Hij valt nog in de leeftijd van de zwarte poten transistors. Dus daar kun je het ook al vlug zoeken.
Ik liep gisteren de 2de hands winkel in Emmen even binnen om rond te kijken, die hebben een DCC recorder staan voor €119 euro. Welk type het is weet ik niet, maar wellicht interessant voor iemand hier?
Thanks voor de heads-up. Een DCC lijkt me nog eens wel leuk om te hebben. Maar het probleem met die kringloopdingen is dat je niks weet over de staat. Misschien heeft de winkeleigenaar even op internet gekeken voor een ebay-achtige prijsindicatie en het apparaat ongetest de winkel in geknald. Daar ga ik geen €119 aan uitgeven. Bovendien is Emmen veel te ver weg
Vraagje over de Luxman L30 of 31. De speaker aansluitingen main en remote kan/mag dat ook als bi wiring keuze gezien worden? Ik kan zoiets nergens vinden in de documentatie
@Skynett Gebruik jij bi-wiring? Wat is het voordeel ervan?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ja. Je verlaagt de weerstand van de speakerbekabeling.OgWok schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:18:
@Skynett Gebruik jij bi-wiring? Wat is het voordeel ervan?
Hier moet alle shit staan die ik heb.
En je stuur de bas speaker en de rest apart aan. Hierdoor kunnen de hoge stromen van de basspeaker de rest niet meer beïnvloeden
Mijn vorige moderne receiver (Integra DTR-7.9) kon ook Bi-wiring aan en ik heb dat ook gebruikt... Gaf een iets betere geluidskwaliteit...
Maar ja, dat komt omdat de receiver slechts één voeding heeft waar alles vanaf gevoed moet worden... Echte winsten bij Bi-wiring krijg je als je per kanaal één losse versterker hebt voor het hoog en het laag met dikke voeding en bijbehorende condensator...
Dan boek je de meeste winst... Maar dan heb je wel een geschikte voor versterker nodig....
Maar ja, dat komt omdat de receiver slechts één voeding heeft waar alles vanaf gevoed moet worden... Echte winsten bij Bi-wiring krijg je als je per kanaal één losse versterker hebt voor het hoog en het laag met dikke voeding en bijbehorende condensator...
Dan boek je de meeste winst... Maar dan heb je wel een geschikte voor versterker nodig....
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 10-08-2023 23:13 ]
Dan praat je niet meer over bi wiring, maar meer bi amping. Dan is het nog maar een kleine stap om ook je LS filters (deels) te vervangen door actieve filters en het maximale er uit te halen.rcor schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:11:
Mijn vorige moderne receiver (Integra DTR-7.9) kon ook Bi-wiring aan en ik heb dat ook gebruikt... Gaf een iets betere geluidskwaliteit...
Nu je het zegt: je combineert dan Bi-amping met Bi-wiring... Dat levert het beste resultaat op... Maar daar had ik even niet bij stil gestaan toen ik mijn vorige post schreef...jeronimo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:27:
[...]
Dan praat je niet meer over bi wiring, maar meer bi amping. Dan is het nog maar een kleine stap om ook je LS filters (deels) te vervangen door actieve filters en het maximale er uit te halen.
Vroeger altijd al geïntrigeerd geweest door de Pioneer jaren 70 hifi-installatie van mijn pa.
Mooie versterker met VU meters, metalen front.
Uiteraard nooit geweten dat dit later een mooie vintage set zou worden, helaas in mijn jeugd de set niet met liefde behandeld en is die voor zover ik nog kan herinneren ter zielen gegaan 😱
Nog niet deze Pioneer kunnen vinden, maar wel al wat op de kop weten te tikken voor niet al teveel geld:
- Akai AP-B20 platenspeler, nieuwe riem en naald (27,50)
- Sansui A-7 versterker (25,00), volume knop kraakt
- Mission 760i luidsprekers (niet echt vintage, maar leuk prijsje icm de Sansui en klinken goed)
En gisteren via MP nog een Akai AA-R20 receiver gescoord om een vergelijk met de Sansui te kunnen maken.
Zit nog heel erg te twijfelen om bijvoorbeeld een setje Beovox S30 speakers erbij te halen, maar de Mission’s klinken erg goed….
Mooie versterker met VU meters, metalen front.
Uiteraard nooit geweten dat dit later een mooie vintage set zou worden, helaas in mijn jeugd de set niet met liefde behandeld en is die voor zover ik nog kan herinneren ter zielen gegaan 😱
Nog niet deze Pioneer kunnen vinden, maar wel al wat op de kop weten te tikken voor niet al teveel geld:
- Akai AP-B20 platenspeler, nieuwe riem en naald (27,50)
- Sansui A-7 versterker (25,00), volume knop kraakt
- Mission 760i luidsprekers (niet echt vintage, maar leuk prijsje icm de Sansui en klinken goed)
En gisteren via MP nog een Akai AA-R20 receiver gescoord om een vergelijk met de Sansui te kunnen maken.
Zit nog heel erg te twijfelen om bijvoorbeeld een setje Beovox S30 speakers erbij te halen, maar de Mission’s klinken erg goed….
Ik heb een ST-S570ES die een beetje van slag is op de tuning. Ik wil hem graag opnieuw afregelen. In de service manual staat dat je een FM stereo signal generator daarvoor nodig hebt. Ik heb momenteel alleen een multimeter, maar kun je daar zo;n FM transmitter die je in de auto heb voor mis- of gebruiken?
Hah, volgens mij heb ik met precies dit model als tiener kunnen spelen (afgedankt ding zat in de familie en niemand deed er wat mee). Ik heb daar menig loopje op gemaakt (1, 2 en 4 ‘bars’) waarbij ik soms tape een meter of verder van de bandrecorder ergens omheen liet lopen. Vooral de Woo! Yeah! James Brown hip-house loop via Fast Eddie of Tyree Cooper was populair.rcor schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:51:
Voor ik ga deelnemen aan een kroegentocht op de kermis van Venray had ik toch nog even trek in een bandrecorder bandje... Leuke opname van Radio 3 met toen nog omroep Veronica...
[Afbeelding]
Dat is echte klassieker uit de eighties, waren echt heel populair. Destijds met veel plezier naar het grotere broertje de DM330 geluisterd.ralphkeb schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:39:
Vandaag een setje B&W DM110 kunnen scoren voor 2 tientjes, spelen de Mission 760i’s compleet weg.
Respect the woodgrain!ralphkeb schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:39:
Wel zijn ze spuuglelijk bruin 🤐
Veel plezier er mee.
Translator luidsprekers. Ze zijn vrij neutraal van klank en vintage ook nog.ON8SD schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:14:
@Skynett
En ik zou eens moeten kijken naar betere luidsprekers zodat ik die versterker wat neutraler kan instellen... Je kunt het niet zien maar ook de bass staat nog eens op +2 om toch iets van de overgangen te kunnen maken... Alles behalve ideaal dus.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Thanks, net de Akai AA-R20 receiver ook opgehaald en klinkt werkelijk voortreffelijk 🥰Skynett schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:54:
[...]
Dat is echte klassieker uit de eighties, waren echt heel populair. Destijds met veel plezier naar het grotere broertje de DM330 geluisterd.
[...]
Respect the woodgrain!
Veel plezier er mee.
Klinkt beter dan met de Sansui A-7.
:strip_exif()/f/image/51QVusTdZQQZYZuPSo7nvBi0.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag bezig geweest met een leuk vintage setje. Een Luxman L-80 en een set B&W DM4. De versterker heb ik laten nakijken, er zijn wat schakelaars en potmeters gereinigd en het relais is vervangen. Verder was hij gezond. Van de speakers heb ik de kasten geschuurd en in de olie gezet. Moeten nog bijgewerkt worden en de frontjes van nieuw doek voorzien.
Mooie hifi uit de jaren 70 toen ik daar als 14 jarige alleen maar van kon dromen.
:strip_exif()/f/image/5gKiHscnSDCMnbAxuzuz44JF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie hifi uit de jaren 70 toen ik daar als 14 jarige alleen maar van kon dromen.
