bij de letters disc 1). Daardoor waarschijnlijk ook de leesfouten en overslaan etc. Even wat afgevijld aan de onderzijde en alles werkt weer perfect!Pon-e schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:45:
[...]
Dank voor je tips, ik ga dat eens proberen. Welk vet kan ik het beste gebruiken, niet dat het opdroogt/indroogt of het kunststof aantast?
En inderdaad vinyl is best duur geworden. Had me zelf voorgenomen om alleen nog nieuwe releases op vinyl te kopen, maar het prijsverschil met een CD wordt wel erg groot. Maar het blijft erg mooi die naald rustig te zien zweven over de plaat.
Heb nog iets van 200 cassettes op zolder liggen, door Spotify etc weinig meer meegedaan, maar laatst weer eens een paar gedraaid en het klinkt verrassend goed. Alle cassettes zijn ook allemaal op dat deck opgenomen.
En de speakers, die B&W’s lijken me ook erg mooi. Heb wel eens geluisterd naar nieuwere boxen, maar steeds zoveel laag/hoog, lijkt me op ten duur vermoeiend luisteren. En als je dat wil, dan druk ik wel de loudness knop in.
:strip_exif()/f/image/TJPTR0Ep07qufvqi71GPV8UW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N6pdOtKq2gUIaJP5pOqwKvj9.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi dat hij het weer doet, maar dit heett wel de kenmerken van symptoombestrijding. Er is een oorzaak dat die aandrukklep kennelijk te laag is komen te liggen. Is er ergens wellicht iets uitgedroogd en ingezakt, of slijtage ergens anders wat dit probleem heeft veroorzaakt? Zo op afstand lijkt slijtage tussen witte cd-dop en de aandrukklep het meest voor de hand liggend. Maar goed, dit is allemaal leunstoel diagnostiek van mij natuurlijk.Pon-e schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:12:
[...]
Uiteindelijk probleem bij de CD speler gevonden. Het bleek dat het uiteinde van het ronde zwarte bovenframe net over de CD sleepte (bij de letters disc 1). Daardoor waarschijnlijk ook de leesfouten en overslaan etc. Even wat afgevijld aan de onderzijde en alles werkt weer perfect!
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Er staat me vaag bij dat er vanuit Philips een modificatie was voor dit type mechanisme. Maar het is 25+ jaar geleden dat ik aan die krengen heb gesleuteld dus het fijne weet ik er niet meer van en de onderdelen zijn er waarschijnlijk ook niet meer.
Er zit een best krachtige veer die het bovenframe met het witte schijfje naar beneden drukt. Het zou best kunnen zijn dat het kunststof frame in de loop der jaren daardoor iets is vervormd, waardoor het uiteinde net de CD is gaan raken.Skynett schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Mooi dat hij het weer doet, maar dit heett wel de kenmerken van symptoombestrijding. Er is een oorzaak dat die aandrukklep kennelijk te laag is komen te liggen. Is er ergens wellicht iets uitgedroogd en ingezakt, of slijtage ergens anders wat dit probleem heeft veroorzaakt? Zo op afstand lijkt slijtage tussen witte cd-dop en de aandrukklep het meest voor de hand liggend. Maar goed, dit is allemaal leunstoel diagnostiek van mij natuurlijk.
Zie YouTube filmpje vanaf ca. 3:22
https://www.youtube.com/watch?v=ofcHWEpwFGY&t=200
De asjes/pinnetjes waarover het bovenframe kantelt, kunnen ook wat zijn doorgezakt. Kan natuurlijk ook zijn dat in het verdere lade-/geleidesysteem wat speling is ontstaan etc. Maar ik ben bang dat daar allemaal vrij weinig meer aan te doen is...
Dat is helaas ook onderdeel van een liefhebberij als vintage audio. Niet alles is altijd te repareren, of doordat (electronische) onderdelen gewoon niet meer leverbaar zijn, zoals bij de Sony V-fet, of mechanische slijtage wat allemaal het einde van een apparaat kan betekenen.Pon-e schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Maar ik ben bang dat daar allemaal vrij weinig meer aan te doen is...