:strip_exif()/f/image/5gKiHscnSDCMnbAxuzuz44JF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1UwS2YAxsOfaakIAfEXryPtW.jpg?f=fotoalbum_large)
Was dat massief hout dan @nineball, of fineer? Wat heb je gebruikt voor schuren cq olie?
Er staan bij schoonpa nog een paartje Kef Cadenza te wachten op revisie, dat gaat ook die kant in namelijk
Er staan bij schoonpa nog een paartje Kef Cadenza te wachten op revisie, dat gaat ook die kant in namelijk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Echt fineer, zoals bijna alle speakers uit die tijd. In de jaren 80 kwam ook nepfineer in de mode. Massief hout is vrij zeldzaam, ik heb ooit JMR Offrandes gehad die waren van massief hout. Zie hieronder.The Eagle schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:28:
Was dat massief hout dan @nineball, of fineer? Wat heb je gebruikt voor schuren cq olie?
Ik haal de lak eraf met een hete lucht stripper. Dan schuren, fineer kan best wat hebben, en dan in de olie of was of lak wat de voorkeur heeft. Ik vind olie altijd lekker makkelijk en ook mooi. Ik gebruik Osmo Topoil. Als de lak eraf is voor het schuren kun je vochtplekken van de beroemde bloempot met ontweringswater behandelen.
Massief hout:
:strip_exif()/f/image/BdYISkmksRp0jva7m3z4t6vt.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar kan je dit bestellen?nineball schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:22:
en de frontjes van nieuw doek voorzien.
Ik heb hier nog 2 Jamo's staan die hoognodig nieuw doek moeten hebben.
Op Amazon zoeken op speaker cloth.Ad de Jong schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:25:
[...]
Waar kan je dit bestellen?
Ik heb hier nog 2 Jamo's staan die hoognodig nieuw doek moeten hebben.
@Ad de Jong speakerland in Oss heeft dat spul zo op de plank liggen in allerlei kleuren. Neem je je speakers even mee, kun je zelf uitkiezen wat het mooiste is
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
een prachtig vintage versterkernineball schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:22:
Vandaag bezig geweest met een leuk vintage setje. Een Luxman L-80 en een set B&W DM4.
maar die staat hopelijk op een hoogte waar je niet op de buik moet gaan liggen om hem te bedienen.
sommige kassies voor het onderbrengen van apparatuur lijkt me eerder een aankoop uit de sm shop
zo'n onderduiker bedoel ik dusralphkeb schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Thanks, net de Akai AA-R20 receiver ook opgehaald en klinkt werkelijk voortreffelijk 🥰
[Afbeelding]
@nineball Dat is mooi geworden weer, mijn DM2a's hebben vochtplekken van planten water maar ik stoor me er zelf niet aan.
Allicht zijn ze ook wel weer mooi te krijgen als het fineer dik genoeg is. Ik heb ze wel met boenwas en lemon olie behandeld, is dat zinnig met dit soort fineer?
De stofkappen zijn nog in nieuwstaat hier, het is orgineel een beetje bruinige stof.
Allicht eens een Mission cyrus 1/2 versterker aanschaffen, deze deden het goed op de 2a's en allicht nog beter op de DM4's. Zou een mooie vintage set zijn.
Allicht zijn ze ook wel weer mooi te krijgen als het fineer dik genoeg is. Ik heb ze wel met boenwas en lemon olie behandeld, is dat zinnig met dit soort fineer?
De stofkappen zijn nog in nieuwstaat hier, het is orgineel een beetje bruinige stof.
Allicht eens een Mission cyrus 1/2 versterker aanschaffen, deze deden het goed op de 2a's en allicht nog beter op de DM4's. Zou een mooie vintage set zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-08-2023 16:53 ]
Die AKAI klinkt hier ook al zeker 40 jaar prima, heeft op het werk ook nog een tijdje staan spelen maar inmiddels weer thuis. De platenspeler had ik ooit ook maar die is in de kliko belandt, toch iets te veel plastic en alleen handmatig werkte het nog, de halfautomaat deed gewoon niks meer. Daar is een prima vervanger voor gekomen overigens (een AKAI AP-207)ralphkeb schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Thanks, net de Akai AA-R20 receiver ook opgehaald en klinkt werkelijk voortreffelijk 🥰
[Afbeelding]
Als het fineer in de blanke lak staat hebben olie en was niet veel zin wan dat dringt niet door de lak heen. Geeft misschien wel een oppervlakkige verbetering/glans.Roderiktweaker schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:50:
@nineball Dat is mooi geworden weer, mijn DM2a's hebben vochtplekken van planten water maar ik stoor me er zelf niet aan.
Ik heb de Akai van de week intern en extern voorzichtig helemaal schoongemaakt/geblazen.pman63 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:52:
[...]
Die AKAI klinkt hier ook al zeker 40 jaar prima, heeft op het werk ook nog een tijdje staan spelen maar inmiddels weer thuis. De platenspeler had ik ooit ook maar die is in de kliko belandt, toch iets te veel plastic en alleen handmatig werkte het nog, de halfautomaat deed gewoon niks meer. Daar is een prima vervanger voor gekomen overigens (een AKAI AP-207)
Blijft echt een plaatje om te zien en te horen.
De platenspeler werkt voor nu prima (heb Akai element vervangen door een Audio Technica 95e).
Al redelijk wat lp’s op de kop getikt via MP en een vinyl zaakje wat helaas met hun fysieke winkel stopt).
Mijn zwager had in begin jaren 80 van de vorige eeuw een Akai installatie. Ik vond het geluid dat de installatie produceerde blikkerig. Waarschijnlijk kwam dat door de Akai luidsprekers, want die waren niet van al te beste kwaliteit.ralphkeb schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb hier een beginjaren 80 AKAI toren staan en ik kan je vertellen dat er een heel groot verschil zit in welke luidsprekers je aansluit.Xfile schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Mijn zwager had in begin jaren 80 van de vorige eeuw een Akai installatie. Ik vond het geluid dat de installatie produceerde blikkerig. Waarschijnlijk kwam dat door de Akai luidsprekers, want die waren niet van al te beste kwaliteit.
Of het dan in jouw oren ook fijn/goed vind klinken dat is iets wat ik niet kan beoordelen maar wel dat een luidspreker erg veel verschil uitmaakt.
Welke speakers heb je zoal eens aangesloten?Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:53:
[...]
Ik heb hier een beginjaren 80 AKAI toren staan en ik kan je vertellen dat er een heel groot verschil zit in welke luidsprekers je aansluit.
Of het dan in jouw oren ook fijn/goed vind klinken dat is iets wat ik niet kan beoordelen maar wel dat een luidspreker erg veel verschil uitmaakt.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Klopt, elke luidspreker heeft zijn eigen klank.Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:53:
[...]
Ik heb hier een beginjaren 80 AKAI toren staan en ik kan je vertellen dat er een heel groot verschil zit in welke luidsprekers je aansluit.
Ik zelf had B&W luidsprekers, met Monster luidsprekerkabels. Versterker was van Harman Kardon.
Daarna Mission luidsprekers, en nu Translator.
[ Voor 6% gewijzigd door Xfile op 20-08-2023 18:31 ]
Vroeger op een soortgelijke toren Jamo J70 Two (meen ik)OgWok schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Welke speakers heb je zoal eens aangesloten?
Tot een paar maanden terug Jamo Power 155, inmiddels KEF C30 en ik moet de Mission 760i die ik sinds kort heb staan nog eens proberen. Erg benieuwd hiernaar.
De J70 Two is te lang geleden om mij er iets van te kunnen herinneren (was ergens in de jaren 80 dat ik die had).
Het verschil tussen de Jamo Power 155 en de KEF C30 is erg groot in ieder geval en klinkt een heel stuk rustiger en voller.
Ik zie slecht weer aankomen van de week dus veel kans dat de Mission 760i er dan wel eens aan komen te hangen.
Edit: ik sta er trouwens niet van te kijken als zou blijken dat die J70 Two beter zouden klinken dan die Power 155's .
Die 155's had ik ook meer uit sentimentele reden dan om hun klank.
[ Voor 11% gewijzigd door Ad de Jong op 20-08-2023 18:49 ]
Mission 760i heb ik ook ooit gehad.Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:47:
[...]
Vroeger op een soortgelijke toren Jamo J70 Two (meen ik)
Tot een paar maanden terug Jamo Power 155, inmiddels KEF C30 en ik moet de Mission 760i die ik sinds kort heb staan nog eens proberen. Erg benieuwd hiernaar.
De J70 Two is te lang geleden om mij er iets van te kunnen herinneren (was ergens in de jaren 80 dat ik die had).
Het verschil tussen de Jamo Power 155 en de KEF C30 is erg groot in ieder geval en klinkt een heel stuk rustiger en voller.
Ik zie slecht weer aankomen van de week dus veel kans dat de Mission 760i er dan wel eens aan komen te hangen.
Edit: ik sta er trouwens niet van te kijken als zou blijken dat die J70 Two beter zouden klinken dan die Power 155's .
Jamo Power luidsprekers vond ik toentertijd disco luidsprekers.
Dat waren het ookXfile schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:52:
[...]
Jamo Power luidsprekers vond ik toentertijd disco luidsprekers.
Qua bassen niets te klagen (oké de buren misschien wel
Geen idee waar ik ze toen moest laten, en nu ook niet maar als ik die nog eens aangeboden zou krijgen voor een mooie prijs......
@Ad de Jong De Jamo J serie is kwalitatief echt wel goed, zeker de modellen met unit's uit Scandinavië.De Jamo J serie is denk ik uit de 70's. Ga voor de modellen zonder foam randen.
Ik heb zelf een krat radio gemaakt met Jamo J71 en een TA2024, daar kwam me toch een hoop goed geluid uit! (hoge gevoeligheid) Wel die super felle Philips T160 tweeter die je vaak tegen komt.
De jamo professional is ook leuk, waarschijnlijk kwalitatief beter dan de Power's. Toch wel een leuk merk Jamo al is bijvoorbeeld de compact serie constructief waardeloos, met bijvoorbeeld neppe inbus boutjes rond de units en Piëzo tweeter. Wel goede woofers.
Ik heb zelf een krat radio gemaakt met Jamo J71 en een TA2024, daar kwam me toch een hoop goed geluid uit! (hoge gevoeligheid) Wel die super felle Philips T160 tweeter die je vaak tegen komt.
De jamo professional is ook leuk, waarschijnlijk kwalitatief beter dan de Power's. Toch wel een leuk merk Jamo al is bijvoorbeeld de compact serie constructief waardeloos, met bijvoorbeeld neppe inbus boutjes rond de units en Piëzo tweeter. Wel goede woofers.
[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-08-2023 19:28 ]
Ik ben de J70 Two nog nooit tegengekomen en ook niet echt naar gezocht maar ik wil ze er best bij hebben al was het maar omdat ik ze vroeger ook had.Roderiktweaker schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:06:
@Ad de Jong De Jamo J serie is kwalitatief echt wel goed, zeker de modellen met unit's uit Scandinavië.De Jamo J serie is denk ik uit de 70's. Ga voor de modellen zonder foam randen.
Ik had eerst Mission 760i’s en nu B&W DM110, de Mission klinken er goed, maar missen wat laag.Ad de Jong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:47:
[...]
Vroeger op een soortgelijke toren Jamo J70 Two (meen ik)
De B&W hebben het lekker oldskool Engelse geluid en een wat dieper laag dan de Missions.
Icm met de B&W DM110’s klinkt het absoluut niet blikkerig, komt dan idd zeer waarschijnlijk door de Akai speakers.Xfile schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Mijn zwager had in begin jaren 80 van de vorige eeuw een Akai installatie. Ik vond het geluid dat de installatie produceerde blikkerig. Waarschijnlijk kwam dat door de Akai luidsprekers, want die waren niet van al te beste kwaliteit.
Helaas is mijn probleem nog steeds niet weg, eerder erger geworden. Ik weet niet wat er in de tussentijd gebeurd is in de set maar ik heb nu te maken met de volgende situatie:Dr. Strangelove schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:40:
[...]
Nee, de aarding loopt naar de preamp.
Maarreh, leg het maar uit, het probleem is vrijwel geheel weg doordat ik, geloof het of niet, de aarddraad per ongeluk los getrokken heb van het chassis. Deze was door al het gefrummel los gaan zitten en brak los. Ik wilde de striptang al pakken maar hé, de brom is weg. Aarddraad tegen het chassis: brom. Ding lijkt dus toch als een soort antenne te fungeren.
Situatie nu is dat de brom alleen hoorbaar is als ik het volume op vrijwel maximaal draai, wat ver verwijderd is van luisterniveau. Speler is dus nu niet geaard, leg het maar uit. Maar ik ben happy
Nu naar het volgende issue, de arm goed afstellenDie trekt naar rechts. En de naalddruk zal ook wel niet goed zijn.
Het is ook niet zo vreemd, het ding is door vier verhuizingen geweest. Tijd voor wat liefde.
- er is al een 50hz brom te horen als ik alleen de pre-amp aangesloten heb en het volume op max zet. Dat is volgens mij al niet goed. Op luisterniveau is dit niet hoorbaar maar vanuit de pre-amp is er dus wel degelijk al storing op te pikken.
- als ik het platenspelers aansluit wordt de brom veel luider. Probleem hier lijkt echter in de kabel van arm naar pre-amp te zitten (met de driehoeksstekker van SME, dus niet makkelijker vervangbaar). Als ik de kabel in de pre-amp prik wordt de brom al luider, daarvoor hoeft hij niet eens in de arm te zitten.
- het luider worden van de brom gebeurt niet als ik een andere arm aansluit: Ik heb nog een 'lange' SME arm liggen die gemodificeerd is om gewoon via cinch aangesloten te worden. Aansluiten van een gewone cinch kabel en die lange arm geeft geen additionele brom.
Ik ga vanavond eens een andere versterker proberen omdat ik mijn versterker ook heel ligt hoor zoemen. Misschien dat daar de oorzaak ligt?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Een beetje zoemen of ruisen als je met je oor op de tweeter ligt is niet zo'n probleem. Dat komt veel vaker voor dan je misschien wel denkt. Op de luisterpositie is het meestal al niet meer hoorbaar.
Maar je beschrijft dat een andere arm niet bromt, dan zou ik het in de constructie/aansluiting van de arm zoeken. Misschien draadbreuk ergens oid.
Maar je beschrijft dat een andere arm niet bromt, dan zou ik het in de constructie/aansluiting van de arm zoeken. Misschien draadbreuk ergens oid.
Heb vroeger veel versterkers gebouwd en brom was altijd een issue en daar moet je bij het ontwerp goed rekening mee houden en daar wáár het kan met afgeschermde verbindingen werken en voor goede 1-punts aarding zorgen. Doe je laatste niet kun je z.g. aardlussen krijgen en ook grote kans op brom.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ik denk eerder de kabel: De brom ontstaat namelijk ook als de korte arm niet is aangesloten maar wel als de cinch - triangle connector tussen de arm en de pre-amp erin zit. Als ik die kabel beetpak reduceert de brom ook enigszins. Vervelende is dat ik, door die connector, niet een alternatief voorhanden heb. Ik overweeg wel om de arm te gaan aanpassen naar cinch verbinding.Skynett schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:51:
Een beetje zoemen of ruisen als je met je oor op de tweeter ligt is niet zo'n probleem. Dat komt veel vaker voor dan je misschien wel denkt. Op de luisterpositie is het meestal al niet meer hoorbaar.
Het gaat hier om een 20 jaar oude Arcam A85. Ding is nooit open geweest en is geaard aangesloten via een contactdoos op een geaarde contactdoos. Zal eens kijken of het helpt hem direct op het stopcontact te doen.snah001 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:58:
Heb vroeger veel versterkers gebouwd en brom was altijd een issue en dat moet je bij het ontwerp goed rekening mee houden en daar wáár het kan met afgeschermde verbindingen werken en voor goede 1-punts aarding zorgen. Doe je laatste niet kun je z.g. aardlussen krijgen en ook grote kans op brom.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik weet niet of deze al eens voorbij gekomen is?