Maar toch gewoon respect dat je er in bent gedoken, zo houden we toch zo veel mogelijk van de hobby in leven.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Vorige week een Panasonic RQ-JA2 walkman gescoord. Ik heb deze 5 jaar geleden ook al gehad maar heb die helaas gesloopt door verkeerde smering te gebruiken voor de capstan asssen. Ik heb dat nooit meer goed gekregen (W&F bleef zeer hoog). Er stond dus al 5 jaar een zoekopdracht uit naar deze walkman omdat ik het een van de mooiste vind die er gemaakt zijn. Vorig jaar is er 1 voobijgekomen op MP maar die gast wou er 175,- euro voor hebben (ze gaan overigens op ebay voor zo'n $250,-). Toen deze voorbij kwam heb ik gelijk gereageerd en ik heb hem kunnen bemachtigen voor 35,-. Voorzien van een nieuwe snaar en twee kleine reparaties uitgevoerd.

Nice 
* The Eagle zoekt nog steeds een Magnavox D6643 in het zwart.
Laatst helaas net naast het net gevist, die l*l op MP had hem al verkocht en verzonden maar de ad niet verwijderd (en deed dat pas een week later
* The Eagle zoekt nog steeds een Magnavox D6643 in het zwart.
Laatst helaas net naast het net gevist, die l*l op MP had hem al verkocht en verzonden maar de ad niet verwijderd (en deed dat pas een week later
Ach, zo had ik jaren geleden een Sony WM-EX909.
Geweldig mooi ding met tas en lader. Volledig metaal.
Geweldig geluid.
Erg zuinig opgeweeest. Apart gelegd voor later.
Tegen de tijd dat ik hem weer terug vond waren alle SMD condensatoren uitgelopen (jaren 90 kwaaltje
)
Ding deed helemaal niets meer, vele print spoortjes doorgevreten. Was alleen nog maar goed voor de vuilnisbak....
Heb nog een paar AIWA walkmans. Die zijn nog wel goed.
Geweldig mooi ding met tas en lader. Volledig metaal.
Geweldig geluid.
Erg zuinig opgeweeest. Apart gelegd voor later.
Tegen de tijd dat ik hem weer terug vond waren alle SMD condensatoren uitgelopen (jaren 90 kwaaltje
Ding deed helemaal niets meer, vele print spoortjes doorgevreten. Was alleen nog maar goed voor de vuilnisbak....

Zoiets?f2ride2001 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:42:
:strip_exif()/f/image/xiReJKs2UQ6v23swXzFMww9q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu een AliExpress DAC en een autoradio als versterker. Kwaliteit is niet geweldig. Ruist onder andere behoorlijk. Ik heb aan de ene kant een optische kabel en aan de andere kant 4 ohm 40W speakers in stereo.
Nu ben ik bij de kringloop wezen kijken of ze iets hadden om een goedkope upgrade te doen. Ik zag een Sony STR-KS1000P en een STR-KSL40, en ook een JVC RX-E100R. Ik denk dat die kunnen wat ik wil?
Ik heb er de ballen verstand van, dus ik heb geen idee of wat ik zie ook is wat ik denk.
Nu ben ik bij de kringloop wezen kijken of ze iets hadden om een goedkope upgrade te doen. Ik zag een Sony STR-KS1000P en een STR-KSL40, en ook een JVC RX-E100R. Ik denk dat die kunnen wat ik wil?
Ik heb er de ballen verstand van, dus ik heb geen idee of wat ik zie ook is wat ik denk.
Voor de goede orde, je hebt nu een Ali autoradio in de huiskamer om geluid af te spelen?
Met wat voor luidsprekers?
Kan mij goed voorstellen dat dit niet echt klinkt.
Met wat voor luidsprekers?
Kan mij goed voorstellen dat dit niet echt klinkt.
Nee, de DAC en de radio zijn losse apparaten. Klein Ali DACje en een autoradio van Philips waar iemand ooit een voeding en een behuizing bij heeft geprutst.
De speakers zijn een Philips 22RH427/21Z setje. 4 ohm en 40W dus. Mijn broertje heeft ze ooit van de straat geplukt, iemand had ze bij het grof vuil gelegd terwijl ze het nog gewoon deden.
Maar ja, het is geen boegbeeld van audiokwaliteit. Het was allemaal gratis spul en ik moest destijds elke euro omdraaien. Maar het ruist behoorlijk. Het is nog niet zo beroerd dat ik niet het verschil tussen YouTube en Spotify ermee kan horen, maar het is wel een oplossing waarbij prijs voorop staat.
De speakers zijn een Philips 22RH427/21Z setje. 4 ohm en 40W dus. Mijn broertje heeft ze ooit van de straat geplukt, iemand had ze bij het grof vuil gelegd terwijl ze het nog gewoon deden.
Maar ja, het is geen boegbeeld van audiokwaliteit. Het was allemaal gratis spul en ik moest destijds elke euro omdraaien. Maar het ruist behoorlijk. Het is nog niet zo beroerd dat ik niet het verschil tussen YouTube en Spotify ermee kan horen, maar het is wel een oplossing waarbij prijs voorop staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Amanoo op 03-01-2024 18:32 ]
Uit dezelfde serie:

Aiwa HS-T34
Met radio en zelfs dolby.
Ze hebben allemaal een optische ingang, plus nog genoeg aansluitmogelijkheden voor andere apparaten. Maar die Sony’s hebben vreemde speaker pluggen. Ik heb ze wel vaker gezien, dus ze zijn ook niet super zeldzaam, maar aangezien je nu alles in een autoradio gepropt heb, zul je makkelijker met de meer traditionele speaker terminals van de JVC uit de voeten kunnen. Bovendien zijn die Sony’s bedoeld om aan een TV te hangen, dus heb je soms menu’s die alleen goed bruikbaar zijn met een scherm er aan. Dus van degenen die je op hebt genoemd krijgt de JVC mijn stem.Amanoo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:54:
Ik heb nu een AliExpress DAC en een autoradio als versterker. Kwaliteit is niet geweldig. Ruist onder andere behoorlijk. Ik heb aan de ene kant een optische kabel en aan de andere kant 4 ohm 40W speakers in stereo.
Geen walkman vandaag voor mij, maar wel even mijn Sony TC-WE475 cassettedeck die al heel wat jaartjes op mijn werk op mijn werkkamer staat voorzien van nieuwe snaartjes daar het deck wat moeite met spoelen begon te krijgen:

De boel even aangesloten om te testen op een Denon DR-210 versterker die ik te koop heb staan bij vraag en aanbod (klinkt overigens heel mooi icm een setje niet vintage B&W CM1 speakers) nadat ik de vier snaren vervangen heb...
Speelt en spoelt weer goed! Kan dus weer terug naar het werk om daar weer een aantal jaren weer dienst te doen...
De boel even aangesloten om te testen op een Denon DR-210 versterker die ik te koop heb staan bij vraag en aanbod (klinkt overigens heel mooi icm een setje niet vintage B&W CM1 speakers) nadat ik de vier snaren vervangen heb...
Speelt en spoelt weer goed! Kan dus weer terug naar het werk om daar weer een aantal jaren weer dienst te doen...