"HiFI Magazines/Folders
Lekker kijken naar HiFi uit de vorige eeuw.
Diverse HiFi bladen,folders,compact disks,
Compact Cassettes,LP,Tape enz. zijn hier te vinden.
Heeft u folders of scans altijd welkom voor de site."
"HiFI Magazines/Folders
Lekker kijken naar HiFi uit de vorige eeuw.
Diverse HiFi bladen,folders,compact disks,
Compact Cassettes,LP,Tape enz. zijn hier te vinden.
Heeft u folders of scans altijd welkom voor de site."
Net even de KEF-C30 & Mission 760i vergeleken.
Het scheelt best wel veel van elkaar maar beide klinken zeker niet verkeerd.
De Mission sprankelend en helder terwijl de KEF warmer en lager klinkt wat dan ook wel logisch is.
De KEF blijft dus lekker aan de AKAI hangen.
Wel moet de AKAI een keer nagekeken worden, continu een bromtoon zodra er niets gespeeld wordt (ander hoor je die ook niet) en vaak 1 kanaal wat even niet mee wil doen (vooral als ie net aan staat) maar dat is op te lossen door de luidsprekers uit te schakelen (dmv de schakelaar) en het volume te verhogen.
Je ziet dan door de meter dat het kanaal ineens weer mee gaat doen.
Eerst dacht ik de balanceregelaar maar zou het niet iets van de voorversterker kunnen zijn?
Ik heb een aparte voor (PR-A04) en eindversterker (PA-W04).
Tevens is het lampje van de shuifregelaar kapot van de PR-A04 maar dat kan niet veel zijn.
Edit: bij de Jamo's (SL95) hoef je op het moment maar te blazen naar de vergane foamrand en ze laten al los.
Voorlopig nog niet maar misschien toch maar alvast de nieuwe randen gaan opzoeken en bestellen.
Even kijken of de midden ook vergaan zijn anders maar meteen vervangen.
Maar op het oog lijken die veel beter te zijn maar ik moet ze er eerst uitschrijven.
Ik moet wel zeggen dat ik ze eerst niet de meest mooie vond zonder frontjes maar hoe vaker ik ze zien hoe mooier ik ze vindt.
Echte gave uitstraling.
Het scheelt best wel veel van elkaar maar beide klinken zeker niet verkeerd.
De Mission sprankelend en helder terwijl de KEF warmer en lager klinkt wat dan ook wel logisch is.
De KEF blijft dus lekker aan de AKAI hangen.
Wel moet de AKAI een keer nagekeken worden, continu een bromtoon zodra er niets gespeeld wordt (ander hoor je die ook niet) en vaak 1 kanaal wat even niet mee wil doen (vooral als ie net aan staat) maar dat is op te lossen door de luidsprekers uit te schakelen (dmv de schakelaar) en het volume te verhogen.
Je ziet dan door de meter dat het kanaal ineens weer mee gaat doen.
Eerst dacht ik de balanceregelaar maar zou het niet iets van de voorversterker kunnen zijn?
Ik heb een aparte voor (PR-A04) en eindversterker (PA-W04).
Tevens is het lampje van de shuifregelaar kapot van de PR-A04 maar dat kan niet veel zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
Edit: bij de Jamo's (SL95) hoef je op het moment maar te blazen naar de vergane foamrand en ze laten al los.
Voorlopig nog niet maar misschien toch maar alvast de nieuwe randen gaan opzoeken en bestellen.
Even kijken of de midden ook vergaan zijn anders maar meteen vervangen.
Maar op het oog lijken die veel beter te zijn maar ik moet ze er eerst uitschrijven.
Ik moet wel zeggen dat ik ze eerst niet de meest mooie vond zonder frontjes maar hoe vaker ik ze zien hoe mooier ik ze vindt.
Echte gave uitstraling.
:strip_exif()/f/image/gt3WLIW3x3jrAfIb2MtpzXUZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Ad de Jong op 30-08-2023 14:12 ]
@Ad de Jong De midden luidsprekers van de Jamo's hebben volgens mij geen foam randen maar van papier.
Ik zou wel even de Jamo's testen op laag volume om te kijken of alle componenten goed werken. Ook de nieuwe randen op dezelfde manier onder de conus monteren natuurlijk, is niet veel moeilijker ook.
Ik zou wel even de Jamo's testen op laag volume om te kijken of alle componenten goed werken. Ook de nieuwe randen op dezelfde manier onder de conus monteren natuurlijk, is niet veel moeilijker ook.
[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 31-08-2023 20:31 ]
Ik denk als ik ze nu aanzet dat de vergaande foam overal rondvliegt 🫣😄.Roderiktweaker schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:28:
@Ad de Jong De midden luidsprekers van de Jamo's hebben volgens mij geen foam randen maar van papier.
Ik heb mijn Power 155 een tijd terug al van nieuwe foamranden voorzien en dat was best goed gelukt.
Als dat hier ook zo gaat mag ik niet klagen.
Maar dat wordt iets voor de winter denk ik.
Zojuist nog eens AM radio aangezet op een Aristona buizenradio in combinatie met mijn Tecsun AM-antenne die ik vandaag een gemodificeerde kabel heb gegeven om 'm rechtstreeks aan te kunnen sluiten op de buizenradio's...
Antenne voor het raam gezet:

Daarna de radio ingeschakeld op de MG stand (en ja, ik moet 'm nog een keer openen om het lampje van de afstemschaal weer op zijn plek te zetten zodat deze weer contact maakt):

Daarna afstemmen op AM 1035 (Neverland AM die elke zaterdag tussen 11:00 en 15:00 uur uitzend op deze frequentie vanuit Venlo in Limburg) Het ontvangst is nog bizar goed ook een flink stuk noordelijker als je bedenkt dat ze alleen op laag vermogen mogen uitzenden (hopelijk is het filmpje voor wie wil ook te zien):
[Video: https://photos.app.goo.gl/dgnAHAYwQFSawc5z6]
Dan te bedenken dat ik deze met een modernere receiver / tuner niet kon ontvangen, alleen maar ruis en dat met dezelfde antenne... Wat mij dan weer vertelt hoe hopeloos de meeste AM tuners van tegenwoordig zijn... Aan de antenne ligt het niet!
Nu is de schlager voorbij en komt Robert Miles - Children op de AM voorbij...
Antenne voor het raam gezet:
Daarna de radio ingeschakeld op de MG stand (en ja, ik moet 'm nog een keer openen om het lampje van de afstemschaal weer op zijn plek te zetten zodat deze weer contact maakt):
Daarna afstemmen op AM 1035 (Neverland AM die elke zaterdag tussen 11:00 en 15:00 uur uitzend op deze frequentie vanuit Venlo in Limburg) Het ontvangst is nog bizar goed ook een flink stuk noordelijker als je bedenkt dat ze alleen op laag vermogen mogen uitzenden (hopelijk is het filmpje voor wie wil ook te zien):
[Video: https://photos.app.goo.gl/dgnAHAYwQFSawc5z6]
Dan te bedenken dat ik deze met een modernere receiver / tuner niet kon ontvangen, alleen maar ruis en dat met dezelfde antenne... Wat mij dan weer vertelt hoe hopeloos de meeste AM tuners van tegenwoordig zijn... Aan de antenne ligt het niet!
Nu is de schlager voorbij en komt Robert Miles - Children op de AM voorbij...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 03-09-2023 06:33 ]
Ik ben jarig geweest! En ik mocht zelf wat cadeau's uitkiezen... Grote kans dat dit dan audio-gerelateerd is...
Een 18 cm RTM LPR35 tape (had er al 1, nu dus een 26 cm tape van gemaakt)
En een naaldje voor onderstaand element! Dit element heb ik ooit uit een rommelbak gevist in de Correct koopjes kelder:
:strip_exif()/f/image/pzrGm7i6LRZ8FBCCZzGAl0R6.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel erg blij mee! Ik heb er nu zo'n 2 uur naar geluisterd, en ik ben nu al best onder de indruk van het geheel. Het laag is diep en mooi, geen geslis of irritant hoog, helder en fijn om naar te luisteren. Uiteindelijk komt deze in mijn nog te restaureren Pioneer platenspeler.