Ja, die vreemde aansluitingen vielen me inderdaad ook al op. Valt wel wat aan te beunen maar niet ideaal. Dat van die menu's was me nog niet opgevallen. Mijn TV heeft wat issues met HDMI, slechts 1 werkende poort en die werkt alleen met een kabel die gevlochten is door elven onder maneschijn. Ik zit niet heel erg te wachten om van alles om te pluggen. Ik was er ook niet zeker van of de apparaten waren wat ik dacht, maar blijkbaar heb ik het dus toch goed. De JVC dan maar.kozue schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Ze hebben allemaal een optische ingang, plus nog genoeg aansluitmogelijkheden voor andere apparaten. Maar die Sony’s hebben vreemde speaker pluggen. Ik heb ze wel vaker gezien, dus ze zijn ook niet super zeldzaam, maar aangezien je nu alles in een autoradio gepropt heb, zul je makkelijker met de meer traditionele speaker terminals van de JVC uit de voeten kunnen. Bovendien zijn die Sony’s bedoeld om aan een TV te hangen, dus heb je soms menu’s die alleen goed bruikbaar zijn met een scherm er aan. Dus van degenen die je op hebt genoemd krijgt de JVC mijn stem.
De STR-KS1000P doet volgens mij alleen audio, dus dat zal wel meevallen met die menu's, maar de STR-KSL40 lijkt vooral bedoeld voor een 90's AV setup (met composite video dus, geen HDMI). Mijn ervaring met dat soort spul is dat je met de knoppen aan de voorkant maar beperkte bediening hebt en menu's in moet voor een groot deel van de instellingen. Dat betekent ook dat je er een werkende afstandsbediening bij nodig hebt om m volledig te kunnen gebruiken. Als je zoiets aan je TV wilt hangen en gebruiken voor bv oude game consoles is dat prima en handig, maar als je puur een audio setup wilt om muziek te luisteren is het niet ideaal.
Techmoan heeft weer een stukje vintage audio gedeeld waarvan iedereen toch wel mee eens zal zijn dat dit "echte vintage" audio is: Tefifon... Immers wordt deze techniek nergens meer gebruikt... enfin, een nieuwe Tefifon video door Techmoan, geniet ervan:
[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 06-01-2024 11:40 ]
Wat is er toch veel leuk en mooi spul gemaakt ergens tussen de 50's-90's (in mijn ogen dan).
Vooral de manier waarop ze mechanisch sprongen gemaakt hebben.
Wie kan zich die AKAI Auto Reverse nog herinneren.
Ja tegenwoordig is alles beter, gemakkelijker etc maar het is kil en doods tegenover het oude spul.
Ik heb een modernere receiver aan de tv hangen maar vooral qua looks is de beginjaren 80 AKAI stereotoren vele malen mooier om te zien.
Ja tegenwoordig is alles beter, gemakkelijker etc maar het is kil en doods tegenover het oude spul.
Ik heb een modernere receiver aan de tv hangen maar vooral qua looks is de beginjaren 80 AKAI stereotoren vele malen mooier om te zien.
Om even in te haken over die oude tijd, vond nog de rekening van 1 van mijn buizenradio's terug.
Die kreeg ik destijds mee samen met de gebruiksaanwijzing
:strip_exif()/f/image/fQyb85tWY1k7DKv6EpKdEUk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook nog het zegeltje a 50ct voor de luistergeld....
Toch geweldig.
Die kreeg ik destijds mee samen met de gebruiksaanwijzing
:strip_exif()/f/image/fQyb85tWY1k7DKv6EpKdEUk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook nog het zegeltje a 50ct voor de luistergeld....
Toch geweldig.
[ Voor 4% gewijzigd door f2ride2001 op 06-01-2024 15:15 ]
Er zijn meer merken die van oudsher het bandje om deden draaien... Mooi voorbeeld daarvan is Nakamichi met de RX-reeks producten (met als top of the serie de RX-505):Ad de Jong schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:40:
Wat is er toch veel leuk en mooi spul gemaakt ergens tussen de 50's-90's (in mijn ogen dan).
[YouTube: Auto-Reverse: The Hard Way]
Afgelopen dagen mijn werkplek opnieuw ingericht .
Deze is in een aanbouw welke ik 25 jaar geleden gebouwd heb.