(nu getest op een SL1200 kloon, met een Bocama Lafayette als amp)
Een 18 cm RTM LPR35 tape (had er al 1, nu dus een 26 cm tape van gemaakt)
En een naaldje voor onderstaand element! Dit element heb ik ooit uit een rommelbak gevist in de Correct koopjes kelder:
:strip_exif()/f/image/pzrGm7i6LRZ8FBCCZzGAl0R6.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel erg blij mee! Ik heb er nu zo'n 2 uur naar geluisterd, en ik ben nu al best onder de indruk van het geheel. Het laag is diep en mooi, geen geslis of irritant hoog, helder en fijn om naar te luisteren. Uiteindelijk komt deze in mijn nog te restaureren Pioneer platenspeler.
(nu getest op een SL1200 kloon, met een Bocama Lafayette als amp)
Parklife
Dat 412 element is een top element van Philips uit de tijd toen ze nog wisten hoe ze goede Hifi apparatuur konden produceren en die naalden daarvoor kon je los vervangen maar of ze nog verkrijgbaar zijn weet ik niet. Mijn Philips GA212 staat nog in mijn berging en ben al langer van plan die weer tevoorschijn te halen maar dan moet ik zowat eerst de hele berging leeg halen en alles weer terugzetten en dat kost mij zeker een uurtje of 3 tot 4 want die staat tjokvol met spullen van de rest van de familie.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
@Parklife Welke kwaliteit naald heb je gekocht? Ze zijn beschikbaar van 20, tot 40 en 155 euro voor een Shibata geslepen naald.
Ik zoek zelf ook nog een naald voor de GP422 er hoort eigenlijk een Shibata geslepen naald in, deze werkt ook in de GP 412 maar kost 155 euro.
Ik zoek zelf ook nog een naald voor de GP422 er hoort eigenlijk een Shibata geslepen naald in, deze werkt ook in de GP 412 maar kost 155 euro.
Zo uit mijn hoofd 30,- het is een diamond naald van Tonar uit Amersfoort, veel details staan er niet op. Maar het geld zeker waard als je het mij vraagt.
Moet er wel bij zeggen dat ik het stickertje met de 2 er op van het oude naaldje heb gehaald en op de nieuwe naald geplakt. Op de nieuwe naald was deze zilver namelijk. Nu is het meer 1 geheel.
Moet er wel bij zeggen dat ik het stickertje met de 2 er op van het oude naaldje heb gehaald en op de nieuwe naald geplakt. Op de nieuwe naald was deze zilver namelijk. Nu is het meer 1 geheel.
[ Voor 8% gewijzigd door Parklife op 03-09-2023 23:39 ]
Parklife
Heb een setje wharfedale dovedale 3 speakers staan hier. Optisch goed, technisch ook.spelen verrassend goed, ze lijken in goede staat. Heeft iemand enig idee van de waarde van deze?
Serienummers matchen btw.
[ Voor 7% gewijzigd door Visgek82 op 04-09-2023 07:50 ]
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
Haal ze door hifishark heen zou ik zeggen.Visgek82 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:50:
Heb een setje wharfedale dovedale 3 speakers staan hier. Optisch goed, technisch ook.spelen verrassend goed, ze lijken in goede staat. Heeft iemand enig idee van de waarde van deze?
Vintage audio is sowieso een beetje wat de gek of liefhebber er voor geeft
Ik wil ook nog steeds zo'n GP412 hebben maar ze zijn me wat te duursnah001 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:44:
Dat 412 element is een top element van Philips uit de tijd toen ze nog wisten hoe ze goede Hifi apparatuur konden produceren en die naalden daarvoor kon je los vervangen maar of ze nog verkrijgbaar zijn weet ik niet. Mijn Philips GA212 staat nog in mijn berging en ben al langer van plan die weer tevoorschijn te halen maar dan moet ik zowat eerst de hele berging leeg halen en alles weer terugzetten en dat kost mij zeker een uurtje of 3 tot 4 want die staat tjokvol met spullen van de rest van de familie.
Ik heb een GP406 MKIII liggen die net onder de GP412 zit. Ook fijn maar niet zo fijn als een 412.
Vroegah had je bij de audio-TV winkels een speciaal rek waar je de elementen kon uitzoeken.
Allemaal verdwenen.
Allemaal verdwenen.
Mja, vroeger had je de V&D met een hele afdeling vol met cd's en andere courante media dragers, kon je ook lekker doorheen zoeken. Ook verdwenen want vraag en aanbod. Je punt is?snah001 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:49:
Vroegah had je bij de audio-TV winkels een speciaal rek waar je de elementen kon uitzoeken.
Allemaal verdwenen.
Bij V&D nooit pickup opnemers kunnen vinden.
Die vond je alleen maar in het soort genoemde zaken en daar die verdwenen zijn is het steeds moeilijker en duurder om een nog goed element met naald te vinden voor een acceptabele prijs.
Wat is jouw punt?
Die vond je alleen maar in het soort genoemde zaken en daar die verdwenen zijn is het steeds moeilijker en duurder om een nog goed element met naald te vinden voor een acceptabele prijs.
Wat is jouw punt?
Dank voor je antwoord(t) dan kan ik die ook uitproberen voor de GP422 het originele SST naaldje geeft bij sommige LP's behoorlijk wat vervorming. Ik denk dat ik dan wel de naald druk moet aanpassen de orginele SST naald werkt al vanaf 0.75 gram tot 1,50 gram.Parklife schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:34:
Zo uit mijn hoofd 30,- het is een diamond naald van Tonar uit Amersfoort, veel details staan er niet op. Maar het geld zeker waard als je het mij vraagt.
De echte draaitafel specialist was Audio selectief te sneek ook met de audio analoog open dagen. Dat was nog een ouderwetse winkel waar je alle elementen kon zien en kopen. Ook zeer professionele afstelling en onderhoud aan draaitafels.
Helaas is de eigenaar een tijd geleden overleden en de winkel heeft geen doorstart kunnen maken.
Ik zit net op marktplaats te kijken, en zie dat er zeer goede Onkyo cassettedecks aangeboden worden voor weinig geld, 3 koppen, dubbele capstan heel weinig vervorming op metal tot 20 khz ect ect. Ik heb ze zelf ook spelen, echt een super geluidskwaliteit.
Een van de high end van Onkyo uit de tijd.
Enfin voor geintreseerden zie https://www.marktplaats.n...kyo-cassette-deck-ta-6510
Een van de high end van Onkyo uit de tijd.
Enfin voor geintreseerden zie https://www.marktplaats.n...kyo-cassette-deck-ta-6510
Mijn laatste projecten:
Een prachtige, apparte wekkerradio van het merk Christine voor bij de verzameling. Gekocht op MP voor 20,-. Van binnen en buiten goed schoongemaakt, de elco's vervangen, het lampje vervangen en wat kleine reparaties verricht.

Een Marlux MX-56. Ik heb er al eentje maar deze werd voor 30,- (in de buurt) aangeboden en dat kon ik niet laten staan. Volgens de eigenaar had hij een brom die hij er niet uit kreeg. Eenmaal thuis bleek dat alle transport schroeven er nog in zaten en dat de hele vering dus niet werkte. Alle motor virbraties werden aan het chasis doorgegeven. Dat brom probleem was dus snel verholpen
Ook deze speler had het lelijke zilverkleurige plakfineer over de (houtfineer) plint zitten (net als bij mijn MX-66) dus dat heb ik verwijderd en daarna de lijmresten ook verwijderd. Ik heb de plint daarna geschuurd en gebeitst.

Een prachtige, apparte wekkerradio van het merk Christine voor bij de verzameling. Gekocht op MP voor 20,-. Van binnen en buiten goed schoongemaakt, de elco's vervangen, het lampje vervangen en wat kleine reparaties verricht.

Een Marlux MX-56. Ik heb er al eentje maar deze werd voor 30,- (in de buurt) aangeboden en dat kon ik niet laten staan. Volgens de eigenaar had hij een brom die hij er niet uit kreeg. Eenmaal thuis bleek dat alle transport schroeven er nog in zaten en dat de hele vering dus niet werkte. Alle motor virbraties werden aan het chasis doorgegeven. Dat brom probleem was dus snel verholpen

Een Nakamichi CR4 op de kop getikt, 30 jaar geleden heb ik dit deck ook gehad en weg gedaan toen cassettes het niet meer waren…
Hier heb ik natuurlijk altijd spijt van gehad… alle bandjes had ik echter nog steeds en tot mijn verbazing klinken deze zelfs na 30 jaar echt nog uitstekend echt ongelovelijk!
:strip_exif()/f/image/0hjLmYyvT60Tg3TAPSSjJ5I9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar eens kijken of er revisie nodig is, alles functioneert nog perfect maar ik kan mij voorstellen dat de snaar en de rollers wel vervangen moeten worden
Hier heb ik natuurlijk altijd spijt van gehad… alle bandjes had ik echter nog steeds en tot mijn verbazing klinken deze zelfs na 30 jaar echt nog uitstekend echt ongelovelijk!
:strip_exif()/f/image/0hjLmYyvT60Tg3TAPSSjJ5I9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar eens kijken of er revisie nodig is, alles functioneert nog perfect maar ik kan mij voorstellen dat de snaar en de rollers wel vervangen moeten worden
:strip_exif()/f/image/QYx7XRReztzse2rpwsuNCHQb.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag voor 175 euro een paar Translator Impact 50 opgehaald. Ik heb in de jaren 80 de voorganger Impact 5 ooit nieuw gekocht. Onverwoestbare rubberen randen, gesloten systeem. Heb ooit wel eens een praatje gehouden met Hans Baan, rip.
Even kijken of de REL b2 nog wat toevoegt, anders ga ik die verkopen.
Mooie speakers @nineball! Daar ga je veel plezier van beleven... Maar even een vraag: welk merk en type is dat mooie oude platen spelertje op die Rel subwoofer?nineball schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:25:
[Afbeelding]
Vandaag voor 175 euro een paar Translator Impact 50 opgehaald. Ik heb in de jaren 80 de voorganger Impact 5 ooit nieuw gekocht. Onverwoestbare rubberen randen, gesloten systeem. Heb ooit wel eens een praatje gehouden met Hans Baan, rip.
Even kijken of de REL b2 nog wat toevoegt, anders ga ik die verkopen.
Geinig ding namelijk en zoiets zou ook mooi zijn als toevoeging bij een stel buizenradio's hier bij mij thuis, mits deze de juiste stekker heeft om 'm aan te sluiten...
[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 17-09-2023 09:17 ]
Het is een PE, de voorloper van Dual. Ik denk niet dat hij het nog doet.rcor schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:15:
[...]
Mooie speakers @nineball! Daar ga je veel plezier van beleven... Maar even een vraag: welk merk en type is dat mooie oude platen spelertje op die Rel subwoofer?
Geinig ding namelijk en zoiets zou ook mooi zijn als toevoeging bij een stel buizenradio's hier bij mij thuis, mits deze de juiste stekker heeft om 'm aan te sluiten...
:strip_exif()/f/image/zVoULS3cRvx1Ngailv7XRrh3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook nog een leuke Philips koffergrammofoon staan met boekje. Heeft een driepolige din aansluiting. Die werkt wel dacht ik. Je mag hem wel hebben.
:strip_exif()/f/image/SJjIFJsNbZIHhlUJFz8DkgLh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z80bhO7lpr4qaAdmxFMCm2eY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er wel geinig uit... Maar mijn oude buizenradio waar ik 'm op aan zou willen sluiten heeft geen DIN aansluiting... Die werkt met een twee polige stekker (met pluggen ter grote van een 8mm bananen plug)... De achterzijde ziet er exact hetzelfde uit als bij deze Philips:nineball schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:05:
[...]
Het is een PE, de voorloper van Dual. Ik denk niet dat hij het nog doet.
[Afbeelding]
Ik heb ook nog een leuke Philips koffergrammofoon staan met boekje. Heeft een driepolige din aansluiting. Die werkt wel dacht ik. Je mag hem wel hebben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Er zijn twee of drie versies van deze radio, elke uit een iets ander jaar... Ik heb eigenlijk geen idee welke van de twee / drie ik heb, maar ik vermoed dat het de Philips B5x62A of B5x74A zal zijn (ooit nog nieuw gekocht door mijn Opa, een echt familie stuk dus)... Deze platen speler zou dus niet werken zonder omvormer (ter info van links naar rechts qua aansluitingen: platen speler - Bandrecorder - externe speaker)... Ik weet ook niet hoe deze twee polige aansluiting genoemd wordt, maar als deze met een goede din naar mijn aansluiting om te vormen is zou ik best interesse kunnen hebben...
Momenteel gebruik ik deze, te veel aan gehobbyd, platen speler als ik met de bewuste buizen radio plaatjes wil spelen:
Zoals te zien heeft iemand flink zitten hobbyen om 'm weer spelend te krijgen in het verleden en met wat getruuk heb ik aan dat stompje kabel met een kroon steen en wat luidspreker snoer een iets langere kabel weten te maken waar ik vervolgens bananen pluggen aan heb gemaakt zodat deze aan te sluiten is...
Ik vermoed dat toen de audio kabel stuk gegaan is een van de vorige eigenaren besloten had om 'm niet nogmaals op te knappen... Wat natuurlijk niet vreemd is als je naar de staat kijkt... Dus als er iets anders mooi's voorbij komt dat werkt met mijn apparatuur (al dan niet goed aan te sluiten met een omvormer) is het zeker welkom...
Edit: zo ziet dat er uit al spelend:
https://photos.google.com...PTtr8utc_yfHTm3tJNoee1b04
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 18-09-2023 01:03 ]
Hier ook veel info te vinden:rcor schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:40:
[...]
Dat ziet er wel geinig uit... Maar mijn oude buizenradio waar ik 'm op aan zou willen sluiten heeft geen DIN aansluiting... Die werkt met een twee polige stekker (met pluggen ter grote van een 8mm bananen plug)... De achterzijde ziet er exact hetzelfde uit als bij deze Philips:
[Afbeelding]
Er zijn twee of drie versies van deze radio, elke uit een iets ander jaar... Ik heb eigenlijk geen idee welke van de twee / drie ik heb, maar ik vermoed dat het de Philips B5x62A of B5x74A zal zijn (ooit nog nieuw gekocht door mijn Opa, een echt familie stuk dus)... Deze platen speler zou dus niet werken zonder omvormer (ter info van links naar rechts qua aansluitingen: platen speler - Bandrecorder - externe speaker)... Ik weet ook niet hoe deze twee polige aansluiting genoemd wordt, maar als deze met een goede din naar mijn aansluiting om te vormen is zou ik best interesse kunnen hebben...
Momenteel gebruik ik deze, te veel aan gehobbyd, platen speler als ik met de bewuste buizen radio plaatjes wil spelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals te zien heeft iemand flink zitten hobbyen om 'm weer spelend te krijgen in het verleden en met wat getruuk heb ik aan dat stompje kabel met een kroon steen en wat luidspreker snoer een iets langere kabel weten te maken waar ik vervolgens bananen pluggen aan heb gemaakt zodat deze aan te sluiten is...
Ik vermoed dat toen de audio kabel stuk gegaan is een van de vorige eigenaren besloten had om 'm niet nogmaals op te knappen... Wat natuurlijk niet vreemd is als je naar de staat kijkt... Dus als er iets anders mooi's voorbij komt dat werkt met mijn apparatuur (al dan niet goed aan te sluiten met een omvormer) is het zeker welkom...
Edit: zo ziet dat er uit al spelend:
https://photos.google.com...PTtr8utc_yfHTm3tJNoee1b04
https://www.buizenradiocl...kup-aan-sluiten-op-ag9000
Voor 50 euro twee hele nette B&W DM 4 luidsprekers aangeschaft en in hele nette conditie ook. Ze klinken in mijn akoestiek veel beter dan de DM2a wegens het mindere laag.