Toen nog een primitieve werkkamer
13 jaar geleden hebben we een nieuwe keuken gekocht en delen van de oude heb ik gebruikt om de werkkamer te updaten.
Nu is het tijd voor een nieuwe update.
Als eerste de oude zooi eruit en alles opnieuw bedraad en aangesloten.
:strip_exif()/f/image/l3i4jeu84DZKtfAUsfb0Ehbd.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna nieuwe plank met gaten gezaagd
:strip_exif()/f/image/DNqA186lgUSyflk2L2NJVhyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De binnenkomende voeding zit achter een eigen aardlekautomaat en is verdeeld over 2 ringen.
Deze ringen worden dubbelpolig geschakeld via schakelaar en contactor
1 ring zit ook nog achter een UPS. Van links naar rechts.
:strip_exif()/f/image/paQwjf5b6EeZyn3yiwuUHrZR.jpg?f=fotoalbum_large)
De binnenkomende voeding wordt ook gemeten zodat ik meteen kan zien wat een apparaat doet.
:strip_exif()/f/image/SxI1uQeIFrUu4NJmJ3CvxUsG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe zendinstallatie
:strip_exif()/f/image/svSC9mEuPahwrBNvmcxma2Bx.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe 12VDC voeding met eigen meting.
Verlichting en USB aansluitingen voor PC en Laptop (ivm thuiswerkplek)
:strip_exif()/f/image/V131cWIoYCVb9P46zwx7MHm9.jpg?f=fotoalbum_large)
SWR meter, laboratorium voeding en DMM
:strip_exif()/f/image/TueLTdZ7RBuJnrbVk23qKH3z.jpg?f=fotoalbum_large)
UPS
:strip_exif()/f/image/IWuCqbjmGwXV1qIrJljCeyxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag nog alle electronica onderdelen uitgesorteerd en in nieuwe vakdozen gedaan.
Werk plek klaar voor 2024
Deze is in een aanbouw welke ik 25 jaar geleden gebouwd heb.
Toen nog een primitieve werkkamer
13 jaar geleden hebben we een nieuwe keuken gekocht en delen van de oude heb ik gebruikt om de werkkamer te updaten.
Nu is het tijd voor een nieuwe update.
Als eerste de oude zooi eruit en alles opnieuw bedraad en aangesloten.
:strip_exif()/f/image/l3i4jeu84DZKtfAUsfb0Ehbd.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna nieuwe plank met gaten gezaagd
:strip_exif()/f/image/DNqA186lgUSyflk2L2NJVhyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De binnenkomende voeding zit achter een eigen aardlekautomaat en is verdeeld over 2 ringen.
Deze ringen worden dubbelpolig geschakeld via schakelaar en contactor
1 ring zit ook nog achter een UPS. Van links naar rechts.
:strip_exif()/f/image/paQwjf5b6EeZyn3yiwuUHrZR.jpg?f=fotoalbum_large)
De binnenkomende voeding wordt ook gemeten zodat ik meteen kan zien wat een apparaat doet.
:strip_exif()/f/image/SxI1uQeIFrUu4NJmJ3CvxUsG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe zendinstallatie
:strip_exif()/f/image/svSC9mEuPahwrBNvmcxma2Bx.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe 12VDC voeding met eigen meting.
Verlichting en USB aansluitingen voor PC en Laptop (ivm thuiswerkplek)
:strip_exif()/f/image/V131cWIoYCVb9P46zwx7MHm9.jpg?f=fotoalbum_large)
SWR meter, laboratorium voeding en DMM
:strip_exif()/f/image/TueLTdZ7RBuJnrbVk23qKH3z.jpg?f=fotoalbum_large)
UPS
:strip_exif()/f/image/IWuCqbjmGwXV1qIrJljCeyxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag nog alle electronica onderdelen uitgesorteerd en in nieuwe vakdozen gedaan.
Werk plek klaar voor 2024
:strip_exif()/f/image/7ATUFiCiZKjRwCOAGnN5NuDS.jpg?f=fotoalbum_large)