:strip_exif()/f/image/lk3qwA8IdLxKMwATiXVYtaJX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag blijft wel wat te doen met de DM2a's. Verkopen loont niet echt, ze brengen allicht 150 euro op. Dan maar op zolder opslaan .. Of als standaard voor de 4's
:strip_exif()/f/image/lk3qwA8IdLxKMwATiXVYtaJX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag blijft wel wat te doen met de DM2a's. Verkopen loont niet echt, ze brengen allicht 150 euro op. Dan maar op zolder opslaan .. Of als standaard voor de 4's
[ Voor 44% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-09-2023 15:09 ]
Van de week een kapotte CD-MD combo gekocht. Ik wist niet eens dat die bestonden.
Dit exemplaar was compleet kapot gerepareerd.
Wat was het geval? Men heeft geprobeerd de laser te vervangen.
Alleen als je een KSS213 laser hebt is die voorzien voor een soldeer-doorverbinding ter berscherming van elektrostatische schade.
Dus als je die geplaatst en aangesloten hebt, moet je die verwijderen. Anders werkt het niet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I8Ftm2LpWUokMVmYtOcATbiA.jpg?f=user_large)
Hier bij een KSS220
Vervolgens heeft de goede man (denk ik) van alles geprobeerd te repareren wat niet gelukt is.
-spindle motor van een andere CD speler erin geziet.
-printplaat kapot gesoldeerd (te heet!)
-eindschakelaar laser vernaggelt.
-driver IC aan gesoldeerd.
-plastic latch afgebroken
-schroeven dolgedraaid en verwisseld
Maar dat hielp allemaal niets als je de doorverbinding laat zitten....
Al met al een knap staaltje geprutst
:strip_exif()/f/image/NkUTpHK7KrawGzRI7K8EY9rz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L0Xk1VaVYoZsVMtNfQRTupVc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tLum1cbvtOL1pe4HEifIUbxp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zelf de laser vervangen en afgeregeld en al het geprutst weer netjes in orde gemaakt.
En werkt weer
Opgenomen in de stack
:strip_exif()/f/image/dR4YtvK3qGxdgwlJUCNBgTRg.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week maar eens verder proefdraaien.
Overigens, deze keer, met afstandsbediening zelfs.
Dit exemplaar was compleet kapot gerepareerd.

Wat was het geval? Men heeft geprobeerd de laser te vervangen.
Alleen als je een KSS213 laser hebt is die voorzien voor een soldeer-doorverbinding ter berscherming van elektrostatische schade.
Dus als je die geplaatst en aangesloten hebt, moet je die verwijderen. Anders werkt het niet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I8Ftm2LpWUokMVmYtOcATbiA.jpg?f=user_large)
Hier bij een KSS220
Vervolgens heeft de goede man (denk ik) van alles geprobeerd te repareren wat niet gelukt is.
-spindle motor van een andere CD speler erin geziet.
-printplaat kapot gesoldeerd (te heet!)
-eindschakelaar laser vernaggelt.
-driver IC aan gesoldeerd.
-plastic latch afgebroken
-schroeven dolgedraaid en verwisseld
Maar dat hielp allemaal niets als je de doorverbinding laat zitten....
Al met al een knap staaltje geprutst

:strip_exif()/f/image/NkUTpHK7KrawGzRI7K8EY9rz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L0Xk1VaVYoZsVMtNfQRTupVc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tLum1cbvtOL1pe4HEifIUbxp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus zelf de laser vervangen en afgeregeld en al het geprutst weer netjes in orde gemaakt.
En werkt weer
Opgenomen in de stack
:strip_exif()/f/image/dR4YtvK3qGxdgwlJUCNBgTRg.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week maar eens verder proefdraaien.
Overigens, deze keer, met afstandsbediening zelfs.
[ Voor 3% gewijzigd door f2ride2001 op 24-09-2023 17:58 ]
Mooi apparaat! Ik wist dat ze bestonden want heb ze al paar keer zien passeren van Tascam en TEAC. Van SONY wist ik dan weer niet dat ze die hadden, maar eigenlijk valt dat niet te verbazen aangezien die MD hebben uitgevonden.
[ Voor 3% gewijzigd door diedie2 op 25-09-2023 07:59 ]
Ja, is een leuk ding. Zelfs de 4x highspeed dubbing CD>MD werkt keurig.
Wel zit er ontzettend veel plastic in het apparaat.
Houd mijn hart vast voor de duurzaamheid van al dat plastic.
We gaan het zien.
Wel zit er ontzettend veel plastic in het apparaat.
Houd mijn hart vast voor de duurzaamheid van al dat plastic.
We gaan het zien.
@Ad de Jong
https://hifi-wiki.com/index.php/Jamo_704 Geen super goedkope luidsprekers gezien de nieuweprijs.
Dit had je vast zelf al wel gevonden, er is ook nog meer te vinden over deze Jamo's.
https://hifi-wiki.com/index.php/Jamo_704 Geen super goedkope luidsprekers gezien de nieuweprijs.
Dit had je vast zelf al wel gevonden, er is ook nog meer te vinden over deze Jamo's.
Klopt deze info is volop te vinden.Roderiktweaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:49:
@Ad de Jong
Ik was even benieuwd naar ervaringen hiermee.
Alleen jammer van deze aansluitingen.
Misschien toch eens zoeken naar female bananenpluggen om een verloopje te maken zodat ik snel dit soort luidsprekers kan uitproberen.
Het refoamen is een mooi werkje voor de winter.
Kan tegelijk met de Jamo SL95.
Amazon heeft wat je zoekt kant en klaar maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken. WJSTN-018 Braided Wire Speaker Banana Plugs to 4mm Female Banana Jack Converter, Soft Whip Banana Plug Adapter Cable,4- PacksAd de Jong schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:56:
[...]
Klopt deze info is volop te vinden.
Ik was even benieuwd naar ervaringen hiermee.
Alleen jammer van deze aansluitingen.
Misschien toch eens zoeken naar female bananenpluggen om een verloopje te maken zodat ik snel dit soort luidsprekers kan uitproberen.
Het refoamen is een mooi werkje voor de winter.
Kan tegelijk met de Jamo SL95.
:strip_exif()/f/image/fLAAqKt29acLkqN3N3Q7AjV8.jpg?f=fotoalbum_large)
Thnx, was al aan het zoeken maar nog niet gevonden, maar een flink bedrag voor zo'n eenvoudig verloopstukje.Roderiktweaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:50:
[...]
Amazon heeft wat je zoekt kant en klaar maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken. WJSTN-018 Braided Wire Speaker Banana Plugs to 4mm Female Banana Jack Converter, Soft Whip Banana Plug Adapter Cable,4- Packs
[Afbeelding]
Als ik nu regelmatig zou wisselen dan was het nog het overwegen waard maar voor de paar keer is het mij wat te duur.
Bij mij staat dat ze 10 dollar kosten. De goedkoopste manier is om van die female banaan stekkers te kopen, klein stukje draad eraan en de uiteinden eventueel te vertinnen met de soldeerbout.Ad de Jong schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Thnx, was al aan het zoeken maar nog niet gevonden, maar een flink bedrag voor zo'n eenvoudig verloopstukje.
Als ik nu regelmatig zou wisselen dan was het nog het overwegen waard maar voor de paar keer is het mij wat te duur.
Ik kom hier een ander bedrag tegen.Roderiktweaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Bij mij staat dat ze 10 dollar kosten. De goedkoopste manier is om van die female banaan stekkers te kopen, klein stukje draad eraan en de uiteinden eventueel te vertinnen met de soldeerbout.
😄
/f/image/FNMx3s6EeWIT9VeBHMG6RO7G.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ik zie dat ze niet hetzelfde zijn sorry.
Die andere zie ik niet staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Ad de Jong op 01-10-2023 17:11 ]
@Ad de Jong Lastig om een link te delen van Amazon.(?)
/f/image/u5sBhHp2bWpTwSNW383vn3SZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-10-2023 18:21 ]
Ik maak ze altijd zelf. Stukje speakerdraad, female banenplugs, beetje soldeer en wat krimpkous.Roderiktweaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:15:
[Afbeelding]
Daar zat ik dus ook aan te denken, welke female bananaplugs heb je en waar heb je die gehaald?nineball schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:50:
[...]
Ik maak ze altijd zelf. Stukje speakerdraad, female banenplugs, beetje soldeer en wat krimpkous.
Deze krijg ik niet in mijn Amazon.nl alleen diegene die ik eerder posten.Roderiktweaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:15:
[Afbeelding]
Edit:
Deze zouden voldoen neem ik aan?
Ik kan alleen niet gevonden krijgen hoe ik de kabels hierop vast zet. Ik denk solderen? Eens iemand zien te vinden hiervoor aangezien ik zelf niets heb om te kunnen solderen.
/f/image/TMMVcul4VkGru9YbWEOtuA3a.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Ad de Jong op 02-10-2023 08:38 ]
Ik koop altijd hele goedkope bij allekabels of zo en dan gooi ik het plastic omhulsel weg. In plaats daarvan gebruik ik een stukje krimpkous.Ad de Jong schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:25:
[...]
Daar zat ik dus ook aan te denken, welke female bananaplugs heb je en waar heb je die gehaald?
/f/image/gBETGOkJjFUaNqEyX3kLnS03.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou het kunststof laten zitten en een stuk krimpkous er overheen trekken.
Het risico op sluiting zonder plastic, vind ik nogal hoog.
Thnx voor de tip, ik heb er besteld.nineball schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:50:
[...]
Ik koop altijd hele goedkope bij allekabels of zo en dan gooi ik het plastic omhulsel weg. In plaats daarvan gebruik ik een stukje krimpkous.
[Afbeelding]
Krimpkous laat ik net zover doorlopen als het plastic omhulsel. Ziet er gewoon wat netter uit.f2ride2001 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:39:
Ik zou het kunststof laten zitten en een stuk krimpkous er overheen trekken.
Die Kenwood KA770 heb ik zelf ook gehad, beest van een ding op de Magnat Zero 4 speakers die ik er aan had hangen.BCC schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:44:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bij de buurvrouw de zolder leegehaald. Hopelijk kan ik nog wat euro’s voor haar genereren.
Goed spelend na 30 jaar weggedaan wegens plaatsgebrek na een verhuis. Enige gebrek was wat kraken van de balans en toon potmeters en schakelaars.
Zo, zal ook nog eens reageren. Op MP een radiorecorder gezien.
Zag er vuil uit, maar eronder kon wel eens een pareltje zitten.
Schijtprijs geboden. Wat schetst mijn verbazing als een week later de verkoper akkoord gaat.
Vandaag met het eten binnen gekregen.
Meteen uitgepakt, inderdaad erg vuil. Maar vuil kun je weghalen.
Uit elkaar gehaald (dat ging makelijk met de service manual, dan weet je tenminste welke clip waar zit) en schoongemaakt met Dasty.
Onder al dat vuil kwam een prachtige radiorecoder. Zelfs met klok.
Alleen potmeter en batterij vak (lekkage) schoon moeten maken. Alles werkt weer 100%
:strip_exif()/f/image/l73BBtG3zB1HUranIsaZQPCC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9JZiwRAjC1S8g9lMivBLGNXX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qIAF5grrX6e4OZ0HYK6LZPPT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nLdXqxmcpURBM9sOu07iKBYL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EyalXjBVJ58FuMAqrn6UCc4R.jpg?f=fotoalbum_large)
Schijtprijs geboden. Wat schetst mijn verbazing als een week later de verkoper akkoord gaat.
Uit elkaar gehaald (dat ging makelijk met de service manual, dan weet je tenminste welke clip waar zit) en schoongemaakt met Dasty.
Alleen potmeter en batterij vak (lekkage) schoon moeten maken. Alles werkt weer 100%
:strip_exif()/f/image/l73BBtG3zB1HUranIsaZQPCC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9JZiwRAjC1S8g9lMivBLGNXX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qIAF5grrX6e4OZ0HYK6LZPPT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nLdXqxmcpURBM9sOu07iKBYL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EyalXjBVJ58FuMAqrn6UCc4R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l08cvcOkUFpbtZvWCcAsAspP.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaaf ding @f2ride2001! Zo zie je maar weer: parels zijn er overal, als je maar goed uitkijkt...f2ride2001 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:36:
Zo, zal ook nog eens reageren. Op MP een radiorecorder gezien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht off-topic, maar nog geen twee weken geleden een Brother dcp-1610w zwart / wit laserprinter op de kop getikt bij een kringloop winkel voor 12,50 euro... Drumkit meer dan 80% goed, 10% toner in de cartridge over... Even shoppen bij de failliete BCC en daar voor 12,50 euro een volle toner cartridge gescoord (origineel Brother!)... Dus voor 25 euro sta ik nu lachend printjes te maken... Heb nog niet gerekend wat de prijs per afdruk is, maar dat zal niet hoog zijn!
Uiteraard gaat het bij mij nu niet om de printer, maar om het feit dat je je ogen goed de kost moet geven als je een leuke deal wil scoren en dat loont!
Vanmiddag even de Jamo 704 aangesloten uit nieuwsgierigheid.
Nu moeten de wooferranden natuurlijk nog vervangen worden maar zeer aangenaam verrast door het geluid wat ze laten horen.
Waar de KEF-C30 warmer klinkt is de 704 erg sprankelend maar zeker niet schel. Met dezelfde instelling en volume was bij de 704 zelfs het ademhalen bij de trompettist te horen wat bij de C30 niet of amper het geval is.
Erg benieuwd als de wooferranden vervangen zijn maar als dat goed gaat dan gaan ze de C30's vervangen in de huiskamer.
ACDC nog maar niet geprobeerd, kan dan gaan stofzuigen denk ik. Liggen de verweerder wooferranden door de hele huiskamer.
Ze zijn wel wat groter maar ach, geen vrouw in huis dus groter is beter.
Nu moeten de wooferranden natuurlijk nog vervangen worden maar zeer aangenaam verrast door het geluid wat ze laten horen.
Waar de KEF-C30 warmer klinkt is de 704 erg sprankelend maar zeker niet schel. Met dezelfde instelling en volume was bij de 704 zelfs het ademhalen bij de trompettist te horen wat bij de C30 niet of amper het geval is.
Erg benieuwd als de wooferranden vervangen zijn maar als dat goed gaat dan gaan ze de C30's vervangen in de huiskamer.
ACDC nog maar niet geprobeerd, kan dan gaan stofzuigen denk ik. Liggen de verweerder wooferranden door de hele huiskamer.
Ze zijn wel wat groter maar ach, geen vrouw in huis dus groter is beter.
:strip_exif()/f/image/32MFaej5NnwSzb2W5ljtdD8A.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 07-10-2023 17:10 ]
Hoef je niet perse wat mee te bedoelen denk ik. Altijd leuk om plaatjes te zien van bandjes 
Die Scotch heb ik nog niet eerder gezien.
Die Scotch heb ik nog niet eerder gezien.
Die Philips Ferro heb ik ook nog een stuk of 2 liggen waarop ik (stukjes) Dik Voor Mekaar show heb opgenomen met mijn draagbare stereo radio cassetterecorder.
Ik ben al jaren aan het proberen terug te halen welk merk dat was maar kan alleen wat details herinneren en meer niet jammer genoeg.
Ik ben al jaren aan het proberen terug te halen welk merk dat was maar kan alleen wat details herinneren en meer niet jammer genoeg.
Deze zaten in een doos bij de electronica van de buurvrouw - ik vond de Dixons ook vrij bijzonder - en op de TDK staat rechtsonder "HEMA"
?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Die TDK zit gegarandeerd in een verkeerd doosje... Hema maakte zelf geen cassettes, maar kocht ze in en plakten er HEMA of eerder in de tijd Sound & Vision op... Kan mij niet voorstellen dat er cassettes in het schap gelegen hebben met direct het TDK logo erop...
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6